Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

1 MILJOEN wappiewappie-gelovigen in Nederland

lalalagekkiestoverwaterlalala.jpg.jpgWij zalven heel wat kwak, met ons allen. Maarliefst een miljoen Nederlanders bezochten in de periode 2010-2012 een kwakzalver alternatief genezer. Kunnen we wel zuchten, eyerollen en zeggen dat we u gewaarschuwd hebben. (OKEE dat doen we ook. SJEZES mensen! Zucht! Eyeroll! We hebben u toch gewaarschuwd?!?!) Maar dat heeft geen zin. Want uit de cijfertjes (pas op acupunctuurliefhebbers en geheugenwatergelovers, de link bevat feiten) blijkt dat van die miljoen mensen een aanzienlijk deel hoger opgeleid is. Dus die zijn niet achterlijk maar gewoon stronteigenwijs. En dan ook nog merendeels vrouw, sja en dat verklaart een hoop natuurlijk, qua 'ja jee feiten, feiten, ik heb er een gevoel bij en dat kan ik nou eenmaal niet uitleggen.' Nou prima. Doe maar zo, zes procent gekkies. Met je tovergeloof. Maakt niks uit, we lachen jullie vrolijk uit in je bijgelovige bakkes. Ga maar lekker met zijn éénmiljoenen naar je hocuspocus-therapeut. Wij leggen u geen strobreed in de weg. Alleen moeten we wel een paar dingen anders gaan doen. Om te beginnen: verzekeraars moeten kappen met het vergoeden van homeopathie, acupunctuur en andere vormen van misleiding en wensdenken. Verder, alle mensen die ooit de volgende frasen zonder ironie bezigden mogen nimmer meer een beroep doen op een echte dokter, als ze eens wat mocht mankeren dat niet te verhelpen valt met osteopathie of magnetiseren: "Wetenschap is ook maar een geloof." "In ziekenhuizen worden veel meer fouten gemaakt dan bij de homeopaat." "Big Pharma en de witte jassen zijn alleen maar uit op winst en ze houden ons, demense, expres dom." en natuurlijk de kwaktopper: "Wat nou bewijs. Voor mij werkt het, en dat is wat telt." Gesnopen? Lekker doorkwakken, niet miepen als de osteo-acu-homepathie niet werkt en vooral: geen verzekerings-centjes kosten. Hier, neem een glaasje geheugenwater. Op uw gezondheid.

Reaguursels

Inloggen

Woow, een Osteopaat zet gewoon je botten recht.. weinig zweverigs aan hoor, gewoon direct merkbaar resultaat. Of is een Chiropractor en een fysiotherapeut nu ook ineens voor zweefteven?

Heldpesk | 11-03-14 | 17:15

Haptotherapie valt voor de verzekeraars onder alternatieve geneeswijzen, maar het heeft veel raakvlakken met fysiotherapie. Klopt dus niet echt...

T'o Malaak | 11-03-14 | 15:19

Op zich is er niks mis mee. Het placebo effect heeft een aantoonbare werking. Zolang het maar geen vervanging wordt van reguliere zorg.

Hastur | 11-03-14 | 12:44

En sommige mensen hebben een combi van beide gevonden
zie --> ren3wyourmind | 11-03-14 | 11:13

Wel handig zo'n touch the screen and heal kerel
Als ik Mensis was betaalde ik hem 5ton en kon die de hele dag bij de deur van het ziekenhuis staan. Scheelt gruwelijk in de kosten

Ben_online NL | 11-03-14 | 11:56

-weggejorist-

ren3wyourmind | 11-03-14 | 11:13

Dus we zijn eigenlijk primaten met een aanleg tot geloven En nu de traditionele religieuze instituten hun grond verliezen zijn daar de alternatieve genezers en auralezers en RTL dodenpraters om het gat te vullen

Blijf sceptisch

Ben_online NL | 11-03-14 | 09:16

Als je volgens de reguliere medische wetenschap in Nederland ongeneeslijk ziek bent, betekent dit echt niet dat je daadwerkelijk ongeneeslijk ziek bent. Daarnaast is er nog erg veel onbekend. Hypnose bij PDS patiënten wordt nu inmiddels bij veel ziekenhuizen toegepast, omdat dit 85% !! van de patiënten geneest. Enkele jaren geleden werd dit voor complete onzin gezien.

salsaparilla | 11-03-14 | 09:03

Zet daar de mensen die een kerk of een moskee hebben bezocht het afgelopen jaar naast en we zitten dichter bij de middeleeuwen dan dat we met z'n allen denken

Alleen werden toendertijd toverkollen en magiers in de fik gestoken ende verdroncken.

TheStef | 11-03-14 | 08:40

Vroeger, toen ik nog jong was, deed mijn moeder ons een theedoek met azijn een MSM poeder rond de knie, enkel, pols, enz. als dat verstuikt of pijnlijk was.

Binnen 3-4 uur was de verstuiking geslonken en de pijn volkomen weg.

MSM (geest van hout) haalde je tot 1974 gewoon als huismiddel bij de drogist. MSM is de beste pijn bestrijder ter wereld, zeker 100 maal beter dan welk farmaceutisch middel dan ook, maar je kan het niet patenteren, te goedkoop (ca. 100 Euro per 1.000 Kg) en dus is het verboden voor menselijke toepassing.

Als niets anders tegen de pijn helpt, dan koop je het op recept voor 135 Euro per 100 gram bij de apotheek.

De DA drogist verkoopt 34 smeer, slik en spraymiddelen waarin MSM het werkzame bestanddeel is.

TriestGeval | 11-03-14 | 07:55

Er is binnenkort zelfs een congres van alternatieve genezers in Hannover: spiritofhealth2014.org/en/

TriestGeval | 11-03-14 | 07:33

Ik krijg dagelijks mensen aan de telefoon die willen weten hoeveel de vergoeding is voor alternatieve zorg. Nu mijn baan op de tocht staat ga ik er toch maat eens aan denken om osteopaat/accupuncturist/chiropractor te worden. Cursusje, aansluiten bij de beroepsvereniging, inschrijven in een zorggids en cashen maar!

Haringkoning | 11-03-14 | 07:26

toch volstrekt duidelijk: Soms kan de medische wereld iets niet oplossen dan doet de hocus-pocus therapeut het, en andersom ook. Ze hebben elkaar nodig, maar de rationele voorgeprogrammeerde wetenschappers zijn bij voorbaat volstrekt bevooroordeeld en zelfs als je met duidelijke rationele voorbeelden komt gaat het er niet in... met name omdat hun wereld in elkaar stort zodra ze er maar over beginnen bij hun collega's. Laat staan dat de farmaceutische industrie ook niet zit te wachten op minder verkoop.

mooi geluld man | 11-03-14 | 05:52

Oh ja, in dit soort discussies bestaat er ook een Godwin : " Sylvia Millecam" gebruik dit en u verliest bij voorbaat de discussie danwel u wordt verplicht om alle medische fouten van de reguliere geneeskunde van de afgelopen jaren op te sommen.
snap-u-m-snap-ik-m | 10-03-14 | 20:26

Silvia Millecam was net zo paranoïde t.o.v de reguliere medische wetenschap als jij en geloofde liever een stel kwakzalvers dan de medisch specialist die de diagnose borstkanker bij haar stelde.
Dit reduceerde haar overlevingskans van 95% tot niks/nada/zero procent.
Ze ging niet lang daarna dood aan borstkanker.
Sylvia Millecam is het schoolvoorbeeld van wat je niet moet doen zodra een reguliere arts een serieuze ziekte bij je constateert: 'wegrennen richting kwakzalvers'.
Een homeopathisch zalfje, op nootjes knagen of onder een "helende" piramide gaan zitten mag je misschien een lekker gevoel geven, kankercellen bestrijd je er niet mee.
Silvia Millecam: het beroemdste Nederlandse slachtoffer van het alternatieve genezingscircuit.
Einstein!
www.studiokoning.nl/Foto_24/Westgaarde...

Obstiopaat | 10-03-14 | 23:52

Qua medisch loopt GS dus nog duidelijk een stukkie achter, jammer. Blijf vooral schelden en in je -komt ie- "big pharma" leugens geloven. Koop nog een pil, kneus. Net wat dna gerepaired met een kleine meditatie. Uiteindelijk zit alles tussen de oren en gaat het dus wel om wat je geloofd. Dus neem nog een vaccin joh, veel plezier.

don patatos jr. | 10-03-14 | 23:37

Lady Rainicorn has really let herself go.

De Goedheid Zelve | 10-03-14 | 23:26

Waar ik altijd zo hartelijk om moet lachen zijn die mensen die heel triomfantelijk "aantonen" dat homeopathie niet kan werken omdat er geen werkzame stof meer in het medicijn zit.... Men brengt dat dan als een ontdekking, als iets dat al die opgelichte mensen niet zouden weten... Maar mensen, op iedere verpakking van een homeopathisch middel is de verdunning met koeienletters aangegeven omdat het daar - nu - juist - om - gaat. Homeopatische geneeskunst is gebaseerd op hele andere principes dan reguliere geneeskunst. Maar goed... dit is allemaal net zo zinloos als om te proberen een extremistische moslim op andere gedachten te brengen. Als je zo overtuigd bent van de waarheid als Nanninga, dan zijn andere opvattingen niet hoogstens andere opvattingen, maar gevaarlijke zaken die met wortel en tak uitgeroeid moeten worden.

Plop! | 10-03-14 | 23:21

@pokkejong | 10-03-14
Hoewel bepaalde alternatieve therapie echt helemaal nergens op slaat, ben ik het volledig met je eens. Zolang de medische 'wetenschap' bepaalde patiënten met vage klachten, of klachten zonder duidelijke oorzaak, maar weer naar huis stuurt met een 'het gaat wel weer over' of 'het is niks', moet men niet verbaasd zijn dat mensen hun heil elders zoeken.

Jimmydepimmy | 10-03-14 | 22:08

Optelsommetje | 10-03-14 | 21:37 | + -2 -
ja maar, Jomanda bestaat gewoon, echt waar. Als je dat niet geloofd, ben je gewoon dom. Of haar ingestraalde water medische kwaliteiten bezit, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Met een rotte kies haar water drinken zal niet resulteren in een gezond gebit.
Ga je om te stoppen met roken, kan het wellicht wel niet die extra stimulatie geven om het vol te houden (als je er maar genoeg in gelooft), terwijl bijv. nicotinekauwgum (wat als geneesmiddel verkocht wordt) een lapmiddel is op het moment dat je al weer zin hebt in een peuk.

swift1.6 | 10-03-14 | 21:56

snap-u-m-snap-ik-m | 10-03-14 | 21:47 | + -1
Kijk als Schoemacher jou grotere tieten geeft dan zie je dat. Maar al drink ik liters homeopatische geheugenwatertjes dan gebeurt er nog geen fluit.

Optelsommetje | 10-03-14 | 21:53

Nou ja, dat bedoel ik: je lichaam neemt soms zelf de juiste beslissing, de meeste afweermechanismen zijn trouwens evidence based, maar de kwakzalver strijkt dan met de eer. Dat was op middeleeuwse jaarmarkten, of in de tijd van de illusionist Jezus, al een lucratieve bron van inkomsten.

quichot | 10-03-14 | 21:48

Ik wil bij de medische/alternatieve discussie Godwin nog 1 woord toevoegen aan Sylvia Millecam en dat is : Jomanda.
Iedereen die Jomanda noemt dient Robert Schoemacher te vermelden als een genezend arts.

snap-u-m-snap-ik-m | 10-03-14 | 21:47

Nanninga kan zich dus niet scharen bij deze hoog opgeleide mensen merk ik. Wat een bekrompen stuk zeg! Nanninga houdt zich vast aan Big Pharma, want 'die probeert je beter/gezond te maken', niet in staat zijnde in te zien dat er aan bijvoorbeeld kanker TERING VEEL GELD wordt verdiend, wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Verder verwijs ik iedereen even een quote te lezen van de Nederlandse CEO van Bayern (nee niet de voetbalclub!!) die iets had gezegd over een 'nieuw medicijn' tegen kanker.... voor de Westerse markt, omdat mensen daar het geld kunnen betalen voor dit medicijn. Succes!
En tuurlijk als je je poot breekt, ga je naar je ziekenhuis en smeer je je been niet in met een of ander goedje...

brtnsnwbrd | 10-03-14 | 21:44

Het aantal Jomanda believers is hier toch wat hoger dan ik had verwacht.
Watertje iemand?

Optelsommetje | 10-03-14 | 21:37

eklipse | 10-03-14 | 18:17 | + 23 -

Zoals altijd als Frau Nanninga weer haar strijdros bestijgt om de alternatieve geneeswijzen (ongetwijfeld door een of ander in die richting "geduwd") op de haar wel bekende manier te kakken denkt te gaan zetten.
Dit is al de zoveelste poging en als het het al niet was, dan begint het nu wel een beetje sneu en opvallend te worden.

Ik heb er verder geen belangen bij, verkoop geen zalfjes oid. en ben ook echt niet per se pro-alternatieven, maar dit is kwakzalverij met cijfers en teksten. Dat maakt haar weinig beter dan de kwakzalvers die ze zelf denkt aan te pakken.

Z-PiLL | 10-03-14 | 21:34

Betoog snijdt hout wat mij betreft. Echter, voor mensen met een chronische aandoening (reuma etc.) is het alternatieve circuit voor een hoop klachten vaak de laatste stop.
Dat maakt deze mensen niet gek, want ze zijn radeloos. Later volgt dan de acceptatie bij een groot aantal van hen dat dit niet werkt.

De Treinende Rechter | 10-03-14 | 21:31

Dat Nanninga. Zal wel niet tot die hoogopgeleiden groep behoren. Verder blijf je maar doordrammen op het wetenschappelijk aantonen terwijl het resultaat telt. Als mensen er beter van worden, wetenschappelijk aangetoond of niet, (en daardoor dus minder kosten wat betreft zorg c.q. samenleving) wat zeur je dan nog?

Ondergetekende genezen van zowel Astma als Coeliakie. Raaskal maar een eind in de ruimte.

oxigan | 10-03-14 | 21:24

Heb al vanaf mijn jonge jaren vaak (2 a 3x per jaar) last van voorhoofdsholte/bijholte ontsteking. Iedere keer antibiotica... Af en toe ook andere ontstekingen zoals aan de blaas dus nog méér antibiotica. Zeker 5 à 6 maal per jaar. Was ik helemaal klaar mee op een gegeven moment, want antibiotica, zeker in die mate, is echt niet lekker voor je gezondheid. Paar homeopathische middeltjes uitgeprobeerd, en inmiddels een neusspray gevonden die voor mij werkt. Bij eerste tekenen van holte ontsteking gebruik ik het en nu al 3 jaar geen antibiotica hiervoor hoeven gebruiken. Mag iedereen het kwakzalverij noemen, ik ben d'r blij mee.

Capy | 10-03-14 | 21:23

Volgens mij is de horde kwakzalvers ondertussen ook binnen gekomen.

frank87 | 10-03-14 | 21:22

swift1.6 | 10-03-14 | 21:14 | + 0 -
2005 natuurlijk, niet 20505. Da's wel heel ver in de toekomst

swift1.6 | 10-03-14 | 21:15

swift1.6 | 10-03-14 | 21:09 | + 0 -
kleine aanvulling:
hoeveel vespa's rijden er nog(de ciao is in 20505 ofzo uit de productie gehaald)? En hoeveel van die nieuwe chinese scootertjes zijn al stuk binnen 3 jaar?

swift1.6 | 10-03-14 | 21:14

frank87 | 10-03-14 | 20:43 | + -1 -
zo staan er ook nog kastelen uit de middeleeuwen. Hoeveel (huidige)nieuwbouwwoningen denk je dat er over 300 jaar nog staan (ruïnes meegerekend)?
.
.
frank87 | 10-03-14 | 20:51 | + -1 -
grappig. Vaak gaat men pas naar een alternatieve als de reguliere al gefaald heeft.

swift1.6 | 10-03-14 | 21:09

Nanninga weer uit de bocht. Ach ja... Voorspelbaar. Bij de stichting Skepsis (= zure mensen vereniging) is men nu wat in de stress sinds een van hun voornaamste voormannen de reguliere wetenschap eens is gaan doormeten. Bleek dat het merendeel van de nu toegepaste " wetenschappelijk bewezen" behandelingen helemaal - niet - werkt. Helemaal niet dus. Conclusie: als dezelfde maatstaven aangelegd moeten worden die Skepsis hanteert ten aanzien van alternatieve gezondheidszorg blijkt het met de reguliere geneeskunst nog slechter gesteld te zijn. Als ergens - volgens de methode van Skepsis zelf - het label kwakzalverij van toepassing is, dan is dat wel in de reguliere geneeskunst waar de laatste tijd iedere dag een nieuw gefraudeerd, gesponsord of anderszins ondeugdelijk onderzoek aan het licht komt.

Plop! | 10-03-14 | 21:04

"het blijkt dat van die miljoen mensen een aanzienlijk deel hoger opgeleid is"
.

Hoger opgeleid is geen bewijs van wijsheid.
Zie regering, zie leden van eerste en tweede kamer, zie vele burgemeesters, zie wethouders en zie de ontelbare gemeenteraadsleden.
Universiteiten leveren meer nitwits af dan wijzen.

Dostranamus | 10-03-14 | 20:59

@st_joris | 10-03-14 | 19:42
soursop of zuurzak het is een van de twee.

miko | 10-03-14 | 20:51

@pokkejong | 10-03-14 | 18:22
Annabel is inderdaad vrij extemistisch. Maar als je de specificaties van een arts (6 jaar academische studie + specialisatie) vergelijkt met de kwakzalver (schriftelijke cursus uit 1850) dan weet ik wel welke dokter de meeste kans geeft.

frank87 | 10-03-14 | 20:51

@MrPan | 10-03-14 | 19:23
Dus nu word je nooooit meer ziek? Maar je had wel wat zondelijks gedaan aangezien hij het je ook gegeven heeft?
Teveel afgetrokken of zo?

miko | 10-03-14 | 20:49

@Guy Veropzoudten | 10-03-14 | 18:17
Weet je waarom de apotheek en het ziekenhuis gestopt zijn met het verkopen van die oude geneeswijzen?
Omdat de nieuwere beter waren: "Gebruik een Atari, die was er 30 jaar voor de iPad"

frank87 | 10-03-14 | 20:43

@Optelsommetje | 10-03-14 | 18:15
"Zelfs op Joop"???
Kom op jongen de VARA steunt graag mensen die tegen het grootkapitaal van Big Pharma vechten.

frank87 | 10-03-14 | 20:41

Ik ben benieuwd naar de mening van, wijlen, Ron Woodroof in dezen.

Dick wilkiet3497 | 10-03-14 | 20:32

Nanninga, is de big pharma cheque weer binnen ?
Weer een beetje de stichting Skepsis van je familie pluggen en promoten en de subsidie veilig stellen ?
Het enige wat de cijfertjes bewijzen is dat al die mensen slimmer zijn dan jij en dan big pharma.
Als je fysiek iets mankeert (zoals een gebroken been) is er werkelijk niets beters in de wereld dan de huidige medische wetenschap.
Voor het overige willen mensen niet levenslang vergiftigd worden met chemicaliën alleen ter symptoombestrijding i.p.v. genezing. Zolang de medische wetenschap weigert te accepteren dat een mens meer is dan een lichaam alleen en het geheel weigert te bekijken in plaats van alleen de componenten zullen deze cijfers blijven en blijven groeien.
Je bent nu net een politicus die maar niet begrijpt waarom het volk nu toch zo tegen de EU is.... zucht.
Het criterium dient te zijn : werkt het en niet kun je het bewijzen. Oh ja, in dit soort discussies bestaat er ook een Godwin : " Sylvia Millecam" gebruik dit en u verliest bij voorbaat de discussie danwel u wordt verplicht om alle medische fouten van de reguliere geneeskunde van de afgelopen jaren op te sommen.

snap-u-m-snap-ik-m | 10-03-14 | 20:26

Okee, ik ben eruit. Vier jaar geleden begon mijn gezondheid geleidelijk af te kalven. Talloos veel onderzoeken gehad, waar nooit iets uit kwam. Psychotherapie geprobeerd, had ik veel eerder moeten doen, maar mijn gezondheid bleef steeds meer in gebreke. Uiteindelijk met hele dossier naar nieuwe huisarts gegaan, "is er nog iets dat ik in het reguliere medische circuit kan proberen, want anders moet ik wel naar het alternatieve". Nee, was het antwoord, medici konden niets meer betekenen. Ik heb 5 alternatieven bezocht die niet hielpen. Maar allen waren zeer correct, stelden goede vragen en drongen niet aan op vervolgbehandeling. Inmiddels heb ik 2 alternatieven gevonden die wel helpen: een natuurdietiste en een brain-abdominal acupuncturist. Ik begon direct beter te worden, en wel met een rotgang. Nu, na 2 weken, zit ik weer op 90% van mijn kunnen.
Ja, ik ben opgeleid tot wetenschapper. Ik heb een schijthekel aan vage lulkoek. Maar geloof me, als je lichaam je in de steek laat, kun je niets meer. Dan zie je je leven aan je voorbij trekken. En dan is alles, echt alles, wat je weer gezond maakt een kostbaar geschenk. Of het nu van een arts of acupuncturist komt.

W Kuttje | 10-03-14 | 20:16

@pokkejong | 10-03-14 | 18:22
Je geeft vijf linkjes en daar kunnen er honderden naast gezet worden wat betreft alternatieve geneeskunde.
Ik denk dat dokters en kwakzalvers beide een overgewaardeerde beroepsgroep is.
Alsof de mens een auto is waar je compleet versleten motor nieuw leven in kunt blazen door er motorolie of slaolie in te gooien.

miko | 10-03-14 | 20:10

Obstiopaat | 10-03-14 | 19:59 | + 0 -
moet allemaal (die waarschijnlijk geen reguliere arts is) dat doen of de hoog opgeleide, uiterst gekwalificeerde regulieren genezer? En hoe zou die psycholoog of psychiater dat moeten oplossen? Heel hard roepen "jij gaat je nu genezen" ?
Dit is hetzelfde als je kind niet meer vasthouden en zelf laten fietsen. Zolang het kind denkt dat je de fiets vast hebt, valt ie er niet mee om. Geen psych die op hem in kan praten dat ie het echt zelf kan.

swift1.6 | 10-03-14 | 20:06

@Obstiopaat | 10-03-14 | 19:59
Die drie pilletjes zijn goedkoper. Dat dan weer wel. ;-)

Dömper | 10-03-14 | 20:02

@Obstiopaat | 10-03-14 | 19:59

Of een schop onder de kont?

balustrade | 10-03-14 | 20:01

Allemaal | 10-03-14 | 19:42
Als die drie pilletjes zo een uitwerking op jouw dochter hadden dan had jij je dochter niet langs de apotheek moeten sturen maar langs een psycholoog of psychiater.

Obstiopaat | 10-03-14 | 19:59

@glimkuiken | 10-03-14 | 18:53

Geachte heer of mevrouw Glimkuiken, ik zal u op uw wenken bedienen. Uiteraard wordt er in de reguliere zorg onnodige, ineffectieve en inefficiënte zorg geboden en gevraagd. Ik ben er een groot voorstander van om door middel van een hoog eigen risico in ieder geval de zorgvrager meer bewust te maken van de financiële gevolgen van zijn overmatig zorgconsumentisme.
Wie denkt zich beter te voelen door een bezoekje aan een kwakzalver, een kroeg, een heksenkamp of het bordeel dient daarvoor zelf te betalen. Deal?

balustrade | 10-03-14 | 19:58

Wat een domme reacties. Homeopathie werkt bijvoorbeeld als volgt: ga naar het strand. Trek een 0,5 liter blik bier open en schenk het in zee.
Rij snel naar Schiphol, neem het vliegtuig en land in New York. Neem aldaar 0,5 liter zeewater en daar zit dan net zoveel bier in als er "werkzame" stof zit in de oneindige verdunning (met geheugenwater!) zoals oscillociccinum of hoe dat ook alweer heet.
Echt waar, homeopathie en al die andere lichtekooi-praktijken is alleen geldklopperij.
Lezen?
www.skepp.be en je lacht je de ballen uit je broek.

Dat is wel vreemd... | 10-03-14 | 19:58

quichot | 10-03-14 | 19:43 | + 0 -
de vraag is dan wat je wel of niet als evidence accepteert. Zie het stukje van Allemaal | 10-03-14 | 19:42 | + 1 -. Is evidence een stukje papier met chemische werkingen van medicijnen of is evidence dat de ellende voorbij is?

swift1.6 | 10-03-14 | 19:50

@quichot | 10-03-14 | 19:43
Afgaan op 'evidence based' is zinvol, maar heeft als nadeel dat hetgeen we niet snappen, niet zou bestaan. En dat is niet perse waar.

Allemaal | 10-03-14 | 19:48

Ik was in Haren | 10-03-14 | 19:41 | + 0 -
dat maakt niet uit. Feit is dat de reguliere geneeskunde dan niet werkt en schijnbaar niet in staat is om je door te verwijzen.

swift1.6 | 10-03-14 | 19:47

De 'genezingen' die alternatieve genezers op hun conto bijschrijven betreft meestal 'patiënten' die a priori al niks mankeerden, en soms echte zieken die ondanks hun behandeling na enige tijd vanzelf beter werden. Gewoon, omdat veel ziekten overgaan.
Ik ben door een gelover wel eens meewarig aangekeken omdat ik in evidence based 'geloofde'.

quichot | 10-03-14 | 19:43

Alternatieve geneeswijzen zijn wat mij betreft een ingewikkelde manier om het lichaam zelf aan de slag te zetten. Net zoals bij het placebo effect. Ik geloof absoluut niet in de technische werking van bijv homeopathische medicijnen. Maar ik heb het wel zien werken. Jarenlang letterlijk met tassen medicijnen van de apotheek gekomen voor mijn dochter. Na drie absurde pilletjes van de homeopaat was de ellende geheel voorbij. Het werkt, dat telt.

Allemaal | 10-03-14 | 19:42

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:30
'a million people can't be wrong'
Sjesus als je daar de ironie niet van proeft dan laat maar. Ik ga zuursop drinken door een aluminium rietje. Daag.

st_joris | 10-03-14 | 19:42

swift1.6 | 10-03-14 | 19:29 |
Als een placebo effect je van jouw klachten afhelpt, waren deze klachten niet lichamelijk maar psychisch en heb je dus alsnog de reguliere zorg nodig.

Ik was in Haren | 10-03-14 | 19:41

Obstiopaat | 10-03-14 | 19:25 | + 1 -
komt gelukkig niet door burocratie en extreme winsten (zoals medicijnen die bij de apotheek voor 100 keer de inkoopsprijs weg gaan).
kijk eens voor de gein naar de verschillen in prijs voor een aidstest
www.artsenzondergrenzen.nl/over-ons/do...
www.hiv-zelftest.nl/
zal natuurlijk niet volledig vergelijkbaar zijn, maar toch.

swift1.6 | 10-03-14 | 19:40

@VanBukkem | 10-03-14 | 19:30
LOL Hij is leuk, maar voor een operatie gaat de uitleg daarover wel iets uitgebreider.

Dömper | 10-03-14 | 19:40

30% gaat naar een osteopaat of chiropracter. Dat vind ik net wat minder alternatief.

adeehaadeetje | 10-03-14 | 19:36

st_joris | 10-03-14 | 19:27 |
Miljoenen mensen gaan op zoek naar hoop als de reguliere geneeskunde het antwoord niet heeft. Alternatieve geneeswijzen geven die hoop, zonder genezing helaas.

Ik was in Haren | 10-03-14 | 19:32

st_joris | 10-03-14 | 19:27 | + 0 -

ps: a million people can't be wrong

Onee joh? we hebben een paar miljard gelovigen op deze aarde en omdat het er zoveel zijn hebben ze gelijk?
De achterlijke zombie bent u vandaag.

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:30

@Dömper | 10-03-14 | 19:15
Je wilt ze de kost niet geven, de mensen die nooit meer uit hun narcose zijn ontwaakt nadat de artsen tegen ze gezegd hadden "Maakt u zich geen zorgen. U voelt alleen even een prikje."

VanBukkem | 10-03-14 | 19:30

@st_joris | 10-03-14 | 19:27
Miljoenen mensen zaten fout toen ze dachten dat de aarde plat was.

Dömper | 10-03-14 | 19:30

eigenlijk is het heel simpel. Het gaat om resultaat, de rest boeit niet.
wat heb je liever? Een erkend medicijn wat je niet geneest of een magisch ingestraalde tic tac met toverwater en als enige werking een placebo effect wat je wel van je klachten af helpt?

swift1.6 | 10-03-14 | 19:29

@MrPan | 10-03-14 | 19:23
Waarom had hij het je in eerste instantie gegeven?

Dömper | 10-03-14 | 19:28

Aaaarhg. Stelletje gehersenspoelde kortzichtige stoethaspels. Zo'n chemokuur werkt fijn zullen we zeggen. Vooral niet verder kijken of de natuur nog iets te bieden heeft. En wat weet Nanninga nou over water? Over wetenschap, over de shit waar alles uit is opgebouwd? Helemaal niets potverdomme. Allemaal eindbazen hierboven die het zekerste weten zeker weten. Houd je brein eens open stomme koekenbakkers, laat je niets wijsmaken en doe zelf eens wat onderzoek voordat je hier de absolute waarheid gaat lopen te liggen verkondigen. Ik weet niets zeker maar ik ga ook geen hele stroming wegschrijven als fabeltje terwijl er genoeg aanwijzingen zijn dat bepaalde methodes wel degelijk werken. Iedereen die hierna nog roept iets zeker te weten is een achterlijke zombie. ps: a million people can't be wrong

st_joris | 10-03-14 | 19:27

Het zit jullie wel dwars het Geen Stijl? Laat ze lekker gaan, er is wel meer in de wereld waar jullie je druk over kunnen maken, zoals Strootman niet naar WK! Euh...

purkpurkson | 10-03-14 | 19:26

@Optelsommetje | 10-03-14 | 18:38

Meningen spuien en die niet (kunnen) onderbouwen is dan wat mij betreft weer een duidelijk teken van "dom".
.
Maar ik ben toch nieuwsgierig. Dacht u nu bij het lezen van m'n eerste zin, bam! ik ga even gevat doen en heeft u de rest niet gelezen of maakt u er een gewoonte van om vragen en vragenstellers "dom" te vinden?
.
Daarnaast mijn excuses voor de kwalificatie "sukkel" aan uw adres. Na uw "sylvia millecam" vergelijking bij mijn voorbeeldvraag over acupunctuur is mij duidelijk geworden dat dit niet past. Ik was me op voorhand niet bewust dat iemand met een heipaal in het verleden wat acupunctuurtechnieken op uw hoofd had uitgeprobeerd...

Parel van het Zuiden | 10-03-14 | 19:26

GS Bach | 10-03-14 | 19:10
Goed voor de economie?
Ben jij betoeterd!
Dit is één van de redenen waarom de ziektekosten in Nederland ballistisch is gegaan.
Deze zweverige figuren lopen chronisch de deur plat bij die toverdokters.
Ik ken ook een paar van dit type, ze hebben altijd wel last van iets en staan op verjaardagsfeestjes elkaar tips te geven waar je het beste langs kunt gaan.
Onze economie gaat hieraan kapot!

Obstiopaat | 10-03-14 | 19:25

Had ik al verteld ? Het enige wat écht helpt is geloof in de Here Jezus.
Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing. (Jesaja 53:5 NBVD)
Hij heeft mij genezen afgelopen jaar van kanker.

MrPan | 10-03-14 | 19:23

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:17 | + 0 -

het is betaferon OF copaxone sukkel.

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:19

@Ongeblustekalk | 10-03-14 | 19:07
Staphorsters zijn het daarin gedeeltelijk (want zo hypocriet zijn ze wel) met u eens.

Dömper | 10-03-14 | 19:19

netniet | 10-03-14 | 19:10 | + 0 -

Nee, natuurlijk niet maar betaferon en copaxone houden in ieder geval de aanvallen gedeeltelijk tegen en als er eens in aanval doorbreekt dan ben ik er na een zware prednison kuur meestal wel weer redelijk snel van af.
Het alternatieve circuit werkt echt niet. Kost wel een hoop geld. Ok, mijn medicijnen zijn ook tiefus duur ( bedankt aan alle reaguurders voor het meebetalen hieraan ) maar het werkt gedeeltelijk. Iig zodanig dat ik nog gewoon mijn 40 uur kan werken.

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:17

@GS Bach | 10-03-14 | 19:10 |
Het interesseert me inderdaad weinig wat anderen doen. Maar dat baat het niet dan scaadt het niet slaat nergens op. Het geloven in pertinente onzin is niet zo onschuldig. Daar kunnen hele grote problemen uit voortkomen.

D.Turpin | 10-03-14 | 19:16

@VanBukkem | 10-03-14 | 19:05
Dan moet ik je refereren aan mijn tegel van 18:34: ik moet de eerste geneeskundige nog tegenkomen die garanties afgeeft. Daarop wil aanvullen dat in de reguliere geneeskunde er tenminste nog onderzoek plaatsvindt.

Dömper | 10-03-14 | 19:15

Vrijheid blijheid. Baat het niet dan schaadt het niet. Goed voor de economie. Er zijn natuurlijk grenzen maar als mensen zo graag naar een alternativo willen, laat ze dan toch lekker!

GS Bach | 10-03-14 | 19:10

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:06

Mag ik uit uw relaas begrijpen dat de reguliere geneeskunde u wel van uw MS genezen heeft ?

netniet | 10-03-14 | 19:10

@ God Zelf | 10-03-14 | 18:58 |
Maar als je zelf geen verstand van zaken hebt, waar baseer je dan een mening op? In dit geval is het niet zo moeilijk. Reguliere geneeskunde is gebaseerd op onderzoek. Dat geeft je geen 100% zekerheid, maar het is het beste wat we hebben. Via deze weg is het zeer wel mogelijk dat zogenaamde alternatieve medicijnen onderdeel kunnen worden van de reguliere geneeskunde. De enige voorwaarde is dat de werking op wetenschappelijke wijze wordt aangetoond. Er zijn voorbeelden te over. Maar is veel andere gevallen lukt het niet, omdat het gewoon niet werkt.

D.Turpin | 10-03-14 | 19:09

@Dömper | 10-03-14 | 19:04
Dan zou geloven in reguliere geneeskunde voor een gelovige even lachwekkend zijn.

Ongeblustekalk | 10-03-14 | 19:07

Toen ik 38 was heb ik te horen gekregen dat ik MS heb. Naast de reguliere medicijnen ga je dan in je wanhoop ook die charlatans af. Amalgaan uit mijn gebit laten halen, druppeltje van dit, pilletje van dat. Ik kan melden dan Annabel helemaal gelijk heeft. Die teringzooi werkt niet ( nouja, amalgaan weglaten halen misschien en het ziet er iig beter uit) en die "artsen" zijn oplichters, allemaal. Er zijn kruiden die werken om bepaalde resultaten te behalen maar geheugenwater, osteopathie en shatsui massage doet niets, hooguit als placebo.
Als iedereen die hier roept dat de reguliere geneeskunde ook zuigt zich nou lekker bij zijn geheugenwater houd als er kanker ofzo wordt geconstateerd dan wordt de gezondheidszorg ook weer betaalbaar.

Randall3.0 | 10-03-14 | 19:06

@malin | 10-03-14 | 19:01
Probeer eerst eens biseksueel, dat is een soort tussenstap. 1000x ik hou van alle mensen opdreunen schijnt te willen helpen.

Ongeblustekalk | 10-03-14 | 19:06

@Dömper | 10-03-14 | 19:02
Maar het kan allebei ook helpen. En soms ook niet.
Eigenlijk hetzelfde als met de reguliere geneeskunde.

VanBukkem | 10-03-14 | 19:05

@Ongeblustekalk | 10-03-14 | 18:58
Vanuit een niet-gelovig standpunt is dat juist. Voor een gelovige lijkt mij dat dit een intern conflict oplevert.

Dömper | 10-03-14 | 19:04

"Big Pharma en de witte jassen zijn alleen maar uit op winst en ze houden ons, demense, expres dom."

Nee hoor mevrouw Nanninga, daar werken alleen maar nobele mensen die hun hele leven opofferen om uw gezondheid op een zo hoog mogelijk peil te houden.

Wat een oeverloos simplisme.

netniet | 10-03-14 | 19:02

@VanBukkem | 10-03-14 | 18:52
Dat is nou net het probleem. Homeopathie en god doorstaan de wetenschappelijke toets niet.

Dömper | 10-03-14 | 19:02

Ik zou graag pot worden om beëdigd verliefd te kunnen zijn op Annabel Nanninga.

malin | 10-03-14 | 19:01

God Zelf | 10-03-14 | 18:58 | + 0 -
Precies de reactie zoals Nanning voorspeld had. Ik zie aan uw nicknaam dat u niet in God gelooft, doe dat dan ook niet in geheugenwatertjes. En wat betreft uw reguliere wetenschapsargument verwijs ook ik u naar de reactie van -Ik was in Haren | 10-03-14 | 18:22 | + 328

Optelsommetje | 10-03-14 | 19:00

Het intersseert me geen moer, zolang ze het maar zelf betalen.

D.Turpin | 10-03-14 | 18:59

Wow? 1 miljoen hippies in NL?
Ik wist dat het slecht ging, maar zo slecht?

Rufio | 10-03-14 | 18:59

Er is er hier maar 1 die dom zit te lullen zonder enig verstand van zaken en ze heet Annabel. GS is mijn favo site maar dit begint me echt mn neus uit te komen. Voor de aardigheid zou ze haar aandacht eens moeten richten op hoe succesvol de reguliere behandelingen zijn. (wat je kan verwachten van een sjoernalist) Ik denk dart ze wit om de neus weg zal trekken. Maar nee ze gaat liever bashen zonder zich eerst te onderrichten.

God Zelf | 10-03-14 | 18:58

@Dömper | 10-03-14 | 18:48
Religieuzen geloven in een imaginair persoon, dus waarom geen alternatieve geneeskunde? Dat ligt juist voor de hand.

Ongeblustekalk | 10-03-14 | 18:58

glimkuiken | 10-03-14 | 18:53 | + -1 -
Homeopathie, doe me een lol. Net als god bestaat water met geheugen niet.

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:55

O ja. Alle wetenschap is de leer van de gemiddelden en er moet ook geld aan te verdienen zijn. Ook niet zaligmakend dus als je hierbuiten valt.

Haagse Tokkie | 10-03-14 | 18:54

Precies @Swift

glimkuiken | 10-03-14 | 18:54

@balustrade "zelf laten betalen". Echt waar? Prima, echter wil ik dan ook niet verplicht opdraaien voor onbetaalbare reguliere ziektekostenzorg! Dat dat ons al door de strot wordt geramd hoor ik je en @Nanninga niet over. Waarom wordt van dat geld niet een deel gereserveerd voor homeopathie dan? Alleen hoger opgeleiden kùnnen dit überhaupt nog betalen, naast de verplichte(!) absurde ziektekosten per maand! Dus nu niet uit de context trekken hè wauwelaars. Zat anderen zouden anders ook gebruik willen maken en maken, maar die kunnen dat niet meer betalen. Wat een slecht kort door de bocht stuk met flut conclusies dit zeg @nanninga

glimkuiken | 10-03-14 | 18:53

@Dömper | 10-03-14 | 18:48
Hoezo. Onze Lieve Heer zeide "toets alles en behoud het goede."

VanBukkem | 10-03-14 | 18:52

Er zijn zoveel dingen niet bewezen en bijwerkingen van reguliere geneeskunde - waarbij de farmaceutische industrie uiteraard zonder winstbejag is ahum - zijn soms erger dan de kwaal. Extreme situaties zoals bij mevrouw Millicam bewijzen niet dat mensen soms wel baat hebben bij - aanvullende - alternatieve geneeskunde.
Er schijnt een onderzoek te zijn dat ouderen minder reguliere zorg nodig hebben als ze regelmatig een beetje aandacht krijgen. Liefde is ook heel alternatief. Pas op!

Haagse Tokkie | 10-03-14 | 18:52

Toch verbazingwekkend dat er onder die miljoen veel reaguurders zitten. Je zou toch beter verwachten. Geloof in een alternatieve geneeswijze staat toch echt wel gelijk in geloof in welke willekeurig religie. En daar is dan wel iedereen het over eens. Na goed, vooral doorgaan met dat geheugenwater.

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:52

glimkuiken | 10-03-14 | 18:41 | + 0 -
Speciaal dan ook nog maar voor u eens: de beste reactie in dit topic tot nu toe:
.
Nog maar een keer dan: In de wetenschap en reguliere zorg worden menselijke fouten gemaakt. De alternatieve geneeswijzen zijn een fout in het menselijk denken op zich.
Ik was in Haren | 10-03-14 | 18:22 | + 328

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:48

@Ongeblustekalk | 10-03-14 | 18:43
Religieuzen die hierin geloven vind ik zodoende nog grappiger, want daarmee geven ze hun wantrouwen in god weer.

Dömper | 10-03-14 | 18:48

Ik ben het met bijna alles eens wat GS opschrijft en waar ze voor vechten. Maar op dit punt hoop ik echt dat ze ooit van mening veranderen. 'k Vind het ook gevaarlijk om iets af te schrijven omdat je het niet kan begrijpen. Arrogant en kortzichtig. Ik sta echt niet met een alu-hoedje op te protesteren voor de deur van BigPharma maar dit is simpelweg bekrompen gelul.

st_joris | 10-03-14 | 18:46

@Idontgiveafunk | 10-03-14 | 18:20
Jammer dat geneesmiddelen zo duur zijn.
En meestal van belabberde kwaliteit.

VanBukkem | 10-03-14 | 18:45

Het grappigst zijn dan ook wel Atheïsten die in deze zweefteef onzin geloven.

Ongeblustekalk | 10-03-14 | 18:43

Adversary | 10-03-14 | 18:21:
Doe mij even een linkje naar een gedegen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat geen van de methodes van alternatieve geneeswijzen werkt.

eklipse | 10-03-14 | 18:42

Hee @nanninga, mogen wij dat gewoon even lekker zelf bepalen? Je kunt zo bij de PvdA of Opstelten in dienst met je in-hokjes-drukkerij en afschaffen-geroep. Vaak werkt de reguliere zorg ook niet, en proberen mensen alsnog alternatieve geneeswijzen. En? Baadt het niet... We zijn geen kleuters en kunnen zelf die verantwoording wel nemen. Het feit dat deze vrijheid er (nog) is, is alleen maar positief. Zèlfs al sterven er soms mensen, dat is hun keus. Of denk jij dat dat anders is in de reguliere zorg? Daar gaat niemand dood na niet-werkende medicijnen? Sterker nog, er gaan er meer de pijp uit door verkéérd medicijnvoorschrift dan bij de kwakzalvers! Dus een beeeeeetje genuanceerdheid in jouw stuk vind ik wel op z'n plaats.

glimkuiken | 10-03-14 | 18:41

Parel van het Zuiden | 10-03-14 | 18:36 | + 0
Onderbouwen ben ik mee gestopt. Domheid op dit vlak zal altijd blijven. Of het nu Sylvia Millecam betrof of de Parel van het Zuiden.

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:38

Slecht onvolledig stukje tekst. Klopt alleen als je alle alternatief genezers over 1 kam scheert zoals hierboven vooral gebeurt.
Verzekeraars gooien ook alles op een hoop, een fysio wordt wel vergoedt, een manueel therapeut niet, want alternatief.
en dan weten dat een manueel therapeut een fysio is die doorgestudeerd heeft.

ItisIAgain | 10-03-14 | 18:36

@Optelsommetje | 10-03-14 | 18:34 |

Zo en dan nu even onderbouwen?
Sukkel

Parel van het Zuiden | 10-03-14 | 18:36

Parel van het Zuiden | 10-03-14 | 18:33 | + -1
Op glad ijs? Klopt, u gaat op uw plaat.

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:34

Ik moet de eerste geneeskundige nog tegenkomen die garanties afgeeft. Kwakzalvers doen dat helaas wel.

Dömper | 10-03-14 | 18:34

Zolang nog hele volksstammen geloven in die kwakzalvers in Den Haag die pretenderen dat zij ons land via de Europese Unie uit de problemen kunnen helpen, geef ik die alternatieve genezers het voordeel van de twijfel. Erger dan Rutte c.s. kunnen zij het niet maken....

Polletje Piekhaar | 10-03-14 | 18:34

Nu ben ik niet echt ingevoerd en dus begeef ik me op glad ijs....
.
Als we eens naar acupunctuur kijken. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat deze methode stoelt op honderden, zo niet duizenden jaren praktijk/empirie. Dan moet er toch iets van effect in zitten, toch?
.
Ik denk hier aan omdat we in Nederland wel eens vaker afstappen van zaken die zich in honderden jaren hebben bewezen. Zo moesten we bijvoorbeeld het onderwijs innoveren. Discipline, kennisopbouw, oefening, vormende vakken als wiskunde/filosofie moesten er aan geloven. Nou, ik mag hopen dat we daar nu wel van zijn teruggekomen...

Parel van het Zuiden | 10-03-14 | 18:33

Vraag me af wat de resultaten zijn als je die hoogopgeleiden opdeelt in mensen met een filosofie, kunst, ikweetnietwatikermeemoetmaarklinkthip studie en overige studies.

Alpha Runner | 10-03-14 | 18:31

Adversary | 10-03-14 | 18:17 | + 0 -
Eens. Maar als het om kruidenpillen voor afvallen gaat waarbij men zegt: 'Helpt gewicht te verliezen' of iets dergelijks dan zie ik het nog door de vingers. Het idee dat die mensen denken misschien wel eens af te vallen kan meer op gang brengen/versterken. Wilskracht, etc. Ook auralezen/handlezen ofzo. Maar als een zalfje idd snoeihard kanker kan genezen dan is dat zeer gevaarlijk. Kill it with fire!

SammyJankis | 10-03-14 | 18:29

"Wat nou bewijs. Voor mij werkt het, en dat is wat telt."
mooi dat dit genoemd wordt. M'n moeder heeft crohn. Bij een aanval zijn de darmen verkleeft en kun je dus niet meer naar de wc. Enige wat werkte was een half blikje redbull. Is geen wetenschappelijk bewijs voor, maar wel opvallen dat het na een half blikje ineens wel kon.

swift1.6 | 10-03-14 | 18:29

het zou wellicht ook kunnen dat dit een teken is dat de reguliere geneeskunde gewoon weg niet geloofwaardig over komt. Zolang je binnen de grenzen zit, is er volgens de regulieren niks aan de hand.
Daarnaast is het wel zo dat alternatief (niet te verwarren met bewust kwakzalver) vaak wel oplossing geeft die de reguliere geneeskunde niet (wilt) geven, want te duur. Nog niet zo lang geleden was dat bijvoorbeeld zo met wiet voor kankerpatiënten.

swift1.6 | 10-03-14 | 18:27

Zzzzooooffff | 10-03-14 | 18:22 | + -1 -
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:26

Over kwakzalvers gesproken, vorige winter was heel koud, toen zei iedereen dat de aarde niet opwarmde.

Einde van de Domheid | 10-03-14 | 18:25

Ik heb een glas geheugenwater met geheugenverlies. Is daar iets tegen te vinden?

xspalm | 10-03-14 | 18:22

-weggejorist-

Zzzzooooffff | 10-03-14 | 18:22

Er bestaat een verschil tussen kwakzalvers die de boel oplichten, en mensen die een nieuwe methode toepassen. Voordat een bepaalde methode wordt toegelaten tot het medische arsenaal zullen de eerste uitvoerders ervan als kwakzalvers worden beschouwd, totdat blijkt dat het zin heeft... of als blijkt dat er groot geld aan te verdienen is.

Overigens heb ik liever zalf op mijn handen dan kwak.

DoorDraaiDeur | 10-03-14 | 18:22

Nog maar een keer dan: In de wetenschap en reguliere zorg worden menselijke fouten gemaakt. De alternatieve geneeswijzen zijn een fout in het menselijk denken op zich.

Ik was in Haren | 10-03-14 | 18:22

Ja wat moet je anders als reguliere geneeskunde zo'n complete totaalfaal is.
.
Met wetenschap heeft het (Evidence Based Medicine) ook helemaal niets te maken: www.youtube.com/watch?v=PRiSlU1ucqI
.
Onze gezonde levensverwachting holt achteruit: www.washingtonpost.com/national/health...
.
Slechts 10-15% van alle behandeling is succesvol: www.huffingtonpost.com/dana-ullman/how...
.
De meest belangrijke onderzoeken zijn niet reproduceerbaar: www.diigo.com/search?adSScope=my&...
.
Medisch handelen is doodsoorzaak nummer 1 in Westerse landen: www.webdc.com/pdfs/deathbymedicine.pdf...
.
Ik zou als ik ziek was ook mijn heil zoeken in alternatieve en complementaire geneeskunde. Maar daar hoor je die gekke Annabel nooit over. Komt omdat het zo'n wetenschapsgelovige is. Een extremist met oogkleppen.

pokkejong | 10-03-14 | 18:22

eklipse | 10-03-14 | 18:17
Nah, we trekken de conclusies dat het kwakzalvers zijn op basis van wetenschap. We weten al lang dat die behandelingen niet werken. Niet kunnen werken. Nooit zullen werken. Maakt niet uit dat Truus zegt dat ze zich weer lekker voelt na een pilletje van Vogel en consorten.

Adversary | 10-03-14 | 18:21

Ik haal mijn homeopatische middelen altij bij de coffeeshop

Idontgiveafunk | 10-03-14 | 18:20

Hahaha. Maar wat te denken van onzinnige dingen als NLP, Mindfullness enz.

Sjoris | 10-03-14 | 18:20

Mensen willen graag een autoriteit die ze een aai over de bol geeft.

Smaalpapil | 10-03-14 | 18:19

Baat het niet schaadt het niet....

exkoppijn | 10-03-14 | 18:19

Wij zalven heel wat kwak, met ons allen. Maarliefst een miljoen Nederlanders bezochten in de periode 2010-2012 een kwakzalver alternatief genezer

Zijn dat wel "unieke bezoekers"

meneer der meneren | 10-03-14 | 18:19

SammyJankis | 10-03-14 | 18:15
Maar wat je niet mag doen, is zeggen dat je medicijn verkoopt en dan willens en wetens placebo's verkopen. En dat is wel wat er gebeurt.

Adversary | 10-03-14 | 18:17

Zelf laten betalen... dan is het zo over met deze nonsens.

balustrade | 10-03-14 | 18:17

@Nanninga, dus op basis van deze cijfers trek jij de conclusie dat het allemaal kwakzalvers zijn? Erg knap. Als in deze cijfers nu de effectiviteit van de behandelingen was opgenomen en dit vergeleken was met de geneeskunde dan had je wellicht een punt kunnen maken maar nu is het geschreeuw in het luchtledige.

eklipse | 10-03-14 | 18:17

Wat is het probleem? Ben blij dat mensen vrije keuzes hebben. De chemische pharmacie blijkt langs niet alles op te kunnen lossen en veel 'alternatieve' geneeswijzen zijn al millenia ouder dan wat de apotheek en het ziekenhuis verkopen.

Guy Veropzoudten | 10-03-14 | 18:17

Er zit wel goede handel in die alternatieve geneeskunde. Als stenenverzamelaar ben ik weleens mensen tegen gekomen die kwarts (meest voorkomende mineraal op de aarde) werd verkocht onder de naam azeztulite voor ongeveer 10.000 keer de echte waarde.

geomario | 10-03-14 | 18:16

@ smdyasc . " En ze mogen nog stemmen ook " Ik gok op D66 , groen links , vvd en consoorten .

likmegaties | 10-03-14 | 18:16

Fantastisch LOL item maarrrrrr.... je kunt niet om het bewezen effect heen van een placebo.

SammyJankis | 10-03-14 | 18:15

Mensen blijven tegen beter weten altijd op zoek naar de holy grail. Homeopathie is wel een van de ergste uit de reeks. Of de superfoods. Zelfs op Joop worden alternatieve genezers aan het woord gelaten om het voedingscentrum te bestrijden:
www.joop.nl/opinies/detail/artikel/258...
Afzichtelijke kwakzalverij, maar laat u vooral oplichten...

Optelsommetje | 10-03-14 | 18:15

Tsjernodebiel | 10-03-14 | 18:14 | + 0 -
kutmaandagen

(Behind)Doors | 10-03-14 | 18:15

Annabel, daar zijn natuurlijk ook een heleboel wappies bij die heel vaak gaan, of boomers die vergeten dat ze geweest zijn en nog een keer gaan! Het zijn er, pak 'm beet hooguit 900.000!

Einde van de Domheid | 10-03-14 | 18:14

Wat een domme mensen zijn dat zeg. Nou, als mij wat overkomt, breng mij dan maar naar het reguliere ziekenhuis. Daar maken ze nooit fouten.
En als de medische wetenschap het niet kan verklaren dan is het gewoon niet waar.

VanBukkem | 10-03-14 | 18:14

@(behind)doors

.. bent uitbehandeling. U zweeft nog, op naar de logopediopaat zou ik zeggen

Tsjernodebiel | 10-03-14 | 18:14

En ze mogen nog stemmen ook.

smdyasc | 10-03-14 | 18:12

"Buikvet verliezen snel"

Hotel New York | 10-03-14 | 18:11

"Zalven met kwak". Sommige individuen vinden dat prettig.

Ommezwaai | 10-03-14 | 18:11

Ik geloof dat nix waar is.

dhrat | 10-03-14 | 18:09

Heeft iemand een lijstje gemaakt van ,emsem die inmiddels op de korrel genomen zijn door Annabel? Geniaal stukje weer!

KenTochNait?! | 10-03-14 | 18:09

als je in het reguliere medische circuit bent uitbehandeling probeer je wat

(Behind)Doors | 10-03-14 | 18:09

".. ze houden ons, demense, expres dom.."

De meeste mensen uit de genoemde groep hebben daar geen enkele hulp bij nodig.

Godsammekraken | 10-03-14 | 18:09

Komt allemaal door gebrek aan goede seks. Dan gaan ze zweven, de zweefteven.

Zyprexa20mg | 10-03-14 | 18:09

Politici worden ook nog vaak geloofd, dus dit verbaast me niet.

Dömper | 10-03-14 | 18:08

Heerlijk! Helemaal gelijk Nan!

JaapieM | 10-03-14 | 18:08

Placebo's helpen ook vaak.

Burgertrutje | 10-03-14 | 18:07

Ik doe aan borstvergroting door handoplegging.
Gratis.

Ongeblustekalk | 10-03-14 | 18:07

".. Hoger opgeleid.."

Dat zegt vooral heel veel over de stand van het onderwijs.

Godsammekraken | 10-03-14 | 18:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken