Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lisanne en Kris in Panama gevonden

panamameisjesklein.jpgTriest. De meiden Lisanne en Kris zijn nu officieel allebei terecht. De stoffelijke resten die werden aangetroffen langs het Pianista wandelpad in Panama zijn inderdaad van de vermiste Froon en Kremers. Vrolijke jonge NL meiden, verdwaald in de Zuid-Amerikaanse jungle. Dat overkomt zelfs ervaren gidsen, vertelt de TL van RTL-verslaggeefster Britta Sanders. De twee uit Amersfoort woonden/studeerden in Boquete in het westen van Panama en werden sinds 1 april vermist. Ze hadden een eigen armbandje, twitteraccount, #hashtag, een complottheorie over orgaanroof. Plus een weirdo fantast op twitter - media-aandacht trekt nou eenmaal altijd malloten aan. Er is nu zekerheid is zo'n voor de hand liggende stoplap die klopt als een bus en die alle verdere berichtgeving doodslaat. Maar eigenlijk weten we nog niks.

Reaguursels

Inloggen

Tja triest. Maar vanaf dag 1 wist ik het al: ga maar graven, die zijn foetsie. 2 uitermate naïeve mooie meiden zonder begeleiding in de jungle. Dan vraag je er gewoon om. En zo gebeurde. Misschien ontdekken ze nog wat, maar verdere details wil je soms gewoon niet weten.

prakkie | 26-06-14 | 02:31

Copycrauw | 25-06-14 | 22:47
Nee, geen kinderen. Wel ouders die me jong veel verantwoordelijkheid en vrijheid gaven.

En ja, ik voel me lekker verheven boven de "domme massa van brute masculine onderdrukkers". Ik denk inderdaad dat ik beter ben dan domme brute verkrachters en gewelddadige eikels. Ook als ze fysiek sterker zijn dan ik.

Ik denk inderdaad dat ik beter ben dan griezelige ISIS-tiepjes, meisjes-ophangende Pakistanis, Afrikaanse verkrachters, gewelddadige drugs maffias en Hollandse thuismeppers. Ik vind dat soort types verachtelijk, dom en hufterig.

Gelukkig zijn veel mannen anders en daar voel ik me dus niet boven verheven. Ik zie echter ook geen enkele reden me de mindere te voelen van een man. Ik ben hooguit minder fysiek sterk dan de meeste mannen, maar daarentegen inventief, intelligent, met veel praktisch & technisch inzicht. Ben onafhankelijk, aardig en behulpzaam, al soms wat obstinaat.
Er zijn meer kwaliteiten dan testosteron en kracht.

harstef | 26-06-14 | 00:29

Heel heel erg triest. Ik heb 2 dochters. Het zou voor mij DE nachtmerrie zijn die nooit meer voorbij gaat. Verschrikkelijk. In alle ellende gelukkig duidelijkheid over deze waanzinnig verschrikkelijke afloop. Rest In Peace.

henkojenko | 25-06-14 | 23:35

Het blijft een triest verhaal. Misschien is het een generatie verschil maar waarom is het voor de jongeren van nu zo belangrijk om naar fn gehuchten te gaan. Met alle respect: 2 blonde meisjes, in the middle of nowhere (heb je die weg gezien richting die berg?).. even bergje beklimmen? Zodat je dat kan delen met je (hockey) vriendinnetjes? Mijn dochter gaat op 18 jarige niet naar zo'n soort land om een beetje Spaans te leren en wat vrijwilligerswerk te doen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed maar ik ga het niet opzoeken. Ga lekker naar Spanje (daar kan het natuurlijk ook gebeuren maar heb er wel een beter gevoel bij) of het klooster en leer daar de taal.

Gelijk | 25-06-14 | 23:23

Het is een drama voor de familie en vrienden. Hopelijk is het een waarschuwing voor andere, Nederlandse jongeren om zich goed te informeren en voor te bereiden voordat ze zich buiten de veilige speeltuin die Nederland heet, begeven. Vooral vrouwen zijn grenzeloos naief, mannen overschatten zichzelf.
.
En daarbij komt dan natuurlijk dat vrouwen nooit naar Discovery Channel kijken, dus die hebben helemaal geen idee van de gevaren die de grote, boze buitenwereld herbergt...

Brou Is Back | 25-06-14 | 22:49

harstef | 25-06-14 | 17:03

Dat drammerige "vrouwen zijn gelijk" principe is een leuk Marxistisch sprookje wat je kunt ophangen in je kraak-café of op je catechisatie-clubje, ongeacht waar je thuishoort en je lekker verheven doet voelen boven de "domme massa van brute masculine onderdrukkers" maar gewoon niet de biologische realiteit.
Vrouwen hebben veel minder spierkracht, testosteron, een andere bouw van botten en zijn daardoor kwetsbaarder dan mannen. Daarnaast wekken vrouwen met hun uiterlijk van ronde vormen en zachte gelaatstrekken bij mannen een andere reactie op dan andersom.

Dus: daarom is het NOG onverstandiger om hen op zulke jonge, onervaren leeftijd naar een 3e wereldland te laten gaan.

Maar ergens krijg ik de indruk dat jij een vader of moeder bent die haar eigen kinderen ook heeft laten gaan en nu zijn eigen domheid zit goed te blaten

Copycrauw | 25-06-14 | 22:47

Tja ik ben benieuwd of er nu nog steeds blonde studentes op schnabbel stages gaan naar van die vage landen waarvan je weet dat je daar niet als blondine of vrouw over straat kunt...

Janus X | 25-06-14 | 19:52

Dacht precies het zelfde.Die meisjes zijn niet over de bergen en door drie rivieren gewandeld omdat ze verdwaald waren.Zelfs zonder survival kennis zou je bij gebergte terug gaan.En langs een rivier lopen om water tot je beschikking te hebben en mensen tegen te komen.Waarschijnlijk zijn ze meegelokt de jungle in.
Maar vindt het wel verschrikkelijk voor de ouders.
Dat de jongeren de wereld over reizen en in allerlei landen taalcursussen gaan volgen en backpacken vindt ik juist geweldig.Mijn dochters hebben al veel van de wereld gezien waaronder een safari in Kenia en woeste natuurparken als de Big bend in Texas en de Smokey mountains.
Thailand is juist een heel veilig land waar ik vorig jaar twee weken heb rondgetrokken met mijn jongste dochter van 13.
Ben gek op de jungle en we hebben met twee gidsen drie dagen door de jungle getrokken.
Dat was erg zwaar en vermoeiend en zonder gids waren we binnen een minuut reddeloos verloren geweest.
Weet niet wat er in Panama allemaal in de jungle zit maar we zijn een python van drie meter tegengekomen.
Die ik zonder gids nooit had gezien.
Krokodillen in de rivier.Giftige reuzenduizendpoten die volgens de gids zeer dodelijk waren.
Dus geen haar op mijn hoofd om zelf even een wandelingetje te maken zonder gids.
Verder moet je onder en over lianen lussen klimmen.
Nee ik geloof niet dat deze meisjes uit zichzelf van een junglepad zijn afgelopen.

Lilia2 | 25-06-14 | 19:47

Nederland is een aangeharkt park. Koester dat, maar vergeet het nooit als je in den vreemde verblijft

zeiksmurf | 25-06-14 | 19:25

@Schweinchen Dick | 25-06-14 | 17:27,

Gister eindelijk een kaartje gezien waar de rugzak is gevonden maar nog steeds niet waar de lichaamsresten zijn gevonden.

Water is vrij makkelijk in de jungle maar eten is denk ik een stuk moeilijker, de keren dat ik in zuidamerikaanse jungle ben geweest, heb ik geprobeerd eten te zien maar dat was toch niet echt eenvoudig, bananen, kokos en jackfruit groeit aan de rand waar mensen zijn maar niet in natuurgebieden...

rode peper | 25-06-14 | 18:23

Nadat ooit een paranormale Panamese in mijn oor heeg schuif hem maar in deze, werd zo waar mijn vrees, zij bleek een normale Panamees.

LibertasSimplex | 25-06-14 | 18:10

Mijn visie wordt overigens gestaaft door een paranormale Panamese met een hoge functie...

Gast... niburu.nl --->

Der Wilhelm | 25-06-14 | 17:53

Allereerst mijn medeleven voor de familie. Een kind verliezen is een van de allerergste trauma's die een ouder kan meemaken. Het blijft overigens een heel apart verhaal. Weinig reaguurders vinden het kennelijk vreemd dat deze meiden op een vrijwel ondoordringbare plek midden in het oerwoud zijn gevonden, over een bergkam heen & om de vindplek te bereiken hadden ze 3 rivieren moeten doorwaden,Een dag lopen vanaf de plek waar ze zijn gestart. Lekker geloofwaardig dus dat de meiden "verdwaald" zijn maarnietheus, dat is waar de Panamese autoriteiten ook op willen aansturen & verdomd, het komt ze nog goed uit ook voor hun reputatie als z.g. veilig land; anders komt er straks helemaal geen toerist meer naar dat apenland. Overigens stond er in de AD dat de politie alleen een zoektocht door politie/leger op touw zette als de ouders van de beide meisjes toevallig ook in Panama waren, voor de buhne dus, even een show opvoeren! Ik geloof er in ieder geval geen ene moer van dat ze zijn verdwaald. Er zijn 3 Panamese getuigen die beamen dat de jonge vrouwen de weg hebben gevraagd om terug te gaan naar hun verblijfplaats, Daarnaast waren ze ook niet gekleed & droegen het juiste schoeisel voor een lange wandeling. Verder is het onwaarschijnlijk dat ze beiden zijn overleden op de vindplek, bovendien, er is fruit en schoon water plenty in dat oerwoud & de weinige wilde dieren zijn mensenschuw + er leven ook indianen. Mijn visie is dat ze op het verkeerde moment & op een verkeerde plaats de verkeerde mensen zijn tegengekomen. Drugskartels die ze hebben vermoord omdat ze drugstransacties hadden gezien, verkrachters o.i.d. Dat er een rugzak in the middle of nowhere is gevonden met een beetje geld & persoonlijke bezittingen zegt mij ook niets, want dat kan allemaal in scene gezet zijn door de moordenaar(s). Mijn visie wordt overigens gestaaft door een paranormale Panamese met een hoge functie, die er dus geen enkel commercieel belang bij heeft om dit te vertellen, zij zegt in ieder geval dat ze verkracht en vermoord zijn.http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3637661/2014/04/18/Paranormale-Panamese-ziet-vermiste-meiden-in-dromen.dhtml

Schweinchen Dick | 25-06-14 | 17:27

TheEgg | 25-06-14 | 16:42

Jij beoordeelt het wellicht zo -onafhankelijk van geslacht-, maar als mensen reageren met "mijn zoon wel, maar dochter moet thuisblijven" maken ze toch echt een onderscheidt in wat ze vinden dat meisjes/vrouwen mogen (ook in eerdere artikelen).

harstef | 25-06-14 | 17:03

Sano | 25-06-14 | 16:49

Geen christengekkie. Wel een anti-bijbel-voorzover-er-nog-mensen-zijn-die-de-bijbel-letterlijk-nemen-gekkie.

harstef | 25-06-14 | 16:57

Gelukkig kunnen we ondertussen verstandig gedrag zien van gedrag zien van ruim volwassen mensen, mannen en vrouwen. Wat is is er leuker dan bij een -kennelijk door de politie zeer serieus genomen- bommelding lekker te gaan kijken en wachten op een klap. Ik zou vooral naast een raam gaan staan.

Ik neem al mijn woorden terug. Als dit de mensen zijn die de jeugd moet leren verstandig te zijn op reis: nee, toch maar niet dan.

harstef | 25-06-14 | 16:51

@harstef
Wereldvreemd gristengekkie, yech.

Rest In Privacy | 25-06-14 | 16:49

Echte meisjes in de jungle

Morris Stockwood | 25-06-14 | 16:45

@harstef | 25-06-14 | 15:43
Harstef, houdt toch eens op met je misplaatste emancipatie gedram. Even heel duidelijk: Waren dit twee jongens geweest van die leeftijd dan had hier precies hetzelfde gestaan, met dien verstande dat er dan "naïeve jongens" had gestaan in plaats van "naïeve meisjes". Het is wel zo dat, aangezien het twee leuke uitziende meiden waren, er veel meer media aandacht is en was. (Al meerdere keren aangehaald: Pretty white girl syndrome) Daarnaast zijn er nou ook eenmaal grotere risico's zijn voor meisjes dan voor jongens (zie Caïro, zie India) in sommige gebieden, maar dat lijkt hier helemaal niet van toepassing te zijn. Ja, meisjes kunnen hetzelfde qua reizen als jongens, maar ze moeten wel hun verstand gebruiken.

Die naïviteit: die was in dit geval onafhankelijk van het geslacht.

TheEgg | 25-06-14 | 16:42

@Haatgenerator
Ben van mn 18e tot mn 25e de hele wereld over gepleurd, je hebt je aan een aantal simpele regels te houden die iedereen met een boel beorenverstand heeft l: Niet ergens heen gaan als je de weg niet weet.
2: Voor het donker ergens binnen zijn.
3: vreemdelingen nooit, maar dan ook nooit vertrouwen, neem alleen iets van mensen aan die voorn een officieel traceerbaar bedrijf werken.
4: Als je iets gaat doen bijv met een GIDS de jungle in, laat het je hostel weten waar je heen gaat, welke route je neemt en hoe laat je terug verwacht te zijn.

Ik vind dit medelijden net alsof dit niet hun schuld was of dat ze er niets zelf aan konden doen, dat wringt een beetje.

Rest In Privacy | 25-06-14 | 16:38

Ik ben het eerlijk gezegd wel eens met Copycrauw.
Er zijn een hoop jonge mannen en vrouwen die naar een land toegaan waar je snachts niet veilig over straat kan lopen. Als je kijkt naar de kans wanneer je wat oploop, is het toch wel zo dat je in Nederland veel minder kans neergestoken, geschoten, verkracht te worden dan in een 3de wereld land.

Ik snap heel goed dat dat niet de bedoeling moet zijn, ik kijk bijvoorbeeld nu even naar mijn eigen zus. Zij ging dus naar zuid afrika en wat er allemaal vanuit haar kamer werd meegenomen... De verzekering is er nog steeds niet blij mee. Afijn, dit had ook anders kunnen lopen.

Het is zeer onverstandig geweest door de jungle te lopen. Dat hadden ze echt moeten weten. Dat is nu te laat. Laten we hopen dat ze niet teveel hebben geleden. Het is onbeschrijfelijk sneu wat die twee daar hebben mee moeten maken.

Daarnaast zoals iedereen zegt. Laat het een les voor ons allen zijn. GA NIET ALLEEN DE JUNGLE IN en GA NIET NAAR EEN 3DE WERELDLAND "OMDAT T KAN".
Check als ouder ook de criminaliteitscijfers en oordeel vervolgens verder.

renalpha | 25-06-14 | 16:15

@Copycrauw

Onzekere mannen moeten kennelijk meisje en vrouwen klein en afhankelijk houden opdat ze vervolgens kunnen optreden als "redder" of als overheerser.
En dat kan heel subtiel. Door bv te zeggen dat een jonge vrouw een naief meisje is, terwijl die bewoordingen niet worden gebruikt voor jonge mannen. Door bv thuis aan te geven dat het meisje maar moet afwassen en de jongen meehelpen met klussen. Zeggen dat een meisje niet uit mag, maar haar jongere broetje wel. Suggereren dat een meisje zelf haar verkrachting heeft uitgelokt, want korte rok, alleen op fiets, zoenen etc.
Door zelf vast te stellen dat alleen mooie jonge meisjes in het nieuws komen, maar er vervolgens de redenering aan te hangen dat alleen zij niet nadenken over risicos omdat je alleen over hen wat hoort.

Voor wat betreft de overwinnaars die de mooie jonge vrouwen nemen, ik mag hopen dat we Gods' gebod -via Mozes- Deuteronomium 21 10-14 voorbij zijn.

Informatief feitje: van alle vrouwen die in NL vermoord worden, wordt 90% vermoord door een bekende, en 80% in het eigen huis.

Je moet opletten, altijd. Er niet per definitie op rekenen dat die "galante" jongeman die je naar huis brengt niet halverwege overwinnigsdrift krijgt. Gewoon omdat zijn ouders hem kennelijk geleerd hadden dat een meisje nu eenmaal net iets minder is dan een man. Subtiel.

harstef | 25-06-14 | 15:43

Ik vind Nederlandse meiden nogal argeloos. Die gaan teveel uit van de goedheid van de mens, zeker van de niet Europese. Inboorlingen houden ze voor nobele wilden. In Zuid-Amerika zijn al eerder rugzaktoeristen vermoord. Als je in het oerwoud gaat wandelen weet je nooit wie je tegen komt en als je iemand tegenkomt, weet je niet of die al dan niet kwaad in de zin heeft. En je hoeft alleen maar te verdwalen zonder kompas en je vindt de weg naar huis nooit meer. De meiden hadden een gids moeten huren. Nakaarten natuurlijk, maar misschien een les voor alle andere meiden met reisplannen. In Frankrijk hebben ze ook mooie bossen.

haidewietska | 25-06-14 | 15:43

Hermano | 25-06-14 | 15:13
Een beetje hardvochtig allemaal. De meiden hebben waarschijnlijk gedacht dat dit een wandelpad was zoals we in Europa kennen. Alles goed aangegeven en nauwelijks kans om te verdwalen. Kennelijk hebben ze de lat voor zichzelf te hoog gelegd en het zou ook zo maar kunnen zijn dat een lokalio ze gewaarschuwd heeft. Zien we hier in Oostenrijk en Zwitserland ook. Mensen die de bergen in trekken zonder zich te bekommeren om de snel veranderende weersomstandigheden. Zelfs onze eigen Prins Friso was zo dapper om met gids buiten de normale pistes te gaan skiën. Volwassen worden is nou eenmaal een bitch.

Graaf van Egmont | 25-06-14 | 15:34

@hangtiet met knoop (en anderen)
Je slaat de spijker op de kop alleen bij Laura mis je 'm.
Laura is precies het tegenovergestelde van het verhaal van deze twee meisjes. Laura kon wel zelfstandig zeilen, navigeren (ook zonder apparatuur), eten koken, vissen uit zee halen en haar eigen was doen. Laura ging ook niet onder het voorwendsel van een studie zeezeilen.
Daarbij, leeftijd zegt niet veel; ik ben (in het oerwoud) kinderen tegen gekomen die mij moesten uitleggen welke kant ik op moest. Dat heeft niets met verdwalen te maken maar alles met wijsheid, verstand, kennis en ervaring.

Nederland is totaal ontspoord. Als kinderen van het middelbaar onderwijs afkomen, moeten ze tegenwoordig allemaal, voordat ze fatsoenlijk thuis zijn in een andere taal, stagelopen in Sri Lanka voor hun studie elektrotechniek of verpleegkunde.
Wat heb je als 22-jarig kind te zoeken met een leeftijdgenoot op het Pianopad in Panama? Ze waren daar toch voor studie?

Ik heb geen medelijden. Het waren toch van 'ie zelfstandige 'vrouwen'? Hun ouders, hebben die gezegd 'nee dames, niet doen, veel te gevaarlijk, ga eerst eens iets leren in een omgeving waar je de weg kent'?
Echt niet. Nadat de twee meisjes waren verdwenen zochten ze de publiciteit. En vervolgens werd er een oproep geplaatst (in lokale huis-aan-huis blaadjes in de omgeving van Amersfoort) of we geld wilden storten voor de zoektocht.
En nu zeiken dat ze met rust gelaten willen worden.

OMG wat zal er eigenlijk gebeurt zijn met ze? Ik ben wel benieuwd naar de foto's.

Hermano | 25-06-14 | 15:13

@hangtiet
Blijf vooral lekker in je mandje, niet mis mee.
Ga alleen niet mensen lopen veroordelen omdat ze verder willen dan dat mandje.

harstef | 25-06-14 | 14:24

@DeRuyter112 | 25-06-14 | 14:19
Duh. Pretty white girl syndrome.

Vrije Nator | 25-06-14 | 14:21

-weggejorist-

DeRuyter112 | 25-06-14 | 14:19

@hangtiet met knoop | 25-06-14 | 13:31
En om het dan af te maken. Zijn mensen verdwaald, eten ze heel stoer ook een krekel, pakken ze natuurlijk net dat enorm giftige exemplaar.

Nogmaals wat survivaltips: Zodra je beseft dat je verdwaalt bent, blijf je op je plek! Hoe langer je dwaalt, hoe verder je van de bewoonde wereld kunt eindigen.

Je verhongert echt niet zo snel: eet niets wat je niet heel erg goed kent (en in een vreemde omgeving is dat dus: niks)

Neem geen enkel risico dat je kunt vermijden. Als je je toch moet verplaatsen, is dat gebroken been omdat je zonodig in die boom moest klimmen geen positieve bijdrage aan je overlevingskansen.

Rivieren in de jungle zijn gevaarlijk. Naast dat je makkelijk kunt verzuipen door onverwachtte stroming, zit er van alles wat mensen opeet. Van krokodillen tot parasieten. Bovendien, als je op de heenweg die rivier niet bent overgestoken, hoeft dat op de terugweg dus ook niet.

TheEgg | 25-06-14 | 13:59

... en dan zul je net zien dat alle sappige video's op de gevonden telefoon van 2 meiden in de jungle in portrait-mode geschoten zijn! Fukc!!!

alfredwiels | 25-06-14 | 13:44

harstef | 25-06-14 | 13:23

Ff heel primair gezien: Van nature hebben wij mannen de neiging om (knappe, jonge) vrouwen te beschermen. Die zijn schaarser dan al die klaplopers van gasten, daar kunnen we er best een paar van missen. Sperma is er nl genoeg op de wereld, eitjes met mooie genen minder. Vandaar ook al dat mannen naar het slagveld trokken. De paar die overbleven en terugkwamen neukte zich suf met de mooiste vrouwen.
Het is een beetje zoals met de pandaberen, omdat ze er lief en schattig uitzien is het ineens erg als ze uitsterven, als er een behaarde spinnensoort met 24 ogen uitsterft zijn we blij dat we er vanaf zijn.
Daarom lukt het (terecht) zoveel aandacht te krijgen voor deze helaas overleden meisjes. Iemand zei al hiervoor dat als het een obese ghotic was met een varkensneus en automutilated armen je er weinig van hoorde.

Copycrauw | 25-06-14 | 13:37

@harstef | 25-06-14 | 12:51

Je geeft precies aan wat je van iemand op deze leeftijd kunt verwachten "...(zelf kookt, schoonmaakt, zeilt)...."

En zonder ervaring in de oerbossen rondlopen heb je dus in groep 3 van de basisschool geleerd omdat je een leuk Villa Achterwerk film gezien hebt?

Wees eens eerlijk - 95% van ons kan tegenwoordig zonder een smartfoon de weg in zijn eigen omgeving niet meer vinden, laat staan zaken als een Compas gebruiken.

Dan blijf ik liever in mijn mandje en leef iets langer. Want een keer op Discovery Channel zien hoe een malloot met een TV production crew van 30 man zogenaamd "alleen in de rimboe" een krekel vreet heeft je niet de ervaring geleverd die je nodig hebt om het zelf te doen.

En je comment over mijn blouse snap ik niet maar dat heeft waarschijnlijk met mijn eigen domheid te maken dat ik je wijze woorden niet kan plaatsen.

hangtiet met knoop | 25-06-14 | 13:31

Hans Gruber | 25-06-14 | 13:26

Eens. Dat is een restant van ons Christelijk-socialistische moraal van lijden en medelijden, weten al die luitjes niet, die hebben die moraal weer gekopieerd van hun ouders, schooltje en de VARA/EO

Copycrauw | 25-06-14 | 13:31

harstef | 25-06-14 | 12:07

Ah jij bent ook weer zo`n lekker extreem type: als we kritisch zijn op een steeds vaker voorkomend fenomeen (piepjonge meisjes in een ver land zonder toezicht die daar ellende overkomt etc.) dan zijn we meteen haatbaarden die de vrouw in boerka hijzen.

Als het allemaal zo fantastisch was dan hadden we al deze voorbeelden toch niet? Het is nl niet de eerste keer dat vrouwen dit overkomt tijdens vrijwilligerswerk. Je vergelijking met soldaten raakt kant nog wal, voor het risico om te overlijden kiezen die kinderen heel bewust en nemen ze mee in de overweging.

Denk dat de meeste reaguurders daar gewoon terechte kritiek hebben op deze nieuwe trend, dat het best leuk is als jongeren een uitwisseling doen maar dat dat veel beter gereguleerd kan worden. Minder spannend? Ja, maar ik denk toch wat fijner dan het idee dat je op je 18e het levenslicht mag uitdoen.

Copycrauw | 25-06-14 | 13:28

Serieus, wat voor een debiel ben je als je dit nieuws constant op de voet volgt, vijftig verschillende facebook pagina's liked en overal loopt te verkondigen dat je 'het allemaal zo erg vindt'. De enige mensen die dat doen, beste reaguurders, zijn sneuneuzen die het voor de bühne doen om hun 'goedheid' aan te tonen. Empathie zit in je en dat deel je misschien met de betrokkenen als je ze kent. En niet met je trieste 'wep twee punt nul!!' presence.

Hans Gruber | 25-06-14 | 13:26

Raar verhaal, verdwaald, aangezien ze zijn gevonden bij een stroompje helemaal aan de andere kant van de Continental Divide, over de bergkam heen dus. Dat is alsof je naar de Lidl in Zwolle wandelt, en aanspoelt bij de Appie in Harderwijk.

LibertasSimplex | 25-06-14 | 13:26

@Copywriter

Ja, wellicht. Dus vandaar dat het aan ouders is hun kinderen ook dat soort zaken te leren: nadenken over wat de risico's zijn en daar oplossingen voor te verzinnen. Maar niet elk risico is uit te sluiten. Mijn ergenis gaat ook over het feit dat men net doet of dit niet zou kunnen gebeuren met volwassen kerels. Dat is BS. In Borneo zijn ooit eens een paar kerels vedwaald in zwembroek omdat ze van het strand af even gingen pissen. Dat was aan de kust, op duidelijke plaats dus uiteindelijk gevonden na paar dagen zoektocht. Richtinggevoel?

Het lijkt mij een illusie te denken dat je mooie (hoogte) kaarten kan vinden van dergelijke gebieden, maar ik kan me vergissen, misschien bestaan die inmiddels met gebruik van satelliet beelden wel.
Maar garantie dat ze met kaart, kompas, bic en chocolade in leven zouden zijn is er niet. Misschien wel gebeten door slang of enkel gebroken, kompas laten vallen. Ik zou overigens zelf ook vooral water (&ors) & m'n collins gem sas survival guide meenemen.

harstef | 25-06-14 | 13:23

@TiTi_no_ghost_237 | 25-06-14 | 10:42
Een op komst, en dat maakt voor mijn mening niets uit.

Hans Gruber | 25-06-14 | 13:17

Mouth Of The South | 25-06-14 | 11:14

Daar heb je zeker een punt. Maar het is logisch dat veel mensen hier zo reageren. De kans dat twee jonge Nederlandse meisjes verdwalen in het oerwoud van Panama is nou eenmaal groter en gevaarlijker dan uitglijden over een oude Hustler in jouw broeierige fapzolder.

Tipped Relic | 25-06-14 | 13:06

@hangtiet.

Precies, je bent heel verwent als je al jong zelfstandig bent en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven (zelf kookt, schoonmaakt, zeilt).
Foei ! In je mand meid, je mag je alleen maar druk maken of je het laatste nieuwe blousje wel hebt!

Zucht.

harstef | 25-06-14 | 12:51

Twee Jeetjes | 25-06-14 | 12:23

Precies: je wordt gewaarschuwd voor het grote gevaar in de de boze buitenwereld, maar dan wordt je thuis bij oma achter de geraniums opgevroten ;-).

Moraal van het verhaal: niet bij oma bezoek (!?)

harstef | 25-06-14 | 12:43

Dat het niettemin treurig is als er jonge mensen doodgaan.
harstef | 25-06-14 | 12:07
Dat is nou juist het punt. Ze hadden niet dood hoeven gaan. Een beetje achtergrondkennis, een Bic aansteker een Zwiters zakmes, kaart en kompas en een paar flinke stukken chocola in de rugzak en ze zouden nu nog in leven zijn.

copywriter | 25-06-14 | 12:42

Ik heb niet gezegd dat ze het niet zouden moeten doen. Ik zei alleen dat ik het niet begrijp. En met mijn bijna 50 jaar heb ik inmiddels heel wat ervaring opgedaan. Tel erbij op dat ik een hoop tijd voor mijn werk in het buitenland door breng, dan mag je er wel van spreken dat ik niet een "Disney-kijk" op de wereld heb. Ik zei ook niets over een boerka en het gedrag van haatbaarden jegens vrouwen.

Wat ik duidelijk wil maken is dat velen (vaak jonge mensen) met weinig levenservaring en de nodige streetwise experience naar streken in de wereld gaan waar je duidelijk niet meer in Kansas bent maar in the freaking middle of fucking nowhere. Waar niet iedereen de luxe kent om met zeven iWatDanOok dinges continu zijn feesboek en watskebeurt gaat updaten.

Ik heb in mijn jeugd ook fouten gemaakt. Maar wel in een omgeving waar je dit soort fouten kunt maken. Er is een groot verschil om een keer in een grote stad zonder hotel te komen zitten dan in een godverlaten gat waar je de taal niet spreekt en jij 100 keer meer geld hebt dan iedereen bij elkaar de wildernis in te trekken.

Nee, we moeten het respecteren, want groot worden en zo, avontuur, coming of age en ga zo maar door.
Dat betekent nog lang niet dat iedereen alleen nog maar een horizont heeft dat het twee weken kudtcamping in Spanje wordt (aardappels zelf mee nemen) maar dat je ook een groeipad kunt doorlopen die je op dit soort zaken voorbereid. Nee - we moeten alles in een keer doen.

Doet me denken aan het verwende kindje Laura Dekker. Ik zal en moet (van mijn pap) met 14 alleen rond de wereld zeilen. Wat doe je dan later? Op een driewieler achteruit de Himalaya op fietsen?

hangtiet met knoop | 25-06-14 | 12:37

@ Nacho_Vidal | 25-06-14
Dude, er is bijna geen veiliger land/gebied om in je eentje te reizen dan ZO-Azië. Ten eerste, je bent na 1 dag Bangkok niet meer alleen. Ten tweede, boeddhisme.

Linkse Zakkenvuller | 25-06-14 | 12:29

Om te waarschuwen tegen ieder meisje:
.
Zeg roodkapje waar ga je heen?
Zo alleen, zo alleen
Zeg Roodkapje waar ga je heen?
Zo alleen
.
Ik ga bij grootmoeder koekjes brengen
In het bos, in het bos
Ik ga bij grootmoeder koekjes brengen
In het bos
.
In het bos wonen de wilde dieren
In het bos, in het bos
In het bos wonen de wilde dieren
In het bos
.
Ben niet bang voor de wilde dieren
Ben niet bang, ben niet bang
Ben niet bang voor de wilde dieren
Ben niet bang
.
Pas maar op daar komt de wolf
Pas maar op, pas maar op
Pas maar op daar komt de wolf
Pas maar op...

Twee Jeetjes | 25-06-14 | 12:23

Hans Gruber | 25-06-14 | 08:56

Dat komt omdat kennelijk de "schuld" moeilijker toewijsbaar is.

"De moeder van dit naïeve 52jarig jongetje had hem nooit naar het verre buitenland mogen laten gaan" bekt toch net wat minder lekker voor de zogenaamd geëmancipeerde maatschappij.

harstef | 25-06-14 | 12:18

Nou, de islamitische aap is nu wel duidelijk uit de mouw. De gemiddelde GS-reaguurder is van mening dat jonge vrouwen alleen thuis mogen zitten en slechts onder supervisie zich buiten mogen begeven.
Ik kan de gemiddelde GS-reaguurder meegeven dat ze zelf nogal naief zijn als ze denken dat alleen slechte dingen gebeuren in het buitenland, en dan alleen met vrouwen. Ook hier worden vrouwen verkracht en vermoord door (ook autochtone) mannen, 's avonds laat, maar ook gewoon op weg naar school, niet alleen door onbekenden maar vooral door kennissen, vrienden, vaders & broers.

Er gaan NLse jonge jongens dood als soldaat in Afganistan, die worden niet weggezet als naief, maar als stoer en vaderlandslievend, er gaan NLse jongens dood in Syrië, die worden ook niet weggezet als naïef, maar als brute killers. Er gaan mannen dood doordat ze bergen beklimmen, die zijn vervelend want wat zal dat kosten, ze wisten zelf wat de risico's waren. Er gaan mannen dood omdat ze worden vermoord voor geld, die zijn niet naïef maar hebben net pech.

Maar vrouwen, jonge vrouwen, nee, die zijn kennelijk dom en naief als ze doodgaan. Jonge vrouwen mogen niet zomaar naar buiten en niet dragen wat ze willen. Nou de islamitische aap is behoorlijk uit de mouw! En erger nog, in parenting skills er nog trots op zijn dit soort achterlijke ideeën over te dragen aan zoon- & dochterlief.

Tis treurig dat er slechts een handvol reacties erkent dat je risico's loopt ongeacht sexe en dat reizen gewoon leuk is. Dat risico's bij het leven horen. Dat het niettemin treurig is als er jonge mensen doodgaan.

harstef | 25-06-14 | 12:07

Na alle effort, media-hijacks, speur-acties, collecte-happenings en weet-ik-wel-niet wat nog meer verwacht ik minimaal een mooi en smeuig/sappig foto-dagboek uit de gevonden telefoons! En over 3 jaar een boek danwel film met Carice! Voor wat, hoort wat! Liever post-mortem-mediah*er dan dom en onvoorbereid.

alfredwiels | 25-06-14 | 11:56

Freek de Leek | 25-06-14 | 11:43
Ray Mears is een koning. Dank voor de link.

7,62x39 | 25-06-14 | 11:55

Het is natuurlijk heet erg en door en door triest voor de familie dat die twee leuke jonge meiden de dood gevonden hebben in de jungle van Panama. Maar het is ook een beetje hun eigen schuld. Die jungle is niet de Veluwe en ook niet de Ardennen.
Als je gaat wandelen bij een rivier die "Rio Colebra" heet, dan kan je natuurlijk verwachten dat je slagen tegenkomt, want die rivier heet niet voor niets zo. En slangen zitten genoeg in de jungle (Ervaringsdeskundige). Veel slangen hebben zulke goede schutkleuren dat je ze niet ziet en pas voelt als het te laat is. Die meiden hadden zo verstandig moeten zijn NOOIT te gaan wandelen in de jungle. Dat doe je gewoon niet.
Toch mijn medeleven uit de grond van mijn hart voor de familie.

Chiefmate | 25-06-14 | 11:49

Haatgenerator | 25-06-14 | 11:34

Mooi voorbeeld geef je zelf al: voor een motor heb je een rijbewijs nodig, die krijg je pas na talloze lessen en ongeschikten krijgen hem niet. Kan ook ingevorderd worden als je je niet aan de talloze regels en beperkingen houd.
Je rijd motor in een compleet, maar dan tot in de puntjes gecontroleerde omgeving, allemaal om het gevaar in te perken.

Desondanks... gebeuren er toch nog talloze ongelukken.

Er zal heus wel op risico`s gewezen worden als jonge meisjes naar een ver land reizen, maar niemand die controle houd, ze hoeven geen lessen te volgens, bewijs te halen etc.

Juist jouw dwingerige zinnetje "ze moesten het doen voordat je te oud bent, anders zit je met een familie" jaagt dit soort meisjes de dood in... alles moet maar want anders vinden mensen als Haatgenerator je saai.

Copycrauw | 25-06-14 | 11:47

Speculeren is wettig zolang de speculant zich er maar van bewust is dat hij/of zij speculeert.
Oorzaak toeval.

Rest In Privacy | 25-06-14 | 11:44

Het zat er natuurlijk wel aan te komen, maar wat een enorme ramp voor de families. Ik hoop dat beide families kracht bij elkaar kunnen vinden om hier doorheen te komen. Ben er even stil van.

Dakota85 | 25-06-14 | 11:43

Wat verschrikkelijk zeg: twee van die mooie, jonge meiden.
.
Ray Mears heeft een aflevering over overleven in de jungle gemaakt toevallig vlak bij de plek waar Lisanne en Kris verdwaald zijn geraakt. Hij zit in Costa Rica, drie uur rijden van Boquete. Is wel het kijken waard.
www.youtube.com/watch?v=Fi5KlTAWsZc

Freek de Leek | 25-06-14 | 11:43

In een donker hoekje gaan zitten, en huilen. Heel veel huilen.

ljcoster | 25-06-14 | 11:40

... gebruik je tijd om te LEVEN...
Haatgenerator | 25-06-14 | 11:23
Maar doe dat niet zonder na te denken.
Doe wat je graag wilt doen maar wel met een goede voorbereiding. Dan leef je langer en maak je meer mee.

copywriter | 25-06-14 | 11:37

Heel triest voor de nabestaanden dit.
Toch bekruipt mij heel sterk het gevoel dat er zoveel aandacht aan deze zaak word gegeven voornamelijk omdat het goed uitziende mensen betreft van het vrouwelijk geslacht.
.
Zouden het lelijke mannen zijn geweest hadden ze lang niet zoveel aandacht hebben gehad. #Erzijnnogveletientallenvermisten

Helder Groentje | 25-06-14 | 11:36

@Copycrauw | 25-06-14 | 11:18
Rij je motor? Weet je hoe vaak dat fout gaat? Een beetje motor ongeluk heeft een dodelijke afloop. Vind je ook dat motor rijden verboden moet worden?
Of duik je? Of ben je helikopterpiloot? ... alles wat een beetje leuk is brengt risico's met zich mee. Sterker nog, daarom is het waarschijnlijk zo leuk. Nu niet gaan bagatelliseren, natuurlijk zijn er grenzen. Maar er is niets mis met achter je dromen aan jagen. En soms impulsief.
.
Als je ze niet doet als je jong bent dan doe je het nooit meer. Meestal volgt er toch al vrij snel de wens voor een familie, kinderen, dan is het te laat.
Dat het vandaag de dag iets normaler is om een reis te maken naar iets dat niet begint met "Costa" is omdat het nu kan, wat 30 jaar geleden ondenkbaar want onbetaalbaar was.
En sorry, ik mis even de relatie van dit alles met geëmancipeerd zijn.

Haatgenerator | 25-06-14 | 11:34

@Tipped Relic | 25-06-14 | 10:42
Nee, dat ben ik.

hanzebal | 25-06-14 | 11:34

Ik zie de Panamese autoriteiten er voor aan een DNA-match te fingeren om van het gezeik af te zijn. Ik heb hier 0,0 vertrouwen in.

Cuban8 | 25-06-14 | 11:26

@Mastodont Zombie | 25-06-14 | 10:53
Mwa, neuh. Ik ben ook nooit in Panama geweest, van alle reaguurders hier zijn dat er weinig meer dan Vrije Nator. Wel op andere plaatsen, en ik probeer toch iets uit het leven te halen om later op mijn oude dag aan terug te denken. En mocht ik het niet overleven bij een impulsieve poging om iets te beleven, dan heb ik nog steeds veel meer meegemaakt in mijn leven dan dat ik ooit gedaan zou hebben als ik alles op save gespeeld zou hebben.
Het leven is sowieso te kort, dus gebruik je tijd om te LEVEN, dat is alles wat ik zeg.

Haatgenerator | 25-06-14 | 11:23

Mouth Of The South | 25-06-14 | 11:22

Zelfde, min het risico van verkrachting, aangezien homoseksualiteit alleen in de 1e wereld bestaat volgens 3e wereldlanders ;)

Copycrauw | 25-06-14 | 11:23

Wekenlang meegeleefd,
wekenlang gehoopt.
Wekenlang vastgeklampt aan een geknakte strohalm.
Voorbij, voorgoed voorbij....
Meiden, rust zacht.
Familie, heel veel sterkte.

Alpha et Omega | 25-06-14 | 11:23

@hangtiet met knoop | 25-06-14 | 10:59
Dat is jouw keuze. En daar heb ik nou eens helemaal geen waarde oordeel over. Iedereen moet zelf de keuzes maken die hem of haar goed dunkt. De een vind een huisje van centreparks al een hele belevenis, de ander springt het liefst boven de jungle uit een helicopter met alleen een zakdoek rond zijn ballen geknoopt. Ieder het zijne.

Maar: Wat je keuze ook is, neem hem weloverwogen. Iedereen die parachute springt is zich bewust van de gevaren. Zodra het minder exotisch wordt, gaan mensen echter in rap tempo minder nadenken. "Een wandeling is een wandeling". Nee dus. Het Amsterdamse bos is niet de Alpen, laat staan de jungle in midden Amerika. En dat lijkt hier mis gegaan te zijn.

TheEgg | 25-06-14 | 11:22

F#ckingAwesome | 25-06-14 | 11:11

"ziel", "waarde", "ervaring"..... je lijkt de aartsbisschop wel met al die christelijke termen.

Copycrauw | 25-06-14 | 11:22

Copycrauw | 25-06-14 |
Jezus wat klink jij zuur zeg. En wat als het twee jongens waren geweest?

Mouth Of The South | 25-06-14 | 11:22

Haatgenerator | 25-06-14 | 11:15

JIj bent wel een man van uiterste he? OF onbegeleid de jungle in ergens in een 3e wereldland, OF meteen achter slot en grendel met burka.

Best wel extremistische kijk op de realiteit

Copycrauw | 25-06-14 | 11:20

Haatgenerator | 25-06-14 | 10:34

Ja prachtig mooi hoor de "passie" van twee amper volwassen meisjes,dat moet je meteen ook serieus nemen.

Denk wel even na over de maandenlange narigheid en onzekerheid, (kosten wil ik het nog niet eens over hebben, dat vind ik persoonlijk ongepast) die het de ouders, de familie en vrienden, de lokale en nationale overheid, Nederlandse overheid etc. heeft gekost zeg ik toch ergens dat we vanaf nu toch wel kunnen stellen dat een wat minder "coole" en risicovollere passie ook wel leuk is.

Bovendien krijg ik vaak de indruk dat het niet echt "passievol" is maar gewoon een "check" op de to-do-list van jonge meisjes vandaag de dag, ze kopiëren dat van andere meisjes en zelf willen ze dan nog een stapje verder, stoerder, gaver... staat ook leuk op facebook enzo.

Wij juichen allemaal omdat het de: zie-je-nu-wel-hoe-geëmancipeerd-vrouwen-zijn-sprookjes in stand houd.

Copycrauw | 25-06-14 | 11:18

@F#ckingAwesome | 25-06-14 | 11:11
Fucking Awsome reactie. You said it. +

Haatgenerator | 25-06-14 | 11:16

@hangtiet met knoop | 25-06-14 | 10:59
Nog beter, al zouden de een boerka omgeknoopt krijgen en van manlief een verbod krijgen om het huis te verlaten behalve voor de markt dan liepen ze nog minder risico. Zo stom, die meiden die zomaar iets uit het leven willen halen.
Van mij wel een "sterkte voor de familie", ik leef wel mee.

Haatgenerator | 25-06-14 | 11:15

Tipped Relic | 25-06-14 | 10:42
Al zou dat zo zijn, dan nog heb ik geen reden om af te geven op anderen die iets avontuurlijker willen leven. Duizenden die dat ook doen maar niks overkomen. Dan heb je er ook bij die op weg naar hun fapzoldertje uitglijden over een traproede en hun nek breken.

Mouth Of The South | 25-06-14 | 11:14

Dramnatisch voor de familie dat zoiets zo afloopt. Maar ik vind alle rubbertegelreacties wat overtrokken. Je kunt mits redelijk voorbereid prima zonder extreme survivalgear een jungletrail doen in dit soort landen. Net zoals je er prima als jonge meid kunt reizen. Duizenden doen dit ieder jaar, enkelen keren niet terug. Dat heet een risico, en als je er geen neemt in je leven blijf je een ziel zonder ervaringen, zonder waarde.

F#ckingAwesome | 25-06-14 | 11:11

hangtiet met knoop | 25-06-14 | 10:59
Op zich is er niks op tegen om naar Verwegistan te gaan maar zorg dan tenminste voor een goede voorbereiding.
Als je de wereld buiten NL alleen maar kent van mierzoete Disney filmpjes heb je daar een groot probleem.

copywriter | 25-06-14 | 11:08

ongeacht of het nu deze twee jonge vrouwen zijn of andere mensen - ik begrijp gewoon niet waarom er altijd mensen zijn die naar ieder shithole in de wereld moeten reizen.

Ergens in Noord-Cambodja schijnt een waanzinnig mooie tempel te liggen waar je bij zonsopgang de van uitsterven bedrijgde tsilptsilp kunt horen. Zou kunnen maar om daar te komen ga je met een bus die onverlicht over onverharde wegen rijdt, slaapt in hotel waar je 1000 kakerlakken per vierkante meter hebt en komt bij mensen over de vloer die zich eens per week met varkensmest afborstelen ipv wassen.

Geef mij maar drie weken een luxe huisje dat schoon is, waar ik naar een goed restaurant kan en als er een probleem is een infrastructuur bestaat die mij echt kan helpen. Waar dat is? Wel - niet in Verwegistaan maar in de vermaledijde EU - en dan nog in het westelijke deel. Dat er min of meer dezelfde wetten en cultuur bestaan, waar je als vrouw gewoon over straat kunt lopen, enz.

Dus van mij geen "sterkte voor de familie" en dit soort dingen. Waren de twee naar Ierland, UK, Frankrijk of Duitsland gegaan om daar een taal te leren, aan een vrijwilligersproject mee te werken en vakantie te vieren zouden ze nu nog leven.

hangtiet met knoop | 25-06-14 | 10:59

Ach, 'het avontuur beleven'.. liefst zonder kleurscheurtje. De belevingswereld van de tv-gelovige. De wereld als dierentuin.

Mastodont Zombie | 25-06-14 | 10:58

Het is in Rotterdam al moeilijk om te overleven, laat staan in de Panamese jungle.

kd1387 | 25-06-14 | 10:56

'Dan heb je later, op je sterfbed, een mooi verhaal over die dag dat de laptop kapot was. Meer niet.
Succesvol leven begint met risico's nemen. En de deur uit gaan. De wereld verkennen.'
Haatgenerator | 25-06-14 | 10:34
Nu snap ik het: jij beschikt over een superieure natuur (weliswaar klaplopend over twee lijken om je eigen 'gelijk' te bewijzen, maar ach..)!

Mastodont Zombie | 25-06-14 | 10:53

Verdwalen kan redelijk makkelijk in de rimboe. Je denkt je de weg terug nog te kunnen herinneren, maar op de weg terug ziet alles er anders uit en raak je alsnog de weg kwijt. Een overval lijkt me onwaarschijnlijk gezien het gevonden geld, mobieltjes etc.

caspert79 | 25-06-14 | 10:48

Deze meiden woonden daar, dus wisten veel beter wat ze konden verwachten in de jungle...
Haatgenerator | 25-06-14 | 10:41
Ze woonden daar niet, ze verbleven er tijdelijk voor een cursus. Ze wisten totaal niet wat ze konden verwachten in een jungle want anders was dit niet gebeurt.

copywriter | 25-06-14 | 10:46

De Anaalprofeet | 25-06-14 | 10:26
Niet bekend hoe ze zijn omgekomen. Waarschijnlijk opgevroten door een jaguar of een poema.

7,62x39 | 25-06-14 | 10:45

@Haatgenerator | 25-06-14 | 10:41
Ik wel. In 1989 was ik er met een aantal Amerikanen op vakantie. Ik zou je mijn foto's kunnen laten zien maar dat mag niet van... de reisleider.

Vrije Nator | 25-06-14 | 10:44

@Vrije Nator | 25-06-14 | 10:37
Dat kan er bij mij ook niet in.
Zo zal het dan ook wel niet gegaan zijn, denk je wel? Deze dames woonden daar, waren misschien inderdaad een klein beetje impulsief, maar ze wisten sowieso een stuk beter wat ze zouden kunnen verwachten in de jungle dan 99% van de reaguurders hier.

Haatgenerator | 25-06-14 | 10:43

Hans Gruber | 25-06-14 | 08:56
Geen kinderen zeker??

TiTi_no_ghost_237 | 25-06-14 | 10:42

Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:42

Grote mond. Jij kent alleen je kantoor en bent aan het aftellen voor je vakantie met je schoonouders naar diezelfde kutcamping op Ameland waar je al 21 keer bent geweest.

Tipped Relic | 25-06-14 | 10:42

@copywriter | 25-06-14 | 10:29
Natuurlijk kan dat, maar soms gaat het fout, of doe je impulsief iets wat je beter niet had kunnen doen. En dan nog gaan wandelingen bijna altijd goed. En heel soms fout. Deze keer is het zelfs heel dramatisch mis gegaan. Vreselijk. Maar het hoort bij het leven, als je er tenminste iets van wil maken.
Deze meiden woonden daar, dus wisten veel beter wat ze konden verwachten in de jungle dan 99% van de reaguurders hier. Of heb ik iets gemist en is iedereen hier in Panama geweest?

Haatgenerator | 25-06-14 | 10:41

" Er is nu zekerheid.... Maar eigenlijk weten we nog niks" nee Pritt, wij hoeven ook niks te weten. Die arme ouders daar gaat het om, die verdienen de rust om te weten of er nog hoop is, of niet... Dat is alles wat telt. Ik wens de nabestaanden alle kracht om dit onvoorstelbare verlies te verwerken.

TiTi_no_ghost_237 | 25-06-14 | 10:39

Ben ik nu de enige die het een beetje raar vind dat een paar jonge vrouwen, begin twintig, consequent met "meiden" wordt aangeduid?
Om nog eens extra in te wrijven bij de familie dat ze niet zo oud geworden zijn of zo?

frank87 | 25-06-14 | 10:39

@Haatgenerator | 25-06-14 | 10:34
Verken de wereld dan verantwoordelijk. Lees je in. Neem voorraden mee. Ik kan er gewoon niet bij dat deze dames mogelijk zo dom geweest zijn dat ze dachten dat een tripje het oerwoud in gelijk zou staan aan een ommetje in het Vondelpark.
.
@TheEgg | 25-06-14 | 10:34
Klopt. Dat zeg ik juist. Dat je altijd pech kunt hebben, maar dat je zoiets ook over jezelf kunt afroepen door gewoon heel erg dom bezig te zijn.

Vrije Nator | 25-06-14 | 10:37

@Vrije Nator | 25-06-14 | 10:26
En ook die sporten brengen allemaal een mate van risico mee. En daar is op zich niks mis mee. Je neemt maatregelen, en meestal gaat het goed, vanwege die maatregelen. Mocht het toch een keer fout gaan, tja, dat was een weloverwogen beslissing.

Het verschil met zo'n jungle wandeling is dat veel mensen niet beseffen dat die jungle wandeling ook risico's met zich mee draagt, en dus ook geen enkele maatregel nemen. De meest wilde geruchten en ideeën, terwijl de simpelste en meest waarschijnlijke is: Als je verdwaalt in een jungle, dan vinden ze 3 maanden later je resten, als ze al iets vinden. Simpel. Het risico wordt gewoon schromelijk onderschat.

TheEgg | 25-06-14 | 10:34

@Vrije Nator | 25-06-14 | 10:26
Iedereen heeft zijn passie. Deze meiden zouden waarschijnlijk helemaal niet onder de indruk zijn van bungee jumpen. Parasailen. Leren vliegen. Diepzeeduiken. Ze wilden de jungle in.
Velen doen dat en velen komen er ook weer gewoon uit. Soms gaat het fout, net zoals bij diepzeeduiken.
't is net wat je zoekt in je leven.
Ik zie hier wel erg veel reacties van mensen die het zo vreselijk onverantwoord vinden van die meisjes, terwijl ze zelf amper de straat uit komen. Dan heb je later, op je sterfbed, een mooi verhaal over die dag dat de laptop kapot was. Meer niet.
Succesvol leven begint met risico's nemen. En de deur uit gaan. De wereld verkennen.

Haatgenerator | 25-06-14 | 10:34

Haatgenerator | 25-06-14 | 10:01
Maar je kunt de risico's wel minimaliseren door een goede voorbereiding. Kaart, kompas, mes, survival cursus zijn gewoon noodzakelijkheden.
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om je voor te stellen wat er toen gebeurt is.
Die meiden gingen 's avonds na het eten nog even een wandeling maken, zegt de een tegen de ander "goh wat is het hier toch mooi he?" Zegt de ander "ja... maar eh zouden we maar niet eens terug gaan? Het begint al een beetje donker te worden." Op dat moment waren ze al te laat. In die contreien valt de duisternis razendsnel in en twintig minuten later was het pikdonker. Ze raakten in paniek en begonnen te dwalen en toen was hun lot bezegeld. Wat veel mensen niet beseffen is dat het in de jungle 's nachts behoorlijk koud kan worden, in combinatie met klamme kleding verlies je in een razend tempo lichaamswarmte en dat hou je niet lang vol. De eerste nacht zullen ze nog wel doorgekomen zijn, de tweede wellicht ook nog wel maar de derde nacht zonder vuur en voedsel zal rampzalig zijn geweest.

copywriter | 25-06-14 | 10:29

@Haatgenerator | 25-06-14 | 10:01
Je snapt het niet helemaal. Je kan ook level zonder dat je je leven in de waagschaal stelt. Je kunt ook gaan bungee jumpen. Parasailen. Leren vliegen. Diepzeeduiken. Allemaal dingen in een gecontroleerde, veilige omgeving. Dat is, dingen die de mens beïnvloeden kan. Zonder een flinke bulldozer kom je in de echte natuur nergens. En dan bedoel ik echte, rauwe natuur, niet je tuintje vol met onkruid of de fucking Veluwe.

Vrije Nator | 25-06-14 | 10:26

Maar hoe zijn ze nou omgekomen dan?

De Anaalprofeet | 25-06-14 | 10:26

Verschrikkelijk. Heb zelf een dochter van 21. Eigenlijk nog zo jong ondanks dat ze wettelijk volwassen is. Moet er niet aan denken..

nogeentjedan | 25-06-14 | 10:19

@Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:42
Nee, dat begrijp je verkeerd. Het is juist niet eigen schuld dikke bult. Die meisjes wisten niet beter. Dat ligt niet aan die meisjes, dat ligt aan Nederland, waar een rubberentegel eerst gecontroleerd wordt op 20 parameters, gecertificeerd moet zijn en alleen door speciaal getrainde professionals geplaatst mag worden.

Het is naïef om te denken dat een jungle Westlandse kas is zonder glas. De manieren om daar dood te gaan zijn legio. En als mensen er wat dat betreft wat van leren, is de dood van die meiden niet voor niets geweest.

TheEgg | 25-06-14 | 10:14

Ben benieuwd welke informatie ze nog uit de telefoons/camera's halen. Wellicht verteld dat het verhaal.

Hetiswat | 25-06-14 | 10:13

-weggejorist-

Mastodont Zombie | 25-06-14 | 10:09

Woorden schieten tekort. In en intriest! Je blijft hopen en dan nu de verschrikkelijke waarheid. Nu begint het rouwproces maar je leven is voor altijd verwoest.

MarcAntony | 25-06-14 | 10:06

Heel veel sterke aan de nabestaanden.

lekker doelloos | 25-06-14 | 10:06

Wat Mouth Of The South zegt. Weerzinwekkende "zie-je-nou-"reacties. Onuitstaanbaar kleinburgerlijk en Hollands.

7,62x39 | 25-06-14 | 10:05

@Copycrauw | 25-06-14 | 09:32
Inderdaad.
En wat meisjes van 18 ook nooit moeten doen: uitgaan, te hard rijden, motor rijden, aan de rand van een balkon staan, enz... Zijn allemaal meisjes door dood gegaan.
Eigenlijk kan je ze het beste een boerka over hun hoofd trekken en thuis op de bank zetten. Voor hun eigen bestwil, weet je wel.
Maar voor de mensen die WEL willen leven: zet 'm op. Die meisjes jaagden hun droom na. Vreselijk dat het zo af liep. Maar ze probeerden wel om echt iets van het leven te maken. Zonder risico's kan dat niet.

Haatgenerator | 25-06-14 | 10:01

Geenstijl hoereert zich weer lekker. Onlangs zijn een aantal Nederlandse mannen omgekomen in het buitenland, maar daar hoor je dan weer niets over, want dat kopt niet zo lekker als twee jonge dames.

kovariant | 25-06-14 | 10:00

R.i.p,Zal een vreselijk dood zijn geweest,ouders sterkte toewenst,en kunnen het nu een mooi plekje geven.

ron78 | 25-06-14 | 09:59

Die foto ook uit Boquete. Flesjes ijsthee, taalgids Spaans, bus pringles. Triest.

LJBrinkhorst | 25-06-14 | 09:57

Tja. Nieuws wat we allemaal wisten dat er zou komen, vroeger of later.
@Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:24
Het is gewoon een feit dat sommige mensen zo naïef zijn als de pleuris. Dat zij waarden projecteren op andere mensen die zij zelf ook hebben. Helaas is dat wel vaker een probleem in Nederland, en niet alleen met knappe, jonge blondines.

Vrije Nator | 25-06-14 | 09:57

Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:42
met alle hippe gadgets die je kunt kopen voor een dagje op de veluwe gps-partner.nl/index.php?route=product...
kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je zoiets vast ook wel voor de veluwe van panama kunt kopen. Dus geheel zonder schuld zijn de dames niet geweest. Geeft overigens geen pas om het dan postuum maar in te wrijven.

jack and friends | 25-06-14 | 09:52

Copycrauw | 25-06-14 | 09:32

Precies, het is gewoon een feit dat de omstandigheden vaak veel slechter zijn dan in ons airbaglandje. Dat kan te maken met (halve) wilden zoals in Egypte of -sinds jaar en dag- India, maar ook met iets waarvan we het allemaal verliezen: de natuur.

LJBrinkhorst | 25-06-14 | 09:52

Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:42

Ik denk dat niemand het de meisjes persoonlijk aanrekent maar eerder een Europese cultuur die het aanmoedigt om 18-jarige meisje (in principe nog gewoon een kind) naar een 3e wereldland laat gaan terwijl er geen directe noodzaak is om daar te zijn.
Jaja ik weet het, het zou allemaal moeten kunnen, en in utopia kan dat ook allemaal, we leven alleen in de realiteit... en die is bot, hard, medogenloos...

Copycrauw | 25-06-14 | 09:51

Maximaal sneu. Ok iedereen moet het zelf weten maar waarom gaan jonge meiden naar jungles en andere "minder safe" oorden...
Heel veel sterkte voor ouders e.a...

BarneyBoner | 25-06-14 | 09:50

Rust in vrede meiden, sterkte aan familie en nabestaanden

bollekaffer | 25-06-14 | 09:48

Sterkte aan aan familie en vrienden.

killermiller | 25-06-14 | 09:47

Copycrauw | 25-06-14 | 09:32
Ik zie in een hoop reacties een soort van zelfgenoegzaam 'eigen schuld dikke bult' naar voren komen. Waarschijnlijk nooit verder geweest dan Zandvoort aan Zee. Niemand weet precies wat hier gebeurd is, dus houdt die beschuldigingen maar even voor je.

Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:42

jack and friends | 25-06-14 | 09:29

Jackass dat je bent....

gotha! | 25-06-14 | 09:40

@Le Roi | 25-06-14 | 09:37
Dan ga je daar toch aapjes kijken? Tv-klonen genoeg.

Mastodont Zombie | 25-06-14 | 09:40

Jammer van deze oerhollandse, leuke meiden. En overigens de grootste nachtmerrie van mijn partner en ik. Wij doen ook erg veel rondreizen, ook vaak in 'de jungle' in Zuid-Amerika. Je onderschat een 'wandeltochtje' nogal snel, en afstanden die je aflegt vergis je je erg snel in, totaal niet te vergelijken met ons half uurtje Utrecht Amsterdam.

Le Roi | 25-06-14 | 09:37

Het is triest, maar ik vraag me af wat ze daar te zoeken hadden in dat oerwoud? Heeft niemand daar nooit over gesproken hoe gevaarlijk het daar kan zijn?
Dat ze daar beter weg konden blijven..

Rest In Privacy | 25-06-14 | 09:34

Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:24

Onzin, hij kaart een soort taboe-probleem aan: zeggen dat NL meisjes kwetsbaar zijn buiten Europa. Daar moet een bewustwording komen in Europa, anders krijgen we nog meer van deze trieste slachtoffers.

Herinner mij ook refo-meisjes die in Afrika verkracht en gegijzelf werden terwijl zij daar kwamen om les te geven oid.

Copycrauw | 25-06-14 | 09:32

jammer dat juist zulke mooie exemplaren ten onder zijn gegaan.
had wel andere kandidaten geweten voor gone missing in the rimboe.
je gunt het natuurlijk niemand, maar ik zou er een stuk minder problemen mee hebben als die dikke zeekoe die kreupele door de boesboes zou slepen en vermist zou raken.

jack and friends | 25-06-14 | 09:29

necrosis | 25-06-14 | 09:25
Jup. Wellicht is dat em. *virtueel op plus drukt*

Shareholder II | 25-06-14 | 09:28

Heel erg triest. Oliedom dat ze zonder goede begeleiding op eigen houtje het regenwoud ingegaan zijn. Laat dit inderdaad een wijze les zijn voor al die avontuurlijk ingestelde meisjes die op wereldreis gaan. Hier in Nederland is het 1 grote speeltuin maar in zulke landen en hun locaties moet je weten waar je mee bezig bent.

OpperGek | 25-06-14 | 09:27

Blijf het ook vreemd vinden, maar dat is wellicht bij elke verdwijning of onverwachte overlijdenszaak zo...

Wat ik wel hoop is dat Nederlandse meisjes voortaan even twee keer nadenken voordat ze allerlei liefdadigheidswerk gaan doen in griezelige landen. Het staat leuk op je CV allemaal maar er zijn ook landen die wat minder exotisch klinken waar het allemaal veiliger is en je ook van alles "goeds" kunt doen.

Ben zelf ook wel eens met een stel van die dames als begeleiding meegeweest naar een exotisch land, en ze gedragen zich ongelooflijk naïef... ze denken dat de rest vd wereld net zo hard zit te wachten op feministenpraatjes en dat mannen net zulke softies zijn in afrika als in Europa...

Trieste is dat ze dat niet zelf hebben verzonnen maar dat ouders school en media ze doet geloven dat ze untouchable zijn

Copycrauw | 25-06-14 | 09:25

Kameroudste | 25-06-14 | 09:10
Bepaal jij of ze daar wat 'te zoeken' hadden? Ik wordt altijd kotsziek van dat soort nare vingerwijzers. Blijf jij maar lekker fappen op je veilige zolderkamertje. Straks roept mama dat het eten klaar is. Niet vallen over de drempel he.

Mouth Of The South | 25-06-14 | 09:24

Triest voor ouders en andere nabestaanden. Maar zonder gids een of ander trail in de jungle aflopen vind ik niet echt verstandig. Zelfs die survival expert van Discovery heeft altijd nog een cameraploeg en 36 satelliettelefoons bij zich...

LJBrinkhorst | 25-06-14 | 09:22

Ja, ook al heet het het pianopad, jungle is wat anders dan de Hoge Veluwe of de Ardennen. En zelfs daar verdwijnt heel soms een geoefende hiker. Triest allemaal.

KarelMarks | 25-06-14 | 09:22

Hans Gruber | 25-06-14 | 08:56
Nederlandse boer in Spanje? Niks over gehoord.

Shareholder II | 25-06-14 | 09:22

Ik snap een ding niet ? de nieuws-toegevoegde waarde van dit item op de GS
Voor overlijdens-advertenties zijn er legio andere sites ...

FredFlinstone | 25-06-14 | 09:21

Laat dit een harde les zijn voor onstuimige jonge vrouwen.

Rust in vrede.

Van Nostrand | 25-06-14 | 09:16

@jankerd | 25-06-14 | 09:03

Sja, elke nieuwswaarde schiet omhoog met vrouw en/of blank.

Hans Gruber | 25-06-14 | 09:14

Veel sterkte aan nabestaanden.

Nu alleen nog weten hoé ze om het leven zijn gekomen. Panama zit vol (duistere) geheimen...

LangeTijdGeleden | 25-06-14 | 09:12

En zelfs een lied. Maar twee onervaren meisjes in een jungle zonder gids...

pinkelotje | 25-06-14 | 09:11

@jankerd | 25-06-14 | 09:03
Er schijnt zelfs nog een heel vliegtuig met inzittenden vermist te zijn..

hanzebal | 25-06-14 | 09:11

Wat triest, ik wens de ouders heel veel sterkte. Het zijn twee Roodkapjes met de grote Boze Wolf. Ik heb vier zonen van 30+ maar liet ze op hun 20e nog niet alleen op vakantie gaan. Onze buren hadden een zoon die op vakantie naar Spanje ging. Twee maanden later staat de politie aan de deur. In de bergen in Roemenië was zijn rugzak met paspoort gevonden naast een paar botten . . . Na 14 jaar schrijven de ouders hun verhaal in het boek Wachten Went Nooit. Een waarschuwing voor iedereen. Maar ik merk dat elke generatie opnieuw weer dezelfde waarschuwingen nodig heeft. Nu zijn het Lisanne en Kris.

Twee Jeetjes | 25-06-14 | 09:10

Allemaal heel triest, maar het blijven twee naieve gansjes die rondliepen in een land waar ze niets te zoeken hadden.

Kameroudste | 25-06-14 | 09:10

Ontzettend triest nieuws, het zal je dochter maar wezen.
Maar ja, vrouwen en kaartlezen...

Hoeki Oekema | 25-06-14 | 09:10

Bah wat een ellende, RIP meiden en familie

dommeltie | 25-06-14 | 09:09

Het is alleen wel apart dat zij dus gestorven zijn op ong een 10 minuten vliegen van het gebied waar zo druk gezocht is............

I. LoveYoni | 25-06-14 | 09:07

-weggejorist-

fred1434 | 25-06-14 | 09:05

@ Hans Gruber
Mannen zijn expendable.

blabam | 25-06-14 | 09:02

Nu we het toch over nieuws en de media hebben: was dat nu een hoax met die 60 voor het leven zwaar verminkte en dichtgenaaide meisjes in Zweden? Of heeft de Zweedse Joris van dienst ingegrepen en wordt ieder bericht dienaangaande tegengehouden want de multiculturele droom is heilig? Iemand die mij kan uithelpen...

eerstneukendanpraten | 25-06-14 | 09:01

@ Santtulainen | 25-06-14 | 08:42
Ja. Want jungle, hitte, regen, insecten, aaseters, you name it. In korte tijd blijven dus alleen botten over.

BeunDeHaas | 25-06-14 | 09:01

En daar komen de 'sterktewensers' weer. Hup. Even intoetsen en klaar is je quasi betrokkenheid. Alsof de familie de reaguursels op Geenstijl gaat lezen om te zien of er wel genoeg medeleven is. Mafkezen.

PopperFlopper | 25-06-14 | 09:00

Ik ben serieus nieuws-moe over dit onderwerp. Over de Nederlandse boer die vermoord is in Spanje hoor je nauwelijks wat en bij elke mini update hier over gaat 't nieuws weer loco.

Hans Gruber | 25-06-14 | 08:56

Zielig.

prutt_stift | 25-06-14 | 08:56

Tja, treurig. Nu maar hopen dat andere toeristen nou een keer hiervan wat lessen leren. De wereld is geen speeltuin.

Triest nieuws.
Laatst sprak ik ook een meisje dat naar Thailand en omringende landen (alleen) wilde backpacken.

Ik probeerde haar te overtuigen dat het een onjuiste beslissing was. Maar goed, jong en naïf..

Je kan je altijd wat overkomen. Maar dit soort landen.. Verschrikkelijk nieuws.

Nacho_Vidal | 25-06-14 | 08:52

Vreselijk ! Wat zullen die meiden allemaal meegemaakt hebben !?
Voor de familie is er duidelijkheid maar toch ook nog een hoop onzekerheid.
Ik wens de familie heel veel sterkte toe en hoop dat ze deze puzzel snel oplossen.
Echt vreselijk..........

bob de boarder | 25-06-14 | 08:52

Wat we weten is dat Nederlanders nogal eens verdwalen. Kennelijk zijn wij niet geschikt voor wandeltochten in ondoorgaanbare vreemde gebieden. Ik hoop dat dit voorval mensen aan het denken zet voordat ze de wildernis induiken, dan zijn deze meiden in ieder geval niet voor niets gestorven.

* | 25-06-14 | 08:52

Bijzonder triest en afschuwelijk :(

Shape of Despair | 25-06-14 | 08:51

Toch zat die "weirdo fantast op twitter" er waarschijnlijk niet zoveel naast. Als ze inderdaad verdwaald zijn geraakt dan zullen ze vast ook foto's gemaakt hebben...

Tommygunner | 25-06-14 | 08:51

Santtulainen | 25-06-14 | 08:42

Een aaseter in de jungle weet het verschil echt niet tussen een mens en een aap. In beide gevallen is het eindresultaat echter hetzelfde.

eerstneukendanpraten | 25-06-14 | 08:50

Geen verrassing, gezien de tijd die was verstreken. De enige vraag is, wat is er gebeurt? Verdwaald? Vermoord? Aangevallen door een dier?

vindead | 25-06-14 | 08:48

Ja, zeker triest.
Laat de media aandacht er dan maar toe dienen, er vanuit gaande dat de meisjes vrijwillig op pad zijn gegaan, dat je toch heel goed moet uitkijken en voorbereiden. Wandelpad is daar net iets anders dan hier. En niet overal is Twitter. Meer waarschuwen lijkt op zijn plek -m.i. respecteert en eert dat de meisjes enigszins.

Shareholder II | 25-06-14 | 08:48

Dit zat er eigenlijk al een tijdje aan te komen.

eerstneukendanpraten | 25-06-14 | 08:48

Sterkte voor de familie.

Ars Vivendi | 25-06-14 | 08:42

Vergaat een lichaam zo snel dat na 2,5 alleen botten overblijven? Waar waren de kleren? Waarom zijn ze niet gevonden toen het wandelpad werd afgezocht...?
Vragen vragen vragen
...

Santtulainen | 25-06-14 | 08:42

Verdrietig nieuws.
Toch wel fijn dat er aan de slopende onzekerheid een einde komt, ook al betekent dat het einde van de hoop en het begin van het verwerken van het verlies.
Ik hoop dat de media de familie nu met rust laat.

niet voor de hond | 25-06-14 | 08:41

Expeditie Robinson gone wrong...
RIP lieve meiden.

wakkere_nederlander | 25-06-14 | 08:39

wat de uitslag zou worden wisten we allemaal wel, nu nog uitvinden waar aan ze gestorven zijn.

zundappboer | 25-06-14 | 08:37

Ik wens de familie en vrienden heel veel sterkte met dit verlies.

robW | 25-06-14 | 08:37

Sterkte voor de nabestaanden.

nielsjuuh23 | 25-06-14 | 08:37

[ ... ] *woordenloos*

Centauri3 | 25-06-14 | 08:36

Een trieste ontknoping.

Rest In Privacy | 25-06-14 | 08:36

R.I.P.

Enrikio | 25-06-14 | 08:35

Heel veel sterkte voor de familie en vrienden. Kan me niet voorstellen hoe die zich voelen..

Mesmer | 25-06-14 | 08:35

Triest meer woorden heb ik er niet voor.

Bluto Blutarsky | 25-06-14 | 08:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken