Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlands leger staat enorm voor lul

soldaatdoetfalen.jpgDit is genant. Het Nederlandse leger heeft te weinig materieel voorhanden om een militaire oefening in Noord-Groningen door te laten gaan. Dus is het vriendschappelijke potje oorlogje spelen voor volwassenen afgelast. Vet kut. De Derde Wereldoorlog staat op het punt van uitbreken in De Krim en wij kunnen niet eens genoeg groen geverfde Kia's en plastic pistooltjes tevoorschijn toveren om ons leger een beetje normaal te laten oefenen. Serieus. Om het klimaat in Mali te simuleren, moeten Onze Jongens squats doen in een plantenkas. Een plantenkas. Waar normaal geraniums staan. Om te trainen voor een oorlogsmissie in hels Afrika. En niet eens een Westlandse kas, maar zo'n pauperreplica ergens in het noorden. Dat wordt dus helemaal niks, als de Russen komen. We kunnen net zo goed gelijk met onze reet omhoog richting Moskou gaan liggen. We hebben niet eens tanks, die zijn allemaal verkocht. De JSF vliegt voorlopig nog niet. Dat vliegdekschip duurt nog een paar jaar. Onze beste soldaten zitten momenteel in Afghanistan en Mali af te wachten tot ze slachtoffer worden van andermans conflict. En dus kunnen we hier in Nederland niet eens een fatsoenlijke militaire oefening organiseren. Jongens. De faal is zo groot. Onze enige kans is Maxima als een soort omgekeerde Rent-a-Bride als zoenoffer naar Poetin opsturen en hopen dat hij lang genoeg afgeleid is, zodat wij kunnen proberen nog iets van ons leger te maken. Er zijn carnavalsoptochten met meer slagkracht dan het Nederlandse leger, momenteel. Joehoe, MinDef Hennis, ons oorlogsapparaat is impotent. Doe eens een spuugje er op en oppoetsen tot er weer iets staat waar we trots op kunnen zijn. Want dit slaat nergens op.

Reaguursels

Inloggen

In 2013 heeft NL 7,1 miljard Euro uitgegeven aan defensie als je ziet wat we daar voor ter beschikking aan matriaal en gevechtstroepen hebben is gewoon lachwekkend en treurig.

Geen tanks 289LP2 en 468LP1V allemaal verkocht uit geldnood en de helft van de F16 toestellen vliegt niet en de 3 mariniers brigades moeten het rijdend matrieel delen met met de 2 gemechaniseerde brigades en luchtmobielebrigade van de landmacht.
Dus die zijn nooit tegelijktijdig inzetbaar ook is het grootste deel van het matrieel weg op missies.
Ook zijn een groot deel van de helicopters van de luchtmobielebrigade verkocht en die moesten ze ook al delen met de mariniers.

Ook is veel matrieel versleten teruggekomen uit Irak en Afganistan en verkocht en nooit vervangen.

Verder staan de patriots in Turkije dus luchtdekking vanaf de grond hebben we niet.

Verder hebben de 4 nieuwe patroeilleschepen van de marine geen ciws aan boord dus geen luchtdekking tegen inkomende rakketten.
Iedere terrorist kan die 4 nieuwe schepen met een simpele rpg vanaf een boot of wal uit het water knallen.
Oftwel een hele dure luxe uitgevoerde kustwacht en niet militair in te zetten.

Ook de ooit door NL aangeschafte 57 phz2000 panzerhouwitzers zijn er maar 36 afgenomen en ook nog eens 12 verkocht , NL beschikt dus over het lachwekkende aantal van 24 kanonnen.(nog minder dan in 1940)

Mochten de Russen en Chinezen ooit moeilijk gaan doen b.v. in De Krim zoals nu dan zal de helft van de Nederlandse militairen op de fiets naar het front moeten reizen net zoals 70 jaar geleden.

7.1 Miljard Euro in 2013 uitgegeven aan defensie en ik snap niet wat ze ermee gedaan hebben en zijn kleinere landen in de Navo die met de helft minder een leger hebben die meer matrieel en gevechtstroepen beschikbaar hebben dan NL en in DenHaag kunnen ze het niet uitleggen.

Miljarden naar defensie en daarvoor hebben we een een half heel klein inzetbaar leger met heel weinig manschappen en matrieel, niet te begrijpen.

wim72 | 06-03-14 | 10:54

We kunnen nog altijd België aanvallen.
Duitsland moet op hold.

dat is pech | 05-03-14 | 22:23

Iieeuuww, voor de 2e keer eens met kwit..
Maar wen er maar niet aan jochie!

jeneverneus | 05-03-14 | 08:12

As we speak bouwen de Russen hun territoriale leger opnieuw op.
-
Met moderne spullen.
-
Ruim 800.000 man parate strijdkrachten, ruim 2 miljoen reservisten - and counting.
-
En zo'n leger hebben ze niet nodig om politieagentje te spelen in een of ander lokaal verweggistan zandbakconflictje.

bisbisbis | 04-03-14 | 23:08

@Mark Smith | 04-03-14 | 19:22
Daar ben ik het ook niet altijd mee eens, maar in deze verschuil én wil jij jouw argumenten kracht bij zetten door te beweren dat je ervaringsdeskundige bent, wat niet waar is, liegen dus.
Erg sluw, maar ik trap daar niet in en dus blijf ik bij mijn mening en standpunt, want ik mag dan geen topreaguurder zijn, maar ik ben niet gek.

Jim Lovell | 04-03-14 | 22:14

@glimkuiken | 04-03-14 | 21:45
Maar er is nog (veel) hoop. Geef die kids van ons een drone die ze vanaf hun computer kunnen besturen en Putin can kiss his ass goodbeye!

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 21:59

Zelfs al hadden we wel een leger dan nog... al die metro-homo-transgender-slappehap kwees die NL de laatste jaren gekweekt heeft tegen de Fedor-Ignasjov-winterharde mannen. Kwee-nie-hoor... Het is voor NLse jongetjes tegenwoordig al een doodzonde om een klapperpistool vast te houden... 'Onze jongens' weten niet eens meer hoe een pistool eruit ziet, want slecht, onveilig, gevaarlijke geesten. Gecriminaliseerd. Misschien kunnen we ze allemaal een rode afwasborstel ten strijde geven? Ligt wel vertrouwd in de hand, dat dan weer wel...

glimkuiken | 04-03-14 | 21:45

The Royal Dutch Beggars Army.

medusa324 | 04-03-14 | 21:44

Mag van mij wel doorgaan,doelen zat hier langs de grens!En iedere Duitse windmolen heeft als het donker is een gemakkelijk(maar wel heel irritant rood)auto aim knipperlampje! Als je je RPG er net onder mikt raak je de generator "dead on" .

Meneer-reetkever | 04-03-14 | 21:09

"Onze enige kans is Maxima als een soort omgekeerde Rent-a-Bride als zoenoffer naar Poetin opsturen en hopen dat hij lang genoeg afgeleid is"
Maxima is al vooruit gestuurd door de familie naar Zuidamerika voor het geval dat de boel knalt in Europa. Zij heeft op prive naam al voor miljoenen (hoe komt zij aan het geld? aan de absurde rentes over micro kredieten verdiend?) ) enorme landgoederen gekocht in Argentinie, vlak bij de Chileense grens. Wellicht gaat koning pils haar binnenkort daar opzoeken. Goede voorbeeld heeft zij aan haar schoonfamilie. Die knepen er al in 1940 tussenuit voordat er een Duitser te bekennen was.
Mensen, wordt toch wakker, moeten er nationalistische gevoelens losgeweekt worden zodat jullie de NWO accepteren?

brabantman | 04-03-14 | 20:56

@Chiant, het aantal conflicten neemt toe en steeds dichterbij? Kun je deze stelling onderbouwen? Krim ligt verder weg dan Joegoslavie.

paddy | 04-03-14 | 20:43

Ons bestuur is, in al haar facetten, een grote faal. Ze bereiken helemaal niets en wat ze doen is een groot fiasco.

Dead Silence | 04-03-14 | 20:01

gelukkkig is de Hollandsche waterlinie bijna weer gerestaureerd

Oskaar Blafzuur | 04-03-14 | 19:45

@Chiant | 04-03-14 | 19:29
Ach ik ben niet bang voor een oorlog op ons grondgebied, tijden zijn veranderd. Ben niet bang voor de russen, niet voor de chinezen en niet voor saudi arabie. Gigantische hoeveelheden tanks en bommen zijn vaak machtsvertoon lijkt mij. Waar ik wel zorgen om maak is the enemy within. Die de gehele structuur van een maatschappij/land (kan) veranderen.
Hoeft ook absoluut niet met bloedvergieten te gaan, maar je begrijpt wat ik bedoel..

de grote Anti | 04-03-14 | 19:39

@CheeseHead1992 | 04-03-14 | 18:56
We zitten nu op 1,2% BBP (NAVO norm) en dan speelt Nederland nog vals ook, want wij betalen onze grensbewaking (Marechaussee) en pensioenen voor militairen daar ook uit. Dat valt daar niet onder volgens de NAVO-norm.

Maar ik vrees dat wij de handen niet op elkaar krijgen voor het herstel van de 2% norm, omdat Henk en Ingrid nu eenmaal geen concessies willen doen aan de ongebreidelde en onbetaalbare verzorgingsstaat.

Wij geven nu 7,6 miljard Euro uit aan onze defensie (en dus ook grensbewaking, etc). Als je dat bedrag ziet staan, dan lijkt dat veel geld. Maar feitelijk is het dus niet meer dan 1,2% van het BBP en het komt ook overeen met 2,84% van de totale Rijksbegroting 2014 van 267 Miljard Euro. Als ik dat vergelijk met de exploderende kosten voor de zorg à 77,8 miljard (29,1%) en de sociale zekerheid à 78,6 miljard (29,4%), dan is dat natuurlijk maar een schijntje.

En wat heb je aan zorg en sociale zekerheid als de basis niet gegarandeerd is: veiligheid!

En voor de reaguurders die roepen dat het allemaal zo'n vaart niet loopt: het aantal conflicten neemt toe en ze komen ook steeds dichterbij. Ik hoef ze hier niet op te sommen, want reaguurders lezen -krant0n- Geenstijl en volgen het nieuws. De Krim is maar een voorbeeld, Pat Condell heeft gisteren ook nog een realistische rant gepost, om maar een ander voorbeeld te noemen. Overigens, even terug naar de Krim, ben ik blij dat ik niet in Estland woon. Zo met de Russen links (Kalinigrad met de Baltische vloot) en rechts (Russische Federatie) als buren. Gelukkig is Estland een NAVO-lid. Of is dat toch niet zo gelukkig met een Russische president die druk doende is om het Keizerrijk van 1917 in ere te herstellen? nl.wikipedia.org/wiki/Keizerrijk_Rusla...

En nog even voor de reaguurders die van mening zijn dat tanks tegenwoordig niet meer nodig zijn (@bubske @15:45), omdat moderne oorlogen niet meer met tanks worden uitgevochten, hier nog wat stof tot nadenken (stand van zaken feb 2013): 925.nl/images/2013-02/kampfpanzer.jpg

Chiant | 04-03-14 | 19:29

@Mark Smith | 04-03-14 | 19:18
Ik doe aan dit toneelstuk niet mee.

Ongeblustekalk | 04-03-14 | 19:27

Jim Lovell | 04-03-14 | 19:09 | + -1 -
Ach jongen toch. Lees voor de aardigheid eens terug wat ik hier dagelijks allemaal aan moet horen, omdat ik soms geen gangbare mening heb.
Ik geef mijn mening, jij beschuldigt mij van liegen.
Dat kan en mag. GS weet je.

Mark Smith | 04-03-14 | 19:22

Wat een ongelofelijke onzin komt er toch voorbij hierboven, door vooral oud (landmacht) militairen.

de vergelijking tussen de marine en de andere onderdelen is nogal zoek.

Als je niet begrijpt dat een landmacht militair die gemiddeld 1 uitzending heeft per anderhalf a 2 jaar van maximaal 4 maanden niet te vergelijken is met een marineman (gemiddeld 8 maanden per jaar weg) en een marinier (gemiddeld minstens 6 maanden per jaar weg met een veel hoger risico) dan snap je het gewoon niet.

De landmacht is overbodig al lange tijd en die krijgt toch nog twee derde van het budget.

Dat is pas onzin, de Marine doet namelijk elk jaar meer van hetzelfde geld met minder mensen en personeel.

er is geld zat bij defensie en het is alleen maar goed dat langzaam weer word gekeken naar de Marine daar word namelijk wel echt gewerkt.

Zoals het hoort namelijk en die marinemensen die hoor je hier niet zeiken zoals de bovenstaande (vermoedelijke landmacht) oud militairen wel doen.

Steenhans | 04-03-14 | 19:21

Ongeblustekalk | 04-03-14 | 18:54 | + 1 -
Nee, ik ben in het geheel niet antimilitaristisch. Ik ben alleen van mening dat je net zo goed geen leger dan een half leger kunt hebben.
Voor de rest doe ik een observatie, daarmee kun je geen mensen beledigen.

Mark Smith | 04-03-14 | 19:18

@Chiant | 04-03-14 | 19:05
En pitsteen is ook niet thuis in het militaire jargon:
Een legerkorps BESTAAT uit divisies. De divisies bestaan weer uit brigades en die weer uit bataljons.
Nederland heeft geen legerkorps en geen divisies (meer).
Er zijn nog slechts drie brigades (1 luchtmobiele en 2 gemechaniseerde infanterie)en het Korps Commandotroepen.

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 19:15

@Mark Smith | 04-03-14 | 18:52
Ach, van ongemotiveerde slapjanussen die niets kunnen zou jij geen vervolg kunnen verwachtten, toch?
Je moet je grote mond eens leren dicht te houden tegen mensen die zich niet kunnen verdedigen in het openbaar.
Het hangt van jou af, niet van mij. Ik zie het wel.

En nu maar weer Ontopic, sorry Joris.

Jim Lovell | 04-03-14 | 19:09

@pitsteen | 04-03-14 | 17:29
"Ons staande landleger stelt niet zo heel veel meer voor, maar het is wel meer dan die 8 bataljons die hierboven genoemd werden. We hebben nog de kracht van enkele legerkorpsen (niet te verwarren met de veel grotere Divisies)."
nl.wikipedia.org/wiki/Militaire_eenhei...

En als ik mij niet vergis heeft Nederland nog maar 7 infanteriebataljons bij de landmacht. Dat waren er vijfentwintig jaar geleden nog 45. nl.wikipedia.org/wiki/1e_Legerkorps_%2...

Zie verder ook www.kaayman.nl/images/pdf/ELS035_026%2...

Chiant | 04-03-14 | 19:05

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 18:54 |

Ik val je niet aan beste, was meer een aanvulling/nuance... chill out. ;-)

CornholioNL | 04-03-14 | 19:02

Het gevolg van 25 jaar onafgebroken bezuinigen op defensie. Tijd om weer naar de (met de NAVO afgesproken) 2%-norm te gaan.

CheeseHead1992 | 04-03-14 | 18:56

@CornholioNL | 04-03-14 | 18:28
Een goed argument om dan maar helemaal niets meer te doen. Kunnen ze ook niets afknallen...
En die Russen hebben natuurlijk een wereldreputatie op modern spul wat niet neer te halen is. (meestal hoeft dat niet eens, flikkert het gewoon spontaan uit de lucht)
En natuurlijk kunnen wij niet tegen de Russen (of de Amerikanen of de Chinezen of de Duitsers of de Fransen) op. Maar wat we hebben is over het algemeen van uitstekende kwaliteit en ons personeel ook.

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 18:54

@Mark Smith | 04-03-14 | 18:49
Ik lees altijd goed, jij bent een antimilitaristische persoon, die mensen tot op het bot beledigd.
Maar goed, dit is GS, dus wat dat betreft vind ik het wel okay.
Ik zou dat alleen niet zo formuleren, maar ik ben alleen een slecht persoon tegen aantoonbare klootzakken.
Sorry voor de krachtterm, maar dat vind ik in deze wel gerechtvaardigd.

Ongeblustekalk | 04-03-14 | 18:54

Jim Lovell | 04-03-14 | 17:10 | + 1 -
Wat jij wel of niet gelooft moet je zelf weten. En wat mij betreft wordt dit niet vervolgd, maar ook dat laat ik aan jou.

Mark Smith | 04-03-14 | 18:52

Lafayette | 04-03-14 | 17:52 | + 2 -
Opgekomen in Venlo, afgezwaaid in Assen. Daar wilde ik het gezien de anonimiteit maar bij laten.

Mark Smith | 04-03-14 | 18:51

Ongeblustekalk | 04-03-14 | 17:30 | + 2 -
Lees eerst nog maar een keer goed wat ik zeg.

Mark Smith | 04-03-14 | 18:49

@Lafayette | 04-03-14 | 18:22
Is ook leuk. Trouwens die onderzeeboten van ons worden ook regelmatig zwaar onderschat. Maar dat verhaal van die F16's weet ik zeker. Stond in de Vliegende Hollander.

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 18:47

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 18:20 |

Ik denk dat de anti air-defence systemen sinds de jaren '80 aardig verbeterd zijn, ik gok dat ze nu een F-16 die net opstijgt van Volkel al uit de lucht kunnen knallen...

CornholioNL | 04-03-14 | 18:28

Wij hebben geen leger meer. De kreten die Diederik Samson en z'n ouwe heer op de bunker langs de A15 kalkte "Maak het leger, leger" heeft hij toen hij eenmaal aan de macht was onmiddellijk uitgevoerd met alle idiote bezuinigingen en reductie van personeel bij Defensie.

In Soesterberg bij het kleding bedrijf van Defensie zijn ze nu een hoed met 4 deuken aan het testen om in de nabije toekomst de baret en de helm te vervangen.

Het eens zo trotse leger is nu slechts nog een zwaar bewapende afdeling van de padvinderij, en ik voel me al een hopman.

Snippeschieter | 04-03-14 | 18:27

@Lafayette | 04-03-14 | 17:52
De gebroken geweertjes, wat een enorme faalhaas.

Ongeblustekalk | 04-03-14 | 18:23

Neem dan de Hennis Limo dan kom je er wel

TheNox | 04-03-14 | 18:20

Ik volg het de laatste jaren niet meer zo, maar hier nog een leuk weetje 'uit de oude doos'
Ergens jaren tachtig werd de Nederlandse luchtmacht uitgenodigd om een oefenaanval op de Amerikaanse 6e vloot in de middelandse zee uit te voeren. Met de F16.
Het resultaat zou zijn geweest 1 Nimitzcarrier gezonken en een andere zwaar beschadigd. Door het kleine profiel van de F16 en de extreem lage hoogte waarop onze piloten vlogen kregen de Ami's ze pas veel te laat in de gaten. Daar waren ze erg van geschrokken.
Het is allemaal niet zo triest als velen denken. (Maar het kan natuurlijk altijd beter)

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 18:20

@spuitje11 | 04-03-14 | 18:02
??? Leg eens uit. Militair gezien was de 10-daagse veldtocht een succes.
En zelfs in mei 1940 sloeg het leger, zeker gezien de beschikbare middelen, niet echt een flater. De Duitse luchtlandingen waren op 15 mei omsingeld en feitelijk een Duitse mislukking. De gevechten rond de Grebbeberg en de Kornwerderzand stelling zijn absoluut geen schande. De Nederlandse marine (en onderzeeboten)in WO2 hebben ook nooit voor lul gestaan. Als er iets voor lul stond was het wel de politiek waarvan bleek dat die keer op keer bakzeil moest halen.

Lafayette | 04-03-14 | 18:12

Borden aan de grens neerzetten.
"Welkom in nederland, geliefde vijand.
Bij onze burgers is niets te halen, dus bij deze het vriendelijke verzoek in de bestuurslagen te kijken voor buit.
Vriendelijk bedankt, de burger die door u niet meer onderdrukt kan worden dan door de huidige bezetter."

Dezenaamhier | 04-03-14 | 18:12

-weggejorist-

HaagscheHarry | 04-03-14 | 18:12

Euh.. Quid, twee dingetjes...
1) Welk vliegdekschip?
2) Je moet niet bij Hennis zijn maar bij Dijsselbloem, Samson en Rutte. Moeten namelijk behoorlijk veel centjes bij defensie wil er ooit weer iets fatsoenlijks mee gedaan kunnen worden.

Nederlanddraaitdoor | 04-03-14 | 18:11

Hennis en haar Duitse collega zijn ingesteld om de legers die ze beheersen te verwoesten. Het kan gewoon niet anders. Of zouden ze echt denken dat krijgsmachten gebaat zijn bij zulke incompetente idioten aan de macht?

Sowieso is het afbreken van het leger het tegemoetkomen van malloten waarbij de hele bevolking genaaid wordt. Maar het gaat niet meer gebeuren in de moderne tijd, roepen mensen dan. Maar de vorige eeuw was het al twee keer raak. En in de eeuwen daarvoor was oorlog aan de orde van de dag. Maar vanwege 20 jaar vrede (want de Koude Oorlog was eigenlijk ook gewoon een oorlog) in Europa moeten alle legers de deur uit? Krijg toch wat.

Misschien moeten tegenstanders anders een formuliertje invullen waarin ze afzien van bescherming. In het geval van oorlog, watersnood, ofzo kan het leger dan gewoon doorlopen terwijl zij hun eigen boontjes doppen.

Piet van het Padje | 04-03-14 | 18:08

Het nederlandse leger staat ontzettend voor lul. Dat is begonnen bij de belgische opstand en het is nooit meer overgegegaan.

spuitje11 | 04-03-14 | 18:02

@Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 17:41
En dan nog de rest van LCF.. www.marineschepen.nl/marschepen/zeprov... 'De vier, die in Nederland zijn ontworpen en gebouwd, vormen niet alleen het neusje van de zalm van de Nederlandse marine, maar horen tot de top van de gehele NAVO'

Maarja, leuk altijd die bangmakerij, hehe. Je praat hier over rusland. Focking rusland. Als die echt zou willen nemen ze heel europa binnen een dag waarschijnlijk, maar dat doen ze dus niet. Jezus mensen, echt niets aan de hand. Aan de andere kant, hmm.. Zou het echt zo slecht zijn als de russische scepter hier zou zwaaien. Natuurlijk ! Want onze multikul droom gaat helemaal goed en naieve schaapjes vermaken zich wel met hun pretstudies en feestjes.

Zag laatst twee tieners hand in hand lopen. Het blonde meisje was praktisch zo wit als sneeuw en de krullenbol had een 'gezond' kleurtje. Zo liev ! Waarschijnlijk al sinds de kleuterschool bij elkaar gezet door hun roze bril leraressen met een missie om de wereld te redden (sturen). Wat ik wil zeggen, het is gewoon niet de natuurlijke gang van zaken. Poetin zal het vast met mij eens zijn.

de grote Anti | 04-03-14 | 17:58

@Mark Smith
De dienstplicht was echt zonde van de tijd, maar ik kan niet anders stellen dat als het er op aan kwam die 'ongemotiveerde' dienstplichtigen vaak tot meer in staat waren dan de beroeps van onze navo vrienden. Misschien juist wel omdat het dienstplichtigen waren. Zo'n Brit of Duitser kon je een brug laten bewaken en dan zat ie er een dag later nog als je hem niet terugriep. Nederlandse jongens hadden dan al lang de lokale kroeg gevonden.
Echt wat een verspilling van tijd en geld. Dat er gewoon vraagtekens gezet werden bij al die onzin is meer dan logisch... en als het dan toch moest, dan moest het maar.
Als je echt officier bent geweest, weet je maar al te goed dat niet alles zo maar gepikt werd (en dat maakt soms betere/slimmere soldaten).
Lichting 91/2? Welk onderdeel? Ben even benieuwd.

Lafayette | 04-03-14 | 17:52

Noord Groningen?! Dat land is verrekte weerbarstig. Zelfs de nazis gingen er met een boog omheen. De panzers maakten er geen schijn van kans in die zware klei en dan die lokale bevolking die net als Arnold in Predator met slijk is besmeurd en zo rake klappen uitdeelt. Uitkijken daar. Zelfs het alom tegenwoordige OV in NL rijdt er niet of zelden en zeker niet op tijd.

De Witte Wolf | 04-03-14 | 17:50

Voor al jullie azijnzeikers: Toevallig neemt de Koninklijke Marine morgen het grootste schip ooit in gebruik. De Karel Doorman. Is dus nog groter als het vliegdekschip met die naam...

Petrus Poortwachter | 04-03-14 | 17:41

naar mijn mening wordt roundhouse kikking, bad ass ven
beelen hier ernstig onderschat.

JoeDoe | 04-03-14 | 17:41

@Mark Smith | 04-03-14 | 15:58
Wat een comment zeg, dit is nogal wat. Hiermee beledig je heel veel mensen en erg onterecht.
Dus beroepsmilitairen zijn ongemotiveerde slapjanussen die niets kunnen?
Laat mijn neef het niet horen, dan ben je het haasje.
Goed het haasje.

Ongeblustekalk | 04-03-14 | 17:30

@Lafayette|04-03-14|16:38.
In mijn tijd moesten de dienstplichtige officieren 24 maanden dienen, en werden daarna aan de reserve toegevoegd. Dit even os van het feit dat ze te pas en te onpas voor oefeningen werden opgeroepen. Dat worden ze nog, als ze lid worden van de Natres, die nog steeds bestaat.

Ons staande landleger stelt niet zo heel veel meer voor, maar het is wel meer dan die 8 bataljons die hierboven genoemd werden. We hebben nog de kracht van enkele legerkorpsen (niet te verwarren met de veel grotere Divisies).

De luchtmacht wordt op korte termijn gedeeld met België, maar of dit in zijn geheel zal zijn weet ik niet. De Kon. Marine is al gedeeld met België. Ongeveer de helft van de vloot staat nu onder Belgisch commando, het materieel is formeel aan de Belgen ter beschikking gesteld.

Internationaal: het Duitse bataljon dat in Budel gekazerneerd was, is vertrokken, de Nederlandse onderdelen uit Duitsland teruggetrokken. Wel bestaat er een samenwerkingsverband met de Duitse Wehrmacht, maar aan dat verband zijn géén Nederlandse manschappen toebedeeld. Het gaat daarbij om iets "hogers". Heb je vast HKS II voor nodig!

Luxemburg heeft een staand leger van ongeveer 100 man, dat volop wordt ingezet bij ceremoniële taken. Aangezien ook ons koningshuis meer en meer ceremonieel wordt, lijkt mij een uitbreiding van ons leger met 100 man aan de orde, om de restanten op sterkte te houden! Deze taken moeten we niet aan de "Corpsen Studentenweerbaarheid" overlaten, daarvoor is het een te serieuze aangelegenheid.

pitsteen | 04-03-14 | 17:29

Alleen al voor de staat van de Nederlandse krijgsmacht zouden we de regering volstrekt legitiem kunnen afzetten. Er wordt verzaakt op een grondwettelijke kerntaak van de Nederlandse overheid. In feite blijft kabinet Rutte in gebreke..

Parel van het Zuiden | 04-03-14 | 17:27

Hoogste tijd om het leger te privatiseren en het monopolie van geweld van de staat op te heffen.
Stuk goedkoper en beter.

sirik | 04-03-14 | 17:23

WIJ waren in Sotsi, dus ik maak me nergens druk over

poldergeiz | 04-03-14 | 17:19

Ze kunnen altijd nog terugvallen op het oefenen met playmobiel poppetjes, dat heeft in Afghanistan ook fantastisch gewerkt en het kost ook nog eens weinig

theax | 04-03-14 | 17:17

@Mark Smith | 04-03-14 | 17:01
Wat jij zegt is niet mogelijk, je liegt dat het kraakt.
En mooier dat dat kan ik het niet maken, dit is niet handig van je.
Wordt vervolgd.

Jim Lovell | 04-03-14 | 17:10

balustrade | 04-03-14 | 15:57
Ik weet dat de PVV anti-vredesmissies is maar ik zie het anders. Om vluchtelingenstromen en extremisme te voorkomen is het zaak het kwaad ter plekke in de kiem te smoren. Daarom en alleen daarom moeten we wel op vechtmissies in die apenlanden. Om te zorgen dat het geen trainingscentra voor islamgekken worden en er geen vluchtelingen stromen naar Europa komen. En zinloze ontwikkelingshulp afschaffen tbv Defensie. Nou wat wil je nog meer ? Ik mijn rechtse standpunten, jij je PVV ideeën. Mooie deal lijkt mij.

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 17:08

necrosis | 04-03-14 | 15:49
Van de PvdA kun je het verwachten maar ik heb altijd willen geloven dat de VVD voor (militaire)veiligheid, pro-NAVO en pro-krijgsmacht stond. Dat is mij bitter tegengevallen de afgelopen jaren.

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 17:04

@Mark Smith | 04-03-14 | 15:58 | + -3 -

Ik heb in begin jaren 90 gezien dat die (volgens jou) 'ongemotiveerde slapjanussen' bij schietoefeningen andere NAVO-militairen van de schietbaan schoten!

Pakzooi | 04-03-14 | 17:02

meneer Q | 04-03-14 | 15:46
Akkoord, maar dan heb je er tenminste over nagedacht en op grond daar van een keuze gemaakt. Dat mag en dat respecteer ik uiteraard.

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 17:02

Jim Lovell | 04-03-14 | 16:34
Was in een andere discussie hieronder. Lichting 91/2. 14 maanden gediend, daarna in goed overleg afscheid genomen vanwege een mooie baan.
Mooier kan ik het niet maken.

Mark Smith | 04-03-14 | 17:01

Doek gewoon dat hele zooi op, die halve gedoe wordt ook niemand blij van.

jutkut | 04-03-14 | 16:51

Euh uhhh. Neem aan dat wij de Russen helpen Brussel af te zetten en deze dictators aldaar een Mexicaanse stropdas te geven? Want ik ga No way me leven riskeren voor die Brusselse tyfus honden. Dan praat ik nog liever russisch

GekkeDave | 04-03-14 | 16:50

@(c)ZWITSUL | 04-03-14 | 16:18
Woon jij soms met Mark S. in één huis?

Jim Lovell | 04-03-14 | 16:46

@Lafayette | 04-03-14 | 16:38
Mevrouw/meneer is wanhopig aan het googlen om zich eruit te kunnen trollen, gadverdamme.

Jim Lovell | 04-03-14 | 16:45

We kunnen altijd nog slaan met onze klompen en hard gooien met tulpenbollen.
Zal ze leren!

Schietmijmaarlek | 04-03-14 | 16:43

@Mark Smith | 04-03-14 | 16:16
Dan was ik een van die 'ongemotiveerde slapjanussen' die jij noemt. 14 maanden ozin. Overigens officieren deden toch 18 maanden? Of zat je in de laatste lichtingen?

Lafayette | 04-03-14 | 16:38

Minder leger lijkt me geen probleem en past geheel in deze tijd. En de filosofie van de terugtredende overheid, de flexibele werknemer en de vrije aanbestedingen biedt een kant-en-klare oplossing: we huren gewoon ergens op tijdelijke basis een lage-lonenland-leger om onze verdedigingsklusjes op te knappen. Of nog liever: het Nederlandse bedrijfsleven huurt zo'n lage-lonenland leger.

simpelman | 04-03-14 | 16:37

@Mark Smith | 04-03-14 | 16:16
Leugenaar, dienstplichtig officieren dienden minimaal 16 maanden, of werd je eruit geschopt vanwege subversief gedrag?
Dat zou me niet verbazen als ik jouw reacties zo lees.

Jim Lovell | 04-03-14 | 16:34

@plaszak | 04-03-14 | 16:16
Een bokser die boos wordt verliest, rustig afwachtten en toeslaan.
Komt allemaal goed, numbers up.

Jim Lovell | 04-03-14 | 16:31

Nou ja, als je net aan die cursus Russcisch bent begonnen, omdat dat hier binnenkort toch de voertaal wordt, misschien maar gaan denken aan Chinees? Want die denderen na de Russen over ons heen.

Ageless | 04-03-14 | 16:25

Euh, D-Day, dat was toch iets in Afganistan ..?

Mammeloe | 04-03-14 | 16:23

"Onze" regering vond het niet langer nodig om een serieus leger te handhaven. Een paar handlangers om af en toe de neg0rs te helpen bij hun typisch Afrikaanse toestanden, dat vonden ze wel genoeg.
"Wij" zijn immers lid van de EUSSR, de bron van alle welvaart & vrede. Voor een paar luttele miljarden per dag rukt er een vetklep uit om de populist uit te hangen bij een demonstratie van aspirant-Eurofielen - en dan hebben "wij" weer gewonnen.

Vertel dat tsaar Poetin maar.

Jan Passant mk2 | 04-03-14 | 16:21

necrosis | 04-03-14 | 16:16
Eén keer teveel `de` in een zin en je begrijpt al niet meer wat er staat?

Mark Smith | 04-03-14 | 16:21

@Mark Smith | 04-03-14 | 16:13
Er is wel één verschil met toen,we waren(officieel dan) neutraal.Een sterk bewapend leger zou onze neutraliteit schade aan doen.En er was gewoon geen geld.Ondanks de slechte staat van het leger wist het ned. leger de duitsers veel langer tegen te houden dan verwacht werd door Hitler,vandaar het bombardement op Rotterdam om de zaak te bespoedigen voor Duitsland.Het ging Hitler niet om Nederland,hij was bang dat de Britten Nederland zou bezetten.

pim achtertuin | 04-03-14 | 16:19

@Mammeloe | 04-03-14 | 16:09
Nee, nog niet. Onze piloot was op vakantie, in een huisje op bungalowpark de Kempervennen. U weet wel, die mooie witte huisjes. Het gerucht gaat dat hij zijn vrouw heeft verwond met een zevenarmige kandelaar en daarna vernielingen aan zijn huisje heeft aangericht. Ten slotte heeft hij een dienstdoende politieman uitgescholden voor 'rot-agent' en werd hij voor nader onderzoek meegenomen naar het politie bureau aan de Mathildelaan. Hij is inmiddels veroordeeld tot het op levendige wijze voorlezen van 3.000 politieberichten. Dus van enig vliegen is er voorlopig geen sprake.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 16:19

plaszak | 04-03-14 | 16:16
Jammer dat je begint te schelden. Al past het ook wel weer bij de rest van je reaguursel.

Mark Smith | 04-03-14 | 16:18

@Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:47
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik bedoelde dat ex-militairen burgermilities gaan beginnen omdat ze het vertrouwen in de overheid kwijt zijn.
-
Jouw scenario is een mogelijkheid maar de bevolking wordt vooral moreel (staatstv) en financieel onder de duim gehouden en gecontroleerd (flitsboetes, trajectcontroles, etc) en waar nodig gemangeld.
-
'Opstandigen' zien de bui al hangen en vertrekken nu eerder naar een ander oord dan dat ze in Nederland blijven. Geen zin in revolutie en gedoe. We spreken al meerdere talen (engels, duits, spaans) dus ipv tijd en energie te steken in Nederland stopt men die energie toch liever in zichzelf. Dus ja, revolutie, nee. Die mensen zijn gevlogen of gaan vliegen.

Von_Rompuy | 04-03-14 | 16:18

ja zonder videoverbinding met thuis, de meereizende MacDonalds, airco's en andere luxe redden ze het niet.
zie Afghanistan... maar mondje dicht hoor, jullie hebben demensuh daar democratie gebracht.. hahahaha

(c)ZWITSUL | 04-03-14 | 16:18

Maar gelukkig hebben onze zeer bekwame Eurofiele politici ons verzekerd dat er dankzij de fantastische EU geen oorlog in Europa meer zou komen.
En we weten het, deze politici staan bekend om hun toetsbare beweringen over de voordelen van de EU... ooeeeepsssss.. foutje, bedankt.

Moi2 | 04-03-14 | 16:17

@Mark Smith | 04-03-14 | 15:58
Nee, gaan lopen zaniken en zeiken en eisen dat een ANDER de hete kastanjes voor je uit het vuur haalt, als er ergens stront aan de knikker is.
Je piept wel anders als Somalische piraten ineens voor de kust van Hoek van Holland liggen en alles afvangen wat ze kunnen, omdat ze weten dat er toch niks tegen gedaan wordt, omdat mongolen zoals jij defensie hebben opgedoekt.

plaszak | 04-03-14 | 16:16

@Mark Smith | 04-03-14 | 16:11
Ik ben blij dat een taalkundige nachtmerrie mijn lijf en leden niet hoeft te verdedigen.

necrosis | 04-03-14 | 16:16

Lafayette | 04-03-14 | 16:01
Onderdelen van haar leger. Wat de militairen in de Koude Oorlog betreft, ik was er 14 maanden officier van. Daar is mijn mening ook op gebaseerd.

Mark Smith | 04-03-14 | 16:16

LangeTijdGeleden | 04-03-14 | 15:45 |
Juist, ze doen ook alles wat in hun macht ligt om de diversiteit te promoten, of je nu een meisje op defensie zet die een vlag op een modderschuit is, doet niet ter zake, we laten zien dat vrouwen in Nederland altijd en overal door het glazen plafond beuken, of ze deskundig zijn maakt niet uit.

lanexxx | 04-03-14 | 16:16

necrosis | 04-03-14 | 16:05 | + -2 -

Nou, daar moest je destijds dan wel heel erg je best voor doen. Een miskend superioriteitsgevoel alleen was daar echt niet genoeg voor...

eerstneukendanpraten | 04-03-14 | 16:16

In mei 1940 had Nederland welgeteld 1 tank... schijnt zoek geraakt te zijn na de oorlog... dus eigenlijk heeft nederland nog steeds 1 tank! We moeten hem wel even zoeken....
www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ar...

pim achtertuin | 04-03-14 | 16:14

KenTochNait?! | 04-03-14 | 16:00
Toen hadden we sowieso geen schijn van kans, kijk maar hoe ver de Duitsers zijn gekomen, en was een snelle capitulatie de enige juiste beslissing, heeft duizenden doden gescheeld.

Mark Smith | 04-03-14 | 16:13

Zelfs al was onze oorlogapparaat in topnotch conditie, is de huidige generatie niet opgewassen qua vechtersmentaliteit en bravoure zoals de Russen die hebben.

De consumptie- en multiculti maatschappij heeft ons gedemoraliseerd, decadent en broederloos achtergelaten. Niemand wil of kan vechten, daarnaast kunnen Nederlanders totaal niet met agressie omgaan (kijk maar bijv. in het ov). Een weekje kamperen is voor de gemiddelde NLder als te zwaar. De Russen daarentegen zijn armoede en harde condities al in hun dagelijkse leven gewend.

Kosmos | 04-03-14 | 16:13

En daarom, viva bondgenoot USA. Want de Europeanen zijn te lui om eigen reet af te vegen, en o jee als er belastingcenten naar defensie gaan, dan is het weer niet goed, dan gaan we weer zeiken, waarom defensie wel, en ouderenzorg niet, mensen arm en voedselbanken zielug bla bla etc.. huilie huilie.. Pff wat een land man.

En we hebben ook nog een groot bek over Amerika, Amerika dit, Amerika dat. Ik zou zeggen, wees dankbaar dat er dappere Amerikanen zijn. Amerika investeert jaarlijks 682.000.000.000 dollars in defensie en daarom genieten we hier van welvaart, vrijheid en veiligheid, want we investeren veel minder in defensie, dus dankzij Amerika hebben we geld over om uit te besteden aan Sociale voorzieningen en zorg. Dat is luxe.

En zodra het fout gaat, dan roepen we toch weer de Amerikanen op om ons te beschermen, en ondanks dat alles, zijn we ook nog ondankbaar. Als ik Amerika was, zou ik tegen die arrogante Europeanen zeggen, zoek het maar lekker uit. Want hoezo zijn we niet hypocriet?!! Typisch Europa.

Wonderful-Life | 04-03-14 | 16:12

necrosis | 04-03-14 | 16:08 |

*in vuistje lachen doet* :-)

CornholioNL | 04-03-14 | 16:11

necrosis | 04-03-14 | 16:05
Hahahaha. Een S5 grap.. Hoe kom je er op.
Jij zou trouwens een prima soldaat zijn geweest in dat leger. Dag in dag uit hetzelfde geklaag en doen wat de er van je verwacht wordt.

Mark Smith | 04-03-14 | 16:11

Er gaat wel veel geld naar defensie maar dat gaat voor een groot deel naar de marine.
En die marine hebben we zogenaamd nodig om onze overzeese gebiedsdelen te beschermen. Zoals daar bijvoorbeeld is: Suriname.
Marine heeft een goede lobby in Den Haag, want al die schepen hebben we dus totaal niet nodig, plus dat ze merendeels voor onderhoud in de haven liggen.
Marine is opscheppen tegen de Engelsen en Amerikanen.

ZZP-er | 04-03-14 | 16:11

@Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:58

Aha, dank. En hebben we gewonnen?

Mammeloe | 04-03-14 | 16:09

Quid, je maakt mijn dag goed.

Boretti | 04-03-14 | 16:08

@Mokum Kosher | 04-03-14 | 16:07
Hizbollah?
Inderdaad pijnlijk!

necrosis | 04-03-14 | 16:08

aderkalkballenbroek | 04-03-14 | 16:05 |

Dat staat ie daar mooi alleen vrees ik...

CornholioNL | 04-03-14 | 16:08

Ach... in 1939 werd tijdens de mobilisatie kanonnen uit het museum gehaald.Maar toen hadden we tenminste nog Bataljons op de fiets en de Hollandse Waterlinie!
Kom daar nu eens om!

pim achtertuin | 04-03-14 | 16:07

Aan de reacties hierboven te zien, bezuinigt de overheid niet alleen op defensie, maar ook op het onderwijs. Pijnlijk!

Nog even en zelfs Hamas en Hizbollah hebben een beter uitgerust leger. Maar ja, zo zien de Nederlanders het ook graag.

Be proud to be Dutch!

Mokum Kosher | 04-03-14 | 16:07

Opco (Overpromoted Corporal) van Baalen gaat het invasie leger tegen rusland leiden. Gaan we winnen dat is zeker.Heeftie zelluf gezegd

aderkalkballenbroek | 04-03-14 | 16:05

@Mark Smith | 04-03-14 | 15:58
Laat me raden: jij kreeg direct S5?

necrosis | 04-03-14 | 16:05

@KenTochNait: De geschiedenis herhaalt zich!!

van gummigalgen | 04-03-14 | 16:03

@Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:57:

Klopt! Mijn tegel is dan ook een pleidooi om te stoppen met proberen om met de grote jongens mee te doen.

zeauzitdat | 04-03-14 | 16:03

Dit krijg je er nou van wanneer je als land tot twee maal toe een dienstweigeraar minister van defensie maakt...

Air van Boven Dorens | 04-03-14 | 16:02

@KenTochNait: Gebroken geweertje???

van gummigalgen | 04-03-14 | 16:02

@Mark Smith | 04-03-14 | 15:58
Dat is natuurlijk complete onzin.
Nederland heeft als klein kloteland de laatste decennia laatste belachelijk veel haar leger er op uitgestuurd. Maar in Afgahnistan hebben wel degelijk militair gepresteerd (over de 20+ doden even gezwegen).
Verder presteerden die dienstplichtigen in NAVO verband in de koude oorlog consistent beter dan andere landen. Dat langharig tuig bleken gewoon slimmere soldaten.

Lafayette | 04-03-14 | 16:01

Met dank aan een stelletje pacifistische kuthippies en hun 'Maak het leger leger' acties...

Ahasveros | 04-03-14 | 16:01

Verder wat Bigi zegt. Rechts en PVV zijn twee heel verschillende dingen.

Mark Smith | 04-03-14 | 16:00

Mark Smith | 04-03-14 | 15:29 |

Tussen WO 1 & 2 hadden wij een soortgelijke instelling. we weten nu wat er toen gebeurd is.

KenTochNait?! | 04-03-14 | 16:00

Stel we hadden wel een tank, stel de een of andere soldaat schiet een granaat af.
Dan zijn de gevolgen niet te overzien die soldaat krijgt de hele juridische dienst van het leger over zich heen, eerst de juiste papieren invullen en dan eventueel een juridisch dichtgetimmerd schot lossen.

Uw Verzekeringsadvis | 04-03-14 | 15:59

@du Roi Soleil | 04-03-14 | 15:53
3)Het is eerder andersom. Het aantal vliegers en de beschikbare vlieguren is te klein voor een X-aantal toestellen. Vandaar de toekomstige samenwerking met de Belgen. Het aantal toestellen is daarbij ondergeschikt.

plaszak | 04-03-14 | 15:59

@Mammeloe | 04-03-14 | 15:57
Islam is kut is altijd goed, overal.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:58

@van gummigalgen | 04-03-14 | 15:53
Verhofstad en van Baalen gaan uit van de standaard EU oplossing voor alle 'problemen' van de EU; het bureaucratiseren van diezelfde 'problemen'.

En ja, binnen de EU werkt dat prima. Alleen heeft die Poetin schijt aan die gekke EU met hun gekke bureaucratie en die flikkert er gewoon een divisie van de landmacht tegenaan...

dlseth_ | 04-03-14 | 15:58

@van gummigalgen | 04-03-14 | 15:53
Tja, Ukraine mag blij zijn met zulke 'vrienden'...
Echter, voor ons is er helemaal geen oorlogsdreiging. Zelfs al zou Rusland Ukraine volledig bezetten is het nog geen oorlog 'waard'. Niemand geeft namelijk een fuck om Ukraine en we hebben er ook niets aan. Daarom kunnen waarloze politici als Van B. en V. lekker hun gang gaan. Het zijn vooral Ukrainers die de lul zijn.

Lafayette | 04-03-14 | 15:58

Het Nederlandse leger heeft nog nooit iets voorgesteld. Dat heeft te maken met de typische Nederlandse mentaliteit van liever egoìstisch klagen en zeiken dan onbaatzuchtig de handen uit de mouwen te steken voor een ander.
Dat heeft eerst geleid tot een dienstPLICHT waarbij het leger werd aangevuld met ongemotiveerde slapjanussen, en degenen die echt niets konden beroeps werden en daarna tot een terechte uitkleding van onze strijdkrachten.
Is hetzelfde als dag in dag uit zeuren op een overheid en tegelijkertijd wensen dat deze je bij het handje neemt en ervoor zorgt dat je van wieg tot graf wordt verzorgd en je gegarandeerd inkomen hebt en jezelf dan zogenaamd rechts noemen.

Mark Smith | 04-03-14 | 15:58

@Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:42

Onzin. Ik ben een groot voorstander van eigen kernwapens en een zeer kleine en uiterst professionele krijgsmacht (special forces) die ik ter bescherming van Nederlandse handelsbelangen overal ter wereld kan inzetten.

Geen onzinnige infanterie, cavalerie en artillerie dus. Geen vredesmissies o.i.d.

Dat is gezond verstand!

balustrade | 04-03-14 | 15:57

@zeauzitdat | 04-03-14 | 15:53
Volgens mij gaat het niet om de vraag of er nou wel of niet een reële oorlogsdreiging voor Nederland(s grondgebied) is.

Waar het om gaat is dat wij zo nodig willen/moeten meedoen met de grote jongens terwijl we militair gezien inferieur zijn.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:57

He, he, GS doet het weer.
Waar was is gebleven?

.. de crisis... euh, islam is kut.

Mammeloe | 04-03-14 | 15:57

@CornholioNL | 04-03-14 | 15:52
Die lul eet er anders goed van, en smijt tegelijkertijd met oa MIJN geld.
*piswoest worden doet*

necrosis | 04-03-14 | 15:57

test

Mammeloe | 04-03-14 | 15:55

Waar ik EG zei, moest NAVO staan. Stop de tijd.

zeauzitdat | 04-03-14 | 15:55

We hebben ons allemaal uitgeleverd/laten leveren aan de 1% zoals wij ze hier noemen, oostwaarts heten het gewoon olighargen of maffioso, werken allemaal op dezelfde manier, zuigen de bevolking uit en vluchten met de poet als er weerstand komt.
Echt voor die 99% maakt het geen ruk uit, uitgezogen door EU maffioso of door Putin.

gebrokenvleugel | 04-03-14 | 15:55

Waarom heeft die Den Uyl ooit Suriname afgestoten? Daar had zijn nazaat Koenders mooi zijn marsen kunnen lopen. Oh neen, die oefent natuurlijk in Burgers Bush, daar is horeca.

Guido | 04-03-14 | 15:54

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:40 | + -6 -
Liever PVV die bezuinigd op defensie en bezuinigd op de eussr en dan Rutte en zn vrindjes die lastenverzwaringen doorvoeren om ellende als de eussr en importtuig te financieren en uiteindelijk ook bezuinigen op defensie omdat het multicultisprookje toch meer kost dan ze dachten.

Pikkestrijder | 04-03-14 | 15:54

@(Behind)Doors | 04-03-14 | 15:42
Tsja, aandoenlijk filmpje.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:54

@Godsammekraken: Helemaal mee eens!!En wat zien we vervolgens gebeuren... Twee figuren uit het Europees Parlement gaan in Kiev de boel staan ophitsen. (van Baal en Verhofstad)Beide zijn ze vergeten dat ze in hun eigen hand het leger tot op het bot kapot bezuinigd hebben en nog hebben ze niet door dat, als de boel escaleert, militair gezien niets meer in de pap te brokkelen hebben. En dat moet dan Europa besturen. En inderdaad, hoezo nooit meer crisis en nooit meer oorlog? Het heeft tot op heden alleen maar geleid tot ellende, niets meer en niets minder!!!

van gummigalgen | 04-03-14 | 15:53

Zijn we hier nou ineens vóór meer defensie-uitgaven?

Punt 1: Er is helemaal geen (oorlogs-)dreiging voor Nederland.

Punt 2: Al gaat ieder Nederlander tussen de 15 en 65 verplicht in dienst dan nog is het volslagen onhaalbaar een defensiemacht samen te stellen die het langer dan één dag uithoudt tegen iedere tegenstander buiten misschien België of Luxemburg.

Punt 3: Indien we dat toch zouden proberen dan zou ons defensiebudget in verhouding op Amerikaans niveau moeten komen liggen. Onhaalbaar! Dus iedere Euro die naar defensie gaat, buiten misschien een zeer beperkte (vredes-)macht die eventueel bij binnenlandse nood kan worden ingezet, is er een weggegooid terwijl we m.i. al genoeg belasting betalen.

Op defensiegebied is samenwerking binnen een EU (of beter nog: EG) wél voordeliger dan zelf een toch kansloos leger op de been houden.

zeauzitdat | 04-03-14 | 15:53

@Bubske | 04-03-14 | 15:45 | + 2 -
1) Met de rest van de NAVO-landen (muv de VS) staat het niet veel beter
2) Tanks zijn nog steeds onverslaanbaar op het land. De Nederlandse pantservoertuigen maken geen enkele kans tegen tanks (als ze al inzetbaar zouden zijn)
3) Het aantal F-16's dat nog vrolijk rondvliegt is te klein om de vliegers inzetbaar te houden
4) Naar mijn weten is er nog nooit een oefening afgelast omdat er te weinig materieel inzetbaar was.

du Roi Soleil | 04-03-14 | 15:53

Dat zat er natuurlijk dik in. 1 vd weinige daadwerkelijke bezuinigingsoperaties (waar je dus MINDER GELD UITGEEFT IPV MEER BELASTINGEN AFPERST) en waarachtig, nu is t stuk. Wat is nu nog over is is zinloze geldverspilling maar als we dat ook opheffen dan is de PvdA er als de kippen bij om het vrijkomende geld in eoa bodemloze put te storten (want Mark blijkt te incompetent om ze af te stoppen) dus schaamvol voortmodderen is t enige dat er op zit.

Rest In Privacy | 04-03-14 | 15:52

necrosis | 04-03-14 | 15:45 |

Logisch dat ie dat zegt... nooit schijten waar je eet.

CornholioNL | 04-03-14 | 15:52

@Joris
Ik heb maar één keer op 'post' gedrukt....

necrosis | 04-03-14 | 15:51

Nou zeg ik dit niet om te trollen maar ik (wij?) hebben nooit geen fuck gegeven om onze krijgsmacht de laatste 10 jaar, was ook niet nodig. we hadden het ook niet nodig. Maar nu Poetin ineens zijn voet tussen de deur zet en een dikke middelvinger naar Kerry geeft worden we ineens zenuwachtig...

Beetje hyphocriet naar mijn smaak... en ik doe er zelf ook aan mee.

CornholioNL | 04-03-14 | 15:51

Wégens het enorme succes van oorlog simulatie met PlayMobil in Afganistan enerzijds, anderszijds het gevaar op extra aardbevingen,wanneer men met zwaarmaterieel over een lege gasbel heendenderd. Een klassieke win-win.

Gary Gunstone | 04-03-14 | 15:50

Nerfpistooltjes halen bij Intertoys, klaar.

hot thing | 04-03-14 | 15:50

@Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:40
Stemmen op PvdA of VVD gaat natuurlijk wél helpen...

necrosis | 04-03-14 | 15:49

@Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:40
Stemmen op PvdA of VVD gaat natuurlijk wél helpen...

necrosis | 04-03-14 | 15:49

Als we nu een 'flink' leger hadden gehad, niet gehavend door bezuinigingen... dan had dat nog steeds geen zak uitgemaakt.
Het Russisch leger is nog minder in staat tot oorlog dan wat Europa bij elkaar kan brengen.

Lafayette | 04-03-14 | 15:48

@Von_Rompuy | 04-03-14 | 15:40
Gek zoiets dacht ik dus ook: dat militairen uit Mali worden teruggeroepen om alhier de opstandige bevolking onder de duim te houden.
Vraag me af of dat een denkbaar scenario is.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:47

Dan moet Jeanine maar ook over de grens gaan "tanken", net als de rest van 't land.

taxhond | 04-03-14 | 15:47

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:40 | + -2 -
=
stem JUIST pvv

meneer Q | 04-03-14 | 15:46

Kijk, ik riep het al vanaf het begin, maar dit is wat je krijgt als je een vrouw, zonder relevante werkervaring, zonder werkervaring bij niet-staats gesubsidieerd bedrijf, zonder enige ervaring qua militaire onderwerpen, met een Secretaresse(!!) Schoeffers diploma, OP DEZE POSITIE ZET.

De gemiddelde Call of Duty speler zou zelfs nog beter werk kunnen leveren dan deze muts. Wat een grap is onze defensie geworden met haar aan het roer.

LangeTijdGeleden | 04-03-14 | 15:45

Geheel off-topic, maar net gezien op RTL7:
Dijsselbloem die zanikt over ONZE staatsschuld en het het geld wat WIJ te veel uitgeven.
*kalmeringspillen innemen doet*

necrosis | 04-03-14 | 15:45

1. Nederland hoeft het niet in haar eentje op te nemen tegen de Russen als er ooit oorlog komt. Daarvoor is de NAVO.
2. Tanks zijn verleden tijd en zullen in een modern conflict geen rol van betekenis spelen. Leuk tegen rebellen met beperkte middelen tegen een modern uitgerust leger zijn het loodzware doodskisten.
3. F-16 vliegt nog vrolijk rond totdat er een opvolger komt.
4. Oefeningen worden zo vaak afgelast, zie niet in waarom dit nieuws is.

Leuk geprobeerd maar het hele stuk slaat dus nergens op.

Bubske | 04-03-14 | 15:45

Maak Regilio Tuur minister van defensie en Lee Towers staatssecretaris. Dat is de enige manier om weer een beetje mee te tellen in de internationale wereld van het oorlogje spelen.

Zo is het maar net! | 04-03-14 | 15:44

Het is te hopen voor de Russen dat er niet gevochten hoeft te worden, dat bespaart hen een flinke afgang. Verwacht niet al te veel van de Russische aanvalskracht.

Lafayette | 04-03-14 | 15:44

Het Nederlandse leger is na jarenlange bezuinigingen niet inzetbaar meer. De opleidingen zijn tot op het bot afgesneden, er zijn geen reservedelen voor het materieel, veel jongere beroepsmilitairen geven er de brui aan en gaan in de burgermaatschappij werken.
Dit is ook niet zomaar meer goed te maken met een paar miljard extra investeren. Dat duurt jaren, als die wil er al is.
De grote fout van het leger zelf is dat het telkens net zoveel troepen op de been wilde houden met steeds minder geld. Hierdoor heeft bijv. de landmacht nu nog 9 batallions, maar is maar 1/8 oid inzetbaar.

du Roi Soleil | 04-03-14 | 15:43

"Er is voorshands geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."

Yeah, right!

Pretzwalkski | 04-03-14 | 15:43

Rechts zijn is onvoorwaardelijk pro-krijgsmacht zijn. Denk daar maar eens over na voor je jezelf als PVV fanboy rechts durft te noemen.

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:42

Als je van school getrapt word, geen diploma's bezit etc, dat kun je altijd nog het leger in... maar ik gun deze jongens nog liever een uitkering/huis/wijf/vrijstelling belasting dan te moeten vechten voor die wereldvreemde lutsers in Den Haag/Brussel...

Een kogel koppen voor Rutte/Verhofnar... dat gun je je ergste vijand nog niet.

CornholioNL | 04-03-14 | 15:42

Improviseren niet het sterkste punt bij de baretten ?

baba4oog | 04-03-14 | 15:42

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:37 | + 0 -
hoe stoer het er ook uitziet, hooks, Andre van Duijn doet ook mee

(Behind)Doors | 04-03-14 | 15:42

Stem vooral PVV (of SP). Die willen volgens hun partijprogramma's nog meer op Defensie bezuinigen. En stop de minkudo's maar alvast in jullie reedt want die gaan geen letter in die programma's veranderen. Zie de realiteit maar eens onder ogen.

Bigi Bana Boy | 04-03-14 | 15:40

@Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:29
Zal niet lang meer duren voordat er ex-militairen milities beginnen die ons eigen leger de baas kunnen als men zo blijft aanklooien. Is al hip in de VS onder veteranen overigens.
-
“If the representatives of the people betray their constituents, there is then no recourse left but in the exertion of that original right of self-defense which is paramount to all positive forms of government.” – Alexander Hamilton

Von_Rompuy | 04-03-14 | 15:40

Putin laat toch even zien hoe het moet.JPaar duizend man,bussen charteren en hop klaar.

van stampij | 04-03-14 | 15:40

De geschiedenis herhaald zich en wederom heeft NL er weer geen k*t van geleerd! Gelukkig is Rusland te uit gestrekt om iets met fietsen te kunnen. Dus die behouden we deze keer.

r04drunn3r | 04-03-14 | 15:40

Volgens mij heeft Groen Links nog een doos playmobil liggen ... schijnt ook prima te werken.

Melk met klonten | 04-03-14 | 15:40

Zo lang de dochter van Poetin nog in Nederland woont hebben we niets te vrezen.

Lafayette | 04-03-14 | 15:40

Inderdaad erg genant. Zweden mobiliseert in een middagje 8 hypermoderne Gripens om een eilandje richting Rusland te versterken. En wij moeten het doen met twee JSF-tuigen in Amerika die overigens altijd aan de grond staan... Ooh ja en 12 F16's van 30 jaar oud... Faal op faal, waar heb ik dit eerder gehoord?

Grote Joop | 04-03-14 | 15:39

Wij hebben altijd nog korporaal Van Baalen. Als we die vooruit sturen met zijn kleffe vriendje dan hebben we de oorlog al voor de helft gewonnen.

Boy Cot | 04-03-14 | 15:38

ik schaam me dood voor dit land, wat zijn we uitverkocht. Bedankt Rutte

mokkokhe | 04-03-14 | 15:37

@JIP! | 04-03-14 | 15:31
'Don't shoot me I'm only the piano player'

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:32

Gelukkig hebben we nog een paar kernbommen.

ongelovigehond | 04-03-14 | 15:32

Maar volgens de PvdA kan er nog rustig meer bezuinigd worden op defensie, terwijl ontwikkelingssamenwerking echt niet met minder kan!

kapotjeplov | 04-03-14 | 15:31

Nederlandse leger staat voor lul...

Alweer?

JIP! | 04-03-14 | 15:31

Of zitten ze in een plantenkas om het broeikaseffect te bestrijden?

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:31

Ja maar- ja maar- ja maar- economische sancties over en weer komen ook erg hard aan hoor!

Conan de Rabarber | 04-03-14 | 15:31

Gaan die gekken 'oefenen in een kas om te wennen aan de hitte'. En weet je hoe lang? 2 dagen, 1 nacht! Nee, dan ben je lekker gewend zeg...

met vreselijke groet | 04-03-14 | 15:31

Een conventioneel leger is volstrekt overbodig. Dat hebben ze in ieder geval goed gezien in de polletiek de afgelopen jaren.

Mark Smith | 04-03-14 | 15:29

Hier in Limburg lopen schutterijen met nog meer vuurkracht als het Nederlandse leger. Maar gelukkig hebben we wel genoeg geld om het multiculturele sprookje te financieren.

Charles de Batz | 04-03-14 | 15:29

Maxima kan natuurlijk altijd nog haar vader om advies vragen. Die weet wel hoe je met lastige personen moet omgaan. WimLex en Maxima doen gewoon weer een biertje met Poetin achter over knallen, en als je even niet oplet krijgt ie zo een mes tussen zijn ribben. Klaar. einde verhaal. Europa en de VS blij..

TuurlijkNiet | 04-03-14 | 15:29

Laten we eerst de rotzooi in eigen land maar opruimen, voordat we geld gaan uitgeven om in een zandbak gaan klooien.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:29

Onze MilfDef doet denk ik ergens anders een spuugje op...

Dakloze zonder krant | 04-03-14 | 15:29

Poetin doet ons helemaal niks. De absurde kop in de Televaag vanochtend, als gezagsgetrouwe krant dus opzwepende en foute informatie verstrekkend, maakt dat er veel mensen bang van de Russen worden, is kennelijk ook helemaal de bedoeling. En ons zelf bewapenen, tegen wat en wie eigenlijk, toch niet de Russen?

lanexxx | 04-03-14 | 15:27

@brutus68 | 04-03-14 | 15:25
In MalI, mallerd.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:26

Nederland staat altijd voor lul, overal.
Weg met ons.

Slipsnifter | 04-03-14 | 15:26

A hadden we 30 tanks gehad, dan had dat ook geen zoden aan de dijk gezet als de russen hier aan de poorten staan te rammelen....

willem653 | 04-03-14 | 15:26

En de Patriots staan in Turkije.

CoffeePatch | 04-03-14 | 15:25

Zeg, Gevestigde Partije, nog bedankt voor het decennia-lange afbraakbeleid op Defensie he
stelletje incompetente überklunzen

Tobi | 04-03-14 | 15:25

@Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:21

In Noord-Groningen?

brutus68 | 04-03-14 | 15:25

Volgens mij ligt het operatiegebied van onze Speciale Strijdkrachten in Mali in de Sahara. Dat is een heel ander klimaat dan de tropen, hoor. Als ze daar dus al zo´n misrekening mee maken doet me dat het het ergste vrezen voor de rest van de missie.

batvoca2 | 04-03-14 | 15:24

Onze minister van defensie koopt liever ouderwetse straaljagers dan dat ze investeert in fatsoenlijk basismateriaal voor de zandhazen.

Of het totale defensiebudget toereikend is weet ik ook niet, maar zolang het geld verkeerd wordt uitgegeven hebben we geen bruikbaar leger.

rara | 04-03-14 | 15:24

Binnenkort komt er mogelijk voldoende (lichtelijk beschadigd) materieel uit de Ukraine. Vrij om mee te kunnen spelen en te koop voro een appel en een ei.. of een appelski en eiski.

Roebel staat laag dus...

Sumato | 04-03-14 | 15:23

Met onze reet omhoog richting moskou liggen... dat doet GS gelukkig al gezien de standpunten betreffende de Krim.

Chris0049 | 04-03-14 | 15:23

Eerst alles stuk bezuinigen, vliegende Fyra's bestellen die nog niet eens op de plank liggen en ook een Schroeversmiep aanstellen als minister van defensie, d'r dan nog een hulpje geven om door alle dossiers te worstelen en dan verwachten dat er nog serieus wat van het leger te redden valt?

Geef het toch op.

blinde kip | 04-03-14 | 15:23

Nee we worden bezocht.
Misschien

MrPan | 04-03-14 | 15:22

"Onze enige kans is Maxima als een soort omgekeerde Rent-a-Bride als zoenoffer naar Poetin opsturen en hopen dat hij lang genoeg afgeleid is"

Met zoveel echt mooie vrouwen in Rusland, denk ik niet dat Putin ook maar 10 seconden afgeleid is door een 13 in een dozijn Argentijnse.

mister niet scherp | 04-03-14 | 15:22

De twee meest gehoorde argumenten voor de Europesche Unie:
1) Nooit meer crisis
2) Nooit meer oorlog

Waarom kunnen we ook weer geen leger meer betalen. Waarom moesten we zo bezuin... eh lastenverzwaren?

Godsammekraken | 04-03-14 | 15:22

We hebben er niks te zoeken.

Ars Vivendi | 04-03-14 | 15:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken