Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Raad hoeveel Maurice de Hond ernaast zit

eppeilingdehond.jpgDit is de prognose van Maurice de Hond inzake de uitslag van de komende EP-verkiezingen van donderdag. Geen zetels voor Artikel50, de shooting star party die het zo goed doet in onze eigen GeenPeil. Hoe Maurice aan bovenstaande cijfers komt is onbekend. Want Maurice weigert al jaren zijn wegingsmethode openbaar te maken. Het zou zo maar kunnen dat het onderzoekspanel en algoritme van De Hond bestaat uit dronken aardbeien danwel twaalf oude medicijnvrouwtjes uit Zalk die koffiedik en kippenbotjes in een glazen bol gooien en er dan conclusies uit trekken. Volgens 100% van de bij MOA aangesloten marktonderzoekers hanteert Maurice de Hond de "vinger-in-de-lucht-methode" en slingert hij bij tijd en wijle duimzuigpublicaties de media in die gebaseerd zijn op slechts 100 respondenten. Kortom. Dat kunt u beter. Raad hoeveel Maurice de Hond ernaast zit. Diegene met het goeiste antwoord én met de origineelste comment wint een iPad. Succes.

Reaguursels

Inloggen

Hou je van de diversiteit van Europa, stem dan tegen de EUnheidsworstfabriek van Brussel.

Rest In Privacy | 22-05-14 | 12:25

@Aardbewoner | 20-05-14 | 11:26
Mocht je dit nog zien: eet smakelijk c.q. moge het je bekomen. Enne... "en/en" it will be! (als we eerst maar een poot tussen de deur krijgen.)

Tot andere tijden!

Organische evolutie | 20-05-14 | 17:10

Ik zou mij werkelijk de lul uit mijn broek lachen als de PvdA slechts 1 zetel zou behalen bij de Europese verkiezingen, die dan ook nog bezet zou worden door een (nep)-Nederlander, de gevluchte Iraniër Sander Terphuis, een voormalige vluchteling die met een volledig verzonnen naam vanaf een onverkiesbare 11e plaats op PvdA-congressen ageert tegen het z.g. "onmenselijke" asielbeleid in Nederland.

Schweinchen Dick | 20-05-14 | 15:10

Artikel50 zeker wel 1 zetel

roy2803 | 20-05-14 | 15:02

23%. En €2000 omdat hij er sowieso een paar weddenschappen mee verliest. Vinger in de lucht? Vinger in de neus.

The Justist | 20-05-14 | 14:05

Organische evolutie | 19-05-14 | 20:31

Op jouw beurt leuke bijdrage, met inderdaad snedige reactie van Stormageddon 01:17.

Uit je eerste link valt, als de info klopt, alvast af te leiden dat de secularisering onder autochtonen nog steeds toeneemt, maar dat terzijde.

Als democraat - overtuigd of tegen wil en dank -
* zou je geen vrede mogen kunnen nemen met de ondervertegenwoordiging van 'lagere sociale klassen', studenten, mensen met minder sociale contacten etcetera zoals beschreven in je link
* kan je de neveneffecten van niet gaan stemmen en dus het de facto soortelijk groter gewicht van wel-stemmers als een nieuwe vorm van cijnskiesrecht zien wat ook weer tegen je democratische inborst ingaat.

Concluderend ben ik het dus eens met je conclusie van 9:11, ook al omdat ze een 'fasering' suggereert (eerst, dan) zodat we uit de tricky-omgeving van of-of loskomen; ik zie liever en-en. Zo wil ik bijvoorbeeld de EU best van binnen- én van buitenuit bestrijden ;).

In jouw redenering Stormageddon, hoe verdienstelijk ook, rest slechts de (gewelddadige) revolutie of de apathie. Het tweede zou geen optie mogen zijn; het eerste... eh, 't is etenstijd.

Aardbewoner | 20-05-14 | 11:26

Hij zit er niet naast. 'De uitslag 22 mei zit ernaast!' aldus de Hond

tonnievandebiggelaar | 20-05-14 | 11:04

Ik snap voor geen meter hoe een gezond mens met een ruim gezichtsveld op de face van deze crème politieke man kan stemmen...!
Ik heb nog nooit zo'n natte aal gezien.

Rest In Privacy | 20-05-14 | 10:36

@Organische evolutie | 19-05-14 | 20:31
Dus ik heb ongelijk omdat ik gelijk heb.
Bizar.
Stormageddon | 20-05-14 | 01:17

Ja, zo zou je het ook kunnen bekijken. Goeie. Maar goed, zo rolt het systeem. To make a longread short: in deze fase: proteststemmen, daarna systeemverandering.

Organische evolutie | 20-05-14 | 09:11

Meneer de hond zit denk ik 1 zetel naast de stijllozestemmentellers.
Ook weet ik uit betrouwbare bron (kuch,... zijn vrouw) dat hij er wel vaker naast zit

mennemeeenei | 20-05-14 | 08:07

Maurice de Hond krijgt gelijk!

Thea | 20-05-14 | 06:52

Totaal 26,dat weet ik zeker.

swassannuf | 20-05-14 | 05:09

@Organische evolutie | 19-05-14 | 20:31
Dus ik heb ongelijk omdat ik gelijk heb.
Bizar.

Stormageddon | 20-05-14 | 01:17

Der Hund is toch de beste vriend van Oen Teulings, en Vonk en Stapel & Co?

Breinbrouwsels | 20-05-14 | 00:12

En aangezien we hier ook een polletje doen een heel simpele, in de stijl van het zwart wit denkende publiek:
Voor EU: 15
Tegen EU: 7
Resultaat: volgende keer beter jonguhs! Tot over 5 jaar.

Deus Absurdia | 19-05-14 | 23:37

Dat gezegd hebbende: drie keer raden wat de officiele reactie zal zijn op de GS tel- uitslag.. Iets met de woorden onbetrouwbaar want ' tokkie biased'

Deus Absurdia | 19-05-14 | 23:33

Maurice heeft misschien een beter representatieve steekproef?
Zijn publiek is gewoon breder?
.
Als je de kaart kijkt met stemmentellers van GS dan valt op dat de populatie totaal niet representatief is voor geheel Nederland. En 1600 tellers ( wat maximaal 1600 bureaus is maar nog minder zal zijn wegens meedere tellers per bureau) op 10.000 stembureaus is nu eenmaal alleen betrouwbaar als de steekproef echt willekeurig is. En iets zegt me dat stemmentellers toch voornamelijk uit de gebieden komen met een, zeg maar, hoog PVV gehalte. Dus *NIET* willekeurig. Jullie hadden beter de stemmentellers kunnen verdelen over de bureaus en dan 2 a 3 per bureau waar dat kan.
.
Dus we gaan ook zien hoever GS er naast zit. En ik denk toch dat Maurice beter gaat scoren.

Deus Absurdia | 19-05-14 | 23:30

Vrees dat D66 en CDA hoger scoren dan in de peiling van De Hond. Verder haalt Daniël het niet en blijft de SP op 3 zetels steken, terwijl ook de PvdA er 3 krijgt. Welkom PvdD.

doedeljantje | 19-05-14 | 23:18

SP 26 zetels. Komt ten goede aan de partijkas, en zo kan de proletariese wereldrevolutie gefinancierd worden. Dennis de Jong als president van Europa is onze enige redding.

Boretti | 19-05-14 | 22:27

Ik denk dat de Hond er 100 naast zit.
En die zure ipad hoef ik niet.

hStripe | 19-05-14 | 21:19

Voorspelling:
Daenerys gaat nog één keer naakt en wint daarmee de oorlog.
Verder;
VVD66 samen 6 (hoe verdeeld over de partijen is niet relevant)
PvdA 2
SP 4
CDA 4
Christencombo deluxe 2
GroenLinks 3
PVV 5

Artikel50 en Piraat helaas niet genoeg voor een zetel. DierPlezier heeft ook net niet genoeg. De andere nieuwe partijen hebben samen nog niet eens genoeg voor een zetel.

S.Boon | 19-05-14 | 21:04

Hou maar op, dit wordt het.

D66: 5
PVV: 7
CDA: 2
VVD: 3
SP: 3
PVDA: 1
CU/SGP: 3
GL: 0
PVDD:1
Artikel 50: 1

superjan | 19-05-14 | 20:55

lulkoekhapper | 19-05-14 | 20:34

Agreed

Beaulefermier | 19-05-14 | 20:53

@pierke 15.00u Nou en of het boeiend is de PVV wint of D66. Je weet na al die verkiezingen toch hoe partijen en de media reageren? Als D66 de nr 1 is, verkondigen feestende D66ers als Pechtold en Sophietje met veel bombarie dat Nederland toch echt VÓÓR de EU is. Ook al die ongekozen eurofielen zullen triomfantelijk melden dat Nederland "vooruit wil". Naar dat Federale Europa dus. Sorry, maar dat is een nachtmerrie als je het mij vraagt. Daarom is het belangrijk wie er wint. Art50 is prima maar scoort verder dan hier niet veel. Bezorg die strontbakken allemaal een grafavond in die eurofiele bunkers van ze! Want ze hebben dan wel schijt aan ons, maar een WINNENDE PVV gaan ze echt niet leuk vinden!

Overigens best wel groot nieuws vanmiddag van Bolkesteijn, die graag zou willen dat de gulden weer wordt ingevoerd.

rien6139 | 19-05-14 | 20:42

@Beaulefermier | 19-05-14 | 19:24
Zolang Nederland nog een soeverein land is, bepaalt het Nederlands parlement wat we met de EU doen dan andersom. En zo is het ook. Alles wat de EU doet gaat in goedkeuring van Nederland. Nederland geeft de EU de schuld "het moet van Brussel" en de EU wijst terecht weer terug "jullie gaan ermee akkoord". Het Nederlands parlement kan uit de EU, euro stappen of verdragen opzeggen. Het EU parlement kan slechts voor of tegen stemmen. Als er bij wijze van spreken geen initiatief komt om uit de euro te stappen dan kan daar nooit op tegen worden gestemd. In Nederland moeten we tegen de EU stemmen, nu het nog kan!! Voordat we dadelijk onze soevereiniteit verliezen. Maar nog veel erger, we zouden er democratisch veel op achteruit gaan.
.
Van alle huidige partijen in de tweede kamer is de PVV de enige die uit de EU wil. Reken uw kansen.

lulkoekhapper | 19-05-14 | 20:34

@Stormageddon & @Aardbewoner | 19-05-14 | 17:17 (slot)

Mooie, heldere discussie. Dank daarvoor. Netjes geparkeerd ook. GeenStijl (on:)waardig. Nevertheless heeft Stormageddon mijns inziens ongelijk. In dit systeem.

Sowieso kan iedere stemmer na welke verkiezing dan ook, z'n muil opentrekken. Zij die niet hebben gestemd mogen/kunnen dat, omdat zij zich idd niet hebben gecommitteerd; zij die wel hebben gestemd omdat zij zich besodemieterd voelen. We hebben rechten van vrije meningsuiting en demonstratie. Dank aan de doden en Nederland trouwens. Het Malieveld, Petities.nl en alhier waren uw podia en tegenwoordig is er dat 'burgerinitiatief'. Of ze naar je luisteren, is een tweede. In dit systeem.

Bij mijn weten heeft een lage opkomst nooit directe gevolgen gehad voor de vorming van een nieuw bestuur of controlerend orgaan. Tuurlijk, de veranderende pikgrootten na verkiezingen hebben al-tijd invloed op de verhoudingen binnen 'de' politiek. Maar een bestuur of controlerend orgaan kwam en komt er toch wel. De legitimiteit van democratische verkiezingsuitslagen is mooi bij wet geregeld. Keerzijde van de medaille is wel dat je meteen bent 'geframed' voor het systeem. 'Kies wat je wil, en dit zijn de partijen.' Als je niet meedoet, word je genegeerd en niet gezien. Een wiskundige vindt op zijn manier ook zoiets:
www.kennislink.nl/publicaties/is-een-l...

Wie zoals ik vooral moeite heeft met de inrichting van ons bestel, met lokale, regionale, landelijke en internationale bepalers en controleurs, moet daarom wel meedoen om verandering te bewerkstelligen. Verandering van een sterk systeem kan alleen maar van binnenuit. Daarom kies ik een partij die de systeemrot laat zien. Ook al zijn de onderwerpen mbt het EU-parlement relatief klein (salarishoogte, douceurtjes, verhuizingen) ze zijn: amoreel, getuigen zeker niet van dienend leiderschap, en je houdt je hart vast als je je bedenkt dat om hen heen, een hele economie bestaat van eigen en commerciele adviseurs, lobbygroepen en ol' boys-vrinden. Voor Nederland is de waarde van zo'n 'parasitaire economie' onlangs becijferd op zo'n 90 miljard. Om en nabij. Per jaar. Ken je nEUgaan...
npi.pleio.nl/90miljard

Inhoudelijk ben ik het op veel punten niet eens met Van Der Stoep. Ik rij auto sinds 1984. Hoe hechter de samenwerking in Europa werd, hoe meer vrachtwagens met opmerkelijke kentekens je zag. Kan je goed of fout vinden, maar 'de' economie is zeker niet kleiner geworden. Maar ik schat hem als Nederlandse inmate wel als beste in om betonrot te lichten.
Ennn... waarom kunnen we trouwens niet op buitenlanders stemmen voor deze zo bejubelde volksvertenwoordiging? Maar dat terzijde.

Politiek is een vak en dat vak prijst zich wat mij betreft uit de mode. Teveel ego's. Tuurlijk heb ik makkelijk praten, net als 17 miljoen landgenoten. Zeg ik op mijn beurt: laat ons het dan doen. Directe democratie en dito controle. Ons geld vertrouwen we al aan internetprotocollen toe, nu onze mening nog. Systeemverandering dus, meer zelfbeschikking. Immers, je komt online eerder opdraven als ze praten of stemmen over een onderwerp dat je aan het hart gaat.

Ja, ik geloof wel in 'wisdom of the crowd', zeker als het een dedicated e-menigte is:
www.youtube.com/watch?v=iOucwX7Z1HU (scene uit BBC-Horizon.)
En ja, een tussenstap om zo'n systeemverandering in te zetten is er in basis ook al. Een systeempartij, maar dan zonder ego. Een ONpartij dus eigenlijk. 'Dig it?

Maar goed, voor N(E)U dus de 2ndbest trigger tot versnelde bestuursevolutie. (Dat potlood?) Zet 'm op Drs. Daniël! www.artikel50.nl/

Organische evolutie | 19-05-14 | 20:31

D66: 5
PVV: 4
CDA: 4
VVD: 3
SP: 2
PVDA: 2
CU/SGP: 2
GL: 2
PVDD:1
Overig: 1

Ih8yousf | 19-05-14 | 20:29

Peilingen van De Hond zijn begonnen als Melkertbaan. dat zegt genoeg. Het maakt overigens ook niet uit; een zetel meer of minder. Wat wel telt is de geenstijl stemmentellencontrole.

Rest In Privacy | 19-05-14 | 20:18

@Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 15:42
Liever dat dan ik haar met met de handen tussen de benen zie afdruipen, brrr het idee.

p3xxx | 19-05-14 | 20:07

Ik denk dat Maurice de methode Teulings volgt:
Pro-EU: goed naar boven afgerond
Anti-EU: goed naar beneden afgerond

jip_86 | 19-05-14 | 19:58

Hup Artikel 50! Het intelligente en liberale alternatief voor PVV.

KlunsJohannus | 19-05-14 | 19:55

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:54
Die durf ik wel aan, maar let op dat u niet hoop verwart met realiteit :)
PVV 5, D66 5, PvdA 2, CDA 3, VVD 4, CUSGP 3, SP 3, GL 1.
Tot zover de realiteit waarbij de hoop op 0 voor GL aanwezig is :)

Optelsommetje | 19-05-14 | 19:26

Stormageddon | 19-05-14 | 17:07

Krom. Niet stemmen betekent je stem niet laten horen. Als je wilt dat er naar je geluisterd wordt dan zul je je stem moeten laten horen. Tegen de EU stemmen is derhalve de enige en juiste optie om achteraf jouw stem te kunnen laten horen. Niet stemmen is volkomen nutteloos, sterker nog, het speelt de EU perfect in de kaart, hoe meer, hoe minder tegenstemmen.

Beaulefermier | 19-05-14 | 19:24

Koekoek:

PVV - 6
CDA - 4
D66 - 4
VVD - 3
SP - 3
PvdA - 2
CU/SGP - 2
GroenLinks - 1
Dierenpartij - 1

Lauwe Koffie | 19-05-14 | 19:16

Hoezo naast de zetel zitten? Een hond ligt meestal liever in de zetel, of op schoot van het baasje dat er per ongeluk eeerder was gaan zitten.

altootje | 19-05-14 | 19:03

@Stormageddon | 19-05-14 | 17:07
Ook zonder dat mandaat pikken ze onze centen wel in. Maar als er een (Europees) referendum zou komen met de keuze of de individuele leden als soevereine staten of onder één federatie verder gaan, dan zou je ook niet gaan stemmen omdat je ze daarmee alleen maar een mandaat zou verstrekken?

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 18:52

@Outsider-Inside | 19-05-14 | 16:25
Artikel 50, hoe je er op komt?

_Uittredingsclausule_
Het Verdrag van Lissabon voorziet een mechanisme voor de vrijwillige en eenzijdige uittreding uit de Europese Unie (artikel 50 van het Verdrag betreffende de Europese Unie). europa.eu/legislation_summaries/glossa...

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 18:41

@Outsider-Inside | 19-05-14 | 16:25
Artikel 50, hoe je er op komt?

_Uittredingsclausule_
Het Verdrag van Lissabon voorziet een mechanisme voor de vrijwillige en eenzijdige uittreding uit de Europese Unie (artikel 50 van het Verdrag betreffende de Europese Unie). europa.eu/legislation_summaries/glossa...

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 18:41

@bakoenin | 19-05-14 | 18:08

Eens, daarom gaat PVV niet zo'n succes halen als wordt verwacht. SP is denk ik wat trouwer / fanatieker, evenals de gristen-achterban (niet CDA). GroenLinks op 0 zou mijn droombeeld zijn, laat iedereen die iets met 'groen' heeft alsjeblieft dierenpoes stemmen.

raskol | 19-05-14 | 18:41


Mijnpeiling is dat SGP niet te vertrouwen is en SP op een EUSSR uit is.Net als hun tegenpolen .
Je kan jaloers zijn op Farrage 's eloquentie , maar het blijft een eilander.
En Pim is er niet meer. Al dat gejammer. Tot nu toe heeft de PVV, Wilders , zijn koers recht gehouden, en de kolen uit het vuur gehaald.
EP prima maar het spel moet in Brussel en in Nederland tegelijk en even hard gespeeld.
Ook: hoe meer antistemmmen, hoe harder ze eerst gaan terugslaan.Dat hoeft niet gepeild.

Ik kook ook | 19-05-14 | 18:20

Maurice doet normaalverdeling -5 of +5 iPadts

De Treinende Rechter | 19-05-14 | 18:18

Stormageddon | 19-05-14 | 18:04

Ik moet bekennen dat deze zienswijze nieuw voor me is maar dat ze wel plausibel overkomt. Je gunt me de tijd wel om hier eens over na te denken hè? Bij gelegenheid kom ik op terug. Tx voor het onderbouwde antwoord. *uit, naar huus*

Aardbewoner | 19-05-14 | 18:09

Het enige waar ik op hoop is PvdA 1 zetel.
Dan gaat bij mij de vlag uit.
Jongerius werkloos, dus hup de kassen in met die dikke luie krent.
Zal haar goed doen.
Verder, D66 kon wel eens tegenvallen, 4 of 3, omdat ze te sterk pro EU zijn.
PVV, en idem SP, hoe we het ook keren of draaien, veel van die achterban bestaat uit lompen proletariaat, die niet in beweging te krijgen zijn. Kan dus vriezen of dooien.
Dus bij deze nog een keer PVV aanhangers, ga stemmen!
Als je althans niet prettig genomen wilt worden door Pechtold, Wientjes en Rutte tegelijk.
De christenen gaan het goed doen, met deze EU is tenslotte bidden het enige wat helpt.

bakoenin | 19-05-14 | 18:08

@Aardbewoner | 19-05-14 | 17:38
Dat is in dit geval niet nodig. Nederland bestaat (nog) als onafhankelijke en soevereine natie, met eigen parlement en beslissingsbevoegdheid over verdragen, waaronder alle EU verdragen. Om eruit te stappen hoeft er geen enkele vertegenwoordiger in het supranationale parlement te worden gekozen, maar moeten er 50% +1 van de zetels van de 1e en 2e kamer het verdrag willen opzeggen.

Farage zit ook voor spek en bonen in het europarlement. UKIP kan wel z'n zaak daar bepleiten, maar niets meer dan dat. Om eruit te stappen zullen ze in Londen het verdrag moeten opzeggen. Waarom UKIP wel in het Europarlement zit: het is voor een kleine Britse partij wat makkelijker om daar geraken dan in Westminster, door het districtenstelsel wat voor de UK leidend is. Voor het EP wordt in Groot-Brittannie niet via de districten gestemd maar nationaal. Daarom zit UKIP wel in Brussel en niet in the House of Commons. (Ze hebben wel 3 Lords in de House of Lords, maar ja... die worden niet gekozen.)

Voor wat betreft België: het land was geen federatie, dus er was geen federaal parlement, er was een nationaal parlement. De gewesten waren niet autonoom. Andere (onvergelijkbare) situatie.

Stormageddon | 19-05-14 | 18:04

Optelsommetje | 19-05-14 | 17:46
Ik heb geen belangen in Nederland - behalve dat het land me na aan het hart ligt - en dus ook niet in of bij de PVV. Waar jij vindt dat ik niet naar de feiten kijk, vind ik dat jij te statisch kijkt. Als je jouw manier van redeneren volgt kan er (opgelet: hyperbool :)) nooit nog een record gebroken worden. Klein toemaatje nog: dadelijk na de cartoonrellen (2007?) heeft de PVV, weliswaar in peilingen, ook +40 zetels 'getoucheerd'.Ik stel voor dat Optelsommetje z'n naam waardig toont en zijn eigen voorspelling hier even plempt. Kunnen we ergens tussen donderdag en zondag verifiëren wie er het meest naast zat.

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:54

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:34
Het lukt u helaas niet om te kijken naar de feiten. U vat het te persoonlijk op. Nog een laatste poging. De PVV heeft ooit 24 zetels behaald. De hoogste score. De laatste 2e kamerverkiezingen haalden ze er 15. U denkt dus werkelijk dat ze een sprong van 70% (!) naar van 24 naar 40+ maken? Of van 273% van 15 naar 41?
En wat die tokkies betreft snapt u best wel wat ik bedoel :)

Optelsommetje | 19-05-14 | 17:46

Stormageddon | 19-05-14 | 17:33
Ik begrijp wel waar je naartoe wil, maar een vertegenwoordiger die het passief stemrecht gebruikt en dus op Europees niveau een exit wil bepleiten heeft daar toch een mandaat van een 'actieve stemrechter' voor nodig? Wat België betreft zit je er wat naast, het federale parlement is er altijd geweest, al sinds 1830, en het zijn de gewesten die er een parlement bijgekregen hebben, maar het is daar zo ingewikkeld dat de anomalie begrijpelijk is. Los van het rare voorbeeld België: een Nigel Farage bijvoorbeeld?

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:38

pvv - 4
d66 - 4
cda - 3
pvda - 1
vvd - 2
sp -4
pvdD - 1
sgp -3
GL - 1

kom maar met die ipad. :-)

Hypno2050 | 19-05-14 | 17:36

Ik haat Apple.

natte krant | 19-05-14 | 17:34

Optelsommetje | 19-05-14 | 17:22

Haha, nu zijn je voorspellingen al feiten. Nogmaals, kom van die pony af, jonkie. Voor de PVV er was en de PVDA nog zichzelf stemden wat jij zo graag tokkies noemt voor de PVDA. Die haalden ooit 53 zetels. Ook de CDA haalde ooit iets in die buurt. Nu mag jij wel zeggen dat de Wet van Optelsommetje verbiedt dat de PVV een dergelijke score haalt, zolang ik maar mag vinden dat je argument niet overtuigt: je 41/26 = 57% is immers niets meer dan een klakkeloze en dus geestelijk luie, verbeeldingsloze vertaling van nationale naar Europese resultaten. Hier speelt het specifieke geval van het Europese ongenoegen dat, zélfs met een Wilders op z'n retour, voor extra wind in de zeilen zorgt, al was het maar omdat de mensen die jij zo graag denigrerend tokkie noemt (alsof je er dan als het ware alvast automatisch al zelf geen bent, hahaha)met hun ongenoegen geen weg weten - artikel 50 overtuigt blijkbaar niet voldoende. Als de PVV geen 6 of 7 haalt dan is het omdat de 'ongelovigen' wat de EU-integratie betreft (in Vlaanderen al 'paria's' genoemd) à la Stormageddon massaal thuisblijven.

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:34

@Aardbewoner | 19-05-14 | 17:17
Nee, het gaat op voor diegenen die stemmen. De mensen die het actieve stemrecht gebruiken, niet de vertegenwoordigers die het passief stemrecht gebruiken.
Ik snap het dilemma wel van de separatist. Het probleem is (zeker in het geval van de EU) dat de separatist niets in het federale bestuur te zoeken heeft. Alleen het Nederlandse parlement kan besluiten tot opzeggen van verdragen en lidmaatschappen.
In België lag dat iets anders, want er was eerst geen federatie en geen federaal parlement als zodanig.

Stormageddon | 19-05-14 | 17:33

Dat het onderzoekspanel bestaat uit de genoemde medicijnsvrouwtjes moet haast wel, want ondank de grote storing van afgelopen week was er blijkbaar toch een uitslag mogelijk.

[quote]

Geachte heer, mevrouw,

Er heeft dit weekend [vergeten voor het gemak de vrijdag erbij te noemen] een grote storing plaatsgevonden.

Inmiddels is deze storing over en kunt u weer inloggen.

Met vriendelijke groet,
Peil.nl

[/quote]

suvois | 19-05-14 | 17:25

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:12
Kom, kom. Nou niet zo gepikeerd zijn door de feiten. Laat ik het dan zo uitleggen.
Alle sterk afwijkende partijen (in mijn ogen tokkie aantrekkende partijen) hebben nog nooit meer dan 26 zetels behaald. Denk aan Boer Koekoek, LPF, PVV (hoogste = 24), CPN enz.
Dus waarom zou de PVV nu opeens 41/26= 57% boven zichzelf uitstijgen? Gaat niet lukken, er zijn niet genoeg tokkies...

Optelsommetje | 19-05-14 | 17:22

Stormageddon | 19-05-14 | 17:07
Aardige redenering, maar ze gaat slechts op voor de vertegenwoordigers die het instituut waarin ze zetelen erkennen. Een in België verkozen separatist bijvoorbeeld wil het federale parlement waarvoor hij verkozen is het liefst weg.

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:17

Ik hoop dat jan met de pet wint, dat is de enigste die het verdient.

IJzervreter | 19-05-14 | 17:17

@Outsider-Inside | 19-05-14 |
En toch stem ik Artikel50
Domweg omdat het de PVV mijn inziens zwart voor de ogen is geworden.

frickY | 19-05-14 | 17:13

Als Maurice pollt luistert geen hond

ViagraFalls | 19-05-14 | 17:13


Optelsommetje| 19-05-14 | 16:50

Als je nou even van je paard komt krijg je misschien oog voor je gebrek aan verbeelding. Er waren in het verleden toch altijd voldoende tokkies om de PVDA dat cijfer (en meer) te laten halen? Ze zijn zelfs over de 50 geweest. Dus wat was je punt ook weer?

Aardbewoner | 19-05-14 | 17:12

Normaal gesproken zou ik zeggen dat PVV sowieso gaat winnen, maar jammer genoeg zullen veel partijen, waaronder PvdA, D66 proberen om PVV onderuit te halen komende dagen, dus nu weet ik het niet zo zeker en het probleem is ook dat veel nederlanders zich te gemakkelijk laten misleiden, maar ja......

Nieuws-Lezer | 19-05-14 | 17:12

@ Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 17:05

Ja dat denk ik ook. Zou me niet verbazen als Jongerius vele malen meer stemmen krijgt dan Paul Tang. Die Tang spreekt namelijk helemaal niemand aan, dat is een kleurloze "van alles net niet" figuur. Laten we hopen dat de PVDA eindigt op 1 zetel, dan kunnen Tang en Jongerius nog een lekker robbertje gaan vechten om die ene zetel.

Outsider-Inside | 19-05-14 | 17:09

@Russells Teapot | 19-05-14 | 16:42, 16:46
Je begrijpt er geen flikker van. Een parlement, of n'importe quoi welk (zichzelf) "democratisch" (noemdende) instantie kan slechts bestaan bij een groot genoeg mandaat en goedkeuring van het bestaan van die instantie. (Dat geldt overigens ook voor niet-democratische instituten. Geen enkele koning, vorst, bisschop en dictator of wie dan ook heeft ooit kunnen regeren zonder brede sympathie of steun onder de bevolking. De historische voorbeelden zijn talloos. Maar goed, daar gaat het nu niet om)

Stemmen is legitimeren. Met het stemmen voor een vertegenwoordiger in een instituut erken je daarmee ook het bestaan van dat instituut. Niet alleen dat: je legitimeert het bestaan ervan. Niet stemmen betekent niet dat je de uitslag erkent of er mee eens bent, het betekent dat je de verkiezing, alsook het instituut waarvoor wordt gekozen niet erkent.

En dan mis je het tweede van punt stemmen: Stemmen is je eigen stem weggeven aan een vertegenwoordiger. Je kiest een vertegenwoordiger die namens jou het woord doet in het instituut. De stemmers moet straks 5 jaar hun muil houden. Die hebben een vertegenwoordiger gekozen, die hebben ingestemd met instituut en al wat die vertegenwoordiger daar zegt, doet en hoe die stemt.
Stemmen is heel letterlijk: Je stem weggeven, je stem inleveren bij een vertegenwoordiger.

De enigen die dus met enig recht hun stem wél mogen laten horen buiten dat instituut en tegen dat instituut en tegen het oprukkend eurofascisme zijn nu juist diegenen die dat instituut NIET erkennen, er niet voor gekozen hebben, en er niet vertegenwoordigd zijn. Die hebben het meeste recht van klagen en het meeste recht van spreken.

Stemmers hebben geen recht meer om te klagen. Zij hebben gestemd en hebben een vertegenwoordiger in dat parlement. Als het straks misgaat is dat te wijten aan degenen die wel hebben gestemd. Aan degenen die die instantie legitimiteit hebben gegeven middels hun deelname aan de verkiezingen.

Stormageddon | 19-05-14 | 17:07

@Harry Turtle | 19-05-14 | 15:43
En vooral PvdA-vrouwen stemmen altijd (alleen) op de 1e vrouw van de PvdA-kieslijst (maar dat is dus geen seksisme). De kans is dus zelfs aanwezig dat Agnes Jongerius nog vóór Paul Tang met voorkeursstemmen die ene zetel bemachtigd.

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 17:05

Dierenpoes verdient zeker die zetel, dan kunnen ze een hoop misstanden aankaarten die anders maar doorgaan, onder de noemer 'cultuur' of 'religie'.

Causa Sui | 19-05-14 | 17:04

meneer Q | 19-05-14 | 17:00
Klopt, waarbij gezegd hebbende dat de PVV ook een gevestigde partij is :)

Optelsommetje | 19-05-14 | 17:04

Stem gewoon Artikel50 als je die beter vind dan PVV! Het is nou niet dat er een coalitie gevormd wordt ofzo. En op die 750 andere zakkenvullers maakt het ook niet uit. Die 5e zetel voor de PVV is totaal niet boeiend. Die 1e voor Artikel 50 des te meer, al is het maar voor de naamsbekendheid (bij de volgende tweede kamer verkiezingen bijv).

Pierke Smulders | 19-05-14 | 17:00

Zoals gewoonlijk stemt het domme stemvee weer op de gevestigde partijen om vervolgens moord en brand te schreeuwen als er weer moet worden ingeleverd om de geld verspillende EU in stand te houden.

meneer Q | 19-05-14 | 17:00

Bij de naam Pechthold moet ik denk aan een vrouw die kind borstvoeding geeft

ET007 | 19-05-14 | 16:59

Ben erg benieuwd, hoeveel stemmen heb je nodig voor 1 zetel?
@ Kaas de Vies | 19-05-14 | 16:14

Dat hangt erg van de opkomst af.

Bij de Europese verkiezingen in 2009 waren er 12.445.497 kiesgerechtigden waarvan er 4.573.743 opkwamen (opkomst 36.8%).

Nu zijn er ongeveer 12.7 mln kiesgerechtigden. Dus bij een zlefde opkomst als in 2009 zijn er nu ongeveer 180,000 stemmen nodig voor 1 zetel.

Naarmate de opkomst hoger wordt zijn er meer stemmen nodig voor een zetel want het aantal zetels blijft altijd 26.

De toekenning van de restzetels kan overigens ook nog tot aanzienlijke verschuivingen leiden.

Zie voor meer info de uitslag 2009: www.kiesraad.nl/sites/default/files/S...

Outsider-Inside | 19-05-14 | 16:57

Wij hebben al gestemd (per post vanuit het buitenland) en beiden op Artikel 50. Dus (tellers opgelet!) op het hoofdstembureau in Den Haag moeten die zichtbaar komen.

odulator | 19-05-14 | 16:57

Vind Maurice de Hond en Mark Rutte goed samen passen. Hebben beiden iets misselijks over zich. Zeggen in principe totaal niks en krijgen hiervoor een vette cheque. Zien beide uit als homo's. Gaan ook voortdurend vreemd door andere te naaien. Samen bolletje spelen op de huishoudsbeurs. Beetje raar allemaal.

ET007 | 19-05-14 | 16:53

Gemeten vanaf het GS HQ, zit Maurice de Hond er ongeveer 9600 meter naast.

Sinterklahaas | 19-05-14 | 16:53

Offtopic, maar het nergens anders kwijt:
"Ploumen maakt vijf miljoen euro vrij voor Zuid-Sudan"
"Dit is een duidelijke boodschap aan de regering van Zuid-Sudan. Het is onacceptabel om de eigen bevolking zo in de steek te laten", aldus Ploumen."

Volgens mij voelt de meerderheid van de Nederlandse bevolking zich ook aardig in de steek gelaten. Dat telt niet zeker?

We zullen het donderdag wel laten merken!

DKP | 19-05-14 | 16:52

Gebaseerd op een volkomen representatieve, en (niet onbelangrijk) geheel betrouwbare steekproef van 1 (te weten ik zelf), kom ik tot de conclusie dat Maurice de Hond er voor 99,8 procent naast zit. Ik vond het zelf ook een verrassend getal, dus ik heb het mezelf nog een keer gevraagd. En verdomd: alweer 99,8%.

Uiteraard ben ik methodologisch grondig te werk gegaan en eerst uitgezocht hoe vaak de verkiezingsvoorspellingen van Maurice zijn uitgekomen.
Welnu, dat was in 0% van de gevallen het geval. Maar gezien de foutenmarge die hij inbouwt, en ook in deze voorspelling weer behoorlijk ruim is, kan het natuurlijk altijd zo zijn dat door puur toeval de voorspelling uitkomt hoe onlogisch en hoe statistisch onwaarschijnlijk ook.

Mocht onverhoopt de voorspelling van De Hond toch uitkomen, dan is dat puur toeval en zegt dat niets over de voorspellende waarde van de methode De Hond (die namelijk historisch en statistisch 0 is gebleken) maar dan is dat een random cosmological event hetgeen kán gebeuren omdat de natuurwetten niet verbieden dat het kan. Vandaar dat het niet uitgesloten is, maar ontzettend onwaarschijnlijk, dus 99,8%.

Stormageddon | 19-05-14 | 16:50

@Russells Teapot | 19-05-14 | 16:46 Ik ga ook stemmen, don't whorry. Maar ik reageerde op mensen die hier schreeuwen dat je niet op Artikel 50 moet stemmen omdat dat zonde van je stem is en dat alleen PVV een vuist kan maken etc. etc. Gááááp.

witwas | 19-05-14 | 16:50

Ik zie hooggespannen verwachtingen ten aanzien van het aantal PVV zetels. Maar toch is die rekensom vrij simpel.
Bij 7 zetels zou de PVV in vergelijking met tweede kamerzetels er ruim 40 halen. Dat gaat never nooit niet lukken. Daarvoor zijn er nou eenmaal te weinig tokkies in Nederland.

5 zetels voor de PVV zal krap worden, maar is met 28-30 vergelijkende kamerzetels nog net haalbaar.

Optelsommetje | 19-05-14 | 16:50

Ik haat D66! Denk wel dat het spannend wordt als het gaat om het verschil tussen PVV en D66.
Denk dat de D66 hoop strategische stemmen gaat krijgen. Kon wel eens gelijk spel worden: voor beiden 6 zetels.
Denk dat de CDA hooguit 2 gaat krijgen. Ken CDA-ers dit keer wel op PVV gaan Stemmen. PVDA kan nooit meer dan 1 krijgen. PVDA heeft het inmiddels onder iedereen verprutst. Andere partijen: Art 50 zal zeker 2 stemmen krijgen. VVD 2, SP 3, CU SGP 3, PVDD 1, GL 1.

ET007 | 19-05-14 | 16:49

@witwas | 19-05-14 | 16:39
Je moet ook niet gaan stemmen in de verwachting dat het iets uitmaakt.

Je moet gaan stemmen om zo in ieder geval al je democratische macht te gebruiken om het eurofascisme te veroordelen, en te voorkomen dat Verhofstadt straks can claimen dat "Nederland gekozen heeft voor meer Europa," zoals hij dat na de laatste 2e Kamerverkiezingen deed.

Als je kleinkinderen je straks vragen: "heb je elke mogelijkheid benut om tegen het eurofascisme te stemmen toen dat nog mogelijk was," wat wil je dan als antwoord kunnen geven? "Nee, want ik dacht dat het niets uitmaakte?"

Russells Teapot | 19-05-14 | 16:46

PeeeVeeeVeee 6 misschien 7
D'666 1 misschien 0
PvdA 1 misschien 0
VVD 2
CDA 3
SP 3
CU-SGP 3
PvdD 0
GroenLinks 0
Artikel 50 6 misschien 7

noarhuus | 19-05-14 | 16:43

@Beaulefermier | 19-05-14 | 16:34
"Niet stemmen uit protest is natuurlijk geen protest."

Eens. Niet stemmen betekent dat je de huidige EU niet belangrijk genoeg vindt om van je luie reedt te komen. Niet stemmen geeft het signaal af dat je het met de uitslag eens bent, wat die uitslag ook is.

Ik vind dat mensen die niet stemmen ook de komende vijf jaar hun muil moeten houden als het eurofascisme verder oprukt. We hebben meerdere partijen die uit de EU willen stappen, dus dit is een uitgelezen kans om tegen deze EU te stemmen. Mensen die dat nalaten, hebben geen recht van spreken als het straks misgaat.

Russells Teapot | 19-05-14 | 16:42

Waar hebben we het eigenlijk over? 3,5% van de zetels van één of ander fopparlement. Het is niet dat een zeteltje voor Artikel 50 of een zeteltje meer of minder voor PVV het verschil gaat maken hoor. Stem gewoon lekker waar je je goed bij voelt of blijf thuis als dat beter voelt. Écht, het zal geen zak uitmaken.

witwas | 19-05-14 | 16:39

Ben erg benieuwd, hoeveel stemmen heb je nodig voor 1 zetel?
Kaas de Vies | 19-05-14 | 16:14

Zo'n 160-170.000 in 2010.
De Hondt zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Vorige 2e kamerverkiezingen deed de Piratenpartij het ook goed in Geenpeil, maar haalde nog geen halve zetel. Ik denk dat Artikel 50 en de Piratenpartij beter een lijstverbinding aan kunnen gaan, dan hebben ze misschien nog kans op 1 zeteltje.

snotferatu | 19-05-14 | 16:35

Niet stemmen uit protest is natuurlijk geen protest. De meeste stemmen gelden en niet stemmen betekent dus dat je instant verloren hebt. Mijns inziens is alleen de PVV kritisch genoeg en groot genoeg om n vuist(je) te kunnen maken. Alle andere gevestigde partijen zijn eenheidsworst met uitzondering van de SP. Die hebben op EU gebied zeer steekhoudende argumenten om ermee te stoppen echter ik haal snel af bij de rest van het SP programma. Dus PVV. Geheel op politieke basis gefundeerde keuze = oppurtunistisch, pragmatisch en niet in contact met de werkelijkheid maar hey. Er is verder geen keus en in t land der blinden...

Beaulefermier | 19-05-14 | 16:34

O ja, GS maakt zich echt onsterfelijk, wanneer we massaal Artikel50 stemmen ! Omdat het kan...

070 | 19-05-14 | 16:31

Opiniepeilingen vlak voor de verkiezingen moeten zo snel mogelijk verboden worden. Vraag het maar aan de Jappen die hanteren dit systeem al jaren. De publieke opinie wordt door de peiling van Maurice de Hond behoorlijk beïnvloedt. Misschien stemt er wel niemand op Jezus Leeft,de IQ partij, de Piraten Partij, of artikel 50, maar dat hoor ik dan graag pas na de verkiezingen. Op deze manier worden kleine partijen door een opiniepeiling weggeblurt. Niet eens vermeld.
.

readbetweenthelines | 19-05-14 | 16:31

De voorspellingen van De Hond zijn toch om mensen op het laatste moment strategisch te laten stemmen.

Osdorpertje | 19-05-14 | 16:30

Een peiling met de opkomst is nog leuker: ik zeg 28% !
Waarom? mooi weer, iedereen op terrasje, de meesten haten die hele EU, alleen maar graaiers te kiezen, enz..

070 | 19-05-14 | 16:29

@Kaas de Vies | 19-05-14 | 16:14
Dat hangt weer af van de opkomst en omdat die (voor het EP altijd) erg laag is, heeft je EU-kritische stem voor het EP tot 4x meer gewicht dan die voor ons eigen parlement.

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 16:27

@van Coudenburgh | 19-05-14 | 15:59
De VVD laat een ander geluid horen, maar dat is volksverlakkerij. Ze doen in 90% van de gevallen exact hetzelfde als D66. Ze weten nu al dat ze precies het tegenovergestelde beleid gaan voeren dan ze nu prediken.

Partijen die zulk ernstig kiezersbedrog plegen, zouden uitgesloten moeten worden van deelname aan de verkiezingen.

Russells Teapot | 19-05-14 | 16:27

Wat is de zetelverdeling nog waard,
Als de helft van stemgerechtigd Nederland op de eigen zetel blijft zitten?

Hoe kleiner de opkomst, hoe kleiner de marges, hoe dichter het gelijk van alle opiniepeilers elkaar nadert.

Kies www.artikel50.nl/ zegt een iets links georienteerde libertariër.

Organische evolutie | 19-05-14 | 16:27

PVV 4
D'66 5
PvdA 2
VVD 3
CDA 3
SP 4
CU-SGP 3
PvdD 1
GroenLinks 1

Eclatante overwinning EU-kritische partijen. Stop, ik zet geen jokers in.

raskol | 19-05-14 | 16:26

PVV : 24 zetels

ZZP-er | 19-05-14 | 16:25

Het einige wat er klopt aan deze "peiling" van De Hond is dat Artikel 50 geen zetels gaat halen. De uitslag zal heel erg afhangen van de opkomst van met name de PVV-kiezers, als die hoog is wordt de PVV met afstand de grootste (en daar zijn ze in Den Haag ook heel bang voor).

Er kunnen wel mensen zijn die denken dat op basis van een sub-cultuurtje op internet iedereen helemaal lyrisch is over Artikel 50, maar ik denk dat 80% tot 90% van het electoraat nog nooit van Artikel 50 gehoord heeft of weet waar ze voor staan (die sufffe naam alleen al, hoe kom je er op).

Dus als je twijfelt tussen PVV en Artikel 50 dan zou ik iedereen willen aanraden om niet op Artikel 50 te gaan stemmen maar op de PVV want Artikel 50 is echt een verloren stem die alleen maar de PVVDA en D66 in de kaart speelt.

Bijkomend voordeel van een grote PVV is dat daardoor ook meteen de verhoudingen in Den Haag op scherp komen te staan, Artikel 50 zit helemaal niet in de 2e kamer dus dan heb je dat effect niet.

Met de PVV dus 2 vliegen in 1 klap. Ja en ik weet het Wilders is ook niet ideaal en er zitten veel maloten bij de PVV, etc. etc. het zal allemaal wel, ik had ook liever iemand van het kaliber Fortuyn, maar die is er nu gewoon niet.

Het is van groot belang dat er nu een duidelijk signaal wordt afgegeven aan de PVVDA dat we dit wanstaltige afbraakbeleid echt niet meer pikken en dat kan nu gewoon het beste met een stem op de PVV.

Outsider-Inside | 19-05-14 | 16:25

De PvdA is door de Hond al eens eerder met voorbedachte rade tot dood paard verklaard.
Toen werkte het als een speer.
Kan die manipulator niet verboden worden zo rond welke verkiezing dan ook?

Jackanders | 19-05-14 | 16:25

@Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 16:07
Eensch en +1.

Helaas zijn er nog idioten als Van Rossem, die herhaaldelijk GS gebruikt om iedereen op te roepen niet te gaan stemmen. Ik hoop altijd maar dat er weinig GS-lezers zijn, die daarvoor vallen, stemmen is nu misschien wel belangrijker dan ooit.

Russells Teapot | 19-05-14 | 16:24

Dit is geen prognose, maar een overzicht van wat mensen zeggen dat ze zouden stemmen als er nu verkiezingen waren. Dus er is geen sprake van 'ernaast zitten'.

De Geus | 19-05-14 | 16:23

De beste manier om Artikel50 over de kiesdrempel te krijgen is er gewoon op te stemmen. Of wou je weer 'strategisch' op het fabeltje wie wordt de grootste stemmen. De Hond zit er dan zeker 100% of 200% naast.

seven | 19-05-14 | 16:23

maurice kennende vraagt hij wat zn moeder ervan vind, en publiseerd dat vervolgens als uitslag.

TheJesseJ | 19-05-14 | 16:23

@ANGEL70 | 19-05-14 | 16:14
Mooi, dat zijn er al 12-14.

necrosis | 19-05-14 | 16:22

Passen we de socialewenselijkheidsaftrek toe op de cijfers van Maurice:

- PVV 4 of 5: zal dus zeker niet minder zijn, want ‘populistisch’ of ‘extreemrechts’ wordt systematisch onderschat. Bovendien kanaliseert vooral hier zich de onvree met de EU. Conclusie: PVV: 7.
- D66 4 of 5: Nederland lijkt tot het einde der dagen opgezadeld te zitten met linkse communicerende-vaten- stemmers - nationaal, that is. Gokje voor Europa: 4.
- CDA 4 of 5: er moeten wel érgens zetels sneuvelen. Tot het volgend ethisch réveil is dat hier. Naar beneden tot 3 dus.
- VVD 3 of 4: erg graag gezien is De Trut niet. Naar beneê tot 3.
- SP 2, 3 of 4: ja joh, zeg meteen ‘ergens tussen 1 en 5’. Hou het maar bij 2.
- PVDA 1,2 of 3: is het niet prachtig? Omdat we onze moeders niet verkopen voor PVDA 1 (alleen maar voor PVDA 0) houden we het op 2.
- SGP 2 of 3: meest bekwame fractie en staat al tijden op 2 . CU d’erbij geeft: 3.
- GroenLinks 1 of 2: nou, 1 volstaat.
- PVDieren grote kans op 1: nope. 0.
- 50 plus kleine kans op 1: nee hoor, zijn best met veel en gaan met de 1 van PVD lopen.
- Andere partijen 0: Tja, alleen de Piraten blijven over, dus: 0.
totaal: 26 - rekening klopt.

Aardbewoner | 19-05-14 | 16:22

@Kaas de Vies | 19-05-14 | 16:14
Met jouw kudo's kun je er minstens 100 kopen....

necrosis | 19-05-14 | 16:21

Opdat we nooit vergeten hoe die Hond bij de laatste 2e kamerverkiezingen het stemgedrag van de hele Nederlandse bevolking met zijn gefalsificeerde prognoses manipuleerde, om toch vooral strategisch, ipv met het hart te gaan stemmen, en waar we dit beste kabinet sinds WOII vervolgens aan te danken hebben.

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 16:20

Dit zou betekenen dat van de 25 zetels slechts 10 voor euro-realistische partijen zouden zijn (PVV, SP, SGP, PvdD).

Waarom zijn er nog steeds zoveel volidioten in dit land die zich keer op keer gewillig in de reedt laten nemen door onze politieke elite?

Russells Teapot | 19-05-14 | 16:20

deministerpresident | 19-05-14 | 16:13
Ja interessant maar dan zouden vooral de anti EU partijen veel lager scoren dan in de prognose staat. En dat zou mij ook niks verbazen.

Simon_GS | 19-05-14 | 16:20

Stemmen op Artikel 50? Ik zeg doen! (en met een beetje geluk zit maurice er dan minstens 1 zetel naast)

yaminio | 19-05-14 | 16:18

Een iPad.. serieus.. wil ik nog niet mee begraven worden!!

WellusNietus | 19-05-14 | 16:17

Als je tegen het Europarlement ben moet je sowieso niet stemmen. Anders geef je ze jouw mandaat. Dus stem tegen, stem niet!!!
deministerpresident | 19-05-14 | 16:13
.
Ook al komt de helft niet wil dat niet zeggen dat het Europarlement opgedoekt wordt. (Schijn)democratie is alleen voor diegene op komen dagen.

kovariant | 19-05-14 | 16:17

@deministerpresident | 19-05-14 | 16:13
Lijkt me een slecht plan wanneer de PvdA/ D'66/ VVD achterban alles uit de kast haalt om WEL te gaan stemmen.
Die paar stemmen van hun tellen wél, jouw onuitgebrachte stem NIET!

necrosis | 19-05-14 | 16:16

Is t een iPad Air? Dan doe ik mee.

henkojenko | 19-05-14 | 16:15

PVV 6-7 zetels

ANGEL70 | 19-05-14 | 16:14

PVV 6-7 zetels

ANGEL70 | 19-05-14 | 16:14

dit gaat het worden:
cda 5 (trouwe stemmers, goed verhaal)
pvv 4 (populair nu maar geen trouwe achterban)
d66 4 (NPO wil dat ze winnen dus gaan hoog scoren)
sp 4 (NEE, sp, krijg hun achterban wel in beweging)
vvd 3 (meer zal het niet worden)
cu/sgp 2
pvda 2
pvdd 1
groen links 1 (toch wel ben ik bang... )

door zijn slimme, of / kleine-grote kans verhaaltje klopt het best... Artikel50 en 50+ gaan best wat stemmen pakken maar niet genoeg voor een zetel.

eenKAA | 19-05-14 | 16:14

Ben erg benieuwd, hoeveel stemmen heb je nodig voor 1 zetel?

Kaas de Vies | 19-05-14 | 16:14

Als je tegen het Europarlement ben moet je sowieso niet stemmen. Anders geef je ze jouw mandaat. Dus stem tegen, stem niet!!!

deministerpresident | 19-05-14 | 16:13

De Hond heeft het wel eens uitgelegd in een boek dacht ik: een aantal mensen denkt in het stemhokje ... laat ik toch maar hetzelfde stemmen als de vorige keer en daar weegt hij op maar hoe de weging precies verloopt is het geheim van de Hond. Maar ik denk dat bij deze verkiezingen een juiste prognose extra moeilijk is omdat de opkomst een probleem zal zijn.

Simon_GS | 19-05-14 | 16:12

PVV 6
D66 5
CDA 4
SP 3
VVD 3
SGP/CU 3
GL 2
Denk niet dat PvdD, 50 Plus en Artikel 50 genoeg stemmen gaan halen. Een zetel in het EP is ongeveer te vergelijken met vijf tweede kamerzetels, dat zie ik deze partijen niet halen.

Duifmans | 19-05-14 | 16:10

Ik verwacht trouwens dat met name P&W flink zullen inzetten om de kiezers over te halen om op PvdA te stemmen.
Jammer voor hun kijk ik die NPO-bagger niet en hoef ik waarschijnlijk niemand meer te vertellen waar mijn stem naartoe gaat.
Ik gok op nul zetels voor PvdA, helaas denk ik dat D'66 er meer gaat krijgen dan me lief is.....

necrosis | 19-05-14 | 16:10

Alsof ieder van deze partijen ook maar enig potje kan breken in Europa...

Surrealiteit | 19-05-14 | 16:08

Van de 26 Nederlandse EP-zetels kent die Hond er 14 toe aan de MainStream Eurofiele partijen, bijna 54% van de zetels gaat bij hem naar VVD, CDA, PvdA, D66 en GL.

Dat zou door het lage opkomstpercentage komen bij de EU-kritische burgers. Als ik het algemene sentiment zo in me opneem klopt daar geen zak van en is het precies andersom. PvdA gaat bv een hoop allochtone stemmerts missen die uit nepotisme en vriendjespolitiek bij de GR2014 nog op hun eigen volksgenoten stemden. Die zien geen enkel (direct) eigenbelang bij het EP en zullen bij deze verkiezingen dus thuis blijven. Toch zou het een geweldige grap zijn als Fatima Elatik ipv Agnes Jongerius met voorkeursstemmen in dat parlement kwam.

Maar daarom toch voor de zekerheid deze oproep, stemp toch vooral dat Europese parlement de vernieling in! Ik zou mijn eigen stem daarom zelfs nog aan een vat TNT willen geven, als die op de kieslijst te vinden was.

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 16:07

Ik citeer even uit de biograie van Jan Nagel (toen nog VARA-honcho) over wat de "Methode Maurice de Hond" inhield:

"... we enqueteren gewo1on, Maurice bekijkt de cijfers en als die niet helemaal bevallen dan zegt hij: dat is wel heel erg laag voor de PVDA, we zullen er iets bij doen"

Bron: Boven het maaiveld, Jan Nagel, pagina 139

Tot zover de "Methode de Hond".

In veel landen is het verplicht om bij peilingen de steekproefgrootte erbij te moeten vermelden (de "sample size") en de betrouwbaarheidsintervallen, zodat de onzekerheidsmarge duidelijk is voor het publiek en dergelijke onderzoeken reproduceerbaar zijn. Maar in NL rommelt men maar wat aan en worden de peilingen vooral gebruikt om het electoraat een bepaalde richting op te sturen.

Outsider-Inside | 19-05-14 | 16:04

Caveman48 | 19-05-14 | 16:00
Vanuit huize Van Egmont zijn 2 stembiljetten gestuurd naar Den Haag. 1 voor A50 en 1 voor SP. Jouw stem op A50 meegerekend, zijn we er dus al bijna.

Graaf van Egmont | 19-05-14 | 16:04

Ik denk dat hij ze nu een keer goed heeft. Statistisch en volgens de waarschijnlijkheidsrekening komt dat moment nl. steeds dichterbij.

roze_bril | 19-05-14 | 16:04

www.geenstijl....
paniek-alle-computers-slaan-op-hol-door-de-
millennium-bug ????????

kutjebefandijvie | 19-05-14 | 16:04

@Pritt
Voor het origineelste comment wil ik minstens een dagje mogen modereren, de kosten van de Ipad kun je je dan besparen.

necrosis | 19-05-14 | 16:01

@(behind)doors 15.39u.Niemand is verplicht. Maar als je zure boze eurofielen wil zien straks ipv lachende arrogante landverkopers is dat wel het beste. Het gaat om.het signaal en welk kamp er wint.

rien6139 | 19-05-14 | 16:00

De Hond zit er de laatste tijd ZO ver naast dat ik me wel eens afvraag of hij niet de Nieuw-Zeelandse peilingen aan het publiceren is.

Maar goed, ik kan alleen maar hopen dat hij het voor wat betreft Artikel 50 mis heeft. Sterker nog, ook voor de SP: wat mij betreft moet het gezamenlijke doel zijn een einde aan de EU-waanzin te maken, en dan zijn er slechts 2 partijen mogelijk (wegens de rest incompetent en/of totaalwappie). Afhankelijk van je voorkeur (rechts of links) moet je dan maar kiezen tussen A50 of SP. De rest is vergroeid met de Brussels-Straatsburgse kliek.

Caveman48 | 19-05-14 | 16:00

VVD heeft het probleem dat hun partij gelijk wordt gekoppeld aan D66. "VVD66", terwijl de VVD toch duidelijk een ander geluid laat horen. VVD verliest nu stemmen/zetels, omdat de liberale achterban dit beschouwd als weer een linkse afslag van de VVD. Toch hoor je er geen enkele VVD'er over, die samenwerking met D66 in ALDE.

van Coudenburgh | 19-05-14 | 15:59

@Ales | 19-05-14 | 15:46
Ken je het gezegde 'veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven'?
Ik had wellicht, heel misschien D'66 gestemd, als Hans van Mierlo nog in leven was.
Miezerig Mannetje lach ik echter vierkant uit met zijn 'het is allemaal de schuld van Wilders'.
Zonder Wilders heeft MM geen bestaansrecht.

necrosis | 19-05-14 | 15:58

Maurice moet gewoon zijn gore bek houden. Je ziet het hier al in de tegels. Geen art.50 stemmen maar PVV. Dat is dus de invloed van peilsels. Dus, mogen we ook weten waarom Maurice dit doet?

Graaf van Egmont | 19-05-14 | 15:57

Maurice do Hond zit er wat mij betreft altijd tussen een Labrador en een klusjesman naast. Compleet ongeloofwaardig sujet die uitslagen stuurt in plaats van peilt.

TheseDays00 | 19-05-14 | 15:56

pvv 6
vvd 4
cda 3
pvda 2
d66 4
sp 2
cu sgp 1
pvdd 0
artikel50 1
gl 2
50plus 1
andere 0

tejootje | 19-05-14 | 15:54

Volgens mij heeft Maurice de Hond een een-tweetje met Martin Gaus, ze blaffen wat af samen

plantmaar | 19-05-14 | 15:53

@ Derechtselutser | 19-05-14 | 15:37
Vanuit het buitenland stemmen en NLD verder naar de kloten helpen. Trouwe VVD stemmers die de schaapjes allang op het droge hebben en toch geen belasting meer betalen in NLD, maar nog wel op de ambassade een stem mogen uitbrengen (of per post).

BLR | 19-05-14 | 15:52

@Harry Turtle | 19-05-14 | 15:43
Wat gaat PvdA eigenlijk doen met Fatima Elastiek?
Die krijgt op zeker geen zetel, en Amsterdam ziet haar waarschijnlijk liever gaan dan komen.
Welke troostprijs is haar in het vooruitzicht gesteld?

necrosis | 19-05-14 | 15:52

Hoeveel zou Maurice de Hond van Tim Kuik krijgen om iedere keer weer de Piraten Partij te vergeten in zijn peilingen? Duitsland heeft inmiddels al ruim 200 volksvertegenwoordigers met een ooglapje en wij nog niets. Wat gaat hier mis?

Feynman | 19-05-14 | 15:51

Maurice de Hond, is dat die man waar je geen peil op kunt trekken? Ver voor de verkiezingen heeft de oppositie de wind mee, in het midden neemt de wind af en vlak voor de eindstreep een gigantische woeiwind tegen… Eenvoudige verklaring: Ver voor de verkiezingen peil je op rechts, in het midden een beetje van alles wat en voor de eindstreep alle linkse vrienden peilsnel inschakelen!

Sintergraai | 19-05-14 | 15:49

Wat betreft artikel 50 zit De Hoax er in ieder geval een keer niet naast.

Art Vandelay Ultor | 19-05-14 | 15:48

@witwas | 19-05-14 | 15:43
Ik hoop dat PvdA nul zetels haalt, dat Didi eruit geschopt wordt en dat er nieuwe landelijke verkiezingen worden uitgeschreven wegens een kabinetsbreuk.
En nu kunnen Didi en Rutte de schuld niet afschuiven op PVV.
Lijkt me nog veel aantrekkelijker dan die Europese verkiezingen.....

necrosis | 19-05-14 | 15:48

Stem aub toch geen Artikel 50. Heel leuk hoor, maar je hebt er gewoon niets aan. Laten we gewoon met z'n allen PVV stemmen. Wellicht dat er de volgende keer iets beters bij zit.

Fred Bastiat | 19-05-14 | 15:47

De politici weten als geen ander dat peilingen de verkiezingen kunnen beïnvloeden, vandaar dat onze uitslag niet op 22 mei bekend gemaakt mag worden.
.
Deze peilingen dienen dus maar 1 doel, beïnvloeding van de kiezers....

kutjebefandijvie | 19-05-14 | 15:46

Hoeveel zetels zijn er?

frank87 | 19-05-14 | 15:46

Ondanks al mijn cynisme ben ik stiekem toch wel erg benieuwd naar de uitslag van deze verkiezingen. Ook van de verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk. Toch maf dat een landverraderspartij als D66 even groot dreigt te worden als de PVV...

Ales | 19-05-14 | 15:46

D 666 5 (k*t)
PVV 4
CDA en 50 plus 4 samen
VVD 4
SP 2
PvdA en GL 2 samen
CU SGP 2
Artikel50 1

jemagookniksmeer | 19-05-14 | 15:45

Dit is grappig; eerder GEPUBLICEERDE UITSLAGEN MAG NIET, dat zou de verkiezingen in het buitenland beinvloeden en mag daarom niet. Maar EEN PEILING PUBLICEREN MAG WEL. Aangenomen dat er 1000 personen gevraagd zijn zou dit van invloed moeten zijn op de verkiezingen in Nederland. Heeeeel vreemd.

kloopindeslootjijook | 19-05-14 | 15:44

@necrosis | 19-05-14 | 15:41 Ook PvdA, 1 lijsttrekker en 46 lijstduwers. Ze hopen dat als elke lijstduwer 10 familieleden en vrienden overhaalt op hem/haar te stemmen dat ze dan een zeteltje halen. Paul Tang heeft beloofd van zijn salaris alle leeggereoofde kassen van alle daklozen weer aan te vullen.

witwas | 19-05-14 | 15:43

Het blijft raar dat er zo weinig Nederlanders op UKIP stemmen.

spanarchist | 19-05-14 | 15:43

LOL @ kleine kans op 1 voor de PvdA. Dat zou toch verdomd jammer zijn voor die andere 46(!) uitvreters op de kandidatenlijst.

Harry Turtle | 19-05-14 | 15:43

D66 5 dat moet MINDER ! welke gek wil er nu blauwe enveloppen in de bus met gele sterren ??

(c)ZWITSUL | 19-05-14 | 15:43

PvdA 1 zetel en keine kans op 2 zetels.
(De arbeiders-verneukster Jongerius met lege handen en de staart tussen de benen wil doen zien afdruipen)

Ven1V1d1V1c1 | 19-05-14 | 15:42

Tussen zijn peiling en de werkelijkheid zit nooit zo'n groot gat als in de hand van het Europarlement.

brawrf | 19-05-14 | 15:42

Stel dat Maurice de Hond de hele tijd in de peilingen laat zien dat Artikel50, of een willekeurige andere kleine partij, 4 zetels zou halen.. zou de kans op echte zetels dan groter zijn? Dus hoe groot is de macht van peilingen? Dat is natuurlijk al uit en ten treure onderzocht maar het is eigenlijk te zot voor woorden dat er peilingen gepubliceerd mogen worden!

deministerpresident | 19-05-14 | 15:41

Maurice doet wat Maurice altijd doet: hij heeft er NUL goed en legt achteraf bij de VARA uit hoe dat komt. En hij wijst ons er de weken erna op dat het erg moeilijk is exacte voorspellingen te doen. Voor zo'n 5K per optreden.
Misschien moet Maurice een leuke pornostage bij de Enkhuizer Almanak regelen, die hebben het al 4 eeuwen bij het rechte eind.
Volgend jaar voorspelt hij wanneer het Pasen is. En hij zit er maar 2 dagen (kleine kans op 3) naast.

Rogier Haringpakker | 19-05-14 | 15:41

Was er trouwens niet een partij die meer kandidaten dan te verdelen zetels op de lijst heeft staan?

necrosis | 19-05-14 | 15:41

Den Hond? Lekker belangrijk. Dat we 22 mei in den avond de enige juiste en eerlijk getelde uitslag hebben, dat is belangrijk.

witwas | 19-05-14 | 15:41

@Kaas de Vies | 19-05-14 | 15:40
Kappen, Yer. Niet hier.

SvennusMax | 19-05-14 | 15:40

Maurice de Hond zit er 9 zetels naast.

En misschien ook nog een krukje.

Kaas de Vies | 19-05-14 | 15:40

Er is toch zo'n octopus die kan voorspellen? Of is die inmiddels al in de frituur beland?

Van Druten | 19-05-14 | 15:40

@SvennusMax | 19-05-14 | 15:36
Je bent gewoon die van Salsa Elsloo

Kaas de Vies | 19-05-14 | 15:40

dan ben je toch min of meer verplicht als anti-EUer op PVV te stemmen?

(Behind)Doors | 19-05-14 | 15:39

Tussen zijn peiling en de werkelijkheid zit nooit zo'n groot gat als tussen Verhofstadts voortanden.

lerrative | 19-05-14 | 15:39

PvdA kleine kans op 1 zetel. Kom op Didi, je kan het!!!!!

EUSSR | 19-05-14 | 15:38

Krijgt de winnaar die Ipad op 22, of 25 mei?

necrosis | 19-05-14 | 15:37

Ik verbaas mij hoeveel medereaguurders van mij nog op de VVD66 stemmen. Schijnbaar veel masochistisch aangelegde types op deze site.

Derechtselutser | 19-05-14 | 15:37

Maurice de HOND... aai pet... loll

Dutch Peanut | 19-05-14 | 15:37

Ik weet zeker dat Artikel50 nog iets geniaals uit de mouw schudt de komende dagen. Is maar een gevoel, hoor. En gelukkig heb ik daarin altijd gelijk. Al. Tijd.

SvennusMax | 19-05-14 | 15:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl