Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ebru Umar- Wanneer werken jullie?

ebrupica100pix11.jpegDe een kreeg een visum van drie maanden, de ander voor een half jaar. Dat ze getrouwd zijn en samen naar Nederland komen, maakt niets uit. “Het heeft te maken met het reisverleden,” lichtte de Consul-Generaal te Istanbul me toe. “Als je vaker buiten Turkije geweest bent, krijg je een visum dat langer geldig is.” Fair enough. Zij is sales manager FMCG in Istanbul, hij zit in de verzekeringen. Jong nog, net getrouwd. En willen nu wel eens bij de Nederlandse familie op bezoek. En zo stond de Nederlandse familie afgelopen week na middernacht op Schiphol. Waar we elkaar door de drukte bijna misliepen. Ze stonden al op perron voor de laatste trein naar Sloterdijk. Godzijdank een SMS: "Ebru, het perron is leeg, klopt het wel? En is dit echt het grootste vliegveld van Nederland? Ik bedoel, álles is gesloten?" Middernacht of niet, leg het concept ‘gesloten’ maar eens uit aan Istanbul-Turken. De volgende culture shock beleefden ze op Sloterdijk. “Zijn dit kantoorgebouwen? Maar er werkt niemand, alle lichten zijn uit.” Ik wees erop dat het inmiddels bijna 01.00 uur was maar stuitte op onbegrip: “Ik heb bij ons nog nooit meegemaakt dat er niemand op kantoor is. Op elk moment van de dag loopt er nog wel iemand rond.” Probeer maar eens uit te leggen dat je niet mag werken, iets met werktijden en beveiliging, en dat je – zoals ik nog weet van mijn corporate dagen 20 jaar geleden – toestemming moet hebben om over te werken. Ik verbood ze fietsen te huren. No way dat ik mensen die ik ken aan die kamikaze der kuttoeristen laat meedoen. Ik legde uit dat wij het niet zo op toeristen hebben. Zeker niet de fietsende. Dat ze niet op de weg moeten lopen maar op de stoep. Dat de grachten geen Disneyland zijn. Dat ze op hun spullen moeten letten, geen taxi moesten nemen omdat ze afgezet zouden worden en vooral veel moesten lopen. Zo groot is Amsterdam tenslotte niet. Prima. Om 18uur stonden ze bij de Heineken Experience voor de deur: gesloten. “Maar... er wilden nog heel veel mensen naar binnen! Klanten, betalende klanten. Ze sluiten al om 17.30, begrijp jij dat nou?!” Ik deed een poging om uit te leggen dat winkels om 18 uur sluiten, dat er wat supermarkten zijn die tot 22 uur openblijven (of 20 uur) en dat we in grote steden koopzondagen kennen: winkels die tussen 12 en 18 uur geopend zijn. O, en dat keukens van restaurants om 22 uur meestal al dicht zijn. Ook als er betalende klanten binnenkomen. Je zag ze, met hun 15 vrije dagen per jaar, rekenen in hun hoofden: wanneer werken die Hollanders wél?! Donderdagavond op de onvermijdelijke tourist trap Rembrandtplein: “Ebru, wat is een typisch Hollands gerecht, wat moeten we eten?” Ik bestelde loempia’s in plaats van bitterballen (yuk!) en stamelde iets van rijsttafel. Serieus, ik heb geen idee hoe Hollandse stamppot of een Hema worst smaakt, laat staan dat ik voedsel dat er zo uit ziet in mijn mond stop. Het werd saté, friet en tomatensoep. “Zijn we nu in een gebied waar de winkels een speciale vergunning hebben, ik bedoel, het is 20 uur en nog druk op straat.” Het concept koopavond. Weer iets om uit te leggen. Opeens was het half tien. “Huh? Maar het is nog steeds licht, en de zon schijnt nog! Zó lekker!” Nederland door de ogen van jonge toeristen. Een eyeopener. Gelukkig zijn ze weer weg. Mét een of ander Heineken tapcertificaat op zak.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Rups444 | 11-06-14 | 03:19

Prima stuk en helemaal raak.
Typisch om de kneuterboeren reacties hierboven te lezen.
Allemaal mensen die nooit in het buitenland hebben gewoond of gewerkt. Zich werkelijk beledigd voelen dat Nederland als een klein gehucht wordt neergezet.
Het IS een klein gehucht in alle opzichten. Amsterdam is een klein stadje met nog geen miljoen inwoners waar alles altijd vroeg sluit en laat opengaat.
Ondenkbaar voor een wereldstad. Dat ben je dus ook niet als Amsterdam of als Nederland. Het is een verzorgingsstaat waar alles door de overheid staat. Dat zijn de Nederlanders zelf schuld. Hun hang naar zekerheid, zorg, veiligheid is gelijk aan die van een gecastreerde stier op 80 jarige leeftijd. Wil je een verzorgingsstaat, dan blijf je altijd klein en kneuterig.
Mensen die vewl reizen of in het buitenland werken if wonen begrijpen dit meteen.
En humor of zelfrelativering is natuurlijk ook ver te zoeken in NL.

Lompe Loel | 09-06-14 | 18:19

Vreselijk he, op vakantie gaan en er dan achter komen dat het 'daar' allemaal anders is dan 'hier'. Zo is er toch ook helemaal niks aan aan al dat reizen. Als we het nou eens overal hetzelfde maken ! Niet spannend, maar dan hoef je je tenminste niet meer zo te verwonderen als je eens op stap gaat. Lekker veilig. Alleen maar zien en beleven wat je al kent ! Ja dat lijkt me geweldig ! U ook mevrouw Umar ?

Bijkomend voordeel is natuurlijk dat we minder last van import zullen hebben. Ze hebben immers alles thuis al !

Skyeisthelimit | 09-06-14 | 16:20

-weggejorist-

Zure Sigaar | 09-06-14 | 14:35

Ach Ebru. Jij moet als seculiere Turkse weten hoe je vrienden gewend zijn aan service. Turkije is het serviceland bij uitstek. Nadeel is dat ze vreselijk verwend zijn en dus meteen gaan zeiken als ze niet de service krijgen die ze In Istanbul of Izmir krijgen en dat zeuren doen ze net zo hard in bijvoorbeeld Londen, Parijs, Milaan of Kopenhagen, het zijn gewoon verwende nesten.

Basil Fawlty | 09-06-14 | 14:31

Wat is je punt nu Ebru?

bosmaloot | 09-06-14 | 13:35

Klopt 3 kwart van Amsterdam werkt niet iets met cultuuuuur te maken !! er zijn hondereden banen vrij op Schiphol vooral de bagage afdeling , geen Amsterdammer die er op af komt , verstoppen achter schoteltje of theehuis om daar de laatste informatie op te doen over hoe kunnen we nog meer binnenhalen om zomenteen mooi huis te bouwen in zandbakkiestan , is veel belangrijker dan werken , en ze hebben nog gelijk ook als de leiders van dit land dit normaal vinden zal het altijd zo blijven .

Jetstream | 09-06-14 | 13:06

Ofwel... kijk naar je eigen Is-tan-jan-boel.

Premier Trutte | 09-06-14 | 13:06

Ik kwam een keer in Istanboel. Alles toeterde en pepperder door elkaar in in een kakofonie van oorverdovende geluiden waarin iedereen om voorrang schreeuwde. Ik zag vermoeide gezichten van uitgebuite mensen wiens gelaat de kleur van het teallicht had aangenomen waaronder ze overuren maken. Er werd mij afgeraden om lopend door de stad te gaan Er waren heftige protesten en tegenacties van politie waardoor je de kans had om of een steen, of een traangskogel te koppen of onder de voet gelopen te worden door een op hol gelslagen massa, 24 uur per dag. Ik krijg een droge mond van al deze ellende en verlang naar een biertje. Het nieuwe regime verbiedt mij echter na 8 uur nog een biertje te nuttigen. Schijnt niet halal te zijn. Nou geloof ik niet in al die reli-onzin maar ik moet er toch aan geloven. Na het weekend, waarin ik aardig verkleurd was, van de aanslag van roet en koolmonoxide ging ik weer gelukkig naar Nederland.

Premier Trutte | 09-06-14 | 13:03

Enn euhm ... tot alle toeristen. Kom es op een christelijke tijd in Amsterdam door:

's ochtends om kwart voor negen bv. fietsend door de van Wou. Richting Rembrandtplein. Als de ergste stroom verkeer al voorbij is maar er nog geladen en gelost wordt. De bezemwagentjes en vuilnismannen fluitend hun werk doen.
Of als ik langs het mooie Oosterpark in het prille zonlicht fiets waar ik de geuren van de daaropvolgende opbouwende Dappermarkt opsnuiven doeT. ach dit soort van lyrics krijg je wel als stadtsnomade ... en de meesten kunnen er gelukkig wel mooi over scribben ...

Centauri3 | 09-06-14 | 12:01

werken...?

Enrikio | 09-06-14 | 11:41

Als je in de tijd die je werkt ook een beetje doorwerkt ("ar beids pro duc ti vi teit"), kun je gewoon op tijd naar huis, heb je tijd om nog even boodschappen te doen, en kan die arme middenstander ook gewoon op tijd naar huis.
Het is meer een kwestie van non-beschaving dat middenstanders 18 uur per dag open moeten zijn om een beetje inkomen te verdienen.

Balthasar | 09-06-14 | 11:10

@Japannert | 08-06-14 | 23:14
Ik weet niet waar je woont in Nederland, maar het beeld dat iedereen thuis achter de buis SBS6 zit te kijken, klopt echt niet. Ik heb ooit eens een paar Amerikaanse vrouwen de Nederlandse steden laten zien, en die gingen helemaal uit hun bol van de terrassen en levendigheid in Nederland. En waar in Europa zitten de mensen in februari al buiten, als er ook maar één zonnestraaltje is maar de temperatuur nog rond de tien graden schommelt? Kortom: kom eens buiten Emmen, Almelo of Lelystad of welk ellendig oord je ook woont, en ga eens naar een stad.

Brou Is Back | 09-06-14 | 11:07

Als ik er meer aan zou overhouden zou ik best meer willen werken. Nu wordt het toch maar geroofd.

doskabouter | 09-06-14 | 11:03

@Amazing Tukker | 08-06-14 | 21:43
Gelukkig hóeven wij Nederlanders niet zo lang en hard te werken, omdat we slimmer en efficiënter zijn. Ik heb veel in buitenlanden gewerkt (Westers en Aziatisch) waar lange, lange kantoordagen gemaakt werden. Maar met een effectiviteit die niet in de buurt komt van die van Nederland. Zelfs een Nederlandse ambtenaar (toppunt van inefficiëntie) is altijd nog doeltreffender dan de gemiddelde Fransoos. Of zelfs Amerikaan.
.
Bedenk: hard werken is voor domme mensen; wie slim is, kan zich permitteren lui te zijn.

Brou Is Back | 09-06-14 | 10:52

Mijn twee centen.

Mijn Indonesische vriendin keek de eerste keer dat ze in Nederland kwam haar ogen uit. Haar eerste vraag toen we Schiphol verlieten en de A9 op draaiden: waarom lopen hier geen eten-verkopers op de snelweg? Gevolgd door "wat is het hier schoon!" en "wat rijden de mensen gedisciplineerd."

Ze keek erg uit naar een bezoek aan Amsterdam, maar dat viel tegen: ze vond het smerig, anarchistische fietsers en onvriendelijke mensen. Gent daarentegen vond je prachtig.

Winkel-openingstijden snapte ze evenmin als de gasten van Ebru. Winkels die uitsluitend open zijn op momenten dat het leeuwendeel van de klanten moet werken, eigenlijk vind ik dat nu ook wel een beetje raar.

Qua Nederlandse en Vlaamse keuken: haring, vers brood, asperges en tosti's behoren tot haar absolute favorieten - al gebiedt de eerlijkheid me toe te geven dat ze de Indonesische keuken(s) wel prefereert. Maar dat zijn er meer.

De welvaart, met vuilniswagens die niet een grote stinkende berg afval in een open laadbak hebben, al die mensen met nieuwe en grote auto's, het gebrek aan bedelaars (in ieder geval nu nog), de zorg voor onze resterende natuur, de verzorgde musea, bioscopen, terrasjes: haar reacties op voor mij "gewone" dingen hebben mijn ogen ook wel geopend voor de ongewoonheid van datgene dat wij als vanzelfsprekend zien.

Ik kan me voorstellen dat om 1 uur 's nachts op een industrieterrein oid rondlopen een deprimerende ervaring is. Half acht 's morgens in een abattoir is vast ook niet zo fijn. Maar als toerist zou je misschien andere plekken en tijden kunnen kiezen? Ieder land heeft tenslotte zijn voor- en nadelen.

BTW Ook in Indonesië krijg je na 10 uur 's avonds vrijwel nergens nog eten en zijn de kantoren om vijf uur potdicht. Toch vind ik het er geweldig.

vraagstaart | 09-06-14 | 10:31

@necrosis | 09-06-14 | 09:00

Lees mijn stukje nog maar eens, dat is niet wat ik zeg.

caspert79 | 09-06-14 | 10:08

Werken, werken en nog meer werken voor het klootjesvolk.
Conclusie, Ebru is een VVD ert.

Willem van Rood | 09-06-14 | 09:38

Dus als ik het goed begrijp legt Umar hier, vrij omzichtig, uit waarom de Turken die wèl hard willen werken hier met geen stok naartoe te slaan zijn?

pietvanvliet | 09-06-14 | 09:35

@Ebru: Waarom kom je met zulke cliché's als het om Nederlands eten gaat? En hoe kun je er zo over oordelen als je het nog nooit geproefd hebt? Daar spreekt geen open blik en open mentaliteit uit!
Familieleden van ons wonen in een ander land, en als die bij ons zijn, willen ze graag "Hollands' eten voorgeschoteld krijgen. Dat kan een keer stamppot zijn, maar niet in de zomer. Want, Ebru, stamppot is winterkost. Welke stamppot dan ook. Ook rookworst hoort meer bij de koude jaargetijden dan bij de zomer.
Maar een stuk gebakken vis met een lekkere salade en gebakken aardappeltjes, of een balletje gehakt met (goed!) gekookte groente(n), gekookte aardappelen en jus, dat is ook Nederland. En dit is maar een heel klein voorbeeld.
Als toetje graag een typisch Hollands toetje, zoals vla, yoghurt of pudding met saus. Met een toef slagroom, uiteraard.
Soms zet ik mijn gasten wel eens een Indonesische maaltijd voor, als nasi of bami, en vertel ze dan dat dit weliswaar import-eten is, maar dat dit wel tot de traditionele keuken is gaan behoren. Daar hoort dan ook saté bij, inderdaad.

Ebru, je kennelijke afkeer van goed Nederlands eten komt niet goed op mij over, het voelt hooghartig, vol dédain. In mijn ogen ben je dan niet geïntegreerd.
Het is, sorry dat ik dat zo zeg, die typische houding van bepaalde groepen immigranten die wel in onze welvaart willen delen, maar voor de rest zich ver verheven voelen boven alles wat typisch Nederlands is.
Jammer.

L.E. Raar | 09-06-14 | 09:23

@miko | 08-06-14 | 22:45
Dat zijn de uitzonderingen Miko! Dat is hier geen regel...

Wijze Uil | 09-06-14 | 09:23

Een typisch hollands gerecht... en wat zegt Ebru dan...?
Loempia
Goh.. wat een wijsheid weer van haar

IngridvanHenk | 09-06-14 | 09:10

Die Turkse gasten , Ha Ha, , net Nederlanders. De monden vallen open in een ander land, " bij ons is dat anders ".de prijzen ,de smaken en het weer.
Mij is altijd opgevallen dat in de zg armere landen ze je liefhebben en haten om je vermeende rijkdom.
Opvallend dat men je daar nooit vraagt wat hier iets kost. En waarom hier geen bedelaars de stoepen vullen en velen ' savonds om 11 u in bed liggen.
Maar over een paar jaar zullen ze zich niet meer hoeven te verbazen over onze rijkdom .
En zal er s nachts van alles te eten zijn op straat. Ook als het vriest.

Ik kook ook | 09-06-14 | 09:08

Totaal niet boeiend dit.

roodgrapje | 09-06-14 | 09:06

Ik heb alsmaar het gevoel dat ik dit artikel van Ebru al eerder heb gelezen en kan me niet voorstellen dat dat gisteren was. Ik ben in de war. Koffie dan maar.

Rest In Privacy | 09-06-14 | 09:05

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:34
"Iemand waarvan je aanneemt dat het een trol is, gaan voorzien van statistieken met bijbehorende linkjes."

Ik heb me rotgelachen met die cijfers anders; de allochtonen van Turkse komaf doen het slechter dan die van Surinaamse komaf. En die laatste maken nota bene zelf grappen over het hebben van een hele andere reputatie. Dat met die trol dat valt wel mee hoor. Alleen zijn er mensen die er niet van houden iets anders te horen dan ze graag willen horen. Tjaaa..

kloopindeslootjijook | 09-06-14 | 09:04

@caspert79 | 09-06-14 | 08:43
Bij grote supermarkten is het normaal dat je niet om 20:59 hoeft binnen te wandelen als ze om 21:00 sluiten.
Als ik een MKB'er was met een eigen zaak, zou ik overwegen om desnoods nog een uur open te blijven als ik nog flink wat omzet zou kunnen genereren.
Bij een supermarkt ligt dat anders.

necrosis | 09-06-14 | 09:00

Het is waar, maar ga eens naar het schatrijke Zwitserland, of Luxemburg, dichter bij huis. Na acht uur 's avonds zit alles op slot.

Jan Zand | 09-06-14 | 08:57

Seraphin | 08-06-14 | 22:36
"Tony Chocolonely is de meest gore, ranzige, onvreetbare kutchocola die ik ooit heb geproefd."

Helemaal eens. Maar daar ging het even niet om.

kloopindeslootjijook | 09-06-14 | 08:56

In 1960 hebben we de 48-urige werkweek, waarbij er ook op zaterdagmorgen werd gewerkt, afgeschaft. Loopt Turkije dan 50 jaar achter?

kloopindeslootjijook | 09-06-14 | 08:53

Misschien volgende keer even naar het rijksmuseum,voor iets typisch nederlands,is gewoon het hele jaar open,om 7 uur sávonds een hapje eten daarna nog even lekker ergens terrasje pakken tot 1 uur s'nachts en lekker je bed in want morgen is er weer een nieuwe dag,dat is nederlandse cultuur en niks mis mee,volgens mij.Nog een paar tips voor als de winkels dicht zijn,Zaansche schans,Musea,dierentuin,waterfietsen door de grachten,rondvaart,seightseeingtour met de dubbeldekker door Amsterdam.

mokummer | 09-06-14 | 08:48

Mensen die wat te zeiken hebben over dit kikkerlandje mogen wat mij betreft opzouten naar het land van herkomst.
Daar is het vast een stuk beter dan hier!
*sarcasme-teken zoeken doet*

necrosis | 09-06-14 | 08:47

Ebru heeft wel een punt. Onlangs raakte ik in gesprek met een Vlaamse over de Nederlandse horeca. Ze vertelde me ook dat ze eens in NL werd weggestuurd omdat ze een kwartier voor sluitingstijd met een groepje bij een pannekoekenrestaurant aankwam. Ik kon het haar ook niet uitleggen. Feit is dat de gastvrijheid in onze horeca doorgaans afwezig is, om over vreetbaar voedsel en een redelijke prijs nog te zwijgen. Ook altijd grappig is, wanneer je te vroeg voor een winkeldeur staat en het personeel doorgaans uit zijn / haar neus te vreten, dat de deur geen milliseconde te vroeg open zal gaan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat een 24 uurs economie zaligmakend is, maar ik kan me goed voorstellen dat NL voor veel toeristen nogal een kneuterige ervaring is.

caspert79 | 09-06-14 | 08:43

Hoi Ebru. Als we zouden willen dineren na 22:00 uur, zouden alle restaurants open zijn, maar we willen hier om 23:00 uur slapen (en onze kinderen om 20:00 uur i.p.v. op straat rotzooien) dus dat wordt een beetje moeilijk hè. De tent openhouden voor die ene hongerige Turk is niet echt winstgevend. Heb je wel eens de Nederlandse werkgeverslasten van een paar medewerkers uitgerekend Ebru?

Ome Gijs | 09-06-14 | 08:40

In het buitenland een potje gaan lopen zeiken dat het er niet is zoals thuis: het lijken haast net gewone mensen.

simpelman | 09-06-14 | 08:33

Seraphin | 08-06-14 | 22:31
"arbeidsparticipatie Turkse Allochtonen: 46% in 2002, Autochtonen: 68% in 2002, niet westerse allochtonen 57% in 2002"

47% ? Dat is slechter dan Surinamers. En die zouden een hele andere reputatie hebben dan de hard werkende Turken. Wat zou Ebru daar van vinden?

(Overigens zullen de babyboomers de score in 2013 van de autochtonen omlaag trekken, tenzij er een leeftijdfilter einde leerplicht-pensioen wordt gebruikt)

kloopindeslootjijook | 09-06-14 | 08:32

Haha goed stuk .. Ik werk voor een groot maritiem bedrijf meestal buiten Europa(daar wel 24/7 ) .. Om het hoofdkantoor te bereiken is altijd een gepuzzel , niet tussen vrijdagochtend en maandagmiddag , nou ja dinsdag - woensdag donderdag dan tussen 9 en 4 .. Moet je tijdverschil van gemiddeld 6 uur bij optellen aftrekken ... Waren we met collega ( meestal uit oud soviet staten op curacao ... Ik trots om iets van t eiland te laten zien ; exact t zelfde ; alles dicht , ook nergens een taxi te krijgen , omdat niemand bijten di -do / kantoor uren wil werken .. Ook van hun Alom verbazing

sparrow | 09-06-14 | 08:27

Nederland:
Mensen die willen werken voor hun geld, mogen niet.
Mensen die niet willen werken voor hun geld, hoeven niet.
Zo kort genoeg samengevat?

CynicalBastard | 09-06-14 | 08:17

Gewoon normale Turken hoor, lekker dedain zeiken en zelf helemaal niks meebrengen. Triest dat je na zoveel jaren hier totaal incompetent blijkt om deze mensen iets van de Nederlandse cultuur bij te brengen.

Nuff said

netniet | 09-06-14 | 08:06

Wat maakt het in godsnaam uit wat een toerist *vind(T) van Nederland? Correctie :-D ( beter zelf verbeteren dan iemand anders ).

@baybabmus | 09-06-14 | 08:04

@Ebru een beetje eentonig? Weeral Turkije en weeral de Turken. Dit keer zelfs haar eigen familie. Wat maakt het in godsnaam uit wat een toerist vind van Nederland? Er zijn er zo veel en ook veel Nederlanders op reis in andere landen dat ook kan tegenvallen. pff, Ik denk dat Ebru liever in Kusadasi woont dan in Nederland. Ze heeft het over niets anders dan over Turkije, Islam, Moslims, bla bla bla... Iedereen moet zijn brood op één of ander manier verdienen zeker?

@baybabmus | 09-06-14 | 07:50

De moraal van dit verhaal: Nederland heeft zijn samenleving veel efficiënter ingericht dan Turkije. Efficiënter werken = meer vrije tijd.

De Hoer van Babylon | 09-06-14 | 07:49

@Morgenhout | 08-06-14 | 22:46
De supermarkt bij mij om de hoek is 7 dagen per week open van 8 tot 22 uur. Ook op zondag, ook op 1e pinksterdag. Alleen op Oudjaarsdag en 4 mei wil ie wel eens eerder dicht. Dus daarin wijkt Istanbul dus ook af van 020. www.ah.nl/winkel/8634

BozeKater | 09-06-14 | 07:44

Inderdaad de kneuterigheid in dit land. Ik moet ook regelmatig uitleggen dat winkels hier op zaterdag 's avonds niet open zijn, op zondag ook niet. Vanuit mezelf keek ik hier niet van op. Ik kom uit de traditie, zondag was er helemaal niks open, dus voor mij is zondagsopening van winkels is al een verbetering. Echter voor andere Europeanen is dit onbegrijpelijk. En dat zie ik nu ook na veel gereisd te hebben. Opzaterdagavond nota bene! Men heeft weekend, wil eruit, wil geld uitgeven en dan is alles dicht?? Zondag idem dito.

pjisonline | 09-06-14 | 07:37

@K1100 | 09-06-14 | 03:29
Ik heb het al eerder gemeld: het enige goede aan 020 is GSHQ!

necrosis | 09-06-14 | 06:29

In een land als Nederland waar iedereen bijna hetzelfde verdient zit je dus met het probleem dat arbeid heel duur is. Enerzijds ben ik trots om te kunnen vertellen dat zelfs schoonmakers en vuilnismannen 1x of zelfs 2x per jaar op vakantie kunnen. Maar aan de andere kant... Je komt in een winkel om een spijkerbroek of shirtje te kopen van een leuk merk en die blagen die er werken kijken je aan alsof ze Gianni Versaci zelf zijn!

Of als de drogisterij om 10 voor 6 al bezig is om af te sluiten en ik nog een pakje of een rolletje van wat dan ook nodig heb en je vraag of het nog ff snel mag. "Ja wij willen ook gewoon op tijd thuis zijn hoor"! Dan denk ik ook de nivellering is scheef getrokken in Nederland...

Maar goed, in geen elk land is het perfect en er zal altijd wel wat te zeiken blijven. Maar ik ben blij dat ik voor mezelf Nederland als vakantieland mag beschouwen waar ik nu per jaar maar 2-3 weken ben. Lang zat.

A.J | 09-06-14 | 05:06

Echt bizar hoe een doodnormaal stukje context van Ebru zo de grond in getrapt wordt met de meest debiele vooroordelen die kant nog wal raken. Leuk voorbeeldje van vooroordelen, ik woon in het buitenland en zag daar tot mijn verbazing hoe volwassen collega's lachend achter de tv zaten te kijken naar een programma dat in mijn ogen te debiel voor woorden was. Dit alleen omdat ik het niet kon verstaan. Wat denk je, kom ik een paar maanden later terug in Nederland en ik flikker de tv een keer aan....... de tv kantine!!! Hoezo debielen kanaal, als een buitenlander dat zou zien wat moeten ze dan wel niet van ons denken. Andere gewoontes maakt iemand van buitenlandse afkomst niet minder hoor, gelukkig niet want anders hadden wij met onze Nederlandse gewoontes ook wel ergens onder aan de ladder van beschaving gestaan. Houten schoenen.... pffff

Sabel Tasman | 09-06-14 | 04:36

Sterker nog; na wat simpel googlewerk lees ik dat de openingstijden van musea of bijvoorbeeld supermarkten in Istanbul gewoon hetzelfde zijn als in Nederland.
Je fantaseert er weer op los Umar en dit is nauwelijks de eerste keer.

Biff Eagleburger | 09-06-14 | 04:11

Geen rasismies gezeik mier hier in Holland aub! We hebben er al genoeg gezeik mee

LulZig | 09-06-14 | 03:55

@Lewis Lewinsky | 09-06-14 | 03:23
In Mexico is het dankzij de toeristen. In Cuba Is het om te overleven. Wat ik daar gezien heb tart elke fantasie. Wees blij dat je in dit land mag leven, hoe k*t A'dam ook is.

K1100 | 09-06-14 | 03:29

@K1100 | 09-06-14 | 03:21
Tx.
*tranen droogt*

Lewis Lewinsky | 09-06-14 | 03:23

@Lewis Lewinsky | 09-06-14 | 02:56
troost je, hier is het niet veel anders en in de rest van Europa ook niet. In Spanje zijn de winkels vaak tot tien uur open, maar gesloten van twaalf tot vijf (behalve de grote supermarkten). De enige 24 uurs economie heb ik gezien in Mexico en Cuba.

K1100 | 09-06-14 | 03:21

Ik heb zakelijk redelijk veel met Turkije van doen en die werken net als ons op kantooruren. Gezien Umars track record, zal een groot deel van deze 'column' ook wel weer zijn verzonnen.

Biff Eagleburger | 09-06-14 | 03:06

@K1100 | 09-06-14 | 02:31
Van Amsterdam is na de achtereenvolgende schrikbewinden van Cohen en Van der Laan eigenlijk niets meer over.

De gelukkige arbeidersbevolking staat om zes uur op. Na 18:00 uur is de stad uitgestorven, op illegalen, toeristen en buitenlanders na.

Ik kan het weten, want ik woon er.
*in snikken uitbarst*

Lewis Lewinsky | 09-06-14 | 02:56

Overigens, voor de goede verstaander, schept Ebru een beeld van haar gasten als wat onbereisde onwereldse typetjes, die weliswaar aan de ene kant de flexibiliteit van de cosmopoliet missen en daardoor wat verbaasd reageren op 'wat de boer niet kent', maar anderszijds ook bij tijd en wijle met positieve verbazing - zie de voorlaatste zin.
<br>
En laten we eerlijk zijn - en ik kan dat zeggen want ik heb ook een goede 3 jaar in Bos en Lommer gewoond - Bos en Lommer, en nog veel sterker Sloterdijk, zijn vooral door de plattelandsimport, zij het van buiten de grenzen, heel dorps en hebben weinig met Amsterdam als stad van doen.

pvpb | 09-06-14 | 02:56

In Den Haag e.o. zijn supermarkten tot 20:00 of zelfs 22:00 uur open. Shoarma is om drie uur 's nachts prima verkrijgbaar en in de juiste wijken zijn de winkeliers altijd open. Daar wordt de sluitingstijden wet nooit gecontroleerd. Begin jaren negentig kwam ik meestal om half zeven thuis en was boodschappen doen onmogelijk. Ik was toen ontzetten blij dat de appie tot zeven uur open bleef. Ik vermoed dat de situatie in A'dam niet onderdoet voor die in Den Haag.

K1100 | 09-06-14 | 02:31

En heb je ze ook de pracht wijkenvo barstens voll Turken en Marokkanen laten zien die nooit werken. Nee zeker. .....

Woehahahaa | 09-06-14 | 01:44

Die Ebru kwal doet elke week weer haar best om alles wat met Turkije te maken heeft op te hemelen. Alsof zij de redster wil zijn van alle Turken hier in Europa. "Oooh kijk ons nou modern zijn en alsjeblieft vergelijk ons niet met andere auslanders". Zo geforceerd meid. Dat nationalistische gedoe icm jouw uiterlijk zal er voor altijd zorgen dat je een auslander bent: gisteren, vandaag, morgen en voor altijd. Dus aub houd op met dat geslijm en trouw je neef. Tenminste.... als hij niet hoeft te kiezen tussen jou en zijn geit. Ik zou voor de geit gaan.

verdonk-jugend | 09-06-14 | 01:18

Het is hier geen Turkije, Ebru. Wen er maar aan, of vertrek.

Schoorsteenveger | 09-06-14 | 01:16

Type toerist dat op vakantie gaat om zich lekker verheven te voelen boven anderen? Het is dan maar goed dat er geen geinige attractie is over bv. alle gevangen zittende journalisten in Turkije.

Grappig, eigenlijk, dat ook de Turken die hier op vakantie komen zoveel moeite hebben met zich aanpassen. Want dat is nou net de crux. Krijg je te horen dat shit hier om 18:00 dicht gaat? Ga dan om 12:00, en ga niet de lokale bevolking voor achterlijk uitmaken als ze er andere gewoonten op na houden. Als je dat niet kan begrijpen, kan je die vakantiedagen beter aan iets anders besteden. Bespaar je iedereen een hoop moeite.

Piet van het Padje | 09-06-14 | 00:59

@Le Roi | 09-06-14 | 00:23
Daar heb je gelijk in. De overheid zou niet moeilijk moeten doen over een kleingrutter die bijvoorbeeld de ochtend gebruikt om zijn eigen inkopen te doen voor zijn zaak en dan van 13.00 tot 21.00 hr open te zijn.
Dan kun je namelijk je zaak alleen runnen.

miko | 09-06-14 | 00:58

@duitse herder | 08-06-14 | 23:38
En waar is dat dan???

miko | 09-06-14 | 00:55

@pvpb | 09-06-14 | 00:23
Dat doen alle Costeños.
Je kunt er zelf t-shirts van kopen.

www.expat-chronicles.com/wp-content/up...
Wahahaha zelfspot. dat mag ik wel
Misschien een idee voor onze moslim landgenoten

miko | 09-06-14 | 00:50

@pvpb | 09-06-14 | 00:28
Watever. ;)

miko | 09-06-14 | 00:47

Overigens, ik krijg ook regelmatig, al dan niet met sarcastische cq. cynische ondertoon, de vraag "En, hoef jij niet te werken?" voor mijn kiezen als ik eens een keertje op het terras zit of een dagje er op uit ga. Ik ben ondernemer en werk minimaal 60 uren in de week, go figure. Het is maar net wat mensen (willen) zien.

Le Roi | 09-06-14 | 00:34

@miko: ook jij bedoelt vast Cartagena - waar halen jullie die 'h' vandaan? Carthagena, OH?

pvpb | 09-06-14 | 00:28

pvpb | 09-06-14 | 00:23
Was ik zo dronken dan..... lol

Graaf van Egmont | 09-06-14 | 00:26

@graaf van egmont: Cartagena, daar waar 'je eerste' altijd een ezel is... ;-)

pvpb | 09-06-14 | 00:23

Beetje een scheve vergelijking om mensen uit Mediterraanse landen en Turkijke te vergelijken met Nederlanders. Ja, in Mediterraanse landen zijn de winkeltjes later open, maar die zijn tussen 14:00 en 16:00 ook dicht want middagdutje, omdat het dan toch te warm is en niemand het in zijn hoofd haalt om dan te gaan shoppen.
.
Anderzijds wel eens met dit artikel. Maar het probleem ligt hem niet in het arbeidsethos van de Nederlander, maar de regelzucht van onze overheid en indirect ook van de corporaties. We werken op papier allemaal braaf 40 uur in de week, maar zijn daar in werkelijkheid véél meer uren mee bezig.

Le Roi | 09-06-14 | 00:23

zoek je betere winkeltijden: Ga naar de USa. Ooit eens in NY om half één 's nachts een autoradio gekocht (Ja, gewoon bij Radio Shack en niet zoals hier in de kroeg) en 's zondagsochtend om half zes boodschappen gedaan in de supermarkt in Washington DC. Waarom? Omdat het gewoon kan. Geweldig als je het afzet tegen het bekrompen geneuzel van dit trieste ambtenarenland.

jan-lul-de-behanger | 09-06-14 | 00:23


@Joost Maghetweten | 08-06-14 | 23:39

En wat heeft de levensverwachting van Italianen hier mee te maken? Ze worden ouder dan de Turken, maar leggen het af tegen ons. So what?

medusa324 | 09-06-14 | 00:14

Goed afgestemde regels zijn als een goed geproportioneerde stirlingmotor. Het lijkt abacadabra, maar het geheel loopt als een speer. Dat de smeerolie zo zwart ziet als de onderwereld duister is, is even bijzaak. Maar (want) zolang er 10 graden verschil is tussen de boven en de onderlaag draait het machientje maar door en door. Dat de simpele zielen dit niet begrijpen zegt meer over hun verstand dan over de realiteit. Trouwens, over realiteit gesproken... Wel eens nagedacht over de waarnemer? Want wie ziet die interpreteert. En vult in. En kleurt in...
O, mens. Was je je maar bewust van de realiteit. Je zou er zo maar gewoon verliefd op kunnen worden. Hè?

AntiSoof | 09-06-14 | 00:13

Ben het niet vaak met je eens maar in deze constatering wel. Amsterdam is de laatste 15 jaar verworden tot een kneuterige provinciestad.

En niet alleen Amsterdam. geldt voor heel Nederland.

Horeca op Schiphol zou 24 uur per dag open moeten zijn net als die in de binnenstad. En ook het OV doet aan een avondklok, probeer maar eens met het OV thuis te komen na een concertbezoek aan de ArenA.

Neem die Turken ook eens mee naar Duitsland, je mag blij zijn als er een winkel op zaterdagmiddag open is.

Doen we het niet heel slecht in NL, maar er zijn tijden geweest dat bovenstaande beter geregeld was.

Bo Dreksma | 09-06-14 | 00:10

Cool story, 'Bru......

SDI | 09-06-14 | 00:07

De belangrijkste vraag is natuurlijk: Zijn ze weer veilig terug gegaan?

The_Master_Bear | 09-06-14 | 00:02

Nederland, bekrompen land met bekrompen regeltjes en nog meer regeltjes. Ik vind het niet zo raar dat het allemaal niet zo loopt in dit land. En dat is echt heel erg jammer.

giechelmeisje | 09-06-14 | 00:01

miko | 08-06-14 | 23:38
Oh nee, dan is het niet meer het Carthagena uit mijn tijd. 1968 was het. Niks gepavleide straten, gewoon een oud dorp met een fort op de berg. En een marinebasis. Niks Amerikaanse toeristen. Ik vond het wel wat authentieks hebben. Of je weer terugstapte in de 18e eeuw.

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 23:52

--sql error-- | 08-06-14 | 23:40
In de VS kennen ze dan weer wel elleboogjes. Iets groter dan bij ons (uiteraard) en klaargemaakt op een manier die in Italië nergens herkend zou worden. Macaroni and cheese. Pure Americana. Misschien zelfs soul food, maar daar ben ik niet zeker van.

7,62x39 | 08-06-14 | 23:51

@Larry Cook | 08-06-14 | 23:15
Wat wij als standaard typisch Nederlands zijn gaan beschouwen is eigenlijk pas iets van de laatste 100 jaar; daarvoor at zeker de midden en hogere klasse veel gevarieerder, en natuurlijk altijd al door Franse keuken beïnvloed. Dankzij een kookboekje voor de huishoudschool uit begin 20e eeuw, gericht op het maken van voedzame doch calvinistisch saaie maaltijden voor de werkende man, is de hele Nederlandse kookkunst echter de das omgedaan.

Er zijn genoeg typisch oud-Nederlandse gerechten te vinden en vooral ook streekgerechten. Denk bijvoorbeeld eens aan gestoofde baars, limburgs zoervleis, groningse pannegies, aspergesoep, mosterdsoep etc., zeeuwse mossel- en garnalen gerechten, wild, etc. Er zijn ook genoeg koks en restaurants die hier variaties op maken en met Nederlandse ingredienten, zoals vlees, vis en groente, lekkere dingen bereiden. Dat is wat mij betreft de Nederlandse keuken, en niet zozeer hutspot of stamppot.

Japannert | 08-06-14 | 23:47

--sql error-- | 08-06-14 | 23:39
Haha, inderdaad een flinke omissie van mijn kant. Ben vandaag nota bene naar de pasar malam in Den Haag geweest.

7,62x39 | 08-06-14 | 23:43

Japannert | 08-06-14 | 23:14
duh... weet je wel hoe koud het is in NL, 10 maanden per jaar?

--sql error-- | 08-06-14 | 23:42

@Joost Maghetweten | 08-06-14 | 23:39
correctie; Nederland heeft in 'mijn grafiekje' nl maar 79,05..

Joost Maghetweten | 08-06-14 | 23:41

--sql error-- | 08-06-14 | 23:39
en elleboogjesmacaroni. kennen ze in italie echt niet.

--sql error-- | 08-06-14 | 23:40

@medusa324 | 08-06-14 | 23:16
Levensvewachting Italië: 79,32.

Case re-opened zou ik zeggen.

Joost Maghetweten | 08-06-14 | 23:39

7,62x39 | 08-06-14 | 23:33
en vergeet ook de nederlands-indonesische keuken niet. de al door Ebru aangehaalde rijsttafel is een typisch nederlands verschijnsel.

--sql error-- | 08-06-14 | 23:39

Ik moet opeens aan die 700 Nederlandse boeren denken die hier wonen en werken. Die Nederland zijn uitgetrapt.
Koeien die zomaar poepen, dat mag niet in Nederland, dat is tegen de regels.
Weg ermee...

duitse herder | 08-06-14 | 23:38

@Graaf van Egmont | 08-06-14 | 23:23
Carthagena de odue stad.
Wanneer ben je er voor het laatst geweest?
Dat is nu helemaal opgeknapt en looppt elke dag vol met bejaarden uit de states en Europa.
Prachtige stad in de muren maar nee, iets te toeristisch.
Voor het neuken kun je beter naar Medellin en voor de odue gebouwen zonder teveel toerisme baar Chiron Tunja of Mompos.

miko | 08-06-14 | 23:38

Guttegut wat een lange teentjes weer. Er wordt helemaal niks afgekraakt.
... Dan gelijk die verdedigingsreflex, of nog erger, de behoefte om vermeende tekortkomingen van Istanbul aan te wijzen.
Het kan geen kwaad om jezelf eens te zien door de ogen van anderen.

fail | 08-06-14 | 23:37

Bitterballen bevatten normaal gesproken paardvlees en zijn dus erg halal...

Air van Boven Dorens | 08-06-14 | 23:37

Larry Cook | 08-06-14 | 23:15
Dan vergeet ik nog de Nederlands-Indische culinaire traditie, die Nederland in de jaren vijftig van zijn hopeloze provincialisme heeft verlost. Rijsttafel, kroepoek, saté met pindasaus. In het Chinees-Indisch restaurant.

7,62x39 | 08-06-14 | 23:37

Ebru, een beetje rare column. Nederland is Nederland, hier hebben we geen 24 uurs economie. Iedereen heeft hier recht op fatsoenlijke werktijden, arbeidsuren geregeld in een CAO. Gelukkig maar.
In onze europese buurlanden is het niet anders. In Belgie en Duitsland zijn de openingstijden nog beperkter, laat staan in de landen in Zuid-Europa.

De turkse kebab-boy een paar straten verderop verkoopt ook alleen maar van 15.00 tot 22.00 uur zijn bacto-broodjes, slechts 5 dagen per week...

Ik gun iedere vakkenvuller, cassiere of kaartjesverkoper een lekker vrij pinksterweekend op Pinkpop, een strand, thuis lekker in de tuin, of wat men maar leuk vindt om te doen of te laten. En ben blij NIET in een land te wonen waar 16 uur/dag werken tot norm is verheven, waar men slechts met Nieuwjaar een vrije dag krijgt uitbetaald.

appelvink | 08-06-14 | 23:35

@Chiant | 08-06-14 | 21:50
"morele superioriteit".
Touché. Dat is nou precies wat er aan zo'n Supermatthijs mis is.

Joost Maghetweten | 08-06-14 | 23:34

Larry Cook | 08-06-14 | 23:15
Een noemenswaardige culinaire traditie kent Nederland natuurlijk niet, maar er zijn mooie Nederlandse producten waar op een bepaalde manier typisch Nederlands eten van gemaakt kan worden. Er zijn Zeeuwse oesters, mosselen, kreeft, er is haring, er zijn Nederlandse runderrassen die als ze Nederlandse grassen en weideplanten hebben gegeten Nederlands smaken, Nederlandse schapen, geiten, kippenrassen waar het zelfde voor geldt. Van sommige gewassen die niet van oorsprong Nederlands zijn zijn er in Nederland ontwikkelde variëteiten. Ook zijn er kruidencombinaties die hun oorsprong hebben in de tijd van de VOC en die op die manier als Nederlands beschouwd kunnen worden.
Het is niet alleen maar kommer en kwel wat Nederlands eten betreft.

7,62x39 | 08-06-14 | 23:33

Ach het is overal wel wat.
Nederlanders lopen altijd te zeuren over Amsterdam, behalve als een buitenlander het doet, dan is Amsterdam ineens fantastisch.
En vlak de Nederlander in het buitenland niet uit. Over alles lopen zeuren dat het in Nederland zoveel beter is.

Boeloeboe | 08-06-14 | 23:24

miko | 08-06-14 | 23:20
Ik ken alleen de Red Fox. Het gheylste bordeel in Carthagena. Man, man wat kon je daar lekker van bil!

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 23:23

@pvpb | 08-06-14 | 23:15
Cali zou ik niet zo goed weten dat is al weer tien jaar geleden.
Maar Barranquilla bijvoorbeeld dan weer wel.
Zelfs in de wijken.
Mooiste is dat je met een paar man ergens kunt gaan drinken bij niet meer dan een raam.
Pijnstillers nodig? Je klopt aan bij de 'chino' en die staat op uit zijn bed om je twee,jawel, twee pillen te verkopen.

miko | 08-06-14 | 23:20

Levensverwachting Turkije: 73,94
Levensverwachting Nederland: 81,20
Case closed.

medusa324 | 08-06-14 | 23:16

Ik ben me nu werkelijk aan het afvragen of er wel iets typisch Nederlands aan onze keuken is. Die stamppotten en koolsoorten zijn ook eigenlijk Duits. En verder is het hoofdzakelijk zware winterkost waar je in de zomer ook niet mee hoeft aan te komen.
Poffertjes dan maar?

Larry Cook | 08-06-14 | 23:15

@miko: in Medellin en Bogotá, ja, maar in Cali - voor de rest, de derde stad van Colombia - al niet meer, vriend ;-) En dan heb ik het nog niet over de verstikkende impact van de FARC. Na tienen kom je niet veilig búiten de stad Cali.
<br>
Overigens is het zeker zo dat de westerse -kwaliteits- producten in het op de VS gerichte Colombia veel beter, en goedkoper, voorhanden zijn dan in het door da Silva en die sapatão van een opvolgster, gemangelde Brazilië.

pvpb | 08-06-14 | 23:15

Ik mis ook de straatcultuur die je overal in Azië wel hebt; mensen gaan 's avonds niet naar huis, maar ergens een hapje of drankje met vrienden, collega's, familie, of klanten, of boodschappen doen. En omdat het 's avonds overal nog lekker druk is, is het ook veiliger.

Nederland (en overigens ook de rest van Noordwest-Europa) is oersaai op dat gebied, het grootste deel van de bevolking zit liever thuis achter de gordijntjes SBS6 te kijken. De saaiheid 's avonds en de bammetjes voor de lunch in plaats van een goede warme maaltijd in een eettentje, dat vind ik toch wel het ergste aan Nederland.

Maar als je niets kan verzinnen om je gasten bezig te houden is natuurlijk ook wel heel triest. Er is overdag genoeg te doen en te zien voor toeristen. We hebben geloof ik relatief de meeste museums ter wereld, en we houden onze architectuur in stand.

En eten; er is genoeg lekker eten in Nederland, en dan heb ik het niet over stamppot en pannenkoeken. We hebben heerlijke streekgerechten, de verste vis, en hele goede restaurants op bijzondere locaties, met of zonder michelinsterren waar je goed origineel en met een Nederlands tintje kan eten. Als je te beroerd bent om een beetje onderzoek te doen en te zorgen dat je gasten een leuke tijd hebben, dan ligt dat niet aan Nederland, maar slechts aan het feit dat je kennelijk een luie en waardeloze gastvrouw bent.

Japannert | 08-06-14 | 23:14

De 24- uurs economie is zo 2013. Daar kun je zelfs in Turkije niet meer mee aankomen.

medusa324 | 08-06-14 | 23:12

En waarom zouden we op elk land moeten gaan lijken, van de mensen, die hier naar toe komen?
Dat is toch echt weer de simplistische instelling, dat Nederland zich maar aan alles en iedereen moet aanpassen.
Nee, zo doen wij het. En het gaat niet eens zo heel slecht hier (afgezien van het huidige kabinet).

The_Black_Knight | 08-06-14 | 23:03

Dat van die taxi klopt dus gewoon. Vraag maar aan Guido van Woerkom.

zeg maar jansen | 08-06-14 | 23:03

-weggejorist en opgerot-

tjonge123 | 08-06-14 | 23:03

Service en werken in middelmatig kruideniersland Nederland. Yeah right.

blikjegrolsch | 08-06-14 | 23:03

@malin | 08-06-14 | 22:36
Jij grap met mij maken??
Daar zou ik hoogst verbaast over zijn.
Maar zuipen kun je thuis ook.

miko | 08-06-14 | 23:00

@pvpb | 08-06-14 | 22:54
Ik kom op zeer regelmatige basis in Colombia.
je zult de grote jongens(carrefour ed) misschien niet de hele nacht open zien. Maar ik kan elk moment van de dag ergens eten halen of boodschappen doen.
Kapsalons vaak tot tien ,elf uur open.
Vervoer gaat ook wat langer door.
Uiteraard heb je nergens een fulltime 24 uur economie maar Amsterdam is toch waarlijk een spookdorp op Zondag en na acht uur s'avonds.

miko | 08-06-14 | 22:58

necrosis | 08-06-14 | 22:45
Je zit gewoon in hetzelfde systeem als duizenden Nederlanders. Veel te veel overuren en nooit tijd voor jezelf, want de baas vind het maar niks. Er is echter nog hoop. Vóór je 67 wordt mag je alle overuren opnemen en mag je dus lekker eerder weg. Zo heb ik dat tenminste gedaan vóór mijn 58e. Dat dan weer wel.

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:56

@miko: ik woon in Zuid-Amerika op dit moment - in Brazilië wel te verstaan. Een land dat door het semi-communistische regime geteisterd wordt door een intrinsieke asociale en mensonterende ongeïnteresseerdheid voor alles behalve de eigen situatie - en een schanddalig beperkte arbeidsproductiviteit. Overigens geldt hier alleen maar in de twee grootste steden dat je 24/7 winkels hebt. In het 'rijke' zuiden - bv Curitiba - gaat dat al niet meer op. Daar is alles op zon- en feestdagen dood - uitgestorven.

pvpb | 08-06-14 | 22:54

L.M. | 08-06-14 | 22:04
ga naar duitsland. daar zijn alle winkels dicht op zondag.

--sql error-- | 08-06-14 | 22:54

@kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 22:15
In de meeste landen wil men gewoon veel eten. Ja ook in haute cuisine frankrijk.
Om maar niet te spreken van de gemiddelde Brit, Amerikaan of Duitser.
En laten we het al helemaal niet hebben over Afrika en Latijns-Amerika waar het vooral stouwen is.


@Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:25
Zo kun je het ook zien.

miko | 08-06-14 | 22:54

Ebru is vandaag vast naar het strand geweest want ze heeft overduidelijk nog zand in haar... nou ja, laat ook maar. Ik vind het zelf altijd prachtig, die oprechte verbazing bij bezoekers over zaken die voor ons heel normaal zijn. Het dwingt je om er weer eens anders naar te kijken. Ik laat mezelf ook altijd graag verrassen in het buitenland. Als lompe Hollander vind zelfs ik dat ze als gastvrouw toch wel behoorlijk heeft tekortgeschoten. Of het was toch het zand, dat kan ook.

Bugblatter | 08-06-14 | 22:53

Overigens had Ebru de familie natuurlijk hier naar toe moeten slepen: www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKE...
Voor echt authentiek Hollands eetgenot.
Of anders een pannenkoekenrestaurant (zijn er genoeg van), of naar Gerard van Es in IJmuiden, of Lotje a/d Haven in Volendam... Veel Hollandser krijg je het niet. Wat dat betreft is er bij Ebru ook nog wel 't één en ander te integreren.

Stormageddon | 08-06-14 | 22:52

@L.M. | 08-06-14 | 22:04
Niemand houd je tegen om je zelf op zondag af te sluiten toch?
Verhuis naar Staphorst zou ik zeggen.

@Supermatthijs | 08-06-14 | 22:08
Vind je dat altijd erg dan?
Sommige verdienen het gewoon.
www.deondernemer.nl/binnenland/483422/...

miko | 08-06-14 | 22:50

De hoge arbeidsmoraal van Nederland wordt langzaam onze ondergang, want maakt het mogelijk om toch nog steeds meer profiteurs binnen te halen en een goed leven te bieden.
We zouden 100x beter af zijn met een Turkse arbeidsmoraal (en fraudemoraal). Dan was Nederland half zo rijk en kwam niet de halve wereld hier langs.
Lijkt mij prima. Veilige, schone steden, meer ruimte, meer vrije tijd. Daar lever ik die 2e vliegvakantie en die I-phone graag voor in.
Werk minder mensen. En betaal vooral minder belasting.

du Roi Soleil | 08-06-14 | 22:48

necrosis | 08-06-14 | 22:45
Blijkbaar vindt jouw baas het belangrijk genoeg om je Turkse collega's gelegenheid te geven hun dienstplicht in Turkije te vervullen. Dat moet hij toch weten.

7,62x39 | 08-06-14 | 22:48

dirkieeee | 08-06-14 | 21:48
Inderdaad , rechts, maar niet voor randdebielen. Lees dus je comments nog maar eens in dit perspectief
propper1000 | 08-06-14 | 21:57

@propper1000 "randdebielen"?????Klaplopers,lijmsnuivers en neanderthalers zou ik nog wel begrijpen,maar randdebielen???Neeeeeeeeee!!!!!

dirkieeee | 08-06-14 | 22:47

@Helder Groentje | 08-06-14 | 21:59
Laat winkeliers dat lekker zelf beslissen.
Ik denk dat menig persoon weer naar de winkel op de hoek zou gaan als die wel wat langer open is.
De supermarkt moet immers zij personeel betalen.
Kijk eens in de rest van de wereld.

miko | 08-06-14 | 22:47

necrosis | 08-06-14 | 22:45
Gewoon keuze van de baas, geen stof voor een brede maatschappelijke discussie.

7,62x39 | 08-06-14 | 22:46

Wat een onzin. Ik denk dat mijn verblijf in Turkije aanmerkelijk langer is dan dat van Ebru en ik heb nog nooit kantoorgebouwen gezien waar iedereen midden in de nacht nog hard aan het werk is. Er loopt hooguit een portier rond, maar die heb je op Sloterdijk ook. Ga maar eens op de Basisweg kijken bij het hoofdkantoor van de eigenaar van deze site.

Ook in Istanboel heb je 's nachts nauwelijks openbaar vervoer, er zijn, net als in Nederland, beperkt nachtbussen. De boten en de metro gaan maximaal tot middernacht, vaak stoppen ze al om 23:00 uur. De taxichauffeurs in Istanboel zetten je net zo hard af als die in Amsterdam, je zou bijn a denken dat ze familie van elkaar zijn.

In Turkije zijn er zat restaurants die ruim voor 22:00 uur stoppen, probeer om die tijd maar eens een lokanta binnen te komen. Het zijn alleen de restaurants die simpele, goedkope gerechten zoals soep serveren die 24 uur open zijn.

Het enige waar Turkije in afwijkt zijn de openingstijden van de winkels. Supermarkten zijn 7 dagen open van 10:00 tot 22:00. Specialisten en monopolisten zoals apotheken gaan 's winters om 18:00 en 's zomers om 19:00 dicht en zondag de hele dag. De rest zit er ergens tussenin.

Morgenhout | 08-06-14 | 22:46

@Wijze Uil | 08-06-14 | 21:58
Ik moet anders vaak genoeg tot diep in de nacht werken. iets met internationaal en zo?

miko | 08-06-14 | 22:45

@Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:40
Ik heb ruim 400 uur aan 'vakantie' staan en kan die uren zelden opnemen.
Zegt genoeg, lijkt me...

necrosis | 08-06-14 | 22:45

@Wijze Uil | 08-06-14 | 21:56
Nee hoor een nederlander zou je hazepeper of een jachtschotel laten eten. Een gepeperde biefstuk met gebakken aardappels in echte boter en sperzie bonen met een sjalot en bonenkruid.
Gebakken schar of wijting in een bierdeeg beslag met asperges met holandaise saus en aardappelpuree met peterselie.
Of zoete bospenen met witte bonen en karbonades met thym peperen en honing.

miko | 08-06-14 | 22:44

necrosis | 08-06-14 | 22:36
Ga dan janken bij je baas, dat jij ook vijf weken vakantie wilt. Of wat is je probleem.

7,62x39 | 08-06-14 | 22:43

Seraphin | 08-06-14 | 22:39
Het moet niet gekker worden. "Daadwerkelijke interesse". Dit is GeenStijl hoor!

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:42

Ach ja, in grote steden gaat het leven dag en nacht door. Daar kan je om 03:00 boodschappen doen. Daar gaat de keuken pas dicht als de laatste gast weg is. Daar komen de taxi's in kuddes op je af als je iets te hard hoest. Er is altijd wel iets leuks te doen.

Amsterdam is dus geen stad.

dlseth_ | 08-06-14 | 22:41

necrosis | 08-06-14 | 22:36
Je begon zo goed en vervolgens stoot je ons allemaal voor het hoofd.

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:40

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:34

Ik doelde meer op mijn eigen eerste opmerking, die plaatste ik zonder onderbouwing om een beetje te trollen. Dus toen Kloopindeslootjijook aangaf dat het wellicht nog wel meeviel geloofde ik dat eigenlijk ook. Was puur vanuit daadwerkelijke interesse dat ik ben gaan zoeken. :D

Seraphin | 08-06-14 | 22:39

Ik wil natuurlijk niemand voor het hoofd stoten, maar die verplichte dienstplicht voor Turken, waar ze ook wonen, is mij een doorn in het oog.
Om maar te beginnen met een maximum van 3 weken vakantie.
Tenzij je Turk bent, en je je dienstplicht wil afkopen.
Dan kun je ineens 5 weken vakantie krijgen.

necrosis | 08-06-14 | 22:36

kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 22:15

Tony Chocolonely is de meest gore, ranzige, onvreetbare kutchocola die ik ooit heb geproefd. Als dát het resultaat gaat zijn van een 100%-slaafvrije wereld, mag van mij direct de witmans weer worden aangesteld om een paar zeilschepen met in Afrika aangekochte slaafjes (lokaal geoogst door dezelfde Afrikanen, laat je niets wijsmaken dat slavernij een Europese uitvinding is) richting de Nieuwe Wereld om daar een cacaoplantage te onderhouden.

Seraphin | 08-06-14 | 22:36

miko | 08-06-14 | 22:33
Een van de maatregelen in Griekenland om het land uit het slop te trekken: horeca bijtijds dicht.
De Grieken bleven tot in de kleine uurtjes hangen en zaten de volgend dag brak op hun werk.

malin | 08-06-14 | 22:36

@smoelwerk | 08-06-14 | 21:53
Whahahaha.

miko | 08-06-14 | 22:35

Seraphin | 08-06-14 | 22:31
Dat zou ik nou nooit doen hè. Iemand waarvan je aanneemt dat het een trol is, gaan voorzien van statistieken met bijbehorende linkjes. Je hebt godverdomme 24 minuten besteed aan die gast. 24 minuten waarin je ook iets leuks en interessants had kunnen plempen.

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:34

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:24
Okee, je bent vrij bereisd ;-)
Zelfs in dictaturen kunnen sommige zaken beter geregeld zijn dan in Nederland. Het is hier niet volmaakt.
In ieder geval is er weinig te zeggen voor de absolute tegenstelling 'graag of helemaal niet.'

7,62x39 | 08-06-14 | 22:33

@pvpb | 08-06-14 | 21:39
Die cijfers zijn gebaseerd op productiviteit per arbeider.
Los van de WAO'ers en uikeringstrekkers zitten daar ook alle grote machines etc in.
Ebru heeft een goed punt.
Als ik met vrienden uit Zuid Amerika in NL ben staan ze ook altijd raar te kijken dat je nergens meer kunt eten (fatsoenlijk) na 22.00 hr.
Laat staan met die winkelsluitingstijden.
In veel landen is er die niet.
Mag je als je wilt heel de nacht open blijven.

miko | 08-06-14 | 22:33

Wat @pvpb | 08-06-14 | 21:39 Ebru. Eat that. En hou je slecht geschreven zeikverhaaltjes voor je. Het enige wat je hier demonstreert, is je onvermogen om gasten uit het buitenland te laten zien wat Nederland is. Kantoren, winkels en een verlaten perron? Godallemachtig, wat een intellectuele armoe.

Kameroudste | 08-06-14 | 22:32

@Supermatthijs | 08-06-14 | 22:04
Dit krijg jij tot in lengte van dagen nog terug om de oren geslingerd.
En daar is de eerste al... Chiant | 08-06-14 | 22:07

Stormageddon | 08-06-14 | 22:31

*smalend lachje*

Als ze in Turkije zo hard werken, waarom zitten in Nederland dan zoveel Turken te niksen op een uitkering?

malin | 08-06-14 | 22:29

@VanBukkem | 08-06-14 | 21:44
Omdat de meeste turken plattelanders zijn die in de grote stad weinig tot niets te zoeken hebben. Dat hebben ze in NL ook niet behalve gratis geld.
Zo moeilijk is dat niet wel?

miko | 08-06-14 | 22:29

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:24
Nog niet echt een wereldburger dus.

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:28

Wat die uren werken betreft: als al het overige hetzelfde blijft kun je natuurlijk het beste zo min mogelijk werken. In werkelijkheid echter klopt het niet dat mensen blijkbaar niet open kunnen zijn als ze daar meer mee kunnen verdienen. Er moeten mensen zijn die graag klanten helpen buiten de standaard openingstijden. Dat mag in Nederland veelal niet. Voor klanten is dat de hel: probeer bijvoorbeeld eens na 10pm naar de supermarkt te gaan.

7,62x39 | 08-06-14 | 22:28

@Supermatthijs | 08-06-14 | 22:16
Waarom ben jij niet aan het werk trol, het is nog licht buiten. O wacht..

tattooboer | 08-06-14 | 22:28

Je kan natuurlijk ook naar een hollands restaurant gaan. Die zijn er gewoon hoor. Bijvoorbeeld in de negen straatjes. Maar als je naar de toeristen vallen gaat, eet je natuurlijk alleen maar shite.

echtpaul | 08-06-14 | 22:27

Als je het stukje van Ebru nou eens met andere ogen bekijkt? Het is haar familie en ze heeft ze niet al te best behandeld. Eigenlijk heeft ze hun een typische Nederlandse, ongeïnteresseerde, behandeling gegeven. Alles was Ebru teveel. Het voordeel is wel, dat die familie, terug in Istanbul, nu overal gaan lopen rondbazuinen dat Nederland echt wel een kutland is. Sluiten de grenzen zich vanzelf.

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:25

@7,62x39 | 08-06-14 | 22:18

Kritiek hebben mag altijd als je tenminste niet uit een land van een totale dictator komt die opstanden met harde hand neer slaat. Dan dien je gewoon je muil te houden. En ik ben in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Luxemburg, Tsjechië en Spanje geweest.

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:24

Jeetje! Nooit stamppot? Niets is lekkerder.

diek | 08-06-14 | 22:24

Die hele randstad bestaat uit prijsopjagende zichzelf bezghoudende dienstverleners. Moet je kijken wat er elke dag aan eten in gaat en aan rotzooi weer uit komt. Kunnen we net zo goed exporteren. Op de Rotterdamse haven na kan het allemaal weg. Enig idee hoeveel uur een boer werkt elke week?

kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 22:23

7,62x39 | 08-06-14 | 22:18
buitenland? lol.. hij is al jaren niet uit z'n rukbunker geweest.

--sql error-- | 08-06-14 | 22:22

@tattooboer | 08-06-14 | 22:14
Ik verveel me kapot momenteel, dus een beetje lopen terugtrollen geeft mij het nodige vertier. Het is een beetje als naar SBS kijken na een lange en vermoeiende dag werken.

Chiant | 08-06-14 | 22:20

@Shape of Despair | 08-06-14 | 21:58
Nou Amsterdam is best belangrijk hoor, want 1 op de 17 nederlanders, of met een NL paspoort moet ik zeggen, woont in deze multiculturele verwarring.

Jim Lovell | 08-06-14 | 22:19

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:04
Wat nu als iemand heel concreet dingen kan aanwijzen in Nederland die voor verbetering vatbaar zijn, ja, zelfs in vele, vele buitenlanden beter geregeld zijn. Wat nu als zo iemand in Nederland geboren en getogen is en om vele niet-gerelateerde redenen gehecht is aan dit land. Mag zo iemand dan wel blijven? En tegelijk kritiek hebben? Zo nee, waarom niet?
Related: Ben jij wel eens buiten Nederland geweest?

7,62x39 | 08-06-14 | 22:18

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:30
Wijze woorden Mattie, serieus.
.
De meeste allochtonen vinden het diep in hun hart eigenlijk maar niks hier.
Maar ja, dat(gratis)geld hé?
Dat blijft meer trekken als 10 paarden...

Ommezwaai | 08-06-14 | 22:16

@tattooboer | 08-06-14 | 22:14

Wat is een trol ? Altijd van dat goedkoop gejank.

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:16

Febofiel | 08-06-14 | 22:07
"En Ebru, ga je schamen dat je je vrienden niet iets nederlands weet aan te raden."

Zo moeilijk is dat niet. Nederlanders eten gewoon veel, het hoeft niet lekker te zijn. En er is heus nog wel wat over naast de voedingsconfectiefabrieken. Wat dacht je van de stroopwafel, drop of kaas. Anders hebben we nog wel de bapao of de foe jong hai. Of Tony Chocolonie. Hebben ze zoiets als Tony Chocolonie in Turkeije eigenlijk?

kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 22:15

Ebru, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je er nou van vind; of het bijdraagt aan de leefbaarheid of juist niet.
De 24u/dag toeterende auto's in istanbul lijkt iig geen positief effect te hebben op de bevolking en de arbeidsproductiviteit daar. Het is in NL gewoon efficiënter georganiseerd.

--sql error-- | 08-06-14 | 22:14

@Chiant | 08-06-14 | 21:50
Wow! Trerk je je echt iets aan van de trollen? Nooit verwacht dit mee te maken.

tattooboer | 08-06-14 | 22:14

'Ik verbood ze fietsen te huren'
'Ik leidde ze langs een rits zouteloze tourist traps'
'Ik was te lamlendig om ze Nederlandse eten te laten proeven terwijl ze dat zelf wel wilden'
.
Tja, als je nou een beetje moeite had gedaan i.p.v. de cynische muts uit te hangen. Met zo'n instelling is ook Istanbul een saaie kutstad.

Rest In Privacy | 08-06-14 | 22:13

Bij een taxi die NIET bereid is mij af te zetten word ik pas nerveus....
smoelwerk | 08-06-14 | 21:53
Scherp!

anoniem | 08-06-14 | 22:12

Net m'n Aziatische schone meegenomen naar Nederland voor een paar dagen. Ze vond het fantastisch en heel relaxed. Iedereen loopt wat minder hard dan in een Oosterse metropool en ook het fenomeen part-time werken vond ze zeer interessant. Maarrrr, En daar moet ik ook Ebru volledig gelijk in geven, het is toch van de katzekut dat de winkels ALLEEN open zijn als het gros van de mensen aan het werk is?! Ze vroeg zich af wanneer ze dan kleren moest kopen... Ook wanneer je 's avonds na tienen nog wat wilt eten kan dat niet, zelfs niet in het zichzelf wereldstad noemende Amsterdam. Muv van shoarma kun je niks meer krijgen?? Ik zal wel te lang weg zijn om het te kunnen begrijpen...

Shokrani Shokran | 08-06-14 | 22:12

En ik durf te wedden dat die familie voor het eerst in hun leven buiten Turkije kwamen (of dat ze zeer bekrompen zijn en niet openstaan voor andere culturen, nationaliteiten en/of gebruiken). Aangezien het hier dus geen Turkije is. In het vervolg, Ebru, misschien een idee om in plaats van louter cynische en bekrompen antwoorden te geven, trachten hun ogen te openen voor iets nieuws en te laten respecteren dat het hier anders is. Zoals ik dat ook doe, en van iedereen verwacht die ergens heen gaan waar ze nog nooit zijn geweest.

oxigan | 08-06-14 | 22:11

@Seraphin | 08-06-14 | 22:03
Inderdaad 100% ingeburgerd. Maar in één ding blijft ie een Turk; hij moet en hij zal in een dikke auto rijden. Tegen elke prijs. Waarschijnlijk is het iets genetisch.

VanBukkem | 08-06-14 | 22:11

"Serieus, ik heb geen idee hoe Hollandse stamppot of een Hema worst smaakt,".
Ook gij BrutusUmar bent niet geïntegreerd.

boasatlas | 08-06-14 | 22:09

Maar stel je gerust in veel van de grote Europese steden is zondag gewoon alles dicht. En dan zijn 'onze' openingstijden ineens ruim en dan bedoel ik wel alleen onze HOOFDstad.

plf | 08-06-14 | 22:09

Tja, op reis loop je tegen cultuurverschillen aan. Een goede reden om te reizen. En je kunt aan de hand van je reiservaringen ook landen of steden op je lijst zetten met: Daar kom ik graag nog eens of Daar ga ik nooit meer naar toe. (Dat laatste geldt bij mij o.a. voor Istanbul.)

Andy Devins | 08-06-14 | 22:09

@Chiant | 08-06-14 | 22:07

Jij wel, in een buitengewoon redelijke bui vanavond.

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:09

@Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:06

Juist, alsof hier demonstranten de harses worden ingeslagen omdat ze het niet eens zijn met Erdogan. Ga toch weg Ebru !

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:08

@Supermatthijs | 08-06-14 | 22:04
Deze tegel van u ga ik als shortcut op mijn desktop plaatsen. Ik neem aan dat ik u, uiteraard met bronvermelding, ongelimiteerd mag citeren?

Chiant | 08-06-14 | 22:07

Had van de week wat vrienden uit Noord-Korea over. Ze vroegen zich af of de winkels wel echt waren en of ik niet bang was dat mijn commentaar op Rutte mij in een kamp zouden doen belanden.

En Ebru, ga je schamen dat je je vrienden niet iets nederlands weet aan te raden.

Febofiel | 08-06-14 | 22:07

Seraphin | 08-06-14 | 22:03
"Wat is de gemiddelde arbeidsparticipatie van onze medelanders ook alweer?"

Ik dacht -eerlijk is eerlijk- dat het voor die van Turkse komaf wel meeviel. Die liggen tenminste geen qat te kauwen de hele dag.

kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 22:07

Wat is eigenlijk het voordeel om Nederland te bezien door de ogen van jonge Turkse toeristen Ebru? Dat er vergeleken met Istanbul geen fluit klopt van Amsterdam? Is dat de bevestiging van de huidige weg met ons cultuur?

Graaf van Egmont | 08-06-14 | 22:06

pvpb | 08-06-14 | 21:56
Spaargeld was irrelevant. Is het nog steeds. Je moet iemand hebben die garant staat om te komen, en daarna moet het echt verdiend of geritseld worden. Zonder rijke ouders wordt er dus gewoon gewerkt.

ind.nl/EN/individuals/residence-wizar...
In addition, you are only allowed to work for a maximum of 10 hours per week.

ind.nl/en/individuals/student/costs-i...
How much do you need to earn? €833,22

€833,22 / 10 / 4,3333 = € 19,23 per uur.

€833,22 / 10 x 40 = € 3332,88 bij een voltijdbaan.

Feynman | 08-06-14 | 22:06

@Chiant | 08-06-14 | 22:00
Want praten help en daarmee verander je de maatschappij, zoiets?

Jim Lovell | 08-06-14 | 22:06

@Skunk57 | 08-06-14 | 22:03
En bij jou de drank merk ik.

Jim Lovell | 08-06-14 | 22:05

@Chiant | 08-06-14 | 22:00

Mensen met niet onderbouwde kritiek op ons prachtige land moeten gewoon hun muil houden. Mooier kan ik het niet maken. En anders oprotten en niet gaan lopen zeiken. Het is graag of helemaal niet.

Supermatthijs | 08-06-14 | 22:04

Ergens heeft Ebru wel gelijk, het is buitengewoon raar dat het leven in de weekenden of nachten stopt, dat moet juist dan doorgaan (tijdens kantooruren heb ik niets aan geopende winkels etc.).

Maar goed, ergens heeft Nederland zo'n walgelijk beperkende en begrenzende attitude, alles is middels een compromis doodgeslagen om iedereen maar een soort van tevreden te houden.

Ben blij dat ik Nederland inmiddels heb verlaten (ook al moet ik voor werk en studie nog regelmatig terug), hoewel Duitsland ook veel van dezelfde trekjes kent. Eerst maar eens netjes mijn zaken hier afronden en dan richtig Amman of Beirut vertrekken. Daar zijn veel dingen kutter dan in NW-Europa, maar is er tenminste niet zo'n verstikkende regeldruk die je hele leven reguleert.

GroteZaagdildo | 08-06-14 | 22:04

Die zondagen van rust en vertier moeten gewoon weer terug komen, zalig! Heeft niks met religie te maken maar 1 dag geen stank geen hysterie geen open winkels HEERLIJK en goed voor het hoofd. Dan maar door de weeks langer open tot middernacht ofzo.

L.M. | 08-06-14 | 22:04

Jim Lovell | 08-06-14 | 21:37

Goed van je man. Pilletjes helpen echt

Skunk57 | 08-06-14 | 22:03

VanBukkem | 08-06-14 | 21:55

Aangezien NL'ers ook zo graag bitchen op NL, maar als puntje bij paaltje komt nergens liever blijven wonen, zou ik zeggen dat meneer in kwestie gewoon 100% perfect is ingeburgerd. ;-p

Overigens, te makkelijk om te laten liggen; NLers werken in de ogen van "Istanbul-Turken" (te) weinig? Wat is de gemiddelde arbeidsparticipatie van onze medelanders ook alweer?

Seraphin | 08-06-14 | 22:03

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:52
Lieden zoals ik willen feiten. Discussie gebaseerd op keiharde feiten. Niets meer, niets minder. Geen luchtkastelen, geen luchtfietserij. Geen zweverige onhaalbare idealen. Geen mooie roze wolken van onrealistisch communistische en bewezen onhaalbaar socialistische filantropie.

De wereld is kut, de mens is egoïstisch, de maatschappij is niet bedekt met rubberen tegels. Dat idee, zeg maar.

En omdat @Ebru hier nu een tegel plempt inzake succesvolle Turken op bezoek in +31 (en niet over handophoudende, analfabete, -god-allahvrezende zieligmensen), moeten deze mensen ineens hun bek houden. Want dan is Nederland ineens weer een groot gidsland, nietwaar?

Chiant | 08-06-14 | 22:00

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:57
Veel is inderdaad wel de schuld van de PvdA ja. Dat zeg je goed Matthijs.

VanBukkem | 08-06-14 | 22:00

Langere openingstijden is echt niet het antwoord hoor.
De inkomsten van de winkeliers bij de langere openingstijden gaan nagenoeg niet omhoog. Maar de kosten stijgen wel enorm dus wat de winkelier overhoudt gaat fors omlaag.
Het lijkt me een uitstekend idee dat je gewoon zelf je toeristen trekpleister gaat beginnen Ebru in plaats van anderen te vertellen hoe ze het moeten doen. Per slot van rekening zijn woorden nu eenmaal makkelijker dan daden.
Het werktempo in het mediterrane en daar beneden lijkt me nu niet echt vergelijkbaar met wat we hier gewend zijn. Andere cultuur, andere gewoontes, niet een op een over te zetten.

Helder Groentje | 08-06-14 | 21:59

Wellicht leuk om dit plempsel te plaatsen bij AT5, wat moet ik met dit 020-gezeur?

Shape of Despair | 08-06-14 | 21:58

Leuk dat ze in Turkazië ook na middernacht nog actief zijn om hun sjoemlerarijtjes door te voeren, maar geen hond heeft hier na sluitingstijd nog behoefte aan eerlijke handel... Geeft te denken...

Wijze Uil | 08-06-14 | 21:58

@VanBukkem | 08-06-14 | 21:55

En zo is het ook met heel van die mensen hier die maar lopen te klagen. Nederland is kudt, de overheid zijn misdadigers, alles is de schuld van de Pvda. Maar ze gaan niet weg ! Ze blijven gewoon hier in één van de rijkste landen ter wereld.

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:57

nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_zaterdag

Als hoogtepunt van de arbeidersbeweging mag gelden de instelling van de vrije zaterdag, die in Nederland op 23 december 1960 werd goedgekeurd en geleidelijk werd ingevoerd. In de VS - waar hij vandaan komt - gebeurde dat al in ongeveer 1954.

De vrije zaterdag vormt het sluitstuk van het streven van de arbeidersbeweging of ook wel het socialisme om tot een duidelijk afgebakende werkweek te komen, waarbij ook de 40-urige werkweek en de vijfdaagse werkweek horen.

Nadat de vrije zaterdag al in enkele vormen in het bedrijfsleven was opgekomen, besloot de Centrale Commissie voor Overleg in Ambtenarenzaken, dat de vrije zaterdag en de vijfdaagse werkweek ook voor ambtenaren ingevoerd zullen worden. Dit besluit kreeg de goedkeuring van het toenmalige kabinet-De Quay.

Tot op dat moment gold nog de 48-urige werkweek, waarbij er ook op zaterdagmorgen werd gewerkt, meestal tussen 08.00 en 13.00 uur.

kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 21:57

dirkieeee | 08-06-14 | 21:48
Inderdaad , rechts, maar niet voor randdebielen. Lees dus je comments nog maar eens in dit perspectief

propper1000 | 08-06-14 | 21:57

@ Supermatthijs | 08-06-14 | 21:37
U noemt het zeiken ik zie het als constateren. Dat de constatering u niet bevalt doet daar verder niets aan af.
Wij komen zelf net terug uit Roemenië, althans het Noord-Oosten ervan, en constateerden dat het winkelpersoneel geen flauw benul heet van service verlenen of vriendelijke, liefst met glimlach, iemand te woord staan. Ik zeik daar niet over maar stel het slechts vast hetgeen wellicht ruimte biedt voor verbeteringen.

juntatiger | 08-06-14 | 21:56

@Feynman: uitgangspunt is juist dat de buitenlandse student van tevoren spaart, of leent, maar zeker geen studentenvisum krijgt op basis van een nooit hard te maken, verwachte bijverdienste. En ja, het doel van een studentenvisum is om te studeren, of aan een HBO of andere school te leren, niet om te werken.

pvpb | 08-06-14 | 21:56

Was er niet ooit iets van vechten voor werkdagen van 8 uur en een vijfdaagse werkweek? En dat dat ergens goed voor was?

kloopindeslootjijook | 08-06-14 | 21:56

Vraag dan ook niet aan een Turk wat hier de Nederlandse hap is. Dat laat alleen maar zien dat je alleen maar schijn geïntegreerd bent. Een Nederlander zou je zuurkool, hutspot of spinazie hebben laten eten...

Wijze Uil | 08-06-14 | 21:56

Ik werk nooit, mijn uitkering levert genoeg op.

Dack Janiels | 08-06-14 | 21:56

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:46
Zo is het.
Ik heb zelf ook een Turkse collega. Doodgoeie gast overigens, keihard werken altijd (mag ook wel eens gezegd worden!). Maar die loopt ook altijd te mekkeren dat het hier zo kut is en in Istanboel zo geweldig. Maar ja, gaat al 30 jaar met een Nederlandse, en die wil niet naar Turkije. Zegt ie. Maar ik geloof er niks van. Hij vind het hier gewoon veel te leuk. Hij woont hier niet voor niks al bijna een halve eeuw. Volgens mij spreekt ie geeneens Turks.

VanBukkem | 08-06-14 | 21:55

Ebru, als je de volgende keer aan gasten wilt laten proeven wat typisch Nederlands eten is, laat ze dan kennis maken met zoute haring. Vers van het mes, bij Arie en Tineke van Dok op het Haarlemmerplein. De 12e (a.s. donderdag) komt de nieuwe haring bij de stal en is er voor de klanten nog een gratis (!) glaasje korenwijn bij de haring te krijgen.

Boretti | 08-06-14 | 21:53

"..... geen taxi moesten nemen omdat ze afgezet zouden worden ...."

Bij een taxi die NIET bereid is mij af te zetten word ik pas nerveus....

smoelwerk | 08-06-14 | 21:53

En toch hebben wij welvaart, vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, en een hoge levensstandaard. Kom daar maar eens om in het hedendaagse Turkye, waar de islam het weer voor het zeggen gaat krijgen.

Leffe Blonde | 08-06-14 | 21:53

leuk verhaal, kunnen wij niet eens wat gaan eten Ebru?

Intelroy | 08-06-14 | 21:53

@Chiant | 08-06-14 | 21:50

Lieden zoals ik willen discussie. Niets meer en niets minder. Maar als je daar niet tegen kan.

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:52

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:46
O ja, vergeten, en met jullie legdooronszieligverklaardemensenindewattenzonderplichten-reflex.

Chiant | 08-06-14 | 21:52

we kunnen wel langer doorwerken, maar met een tarief van 52% heeft dat natuurlijk weinig zin.

Benjamin Tucker | 08-06-14 | 21:51

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:30
Ik vind het hier ook niks. Omdat lieden zoals u het hier inmiddels grondig verpest hebben. Met jullie vermeende morele superioriteit en magnietverbiedt-reflex.

Chiant | 08-06-14 | 21:50

du Roi Soleil | 08-06-14 | 21:45

Hmmmm... wat doen je dan bij een rechts en recht voor zijn raap site als GS,

Hier MOET jij zijn:

www.eo.nl/home/

dirkieeee | 08-06-14 | 21:48

Wat nog leuker is, als je hier uit Suriname op een studentenvisum komt. Je moet in je eigen onderhoud kunnen voorzien, okay fair. Je mag daarvoor maar zo`n dag in de week werken. Als je het bedrag wat een buitenlandse student moest verdienen deelde op het aantal uur wat gewerkt mocht worden, kwam je uit boven een universitair startsalaris. Als dat dus kon, waarom studeerde je dan nog?

Feynman | 08-06-14 | 21:48

@VanBukkem | 08-06-14 | 21:44

Zo is het ook. Allemaal klagen over nederland maar ze gaan niet weg of terug. Krokodillentranen !

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:46

En dat is dan Amsterdam. De grote stad, het Sodom en Gomorra, waar men zich van de zondagsrust niks aantrekt.
Bij mij zijn de winkels al vanaf gisteren 18:00 gesloten en blijven dat tot dinsdagmorgen.
Vind ik zelf trouwens prima. Het is een vervlakking van de cultuur als het alleen nog maar om kopen-kopen-kopen draait. Dat mensen hun identiteit ontlenen aan wat ze kopen en niet wie ze zijn.

du Roi Soleil | 08-06-14 | 21:45

Hoe rijker het land, hoe slechter de service.

i-Wonder | 08-06-14 | 21:45

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:38
Toch, die zogenaamde toeristen -hoe weten we zeker dat ze weer gegaan?- doen het voorkomen alsof het in Istanboel allemaal zo fantastisch is. Dan vraag ik me af waarom al die Turken, en wij, hier nog wonen, en niet in Istanboel.

VanBukkem | 08-06-14 | 21:44

Schouderklopje, Ebru.
Noem 't beestje maar bij z'n naam: de Nederlander werkt niet graag.

Amazing Tukker | 08-06-14 | 21:43

Gelukkig zijn ze weer weg?

123 je proeft het zo | 08-06-14 | 21:42

We hebben hier Jordaan-nimbys die de kroegen om 11u dicht willen hebben en bakfietshipsters die de jaarlijkse sirenetocht voor doodzieke kinderen naar Artis het licht in de ogen niet gunnen. That's why, Ebru.

frotteurist frenkie | 08-06-14 | 21:42

@Ebru
Wat is er 'yuk' aan bitterballen?

necrosis | 08-06-14 | 21:42

Neem ze dan ook mee naar een coffeshop.

van stampij | 08-06-14 | 21:42

Ik zag kinderen bedelen op straat in Istanbul. Om 2 uur 's nachts. En het waren geen Zigeuners of vluchtelingen Ebru.

mindless | 08-06-14 | 21:40

Seculiere Turken zijn over het algemeen heel plezant.

Ron_Paul | 08-06-14 | 21:40

Met een labour productivity van nog niet de helft van de Nederlandse - zelfs met alle WAO-ers en part-time freubelmama's - moeten de Turken ook wel 24 uur per dag werken, Ebru! Efficiency is een kenmerk, nee maatstaf, van ontwikkeling. ;-) stats.oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=...

pvpb | 08-06-14 | 21:39

@VanBukkem | 08-06-14 | 21:37

Nu zin in hema worst maar die kudt Hema is weer eens niet open. Wat dat betreft heeft Ebru wel een punt.

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:38

Het knappe van menig mens blijft dat men graag oordeelt zónder er überhaupt meer dan 2 seconden over te hebben nagedacht.

Empathie is volgens mij een schaars begrip. Dit is wel een eye opener Ebru. Door de ogen een ander ziet ons land er heel anders uit!

Drumvogel | 08-06-14 | 21:38

@geenstijlo | 08-06-14 | 21:36

Nee maar hier heen komen en dan een potje gaan lopen zeiken geeft geen pas. Ophoeren !

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:37

Zou je toch eens moeten proberen Ebru, een Hema-worst in je mond stoppen.

VanBukkem | 08-06-14 | 21:37

Gebruiken Turken wc papier of wassen ze na toiletbezoek nog steeds hun reet met water naar goed islamitisch gebruik?

Jim Lovell | 08-06-14 | 21:37

Wanneer loopt jouw visum eigenlijk af Ebru?

dirkieeee | 08-06-14 | 21:36

@Supermatthijs.
Pardon. Ben jij chef ik bepaal wie er naar Nederland op vakantie mag?

geenstijlo | 08-06-14 | 21:36

Laatste keer dat ik in Istanbul was trok een man voor mijn neus zijn sokken uit om te laten zien dat hij misvormde voeten had en begon toen op de stoep te bedelen. Dat heb je in Amsterdam dan weer niet...

eerstneukendanpraten | 08-06-14 | 21:36

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:30
loop je nou nog met dit weer te mekkeren? man man

petomaan | 08-06-14 | 21:35

Leuk artikel.
@supermatthijs, da's wel heul kort door de bocht.

Tieneus | 08-06-14 | 21:34

@Supermatthijs | 08-06-14 | 21:30
Volgens mij vind jij het hier ook maar niks.

Shadow112 | 08-06-14 | 21:34

Laat ze lekker weg blijven als ze het hier niks vinden.

Supermatthijs | 08-06-14 | 21:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl