Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hee. Kwakzalverij oorzaak zwaar lichamelijk letsel

krakenchiro.jpgEr zijn dus doodnormale, verstandige mensen die er geen enkel bezwaar in zien om bij pijntjes en kwalen een chiropractor te bezoeken. Of, erger nog, die zelfs hun kinderen aan zo'n kraker uitleveren. Dit zijn dus mensen die verder hun zaakjes prima op de rit lijken te hebben, weloverwogen beslissingen nemen en zo op het oog niet levensmoe zijn. Misschien wonen zulke mensen wel naast u, of is uw collega er zo eentje. Deze mensen blijken dan opeens chiropractor-bezoekers te zijn, en daar hebben ze een soort van 'argumenten' voor. Komen ze hoor: "In de VS is het erkend. Mijn verzekeraar vergoedt het. Hier, een link naar een studie dat het werkt. Bij mij/mijn buurvrouw/mijn kat werkt het. Het is gewoon een soort fysiotherapie. Mijn huisarts verwees me zelf door naar een chiropractor. Er is een beroepsvereniging. Er is niks zweverigs aan. Na jaren dokteren was ik na 3 keer bij de chiropractor van mijn klachten af." Okee. Wij vinden het best. Negeer het bewijs, denk vooral niet na en veel plezier met uw gescheurde hersenvlies. Of een 'een groot posterieur defect in de dura' zoals medici dat noemen, hetgeen geldt als 'ernstige neurologische complicatie.' Veroorzaakt door de chirokwaktor. "Jamaar in ziekenhuizen maken ze ook medische missers!" Klopt als een bus maar wie dit argument gebruikt is een natte tosti. Fouten in een ziekenhuis zeggen exact NUL over de werkzaamheid van chiropraxie. "In Bovenkarspel regent het DUS zal in Woensel-West de zon wel schijnen", ziet u wel, qua tang/varken? Maargoed, eigenlijk zou het concept van de chiropraxie al ieder weldenkend mens moeten afschrikken. "Chiropraxie: gebaseerd op het idee dat een verkeerde stand van de ruggenwervels de bron is van alle ziekten, en dat deze bestreden worden door de ruggenwervels weer in de goede stand te zetten." En dan op basis hiervan iemand aan rugwervels (!!) laten frotten met nouja wat gek, een gat in het hersenvlies tot gevolg. Wappie wappie. Wie in chiropraxie gelooft heeft geen scheve wervels, maar een schroefje los.

Reaguursels

Inloggen

Zelden zo'n dom stukje gelezen

Jack6558 | 16-02-14 | 17:02

Ah, Nanninga gaat los op de chiropraxie. Omdat ik een keer geen argumenten kon geven? Komen er een paar: In landen als Denemarken, Engeland, USA, Australie, wordt het na de basisartsopleiding in een 3jarige vervolgopleiding aan de universiteiten gegeven. In Denemarken verzorgen de chiropractors de triarch in de grote universitaire ziekenhuizen. Het ziekteverzuim door (lage)rugpijnklachten is met 50% teruggedrongen door chiropractors in de haven van Kopenhagen. Geen kleine werkgever, me dunkt.
Principe is heel simpel, pijn die veroorzaakt wordt door zenuwbaan(over)belasting kun je op twee manieren verhelpen; dempen van het gevolg -slik medicijnen, oplossen van de oorzaak -haal oorzaak van pijn weg en zet de boel recht. En ja, je kunt wervels in de wervelkolom wel degelijk 'op hun plek zetten'. Nee, je trekt ze er niet tussen uit, je zet ze terug. Een minieme verplaatsing, doch voldoende.
De beroepsvereningingen zoals de NCN en NCA strijden juist om erkenning en willen maar al te graag gemonitord worden en openheid geven. Maar goed, schreeuwen tegen iets onbekends, al sinds de middeleeuwen een beproefd concept, alleen of het ons verder helpt...

vriendje | 16-02-14 | 13:48

Een topic om niks. Gewoon een epidurale bloedpatch er tegenaan en je bent weer het mannetje..

Chow | 16-02-14 | 11:59

Ik ben zo iemand die zijn eigen nek, rug, armen en benen regelmatig even kraakt om het zo maar te zeggen. Voelt gewoon goed en geeft wat opluchting, zie het een beetje als je lichaam uitrekken nadat je lang in een stoel hebt gezeten.

Verder heeft het geen enkele invloed op mijn gezondheid (helaas)

Baard-aap | 16-02-14 | 11:16

@Grote Stamper: Gat in de markt. Wist je dat er genoeg vrouwen zijn die slakkengel kopen voor veel geld, bij o.a. De Tuinen? Nou, kwakzalf past er wel naast op de plank. Je introduceert het met 50% korting om de shoplust extra snel op te wekken en voordat je het weet wordt dat kwakzalf van je op alle rondingen en hoeken (?) ik bedoel kiertjes en plooien gesmeerd. Op de fles zet je dat het goed hydrateert en geen vette laag achterlaat en anti-aging is. Ook geen caloriën en keep out of reach of chillun. Bewaren bij badkamertemperatuur. Ideetje? Ga maar alvast naar de Rabobank ofzo om een lening aan te vragen, zodat je meteen op massaschaal kunt produceren. Kun je ook aan de 2 voor 1-acties meedoen. Succes.

De Witte Wolf | 16-02-14 | 10:24

Als bij ieder incident in de reguliere geneeskunde zo'n artikel van Nanninga het levenslicht gaat zien, dan mag nanninga vanaf nu niet meer vanachter de laptop komen...............

mase | 16-02-14 | 10:17

Zonder deze behandeling was ik zeer waarschijnlijk nu dood geweest. Als klein kind had ik zware astma aanvallen, ik lag meer in het ziekenhuis dan dat ik op school zat. Medicijnen waren nog in ontwikkeling in die tijd.

Na één behandeling aan mijn ruggenwervels heb ik nooit meer in het ziekenhuis gelegen voor een astma aanval.

bierschaap | 16-02-14 | 09:26

pfffft! 00:57
Appels met peren vergelijken. Topic gaat over chiropraxie. Of kunnen die wel kanker genezen? Maar om toch een antwoord te geven: kanker is helaas nog vaak dodelijk ja. Chemotherapie en bestralingstherapie worden ook nog ingezet bij degenen die kanker hebben en waarschijnlijk niet meer zullen genezen, soms om nog de gevolgen van de ziekte te verlichten maar ook om cru gezegd het leven nog te rekken. Dus ja die personen overlijden dan, ondanks chemo en bestraling. Statistieken zijn dan niet relevant. Die zijn dat wel bij degenen die als ze de diagnose krijgen wel een goede prognose krijgen. Hangt af van het soort kanker, de lokatie van de tumor(en) en met name of er uitzaaiingen zijn.

Pavlova | 16-02-14 | 09:07

Dus alles wat positief uitpakt is goed????
Wees nuchter en waakzaam !!!!

rotjeknor38 | 16-02-14 | 08:44

@pfffft! | 16-02-14 | 00:57 | + 0 -
Die kanker patienten waren in het alternatieve circuit nog eerder overleden. Bestraling en of chemo heeft hun levensverwachting ongetwijfeld verlengd, echter wel met nare bijwerkingen.
Op dit moment de wetenschappelijke gewenste oplossing, die u altijd mag weigeren trouwens. U kunt ook terug willen naar de middeleeuwen waar patienten vaak op een mensonterende manier stierven. Toch ook wel fijn dat we tegenwoordig palliatieve sedatie hebben met morfine en zo.........

penis-aqua-rosA | 16-02-14 | 08:44

Praat geen poep Nanninga, alsof ze het in een ziekenhuis niet soms faliekant verknallen. Heb zelf een zeer zware hernia gehad vanwege verschoven wervels, oplossing van ziekenhuis was operatie waarmee je de wervelkolom onherstelbaar verzwakt, een keer of 10 naar de chiropractor heeft de boel weer op zijn plaats gezet, zonder operatie. Mag jij raden welke oplossing beter is.....

TheTroll | 16-02-14 | 08:25

Niet bij de chiropractor maar wel bij de osteopaat geweest. Ik liep met mijn voeten sterk naar binnen. Steunzolen hielpen niet. Bleek dat een paar onderstaande rugwervels wat zenuwen afklemden. Ipv een zware operatie een vrij zachte methode als alternatief gedaan er voila, probleem is van de aardbodem verdwenen.
De chiropractor is te eng maar de osteopaat had zijn werk goed gedaan.

polt | 16-02-14 | 04:49

"Mijn huisarts verwees me zelf door naar een chiropractor."

Ehm.... mijn huisarts was een chiropractor??

Hobbykip | 16-02-14 | 02:12

Jan de Schot | 15-02-14 | 20:31 | + 2 -
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

mom van avezaath | 16-02-14 | 01:25

@Graftak | 15-02-14 | 23:38
Ik weet niet of dat water toen nou zo schoon was. Kan me er dan wel wat van voorstellen.

Bad Ass Justice | 16-02-14 | 01:20

Begint wel heel duidelijk te worden Nanninga, dat je betaald wordt door de pharma maffia. Doe ook eens een grafiekje van de aantallen kankerpatienten die na chemo en bestralings martelingen toch het loodje leggen.

pfffft! | 16-02-14 | 00:57

Osteopaat is het beroep van de toekomst, nog een paar maandjes geduld, dan heb ik mijn diploma en kunt u langskomen....

jan de patatboer | 16-02-14 | 00:17

Ik ben er erg blij mee. 1 keer gebruik van gemaakt, toen mijn nekwervels door een ongeluk verschoven waren. Reguliere geneeskunde kon er niets aan doen. Chiropraxie geweest die me 1 keer kraakte en de volgende dag nergens meer last van gehad.
Als de reguliere geneeskunde niets meer kan doen wil ik de alternatieve geneeskunde wel één kans geven. Onder het mom van, nooit geschoten is altijd mis.

Quasi88 | 16-02-14 | 00:13

Ooit had ik last van vreselijke rugpijn en toen plotseling het weigeren van het linkerbeen. Het kwam door verkeerd zitten. Hernia geconstateerd en ook nog botontkalking. Operatie? Liever niet. MRI-scan, levenslang medicijnen. 5e ruggenwervel drukte op de tussenwervelschijf met als gevolg het afknijpen van de zenuwen die daar doorheen lopen.
Boekje gekocht "Nooit meer rugpijn". Oefeningen gedaan, bewegen. Gestopt met roken, immers nicotine heeft een slechte werking op de ontwikkeling van de tussenwervelschijven.
En dan kleine stukjes lopen, steeds verder, met af en toe een versnelde pas, joggen, eerst tien passen en dan langzaam opvoeren.
Toen rondom de buitenkant van de wijk gaan lopen, 5 kilometer. Steeds meer joggingpassen toevoegen, net zolang ik die 5 kilometer aan één stuk kon joggen. Dat duurde wel een jaar.
Dat heb ik drie jaar volgehouden maar toen kwamen blessures, achillespees en de knieën, ik word ook al weer een dagje ouder.
Nu loop ik hetzelfde circuit in een stevig wandeltempo met af en toe 50 passen hardlopen minimaal 2 keer per week binnen 50 minuten.
Resultaat: Inderdaad nooit meer rugpijn, geen medicijnen meer voor botontkalking (medisch gecontroleerd), een rustige ademhaling en hartslag, ondanks dat ik weer af en toe een sigaret rook.
Gewoon DOEN!

Toine Tussenbeen | 16-02-14 | 00:12

Als je in de snijzaal de wervelkolom gaat onderzoeken kom je erachter dat de wervels heel sterk met elkaar verbonden zijn door tal van ligamenten, spieren etc. Een beetje eraan lopen duwen en trekken (of"kraken") heeft echt 0,0 effect.

Kopernek | 16-02-14 | 00:03

Ik doe niet aan chiropractie, maar een zwaluw maakt nog geen zomer.

In de ortho-medische hoek worden relatief gezien meer missers gemaakt, maar daar mag u niets van zeggen, want u bent geen medisch expert.

Dit soort stukjes zijn semi-kritisch, maar meer hoef je hier ook niet te verwachten.

DonJohnson | 15-02-14 | 23:39

Vroeger werd de persoon die bedacht dat het beter was om je handen te wassen tussen het aanraken van patienten en/of lijken door de toenmalige mediche wetenschap belachelijk gemaakt en voor gek verklaard! Just saying.

Graftak | 15-02-14 | 23:38

Nou zal de alternatieve geneeskunde niet werken, maar de reguliere geneeskunde werkt voornamelijk goed voor de portemonnaie van de geneesheren en de medicijn
fabrikanten.
De patiënt, en zijn of haar gezondheid zijn slechts bijzaak.

de honden blaffen... | 15-02-14 | 23:18

@Samen een keer naar de osteopaat om de lange tenen te laten inkorten?
Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 22:30
Een keer geweest en daarna dagen lang schele hoofdpijn. Nooit meer! Kwakzalver ... *grinnik*

Litsehimmel | 15-02-14 | 23:08

@Boretti | 15-02-14 | 22:02
Ah een vakman. Ik hou van mensen die hun vak serieus nemen.

Bad Ass Justice | 15-02-14 | 22:44

Werveltjes onderaan goed gezet. Was wel fijn. Chiropractor ja. Gelukkig kan ik nu zelf een hoop doen, een ongevaarlijke oefening en scheelt tijd en een bom duiten:

Heb je wel eens last van onderrug pijntjes? Een steekje misschien? Het kan best zijn dat er dan iets scheef zit. Neem een camping of joga matje en ga op je rug liggen. Doe je handen onder je billen en flip je benen samen een paar keer omhoog. (Ja zo train je ook je buikspieren). Wellicht voel/hoor je nu wat verschuiven. Dat betekent dat het een en ander weer op zn plek is terecht gekomen. Dat komt omdat het gewicht van je benen een druk op diee onderkan uitoefent. Optioneel: trek ff je knieeen naar je gezicht. Is ook goed voor je onderrug. Draai je nu op je buik en gebruik je handen om omhoog te komen. Klaar.

Bad Ass Justice | 15-02-14 | 22:39

@ Litsehimmel | 15-02-14 | 22:17 |
Kijk.
Het zou zo maar kunnen dat we hetzelfde bedoelen.
Samen een keer naar de osteopaat om de lange tenen te laten inkorten?

Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 22:30

@Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 22:07
Een MT is dus een fysiotherapeut met een aanvullende opleiding. Waar het mij feitelijk om gaat is dat cervicale manipulatie niet zo "alternatief" is als gesuggereerd. Daarnaast is chiropraxie zelfs door de WHO erkend. Nederland en België erkennen chiropraxie niet en vormen daarmee een uitzondering op veel andere landen. Maar goed, "wat de boer niet kent ..." Wat mij verschrikkelijk irriteert aan dit artikel, en ook aan andere plempsels van VtK-lid A. Nanninga, is de eenzijdige berichtgeving.

Litsehimmel | 15-02-14 | 22:17

En toch.
Wie zit daar te minnen?

Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 22:12

@Litsehimmel | 15-02-14 | 22:02 |
U refereert aan Manueel Therapeuten.
Die hebben een vierjarige opleiding genoten na de basisopleiding fysiotherapie.

Fysiotherapeuten manipuleren niet. Manueel Therapeuten wel.

Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 22:07

"Het is gewoon een soort fysiotherapie."

Die vind ik de ergste van allemaal. Ja, mijn broodwinning en die probeer ik zo integer en deskundig mogelijk uit te voeren. Vakliteratuur bijhouden, nascholingen volgen, evidence based en practise based werken en constant kritisch op mijzelf zijn of ik degene ben die de beste therapie kan bieden. Kwakzalvers bevuilen ook mijn branche en deze lieden dienen met pek en veren over de grens gezet te worden.

Boretti | 15-02-14 | 22:02

Fysiotherapeuten manipuleren NIET
@Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 21:57
nvmt.fysionet.nl/actueel/nieuwsoverzic... En voortaan even eerst de materie beter inlezen voor de spuigaten worden open gezet, aub.

Litsehimmel | 15-02-14 | 22:02

Wie zit daar toch zo te minnen zonder argumenten?

Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 22:01

@ Litsehimmel | 15-02-14 | 21:56 |
Fysiotherapeuten manipuleren NIET

Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 21:57

Cervicale manipulatie, dat doen fysiotherapeuten ook. Zeg Annabel, zijn ze bij de Vereniging tegen Kwakzalverij allemaal zo rabiaat als jij?

Litsehimmel | 15-02-14 | 21:56

Na overleg met de scheepsarts zou ik zeggen: chiropraxie, osteopathie ... Mmmm.

Een goed opgeleide manueel therapeut is prima, staat in het BIG register en is daardoor via het tuchtcollege aanspreekbaar.

Kapitein Sjaak Mus | 15-02-14 | 21:56

William Shakespeare | 15-02-14 | 21:46
Geen idee wat de legitimiteit is achter uw artikel, maar 12% werking in vergelijking met een placebo is altijd nog beter dan een negatief resultaat.

Rommelende Onderbuik | 15-02-14 | 21:51

@Capy | 15-02-14 | 21:17
Te slap bindweefsel? Mocht t zo zijn, dan mag het 100% niet, maar dan gaan ze juist lekker tekeer, want het gaat zo makkelijk.
Maar gewoon naar het tuchtcollege gaan, anders verandert er nooit wat.. kost wat tijd, niet veel.. toch doen, aub.

Causa Sui | 15-02-14 | 21:41

Ik was in Haren | 15-02-14 | 20:46
U vat de kern van de zaak heel krachtig samen. Ik ben zkeer geen fan van de big pharma, maar om nu evidence based geneeskunde of voor mijn part modernere technieken als stepped wedge design nu gelijk overboord te gooien, getuigt van een immense domheid.

Omdat het ene niet perfect is en er ook minder goede mensen in acteren, hoeft men zich nog niet over te geven aan aantoonbaar verwerpelijke praktijken van irrationele fanatici.

Zorgverzekeraar CZ organiseerde in een jong verleden bedetochten naar Lourdes. Ik begrijp het economisch belang; geweldige placebo, voorkomt een hoop kosten! Maar helaas denken door dit soort praktijken het gros der NL'ers ten onrechte dat alternatief een "baadt het niet dan schaadt het niet" karakter heeft.

Rommelende Onderbuik | 15-02-14 | 21:37

Niet alleen chiropratie is ruk, ik persoonlijk ben in 1 sessie ff naar de klote geholpen door een cranio-sacraal therapeut... Door een aandoening aan het bindweefsel mag ik niet gekraakt worden, dus van specialist een verbod op chiropractie maar door een fout van mijn fysio bij zijn afwezigheid een vervanger gekregen die naast standaard fysio ook cranio-sacraal therapie deed. Volgens hem was dat de oplossing voor mij... Nou dat heb ik geweten maanden mank gelopen en mijn nek/schouders doen vanaf toen altijd pijn... Laat me echt nooit meer behandelen door een therapeut die een of andere vage opleiding heeft gevolgd, en een of ander kwakzalverig therapietje geeft. Bedankt lul met vingers!

Capy | 15-02-14 | 21:17

Ach veel mensen geloven er niet in, toch heb ik persoonlijk erg veel baat bij de sessies van mijn chiropractor - www.youtube.com/watch?v=UIabNqGnqn4

de grote Anti | 15-02-14 | 21:13

In het begin van het stuk waar als eerste naar gelinkt is staat "kunnen incidenteel leiden tot". Medicijnen hebben ook incidenteel bijwerkingen. Medicijnen zijn dus ook altijd slecht? Doktoren maken incidenteel fouten, maar niet meer naar de dokter? Ik ga maar niet uit van het "medisch" advies van Geenstijl, denk niet dat jullie doktoren zijn/in dienst hebben.

JackHair | 15-02-14 | 21:10

Omdat ik nogal wat lichamelijke klachten heb werd ik 20 jaar geleden bijna voor gek verklaard dat ik gewoon naar de fysio ging of naar de huisarts en niet naar de chiropractor.
Dat ik daar niet naar toe ging was volgens familieleden die een groot zweefgehalte hebben en werkelijk alles geloven op alternatief gebied zolang het maar NIET door de medische wetenschap wordt erkend, de reden, de enige reden dat mijn klachten niet overgingen, sterker nog, het was mijn eigen schuld, want ik ging niet naar de chiropractor, homeopaat, craniosacraaltherapie( bestaat echt), aurareading etc.
Nog steeds krijg ik verwijtende blikken dat het mijn eigen schuld is, had ik maar naar de chiropractor moeten gaan, toen. Valt niet mee om in een familie vol aluhoedjes te zitten. De bijna sektarische manier van alternatieve geneeswijzen aanhangen is gewoon bizar.

Tuinverlichting | 15-02-14 | 21:02

Ik weet het niet. Zoek bijvoorbeeld de Gerson therapie eens op het internet. Van de 250 uitbehandelde patiënten maakte hij er 248 weer beter. De getallen weet ik niet meer exact, maar het kwam er ongeveer op uit. En de man is het werken moeilijk gemaakt.
Zou de meneer nu werkelijk liegen?
En zou meneer Hamer tegelijk mét al zijn patiënten liegen?
Natuurlijk zijn er in het alternatieve circuit ook zakkenvullers en jokkebrokken, ook al is het uit onwetendheid, maar dat ze allemaal zouden liegen, dat gaat er bij mij niet in.
En er worden ook daar fouten gemaakt, dat is ook zo.

AntiSoof | 15-02-14 | 20:58

Weet je wie ook graag experimenteerde op anndere mensen?

Blote Bertus 2000 | 15-02-14 | 20:54

In Woensel-West is het hosselen en strugglen geblazen en schijnt de zon nooit.

Bigi Bana Boy | 15-02-14 | 20:47

a3aan | 15-02-14 | 20:41 |
In de reguliere geneeskunde worden 'menselijke' fouten gemaakt. De alternatieve geneeskunde is een menselijke fout op zichzelf.

Ik was in Haren | 15-02-14 | 20:46

Wat weet nanninga nou van deze materie? Overal worden fouten gemaakt. Alternatief en regulier

a3aan | 15-02-14 | 20:41

mom van avezaath | 15-02-14 | 20:25 |
Mensen die in dit soort geneeswijzen geloven, zijn niet wakker geworden, maar bevinden zich in een soort schemertoestand. Het lichaam is dan al actief, maar de geest werkt nog niet optimaal.

Ik was in Haren | 15-02-14 | 20:41

Ik mis Feynman die hier de mentaal gehandicapten de les leest!

Rommelende Onderbuik | 15-02-14 | 20:40

Het meest beangstigende is dus: ook deze mensen hebben stemrecht.

uberdude | 15-02-14 | 20:36

@drs. Hunebed | 15-02-14 | 19:57
Lees nog even terug wat u net schreef. En denk: wat zou mijn ruggwervel met mijn kattenallergie te maken kunnen hebben? Juist.

uberdude | 15-02-14 | 20:35

@mom

Jaloers zeker. Kan ik me voorstellen, als je kraanwater als geneesmiddel,kan verkopen zijn de potentiële winsten door een chronisch gebrek aan kosten nog veel hoger.

Jan de Schot | 15-02-14 | 20:31

Soms is Nederlands toch ook een heerlijke taal. Kwakzalver. Je ziet het een woeste reachuurdert anno 1800 met een kwast vol kalk op de dorpskerk smeren....

Parel van het Zuiden | 15-02-14 | 20:29

ZDEV | 15-02-14 | 19:38 | + 4 -
Precies. En een goed happy end doet een hoop lichamelijke ellende vergeten.

Pikkestrijder | 15-02-14 | 20:27

Of het afzetten van jouw linkerbeen terwijl het jouw rechter moest zijn, oh nee, dat past niet bij het geen Stijl Topic, ik moet het er vast mee eens zijn.

purkpurkson | 15-02-14 | 20:26

Gelukkig zijn/worden er steeds meer wakker. Wetenschap en wetenschappelijk
bewezen zijn DE kreten van deze tijd! Het is een MILJARDEN-industrie en daar mag koste wat kost niet aan getornd worden!!

mom van avezaath | 15-02-14 | 20:25

Het enige wat alternatieve geneeskunde kan bieden is hoop op herstel. Mocht je genezen door alternatieve geneeskunde, dan waren de lichamelijke klachten waarschijnlijk een psychisch probleem.

Ik was in Haren | 15-02-14 | 20:24

@gimme a beat,rix | 15-02-14 | 20:14
Bij geen behandeling was dit cijfer veel lager geweest?

miko | 15-02-14 | 20:23

Andersom kan natuurlijk wel. Dat mensen je op een aparte manier ziek maken.
DWDD presentator bijvoorbeeld geeft mij braak neigingen als ik hem alleen al op TV zie. de koude rillingen over mij rug en angstzweet alom.

miko | 15-02-14 | 20:22

Ik heb liever een goeie kwakzalver dan een slechte dokter.

VanBukkem | 15-02-14 | 20:21

De meeste kwakzalvers vind je natuurlijk in de 'normale' geneeskunde. Medisch handelen is de grootste doodsoorzaak in de VS. En het succes is erg minimaal. Als je echt beter wilt worden, zul je het toch heel vaak in het alternatieve circuit moeten gaan zoeken. Wel opletten, want daar lopen natuurlijk net zoveel charlatans rond als in het gemiddelde academische ziekenhuis, maar als je gewoon je koppie er bij houdt, is het alternatieve circuit je beste kans.

pokkejong | 15-02-14 | 20:18

De reguliere medische wetenschap is echt heilig...
Grmphh,hahahaha..
Met slechts 2615doden in 2013..

gimme a beat,rix | 15-02-14 | 20:14

pokkejong | 15-02-14 | 20:10 | + 1 -
Niets meer aan toe te voegen!

mom van avezaath | 15-02-14 | 20:14

Maar ga er maar eens aan staan. Het aantal redelijk intelligente personen die hier in geloven en het restje.
Met hun natuurbronnen, wichelroedes en andere rare zaakjes.

miko | 15-02-14 | 20:14

Ik vind het een teken van geestelijke armoede in dit land dat we van de lagere scholen geïndoctrineerde, weinig kritische pubers afleveren die graag Vara kijken (ipv informatieve en objectieve programma's), PvdA of GL stemmen (ipv partijen die tenminste nog een beetje goed plan met dit land hebben), India een spiritueel land (ipv een helse pot van groepsverkrachtingen), denken dat roken slecht is (ipv een natuurgeneeswijze ter ontspanning), denken dat Greenpeace een toffe club is (ipv een terroristische organisatie), kernenergie een duivels kwaad (ipv the way out) en alternatieve geneeskunde ok (ipv kwaadaardige kul).

Tenenkrommend. Dankzij onze hippe flower-power, babyboom-generatie zijn we niet alleen genoodzaakt de na-oorlogse wederopbouw maar ook de renaissance nog eens over te doen.

Rommelende Onderbuik | 15-02-14 | 20:13

duitse herder | 15-02-14 | 20:08 |
Er staat tekst bij het plaatje, dat maakt een hoop duidelijk.

Ik was in Haren | 15-02-14 | 20:11

Die gekke Nanninga is meer van de allesvernietigende chemokuurtjes en shit. Die zou genezing niet herkennen als het voor haar stond. Ze zou een heel geschikte artsenbezoekster zijn. Van die geindoctrineerde, napratende drones.

pokkejong | 15-02-14 | 20:10

Ja en wat is je punt Nanninga A. ?

duitse herder | 15-02-14 | 20:08

drs. Hunebed | 15-02-14 | 20:03
Ik heb het niet op die gasten..
Heb daar teveel ellende van gezien. Sommige mensen zullen daar gerust baat bij hebben, net als een placebo medicijn overigens.
.
Vergis u niet, het menselijk brein is makkelijker te beïnvloeden dan vaak wordt gedacht.
Maar goed, als mensen hier baat bij hebben, vooral doen. Maar dan niet achteraf bij de reguliere gezondheidszorg aankloppen en een partij gaan lopen janken.

Ommezwaai | 15-02-14 | 20:06

Aan de minnetjes bij de eerste 10 reaguursels te zien barst het hier van de wensdenkers.
Brrrr eng!

CynicalBastard | 15-02-14 | 20:05

Nee. Je oren van je hoofd laten blazen door geestelijk uitgedaagde dj's en technici; da's 'medisch verantwoord'. Volgens Bell dan...

Bezorgdenverjaagster | 15-02-14 | 20:05

Ommezwaai | 15-02-14 | 19:59 |
Gezonder dan ooit.

drs. Hunebed | 15-02-14 | 20:03

Mark Smith | 15-02-14 | 19:59
En die opvattingen zijn?

Ommezwaai | 15-02-14 | 20:00

Ommezwaai | 15-02-14 | 19:58 | + -1 -
Nee, staat haaks op mijn opvattingen.

Mark Smith | 15-02-14 | 19:59

drs. Hunebed | 15-02-14 | 19:57
En? Leeft ie dan nog?

Ommezwaai | 15-02-14 | 19:59

vaak regent het in Zuid Spanje als hier de zon schijnt dusss....

Worstjes | 15-02-14 | 19:59

Alternatieve geneeswijzen als chiropraxie zijn hét alternatief voor genezen.

Ik was in Haren | 15-02-14 | 19:59

Mark Smith | 15-02-14 | 19:54
"AUTEURS De redactie van Skepter is altijd op zoek naar auteurs die een interessant artikel kunnen schrijven."
Staat te lezen in dat blad.
Wellicht iets voor u?

Ommezwaai | 15-02-14 | 19:58

Na een bezoekje aan de chiropractor was een familielid toch echt het merendeel van zijn allergieën kwijt. Ik zie het persoonlijk als een aanvulling op de reguliere gezondheidszorg, niet als vervanging.

drs. Hunebed | 15-02-14 | 19:57

BekiekUtMoar | 15-02-14 | 19:43 |
body stress release, als je echt van je hernia af wilt.

irma zonderboezem | 15-02-14 | 19:56

Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet in het ziekenhuis terecht komt, geen plek met meer ziektekiemen en geen arts/verpleegkundige die z'n handen voor en na ieder contactmoment wast, zoals voorgeschreven door de WHO. Bovendien zijn de medische missers zo 'klein' als niet-voorgeschreven medicatie voorzetten ook al legio en dan nog moet je maar hopen dat de arts het juiste middel heeft voorgeschreven en/of dat je niet onder de bijwerkingen van dat medicijn bezwijkt. En als er dan wat fout gaat houden de artsen elkaar de hand boven het hoofd.

Dit zijn enkele van de vele incidenten die nogal, ahum... frequent voorkomen in het medische circuit.

Fluitkeutel | 15-02-14 | 19:55

Maar d'r nekpijn was wel weg.

Morris Stockwood | 15-02-14 | 19:52

Alan Harper?

Ashtrey | 15-02-14 | 19:49

Fouten in de chiropraxie zeggen exact nul over het aantal medische blunders in ziekenhuizen en de reguliere geneeskunde.

Mark Smith | 15-02-14 | 19:48

Ik wil zo'n kwakzalver ook wel even een behandeling geven.. Een keertje met de winterbanden erop en erover. Knapt ie van op.

Ommezwaai | 15-02-14 | 19:48

Ik produceer liever zelf kwakzalf.

Rest In Privacy | 15-02-14 | 19:46

@ZDEV | 15-02-14 | 19:38
precies, beter zachte handen dan helende hamers.

Causa Sui | 15-02-14 | 19:45

Vanwege flinke pijnen in de onderrug, die de fysio niet kon verhelpen, daar ook ooit belandt. Dom.
3 Maanden later had ik wel die hernia te pakken.

BekiekUtMoar | 15-02-14 | 19:43

Nou… Klazien kon er anders wat van!

pitsteen | 15-02-14 | 19:43

Commerciele geneeskunde, da's niks voor hippies.

Your interpretation | 15-02-14 | 19:43

ben totaal geen voorstander van kwakzalverij, maar huidige technieken in ziekenhuizen veroorzaken ook genoeg lichamelijk letsel. Puur vanwege het onkunde van artsen.

misterion | 15-02-14 | 19:42

Zolang er geen kinderen bij betrokken zijn kan het mij niet boeien. Sterker nog: laat mensen vooral dit soort oplichters bezoeken *voordat* zij aan kinderen gaan denken.

En laat Darwin goedkeurend toekijken....

Godsammekraken | 15-02-14 | 19:42

Chiropraxie is tevens een erkenning van pijn die niet medisch bewezen kan worden en dus een bevestiging voor de patiënten van iets wat er niet is.

Ik was in Haren | 15-02-14 | 19:42

Alle geneeskunde is alternatief. Want zonder geneeskunde ga je hartstikke kapot. Dus doe mij dat alternatief maar. Maar wel van mannen en vrouwen in witte jassen, die er tien jaar voor geleerd hebben en hun werkwijze baseren op feiten en empirisch bewijs.

Noem mij maar ouderwets.

SvennusMax | 15-02-14 | 19:41

"Kwakzalverij oorzaak zwaar lichamelijk letsel"
Helaas nooit van de kwakzalvers zelf.

Weet je overigens hoe alternatieve geneeskunde heet waarvan bewezen is dat het WEL werkt? Gewoon geneeskunde.

Nietvoordekat | 15-02-14 | 19:38

Oude hippies die met hamertjes op je wervels gaan tikken. Nee dan liever een masseuse.

ZDEV | 15-02-14 | 19:38

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl