Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse piloten zien oceaan rood opgloeien

raregloedinoceaan.jpgWTF? Raar. Twee Nederlandse piloten hebben dit weekend een heel vreemd fenomeen waargenomen in de Stille Oceaan. Nadat ze in de verte een fel licht vanuit de oceaan zagen exploderen, bleek die plek tussen Japan en Alaska tijdens het overvliegen helemaal rood op te gloeien. Zie foto. Aangezien er diverse aardbevingen in IJsland, Chili en San Francisco waren, afgelopen dagen, zou het een onderwater vulkaan kunnen zijn. Op PBase doet de piloot zijn verhaal, en meer bijzondere foto's. Ze vlogen in een 747-8 Freighter (vracht, alleen 2 vliegers aan boord) en op een hoogte van 34.000ft. "We zijn twee ervaren vliegers. We weten hoe steden, vissersvloten en olieboorinstallaties er 's nachts uit zien. Wat we hier hebben waargenomen (in combinatie met de huidige activiteiten deze dagen in de 'Pacific Rim / Ring of Fire' en de vreemde licht effecten in de atmosfeer) is absoluut uitzonderlijk te noemen", aldus de piloot in onze mail, die ook aangaf dat het voor zelfs de meest ervaren piloten een griezelig fenomeen is, omdat je niet weet waar je over/doorheen vliegt. Inmiddels zijn diverse officiële instanties met onderzoek naar het fenomeen bezig. Weird. Is het Godzilla? Die monsters uit Pacific Rim? UFO's? De baantjescarroussel van de PvdA die even getest werd op volle toeren? Of toch een verklaarbaar maar zeer zeldzaam natuurlijke gebeurtenis? Als de oceaan op gigantische schaal freaky shit gaat doen, dienen we allemaal even net wat waakzamer te zijn.

Reaguursels

Inloggen

Ik las het bericht over de mislukte lancering van een hypersonische raket in Alaska en ik moest gelijk weer aan dit bericht denken.
Zie : m.telegraaf.nl/article/23008542/geheim...
Toeval bestaat niet.

MajorFracture | 27-08-14 | 08:25

Penne Siciliene | 26-08-14 | 03:22
Inderdaad, dat was ook waar wij aan dachten nadat we alles nog eens op een rijtje hadden gezet. Veel vreemde lichten worden waargenomen tijdens seismische activiteiten en boven oceanen. De lichtflits was alleen te ver weg om goed te kunnen zien wat er precies gebeurde.
breand bergh | 26-08-14 | 11:58
Dit is geen 'pilotengrap', en daar heb ik ook allerminst behoefte aan. Ik ga er nog steeds vanuit dat er een heel logische/simpele oplossing voor wat we hebben gezien.

FreedomFTW | 27-08-14 | 00:41
Ontlading is inderdaad al een paar keer geopperd door seismologen en oceaan-onderzoekers die ik dit heb laten zien. Het kan onder andere de verschillende kleuren verklaren.
Voor zover we konden zien bleef de intensiteit constant, wat weer vreemd is als het een heftige ontlading zou zijn...
We vlogen er overheen omdat we geen reden zagen om uit te wijken. Onze grootste zorg was dat we een mogelijke aswolk zouden tegenkomen, en voor hetzelfde geld vlieg je er precies in als je naar links of rechts gaat. Zolang we de grond/lucht konden zien wisten we in ieder geval zeker dat we niet in een mogelijke aspluim zouden raken.

--> Ik heb overigens 4 nieuwe foto's geplaatst en twee kaartjes van google earth die laten zien waar we dat licht zagen. Zoals je kan zien zijn we ver weg van het continentaal plat waar je vissersschepen kan vinden.

flying dutchman | 27-08-14 | 03:03

flying dutchman | 26-08-14 | 01:19

Ik denk toch heel sterk aan een of andere mega-ontlading of iets dergelijks. Zowel de flits als het gloeien lijken daar sterk op. Het is wel wonderlijk. Het licht moet dus minstens 25 minuten hebben gebrand/nagegloeid.

Nam de intensiteit af naarmate de tijd verstreek?

Nog een vraag: Waarom vloog je er overheen en week je niet uit?

taxhond | 26-08-14 | 16:52

Jammer.

FreedomFTW | 27-08-14 | 00:41

gelukkig heb je t overleefd ;)

Boobystrap | 26-08-14 | 18:41

@Willianus Wortelus @FreedomFTW
Helaas, maar vandaag niets (meer) te zien.

taxhond | 26-08-14 | 16:52

Lijkt op dit :
www.youtube.com/watch?v=zSquD1_9fC0

Niet dat het helpt. blijft vaag maar als het een 'geheim wapen' was, dan hebben ze kennelijk eerder getest?

100monkeys | 26-08-14 | 15:30

Zelfs de smartphone en simpele fototoestellen van 70 euro kunnen kleueren vervangen.
M.a.w. wie weet is dit wel een piloten grap...
Oplichtende organismen genoeg in de oceanen, kwestie van, ff simpel, green=red foto nemen...
Het kan wat aparts zijn, als het vulkanisch is dan zouden experts dit _ongetwijfeld kennen_, het kan een fototruuk zijn, ik hoop, maar vooral vermoed, het laatste.

breand bergh | 26-08-14 | 11:58

-weggejorist-

LeefVandeStaat | 26-08-14 | 11:51

Darpa falcon

zegmaarF | 26-08-14 | 10:51

Goed nieuws is dit voor de liefhebber van rare natuurverschijnsels. Het zou nu helemaal interessant worden wanneer er een Cloverfield-achtig wezen tevoorschijn kwam! Allu-petje af voor moederaarde!

Dark_Austrian | 26-08-14 | 09:49

flying dutchman | 25-08-14 | 23:27
Echt supervette foto's man! Ik zou er wel een paar als achtergrond willen hebben zonder (groot) watermerk ;).

Vanilla | 26-08-14 | 09:37

godzilla is wakker

Steyngeyl | 26-08-14 | 08:48

flying dutchman | 26-08-14 | 01:19

Wellicht ben je al bekend met deze atmosferische fenomenen, maar was het geen SPRITE (lightning) of ELVES ? Kunt diverse foto's & filmpjes hiervan vinden op internet. Leek het hier op?

Penne Siciliene | 26-08-14 | 03:22

flying dutchman | 26-08-14 | 01:19 Griezelige zooi daar @ de pacific rim, ben stiekem best wel heul erg benieuwd naar het antwoord op de vraag: wat de hell is dat voor vage shit?.

Abu Koop Dan | 26-08-14 | 02:12

@breath_in_breath_out | 26-08-14 | 00:03; Ja in dat licht zou het zomaar kunnen. Eerlijk gezegd verwacht ik dat het uiteindelijk niet zo spectaculair zal blijken te zijn, maar vooralsnog hou ik alle opties open.
@FreedomFTW | 26-08-14 | 00:09; De cockpit ramen zijn gepolariseerd, verder geen filters.
De flits was ongeveer 25-30 minuten voor we over dit gebied vlogen, erg ver weg dus. Het leek op een enorm krachtige bliksemflits, alleen veel korter en veel feller. Ook leek het er op dat de flits naar boven gericht was, alsof er een enorme bliksemflits naar boven schoot vanuit een grote wolk.
Daarvoor en daarna geen enkele flits meer te zien in de pikdonkere nacht, wat een beetje vreemd is als er een onweersbui zou hangen. Ook was het vreemd dat er op de weerradar later niets te zien was wat op een bui zou kunnen wijzen, al zegt dat niet alles (buien boven de oceaan zijn vaak minder reflectief dan op land en kunnen soms moeilijker worden opgepikt door een weerradar aan boord).
Mijn gezagvoerder en ik (ik ben co-piloot, maar we zijn gewoon twee volwaardige vliegers/collega's aan boord) schrokken er beiden van en hadden nog niet eerder zo'n eigenaardige flits gezien.

flying dutchman | 26-08-14 | 01:19

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 22:57
Ik heb nog even rond gekeken en kwam op het volgende, in 1492 is Amerika 'ontdekt' door Columbus. Ik zou bijna willen zeggen "polarshift" U zocht bewijs ;)
"De bedoeling van Columbus was om een westelijke route naar Indië te vinden, en hij dacht ook dat hij dat gevonden had." nl.wikipedia.org/wiki/Ontdekking_van_A...
In ieder geval hoeven we het bij Columbus niet over navigatie kennis te spreken. Of zou het ei van Columbus, Columbus, het ei, moeten heten?

toetanchamon | 26-08-14 | 00:39

Kan je de flits of explosie beter beschrijven? Was het licht daarvoor al zichtbaar of pas erna?

FreedomFTW | 26-08-14 | 00:11

Er zit geen filter of filmlaag verwerkt in het cockpitglas of iets dergelijks?

FreedomFTW | 26-08-14 | 00:09

Ik heb er ook geen verstand van, maar om het in een perspectief te zetten: De Russen testten in de jaren '60 de TSAR bomba, wiens schokgolf 5 keer de aarde om ging. Ik neem aan dat als de Amerikanen iets nieuws testen en dat boven zee doen, dat het dan niet om een nieuw type handgranaat gaat. De tijd en plaats komen toch aardig overeen. En hoe waarschijnlijk is het nou dat je buitenaards leven hebt ontdekt? Je zegt zelf al dat je het met niets kan vergelijken; een nieuw wapen heeft ook geen referenties. Dus ga er maar vanuit dat je dat gewoon gezien hebt. .. en als het echt zo blijkt te zijn, dan ben jij meteen de enige civiele persoon op aarde (samen met je co-piloot) die de kracht van dat wapen in zou kunnen schatten. Als ik je dan zo hoor is het te hopen dat het toch een natuurverschijnsel was..

breath_in_breath_out | 26-08-14 | 00:03

@breath_in_breath_out;
Werkelijk geen idee. Het lijkt me onwaarschijnlijk want zo'n relatief klein object laat niet zoveel brandende brokstukken achter over zo'n groot gebied. Tenzij het veel vloeibare brandstof vervoerde dat in grote plassen aan het branden was aan de oppervlakte.
Het zou zomaar kunnen, maar ik ga er niet vanuit.

flying dutchman | 25-08-14 | 23:54

@flying dutchman
Hoe groot acht je de kans dat je de explosie (en fallout) van die Amerikaanse wapentest hebt gezien?

Volgens de NOS was dit -grofweg- in hetzelfde gebied gepland. Al geven de Amerikanen natuurlijk vast niet het exacte detonatiepunt aan.

Hoe groot is de kans dat er binnen, zeg, een paar 1000 KM 2 enorme 'vuurballen' / 'explosies' etc zijn geweest.

nos.nl/artikel/690907-proef-met-superw...

breath_in_breath_out | 25-08-14 | 23:44

@bokbier; Als ik meer weet laat ik het zeker weten. Het gaat me dan ook niet om een hype of interessant-doenerij; het ging in eerste instantie om het feit dat er mogelijk een gevaarlijke aswolk zou kunnen ontstaan en daarom was het van het grootste belang om luchtvaart autoriteiten op de hoogte te stellen van wat we zagen. Die wilden ook de foto's hebben en zodoende is het balletje gaan rollen.
Of het nou toch vissersboten zijn of godzilla of Atlantis 2.0 maakt me niet uit, ik wil nu ook gewoon weten wat we zagen :)

Het was een verzameling van grote vlekken, vooral diep rood, maar ook oranje en een paar een beetje gelig (vooral aan de randen van de verzameling lichtjes). De foto's waren vrijwel zoals wij het ook zagen met het blote oog. Vooral de rode gloed om ons heen maakte het griezelig.

flying dutchman | 25-08-14 | 23:36

Oh de piloot recht boven me. Doe jij anders ff followupstory schrijven als je meer weet? En waren het echt allemaal verschillende lichtjes of was het één grote vlek? Tot in hoeverre lijken de foto's op wat je echt zag?

bokbier | 25-08-14 | 23:29

Doe sowieso ook ff followupstory GS! Ben benieuwd.

bokbier | 25-08-14 | 23:27

Probeer maar eens te fotograferen met een fisheye lens (10mm) of iets vergelijkbaars en je zult zien dat sterren e.d. ineens hele scherp lijken met een statief. Maar zorg er voor dat de sluitertijd niet boven de 30 seconden komt, anders krijg je die mooie startrails.
Voor de foto waarbij je de lichten van veraf ziet www.pbase.com/flying_dutchman/image/15... is de sluitertijd 30 seconden en is de lichtvlek nog ver genoeg. Voor de openingsfoto van dit topic is de sluitertijd 8 seconden, net kort genoeg om de lichtvlekken niet al te uitgerekt te maken.
Wat betreft de watermerkjes op mijn foto's; ze zijn te vaak gejat door derden... heb er teveel geld en tijd in gestoken om jan en alleman met mijn foto's aan de haal te laten gaan ;) Heb al meerdere malen gezien dat mijn foto's met andermans naam er op ineens wedstrijden wonnen of ergens werden gebruikt.
Alle foto's zijn gemaakt in RAW en beschikbaar in high-res en zonder watermerkje voor editorial & commercial gebruik.

flying dutchman | 25-08-14 | 23:27

flying dutchman | 25-08-14 | 21:20 Daar sta ik echt van te kijken, wat de scherpte betreft. Ik heb op de grond met statief al de grootste moeite om scherpe plaatjes te schieten van een sterrenhemel.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de rode vlekjes geen strepen worden. Sterrenhemel ok... you got me convinced... maar óók iets beneden je waar je met een grote snelheid overheen gaat? Kun je dat uitleggen?

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 23:18

Verklaart niet de enorme afmetingen van de afzonderlijke lichtvlekken. Daarnaast verkleuren lichten niet zo enorm door zo'n relatief dun wolkendek. De verkleuringen die je ziet in de atmosfeer door vulkanische as is vanwege de asdeeltjes die over grote gebieden zeer hoog in de atmosfeer zijn gekomen. Als dat dunne laagje wolken zoveel verkleurt is er iets goed mis gegaan daar ;)

flying dutchman | 25-08-14 | 23:08

Misschien wel degelijk een vloot inktvisvissers en door vulkanische as of andere aerosols dat de lucht rood kleurde.

FreedomFTW | 25-08-14 | 23:00

toetanchamon | 25-08-14 | 20:17
Ben bang van niet dan was u niet met het jaar 600 gekomen.
*
Nergens beweer ik dat het kompas 600 jaar oud is. Wél dat het door de westerse wereld vanaf ongeveer 600 jaar geleden is gebruikt om te navigeren. En dat er sindsdien nergens is geregistreerd dat men plots op de verkeerde bestemming aankwam omdat de naald ineens een andere richting aan gaf.
En voor de goede orde, ik ontken ook niet dat poolverschuiving plaatsvindt. Alleen dat het geen proces is van jaren maar van decennia, zo niet millenia.

Zure Sigaar | 25-08-14 | 22:57

@Notenkast; Het was inderdaad een groot gebied; ik schat ongeveer 20Nm x 15Nm (grofweg 32km x 28km). Daarnaast hadden we een wind in de rug van tegen de 80 knopen; onze uiteindelijke snelheid lag daarom zo rond de 580knopen ten opzichte van de grond.

flying dutchman | 25-08-14 | 22:43

@taxhond; Ik heb (even kijken..) 27 foto's gemaakt van dit tafereel en daarvan waren er 25 scherp. Fotografie is een behoorlijk uit de hand gelopen hobby van me en vooral nacht foto's vanuit de cockpit is een leuke bezigheid; ik weet dus uit ervaring inmiddels wat voor instellingen ik moet gebruiken om een beetje scherpe plaat te krijgen met de juiste kleurtemperatuur etc.
Wat betreft het Noorderlicht; nee dat was die nacht ook met het blote oog erg goed te zien. Ik heb vaker het Noorderlicht gezien en gefotografeerd vanuit de cockpit (www.pbase.com/flying_dutchman/image/15...) en dat zag er altijd veel geconcentreerder en verticaler uit dan deze uitgestrekte waas. Heel vreemd in ieder geval.

flying dutchman | 25-08-14 | 22:40

@FreedomFTW; ik veronderstel dat ze aan het oppervlak van de oceaan waren, of in ieder geval heel dichtbij. Vanuit de cockpit zie je redelijk snel aan de verplaatsing van objecten hoever ze bij je vandaan zijn. De verplaatsing van deze lichtbronnen leek gezien onze hoogte en snelheid overeen te komen met lichten aan het oppervlak, er net boven of er onder. Jammer genoeg was er dus een laagje wolken (of stoom?) dat ons het directe zicht ontnam.

flying dutchman | 25-08-14 | 22:35

Wat me nu pas opvalt is hoe groot het was. Slordige berekening met een snelheid van 560 knopen plaatst een dikke 100 km tussen de foto in het topic en deze www.pbase.com/flying_dutchman/image/15...

Notenkast | 25-08-14 | 22:34

@flying dutchman
Leuk dat je ook even komt binnenvallen. Dat schept in ieder geval wat duidelijkheid uit de eerste hand. Blij dat mijn veronderstelling van één foto uit vele klopt, maar er blijft wel een vraagja hangen. Klopt mijn veronderstelling ook, dat het gefotografeerde noorderlicht op dat moment "fotografisch" noorderlicht was en dat het niet met het blote oog zichtbaar was?

taxhond | 25-08-14 | 22:29

"De baantjescarroussel van de PvdA die even getest werd op volle toeren?"
Quid +veel.

dedeurs | 25-08-14 | 22:24

flying dutchman | 25-08-14 | 22:11

Kon je waarnemen dat de lichtbronnen zich aan het oceaanoppervlakte bevonden of veronderstel je dat?

Zou het ook ionisatie van lucht kunnen zijn? Soort St-Elmo's vuur, maar dan in het rood door een hoge uitstoot van zwavel en stikstof nav een onderzeese uitbarsting?

FreedomFTW | 25-08-14 | 22:17

Opgloeiende aluminiumfolie dan?

AgentKrol | 25-08-14 | 22:12

@boobystrap; De foto is een klein beetje lichter dan we met het blote oog konden zien, maar niet veel. De lichten waren echt helder en het zag er uit zoals op de foto.
Inderdaad, die gloed boven de lichtbronnen is omdat de wolken onder ons allemaal werden belicht door de rood/oranje lichten aan het oceaan oppervlak.

flying dutchman | 25-08-14 | 22:11

@Fuck-a-duck; Inderdaad, er zijn vaak grote vloten daar in die gebieden maar die varen vaak wat dichter bij de kust, hebben groen/witte lichten en die lichten zijn ook niet zo groot. Ondanks dat de lichtbron wordt verborgen achter een laagje wolken in mijn foto's is het duidelijk dat het relatief grote gebieden zijn die oplichten, in plaats van lichtbronnen van schepen of olieplatformen. Affakkelen van booreilanden hebben we ook aan gedacht, maar die flikkeren vaak en deze lichten waren constant en zoals gezegd met een redelijk groot oppervlak.

Daarnaast zie je vaak die visserschepen vissen bij de rand van het continentaal plat waar vissen en inktvissen vaak vanuit de diepzee naar boven komen, echter vlogen we hier over de diepzee zonder continentaal plat ook maar in de buurt.

flying dutchman | 25-08-14 | 22:07

He Flying Dutchman, tien dagen geleden zag ik een vrij grote vloot net ten zuiden van Pugal. Ik schatte het op zo'n 50 boten. Je hebt inderdaad gelijk dat rood licht niet door vissersboten gebruikt wordt. Misschien was het inderdaad een oefening van de Yanken die niet echt goed is gegaan, in dat geval was het een behoorlijk eind van koers en vrij dicht bij de NOPAC routes. Vrij gevaarlijk dus, al die vallende brokstukken.

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 21:51

Tijdsopnames versterken de lichtsterkte, dus het echte beeld was iets donkerder?
En het is dus het wateroppervlak?
Ik kan dat dus lastig zien, het lijkt wel vocht/licht in de lucht, omdat het zo uitwaaiert?
Of, nu ik nog eens kijk, de rode waas erboven is dus een reflectie van de vnl rode lichten die zich in of op of onder het water bevinden?

Boobystrap | 25-08-14 | 21:49

Als maker van de foto even wat achtergrond informatie;
We vlogen Hongkong-Anchorage en ik vlieg deze route bijna elke maand wel een keer, ik zie erg vaak vissersvloten rond Taiwan en Japan, maar wat het hier zo vreemd maakte was de kleur van de lichten in de zee. Normaal is het nooit zo diep rood en met mijn beperkte kennis van de scheepvaart/visserij is juist rood licht niet effectief om vissen/inktvissen te lokken. Bij veel vissersboten zie je dan ook fel wit/geel/groen licht en die zie ik hier niet...
Ik heb simpelweg geen verklaring voor wat we hier hebben gezien. Verder waren er op de route die we vlogen al een paar vulkanen die op het punt stonden uit te barsten en aan het roken waren; vandaar dat we al erg alert waren op mogelijke aswolken en mogelijke uitbarstingen. Dit had in onze ogen dan ook best een uitbarsting kunnen zijn geweest.

Wat betreft de scherpte; ik heb een 10.5mm fisheye gebruikt; bij sluitertijden tot (ongeveer) 30 seconden en een relatief rustige lucht kan je heel scherpe plaatjes maken. Door de enorme groothoek (180') verplaatsen de sterren zich bijna niet en is het zelfs met een heel klein beetje beweging en trilling van het vliegtuig makkelijk om een scherpe foto te maken. Bij iets meer dan een minuut sluitertijd krijg je de zogenaamde star trails, vandaar de hoge ISO zodat met een max sluitertijd van ongeveer 30 seconden toch behoorlijk wat licht op te vangen is en een scherpe foto kan worden gemaakt.

Deze foto is NIET gefotoshopt of anderszins in elkaar geknutseld. What you see is what you get.
Ik heb ongeveer 20 foto's gemaakt waarvan deze de aandacht het meest trekt. Voor meer foto's van dit vreemde verschijnsel zie de link in het artikel.

flying dutchman | 25-08-14 | 21:20

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 19:42
Het magnetisch veld van de zon keert elke 7 tot 15 jaar. Heel bijzonder is het dus niet. Het is al gebeurd op de aarde. Meerdere malen zelfs, en daar zijn bewijzen van. Geen logboeken, maar in lavagesteente.
Alleen de snelheid is onbekend.
Sommige theorieën hebben het over een aantal honderd jaar, andere sneller en binnen 4 jaar.
Dus dat het in één week kan gebeuren, is net zo plausibel dat het gebeurd in een paar honderd jaar of duizend jaar.
We weten het dus (nog) niet.

Wim Venijn | 25-08-14 | 20:21

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 19:42
:) een kompas geeft de richting aan waar n/z zich ongeveer op dat moment bevinden. We hebben het over magnetische velden en niet over een plaats die op een kaart aanwijsbaar is. U weet toch dat een kompas niet precies naar n/z wijst?
Heeft u wel een naar de geschiedenis van het kompas gegoogled? Ben bang van niet dan was u niet met het jaar 600 gekomen.
Verder kan ik geen logboeken vinden, maar voor mij is het heel aannemelijk dat er toen niet werd gedaan "hé, kijk een poolshift" maar de stuurman de schuld zou krijgen. De reizen van toen werden niet geplant zoals dat vandaag de dag gebeurd, het was iedere keer weer een avontuur. Nogmaal ik claim niet dat een shift in 24 uur plaats zal vinden.

toetanchamon | 25-08-14 | 20:17

Doe mij maar zo'n verpoling. Dan gaan we nog een keer de lente in.

LibertasSimplex | 25-08-14 | 20:10

toetanchamon | 25-08-14 | 19:33
*
Sinds het door mij genoemde tijdperk, maar misschien ook wel langer, schijnt de naald van het magnetisch kompas naar min of meer het noorden te wijzen. Wijs mij op geschriften of logboeken waaruit blijkt dat de naald plotsklaps naar het zuiden of iets daar tussenin is gaan wijzen en ik wil mijn standpunt dat een poolverschuiving niet in afzienbare tijd plaatsvindt wel herzien.
Het had de ontdekkingsreizen in elk geval een stuk avontuurlijker gemaakt.

Zure Sigaar | 25-08-14 | 19:42

of een uit de hand gelopen bbq aan boord van een olietanker.

Premier Trutte | 25-08-14 | 19:37

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 17:33
"Sinds de westerse wereld over de wereldzeeën is gaan navigeren, pakweg sinds een jaar of 600, heeft zich volgens mijn informatie nog geen abrupte poolverschuiving voorgedaan." En dat komende ze in het jaar 600 meten met? of leefde toen nog de gedachte dat de wereld plat was? Dat jij denkt dat ik mijn info bij complotclubjes weghaal is niets meer dan een kronkel in uw gedachten. Ik kan natuurlijk niet zomaar verwachten dat u in staat ben ZELF eens na te denken.

toetanchamon | 25-08-14 | 19:33

Klote Ei pet.

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:28

Heerser J, mijn verontschuldeging. Mijn ik heb nog wel wat leuke verhaaltjes van vluchten boven Siberie.

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:27

Atlantis natuurlijk.

SueMe | 25-08-14 | 19:25

Do keer = donker.

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:24

Op www.nasa.gov reppen ze ook van een solar flare. "On Aug. 24, 2014, the sun emitted a mid-level solar flare, peaking at 8:16 a.m."

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:13
Dat zou wel een beetje afbreuk doen aan de opgebouwde suspense hier... partypooper.

Heerser J | 25-08-14 | 19:23

De lampen op die boten wil je inderdaad niet in je ogen hebben schijnen. En die vissersboten ten noorden van Taiwan geven echt meer licht dan de stad Taipei zelf. En boven de pacific op een do keer nacht kan je zelf een drenkeling in zijn rubberbootje een peukie zien roken. Het zijn gewoon vissersboten.

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:21

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:13

Enig idee hoeveel Watt en Lumen je ongeveer nodig hebt om op 34000 foot dusdanig zichtbaar te zijn? Ik acht dat redelijk uitgesloten.

FreedomFTW | 25-08-14 | 19:15

Vlieg daar een paar keer per maand. Zijn gewoon vissersboten die in de nevel met rooie lampies vissen naar hun bootje lokken. Ophef om niks. Afgelopen maand ten noorden van Taipei echt letterlijk honderden vissersboten met sterke en niet zulke sterke lampies. En ook voor Fuckushima ligt een drijvende stad aan vissersboten. Lekker hoor, die sushi. De afstand vanaf land waar ik afgelopen maand die boten in de Pacific Ocean zag was 600 nm van Sendai, zo'n 1000 km.Die nevel maakt het wel een beetje spookachtig.

Fuck-a-duck | 25-08-14 | 19:13

Kan dit niet radio-actieve straling zijn, die bij de Japanse kerncentrale Fukushima, in de oceaan lekt?

Cornelis01012011 | 25-08-14 | 19:03

Hmm. Ik zie cassiopeia recht vooruit. Suggereert idd een noordoostelijke route. I'm still in.

AlanTuring | 25-08-14 | 18:49

Daar is zelfs een uitdrukking voor: "De zon in het water (kunnen) zien schijnen"

Watching the Wheels | 25-08-14 | 18:31

@Willianus Wortelus @FreedomFTW

Eerstvolgende overkomsten van het ISS zijn morgen 9:15 en 10:55 onze tijd. Dus hou dit topic morgen nog even in de gaten want dan kom ik hier waarschijnlijk nog wel op terug.

taxhond | 25-08-14 | 18:03

toetanchamon | 25-08-14 | 14:57
*
Nee, die complotclubjes waar jij je informatie vandaan haalt hebben de wijsheid in pacht... Zo'n 15 jaar geleden werd er op Niburu al gezwamd over aanstaande poolverschuiving met alle catastrofale gevolgen van dien. Volgens mij is er tot op heden nog niets gebeurd.
Maar goed, laten we het ook in historisch perspectief zetten. Sinds de westerse wereld over de wereldzeeën is gaan navigeren, pakweg sinds een jaar of 600, heeft zich volgens mijn informatie nog geen abrupte poolverschuiving voorgedaan. Of het op korte termijn wel gaat gebeuren weet ik niet maar de kans lijkt me zo goed als nihil.

Zure Sigaar | 25-08-14 | 17:33

Hollow Earth natuurlijk.

Knoopsgat | 25-08-14 | 17:32

De wereld staat in brand.... what's new?

Schietmijmaarlek | 25-08-14 | 17:26

@Willianus Wortelus | 25-08-14 | 13:35
Ik lees een sluitertijd van 8 seconden. Diafragma 2.8 en een brandpuntsafstand van 10mm.
8 seconden is nog erg veel, lijkt me onmogelijk deze scherpte te produceren.
Verdacht is het wel.

Ars Vivendi | 25-08-14 | 17:16

We gaan héél ver terug. In 1960 beschreef een kapitein van de Grote Vaart een identiek verschijnsel in de Indische Oceaan in het Nautisch maandblad "De Blauwe wimpel". Waargenomen vanaf de brug van zijn stomer zag de gehele bemanning een lichtgevend ronddraaiend wiel met spaken waar het schip overigens onbelemmerd doorheen voer.Ook toen was er geen verklaring voor het verschijnsel maar het schijnt dus ongevaarlijk te zijn.........

gamlakuk | 25-08-14 | 17:15

Misschien zien we hier ook de oorzaak van het verdwijnen vlucht Malysia mh370, in een uitbarsting van gas of hitte gevlogen, aarde bevat ook dodelijk H2s gas.
Op zeebodem liggen ook paketten bevroren aardgas, beetje opwarming en gigantische wolk kan vrijkomen.
Wat deze piloten gezien hebben moet toch ook met sattellieten of bij ISS gezien zijn.

gebrokenvleugel | 25-08-14 | 17:05

Ik gok op een soort poollicht-verschijnsel. Dat kan in allerlei kleurschakeringen voorkomen.

Buggert | 25-08-14 | 16:51

fukushima

drollewupper | 25-08-14 | 16:47

Fukushime afval?

drollewupper | 25-08-14 | 16:46

noorderlicht en iemand die een zwengel aan de HUE gegeven heeft in votoosjop?

xspalm | 25-08-14 | 16:37

Het is een tunnel die start in Gaza en via Rusland en Amerika naar Europa gaat om bij Jeruzalem weer naar boven te komen.

Of te wel een zionistisch complot!

Plukkiehaar | 25-08-14 | 16:31

Oke, ik ben om en ga nu een energiezuinige lamp en een 1600 watt stofzuiger kopen.

Mees Dismist | 25-08-14 | 16:28

O jee, de aardbol is lek!

Nederlanddraaitdoor | 25-08-14 | 16:28

taxhond | 25-08-14 | 16:15

Ok! Enige effecten als gevolg van zonnewinden etc kunnen we denk ik wel uitsluiten aangezien het fenomeen zich onder de 10 km lijkt voor te doen.

Ionisatie van luchtdeeltjes onder de 10 km is geen vreemd fenomeen. Meestal zijn het alleen de zuurstof-moleculen die in onze atmosfeer overheersen die oplichten en een groen/blauwe gloed geven (St-Elmo's vuur/bliksem). Stikstof echter geeft een rood/paarse gloed en zwavel een geel-oranje gloed. Beiden zijn stoffen die bij een vulkaanuitbarsting in grote hoeveelheden vrijkomen.

FreedomFTW | 25-08-14 | 16:28

@FreedomFTW
En dan in even in aanvulling op jouw verzoek om die zonneactiviteit te checken: dat heb ik al gedaan. Zie mijn eerdere post van 14.48.

De ACE satelliet is één van de NASA-speeltjes die de activiteit van de zon constant in de gaten houdt. Een paar van de gemonitorde data die direct van belang zijn voor het noorderlicht zijn de Bt- en Bz-waardes (wat dat precies is, daar zal ik je verder maar niet mee lastig vallen), maar die waren op het moment van fotograferen dusdanig dat er alleen wat fotografisch (zwak) groen noorderlicht waargenomen kon worden. Met het blote oog zichtbaar noorderlicht was er toen in ieder geval niet. Vandaar mijn opmerking dat die gefotografeerde groene zweem consistent is met de satelliet- (i.c. zonne-)data.

taxhond | 25-08-14 | 16:15

ikdenkwat | 25-08-14 | 16:06

Als alle Prius-rijders een krater van een actieve vulkaan in rijden verwacht ik wel een positief resultaat.

FreedomFTW | 25-08-14 | 16:13

1 zou een eruptie effect hebben op de temperatuur van het water. 2 is dit tegen te gaan om in elektrische auto's te gaan rijden.

ikdenkwat | 25-08-14 | 16:06

Ja dat snap ik. Het fenomeen doet zich ook voor onder het wolkendek dus onder de 10 km. De ionisatie hoeft overigens niet perse door de zonnenwind te gebeuren > St Elmo's fire. Je moet alleen een concentratie stikstof hebben voor de rode gloed.

FreedomFTW | 25-08-14 | 16:06

@FreedomFTW

Het gaat bij noorderlicht niet zozeer om "uitgestoten" zuur- of stikstof, maar om moleculen die zich van nature al hoog in de dampkring, en dan met name onderin de thermosfeer bevinden, zeg maar boven de 100km. Echte uitstoot bevindt zich veel lager, tot pakweg 20 km., daarboven verspreidt uitstoot zich weliswaar langzaam, maar door de enorme uitwaaiering ervan over de hele planeet zal er nooit een duidelijke oorsprong aan die gassen gegeven kunnen worden. Net als een enorme plensbui die Utrecht natmaakt, maar van welk water je, als het eenmaal in zee gestroomd is, niet meer kunt stellen dat dat in Utrecht neerkwam.

taxhond | 25-08-14 | 15:59

Dat was het dan. We gaan er allemaal aan. Leuk jullie gekend te hebben. Doei.

VanBukkem | 25-08-14 | 15:57

Gezien de positie op de kaart lijkt het radioactiviteit
van de Hel van Fukushima te kunnen zijn, immers de ongewenste nucleaire activiteit aldaar neemt met verloop van tijd helse proporties aan, welke men niet weet te stoppen
neems eens een kijkje bij www.enenews.com

mainman | 25-08-14 | 15:55

Notenkast | 25-08-14 | 15:21
enne het perspectiefpunt ligt ook nogal ver in t heelal, volgens mij verplaast er niet zoveel, als jij snachts door de straat rent, met links van je de maan blijft de maan toch ook niet achter?

Boobystrap | 25-08-14 | 15:52

Notenkast | 25-08-14 | 15:21 als je er recht op afvliegt verandert er toch niet veel?

Boobystrap | 25-08-14 | 15:50

Een verklaring zou kunnen zijn dat door onderzeeese uitbarstingen er "pockets" met stikstof en andere stoffen zijn vrijgekomen. Icm een hoge zonneactiviteit (kan iemand dat checken?), wat ook de aanwezigheid van het noorderlicht zou kunnen verklaren. Zorgt voor een ionisatie van de stikstof moleculen waardoor ze een rode gloed gaan geven (zoals zuurstof een groene afgeeft dan).

FreedomFTW | 25-08-14 | 15:42

'We zitten midden in Mathew 24 ;)'
mercy | 25-08-14 | 14:38
=====
Zou zomaar kunnen, ja. Aardbevingen, oorlogen, geruchten van oorlogen, etc.

En vooral veel onrust rondom Israël. Het 'wachten' is nu op een valse 'messias' die 'vrede' gaat brengen in het Midden-Oosten, bijv. iemand die de soennieten en shi'ieten met elkaar verzoent. Tegen Israël, dat dan weer wel.

malang | 25-08-14 | 15:37

@Andersom dag | 25-08-14 | 15:12
Waarschijnlijk niet, er was maar 1 piloot niet met zijn werk bezig en noemt dat "when art meets aviation"

toetanchamon | 25-08-14 | 15:35

taxhond | 25-08-14 | 15:29

Zijn camera en de gebruikte diafragma deden dat ook al vermoeden.

Ik heb een mogelijke verklaring gevonden:

De kleur van het noorderlicht hangt af van het soort molecuul waar de golven mee in aanraking komen. Stikstof N2 veroorzaakt een rood/Paarse gloed.

Dan moeten we alleen nog even uitzoeken wat zo'n heveelheid stikstof uit zou kunnen hebben gestoten.

www.noorderlicht.nl/noorderlicht/noord...

FreedomFTW | 25-08-14 | 15:35

122 comments en het woord "aliens" is nog maar 1x gevallen :')

Anyways, weird dat de sterrenhemel scherp is genomen terwijl die lichtgevende bubbels wazig lijken. Misschien weet timmerfrans wel meer

Abu Koop Dan | 25-08-14 | 15:34

taxhond | 25-08-14 | 15:17

ok! Je post leek er eerder op dat je het wel aan het verklaren was.

Een uitbarsting lijkt mij ook onwaarschijnlijk trouwens daar moet rook of stoom bij vrijkomen en zou je geen licht meer kunnen zien daardoor.

FreedomFTW | 25-08-14 | 15:33

@Notenkast

De piloot/fotograaf (J. van Heijst) maakt trouwens wel vaker fraaie plaatjes, dus in dat kader bezien is hij echt de status van goedbedoeld amateur ontstegen. Moet je maar eens kijken op zijn pagina
www.airplane-pictures.net/member-profile.php?...

taxhond | 25-08-14 | 15:29

Notenkast 15:21

The only solution was to make an exposure as short as possible, but capturing enough light, so I used a Canon 28mm f/1.8 wide open, setting my Canon 450D (Rebel XSi) to 1600ISO (the max) and trusting that I could maybe push the luminosity in post. I took 93 exposures all the way up to 30 seconds, of which only one turned out well (a 10 sec exposure).

To obtain the highest possible stability I put the Gorillapod between the armrest and the fuselage, covering myself and the camera with a blanket to block all reflections coming from inside.

FreedomFTW | 25-08-14 | 15:25

7,62x39 | 25-08-14 | 14:55
Lijkt me sowieso geen noorderlicht, dat rooie in ieder geval. Eerder lichtrefractie van de lichtbron onder de wolken.
-
Mocht iemand de stoute schoenen aantrekken en wiskundig willen uitpluizen hoe en waarom de sterrenhemel niet uitgesmeerd is na een 30 seconden sluitertijd. Omgekeerde kwadratenwet met in het achterhoofd houden van de bizarre afstanden (lichtjaren), de koers van het vliegtuig en de positie recht vanuit de cockpit.
-
Lastige foto's om te maken, maar niet geheel onmogelijk blijkt. petapixel.com/2014/06/16/photograph-mi...
Zelfs vanuit een zijraam van een vliegtuig. Plus we weten ook niet hoe veel foto's hij daadwerkelijk heeft genomen. Misschien wel 50, waarvan deze 3 redelijk gelukt zijn. Is het overigens ook niet mogelijk om een long exposure weer in elkaar te knutselen met photoshop?

Notenkast | 25-08-14 | 15:21

@7,62x39 | 25-08-14 | 15:08

Dan begrijp ik je vergissing. Het noorderlicht is niet dat "rode" war ze overheen vliegen, maar die groene zweem aan de sterrenhemel.

taxhond | 25-08-14 | 15:21

taxhond | 25-08-14 | 15:05 Netjes. Gerst kijkt heel erg graag naar beneden, dus waarom nu niet.

Ik hou dit topic vandaag nog ff in de gaten.

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 15:20

Scheurt de aarde in tweeen, zitten wij weer net op de helft met die ISIS gekkies.

knehmoo | 25-08-14 | 15:20

@freedomFTW
Je zegt "verklaar dat maar eens". Ik kan het in ieder geval niet, zoals ik om 14.48 ook al schreef. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk. Het enige wat ik daarna schreef zijn een paar redenen die de juistheid van de foto (v.w.b. lokatie en tijd) wél onderbouwen. Het kan (let wel kán) natuurlijk dat hij veel meer foto's gemaakt heeft om er uiteindelijk één uit te zoeken die het minst bewogen is. Een soort van lucky shot of zo. Zelf flikker ik ook altijd zo'n 95% weg om alleen maar de echt goede over te houden.

taxhond | 25-08-14 | 15:17

Andersom dag | 25-08-14 | 15:12
Als er veel vliegtuigen zouden vliegen zou het wel de Drukke Oceaan heten.

7,62x39 | 25-08-14 | 15:15

7,62x39 | 25-08-14 | 15:08

Ze moeten natuurlijk niks. Centimeters is te nauwkeurig als schaalverdeling. Meters zou eerder een optie kunnen zijn. Maar wat je zegt, grote omschakeling en weinig tot geen winst. Daarnaast waren de Amerikanen er als eerst en hebben zij alle standaarden mogen bedenken.

FreedomFTW | 25-08-14 | 15:15

Was d'r maar één vliegtuig die daar rondvloog?

Andersom dag | 25-08-14 | 15:12

FreedomFTW | 25-08-14 | 14:58
Dan moeten ze de hoogte in cm uitdrukken. Natuurlijk is het OK als alle piloten, stewardessen en verkeersleiders gewend zijn te denken in voeten, knopen e.d. Dokters gebruiken ook nog mmHg om de bloeddruk in uit te drukken (een meting die sowieso onnauwkeurig is). Omschakelen is wrs te veel moeite en zou verwarring geven. Het is alleen voor ons argeloze reaguurders moeilijker om voeten in km om te rekenen.

taxhond | 25-08-14 | 15:00
Ik dacht dat de rode lichten op eoa manier ermee te maken zouden kunnen hebben.

7,62x39 | 25-08-14 | 15:08

Gemuteerd plankton door straling van Fukushima. Logisch.

Stormageddon | 25-08-14 | 15:07

@FreedomFTW
Wat betreft het scherpe heb ik het over de sterrenhemel en niet over het onderste deel van de foto.

Ja dat bedoel ik ook: verklaar dat maar eens... Vanuit een vliegtuig geschoten (trillingen noem maar op) met een sluiter van 30 seconde...

FreedomFTW | 25-08-14 | 15:06

@Willianus Wortelus | 25-08-14 | 15:00
Yep

Heb trouwens Alexander Gerst al gevraagd om daar straks ook eens naar beneden te koekeloeren.

taxhond | 25-08-14 | 15:05

HAARP pompt natuurlijk weer een bak energie in de aardkorst om een volgende megabeving te triggeren.

moudini | 25-08-14 | 15:02

@malang | 25-08-14 | 14:34
Ah, Matt 24. Daarom dat Quid begon over waakzaam zijn.

3.14nokkio | 25-08-14 | 15:01

Cthulhu's R'lyeh zonder enige twijfel.

Bigi Bana Boy | 25-08-14 | 15:00

@FreedomFTW
Wat betreft het scherpe heb ik het over de sterrenhemel en niet over het onderste deel van de foto

@7,62x39
Waar zie jij noorderlicht ónder hen? Dat zie ik echt alleen maar boven de horizon en nergens anders.

taxhond | 25-08-14 | 15:00

taxhond | 25-08-14 | 14:48 Heet jij toevallig Paul en ken je ene Snibbit?

;)

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 15:00

let's get stoned and watch tv

fred1434 | 25-08-14 | 14:59

7,62x39 | 25-08-14 | 14:55

(tijd voor de luchtvaart om van die ouderwetse voeten, knopen en zeemijlen af te stappen - het is 2014)

Foot is juist geschikter dan het metrische stelsel. Een voet is +/- 30 cm. Dus je kan ongeveer 3x zo nauwkeurig werken met dezelfde schaal. Praktischer enzo.

FreedomFTW | 25-08-14 | 14:58

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:48
En hoelang bestaat die club van u? hoeveel eeuwen kennis is daar in huis? Oh ja en voor wie en met name van wie is nasa? juist! Ik zal je niet zeggen dat een shift in 24 uur klaar is, niet van dat. Een aardbeving is ook een proces van opbouwende spanning dat ineens vrijkomt, van een actie komt een reactie en de uitkomst hiervan weet nasa ook niet precies. Er bestaan over dit onderwerp theorieën en de wetenschap is bezig met onderzoek. Vele onderzoeken zijn door de jaren heen inmiddels aangepast en soms compleet achterhaalt. Mensen die claimen dat iets waar is, weten niets van de geschiedenis.

toetanchamon | 25-08-14 | 14:57

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:48
Als jij met linkjes gaat gooien....
www.scientias.nl/aardmagnetisch-veld-d...
4 jaar duurde het met het omdraaien van de magnetische polen.
En misschien nog sneller dit keer. Niemand die het weet.

Wim Venijn | 25-08-14 | 14:57

Als ze op 34.000 voet vlogen (tijd voor de luchtvaart om van die ouderwetse voeten, knopen en zeemijlen af te stappen - het is 2014) is het dan weer raar dat er noorderlicht onder hen te zien is. Noorderlicht speelt zich doorgaans niet zo laag af.

7,62x39 | 25-08-14 | 14:55

taxhond | 25-08-14 | 14:48

Scherpe foto? Het geheel is zo wazig als wat. Alleen de sterrenhemel is scherp. Dat klopt al niet.

Daarbij lijkt een vliegtuig mij helemaal niet stabiel genoeg om met een sluiter van 30 seconde überhaupt een scherpe foto te maken. Als je echt wel eens het noorderlicht hebt gefotografeerd. dan weet je dat alles draait om stabiliteit. Dusdanig dat je zelfs een afstandsbediening hebt omdat het drukken op het knopje je foto al kan verpesten.

FreedomFTW | 25-08-14 | 14:53

PvdA-leider Diederik Samsom sprak de hoop uit dat de meeste mensen er volgend jaar iets op vooruitgaan.

(c)ZWITSUL | 25-08-14 | 14:50

Dat groene in de lucht in de eerste foto www.pbase.com/flying_dutchman/image/15... doet denken aan noorderlicht, aurora borealis. Noorderlicht is zonnewind, ofwel geladen deeltjes afkomstig van de zon, die door het magnetisch veld van de aarde naar de polen wordt geleid. Soms is het rood. Het moet te checken zijn of er verhoogde zonneactiviteit is geweest op het moment van de waarneming.

7,62x39 | 25-08-14 | 14:49

Gelukkig staan de hoofdpagina's van de Nederlandse media vol met Peter-Jan Rens, Joran van der Sloot en Zwarte Piet en niet met dit soort gedoe.

Nathal | 25-08-14 | 14:49

toetanchamon | 25-08-14 | 14:27
Wim Venijn | 25-08-14 | 14:30
*
Iets in mij zegt dat ik meer vertrouwen moet hebben in een organisatie die mensen op de maan wist te zetten, karretjes op Mars laat rijden en een sonde volgt die na bijna 40 reizend in de interstellaire ruimte zoeft.
Maar ieder zijn meug. 'Leven en laten leven' zei mijn goede vader dan.
www.nasa.gov/topics/earth/features/201...

Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:48

Best koud hierboven | 25-08-14 | 13:44

Leuke poging. Maar de aarde draait. De aarde draait dusdanig dat een ster een streepje achterlaat na 30 seconde. Enige verklaring zou kunnen zijn dat het vliegtuig even hard vloog als dat de aarde draaide. Dus ten opzichte van de sterren stil staat. Maaaaaaaar.... Ze vlogen van Oost (Japan) naar West (US), dus met het draaien van de aarde mee. Dus kan niet.

FreedomFTW | 25-08-14 | 14:48

Ik word altijd zo zenuwachtig en angstig van deze 'einde der tijden' verhalen. Moet ik nu mijn vakantiedagen op gaan maken, of pas volgende week?

Wim Venijn | 25-08-14 | 14:48

@Willianus Wortelus | 25-08-14 | 14:13
Zelf die ik heel veel noorderlichtfotografie en ben het daarom met je eens dat het (uitgaande van deze exif data) vrijwel onmogelijk is zo'n scherpe foto te maken vanuit een vliegtuig. Aan de andere kant, de sterrenhemel klopt exact met de locatie, koers en tijd. Capella gelijk naast de C van copyright en Polaris 3 cm rechts van de linkerbovenhoek (gecheckt op Stellarium). Ook de hoeveelheid noorderlicht die is vastgelegd lijkt me consistent met de data (Bt en Bz waarden) van de ACE satelliet voor dat moment. Ben benieuwd wat ze eventueel in het ISS kunnen zien. Die komen daar straks (over pakweg 3 1/2 uur) vrijwel recht overheen.

taxhond | 25-08-14 | 14:48

Het zou(den) bioluminiscent(e) krill of algen kunne zijn.
Renkum0317 | 25-08-14 | 14:30
Zo'n sterk licht en over zo'n groot oppervlak?

Graftak | 25-08-14 | 14:47

Willanius Wortel
Je hebt gelijk, zei het uit mijn blote hoofd.
Maar sinds internet moet je detaillistisch zijn, anders word je onherroepelijk gecorrigeerd.

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:47

ja ... we gaan allemaal doodT

Centauri3 | 25-08-14 | 14:43

Sorry.. mijn vriendin heeft weer de maandelijkse..

HetRodeGevaarLoert | 25-08-14 | 14:40

@malang | 25-08-14 | 14:34

We zitten midden in Mathew 24 ;)

Rest In Privacy | 25-08-14 | 14:38

@Willianus Wortelus | 25-08-14 | 14:13
hmm, ja dat heb ik geprobeerd. Lukte voor geen kut, dus ik moet je gelijk geven.

Best koud hierboven | 25-08-14 | 14:35

Mattheus 24 en de Apocalyps komen naderbij.

malang | 25-08-14 | 14:34

toetanchamon | 25-08-14 | 14:25

Mooi!

Rest In Privacy | 25-08-14 | 14:33

Atlantis, vergeten lichten uit te doen.

Eppo | 25-08-14 | 14:31

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:23
Heb je dan de vorige meegemaakt, als je het zo goed weet?

Wim Venijn | 25-08-14 | 14:30

Het zou(den) bioluminiscent(e) krill of algen kunne zijn.

Renkum0317 | 25-08-14 | 14:30

Ik zeg algenbloei.

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:30

Graftak 14:20
Kan geen vulkaan zijn, licht gaat maar hooguit een kilometer door zeewater.
Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:22
Wat denk jij dat het zou kunnen zijn?

Graftak | 25-08-14 | 14:29

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:22 Neen. Maak daar maximaal 50 meter van voor rood (lava)licht.

Blauw licht gaat verder. Onder uitzonderlijk goede condities haal je dan een meter of 500.

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 14:29

@Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:23
Verdiep je eerst in de materie voordat je ook maar kan denken om een ander met een gestrekt poot onderuit probeert te halen, enorme nono.

toetanchamon | 25-08-14 | 14:27

Nog voor het weekend is zijn we dit allemaal vergeten en gaan we gewoon weer verder met moslims/kabinet/Apple/religie/Putin/Heineken bashen.

Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:25

Groundcontrol to Major Tom!

eerstneukendanpraten | 25-08-14 | 14:25

Graftak | 25-08-14 | 14:20
1/3 van het leven in de zee zou dan sterven.
(Wel een brandende berg..)

Einde van de Domheid | 25-08-14 | 14:24

Wim Venijn | 25-08-14 | 14:09
*
Polarshift? Alu-hoedjeslulkoek! Een polarshift voltrekt zich in 10-, zo niet 100-duizenden jaren. Niet in anderhalve week.

Zure Sigaar | 25-08-14 | 14:23

Graftak 14:20
Kan geen vulkaan zijn, licht gaat maar hooguit een kilometer door zeewater.

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:22

Allah laat z'n ware gezicht zien?

Happy Atheist | 25-08-14 | 14:21

Fukushima koelwater *aluhoedje*

Sticky Rice | 25-08-14 | 14:21

God boort een nieuw koloniaal eiland op voor de Nederlanders die vluchten voor doorgedraaide religekkies.

mooi geluld man | 25-08-14 | 14:21

Kwit typt mogelijk godzilla en dan zijn er weer een paar die het braaf natypen.
Ze denken allemaal orgineel te zijn.
Bovendien komen sommige weer met de meest onzinnige verklaringen, geef kleuters geen typemachine.

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:20

Mmmm, ergens in de Openbaringen is ook sprake van een zee die rood kleurt. Maar dan gaat ook al het leven eruit.
Einde van de Domheid | 25-08-14 | 14:16
Als dit een onderzeese vulkaanexplosie was, dan blijft er door de hoge temperatuur weinig leven meer over.

Graftak | 25-08-14 | 14:20

Poorten van de Hel zijn geopend, beëlzebub is komende.
Er is meer 1 uitweg.... Takbir!!

Hoolicool75 | 25-08-14 | 14:18

Petrus Abelardus | 25-08-14 | 13:36
We hebben een winnaar.

Graftak | 25-08-14 | 14:17

Mmmm, ergens in de Openbaringen is ook sprake van een zee die rood kleurt. Maar dan gaat ook al het leven eruit.

Einde van de Domheid | 25-08-14 | 14:16

Gewoon wat nieuwe wapentesten van de Chinezen ?

Shareholder II | 25-08-14 | 14:16

Fukushima?

B*tchmeister | 25-08-14 | 14:15

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:06 Precies.

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 14:14

@Best koud hierboven | 25-08-14 | 13:50
Nee een langer sluitertijd gaat gepaard met een lage iso, Een hoge iso resulteert in overbelichting.

toetanchamon | 25-08-14 | 14:14

Toevallig een tijdje terug over een soortgelijke waarneming gehoord waarbij piloten dachten over een onderwaterbasis of zelfs stad te vliegen.

Bluebook | 25-08-14 | 14:14

Het is exploderend lachgas, veroorzaakt door de imam-uitspraak van Asscher vanochtend.

Ridde Rogter | 25-08-14 | 14:14

Best koud hierboven | 25-08-14 | 13:44 Dat zie je niet juist. Weleens een foto genomen met een belichtingstijd van 30 seconden van de maan? Op een statief? Dan weet je genoeg namelijk.

Het is onmogelijk om in een vliegtuig wat 1000 km/u vliegt een camera 30 seconden lang exact op hetzelfde punt te houden en sterren haarscherp te krijgen. Dat kan een piloot met een Nikon niet.

Bovendien, al zou het lukken, zouden die vlekken onder de wolken lange strepen moeten zijn. Tis of het een of het ander. Niet beide.

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 14:13

Is natuurlijke reactie van moedertje aarde. Stel je een voor, je hele 'lichaam' onder de parasieten...

First Contact | 25-08-14 | 14:12

@Notenbalk, @Tochtstrip dat samen lijkt het inderdaad te everklaren. Met een beetjee mazzel komt het ISS ook nog met een fototje \o/

iwondert | 25-08-14 | 14:12

Noord Koreaanse test met een atoombom ....

Der Schnitzeljäger | 25-08-14 | 14:12

"Krijg nou de tering!" (Ma F.)

Graftak | 25-08-14 | 14:10

Oeps, rectie bij verkeerde topic gepost. Kan ik mijn hersenspinsels ook weer verwijderen???

Megalomaniak | 25-08-14 | 14:10

Omgekeerde evolutie aan het werk. Miljoenen jaren geleden klommen onze voorouders uit de bomen, en in het Westland gaan ze weer dezelfde weg terug.

Megalomaniak | 25-08-14 | 14:09

Polarshift. Genoeg doomsdayscenario's om uit te putten.
Maar het verklaard wel de te gekke kleurtjes. Verstoring van het magnetisch veld. Noord- en zuidpool gaan stuivertje wisselen.

Wim Venijn | 25-08-14 | 14:09

Dat zijn de stoplichten richting Allah... het is momenteel erg druk.

duitse herder | 25-08-14 | 14:08

Met een sluitertijd van 30 seconden zouden die rode plekken ook niet rond zijn maar langgerekt.

Terpen-tijn | 25-08-14 | 14:06

The Exorcist | 25-08-14 | 13:45 Da's de ene.

Nu naar de andere foto kijken a.u.b. 8 seconden in een vliegtuig gaat 'm ook niet worden trouwens.

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 14:04

Soort rood poollicht?

Boobystrap | 25-08-14 | 14:03

Langs de kant zetten diee kist en de piloten laten blazen!!!!

nitiwt | 25-08-14 | 14:03

zionistisch complot.

louis6227 | 25-08-14 | 14:02

@Willianus,

Dat vind ik een terechte vraag.

hamstr | 25-08-14 | 13:59

Bruce Willis bellen, en snel !!

Kobus Kloothamer | 25-08-14 | 13:59

godzilla?

WhoNeedsWho | 25-08-14 | 13:58

Oops, das pas "global warming" -)

A3an | 25-08-14 | 13:58

Fransisco?

Bixier | 25-08-14 | 13:56

Aan de andere kant> zo n oceaan is een paar kilometer diep, zonlicht dringt niet door tot op de bodem, een eventuele vulkaan zou dan ook niet zichtbaar moeten zijn.
Tenzij die al vlak bij de oppervlakte zou zijn...

Terpen-tijn | 25-08-14 | 13:56

Een vrachtschip die wat dubieus afval heeft gedumpt?

Gash | 25-08-14 | 13:53

Aardbevingslichten? We weten in ieder geval dat vage lumineuze verschijningen wel vaker voorkomen tijdens of na verhoogd seismisch activiteit.

en.wikipedia.org/wiki/Earthquake_light...

Notenkast | 25-08-14 | 13:53

Die zee is lastig te zien door de reflecties in de cockpit op die ene foto, de rest, leuk, het einde der tijden!

Boobystrap | 25-08-14 | 13:52

Het begin van het einde?
Die foto is echt, daar twijfel ik niet aan.
Wetenschappers waarschuwen al jaren voor een supervulkaan die een einde kan maken aan het leven op aarde.
Who knows.

Terpen-tijn | 25-08-14 | 13:51

@The Exorcist | 25-08-14 | 13:45
Op de site staat een andere foto, ook met scherpe sterrenhemel, waar wel 30s sluitertijd vermeld wordt. Wellicht ook dat de extreem hoge ISO er iets mee te maken heeft?

Best koud hierboven | 25-08-14 | 13:50

Ik hoop op 'aliens' kunnen we kappen met religiewaanzin en de schuld eens ergens anders aan kunnen geven.
Maar helaas is de kans groter dat we kapot gaan aan: Ebola,WW3,overtake islam,beste kabinet sinds 2e WW,overbevolking,natuurramp,meteoor...

First Contact | 25-08-14 | 13:47

-weggejorist-

nerugaer | 25-08-14 | 13:47

Ja, ja.. licht dat "explodeert".

mindless | 25-08-14 | 13:46

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 13:35
Sluitertijd 8s, iso12800, F/2.8, 10.5 mm fisheye, nikon d800

Rest In Privacy | 25-08-14 | 13:45

Godzilla !

Tobi | 25-08-14 | 13:45

@Willianus Wortelus | 25-08-14 | 13:35
Een gefotografeerd object ziet er onscherp/bewogen uit als het onderwerp bewogen heeft ten opzichte van de camera tijdens de sluitertijd. Op de enorme afstand die het vliegtuig t.o.v. van de sterren heeft, is de beweging van het vliegtuig t.o.v. de sterren tijdens die 30 seconden sluitertijd verwaarloosbaar. Daarom lijkt het net alsof het object (sterren) helemaal niet bewogen hebben ten opzichte van de camera, en worden de sterren geen 'smeer'.

Best koud hierboven | 25-08-14 | 13:44

Autobots zijn geland

een maffiabaas | 25-08-14 | 13:43

Willianus Wortelus

Indeed! I smell a hoax...

FreedomFTW | 25-08-14 | 13:43

@BLR | 25-08-14 | 13:36
Als yellow stone park ook nog met het feestje meedoet, is het helemaal een geweldige knaller waar we mee uitgaan.
Van IJsland tot aan Californië, is een behoorlijke scheur.
We're dooooooomed.

Wim Venijn | 25-08-14 | 13:43

Is dit de enige foto die ze gemaakt hebben?

ANON_CAN | 25-08-14 | 13:42

MH370 eindelijk gevonden?

TheseDays00 | 25-08-14 | 13:41

Einde der tijden

kleine bob | 25-08-14 | 13:41

Fuck. Er heeft iemand een Gremlin uit een vliegtuig laten vallen....

Dag wereld. Het was leuk. Nou ja, leuk... De tering voor je.

SvennusMax | 25-08-14 | 13:41

Hoi. hier de grote boer. En zijn mening. hmm moeilijk deze.. vier bloedmanen en de voorspelling die ik laatst ergens las dat de poort naar de hel dit jaar open gaat? Op zich kan er natuurlijk een terugkerend fenomeen mee aangeduid zijn door eerdere zulke gebeurtenissen maar één ding is dus zeker; deze overleven we ook wel.

tattooboer | 25-08-14 | 13:39

-weggejorist-

Ivy Rider | 25-08-14 | 13:39

transmutatiecircel !

giovanni erkelens | 25-08-14 | 13:39

De gapende mond van de hel. Kan niet anders.

Den Heerscher | 25-08-14 | 13:39

Dit was het dan. Goodbye.

JIP! | 25-08-14 | 13:39

Duidelijk een HUD test van Boeing, de rondjes die ze zien komen ook terug op de kaart www.iris.edu/seismon/ Niets aan de hand en gewoon doorvliegen dus.

Vloberto | 25-08-14 | 13:38

Vaarwel.

Kroepoeksclan | 25-08-14 | 13:37

Duidelijk. Wordt veroorzaakt door global warming. Allemaal meer accijns betalen bij het tanken, dan is het zo weer over.

Prof. Yakko | 25-08-14 | 13:36

Moet aan algen denken?

jan-achterman | 25-08-14 | 13:36

@ Wim Venijn | 25-08-14 | 13:30
Het is al enige tijd wachten op de 'big one' in Californie. Dat moment komt steeds dichterbij.

BLR | 25-08-14 | 13:36

moeder aarde is ongesteld?

Petrus Abelardus | 25-08-14 | 13:36

* Jeager afstoft *

Parel van het Zuiden | 25-08-14 | 13:36

Sluitertijd van 30 seconden. In een vliegtuig.
En dan de sterrenhemel haarscherp hebben.

Dat moet iemand me uit gaan leggen.

Willianus Wortelus | 25-08-14 | 13:35

Tis opgewonden plankton!

exkoppijn | 25-08-14 | 13:35

We are doomed.

Nogood Boyo | 25-08-14 | 13:35

Kan iemand me uitleggen waarmee dat ""waakzaam zijn" helpt?

watergeus | 25-08-14 | 13:35

Dantes Inferno

polt | 25-08-14 | 13:34

Heeft er al iemand na de landing een Geigerteller langs die kist gehaald?

bisbisbis | 25-08-14 | 13:31

Het is Cthulhu, Sjonnie!

Godsammekraken | 25-08-14 | 13:31

Armageddon!!!1

Shadow112 | 25-08-14 | 13:30

De aarde krijgt oprispingen van ISIS.
Het wachten is op een grote boer.

Wim Venijn | 25-08-14 | 13:30

Ok Aluhoedjes... kom er maar in...

Datzegiktoch | 25-08-14 | 13:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl