Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Studiekeuzecheck faalt in strijd tegen studieuitval

studiekeuzechick.jpg Haha. Een verplichte studiekeuzecheck. Wat een ongebreidelde bemoeizucht van de overheid weer. Studenten vormen het hoogopgeleide, goed geïnformeerde deel van onze samenleving. Onze toekomstige intellectuelen. De bloem der natie. Die kunnen toch wel zelf een studie kiezen zonder dat minister Bussemaker hun handje hoeft vast te houden? Wrong. Voor veel scholieren komt het kiezen van een studie namelijk aan op een spelletje geblinddoekt ezeltjeprik op het palet aan glossy reclamefolders van de pretopleidingen die onze universiteiten ze aanbieden, zo staat vandaag te lezen in de Volkskrant. Ruim een derde van de studenten stopt dan ook al in het eerste jaar met de studie van hun *kuch* bewuste keuze. Gelukkig maar dat minister Bussemaker met de studiekeuzecheck een stokje steekt voor dit gepruts. Want vanaf dit jaar kan de universiteit de nieuwe studenten verplichten om – houdt u vast – een dagje te proefstuderen voor ze hun inschrijving aan de universiteit kunnen voltooien. Laat dit even op u inwerken: scholieren doen zo weinig vooronderzoek bij het kiezen van een studie dat ze de zachte dwang van minister Bussemaker nodig hebben om zich eens te gaan verdiepen in de inhoud van wat hun dagbesteding voor de komende vier jaar zal zijn, voordat ze zich er ongezien voor aanmelden. Terwijl er toch helemaal niets is dat je tegenhoudt om als student in spé uit eigen beweging eens een collegezaal binnen te wandelen en een college bij te wonen – bij voorkeur het saaiste college van de opleiding – om te checken of deze studie wel écht iets voor jou is. Maar het proefstuderen, de matchingdagen en toelatingstoetsen blijken tevergeefs, want de studiekeuzecheck heeft volgens een evaluatie van de Universiteit Utrecht nauwelijks effect gehad op de massale studieuitval. Studeren is zo gratis en vrijblijvend geworden dat aankomende studenten gewoon hardnekkig blijven vasthouden aan de keuze voor de studie van hun dromen, ook als uit het verplichte studiekeuzetraject blijkt dat die misschien toch niet zo geschikt voor ze is. Allemaal prima natuurlijk, modder de eerste jaren na de middelbare school lekker een beetje aan in je eigen tempo. Ontplooi jezelf, maak fouten, vind je eigen weg, enzovoorts. Studiekeuzevrijheid blijheid. Maar betaal je ongeïnformeerde studiekeuzes dan ook gewoon zelf, en niet uit de zak van de belastingbetaler. Kortom: fijn dat het leenstelsel eraan komt.

Reaguursels

Inloggen

Ze zal zich niet in de kritiek herkennen, bekketrekker Jet B.
Want naar eigen zeggen is mevrouw ''op een missie''.
Kennelijk zou dat 'verbetering' van het onderwijs moeten zijn.
Ik moest daar laatst aandenken (gister) toen op de RTL Z balk te lezen viel dat 'steeds meer studenten met een studieschuld opgezadeld zitten'. Rara hoe kan dat.

Ik denk dat ze het als pornoster beter doet.

Van Nostrand | 06-08-14 | 13:35

Eerlijke informatie van uni's en hoge scholen over de opleidingen zou de keus aanmerkelijk realistischer maken.
Gewoon eens aangeven wat de diverse vakken inhouden en hoe ze gevolgd dienen te worden. Dat het meeste nog gewoon in de schoolbankjes zitten is en echt geen feest.

BekiekUtMoar | 06-08-14 | 10:22

Hemelrijk, leuk verhaal, maar helaas heb ik zelf in de loop der tijd moeten concluderen dat er toch enorm veel flut-studies zijn en dus worden gekozen. Veel van deze flut-studies dragen totaal *niets* bij aan de b.v. Nederland. Ze kosten ons netto geld.... bakken geld.

Helaas heb ik moeten concluderen dat ik vanuit mijn liberale rechter-hersenhelft toch wat prionen heb moeten triggeren in mijn linker-hersenhelft om te concluderen dat de overheid toch een wat meer sturende taak heeft als het om studiekeuze gaat. Zie onder andere de misaire bij techniek: Niemand studeert het, te moeilijk, te hard werken tijdens de studie. Maar kans op een job na de studie is wel 100% gegarandeerd !!! Het bedrijfsleven schreewt moord en brand, al jaren.

Je merkt pas de laatste tijd dat de overheid wat doet aan dit tekort. Techniek wordt weer een beetje 'hot' gemaakt.... helaas weer te laat. Oei, wacht, ik voel nu dat de lijntjes in mijn hesenen meteen weer worden doorgesneden. Ik laat het linkschdeel niet preveleren, edoch, ik heb geschreven...

Dysphemian | 06-08-14 | 07:49

Prima idee, dat leenstelsel. Maar dan doen we dat ook voor de WW en de bijstand.
Want laten we wel wezen: het is natuurlijk belachelijk dat een student volledig in zijn eigen levensonderhoud moet voorzien, terwijl hij/zij bezig is met zich voor te bereiden op het bijdragen aan onze maatschappij, terwijl al dat lamlendig bankhang dan wel complete tuig (met hooguit een negatieve bijdrage aan de samenleving) een uitkering krijgt. Alleen is die laatste groep groter en electoraal interessanter.
En domme tutjes als M Hemelrijk trappen er met open ogen in.

TheEgg | 05-08-14 | 22:56

Het gebrek aan effect zou ook kunnen komen door de kwaliteit van de matchingsdagen, ik heb het genoegen gehad er een mee te maken voor mijn toekomstige studie en die matchingsdag ging he-le-maal nergens over.
Een amateuristisch opgenomen filmpje van een college afspelen in een zaal met 300 aanstaande studenten en daarna 'tentamen' geven met vragen die een leerling van groep 8 nog kan beantwoorden. Het eerste jaar van m'n eerste studie heeft mijn universiteit mij geen ogenblik teleurgesteld wat betreft kwaliteit en voorzieningen dus ik zie die verrukte matchingsdag zeker niet als representatief. Moeten de lieve jongens en meisjes aanstaande studenten hun keuze dan beoordelen op deze bullshit? Daarnaast, zie als niet-ingeschrevene maar een rooster te bemachtigen waarop je kan zien wanneer je even langs kan sneaken, bij veel universiteiten een kansloze missie.

Jokert | 05-08-14 | 21:14

First Contact | 05-08-14 | 15:37

U zou een punt kunnen hebben. Eerstejaars studenten die direct op kamers gaan wonen, hebben meer kans te stoppen met de studie en overgewicht te ontwikkelen. Veel mensen gaan op kamers en moeten van medebewoners leren hoe je afval sorteert, hoe een wasmachine werkt en hoe je pasta kookt.

HartstikkeAllochtoon | 05-08-14 | 20:52

Hoi hoi, weer een stukje van Marietje Hemelrijk. Niet van dat laffe één keer per week zoals Bassiehof en de grenzeloos overschatte Hans Janssen.
Het mag wel wat radicaler. Studeren is een investering in jezelf, betaal dat dan ook lekker zelf. Bovendien is het onnodig dat een overheid zich met individuele carrièrekeuzes bezighoudt. Niemand bij de overheid heeft verstand van wetenschap, dus oprotten met die talentloze zakken hooi in Den Haag.

7,62x39 | 05-08-14 | 20:34

@Ik was in Haren | 05-08-14 | 16:36
Ik heb nooit de ambitie gehad om neerlandicus te worden.

Wim Venijn | 05-08-14 | 20:03

Pleur lekker op met dat leenstelsel stelletje simpletons! Alsof wij hier als burger van profitereen stelletje foute colbert van vader dragende losers. Het was prima om meen prestatiebeurs te hebben, en nu krijg je dus je eerste enorme schuld aan je ribben. Fijn hoor wat een geweldige oplossing en visie!
En die zogenaamde luxe van die studenten werd betaald door ouders of door bijbaantjes en niet door de enorme (maar veel betere) vorige beurs.
VVD bah

penis-aqua-rosA | 05-08-14 | 18:50

Ja, ik heb ook het maximaal aantal jaren gestudeerd met de maximale beurs. Lucky me, sorry voor de nieuwe studenten. De wereld is hard, wen er maar aan.

mindless | 05-08-14 | 18:43

Maar ondertussen wel alles van Apple op zak hebben.. iPhone, iPod, MacBook Pro, etc.. tel dat eens allemaal op, en ga niet zo zitten zeiken...

j0shua | 05-08-14 | 18:22

Als Marietje net zo schrijft als ze twittert, laat dan maar zitten..

Boer in 020 | 05-08-14 | 17:40

Lekker lang studeren op kosten van de maatschappij (de werkenden dus), en niets sparen. En dan later de babyboomers en daaropvolgende generatie(s) de schuld geven als er te weinig geld in kas is om onbezorgd in luxe te kunnen leven.

Leffe Blonde | 05-08-14 | 17:34

Het is hierboven al meerdere malen gezegd, maar zo gratis (op zak van belastingbetaler) is het al een poos niet meer. Verder baalt het hoger onderwijs ook van uitval/langstudeerders. Dat kost hen namelijk ook veel geld. Zij zijn dan ook absoluut not amused dat het proefstuderen niet werkt

goktrommelisttot | 05-08-14 | 17:11

Veel woorden, weinig inhoud. En een beetje geforceerd op zijn 'Geen-Stijls' geschreven. En met Quid hebben we al een zwakke broeder in huis..

mindless | 05-08-14 | 16:56

@Wim Venijn | 05-08-14 | 16:34
Als jij voor Nederlands gekozen hebt, kan ik mij er wel iets bij voorstellen, dat je niet toegelaten bent.

Ik was in Haren | 05-08-14 | 16:36

En dan kies je wel overwogen en dan wordt je alsnog uitgeloot.

Wim Venijn | 05-08-14 | 16:34

En zelf hebben de babyboomers langer gestudeerd dan wie dan ook. Hypocriet noem ik het.

Autist | 05-08-14 | 16:11

Bij het eerste gebruik van het woord kenniseconomie wisten we het eigenlijk al. Daar zit dus een heel groot probleem in Nederland. Want als je veel over kennis moet praten is die kennis er niet. Zie bedrijven die veel praten over kwaliteit en duurzaamheid. Dan is het er ook niet.
.
Voor zover een kenniseconomie echt kan bestaan (min. 50% van een bevolking kan niet mee in zoiets) en of je die moet willen (een gemeleerde economie is minder kwetsbaar) is de afstand tussen de werkelijkheid en de kenniseconomie alleen maar groter geworden.
.
We zitten met politici die nog geen dag in hun leven echt gewerkt hebben, niet weten hoe een economie of bedrijf functioneert, hoe organisaties in elkaar steken, en die niet hebben opgelet bij hun pretstudie. Die maken beleid. Bestuurders trouwens idem dito.
.
We zitten met onderwijzers, leraren, en docenten die grote achterstanden hebben in ICT, modern werken, en kennis op eigen vakgebied. Die moeten leerlingen voorbereiden op een maatschappij waarvan bewezen is dat zij m zelf niet bij kunnen benen.
.
We zitten met studenten die geen inhoudelijke kennis hebben, niet kunnen leren of zich echt ergens in kunnen verdiepen. Google, je weet toch!! Die studiekeuzes baseren op folders en die niet in staat zijn levenskeuzes te maken, of zelfs het besef op te brengen dat het niet echt handig is om zulke keuzes op twee wilde zwaaien in Google en een folder te maken.
.
Kenniseconomie? Ik ga binnenkort maar weer een paar productielijnen terughalen naar NL. Genoeg mensen die in aanmerking komen voor eenvoudig handwerk.

Parel van het Zuiden | 05-08-14 | 16:01

Toen ik vroeger nog studeerde was ik eigenlijk altijd 24/7 lam of ik had een kater. En toch ruim binnen de gemiddelde termijn afgestudeerd. Had ik toch maar meer moeten zuipen...

eerstneukendanpraten | 05-08-14 | 15:59

Wat een gezeik steeds op studenten. En dat terwijl jullie waarschijnlijk hbo journalistiek hebben gedaan en die Quid Amerikanistiek *proest* heeft gestudeerd.

eekhoorn14 | 05-08-14 | 15:57

Meeroever | 05-08-14 | 15:45
Het feit dat mensen in een ander 'vakgebied' terecht komen, zou voor veel studies (en dan heb ik het met name over WO-studies) niet perse probleem hoeven zijn. Het is niet zozeer een 'vak' dat je geleerd krijgt, maar een manier van denken: problemen analyseren, zaken aanpakken, onderzoek kunnen doen etc.
Bij de HBO's wordt het ander verhaal, aangezien die qua niveau graag WO willen lijken, maar vaak niet verder dan MBO-niveau komen, m.i.
En dan wordt het aspect 'vak leren' steeds relevanter.
Als de HBO's en universiteiten nou eens wat minder enkel 'diploma-fabrieken' zouden zijn, dan zou het niveau wat omhoog kunnen en maakt het weinig uit welke richting of 'vak' je kiest. Specialistische vakken daargelaten. Maar studenten die daarvoor kiezen, doen dat toch al vaak wel vanuit een 'roeping' en niet omdat ze niet weten wat ze moeten doen met hun leven.

Jimmydepimmy | 05-08-14 | 15:52

@Ik was in Haren | 05-08-14 | 15:48
Vast. Neutraal zijn zit er niet meer in tenslotte.

First Contact | 05-08-14 | 15:52

De enige maatregel die helpt tegen uitval is het stoppen met subsidieren van collegegeld. Voor 1600 euro zijn er nog genoeg mensen die iets 'leuks' gaan proberen.

Ayn Rants | 05-08-14 | 15:51

Gratis en vrijblijvend? Het lijkt er in elk geval op dat er aan M. Hemelrijk geen studie verprutst is.

De studiekeuze check is inderdaad een raar ding maar geen enkele student kan in dit land Gratis en vrijblijvend studeren, als zo'n 15 jaar niet meer. Of is deze "journalist" wellicht een dagje aan het proefschrijven bij Geenstijl?

drivebyposter | 05-08-14 | 15:50

Ik dacht destijds dat ik mij voor Vrouwkunde in Delft had ingeschreven, niets bleek minder waar.

Ik was in Haren | 05-08-14 | 15:49

@First Contact | 05-08-14 | 15:41
Kan dat dan een beetje dichtbij huis?

Ik was in Haren | 05-08-14 | 15:48

Mooi. Een Hemelrijk erbij. Welkom.

Mammeloe | 05-08-14 | 15:47

Sorry maar het kiezen van een studie is ook gewoon moeilijk. Zelfs al ben je goed geïnformeerd. Het grote aantal studies, en de gelijkenissen tussen de studies onderling, maken het allemaal niet makkelijker.

Daarnaast, hoeveel mensen van boven de 30 ken jij die nog steeds in hetzelfde vakgebied zitten als waar ze oorspronkelijk voor gestudeerd hebben? En hoeveel mensen van boven de 40?

Er zitten veel problemen in het onderwijs. Maar wat juist niet helpt is nog méér regels. Nog minder eisen, nog meer richtlijnen, doelstellingen, omwegen, enz.

De huidige HBO school (en eigenlijk de universiteit ook) is niets meer dan een slecht werkende fusie tussen min of meer relevante opleidingen, waarvan de directeur al lang niet meer weet wat er binnen zijn/haar school nu echt wordt aangeboden. Waarvan docenten de praktijkervaring missen en al te lang op dezelfde school werken, waar communicatie onderling ontbreekt of verzandt in hopeloze rapporten en verslagen vol schooljargon, met daaraan gekoppeld nieuw te maken beleid. De enige afdeling die binnen deze scholen wel werkt is de marketing afdeling.

Nee ik stel een totaal ander systeem voor. Alle HBO scholen stuk knippen, zodat er kleinere, op vakgebied gespecialiseerde, scholen ontstaan. Krijg je meteen ook een directeur die weet wat er allemaal in zijn school gebeurd.

Vervolgens geef je studenten zowel meer macht als verantwoordelijkheid. Studenten hebben voortaan inspraak in alles, behalve de inhoud, wel op de studielast, verdeling, enz. Desnoods kunnen ze er een docent uitflikkeren.

Maar je geeft ze ook meer verantwoordelijkheid, 60 punten halen in een jaar, en aan ieder punt een toelage koppelen. Haal je 60 punten aan het eind van het jaar, hoera, je krijgt je studie cadeau van de overheid. Ben je binnen 4 jaar helemaal klaar? Geen studieschuld, helemaal niks. En per punt krijg je een aantal euro's, dus motivatie om alles op tijd af te ronden. Je krijgt daarna 1 jaar extra, voor als je een foute studiekeuze maakt, of alles niet op tijd afkrijgt. Daarna betaal je voor ieder jaar dat je studeert de kostprijs.

Volgende halte zijn de middelbare scholen. Onderwijsinspectie afschaffen, net als religieus onderwijs. Leraar salaris keer twee, inclusief het eisenpakket, toppers voor de klas! Instroom van buiten het onderwijs richting het onderwijs bevorderen (praktijk voor de klas), net als deeltijdleraren, en mensen die om de zoveel jaar weer voor de klas gaan staan. Leraren meer vrijheid geven en leerlingen meer ruimte voor zelfontplooiing en talentontwikkeling. En voila, studiekeuzes zijn al niet meer nodig.

Meeroever | 05-08-14 | 15:45

Genant dit. Dat laat je je als student toch niet aanleunen zeg. In de tijd van Van Oeffelen deed je op je 18e de deur van het ouderlijk huis achter je dicht om daar alleen 1 keer in de twee weken in het weekend met twee koffers vuile was weer aan te kloppen. Studeren in een verre stad en iedere donderdag avond en nacht stevig van bil tot na het begin van het eerste college op vrijdagochtend.

van Oeffelen | 05-08-14 | 15:43

Hemelrijk heeft natuurlijk zelf op kosten van de belastingbetaler gestudeerd maar wil nu niet dat anderen op haar kosten kunnen studeren.

JoranVanderdood | 05-08-14 | 15:43

@Ik was in Haren | 05-08-14 | 15:39
Wees geduldig, WW3 zou uitkomst kunnen bieden.

First Contact | 05-08-14 | 15:41

''Studeren is zo gratis en vrijblijvend geworden ...''

Natuurlijk... Ik weet niet in welke realiteit madame leeft, maar gratis is een gotspe.

Desmoulins | 05-08-14 | 15:40

Iedereen een ICT opleiding. En dan massaal alle overige disciplines automatiseren. Maken we daarna (geheel geautomatiseerd) van Nederland een groot lui lekkerland.

flame_me | 05-08-14 | 15:40

Ja invoering leenstelsel, maar dan wel de belastingen omlaag voor de hoogste inkomens. Immers als je gestudeerd hebt zou je meer moeten gaan verdienen. Dan mag je als overheid toch ook geen beroep willen doen om al die jongens en meisjes die wel braaf hun studie hebben afgemaakt.

Upperclasser | 05-08-14 | 15:39

Stop voorlopig maar met de opleiding Bouwkunde - Architectuur. Daar is echt al jaren geen werk in te vinden.

Ik was in Haren | 05-08-14 | 15:39

Dat was overigens H. L. Wesseling (die Leidse rector en hoogleraar dus)

GingerTed | 05-08-14 | 15:38

Herinvoering dienstplicht (incl. eed) is wat dit land nodig heeft.

First Contact | 05-08-14 | 15:37

Dat het door verkeerde info komt van de opleidingen klopt niet. De foute keuze is gebaseerd op andere zaken dan een poging uit te zoeken wát de studie precies inhoudt, of deze wel past, en haalbaar is. Studenten maken weliswaar een keuze in een bepaalde richting die hen wel wat lijkt maar laten zich daarna vooral leiden door zaken als wat voor keuzes vriendjes en vriendinnetjes maken, in welke stad deze gaan studeren, of er in betreffende stad een fatsoenlijke prak te krijgen is, of je er een beetje leuk kunt stappen, en beschikbaarheid van kamers. Pas als allerlaatste, als er al verder naar gekeken wordt, gaat men zich verdiepen in de kwaliteit van de opleiding waarvoor men koos aan betreffende universiteit of hogeschool. Meestal komt daar echter weinig van. Hoogleraar Geschiedenis en rector van de Universteit in Leiden schreef daar al een prachtige column over begin jaren negentig in de NRC.

GingerTed | 05-08-14 | 15:37

Als je geen beta bent maakt het geen fuck uit wat je hebt gestudeerd, als je maar paiertjes hebt. Docterandes in wtf wat maakt uit.

Bokito ergo sum | 05-08-14 | 15:35

@De Eierbal | 05-08-14 | 15:23
Een werkgebied kiezen dat 'je leuk lijkt' lijkt me niet zo'n slechts advies, als je al werkend de 68 (70? 75?) moet gaan halen.

Maar wat vind een 18-jarige leuk? Beetje Facebooken, XBoxen, TV hangen en 'chillen' met vrienden...

Studie, werk? Ach, zolang papa het mobiele abonnement en de wintersport blijft betalen, kan dat wel even wachten.

Geenstijlfiguur | 05-08-14 | 15:32

Anders doe je even wat beter onderzoek voordat je met je huiliehuilie over extragratis verneuqen van het 'geld van de belastingbetaler' aan komt zetten.

Misschien dat het in jouw kringen als superleuk gezien wordt om een nieuwe studie te kiezen, met in je achterhoofd de knagende gedachte dat je een compleet jaar verneukt hebt, maar de rest van Neerlandsch Jügend heeft het daar toch wel moeilijk mee.

Expres niet de studie van je dromen kiezen, omdat hij niet bij je zou passen? Je gaat hier compleet voorbij aan het feit dat je met passie en inzet (en een gezonde dosis hersencellen) óók die studie kunt halen, hoe moeilijk het ook voor je is.

Daarbij vind ik een column met deze strekking van iemand die rechten en filosofie studeert echt het Lachertje van de Week.. Vooral jíj zou beter moeten weten.

TheJackal | 05-08-14 | 15:31

De collectivisering van het onderwijs zorgt ervoor dat overregulering onvermijdelijk is. Elke vorm van fout gedrag moet middels regels voorkomen worden, want het propageren van eigen verantwoordelijkheid komt politiek niet uit.

Coolchwip_ | 05-08-14 | 15:30

Misschien is kappen met die overbodige zonder uitzicht op, van de belasting betaalde studies een optie?

zatvan | 05-08-14 | 15:30

Nutteloze studies niet meer financieren lijkt me een veel effectievere aanpak.

Withnail | 05-08-14 | 15:29

Sorry, iets te vaak 'dus' - dat krijg je als het jezelf zo duidelijk is...

L.E. Raar | 05-08-14 | 15:29

Op veel scholen voor VO is de schooldecaan weggepromoveerd naar zijn werkkamer. Dat is die gemotiveerde specialist, met zijn specifieke interesse en opleiding. Hij/zij is dus voor de directe begeleiding uitgeschakeld.
Mentoren moeten de studiebegeleiding dus voor hun rekening nemen - hetgeen dus heel vaak mis gaat, ondanks alle goede bedoelingen.
Maar het moest van de directies, in het kader van onderwijsvernieuwing, professionalisering van de docent, verdeling van alle taken over het team, enz. enz.
Ik heb de ellende van deze 'vernieuwing' van dichtbij mogen meemaken. Ik zag ook dat het aantal keuzeveranderingen bij het vervolgonderwijs toenam van minder dan 25% naar bijna 45%...
Waarom verbazen dit soort artikelen mij dus niet meer? En waarom word ik er nou zo moedeloos van?

L.E. Raar | 05-08-14 | 15:28

@Eurotokkie | 05-08-14 | 15:23
Niks mis mee, maar moet je die baan wel zien te krijgen.

First Contact | 05-08-14 | 15:27

Gratis en vrijblijvend? Ik wist dat we delusionelen hadden in Nederland, gezien de SGP, maar M. Hemelrijk boort toch wel weer nieuwe rijke gronden des fantasie aan...

En als je jong bent is het helemaal niet zo vreemd dat het even duurt om er achter te komen wat je wil; een jaar verlies lijkt mij vrij goedkoop.

Anoniemtje | 05-08-14 | 15:27

@ a1a2a3 | 05-08-14 | 15:17
Vergeet de 15 á 16 jarige niet die een opleiding moeten kiezen op die leeftijd. Die zien helemaal de inhoud van de hele opleiding niet, alleen het resultaat. Blijkt een opleiding tot secretaresse toch niks te maken te hebben met het pijpen van je baas voor promotie...

BeunDeHaas | 05-08-14 | 15:25

@Pieleke | 05-08-14 | 15:23

Precies, er is tegenwoordig een enorme overvloed aan keuzes voor opleidingen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

maghetminder | 05-08-14 | 15:25

Ik zeg: te veel keus. Vroegah, ging je of naar de HTS of TU (technisch) of naar de HEAO of Bedrijfskunde (Economisch) studeren. En dat was het bwvs. Ik denk dat er minder uitval was. Maar goed, het kan ook gewoon dat de huidige studenten een stelletje lamballen zijn.

Pieleke | 05-08-14 | 15:23

Hey is ook erg moeilijk om een goed beeld te vormen van een studie. Vooral als je familie je adviseert dat het belangrijkste van een studie is "dat je het leuk vindt". Mischien is het studeren wel retesaai maar de uiteindelijke baan niet. Weet ik veel. Ik wou dat mijn ouders me gewoon wat harder gepushed hadden richting baanzekerheid in plaats van me alle vrijheid te geven.

De Eierbal | 05-08-14 | 15:23

In mijn tijd hoefde je op je 18e nog niet te beslissen wat je wilde worden. Daar mocht je in het leger op je gemak twee jaartjes over nadenken. Zouden we misschien toch die dienstplicht maar weer invoeren? Voor jongens en meiden dan natuurlijk.

Polletje Piekhaar | 05-08-14 | 15:23

First Contact | 05-08-14 | 15:18
Wat is er mis met een Telefoonverkoper, kuch.

Eurotokkie | 05-08-14 | 15:23

Het is de bedoeling dat je iets leert tijdens de studie. Dat die kinderen dus niet afgeschrikt worden van een college dat zij niet kunnen volgen en de studenten wel (met minstens 4 maanden ervaring).
Weet nog zo van de klasgenoten in de brugklas die helemaal in paniek raakten als ze hogere-klassenstof zagen: "Dat leren we nooit".

frank87 | 05-08-14 | 15:22

M. Hemelrijk? Hebben jullie serieus Marie Hemelrijk als scribent? Dat elitaire tutje? *zucht*

OT: je studiekeuze bepalen aan de hand van een proeflesdag? Hoe zorgt dat ervoor dat opleidingen zich niet mooier voordoen dan ze zijn, zoals nu in de folders en bij Open Dagen gebeurt?
Het is namelijk heel simpel:
Kijk ons heel goed zijn, en we helpen iedere leerling/student als er iets is en we zijn toppiewoppie met veel baangarantie want Nederland zit te springen om *vul zelf de studie in*.
Zodra ze binnen zijn, blijkt de studie toch niet zo goed, is het helpen van studenten ver te zoeken en heeft de maatschappij geen behoefte aan afgestudeerde mensen. Effectieve winst? Geen drol.

BeunDeHaas | 05-08-14 | 15:22

En dat om later te mogen solliciteren voor een part-time baan bij een KPN winkel. Deze huidige aanpak zal prima werken met de hedendaagse wereldproblematiek. *kuch kuch*

First Contact | 05-08-14 | 15:18

Tot zover ik weet betaal je dat eerste jaar ook volledig zelf. Immers als je het diploma niet haalt wordt je beurs / lening niet omgezet in een gift. Daarnaast is het idee toch dat ze nu weer willen dat je sowieso moet lenen, dus dan betaal je het altijd zelf, wat er ook gebeurd.
-
Daarnaast is het helemaal niet zo erg als je merkt na een jaar helemaal verkeerd te zitten. Het is ook niet echt makkelijk om een goed beeld te vormen over wat een studie inhoud en wat je nu eigenlijk wil met de rest van je leven. Zeker niet als je pas 18 bent. Moet je overigens nagaan wat het zou kosten als mensen massaal dingen zouden doen die ze niet leuk vinden enkel en alleen omdat ze verkeerd hebben gekozen toen ze 18 waren.
-
Maarja, zure reacties van babyboomers die zelf 3 halve studies hebben gedaan in 15 jaar tijd zonder daar zelf een cent aan bij te dragen onder de streep.

a1a2a3 | 05-08-14 | 15:17

Kijk de Volkskrant met die politiek correcte foto.

Eurotokkie | 05-08-14 | 15:16

"Kortom: fijn dat het leenstelsel eraan komt."

Om vervolgens na je dure studie met een flinke studieschuld komkommers en tomaten te moeten gaan plukken.

ProAsfalt | 05-08-14 | 15:13

Ongeïnformeerde keuze? Het doel van hogescholen en universiteiten is tegenwoordig om zoveel mogelijk studenten binnen te halen. Hierdoor is de kwaliteit van de informatie in folders en op open dagen tegenwoordig ver te zoeken en komt hooguit op het niveau 'fucking awesum' en 'het is er leuk en je leert ook nog eens wat'.

twisternederland | 05-08-14 | 15:13

Als jullie Maria Hemelrijk gestrikt hebben als nieuwe redacteur dan is dat een dikke, vette, grote plus 1. Was altijd een groot fan van haar moeder. Geweldige 'tante' die haar tijd extreem ver vooruit was.

Fred Bastiat | 05-08-14 | 15:12

Maak dat advies dan ook gelijk maar dwingend...

Jimmydepimmy | 05-08-14 | 15:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken