Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DEBAT! Hoe erg naar de klote is ons onderwijs?

beteronderwijsiseenbeterland.jpgTfoe, ut is slegt gesteldt met de kwalitijd van de Nederlanse universitijt. Aldus een officieel rapport van het officiële orgaan dat gaat over hoe awesome universiteiten zijn op didactisch gebied. Bij 26 van de 212 universitaire bachelor- en masteropleidingen in de geschiedenis, communicatie- en informatiewetenschappen hebben studenten een bul gekregen, terwijl ze nog niet eens het niveau van zwemdiploma A haalden. Niet zo awesome dus. Het zoveelste signaal van het failliet van het Nederlands onderwijs. Best jammer, voor een land dat pretendeert een kennisland te zijn. Wij roepen het al een paar jaar, maar als we nog een beschaafde en ontwikkelde toekomst willen hebben, moeten we zo snel mogelijk ons onderwijs steunen, financieren en renoveren tot hoog niveau. Momenteel leiden we onze jeugd op voor een samenleving die al zo'n twintig jaar niet meer bestaat. Als we vooruitstrevend willen blijven worden, zullen we ons onderwijs daarop moeten aanpassen. Gelukkig beginnen ze in Den Haag langzaam, zeer langzaam, steeds meer te luisteren. Naar aanleiding van een rapport van de WRR is er zo om 17.00 een plenair debat over de 'lerende economie'. Brandbrief hierrr, samenvatting rapport hierrr. Live het debat volgen kan via de Tweede Kamer of StaatsOnderwijs24. Jammer dat de meest fundamentele en essentiële basiszaken waar onze maatschappij op steunt altijd zo poepsaai zijn, maar het is niet anders. Dit is de shit waar het om draait.

Reaguursels

Inloggen

@m@rkus. Ho, ho, als je dyslectisch bent krijg je echt geen rugzakje!

Maria.1 | 25-06-14 | 08:44

Naar school gaan zou eigenlijk iets heel moois moeten zijn. Elke dag met plezier naar school om van alles te mogen leren - door weer en wind. Dat is goed verpest.

Rest In Privacy | 25-06-14 | 08:33

Volgens mij heeft Nederland precies gekregen wat ze wil hebben: veel mensen met 'goede' diploma's. OK, die diploma's stellen niet veel voor, maar de eis die de politiek stelde, was dan ook niet om goed onderwijs te bieden aan de NL'se onderdanen, maar om DIPLOMA's. En zo krijgen Max, Sterre, Merel en Thijs een rugzakje mee als ze dyslectisch zijn, of druk, dromerig of gewoon DOM, gaan ze naar 'speciaal onderwijs' als ze iets slimmer zijn, en wordt ook het voortgezet onderwijs aangepast aan hun behoeftes, dit om ze maar op tijd de juiste papiertjes te geven... En is ons onderwijs een 'u vraagt, wij leveren' machine geworden, die waardeloze documentjes op maat opkucht. En, zeg nou eens eerlijk, hoeveel Economen, bedrijfseconomen, of andere consultants in spé, heeft dit land nog nodig?

m@rkus | 25-06-14 | 08:00

Op school gaat het net zo als in de politiek; vrindjespolitiek. De lievelingetjes worden gematst en de kinderen die echt hard werken, maar minder populair zijn moeten harder knokken voor hun cijfers. Een enkele leraar daargelaten die wèl zijn best doet voor alle leerlingen. Dat zijn de echte.

Maria.1 | 25-06-14 | 07:18

En je moet je voor deze opleidingen flink in de schulden steken, zonder uitzicht op een fatsoenlijke baan.

Eagle_Eye | 25-06-14 | 06:49

Ouders hebben niet geleerd dat iedereen in principe afwijkend is van de norm zowel geestelijk als lichamelijk en daarmee een potentieel doelwit en economische eenheid is voor onze zorgmaatschappij.

hawie | 25-06-14 | 00:12

Het gaat uitstekend met de kenniseconomie.

- Iedereen hier weet precies waar het fout gaat. Kennis, check.

- En de redactie verdient geld. Economie, check.

Niets meer aan doen.

Jan de Schot | 25-06-14 | 00:05

Er is niets mis met het onderwijs, er is iets mis met de ouders.

hawie | 25-06-14 | 00:02

Prachtig die 'exacte' wetenschappen hoor, maar die 'automatische' ontwikkeling zorgt er nu juist voor dat de alfa's eigenluk overbodig zijn en dus voor een plekje kiezen in de 'dienstverlenende sector'. Het navelstaren. Waarbij de inactieve geestelijke bezigheden de geest reeds spoedig zullen consumeren, en waarbij tevens, aldoende, een paradijs der dementie aan tv-leuten wordt gecreëerd. De niet-productieve slurpsector&aanhangsel. Desnoods gerecreëerd. Allemaal op kosten van de productieve sector. Tja, intellectuelen vervelen zich nogal snel. En dan blijft het plaatje hangen, indien het beestje zelf verzadigd is geraakt door en voor - en vooral dus op kosten van - de commune.

Mastodont Zombie | 24-06-14 | 23:54

Kennis verwijst naar kennissen die je hebt om een baantje te bemachtigen. Jullie snappen het gewoon verkeerd.

xspalm | 24-06-14 | 23:32

Er bestaat wat mij betreft geen links en rechts meer.
Op Europees niveau verfoei ik D66, maar na Amsterdam nog liever D66 en VVD dan PvdA.

Als het resultaat van onderwijs dit als volksvertegenwoordigers oplevert, dan is het echt tijd om je zorgen te maken.
Ook voor gezonde werkende mensen, want er zijn nog steeds mensen (PvdA'ers)die hier invloed op hebben. Ik zou het bijna angstaanjagend willen noemen.

Mensen die de woorden 'update', 'stappen vooruit' en dergelijke idioterie noemen.
En als je het dan echt niet meer weet over ambitie gaan praten en verwijzen naar de domste minister-president ooit. :)

Ga meedoen met het radioprogramma "zeg eens eh" en laat mensen die wel snappen wat idealisme combineren met pragmatisme betekent met rust. :

Altijd dat verheven toontje, en bijna niemand die voor iedereen op wil komen.

Lamon.. | 24-06-14 | 23:09

@Jan Boule. Dat zeg ik; het gaat om de resultaten en de scores van de scholen en niet om de leerlingen.

Maria.1 | 24-06-14 | 22:54

Nu we het toch even over de 60er, 70er en 80er jaren hebben: er bestonden nog geen managers. De leiding bestond uit bevoegde leraren, die directeur en onderdirecteur resp, rector en conrector waren. Zij gaven doorgaans, hiernaast ook nog een (fiks) aantal uren les. Zo hielden ze voeling met wat zich in de klassen afspeelde. Bovendien: het waren allemaal mannen en vrouwen die ervan hielden om les te geven.
Heden ten dage lopen er managers rond die geen onderwijsbevoegdheid, laat staan leservaring hebben. Dat hoeft volgens hen ook niet, want zij zijn managers!!!!!!!!!
Skip de managers, laten de docenten het weer zelf gaan doen.

Ik heb een mulo-B diploma, een HBS-B diploma en een doctoraal diploma (1975)en ben van 1983 t/m 2010 werkzaam geweest als leraar op een lyceum: bovenbouw havo en vwo. Als ik carrière had willen maken had ik voor het conrectoraat etc moeten gaan, maar mij hart lag bij het lesgeven.

Bram8918 | 24-06-14 | 22:52

men leze natuurlijk :80-er jaren

Jan Boule | 24-06-14 | 22:36

Copywriter
klopt. Met de indeling LTS-MTS-HTS , mulo A,B,C, HBS A en B, gymnasium alpha en beta was er duidelijkheid in onderwijsland. In Frankrijk staat het artisanat , gekwalificeerde vaklieden als loodgieter, electriciën etc in hoog aanzien. Nu lopen Oosteuropeanen het werk te doen wat onze eigen mensen hadden kunnen doen. Onderwaterlassers bijvoorbeeld halen we uit Italië want die hebben we niet .Toen in de 80-er het anglo-saksische managementmodel in het bedrijfsleven kwam deed dat alrap zijn intrede in de medische wereld en het onderwijs. Goed functionerende scholen voor voortgezet onderwijs werden gefuseerd.Managers,,al dan niet uitgerangeerde en veelal laag opgeleide leraren , zagen hun kans schoon om bestuurslagen te creéren met een volledig team er omheen , managementprietpraat hantererend doorkneed met Engelse termenen maar die geen minuut lesgeven. Een salaris voor een bestuursvoorzit(s)ter van een scholengroep V.O. van 135.000 euro is geen uitzondering.Schaalvergroting was het mantra, het management en interimmanagement spinnen er nog steeds garen bij. De kinderen in de klas met hun leraren voor wie de gelden die het Ministerie overmaakt bestemd is,hebben het nakijken. Een mooie taak voor het Ministerie om een en ander eens tegen het licht te gaan houden.

Jan Boule | 24-06-14 | 22:34

Tja, Quid heeft ook gestudeerd (in Leiden, dus tien tegen één ook een alpha of gamma studie) en we zien allemaal hoe zijn taalbeheersing is...

Tapu | 24-06-14 | 22:14

Sinds hippies bedacht hadden dat onderwijs vooral leuk moest zijn, is het onnozele, nutteloze en tevens linkse weg-met-ons-troep geworden waar het land alleen maar slechter van is geworden.

lekker wijf | 24-06-14 | 21:52

Toen Den Uyl eind jaren '60 de studiebeurs invoerde voor iederen kon al dat PvdA-volk ook allemaal gaan studeren. Het resultaat zie je nu. Eind jaren '60 kwamen de Dollr Mina's en begin jaren '70 begon Hedy d'Ancona het feminisme met haar tijdschrift Opzij. Het resultaat zie je nu. Allemaal softe leerkrachten, meningen worden feiten, het onderwijs is gefeminiseerd, meisjes halen hogere cijfers dan jongens maar doen er uiteindelijk niets mee. Of ze worden gemeenteraadslid voor D66 in een onopvallende gemeente en leven van een rijke vent.

HebpermabanvanPvdA | 24-06-14 | 21:42

na 11 jaar leraarschap ook mijn baan kwijtgeraakt vorig jaar door verkeerd ouderenbeleid, zelfverrijking van de directeuren van de stichting, korte termijnvisie en terugloop van het aantal leerlingen. In het openbaar basisonderwijs in Spijkenisse zijn straks in 2015 maar liefst 65 leraren hun baan kwijt (bijna 40% van het aantal leraren aldaar) Daar zit je dan met je HBO diploma.

klantvriendelijk | 24-06-14 | 21:32

Lacan | 24-06-14 | 17:22

ik tel 20 jaar linkse ministers...

FW Ta-183 Huckebein | 24-06-14 | 21:10

Er worden in het kader van de totalitaire nivellering miljoenen besteed aan talentloze leerlingen die later alleen maar iemand moeten kunnen vinden die hun aanvraag voor een bijstandsuitkering zou kunnen invullen. Daarnaast worden hoogbegaafde kinderen, die we juist in onze kenniseconomie hard nodig hebben, verwaarloosd en aan hun lot overgelaten waardoor 80% van hen niet eens op de universiteit terecht komt.

bruin1 | 24-06-14 | 21:09

Tegenwoordig zijn de meeste scholen alleen maar geïnteresseerd in resultaten/scores. Dat begint al bij de toelating met die verrekte citotoets. Er wordt gezegd dat leerkrachten en ouders inspraak hebben; nou vergeet het maar. En de leerlingen voelen dat heus wel aan.

Maria.1 | 24-06-14 | 21:04

Vroeger toen je nog goed onderwijs kreeg op de lagere school stond er een zgn. onderwijzer voor de klas. Sinds het niveau van deze docenten dramatisch is gedaald worden ze om deze neergang te verdoezelen 'leraar' genoemd.

bruin1 | 24-06-14 | 20:58

Wurgje de huisboa | 24-06-14 | 18:33

stijl naar beneden ?

leren ze dat op het VMBO ?!

steil naar beneden !

FW Ta-183 Huckebein | 24-06-14 | 20:49

bachelor op de universiteit?! is dit nieuw?
Mirakutinho | 24-06-14 | 17:05

Ehm, hangt van je definitie van 'nieuw' af. De BaMa structuur is zo'n 15 jaar gelden ingevoerd op de Nederlandse uni's. Op de tijdschaal van het bestaan van het heelal is het dus inderdaad best nieuw. Het korte antwoord op uw vraag luidt echter kortweg 'neen'.

Best koud hierboven | 24-06-14 | 19:45

Allemaal aan de uitkering! Maar dan wel met een universitaire bul! En dan vooruit! D66 stemmen en naar Syrie!

funkyd | 24-06-14 | 19:34

Sinds de invoering van die vervloekte Mammoetwet is het onderwijs naar de kloten gegaan en tijdens ons leven en het leven van onze kinderen gaat het heus niet beter worden. Kom over 100 jaar maar eens terug.

copywriter | 24-06-14 | 19:18

Werk nu bijna 25 jaar in het onderwijs. "Vroeger"- moet je mij horen - hadden we tijd voor innovatie, gewoon allerlei nieuwe dingen uitzoeken, uitproberen, introduceren en vervolgens doceren. Daar is niets meer van over. De kreten "management" en "money" zijn nu onlosmakelijk aan elkaar verbonden en de hogere heren spelen elkaar de financiële voordeeltjes toe en de docenten krijgen de kruimels. Als voorbeeld noem ik de laatste CAO besprekingen. We lagen al jaren stil met ons salaris (5 jaar achteruitgang = ca -10% door inflatie) terwijl de Voortgezet Onderwijsraad zichzelf die laatste 5 jaar een loonsverhoging van 16% had toegekend! Wij kregen een schamele 1,2 % Wat een belediging!. Ook is het onderwijs sterk aan het vergrijzen. De grootste groep onderwijs personeel zit tussen de 45 en 60 jaar. Wat doet de VO raad en de vakbonden? Ze knippen gewoon "hup" de prepensioenen grotendeels uit het programma. Dat wordt dus een flinke kostenpot voor ziektewet en burn out, dat voorspel ik u nu al. Onderwijs mensen is een heel mooi beroep maar het is bij tijd en wijle loodzwaar. Vakanties worden vaak benut voor allerlei extra werkzaamheden. Het lijkt wel of docenten steeds meer tijd moeten besteden aan allerlei papieren tijgers dan aan hun core business: leerlingen onderwijzen. Ook draait het onderwijs heel veel op de "goodwill" van docenten. Er willen straks geen jongeren meer in het onderwijs werken. En terecht. Ik geef ze geen ongelijk. Bij een gewone baas moet je ook hard werken en veel uren draaien maar daar staat vaak een flink salaris tegenover.

matrixbluepill | 24-06-14 | 19:01

@kloopindeslootjijook | 24-06-14 | 18:42

"Dienstverlenende ‘molochs’ begonnen zich voornamelijk te richten op rendement en protocollen: in het hoger onderwijs hanteert men bijvoorbeeld de termen ‘studierendement’, ‘doorstroomsnelheid’ en bindende accreditatiekaders. De instellingen kregen bestuurders met ‘managementkwaliteiten’ en grote macht binnen hun instelling."

Dat er veel mis is in het onderwijs is me wel duidelijk, maar deze kafkaëske ellende kan alleen voorkomen en in stand gehouden worden in een systeem waarin geen concurrentie is. Laat die zogenaamde vrijemarkt qua onderwijs nu helemaal niet bestaan.

Een zwerm aan managementvolk heeft zich, met behulp van de overheid, toegang weten te verschaffen tot een markt die voor die tijd relatief gezond was. En die zwerm roeit zichzelf niet uit, maar zal te allen tijde haar eigen bestaan proberen te rechtvaardigen. Aan het eind van het liedje draait het onderwijzend personeel er inderdaad voor op.

Probeer maar eens een school op te richten en kijk dan hoeveel commissies, raden van toezicht, ontheffingen, vergunningen en dergelijke je gaat tegenkomen.

BenBinnen | 24-06-14 | 18:50

BenBinnen | 24-06-14 | 18:22
"Pardon? Welke vrije markt?"

Bijna dertig jaar geleden heeft het kabinet Lubbers I de marktwerking in de openbare dienstverlening in oa de ouderenzorg en het hoger onderwijs geïntroduceerd. Dienstverlenende ‘molochs’ begonnen zich voornamelijk te richten op rendement en protocollen: in het hoger onderwijs hanteert men bijvoorbeeld de termen ‘studierendement’, ‘doorstroomsnelheid’ en bindende accreditatiekaders. De instellingen kregen bestuurders met ‘managementkwaliteiten’ en grote macht binnen hun instelling. (landelijke) overheid de ouderenzorg en het hoger onderwijs vooral is gaan sturen via strakke protocollen en processen. Dat doet ze als opdrachtgever en financier vooraf en als kwaliteitsinspecteur achteraf. Wat daarbij meespeelt is de publieke verontwaardiging over managers die vooral goed voor zichzelf (en hun salaris) zorgen. Leraren moeten dure zinloze cursussen volgen gegeven door mislukte interim leraren zodat het management weer zelfgenoegzaam een vinkje kan zetten.

www.cpb.nl/en/article/marktwerking-het...

mijn-kijk-op.infonu.nl/educatie-en-sch...

kloopindeslootjijook | 24-06-14 | 18:42

Het failliet van het onderwijs wordt binnenkort gevierd met een promotie aan de VU.

watazooi | 24-06-14 | 18:34

Het heeft geen enkele zin om een nieuwe bevolkingsgroep naar een hoger plan te tillen als de motivatie en talent bij die groep ontbreekt. Met de komende demografische verschuivingen is er maar een richting van het peil van het onderwijs en dat is stijl naar beneden. Nederland wordt een derde wereldland met dank aan de partij van de aardbei en Wientjes.

Wurgje de huisboa | 24-06-14 | 18:33

Het onderwijs is, net zoals héél veel andere dingen in Nederland, kapot gemaakt en gedevalueerd omdat onze 'sociale' medemens vinden dat óók oerdomme en verschrikkelijk luie mensen recht hebben op een leuk diploma`tje. Want dat is toch hartstikke lullig en discriminerend als alleen de slimme mensen een diploma kunnen krijgen?
.
Dat, en het feit dat we tegenwoordig meer pretstudies en 'opleidingen' voor de meest nutteloze beroepen ter wereld hebben dan dat er mensen worden opgeleid die we écht nodig hebben. Nederland bureaucratieland, iedereen wil manager en adviseur worden, maar niemand wil het daadwerkelijke werk nog DOEN.

Le Roi | 24-06-14 | 18:30

@ElMatadero | 24-06-14 | 18:13
BepaalT. Omdat het topic erom vraagt ;)

Smuts | 24-06-14 | 18:28

@Specy | 24-06-14 | 17:09
Was. Enig idee hoe het nu is?

Smuts | 24-06-14 | 18:27

@Russells Teapot | 24-06-14 | 17:08
Yep. Eruit donderen die hele zut. Lekker, geen gestoorde filosofen die stukjes over al dan niet benoemen van achtergrond op gewillige houtpulp geplaatst krijgen.

Serieuzer: eens - er zou best 's het mes gezet kunnen worden in heel wat jaren 70 hippie eenhoornstudies...

Smuts | 24-06-14 | 18:26

De huidige MP heeft geschiedenis gestudeerd, de volgende MP heeft kunstgeschiedenis gestudeerd. De resultaten zien we in dit land / EU provincie.

Winston1 | 24-06-14 | 18:25

@miko | 24-06-14 | 18:11
Sinds het ABN geen ABN meer is gaat het inderdaad minder ;)

Smuts | 24-06-14 | 18:24

@kloopindeslootjijook | 24-06-14 | 18:20

Pardon? Welke vrije markt?

BenBinnen | 24-06-14 | 18:22

Op de voorpagina van het AD de dag na de verkiezingsuitslag, de PvdA heeft eenvijfde deel verloren, dat is "maar" 5%! Echt waar, het staat er. EN de PVV had "heel erg" verloren met voer zetels (terwijl ze de vorige keer ook vier zetels hadden en eentje cadeau kregen vanwege die 26e zetel voor NL).
.
En dit staat ook in het AD, dat het echtscheiden tegen de 40% loopt en het huwelijk dus op z'n einde loopt. Het gansche PvdA volk gelooft dit natuurlijk en een heleboel gaan scheiden "omdat iedereen het doet". Maar het is je reinste flauwekul. Immers, er zijn bijvoorbeeld 4.300.000 gehuwden, in een jaar komen er 72.000 gehuwden bij maar zijn er 30.000 echtscheidingen. Het aantal echtscheidingen is dan dus 30.000 op 4.372.000 is 1 op de 145 oftewel nog geen 0,7%. Het is dus echt niet zo dat 40% van de gehuwden gaat scheiden, maar het staat wel zo in het AD. Echte Ibn Chaldoum onderwijs kwaliteit daaro bij die redactie.

HebpermabanvanPvdA | 24-06-14 | 18:21

Waarom zijn het toch steeds de docenten die moeten puinruimen? De puinhopen van management en vrije markt. Het korte termijn belang van enkelen veroorzaakt weer eens lang termijn rotzooi voor iedereen.

kloopindeslootjijook | 24-06-14 | 18:20

Ibn Ghaldoun : een islamitische school (ex) die nu begint uit te breiden naar andere onderwijsinstellingen waarbij je nada, noppes, niets hoort te weten. Ik denk dat dit te maken heeft met de PvdAD66GL fractie...
.

Thoth | 24-06-14 | 18:18

Klap op de vuurpijl, het Ministerie van Onderwijs bepaald tegenwoordig in welke kleur de cursusinformatie wordt verschaft.

ElMatadero | 24-06-14 | 18:13

Het grootste probleem zit volgens Van Ojik zit 'm in de bezuinigingen op de overheidsuitgaven, refererend aan de ontslagen in de zorg.

Volkomen de weg kwijt die man. Kijk hier eens:

www.gezondheidszorgbalans.nl/algemeen/...

BenBinnen | 24-06-14 | 18:13

Ach... een alfa studie. Je kan in er in Nederland minister president mee worden. Bovendien hoef je daarvoor ook nog eens je talen niet te kennen.

Wester82 | 24-06-14 | 18:10

@Goudkaart | 24-06-14 | 18:04
"George carlin"

Amen.

kloopindeslootjijook | 24-06-14 | 18:09

En Didi S., hou gvd eens je beauk met je ''off-shore'' wind energie.

Van Nostrand | 24-06-14 | 18:07

poeh.. de studiehuiskinderen beginnen volwassen te worden.
tja, zie die nog maar eens te redden..

succes!

Van Nostrand | 24-06-14 | 18:06

"hou ze slim genoeg om de apparaten te bedienen, maar dom genoeg om niet in de gaten te hebben hoe erg ze genaaid worden door een systeem dat ze jaren geleden al overboord gegooid heeft" - George carlin

Goudkaart | 24-06-14 | 18:04

Als het om alpha-studies gaat, zijn ze allemaal waardeloos omdat daarin zaken worden behandeld die iedereen met een IQ van honderd + voltooide lagere school zelf wel snapt of anders kan opzoeken op internet.

Brou Is Back | 24-06-14 | 17:59

volgens een bekende hoeven kinderen niet meer te leren rekenen daar is immers een app voor.

Gehoord van een vriend die zijn zoon op de basisschool heeft. Het jongetje kwam thuis met een vrolijke gezichtje dat 12 keer 12 = 120

Hij naar school om het opheldering te vragen en de juf snapte de methode niet. Daarom was 120 het goede antwoord.

kijk eens naar tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2...

dolffie | 24-06-14 | 17:59

De linken /linksen hebben balk , een wig ,een vroegtijdige drone geplaatst en gemikt en breuk veroorzaakt . De vijven en de zessen werden 5.1,2,3 enz met calculatie moest bewezen worden dat we allemaal gelijk zijn. De stof idem aangepast en de leraren opleidingen idem dito.
Toetsen is gemeen, "daar hebben de ouders ook de zenuwen over" (citaat). Weg ermee .anders ben je niet gelijk. Aan de min maatstaven .
Een hogere opleiding? Een andere mening? Wegwezen. Je en Jij voor solidariteit met de leerling.
Die generatie zijn de dupe geworden van een partij a sociale kinderhaters.
Die partij bonzen keken en kijken nog neer op de arme arbeider, de zielige vakman omdat hij vieze handen krijgt in zijn beroep. Breek mij de bek niet open.en t wordt niet snel meer anders.
Truimans cs is een goedbedoelend mens met een laag iq. Deze stimuleren vanuit hun minderwaardigheidscomplex met harde hand de min- achting aan voor het gehate verschil.

Ik kook ook | 24-06-14 | 17:58

De vraag stellen is 'm in dit geval beantwoorden...
Overigens zou ik " onderwijs " breed willen insteken. Helaas zijn ook de universiteiten niet vrij van schade gebleven.
.
Overigens niet zo gek in een door PvdA en D66 gedomineerde sector. Die mensen kunnen slechts "mooi" kletsen en niet daadwerkelijk doen. Los van de corruptie en nepotisme neiginkjes in de partijcultuur...

Parel van het Zuiden | 24-06-14 | 17:57

@Geert Linkers | 24-06-14 | 17:52

De lat dient zo hoog te liggen dat scholieren en studenten op het gestelde niveau tot hun recht komen. VWO is voor mensen die in staat zijn academisch te denken, HAVO voor de mix tussen praktisch en theoretisch en alles daaronder voor uitvoerend/praktisch. Zet de norm vast (en hoog) en dan maakt het niet uit hoeveel mensen dat niveau halen.

Ga in ieder geval niet sleutelen aan de norm om een bepaald percentage te halen.

BenBinnen | 24-06-14 | 17:55

wiza | 24-06-14 | 17:35
Exact. Daar denk ik ook aan als D66 weer pleit voor meer geld naar het onderwijs. Geld voor het onderwijs gaat bij D66 helemaal niet naar onderwijs, maar naar steeds meer D66 stemmende managmentlagen olv nog meer graaiende D66ers. Zie bv VK over D66er Jos Elbers www.geenstijl.nl/archives/images/watvr...

seven | 24-06-14 | 17:55

"Geachte voorzitter, het is goed Haags gebruik om nooit de kiezer de schuld te geven van wat er mis gaat in de Nederlandse samenleving. Ik zou met dat gebruik willen breken. Zolang de kiezer bij verkiezingen zijn keuze blíjft bepalen door wie de fraaiste campagnepraatjes verkoopt en het 't leukst doet in televisie-kletsprogramma's, en zolang die kiezer op die manier nalaat om partijen af te rekenen op in het verleden verbroken campagnebeloftes, gebleken gestuntel en in de samenleving aangerichte ellende, zolang verdient die Nederlandse kiezer niet beter dan dat zijn/haar samenleving te gronde wordt gericht door incompetente faalhazen, leugenbakkers en geldgraaiers."

simpelman | 24-06-14 | 17:55

VOLGORDE VAN BELANGRIJKHEID IN HET ONDERWIJS:
1 - Leerlingen
2 - Docenten
5 - Management

Docenten vluchten het onderwijs uit, ondanks hun persoonlijke betrokkenheid. Ze zijn murwgebeukt. Onge-inspireerde docenten = Slecht onderwijs.

1) Zorg dat het management de docenten helpt in plaats van andersom. Management moet dienstbaar zijn aan het onderwijs, niet de docenten aan het management.

2) Kick het management eruit dat niet zelf uit het onderwijs komt. De meeste hebben geen benul en gaan eerst jaren schade lopen veroorzaken. Duur lesgeld voor hen, voor de leerlingen en dus voor ons.

3) als je wil weten hoe het gaat, praat dan met docenten niet met het management om erachter te komen hoe het gaat

4) fusie van scholen? Kick directie en management en overhead eruit. Geen 3 directeuren op 1 school.

5) maak elite-force klassen en laat die geen last hebben van probleemgevallen.

6) Geen gerotzooi met beloftes van extra leerkrachten en het dan vervolgens niet waarmaken en willen afkopen.

kloopindeslootjijook | 24-06-14 | 17:53

Slang bijt in z'n eigen staart. We leiden meer hoogopgeleiden op. En die vinden voor een groot deel hun weg als manager bij overheid, zorg en... onderwijs. Om te doen waar ze goed in zijn. Bureaucratie maken voor burgers, zorgverleners en docenten. Waardoor niemand meer lol heeft in z'n werk en land, zorg en onderwijs slechter af zijn.

Leg de lat hoger. Max 10% vwo, 15% havo. Red het onderwijs.

Geert Linkers | 24-06-14 | 17:52

Islamitisch onderwijs.

Professor Superhirn | 24-06-14 | 17:51

Gadver! Open ik het topic, krijg ik Didi Vleeschpet vol in beeld...
Ik heb alweer voldoende gezien.

Ommezwaai | 24-06-14 | 17:51

Fantastische kreten, kenniswerkers bladiebla, laatst een nieuw rieten dak moeten laten maken, 10 hongaren op m n dak.
Op de vraag aan de aannemer wat die buitenlanders op m n dak moeten, antwoord; mwoehahaha, de beste man lag in een deuk, geen NL-er ( paar dan ) die dit nog wil of kan.

Uw Verzekeringsadvis | 24-06-14 | 17:49

Het onderwijs is door en door verrot en alleen nog een tewerkstellingstellingsmachine voor graaiers, academici die in het bedrijfsleven niet aan de bak komen en veelal linksig werkschuw ongemotiveerde leraren, de enkele goeden en roependen in de woestijn daargelaten.
Dan kan men een voorbeeld nemen aan België, een secundair onderwijs dat ik onlangs bezocht bestond er uit 1 directeur, 1 adjunt-directeur, 2 administratieve krachten, die tevens het onthaal vormden en een huismeester. De rest was alles leerkracht, vooral bezig met hun vak en het enthousiasmeren van de leerlingen. In Nederland lopen op een beetje college diverse directeuren rond, meerdere rectoren boven- en onderbouw, afgekeurde schoolpsychologen, overbodige decanen, conciergen, dure ingehuurde servicebureau en daarnaast nog overkoepelende BMW-rijdende schoolbesturen. Tevens kan men hier en daar nog een leraar ontdekken voor zover al niet in de ziektewet of totaal afgestompt. Geen wonder dat het hier een totale puinhoop is, inclusief de politieke eendagsvliegen die al 30 jaar lang hun stinkende urine uitsproeien over de onderwijssystemen.

Nestorix | 24-06-14 | 17:48

En met deze lieden gaan we het niet redden, het zijn beroeps ouwehoeren waar niks uitkomt!

lanexx | 24-06-14 | 17:48

Om te beginnen de feminisering in het basis onderwijs stoppen. De opleiding helemaal op de schop, schoon schip maken en niet alle kneuzen toelaten!

lanexx | 24-06-14 | 17:46

ach joh je hebT toch helemaal geen diploma nodig om aan geld te komen. Iedereen heeft twee nieren. Daar proeft een gehakballetje niet minder om. En dat gebeurd heerlijk liggend op de rug en je merkt er zelf -bijna- nix van.

Centauri3 | 24-06-14 | 17:44

@simpelman | 24-06-14 | 17:38

Die mode is al weer een beetje over. We gaan nu vol inzetten op de maakindustrie. En dat toont de peilloze domheid van mensen die menen hierin te sturen.

Maakindustrie of kenniseconomie? Maakt allemaal geen fluit uit zolang je *voorblijft op de concurrentie*. Dat kan op technisch niveau, op prijs, op maatwerk, op alles waar een klant op zit te wachten. Simpelweg inzetten op maakindustrie zonder te motiveren hoe en waarom is een doodlopende weg.

BenBinnen | 24-06-14 | 17:41

Badderbeest! | 24-06-14 | 17:01
Je vergeet nog die goeie ouwe Ambachtsschool.

Boy Cot | 24-06-14 | 17:40

Maar we gaan toch al vele verkiezingscampagnes lang een Kennis-Economie worden?

simpelman | 24-06-14 | 17:38

Harm Beertema haalt aan dat de PvdA duurzaamheid meer wil terugzien in het aangeboden studiepakket. Dit is precies wat ik bedoel als ik zeg dat politiek wensdenken de onderwijsagenda vervuilt.

BenBinnen | 24-06-14 | 17:37

@Lacan | 24-06-14 | 17:22
Volgens mij is vooral het linkse/socialistische gedachtegoed van de meeste onderwijsgevenden PLUS het feit dat die politieke voorkeur ook op ongewenste, ongepaste wijze in de les wordt uitgedragen de grootste ellende in onderwijsland.

Niet de politieke kleur van de verantwoordelijke minister of staatssecretaris.

Cor Rupteling | 24-06-14 | 17:36

Ik stel voor date we meer salaris gaan geven aan de managers en bestuurders. Daarnaast moeten scholen zo groot mogelijk worden dus hoe meer fusies hoe beter. Ook is het belangrijk dat er grote nieuwe gebouwen worden gebouwd, want dat hebbben al die managers nodig. En grote parkeergarages voor de auto's van de zaak.
Dit moet een goed idee zijn, want de afgelopen twintig jaar is er niets anders gebeurd.

wiza | 24-06-14 | 17:35

Hee, wat is dat nou? Kunnen de allochtonen niet goed meekomen op de kleuterschool? Oh noes. Dan passen we toch gewoon de hele kleuterschool aan. Iedereen heeft recht op een diploma.

Hee, wat is dat nou? Kunnen de allochtonen niet goed meekomen op de lagere school? Oh noes. Dan passen we toch gewoon de hele lagere school aan. Iedereen heeft recht op een diploma.

Hee, wat is dat nou? Kunnen de allochtonen niet goed meekomen op het MBO? Oh noes. Dan passen we toch gewoon de hele MBO aan. Iedereen heeft recht op een diploma.

Hee, wat is dat nou? Kunnen de allochtonen niet goed meekomen op het HBO? Oh noes. Dan passen we toch gewoon de hele HBO aan. Iedereen heeft recht op een diploma.

Hee, wat is dat nou? Kunnen de allochtonen niet goed meekomen op de universiteit? Oh noes. Dan passen we toch gewoon de hele universiteit aan. Iedereen heeft recht op een diploma.

Willianus Wortelus | 24-06-14 | 17:34

Bram van Ojik (GL) wil beschikbaar werk beter verdelen omdat er wellicht in de toekomst steeds minder werk beschikbaar is. Nee Bram, er is weinig werk doordat onze overheid zo ontzettend veel geld bij burgers uit de portemonnee rooft dat er binnenlands vraaguitval optreedt. Daar zit het probleem. Decimeer de overheid en de vraag schiet weer omhoog.

BenBinnen | 24-06-14 | 17:32

Men ziet in schaalvergroting de oplossing, volgens mij is schaalvergroting juist de oorzaak. Zorgt er voor dat er meer geld en mankracht naar de managmentlagen gaat, ten koste van de productieve laag. i.imgur.com/PMY2OvZ.jpg Daarnaast het fenomeen subsidiegeld per afgestudeerde, wat leidt tot puur kwantitatieve prikkels waardoor men de lat laat zakken of zelfs subsidie opleverend studentenvee importeert. Laat juist uitgerekend UniMaas waar 6 van de 7 studies brak zijn zich bij uitstek in deze subsidieharkbusiness hebben gespecialiseerd. Met studenten werven over de grens en college 100% in het Engels. nieuwsuur.nl/onderwerp/268785-goedkoop...

seven | 24-06-14 | 17:30

Tja, als de juf op de basisschool al gaat beweren dat wij anno 2014 in de 20e eeuw leven dan is het eind zoek m.b.t. de kennismaatschappij.

Klier van Bartholin | 24-06-14 | 17:29

Pechtold, de achterbaksheid tot kunst verheven.

Uw Verzekeringsadvis | 24-06-14 | 17:29

"Kinderen zij pareltjes, die moet je dan ook zo behandelen.." *Daaraan* gaat het onderwijs naar de kleaute. Dat is gewoon niet waar. Sommige zijn kiezels, leer die een 'handjes' vak zoals metselen. Sommige zijn parels. poets ze op en laat ze een vakgerichte middelbare of HBO opleiding met *vak*inhoud doen. Sommige komen op de basisschool binnen als ruwe diamant, polijst die, prop ze vol met kennis en kunde en lever een goede basis af in een leergierig kind. En niet die knutselmiepen zoals nu op de bassisschool...

Wijze uit het Oosten | 24-06-14 | 17:27

InformatieTechnology ... getverdemme wat is dat nou weer?

Centauri3 | 24-06-14 | 17:26

Het moet toch schattig zijn voor de VVD, een eindbaas hebben die 'onderwijs, onderwijs, en onderwijs' roept terwijl het hele schip langzaam meer water maakt!

Einde van de Domheid | 24-06-14 | 17:25

Als ik het dus goed begrijp is 11% van het Universitair onderwijs zwaar onder de maat. Je zou eens moeten kijken wat er gebeurt als 11% van het personeel van een beetje multinational onder de maat is. #niksaandehandgewoondoorlopen

daanster74 | 24-06-14 | 17:24

Politiek en ambtenarij zijn de kern van het probleem. Helaas zijn dat ook de partijen die het zogenaamd op moeten gaan lossen. Voorlopig zitten we nog wel vast aan onderwijs waarin alles draait om de allerzwakste zielepiet in de klas. Weg met talent, hup met middelmaat. Dat hoogbegaafd hier als probleem wordt gezien zegt alles.

Rearden Metal | 24-06-14 | 17:23

Ach, het beperkte kritische denken op GS bevestigt dit ook. Zo wordt links graag de schuld gegeven terwijl vaker een CDA´er op onderwijs zat met incidenteel een PvdA´er of een VVD´er. Beetje overeenkomstig de kabinetten van pakweg de afgelopen 20 jaar.
nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederl...

Lacan | 24-06-14 | 17:22

Die autoplay is dan wel weer kut.
Qua leren ook nog een te hoge drempel hier.

Jackanders | 24-06-14 | 17:21

MOGE DIT EVEN DUIDELIJK GEMAAKT WORDEN: informatiewetenschappen heeft NIKS met informatieKUNDE te maken.

m.v.g

anuz | 24-06-14 | 17:21

Ja, want meer geld naar iets gooien helpt. toch??
Dat hele kenniseconomie is bullshit. In China snappen ze het, als je iets maakt heb je meestal een betere kijk op hoe het beter kan. Zo simpel de wereld en dat kan iedereen begrijpen.
Weg met die linkse nonsense van allemaal rijk, omdat we zogenaamd zo slim zijn. We hebben geen drol aan zoveel universitair opgeleide mensen. Het is een prachtig vergezicht, maar niet reëel.

BasBr | 24-06-14 | 17:20

'Kmoe voeballe kijke.

Psycheltjes | 24-06-14 | 17:15

Uit de reaxtie van de LsVB blijkt ook maar weer dat die compleet van het padje zijn:

"Volgens studentenvakbond LSVb zijn de studies "er de dupe van geworden" dat er veel onderwijsgeld naar techniekopleidingen is gegaan en niet naar de geesteswetenschappen. Ook de nadruk op onderzoek is ten koste gegaan van het alfa-onderwijs, zegt de bond."

Alsof meer geld die softe studies gaat redden. Gewoon hard snijden in dat aanbod. Liever 1 loodgieter dan 10 alfa's

Johnny Hotrod | 24-06-14 | 17:15

"zodat we niet met lege hoofden en lege handen te komen staan"

Kijk eens in de spiegel en om u heen Pechman, we staan er al mee.

Jackanders | 24-06-14 | 17:14

Als meer dan de helft van de basisscholen *niet voldoet aan de belangrijkste kwaliteitseisen* en de kinderen zelfs les krijgen van onbevoegden, dan lijkt het me een prima moment om staatsgefinancierd onderwijs in zijn geheel af te schaffen. Onderwijs is geen rakettechnologie.

Dan ben je ook in één keer van alle overbodige bestuurslagen, vriendenkringen, subsidies, politieke sturing en adviescommissies af.

BenBinnen | 24-06-14 | 17:11

BenBinnen | 24-06-14 | 17:07
Bij technische vakken loopt dat op middelbare scholen op tot 1 op 2. Universitaire technische docenten kunnen buiten het onderwijs twee tot drie keer zo veel verdienen. Resultaat is dat vakken worden gegeven door onbevoegde docenten die minder vaak tot leuke, uitdagende en ordelijke lessen zullen komen.

Feynman | 24-06-14 | 17:10

De wereld verandert en onderwijs moet mee. Maar innovatie is alleen mogelijk waar concurrentie bestaat en vrije keuze, als durf beloond wordt en falen afgestraft. Dat lukt nooit met de huidige aanpak waarin ambtenaren en politici allesbepalend zijn. Als de overheid de telefoonmarkt nog in handen had, denkt u dat u dan nu op en iPhone via 4G zat te tweeten? Of had u dan nog een bakelieten wandtoestel? Exact.

Rearden Metal | 24-06-14 | 17:09

Gatverdamme, Pechtold op de autoplay.

Fred Bastiat | 24-06-14 | 17:09

Voor de duidelijkheid: De informaticaopleiding was dus wel prima. Maar ik schrok echt van de inhoud van dat bijvak. En dit is trouwens al ruim 15 jaar geleden...

Specy | 24-06-14 | 17:09

Simultaan gaat Sir Ken Robinson ook even helemaal los op het onderwijs. on.ted.com/j0IWR

Feynman | 24-06-14 | 17:09

Volledig. De focus moet bij de docenten weer terug op lesgeven en niet op allerlei randzaken.
Verder dient het respect voor onderwijzend personeel weer te worden opgeschaald, desnoods met lijfstraffen.
Voorts dient aansluitend aan de middelbare school de dienstplicht voor een periode van twee jaar weer te worden ingevoerd.

Igor Putkin | 24-06-14 | 17:08

"geschiedenis, communicatie- en informatiewetenschappen"

Ja, maar technische natuurkunde, werktuigbouwkunde en wiskunde doen het prima.

Zou het probleem misschien niet liggen bij het onderwijs als geheel, maar specifiek bij bepaalde vakgroepen? Vakgroepen die, niet geheel toevallig, al die "onderzoeken" produceren die altijd het gelijk van onze linkse elite aantonen?

De teloorgang van ons onderwijs is een direct gevolg van de infiltratie van linkse, postmodernistische cultuurrelativisten in onze universiteiten, die hun ideologische vooroordelen structureel laten prevaleren boven de waarheidsvinding waar ze eigenlijk naar zouden moeten streven.

Russells Teapot | 24-06-14 | 17:08

Tja. Ik heb informatica gestudeerd, wat heel veel wiskunde e.d. is. Als bijvak heb ik eens "Taal, Spraak en Informatica" over taalverwerking op computers (spraaksynthese en herkenning) gevolgd.

Voor dat bijvak - universitair niveau zogenaamd - was het voldoende om het boek een keertje doorgelezen te hebben om bij het tentamen een 7 of 8 te halen. Sterker nog: De enige vragen gingen zo'n beetje over dingen die in het boek stonden, en daarbij mocht je nog een A4'tje erbij houden met aantekeningen (met 16 pagina's op 1 pagina printen en dan 2 kanten kom je een heel eind met zo'n beetje het complete boek meenemen).

Dat gaat dus inderdaad helemaal nergens over... Het vak werd gegeven in een lokaal met daarop een poster met reclame voor - geloof het of niet - 'Homostudies'. :(

Specy | 24-06-14 | 17:07

Dit is PvdA-onderwijs. Moet allemaal "leuk" zijn en niet te veel van de leerlingen vergen.

malin | 24-06-14 | 17:07

Uit de samenvatting:

"Het gemiddelde opleidingspeil van leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs is jarenlang gedaald, net als het aantal mensen dat leraar wil worden. *Minder dan de helft van de basisscholen voldoet aan de belangrijkste kwaliteitsnormen*, en op middelbare scholen wordt meer dan één op de vijf lessen gegeven door een onbevoegde docent."

Schokkend.

BenBinnen | 24-06-14 | 17:07

Badderbeest! | 24-06-14 | 17:01
En een TU zonder vergaderen, knutselen of plakkies.

Feynman | 24-06-14 | 17:06

bachelor op de universiteit?! is dit nieuw?

Mirakutinho | 24-06-14 | 17:05

Vanmorgen commentaar op RTL bij de brand op het vissersschip.
"De brandweer heeft een gat in de romp gelast om bij de brandhaard te kunnen komen".
Tja dan kun je je alleen maar af vragen wat er over pakweg tien jaar nog over is van het ABN.

Chumlee | 24-06-14 | 17:05

Het huidige onderwijs sluit keurig aan bij de toekomstige schuldhulp.

* | 24-06-14 | 17:02

helemaal, compleet en heel erg. Terug naar LTS/MTS/HTS

Badderbeest! | 24-06-14 | 17:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken