Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EBRU UMAR - HEK EROMHEEN EN AFZINKEN!

ebrupica100pix11.jpegOf Israël dan wel Palestina bestaansrecht heeft: het is geen vraag. Hoe moeilijk het ook mag zijn voor velen in beide kampen, uiteindelijk gaat het om mensen. Mensen van vlees en bloed die ieder allemaal evenveel recht op bewegingsruimte, vrijheid en een leven hebben. Dat ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen, dat ze elkaars kinderen uitmoorden, dat de één de uitroeiing van de ander als doelstelling in zijn leven ziet, neemt niet weg dat het om mensen gaat. Mensen die elkaar altijd zullen bevechten, hoeveel resoluties, staakt het vurens, bemiddelingen, vredesonderhandelingen, raketten en weet ik wat meer op de ander losgelaten zullen worden. Om één enkele reden: omdat mensen elkaar nou eenmaal haten. En dictators nou eenmaal de ander willen inlijven. Toen de Duitsers besloten Europa te annexeren, haatten we ze. Toen Irak besloot Koeweit te annexeren, waren de Koeweiti’s ook niet echt blij. De Afghanen trapten de Russen het land uit en over de Tutsi’s en Hutsi’s, de Serviërs en Kroaten, de toestand in Darfur en op ontelbare andere plekken in de wereld, worden nog steeds bibliotheken volgeschreven. Mensen haten elkaar. Mensen haten vreemdelingen, het zit in ons DNA. Het summum van die haat was de deportatie van alle Joden ter wereld naar Israël. Omdat we ze (de buren!) zelf liever kwijt dan rijk waren, werd het gerechtvaardigd dat anderen verdreven werden om hen die wij verdreven een stuk homeland te geven. Hop, over de schutting met ons probleem! Met onze haat! Het gevolg is dat de Palestijnen en de Joden inmiddels meer dan een halve eeuw elkaar bevechten en uitmoorden en wij op veilige afstand 'foei' en 'doe ‘es niet roepen', terwijl we ondertussen beide partijen bevoorraden met wapens. Er moet immers ook geld verdiend worden. Ik vraag me altijd af hoe leuk wij het zouden vinden als we drie miljoen Syriërs (and counting) naar Nederland zouden verhuizen. We ze land zouden geven en zeggen: “Jullie mogen hier wonen. Voor altijd. En al jullie vriendjes mogen erbij komen.” Benieuwd hoe leuk ze dat in de achterhoek zouden vinden. Of Groningen, Maastricht en Leeuwaarden. Hoe de grachtengordel erop zou reageren als die Syriërs zouden bedenken dat ze toch óók het door de Unesco beschermde Amsterdamse stadsgezicht zouden willen annexeren. Hoe moeilijk kan het zijn om in vrede samen te leven? Het antwoord is de grootste contradictio in terminis ever: onmogelijk. Tenminste, zolang er mensen bestaan. Het is niet zo dat de één, Jood, Israëli of Palestijn meer bestaansrecht heeft dan de ander maar om de een of andere reden vinden volksstammen van wel. Ja, veel makkelijker dan zo’n gratuite tekst optikken vanuit m’n Turkse buitenhuis wordt het niet. Een ding weet ik wel: het conflict tussen Israëli en Palestijnen interesseert me niet. Het is niet mijn conflict. Maar het is wél een conflict dat nooit maar dan ook nooit zal ophouden. Je kunt voor de bühne en je gutmenschgevoel nog een middagje partij gaan kiezen maar de waarheid is dat er maar één oplossing is: hek eromheen en afzinken. Zowel Israël als Palestina. En neem dan meteen al die andere brandhaarden mee. Boos worden en uitleggen dat die huisturk dit weer te snel heeft opgeschreven... Ook leuk: Paradise Now. De Palestijns-Nederlandse film kreeg in 2006 een Oscar-nominatie (verloren, maar won wel een Golden Globe) en dat maakt het partij kiezen er óók al niet makkelijker op. Het zijn net mensen, die Palestijnen/ Joden (doorstrepen wat van toepassing is).

Reaguursels

Inloggen

Een schandstuk van Ebru die zich op geen enkele manier in de zaak wenst te verdiepen. Zie verder: Goebbeliaanse Propaganda

onrust.2fd.eu/2011/04/goebbeliaanse-pr...

Graaiende Teddybeer | 09-07-14 | 10:56

Ebru, ben je na deze comments nog dezelfde gematigde, geïntegreerde, gelaïciseerde Turkse gebleven?

rootkapje | 07-07-14 | 22:31

Een Palestijns Volk bestond nooit. Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat er geen Palestijnse kultuur, taal, dialect, geschiedenis, territorium, economie, etc, bestaat. Wel is er in 1948 de staat Jordanie gesticht met een bevolking van 70% 'Palestijnen' en die 4X de oppervlak van Israel bedroeg. Niet slecht voor nakomelingen van immigranten en veroveraars die nooit over een eigen identiteit hebben beschikt.
Maar dat was natuurlijk niet genoeg:

Een tweede Palestijnse staat met stukken vh huidige Israel, is slechts een opmars voor de vernietiging van alle Joden en de enige democratie in het M.O.
Zullen de greppels ooit weer vol liggen? Ditmaal met dode Israelische burgers?
Het uiteindelijke doel: Een M.O. dat 100% Islamitisch is. Vele Christenen zijn het M.O. al ontvlucht.
Evenzo groeit de vluchtingenstroom van Joden uit Frankrijk naar Israel.

HdK | 07-07-14 | 14:42

Hek er omheen en afzinken? Dat is het mooie aan de natuur. Gewoon z'n gang laten gaan dan lost het probleem zich vanzelf op. Maar dan moeten Europa en de VS zich wel afzijdig houden, anders is het niet eerlijk.

Jippie | 07-07-14 | 13:27

Ebru...

Soms schrijf je goede stukken.... maar in dit geval zit je weer ontieglijk uit je nek te lullen!

loempiatje | 07-07-14 | 12:37

`Het summum van die haat was de deportatie van alle Joden ter wereld naar Israël. Omdat we ze (de buren!) zelf liever kwijt dan rijk waren, werd het gerechtvaardigd dat anderen verdreven werden om hen die wij verdreven een stuk homeland te geven`

Dit is wel de baarlijkste onzin en subjectieve geschiedsvervalsing, de joden die na de holocaust nog over waren voelden zich na die `vernichtung` niet zo heel veilig meer in Europa en zijn zelf weggetrokken evenzo vanuit de USSR. Met de gedachte dat ze met 1 land minder kwetsbaar zouden zijn voor vervolging.

Xander9626 | 07-07-14 | 12:29

McPhart, helaas is GS van de kudo's afgestapt, waarom, een raadsel??
+10

lanexx | 07-07-14 | 12:14

eerlijk gezegd kan het hele midenoosten me geen fuck meer schelen. het kan me niks schelen of ze mekaar uitmoorden.
ik ben inmiddels zo wars van de hele semitische bende daar (ik gebruik de woorden 'semitisch' en 'daar' omdat ik daar in een zucht de daar wonende israelisch en Palestijnen bedoel, beide semitische volken), of noem het de israelisch/palestijnse bende. Van mij mog er een hek om heel afrika inclusief middenossten en dan gewoon over 10 jaar nog es kijken wat er over is

kees1960 | 07-07-14 | 12:13

Dit had ook in 1 zin gekund, Ebru.

snokkertje | 07-07-14 | 11:41

Het is beschamend wat je bij elkaar schrijft en er dan bij zet 'het interesseert me niet'. Duidelijk, want je bent niet op de hoogte. En erg moslims want je hebt het over palestijnen t.o. joden ipv t.o. Israeliërs. En Zie ik daar een variant op de Shoa ontkenning? Inderdaad heeft McPhart je al mooi van repliek gediend.
Er ontgaan je essentiële zaken: Of verdiep je of schrijf over wat anders.

eastender | 07-07-14 | 11:19

Mensen haten elkaar nou eenmaal: lijkt me wat kort door de bocht lieverd. Neemt niet weg dat het midden-oostenconflict na een halve eeuw onoplosbaar lijkt. Ook afzinken gaat hem niet worden. Dat ze nu elkaars jongeren afmaken is een nieuwe dieptepunt.

Kopje Suiker | 07-07-14 | 11:08

Ebru, heb je het verhaal van McPhart gelezen? Beter had ik het niet kunnen verwoorden, waarvoor hulde.
Natuurlijk hebben de grote mogendheden vlak na WWII geen fris spelletje gespeeld, maar dat zij de Joodse bevolking een thuishaven gunden na de holocaust is duidelijk. Israel is nu een democratisch land, waar iedere religie en iedere overtuiging, mits democratisch gezind, een plek heeft, tot in het parlement aan toe.
Het is hier vaker gezegd: Noem mij een land in het Midden-Oosten waar dit ook het geval is? De zogenaamde Palestijnen hadden een plek binnen dit land kunnen hebben, als ze niet zo hooghartig waren geweest om die af te slaan.
Nee - het is puur antisemitisme en religieuze haat die hier wordt gedemonstreerd. Typisch islamitisch gedrag: Wie niet voor ons is, is dus tegen, en iedere tegenstander moet worden uitgeroeid.
Het wordt mij steeds meer duidelijk, dat een clash tussen Islam en niet-Islam op den duur onvermijdelijk is. Ik hoop dat de regeringen van (West-)Europa en de VS dit ook gaan inzien...
Tenslotte, Ebru, jouw artikel getuigt van weinig historisch inzicht. Misschien zou het een goede zaak zijn als je je eens echt verdiept in dit soort kwesties voordat je er stukkies over schrijft? Dan kom je wel zo geloofwaardig over...

L.E. Raar | 07-07-14 | 10:55

Gelukkig maar dat schrijfster deze haar kleuren toont..

LeakyLeak | 07-07-14 | 10:24

"Ik vraag me altijd af hoe leuk wij het zouden vinden als we drie miljoen Syriërs (and counting) naar Nederland zouden verhuizen. We ze land zouden geven en zeggen: “Jullie mogen hier wonen. Voor altijd."
____
Eh, zover IS het toch al? De massa immigratie vergeten? Is ons door de strot gedouwd. En wie dit niet leuk vindt is een racist.
Dat moeten ze 'de Palestijnen' (no such thing) ook maar vertellen. Die willen de Joden in de zee drijven en schieten er raketten op af. Dan gaan wij toch netter met onze bezetters om.

KoninginWildemina | 07-07-14 | 09:47

@mocroGS | 07-07-14 | 02:22 . Nee sorry, de lezing van McPhart is de juiste. En daarom sta ik achter "mijn zionistenvrienden". Niet achter allemaal overigens want wat die extremisten met die jongen hebben gedaan is verschrikkelijk. Vier jonge jongens zinloos vermoord bah! Het siert Israël dat ze er wel gelijk werk van hebben gemaakt om de daders op te sporen en op te pakken.

Maria.1 | 07-07-14 | 09:04

Hmm... Ebru probeert een soort "Salomons oordeel" te vellen.
Grappig, omdat koning Salomon de eerste was die op de tempelberg een joodse tempel bouwde. Salomon was de zoon van koning David, voor christenen en Joden een welbekend figuur. Ook voor moslims, zij kennen deze joden, ze worden namelijk benoemd in de koran. De tempelberg is het meest bestreden gebied van 1 vierkante km in Israël. Salomon en David leefden 1000 jaar voor christus in Israël.

Palestijnen komen pas vele eeuwen later naar voren. Palestijnen waren overigens Joden en Arabieren.

Dat Joden het gebied Israël met alles wat ze in zich hebben zullen verdedigen maakt dit wel duidelijk. Het gebied is voor hen van historisch en religieus belang.

Meri59 | 07-07-14 | 09:02

necrosis |
*Kijkt naar zn schoenen

newray | 07-07-14 | 08:56

@frank87 | 07-07-14 | 08:12
Niet alle 'diertjes' zijn lief, ik zag gisteren een documentaire over ruitkrokodillen, als die beesten een arm of been te pakken krijgen en een 'deathroll' doen, scheuren ze de ledematen van je lichaam....
Overigens verbergen krokodillen hun slachtoffers vaak ergens onder water om ze een paar dagen te laten rotten voor ze geconsumeerd worden.

necrosis | 07-07-14 | 08:29

enige probleem met dit stukje was dat Israel een stuk woestijn kregen dat groter was dan nederland en de arabieren het stuk onbewoonbaar woestijn te groot vonden om aan de joden te geven. Dus toen hebben de joden het stuk woestijn maar gekocht voor veel te veel poen van die arabieren.. en vervolgens hebben die arabieren het idee om na verkoop de nieuwe bezitter te verdrijven. want zo doe je dat in Arabierie..

oafc | 07-07-14 | 08:24

Het doet mij wel goed om te lezen dat ebru mijn commentaren over dit onderwerp nu toch tot een topic heeft gemaakt.

Skunk57 | 07-07-14 | 08:24

@tattooboer | 06-07-14 | 21:13
Ik heb mensen elkaar nooit levend op zien eten, met de vitale delen als laatst om de boel extra lang in leven te houden.
Het sprookje "diertjes zijn lief, mensen zijn slecht" is mogelijk de kwaadaardigste vorm "weg met ons" die er is.

frank87 | 07-07-14 | 08:12

Zodra mensen gaan klieken , waar ook ter wereld, en "wij" gaan roepen is dat meteen een diskwalificatie van "hullie". En hoe meer zon, hoe harder.

zeiksmurf | 07-07-14 | 07:42

Wijze vrouw!

dr Rechts | 07-07-14 | 07:41

Je hebt alleen maar een recht als er een autoriteit is bij wie je dat recht kan halen. Die is er helemaal niet. Mensenrechten bestaan niet. Het is iets wat mensen verzinnen omdat ze graag in Disneyland willen wonen.

De Anaalprofeet | 07-07-14 | 06:33

Over onderdrukken gesproken:
Ik meen dat de grenzen van het voormalige Ottomaanse rijk ergens in Zuid-Europa en Noord-Afrika lagen.
nl.wikipedia.org/wiki/Ottomaanse_Rijk
Voor de zekerheid ook maar een hek om Turkije zetten?

necrosis | 07-07-14 | 06:24

In Dienst van de Vrede / Blauwhelmen in Libanon 1979 - 1985
Stukje geschiedenis.

newray | 07-07-14 | 06:21

Unifil 79-80

newray | 07-07-14 | 06:16

uhhhh... hebben we t nou over Sefardische of Asjkenazische joden??

Dutch Peanut | 07-07-14 | 05:04

Erbu het zou je sieren je meer te verdiepen in de geschiedenis van Israel en Palestijnen bestaan niet. Dit is een zelf bedacht term om het samenraapsel wat in Jordanië niet meer welkom was, en wat elders is gaan wonen, waar ze ook niet welkom waren. Altijd al geboefte geweest dus wat is nieuw. Zelfde als dat vele vinden dat de Filistijnen uit de bijbel de Palestijnen zijn. Ook grote onzin.

dsm_IV | 07-07-14 | 04:19

Israel afzinken?
Van mij mogen ze alle islamitische landen afzinken.
Kan ik niks aan doen, zit in mijn DNA.

MyCatIsDoingThis | 07-07-14 | 03:11

Zelfs China roept op tot een wereldwijde coalitie tegen de koppensnellers.
Dat zegt genoeg. Er is echter één maar, De VS moet betalen, want als het om de strijd tegen terrorisme gaat is China plots een arm derde wereld land.
De Hypocrieten.

Jan Dribbel | 07-07-14 | 02:32

@mocroGS | 07-07-14 | 02:29
Wie zeikt daar over? Ze lopen vanzelf tegen de verkeerde op, lang zal het niet duren.

tattooboer | 07-07-14 | 02:30

Kunnen we het gewoon simple houden. Zowel Israelieten als Palestijnen zijn in hun achterlijke koppen nog steeds niet verder gekomen dan hun geitenfokkende voorouders van duizenden jaren geleden.

Hek erom, bom erop, whatever. Het is niet ons conflict, nooit geweest en zal het ook nooit worden. We hebben er geen enkel belang bij om een kant te kiezen. Laat die schapenslachters het zelf lekker uitzoeken.

The_Master_Bear | 07-07-14 | 02:30

@mocroGS | 07-07-14 | 02:22
Oorlogsbuit.
tattooboer | 07-07-14 | 02:25

_

Fair. Ook niet lopen zeiken dat ISIS een eigen staat uitroept. Oorlogsbuit namelijk.

mocroGS | 07-07-14 | 02:29

@mocroGS | 07-07-14 | 02:22
Oorlogsbuit.

tattooboer | 07-07-14 | 02:25

tattooboer | 07-07-14 | 02:21
Voor de Islam is het eronder. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van De Verhevene. Hij is stervende, ontegenzeglijk. Maar de doodsstrijd is een lange.

Schoorsteenveger | 07-07-14 | 02:24

Wat betreft je "land van melk en honing" liggen dingen genuanceerd. Waar dat "Palestina" vandaan komt is even onduidelijk.
www.bijbelaantekeningen.nl/blog/2010/0...
En wat betreft het gebruik van de naam Israël liggen dingen evenzeer genuanceerd evenzeer. Of iedereen moet een andere bijbel lezen natuurlijk.
nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Isr...
www.google.nl/webhp?nord=1#nord=1&...

Hierbij heeft u dus plenty mogelijkheden u als gewenst verder te verdiepen in de materie.
Ook wat bijbeluitleg, bijbelcitaten betreft. Voor het gemak alvast maar linkjes vermeld
Bent u weer helemaal bijgepraat.

said_fred | 07-07-14 | 02:24

@mocroGS. Ik was in het begin neutraal totdat ik me erin ging verdiepen.
Maar goed, ik wil geen spelbreker zijn: van wie was het gebied dan volgens jou?
Maria.1 | 07-07-14 | 02:13

_

Het behoort toe aan de gevluchte Palestijnen.
De Israëlische annexatie van de Golan en Oost-Jeruzalem is door geen enkel land ter wereld erkend, zelfs niet door de Verenigde Staten van Amerika.

mocroGS | 07-07-14 | 02:22

@mocroGS | 07-07-14 | 02:01
Alle gebied is betwist gebied. Zijn de Indianen de 'oorspronkelijke' bewoners van het Amerikaanse continent? Zijn de Zulu's de 'oorspronkelijke' bewoners van Zuid Afrika? Hier in de Nederlanden hebben ooit de Caninefaten rondgelopen, nooit meer iets van gehoord. Binnenkot zal wel een Caninefatische Gario opstaan en ons van het zoveelste racisme beschuldigen.

Schoorsteenveger | 07-07-14 | 02:21

@kloopindeslootjijook | 07-07-14 | 02:16
Nee, want de Islam heeft geen plan B. Lees Jansens topic er op na. Voor de Islam is het echt er op of er onder.

tattooboer | 07-07-14 | 02:21

Heel vroeger sloegen binnen nederland de mensen uit verschillende delen elkaar de hersens in, nu vinden we het heel normaal om van de provincie Zeeland naar Groningen te rijden zonder gedoe. We zouden niet eens meer weten waarom.

En nu zijn we met de EU bezig. We rijden zonder grenscontrole Duitsland, Denemarken of Frankrijk in.

Als dat conflict ooit een keer stopt zal het allemaal zo banaal zijn en is de prijs veel te hoog geweest. Het kan best samen, maar dan moet je de geweldspiraal weten te stoppen.

kloopindeslootjijook | 07-07-14 | 02:16

Discriminatie, Nederland moet in Brazilië uit het hotel om plaats te maken voor Bobo's.
http://www.hln.be/hln/nl/14796/WK-2014/article/detail/1937339/2014/07/06/Oranje-moet-hotel-uit-voor-sponsors-van-FIFA.dhtml
Het is ook nog racisme want NL heeft een paar pieten in het elftal.

Jan Dribbel | 07-07-14 | 02:14

Vandaag/zondag zijn er rond dertig raketten op Israël afgevuur vanaf Aza, daarmee is er geen sprake van het staakt het vuren. www.timesofisrael.com/gaza-rocket-salv... Het leger staat klaar aan de grens.

tattooboer | 07-07-14 | 02:13

@mocroGS. Ik was in het begin neutraal totdat ik me erin ging verdiepen.
Maar goed, ik wil geen spelbreker zijn: van wie was het gebied dan volgens jou?

Maria.1 | 07-07-14 | 02:13

@mocroGS | 07-07-14 | 02:01
Inderdaad, de Krim is betwist gebied. Ik weet het excacte jaartal niet, maar naar mijn weten was het in de 80'er jaren, heeft Rusland dat gebied aan de Oekraïne geschonken als blijk van goede handelsrelatie. Rusland mocht wel gewoon daar gebruik mogen maken van zijn havens en dergelijke. Ja, als dat ineens Europa wordt, dan zou ik ook niet weten wat ik als Rusland had gedaan.

TyrionLannister | 07-07-14 | 02:11

@mocroGS | 07-07-14 | 02:01
De prijs van de repressaille is te hoog omdat het veel meer geweld laat voortbestaan. Denk je dat de dag ooit zal komen dat joden en moslims gewoon weer in een straat kunnen wonen zonder problemen om dat de verschillen er niet meer zo toe doen? Dan kun je bijvoorbeeld samen muziek maken zoals deze mensen:
www.youtube.com/watch?v=fFWAP6kzpKc
Of gewoon samen bidden
www.youtube.com/watch?v=49tRvzUVJpo
Jews Take Beating, Muslim Saves Them
www.youtube.com/watch?v=k47O0bRdSDg

kloopindeslootjijook | 07-07-14 | 02:09

@mocroGS | 07-07-14 | 02:01
Over twee miljoen jaar ziet deze aarde dit probleem niet meer. Wij zijn maar een microseconde op deze aarde als mensheid en dan is alle aarde weer gewoon dat, aarde. Tot dan zul ook jij je moeten schikken aan het recht van de sterksten en dat is nu Israël en zal dat ook plenty lang blijven. Nog zeker nadat de islam, christendom en jodendom allang weggeveegd zijn vanwege spirituele verlichting van de mens ergens in de volgende eeuwen.

tattooboer | 07-07-14 | 02:03

Je kunt je beter afvragen wat en wie de boel laat voortduren. De eerste oorzaak is toch niet meer te achterhalen met al dat gewijs en ge-'julle en wij'.

kloopindeslootjijook | 07-07-14 | 02:02

@Djong. Dat het land vruchtbaar is daar hebben de Israëli zelf hard voor gewerkt. Als die Palestijnen nu eens hun haat zouden omzetten in energie, dan zouden ze zelf ook een heel eind kunnen komen.

Maria.1 | 07-07-14 | 02:01

Maria.1 | 07-07-14 | 01:42
sraël is helemaal geen bezetter! Het is betwist gebied, maar eigenlijk dat nog niet eens. Jordanië heeft de West Bank van Israël gepikt en Israël heeft het terug veroverd.

_

Betwist gebied volgens wie?? Jij en je zionistische vrienden.
Jij erkent het Brits mandaat niet. Jij erkent de VN niet. In principe kan jij met je redenering alles als betwist gebied uitroepen.
De Krim was zeker ook terecht ingenomen door de Russen, want was betwist gebied, toch Maria???

mocroGS | 07-07-14 | 02:01

Wat te denken van een 'vruchtbaar stuk land temidden van dode woestijnen?
hfakker | 06-07-14 | 21:23

Nou dat is wel een erg optimistische kijk! Als deze zandbak nou het het 'beloofde land' is , dan is die Jaweh wel een Zeeuws zunige god geweest.

Djong | 07-07-14 | 01:55

@mocroGS. Israël is helemaal geen bezetter! Het is betwist gebied, maar eigenlijk dat nog niet eens. Jordanië heeft de West Bank van Israël gepikt en Israël heeft het terug veroverd.

Maria.1 | 07-07-14 | 01:42

@Baron bierviltje | 07-07-14 | 01:36
Daar hebben de mocro's toch een hek om heen gezet, om die Westelijke Sahara, van pakweg 2721 km lengte?

Lewis Lewinsky | 07-07-14 | 01:41

@ MocroGS hoe zit het eigenlijk met de bezetting van Marokko en de westelijke Sahara ?

Baron bierviltje | 07-07-14 | 01:36

@mocroGS | 07-07-14 | 01:27
Lezon, Muhammad. Het is een prima plempsel van McPhart. Hij schrijft duidelijk dat de Palestijnen in Transjordanië terecht kunnen.

Lewis Lewinsky | 07-07-14 | 01:32

McPhart | 06-07-14 | 21:18

Zelden zoveel onzin in een plempsel gelezen. Israël is de illegale bezetter. Schendt VN resoluties m.b.t. de bezette gebieden sinds 67 en jij komt niet verder dan Palestijnen hebben geen recht op eigen land.

mocroGS | 07-07-14 | 01:27

@A Canuck chick | 07-07-14 | 00:59
De islam is al enkele decennia bezig met een veroveringsoorlog. In feite heeft de islam de hele wereld de oorlog verklaard. De effecten zullen ze binnenkort gaan merken.

ladyblabla, ben jij dat?

Lewis Lewinsky | 07-07-14 | 01:05

Er komt vanzelf wel weer een gesprekje tussen de beide kampen en dan spreken ze weer vrede af en hebben ze allebei hun fotomomentje. en dan is het weer wachten tot de vlam weer in de pan slaat. zo gaat het al jaren lang.

Het nadeel is anno 2014 nu wel dat de palestijnen wordt/is overgenomen door radicale moslims met hun haat tegen de Joden. dit gaat zeker een verharding teweeg brengen in de vorm van aanslagen en ergere haat tegen Israël.

A Canuck chick | 07-07-14 | 00:59

@Graaf van Egmont | 07-07-14 | 00:31
Er zijn andere bronnen dan de bijbel, Floris.

Lewis Lewinsky | 07-07-14 | 00:58

@Graaf van Egmont | 07-07-14 | 00:31
The name "Israel" comes from a name given to the Patriarch Jacob. The kingdom of Israel was formed around 1020 BCE. In about 930 BCE, Israel and Judah split, and Israel existed independently of Judah until around 720 BCE, when it was conquered by Assyria and its members were sent into exile.

Since then, the land was called by different names (Judea, Syria Palaestina, Palestine) until 1948, when the modern country of Israel was declared.
Run maar door een vertaler als het moet, maar ik acht je zonder dat ook genoeg in dit te begrijpen en als je wilt kun je verder lezen op het netje.

tattooboer | 07-07-14 | 00:44

De islamclub is een terreurclub. Geldt voor ISIS, geldt voor Hamas, geldt voor Hezbollah.

Met andere woorden: hup Israël!

Lewis Lewinsky | 07-07-14 | 00:43

@ said-fred
Ik ben er nog steeds niet uit of Palestina nou het land van melk en honing is. Als ik de bijbel lees is Israel de naam van een persoon. Het land Israel is dus het land van die persoon. Praat me even bij,

Graaf van Egmont | 07-07-14 | 00:31

-weggejorist-

Rups444 | 07-07-14 | 00:21

We kunnen voor de 1 of de ander zijn, maar feit blijft dat het allen mensen zijn, met evenveel bestaansrecht. We kunnen niet zeggen dat bijv. een zwerver minder waard is dan een koning ... ze hebben beide dezelfde vlees en bloed.
Lizio | 07-07-14 | 00:06

Nobele gedachte, ware het niet dat de zwervende analfabete en dus armoediige Arabieren (lees Palestijnen) moordzuchtiger en roofzuchtiger zijn dan een kudde hyena's.
Selfdefence is niet zo vreemd, of laat u zich vrijwillig opvreten door kannibalen?

appelvink | 07-07-14 | 00:18

dit gaat al zo sinds 1948.... ik heb mijn hele leven niets anders gehoord... AFZINKEN! KLAAR! ik wil er NOOIT meer iets over horen... Losers !
als je als regering na 50jaar onderhandelen nog niet to een compromis kan komen, denk je dan dat ik me nog 1 seconde druk maak over nieuws hoe jullie elkaar uitmoorden? go ahead! make my day! ‪#‎klaarmetjodenenpalestijnen‬.

kaapkos | 07-07-14 | 00:11

Waaarom zoveel haat ik snap nie mens zit ook niets goed in eh alles moet kapot slopen de aarde boren ngas olie goud vervuilen lucht met gassen alle soorten maken ons zelf kapot met drugs alcohol cigaret als dat nie lukt gaan we mekaarte lijf want hij heeft andere neus of hoedje

klote187 | 07-07-14 | 00:10

We kunnen voor de 1 of de ander zijn, maar feit blijft dat het allen mensen zijn, met evenveel bestaansrecht. We kunnen niet zeggen dat bijv. een zwerver minder waard is dan een koning ... ze hebben beide dezelfde vlees en bloed.

Lizio | 07-07-14 | 00:06

Het (vergoelijkende) verhaal gaat meteen al erg mank en niet alleen omdat er in die tijd meerdere landen onafhankelijkheid kregen en nieuwe grenzen werden getekend om bevolkingsgroepen uit elkaar te houden en hun eigen stek te geven.
Men denke alleen al aan een India, Pakistan en Bangladesh.
Hoe vaak gaat het in de dodeboommedia of een hoernaal over vluchtelingenkampen (sinds 1948 dus), verzonnen bevolkingsgroepen of doorgedraaide ADHD kutjochies die stenen gooien naar militairen die in plaats van dankjewel zeggen hem een flinke aframmeling geven in deze contreien ?? Hoe vaak is daar een Green Helmet Guy aan het acteren voor het oog van 20 Gutmensch "Hoernalisten" ?
Wordt zoeken geblazen denk ik.
Dit leidt weer tot de vraag wie er belang bij heeft dat deze situatie op dit vliegenpoepje langs de middellandse zeekust in stand blijft ?
Het statement was en is dat Jordanië een landclaim wilde leggen samen met andere buurtjes op Israël. Dit niet kon doen en daarom werden die "Palestijnen" verzonnen om dit te legitimeren. Een landclaim die zou stammen vanaf de Filistijnen volgens een relnicht uit Caïro (Arafat dus). Een "Palestina" dus dat nergens staat vermeldt in geschiedenisboekjes. Dit in tegenstelling dus tot Israël.

said_fred | 07-07-14 | 00:04

Palestijnen? Dat zijn gewoon moslims, hoor! Een clubje arabieren die zichzelf daar ooit grond toe-eigenden, er vanaf getrapt werden en nu huiliehuilie doen. Nu zijn het booslims. En die kennen we maar al te goed. Fokken als konijnen niet kunnen, zodat er in een paar jaar tijd zoveel zijn, dat de omgeving ineens met een serieus probleem zit. Die truuk kennen we. De oplossing? Over de grens trappen naar het thuisland en snel een groot hek eromheen, zodat ze niet terug kunnen. Teveel ratten bij elkaar in een kooi maken elkaar af. En dat is ook precies wat daar gebeurt. Ze moeten daar dus weg, anders houdt het nooit op.

prakkie | 07-07-14 | 00:03

Alle Arabs haten die Palestijnen, behalve als Israel om de hoek komt kijken. Zwervers zijn het die Pallies

Kwatz | 06-07-14 | 23:57

appelvink | 06-07-14 | 23:35
In elk geval iets wat puber Umar even wegredeneert, cultuur en geloof. Zelf is ze er ook niet vies van om de cultuurkaart uit te spelen, maar nu even niet. Morgen weer wel. Zo gaat dat met pubers, die willen altijd gelijk hebben, spreken zichzelf voortdurend tegen, maar willen toch elke keer weer gelijk hebben.

Schoorsteenveger | 06-07-14 | 23:43

WhoNeedsWho | 06-07-14 | 22:53
Helemaal mee eens!

mom van avezaath | 06-07-14 | 23:40

In Israel wordt aan jonge kinderen zeer goed onderwijs aangeboden.
Palestijnen vinden het belangrijker hun koters te leren met stenen te gooien.

Het grote verschil tussen beschaving en barbarisme in een notendop.

Door velen gehate, gestudeerde intelligente en rijke Joden tegen armoedige zwakbegaafde nazaten van rondtrekkende Arabieren: A never ending story

appelvink | 06-07-14 | 23:35

Nederlanddraaitdoor | 06-07-14 | 23:24
Liever nog meer, als ik zo tussen de regels door lees.
.
Mijn ouders van in de tachtig weten inmiddels niet meer wat ze overkomt als ik ze meeneem voor een ritje naar de stad.
Ze hebben het gevoel op vakantie te zijn in een land waar ze nooit en te nimmer op vakantie heen zouden gaan.
Kortom, rampenzooi met al die etniciteiten. Geen zinnige Nederlander zit er op te wachten, behalve zo'n 130 dorpsgekken in de TK..

Ommezwaai | 06-07-14 | 23:30

Nederlanddraaitdoor | 06-07-14 | 23:24
Ebru Umar heeft nog nooit een punt gehad. Ebru Umar zet komma's, en dan ook nog veel te veel. Is niet in staat om een echte zin helemaal uit te schrijven, blijft altijd in bijzinnen hangen.

Schoorsteenveger | 06-07-14 | 23:29

Schoorsteenveger | 06-07-14 | 23:13
Leuk liedje.

Zo, en nu op nu naar Joop om te kijken of er nog gevalletjes van racisme zijn.

Jan Dribbel | 06-07-14 | 23:26

Euh.. Ebru Umar...
".. Ik vraag me altijd af hoe leuk wij het zouden vinden als we drie miljoen Syriërs (and counting) naar Nederland zouden verhuizen. We ze land zouden geven en zeggen: “Jullie mogen hier wonen. Voor altijd. En al jullie vriendjes mogen erbij komen.” .."
- We hebben al meer dan een miljoen mensen import, van allerlei pluimage, en die beginnen "ons" dingen op te dringen (stom voorbeeld; pietenkwestie)... en er zijn collaborateurs die ons opleggen dit allemaal te slikken... Kortom, dit gebeurt allemaal al. Je punt?

Nederlanddraaitdoor | 06-07-14 | 23:24

Beste Ebru,

Die felbegeerde Palestijnse staat, die Israël inclusief haar ondeelbare hoofdstad Jeruzalem erkent, het geweld afzweert om in vrede vooruitgang én veiligheid voor beide volkeren met de Joodse staat te leven, zal nooit, nooit komen...

Ahasveros | 06-07-14 | 23:16

Ik zou die Joden uit Israel graag ruilen voor de miljoenen Islamitische kolonisten in Europa.

Indianaskywalker | 06-07-14 | 23:16

Zegt de ene moslim tegen de andere : :"Ga jij eens even op je knietjes aan de rand van dat zojuist gegraven greppeltje zitten?" BAM, nekschotje, zand erover, next.
Wat is er vanavond op TV? Niet vergeten chips en bier te kopen.

King of the Oneliner | 06-07-14 | 23:10

@jaap g.
Eerst bukken ruikt uniek

jaap gleuventrekker | 06-07-14 | 23:07

@Ommezwaai
Ebru

jaap gleuventrekker | 06-07-14 | 23:03

God verbieden.

newray | 06-07-14 | 23:02

Hobbykip | 06-07-14 | 22:56
Overgeschakeld op een nieuw merk jenever ofzo?

Ommezwaai | 06-07-14 | 22:58

@Ommezwaai | 06-07-14 | 22:56
Dat was aan jou:

En wanneer ze dan terug keren naar Turkije of Marokko, dan leven ze helemaal gratis!? Pffff
Hobbykip | 06-07-14 | 22:53

Hobbykip | 06-07-14 | 22:56

Israël is een oase in de mohammedaanse woestijn van waanzin.

Lewis Lewinsky | 06-07-14 | 22:56

Hobbykip | 06-07-14 | 22:54
Wat was dat?

Ommezwaai | 06-07-14 | 22:56

@Ommezwaai | 06-07-14 | 22:42
Was dat.

Hobbykip | 06-07-14 | 22:54

En wanneer ze dan terug keren naar Turkije of Marokko, dan leven ze helemaal gratis!? Pffff

Hobbykip | 06-07-14 | 22:53

@Baron bierviltje | 06-07-14 | 22:46
En het is allerminst leuk.

Lewis Lewinsky | 06-07-14 | 22:53

Een jood die een arabier vermoord wordt opgepakt door Israel...

Een arabier die een jood vermoord wordt opgepakt door Israel, omdat de palestijnen hem laten lopen omdat ze hem als een held zien.

Israel heeft meer fatsoen, democratie en menselijkheid in hun kleine teen dan die hele moslimtroep in die regio bij elkaar.

WhoNeedsWho | 06-07-14 | 22:53

"Ik vraag me altijd af hoe leuk wij het zouden vinden als we drie miljoen Syriërs (and counting) naar Nederland zouden verhuizen. We ze land zouden geven en zeggen: “Jullie mogen hier wonen. Voor altijd. En al jullie vriendjes mogen erbij komen.”" Helaas is deze stelling niet enkel hypothetisch, maar de harde werkelijkheid. Nederland wordt sinds de jaren 70 overspoeld met Moslim kolonisten.

Baron bierviltje | 06-07-14 | 22:46

jaap gleuventrekker | 06-07-14 | 22:38
Gezien uw nick weet ik niet of Ebru hier nou zo blij van wordt....

Ommezwaai | 06-07-14 | 22:44

Hobbykip | 06-07-14 | 22:26
U vergeet GRATIS wonen en leven.
Kijk naar die stakkers die een zogenaamde jihadstrijd vechten in Irak en Syrië.
Er wordt nu plotsklaps gezegd dat -bij hun terugkomst- de uitkeringen van deze idioten zullen worden stopgezet.
M.a.w., praktisch zonder uitzondering geniet dat volk dus een uitkering.
.
Het weggeven van ons geld zit ons blijkbaar de laatste 40 jaar in de genen. Zulks in de vorm van ontwikkelingshulp of de inboorling in ons mooie landje huisvesten.. Waar we het eerst uit alle windhoeken van de wereld hebben verdiend, brengen we het nu weer heen of we halen de bevolking van die windhoeken domweg hierheen.
Om ze vervolgens tot het graf te verzorgen.

Ommezwaai | 06-07-14 | 22:42

I love Ebru! Kusje op uw poes.

jaap gleuventrekker | 06-07-14 | 22:38

Kleuterjuf Ebru legt nog eenmaal aan de simpele reaguurders uit hoe de wereld in elkaar zit.

lingo star | 06-07-14 | 22:32

“Jullie mogen hier wonen. Voor altijd. En al jullie vriendjes mogen erbij komen.”

Dat gebeurt toch al jaren hier? Oké geen Syriërs maar toch......

Hobbykip | 06-07-14 | 22:26

"Ik vraag me altijd af hoe leuk wij het zouden vinden als we drie miljoen Syriërs (and counting) naar Nederland zouden verhuizen. We ze land zouden geven en zeggen: “Jullie mogen hier wonen. Voor altijd. En al jullie vriendjes mogen erbij komen."

Vervang die Syriërs nou 'es voor moslims ebru?
Dan kun je zien dat het overgrote deel van Nederland (de guthmensch daargelaten)hier al in het zelfde schuitje zitten,en net als jij denken dat conflict daar boeit me voor geen meter.Maar omdat Palestijnen behoren tot de ideologie van onze plaaggeesten hier te lande,steunen wij liever toch de Joden.

deraderendraaien | 06-07-14 | 22:26

@metdedag | 06-07-14 | 22:10

Hoogstwaarschijnlijk heeft u gelijk. In absentie van Nazisme, Communisme, Kapitalisme, Islam, en andere hedendaagse splijtzwammen zouden we ons nu net aan het voorbereiden zijn op de Tweede Gamingconsole Oorlog. Met de verschrikkingen van de bit-loopgraven nog vers in het geheugen is het enthousiasme onder de aanhang van beide zijden hoog. Wie zal er winnen? De Boxisten of de Stationairen. Wat we wel al weten is dat de kill count draconisch zal zijn....

Parel van het Zuiden | 06-07-14 | 22:25

Ebru, zink ze.. LOL

newray | 06-07-14 | 22:24

AgentKrol | 06-07-14 | 22:14

Tuurlijk. Ebru is altijd lievv. Maar soms drukt ze dingen wat onhandig uit.

Baby Rasta | 06-07-14 | 22:21

@Baby Rasta: maar serieus, zou je haar doen?

AgentKrol | 06-07-14 | 22:14

Nequebard | 06-07-14 | 21:21 Mee eens.

Baron bierviltje | 06-07-14 | 22:14

Hek er om en afzinken heeft geen zin. Want beschermen van de groep, cultuur zit in de genen. Dus conflict hoort bij het bestaan net als het verdedigen van jouw eigen cultuur. Doe je dat niet dan ben je op lange termijn ten dode opgeschreven. Lees je dat Policor.

metdedag | 06-07-14 | 22:10

@CoffeePatch | 06-07-14 | 21:42
Het begint met goed geschiedenis onderwijs op de middelbare school...
In Gymnasium drie begin je al met WOII..
Twee jaar voor 'van oerknal tot WOII..' Ietwat kort voor verdieping, en dat bij de top 2% van onze leerlingen.

Wijze uit het Oosten | 06-07-14 | 22:07

Een ander idee is om Gaza te outsourcen aan Sinterklaas.

* | 06-07-14 | 22:06

Vervang mensen met beesten en het artikel blijft gewoon overeind staan.

* | 06-07-14 | 22:05

Hmmm... hoop historische foutjes in dit stukje. MO is toch iets te complex qua geschiedenisles op school.

dubbert | 06-07-14 | 22:04

@Winston1 | 06-07-14 | 21:14
Mila Kunis zou wel jammer zijn die naar Israël af te laten reizen. Die klasse moeten we hier maar opvangen.

miko | 06-07-14 | 22:01

Beste m'juffrouw Umar,
.
Uw stukje etaleert een vrij povere hoeveelheid kennis van de geschiedenis, geopolitie overwegingen, en zelfs hedendaagse ontwikkelingen. Laat ik zo vrij zijn om u even in sneltreinvaart bij te spijkeren.
.
De Palestijnen zijn voor Israel zoiets als de Koerden voor Turkije. Net zoals de Turken zijn de Israeli's heel wel in staat om helemaal Armeense genocide te gaan op hun respectievelijke luizen in de pels, maar doen dat niet. Wel is er ter bescherming van de status quo in beide landen landen van tijd tot tijd harde actie en vergelding noodzakelijk. Dat is nu eenmaal zo in dat deel van de wereld waar onrust eigenlijk al eeuwen een constante is en haat en animositeit met de paplepel worden in gegoten (of er anders via heilige boeken en huizen er wel wordt ingestampt).
.
Hek eromheen? Danwel graag om het hele teringzooitje daar. Dat is dus inclusief Turkije...

Parel van het Zuiden | 06-07-14 | 22:01

@Lewis | 06-07-14 | 21:12
In hoe verre heeft een Sefardische jood met de naam da Costa Gomez na 10 eeuwen nog iets te maken met het land Israël behalve zijn sprookjes boek?

miko | 06-07-14 | 21:59

Godsammekraken | 06-07-14 | 21:06
Tja, ook het aantal joden in regio Israël is sinds 1914 ver-70-voudigd.

Aantal joden in gebied Israël-palestina
In 1500 +/- 5.000 joden
In 1914 +/- 85.000 joden (dankzij grote immigratiestroom door goede tijden tijdens eerste sultan ottomaanse rijk)
In 1948 +/- 650.000 joden
In 2010 +/- 6.000.000 joden

Kennelijk vruchtbaar gebied, niet-joden die in 134 jaar ver-40-voudigen; joden die in 100 jaar ver-70-voudigen. Nu snap ik dat verhaal van die broden ook.

harstef | 06-07-14 | 21:59

@Lewis | 06-07-14 | 21:09
Daarom gaat de vergelijking met hutu's en Tutsi's ook mank. Het waren daar echt de Hutu's die de andere over de kling jaagde.
het was ook niet zo dat joden en Duitsers elkaar uitmoordde.

miko | 06-07-14 | 21:57

@Eurotokkie | 06-07-14 | 21:23
Hamas heeft als grondbeginselen de vernietiging van alle joden wereldwijd zoals de koran voorschrijft. Daarom zijn Joden ook niet veilig in Brussel, Mumbai of Buenos Aires.

Oeleflaffel | 06-07-14 | 21:54


Vechten voor 1 god , een land een stukje grond waar volgens gelovigen in het verleden ooit iets wonderbaarlijks is gebeurt maar nooit echt is bewezen, dan moet je wel echt ver heen zijn.

Eurotokkie | 06-07-14 | 21:53

AgentKrol | 06-07-14 | 21:44

Nou ze zegt het wat onhandig, maar spreken ze niet zelf van "repatriation" ofwel exodus?

Baby Rasta | 06-07-14 | 21:52

"Het summum van die haat was de deportatie van alle Joden ter wereld naar Israël". Ebru je vergeet er bij te vermelden dat de route naar Israël o.a. ging via Bergen-Belsen, Auschwitz-Birkenau, Sobibór, Treblinka

CoffeePatch | 06-07-14 | 21:51

Volgens mij is het heel simpel tussen de Isreali' s en de ' Palestijnen'. Zolang de ' Palestijnen' geen raketten en andere zooi afvuren op Israelisch grondgebied schieten de Isreali' s niet vernietigend terug en valt er best met ze te onderhandelen. Het zijn geen van beiden lieverdjes, dat weet iedereen, maar zelden hoor je van Israel dat een bomaanslag pleegt in de Gazastrook om maar iets te noemen...

bello | 06-07-14 | 21:49

@AgentKrol | 06-07-14 | 21:44
Mee eens.

SamKoeman | 06-07-14 | 21:45

Dat Over die 3 miljoen Syriërs is een prima voorbeeld. Alleen halen we niet alleen Syriërs binnen, maar ook Turken, Marokkanen, Tunesiërs, Algerijnen, Egyptenaren, Somaliërs, Afghanen,Pakistanen, Iraniërs, Irakezen. Allemaal islamieten die een verschrikkelijke hekel hebben aan joden en in het algemeen elk ander geloof als minderwaardig zien. En ook deze asielzoekers worden in Ebru's ogen gedeporteerd door geloofsgenoten die strakker in de leer zijn. Ze worden hier verwelkomd door de regering en welzijnswerkers die er hun goedgelegde boterham mee verdienen. Ze krijgen inderdaad land, hele stadsdelen zelfs, waar ze hun oude leven weer leven. Ook weer met haat en weerzin naar andere. En die door Ebru genoemde achterhoekers, maar ook Limburgers, Brabanders, Zeeuwen, etc vragen zich af hoe dat toch allemaal kan dat inschikken voor een vreemde vijandige cultuur.
Ook een toekomstig soort "Palestijnen"?

louperdeloup | 06-07-14 | 21:45

'Het summum van die haat was de deportatie van alle Joden ter wereld naar Israël.'
Ik vind het behoorlijk krankjorum om de wens van een grote groep joden om in Brits Palestina een eigen staat te stichten (uit effectbejag?) voor te stellen als 'deportatie' en dan nog wel van 'alle joden ter wereld'. Echt van de pot gerukt.

AgentKrol | 06-07-14 | 21:44

Ik hoop dat Israël heel de boel nuked daar , welterusten..

Alfa 75 | 06-07-14 | 21:43

Toch wat beter de geschiedenis van Israël studeren, Ebru.

Zyprexa20mg | 06-07-14 | 21:42

thepinkpainter | 06-07-14 | 21:35
Misschien dat een buitenaardse beschaving een meteoriet kan bijsturen richting aarde dan zijn we in 1 klap van alle problemen af .

Eurotokkie | 06-07-14 | 21:40

@Eurotokkie | 06-07-14 | 21:30
Gun jezelf dat plezier ook. De verdieping innhet historische is uiterst zingevend.
Ik was er 3 weken met een 7 talen sprekende atheïstische historicus.
Die was duidelijk meer erudiet en in staat tot enige rede dan jij.
Dat is niet erg, maar loop dan niet se grote mensen in de weg.
Veel plezier in de tokkie attractie.

hfakker | 06-07-14 | 21:40

Zo, de komkommertijd wordt wat de publieke omroepen betreft alvast gevuld met drie uitgekauwde onderwerpen:
-
Piet moet groen, illegale kinderen moeten blijven en hele zieke kindjes moeten dood mogen.

bisbisbis | 06-07-14 | 21:37

Wat mcphart zegt

een maffiabaas | 06-07-14 | 21:37

misschien dat het ooit een goeie smoes wordt voor een stevige wereldbrand?

thepinkpainter | 06-07-14 | 21:35

Niets nieuws onder de zon. Maslow geeft aan dat mensen bij een groep willen horen. nl.wikipedia.org/wiki/Maslow
.
En daarom zal integratie, wat dat ook mag zijn, nooit zal lukken. De mensen binnen die unieke groep willen als individu dat zelf niet...

duitse herder | 06-07-14 | 21:35

@Ctrpllr | 06-07-14 | 21:30

Als u dat nou eens even afstemt met ISIS en Hamas dan trek ik alvast mijn beste pak aan. Tot ziens aan de onderhandelingstafel.

Parel van het Zuiden | 06-07-14 | 21:35

Verder vergeten we dat de veroverde (palestijnse) gebieden eerst terug moeten worden gegeven aan de 'rechtmatige eigenaren voordat de bevolking aldaar een 'eigen' staat kunnen claimen.

plf | 06-07-14 | 21:34

@Ctrpllr | 06-07-14 | 21:30
Ja, dat zou mooi zijn. Godsdiensten erbuiten laten. Zeg dat maar tegen Joodse kolonisten en Hamas.

SamKoeman | 06-07-14 | 21:33

De Hoer van Babylon | 06-07-14 | 21:31

Er is niets democratisch aan landjepik .

Eurotokkie | 06-07-14 | 21:33

vanuit m’n Turkse buitenhuis

Zo zeg, dat zijn wel heel veel dooddoeners om te vertellen dat je voldoende geld hebt verdiend in Nederland om een 2 huisje te kopen in Turkije. Weer een klap geld wat niet de Nederlandse economie in stroomt.

hurenisvoorpaupers | 06-07-14 | 21:32

De enige democratie in het Midden-Oosten.

De Hoer van Babylon | 06-07-14 | 21:31

Wacht wacht heb het nou eens over Isrealiers ipv joden. Ethniciteit doet er niet toe. Laat ook meteen godsdiensten erbuiten en we komen misschien ergens...

Ctrpllr | 06-07-14 | 21:30

hfakker | 06-07-14 | 21:23

Een weekend rondlopen in Jeruzalem en pamfletten uitdelen van de Efteling waar ze allemaal thuishoren.

Eurotokkie | 06-07-14 | 21:30

Ook aan Ebru de volgende onthulling: de meerderheid van de bewoners van Israel hebben hun roots in het Midden-Oosten. De Sefardim zijn de grootste groep Joden. Kortom, als alles zou moeten terugmigreren moeten al die landen in het Midden-Oosten hun grenzen voor die Joden openzetten.

omanders | 06-07-14 | 21:30

Ari Shavit schetst in zijn boek " Mijn beloofde land" een genuanceerd beeld van het zionisme en waartoe het geleid heeft. De tragiek van Joden en Arabieren die samen leefden, maar dat nu niet meer kunnen. Of toch wel? Want laten we niet vergeten dat er nog steeds israelische staatsburgers van Arabische herkomst zijn. Zo is b.v. 20 procent van de studenten van de universiteit van Tel Aviv Arabier ....

Polletje Piekhaar | 06-07-14 | 21:28

www.dailymail.co.uk/news/article-21131...
Zo doen ze het tegenwoordig, ze kopen zich gewoon in.
Net zoals de Joden in de bezette gebieden huizen kopen van de Filistijnen aldaar. Die verkopen het aan de hoogste bieder, he.
Alles draait om geld.
Dat is nog eens wat anders dan de miljoenen handophouders die in EU rondwaren onderhand.

Causa Sui | 06-07-14 | 21:25

Winston1 | 06-07-14 | 21:12
hear hear!

L.E. Raar | 06-07-14 | 21:25

How ignorant. Ebru je zakt weer eens door het ijs. Dlsof je met de hand van een Viva puberproblemen blogje Leonardo Da Vinci's meesterwerken probeert te duiden.
Één weekend rondlopen in Jeruzalem en praten met zowel Arabieren, Joden als anderen geeft al zoveel meer zicht op de zaak. Doe dat eens, lees een boek, een paar pamfletten desnoods.
Dit is hemelschrijend.
Bijvoorbeeld de onderschatting van de strategische waarde van het gebied. 'Af laten zinken' als oplossing, alsof het er niet toe doet om wat voor land het gaat.
Waarom denk je dat eeuwen lang volkeren vsn alle hoeken van de aarde dít stukje land kozen?
Misschien omdat het hét kruispunt, dé verbinding is van Afrika, Azië, Europa en de Kaukasus?
Wat te denken van een 'vruchtbaar stuk land temidden van dode woestijnen?

Ach, onwetenden proberen wetend maken. Daar schrijf jij vaak genoeg over dat het een onbegonnen werk is, niet waar?

hfakker | 06-07-14 | 21:23

Mevrouw Umar, u slaat de plank mis als u schrijft dat Israel de uitroeiing van de ander (Palestijnen dus) als doelstelling in zijn leven ziet. U schrijft dat echt. Meisje toch, tsss: Israel is een enclave van gezond verstand in een verschrikkelijke regio. De term afzinken is joris-baar, althans zou dat een paar jaar geleden nog zijn, tijden veranderen. Maar de rest van de kop klopt dan weer wel. Helemaal eens met ISIS: alle islamieten moet naar de Islamitische Staat verhuizen, hek erom, en moge alle partijen winnen.

31 November | 06-07-14 | 21:23

BasBr | 06-07-14 | 21:19
Israel is als een splinter in een zwerende vinger , trek je deze eruit dan zal de vinger uiteindelijk tot rust komen.

Eurotokkie | 06-07-14 | 21:23

Hetgeen zich aan het aftekenen is in Afrika, Europa, Rusland en het Midden Oosten vertoont toch interessante overeenkomsten met bepaalde "einde der tijden" -profetieën.
.
Wat is het verband met dit topic zult u zich afvragen? Nou, in vrijwel elke interpretatie zit de regio in kwestie er vuistdiep in....

Parel van het Zuiden | 06-07-14 | 21:22

Homo homini lupus, en dat zal nooit anders worden, beschaving is niet meer dan het onder controle proberen te houden van dit begrip.
Kijk in uw eigen omgeving, we verdragen elkaar zolang de ander geen directe concurrentie is of relatieve bedreiging, niet meer dan dat.

Verwachtniks | 06-07-14 | 21:22

'Wij', 'we', 'ons'. Laat mij erbuiten alsjeblieft. Stelletje malloten en zeloten.

Rest In Privacy | 06-07-14 | 21:21

@Ommezwaai | 06-07-14 | 21:14
Meer bewijs voor het patroon dat we in de geschiedenis zien. Zwak verliest, sterk wint. En tolerantie verandert in zwakte wanneer het betekent dat je anderen gebruik laat maken van jouw welvaart en jouw grondstoffen en jouw land.

We laten onszelf koloniseren door de volgelingen van de profeet. We staan onze overlevingskansen en onze middelen af aan deze mensen. We laten mensen met hele andere gebruiken en hele andere waarden - mensen die ons in hun eigen land echt niet zouden tolereren - tussen ons wonen en gebruik maken van onze schaarse grondstoffen en welvaart. Zij maken daar dankbaar gebruik van door veel kinderen te krijgen en zo veel mogelijk van onze welvaart op te slokken terwijl ze er zo min mogelijk voor teruggeven.

De moslims die naar Europa komen zelf weten dat ook wel. Ze zeggen geregeld dingen die dat bewijzen. "We gaan iedereen met blauwe ogen vermoorden", of "wacht maar tot wij hier de baas zijn." Zij zien wat er aan de hand is, namelijk de verovering van Europa omdat Europa cultureel zo zwak en verdeeld is, en benoemen dat. Wij - of ten minste onze leiders - ontkennen dat dit aan de hand is en blijven geloven dat we in vrede met deze mensen samen kunnen leven.

Nequebard | 06-07-14 | 21:21

Daarbij zijn t daar ook nog eens allemaal Semieten, dus ze zitten exact waar ze vandaan kwamen.

Causa Sui | 06-07-14 | 21:20

Ja, precies. Geef Israel maar op, omdat het anders toch vechten is. Dat is precies de mentaliteit die de Palestijnen/terroristen willen. In de toekomst... nvm.. NU AL ontploffen er af en toe doelwitten in Europa en we moeten de strijd maar opgeven, want het is toch altijd maar vechten. Hek om Europa heen en afzinken.

BasBr | 06-07-14 | 21:19

De "wijze uit het oosten, 21.13" verwoordt het wijs: "de Palestijnen zijn een samenraapsel Arabieren en omliggende volken" die letterlijk werd gebombardeerd tot een volk. Arafat was een Egyptenaar, geen Palestijn. De Arabieren houden het conflict kunstmatig in stand. Israel is militair gezien nummer 10 op de wereldranglijst, kan de "Palestijnen" in een halve dag uitmoorden. Maar Umar heeft gelijk: het gaat om mensen waarvan jammer genoeg de kinderen m.n. die van de Palestijnen - in haat worden opgevoed waardoor het conflict nooit zal ophouden...

matrixbluepill | 06-07-14 | 21:19

De CIDI-stormtroepers zijn vanavond weer even van de straat. Ebru heeft voor 1 keer gelijk. Joden en Arabieren, het is 1 droevige pot nat. Afzinken dat tuig.

mindless | 06-07-14 | 21:19

Als er hier nu een barbaarse, onderontwikkelde toestand zou zijn en die 3 miljoen brengen democratie en welvaart, dan is dat heel wat anders dan de 3 miljoen paupers extra die nu staan te trappelen om hier te komen, maar en sich een goed idee; alle migranten zijn welkom, maar ze blijven wel op 1 plek.
En wie eruit komt, die maken we af.
Oh ja en er gaat geen cent of enige welvaart , noch kennis van ons dan meer heen, dat schrapen ze maar bij hun broeders en zusters uit t kalifaat vandaan.

Causa Sui | 06-07-14 | 21:18

Je moslimsvooroordelen komen naar boven drijven...
Van het Britste protectoraat palestina is ruim 80% naar de arabieren gegaan. Vonden ze niet genoeg....
Jordanie heette destijds Trnasjordanie: aan de overkant van de Jordaan, dus.
Judea en Samaria (Westoever) zijn historisch Joods en het land dat de Joden kregen toegewezen was onvruchtbaar. De arabieren verkochten maar wat graag hun nutteloze land aan die gekke Joden.
.
Daags na de geboorte van Israel riepen de arabieren de arabische inwoners van Israel op om de benen te nemen: ze zouden die Joden wel even de zee indrijven.
Dat noemen de palestijnen de naqba. Ze zijn godbetert zelf weggetrokken!
.
En wat een thuis voor de palestijnen betreft: laat ze lekker naar Jordanie gaan. Dat is nota bene een palestijnse staat. Op de Westoever en in Gaza hebben ze niets te zoeken.
Gaza is aan die rotzakken gegeven in het "land voor vrede" akkoord. De enige vrede die er uit is voorgekomen is de eeuwige vrede voor de Joodse slachtoffers van de onophoudelijke raketaanvallen vanuit dat terroristennest.
.
Het is mij een raadsel waarom Israel die tyfusbende nog nooit met de grond gelijk heeft gemaakt.
Palestijnen? My ass! De term palestijn is ontsproten aan het brein van Jasser Arafat: Egyptenaar van geboorte. Laat ze maar lekker de intrek nemen in huizen die de Joden hebben moeten achterlaten toen zij verdreven werden door hun arabische broeders in 1948.
.
En als jij het een oploosing vindt om de enige democratische staat van het Midden Oosten af te zinken, dan ben je minder liberaal een meer moslima dan ik dacht. Jammer.

McPhart | 06-07-14 | 21:18

Als dat hek net zoveel open deuren bevat als dit stukje heb je er nog niks aan.

Djong | 06-07-14 | 21:18

Jammer, ik had een leuke zondagavond/-nachttopic verwacht waarbij ik kon filosoferen met necrosis. Maar aan dit onderwerp wil ik mn handen niet branden.

Baby Rasta | 06-07-14 | 21:17

Ebru je bedoelt zoiets als 1 miljoen booslims die we er in 25 jaar bij hebben gekregen, import of eigen fok.
Ja daar zijn we niet zo blij mee, maar we geven ze wel heel veel soepsidie, dat dan weer wel Raar eigenlijk?

alwayslearning | 06-07-14 | 21:16

Het MO conflict gaat je boven de pet, Ebru. Hou het maar op schoenen en make-up.

malin | 06-07-14 | 21:16

Ik hoop dat deze beschaving nooit de planeet zal verlaten , stel je voor dat ze dit voortzetten op een andere planeet .

Eurotokkie | 06-07-14 | 21:15

En ik slaap er geen seconde minder door..

Burnitall | 06-07-14 | 21:15

feit blijft dat de palestijnen als volk niet bestaan, het is een verzameling gelukszoekers.
als je je hele leven in een 'vluchtelingenkamp'moet leven dan denk je toch wel 2 keer na voor je je wijf volpropt met jong?
wat dat betreft heeft ebru wel 1 punt.. gewoon afzinken die zooi.

jack and friends | 06-07-14 | 21:14

Btw waarom heeft nooit niemand het over de verdreven Joden uit Noord Afrika en het midden-oosten, of uit de Sowjet Unie ?? Lang geleden ? Nee bv Mila Kunis, een gevluchte Joodse, om het wat beter in beeld te brengen.
Hoor je niemand over, te pijnlijk voor de dubbele moraal.

Winston1 | 06-07-14 | 21:14

"Ik vraag me altijd af hoe leuk wij het zouden vinden als we drie miljoen Syriërs (and counting) naar Nederland zouden verhuizen."
Nee dank je Ebru, die fout heeft Nederland al met de Turken en Marokkanen gemaakt.
Je zou zeggen dat een Ezel... Maar nee, we hebben ook een soort enclave gesticht voor Somaliërs, and counting....

Ommezwaai | 06-07-14 | 21:14

Zolang religieuze extremisten de zaken dicteren, geloven dat God een makelaar is die hen het gehele land heeft toegewezen, komt er geen einde aan het conflict. Heeft niets met mens-zijn van doen, maar alles met religie.

SamKoeman | 06-07-14 | 21:13

Sorry hoor, maar dat mensen van vlees en bloed zijn en na kunnen denken maakt ze allang niet meer belangrijk. Ze kunnen namelijk ook wezenlijk gruwelijker en kwaadaardiger zijn dan welk dier dan ook, dus laten we de zieligheidsfactor om een mens omdat die mens is maar achterwege laten. Dat lesje uit de 70'gers en de 80'ger jaren is allang achterhaald. het heeft geen zin om psychologisch op de reaguurders programmering te gaan spelen want we zijn allang ge-de-programmeerd. Het gaat nu om goed tegen kwaad en als der hoopjes vlees met gewetn asl dan niet, voor plaats moeten maken, het zei zo.

tattooboer | 06-07-14 | 21:13

Uit de geschiedenis van welk gebied dan ook lijkt een patroon te blijken. Een samenleving die sterk is, overleeft het en breidt zich uit. Een samenleving die zwak is, wordt vernietigd of gedwongen tot een bestaan in dienst van een andere samenleving.

Waarom bestaat Israël? Omdat Israël heeft bewezen dat het sterker is dan de landen om Israël heen. Omdat Israël, mocht het vernietigd worden, de hele regio met zich mee zou nemen en de Arabieren die de macht hebben om Israël te vernietigen dat risico niet willen nemen. Waarom bestaan de Palestijnen? Omdat Israël weet dat het in enorm veel problemen zou komen als het de Palestijnen vernietigde. Het is net een liefdeloos huwelijk. Ze houden allebei de schone schijn op door te doen alsof dit om idealen gaat, maar het is gewoon een menselijke overlevingsstrijd.

En het is helaas dezelfde strijd die West-Europa nu aan het verliezen is. We denken te veel na over idealen en te weinig over ons eigen belang. Daarom worden we langzaam veroverd door samenlevingen die zich dankzij onze belachelijke idealistische tolerantie binnen de onze hebben kunnen vestigen. Wij zijn zwak, zij zijn sterk, en dus overwinnen zij en worden wij uiteindelijk vernietigd.

Nequebard | 06-07-14 | 21:13

@Godsammekraken | 06-07-14 | 21:06
De Palestijnse bevolking in niets anders dan een samenraapsel van de verschoppelingen uit de omringende landen.
Zelfs zonder onderlinge cohesie. Waarom ander het Hamas - Fattah conflict.
9,5 MIO verschoppelingen die kansloos waren in eigen land op een hoop. En dat waren geen raketgeleerden.
Dit geeft echt wel een recept voor ellende..

Wijze uit het Oosten | 06-07-14 | 21:13

Overigens gaat je voorbeeld van Syriërs in Nederland mank, Ebru. Hoe je het ook wendt ook keert, de joden hadden en hebben wel degelijk hun wortels, hun historie in die regio, dat weet jij ook wel.

Lewis | 06-07-14 | 21:12

De vergelijking gaat wel erg mank. De Joodse staat accepteert andere geloven, ook moslims. Zie de Amerikaanse moslim die op zn neus geslagen is in Israel. Er zitten zelfs moslims in het parlement van de Joodse staat. vertel eens welk moslim land wel tolerant is tegen andere geloven ?? Maar dat andere geloven zelfs per wet verboden zijn in veel moslimlanden heet bij de guttmensch geen discriminatie, want wegkijken, en niet over schrijven.

Winston1 | 06-07-14 | 21:12

"Het gevolg is dat de Palestijnen en de Joden inmiddels meer dan een halve eeuw elkaar bevechten en uitmoorden en wij op veilige afstand 'foei' en 'doe ‘es niet roepen'"

Mooi beschreven, klopt als een bus. Doe waar je zin hebt als je het maar niet hier doet. Doei!!

Ctrpllr | 06-07-14 | 21:12

@Godsammekraken | 06-07-14 | 21:06
Wat een onzin.
Dus omdat je sprookjes boek zegt dat je van oorsprong daar vandaan komt dan heb je wel het recht?
Dat hele Israël verhaal is een grote beerput doordrenkt met de haat uit de drie godsboekjes.
Misbruik door alle partijen en een ieder die er iets van zegt word op de hoop gegooid als zijn de hater van de ene dan wel andere kant.

miko | 06-07-14 | 21:11

Zolang mensen nog steeds menen dat hun sprookje het echte is blijven ze hun best doen om de andere goed maar meestal kwaadschiks daarvan te overtuigen.

van stampij | 06-07-14 | 21:11

Verdraagzaamheid en gezamenlijk inschikken en een oplossing verzinnen...
Onmogelijk.
De mensheid heeft van 2.000 jaar moderne beschaving niets geleerd, en de grootste bron van haat is religie.
En zelfs die basale conclusie is voor veel mensen te complex..

Wijze uit het Oosten | 06-07-14 | 21:09

'Ze' roeien elkaars kinderen niet uit.
Als Israëliërs een Palestijnse jongen op een gruwelijke manier vermoorden, als reactie op de eerdere gruwelijke moord op drie Israëliërs, dan worden die mensen binnen de kortste keren door Israël opgespoord en berecht. Hoe gaat dat met Palestijnen die tegen Israëliërs misdaden plegen, beste Ebru? Israël is geen volmaakt land, dat is geen enkel land, maar voor mij is het een baken van fatsoen in die regio.

Lewis | 06-07-14 | 21:09

Dan heb ik het over de periode vlak na de tweede wereldoorlog.

Febofiel | 06-07-14 | 21:08

Palestina? Het Palestijnse gebied, zul je bedoelen.

drs.Nee | 06-07-14 | 21:08

Nu meen ik te weten dat de Joden zelf graag naar Israel gingen, dat Engeland, als kolonisator van dat hele gebied, de Joden geen toestemming gaven daar heen te gaan.

Febofiel | 06-07-14 | 21:08

Dat hek mag overigens bij de Bosporus beginnen...

Parel van het Zuiden | 06-07-14 | 21:07

Het palestijnse volk bestaat niet. In 1880, het begin van de Joodse toestroom naar het gebied, waren er 200K-250K niet-Joden daar. Nog geen twee keer Apeldoorn. Nu zijn er 10 miljoen palestijnen?!? Maar liefst 10x de gemiddelde bevolkingstoename wereldwijd in die periode.

De palestijse kwestie is niet meer dan een kutsmoesje voor een voortzetting van de holocaust en iedereen die het hanteert een jodenhater.

Godsammekraken | 06-07-14 | 21:06

-weggejorist-

Nilfisk | 06-07-14 | 21:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken