achtergrond

Geenstijl

Nee!? Accijnsinkomsten dalen door accijnsverhoging

merchantofvenice.jpgHee accijnsnieuws dat niet in het straatje van Wiebes en het kabinet past. Even een paar tweets van @Bovag citeren hoor: "Dit jaar €3mln minder accijns op diesel en LPG ipv de begrote €280mln meer." (1) "T/m juni 200 miljoen liter diesel minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar." (2) "Juni 2014 was met een dieselafzet van 530 miljoen liter (-9,4 procent) de slechtste verkoopmaand sinds augustus 2003." (3) En ook nog: "In 2014 wordt ruim 500mln liter diesel (-7%) en 100mln liter LPG (-20%) minder getankt in Nederland agv de accijnsverhogingen." (4) Kortom. Helemaal niks nieuws eigenlijk. We weten al sinds 1 januari dat de verhoogde accijnzen op brandstof voor dalende inkomsten voor de schatkist zorgen. Of eigenlijk: dat de verhoogde prijzen met name in de grensregio's (zeg maar heel Oost- en Zuid-Nederland) voor groot ondernemersleed zorgen. Topic na topic na topic tuften wij achter de demonstraties aan, reden we langs lege tankstations aan Nederlandse zijde en vergaapten we ons aan lange files met Nederlandse kentekens bij Vlaamse benzinepompen, die nog slechts via speciaal aangelegde extra spitsstroken te bereiken waren. Maar het kabinet blijft stronteigenwijs & ziende blind. De Heilige Begroting is Heilig, de ondernemer kan stikken en de nieuwe noodkreet van Bovag van vandaag (Draai. Accijnzen. Terug!) zal ook wel weer dood neervallen bij de vouwfietsforenzen die ons land richting een stil plekje voor collectieve zelfmoord besturen. Moeten we dan echt alles zelf gaan doen? Protectionistische wetgeving in combinatie met sterk onevenredige tarieven: daar houdt de Europese Unie niet van. Dus die Participatiemaatschap aan de Pomp komt er. Tot aan het hoogste orgaan, als het moet.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.