Premiere Anne Frank-musical groot succes
de koning is er ook #anne pic.twitter.com/6yrGnhSMvz
— freek de jonge (@freekjonge) May 8, 2014
Het schijnt dat mensen IN DE REGEN!!1! moesten staan voordat ze over de rode loper naar binnen mochten in Theater Amsterdam, om tussen grachtengordeldieren uit eigen kring getuige te mogen zijn van de vermusicalisering van Joods oorlogsleed. Maar hee, er was van de goed gevulde Anne Frank oorlogskas een ROTEREND ACHTERHUIS gekocht, qua spektakel naar de mensen toe, dus het was het wachten waard. En iedereen was er, van verzetskrantbaasjes (die dus in de regen moesten staan) tot egomane babyboomcabaretiers en nazi-nazaten (op de
Reaguursels
Inloggen-weggejorist-
Twee fossielen op 1 foto zie je niet zo vaak.
-Ze zijn allebei bang voor moslims.
Freek de Jonge en Adolf Hitler hebben wel dingen gemeen:
- Ze zien er beide niet uit
- Ze waren goed in het bespelen en opjutten van de massa
- Hebben connecties met Joden maar zijn qua gedrag nogal anti-semitisch
- Beschikken beide niet over enige zelfreflectie of bescheidenheid.
enz.
Nog smakelozer dan de Rectum Raiders die een clip opnemen met Rockbitch en Pussy Riot.
ps. slecht afgelegd die Freek.
-weggejorist-
Hey Freek, zo koningsgezind was je toch niet? Wat ben je toch een ego-maniac. Masturbeert dat nu beter met zo´n foto van jezelf?
Vooruitlopend op recensies ben ik benieuwd of de schrijvers het hebben aangedurfd om de scene van Het Verraad op te nemen. Verraad zoals dat is onderzocht en vastgelegd door Sytze van der Zee in diens boek Vogelvrij,de jacht op de joodse onderduiker.
De tentoonstellingmakers van het Anne Frank Huis tonen wel de 'helpers' maar zwijgen over de 'verraadster'.
"Als er oorlog komt is het eerste slachtoffer de waarheid" is een bekend citaat.
In het geval Anne Frank geldt dit ook voor de tijd ná de oorlog. Waarom?
geniale grap van wimlex om eerst zichzelf in het selfie van een onverwoestbare ruplikein te proppen, vervolgens z'n telefoon te ontvreemden en namens hem een koninglievend dingetje te twitteren.
The king rules!
Die foto. Ik zag m al op het nieuws. Pathetisch. En PWA denkt: als jij dat nou leuk vindt, zet ik mijn persglimlach wel eve op. De letter aast de m doet het iet meer. Koffie i mij keyoard. E de spatie moet ik met copypaste doe. Ow, de letter aast de V ook.
Toen de Russen oprukten gaven de Duitsers de gevangenen van Auschwitz de keus: of meevluchten naar het westen, dan wel 'bevrijdt' worden door de Soviets. Merkwaardig genoeg gaven de meesten de voorkeur aan met de Duitsers mee naar het westen, incl. Anne. De vader van Anne, Otto Frank, was te ziek (typhus) om mee te vluchten en bleef achter in het ziekenhuis en werd door Duitse artsen verzorgd totdat het kamp werd overgenomen door de Russen. Waarschijnlijk had Anne er ook beter aan gedaan om in Auschwitz te blijven, want in het westen kwam ze terecht in een situatie die mogelijk nog een grotere hel was dan Auschwitz, want daar bombardeerden de geallieerden alles plat wat ze maar konden, vooral ook burgerdoelen. Uiteindelijk kwam Anne terecht in Bergen-Belsen en overleed ze aan typhus, zoals zo velen. Soms heb ik me wel eens afgevraagd of het wel zo verstandig was van de geallieerde overwinnaars om van Anne Frank de icoon van de holocaust te maken, gezien de omstandigheden waaronder ze aan haar einde kwam. Maar wellicht konden ze niemand vinden die EN vergast EN een dagboek had geschreven. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Deus Absurdia | 08-05-14 | 23:10
nodig? hoezo op deze wijze? Beetje in gala gaan kijken naar de ellende van mensen? Welliswaar gespeeld maar het is een waar verhaal.
Mischien Sebrenica als volgende waar we omatjes afvoeren en mannen massaal door de kop knallen?
Of Roewanda waar men koppen afhakt en meisjes verkracht heeft?
Ik vind het allemaal erg kil en koud, en met een glimlach over de rode loper. Deze mensen gaan alleen voor de innerlijke inleving naar zo'n feestje en beseffen voor een avondje mischien een beetje hoe Anne zich voelde. Maar gaan vooral voor het realisme. "Zie nagebouwd achterhuis". Dus het is pure sensatie. Niet iets waar ik van kan genieten en men zou er niet van moeten genieten.
Wanneer komt men tot het besef dat het Anne frank verhaal commercieel gezien volledig is uitgemolken tot op het bot? Misschien als die Verlinden aan komt zetten met 'Anne Frank, the musical', of is die er al?
Wanneer komt men tot het besef dat het Anne frank verhaal commercieel gezien volledig is uitgemolken tot op het bot? Misschien als die Verlinden aan komt zetten met 'Anne Frank, the musical', of is die er al?
Opvallend dat mensen die nog geboren moesten worden toen e.e.a. gebeurde, zo precies weten wat zich heeft afgespeeld en daar een weloverwogen oordeel over hebben.
De heer Bart van der Boom heeft een uitstekend boek geschreven over de jodenvervolging," Wij weten niets van hun lot." Dit geeft een beter en genuanceerder beeld dan de oprispingen van enkele reaguurders. Ik kan het weten, ik was er namelijk wel bij.
En de aantijging aan het adres van de nederlandse politie mannen als zouden zij van harte hebben meegewerkt is zonder meer schandalig. Degenen die zulks beweren hebben waarschijnlijk nooit van Schalkhaar gehoord. Daar kwamen de helpers van de duitsers vandaan.
WimLex maakt er, gezien de foto`s, weer een lollige boel van.
Opvallend dat mensen die nog geboren moesten worden toen e.e.a. gebeurde, zo precies weten wat zich heeft afgespeeld en daar een weloverwogen oordeel over hebben.
De heer Bart van der Boom heeft een uitstekend boek geschreven over de jodenvervolging," Wij weten niets van hun lot." Dit geeft een beter en genuanceerder beeld dan de oprispingen van enkele reaguurders. Ik kan het weten, ik was er namelijk wel bij.
En de aantijging aan het adres van de nederlandse politie mannen als zouden zij van harte hebben meegewerkt is zonder meer schandalig.Degenen die zulks beweren hebben waarschijnlijk nooit van Schalkhaar gehoord.Daar kwamen de helpers van de duitsers vandaan.
Ik zie als vervolg een sound of music achtige musical van de familie Frank in Dachau in het verschiet.
En daarna even afpilsen.
BTW
Die bolle zijn opa was een Nazi-Jugend/Jodenhater en Freek (oud SDAP aanbidderT) ziet liever 1.000 paljastijnen om zich heen, dan 1 Jood.
Wat die eikels, bij iets wat met Anne Frank te maken heeft, te zoeken hebben is mij een raadsel. Zeker nog ff nagenieten van wat hun 'grote Fuhrer' heeft bereikt. Enge mensen, dat zijn het !
Deze selfie is voldoende reden om de selfie en sich voortaan helemaal te verbieden.
Tog knap, de 2 grootste stukken stront die NL rijk is in 1 plaatje te vangen. Nog ff en dan hebbie een selfie van de heren van Rossum en von der Dunk. Wel makkelijk bij constipatie problemen, me dunkt !
Nou, het wachten is op "The Holocoust The Musical" en Dutroux the musical. Boko Haram op Broadway met het gehele Kinderen voor Kinderen koor zingend: nee, nee, nee, verkoop me niet op muziek van Pierre Kartner.
Wanner wordt de musical " Prins Bernhard, de vrolijke schavuit" nou eens uitgebracht? Moet veel boeiender zijn.
Nee, ben ook geen fan van Freek.
Het wachten is ook nog op Schindler's dick (XXX). Maar wellicht dat een lucide geest hier in LA al mee aan de slag is gegaan.
Op de foto's te zien wordt iedereen er blij van, van zo'n shoa. Da's toch mooi he.
Zaniker | 09-05-14 | 08:44
Republikeins is goed. Dwepen met het koningshuis is voor debielen.
Zelfs de selfies van Freek zijn wazig..
Leuke foto.
Heb het al vaker gezien dat de koning belangstelling heeft voor geestelijk gehandicapten en jostiband.
Sorry, het had moeten zijn: Wat een hypocriete zelfingenomen republikeinse lul is die De Jonge.
Wat een hypocriete zelfingenomen lul is die De Jonge.
Freek de Jonge, voor de witz in Auschwitz.
Van duin selfie bij opgebaarde de jonge.
Wat is dat voor een zieke propaganda foto?
Uit Nederland zijn qua percentage verreweg de meeste joden afgevoerd, zelfs meer dan uit Duitsland en Polen, dit dankzij de bereidwillige medewerking van het overgrote deel van de ambtenaren en politie.
Ook het feit dat de Wilhelmina 5 jaar lang (veilig en comfortabel in Londen) haar smoel heeft gehouden over de jodenvervolging heeft bijgedragen aan de soepele afvoer van de Nederlandse joden.
Hoeft durft kleinkind Willen Alexander aanwezig te zijn bij de premiere? Dat hij een bord voor zijn dikke plofkop had was bekend, hij staat immers ook samen met de dochter van een facist bij de dodenherdenking, maar je moet wel een hele grote hork zijn om, met zo'n familie, je kop te durven vertonen bij een toneelstuk over Anne!
Zo, is dat een zure foto.
En het ging juist zo goed met de populariteit van onze koning. Gaat ie met zo iets op de foto ....
Shareholder II | 09-05-14
De beste grap die Het Fossiel ooit maakte - reeds lang geleden.
Ach jee, de zelfverklaarde want aangetrouwde jood heeft zich ook weer binnen weten te wurmen. Pathetic...
Ik zag ooit Bjork zingend naar haar executie lopen in een film van Lars von Trier. Ik vrees dat een Verlinke-achtig type zoiets ook al in gedachten heeft voor Anne, De Musical. Kim Lian als Anne, Jamai als obersturmbahnfuhrer....
Iemand zei dit is Anne Frank...
Blijft toch het beste wat de Nederlandse cultuursector over Anne naar voren heeft gebracht.
Wijlen Theo van Gogh kon de (commerciële) uitbuiting van Anne niet beter treffen toen hij krullenjongen Tom de Graaf fijntjes in de hoek zette.
Ik zeg getver.
De formaldehyde heeft Freeck geen goed gedaan.
wie is freek? die lingse of die regse????
@Abject | 09-05-14 | 05:16
Bijbelriembewoner?
Ik dank mijn boeren geluk op mijn blote knietjes dat ik niet (meer) in Amsterdam woon.
En ik bidt jegens iedere god en gebod, dat die poel des verderfs van de rest van Europa af drijven mag.
Amen.
als het even kan... afzinken.
Anne wilde graag een beroemd schrijfster worden. Dat was haar motivatie om 'Het Achterhuis' te schrijven. Dat is dus gelukt.
.
De wijze waarop het Anne Frank Huis mensen doorvoert van ingang naar uitgang doet niet onder voor de commercieële musicalpoging die nu loopt.
gedachtespinsel | 09-05-14 | 04:08
Voor velen inmiddels wel ja. En dat geeft te denken. Om maar eens een voorbeeld te nemen, Joop van den Ende is, als je het mij vraagt, geen geschiedschrijver.Steven Spielberg ook niet, noch Oliver Stone.
@Schoorsteenveger | 09-05-14 | 03:50
Is de wereld al niet een musical?????
harbi | 09-05-14 | 02:57
Het moment ook waarop Máxima opnieuw besefte dat haar vader het goed had ingeschat en ze zich inderdaad in de juiste familie had ingetrouwd.
gedachtespinsel | 09-05-14 | 02:26
Nog even en de hele wereldgeschiedenis is een musical. Zoals alle culturen al bijna zijn teruggebracht to een restaurant met een cliché menukaart en dito keuken.
Die scene waarin koningin Wilhelmina zich de sherry in Londen goed laat smaken vond ik dan wel weer erg treffend. Dat was ook precies het moment waarop Wim-Lex een nieuw kaasplankje bestelde.
waar waren die kuttekoppen toen, om dat meisje te redden? waar zijn ze nu in vergelijkbare gevallen?
"Het Anne Frank Fonds in Basel, opgericht door Annes vader Otto Frank, nam het initiatief voor het stuk. "
"De Anne Frank Stichting in Amsterdam liet eerder weten moeite te hebben met het commerciële karakter. Het wordt gepresenteerd als een gezellig avondje uit, met een 3D-hapjesbar, borrelboxen en hostessen. Dat past naar ons oordeel niet bij de geschiedenis van Anne Frank.
De manier waarop valt niet in goede aarde, of het stuk te licht is valt nog te bezien. Er zijn wel films over Anne Frank gemaakt :
Anne Frank: The Whole Story (2001)
Anne No Nikki (1995)
Alternatieve titel: The Diary of Anne Frank
Attic: The Hiding of Anne Frank, The (1988)
Alternatieve titel: De schuilplaats van Anne Frank
Diary of Anne Frank, The (1987)
Diary of Anne Frank, The (1959)
Diary of Anne Frank, The (1980)
Diary of Anne Frank, The (2009)
Mi Ricordo Anna Frank (2009)
Alternatieve titel: Memories of Anne Frank
En eerder al een toneelstuk:
Na een eerste, door Otto afgekeurde, toneelbewerking van Meyer Levin, werkt vanaf 1953 het echtpaar Hackett-Goodrich aan een toneelstuk.Hun toneelbewerking wijkt op veel plaatsen af van het dagboek. Toch is Otto Frank van mening dat de essentie van het dagboek voldoende blijft gehandhaafd en hij gaat akkoord. Op 5 oktober 1955 vindt de première plaats in het Cort Theatre in New York.
Ik vind die joodse oorlogsleedexposure in toenemende mate opdringerig en beangstigend. En dat al sinds mijn lagere schooltijd in de vijftiger jaren.
@Schoorsteenveger | 09-05-14 | 02:09
Toch denk ik dat veel anderen daar anders over denken, juist omdat WimLex er naar toe gaat zou het kunnen zijn dat ze eens echt gaan lezen wat er in dat boek staat. Laat ik het anders zeggen, het blijft levend, alleen al onze discussie hierover!
7,62x39 | 09-05-14 | 02:03
Multikul doodt het gemeenschappelijke, deelt de samenleving in in groepen die niet tot elkaar herleidbaar zijn. Cultuur, en ook geschiedenis verwordt daarmee tot consumeerbaar artikel, iet exotisch dat te koop is en geconsumeerd kan worden.
gedachtespinsel | 09-05-14 | 01:44
Wat is het alternatief? Een kunstwerk dat godverdomme voortbouwt op wat ons wordt nagelaten, er iets aan toevoegt, er een nieuwe draai aan geeft, uitdaagt, schuurt, verontrust, ongemakkelijk maakt, doorstoot, treft, verbouwereert, loutert, treft, raakt, waardoor we verder kunne, hoger, waardoor we dieper kunnen voelen.
Zoiets.
Maar geen feestje waarbij men zich lekker voelt.
Kijk naar die plaat met die bolle kop van Koning Onbenul en dat zelfgenoegzame smoelwerk van voormalig linkse lul de Jonge, zich vermakend tijdens een avondje uit. Walgelijk eigenlijk, walgelijk, ja walgelijk.
Schoorsteenveger | 09-05-14 | 01:52
Heeft niets met multicul te maken. Invloed van andere culturen is van alle tijden en heeft voor grote kunst gezorgd. Kitsch wordt veroorzaakt door het ontbreken van een besef van een gemeenschappelijke traditie van hoge kunst.
Het stuk scheen zo ontiegelijk slecht te zijn vertolkt, dat toen de Nazi's het huis bestormden het publiek scandeerde: "Ze zitten in het achterhuis!! Ze zitten in het acherhuis!!" #freek
Harry Turtle | 09-05-14 | 01:41
De vloek van multikul.
Alles vermalen tot verteerbaar voer. Niets mag meer echt raken of echt pijn doen, alles moet vermaken, aangenaam zijn, maar vooral niet in d weg zitten. Beetje dit, beetje dat, beetje zus, beetje zo. De postmoderne mens als eindpunt der geschiedenis, die op verzoek alles op zijn bordje moet kunnen krijgen, teruggebracht tot ongevaarlijk, verteerbaar, zelfs smakelijek voedsel. Alles op de menukaart, zelfs het oorlogsleed.
Bah.
Nu ik erover nadenk: de aanwezigheid van de koning maakt alles plat. Wat is het volgende, een item in RTL Boulevard?
Hoe wordt Anne op het einde van dit toneelstuk afgevoerd, door een stel dansende en zingende nazi's?
Harry Turtle | 09-05-14 | 01:41
Survival tocht? Fantasy Island?
Schoorsteenveger | 09-05-14 | 01:43
Eens.
@Schoorsteenveger | 09-05-14 | 01:34
Wat is het alternatief? Verplicht stellen als literatuur op school? Bereik je dan hetzelfde? Ik zeg wel eens, het maakt niet uit hoe ze over me lullen als ze maar over me lullen, hoe dan ook dan wordt er over nagedacht, en ik denk dat Anne er geen probleem mee heeft dat wij er nu over discussiëren!
7,62x39 | 09-05-14 | 01:33
Dat boek overleeft alles, daar maak ik me geen zorgen over. Noch Berdien Stenberg, noch André Rieux kunnen de composities waaraan ze zich bezondigen kaoptmaken, die overleven wat er ook gebeurt. Zo is het ook met dat unieke dagboek. Niet kapot te krijgen, niet kapot te maken. Maar ik heb het niet zo op die parasieten.
Boek nu Anne The Experience, een weekend vol actie en avontuur voor jong en oud. Vroegboekkorting gezinsdeal inclusief treinreis en luxe barak, nu voor maar 495,-
Uit de aanwezigheid van de koning valt niets af te leiden. Voor het zelfde geld zat hij daar slechts om voor de schijn goede smaak voor te wenden en leest hij het liefst de Donald Duck.
gedachtespinsel | 09-05-14 | 01:27
Ik heb het niet over het dagboek, dat is integer, echt, onvervalst, maar daarom ook zo verdomd teer en kwetsbaar. ik heb het over hoe men met dat dagboek aan de haal durft te gaan. Ongepast, als je het mij vraagt, ongbetamelijk, onbeschoft zelfs. Ik heb er een nog sterker woord voor, maar vind het eigenlijk ongepast om dat te te gebruiken.
Meneer Rozenwater | 09-05-14 | 01:22
"Het achterhuis" is echt goed geschreven, niet alleen voor een jong meisje, gewoon goed zonder meer. Het heeft geen haast: over twintig jaar is het nog goed. Dat het commercieel uitgemolken wordt is jammer, maar doet aan de kracht van het boek niet af.
Schoorsteenveger | 09-05-14 | 01:17
Het probleem van kitsch en plat, vals sentiment. Het is overal en het beste wat mensen met goede smaak kunnen doen is zich er verre van houden. Dat gezegd, misschien doet het stuk tegen verwachting recht aan het diep-menselijke van "Het achterhuis." Soms zijn verfilmingen e.d. oprecht.
@Schoorsteenveger | 09-05-14 | 01:17
Het dagboek had ook weggestopt kunnen worden in een lade. Dan had niemand het geweten, nu kun je in elk geval daar nog je mening over geven. Commercieel of niet, het gaat er om dat het een symbool is voor de rotheid, of je dat nu afsluit met champagne of niet.
Ik vraag me dan toch af hoeveel er in de loop der jaren verdiend is over de rug van Anne Frank. Is Anne Frank ondertussen niet helemaal uitvercommercialiseerd? Blijkbaar niet als je een speciaal theater bouwt met een roterend achterhuis. Ben benieuwd wie dit gaat overtreffen. Ik vind het wel gescheten, ik hoef niet zo nodig, sterker nog ik denk dat ik een van de weinige Nederlanders ben die het boek nog nooit in handen heeft gehad, laat staan gelezen.
Russells Teapot | 09-05-14 | 00:53
Er wordt niet rancuneus op het koningshuis gekankerd, het wordt alleen vermeld dat er een nazaat van nazi's was. Zonder waardeoordeel. Als een kind van NSB'ers daar aanstoot aan neemt zit dat in zijn eigen hoofd.
graaf Dracula | 09-05-14 | 00:29
*
Oftewel 'The Shoah Must Go On!'
Arme Anne.
De beslissing om haar dagboek te publiceren was een moeilijke, maar achteraf gezien te billijken, en wellicht zelfs toe te juichen. Het intiem menselijke van het dagboek van een onschuldig meisje tegenover het gruwelijk monsterlijke van een doodsmachine.
Maar hier wordt, in het verlengde van die publicatie, een driedimensioneel boek volledig platgeslagen, gemaakt tot vermaak, tot amusement. Een avondje Anne, lekker zwelgen in het leed van een ander, een traantje laten, misschien twee, om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag. Vooral niet echt onderuit gaan, integendeel, het oorlogsleed terugbrengen tot hapklare brokken die aangenaam emotioneren maar niet echt pijn doen.
Arme Anne.
Met borrelbox deluxe champie nippend kijken hoe Anne afgevoerd werd. Na afloop mooi nog ff een selfie met Willem meegepikt ook. Topavond! #Fatsoenskloof
MG, er is speciaal een theater voor uit de grond gestampt! Ik mag toch aannemen dat de moffen dat betaald hebben? En zo niet, Geert Wilders?
'Nee Britnie, we gaan morgen niet naar de Efteling, we gaan naar de Anne Frank Musical. Dat is toch ook leuk?'
Nu de merchandizing nog. Annefrank dashboardpopjes en Annefrank Dagboek tablets.
@Halven Haen | 09-05-14 | 00:50
youtu.be...
Ha!
Nog een!
www.youtube.com/watch?v=QeVIaEGFhJc
@Lewis | 08-05-14 | 23:51
Eens. Ik heb zelf toevallig ook NSB-ers in mijn voorgeslacht, zoals een groot deel van de huidige bevolking, en ik wil daar ook niet op beoordeeld worden. Maar GS wil gewoon rancuneus kankeren op het koningshuis, maakt niet uit of het hout snijdt.
En het allerergste is dat het de belastingbetaler is, die dit avondje bekostigt voor Freek.
@kloopindeslootjijook | 09-05-14 | 00:35 youtu.be/r4_TZ5QQrlQ
@zeg maar jansen | 09-05-14 | 00:32
Denk jij dat er op de redactie iemand verstand heeft van muziek?
Tja... linkse hobby's ... Maar er is toch wel ergens een Wilhelmus met een vette opzwepende beat eronder?
Misschien denken mensen dat het een musical is omdat het vergeleken wordt met Soldaat van Oranje?
'Anne is niet te vergelijken met Soldaat van Oranje. Bij die musical lopen mensen weg met het gevoel van: wouw! Wij hopen dat het publiek bij 'Anne' vertrekt met een gevoel van: auw. Dat het ze op welke manier dan ook geraakt heeft.'
( www.volkskrant.nl/vk/nl/3368/theater/a... )
kloopindeslootjijook | 09-05-14 | 00:31 Heb jij in de vrijmibo wel eens álle linkjes aangeklikt?
Denk jij dat er op de redactie iemand verstand heeft van muziek?
zeg maar jansen | 09-05-14 | 00:29
Misschien neuriet er eentje iets?
Wie weet. Maar hoe komt GS er dan bij dat het een musical is? Hebben we het wel over hetzelfde?
graaf Dracula | 09-05-14 | 00:29 Ja, dat zong Frank Sinatra ook al.
There is no business like shoah business.
kloopindeslootjijook | 09-05-14 | 00:27 Misschien neuriet er eentje iets?
is GEEN MUSICAL.
Een toneelstuk, maar valt wel onder muziektheater? Wat is het nou?
Het lijkt wel een slap aftreksel van The producers.Wat een poeha en morgen kwalbert weer hoe goed het wel niet was. Het word weer een vrolijk weekeinde.
Als die meid ziet wat er gebeurd door het schrijven van een dagboek, draait ze zich om in haar graf.
non_de_pier | 09-05-14 | 00:12
tsja. haar graf. beetje een romantisch concentratiekampwereldoorlogsbeeld.
@Peyronie | 08-05-14 | 23:57
Anne Frank is in het door de Moffen bezette Nederland verraden.
Nederlanddraaitdoor | 09-05-14 | 00:18 Of: "De Stadhoudersbrieven, the musical"?
Wacht effe, het is toch een toneelstuk, geen musical?
'In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Anne geen musical. 'De personages gaan niet zingen', benadrukt producent Robin de Levita. Musical zou niet de juiste kunstvorm zijn voor dit verhaal.' .
Nederlanddraaitdoor | 09-05-14 | 00:18 "Westerbork, the musical". Is dat niet een idee?
Napoleon I | 08-05-14 | 23:48
Ik sluit me hierbij aan.
Anne Frank, de musical..... Hoe typerend voor het Nederland van het nieuwe millennium. Van werkelijk alles wordt een musical gemaakt. Straks misschien ook nog Schindlers List, the musical???
De media regeert met domheid en uitmelken van elke thema of concept. Onze regering vindt het prachtig, en pikt haar graantje mee middels de BTW. Ondertussen staan er dingen te gebeuren in de wereld, die Anne Frank (in een ander jasje, met een ander naampje) gewoon weer laten gebeuren. Het volk, en de regering hebben niet door dat een nieuwe oorlog op het Europese continent op uitbreken staat. De verschillende voedingsbodems hebben op verschillende fronten al even staan pruttelen, maar niemand heeft het gezien. Maakt allemaal niet uit, over een jaar of 20 dan komt er vast een nieuw boek uit over een meisje uit Amsterdam, die het niet overleeft heeft. Dan heeft Nederland haar democratie weer zo'n beetje terug en kunnen we weer fijn naar een musical over vele slachtoffer dankzij een regering en een bevolking die fijn heeft liggen slapen, en het gewoon "weer liet gebeuren"... Welterusten Nederland.
Als die meid ziet wat er gebeurd door het schrijven van een dagboek, draait ze zich om in haar graf.
Wat er toen gebeurd is, mag nooit meer gebeuren en klaar ben je.
De commercie maakt er nu gebruik van een huis, een boom, een musical WTF
Het ergste is nog dat er mensen heen gaan, hoe stom ben je dan.
Dat Freek daar op zijn bekende narcistische wijze goede sier maakt met Koning Wilhelmus doet niets af aan het feit dat ik de voorstelling over Anne Frank en het daarvoor speciaal gebouwde theater in Amsterdam een goed initiatief vind van de Oostenrijkers. Ook al is het een beetje een pesterijtje richting de Nederlandse Anne Frank Stichting.
Maar dat er zo een beetje een einde wordt gemaakt aan de mythe dat Anne Frank een dapper Nederlands meisje uit Amsterdam was, vind ik niet zo slecht.
Anne Frank was Duits-Joods en is in Nederland vooral verraden, hoezeer ze ook geassimileerd en ingeburgerd was.
Maar wie heeft de fam. Frank destijds verraden?
En wat die zogenaamde nazi-nazaat betreft: als hij het al is, wees dan blij dat hij de traditie van zijn voorouders doorbreekt.
Als ze nou een beetje slim waren geweest dan hadden ze die musical in het engels gemaakt. Daarna gegarandeerd 20 jaar lang inkomsten van amerikaanse toeristen die Amsterdam bezoeken.
Wat verf voor Picasso was is de selfie voor freek. Die selfie is 'm op het lijf geschreven. Zijn hele werk is één lange selfie.
Vandaag in een huursmoking op de premiere van Anne de musical.
Overmorgen casual-chic in Homs voor een verwoeste kerk.
En volgende week staat onze fun-loving fascist in lederhosen op de opening van Eva B. die Wahrheit in een apres skihut in Berchtesgaden met een grote pul bier in z'n hand en Hoeness aan zijn zij.
Het leven is een feest.
Noem mij maar gek, maar ik krijg toch een beetje een vreemde smaak in mijn mond als ik lees dat de exploitant bij een toneelstuk over een meisje dat op 15-jarige leeftijd in Bergen-Belsen overleden is aan vlektyfus reclame maakt voor borrel- en dinerarrangementjes en leuke boottochtjes door de grachten.
Zouden we het accepteren als de OAD (bestaat dat nog?) busreisjes naar Auschwitz aanbiedt, aldaar mensen tracteert op een champagneontbijtje, een rondleiding, een drie-gangen dinertje in een van de barakken en afsluitend een bezoekje aan een mooi kuuroord inde buurt? Zouden we het accepteren als de rijdende patatboer na de dodenherdenking op de Dam zijn kar opengooit omdat het er zo lekker druk is?
Die brief van Afshin Ellian is ook verschrikkelijk wat dat betreft. Hij maakt serieus een vergelijking tussen een toneelstuk over een of andere knol en een toneelstuk over Anne. De boven ons gestelde zijn totaal losgeslagen en vegen overal de reet mee af.
Nieuwste Nederlandse exportproduct: musicals. Ook binnenkort in het theater, "Badr Hari, the musical". *kots*
Hella de Jonge is toch van Joodse afkomst? Dus dhr Freek zal er iets meer mee hebben. Maar een musical ... Blijkbaar is 'de elite' toch niet zo elitair.
Een paar jaar geleden stond het land nog op zijn kop vanwege "Tanzen macht Frei". Zou Bernard ook gekomen zijn mocht ie nog leven?
Leeft ie nog ja Freek?
Ik vond het liedje van Hans de Booij beter:
"Iemand zei dit is Anne Frank. Ze moet nog naar het station".
Sobiborrelen +1
Veel van je items vind ik meesterlijk, Van Rossem. Ik bewonder je unieke stijl en insteek.
Maar soms sla je de plank volledig mis. Zoals nu.
Een woord: Geld. Daar gaat het allemaal om.
Het wachten is op "Auschwitz de musical" en "Dachau de musical", mijn god welke deerniswekkende en zieke geest bedenkt zoiets?
@Normpje | 08-05-14 | 23:28
De bakfietsen waren op?
Kwamen de notabelen per limo of vouwfiets?
Feynman
En vergeet de Marokkanen niet..
Hier wordt de naam van anne frank fianceel uit gebuit.
@Feynman | 08-05-14 | 23:22
Blijkbaar wel, maar wil je niet aan, cursus sociologie?
Als Freek er ook is, haak ik af.
@ zeg maar jansen | 08-05-14 | 23:20
Hij "leent" al jaren grappen, ze komen alleen zeau zuur uit zijn bek.
Ik zou na zo`n voorstelling geen hap door mijn keel kunnen krijgen. Niet alleen door het aangrijpende verhaal uit het verleden, maar mede door het volledige besef dat de mensheid nog niets geleerd heeft. De Holocaust was geen "rock bottom" om de psychopathie tot inkeer te brengen.
"Dit nooit weer" roepen we al decennia in koor. Onder andere in Noord Korea, Cambodja, Rwanda, Burundi, Syrië, Noord-Irak en Soedan zien we nog steeds de morbide kant van de menselijke ziel. Ook in Nederland worden homo`s, joden en gehandicapten weer door delen van de bevolking vervolgt.
Elkaar heel laten, hoe moeilijk kan het zijn?
Koning pils vind onverwacht een fossiel in Amsterdam.
De Freekus Jongus , een linksdraaiende rechtgraaiende theaterdier die na onderzoek ooit op Neerlands hoop (NL) rond liep.
Onderzoekers van de TU in Delft denken dat de Freekus Jongus is gestorven door een acute zuur aanval.
Wat is het punt precies? Dat de 'elite' (gaap) kwam kijken? Of dat er poen verdiend wordt aan het verhaal van Anne Frank, zoals dat al jaren gebeurt? Ik zie het echt niet. De aandacht voor zo'n verhaal, op welke wijze dan ook, dient te blijven bestaan. Dit is te makkelijk, zeiken om het zeiken.
kneuterzak | 08-05-14 | 23:18 Breng jij hem even op een idee hè?
Gelukkig schrijft hij niet: Freek is er ook.
@Klier van Bartholin | 08-05-14 | 23:15
Oh, jij denkt voor haar? heb je het boek al gelezen?
De zogenaamde elite van NL. Premiere Anne Frank the musical, WOII, Bergen Belsen. Kom... Laten we eens gaan melden (lees: zeiken) dat we een half uur in de regen hebben gestaan. Of nee, ik maak lekker een selfie! Lekker hip!
Eindelijk.
Eindelijk een echte foto van Fokke en Sukke.
@Van Rossem/ Redactie
Jullie moeten dat 'elite' woord niet teveel uitmelken. Zo wordt te snel duidelijk dat elite alles en iedereen met een VMBO diploma en meer is en dat is een beetje teveel inflatoir. Elite zou in ieder geval moeten inhouden dat je zelf een mening kunt vormen in media die niet alleen voor tokkies adverteert.
Anne Frank draait zich om in haar graf.
Alles 'vermarkten', bah!
Waar was Maxima? Ondergedoken?
GVD... op één foto met Freek de J.
sinds wanneer heeft Max een bril? Ze is er trouwens niet knapper op geworden de laatste tijd.
Tering Van Rossem, heb je Annabel gelebberd, dat je zo zuur bent.
Het gaat om de boodschap. Die is nog broodnodig.
Roteren doen we met de R van Revolutie. Of omgekeerd.
Ik moet plotseling kotzen...
Een slim en drammerig media-offensief. Morgen vast avondvullend in DWDD of een dergelijk programma.
Stijlloze vercommercialisering van oorlogsleed
Afshin Ellian: Open brief aan de directeur van het Anne Frank Huis.
www.elsevier.nl/Nederland/blogs/2014/4...
En je punt is? Misschien alle geschiedenis maar vergeten of gaat het om bepaalde hoofdstukken? Vanavond is het wel erg dun allemaal.....
Het kan bijna niet ranziger, het bal der ongekozenen.
REAGEER OOK