Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zie je wel: Efteling is racistisch

eftelingisracistischman.jpgDe parodie is ingehaald! Een Amerikaanse tuthola heeft de Efteling bezocht en vond het plaatje van de neusbotneger zwaar racistisch. De Telegraaf gelijk overstuur. Goh, waar hebben we dat eerder gelezen? Wie noemde de Efteling ook al weer een eerder een vuig racistisch park? O ja, de GeenStijl. Wij zagen deze discussie namelijk al een beetje aankomen. Niet dat je daar veel voorspellende gave voor hoeft te hebben, alles is immers racistisch tegenwoordig. En zeker in de Efteling. Het vliegende tapijt is kwetsend voor Arabieren. De laven zijn kwetsend voor lilliputters. Het sprookjesbos is kwetsend voor gristenen. De toegangsprijs is kwetsend voor iedereen met gezond financieel verstand. En ga zo maar door. Zoals we al zeiden, het is niet zo vreemd dat de Efteling het favoriete pretpark van Geert Wilders is, racisme en discriminatie worden daar gevierd alsof het een groot feestje is. Alleen maar karikaturen. Alsof goedverdoemme elke Hollander kan vliegen, Efteling! En o ja, Efteling, niet elke Jan heeft een lange, uitschuifbare nek. En niet elke Gijs heeft obesitas. Maar het is wel heel kwetsend voor elke Jan met een lange nek en elke Gijs met een gulzige vreetbek. Zouden jullie deze stigmatiserende karakters ook gelijk kunnen vernietigen? Nu jullie toch bezig zijn. Maar goed, het punt blijft natuurlijk -net als bij Zwarte Piet- als je dit soort dingen zwaar racisme gaat zien, schort er meer aan je eigen wereldbeeld dan aan dat van de Efteling. En door hier overstuur van te raken, verdwijnt het echte racisme waar mensen daadwerkelijk last van hebben volledig naar de achtergrond en ben je vooral inflatoir bezig.

Reaguursels

Inloggen

Wat een overtrokken lulverhaal. Soms is GeenStijl geweldig als weer eens een politicus horizontaal, langdurig en terecht over een tuinhark getrokken wordt, maar dit is schermvulsel.

"Six months later my daughters are still clamoring to return to "Fairyland." "My favorite thing was everything!" the oldest recently announced. Even my husband has been talking it up."
Kan het nog positiever? Ze heeft eigenlijk de pest aan het hyper-commerciële Disney en vindt aardig alternatief met iets dat zij als een smetje ervaart. GutoGut Telegraaf over de zeik. Man-man-man.

Verder eindigt ze met: "And steer clear of Monsieur Cannibale." Soort van waarschuwing, heel netjes eigenlijk.
Salut! Evocatus

Evocatus | 08-02-14 | 10:44

Toch zie je op steeds meer plekken in heel Nederland van die Fata Morgana's opduiken. Als je daar als Nederlander over begint wordt je ook meteen voor racist uitgemaakt.

Mastermattie | 08-02-14 | 09:18

-weggejorist-

Cajosh | 08-02-14 | 07:20

Misschien wordt het wel eens tijd die attractie op de schop te gooien. Het stereotype an sich kan ik me niet druk om maken, maar zo'n tentoonstelling van nationale stereotypen doet anno 2014 wel wat oubollig aan.

Doldwaas | 08-02-14 | 04:48

Van een terzijde opmerking in een Amerikaanse krant (die verder best enthousiast is over de Efteling) een volledig uitgesponnen sensatieartikel maken. Dat kan de Telegraaf dan weer wel.

Doldwaas | 08-02-14 | 04:38

@Pierre Tombal | 08-02-14 | 00:28

We zitten op een doodlopend spoor. Ik heb mijn punt gemaakt. Door hier nog inhoudelijk op te reageren val ik in herhaling.Omdat ik niet verwacht dat een van ons gaat toegeven laat ik het hierbij. Je grapje dat ik te veel tussen de regels door lees vat ik op als een persoonlijke aanval. Alsof ik overal iets achter zoek, terwijl dit niet zo is. Mijn naam is een verwijzing naar de serie the wire. Ik heb genoten van je argumentatie en waardeer je vasthoudendheid.
Weltrusten.

readbetweenthelines | 08-02-14 | 01:17

@readbetweenthelines | 07-02-14 | 23:06
Overigens benoemt ze ook niet de sprookjes zelf "obscure", maar de oorsprong van deze sprookjes vanwege dat deze niet in de sprookjesverzamelingen van de gebroeders Grimm of Anderson staan. Kan je ook gewoon uit de tekst halen, zonder tussen de regels te hoeven lezen.

Pierre Tombal | 08-02-14 | 00:28

@readbetweenthelines | 07-02-14 | 23:06
"for instance" = bijvoorbeeld, onder andere
.
Dat gebruik je niet om een enkele situatie aan te duiden. Ergo, er is meer. Minder tussen de regels in lezen, soms staat het er gewoon al in klare tekst geschreven.

Pierre Tombal | 08-02-14 | 00:15

@readbetweenthelines | 07-02-14 | 17:18
Het is vooral de geschiedenis ontkenning, er leefde nogal wat kannibalen daar.

Bad Ass Justice | 07-02-14 | 23:35

Het wordt tijd dat we wat een paar honderd lange afstand raketten bouwen met nucleaire koppen en wat kernproeven gaan doen in de buurt van Sint Maarten. Misschien is dan het gezeik van die Amerikanen eens afgelopen.

Bad Ass Justice | 07-02-14 | 23:32

@Pierre Tombal | 07-02-14 | 22:09

Hoewel ik het minnetje niet heb gegeven, neem ik voor het gemak maar even aan dat jij dit ook niet bij mij hebt gedaan.Mevrouw heeft alleen kritiek op monsieur cannibale ,omdat het racistisch zou zijn.
.
There was an unpleasant side to Efteling: The way dark-skinned people were depicted at a carousel-like ride called Monsieur Cannibale, for instance, an enormous figure wore a chef's hat on his head and a spoon through his nostrils—a racist throwback to the days of the Dutch East India Company that made for more explaining.
.
De verwijzing met de VOC slaat kant nog wal. Ze beticht echter geen enkele andere attractie van racisme. Alleen monsieur cannibale zou volgens haar een verkeerd beeld geven van mensen met een zwarte huidskleur. Dat ze sommige sprookjes obscure noemt heeft niks met racisme te maken. Je kan obscure in deze context niet letterlijk vertalen naar het Nederlandse obscuur. Ze wil hiermee zeggen dat de sprookjes vroeger een stuk groffer en bloediger waren dan de Hollywood versie die haar kinderen kennen.
.
Ik heb nu meer dan genoeg tijd besteed aan het verdedigen van een American soccer mom.Helemaal omdat ik in mijn eerste reaguursel de hypocrisie van mevrouw Williams al heb besproken.

readbetweenthelines | 07-02-14 | 23:06

@readbetweenthelines | 07-02-14 | 19:06
Dat laat je dan niet merken in je oorspronkelijke bericht en tevens niet in je antwoord. Dat je mij in je verongelijktheid ook nog eens een extra minnetje cadeau doet verandert daar verder niks aan.
.
Monsieur Cannibale is niet het enige punt van racisme kritiek dat mevrouw ten aanzien van de Efteling heeft. Indien een of andere "black depiction is scandalous" commissie dus ooit iets te zeggen zou krijgen over de Efteling zou er dan ook wel wat meer gecensureerd worden dan uitsluitend die ene attractie. Dat mevrouw zich in algemene zin positief uitspreekt over de Efteling kan helaas niet haar negatieve inslag verhullen, waaronder het als "obscuur" benoemen van sprookjes die ze niet kent en de absolute fail om de racismekaart te trekken voor alles dat ze graag anders had gezien. Als ze nog een keer langs wil komen om hier geld uit te geven zal dat ongetwijfeld enkele middenstanders gelukkig maken, maar wat mij betreft kan ze beter gewoon in Mississippi blijven. We hebben hier van onszelf namelijk al meer dan genoeg Quincy's.

Pierre Tombal | 07-02-14 | 22:09

Kunnen de Negerts nu weer eens ophouden met zeiken? Ze hebben hun jaarlijkse zeikmomentje met 5 december gehad; nu mag iemand anders weer zielig doen. En die hypercorrecte linkse bleekneuzen moeten helemaal hun becque houden.

Hommel | 07-02-14 | 19:30

@Pierre Tombal | 07-02-14 | 18:28

Volgens mij heb ik het artikel perfect begrepen. Ik snap je punt dan ook niet helemaal.

readbetweenthelines | 07-02-14 | 19:06

"In de VS was de Efteling allang aangeklaagd en hadden ze monsieur cannibale vervangen".
readbetweenthelines | 07-02-14 | 17:18
.
Je hebt het artikel niet goed gelezen. Monsieur Cannibale wordt niet aangehaald als HET racistische element in de Efteling, maar als voorbeeld; ogenschijnlijk wel het element dat door mevrouw als meest beledigend wordt opgevat, maar dus niet de enige.

Pierre Tombal | 07-02-14 | 18:28

Die Amerikanen blijven ook een stel randmegeaulen met beperkt zicht...

dikkebier3lul | 07-02-14 | 18:12

Ga es allemaal deaud met dat gejank over rascisme. Als iets leuk is, dan is het leuk, ook als het rascisme is.
.
Dit is ook weer iets waar niemand de link legt met rascisme, totdat er iemand over begon.
.
Los daarvan: de meeste amerikanen vallen in de categorie 'triest en als in de handleiding niet expliciet vermeld wordt dat poesiemauw niet in de magnetron mag, ik dat zelf kan bedenken want ik ben te dom om zelf te denken. Eerst de shit in je eigen land oplossen. Als het je hier niet bevalt, blijf dan weg.

Pikkestrijder | 07-02-14 | 18:11

Totale scheiding van rassen is dé oplossing. Heeft niemand meer wat te zeiken en voelt niemand zich ooit nog gekwetst.
Nummers 39 met rijst naar Azië, négerrrrs naar l'Afrique en naar den eylanden met palmbomen, wittemannen naar Groot-Europa, morenootjes naar Zuid-Amerika, enge gevaarlijke mannen met baarden en hun onder een doek verstopte wijfjes naar het Midden-Oosten, Eskimo mannetjes en vrouwtjes naar het koude Noorden en alles wat op dit moment gekwetst loopt te zijn in een reservaat, húp húp naar Oceanië...
Wat een rúúúúúúúúst zal dat mondiaal geven.

Ornoisliefde | 07-02-14 | 18:09

Ik zal hier hetzelfde zeggen als dat ik ergens anders zei: Gewoon negeren en links laten liggen, hoe meer aandacht dit krijgt, hoe slechter.
Voor je het weet blazen mensen het weer op, komt er een hele toestand en voelt iemand zich weer aangevallen, blablabla, einde van het liedje moet dat ding weg en komt er weer een hoop gelul over iets onzinnigs.

Care | 07-02-14 | 18:08

In de VS word kritiek op Obama (of op de zwarte medemens in het algemeen) door de grote media vaak afgeschilderd als racisme.
.
Obama is er zelf ook niet vies van om kritiek op zijn falend beleid af te schilderen als racisme zoals hij een paar weken terug heeft gedaan in een interview.
.
Nederland mag dan politiek correct zijn ; in de VS is het nog veel erger en dat word voornamelijk in stand gehouden door de grote media en Hollywood.
.
De (Obama) media hebben deze tactiek vaak toegepast tegen de Tea Party om de Tea Party op deze manier zwart te maken.
.
De Tea Party heeft twee hoofdpunten; een gezond fiscaal beleid en een kleinere overheid. Deze punten staan lijnrecht tegenover het Obama beleid met als gevolg dat de media vaak de Tea Party aanvallen en proberen zwart te maken met beschuldigingen van racisme.
.
Andere voorbeelden zijn natuurlijk Oprah Winfrey en andere zwarten die als het zo uitkomt de raskaart trekken.

Mortimerr | 07-02-14 | 17:57

De site Eftepedia is verleden week geöpend:

www.eftepedia.nl/lemma/Monsieur_Cannib...

Het attractietype van Monsieur Cannibale is afkomstig van het Duitse Mack. De aankleding komt van de Efteling zelf en is ontworpen door Henny Knoet. Hij ontwierp drie varianten, waaronder ook een Franse politieagent die te midden van ronddraaiende autootjes stond. De voorkeur bij de directie ging uit naar de versie met de kannibaal en de kookpotten. Dat leverde een discussie op, omdat de neger op de zuil discriminerend zou zijn volgens actiegroepen. Als tegenhanger werd daarom een blank figuur er bijgeplaatst.

Bieluh | 07-02-14 | 17:48

Ik snap de link met VOC niet helemaal, die verhandelden toch helemaal geen mensenvlees?
Het word tijd dat de stammen in Afrika vervolgd worden voor hun rol in dit geheel, het waren niet een handje vol Nederlanders in een fort dat mensen tot slaaf maakte.

mennie | 07-02-14 | 17:18

Zo negatief is mevrouw Williams niet over de Efteling. Ze besteed slechts enkele regels aan monsieur de cannibale. Ik heb wel kunnen genieten van het stuk. Altijd leuk om te zien hoe een Amerikaanse dame tegen de Efteling aankijkt. Zeker eentje die blijkbaar geen moeite heeft met de prijzen van het eten. Affordable treats, zo omschrijft ze zelf. Ook van de lange rijen lijkt ze geen last te hebben. Verder heeft het sprookjesbos haar duidelijk geïmponeerd.
.
Dat zij vervolgens verbaasd is over hoe zwarte mensen worden neergezet, kan je haar niet kwalijk nemen. In de VS was de Efteling allang aangeklaagd en hadden ze monsieur cannibale vervangen. Gelukkig weten wij in Nederland, dat er wel meer dingen in de Efteling zijn, die je met een korreltje zout moet nemen. Buiten de Efteling mag je dus met genoeg voorbeelden komen van racisme. Laat ik er nou net eentje paraat hebben. Armoede bij afro-amerikanen ten opzichte van andere rassen in Amerika. Ga daar maar is een stukje schrijven over schrijven waarin je lekker politiek correct kan doen.
blackdemographics.com/wp-content/uploa...

readbetweenthelines | 07-02-14 | 17:18

Als je ieder stereotype op wilt vatten als racisme dan kunnen we inderdaad aan de gang blijven, ik denk dat Williams een beetje dom is.

poeszje | 07-02-14 | 17:13

@ Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 16:05 |
Ik dat soort boekjes in de jaren zeventig nog gelezen. Op de zondagsschool nota bene. Niet dat we religieus waren maar omdat mijn moeder me dan even kwijt was. Negertjes met parasolletjes op een plantage. Niet te geloven.

goedverstaander | 07-02-14 | 17:13

Mhm ik kon zweren dat het de WIC was, niet de VOC die handelde in slaven. Alniettemin, het Nederlands aandeel in de slavenhandel toentertijd is geschat op 5%. Misschien deze mevrouw een spiegeltje cadeau doen?

Irony | 07-02-14 | 16:53

Je selectief opwinden over de Efteling. Dat is pas racisme.
Ik denk dat die Gisalla Williams een racist is. Dat is het.

mental K | 07-02-14 | 16:53

@Piet van het Padje | 07-02-14 | 16:25
Eigen wijken.. volgens mij eigen staten.
www.censusscope.org/us/map_nhblack.gif...
Lekker aan de kust. Relaxed toch. Toch zou ik liever in het binnenland wonen, ben ik dan racistisch of verstandig. Ben niet zo goed in basketbal en ben ook niet echt een bonk spieren, dat zou vragen om problemen zijn.

de grote Anti | 07-02-14 | 16:45

Amerikanen...

Amerika is met verve het meest racistische land van het vrije Westen, en is dat altijd al geweest. Amerika had namelijk geen koloniën, en elke zwarte was er dus een slaaf of afstammeling van slaven. Terwijl men in Europa goed bekend was met Afrikaanse en Aziatische culturen, want dat waren immers ingezetenen van het rijk. En vanwege de hele "America #1" cultuur proberen ze nu Europa als racistischer af te schilderen, met name het Europa uit het verleden. Zo geeft zo'n dom wijf zonder kennis af op de VOC, die hele geen fuck met de slavenhandel te maken had. Dat was de WIC.

In Amerika leeft de segregatie voort. Aparte wijken voor zwarten, films, TV-series, zenders voor zwarten. Zelfs de belichting bij Oprah Winfrey is alleen voor zwarten. Maar omdat Amerika West-Europa erbij heeft gekregen als vazallen, drukken ze al sinds de jaren '40 hun willetje door, hier. En daarbij hoort niet alleen het aangelulde schuldgevoel en geschiedsvervalsing, maar ook de Amerikaanse "seperate but equal" samenleving.

Alsof je bij zo'n achterlijke laaf überhaupt aan een neger denkt. De kannibalistische chef is een oud stereotype, en er is werkelijk niemand ter wereld die dat generaliseert naar Afrikaans stammenvolk. Waartussen overigens wel nog steeds kannibaaltjes rondlopen, maar die hebben geen botjes door de neus, maar een AK-47 op de schouder, Nike gympen aan de voeten, en verder niks. In ieder geval, dat was hoe General Butt Naked rolde...

Piet van het Padje | 07-02-14 | 16:25

Nice, door de televaag zijn een aantal retarded Nederlanders die gaan reageren op het WSJ artikel en alleen maar het negatieve stukje uitvergroten. Way to go om een positief stukje over de Efteling negatief uit te vergroten.

abom | 07-02-14 | 16:24

Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 16:05

In andere beschikbare boeken wordt je nog steeds als "minderwaardige hond" etc. beschreven. En dat gebeurt nu en wordt erin geramd bij jonge mensjes.
Waar liggen de prioriteiten?

/start marktplaats op/

Oktoberfest | 07-02-14 | 16:13

Hoe heet dat Amerikaanse pretpark dat vernoemd is naar de grootste antisemiet uit de geschiedenis ook alweer? Zou die muts daar ook al geklaagd hebben?

Verum | 07-02-14 | 16:13

Weet je wat pas racistisch is?
Dat er geen één negroide-Disney figuur is!!
AsEl | 07-02-14 | 15:03 | + 0 -

Wat dacht je van Bombi de Zombie dan.

newray | 07-02-14 | 16:12

Verder heeft mijn oud-vader naar verluidt een Oostenrijkse missionaris naar zijn Schepper gestuurd. Zo wil het familieverhaal tenminste. Die was een Maron (ontsnapte slaaf) die de pater in kwestie voor een slavenjager aan zag. Heeft hem daarna in de Marowijne geflikkerd. Durf niet 100% te zeggen of het waar is, maar een mooi verhaal is het wel.

Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 16:10

goedverstaander | 07-02-14 | 14:43
Nee, maar sommige dingen uit het verleden zijn wel verbijsterend hoor. Zo waren er in het verleden kinderboeken van ene Piet Broos over nikkertjes uit Klapperdorp die, naar de maatstaven van vandaag, zo racistisch als de pest waren. Daar stond letterlijk in dat het echte pikzwarte oliedomme nikkertjes (sic) waren (besef nu dat half GeenStijl nu op marktplaats aan het zoeken is, dat soort kleaudtzakken zijn jullie wel hahaha). Maar goed, het verbijsterende zit hem erin dat mijn moeder die dus gewoon op school te lezen kreeg. Let wel, in Langatabbetje, Suriname begin jaren 50. Gewoon bij de patertjes op de basisschool van de missie. Wie bedenkt dat ?

Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 16:05

Er komt nog een tijd dat er op Amerikaanse schoolshootings alleen maar blanken worden neergeschoten omdat het neerschieten van zwarte mensen een verwijzing is naar slavernij.

Getson | 07-02-14 | 16:01

@Kapitein Sjaak Mus | 07-02-14 | 15:50
Zat geen kwaad bij hmm? *kuch*
Inderdaad, laten we maar niet gaan discussieeren hierover. Iedereen denkt er anders over schijnbaar.
Piece!

de grote Anti | 07-02-14 | 15:52

Racisme als nummerologie: het wensdenken van een onderliggend patroon met een zelfverzonnen betekenis.
Echt racisme en onderdrukking en het gevecht daartegen wordt uit de weg gegaan. Lekker makkelijk, lekker veilig: een sprookjespretpark pakken op een poppetje.

Nederlanders? Dat is hoe een of andere mafkadet in Syrië met het papiertje dat hij niet hoort te hebben wordt genoemd. Nee een Hollander ruikt dit soort kwakzalvers en weet er raad mee en zoals een voorvader van Oktoberfest in zijn logboek schreef: "waardeloze handel, overboord gegooid om ruimte te maken."

Oktoberfest | 07-02-14 | 15:51

@ de grote Anti | 07-02-14 | 15:39 |
Discussie? Geen sprake van.
Het waren allemaal trotse nobele wilden, die één met de natuur waren. Zat geen kwaad bij.
Lees het verzameld werk van K. May er maar eens op na.

Kapitein Sjaak Mus | 07-02-14 | 15:50

Waarom kan ik me niet van de indruk ontdoen, dat het gros van de Amerikanen gewoon dom zijn.

HoutekopHarryHendrik | 07-02-14 | 15:49

Ik vind drop racisme! En waarom is pepermunt altijd maar wit? Hè? Nou?

uwesbeki | 07-02-14 | 15:48

Ik begrijp dus werkelijk niks van die ziekelijke behoefte van zwarte mensen om steeds.maar.weer op zoek te gaan naar de geringste aanleidingen om zichzelf te schamen voor de kleur van hun huid. Monsieur Cannibale is gewoon een ontzettend leuke attractie en ik heb echt moeite om me voor te kunnen stellen welke andere portretteringen van zwarte mensen ze nog meer zou kunnen bedoelen. Bedoelt ze dan Carnaval Festival, of Fata Morgana misschien?
.
Wat willen ze hier nou mee bereiken? Moeten we dan in een speciale Europese versie van een film over Mandela hem door een blanke laten spelen op het moment dat hij in de gevangenis zit en dat hij dan ineens neger wordt wanneer hij president van Zuid Afrika is? Het lijken wel feministen - die zijn ook altijd zo lekker consequent als het gaat om wat zij als hun recht beschouwen. Stelletje zeikwijven (M/V).

Pierre Tombal | 07-02-14 | 15:47

Gaan we weer!!

RightOfMind | 07-02-14 | 15:45

Schreef Quid zojuist iets knaps?
*stuk nogmaals doorlezen gaat*

Fred van Ria | 07-02-14 | 15:41

Amerikanen hebben zelf dan ook geen cultuur, dus als ze dat dan elders wel tegenkomen snappen ze dat gewoon niet, laat staan dat ze zaken in het juiste perspectief weten te plaatsen.
Je zou haast gaan denken dat een groot deel van de Amerikanen uit domme negers bestaat, als je dit soort racisme-interpretaties leest en waarschijnlijk is dat dan ook gewoon zo.

ZSU-23-4 | 07-02-14 | 15:40

@Kapitein Sjaak Mus | 07-02-14 | 15:16
Ah, iemand komt weer voor de native americans op.
Die discussie ga ik niet meer aan i.e.g. Misschien had het continent beter niet ontdekt moeten worden maar dat gebeurde dus wel. En als dan de speren je om de oren vliegen van allerlei rivaliserende stammen die ook nog eens je vrouwen en dochters willen hebben als slaaf, ben je wat mij betreft ook snel uitgesproken.

de grote Anti | 07-02-14 | 15:39

Soms wordt je moedeloos van het eeuwige gezever over racisme, aan werkelijk alles wordt nu de kaart getrokken, mensen weten niet meer hoe stupide dit is. Om te kotsen is het!

lanexxx | 07-02-14 | 15:37

Jongens, dit is enkel wereldnieuws in NL hoor, en dan nog enkel omdat Telegraaf t oppikt.

Als een boom in een bos omvalt, en niemand heeft t gehoord, maakt ie dan wel lawaai?

Denk daar maar es over na!

Stefferke | 07-02-14 | 15:37

@Kapitein Sjaak Mus 15:21
De kraaien in Dumbo zijn anders ook een stereotypering.

Ashtrey | 07-02-14 | 15:25

AsEl | 07-02-14 | 15:03

Dat is dus niet waar, die zijn er wel maar die zie je niet. Dat zijn de mensen die die gekke pakjes aanhebben met een grote plofkop erop en waar je mee op de foto kunt.
Mijn (niet) racistische oom vertelde dat al in 1973 toen ik daar voor de eerste keer was.
Blanke Amerikanen knuffelen namelijk niet zo graag met anders gekleurde.
Grote kans dat wanneer je met die voyeuristische eend op de foto gaat er eigenlijk een grote Bubba schuilgaat achter die eendenbek.

hero_of_heaven | 07-02-14 | 15:21

@ AsEl | 07-02-14 | 15:03 |
En die muis dan?
prototype van een whiteface.
met z'n handschoentjes.

Kapitein Sjaak Mus | 07-02-14 | 15:21

Nee, eerst de oorspronkelijke bewoners van het land waar je woont uitmoorden en dan geestige stripjes over Kleine Hiawatha maken en gevechtshelikopters naar een gegenocideerd volk noemen, dát is helemaal niet racistisch...

Kapitein Sjaak Mus | 07-02-14 | 15:16

Als ze een woordje Frans sprak had ze waarschijnlijk nog wat meer commentaar over de gepastheid van de atractie gehad. Liedje gaat over een fransman die door het harem van de kanibalen koning helemaal leeggezogen word tot hij 20 kilo afvalt.

Bababas | 07-02-14 | 15:12

Weet je wat pas racistisch is?

Dat er geen één negroide-Disney figuur is!!

AsEl | 07-02-14 | 15:03

@goedverstaander 14:43
Als je het draadje leest had je kunnen weten wat Bigi van de Efteling vindt. En dan kan je gaan slijmen met je: gezien jouw achtergrond. Hypocriet mannetje.

Ashtrey | 07-02-14 | 15:02

yokiamy je was me voor lol

verboden stoelgang | 07-02-14 | 15:02

De enige die goed kan schrijven is Mejuffrouw Nanninga A. .
Andere vrouwen moeten zich maar prettig voelen bij hun arts, als deze weer een recept uitschrijft voor een mufvrouw met hoofdpijn tot en met kleine teenpijn.

duitse herder | 07-02-14 | 15:02

Huu? Maar dit keer is het figuurtje: papier hier, toch een blanke? Deze keer? Wat een gezeik weer !!! Om helemaal nix.

KannieWaarZijn | 07-02-14 | 15:00

En nu is het dus wachten totdat grote families "de Zwart", "de Bruin", "de Wit" en alles dat daarop lijkt, hun familienaam moeten gaan veranderen ivm mogelijke discriminatie. Zwarte schoensmeer wordt verboden, alsmede bruine schoensmeer etc.etc. totdat het blanke autochtone volk er wit van wegtrekt .... oh, nee ... dát mag dan ook niet meer.

Benjamin Strong, Jr. | 07-02-14 | 14:58

was al bijna bang dat de zwartepietendiscussie al afgelopen was. gelukkig zijn amerikanen hele objectieve en verstandige mensen....

Woehahahaa | 07-02-14 | 14:50

Van wiki: Bij de moderne mens is het een ritueel dat in het verleden werd gepraktiseerd door verschillende stammen in Zuid-Amerika, Afrika, Fiji en Nieuw-Guinea, en dan met name in rituelen die verbonden zijn met het voeren van oorlog tussen de verschillende stammen.

Dus kannibalen hadden doorgaans een gepigmenteerde huidskleur. Dat zegt verder helemaal niks over mensen met een gepigmenteerde huidskleur. Oftewel een Calippo is een ijsje maar een ijsje is geen Calippo. Dus geen racisme, EINDE DISCUSSIE.

a1a2a3 | 07-02-14 | 14:49

@Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 14:40
Jaja bigi, zover is het niet eens gezocht, die grote pot. Kijk hier anders even naar. Keihard bewijs. www.youtube.com/watch?v=QWjjftuF6qs

de grote Anti | 07-02-14 | 14:46

@ Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 14:40 |
Haha! Stoor jij je -jouw achtergrond kennende- ook aan de Efteling? Serieuze vraag.

goedverstaander | 07-02-14 | 14:43

Hey Quid, calm the fuck down. In de WSJ staat een kleine 'side note' over die neger met dat botje. De overige 98% van het artikel is één grote lyrische reclametekst voor De Efteling.

Kameroudste | 07-02-14 | 14:43

Het sprookjesbos kwetsend voor Christenen??? Dat is toch een groot sprookje en als de rest van die meuk. Dat de bedenker van de efteling dit nog mag meemaken of....

Therapietje | 07-02-14 | 14:43

/steekt nog een sigaret op/

Oktoberfest | 07-02-14 | 14:40

goedverstaander | 07-02-14 | 14:33 |
Hou op man, ik krijg trek. Roti met blanken mmmmmm .... * grote kookpot van overgrootmoeder in de berging zoekt *

Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 14:40

Een hysterische Yank. What's new.

Oktoberfest | 07-02-14 | 14:39

Als je goed kijkt zie je toch duidelijk een kannibaal met een blank slaafje op zn knie...... Dusseeeee het is gvd andersom!

ikdenkwat | 07-02-14 | 14:39

rasisme is het nieuwe respect

poldergeiz | 07-02-14 | 14:39

"Ze " zoeken zo lang tot ze dan weer wat hebben gevonden.

Lief meiske | 07-02-14 | 14:38

Zo kreeg ik in het Lavendorp associaties met Auschwitz. Weet niet, dat gevoel kwam ineens bij mij op. Die torens enzo ....

Verder -1 voor Nacho_Vidal | 07-02-14 | 14:06
Ik ben in beide geweest en prefereer de Elfteling anytime over dat afgrijselijke Disney. Ben er nu vrij vaak geweest maar blijf de Efteling een prachtig park vinden.

Bigi Bana Boy | 07-02-14 | 14:38

Raar volk die Amerikanen.
De meest ranzige porno wordt daar gefabriceerd en dat mag niemand zien.
De goorste schietfilms, horrorfilms en films met grof geweld worden daar gemaakt en die mag iedereen zien.
Snapt u het nog?

Ommezwaai | 07-02-14 | 14:37

@goedverstaander 14:33
Zeur eens niet zo gast.

Ashtrey | 07-02-14 | 14:34

Neusbotnegers kookten atijd blanken in grote potten. Is racisme. Dus terecht. Ik voel me als blanke gediscrimineerd en getraumatiseerd.

goedverstaander | 07-02-14 | 14:33

Jah , das mussen wie niegt willen.

newray | 07-02-14 | 14:29

wanneer komt er een befteling? want er valt nog een boel te leren op dat gebied. en jong geleerd, is oud gedaan.

minimá-armezusvan.. | 07-02-14 | 14:28

Inflatoir. Wauw...

Rest In Privacy | 07-02-14 | 14:24

Kudos voor die laatste zin. Héél veel!

Sotoli | 07-02-14 | 14:24

Jammer dat er niet net of of andere ROC zijn jaarlijkse schoolreisje hield op het moment dat die tante op de Efteling was.

Ikdus | 07-02-14 | 14:24

@ dlseth_ | 07-02-14 | 14:22 - hah - aan de foto's te zien bedoelde ik doornroosje. De lichaamshouding is ook zo hetzelfde van beiden.

__dictatuur | 07-02-14 | 14:24

Was er geen ander nieuws?

onderwaterfoto | 07-02-14 | 14:23

eerstneukendanpraten | 07-02-14 | 14:12
Nee.

Mark Smith | 07-02-14 | 14:21

De Befteling in Ketsheuvel?

* start lachband *

Ashtrey | 07-02-14 | 14:18

Ik begrijp niet dat dat sociocratische onderwijs nog geen enorme hit is geworden in Nederland. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/01/... Niet de dagelijkse agenda laten bepalen door de ervoor opgeleide beroepsleerkracht, ook niet door de meerderheid van de klas, maar door de grootste roeptoeters die voor elke ongewenste situatie wel een slachtoffer-discriminatie-joker in hun broekzak hebben zitten.

Als ze hun PR veranderen, dan gaat dat sociocratische onderwijs nog heel groot worden. Sociocratisch onderwijs, de beste opstap naar politicologisch/maatschappelijk onderwijs!

Ven1V1d1V1c1 | 07-02-14 | 14:18

@Cuyahoga | 07-02-14 | 14:09
Ligt er ook een beetje aan voor welke functie je solliciteert. Bij de lokale allah-gaybar maak je nog een goede kans, mits je eigen Lange Jan ontdaan is van zijn bontkraagje...

dlseth_ | 07-02-14 | 14:15

Jammer dat DE Geenstijl tegenwoordig niet veel verder komt dan de Telegraaf copy&pasten. @Quid, heb je dat stuk zelf wel gelezen?

Die mevrouw is zeer positief over de Efteling en heeft alleen de volgende opmerking:
"There was an unpleasant side to Efteling: The way dark-skinned people were depicted. At a carousel-like ride called Monsieur Cannibale, for instance, an enormous figure wore a chef's hat on his head and a spoon through his nostrils—a racist throwback to the days of the Dutch East India Company that made for more explaining."

eklipse | 07-02-14 | 14:14

@ Cuyahoga 14:09

Als een punkert bij de Appie als vakkenvullert solliciteert dan wordt hij geheid niet aangenomen vanwege zijn uiterlijk. Dat is pas discriminatie!

eerstneukendanpraten | 07-02-14 | 14:12

Nee, Volendam is aardig voor palingen.
Daar hoor je haar niet over.

Mammeloe | 07-02-14 | 14:11

Niet zeuren, ze is eigenlijk superpositief over de Efteling (en terecht, het is een van de mooiere parken in de wereld).

Nice_Wheels | 07-02-14 | 14:11

Jaren geleden is door Neerlandsch trots de Efteling het blanke poppetje al naast die botnegert gezet om dit alle-negers-zijn-kannibaal-gezeik te voorkomen.

De Heilige Fappert | 07-02-14 | 14:11

Als je die racisme-beschuldiging belachelijk vindt (vind ik ook) is het misschien niet zo handig om - in navolging van de Telegraaf - die anti-racisme motor in beweging te brengen. Want als die motor eenmaal op gang is, is het een kwestie van tijd voordat de sloophamers richting Efteling gaan.

menzo | 07-02-14 | 14:09

Die grote parkeerplaats weert mensen met ruimtevrees. Ik vind dat ernstig discriminerend.

xspalm | 07-02-14 | 14:09

Zeker nog nooit in de zuidelijke staten van haar USA geweest dan?

Ommezwaai | 07-02-14 | 14:09

Hey, Lodewijk Asscher, ik ging laatst verkleed als Donald Duck naar een sollicitatiegesprek.
Ben niet aangenomen, dat matrozenjasje vonden ze nog wel gaan, maar of ik de volgende keer maar liever wel een broek aan wilde trekken.

Stelletje racisten.

Cuyahoga | 07-02-14 | 14:09

Sluiten die hap, Dan heb ik in ieder geval een redelijk excuus de volgende keer als die etterbakken weer beginnen te miepen om naar de Efteling te gaan.

TheStef | 07-02-14 | 14:08

Zij ziet een neusbotneger, ik zie een zeer gesitueerde laaf die graag aan kokkerellen doet.

blinde kip | 07-02-14 | 14:08

@ Nacho_Vidal 14:06

En ik maar denken dat jij meer een liefhebber van filmstudio's was...

eerstneukendanpraten | 07-02-14 | 14:08

Je kan wel op alle slakken zout leggen, maar dan word het dierenmishandeling.

L.M. | 07-02-14 | 14:07

En die sneeuwwitje he.. die heeft wel erg dikke tieten voor zo'n slank meisje. Zet maar weer mooi het verkeerde beeld neer voor alle kleine meisjes die naar de Efteling gaan.

__dictatuur | 07-02-14 | 14:07

-weggejorist-

vindead | 07-02-14 | 14:07

Door al deze onzin is het begrip racisme aan inflatie onderhevig, met als gevolg dat het me echt geen reet zal intresseren indien iemand mij als persoon, of mijn gedragingen als racistisch typeert. Ik zal sinterklaas vieren met zwarte piet, en zal later met mijn kinderen naar de efteling gaan. Als ik dan een racist ben... ik vind het helemaal best. Er was ooit een tijd dat ik het erg had gevonden als iemand mij van racisme betichte, die tijd is nu voorbij met dank aan links.

vindead | 07-02-14 | 14:07

@ dlseth 14:04

Dan maar Patricia Paay, nietwaar?

eerstneukendanpraten | 07-02-14 | 14:06

Ooit eerst naar Disneypark geweest en daarna naar de Efteling.
Had ik beter andersom kunnen doen.
Vond het allemaal erg amateuristisch.
Niet dat ik het beter kan hoor, een pretpark bouwen in mijn achtertuin.

Nacho_Vidal | 07-02-14 | 14:06

@eerstneukendanpraten | 07-02-14 | 14:02
In dat vadsige lijf kan je Lange Jan in z'n geheel kwijt zonder ook maar een vaginawand te raken...

dlseth_ | 07-02-14 | 14:04

Nou, dan nemen we nu Disney World eens onder de loep.

Conan de Rabarber | 07-02-14 | 14:03

Het voordeel is dan weer dat je met een vliegend tapijt geen wolkenkrabbers in kan vliegen.

goedverstaander | 07-02-14 | 14:03

té belachelijk dit.

Rest In Privacy | 07-02-14 | 14:03

De "Vliegende Hollander" is me schip. En die kan niet vliegen. Gaat dus niet over mensen Quid.

Willem VanDer Decken | 07-02-14 | 14:02

Als Asha ten Tuinbroeke dit te horen krijgt gaat ze spontaan soppen en wel twee week achter elkaar aan één stuk door...

eerstneukendanpraten | 07-02-14 | 14:02

-weggejorist-

netniet | 07-02-14 | 14:02

Kunnen we ons niet gewoon afscheiden van de wereld ?

netniet | 07-02-14 | 14:02

Laten we die Yanks uitnodigen om een vredespijp te roken. Deden ze vroeger met de indianen immers ook en alles kwam goed.

goedverstaander | 07-02-14 | 14:02

We kunnen niet alles uitwisselen voor één bevolkings-groep. Wat ik raar vind is dat alle blanke figuren in het park niet de woede van de blanke mens oproepen maar één donkere wel. Mij hoor je niet klagen over black history month maar hebben wij een white history month? neen. Met andere woorden stel je niet aan.

dikisdik | 07-02-14 | 14:02

@Godsammekraken | 07-02-14 | 14:01
LOL, zou die Amerikaanse journaliste ook Opsporing Verzocht gekeken hebben?

kapotte_stofzuiger | 07-02-14 | 14:01

Toch blijf ik me afvragen hoe dat kleedje met bijbehorende jihadist lijkt te vliegen in de lucht...

ojédiaré | 07-02-14 | 14:01

Aan de andere kant: alle argumenten voor de multiculturele samenleving komen ook uit de Efteling.

Godsammekraken | 07-02-14 | 14:01

En voor de laatste keer, we zijn ook racistisch naar onszelf toe: static.skynetblogs.be/media/135404/dyn...
*klompen uittrekt en op kaas (het product, niet die topreaguurder 2013) slaat*

kapotte_stofzuiger | 07-02-14 | 14:00

Prima, maar weer eens met de kinderen naartoe, is goed voor ze.

Jim Lovell | 07-02-14 | 14:00

"Alsof goedverdoemme elke Hollander kan vliegen"

Als je zo'n randstedelijke debiel hard genoeg schopt...

dlseth_ | 07-02-14 | 13:59

De enigen die hiervan overstuur raken zijn de Telegraaf en GS volgens mij. Het stukje van die "tuthola" is best genuanceerd en verder neutraal. Ze zegt dat vanuit onze traditie dit anders wordt afgebeeld dan zij gewend is en ze kiest ervoor om haar kinderen een ander beeld aan te leren. Verder niets.

Trekhaas | 07-02-14 | 13:59

Ik voel weer een petitie aankomen…Handen af van onze Efteling. Gelukkig hebben we niks anders om ons zorgen over te maken.

one hobo | 07-02-14 | 13:59

Daar gaan we weer!

Gefundenes Fressen | 07-02-14 | 13:58

Mevrouw verwart een karikatuur met racisme. Wat haar automatisch zelf racist maakt.
Backfire Miss Tightass.

Mark Smith | 07-02-14 | 13:58

@kapotte_stofzuiger | 07-02-14 | 13:54

En vergeet die smerige naaktloper die er niet voor terug deinst zijn eigen neefjes in elkaar te rammen met een tak van een Donald Duck niet.....

brutus68 | 07-02-14 | 13:58

Een antisemitische zwart-witte muis met hele grote oren hoor je die Amerikanen dan weer niet over.

kapotte_stofzuiger | 07-02-14 | 13:54

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl