
Ondanks dat ik je mijn nummer heb gegeven en je heb gezegd dat ik graag eens met je zou willen afspreken, verwacht ik niet dat je me gaat bellen. Waarom zou je ook, je hebt wel wat beters te doen dan afspreken met een METRO/ GeenStijl columniste. Deze METRO/ GeenStijl columniste kan daar prima mee leven maar zal nooit met opgekropte emoties door het leven gaan. Vandaar dit schrijven, inderdaad naar aanleiding van ons treffen bij Humbertos
RTL Late Night (
YT-fragment). Samen met Peter R. de Vries en Alexander Pechtold leverde je een uniek staaltje niet luisteren. Jullie waren zo volledig overtuigd van je eigen verhaal, je eigen punt, je eigen morele gelijk dat het niet in je opkwam om te luisteren, laat staan te horen wat de ander te zeggen had. Het verbaasde me. Niet van Peter, nee, van hem verwachtte ik het. Maar van jou had ik meer verwacht. Gehoopt. En ja Alexander telde ik bij voorbaat al niet mee. Als zzper die al tien jaar niet meer in loondienst werkt, prijs ik mij gelukkig dat ik verlost ben van blanke middelbare mannen die gewend zijn orders uit te delen. En opeens zat ik weer tegenover ze. Tegenover jullie.
Het was even schrikken, eerlijk gezegd. Niet alleen was ik vergeten hoe het is als mannen je proberen af te troeven, maar ik was ook verbaasd dat anno 2014 mannen er nog steeds op klaarkomen om zulk machtsvertoon ten toon te spreiden. En nee, ik hoop niet dat je nu ophoudt met lezen maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Want mij intimideer je daar niet mee - dat is ook wel gebleken - maar in je dagelijkse omgang met anderen zou het best in je voordeel kunnen zijn als je dit in je achterhoofd houdt. Baas zijnde zullen er niet veel mensen, laat staan vrouwen zijn die dit tegen je durven zeggen.
Terug naar de inhoud. Al voor de uitzending had ik je laten weten dat ik je 1. de middag dat je je open brief aan Wilders publiceerde had willen bellen en 2. dat ik je brief goed vond. Dat laatste verwonderde Peter nog; of ik wel wist dat we geacht werden het met elkaar oneens te zijn. Jullie reageerden allebei nogal verbaasd toen ik zei dat ik dan je brief toch nog steeds goed kon vinden. Want op geen enkel moment Pieter, heb je mij horen zeggen dat ik het niet eens ben met de inhoud van je brief. Op geen enkel moment, heb je mij horen zeggen dat ik pro PVV ben. Of pro Geert Wilders. Op geen enkel moment heb je mij horen zeggen dat zijn politieke koers de redding van Nederland is. Laat staan dat je me hebt horen zeggen dat ik je open brief aan Wilders afkeur.
Wat je me wél had kunnen horen zeggen als je geluisterd had, was dat Wilders het gevolg is van iets dat in Nederland heerst: ontevredenheid. Daar kun je heel laconiek over doen maar daar gaat het niet mee weg. In jouw hoofdredactionele commentaar heb je het over Wilders en zijn gedrag. Zijn uitingen. Veroordeel je dat en prijs je jezelf gelukkig (soort van) dat je dat 25 jaar niet hebt hoeven doen maar dat het nu moet. Nu moet jij, namens RTL stelling nemen.
Waar ik je over had willen spreken is dat stelling nemen. EINDELIJK wordt er stelling genomen in Nederland. EINDELIJK! Wat ik je had willen vragen is of je niet ook eens stelling wilde nemen over de
oorzaak van ontevredenheid, in plaats van over de man die de belichaming van het
gevolg van die ontevredenheid is. Wat ik je had willen vragen, wat ik je ook nog steeds wil vragen, is waarom je zo boos bent op Wilders (jaja, moraal, positie, moet je niet doen etc) terwijl er een zaal vol mensen staat te scanderen? Waar ben je nou zo boos over Pieter? Over Wilders die die mensen zichtbaar heeft gemaakt, of over die mensen zelf die daar in een kroeg zonder enige gene (sorry, ik weet niet waar het dakje op de e zit) MINDER MINDER MINDER lopen te scanderen?
Want wat ik niet zo goed snap Pieter, en please, ik heb slechts gymnasium A en een universitaire studie achter de rug (de cursus, zoals de economen in Rotterdam Bedrijfskunde noemen), dus leg het me alsjeblieft uit: hoe kan het dat jullie journalisten, maar ook politici, je altijd op Wilders richten en niet op zijn achterban? Hoe kan het dat jullie journalisten en ook politici die achterban, die bestaat uit mensen met stemrecht, consequent negeren? Niet horen? Hoe kan het dat maar niet wil doordringen dat die mensen ongelukkig zijn, gehoord willen worden en dat de enige man die luistert Geert Wilders is? En hoe kan het dat jullie, journalisten en ook politici, niet begrijpen dat Geert Wilders niets meer nodig heeft dan kiezers, stemgerechtigde burgers en die weet te vinden in die groep ongehoorde, genegeerde, geminachte Hollanders?
Weet je Pieter, ik schaam me niet voor mijn afkomst. Ik ben een verwend meisje, dat voor d'r afstuderen een auto kreeg en alles in drievoud heeft en ik weet dat dat raar is als je ook nog 'ns van Turkse komaf bent. Ik weet dat dat voor belangrijke blanke mannen als jij schrikken is, dat een vrouw onafhankelijk is en dat het nog enger wordt als die vrouw van Turkse komaf is. Wat ik wil zeggen is dat ik een kapitalistisch kreng ben dat niets maar dan ook niets met Wilders achterban te maken heeft. Ze mogen m'n huis zelfs niet schoonmaken. Maar ik zie dat die ontevreden mensen bestaan, Pieter Klein. Ik zie dat ze het zwaar hebben - en nee, die schouders eronder crisis nivelleringsbullshit daar hebben die mensen niets aan. Dit zijn simpele mensen die niet begrijpen (en sue me, ik begrijp het ook niet) waarom hun volksvertegenwoordigers ze in de steek laten.
Dus je kunt heel boos worden op Geert Wilders, Pieter. Je kunt heel trots zijn in hoofdredactionele commentaren waarbij je zegt dat Wilders zich moet schamen. Maar wat ik me afvraag: waarom schrijf je zo'n brief niet naar heel Vak K, met een dikke vette cc naar minister-president Mark Rutte, dat zij zich moeten schamen voor het in de steek laten van Nederlandse kiezers die ten einde raad (en zonder enig zicht op een oplossing, dat weet jij dat weet ik) hun heil zoeken bij Geert Wilders? Want Geert Wilders is niet de
oorzaak van alle gevaren die jij, Alexander Pechtold en Peter R. de Vries zien. Geert Wilders is het
gevolg van misstanden die in Nederland aan de hand zijn. Misstanden en bevolkingsgroepen die consequent en langdurig genegeerd worden. En geloof me: het laatste wat ik wil is me zorgen maken over patjepeeërig Nederland maar zolang mensen als jij, blanke middelbare mannelijke bazen van Nederland zoals jij,
oorzaak (onvrede bij een grote bevolkginsgroep) niet kunnen onderscheiden van
gevolg (macht voor Wilders), vrees ik dat ik dat wel moet doen.
Want de grap, of zo je wilt: de ellende is dat als Wilders morgen vertrekt, die achterban nog steeds even ongelukkig en ontevreden is en nog steeds minder, minder zal antwoorden op de vraag die Wilders van jou niet hardop had mogen stellen.
Dus
please, correct me if Im wrong: waar zie ik het verkeerd?
PS. Ik vind het GEWELDIG dat Nederlanders van Marokkaanse oorsprong zich Nederland toe-eigenen. Dat werd eens tijd. Dat is de upside van Geert Wilders. Dat kun je niet ontkennen. En ik ben daar zó zó blij mee dat ik zeg: húp Geert!
Vriendelijke groet,
Reaguursels
InloggenEn mensen SHUT THE FUCK UP over dubbele paspoorten.
Ras echte Nederlanders hebben ook dubbele paspoorten.
Genoeg gezeik over de paspoort bullshit.
Ebru, you are a sore loser...
Zou het misschien zo kunnen zijn dat die blanke mannen van middelbare leeftijd de oorzaak zijn van die onvrede?
Ach ja, het nieuwe speeltje van Ebru moet natuurlijk wel maximaal door GS gepromoot worden.
www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ar...
Schoorsteenveger | 03-02-14 | 14:49 | + 74 -
'Eric van Muiswinkel doet bijvoorbeeld mee, en Fleur Agema.'
He.. dat is toch die Eric twitter.com/erikvmuiswinkel/status/44...
Fleur, als je hem tegenkomt.. spuug hem in zijn bek namens mij.
Niet dat de lezer het nou zo bar interessant vind welke opleiding mevrouw al of niet genoten heeft, maar dat is niet terug te zien in het schrijven.
"Dit zijn simpele mensen die niet begrijpen" wát een draak van een opmerking. Met je blank dit en je blank dat.
Mooi stuk.
Het blijft me overigens verbazen, en ik hoor er niemand over, is dat Nederlanders van Marokkaanse komaf en mn 2e generatie, zich aangesproken voelen als er over Marokkanen wordt gesproken. Ik zou zeggen; negeren, niet op mij van toepassing. Of voelen de aangesprokenen zich toch meer Marokkaan dan Nederlander. In dat geval zegt dat iets over de aangesprokenen!
Voor de goede orde: Juridisch gezien is er een groot verschil tussen 'minder' en 'geen'. Niet onbelangrijk want hoe weet je als marokkaan dan dat het over jou gaat? Die toelichting is, hoe summier dan ook, achteraf wel gegeven. Dat zou zomaar de basis kunnen zijn van de verdediging in de rechtszaal straks, naast het feit dat hij een vraag stelde en geen mening gaf. Dat het een retorische vraag was werkt dan weer wel in het nadeel, maar vanwege het verschil tussen 'minder' en 'geen' is er wel een nuance in hetgeen hij gezegd heeft. De rechter kan echter wel beslissen dat er voorspelbare maatschappelijke onrust door is ontstaan zoals bij het roepen van 'brand!' in een vol theater, in welk geval Wilders straks alsnog voor haatzaaien wordt veroordeeld. De verdediging zal inbrengen dat er nu eenmaal een groot gedeelte van de bevolking is die daadwerkelijk 'minder' marrokkanen in NL wenst te zien, namelijk verminderd met draaideurcriminelen met een dubbel paspoort. Ondertussen heeft Wilders de andere partijen een enorm groot plezier gedaan door ze een stok te geven waar ze hem mee om de oren kunnen slaan, en dat lijkt vooralsnog op een strategische blunder van de bovemste plank, maar het zet de verhoudingen in NL nog meer op scherp en dat wil Wilders nu juist, en doordat iedereen er bovenopspringt lukt dat hem ook nog. De kiezer is ondertussen wel genaaid, want het anti-EU deel van de bevolking is nu weggezet als zijnde racistisch en daarmee heeft Wilders als langstzittend kamerlid zijn ware gezicht getoond: gecontroleerde opposite die voor de VVD de hete kolen uit het vuur haalt zodat mensen geen SP gaan stemmen en anti-Europa stemmen worden geneutraliseerd, net zoals 47% van de stemgerechtigden automatisch buitenspel is gezet door niet te stemmen. De facto bepaalt 1/3 van de stemgerechtigden de zetelverdeling en noemen we dat democratie.
Pechtold:
ik heb ZE ook in mijn partij hoor....
Kale roeptoetert:
ik noem ZE MEDELANDERS....
Maar we zijn tegen Wilders....
-weggejorist-
@Aarsdrek | 23-03-14 | 11:23
Volgens mij was het gewoon een feestje waar mensen met een overeenkomstige visie het gezellig hadden en op hun niveau communiceerden en waar tenminste één persoon aanwezig was die zich daar intellectueel boven verheven voelde. Het was deze persoon die het noodzakelijk achtte om breeduit uit te meten dat hier sprake zou zijn van een belediging en deze over te brengen aan degenen die zich dat persoonlijk zouden aantrekken. Niet zo schunnig als Peterrr met z'n "Marokkanen raus", maar de intentie tot beledigen met een buiten context geplaatst stukje film en opzettelijk foutieve interpretatie daaraan toekennen is toch echt die van de verslaggever(s).
.
Als Nederlander met een vlekje voel ik in ieder geval geen enkele schaamte. Ik voel vooral walging over al die landgenoten die achter iedere Hitler vergelijking aanlopen die door laffe figuren als Alexander Pechtold en zijn voorganger Thom de Graaf worden gemaakt. Opdat wij nooit vergeten, maar in dat collectieve geheugen is het verhaal in amper 70 jaar tijd al dusdanig veranderd dat het ondertussen beter is geworden om het maar wel te vergeten. Want als we deze versie nu gaan gebruiken om mensen die PVV stemmen verplicht een ster op hun kleding te laten naaien omdat familieleden van criminelen zich door die stem gekrenkt voelen, dan gaat het echt heel erg slecht met dit land.
Dus samenvattend:
Volgens mevrouw Umar zijn alle mensen die hierboven positief gereageerd hebben 'domme' en 'simpele' mensen. Dit zijn, per slot, PVV-aanhangers en die mogen niet eens haar huis schoonmaken!
Ja reageerders, lees haar artikel maar eens goed.
Het zal je maar gezegd worden!
@McPhart (11 reacties terug): u slaat de spijker op z'n kop!
Pierre Tombal | 23-03-14 | 11:46
Goed betoog, al slaat u de plank mis waar het de Rabbae-reflex betreft.
Waar het mij om gaat is niet de tendens van het stukje, maar het feit dat Ebru ongenuanceerd tekeer gaat over een gebrek aan nuance. Dat is een gotspe.
@McPhart | 23-03-14 | 09:55
Ik weet zeker dat Ebru hiermee op de PVV achterban die zichzelf het meest laat horen doelde.
.
Maar feitelijk reageer jij hier wel op dezelfde manier op dat ene woordje "simpel" als dat Rabbae zich in zijn Marokkaanse identiteit aangetast voelt door uitspraken van Wilders. Terwijl deze tekst dus eigenlijk helemaal niet voor jou bedoeld is, maar Ebru dit misschien wel wat minder ongelukkig had kunnen formuleren gegeven dat ze een publiek medium gebruikt om Pieter Klein aan te schrijven. Dat je intellect zou kunnen afmeten aan het niveau waarop mensen onderwijs hebben genoten is natuurlijk onzin; dat zijn de keuzes die mensen maken en sommigen willen iets doen dat ze leuk vinden terwijl anderen juist een graad of titel willen om zoveel mogelijk geld te kunnen vergaren. Inderdaad kapitalistische krengen zoals Ebru zichzelf typeert, maar dan wel voornamelijk PvdA, GroenLinks en D66 stemmen en voor de overheid willen werken omdat ze zo meevoelen met mensen die minder dan zijzelf hebben. Want eigenlijk zijn al die zelfbenoemde intellectuelen diep van binnen allemaal filantroop, als er maar genoeg betaald wordt.
Trouwens , dat " gaan we regelen ". Was gewoon een grap , dat kon je toch zo zien ?
Tenminste , als je het WILDE zien.
Ebru , waarom maak je je huis zelf niet schoon?
Dat komt op hetzelfde neer...
@Pierre Tombal
Geert Wilders heeft inderdaad achteraf gezegd dat 'ie alleen de criminele Marokkanen bedoelde, dat valt ook niet te ontkennen. Alleen, en nou ga ik het voor de 3e en laatste keer weer uitleggen, een week eerder had 'ie letterlijk de kans om dit ook al te zeggen, tegen die RTLverslaggeefster. Hij bleef hier maar met een triomfantelijke grijns om heen draaien, zogenaamd suggererend dat hij weleens ALLE Marokkanen zou kunnen bedoelen. Meerdere malen werden hem de woorden ZO in de mond gelegd, dat een enkel "alleen de criminele Marokkanen" simpelweg een einde aan ook maar het kleinste beetje twijfel had kunnen maken. Willens en wetens ging hij hier niet op in, mediabewust als hij is. Als geen ander weet hij aandacht te genereren en heeft iedereen het er over. Wilders maakt hier gewoon z'n eigen spelletje van en daar geniet hij van en de media maar happen. Als hij dan "Meer of minder Marokkanen" gaat roepen, dat wordt 'ie gewoon keihard gepakt, dat kon iedere gek aan zien komen. Wie met lucifers speelt kan nu eenmaal z'n vingers branden, zo simpel is dat.
Ben ik zelf dan ook maar 1 keer in de veronderstelling geweest dat Wilders letterlijk ALLE Marokkanen bedoelde? Nee, natuurlijk niet! Zo stom is hij volgens mij niet. Feit blijft, hij HEEFT het "Meer of minder Marokkanen" nu eenmaal WEL gezegd en hij HEEFT de menigte WEL lachend "Minder" laten scanderen. En vooral, Hij HEEFT een hele bevolkingsgroep WEL grof beledigd. Bedoeld of niet, hoe denk je dat een, om het even welke, willekeurige Marokkaan zich gevoeld zal hebben? Het gaat mij ook helemaal niet om Geert Wilders, maar om de massa mensen die luidkeels lopen te schreeuwen dat een hele bevolkingsgroep op moet rotten. Als 100% blanke Nederlander voelde ik bij deze beelden niets anders dan schaamte voor mijn eigen volk!
Wilders is het beste wat de policor linkse gemeenschap is overkomen.
Leestip:
Die aardige Turkse vrouw Ebru Umar, die er ook bij was uitgenodigd, had helemaal gelijk.
akasdorp.wordpress.com/2014/03/22/wild...
@Pastor Sippenhaft | 22-03-14 | 17:08
Ja, dat ze van ambtswege een paspoort hebben 'gekregen', dat maakt ze nog geen 'Nederlanders in hart en nieren'...
@frank87 | 22-03-14 | 22:22
Denk dat hij er nog flink succesvol mee zou zijn ook... Wilders heeft er anders al aardig mee aan de weg getimmerd...
McPhart | 23-03-14 | 09:55 | + -1
"Intellectuele linksmensen" is een contradictio in terminis.
Van Dale:
in·tel·lec·tu·eel (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) verstandelijk, geestelijk
@louis6227 | 23-03-14 | 08:54
Niemand daar hoefde dat te vragen, want hij roept al bijna 10 jaar hoe hij dat wil regelen. Je kunt het eens of oneens zijn met zijn plannen, maar doe niet alsof dat nieuws is.
Maar Pechtold blijft de onvrede van een groeiende groep negeren en roepen hoe fout die onvrede is. En vroeg of laat zal daarmee de onvrede escaleren. Pechtold zal roepen hoe het de schuld van Wilders is en daarbij zijn eigen rol hierin compleet negeren.
@LangeMocro | 23-03-14 | 08:29
Ik keur zijn uitspraken niet goed, maar ben het oneens over de collectieve verontwaardiging. Nog absurder is hoe die verontwaardiging vorm krijgt. Het zijn echt de politieke tegenstanders die het beeld oproepen dat Wilders alle Marokkanen wil deporteren. Daar waar hij sprak over verplicht het land verlaten heeft hij altijd gesproken over over criminele Marokkanen of Marokkanen die zich niet willen aanpassen, verder heeft hij wanneer hij altijd gesproken over vrijwillig vertrek. Ook nu heeft hij op geen enkele manier gezegd dat alle Marokkanen het land uitmoeten. Hij heeft de fout gemaakt om zijn woorden op meerdere manieren interpreteerbaar te maken, waar dankbaar gebruik of zo je wilt misbruik van wordt gemaakt. En dat hij politiek op wordt afgerekend is één ding, maar de geregisseerde volkswoede doet niet minder aan de jaren 30 denken. Nog triester is dat er meteen vlaggen verschijnen met Wilders de hond van Israël, en jihadvlaggen. En dan vraag ik me werkelijk af of je je daar dan moet onder scharen. Kennelijk is de keuze Wilders of Hamas. Nou als ik alleen daartussen mag kiezen, dan doe mij maar Wilders, want het alternatief heeft een nog ranzigere bijsmaak gekregen.
Ik heb altijd gedacht dat Ebru ene intelligente en goed geinformeerde dame was, maar helaas zie ik nu in dat dat niet het geval is.
Elk mens heeft recht op zijn of haar vooroordelen, maar om een column te publiceren die daarmee vol zit in een heel ander verhaal.
.
Hoe komt u erbij dat "de PVVer" een simpleton is? Een "eenvoudige burger"? Lopen pochen met een VWO alpha opleiding is overigens m.i. een lachertje. Diederik stapel heeft dat immers ook en meer nog. Of dat zulke kwalificaties zijn die hoog van de daken geschreeuwd mogen worden lijkt mij, op z'n zachtst gezegd, discutabel.
Nee: "de PVVer" is een simpele arbeider, volgens u.
Welnu, ik ben PVVer van het eerste uur, ben hoog opgeleid en mag 52% van mijn inkomsten onder dwang afdragen ter meerdere ere en glorie van het waanidee van de multicultuur. En ik ben niet de enige.
Ja: er zitten natuurlijk ook simpele mensen tussen de aanhang van de PVV. Dat zijn de mensen die door de MSM worden geciteerd en belachelijk gemaakt. Maar er zijn ook veel HBO'ers, VWO'ers en academici onder de PVV-aanhang. Vrij veel zelfs. Ik ben er van overtuigd dat het percentage hoog opgeleidde mensen onder de PVV'ers hoger licht dan dat bij de PvdA. Immers: intellectuele linksmensen kiezen eerder voor het elitaire GroenLinks, of de chique partij van het landverraad, D66.
.
Uw vooroordelen aangaande "de PVVer" maken deze column tot een lachertje. Sterker nog, het maakt mij duidelijk dat mijn aanname dat alle allochtone Nederlanders met Ottomaanse of Noord-Afrikaanse roots zonder uitzondering aan tunnelvisie lijden, helemaal geen vooroordeel is.
Immers, zelfs academisch geschoolde, vrijgevochten Ottomaanse ondernemers geven er blijk van. Nota bene nog voor een groot publiek ook.
.
Hierop past maar een (1) reactie:
Minder! Minder! Minder!
@louis6227 | 23-03-14 | 08:54
Wat "wij" 70 jaar geleden zagen - je bedoelt denk ik 80 jaar, WO2 kent een voorgeschiedenis - is dat de belofte om verbetering te brengen werd begroet met gejuich en heil. Dat is niet wat hier gebeurde. Context, mon ami.
@Aarsdrek | 23-03-14 | 08:20
Bij mijn weten - en dit werd ook op de radio zo verkondigd - heeft Wilders in het eerste interview na de bedoelde speech al aangegeven dat hij 'uiteraard' criminele Marokkanen bedoelde. De algemene ondertoon die je daarbij in de verslaggeving hoort is die van dat geloven we mooi niet. Het gaat hier dus niet om wat Wilders zei of wilde zeggen. En het gaat ook niet om wat Samsom zei of wilde zeggen. Het gaat om de vooroordelen die binnen de media heersen en hoe zij hun miljoenenpubliek bespelen in het aanvaarden van die vooroordelen als het enige juiste.
.
Ebru verwoordt dit zeer goed. Mediabaasje Pieter Klein vindt het onnodig om te luisteren naar een Nederlander waarvan hij weet dat het een Turk is. Pieter Klein weet namelijk heel veel, zo niet alles, want dat is zijn werk. Ebru heeft maar één ding fout en dat is dat er wel degelijk iemand aan tafel zat die luisterde. Dat was Peterrr, die als enige niet meewarig glimlachte op haar woorden - omdat ze toch wel beter wisten - maar zich daar heel persoonlijk door geraakt voelde. Helaas is Peterrr niet zo heel erg nozel, dus die zal z'n betweterigheid wel weer hervonden hebben toen hij eenmaal was afgekoeld.
Wat Ebru niet begrijpt is, dat Wilders vraagt "meer of minder marrokanen" waarop minder gescandeerd wordt, waarna hij zegt, en das belangrijk, "dat gaan we dan regelen" waarna niemand vraagt en kennelijk ook niet wil weten, hoe ie dat wil regelen en juist dat hebben we 70 jaar geleden ook gezien en de ophef onstaat juist om die suggestie, niet om de letterlijke tekst.
Zij zijn de oorzaak, de PVV is het gevolg en de heersende elite doet niks aan de oorzaak - maar scheldt alleen op het gevolg.
Laten we daarop inzetten voortaan. Tegen de naziknuppel, tegen de xenofobenkaart.
@TheLuggs, ik hoop dat je ziet waarmee het flirt. Het scanderen is al uiting van haat vandaar de verontwaardiging in binnen- en buitenland. De vergelijking met prominente figuren uit nazi-Duitsland zijn gedaan in binnen- en buitenland. Er was geen nuance op het moment van scanderen, wanneer die er hoorde te zijn. En ik ben van mening dat hij dat expres deed. Geert Wilders roept inderdaad al tien jaar lang, maar hij liet een volk nog nooit scanderen dat een volk weg moet. Als hij zelf roept dat de Antillen een boevennest zijn, vrouwen met een hoofddoek 1000euro per jaar moeten betalen met als motto 'de vervuiler betaalt' enz, enz, zijn dat allemaal kwalijke uitspraken maar doet hij die alleen. Liet hij een menigte dat scanderen dan is dat weer een stap verder. En roepen dat je een bepaald volk wil verminderen is ook weer een stap verder. Vraag het de joodse organisaties die afstand namen van zijn uitspraken, zijn zogenaamde nuance ten spijt. In mijn ogen doet Geert Wilders expres uitingen van radicale ideeën om zichzelf te isoleren zodat hij nooit echt oplossingen moet bedenken. Lekker roepen vanaf de zijlijn 10 jaar lang (of ja anderhalf jaar gedogen, dan sta je nog langs de zijlijn maar spreek je af iets minder hard te roepen).
@Pierre Tombal
Als je het hebt over criminele Marokkanen, dan moet je dat ook als zodanig nuanceren. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor Samsom. Echter, o.a. in het gesprek met de RTLverslagsleefster verdomd Wilders het gewoon te nuanceren, donders goed wetende dat dit weer de nodige publiciteit op gaat leveren. Wilders is een meester in het bespelen van de media en weet precies welke toon hij moet aanslaan voor maximaal resultaat. Uit de wijze waarop hij dit doet, en de bijbehorende retoriek, blijkt dat hij z'n "klassiekers" kent. En dan als een wijf gaan klagen dat hij "zomaar" met Hitler en Goebbels vergeleken wordt? Vind je 't gek, iedereen die met geschiedenis heeft opgelet hoort zo waar Wilders de "inspiratie" vandaan haalt! Ik heb het hier dan enkel over de vorm en niet over de inhoud. Begrijp me niet verkeerd, maar, of je nou links of rechts bent, de "heren" H&G zijn gewoon de hogere school in het bespelen van het volk. Om dan later te kunnen zeggen dat de media de boel weer eens flink heeft lopen opkloppen is dan een veel te makkelijke uitvlucht voor Wilders, vooral wanneer hij eerst gedemonstreerd heeft hoe goed hij hierin zijn huiswerk gedaan heeft. Wilders wist wat hij deed en heeft deze keer zijn hand overspeeld.
Aan de andere kant, Nederland heeft wel degelijk een probleem met criminele buitenlanders/medelanders/Nederlanders van buitenlandse komaf danwel oorsprong,om het maar "politiek correct"(bah!) te zeggen. En ja, criminelen van Marokkaanse oorsprong zijn hierin nu eenmaal oververtegenwoordigd. Helaas valt dit niet te ontkennen, links niet en rechts niet. De vraag is nu: Wie durft dit nu nog te benoemen? Door te roepen "meer of minder Marokkanen" is de hele discussie weer terug bij af. Uiteindelijk verliest HEEL Nederland, want niemand die hier zijn vingers nog aan gaat branden.
Mooi geschreven Ebru! Zo is het en blijf doorgaan!
@LangeMocro | 23-03-14 | 01:22
Hij heeft die nuance donderdag gegeven. Hij claimt bij zijn woorden te blijven omdat dat hetgeen is wat hij gezegd heeft. Als je het mij vraagt vooral omdat het niets veranderd. Stellingen zijn genomen, aangiftes zijn gedaan. En iedereen begrijpt dat minder, minder, minder scanderende mensen een wat minder frisse associatie oproept. Maar waar je tegen mij zegt dat ik veel nuance in minder zie kan ik dat ook tegen jou zeggen. Alleen ha jij je asociatie uit de woorden van de politieke tegenstanders. Immers lopen die achter elkaar te roepen dat Marokkanen bij Wilders niet veilig zijn in dit land. Maar opmerkingen als Marokkanen raus komen echt voor rekening als figuren Peter R de Vries, die ook doodleuk reageert op de opmerking van Ebru dat ze Wilders dat niet heeft horen zeggen dat hij dat zegt. Oftewel de Vries wil uitspraken doen en deze op de conto van Wilders zetten. Want ook jij stelt dat ineens of de goede wegmoeten. Hou je zijn eerder gegeven standpunt aan dat criminele Marokkanen het land moeten verlatebn resulteert dat eveneens in minder Marokkanen. Maar ook het minder Marokkanen standpunt in het algemeen is niet nieuw. Kijk even mee:
“Vreemdelingen die niet integreren, wacht remigratie en eventueel het verlies van het Nederlanderschap.”, 10-07-2004, Elsevier
“Anders dan de SP dringt Wilders aan op het staken van de immigratie van niet-westerse allochtonen en het starten van remigratie.”, 09-11-2005, NRC Handelsblad
“Zwaar investeren in remigratie. Laten we nu ruimhartige financiële prikkels verstrekken aan allochtonen die naar hun thuisland willen terugkeren.”, 18-01-2006, De Volkskrant
“Maar ik wil niet dat er meer moslims in Nederland komen, ik wil liever dat het er minder worden. Dus wil ik de grenzen voor migranten uit moslimlanden dichtgooien. Bovendien wil ik moslims aanmoedigen om Nederland vrijwillig te verlaten. De demografische ontwikkeling moet zo worden, dat de kans klein is dat er weer twee in het kabinet komen. Er is nu teveel islam in Nederland.”, 24-02-2007, NRC Handelsblad
“Uiteraard, maar we kunnen allochtonen wel aanmoedigen om vrijwillig weg te gaan. Ik bepleit een premie voor moslims die vertrekken naar het land waar zij of hun ouders vandaan komen.”, 27-11-2007, De Pers
“Ik vind wel dat er minder moslims moeten zijn in Nederland…. Ik wil ook dat we proberen mensen te bewegen om te remigreren naar hun eigen land, zij het vrijwillig.”, 09-02-2008, Het Nieuwsblad
Dus het is grote onzin dat Wilders afgelopen woensdag voor het eerst minder Marokkanen of moslims bepleit, dat doet hij al jaren. Daarom vind ik de reacties nogal hypocriet. Hij zegt in feite niets nieuws, hij roept het al bijna 10 jaar, alleen nu staan politici met hun eigen agenda in de rij om die woorden te verdraaien, immers suggereren Samson cum suis dat hij (alle) Marokkanen wil deporteren, om daarmee de volkswoede aan te wakkeren. Ze beschuldigen Wilders ervan een volkmenner te zijn, maar zijn intussen geen haar beter.
Beste Ebru,
Uw woord, uw gedachten worden gelezen.
Eindelijk, OORZAAK -> GEVOLG !!
Held, vrouw met ballen.
Ik ben(mijn gezin)een perfect voorbeeld van uw stelling. OORZAAK -> GEVOLG
Woon in Helmond centrum aan een plein met speeltoestellen voor kinderen, huis is nieuwbouw 7 jaar oud.
Plein wordt geterroriseerd door jonge Marokkanen.
Als mijn kinderen (4 en 6) buiten willen spelen kijken ze eerst door de raam of 'die jongens' er staan.
Overlast melden bij politie, geen optie meer.
Actie mijn zijde is wachten op vergeldingsactie.
Mijn ramen zijn afgelopen jaar al 3x verbrijzeld door bakstenen. 1x Inbraak en 1x poging tot inbraak.
Mijn huis is inmiddels voorzien van diverse camera's. Ook deze zijn al diverse malen met stenen bekogeld.
Mijn auto heeft ondertussen al 8 (!) nieuwe banden mogen ontvangen.
Wat zegt de politie.....: de groep is bij ons bekend.
Wat doet de gemeente....: we hebben ¤250.000 vrijgemaakt om de harde kern van 15 overlastgevende (lees criminele) Marokkanen te begeleiden met cursussen, coaching en een intermediair die met de ouders gaat praten.
Mag u raden welke partij hier in het pluche zit.
Ik ben het GEVOLG van de OORZAAK geworden.
En niemand die mij helpt, ook Geert niet.
Geweldig stuk, Umar. Alleen jammer van die P.S.
Ebru voor minpres!
@TheLuggs, je haalt wel een heleboel nuance uit: "Minder, minder, minder." Een woord dat driemaal is herhaald op de vraag: Meer of minder Marokkanen in Den Haag en heel Nederland. Volgens mij en vele anderen was en is het hele probleem met die boodschap dat die nuance er niet was. Riep hij "minder criminelen" was er niets aan de hand. Hij had zelfs Wilders kunnen zijn en kunnen roepen "minder Marokkaanse criminelen" maar nee zelfs die moeite neemt hij niet en hij roept ronduit "Marokkanen". Dat is gewoon nazi-gedoe. Moet Aboutaleb weg? Moet Marcouch weg? Moet ik weg? Moeten kinderen en ouderen weg? Nazi-gedoe. Zou het niet eens hoeven toelichten. En hij blijft bij de woorden. Kansloos. Maar goed zo weet je welk vlees je in de kuip hebt.
Wat Ebru zegt kan ook wel op een abri, dan leren de mensen er nog wat van zo doordeweek... Ik heb zelf ook 20 jaar tussen Marokkanen gewoond, van criminaliteit had ik geen last, wel in de korte tijd dat ik tussen niet-allochtonen woonde, dan werd mijn auto regelmatig beschadigd...
Trek je niks aan van al die zeikerds, Ebru.
Goed stukje & hart op de juiste plek.
Je bent de enige die het lef had het links extremistische orgasme deze week te verstoren.
Heel goed verhaal van Ebru! maar natuurlijk gaan de "nette heren" als feitelijke boosdoeners hier kwasi verbouwereerd tegenin. Immers, als je het als analfabetische berber met een paspoort en een inburgeringscursus moet doen, heb je gewoon geen gelijke kansen gekregen, iets waar je gewoon recht op hebt. En door op Wilders te vitten, komen de heren er comfortabel mee weg.
Trouwens toen Oudkerk en Cohen net zo bespraken dat ze minder van die (kut)marokkanen wilden, is er geen PVDA'er opgestapt!
Hoog tijd dat onze immigranten eens positief in het nieuws worden gebracht. Dag van de allochtoon, medelanderpride optocht door de Amsterdamse grachten...
Ebru lijkt maar niet te begrijpen dat haar leven en de haar mening maar matig interessant zijn. En dit huilie-huilie stukje is wel het dieptepunt van haar aanwezigheid op GS tot dus ver.
Goed stukje schrijfsel Ebru, chapeau !
-
Men maakt nu van een mug een olifant om Wilders de mond te snoeren en het probleem durft men nog steeds niet niet te benoemen, hij steekt zijn nek uit en waagt zijn leven, zonder hem kunnen we dit kleine landje met al zijn historische waarden gewoon bij het grofvuil plaatsen om opnieuw te beginnen omdat andere partijen de problemen blijven ontkennen.
-
Ik zou graag orde en veiligheid terug zien op straat, zowel overdag als in de donkere uren maar dat schijnt nu "utopia" te heten.....
@LangeMocro | 22-03-14 | 20:44
Alleen heb ik alleen de PvdA horen roepen dat Wilders mensen wil deporteren. Wilders sprak zelf over beperken van immigranten uit niet westerse landen of zo je wilt moslim landen, en over remigratie stimuleren.
Beide zijn weinig schokkend, of ubehaupt nieuws. Het is in iedergeval minder spectaculair als Wilders wil alle Marokkanen deporteren. Maar als het gaat om angst zaaien moet je naar Samson kijken, die roept over deportatie... Hij had het ook over dat Marokkanen een monopolie hadden op straatoverlast, maar Samson mag dat wel zeggen.
-weggejorist-
@Aarsdrek | 22-03-14 | 20:41
Toen Samsom het over het etnisch monopolie van Marokkanen had voegde hij daar ook niet "criminele" aan toe. Er wordt hier dus nogal met twee maten gemeten, met Samsom die de partij van Willem Drees vertegenwoordigt (wist je trouwens dat die zijn lidmaatschap opzegde toen Den Uyl het voor het zeggen kreeg en bovendien ook nog eens dood is?) en Wilders die de partij van Samsom zwaar in verlegenheid brengt. Waarom hoeft de ene het woord "criminele" in het geheel niet aan te voeren en wordt de ander niet geloofd wanneer hij dat wel zegt in een antwoord op een vraag die wij onnodig achtten te vragen aan de eerste?
@swassannuf | 22-03-14 | 17:24
Dat Marokkaanse paspoort schijnt aan je te blijven plakken als een erfelijke vorm van AIDS.
Als daar iets aan gedaan zou kunnen worden, is het aantal Marokkanen plotseling een stuk kleiner in Nederland.
@Cuyahoga | 22-03-14 | 17:08
He, Peter Rudolf de Vries gaat toch in de politiek.
Wel een kort programma: 'Marokkanen raus'
-weggejorist-
-weggejorist en opgerot-
ê = Hoofdletter 6 en dan e indrukken.
Fuck dat gezeik met "we zijn allemaal Marokkanen".
Vandaag ben ik Nederturk, met een cursus en alles in drievoud.
Pak ze, Ebru! Want iemand moet het doen.
@Peyronie, thanks man. Ik beloof dan dat ik niks steel. Ik ga wel een dagboek bijhouden ofzo. En natuurlijk een kasboek voor alle uitkeringen en toeslagen die ik ontvang (rustig, was een grapje.. nee echt, oke ik ontvang zorgtoeslag.. je hebt me)
@walking bob, zware criminelen mogen van mij met een trein mee, maar dan aub alle kleurtjes. Anders word ik straks zo een trein in geduwd vanwege mijn kleur en niet vanwege wat ik heb gedaan, snappie.
Ebru, ik ken je niet helaas,maar ik ben het hardgrondig met je eens.Ik ga nog een stap verder met de volgende opmerking over die verkiezingsspeech van Wilders.
Hier is een enorme hetze tegen hem ontstaan om die uitspraak en dat handengeklap en vooral over zijn opmerking aan het eind: "gaan we regelen"Welnu, als men goed kijkt naar de opname zie je duidelijk het ironisch lachje opm de mond van Wilders. M.a.w.,hij weet donders goed dat dit niet zomaar te regelen valt , EN DAT WEET DE ZAAL OOK!! luister naar het gelach van de mensen over deze opmerking.
Het handenklappen daarvoor was gewoon een jolige uiting, en niets kwaadaardigs van deze mensen , die allemaal beseften dat Wilders het nooit bedoeld zou hebben om Marokkanen het land uit te zetten.Degenen die dit wel geloofden en geloven, zijn m.i. domme schapen die achter de heersende moraal van kruipers als Pechtold en, nog erger, peter r's.
De geschiedenis zal oordelen.
En , geloof me, als men het zover zal kunnen krijgen dat Wilders opstapt of wordt vermoord zal er na niet lange tijd een nieuw figuur opstaan die e.e.a. nóg beter zal organiseren dan Glimmerveen,Janmaat, Fortuyn en nu Wilders! Laten we ons geen enkele illusie maken: zolang deze onvrede bij gewone,hardwerkende mensen in Nederland blijft voortkankeren.
Als altijd weer: Nederland, slaap maar lekker verder; wir sind alle Marokkaner, nietwaar? not
Grappig dat het zelfde commentaar uit het vorige topic hier ook past.
De paarse pluche klevers in den Haag treuren nu stiekem dat Fortuyn dood is. Ja berouw komt na de zonde, en gedane zaken nemen geen keer.
Heren, houd er rekening mee dat er na Geert een opvolger komt die u het leven nog zuurder zal maken.
Het gepeupel murmelt, een volksopstand is ophanden. (Julius Cesar)
LangeMocro | 22-03-14 | 20:44 |
Zodra de treinen gaan rijden, mag je bij mij komen schuilen hoor!
Voor de rest: uitstekende column van Ebru.
Wilders en de PVV zijn het gevolg, niet de oorzaak van alle ellende.
-weggejorist-
Veel racisten hier zeg, maar goed. Moroccan roots, Nedderlander. Gaat niet weg, tenzij in een kist. Doe je best maar (met wennen aan mensen met andere roots of ze in een kist te stoppen). Ik leef wel rustig verder en draag braaf mijn belastinkjes af en knik braaf als de blonde fuhrer mij zegt dat ik Untermensch ben. Hoop dat iemand nog een kelder of zolder voor me heeft om te schuilen mocht het echt ver gaan met dit racial stuff.
Ebru, heb je de open brief van Pieter Klein wel goed begrepen? Wat jij nu doet is hetzelfde als dat wat je Pieter Klein verwijt, namelijk het gevolg bekritiseren i.p.v. de oorzaak. Geert Wilders is gewoon een volksmenner die z'n woorden zeer weloverwogen uitkiest en daarmee willens en wetens de grenzen van de vrije meningsuiting op zoekt met enkel als doel te provoceren, beledigen en te zuigen. Geert gaat hierin helemaal tot het gaatje. En dat mag in Nederland, gelukkig maar! Je mag 't met 'm eens zijn, je mag 't met 'm oneens zijn, zo werkt dat. Echter, deze keer heeft de heer Wilders zijn hand goed overspeeld en is een grens over gegaan. Ook een week eerder werd hem door een verslaggeefster van RTLnieuws nog enkele keren letterlijk gevraagd: "Bedoel je alle Marokkanen of alleen de criminele?'. Grijnzend gaf hij hier meerdere malen doelbewust geen uitsluitsel over, mediabewust als hij is. Een simpel "Alleen de criminele" had volstaan en had een einde aan iedere twijfel gemaakt. Als je dan een week later "meer of minder Marokkanen" gaat roepen..., tja, dan hang je!
Ebru verwoordt exact mijn visie op Geert Wilders. Linksch policor-Nederland nagelt maar al te graag zo'n gemakkelijke gek aan het kruis, maar negeert de bestaande problemen. Wat we dan krijgen is een 'Geert Wilders is dood, lange leve de nieuwe Geert Wilders', want er zal altijd weer een nieuwe zot opstaan die de problematiek voor zijn eigen agenda gaat gebruiken. Steeds.Maar.Weer. Omdat moralistisch Nederland weigert de problemen aan te pakken. Wegkijken vanuit je grachtengordel-enclave is namelijk veel gemakkelijker.
mooi stuk. Top. Nu hopen dat die dichtgetikte zichzelf op de schouder kloppende moral fags het ook lezen en begrijpen..
Ebru ik houd het kort vandaag. Voor zowel op RTL als voor dit stukje realiteitszin die politiek Den Haag nooit zal (willen) begrijpen: HULDE!
Ebru. Ik vond je heel goed op rtl late night.
Top!
Eh... heeft Ebru iets gemist? Volgens mij zijn een hoop Nederlanders van Marokkaanse oorsprong al jarenlang bezig zich stukjes van Nederland toe te eigenen. Wat is daar geweldig aan?
Het oorzaak-gevolg stukje is correct. De rest is overijverige zelfbevlekking. Regende het vanmorgen ook bij jou, Ebru?
Wel verdomme, heeft er nou werkelijk niemand in de gaten dat dit allemaal 1 groot toneelstuk is? Allemmaal volcontinu elke scheet van Wilders herhalen zodat de aandacht afgeleid wordt van wat er in Brussel/ Washington bekokstoofd wordt. Stuk voor stuk zijn het puppets on a string.
Wij hebben geen Marokkanen probleem, we hebben een elite probleem. En we zijn al tijden zwaar de klos.
Peter R., de vleesgeworden allochtonenknuffelaar bij uitstek en bovendien zelf te laf om de politieke arena te betreden.
Zijn "onderzoeksprogramma" was ook altijd doorspekt van "de weg met ons" mentaliteit...
Ommezwaai | 22-03-14 | 17:05
---
Hij was niet te laf, maar juist consequent. Te weinig mensen vonden hem geen aanwinst voor de politiek, waardoor hij zijn conclusies trok en zijn plannen voor de PRDV niet doorzette.
Nou nou Ebru.. Welkom in de grote mensen wereld.
'Maar het probleem meneer, dat blijft'
@Mae West | 22-03-14 | 17:02
Is het ook niet; het is een open brief aan Pieter Klein.
@Hastur | 22-03-14 | 19:42
Ik hoor anders klagelijke verhalen over mensen die de voedselbank nodig hebben. En klachten over het gebrek aan parkeerplaats voor dat pand.
Ook hoor ik regelmatig mensen klagen over hoe rijk "wij" het hier hebben - dezelfde mensen die er alles aan doen om daar verandering in te brengen. In Amsterdam staan die nu bijeen om op te roepen tot een bijltjesdag.
wat een buitengewoon lange jankcolumn.
Tsja ...
De ontevredenheid in Nederland is een chronische ziekte. Waar geen oplossing voor bestaat. We leven in één van de meest welvarende landen ter wereld en we hebben het allemaal heer erg goed. Maar desondanks hunkert een deel van de bevolking naar een utopische samenleving. Daar het per definitie onbereikbaar is, heeft het weinig zin om rekening te houden met die gevoelens. Het is een religie.
Prima optreden bij Humberto en ook alle reclameblokken overleeft. Was bij Ancilla wel anders.
Eindelijk iemand die even rationeel naar Wilders kan kijken en verder kijkt dan de persoon Wilders zelf. In plaats van naar Wilders te kijken als een probleem, zou de media moeten kijken naar het probleem wat Wilders belichaamt.
Heb echt genoten van Ebru's verhaal op NRC, mooie nuance aan het debat
Ebru, het stuk leest een beetje klagend, maar ik ben het met je eens.
Wel slaat je opmerking van die Marokkanen die zich Nederland toe-eigenen als een lul op een slagroomgebakje; het zijn mensen die met twee nationaliteiten die bewust (zou ik ook doen) gebruik maken van het beste van twee landen.
Een grote groep mensen (zoals ik) vindt dit niet correct, ik hoef geen voorbeelden te geven maar ik merk het in mijn omgeving al te vaak; die Marokkanen duiken veel te snel in hub slachtofferrol inclusief het ineens onverstaanbaar taaltje, en het vertonen van een houding die verontwaardiging uitstraalt.
Maar nogmaals, het verhaal over de oorzaak van deze wilders-die-beroerde-uitspraak-doet ben ik het mee eens.
Over die beroerde uitspraak zelf, daar ben ik het inderdaad NIET mee eens, er zijn zeker ook correcte, hardwerkende Marokkanen, die vast houden aan hun eigen cultuur en gebruiken. En dat mag.
Eindelijk krijg ik eens een warm gevoel van binnen als ik een stukje van Ebru lees.
Behalve bij de laatste alinea.
"Ze mogen m'n huis zelfs niet schoonmaken."
Hij is leuk.
Ik woon in Denemarken, gelukkig niet meer in Nederland,en mijn werkgebied is Noorwegen, Zweden, Denemarken en Noord Duitsland. Ik heb een eigen organisatie.
Diegene die denken dan de inhoud van Wilders volstrekt onbekend is bij het bedrijfsleven en de betreffende bevolking heeft het heftig mis. Het is in genoemde landen een exacte kopie van dat wat er in Nederland op dit gebied aan de hand is. Niet meer en vooral niet minder.
Ebra, je spreekt over decadentie! Pas op dat je er zelf niet aan gaat lijden. Verder mijn complimenten, je schrijft boeiend. Dat RTL programma heb ik afgezet.
-weggejorist en opgerot-
-weggejorist-
Ebru, goed zo meid. Ik heb het gezien op RTL, en die betweterige policor mannetjes het was niet om aan te gluren. Je hebt volkomen gelijk. Wilder geeft een heel helder signaal waar de rest van "correct" Nederland aan voorbij gaat. Het gaat niet om hem. Het gaat om het steeds ontkennen en wownplayen van de problemen. En dat los je niet op met een tribune vol gelukte niet KK roepende Marokkanen bij P&W. En ja, eindelijk roepen ze "maar we zijn toch Nederlanders". Het werd tijd. Laat de meerderheid zich er ook naar gedragen en het probleem lost zich vanzelf op. (En é = ALT130)
-weggejorist-
Goed stuk Ebru. Enne dakje op de ê is de combinatie ALT 136
@Grote Joop | 22-03-14 | 18:41
Nee, Wilders wordt een dezer dagen vermoord. Dit is de timing waarop de elite haar 'hitman' zal inzetten. In het tumult van de afgelopen dagen kunnen zij zich immers prima verschuilen achter de redening dat door de emoties een of andere gek tot moord over ging... en dat zij dat ook niet gewild hadden, etc etc.
Beste Ebru,
Wat heb ik me aan jouw verschijning zitten ergeren. Je betweterige gezwets en het overal gelijk willen halen. Jammer dat je met je hasses zo nodig op TV moest, je column op GeenStijl is voor mij al genoeg Ebru Umar per week. Meer trek ik echt niet. Laat staan dat wanneer ik eindelijk de TV eens gebruik, ik jou zie. En ik steeds het idee krijg dat je echt een dubbele agenda hebt.
Met vriendelijke groet,
Beun
Ik wil ook het nummer van Ebru
Ebru Umar wat een mooi stuk. Het is uit mijn hart gegrepen en het voelt als een bevrijding want tot nu toe dacht ik dat niemand begreep waarom ik de PVV zo nodig vind binnen ons politieke bestel. Gisteren reageerde ik ook al met de vraag waar PVV kiezers naar toe moeten als de PVV uit elkaar valt. Ze zijn bij alle partijen van harte welkom als stemvee maar vinden er geen gehoor voor hun problemen. Maar die reactie werd niet eens geplaatst. Gisteren was het namelijk de dag van de afbraak. Vandaag komt men weer bij zinnen.
@o)+ | 22-03-14 | 18:37
Ik zie het als een toevoeging van haar om duidelijk te maken dat ze tegen Wilders is. Ze heeft gelijk in haar stelling dat Wilders een symptoom is en geen oorzaak. Met Wilders bestrijden los je niets op. Het is beter het probleem te betrijden, dan verdwijnt Wilders vanzelf wel.
Dit artikel heeft iets Wilderiaans: het heeft goeie punten maar verknalt het in de laatste alinea.
Of mis ik iets?
Ebru, ik denk dat je je vergist om te denken dat er alleen maar tokkies en patjepeeërs onder de aanhangers van Wilders bevinden,deze hogeropgeleiden houden zich natuurlijk wel gedeisd, ze kunnen er niet voor uit komen, ze worden door de Pechtolds en Afrika koning van de zielige kindertjes De Vries van dit land onmiddellijk gebrandmerkt, en daar hebben ze natuurlijk geen zin in.
Zolang gutmenschen consequent de tweede wereld oorlog erbij halen en continue blijven godwinnen zal de onvrede blijven toenemen en zullen er over niet al te lange tijd volksopstanden uitbreken.
En echt niet in het Gooi of in de Grachtengordel.
Het vuur brand reeds, het heeft nog slechts een aanleiding nodig om te ontploffen.
.
Nog steeds zijn er zoveel mensen die het spreekwoord met de splinter en de balk zo slecht begrijpen.
Welbeschouwd zou je kunnen stellen, dat Wilders zijn nut heeft bewezen als aanjager maar tegenwoordig de discussie in de weg staat. Door zijn onbehouwen optreden (het was even leuk en verfrissend, maar nu niet meer) maakt hij een maatschappelijk debat nu feitelijk onmogelijk. Tevens verschaft hij de overige partijen een excuus om het immigratievraagstuk op een zijspoor te rangeren.
Als de PVV nog wat jaren mee wil, zullen ze Wilders moeten wippen of een vorm van medezeggenschap of partijdemocratie moeten invoeren. Anders heeft deze club geen bestaansrechten meer.
@maggoo | 22-03-14 | 18:07 |
Je hebt duidelijk aandacht besteed aan je formulering, nu nog aan de inhoud.
Pffffffff.... iedereen die het nu nog over Wilders heeft wil aandacht.
Ik denk dat Wilders gewoon een Godsgeschenk voor de overige partijen is. Een betere bliksemafleider kun je gewoon niet hebben. En maandag gewoon weer glas, plas, was.
Ook al zou je gelijk hebben, in een debat dien je dat gelijk al debatterend te krijgen. Met een stukje na afloop werkt het niet.
En dat weten die omroepen ook.
Zo he, oorzaak en gevolg zomaar even uit de losse pols duiden. Wat een sprankelend, verheffend en vooral vernieuwend inzicht. Ik vraag me werkelijk af hoe je het in je kop krijgt om onder zo'n obligaat stukje tekst je naam te zetten, en te denken dat je ook maar iets bijdraagt aan deze tenenkrommende vertoning.
Verloochen de natuur en de logica, en loop al kwebbelend en twitterend achter een volstrekt achterhaalde moraal aan, gezelli samen met zijn allen naar de afgrond.
Inderdaad, de problemen blijven. Dus het kan niet anders dat er een oplossing gaat komen, met of zonder treinen.
Het was bij dat gesprek geen geval van niet luisteren, eerder niet kunnen uitleggen. nu probeert Ebru Umar haar gelijk te halen met zinnen als "ik heb slechts gymnasium". beetje zielig allemaal dit.
geweldig hoe Ebru de dagelijkse massa hysterie iedere keer weer weet te relativeren !
Verder is het respectabel , dat je openbaar tegenover peturrrr en dat miezerig mannetje en humberto stelling neemt , als je al weet dat die gasten in een old boys network rondhangen ..
Misschien een idee om een old girls network op te richten .?
Goede column. Dat die mannen aan die tafel zo slecht nadenken is schrijnend. Ze zoeken een hokje voor Ebru maar dat is er niet. "huh maar je was toch tegen uhhh hoe zat het nou"? Gewoon l-u-i-s-t-e-r-e-n peterrrrr en co, niet constant de woorden van een ander in zelfbedachte categorietjes onder willen brengen.
Ebru had gewoon een goed punt wat betreft de hypocrisie van veel mensen.
Wat een gejank zeg, alsof het mij wat interessert dat je een ouwe Mercedes 190D voor je afstuderen krijgt.
Slechte sollicitatiebrief. Ik heb het programma net terug gezien en ik vind je eerlijk gezegd nogal verward overkomen en je komt er ook niet toe je punt te maken (als dat er al zou zijn).
-weggejorist-
goed stuk Ebru
Beste Ebru. Prima stuk. Analyse correct. Zo jammer van dat PS-je dat je ter afsluiting eruit rammelt. Dart doet ernstig afbreuk aan je verder uitstekende verhaal. En ga me nou niet vertellen dat dat als grapje of satire is bedoeld: daar is de rest van dit stuk niet het platform voor. Verder chapeau.
Ik wil mij thuisvoelen in NL. Niemand zal mij zeggen hoe ik mij moet gedragen zolang ik niemand tot last ben en geen wetten overtreed. Ik voel mij niet thuis al mensen mij gaan vertellen dat hun godsdienst superieur is.Ik wil niet meebetalen aan kerken etc. en gratis geld mag afgeschaft worden.
Alles kan ik verdragen
het verdorren van de bonen,
stervende bloemen, het hoekje
aardappelen kan ik met droge ogen
zien rooien, daar ben ik
werkelijk hard in.
Maar middelbare blanke mannen
net geplant, slap nog
In vochtige bedjes, nee.
Ik zei het al eerder: Voor mij heeft Ebru helemaal afgedaan. Slimme zet van Tan om haar als 'tegengeluid' uit te nodigen. In plaats van gewoon te stellen dat heel veel mensen vreselijk genoeg hebben van de problemen met marokkanen en dat de politiek er tot nu toe helemaal niets van bakt waar het op oplossingen aankomt, vervalt ze in de dreinende vasststelling dat ze nog nooit iemand om 'meer marokkanen' heeft horen vragen. Dat was de kwestie niet!
Ja, met zulke mensen kun je makkelijk de vloer aanvegen. En dat is dan ook gebeurd.
Gewoon tijd om weer eens 'HELDMEVROUW' te roepen.
Discriminatie is de vrijkaart voor het gedrag van buitenlanders in het spelletje dat 'integreren in de maatschappij heet.'
Zo zeg, dat was een goed stuk van Ebru. Helemaal mee eens.
Yes! Ik ga ook eens Marokko toe-eigenen! Chips! Ik heb geen dubbel paspoort! Maar, zo lees ik net, daar ben ik toch te simpel en te dom voor!
Blanke mannen zijn Marokkanen.
Ebru! Ik hou van je.
Schijt aan de wegkijkers/demoniseerders!
Go Ebru!
Prima verwoord al ben ik het op een aantal punten niet zeker niet met haar eens.
Dat ze bij dat debat niet uit de verf kwam, was de schuld van de uiterst zwakke gespreksleider. Die had haar niet steeds moeten laten overschreeuwen door de Peter Pechholtiusclub.
Hoe kan het toch dat een "gewoon" Turks meisje het hele verhaal wel snapt en Farizeer/Januskop pur sang Pechthold cs niet. Het kan niet anders of het moet gewoon een intens gevoel van zaligheid geven om "correct" te zijn.
goed zo Ebru, mooi artikel en goed verwoord
Jammer dat ze zonder gêne het blanke mannen ding erbij haalt.
Oh gut, Ebru vindt het nodig om de zielige vrouwenkaart te trekken... Volledig gelijkwaardig, behalve als het even niet uitkomt, uiteraard. Weet je wat? Vraag om een anti-seksismewet, zoals die waar ze in België mee bezig zijn.
www.standaard.be/cnt/dmf20140313_01023...
Day | 22-03-14 | 17:25 "Zij zijn groot en jij bent klein en dat is niet eerlijk, of wel?"
@day: ze *klinkt* zelfs als Calimero!
-weggejorist en opgerot-
De afgelopen dagen is het totale demasqué van hypocriet en politiek correct Nederland een feit. De een na de ander verdringt zich op het podium om vooral ode te brengen aan de moraal. Makkelijk puntjes scoren op 'goed en voorbeeldig gedrag'. Het is een soort moralistisch narcisme.
Het zijn echter niet de woorden die de samenleving maken, maar de daden. Voor mij kunnen deze charlatans allemaal de hoogste boom in.
@Skunk57 | 22-03-14 | 17:27
Ach ik heb begrepen dat racisme tegenwoordig niet exclusief meer voor rassenhaat is bedoeld dus ik dacht, die plak ik er gewoon even bij. ;-)
Minder is altijd nog meer dan Geen....
Hulde Ebru!
Prima, herkenbaar betoog, eigenlijk precies wat ook mijn gedachten zijn.
Alleen jammer, dat de meeste andere mensen in dit zieke land, hoe dan ook Wilders ten gronde willen richten. Argumentatie is na deze week niet meer nodig, als je maar tegen bent en anders ben je fout.
Hoezo 'uitsluiten'?!?
*puke*
Spijker... Kop.... Raak
Goed stuk.
Ja hoor, Ebru heeft weer een fittie die via een column aan het grote publiek moet worden bekendgemaakt.
En natuurlijk weer even terloops vermelden dat ze een SCHOONMAAKSTER heeft.
Ik vraag jullie: willen jullie meer of minder Ebru op GeenStijl?
(Dan gaan we dat regelen)
Hamas hamas
Marrokanen
Aan de stella artois
Ahum
Eigenlijk is wat er nu gebeurt tegen de PVV en PVV stemmers nog veel erger dan wat Geert Wilders gevraagd heeft en wat het publiek gescandeerd heeft.
De PVV wordt nu met de NSDAP vergeleken en ik zou dus als PVV stemmer een nazi zijn. Ik vind dat heel erg.
Ebru, los van dat ik je stukje veel te lang vind blijven hangen in hetzelfde punt; je slaat de spijker op de kop, wat mij betreft. Chapeau!
Ebru, dank voor je stuk. Houd vol! Geeft me het gevoel niet alleen te zijn in deze Nederland-gekte. Wegkijken of demoniseren. Volgens mij gaan de PVV en PvdA gelijk op de afgrond in. Prima moment voor een nononsense Leefbaar-Nederland partij. (Nee, d'66 is PvdA light) Even wachten....
Zelden zulke slechte debating-skills gezien als Ebru bij Late Night. Het was niet om aan te horen. Schreeuwerig, hysterisch en dom. Het heeft de "Wilders"-kant geen goed gedaan. Een gesprek is geen column, waarin het de bedoeling is te chargeren. En oorzaak en gevolg worden WEL DEGELIJK ingezien. Niemand heeft echter een idee over hoe daar wat aan gedaan kan worden, buiten deportatie en denaturalisatie, al dan niet ingegeven door de angst om door de ECHTE Gutmensch, net als Wilders, als Hitler weg gezet te worden.
.
Los daarvan ben ik kotsberoerd van de hele discussie, het "wij zijn allemaal Marokkanen", de politiek-correcten, de Rabbae's, de Pechtolds, maar net zo goed van de "Minder, Minder"-tokkies, de hersenloze kaalkopjes, ook van Wilders met zijn compleet onnozele speech woensdagavond. Simpelweg de volledig onproductieve wijze, de doodlopende weg, waarop we hier bezig zijn met dit KUT-onderwerp over die KUT-criminelen.
Ebru Umar,
Vindt je het niet vreemd dat Wilders heel erg lang onder de VVD vlag geopereerd heeft en dus mede-veroorzaker is van de oorzaak waar je zelf op doelde?!
Dömper | 22-03-14 | 17:22 |
Nou, nou, nou. Omdat ik een piep verhaal niet zo goed kan zetten?? Tja, wat dat "vrouwtje" betreft heb je dan wel weer gelijk.
Met iemand die vindt dat een door Marokkanen doodgeschopte grensrechter dat wel aan zichzelf te danken zal hebben omdat hij partijdig was, moet je ook niet in discussie gaan. Tegen zo veel domheid en politieke correctheid is niet op te boksen.
Correct hit tailgunner beavis, alleen die p.s. snap ik niet.
Prima helder verhaal waar ik het helemaal mee eens ben. Complimenten. Laten we Wilders in zijn sop gaar koken ons richten op oplossingen.
@Pavlova | 22-03-14 | 17:09,
Tja als je tafelgenoten totaal niet luisteren en alleen maar door je betoog heen kwetteren...
Nog nooit heb ik iemand zo diep in de slachtofferrol zien duiken. Zij zijn groot en jij bent klein en dat is niet eerlijk, of wel?
Ben het er voor het grootste deel mee eens.
.
Wilders moet overigens al heel lang met kogelwerende vesten rondlopen.
Dat is iets waar onze volksvertegenwoordigers zich eens boos over zouden moeten maken.
( ben het ook niet eens met hoe Wilders een en ander zegt, maar het feit dat hij met bewaking rond moet lopen in Nederland anno 2000 en later is in en in triest.... ).
Pastor Sippenhaft | 22-03-14 | 17:08 | + 3
Jij zegt het en ik dacht het.
Waarom deden ze dat niet?
Omdat ik niet 1 Marokkaan van Nederlandse oorsprong ken.
Tsja Ebru, dat is het voordeel als je niet uit een 'goed' Nederlands geslacht stamt, je bent niet erfelijk belast met de linkse flauwekul.
Nederland, land der naïeve dwazen. Willen we meer of minder naïeve dwazen?
+1
Onder die grote bek zit dus toch een gefrustreerd Turks vrouwtje. Compleet met obligate 'vrouw/afkomst-kaart'. Valt tegen.
@Skunk57 | 22-03-14 | 17:07
Misogyne racist! ;-)
Waar gaat dit over? RTL Latenight? Een persoonlijke vete uitvechten met een column op geenstijl? Ik snap dit niet maar er komt wel een rare smaak van wrok bovendrijven.
Volgens mij wordt GS ook langzamerhand overgenomen.... kijk maar naar de kuddo's....
Best Ebru Umar,
Ik lees je stukjes graag en in discussies op de televisie toon je je meestal een goed debater. Maar je optreden in RTL Late Night was ronduit zwak. En dat had niets te maken met het feit dat de overige drie gasten, blanke mannen van middelbare leeftijd, je probeerden af te troeven. Je slaagde er domweg niet in om je mening goed te verwoorden. De hele tijd vroeg ik mij af wat je nou eigenlijk bedoelde.
Hulde, Ebru!
"PS. Ik vind het GEWELDIG dat Nederlanders van Marokkaanse oorsprong zich Nederland toeëigenen."
_____
Geen "Nederlanders van Marokkaanse oorsprong" maar gewoon ook *Marokkanen*! Want dubbele nationaliteit en 2 paspoorten!
Men is Nederlander danwel Marokkaan al naar gelang het uitkomt!
Hoe erg het ook bij je mag zijn in je Marokkanenwijk.
Flodder | 22-03-14 | 17:12 | + 0 -
Dus gewoon lijden en je bek houden? U is niet goed bij het hoofd?
Ebru vergeet in haar eigen morele gelijk haar Turkse laagopgeleide, werkloze aanhang. Oh wacht...
www.nrc.nl/verkiezingen/2014/03/22/mar...
@Flodder | 22-03-14 | 17:12
Maar die politiek doet er niets aan... sterker nog, ze knuffelen die kut-marokkanen(mag ik zeggen van de pvda) en de slachtoffers moeten maar oprotten uit hun wijk.En hoe durf je de pvv stemmer zo te noemen??Het is deze groep die er wel voor zorgt dat de kansarmen(bijna 100 procent allochtonen) te vreten hebben!Zij hebben namelijk niet het geluk om zoals jouw tokkiefamilie in een villawijk te wonen!
Nu hoop ik dat vrouwelijke Marokkanen stelling gaan nemen tegen de Criminele Marcockanen.
Het is daar wel eens tijd voor.
Ebru, je bent mooi als je beaux bent!
Waarom mag die voetbalmakelaar eigenlijk overal zijn mening komen geven op tv?
Ik hou van Ebru!
Laat de linkschmens eerst nog eens goed dit stukje lezen. En ja, jij ook Ebru.
Daarna mogen jullie weer los gaan op Geert.
www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/ar...
Ik word ook doodziek van de selectieve verontwaardiging en deze zichzelf benoemde moraalridders!!
Ze hebben de waarheid in pacht en denken en reageren alleen binnen hun beperkte denkkaders en demoniseren alles wat hun niet welgevallig is.
Deze gutmenschen sind zum kotzen en meten zichzelf een superieur denkvermogen aan en kleuren de plaatjes van het leven in zonder rekening te houden met anderen.
Eigenbelang, hoogmoed en superioriteitsgevoel dat zijn de handelskenmerken van deze blanke mannen en ze rekenen met iedereen af die hun superioriteit miskent.
Bah!!!!!!!
The animalfarm van George Orwell blijft actueel.
"Alle dieren zijn gelijk maar sommige dieren zijn gelijker".
Ebru laat duidelijk zien hoe zielige deze mensen eigenlijk zijn, maar ook gevaarlijk! Want als je geen respect op kunt brengen voor andersdenkenden en ze demoniseert dan zet je een democratie onder druk.
"Ik vind het GEWELDIG dat Nederlanders van Marokkaanse oorsprong zich Nederland toeëigenen."
In elk normaal land zou dat reden voor een oorlog zijn.
Ach, wat maken sommige mensen zich opeens druk over hoe "het buitenland" hier op zal reageren. Waar was die heilige verontwaardiging toen een week eerder het voorstel van minder Oost-Europeanen in het buitenland bekritiseerd werd? Selectieve verontwaardiging, zoals altijd.
www.lavanguardia.com/20140314/54403066...
Ik nodig Peter uit om alle archieven van GS eens te lezen...
Klopt van voor tot achter als een bus. Maar de zelfbenoemde elite zal zijn schouders ophalen en fappen op het eigen morele gelijk.
De zelfbevlekkerige column dat je wist dat ie zou komen.
Nee Ebru. Pieter Klein, Peter R. de Vries en Alexander Pechtold zijn boze blanke mannen die dolblij zijn met de enorme Godwin die Geert ze op een presenteerblaadje schonk. Dat maakt ze vrij van verantwoordelijkheden als nadenken en luisteren. Activiteiten die zij schuwen.
Verontwaardigd Gutmenschen-boosheid schreeuwen, dat is makkelijker en dat doen ze liever. Vooral in dit bijltjesdag-klimaat, waarin boze blanke mannen als Pieter Klein, Peter R. de Vries en Alexander Pechtold excelleren.
Pfff, hoe vaak moet je in 1 stuk hetzelfde punt maken, Ebru? Schrijven is schrappen. Ben het verder wel eens met de inhoud. Met het verdwijnen van Wilders blijven zijn kiezers verweesd achter. Naar die mensen moet geluisterd worden.
Wanneer ik een boek wil lezen duik ik wel in mijn boekenkast.
Wat is dat met die msn-taal? Naast inhoud is ook de vorm zo totaal niet serieus te nemen. Die achterban heeft een terechte verontwaardiging over bepaalde problemen op het gebied van integratie, overigens problemen die inmiddels politiek breed worden erkend. Als je dan alsnog achter een haatzaaier gaat staan, ben je gewoon een legitimeerde van racisme. Dat gelul dat negentig procent van de pvv-stemmers 'gewone' mensen zijn, is tenenkrommend. Het zijn rancuneuze burgermannen die rascisme faciliteren. Hoe erg het ook bij je mag zijn in je Marokkanenwijk.
Yup. 180.
Johan Derksen had gister wel een duidelijk verhaal over Wilders bij VI. Niet de problemen ontkennen en weg wuiven maar wel nee zeggen tegen deze volksmenner.
Ebru Umar is gewoon te vaag in haar bewoordingen. Aan de ene kant vind ze Wilders vreselijk maar vervolgens gaat ze ook de mensen die tegen Wilders zijn vreselijk vinden. De enige conclusie die ik bij haar kan trekken is dat ze een voorstander is van de voorstanders van Wilders?
Ebru komt schrijvend vele malen beter tot haar recht dan pratend.
Ze heeft ook niet echt een hoofd en een stem voor TV, maar dat geheel terzijde...
Je zal maar met Arrogander en Peter de Vries en nog iemand die er niet toe doet, aan tafel zitten voor een wedstrijd wij de langste piemol heeft.
En dan nog winnen ook, Ebru, goed gedaan hoor.
(c)ZWITSUL | 22-03-14 | 17:04
Exact...
Geert heeft getracht om Nederland weer terug te heroveren op deze groep "Nederlanders" en zie hier het resultaat.
De linkschmens wil gewoon meer allochtonen in Nederlander en de pot met gratis geld blijven beheren.
Helaas, Nederland is er (nog) niet aan toe. Dankzij dit soort links kudtvolk.
Pechtold is zowiezo de grootste eikel die ik in de laatste 20 jaar gezien heb, inclusief Balkenende: Van zijn taalgebruik tot zijn totale disconnectie van iedereen die iets anders vind dan hijzelf.
Was hij maar een blanke middelbare baas, het probleem is juist dat hij dat NIET is: dat vingertje alleen al...
Vrijdagavond kwam Ebru inderdaad niet lekker uit de verf. Komt ook omdat schrijven haar beter af gaat dan praten?
Mevrouw Umar, ik ben geen simpel mens. Ik had ook niet de intentie om uw huiskamer te ontdoen van vuil. Alleen Nederland. DAAROM Geert.
Fantastisch stuk Ebro. Niemand heb ik ooit zo duidelijk horen uitleggen wat iedereen die met mensen omgaat zou moeten weten, maar wat stelselmatig door de mensen die jij in stukje noemt genegeerd wordt.
Mooi gesproken Ebru.
Misschien had je ook nog die mediageile Marokkanen met een paspoort-selfie kunnen oproepen om een selfie te posten waarbij ze hun tweede paspoort in stukken knippen. Dan kunnen ze zichzelf namelijk echt Nederlander noemen. Dát was een statement geweest.
Ebru, oorzaak en gevolg, duidelijker kun je het niet maken, maar of morele supramisten als Pieter Klein en Alexander Pechtold dat ooit zullen begrijpen ...?
Peter R: "Het is 'Marokkanen raus'."
Ebru: "Dat heb ik hem niet horen zeggen"
Peter: "Nee, nou, ík zeg het"
huh?
Zo zonde, Ebru: "En weet je, voor mij staat een Marokkaan gelijk aan een allochtoon". (Uit je YT fragment)
Deze frame, het gelijkschakelen van Marokkanen met allochtonen, heeft er voor gezorgd dat mensen jarenlang niks van de marokkaanse overlast durfden te zeggen.
Marokkanen op laten gaan in de enorme groep nationaliteiten die we in dit land (grotendeels probleemloos) herbergen is niets meer of minder dan een rookgordijn. Het verbergen van de wolf tussen de schapen. Het verbaasd me, Ebru, dat je daarin bent getrapt.
Die P.S. vind ik wat kort door de bocht. En gêne schrijf je met het dakje op de eerste 'e'. Verder kan ik me er wel in vinden. Alleen zou het me verbazen als Pieter Klein zou reageren. Want die heeft nog steeds een orgastisch genoegen van zijn stellingname.
Ik vind het geweldig dat vrouwtje U. een pest hekel heeft aan middelbare blanke mannen, ik vind het geweldig dat vrouwtje U. hier haar frustraties uit omdat ze niet gehoord is.
Ik vind het geweldig dat vrouwtje U. hier een beetje voor schut staat. Dat is wat ik vind en daar zult u het mee moeten doen.
>PS. Ik vind het GEWELDIG dat Nederlanders van Marokkaanse oorsprong zich Nederland toeëigenen.
Ze eigenen zich vooral smartphones en pinpassen van bejaarden toe. Was dit een bewuste woordgrap of is de ironie je ontgaan?
Peter R., de vleesgeworden allochtonenknuffelaar bij uitstek en bovendien zelf te laf om de politieke arena te betreden.
Zijn "onderzoeksprogramma" was ook altijd doorspekt van "de weg met ons" mentaliteit...
PS. Ik vind het GEWELDIG dat Nederlanders van Marokkaanse oorsprong zich Nederland toeëigenen.
-
IK niet
Wat ik vooral verbazingwekkend vind aan alle Gutmenschen en hun gratuite gekwetter is het volgende. Ze geven met veel misbaar te kennen dat ze qua gedachtengoed niet verder van Greet af zouden kunnen staan en toch weten ze percies wat hij bedoelt als ie weer eens een oneliner de wereld in slingert. De wonderen van de linkse kerk.
-weggejorist-
Bij hoeveel keer "ik" in een stuk tekst houdt het op een column te zijn?
REAGEER OOK