Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Meerdere doden bij kettingbotsing A58

Ochtendmist in nazomers Nederland. Twee doden. 150 auto's op elkaar, tientallen ambulances en brandweer, Grip4321. Miljoenmiljard hulpverleners, dolende automobilisten in de de berm. A58 hele dag dicht. Slijterij in Sluis alleen nog bereikbaar via boot of Antwerpen. Omroep Zeeland tijdelijk in de lucht als rampenzender, oh nee. De politieheli is airborne om de noodsituatie in kaart te brengen.
Update: Eerste videobeelden ravage A58 bij RTL Nieuws.
Updates: over de situatie bij Veiligheidsregio Zeeland
Update 12:38 uur: 11 zwaargewonden en 15 lichtgewond.

Reaguursels

Inloggen

gefeliciteerd jojo1956 ouwe ra(u)kker

zoowie | 17-09-14 | 07:48

Heel triest voor nabestaande, heel triest. Maar met dichte mist moet je je aanpassen en dat hebben de meeste blijkbaar nog steeds niet begrepen.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zien dat rijgedrag hier de oorzaak is

Bramm23 | 16-09-14 | 23:26

@ toetanchamon | 16-09-14 | 15:13
Ik begrijp wel degelijk wat ochtendmist is, de hamvraag is, wat begrijpt u niet van mijn post? Ik heb namelijk wel degelijk mijn emoties onder controle wat niet valt te zeggen van vele anderen hier.

dutchdj | 16-09-14 | 22:44

@vraagstaart | 16-09-14 | 16:19
"kennelijk nu al weten wat de exacte oorzaak van deze kettingbotsing is" oorzaak staat in het topic incl foto en dan begin je bij mij met begrijpend lezen..... Bent je toevallig net zo als Timmermans zonder zelf iets mee te maken je eigen emoties/fantasie zijn gang laten gaan en dat vroom "com-pas-sie" noemen voor de slachtoffers. Met dat soort gedrag moet je niet bij mij zijn, al was je dat nog niet duidelijk geworden. Ik zou met prettig vinden als mensen iets minder com-pas-sie zouden hebben en iets meer de focus leggen waar ze mee bezig zijn op de weg.

toetanchamon | 16-09-14 | 17:15

Nog niemand de babyboomers de schuld gegeven?

drielenaar | 16-09-14 | 16:25

@toetanchamon | 16-09-14 | 15:13 Doe eens een cur-sus be-grij-pend le-zen? En zoek de woor-den voor-ba-ri-ge con-clu-sies en com-pas-sie ook op?

vraagstaart | 16-09-14 | 16:19

@dutchdj | 16-09-14 | 15:05 Exactemundo.

vraagstaart | 16-09-14 | 16:17

Tel toch echt minder dan 50 voertuigen ipv 150...

tiktak | 16-09-14 | 15:58

@mrfreeze | 16-09-14 | 11:26
Mompelt iets over loser...

Sliptong | 16-09-14 | 15:35

Ja ! Men rijdt weer eens te hard

Autorijders met gele nummerborden zijn een gevaar op de weg

restman | 16-09-14 | 15:27

@Sjompie | 16-09-14 | 15:09
precies ;)

toetanchamon | 16-09-14 | 15:15

@dutchdj | 16-09-14 | 15:05
Wat begrijp je niet aan "Ochtendmist in nazomers Nederland"
en een foto waarom je ziet dat het mistig is? Tip, houd je emoties bij elkaar. Emoties doen de geest en concentratie verslappen, levensgevaarlijk met name in een auto.

toetanchamon | 16-09-14 | 15:13

En zo huppelden toetanchamon en sjompie, elkaar weer knuffelend, over de appeltjes groene weide!

Sjompie | 16-09-14 | 15:09

Trieste gebeurtenis, wat ook triest is zijn de toetsenbord helden hier die kennelijk nu al weten wat de exacte oorzaak van deze kettingbotsing is. Tip; hou gewoon voor de verandering je vingers van het toetsenbord als je alleen maar kan roeptoeteren en geen compassie kunt tonen stelletjes eikels.

dutchdj | 16-09-14 | 15:05

@Expert Homo | 16-09-14 | 11:26
Die info wordt gebaseerd op metingen bij een weerstation in de buurt. En laat mist nou een weertype zijn dat ontzettend plaatselijk kan voor komen.

geomario | 16-09-14 | 15:02

@Sjompie | 16-09-14 | 14:28
Dank, dat wens ik jouw en iedereen ook toe.

toetanchamon | 16-09-14 | 14:44

Zou trouwens ook schelen als mensen hun cruise-control uitzetten en op de rechterbaan blijven ipv als een zombie de linker of middenstrook blijven kachelen en men links en rechts die cruise-controllerts in gaat halen.
Hoevaak dat tegenwoordig het verkeersbeeld onvoorspelbaar maakt.

Broeder | 16-09-14 | 14:40

@Sjompie | 16-09-14 | 14:18
Lees de reacties onder uw tegel van 12:33, we zeggen precies het zelfde. natuurlijk is er altijd een factor x, maar zoals ik al eerder aangaf houd mijn paranoïde geest zich alleen maar bezig met factor x en de rest van mijn kennis heb ik doormidden van rijopleidingen en veel ervaring. Door mijn werk (internationaal transportbeveiliging) in het verleden heb ik altijd de keus gehad en gemaakt om de spits te vermijden, want verhoogt risico voor transport. Iemand die mij zegt dat hij/zij geen andere keus heeft is voor mij dan ook een schaap die alles doet wat een ander hem zegt, die mensen staan in dit soort ongelukken. Als het gaat om veiligheid moeten mensen zelf nadenken en dat niet overlaten aan een ander.

toetanchamon | 16-09-14 | 14:38

Amsterdam Hustler | 16-09-14 | 14:28

*Mompelt iets over spijker en kop*.

Broeder | 16-09-14 | 14:37

@Expert Homo | 16-09-14 | 11:26

Hee, zakkenwasser, bel ze effe op! "Nee meneer, uw auto kán helemaal niet in de kreukels liggen en uw been is helemaal niet gebroken, want ik heb zelf in mijn rukbunker op de site van het KNMI gekeken en daar staat dat u MIN-STENS 1400 meter zicht heeft."

Lul.

Kameroudste | 16-09-14 | 14:34

Ik verbaas er er vaak over dat mensen hun leven wagen om maar op tijd op hun klootewerk te komen als je s,ochtend wakker wordt en je krijgt genoeg waarschuwingen, files mist regen sneeuw draai je om en blijf lekker in je mandje liggen ,morgen is er weer een dag om te werken en vrije tijd is onbetaalbaar..

Amsterdam Hustler | 16-09-14 | 14:28

BTW toetanchamon, misschien ben jij je al bewust van deze 'schijnveiligheid' en kom je daarom altijd veilig van A naar B. Die optie had ik eigenlijk nog niet overwogen. Ik hoop serieus van harte dat jou dat dan ook voor altijd blijft lukken.

Sjompie | 16-09-14 | 14:28

Jeuhhh ik als leaserijder wordt hier afgeschilderd als notoire, bumperklevende, stationsauto bezittende en whatsappende onverlaat.

Hou eens op, 150! ik herhaal 150 auto's betrokken, dat heeft niets te maken met leaserijders, busjes of wie dan ook. Overmacht, waarbij een klein foutje door iemand ineens fataal is door de mist.

Een beetje automobilist kan altijd stoppen ook als iemand met 80 van rechts naar links komt.
In de mist wordt zo iemand 5 auto's daarachter niet opgemerkt, dan kun je nog zoveel afstand hebben, maar je kunt niet meer inschatten dat voor jou iemand heel hard moet remmen.

H to tha J | 16-09-14 | 14:18

Sorry toetanchamon, ik was even aan het werk dus kon niet meteen op jouw reactie ingaan... Ik zal uitleggen wat ik bedoel: als vertrouwenspersoon zie ik heel wat situaties waarin andere mensen brullen dat hun dat nooit was overkomen. De mens heeft namelijk van nature de neiging om te denken dat hun dat niet zal overkomen en geven/bedenken daar allerlei reden voor op. Hoe je het went of keert ook jouw auto had daar in de kreukels gestaan. Natuurlijk heb jij alles onder controle, rij je veilig, let jij op alles, laat jij je niet afleiden en hou jij aan alle verkeersregels. Dit verkleint de kans op een ongeluk maar maakt niet dat je alles 100% in de hand hebt. Word bewust van deze schijnveiligheid. Er zijn immers nog veel meer factoren die maken dat je in zo'n situatie terecht komt ook al hou je alle gestelde (veiligheids)regels in acht. Als je dat inzicht hebt dan word je straks een nog veiligere rijder.

Sjompie | 16-09-14 | 14:18

Koning Radboud | 16-09-14 | 11:40
Appels met peren!

GateKeeperNL | 16-09-14 | 14:15

Uit kortstondig onderzoek van bovenstaande reaguursels kom ik tot de conclusie dat reaguurders die hele dag achter hun computerscherm zitten de allerbeste autobestuurders zijn ter wereld.
Knap jongens dat je dat allemaal met GTA kunt leren, nu nog jullie rijbewijs halen.

bob de boarder | 16-09-14 | 13:46

Tel Aziaat | 16-09-14 | 13:35
Ach het is een opgewonden standje van de eerste orde maar heeft dat zelf niet door,

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 13:39

@wim venijn precies: als je je snelheid aanpast aan je zicht, rijd je soms heel zacht. Ik heb al meegemaakt dat ik mist inreed met letterlijk het idee dat ik geblinddoekt werd; de auto voor mij met licht en al ineens verdwenen. Zelfs de strepen op de weg verder dan waar ik reed niet te zien. Dan is het suïcide als je 80 blijft rijden. Mensen in zulke mist zijn gewoon bang om dood te gaan en doen dan gekke dingen of brengen anderen in gevaar.

relizotteke | 16-09-14 | 13:37

@Klier van Bartholin | 16-09-14 | 13:33
Bedankt voor de duiding van een ervaren reaguurder!

Rest In Privacy | 16-09-14 | 13:35

Tel Aziaat | 16-09-14 | 13:25
'Martinspire' praat wel meer onzin, onderstaande schreef hij vanmorgen op Pownews aan iemand.
.
Blijkbaar rij jij gewoon te langzaam voor de linkerbaan. En als er voor jou een gat is van 100+ meter, kun je rustig op een paar meter afstand van de bumper zitten. Zeker als je gewoon goed vooruit blijft kijken.
Nee, dat soort klevers zijn niet direct fout, jij bent de aanleiding. Met 100 hoor je niet op de linkerbaan. Niet bij 2 baans, niet bij 3 baans en al helemaal niet bij 4+ baans.
Zeker ook nooit last van file voor je? Nee die zit achter je.
Enne, met mist is het gewoon een kwestie van opletten, lichten aan zetten en meer afstand houden dan normaal. Dat wil echter niet zeggen dat je niet meer om hoeft te kijken en geen snelheid hoeft te maken om op de snellere baan in te voegen.
Martinspire | 16-09-14 | 11:38

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 13:33

@Martinspire | 16-09-14 | 13:09
Er is geen sprake van een dilemma op dat moment, want jij hebt niets te kiezen.

Het je kan remmen zodat jij niet op je voorganger knalt.
Op je achterligger heb je maar zo weinig invloed dat dit bijna verwaarloosbaar is.
Je kan hopen dat die je remlichten en/of alarmlichten ziet of net iets minder hard remmen. Echter lukt dit alleen als jij genoeg tijd hebt om deze aan te zetten en/of daarover te oordelen. Vaak is die tijd er echter niet.

Met "het beste ervan hopen" bedoel ik dus dat het nauwelijks uitmaakt wat jij doet, omdat jij de situatie niet meer volledig onder controle hebt.

Rest In Privacy | 16-09-14 | 13:25

toetanchamon | 16-09-14 | 13:20
Heelhuids thuiskomen is een nobel streven, je hebt niet alles in de hand ook niet met ogen in je achterhoofd.
Maar wij zijn het eens in de kern.

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 13:25

@Ben_online NL | 16-09-14 | 13:20
Als ze opletten wel, ja.
Anders zou je toch zeggen, er komen geen ongelukken meer voor.
Eerste reactie bij een ongeluk: 'Ik zag het niet'.

Wim Venijn | 16-09-14 | 13:25

@Martinspire | 16-09-14 | 13:11
Voor regen hebben ze ruitenwissers uitgevonden.

voldemort | 16-09-14 | 13:25

@Sjompie | 16-09-14 | 13:10
Inhoudelijk heb je niks meer te melden, dus dan maar lekker populistisch gaan brullen.

toetanchamon | 16-09-14 | 13:24

Iedereen die anders reageert. Die combinatie van verschillende reacties, veroorzaakt de ongelukken. Kan iedereen overkomen dus. Helaas.
@Wim Venijn | 16-09-14

Als het goed is heeft iedereen rijles gehad en doen ze hetzelfde En bij plotselinge verandering van zicht is het aanpassen/halveren van je snelheid

Ben_online NL | 16-09-14 | 13:20

@Klier van Bartholin | 16-09-14 | 13:04
Heeft niets met nobel streven te maken maar met nuchter nadenken. Op de weg zit het gevaar in alle hoeken, onder, boven, links, rechts, voor en achter je, iedere minuut. Een mens is niet in staat voortdurend geconcentreerd te zijn. Veel mensen stappen al gestrest en opgefokt aan het begin van de dag in hun auto, dit dit soort ongelukken als gevolg.
www.scientias.nl/hoelang-kan-een-mens-...

toetanchamon | 16-09-14 | 13:20

@Handige Harrie | 16-09-14 | 11:36
Wat denk je van meerijden met het overige verkeer? Het is 8 uur, je bent zeker weten niet de enige. Gewoon niet teveel afwijken.

Martinspire | 16-09-14 | 13:13

@Wim Venijn | 16-09-14 | 13:06
Oja. En stapvoets rijden als je niets meer ziet. Voordat ik daar ook weer commentaar op krijg. Of zet hem aan de kant.

Wim Venijn | 16-09-14 | 13:12

@mrXL | 16-09-14 | 11:42
Overdrijven scheelt de andere helft. Sorry, maar ik heb dit jaar nog geen enkele reden gezien om het mistlicht aan te zetten omdat het zicht nog voldoende is. Misschien je ogen laten checken?

Martinspire | 16-09-14 | 13:12

@Martinspire | 16-09-14 | 13:07
En inclusief reactietijd is bij 80 kmh die 40 meter nog steeds veeeeeel te weinig.

Verwilder(s)t Niet | 16-09-14 | 13:11

@KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:31
Jij gaat 20 rijden met mist? Zet hem dan gewoon aan de kant. De keren dat het nodig is om 20 of langzamer te rijden, zijn op een enkele hand te tellen tijdens een mensenleven. Als jij niet meer kunt zien, moet je je ogen laten checken. Laatste 5 jaar is het me niet voorgekomen dat het zicht minder dan 50 meter was en je door de verlichting meestal ook nog wel verder dan 75 meter kon zien.

Nee, regen, dat is een ander ding want daar wordt je zicht echt door belemmerd.

Martinspire | 16-09-14 | 13:11

Omroep Zeeland is sowieso een rampenzender

BoerLeoUutKutjeskerk | 16-09-14 | 13:10

Hulde aan 'toetanchamon'... hij was vast de enige geweest die deuk-vrij tussen de andere 150 auto's had gestaan als hij vanmorgen daar op dat moment had gereden. Natuuuuuurlijk!

Sjompie | 16-09-14 | 13:10

@Tel Aziaat | 16-09-14 | 12:20
Als je er het beste van gaat hopen, is er wel degelijk een dilemma. Maar verder heb je gelijk. Het is ook helemaal niet moeilijk, maar als er een droplul niet op zit te letten of zijn Whatsapp gesprek belangrijjker vindt, dan krijg je dit soort kapriolen

Martinspire | 16-09-14 | 13:09

@KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:36
Als iemand zijn verlichting aan heeft, kun je hem altijd vanaf 40 meter zien, ongeacht de mist. Het is een dichte laag water waar nog altijd prima licht doorheen kan weerkaatsen.

5 meter mist is een unicum. Dat komt volgens mij vrijwel nooit voor. Overdrijven is een kunst?

Martinspire | 16-09-14 | 13:07

@Wim Venijn | 16-09-14 | 11:43
Nog even nagelezen. Mijn fout. Ik dacht dat ging over 80 meter zicht zoals in het bericht. Niet over zeer dichte mist. 80km/u met zeer dichte mist is heel gevaarlijk. Sorry.
Desalniettemin. Nooit plotseling remmen en opeens in één keer 50 gaan rijden. Gas los. En waarschuwen met knipperlichten, remlichten en mistlicht aan.

Wim Venijn | 16-09-14 | 13:06

@KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:24
Je zult nooit niets zien, maar vrij weinig kan wel. Het is alleen dat velen zwaar overdrijven. Als iedereen zijn verlichting aan heeft, is het prima mogelijjk om 80 te rijden, ook al is het zicht 50 meter.

Martinspire | 16-09-14 | 13:06

@Moonwarrior | 16-09-14 | 11:47
Meestal wordt dat veroorzaakt door (veelal vrouwen) gewoon de auto naar links te gooien ongeacht wat er in de verte aan komt. En ja, als je dat doet met 80 terwijl er net iemand met 130 aan komt rijden, dan kan dat mis gaan. Maar natuurlijk krijgt de leaserijder de schuld

Martinspire | 16-09-14 | 13:05

@ProAsfalt | 16-09-14 | 12:59
Toch niet, want die verstoord, of wordt verstoord door de oude flitscamera's.
Krijg je daar weer een boete voor :P

Rest In Privacy | 16-09-14 | 13:04

toetanchamon | 16-09-14 | 12:59
Is een verstandig en nobel streven en doe ik ook en in 99,9% van de situaties gaat dat goed. Afstand houden, snelheid aanpassen en wellicht nog meer in de achteruitkijkspiegel gluren wanneer het voor je in de remmen gaat, zo doe ik dat.
Het gevaar komt namelijk van achter en niet van voren.

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 13:04

Hmm, ik zat zelf in deze kettingbotsing. Schijnbaar was het eerste ongeval al rond half 7 s'ochtends. Ik reed weg om half 8. En je kon toen zeker niet verder dan 10 meter vooruit kijken. Uit het niets opeens stilstaande auto's. Heb veel geluk gehad, velen achter mij waren er slechter aan toe!

Rururu | 16-09-14 | 13:03

Wordt tijd voor een radar in de auto.

Probleem opgelost.

ProAsfalt | 16-09-14 | 12:59

@Klier van Bartholin | 16-09-14 | 12:50
Tot op heden niet. Mensen met een degelijke rijopleiding, kijken ver voor- en achter zich, zorgen altijd dat je een uitwijkmogelijkheid hebt, houden voortdurend het gedrag van andere in de gaten. Als je dat doet, maak je soms ook de keus om de snelweg af te gaan en even te stoppen, zelfs als er geen mist is. Even een kwartier of een half uurtje blijven staan en de schapen laten gaan.

toetanchamon | 16-09-14 | 12:59

@relizotteke | 16-09-14 | 11:51
ach die remweg van die vrachtwagens valt tegenwoordig erg mee. Zit echt in de richting van een luxe wagen. Ooit eens "in de praktijk" getest door het team van Blik op de weg geloof ik. Die geloofden het zelf ook nauwelijks. Die bouwvakkerbusjes daarentegen remden wel wat langer als die helemaal afgeladen waren, maar voor de rest viel het allemaal wel mee en alles binnen een meter of 10 van elkaar.

Verwilder(s)t Niet | 16-09-14 | 12:57

Een goede reden om de snelwegen te verbreden en meer wegen aan te leggen zodat niet iedereen massaal via dezelfde verplichte route naar zijn bestemming hoeft te rijden. Zulke ongelukken kunje niet puur afschuiven op de mist, ook de gierigheid van Rijkswaterstaat speelt vast een rol.

Conan de Rabarber | 16-09-14 | 12:56

Verwilder(s)t Niet | 16-09-14 | 12:51
Dus?

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 12:55

Snelheid veroorzaakt geen kettingbotsing. Gebrek aan snelheid wel.

Geile Markeerstift | 16-09-14 | 12:55

mwoah... betere auto's als 40 jaar geleden, toen 40 autos, 14 vrachtwagens en 5 tankwagens. 13 doden en 16 zwaargewonden. Wat is nu de grootste verkeersramp?
zie nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersramp_bij...

Verwilder(s)t Niet | 16-09-14 | 12:51

toetanchamon | 16-09-14 | 12:48
Jij hoeft het niet te doen, je achterligger doet het voor jou.

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 12:50

@Sjompie | 16-09-14 | 12:33
Tot nu tot rij ik schadevrij, heb voor mij werk door heel Europa gereden, in alle seizoenen en omstandigheden. De rijopleidingen en mijn paranoïde geest zorgen er voor dat ik nog steeds elke keer veilig van a naar b rij.
Dus inderdaad dit gaat mij niet overkomen, want ik ben geen schaap!

toetanchamon | 16-09-14 | 12:48

@toetanchamon | 16-09-14 | 12:42
Ik let op. Ik pas me aan. Ik maak me meer zorgen over de andere mongolen op de weg. En terecht.

Wim Venijn | 16-09-14 | 12:45

@KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:24
precies!

@Wim Venijn | 16-09-14 | 12:33
Het kan iedereen overkomen die niet oplet of zich aanpast. Jij weet echt niet wat mist is hé?

toetanchamon | 16-09-14 | 12:42

@relizotteke | 16-09-14 | 12:26 Dan zijn we het er iig over eens hoe je moet reageren. Echter betoog ik dat iedereen moet reageren zoals voorgeschreven is in dit geval.

@KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:31 Er zijn wel degelijk duidelijke regels voor; minder dan 50 meter zicht = mistlicht voeren.
Verder is de leus: "Slecht zicht, halveer je snelheid" ook gebaseerd op wetgeving. Bij minder dan 50 meter zicht, is de maximumsnelheid dus gehalveerd. Als je mist op je af ziet komen moet je er dus vanuit gaan dat je voorganger maximaal 65 rijd.

(gelukkig wordt controleert men hier niet op).

Rest In Privacy | 16-09-14 | 12:41

@KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:36
Lees mijn tegel nog eens.

Wim Venijn | 16-09-14 | 12:40

Wim Venijn | 16-09-14 | 12:33
30 meter zicht bij zeer dichte mist? Vergeet het maar. Soms is het zicht minder dan 5 meter. Dan zie je de auto vlak voor je niet eens, noch de bomen langs de weg.

KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:36

@Ashtrey | 16-09-14 | 12:23
* GAAAP * zegt het schaap dat 2 keer zoveel tegels op GS heeft staan. Oh en toon eens aan dat ik hier de HELE dag zoals je beweert, want dat is niet meer dan een kronkel in jou hoofd. Fantast!

toetanchamon | 16-09-14 | 12:35

Geloof dat gros toch op file eerste crash is geklapt... een hoop heeft dus waarschijnlijk gewoon niet opgelet. Voor gewonden en nabestaanden erg naar natuurlijk maar een lesje leert men vast weer niet. Irriteer me mateloos aan dat "ik eerst gedrag" van automobilisten. De ongeïnteresseerdheid waarmee een groot deel rijdt is schokkend helemaal op dagen dat het weer net wat anders is als gewend. Ook met het warme weer deze zomer soms zoveel net geen ongelukken gezien. En niet alleen automobilisten gedragen zich zo. Fietsers en scootmobielfiguren precies zelfde verhaal. Zolang we zelf maar heel aankomen lijkt het devies in het verkeer tegenwoordig.

saidnowomanever | 16-09-14 | 12:35

Ashtrey | 16-09-14 | 12:23
Maar hij heeft wel een punt. Zodra mensen op de snelweg rijden, schijnt er iets met de hersenen te gebeuren waardoor een beetje nadenken er niet meer bij is.

KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:34

@toetanchamon | 16-09-14 | 12:22
Met 80km/u heb je ongeveer 30 meter om te remmen. Volgens mij voldoende met 80 meter mist.
Het ligt echt aan de situatie, die ik niet kan inschatten vanachter een toetsenbord.
Dichte mist van minder dan 50 meter, is inderdaad niet handig om die snelheid te houden.
Iedereen die anders reageert. Die combinatie van verschillende reacties, veroorzaakt de ongelukken. Kan iedereen overkomen dus. Helaas.

Wim Venijn | 16-09-14 | 12:33

"toetanchamon"... JOH! Dat gaat jou natuuuuurlijk nooit over komen. Dat dachten die mensen op de A58 gisteren ook nog.

Sjompie | 16-09-14 | 12:33

Je snelheid aan de weersomstandigheden aanpassen? Maar ik zag geen kip op de weg, dus ik kon lekker doorrijden.

The_Black_Knight | 16-09-14 | 12:33

Volgens het KNMI daar nu nog minstens 1400m zicht. Raar.
Expert Homo | 16-09-14 | 11:26
Dom plempsel, was 50 meter en minder.

Klier van Bartholin | 16-09-14 | 12:32

relizotteke | 16-09-14 | 11:41
Er zijn ook geen duidelijke instructies / regels voor. Maximaal 20 km/u rijden zou het beste zijn bij zeer dichte mist. Maar ja, wat is zeer dichte mist precies? Je kunt niet hebben dat de een plotseling besluit 20 te gaan rijden terwijl de ander denkt dat 75 nog wel kan... Verplichte mist- sneeuw- en regensensoren die automatisch alarmsignalen laten afgaan en de snelheid automatisch aanpassen zou een oplossing kunnen zijn. Maar dan zijn er weer mensen in oudere auto's die dat niet kunnen.

KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:31

@Sjompie | 16-09-14 | 12:19
"opeens" is natuurlijk gelul, opeens, staat voor niet opletten, met andere dingen bezig zijn.

toetanchamon | 16-09-14 | 12:28

Niet remmen. Gewoon gas los. Naar 80 of nog beter 60.
Wim Venijn | 16-09-14 | 11:43

Heb je enig, maar dan ook e-n-i-g idee waar remlichten voor bedoeld zijn?
Gas los uiteraard, maar tegelijkertijd (pompend, of passief) bijremmen om je achterligger te waarschuwen. Als hij het doorheeft je alarmlichten laten knipperen zodat hij weet dat jij niet de oorzaak bent maar dat er een file aankomt.

Jos Tiebent | 16-09-14 | 12:26

@Tel Aziaat ik geef alleen aan wat het probleem is; niet de opkomende mist die je inderdaad ziet aankomen, maar HOE ga je er mee om? Gewoon doen, inderdaad, vaart minderen en afstand houden. D'r zijn een hoop mensen die het allemaal weten. Maar zelfs de meest geprogrammeerde mensen maken heel stomme fouten omdat ze uitgaan van wetmatigheden en geen rekening houden met de menselijke psyche.

relizotteke | 16-09-14 | 12:26

toetanchamon | 16-09-14 | 12:22
60 of 80 km/u als je NIETS meer ziet is nog steeds VEEL te hard.

KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:24

@toetanchamon 12:19
Lul toch niet zo slap man. Dat jij nou de hele dag geen reedt te doen hebt behalve GS vol te spammen met onzin is niet de schuld van die zogenaamde schapen die hard werken en jouw uitkering betalen. Mafkees.

Ashtrey | 16-09-14 | 12:23

Mompelt iets over overvolle Nederlandse snelwegen waar mensen in auto's zich als opgejaagde kuddedieren gedragen: geen afstand, zelden bereid om snelheid te minderen, continue van baan wisselen, steeds de voorste en eerste willen zijn. Het is een lange mompeling. Laten we met z'n allen eens wat rustiger aan doen, op en naast de weg.

Sterkte voor de mensen die hierbij betrokken zijn.

KlunsJohannus | 16-09-14 | 12:22

@Wim Venijn | 16-09-14 | 11:43
"Naar 80 of nog beter 60" en dt als je niets meer ziet....... of je hebt geen rijbewijs of je hebt nog nooit dichte mist gezien.

toetanchamon | 16-09-14 | 12:22

sukkels... en dan maar die maximumsnelheid blijven verhogen.

meneer Q | 16-09-14 | 12:22

@relizotteke | 16-09-14 | 11:41

De wetgeving en de theorieboeken zijn hier behoorlijk duidelijk over: "Slecht zicht = snelheid eruit", dus als je op iets afrijd dat het zicht belemmerd, moet je er gewoon vanuit gaan dat je voorganger al veel langzamer rijd.

Als iedereen op de voorgeschreven manier reageert is het geen dus geen "Duivels dilemma" meer. Het is dan gewoon adequaat reageren en er het beste van hopen.

Rest In Privacy | 16-09-14 | 12:20

Blame it the victim reacties... heel menselijk om naar allemaal factoren te kijken om zelf het gevoel te krijgen dat je dat zelf niet gaat overkomen. Tot het moment dat je zelf opeens tussen alle wrakken staat.

Sjompie | 16-09-14 | 12:19

Vele betalen weer duur lesgeld vandaag voor hun schaapachtige kudde gedrag. Als een schaap blind op je voorganger vertrouwen, ipv rekening houden met de weersverwachtingen als mensen zich daar nog in verdiepen.
150 auto's op elkaar, waarvan allen de voorste geen boete zullen ontvangen, de rest mag €260,- aftikken aan moedertje staat ivm geen afstand houden.
Lang leven het schaap!

toetanchamon | 16-09-14 | 12:19

@Mike Oxlong | 16-09-14 | 12:04
Ga je toch lekker lezen op NU of neem nog eens ff de huisregels door.

reageerbuis | 16-09-14 | 12:14

Degene waarvan de voorbumper nog heel is, zit fout!

smirmoff | 16-09-14 | 12:11

Goed om te lezen dat er hier zoveel reaguurders zijn die perfect rijden en elke plotselinge situatie onder controle hebben. Lijkt me het beste dat deze mensen voortaan het hele land doorrijden om Het Goede Voorbeeld Van de Perfecte Automobilist uit de dragen.

sinar2 | 16-09-14 | 12:11

... tsja

Centauri3 | 16-09-14 | 12:06

Waarom moeten zulke berichten toch altijd in zo'n infantiel schoolkrant stijltje? Die prietpraat maakt het artikel plus onderwerp echt niet lolliger.

Mike Oxlong | 16-09-14 | 12:04

@mrXL | 16-09-14 | 11:42
Theoretisch goed verhaal, dat in de praktijk niet werk.

toetanchamon | 16-09-14 | 12:04

Svp snel een Google Volvo ontwikkelen die bij mist automatisch mistverlichting aan zet, voldoende afstand houdt en een verantwoordelijke snelheid gaat rijden. En dan iedereen zo'n auto. Maar dat zal nog wel 150 jaar duren.

Martin Aceton | 16-09-14 | 12:03

Snelheid aanpassen en dusdanig afstand houden op je voorligger dat je hem/haar nog net kunt blijven zien.
Komt je voorligger ineens heel snel dichterbij, of gaan ineens zijn achterlichten uit dan weet je dat je moet remmen of de vluchtstrook op moet...

Air van Boven Dorens | 16-09-14 | 12:03

Toch blijft het opmerkelijk hoe mensen te hoge snelheid blijven aanwijzen als oorzaak. Het probleem zit 'm juist te vaak bij mensen die al langzaam rijden bovenop elkaar en dan bij iets onverwachts vol de rem gaan

Speertjespunt | 16-09-14 | 12:02

Ik heb nu al een dashcam aan de voorkant, maar er komt er zeker ook één aan de achterkant. lekker opzichtig.

Zegg | 16-09-14 | 11:59

@Expert Homo | 16-09-14 | 11:26
De knmi doet niks ander dan voorspellen en doorgeven wat andere eerder hebben gezien. Als je je daar aan vast houd, is het niet gek dat je verassingen tegen komt.

toetanchamon | 16-09-14 | 11:59

-weggejorist-

Centauri3 | 16-09-14 | 11:59

roverheid | 16-09-14 | 11:46
Amen

ley007 | 16-09-14 | 11:58

@mrXL | 16-09-14 | 11:42
Niet vergeten uit te zetten als de mist weg, vaak staan die lampen dagen na een mistbui nog aan

De Naam is NickNaam | 16-09-14 | 11:57

Baan wisselen, bumperkleven, jakkeren, met telefoontje of muziek ding spelen, haast haast haast.
Tsja.

bakoenin | 16-09-14 | 11:57

tja als er zo weinig zicht is.. hoeft het maar een x fout gegaan en dan begint t feest.

eerst klap je erachterop,./. en daarna klapt er iemand bij jou achterop.. en dat 130 keer.. zal wel geen feestje zijn geweest

TheJesseJ | 16-09-14 | 11:57

Maar die 2 seconden regel gold toch alleen tijden rijles en afrijden of heb ik wat gemist?
Trouwens Facebook bestond ook nog niet in de tijd dat ze dat bedachten dus ja

80 meter zicht is trouwens nog te weinig voor mist achterlicht officieel dus snelheid/afstand en opletten zal wel grote factor hebben gespeeld

Ben_online NL | 16-09-14 | 11:57

"Wat een pest die mist"
"Ach, het trekt wel op die mist"

Air van Boven Dorens | 16-09-14 | 11:56

P.A. van der Werff | 16-09-14 | 11:46
Ook bij een mistbank is het niet zo dat je eerst nog 3 kilometer zicht had en opeens niets meer ziet. Als je op let zie je dat het zicht verslechterd.

He-le-maal mee eens! Al dat geklets over plotselinge mistbanken. Een mistbank is er niet plotseling. Die hangt daar al een tijd. Als je niet oplet, dan kom je inderdaad plotseling in een mistbank, maar die mistbank is daar niet plotseling als uit je doppen kijkt. En daarbij: afstand houden.

Pa Ramaribo | 16-09-14 | 11:56

@relizotteke | 16-09-14 | 11:51
Mee eens. Sommige remmen opeens van schrik.
Erg lastig. Maar links moet je niet zijn met de lease rijders.
Rechter baan ook niet met de vrachtwagens. Voordat die gestopt zijn met hun tonnen gewicht, hebben ze je auto gereduceerd tot een sardineblikje met jou als inhoud.

Wim Venijn | 16-09-14 | 11:56

@Handige Harrie | 16-09-14 | 11:36
mensen kunnen ook niet rijden, mist is er elk jaar, net als dichte mist. Dode vallen elk jaar door die mist en waarom? Ondanks dat het voorspeld is gaan mensen gewoon lekker de max snelheid rijden met honderden te gelijk, beetje bellen, beetje scheren, opmaken, krant lezen, appen enz. Als je besluit om tussen dat kut volkje in te gaan rijden, zonder verder na te denken, dan moet je ook niet zeuren als er een klapper gebeurt.

toetanchamon | 16-09-14 | 11:56

Je kunt alleen maar hopen dat de doden Appende mafketels zijn geweest. Ik erger me de laatste tijd kapot aan verkeershufters die drukker met hun telefoon zijn dan met het verkeerslicht dat op groen springt.

Rest In Privacy | 16-09-14 | 11:55

OMFG

Centauri3 | 16-09-14 | 11:55

Misschien speelt ook het veelvuldig gebruik van de telefoon een rol. Daardoor vermindert de concentratie.

haidewietska | 16-09-14 | 11:54

@wimvenijn; ook met 60 of 80 kun je iemand heel hard aanrijden als die stil staat of heel zachtjes rijdt

relizotteke | 16-09-14 | 11:51

Een kettingbotsing met 14 ambulances, dat gebeurt niet vaak.

De Anaalprofeet | 16-09-14 | 11:50

Wat zei de herfst tegen de zomer? Blaadje me met rust?

apigisacop | 16-09-14 | 11:49

Als we mist toch eens boetes konden geven...

hobbit | 16-09-14 | 11:47

Je mist niks met twitter.

ja,diedus! | 16-09-14 | 11:47

Zegg | 16-09-14 | 11:39
Klopt, de meeste kettingbotsingen die ik zie op de A2 zijn vrijwel altijd in de linkerbaan en dan staan de leasestations bijna opgestapeld. Geen afstand houden, haast hebben en geen verkeersinzicht zijn de boosdoeners. Er zijn plaatsen waar het altijd vastloopt maar ondanks dat ze er alke dag rijden scheuren ze daar toch nog met 120 op af en dan is het remmen op het laatste moment. Vaak te laat want die 4 andere accountmanagers voor je doen hetzelfde.

Moonwarrior | 16-09-14 | 11:47

Verplicht ACC dan ook op iedere auto.
Zie: www.youtube.com/watch?v=own_VaRZ9M8

Dat voorkomt enorm veel ongelukken, gewonden, doden en heel veel verdriet en gemeenschapsgeld ieder jaar weer. Maar de roverheid vindt flitsen veel effectiever om de verkeersveiligheid te bevorderen.

roverheid | 16-09-14 | 11:46

een paar amateurs die het verpesten voor iedereen. triest dit..

treser.info | 16-09-14 | 11:46

Ook bij een mistbank is het niet zo dat je eerst nog 3 kilometer zicht had en opeens niets meer ziet. Als je op let zie je dat het zicht verslechterd. Als je dan normaal nadenkt neem je wat meer afstand. Als je je volgende afspraak belangrijker vindt dan het leven van de automobilist voor je doe je dat uiteraard niet.

P.A. van der Werff | 16-09-14 | 11:46

Heeft Timmermans de schuld al aan Putin gegeven?

TheEgg | 16-09-14 | 11:45

@relizotteke | 16-09-14 | 11:41
Niet remmen. Gewoon gas los. Naar 80 of nog beter 60.

Wim Venijn | 16-09-14 | 11:43

150... die kunnen niet allemaal aan het Whatsappen geweest zijn, kleven, te snel. Denk dat het zicht daar echt slecht geweest moet zijn.

Rob Ronalds2559 | 16-09-14 | 11:42

Zorgen dat je zichtbaar blijft, dus mistlicht aan. Iedereen in NL is bang om dat licht aan te zetten vanwege de boetes hiervoor... Bij hele harde regenval is het vaak ook beter. Gezien worden scheelt al de helft!

mrXL | 16-09-14 | 11:42

Harrie: Als de voorste in de mist komt en meteen naar 80 remt en de achterligger komt nog met 110 (pfff, 130 in de spits, wat een giller) dan is het inderdaad wachten op de knal. Dat is hetzelfde met die stop&go files dit voornamelijk veroorzaakt worden door abrupte verstoring van een rijstrook, zoals iemand die opeens fors langzamer rijdt.

Speertjespunt | 16-09-14 | 11:42

altijd lastig bij plotse dichte mist: remmen of doorrijden. De een denkt: ik zie niks meer, ik kan beter remmen. De ander denkt: als ik plots rem, zit er iemand van achter op me. Het is gewoon een levensgevaarlijke situatie, als je ineens 'geblinddoekt' wordt in een auto die toch min-stens 80 rijdt. Duivels dilemma.

relizotteke | 16-09-14 | 11:41

@GateKeeperNL | 16-09-14 | 11:30

Straks als de eerste nachtvorst voor glad wegdek zorgt en de eerste winter verkeersdoden vallen is het acuute winterse omstandigheden ?? met je dubbele zucht

Koning Radboud | 16-09-14 | 11:40

Btw sterkte voor de nabestaande en slachtoffers.

Zegg | 16-09-14 | 11:40

Tel de lease/berijfs wagens/busjes!!!
Die "belangrijke baasjes" rijden vaak als gekke!
Boeit hun dat nou, dat beetje eigen risco, morgen hebben ze weer een andere auto.
Maak het vaak genoeg mee dat ze boven op je bumper hangen op de linkerbaan. Rij de de max snelheid, rechts andere auto's en vrachtwagens. je kan nergens naar toe, MAAR toch pushen.
O,o,o, wat voelen ze zich belangrijk.

Zegg | 16-09-14 | 11:39

@GateKeeperNL | 16-09-14 | 11:30
Behalve de weersvoorspellingen in de gaten houden, natuurlijk.

rara | 16-09-14 | 11:37

Heel stoer al die comments over mensen die niet zouden kunnen rijden! Maar hoe moet je reageren? Moet je 130 blijven rijden en achteraansluiten in de kettingbotsing? Of je snelheid verlagen naar 80 zodat jij de degene bent die wordt aangereden..

Handige Harrie | 16-09-14 | 11:36

Bij mist drie tekens ^^^ max. 90 km/h.
Onee dat is in België.

Eshek | 16-09-14 | 11:36

LoenJWT | 16-09-14 | 11:31
Het was om 8:00 gebeurd. De media sliep nog blijkbaar.

dwalmpje | 16-09-14 | 11:35

Gewoon afstand nemen en van die linkerbaan af tiefen! Moeilijk hè opletten en rijden. Steeds maar weer ... man man man ... niet opmaken, niet met je radio kutten en niet 80 rijden op de linkerbaan. Blijft iedereen leven ... het is niet zo moeilijk hoor.

rijkeknappeman | 16-09-14 | 11:33

Martinspire | 16-09-14 | 11:31
Volgens een ooggetuige was het zicht minder dan 50 meter.

GateKeeperNL | 16-09-14 | 11:32

@Expert Homo | 16-09-14 | 11:26
Het is al bijna 2 uur geleden gebeurd, raar....

LoenJWT | 16-09-14 | 11:31

Ik zag bij NOS dat er 80 meter zicht is. Als je dan op elkaar dendert, dan zit je gewoon echt niet op te letten. Zeker ook zonder licht aan op 5 meter van voorbuurman en druk bezig met Whatsappen?

Maarja, elke ochtend is het toch weer raak. En elke ochtend zit iedereen weer tot 0 af te remmen om het toch even te bekijken en er foto's van te maken. Want ja, er is toch geen politie en dan was het wachten niet voor niets.

Nee, dit gaat de komende jaren alleen maar erger worden ben ik bang

Martinspire | 16-09-14 | 11:31

Koning Radboud | 16-09-14 | 11:29
*dubbele zucht*
Het is acuut dichte mist. Daar kan je gewoon niks aan doen.

GateKeeperNL | 16-09-14 | 11:30

Als er 1 een fout maakt bij dergelijk zicht kan dat al een ravage geven. Ook kun je verrast worden door plotselinge mist. Zwaar klote voor iedereen dit.

datzouzomaarkunnen | 16-09-14 | 11:30

Erg hoor. Op weg naar je werk. En dan zoiets.
Veel sterkte voor de nabestaanden en de slachtoffers.

Wim Venijn | 16-09-14 | 11:29

Ik zag het op nu.nl. Met reklame van Dela ertussen.

Dikke Buschauffeur | 16-09-14 | 11:29

Tsjongejonge, één dagje iets ander weer en gelijk kan men niet meer rijden.

Fart Fader | 16-09-14 | 11:29

(Te) hardrijden in mist is inderdaad dodelijk

Sumato | 16-09-14 | 11:29

mompelt iets over 30-tonners die met 130 op de linkerbaan doorrazen omdat personenauto's hun snelheid wel aan de omstandigheden aanpassen

jan-lul-de-behanger | 16-09-14 | 11:29

Gedver

Bokito ergo sum | 16-09-14 | 11:29

de welbekende eerste Herfst doden. Mensen leren het nooit. Weer wennen hé mist ?

Koning Radboud | 16-09-14 | 11:29

mrfreeze | 16-09-14 | 11:26
*zucht*

GateKeeperNL | 16-09-14 | 11:28

-weggejorist-

De waard zijn gast | 16-09-14 | 11:28

Kut

Santtulainen | 16-09-14 | 11:28

Mompelt iets over niet constant van baan willen wisselen ...

sigaar_konthaar | 16-09-14 | 11:27

Sodeju!

Piet Karbiet | 16-09-14 | 11:26

Volgens het KNMI daar nu nog minstens 1400m zicht. Raar.

Expert Homo | 16-09-14 | 11:26

Mompelt iets over afstand houden ...

mrfreeze | 16-09-14 | 11:26

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland