Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Terecht: gepeste RTL-leerling van school getrapt

Het Einstein Lyceum is een school met ballen. De school werd ongevraagd hoofdrolspeler in het programma Project P van RTL. Dat is dat programma waarbij het productiehuis van Bert van Leeuwen en RTL geld verdienen over de rug van gepeste kindertjes, zogenaamd om de leefomgeving op een school te verbeteren. Pleur toch op met je moraalcamera's. En dat is ook wat het Einstein Lyceum heeft gezegd. Opbokken. School is heilig terrein en daar kom je niet zomaar met verborgen camera's de boel opstoken voor kijkcijfers, zonder overleg met de directie. Sowieso, met met draaiende camera's zomaar mensen op hun werkplek overvallen is not done. HA! Afijn. Voor pesten heeft elke school een eigen protocol en binnen dat protocol zal een leerling, zijn ouders en de school naar een oplossing moeten zoeken. Daar heeft RTL of Bert van Leeuwen zich absoluut niet mee te bemoeien. Terecht dat het Einstein Lyceum de gepeste leerling van school heeft geflikkerd. Die heeft het zichzelf sowieso onmogelijk gemaakt op het Lyceum, waarschijnlijk meegesleurd door alle prachtige beloftes van RTL en consorten, die eurotekentjes in hun ogen hadden staan. Applaus voor het Einstein Lyceum. Dat is tenminste een school die garant staat voor de veiligheid en de privacy van haar leerlingen. Alle leerlingen.
Update: Einstein ontkent het verhaal van RTL. Gepeste jongen zou ziek gemeld zijn door z'n ouders.

Reaguursels

Inloggen

Einstein lyceum is geen goeie school en dat is geweten maar het is zo dat er twee kanten zijn van het verhaal de pesters en de slachtoffer die zelf eerst ook pestte maar dat niet gemeld is. . Hoe de directie heeft gehandeld op deze actie is dom en onverstandig . Het manier van handelen proberen ze te verbeteren maar halen het meer achteruit . Meewerken kan een optie zijn maar de kijkers zullen zeker verbaast zijn van sommige beelden die mogelijk onbegrijpelijk voor hun lijken terwijl de leerlingen/leraren het goed begrijpen. Je weet aar nooit wat er op die beelden staan het kan misschien invloed hebben op een leraar/leerling school carriere. En daarmee moeten ze ook rekening houden . Einstein gaat achteruit en ik raad zeker aan om uw kind niet daarheen te sturen . Ze beloven veel wat maar woorden zijn maar lettersen zonder daden kan je niks bewijzen . Maar de pesters en de slachtoffer hebben hier de moeite mee de andere leerlingen wisten hier niks van en houd hun erbuiten geef de schuld en de schoolleiding/directie als ze dit onmiddelijk gestopt hadden was dit nooit gebeurt

Geenmoer | 14-05-14 | 20:30

New Quacka Helemaal mee eens ik zou mijn kind ook niet op zo,n school willen hebben.

Morgenhout Was dat jou kind die de jongen peste de appel valt niet ver van de boom he

Soledi Kidswear3995 | 13-05-14 | 12:03

Prachtig, de ouders liegen ook nog even over het van school sturen en vervolgens buitelt er weer een meute over de school heen dat het de schuld van de school is dat de ouders de kneus ziek hebben gemeld. De ouders, en de kneus, liegen alles aan elkaar vast en er is altijd wel een onnozele meute die alles slikt wat een zelf benoemd slachtoffer beweert. Wat wonen er toch walgelijke mensen in Nederland.

Morgenhout | 13-05-14 | 11:40

Quid vindt het leuk om te provoceren...
Kwam je vroeger aandacht te kort, kereltje?

knerf | 13-05-14 | 10:38

Scholen doen niks tegen pesters.
Heb zelf ervaring met kinderen die gepest werden.

Ik besloot nadat mijn zoon weer eens was gepest een telefoontje te plegen met de directeur van een basisschool.
Reactie van de directeur:
Op deze school wordt niet gepest!

Reactie van een rectrix van een gymnasium tegen mijn dochter nadat zij en haar klasgenotes voor de zoveelste keer voor "hoer" werden uitgemaakt door de enige Marokkaan in de klas:
Jullie moeten gewoon wat assertiever worden.

Reactie van een schooldirecteur nadat mijn zoon in de gang van achteren door wat Marokkaantjes in zijn rug werd getrapt:
Het is aan u om bewijzen te leveren....

Mevrouw Halsema kan met haar minor klachten nog een puntje zuigen aan de klachten die anderen hebben....

knerf | 13-05-14 | 10:35

Dude, sense the tone

Kenpachi3763 | 13-05-14 | 08:45

@McMarx. Pestprotocollen zijn er wel alleen zo jammer dat veel scholen er niets mee doen. Wegkijken is gemakkelijker. Heel goed dit programma! De pesters worden met hun neus op de feiten gedrukt want hebben vaak helemaal niet door wat een impact dit heeft op de gepeste.

Maria.1 | 13-05-14 | 07:29

@maçonneman | 12-05-14 | 23:44
"Voor de duidelijkheid, slechts een deel van de scholen heeft een pestprotocol en verplicht is het al helemaal niet."
.
-
.
Sinds 01.01.2007 wel degelijk verplicht om een plan van aanpak te maken.

McMarx | 13-05-14 | 02:37

Voor de duidelijkheid, slechts een deel van de scholen heeft een pestprotocol en verplicht is het al helemaal niet. Dat RTL overigens centen wil verdienen lijkt mij overigens niet meer dan gezond en dat ze dat eindelijk eens een keer op een goede manier doen is mooi meegenomen. Ik zou de pesters met de camera voor hun smoel meppen, maar dat ben ik.

maçonneman | 12-05-14 | 23:44

Voor de duidelijkheid, slechts een deel van de scholen heeft een pestprotocol en verplicht is het al helemaal niet. Dat RTL overigens centen wil verdienen lijkt mij overigens niet meer dan gezond en dat ze dat eindelijk eens een keer op een goede manier doen is mooi meegenomen. Ik zou de pesters met de camera voor hun smoel meppen, maar dat ben ik.

maçonneman | 12-05-14 | 23:44

Voor de duidelijkheid, slechts een deel van de scholen heeft een pestprotocol en verplicht is het al helemaal niet. Dat RTL overigens centen wil verdienen lijkt mij overigens niet meer dan gezond en dat ze dat eindelijk eens een keer op een goede manier doen is mooi meegenomen. Ik zou de pesters met de camera voor hun smoel meppen, maar dat ben ik.

maçonneman | 12-05-14 | 23:44

Quid, zucht.... Dit meen je toch niet he?

codedelight | 12-05-14 | 22:35

@ McMarx | 12-05-14 | 19:01
Misschien is dat een oplossing: de hele klas ( dus echt allemaal ) op een soort van 'museum' cursus sturen.
En dan zorgen dat daar iemand aanwezig is die de 'juiste' kinderen even op zijn plek zet.
De leraren tevreden, en de gepeste ook.
Maar inderdaad, kinderen mogen alles, zelfs ouders eigenlijk niets.
Dat is Nederland anno 2014.......

helaas nederlander | 12-05-14 | 22:15

Quid?
Heb je inmiddels de reaguursels gelezen?
Trek je conclusie, en kom maar door met je Mea Culpa.

Mac The Ripper | 12-05-14 | 22:04

Lekker stukje Quid! (not)

Als niets meer helpt en de gepeste de wanhoop nabij is dan is de tijd aangebroken voor een onconventionele methode die waarschijnlijk WEL werkt op basis van het principe 'name and shame'.
De verantwoordelijkheid ligt in deze volledig bij de pesters en de school die te laks is geweest in het verleden.
En dat Bert van Leeuwen er dan een boterham aan verdient: who cares?!

nettobetaler | 12-05-14 | 20:54

@New Order | 12-05-14 | 17:30
U begrijpt het, en nog steeds niet weggestuurd !

Uw Verzekeringsadvis | 12-05-14 | 20:03

De wereld van de kinderen die in dit programma worden gevolgd is een dagelijkse hel. RTL mag dan wel geld over de rug van deze drama verdienen, maar ze kaarten wel een probleem aan veel scholen gewoonweg onvoldoende aandacht aan besteden.

Zelf ben ik (gelukkig) nooit gepest, maar ik ken er wel een aantal die daardoor voor het leven zijn getekend. Een heeft zelfs meerdere malen zelfmoord proberen te plegen. Een kind wat niet meer wil leven omdat hij of zij het idee heeft dat er geen uitweg meer is krijgt nu een stem. Al wordt er maar een enkele beter van op lange termijn, dan is wat mij betreft het programma al een succes. Voor die andere waar niets veranderd was het toch al kut.

Johnny, je zuigt hard..

denii | 12-05-14 | 19:59

Feynman | 12-05-14 | 16:42

Mooi geschreven, beste Feynman. Had zo een nieuwe column kunnen zijn, jammer dat het nu onder zo'n plempsel van de huistrol staat.

Daar was ik weer | 12-05-14 | 19:59

Update: Sjonnie Quit staat voor paal. Blijkt berichten uit de overtikmedia onmiddellijk te slikken voor zoete koek. Factchecking? Nooit van gehoord.

Ooit_huisregelneef | 12-05-14 | 19:48

Boutstuk to the max. Mislukt sarcasme of achterlijk stellingnemen jegens verkeerde partij. Maakt me niet uit welke vd 2.

Koettoerk | 12-05-14 | 19:46

Beste Johnny Quid, als je dit niet cynisch hebt bedoeld dan ben jij bij deze de totaal lul van de week... ehhh... doe maar maand.

Fopspeen | 12-05-14 | 19:28

-weggejorist en opgerot-

Traanplaat | 12-05-14 | 19:07

-weggejorist-

boerenkoolstamppot19 | 12-05-14 | 19:02

@helaas nederlander | 12-05-14 | 18:43
Leraren zijn vaak niet uitgerust om om te gaan met pesters. Er is dan wel een wettelijke verplichting voor een anti-pestprotocol maar, ze weten niet hoe ze dat aan moeten pakken.
.
Zoals ik al zij: ik ben aan strenge regels gebonden als volwassene in de omgang met de kinderen --> Ik mag niets.
.
Behalve in de tijd dat ik vrijwillig gids was in een museum voor techniek en me kon 'uitleven' op schoolklassen om ze wat bij te brengen en de pesters en z.g. alfa- mannetjes subtiel (en soms wat minder subtiel) op hun plek kon zetten ten overstaan van de hele klas en met een grote glimlach van de leraar.
.
Aan de schandpaal met pesters. Als ze nog jong zijn komen ze tot bezinning.

McMarx | 12-05-14 | 19:01

Is dit sarcastisch tegenwoordig? Ik hoop het eigenlijk wel.

Traanplaat | 12-05-14 | 18:58

Ik heb project P nog niet gekeken, omdat ik denk dat het te confronterend voor me is. Ik ben mijn hele middelbare schooltijd ZWAAR gepest. En dan bedoel ik flink fysiek geweld. Door zo'n beetje de hele klas. Met medeweten van leraren. Leraar Nederlands Plat op de eerste plaats, kolere-lul! Maar ondanks alle ellende heb ik het overleefd. Onlangs kwam ik de pesters weer tegen. Blijkt de hoofd-pester homo te zijn. "Ik wist me geen raad met mezelf, en zocht een uitweg in jou." Rest bood berouwvol excuses aan. Bizar. Ik neem het de pesters niet kwalijk. Wel de leraren die wegkeken of zelfs meededen.
Ja, Plat, als jij over het zebrapad loopt, rijd ik door. Vuile klootzak.

Gedeelddoor 2 plus 7 | 12-05-14 | 18:45

Ik vraag me af, is die Quid iemand die vroeger zelf heeft gepest?
Anders kan ik het niet verklaren.
Een school moet optreden tegen de PESTERS, niet tegen de gepeste. En als de gepeste mee gaat doen met zo'n programma, is er echt wel het een en ander aan de hand, en had de school allang moeten ingrijpen.
Maar ja, misschien dat de leraren vroeger zelf ook hebben gepest.

helaas nederlander | 12-05-14 | 18:43

Uit ervaring weet ik dat geweldige kinderen behoorlijk kapot gemaakt worden door pesters die blijkbaar in een
algemen schoolcultuur passen waarin bijvoorbeeld een Amsterdam-Zuid mentaliteit van rijkeluiskinderen heerst; elkaar de maat nemen op basis van de poen die hun vader verdiend.
De grootste Bullies blijken niet de slimste te zijn maar
putten hun aggressie uit de status van hun pa. Zij worden later onze bestuurders op politiek en bedrijfsmatig vlak --> moet ik toch een traan laten
.
Het is dat ik aan strenge regels gebonden ben. Anders zou ik eens flink in de rondte meppen.

McMarx | 12-05-14 | 18:38

Als de informatie in het bericht volledig en juist is (!), kan, wat mij betreft Quid maar beter quitten. Satire, sarcasme, cynisme: prima. Eraan gedacht dat deze leerling en zijn familie ook internet hebben? Als het mijn kind was geweest, had ik de heer Quid hier persoonlijk op aangesproken (al hoeft hij absoluut niet bang te zijn voor lijf en leden, mijn mond is meer dan scherp genoeg)!
Nogmaals: indien de informatie volledig en juist is, kan wat mij betreft deze school z'n poorten sluiten. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

L.E. Raar | 12-05-14 | 18:32

Zolang een school een bastion van veiligheid is voor iedereen staan ze in hun recht. Als dat niet het geval is en het komt uit dan is het maar goed dat duidelijk wordt dat deze dove struisvogel Einsteins met de billetjes bloot moeten. Nu ze ook nog openlijk het integere tv programma weigeren geven ze opnieuw het verkeerde signaal af waardoor de pesters zich gesteund voelen en de gepeste nog verder de klos is/ wordt. De schuld daarvan ligt bij de school en niet bij het tv programma die alleen maar in beeld brengt hoe het er daar dagelijks aan toe gaat.

Schaamt u School. Ga eens compleet dicht!!!!!

Hypno2050 | 12-05-14 | 18:32

Zo , dat was snel, wat is dit voor soort van site geworden?
Enige inhoudelijke nette kritiek die ik lever zonder on getogen woorden meteen maar weghalen?
Ik heb reeds genoeg geproefd hier.
Bedankt.

KarlRuprechtKroenen | 12-05-14 | 18:19

Zo'n school-protocol mbt pesten is ongeveer hetzelfde als de campagne m.b.t. roken van jaren geleden: 'daar komen we samen wel uit', wat in feite betekent dat rokers lekker door konden paffen. Zo'n pest-protocol verandert niets aan de ellendige situatie van de gepeste, maar de school kan de handen wassen in onschuld omdat ze 'er een protocol voor hebben'.

Toen Tim Ribberink zelfmoord pleegde vanwege jarenlange treiterijen stond geenstijl vooraan om de pesters te namen & shamen. Wat is het nou jongens? Ik mag hopen dat Quid sarcastisch is met dit artikel, anders is-ie écht volledig van het padje...

raskol | 12-05-14 | 18:09

popov | 12-05-14 | 17:35
Je moet mensen wel de ruimte geven om een draai'ten goede te maken. Dit verhaal borduurt voort op de eerdere aanzet van Hoxha. Of Quid er echt zo instaat betwijfel ik, door het eerdere topic is dit eerder een voorspelbare reactie in dezelfde lijn. Dus om nu Quid hierom te gaan pesten zou wel cru zijn en een catch22 bovendien. Deze insteek geeft wel een goede draad trouwens.

seven | 12-05-14 | 18:08

-weggejorist-

KarlRuprechtKroenen | 12-05-14 | 17:58

In Nederland worden klokkenluiders altijd kapot gemaakt.
Of het nu gaat om bouwfraude, iemand die een cover-up bij defensie blootlegt, iemand die fraude bij de gemeente aankaart zoals zelf meegemaakt of gepeste leerlingen die het beleid van de school zichtbaar maken, het establishment verdedigt zich met alle smerige en vooral linkse methodes die ze maar kunnen bedenken.
Ook schoolbesturen bestaan voor 90% uit producten van de PvdA baantjesfabriek. Een goede kruiwagen gehad maar volstrekt incompetent zoals bij vrijwel alle NGO's.

Pieter V | 12-05-14 | 17:54

ehhhh, kijk niet zo naar bagger tv. Wat heb ik gemist?
Denk wel dat de landelijke tv niet thuishoort in scholen, immers: een pestkop-stickertje aan een kind geven is ook pesten.
Dat gezegd te hebben fuck pestkoppen, laffe wratten op de maatschappij die alleen met de zwakkeren durven te mattem, walgelijk (en compleet tegen de GS vechtregels voor MANNEN)

TheJesseJ | 12-05-14 | 17:51

Dit is zo,n beetje,hoe het in de politiek ook werkt. Daar wordt de enkeling ook continue gepest,door de rest van de club.Ze kunnen het daar ook niet laten.

Archy Bunker | 12-05-14 | 17:45

Voor ouders die ten einde raad zijn heb ik een goed advies: stuur dat jong naar een karate club. Wanneer die pesters hem een baksteen doormidden zien hakken met zijn blote handen, lopen ze voortaan met een grote boog om hem heen.

Polletje Piekhaar | 12-05-14 | 17:40

De jongen had volgens de bron (koen de regt) een voorwaardelijke plaatsing op het lyceum en kreeg hij al in februari te horen dat hij het nivo niet aan kon.
-
de jongen is er ziek van en zijn ouders houden hem nu thuis.
beweren ondertussen dat hij niet meer welkom is vanwege projectP
De school houdt vol dat dit al veel langer speelt.
vrijdag uitspraak.
-
weet t niet hoor GS, maar erm, volgens mij is er nog geen zaak.
-
anders dan ouders van een vermeend hoogbegaafd kind met autistische trekken.

2emeREP | 12-05-14 | 17:35

Straks beweert GS zeker dat ze met opzet dit zo hebben geschreven om iedereen uit de tent te lokken.
Nare shit dit. Gepeste kinderen lopen jaren rond met de trauma's en de daders hebben geen idee.

popov | 12-05-14 | 17:35

Ouders willen kind niet meer op die school dan zou ik ook niet meer willen dat de uitzending doorgaat als ouder. Of ben ik gek?

Mans5 | 12-05-14 | 17:35

Quid is of zelf heel erg gepest en is nu doorgeslagen in stoerdoenerij, of het was zelf een pester, met latent schuldgevoel. Niet vreemd voor een grefojongen.

LJBrinkhorst | 12-05-14 | 17:35

Ouders willen kind niet meer op die school dan zou ik ook niet meer willen dat de uitzending doorgaat als ouder. Of ben ik gek?

Mans5 | 12-05-14 | 17:34

De moraalridders van GS *proest*...
Noemen ze dit niet iets van met twee maten meten?!

herrieschepper | 12-05-14 | 17:34

Wat een boelshit GeenStijl: de ouders en de gepeste jongen zijn ten einde raad dat het nooit stopt...... Dus GS is voor pesten? Laat de school en de pesters zich verantwoorden.

Service | 12-05-14 | 17:33

Tuurlijk,Joris maar weg.Je blijft een naar mannetje.Kwit

Halve Duitser | 12-05-14 | 17:33

Een camera is misschien niet de ideale oplossing voor een pestprobleem. Het zou echter mooi zijn als scholen zich eens net zo druk zouden maken om pesten als om het beschermen van de puberende ettertjes tegen een confrontatie met hun eigen gedrag. Dan was zo'n programma in zijn geheel niet nodig.

Overigens ben ik na het zien van de eerste twee afleveringen van mening dat RTL het zoveel mogelijk op een integere manier aanpakt. Ik geloof in dit geval ook zeker in de goede bedoelingen van Johnny de Mol. Dus hulde voor RTL dat zij het tenminste wel voor het slachtoffer opnemen.

Doldwaas | 12-05-14 | 17:32

@Uw Verzekeringsadvis | 12-05-14 | 17:23
En daarom nu in de verzekeringen:)

New Order | 12-05-14 | 17:30

Dus zo gaan we in Nederland om met wanhopige mensen die het eindelijk durven om iemand voor ze op te laten komen. De daders zijn weer slachtoffers.
And thats's the way the cookie crumbles.

popov | 12-05-14 | 17:29

Flikker toch op Quid, doorgaans één van de verstandigste redacteuren, maar nu full on achterlijk.

BozeKanarie | 12-05-14 | 17:29

Flikker toch op Quid, doorgaans één van de verstandigste redacteuren, maar nu full on achterlijk.

BozeKanarie | 12-05-14 | 17:29

Als er ergens pestkoppen rondlopen is het wel hier. Op bijna alle werkplekken wordt er gepest en gemanipuleerd.
De school is geen uitzondering.

ristretto | 12-05-14 | 17:26

Nog een tip voor gepesten: pesten bij mensen noemen ze de pikorde bij kippen. Dit is sociaal dierlijk gedrag en weliswaar niet uit te roeien, maar zorg dat je niet onderaan staat. Ga desnoods naar een andere school. Laat verder altijd duidelijk merken waar je grens ligt. Daarvoor hoef je niet per se te winnen.

VerenigingVanDieven | 12-05-14 | 17:26

@vip39. Wat ook werkt: Iedereen heeft een zwakte dan wel een lijk in de kast. Achterhaal wat dit is van het leidertje en hamer daar schamperend elke dag op vlak voor hem en zijn achterban. Hou dit 2 weken vol en je wordt nooit meer gepest.

BASinnic | 12-05-14 | 17:24

Kon pesten als een malle, nooit van school gestuurd.

Uw Verzekeringsadvis | 12-05-14 | 17:23

Wabadaba | 12-05-14 | 17:01

Mike Tyson was een zwarte.
Dan mag het. Iets met cultuur enzo.
Als je dat als blank NL's schoolkind doet, dan wordt je van school gepleurd. Doe je het niet, en je stapt naar de media? Ook! Klachtencommissie? Ook!
NL'se kinderen moeten zich maar de tyfus laten meppen.
Iets met tolerantie enzo .. denk ik.
:(

gaffelbaard | 12-05-14 | 17:23

De beste remedie voor een gepeste> zoek de grootste pester op en sla hem voor zijn smoel. Misschien maak je geen schijn van kans, maar het doet je goed. Geef nooit op, ook na 1000 keer pesten probeer je hem voor zijn smoel te slaan, wees niet bang, je gaat niet zomaar dood.
Je hoeft echt van niemand hulp te verwachten, ook niet van een directie. Iedereen houdt het bij mooie woorden, beloftes, maar in de praktijk verandert er niets, fight for yourselve.

Terpen-tijn | 12-05-14 | 17:22

Die jongen kan nou wel lekker zeggen dat-ie van school is getrapt. Enorme sprong op de popi-ladder lijkt me.

Eind goed al goed.

SheriffSharif | 12-05-14 | 17:21

-weggejorist-

JSD75 | 12-05-14 | 17:18

@BASinnic
Zo heb ik het ook opgelost... haal een bak hete koffie uit de automaat en gooi die in het gezicht vd leider vd pestgroep.

vip39 | 12-05-14 | 17:18

hfakker | 12-05-14 | 16:39
Insteek is vast vooral contra, zie ook het eerdere gelinkte topic, omdat Bert van Leeuwen van de EO komt. Dus wordt Bert vanalles, oa hypocrisie, aangewreven, terwijl Bert van Leeuwen helemaal geen nare regeltjes / EO-domineestype / heilig boontje is maar gewoon een creatieve en relaxte gast en (oa spelletjes)presentator die toevallig ooit bij de EO aan de slag kon. Of mss is het een Millgram experiment om te zien hoeveel er meegaan in het bashen vd gepeste leerling. Privacyverhaal is ook meh, op dumpert staat bv al jaren filmpje van gepeste jongen op school die z'n belager (uiteindelijk) keihard terug mept. Dumpert wordt ws nog beter bekeken ook door schooljeugd. Daarbij, het gaat over de privacy van daders. Een dader zet toch echt zichzelf te kijk. Een pester is gewoon een dader en nu is GS eens niet de 'schandpaal', maar RTL & Bert die volgens mij geen ethische grens opzoekt. Alles op school wordt allang gefilmd.

seven | 12-05-14 | 17:18

Halve Duitser | 12-05-14 | 16:37
Mijn woorden. Chapeau.

Mac The Ripper | 12-05-14 | 17:17

Ben benieuwd naar de motivatie van dat schooltje...

Mr Bad Guy | 12-05-14 | 17:17

Over 25 jaar bestaat pesten nog steeds.
Het houdt nooit op, want 50 jaar geleden gebeurde het ook al.

Terpen-tijn | 12-05-14 | 17:15

"Dat is tenminste een school die garant staat voor de veiligheid .."
Dat juist niet dus.
Privacy boven de veiligheid van een ander stellen, lol, een soort 'licence to kill' op de middelbare school voor tokkies; nee bedankt.

Causa Sui | 12-05-14 | 17:15

Op mijn 8e kwam ik uit de VS en sprak gebrekkig Nederlands. Uiteraard werd ik ook gepest. Ipv jankie-jankie, huilie-huilie en klagie-klagie zei mijn moeder dat ik de volgende keer op het leidertje moest afstappen en hem met mijn zak knikkers op z'n gezicht moest slaan.
Ik werd nooit meer gepest.

BASinnic | 12-05-14 | 17:12

Ach hou toch op Quid, tegenwoordig wordt er niets meer opgelost zonder een soort van media-interventie (hoi GeenStijl!). Die jongen had door de directie geholpen moeten worden vóórdat RTL emotelevee werd ingeschakeld. En die pesters hadden er al van af getrapt moeten zijn!

Sliptong | 12-05-14 | 17:12

Wat een treurig, cynisch stukje tekst. Wanneer is je wereldbeeld definitief kapotstuk gegaan, Quid?

Snikkeldrift | 12-05-14 | 17:12

Het Einstein Lyceum is een school met ballen.
-Daarom was het pest protocol ook zo succesvol...
-
Dat is dat programma waarbij het productiehuis van Bert van Leeuwen en RTL geld verdienen over de rug van gepeste kindertjes.
-Hiermee insinueer je dat dit moreel verwerpelijk is met je “over de rug”. terwijl het zwaar moreel verwerpelijk is om te pesten.
-
School is heilig terrein en daar kom je niet zomaar met verborgen camera's de boel opstoken voor kijkcijfers, zonder overleg met de directie.
-het is ook niet zomaar, er werden levens verwoest door het pesten. Overleg met directie had inderdaad gekund, maar als ze niks aan het pesten doen dan is filmen oké in mijn opinie aangezien het om kwaadaardige pesters gaat, net als die gestoorde katten mishandelaar.
-
Sowieso, met met draaiende camera's zomaar mensen op hun werkplek overvallen is not done.
-Zomaar? Je vind pesten normaal ofzo? ik verdenk Johnny Quid wel vaker van weinig inlevingsvermogen. Je hoeft maar 1 x met "met" te typen hoor, niet te verblind raken door je negatieve emoties.
-
HA! Afijn. Voor pesten heeft elke school een eigen protocol en binnen dat protocol zal een leerling, zijn ouders en de school naar een oplossing moeten zoeken Daar heeft RTL of Bert van Leeuwen zich absoluut niet mee te bemoeien.
-Als het gepest niet ophoud vanwege luiheid van de school heeft de media zich er wel mee te bemoeien. We weten allemaal hoe Geenstijl hier over denkt lijkt mij zo.
-
Terecht dat het Einstein Lyceum de gepeste leerling van school heeft geflikkerd.
-het slachtoffer word de dader, waar heb ik dat vaker gehoord... Wees blij dat een slachtoffer eindelijk opstaat.
-
Applaus voor het Einstein Lyceum. Dat is tenminste een school die garant staat voor de veiligheid en de privacy van haar leerlingen. Alle leerlingen.
-Denk je werkelijk waar dat die school dat heeft gedaan vanwege de privacy van de leerlingen? Geloof vooral wat je wilt geloven.
-
-
Ik vind privacy belangrijk. Maar voor criminelen, pesters en dierenmishandelaars mag de privacy van mij opgeheven worden. Quid heeft vaker kortzichtige ranten op zijn blogs staan en ik heb het idee dat de emoties bij hem niet helemaal onder controle staan. En Quid irriteert mij vooral bij dit topic. Dom gelul van hem.

pompoenpit | 12-05-14 | 17:11

Oh en alle pesters wens ik toe dat ze later meemaken dat hun eigen kinderen gepest worden. Leuk man, PTSD aan het eind van je (verpeste) jeugd.

VerenigingVanDieven | 12-05-14 | 17:11

De weg van de minste weerstand noemen ze zoiets.

niks mis mee | 12-05-14 | 17:11

Met klokkenluiders loopt het altijd slecht af.
Zelfs als het mensenlevens zou redden, de procedures worden misschien aangepast, maar de klokkenluider kan vertrekken. Minstens.

Terpen-tijn | 12-05-14 | 17:10

En Quid, er is er nog één die over de rug van die scholier geld maat en dat ben jij.

New Order | 12-05-14 | 17:10

Ik vind het een moeilijk verhaal. Aan de ene kant snap ik best dat een school niet gediend is van dat geheime filmen. Ouders mogen op school ook geen filmpjes en/of foto's maken, ivm privacy van leerlingen. Scholen moeten voor foto's en filmpjes van toneel opvoeringen aan ouders van alle deelnemers toestemming vragen, anders kunnen ze niets registreren van culturele projecten. Maar er staat wel een RTL programma stiekem te filmen. En die camera's nemen niet alleen de pesters op, ook andere leerlingen die er niets mee te maken hebben.

Aan de andere kant heb je een kind dat gepest wordt, misschien al jarenlang. En scholen doen ook meestal niets, als er uberhaupt al iets aan te doen is. Ik vind het programma van RTL in dat opzicht wel een mooi initiatief, waar je mensen die er geen ervaring mee hebben kan laten zien hoe de werkelijkheid er voor een gepest kind uit ziet. Lijkt me ook weer leerzaam. En dat krijg je alleen echt in beeld met een verborgen camera. Dat kan je ook niet vooraf bij de directie melden, want de school en directie zijn vaak onderdeel van het proces waarin het pesten mogelijk is. ALs een directie weet dat er zo'n project aankomt, gaan ze er een actie van maken. Dan krijg je het "De Uitdaging" effect, waar ineens van alles georganiseerd kan worden, omdat er nu eenmaal een camera bij betrokken is.

Qippie | 12-05-14 | 17:09

Wat een ronkend kutartikel Quid. Dus eigenlijk vindt jij het gewoon prima als er gepest wordt, daar mag je niks tegen doen. En als men met een verborgen camera steeltuig van het jatgilde of kopschoppers ziet, dan sta je vooraan om te juichen voor verborgen camera's.

Dat het Einstein Lyceum beslist om de gepeste leerling van school te sturen, en niet de pesters, is een overwinning voor pestend Nederland. Het legt ook pijnlijk bloot dat het pestprotocol van het Einstein Lyceum niet werkt. Maar aan zelfreflectie geen gebrek: de gepeste leerling moet weg.

BeunDeHaas | 12-05-14 | 17:09

Een beetje illegaal gaan staan filmen met een verborgen camera, en dat vervolgens commercieel uitbuiten op de nationale teevee, lijkt mij niet de juiste weg om dit probleem aan te pakken.
Gelukkig heb ik geen teevee, ik heb nog een leven, ipv als een half dood vogeltje op de sofa wezenloos naar dat buissie staren.

Brandend Zand | 12-05-14 | 17:08

Het Einstein Lyceum is een school met ballen.
-Daarom was het pest protocol ook zo succesvol...

Dat is dat programma waarbij het productiehuis van Bert van Leeuwen en RTL geld verdienen over de rug van gepeste kindertjes.
-Hiermee insinueer je dat dit moreel verwerpelijk is met je “over de rug”. terwijl het zwaar
moreel verwerpelijk is om te pesten.

School is heilig terrein en daar kom je niet zomaar met verborgen camera's de boel opstoken voor kijkcijfers, zonder overleg met de directie.
-het is ook niet zomaar, er werden levens verwoest door het pesten. Overleg met directie had inderdaad gekund, maar als ze niks aan het pesten doen dan is filmen oké in mijn opinie aangezien het om kwaadaardige pesters gaat, net als die gestoorde katten mishandelaar.

Sowieso, met met draaiende camera's zomaar mensen op hun werkplek overvallen is not done.
-Zomaar? Je vind pesten normaal ofzo? ik verdenk Johnny Quid wel vaker van weinig inlevingsvermogen. Je hoeft maar 1 x met "met" te typen hoor, niet te verblind raken door je negatieve emoties hoor.

HA! Afijn. Voor pesten heeft elke school een eigen protocol en binnen dat protocol zal een leerling, zijn ouders en de school naar een oplossing moeten zoeken Daar heeft RTL of Bert van Leeuwen zich absoluut niet mee te bemoeien.
-Als het gepest niet ophoud vanwege luiheid van de school heeft de media zich er wel mee te bemoeien. We weten allemaal hoe Geenstijl hier over denkt lijkt mij zo.

Terecht dat het Einstein Lyceum de gepeste leerling van school heeft geflikkerd.
-het slachtoffer word de dader, waar heb ik dat vaker gehoord... Wees blij dat een slachtoffer eindelijk opstaat.

Applaus voor het Einstein Lyceum. Dat is tenminste een school die garant staat voor de veiligheid en de privacy van haar leerlingen. Alle leerlingen.
-Denk je werkelijk waar dat die school dat heeft gedaan vanwege de privacy van de leerlingen? Geloof vooral wat je wilt geloven.

Ik vind privacy belangrijk. Maar voor criminelen, pesters en dierenmishandelaars mag de privacy van mij opgeheven worden. Quid heeft vaker kortzichtige ranten op zijn blogs staan en ik heb het idee dat de emoties bij hem niet helemaal onder controle staan. En Quid irriteert mij vooral bij dit topic. Dom gelul van hem.

pompoenpit | 12-05-14 | 17:07

Quid, je bent een poepvlieg. De school was kennelijk niet in staat het welzijn van een leerling te waarborgen. Voor pesten hebben zij protocollen. Dan zijn lijstjes Quid, die worden afgevinkt. Na het afvinken is de wereld weer goed. Quid, je bent wereldvreemd. Die persoon gaat niet zomaar in zee met een programma. Die is waarschijnlijk lange tijd gepest terwijl de school geen ene ruk deed.

New Order | 12-05-14 | 17:07

Ik werd ook gepest op school. Tot ik aan jiu jitsu ging doen. Daarna was ik de pester.

Polletje Piekhaar | 12-05-14 | 17:05

ik zou op zijn minst de schooldirectie cq verantwoordelijken voor de rechter slepen.. beeld materiaal genoeg.

(c)ZWITSUL | 12-05-14 | 17:05

"Dat is tenminste een school die garant staat voor de veiligheid en de privacy van haar leerlingen. Alle leerlingen."

Alle? Toch niet voor het getreiterde kind, Kwidt?!

Mijn dochter is vreselijk getreiterd op school. "U mag blij zijn dat het uw kind is dat de gepikte kip in het hok is, want u bent een leuke ouder en u kunt haar wel goed opvangen. Er zijn ook andere kindjes met niet zulke goede ouders, dat is pas erg".

Ik heb mijn kind indertijd van die school gehaald. Nu zou ze van mij een geheime camera meekrijgen.

de echte sinterklaas | 12-05-14 | 17:04

Misschien is het wel beter dat de gepeste de school verlaat.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Iedereen is genaaid, klaar.
Oftewel, ga nooit met een commercieel bedrijf in zee om serieuze zaken openbaar te maken, het gaat niet om het pestgedrag, maar de kijkcijfers. Niets meer of minder.

Terpen-tijn | 12-05-14 | 17:03

Het is wel duidelijk: Quid is nooit gepest maar was juist een pester. Walgelijk stuk tekst van je, bah

En die pestprotocollen is allemaal theater om maar zo veel mogelijk nieuwe leerlingen op school te krijgen. Wanneer er eenmaal gepest wordt is er echt niemand thuis. Te triest voor woorden dat er een tv-programma aan te pas moet komen om dergelijke problemen op te lossen.

Piet-Porno | 12-05-14 | 17:01

-weggejorist-

Wabadaba | 12-05-14 | 17:01

Goed zo , ik vind ook dat er meer daders beschermd moeten worden . Dus juweliers de schieten de bak in , opa's met blauwe plekken , weg ermee .
En in elkaar geslagen homo's moeten niet zeiken.
DIT IS (WAS) NEDERLAND, HIER IS ALLES OMGEKEERD.

weg met ons | 12-05-14 | 17:00

Ik hoop dat je sarcastisch bent Johnny maar dan nog is het ongepast. Pesten is doodserieus.

VerenigingVanDieven | 12-05-14 | 17:00

Zou ik ook doen: de boodschapper van het slechte nieuws vermoorden.
Wat dacht dat rotjoch wel niet? De school een beetje in een kwaad daglicht stellen? Niks daarvan! Opzouten! Nur gute nachrichten!

VanBukkem | 12-05-14 | 17:00

Nou Johnny, geef dat ventje een prive school kan je makkelijk betalen!

ikdenkwat | 12-05-14 | 16:58

Schandalig dat pesten nog een issue is op scholen.
Het valt trouwens wel op dat sommige reaguurders bij homo en pest topics niet reageren. Zure angsthazen.

AbleArcher13 | 12-05-14 | 16:58

@!Feynman | 12-05-14 | 16:42
Je legt, zoals gewoonlijk, weer precies de vinger op de zwerende plek.
Neem een borrel van me.

IJzervreter | 12-05-14 | 16:58

Mahatma | 12-05-14 | 16:50
Mee eens. Maar falen wil ik het niet noemen.
De pestprotocollen die ze hebben zijn welk o.k.
Het zit hem in dat er geen uitvoering aan wordt gegeven.
Voor de school is het niet meer dan een papiertje.
Voor de rest?
Glas, plas, en alles bleef zoals het was.

Ik denk dat de babyboomers die nu schoolhoofden zijn zich niet goed beseffen wat een schade daarmee een kind kan worden toegebracht.
Ouders wel. Die stappen dan naar zo'n klachtencommissie. Maar het advies daarvan is niet bindend. Zo'n school veegt z'n poeperd er mee af.

gaffelbaard | 12-05-14 | 16:57

gelul, Quid. Gepeste kinderen, die soms ten einde raad zelfmoord plegen, die moet je van school sturen.......... volgens mij spoor je niet helemaal, en die totaalrukkers van dat schoolbestuur ook niet.

Ds. GVD | 12-05-14 | 16:57

@Real_Legend
Idd, op de middelbare school ben ik door pesten blijven zitten. Van de school hoefde ik niets te verwachten. Dat was pakweg 25 jaar terug, er is dus weinig veranderd.

vip39 | 12-05-14 | 16:56

Is wel zo> RTL maakt nooit programma s om iets aan de kaak te stellen, er zit altijd iets achter> een fabrikant of de kijkcijfers, dat verhoogt weer de reclame inkomsten.
Smerig bedrijf.

Terpen-tijn | 12-05-14 | 16:56

Belachelijk!, de school maakt fouten en als ze er mee worden geconfronteerd pleuren ze degene die het aan heeft gezwengeld van school. Don't shoot the messenger!

Toetsiemonster | 12-05-14 | 16:55

Wacht even, dat directietuig van Einstein neemt het op voor de pester en trapt het gepeste kind van school???? Een kind dat met een verlaagd zelfbeeld en trauma's door toedoen van hufters met geldingsdrang?

En jullie vinden dat terecht!? Go fuck yourself!

MindControl | 12-05-14 | 16:55

Scholen zouden zelf met verborgen camera's aan de slag moeten om pesters te confronteren. Maar ze hebben natuurlijk liever een 'pestbus' want dat is goedkoper...

Mahatma | 12-05-14 | 16:54

@Kris | 12-05-14 | 16:30
Als de pesters ook aangepakt zouden zijn wegens hun wangedrag dan was dit een lastige zaak. Maar de pesters mogen gewoon op school blijven.

De echte verliezer werd gepest, zocht hulp en mag daarom van school. Wedden dat die school zich niet aan haar eigen pestprotocol heeft gehouden, anders was dit nooit zo gebeurd.

rara | 12-05-14 | 16:54

Ik heb hier geen mening over en dat irriteert me.

Hans Gruber | 12-05-14 | 16:53

Had men dat niet kunnen bedenken tijdens Breekijzer? Al die ontevreden consumenten en slecht behandelde werknemers waren direct monddood gemaakt en Pieter Storms hadden we nooit op TV hoeven zien.

GiftZwerg | 12-05-14 | 16:53

@ meneer Q | 12-05-14 | 16:47
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik ben van mening dat pesters geconfronteerd moeten worden. Als het dan nog doorgaat, dan is van school sturen een optie. Doe je dit direct, dan verplaats je het probleem alleen maar.

BLR | 12-05-14 | 16:53

Wat een waardeloze school zeg. De omgekeerde wereld daar.

joubert | 12-05-14 | 16:51

Ik heb het programma vorige week gezien. Er worden geen pestende kinderen herkenbaar getoond.

Scholen falen consequent met hun pestprotocols. Daders confronteren mag blijkbaar niet. Wanneer de scholen een goed werkend beleid zouden hebben dan was zo'n programma niet nodig. Of hebben ze liever Amerikaanse taferelen waarbij een leerling zijn/haar pesters neerschiet.

Mahatma | 12-05-14 | 16:50

Dit stuk is natuurlijk ironisch bedoeld, sterk Johnny!
Want de school hanteert natuurlijk strikt een pestprotocol, waardoor pesten daar allang tot de verleden tijd behoort. Die hele uitzending is in scene gezet, om de school in diskrediet te brengen.

vip39 | 12-05-14 | 16:49

Het Lyceum stelt dat de gepeste jongen niet aan hun niveau voldoet. Lijkt me inherent dat iemand die zo veelvuldig gepest wordt op school, in de klas, tussen de uren door, een bepaald niveau niet haalt. Maar tegenwoordig wordt het slachtoffer geofferd ten faveure van het rapaille dat de banken vult in een klaslokaal, makkelijk zo'n gast ligt al op de grond. De directeur van dit Lyceum zou beter zijn boeltje pakken, de incompetentie druipt ervan af,ongetwijfeld linksdragend.

Real_Legend | 12-05-14 | 16:48

Nee kinderen die voor treinen springen omdat ze gepest worden!
Bok toch op J.Q.,
pesters dienen keihard te worden aangepakt
en van school gestuurd te worden
nu is het de omgekeerde wereld de gepeste wordt van school getrapt.
Er dient een extern onderzoek gestart te worden naar het protocol op die school ten aanzien van pesten.

meneer Q | 12-05-14 | 16:47

Ja Ja.
Een veilige school. Voor alle kinderen.
Min 1 dan. Of nee. Toch niet. Want die ene telt nu niet meer mee. Die is van school gestuurd.
Dus toch voor alle kinderen.
Man man.
Mag ik raden?
Ja?
Dan raad ik dat de gepeste een blanke is, en de pesters allochtoon.
Zo maar een gokje hoor.
Zeg het maar, als ik er naast zit.

gaffelbaard | 12-05-14 | 16:47

En die pesters? Die hebben nu hun doel bereikt...

Pester vinden het soms maar als te leuk om gefilmd te worden en hun pesterijen zelf te filmen. Soort 'alpha' mannetjes gedrag. Dus ben benieuwd hoe de school daar mee om gaat.

LangeTijdGeleden | 12-05-14 | 16:47

Ik mag aannemen dat de programmamakers eerst geverifiëerd hebben dat de jongen zonder gewenst effect het pestprotocol heeft doorlopen. De school stapelt derhalve faal op faal.

witwas | 12-05-14 | 16:47

Volgens deze theorie, die naar het lijkt ook in Den Haag wordt omarmd, is het dus een kwestie van tijd voordat alle autochtone Nederlanders het land worden uitgezet.

Raymond9177 | 12-05-14 | 16:46

Niet mee eens Quid. Als je zo'n etterbal bent dat je mensen stelselmatig gaat zitten treiteren dan verdien je een schandpaal. Of dat nou commercieel uitgebuit wordt of niet door de omroep, feit is dat de in beeld gebrachte treiteraars geschandpaalt dienen te worden en scholen ondernemen over het algemeen heel weinig tegen dit soort gedrag.

WatZalIkErvanZeggen | 12-05-14 | 16:46

Op zich is een programma tegen pesten prima. Over de streep vond ik zelfs indrukwekkend (en had een bredere doelstelling). Maar deze opzet heeft mij nooit aangesproken hoewel de makers vast goede intenties hebben.

Simon_GS | 12-05-14 | 16:46

Ik snap deze programma's niet. Op t moment dat RTL weg is, is zon gepest kind toch helemaal vogelvrij..

zuurkool | 12-05-14 | 16:45

Jammer Quid! Pesten is een tumor die niet zacht handig aangpakt kan worden. En ook hier betaalt de klokkenluider de veel te dure prijs. Mocht mijn kind degene zijn die pest sleep ik hem zelf, inclusief mij voor de TV. Ook ik als ouder heb dan gefaald, een theorie die ik al langer volg. Tuurlijk kun je ook de gepeste lastpost verwijderen. Problem solved 'the Quid-way '. Nog een keer zo een ondemocratische Quid logica en ik neem met gepaste trots afscheid van GeenStijl. Dit soort journalisme zonder onderbouwing is mij als lezer onwaardig.

marcel de arabier | 12-05-14 | 16:45

@SvennusMax | 12-05-14 | 16:41
In mijn ogen kan je als gepest persoon nooit geen enkele regel overtreden om het pesten te doen stoppen.
Maar wat mijn school nu doet is imho zo ongelofelijk fout.

IJzervreter | 12-05-14 | 16:45

Nuance: School meldt op Twitter dat jongen welkom is, maar door ouders is ziekgemeld.

zwubu | 12-05-14 | 16:44

Wanneer niet ALLE ouders hun kinderen daar direct van school halen zijn het nare loosers.

070 | 12-05-14 | 16:44

Lastig, lasting.
Kijk die school is niet happy he, Negaief in beeld. Minder leeringen, minder pieken. etc.....
.
Maar blijkbaar werkt hun in-school anti-pest beleid ook voor geen meter, anders was die jongen niet bij RTL uitgekomen.
.
Je mag verwachten dat RTL dit een beetje heeft onderzocht en niet de eerste de beste aanmelding heeft gepakt.
.
Voelt idd als of de klokkerluider hier wordt opgeoffered.

fifi23 | 12-05-14 | 16:42

Nu drie aflevering van Project P gezien. Alle drie hetzelfde liedje. Directies die bang zijn voor imago schade en boze ouders. Gepeste kinderen hebben maar twee ouders, de pestende kinderen ruim tien keer zo veel. Als een ware kruidenier kiezen alle ruggengraatloze directies voor de massa.

Alle verborgen camerabeelden laten hetzelfde zien, wat de verborgen en niet verborgen camera`s van Powned, Geenstijl en andere lieten zien bij de scholen. www.dumpert.nl/mediabase/6565813/dbb61...

Directies en Johnny Quid gooien met moeilijke woorden zoals privacy. Deze criminelen moeten plotseling weer wel een balkje krijgen als ze iemand uitschelden over hun gehandicapte moeder, de nieuwe tas met verborgen camera`s zonder aanleiding gaan slopen enzovoorts.

Wat nog leuker te zien is hoe de capabele docenten op de meewerkende scholen ermee doen. Leerlingen zien de beelden en schrikken van hun eigen wangedrag. Ze krijgen inzicht en stoppen met hun ellende. Zodra de negatieve onderlinge sfeer weg is ontstaat pas een onderwijsklimaat waar ook de pesters veel aan hebben. Verdiepende relaties in plaats van zinloos geweld.

Iedere schooldirectie heeft nu verplicht een protocol over pesten. Er worden wat uren ingeruimd, er wordt een stukje huiswerk over gemaakt en wat aandacht aan besteed. Verplichting afgevinkt en er wordt geen leerling minder om gepest.

Vaak hoor je nog ouders over het weerbaar maken van kinderen. In de samenleving keuren we eigenrichting af, maar op de middelbare scholen leren we onze pubers op elkaar in te slaan. Wat een oplossingen.

Ik ben blij dat dit programma gemaakt wordt, zeker met de verborgen camerabeelden. Eindelijk zien een groter gedeelte van de volwassenen wat er allemaal binnen de muren gebeurt. We betalen ons kapot aan onderwijs, en we laten docenten zonder steun vanuit directies het maar uitzoeken met losgeslagen tieners.

Pesters hebben geen recht op privacy, ze hebben geen recht op veiligheid, die ze een ander niet gunnen. Let wel, dit zijn debielen die net zolang doorgaan andere mensen emotioneel kapot te maken, totdat die persoon zelfmoord pleegt. En nog, wordt er in het programma project P geen enkele pester ontmaskert.

Op een school waar gepest wordt, kan geen goed onderwijs worden gegeven.

Feynman | 12-05-14 | 16:42

Quid; net zo triest als dat lyceum.

ZwengelMeister | 12-05-14 | 16:42

@IJzervreter | 12-05-14 | 16:38
Klopt, er kan veel adequater en actiever worden opgetreden tegen de pesters en die teringlijers hadden al lang aangepakt moeten worden. Maar zodra de gepeste de regels ook gaat overtreden, moet er ook actie worden ondernomen. Dat dit de verkeerde actie is, zijn we het over eens.

SvennusMax | 12-05-14 | 16:41

Ik snap werkelijk niets van dit ronkende artikel. Dus als je niet langer gepest wil worden en de school geeft je de middelvinger dan moet je als slachtoffer wegwezen. Beetje zoals de Nederlandse overheid haar burger opdraagt inbrekers te helpen om ze jouw spullen mee te geven. En als je het lef hebt de privacy van die hardwerkende crimineel te schenden door de beelden op internet te zetten of op het raam van je winkeltje te plakken dan heb jij een een probleem! Welkom, nog meer tuig in dit land van de onbegrensde idiotie.

alweerjarig | 12-05-14 | 16:40

@Halve Duitser | 12-05-14 | 16:37
Een klein stukje van mij denkt dat het cynisch bedoeld is.
Een groter stukje vind het dan nog niet het gewenste effect halen.
Het grootste stuk denkt dat Kwidt op een andere manier in delen denkt, handelt en zelfbewustzijn met imaginaire vrienden deelt.

hfakker | 12-05-14 | 16:39

Lastig, ik ken het gehele verhaal natuurlijk niet. Als die jongen er eerst alles aan heeft gedaan om het intern op te lossen zonder enig resultaat, dan is de stap naar RTL wel begrijpelijk. Als hij echter eerst helemaal niets heeft ondernomen, en dan in één keer geheime opnames gaat maken is het weer een heel ander verhaal. Maar al met al valt het allemaal ook wel mee. Er zijn ook mensen die gepest worden, en veel drastischer maatregelen nemen.

vindead | 12-05-14 | 16:38

@New Quacka | 12-05-14 | 16:35
En denk je nu werkelijk dat die verhalen niet bekend worden bij die andere school in de buurt?

Atlantis-95 | 12-05-14 | 16:38

@SvennusMax | 12-05-14 | 16:34
Leuk en goed onderbouwd verhaal. Maar de gepeste jongen is voor zijn leven gebrandmerkt. Hier had de school kunnen laten zijn dat ze wel degelijk voor de zwakken in de samenleving op komt.
Waardeloze actie om die jongen weg te sturen.
Als hij straks zelfmoord pleegt komen ze allemaal heel schijnheilig een kopje koffie drinken op de crematie en wassen ze hun socialistische handen weer in onschuld.

IJzervreter | 12-05-14 | 16:38

En maar weer huilie huilie doen als een meisje van 14 zich voor de trein werpt...

kw_nl2 | 12-05-14 | 16:38

Het is ook zoveel makkelijker om de gepeste weg te sturen. Deze school faalt op alle fronten dat mag wel duidelijk wezen

Pierke Smulders | 12-05-14 | 16:38

Beslissingen van scholen zijn toch meestal momenten van "Oh wat moet ik nou, stress, uhm, doe maar iets, maakt niet uit wat".
Kun je het ze aanrekenen? Het zijn nu eenmaal laffe mensen, daarom zijn ze ook daar gaan werken, deden ze ie opleiding. Bang voor de maatschappij, zich niet realiserend dat die leerlingen daar al kleine larven van zijn. Oefenend, trainend om ook zo verdorven te worden.

hfakker | 12-05-14 | 16:37

Dus die jongen werd gepest, wat heel erg vervelend is. Dus probeerde hij er iets aan te doen, want de school deed niks om hem te helpen. En nu moet hij van school, terwijl de pester(s) mogen blijven? Nogal krom en onrechtvaardig mijns inziens.

Bazip Zeehok | 12-05-14 | 16:37

-weggejorist-

Halve Duitser | 12-05-14 | 16:37

Bepaalde kinderen zullen altijd gepest worden. Dat is best sneu, maar het is dierlijk gedrag dat je niet kunt uitbannen.

Ronman2k | 12-05-14 | 16:36

Goed stuk Quid.

Desmoulins | 12-05-14 | 16:36

Ik zou mijn kind aan het eind van het schooljaar meteen van deze school halen. Scholen die pesters beschermen moet per direct kapot gemaakt worden.

Tja, geenstijl is natuurlijk beroemd geworden met pestgedrag.

New Quacka | 12-05-14 | 16:35

Nee, gewoon nee.

Woeler | 12-05-14 | 16:35

De pest is weer uitgebroken dus.

Premier Trutte | 12-05-14 | 16:34

Win/win. Die wordt dus niet meer gepest op school.

Maar denk eens door; zo'n programma werkt rare taferelen in de hand. Natuurlijk is pesten klote en niet uit te bannen, maar door hier extra de nadruk op te leggen door een volksgericht op los te laten, wijst de vinger zich steeds sneller en vaker naar de "fouten" van zo'n school. Dan volgt het punt dat ze aansprakelijk kunnen worden gesteld voor die "fouten", en krijg je Amerikaanse situaties waar scholen kunnen worden aangeklaagd voor medeverantwoordelijkheid voor mentaal toegebracht leed. Of hoe ze dat dan ook willen verpakken.

Waarop dán weer volgt dat we situaties krijgen dat een jochie van 4 van school wordt gestuurd omdat hij een meisje van 5 een zoentje geeft, en daar dan weer volkswoede over uitbarst want "Het is maar een kind!". Niet beseffende dat scholen lik-op-stuk beleid MOETEN aanscherpen en één lijn trekken, omdat ze anders worden aangeklaagd en broodnodig budget moeten wegflikkeren aan kutadvocaten en hun bakfietsmoeder-clientèle.

Nu denken jullie; "Zo, die Sven draaft door!". Dikke lul. Ik zet dit hier neer zodat ik later "Zie je nou wel!" kan zeggen. Maar ik hoop het niet.

SvennusMax | 12-05-14 | 16:34

In een strijd tussen jou en de wereld, wed op de wereld. -F. Kafka

Simon de Danser | 12-05-14 | 16:34

Prima, zo'n jong kan niet vroeg genoeg geleerd worden dat onze huidige maatschappij nu eenmaal een onrechtvaardige wereld is waar de popi bullies het voor het zeggen hebben en er voor klokkenluiders geen genade mag gelden.

Ven1V1d1V1c1 | 12-05-14 | 16:34

Nu we het er toch over hebben.
Is er al nieuws over Anass Aourag?

Einde van de Domheid | 12-05-14 | 16:34

En terecht. Scholen en mensen worden onterecht aan de schandpaal genageld, en RTL verdient daar sloten met geld aan.

Rittersport | 12-05-14 | 16:33

In sommige omstandigheden is een verborgen camera toch niet zo een handige optie,als ouder zijnde zou ik hier ook niet van gediend zijn.

Xanadu | 12-05-14 | 16:33

Pesters horen met naam en toenaam aan de schandpaal genaggeld te worden.

IJzervreter | 12-05-14 | 16:31

Tekstfoutje van het Lyceum neem ik aan?

keikoud | 12-05-14 | 16:31

Eh, niet met draaiende camera's mensen overvallen en de gepeste wegsturen?
*verward is*

Einde van de Domheid | 12-05-14 | 16:30

Alsof de pesters nooit hun pesterijen gefilmd hebben. Nam de school toen ook zulke rigoreuze maatregelen? Nee hè? Dit is imho meer een school die een klokkenluider eruit werkt.

seven | 12-05-14 | 16:30

Als het Lyceum wat beter zijn best had gedaan was dat programma niet nodig geweest.

Charles de Batz | 12-05-14 | 16:30

Hmmm lastige....

Kris | 12-05-14 | 16:30

Ik schaam mij dat ik ooit op die school heb gezeten.

IJzervreter | 12-05-14 | 16:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken