Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De GGD: data-oogsten op scholen, via uw kind

GGDonderzoekje.jpgDe schoolarts, dat weet u nog wel. Een jaarlijkse ongemakkelijke sessie waarin u tegenover een wildvreemde dokter in uw ondergoed stond en letters op een kaart moest oplezen met afwisselend uw linker- en rechteroog bedekt. Daarna wegen, meten en een gehoortest. De arts krabbelde wat op papieren in een grijskartonnen map met uw naam op het tabblad, vroeg of u wel fruit at elke dag en dat was het dan weer. Dus als u anno 2014 van het supernifty geautomatiseerde informatiesysteem van de school van uw kinderen een mededeling ontvangt dat het weer tijd is voor de jaarlijkse check van de schoolarts, gaan er verder geen alarmbellen rinkelen. EN DAT IS WAAR U ZICH VERGIST. Want terwijl er ministers bijna struikelen over meta-data-schandalen, burgers zich druk maken om aftappen en u uw webcamlensje hebt afgeplakt met industriële kwaliteit Ondoorzichtbarium, vullen uw bloedjes op school deze vragenlijst in. (PDF) Tweede klas, dus dat zijn 13- en 14-jarigen. Hoi kinders, eten jullie wel fruit, hoe vaak neuken jullie en oh, zelfmoord, iemand? De GGD duikt hiermee in de gezinssituatie van elke burger in Nederland. Drank, drugs, seks, gezinssamenstelling, afkomst (hee is dat opeens niet meer racistisch, afkomst registreren?) en zelfs fukking energiedrankjes en gaming: alles wordt in kaart gebracht, opgeslagen en Big Brother mag weten waarvoor gebruikt. "Voor het welzijn van de kindertjes natuurlijk," aldus de GGD. Uh-huh. Maar zet uw wensbaby één vinkje naast het gemiddelde dan volgt er een gesprek met een hulpverlener en ergens op een ministerie komt er een rood vlaggetje naast uw naam. Bovendien worden de data ook gebruikt om 'gezondheidsprofielen' van scholen te maken en hoezo moet de postcode worden ingevuld? In het beste geval leidt dit tot custom made overheidsbetutteling op wijkniveau, maar wij moeten er niet aan denken wat er gebeurt bij een lek in het systeem of een gristelijke minister voor gezinszaken die hier beleid op gaat maken. U leert uw kind om niet zomaar zijn telefoonnummer te geven aan onbekenden, maar deze gegevens worden hem gewoon via de leerplicht ontfutseld als u niet oplet. Daarom: weiger uw kind mee te laten doen (lees HIERRR hoe), of strooi zand in de machine en leer uw gebroed trollen en pollfucken. Dat is sowieso een vaardigheid die ze niet leren op school en waar hij zijn hele leven plezier van kan hebben.

Reaguursels

Inloggen

"Vraag 37. Heb je wel eens zonder dat je dat wilde seksuele ervaring met iemand gehad? (Met seksuele ervaring bedoelen we alles van zoenen, intiem betasten tot naar bed gaan toe)"

Antwoord: ja met de schoolarts, directeur van de GGD en meester streng....

Zo probleem opgelost! Of is dat dan een "kringverwijzing" in het systeem?

P-eat-her | 13-02-14 | 07:32

Over WO2 gesproken: dat er databases zijn, centraal, waarin vanaf de geboorte precies geregistreerd staat welk kind een ernstige lichamelijke of verstandelijke handicap heeft vind ik een veel gevaarlijker idee dan de vragenlijsten die jullie hier bespreken.

hot thing | 12-02-14 | 20:44

geschiedenis vraagje.
Weet je wie ook dol op registratie en statistieken was?

Slappehap | 12-02-14 | 20:22

@Xirdalan | 12-02-14 | 16:32
Dat is niet waar. Belastingen gaan al decennia omhoog, en zeker de zorg (AWBZ, WMO en Jeugdzorg) nemen al jaren een steeds grotere hap uit de rijksbegroting.
Het enige waar je gelijk in hebt is dat die kosten veelal in steeds meer overhead en management gaan zitten. Daar zit voor gemeenten ook de rek, en daar zal fors op worden bezuinigd (en terecht) - dat kun je nu al in transitierapporten van gemeenten en GGD's lezen. Dat zal in elk geval de winst worden van de overgang naar de gemeenten. Het dilemma van de preventie blijft.

Stormageddon | 12-02-14 | 16:44

@Stormageddon | 12-02-14 | 15:53 | " Het gaat hier niet om wetenschappelijk onderzoek maar puur om monitoring. Met de beste bedoelingen hoor. (Hoewel: eigenlijk gaat het uiteindelijk om geld besparen.) "

Welnee joh! De bijdrages voor gezondheidszorg (lees: belastingen en premies!) blijven onder de meest gunstige omstandigheden gelijk, alleen gaan de bonussen en salarissen van al die (semi)overheidsbazen omhoog. Zo gaat het al DECENNIA (!) in Nederland, en tot nu toe windt nauwelijks iemand er zich voldoende over op. M.a.w. you get what you vote (pay) for!

Xirdalan | 12-02-14 | 16:32

Dat met dat rode vlaggetje, daar kan ik ook nog wat over zeggen. Verwacht geen bijzonder verhaal ofzo, dat is het niet. Maar goed, het is dus zo, mijn opa werkte voor een multinational, waardoor mijn vader in Tunesië is geboren. Niets bijzonders eigenlijk. Maar op zo'n vinkjesformuliertje staat alleen "geboorteland vader: Tunesië". Nou, dan krijg je opgetrokken wenkbrauwen en dergelijke. Toen ik als puber ging solliciteren bij de AH (waarom moet de AH in godsvredesnaam weten waar mn pa geboren is?) kreeg ik daar de nodige vragen over, want dat vonden ze wel vreemd (ik heb min of meer blond haar en blauwe ogen, maar dat vond men kennelijk toch weer fout om dat zo te stellen). Moraal van het verhaal, als je dus inderdaad één vinkje afwijkt, of erger nog, "Anders, nl....", dan gaan er vlaggetjes en wenkbrauwen omhoog. In mijn geval vrij onschuldig, maar denk hier alstublieft niet te makkelijk over, een dossier wordt aangelegd en God weet hoe lang bewaard.

Renkum0317 | 12-02-14 | 16:26

Worden deze gegevens gebruikt voor de opbouw van het Elektronisch KindDossier (in de wandeling het schaamhaardossier), dat minister Rouvoet in 2010 onder applaus van de Tweede Kamer heeft ingesteld? Ik durf er wat om te verwedden dat het zo is.

MAD1950 | 12-02-14 | 16:22

@BerendB | 12-02-14 | 13:04
Je hebt helemaal gelijk. Op zich. Maar is zo'n enquête als in dit topic de geëigende methode? Ik heb daar grote twijfels bij.

Stormageddon | 12-02-14 | 15:56

@hfakker | 12-02-14 | 12:54
Het gaat hier niet om wetenschappelijk onderzoek maar puur om monitoring. Met de beste bedoelingen hoor. (Hoewel: eigenlijk gaat het uiteindelijk om geld besparen.)

Wat ze willen is vroegtijdig signaleren van problemen. Welk kind ontwikkelt fysieke problemen (vroeg erbij zijn scheelt duizenden euri behandelkosten) maar ook: Wie is er een wandelend tijdbommetje, of in wel gezin lijkt het mis te gaan. Bij zulke ontsporingen gaat zo'n probleemkind de samenleving heel veel geld kosten. Een jeugdzorgtrajectje voor 1 geval kost zomaar een paar ton. Bij gezin multiple problem gezin loopt dat zomaar op naar een paar miljoen, zeker als daar ook nog een justitieel probleem speelt.

Probleem is bij deze dingen tweeledig: aan de ene kant willen we dat de overheid de gezondheidszorg zo goed en goedkoop mogelijk regelt en allerlei jeugdzorg en probleemgezinnen aanpakt en oplost, en het mag niet teveel kosten, maar preventie en preventief onderzoek met maar 1 doel: kostenbesparing op termijn vinden we ook niet kunnen. Daar zit de kneep.

Ik ben helemaal niet tegen monitoring en preventief onderzoek. Kinderen zijn in de leeftijd van 4-18 een beetje in beeld op school, en de schoolarts is bij uitstek de persoon om problemen in de fysiologische en psychologische ontwikkeling te kunnen onderzoeken. Leerkrachten kunnen wel iets signaleren, maar dat is hap-snap en hangt ook af van de voelsprieten van de individuele leraar. Erg nauwkeurig is dat niet.

De vraag is dan wel: Moet je dat met zulke vragenlijsten doen? Moet je dat allemaal vastleggen voor de eeuwigheid? Ik denk dat dáár de bemoeizucht doorschiet. Als preventie-onderzoeker wil je zoveel mogelijk data, dat snap ik wel. Maar het gevaar is dat die data niet voor dat ene doel wordt gebruikt. Het is een lastig probleem. Ik vind deze manier ook niet in orde. Ik snap de reden, maar het wringt. Heel erg.

En toch zul je iets moeten, zeker nu jeugdzorg naar de gemeenten gaat en 10% moet bezuinigen (WMO en AWBZ nog veel meer). Elke gemeente krijgt deze problematiek voor de kiezen. Wat doe je wel en wat niet? Laat je preventie gaan? Met 10 tot 20 gevallen in een langdurig zorgtraject is voor een gemiddelde gemeente jeugdzorg budget op. Moet je dan geen preventief onderzoek doen?
Of ga je dan de gemeentelijke lasten verhogen? Daar de gemeentelijke heffingen niet voor. OZB betaal je voor straten, straatverlichting en openbaar groen, niet voor (jeugd)zorg.

Enfin. Hier is het laatste woord nog lang niet over gezegd of geschreven.

Stormageddon | 12-02-14 | 15:53

Goedzo GS,stel dit zo vaak mogelijk aan de kaak. Pubers een vragenlijst laten invullen waarvan een volwassene zou zeggen: "gaat jullie geen fuck aan". Echt schokkend dat dit gewoon gebeurt, dat scholen hier aan meewerken.... Pffffff hoeveel euri zou zo'n school hiervoor krijgen? Data=money....

macflipper | 12-02-14 | 15:47

Het gaat de GGD geen fuck aan of je wel of nog geen schaamhaar hebt op je 14de. het gaat ze ook geen fuck aan of je wel of nog niet seksueel actief bent. Dit is namelijk privé. geef ze maar een foldertje mee over SOA.

nan6896 | 12-02-14 | 15:31

Goed geregeld en slim 'uitgedokterd' met het 'kinder- en burgervolgsysteem' / BSN.
Heb laatst ook weer een statistiek-lijst invullijst voor zelfstandigen van het CBS ontvangen waarbij ze het 'hemd van het bedrijf' en nog veel meer willen weten... Met daarbij inmiddels (nieuw) een verplichting bekrachtigd met hun bedrijging op straffe van een BOETE. Mooi dat ik dat niet ga invullen! Mijn gegevens zijn tot zover opvraagbaar bij de KvK en daar zullen ze het dan mee moeten doen. Ik zal dit aanvechten tot het bittere einde.
Maar je ziet, vragenlijsten gebaseerd op dit soort 'vrijwilligheid' zijn een hellend vlak in TapLand.
afdankert | 12-02-14 | 12:40 | + 5 -

Ja dat volk heb ik als zelfstandige vroeger zelfs aan de deur gehad, maar nooit aan toegegeven, ze wisten het zelfs zo ruig te maken om afschriften van het WVS aan me toe te sturen met de dreiging dat ik niet mocht weigeren, aan m'n hoela, intimidatie van de roverheid is mij inmiddels wel genoegzaam bekend.

PietGelukkig | 12-02-14 | 15:02

Xirdalan | 12-02-14 | 13:28 | + 1 -
Dit is op geen enkele manier de wil van het Nederlandse volk.

Onzin! Hier in Duitsland (Nazi regime en DDR) heeft men een paar harde lessen geleerd en zijn juist bewust veel overheidszaken gedecentraliseerd. Vraag de gemiddelde burger op straat wat ze van Facebook en de NSA vinden, en je hoort een heleboel gezonde scepsis.

Nederlanders daarentegen willen voor ieder wissewasje een overheidsbelangen- inspraak- en actiegroep. Voor zo'n beetje alles is er wel een Postbus 51 reclame en/of bijbehorende website waar de burger naar toe kan. Bang om ziek te worden? Lever je hele privacy over aan een (semi)overheidsinstantie en alles komt goed! Last van vliegtuiglawaai, een snelweg of vuurwerk: er is in 0031 vast wel een werk- en/of praatgroep voor te vinden!

Gek hè, dat je dan je privacy aan gort is, en de belastingen torenhoog...?

Xirdalan | 12-02-14 | 14:54

"Naar wie ga je toe als je problemen hebt of ergens mee zit?"

Naar de kerk. Maar dat staat er net weer niet tussen.

ProAsfalt | 12-02-14 | 14:47

"Heb je in de laatste 12 maanden er wel eens serieus over gedacht een eind te maken aan je leven?"

Dankzij het beste kabinet van na de oorlog dagelijks. Vooral omdat men dagelijks in de bijstand te werk wordt gesteld. En dat zijn niet de leukste werkzaamheden.

ProAsfalt | 12-02-14 | 14:46

Zo rollen we in 2014 met de semi-terreur overheid.
Bijzonder gevaarlijk.
BedrijfsTijgerT | 12-02-14 | 12:02 | + 31 -

Ja dat klopt, nadat ik 2x mijn paspoort was kwijt geraakt werd ik als 60 jarige ook al vermanend
en bedreigend toegesproken door de ambtelijke droplul van het gemeentehuis, ze houden je in de gaten.

PietGelukkig | 12-02-14 | 14:41

eastender | 12-02-14 | 13:47 |
Thanks.

Vanilla | 12-02-14 | 14:24

Een aantal vragen heeft trouwens gewoon betrekking op strafbare feiten (alcohol en drugsgebruik). Het is wachten op de eerste minister van justitie die de database opeist.

thefrost | 12-02-14 | 14:13

Hebben ze onderhand niet zo veel data dat er gewoon niets meer mee te doen is?

nikolaos | 12-02-14 | 14:01

Deze is leuk: Heb je wel eens softdrugs aangeboden gekregen (zoals hasj, wiet of GHB)?

GHB een softdrug? Je brengt de jeugd nog op een idee!

driekeernee | 12-02-14 | 13:54

Mijn kind (nu 14) was afgelopen jaar aan de beurt en wij hebben hem duidelijke instructie gegeven om deze vragenlijst NIET in te vullen.
Daarnaast hebben we in reactie op de brief van de GGD even gebeld dat we GEEN toestemming gaven voor deze controle. "ik zal het doorgeven meneer" was de reactie....
De reden waarom is slechte ervaringen met onze dochter, dat een schoolarts volkomen in paniek ging bij de kromgegroeide rug van onze dochter. Die was toen 10 en volgens die arts was het allemaal helemaal fout en zo. Geen (kinder-) arts die er ooit iets over had gezegd, maar goed. Na een jaar terugkomen (als het helemaal fout en zo was, waarom dan niet doorverwijzen????) bij diezelfde arts: nu wel alles goed...
Sindsdien geen schoolarts meer bezocht. We gaan wel naar de huisarts en eventueel naar de specialist indien nodig.

frenkievee | 12-02-14 | 13:52

Ik zal heel eerlijk zijn, ik weet echt niet of ik later nog aan kinderen moet beginnen omdat ik ze dan in een maatschappij drop waarbij je gewoon met een onzichtbare barcode op je voorhoofd loopt. Deze hele wereld is naar de teringtyfus geholpen, ik rouw.

Pork & Beans | 12-02-14 | 13:50

Verregaande overheidsbetutteling, DDR achtige praktijken. Afschuwelijk dat een school daar blijkbaar klakkeloos aan meewerkt.

Bobbbe | 12-02-14 | 13:48

Ik heb nog nooit voor een schoolarts gestaan en dus ook niet gebukt en ook niet AAAAAAaaaaaaaaa gezegd. Ik wist wel beter. Was veel te bang voor het hierboven geschetste: ik in mijn onderbroekie voor zo'n guur type dat de hele dag halfblote jongetjes en meisjes bestudeert en zich in de pauze opsloot om te fappen. Ik was overigens bang dat ik doorgestuurd zou worden naar de vee-arts, aangezien ik van jongs af aan nogal groots geschapen ben, ook van geest, LOL. In ieder geval, ik werd ook nooit opgeroepen. Is dit tegenwoordig verplichte kost? Ik ging naar school om iets te leren (ik typ dit met een strak gezicht; ik zou de politiek in kunnen gaan of misschien poker leren), niet om onder de loep te worden genomen door een schoolarts.

De Witte Wolf | 12-02-14 | 13:48

@Vanilla | 12-02-14 | 13:21
Dat noemen ze een code 7, het is een beperkte geheimhouding. Lees erover op www.mijnprivacy.nl van het college bescherming persoonsgegevens. Of zoek op basisadministratie personen en geheimhouding.

eastender | 12-02-14 | 13:47

Xirdalan | 12-02-14 | 13:28 | + 1 -
Dit is op geen enkele manier de wil van het Nederlandse volk.
Maar om een of andere reden blijven we "tactisch" op de gevestigde partijen stemmen en die hangen steeds meer en duidelijker een Linkse dictatuur aan.
Daarom willen deze partijen ook geen referenda. Dictaturen kunnen niet overweg met een wens van hun volk.

Moi2 | 12-02-14 | 13:45

""De resultaten van dit vragenlijstonderzoek worden gebruikt om alleen die leerlingen te selecteren voor een gesprek met de jeugdverpleegkundige waarbij er sprake is van risico’s voor de gezondheid.""

HOLY SHIT!
Dit moeten we natuurlijk niet willen! Zometeen gaan ze serieus kijken naar kinderen die 4 joints per dag roken of zien ze kids die 6 uur per dag tv kijken zonder groente maar met redbull als een probleem! Stel je voor dat ze dit soort gevallen gaan helpen. Dat moeten we echt niet willen als maatschappij.

BerendB | 12-02-14 | 13:42

De dokter keek bij mij wel in m'n broekje maar zag schijnbaar niks bijzonders. Maar schandalig ook weer meneer Nanninga, dit kan zo niet. We moeten ten strijde! Je zou je kind van school halen. Nou hebben al die linkse feministische mutsen diepe inkijk in de thuissituatie, geldproblemen, neuqt mammie met een ze, is pappie een potentieel gevaar na de echtscheiding, zit de dochter van 13 lekker in haar vel, allemaal aandachtspunten, allemaal meningen die tot feiten zijn te maken. Wat ontbreekt, hoe vaak belt mammie per dag met haar moeder en vriendinnen.

Ikbeneenzelfbouwer | 12-02-14 | 13:39

@Supersoul | 12-02-14 | 11:57
Ze zijn NIET anoniem, getuige de tekst:

De leerlingen ontvangen direct na het invullen van deze lijst digitale gezondheidsadviezen over allerlei onderwerpen (bijvoorbeeld alcohol-, drugsgebruik, voedingsgewoonten, etc.)

De resultaten van dit vragenlijstonderzoek worden gebruikt om alleen die leerlingen te selecteren voor een gesprek met de jeugdverpleegkundige waarbij er sprake is van risico’s voor de gezondheid.

Hoe definieer jij anoniem?

BekiekUtMoar | 12-02-14 | 13:37

Hallo Satan :
"De GGD regio Utrecht gebruikt Google Analytics"

hallevvezool | 12-02-14 | 13:36

Het was wachten op het moment dat "Ik heb niks te verbergen ze mogen alles van me weten" domheid, zijn tol begint te eisen.

Durereaguurder | 12-02-14 | 13:33

Triest, ik heb in militaire dienst gezeten om Nederland tegen dit soort (toen nog buitenlandse) overheden te beschermen.

Moi2 | 12-02-14 | 13:33

Het is een open geheim dat de betuttel- en registratiezucht van de overheid het de Duitsers tussen 1940-1945 wel erg makkelijk gemaakt heeft met het oppakken van Joden, en in 2014 hebben Nederlanders blijkbaar NOG STEEDS niets geleerd.

Nederlanders: het naïefst denkende volkje ter wereld.

Bij iedere inmenging van de (r)overheid in de privacy van de burgers haalt de gemiddelde Nederlander zijn/haar schouders op en laat zich brainwashen door de Staatsomroep dat het 'voor ons algemeen goed is', of het gaat over flitscamera's, trajectcontroles, digitale patiëntendossiers, biometrische data in onze paspoorten, Facebook profielen enz enz. Nederland MOET en ZAL een een totalitair communistisch landje worden!

Blijkbaar is de Nederlander zo extreem onzeker (ondank de immer parate grote bek) dat men zich alleen nog maar 'veilig' voelt in een collectieve Überwachungsgesellschaft, waar Vadertje Staat ieder detail van het leven beheerst, de "maakbare samenlevingsdroom" van links!

Xirdalan | 12-02-14 | 13:28

@eastender | 12-02-14 | 12:42 |

Wat voor geheimhouding kun je daar dan aanvragen? Heb er wel oren naar iig.

Vanilla | 12-02-14 | 13:21

Gelukkig dit soort formulieren nooit onder mijn neus gehad in mijn jeugd. Ik geloof ook niet dat ik hem zou willen invullen (toen&nu).

qweetnietveel | 12-02-14 | 13:19

Ho-Lie-Crap...

marcoplarco | 12-02-14 | 13:14

@miko | 12-02-14 | 12:54
Annabel lijkt me wel knijpbaar. De vrouwen die mij te grazen namen daarentegen waren verreweg de lelijkste die daar in de buurt zijn geweest.

Godsammekraken | 12-02-14 | 13:13

Dit gebeurt al een aantal decennia. Geen nieuws hier.

Romanov | 12-02-14 | 13:08

Nou, reken maar dat mocht mijn kleine dit ooit krijgen, ik hem zelf in ga vullen.

Dan komen ze bij de GGD te weten wat een échte troll kan met dit soort fyl-polls

R0BB3RT | 12-02-14 | 13:07

Yeah! Mol die pol op schol!

Geert Linkers | 12-02-14 | 13:06

prima lijstje.
volg die tikkende tijdbommen maar.
12 blikjes redbull op n dag en geen beweging. hangend achter de kwelbuis. respectloos gajes.
volgen en opvoeden. (als de ouders (m/v, m/m, v/v bi/v, bi/m, bi/m/v en/ of ouder m/v etc etc) het niet doen

Cousin Eddie | 12-02-14 | 13:05

@thefrost | 12-02-14 | 12:47 |
Ik vertrouw het voor geen meter dat die data in beperkte kring zal blijven. Na hoeveel 'aantekeningen' door 'professionals' in het leerling-volgsysteem zal je 'automatisch' bezoek krijgen van de dienst jeugdzorg die -indien het hen niet bevalt- je kinderen komen confiskeren?

afdankert | 12-02-14 | 13:05

Ja we moeten vooral bang zijn dat men een beetje in de gaten heeft wat de jeugd bezig houd en/of er relaties zijn tussen bepaalde problemen. We moeten al helemaal niet willen dat men oorzaak en gevolg aan elkaar kan hangen! Stel je voor. Zometeen gaat men nog beleid maken om kinderen te helpen.
Dit moeten we allemaal niet willen.
We moeten wel meteen in een verkrampte plasterk wil weten hoe vaak ik neuk houding kruipen en niks loslaten!

Wat we allemaal wel moeten willen is dat ze alles maar dan ook alles via twitter/facebook/instagram en vast wat nieuwere maar waar ik geen weet van heb social media alles op het net pleuren! Papa en mama hebben toch geen weet daarvan want die zijn ondertussen bezig hun radicale mening gekoppeld aan hun IP en of mac adres ook al op het net aan het gooien.

Terwijl ze dit doen maken ze zich ondertussen zorgen of de GGD een relatie kan trekken tussen gescheiden ouders en koters die 4 redbulls per dag drinken in combinatie met 8 uur gamen. Stel je voor zeg.

Wat een idioten hier....

BerendB | 12-02-14 | 13:04

Als je je om die vragenlijst al zorgen maakt, kijk eens naar de vragenlijst die bij het consultatiebureau krijgt als je net een kleine hebt gehad. Daarnaast is die lijst niet voor het consternatiebureau maar voor centrum jeugd en gezin of iets degelijks.

die is pas beneden aller peil. vragen als depressiviteit. slaat u uw partner, bent u in uw jeugd geslagen. drank en drugs gebruik etc. etc.

zelfs de opmerking dat ik pertinent weiger om het n te vullen omdat ik niet van de datamining ben staat nu genoteerd.

leon81 | 12-02-14 | 13:04

Tijdens mijn vorige carriere zat ik ook als "professional" in zo'n zorgnetwerk. Zaten allemaal "professionals" te klagen dat het zo moeilijk was om achter de deur te komen van kinderen waarover ze zich zorgen (ook zo'n geweldige term) maakten. Toen was er al zo'n GGD meut die deze vragenlijst voorstelde. Madam was slechts verpleegkundige maar deed alsof ze de schoolarts zelf was.Had nooit contact gehad met diezelfde zorgenkinderen maar had volgens eigen zeggen enorm veel ervaring. Goddank ben ik daar weg.

seasicksteve | 12-02-14 | 13:04

Bij een anoniem werknemerstrevredenheidsonderzoek had ik het afdelingsnummer met stift zwartgemaakt. Kreeg de volgende dag het verzoek om dat voortaan niet meer te doen.

Osdorpertje | 12-02-14 | 13:02

De tering... als die kids nog geen problemen hebben krijgen ze het wel van deze lijst.

trottle | 12-02-14 | 13:00

@__dictatuur | 12-02-14 | 11:51
Meestal leiden dit soort lijstjes tot wederom een of ander subsidie projectje.
fruit op school,banaan in de klas of iets dergelijks. Dan word er weer een stichting opgericht waar een of andere zweefteef en dwaaskaas zitting neemt om een sinaasappelen bij de zwaar ondervoede kinderen te krijgen

miko | 12-02-14 | 12:58

Zeeslot | 12-02-14 | 11:59 | (En al die mensen die geloven in geanonymiseerde data)

Uit datasets die zogenaamd geanonimiseerd zijn valt icm andere eveneens anonieme datasets vaak heel goed exact de juiste persoon boven te halen.

Dat is al bewezen toen Amazon in 2006 een grote geanonymiseerde dataset over internetgebruik publiceerde. Binnen no time had de NYT die gecombineerd met andere bronnen waarmee ze uit een record precies een 62 jarige vrouw uit eoa gat in de midwest wisten te traceren.

Van datasets is nooit met zekerheid te garanderen dat ze in combinatie met andere sets je identiteit niet prijsgeven.
Combineer die wetenschap met wat de overheidsinstanties nog allemaal meer van u bijhouden....

frotteurist frenkie | 12-02-14 | 12:56

Vanmiddag even een duidelijk gesprekje voeren met de kids.

Sunabalk | 12-02-14 | 12:56

Dit gebeurd al jaren bij mij in de lessen.
Wel even een opmerking. De ouders krijgen altijd een brief waarin duidelijk wordt dat de GGD op school komt met een vragenlijst over het welzijn van het kind.
Daarnaast vult ook de mentor een lijst in waarin hij aangeeft over welke leerling hij zich zorgen maakt.
Zelf ben ik blij dat het gebeurd, wij hebben echt niet altijd een idee wat er met een leerling aan de hand is, wat er in hem/haar omgaat. In de afgelopen jaren zijn er echt een aantal leerlingen geweest die op zo'n manier geholpen kunnen worden.
En Sander Dekker, lees even mee, het welzijn van het kind bepaalt in zo'n belangrijke mate zijn prestaties
Ben juist blij dat we verder kijken dan alleen maar een belachelijke taal- of rekentoets.

Mafijayo | 12-02-14 | 12:55

Overigens weet AnnaWilma Nanninga donders goed dat wetenschap afhankelijk is van wetenschappelijk onderzoek, waaraan data (empirisch onderzoek) onlosmakelijk verbonden is.
Geen wetenschap (oplossingen voor problemen, vooruitgang, nieuwe inzichten, these, hypothese, antithese, correlatie...) zonder data.
Dus is nu de data of de persoonsgebondenheid of de beveiliging je punt?

Qua aluhoedje: in De USA is 'angst' verspreiden verondersteld een middel van overheid en corporaties on de burger bang en consumerend te houden... (Bron: Bowling for Columbine)

hfakker | 12-02-14 | 12:54

@Godsammekraken | 12-02-14 | 11:48
En was doktor Annabel een beetje lekker?

miko | 12-02-14 | 12:54

@Mezelf en iedereen die op mij reaguurde: Er is wel een kanttekening, als deze informatie in de verkeerde handen valt (lees: zorgverzekeringen), dan zijn de rapen gaar. En vroeg op laat valt deze in die handen, feit! Dat is weer de keerzijde. Hoeft geen ramp te zijn, als we nu maar maatregelen (wetgevingen) maken die misbruik van deze info verbiedt. Met hele zware straffen.

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:51

Gezien het gemiddeld aantal reaguursels per topic lijkt het helder dat zulke s, dan, misschien, eventueel stukjes de burger niet erg boeien.

hfakker | 12-02-14 | 12:48

Cuyahoga | 12-02-14 | 12:43
Er kan bijvoorbeeld uitkomen dat gitaarspelen (creatief) rust creëert waardoor kinderen weer beter slapen. En games weer heel veel indrukken genereert waardoor kinderen weer heel slecht slapen.
Of misschien wel het tegenovergestelde.
Maar het haalt de Huub Stapels in deze wereld de wind uit de zeilen om zelf conclusies te trekken die er helemaal niet zijn. Want statistisch aantoonbaar.

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:47

Verder is dit gewoon weer een "het zal wel" of "stel dat" artikel.

Mark Smith | 12-02-14 | 12:46

vossejongk | 12-02-14 | 12:40
[email protected] laatste zin in combinatie met de rest van uw reaguursel. Wat mag die verdomd goeie persoonlijke reden dan wel niet zijn, en hoe komen ze daar achter?

Mark Smith | 12-02-14 | 12:44

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:17
Welke waarheid?
Welke waarheid toon je met deze statistieken aan?
Kinderen eten niet veel fruit en dan?
Is dat goed, is dat slecht?
Kinderen gamen veel.
En nou?
Moeten we nou allerlei Postbus51 spotjes gaan maken of moeten we Sharon Dijksma inschakelen voor een campagne om gamen tegen te gaan?
Want gamen is slecht, van GTA spelen worden kinderen seriemoordenaar en drugsverslaafd en van FIFA wordt je kopschopper.
Ik zie nergens vragen staan over bijvoorbeeld muziekinstrumenten.
Speel je een instrument, hoe vaak kom je daardoor slaap te kort, vind je het moeilijk om te stoppen met gitaar spelen?
Waarom is gamen iets van Satan, en een muziekinstrument iets van de correctmenschen?
Waarom is er subsidie op muzieklessen en niet op playstations?
Welke waarheid vertellen deze statistieken dan?

Cuyahoga | 12-02-14 | 12:43

De GGD, dat is dus de gemeente, dat is de overheid die informatie verzamelt waar de Stasi bij verbleekt. Inmiddels kijken 150 instantie met de gemeente mee en maakt men zich op om de gegevens te verhandelen gezien de vraag naar een 'Allround medewerker Burgerzaken met commerciële drive', de GBA- specialist. Vraagt allen geheimhouding aan- Dat zal ons niets helpen maar daarmee weten ze dat stiekum onder de mensen bekend is.

eastender | 12-02-14 | 12:42

Goed geregeld en slim 'uitgedokterd' met het 'kinder- en burgervolgsysteem' / BSN.
Heb laatst ook weer een statistiek-lijst invullijst voor zelfstandigen van het CBS ontvangen waarbij ze het 'hemd van het bedrijf' en nog veel meer willen weten... Met daarbij inmiddels (nieuw) een verplichting bekrachtigd met hun bedrijging op straffe van een BOETE. Mooi dat ik dat niet ga invullen! Mijn gegevens zijn tot zover opvraagbaar bij de KvK en daar zullen ze het dan mee moeten doen. Ik zal dit aanvechten tot het bittere einde.
Maar je ziet, vragenlijsten gebaseerd op dit soort 'vrijwilligheid' zijn een hellend vlak in TapLand.

afdankert | 12-02-14 | 12:40

Anoniem mijn reedt, ik had voor de lol een paar "verontrustende" antwoorden gegeven destijds en kon een week later ff apart komen om een gesprek te hebben met een medewerker van jeugdzorg, waar ik uiterst serieus mijn antwoorden bevestigde. Omdat ik destijds niet gek veel vrienden had en liever in m'n 1tje werkte (serieus, fuck gezamelijke schoolopdrachten) was dat natuurlijk uiterst verdacht. Gevolg een half jaar naar de psycholoog om te kijken of ik wel helemaal 100 was daarboven, voordat 't eindelijk doordrong dat ik de boel voor de lol zat te flessen.

Nope, ik zal mocht het zover zijn mijn kinderen nadrukkelijk meegeven dat ze dit soort lijsten moeten weigeren omdat anderen niks te maken hebben met hun doen en laten, tenzij er een verdomd goede persoonlijke reden voor is.

vossejongk | 12-02-14 | 12:40

dit soort gegevens gaan ongetwijfeld doorverkocht worden aan zorgverzekeraars.

--sql error-- | 12-02-14 | 12:40

Digitale vragenlijst Schoolkracht Voortgezet onderwijs, klas 2
Vraag 90 In welke klas zit je?
- Klas 2
- Klas 4

!? Strikvraag?

Sticky Rice | 12-02-14 | 12:30

Mijn dochter hoeft dit niet in te vullen. Punt. Uit.

Snorry! | 12-02-14 | 12:29

BedrijfsTijgerT | 12-02-14 | 12:25
Tuurlijk, als we allemaal 2000,- pppm neerleggen voor zorg dan gaat de kwaliteit ook omhoog. Dat is plan B.

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:29

de niet-anonieme vragenlijst die ouders moeten invullen voor hun kleuter in groep2 is minstens zo schokkend.

J_Pnd | 12-02-14 | 12:27

Als deze data al zo lang verzameld wordt voor het maken van beleid is het resultaat toch bedroevend? Of heeft iemand een voorbeeld van beleidsmaatregelen hierop genomen die tot een grote vooruitgang hebben geleid? De hamvraag: Waren we zonder al deze dataverzameling en beleidsmakerij veel slechter af geweest? Of hadden wij ons belastinggeld beter anders kunnen besteden?

Zephyr | 12-02-14 | 12:27

Dit is zo eng, zo ontzettend eng. Het kan kinderen aanzetten tot gedrag waarvan de kinderen daarvoor niet wisten dat het bestond. En privacy, in dit land? Dat bestaat niet. Het advies zal dan ook zijn om er een spelletje van te maken "wie is met stip de meest brave modelburger".

Wouterhetkanstouter | 12-02-14 | 12:26

De oplossing is even simpel als doeltreffend. Gewoon je kinderen instrueren hier niet aan mee te werken en de lijst oningevuld weer terug in te leveren. Fuck em!

WatZalIkErvanZeggen | 12-02-14 | 12:26

Haatgenerator | 12-02-14
Dat heeft enkel met geldgebrek en personeelstekorten te maken.

BedrijfsTijgerT | 12-02-14 | 12:25

1984 werd 2014

mase | 12-02-14 | 12:24

“Secrets are lies, sharing is caring and privacy is theft”

Bertus Brulbroek | 12-02-14 | 12:23

BedrijfsTijgerT | 12-02-14 | 12:17
ik weet zelfs zeker dat ik buiten alle kaders val. En mijn kinderen hebben ongetwijfeld ook de lijsten in moeten vullen. Maar vreemd, ik heb geen bezoek gehad, geen alarmerende telefoontjes, geen extra onderzoeken, geen jeugdzorg. En met mij ook niemand anders. dus het valt allemaal best wel mee.
Iedereen kankert op de gezondheidszorg maar zonder informatie zal het ook wel nooit iets worden.

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:22

@Cuyahoga | 12-02-14 | 12:15
Het 1 sluit het ander niet uit: verlegen puistenkoppen + drank = neuqon.

steven paul | 12-02-14 | 12:22

Als ze de laatste vraag, met het antwoord "Het gaat niemand wat aan hoe ik leef." nou als eerste hadden gesteld was dat wel zo fatsoenlijk geweest.

stom schaap | 12-02-14 | 12:21

Je bent niet verplicht het in te vullen, kreeg ook eens een vragenlijst via de kinderen die gingen over het 'drankgebruik van de ouders'.
Dus die nam ik mee naar de 'zitting' aldaar en vroeg de vraagster eens even door over haar drankgebruik (ik moest toch in schatten of zij wel in staat is een juist oordeel te vellen, het betreft immers mijn kinderen), daarna zou ik de lijst invullen.
Die kop vergeet ik nooit meer. Lijstje verdween in de prullenbak.

Causa Sui | 12-02-14 | 12:19

Lijkt heel erg als je het zo brengt maar als je er even over nadenkt is dit onmisbare informatie voor deze instanties om hun beleid op te baseren. Probleem is namelijk als ze het niet doen ze dus ook niets weten van wat er speelt bij jongeren.

Maar dan straks ook niet zeuren als jouw kind wat heeft en je dan gaat klagen bij de desbetreffende instanties dat ze er niks van snappen.

Maar het blijft wel dubbel, het is wel heel erg diepgaand zo.

sauruss | 12-02-14 | 12:18

whahahaha ook een uitleg bij de betekenis van het woord ''fruit'' geven

boerenkoolstamppot19 | 12-02-14 | 12:18

Iedereen die dit bagataliseert:
Ze kijken hiermee ruim achter uw voordeur. En aangezien er achter elke voordeur meer gebeurt dan u en ik kunnen waarnemen is het risico bijzonder groot dat u, als ouder, ergens buiten het, door hen opgestelde kader valt.

Maar we hebben niets te verbergen he ...

BedrijfsTijgerT | 12-02-14 | 12:17

Cuyahoga | 12-02-14 | 12:12
"Aan de hand van dit soort onderzoeken worden miljarden subsidie besteed, terwijl de conclusies die men trekt niet wetenschappelijk onderbouwd zijn."
.
Dus wel statistisch onderbouwd.
En dat zie ik een stuk liever "onderbouwde" conclusies ala Stapel. Want niet is zo makkelijk als zelfaangenomen waarheid perfect onderbouwen. Soort van "Stapelen". statistieken is één van de weinige methodes om de waarheid echt aan te tonen (mits goed gedaan)

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:17

@steven paul | 12-02-14 | 11:54
Precies: Meten is weten, alleen als je weet wat je meet.

frank87 | 12-02-14 | 12:16

Kan me herinneren dat ik vroeger in VWO3 een progressieve maatschappijleraar had, die ook wel eens een enquete over drank en drugs had gedaan.
Bleek de helft van de klas te zuipen en te neuqen, dat wil je niet weten.
Terwijl de meeste acnéhoofden al verlegen werden als ze naast een meisje moesten zitten bij scheikunde.

Dus ik durf te beweren dat de meeste niet naar waarheid ingevuld worden. En nogmaals, er wordt voor miljarden beleid gemaakt naar aanleiding van de resultaten.

Cuyahoga | 12-02-14 | 12:15

We kunnen toch wel vertrouwen op de goede beveiliging van gegevens bij de GGD Utrecht?

Kijk hier een onbeveiligd formulier (geen https) voor het melden van mishandeling, compleet met de meest privacy gevoelige info die je maar kan verzinnen:

www.ggdru.nl/themas/zorg-en-overlast/m...

NL66278 | 12-02-14 | 12:15

Geldt dat ook voor honden?

duitse herder | 12-02-14 | 12:14

Gewoon junior op pad sturen met een stempeltje:

"Gaat je geen reedt aan" (let op de t!) en een reeds afgevinkt hokje erachter.

Goeiendagschotel! En er zijn ook nog reaguurders die menen dat dit anoniem is? Joehoe! Doe eens wakker worden!

Ik mis overigens de vraag over schaamhaar; maar die moffelen ze er de komende jaren wel een keer in.

De Droit | 12-02-14 | 12:13

Ho Lee Fuk.
Aan de hand van dit soort enquetes wordt in Nederland beleid gemaakt.
Stel dat er een paar kindern invullen dat ze veel gamen en wel eens energy drinken en enkele van hen hebben wel eens aan zelfmoord gedacht, dan kopt het Journaal en Nu.nl met:
‘Gamen en energy leiden tot zelfmoord onder jongeren’

Aan de hand van dit soort onderzoeken worden miljarden subsidie besteed, terwijl de conclusies die men trekt niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
Had Leon de Winter degene die dit bedacht heeft maar en paar keer goed op zijn bek geslagen.

Cuyahoga | 12-02-14 | 12:12

Het volledig vals invullen wordt aan de lopende band gedaan, voor zover ik dat kan zien...

brekebeen | 12-02-14 | 12:09

Nee, laten we de kinderen met een aluminium hoedje op naar school sturen, dat helpt.
Ik vind het bijvoorbeeld eigenlijk best goed dat we nu ook echt vast kunnen stellen dat er meer ziektes zijn in de biblebelt vanwege "inenten is satan".

Haatgenerator | 12-02-14 | 12:09

Gewoon ziek zoiets. Jammer dat ik dit waarschijnlijk ook vroeger ingevuld heb. Beetje alles ontfutselen van een onwetend en onschuldig kind.. Het lijkt the matrix wel.

Jappio | 12-02-14 | 12:07

"Mijn pappa rookt altijd van die extra grote sigaretten van twee vloeitjes en met dat groene spul erdoor. Maar dat is goed voor pappa, zegt pappa, want daar wordt ie rustig van."

VanBukkem | 12-02-14 | 12:07

Op je hand blazen niet vermelden.. maar gestopt met lezen.

bovenste_plank | 12-02-14 | 12:06

Volledig vals invullen en de database vervuilen.

Getson | 12-02-14 | 12:05

Niks mis mee.
Van alles word sensatie genaakt.
Is volledig anoniem.
ehhhh, wat doet Geenstijl met onze maildressen eingelijk.

Zo door naar PVV ?

bastemeijer | 12-02-14 | 12:04

Ik moest tien jaar geleden al zo'n formulier invullen, inclusief naam e.d. Niets nieuws dus.

De Heilige Fappert | 12-02-14 | 12:03

Een klein beetje overdreven, maar toch:
2 keer niet meewerken aan dergelijke onderzoeken en er volgt een gesprek eventueel met jeugdzorg e.d.. Het rode balletje gaat dan gewoon rollen en het rode vlaggetje wordt uitgehangen.

Zo rollen we in 2014 met de semi-terreur overheid.
Bijzonder gevaarlijk.

BedrijfsTijgerT | 12-02-14 | 12:02

Alsof de gemiddelde 13- of 14-jarige zo'n lijstje eerlijk zou invullen...

Kobus | 12-02-14 | 12:02

Die vragenlijst lijkt meer op een intakeformulier voor de Jellinek-kliniek of de Brijder-stichting.

FrankVeer | 12-02-14 | 12:01

Ja lekker anoniem, postcode + gezinssamenstelling + afkomst ouders + leeftijd kinderen, dan kom je in mijn buurt redelijk op mijn adres uit...

Lalala Geld! | 12-02-14 | 12:01

Wtf! Die vragenlijst lijkt op een intakeformulier voor een kliniek. Het hemd wordt van je lijf gevraagd. In navolging van @Idontgiveafunk, jongens en meisjes, op de voorkant van dat boekwerk schrijven: "Gaat je niets aan".
En daarna lekker doorpuberen want die puistne gaan niet weg door de schoolarts.

Oktoberfest | 12-02-14 | 12:00

Het lijkt een anonieme vragenlijst te zijn(?).
Maare, ik doe zelf wel eens wat marktonderzoek en uh, een lijst van bijna 100 vragen gaat niet werken hoor. Denken die GGD-ers nu echt dat je na vraag 31 nog serieus en doordacht antwoord gaat geven als puber.

Pieleke | 12-02-14 | 12:00

Goed stuk maar je mist het punt Annabel.... deze info wordt al jaren verzameld en is enorm belangrijk voor scholen en ggd om beleid te bepalen. De resultaten worden anoniem verwerkt en er kan dus nergens een "vinkje" bij een naam worden gezet.
Vaak ben ik tegen een overijverige datavergarende instantie of overheid maar dit is m.i. nu net een voorbeeld waar het wel goed en nuttig is zonder dat de privacy van de kids wordt geschonden.

Zeeslot | 12-02-14 | 11:59

@Fat_NL | 12-02-14 | 11:54
Het is niet anoniem, Dik Trom. Niet.
*De resultaten van dit vragenlijstonderzoek worden gebruikt om alleen die leerlingen te selecteren voor een gesprek met de jeugdverpleegkundige waarbij er sprake is van risico’s voor de gezondheid*.
Leugenaar. Wat is je naam?
www.ggdru.nl/themas/jeugdgezondheid_va...

Lewis Lewinsky | 12-02-14 | 11:59

Het gaat alleen maar om metadata. Dus wanneer en hoe lang uw kind bij de schoolarts is geweest. Dus niets over de inhoud of de uitkomst van het medische onderzoek [/exit Tapsterk-modus]

goedverstaander | 12-02-14 | 11:58

Gewoon een ADHD-vragenlijst, maar dan een versie aangepast op de doelgroep. Zelf heb ik samen met kinderen ook van die dingen ingevuld, maar dan ging het om serieuze vermoedens van die stoornis. Om dit door alle kinderen in te laten vullen is belachelijk, vooral omdat slechts 1 à 2 % van de kinderen die stoornis heeft.

brekebeen | 12-02-14 | 11:58

Voor zover ik kan zien zijn de vragenlijsten anoniem. Het is goed en nuttig dat het gedrag van de jeugd in kaart wordt gebracht. Je hebt statistieken nodig om beleid te kunnen bepalen, zo werkt dat.

Supersoul | 12-02-14 | 11:57

Gelukkig heb ik mijn kinderen (die deze leeftijd nog niet bereikt hebben) al geleerd dat ze nooit zomaar gegevens achter mogen laten. Altijd eerst overleggen met mij. Dit soort lijsten zal ik niet toestaan om in te vullen. Ik kreeg laatst ook een kaartje mee van de schooltandarts. En als ik invulde dat ik geen gebruik wil maken van die gasten, ik dan zo vriendelijk wil zijn om de BSN van mijn kinderen wil invullen. Fokkers. Dacht het niet

deministerpresident | 12-02-14 | 11:56

Wat is dit voor een droevig artikel dan? Naast het feit dat dit onderzoek al meer dan 20 jaar plaatsvind is het ook nog eens anoniem en bijzonder zinvol om een goed beeld te krijgen van oorzaak en gevolg van het handelen van jongeren.

Moeten we nu alles waar expliciet om gegevens wordt gevraagd affakkelen, terwijl mensen schouderophalend een volledig persoonprofiel met where-abouts van uur tot uur ongemerkt van zich laten maken?

Wees blij dat iemand tenminste nog zijn best doet om een relatief nette manier alles van je te weten te komen. En een klein extraatje: als je niet wil, hoef je hem niet in te vullen. Die keuze heeft Tapsterk je tot nu toe niet gegeven Nanninga.

Fat_NL | 12-02-14 | 11:54

Zou "ik neuk jullie allemaal de moeder" nu een gewilde of ongewilde seksuele ervaring zijn. Dat haal je weer niet uit zo'n vragenlijst.

Borrelende Boris | 12-02-14 | 11:54

@one hobo | 12-02-14 | 11:52
"Door meten is weten" - H. Kamerlingh Onnes
Dat is geen subtiel verschil.

steven paul | 12-02-14 | 11:54

Ach, als Plucheplaksterk het niet met volwassenen afkan, dan gebruikt ie hiervoor toch gewoon onze kinderen?

Ommezwaai | 12-02-14 | 11:53

Misschien is de combinatie afkomst en papa/dochter sex wel een reden om het alarm niet af te laten gaan.

Febofiel | 12-02-14 | 11:53

Meten is weten Nanninga.

one hobo | 12-02-14 | 11:52

Ik mis de vraag over hoe vaak ze het woord kenker gebruiken, per minuut....

Bert van Ernie | 12-02-14 | 11:52

Stel je voor dat je iemand hiermee zou helpen zeg... Dat moeten we niet willen met z'n allen toch?

__dictatuur | 12-02-14 | 11:51

ja BIG DATA gaat het helemaal worden volgens RTL 4 (en Tapsterk)

(c)ZWITSUL | 12-02-14 | 11:51

repeat after me ' Gaat je niets aan!'

Idontgiveafunk | 12-02-14 | 11:50

Ach, ik heb toch niks te verbergen....?
En ook al had ik het, dan nog maak ik geen schijn van kans tegen de datamaffia!

Gezwel | 12-02-14 | 11:50

Nanninga is duidelijk vrouw, want elke man heeft maar 1 herinnering aan de schoolarts. Dat zo'n arts (altijd een lelijke vrouw, maar dat je was puber, dus nou en) je aan de ballen voelde en je voorhuid afstroopte om te kijken of dat wel in orde was. Jummie, jummie.

steven paul | 12-02-14 | 11:49

Bij de schooldokter denken de jongetjes vooral aan op je hand blazen.

très cool | 12-02-14 | 11:48

Wij werden ook in onze ballen geknepen door de dokter Annabel!!

Godsammekraken | 12-02-14 | 11:48

Vanavond maar even instructies aan de kids mee geven.

Idontgiveafunk | 12-02-14 | 11:48

De autoriteiten maken een omtrekkende beweging rond het 'geheime' Elektronisch Patiënten Dossier. Alles ligt gewoon op straat. Laat u zich niets wijs maken.

goedverstaander | 12-02-14 | 11:48

Ah, we leren kinderen al op de school het principe van geen privacy kunnen hebben. Fuck me.

Klaus Herzog | 12-02-14 | 11:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken