
NPO-mevrouw Shula Rijxman zegt vandaag in
De Volkskrant over de 'overstap' naar NPO: '
Het laten ontwerpen van 13 nieuwe logo's heeft ons 100.000 euro gekost. Het toepassen ervan in leaders en op sites doen we binnen het bestaande budget voor marketing.' Hierboven ziet u bijna de helft van de logo's. Daarover zegt de NPO-mevrouw: '
Kijk, we gooien niks weg, we voegen er alleen wat aan toe: een grijze ruit met daarin 'NPO'. Kan iemand ons uitleggen hoe het toevoegen van een grijs ruitje 100k kan kosten? Please? Dit is nog achterlijker dan een
vrouwenquotum bij de NPO. Kan iemand die Rijxman op straat bonjouren? Ze is een gevaar voor de schatkist van Nederland. Weet u wat ook al
100.000 euri kostte? Die gekke NPO.nl URL kopen van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Alsof ze bij de NPO niet kleiner bij zich hebben dan 100k. Dat zal toch niet? Toch? Help.
Reaguursels
Inloggenhenkde_j | 14-07-14 | 19:23
.
93.000 voor de logo's en merken. Ik quote nog een keer voor mensen zoals u die niet van zelf onderzoek doen houden: De ontwikkeling van de merken en de logo's heeft tot nu toe 93.000 euro gekost. Daar komt nog zo'n 60.000 euro bij voor de presentatie en verdere ontwikkeling.
.
Deze is overigens helemaal lachwekkend: 'een betere online vindbaarheid'. Online vindbaarheid (SEO) heeft compleet niets te maken met een ruitje in een plaatje of niet, hij bedoeld waarschijnlijk online herkenbaarheid (op dat moment ben je dus al gevonden).
Gaap. Weer een tendentieus artikeltje. De huisstijl gaat verder dan deze 3 logootjes, Denk ook aan briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, presentatieformats enz enz enz.
.
Prima zo'n artikel. Maar geef dan op z'n minst een duidelijk inzicht in waar die 100k voor betaald is. Nu is dit artikeltje journalistiek waardeloos. En de onderbuikmensen gillen weer moord en brand. Bravo.
Gelukkig is er ook goed nieuws; nog maar 1 seizoen DWDD met Matthijs van Nieuwkerk, hierna stopt het, eindelijk!
a) organiseren om het organiseren, zodat de managers zichtzelf wat te doen geven
b) Paul Witteman is weg, dan hou je al gauw een ton over.
c) We maken een eenheidsworst van de NPO door kleine omroepjes eruit te lazeren, dus dat scheelt toch weer een paar keer vergaderen per jaar.
d) Liever een grijs vakje dan voldoende budget voor leuke programmamakers die door de netbeheerders kunnen worden gekgemaakt.
e) de helft van de zendtijd van het journaal bestaat uit sport, dat is goed voor de reclameopbrengsten
f) Paul Witteman maakt grijze vakjes
g) logo's zitten o-ver-al. Op papier en enveloppen, op digitale beeldbewerking, e-mail, op visitekaartjes, in de gangen bij de npo. Tja, dan zit je toch gauw op 10k. En niet te vergeten de eindeloze vergaderingen. Die extra 0 zal wel voor de kosten van een interim zijn of zo.
Maar voor dat geld staat de "3" van het derde net wel weer netjes rechtop. Toch extra werk, al wordt het door niemand opgemerkt.
Vraag me af of hier een aanbestedingsprocedure voor is gevolgd . Iets met WOBje? Maar ja .... we zien in ieder geval iets ( tijdens het zappen ) terug van onze belastingcentjes. Zucht!
Mag ik dan ook de schetsen zien die hiervoor zijn gegaan of de andere ontwerpen?
@mallekater: ik heb het dan ook nog steeds over Hilversum 4, ik vertik het om zo'n onzinnige naamswijziging over te nemen. Namen veranderen en nieuwe logo's bedenken: een sterke aanwijzing dat het bedrijf binnenkort naar de klote gaat, het lijk heeft dan tenminste een nieuwe look. Nou ja, dat is dan wel weer meegenomen, wie wil die fucking linkse publieke omroep nog?
Afschaffen die publieke omroep!
Ik erger me al jaren aan die links klootzakken!
En ik betaal het oa zelf, daar wil ik vanaf!
Ik heb nooit begrepen wat de meerwaarde was van dit soort malle acties, of het nu Ned 1,2,3 is of NPO 1,2,3,...... volgens mij maakt het geen donder uit en heeft, behalve de lul die het heeft bedacht en die ongetwijfeld belang heeft bij veranderingen in het logo verder niemand ...... oh , zit er soms een netmanager achter?(whatever that may be?).
Oh, wacht even, het moet geld opleveren....
Net zoals Hilversum 1,2,3, ooit voor de kat zijn viool werden veranderd in Radio 1,2,3.
Het mocht wat kosten, maar dan heb je ook niks....
Schandvlek van de samenleving.
Ik had die logo's voor een paar duizend Euro gefotoshopped.
@Fred Bastiat | 14-07-14 | 10:32
Daar ben ik ook bang voor. Het is het soort klusje dat je in de pauze van Argentinië-Duitsland met voldoende bier in je mik nog kunt afronden. En dan heb je 100.000 euro om je eigen bedrijfje 2 jaar lang overeind te houden en zelf klanten proberen te vinden.
Historisch besef is er niet bij de ambtenarij. Nederland 1, later Nederland 2 en 3 toegevoegd is al sinds het ontstaan van de televisie ingeburgerd en in gebruik.
Waarom in godsnaam veranderen?
Het lijkt er steeds meer op dat de ambtenarij en de managers anders geen ene reet te doen hebben.
Laat ze even een kopie van de gespecificeerde factuur naar GS sturen, kan iedereen zien of het redelijk is :)
Of moet dat weer met WOB procedure ?
De overheid zou wat transparanter moeten zijn, voorkomt een hoop stress bij de burger en zal ongetwijfeld vel geld besparen.
De tv's worden steeds groter, dan zouden uitgestuurde de logos dus kleiner moeten worden. Bij de npo maken ze ze lekker groter, er zit er links vaak ook nog 1 die nog groter is en meer kleur heeft. Ze zouden zich moeten onderscheiden in de programma's die zonder logo's herkenbaar moeten zijn.
Nog nooit van www.ontwerpen-voor-geld.nl gehoord? heb ik voor 100 euro al hele mooie logo's gekregen. Zeker voor een simpele wijziging als dit ideaal. Ik zou is uitzoeken of er niet toevallig een link is tussen de maker en de opdrachtgever.....
Het is een aanloopje tot de nieuwe benaming. Nieuwe Palestijnse Omroep.
Ik heb laatst nog een logo ontworpen voor 75, ex. BTW dat dan weer wel natuurlijk. Zelden zag ik een tevredener klant.
'' Er is op die tablets en smart-tv's gewoon geen ruimte voor 20 knoppen voor zowel Nederland 1, Nederland 2, 3FM, de omroepen afzonderlijk, enzovoort. ''
weer iets wat je door de strot wordt geduwd.
ik heb geen van beide, en wil ze ook niet.
De NPO heeft maar 1 logo nodig en dat is het logo van de partij van de arabieren.
publieke omroep is allang commercieel,
zie ook die reclame blokken toename.
nu dit weer, indirect maar toch.
Er kan dus nog héééél veel bezuinigd worden nij de NPO.
De ontwikkeling van de merken en de logo's heeft tot nu toe 93.000 euro gekost. Daar komt nog zo'n 60.000 euro bij voor de presentatie en verdere ontwikkeling.
.
Dus 150.000 in totaal. Om de concurrentie aan te gaan met grote merken zoals YouTube, Google en Netflix. Alsof ze in diezelfde soep roeren. Wanbeleid is wat mij betreft een redelijke understatement.
NOP. Nederlandse Omroep van Parasieten.
En nu nog een parlementaire enquete om te achterhalen waarom er geen openbare aanbesteding is uitgeschreven.
Mevrouw Shula Rijxman Groenink ?
100.000 maar? Vind ik nog redelijk bescheiden voor de NPO. Als ik daar ' logo manager' zou zijn had ik er met liefde 327.481 voor neergelegd. Contant.
Geen commentaar..... Sprakeloos !
50 tinten grijs = 10 euri
1 tint grijs = 100.000 euri
Ha! De ironie. NOS.NL -> nos.nl/op3/artikel/653532-nieuw-logo-v...
"Google heeft het altijd slim aangepakt als het om het logo gaat. Waar andere bedrijven vaak miljoenen uitgeven aan nieuwe ontwerpen heeft Google daar nooit voor betaald. Het eerste logo werd door een van de oprichters ontworpen op het gratis fotobewerkingsprogramma GIMP."
Weet iemand toevallig wanneer de 227 koppen tellende NPO ploeg uit Brazilië op Schiphol arriveert?
Ik neem aan dat veel mensen een vrije dag hebben genomen om ze in te halen.
Het was een schitterend WK.
Het begon al met die voorvbeschouwingen van die Zonnebloemboot-terrorist, hilarisch.
En dan die items van het jeugdjournaal, gewoon prachtig, die met die cocosnoten komt in aanmerking voor een Emmy.
En wat een verslaggeving, iedere handeling op het veld werd meteen op juiste waarde geschat, Arno Vermeulen die als één van de weinigen op deze aardbol meteen zag dat de doellijntechnologie niet klopte, Frank Snoeks met zijn prachtige achtergrondverhalen, al die analisten invliegen, winen en dinen, voor een half uur prachtige tv, echt al had het 10 miljoen gekost, ik ben trots, trots als Nederlander op dit team.
Dat had niemand van tevoren verwacht, deze prestatie, en toch, toch hebben wij het met zijn allen, met ons belastinggeld voor elkaar gekregen.
Trots ben ik.
De gouden microfoon?
Hmm, moeilijk, ik denk toch Tom Egbers, als je ziet met wat voor enthousiasme en plezier hij voor de camera staat, hoe hij die ZP-discussie met Pi-air met een kwinkslag oplostte, fantastisch.
Echt trots op dit team, hopelijk hebben we over 4 jaar 5 NPO-zenders, dan kunnen we nog een grotere prestatie verwachten, daar betaal ik graag aan mee.
Zou de NPO ook alvast vooruitkijken naar de toekomst mbt streaming zoals Netflix of komt het over 5 jaar als een 'volslagen verassing' dat half NL internationaal TV kijkt waardoor de NPO 80 miljoen 'moet' hebben om de achterstand in 1 klap in te lopen middels een megalomaan IT project wat uiteindelijk jammerlijk faalt.
Best wel wtf
Nu, iedereen NPO bellen met de vraag; Welk reclamebureau/ontwerper heeft dat grijze vlakje bedacht (en niet te vergeten, de gekleurde lettertjes!) voor een ton?
(Want wie wil er nu getild worden door een reclamebureau/ontwerper dat 100.000 Euro in rekening brengt voor zo weinig werk.)
Compleet gestoord. Kunnen we dit niet aanvechten? Dit is gewoon niet meer met normale mensenwoorden te verklaren. Het zijn logo's met een . Even uitgaande van 800 Euro per dag zijn dus ongeveer 10 dagen per logo nodig geweest, terwijl elk logo in dezelfde stijl is. Brainstormen, lettertype kiezen, wat analyses, wat enquêtes mogen echt nooit meer dan 8000 kosten! Echt compleet gestoord, heb er geen andere woorden voor. Een logo kost normaal gesproken tussen 800-2500 bij een goed marketing/identity bureau.
Daar zal een vrouw 'part-time' 3 jaar aan gewerkt hebben?
Interview met Nos mevrouw : De Nos had de beelden niet zelf omdat ze achteraan liepen. Daarna waren de borden weg.maar waarom hebben jullie ze niet later laten zien? Nou ja dan had je weer zo'n discussie gehad. Nou fijn dat jullie nog even belde.
Vers van de radio pers.
Peanuts. Amsterdam gaf dit uit voor het toevoegen van een punt en een enter aan hun stadslogo.
Drie grijze ruitjes a 33.333 euri per stuk (amper een middenklasser auto voor) is echt de deal van het jaar. Prima uitonderhandeld.
Vrouwenquotum... wees maar blij dat er nog niet gemiept wordt over een vrouwenquotum in het Nederlands elftal
WAAROM moet er die felle rode 1 altijd in de rechterbovenhoek.
Informatie waar je niets aan hebt.en erg irritant
bij b.v. Belgie heb je z'n transparante, veel fijner.
Nederland: in een straatje van 10 huizen werken er 5 mensen wel en 5 mensen werken er niet. Waar moet ik deze mufvrouw onder plaatsen ?
Uitgeven is altijd makkelijk als het niet van jezelf is
De overheid, of publieke omroep, is een vrij onuitputtelijk bron van geld en ondeskundige bestuursleden.
Dan kunt U de optelsom al maken: bedrijven die dit soort klussen krijgen toegespeeld vragen dan achterlijk hoge vergoedingen.
Beste Tuthola Rijxman, had me maar even gebeld. Voor 250,- (max) flats ik zo 100 logo's voor U in elkaar. Kunt U nog kiezen ook!!!
Hetzelfde principe geldt overigens ook altijd voor die flitspalen langs de weg. Schade gemaakt door vandalen: kosten >200.000,-
Zijn die dingen van goud?
Natuurlijk niet, het zijn een paar metalen frames met daarin een geavanceerd cameraatje. Meer niet.
Maar ja, de oplichters die dat soort dingen fabriceren hebben natuurlijk een monopolie-positie + overheid heeft geld genoeg + bestuurders snappen er niets van = prijzen opvoeren.
Kind kan de was doen.
En over een 3 jaar begint het riedeltje waarschijnlijk gewoon weer opnieuw.
Heerlijk makkelijk geld afsnoepen.
Ik ga ook maar eens een stichting opstarten.
Amsterdam.... kan er ook wat van
Ach, logo sjmogo. Verdient weer iemand aan. Kern van het probleem is dat de publieke omroep (zeker in deze vorm) een gedateerd monster is. Mocht je er al voorstander van zijn, dan geen losse omroepen, geen reclame, geen programma's die commerciële beter doen, eventueel een net minder. Maar opdoeken is het beste. Dingen die bestaansrecht hebben worden toch wel gemaakt, ook wel (en misschien juist wel) zonder staatspoet.
Typisch managerstaal.
Volslagen los van de werkelijkheid, en zonder enig verantwoordelijkheidsbesef.
Natuurlijk kost een grafisch ontwerp geld, maar dit is van den zotte.
Ik zie nog liever dat geld voor m'n neus verbrand worden. Dan komt het tenminste niet in de zakken van mensen die hun salaris (en bestaansrecht) ontlenen aan dit soort geldverspilling.
De hoge heren willen met NPO hetzelfde bereiken als het begrip BBC. (dit verzin ik niet)
Mijns inziens is de gekozen afkorting, of woord, gewoon ruk.
NPO klinkt niet lekker. Het doet me denken aan epo, po, NAP, het klinkt gewoon niet krachtig en zo soft als wat.
"Heee heb jij dat gister gezien, dat programma met die chocoladefontein op NPO 1? Was zo grappig" - hmm, echt niemand gaat dit zeggen. Fail.
100.000 euro voor het toevoegen van NPO en het bedenken daarvan met zo'n ruitje. Het is hooguit 1 week werk. Zo ga je toch niet met belastinggeld om!!
Linksvolk en publiek geld. Een dure combinatie.
'Het toepassen ervan in leaders en op sites doen we binnen het bestaande budget voor marketing'.
Het bestaande budget? Dat moeten we per direct dus terugvorderen.
Hahaha, ze hebben een hele afdeling die aan "Branding" doet, het NPO moet meer naamsbekendheid krijgen om hun linkse visie te verspreiden, en ze hebben een budget net zoals bij de overheid, het geld moet gewoon op!
Deze "managers", zoals overal waar het mis gaat hebben ze geen benul of interesse als het belastinggeld is!
Nog meer logo in beeld.
Als de NPO objectief zou zijn, en onafhankelijk en vrij zou denken, dan zou ik er denk ik geen bezwaar tegen hebben gehad.
Ons huidige publieke bestel is, in termen van informatievoorziening, in zijn geheel weggegooid geld.
omineuze omnipotent | 14-07-14 | 10:36
Volgens mij gaat het GS-logo al mee sinds GS nog een hobbyblog van D. Weensie was.
En dat was in 1943 als ik me niet vergis, toen de andere verzetskranten niet kritisch genoeg waren over de binnenlandse politiek.
*for your eyes only*:
ben eigenlijk met/op/in verkansie. Moest verkassen tot tablet, laptop [kapoet] gast wifi ... FUUUUUUck. ik haat de sjesjaalse medio's but voor een goede zaak. [Ik weiger verdringing van den vakantiehulp].
[ON TOPIC] tjeesuuuu ... wat een vele gelden zeg!
Klier van Bartholin | 14-07-14 | 10:33
DUH UH ..
gemiereneuk dit.
klein geld geneuzel.
vraag Hoxha eens wat het geenstijl logo heeft gekost svp?
Is nog goedkoop tegenswoordigs.
Ach in Nederland kijken we niet op een eurootje meer of minder, geld speelt geen rol, dat is gekriebel voor paupers. Tonnetje meer of minder waar hebben we het over.
OMG, waarom leren ze al die managers aan dat je werkelijk overal een herkenbaar beeldmerk/logo moet plaatsen? De FIFA heeft ook al die hybris, is mij opgevallen. Over twintig jaar noemt iedereen het nog steeds Nederland 1, 2 en 3, dus hou daar aan vast. De Beneluxtrein is ook al van Fyra naar Intercity Direct (no pun intended) gegaan; nieuw lood om oud ijzer.
-weggejorist-
De NPO heeft zonder twijfel linkse vrinden met ontwerpbureau's, die tegen een ton belastinggeld best wat prutswerk kunnen leveren.
Zonder de overheid kan de directeur van zo'n firma geen opdrachten krijgen. Wie moet dan zijn tweede huis en zijn uitkering betalen?
Huh?
Dat ze e.e.a. binnen het budget weten te realiseren is al heel wat, vinden ze zelf.. Man man man..
Centauri3 | 14-07-14 | 10:31
Zo dan, jij hebt je krat bier al vroeg op zeg.
PS ... euhm ... dat grijze vakkie daaro is toch een kwestie van 1 [één] druk op een knoppie? #dtv
Waarschijnlijk heeft een ex-medewerker van een NPO een grafisch design bureau opgericht en voelde de NPO zich moreel verplicht om bij dit bureau deze opdracht neer te leggen. Zo gaat het de hele tijd, trouwens ook bij normale bedrijven. Mensen worden eruit gebonjourd, komen later voor drie keer dezelfde prijs als ZZP'er terug. Besparen noemen ze dat.
... ik ziet ut al HONDERDDUIZEND ..!
Voor 50.000 pleuri maak ik het paars.
Zo werkt het in de ambtenarij. Gezichtslozen als Shula verdienen in tegenstelling tot Mathijs van Nieuwkerk geen knoop. Loonschalen en zo. Dat wordt gecompenseerd door ze prestigeprojecten te geven. Als die niet minder dan 2x over tijd en 3x over budget gaan wordt jouw project niet serieus genomen. That's why...
doe es ff in letter joh. duizendduizend ???
REAGEER OOK