Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oh. Zon blijkt luie hond, ijstijd onderweg

winteriscoming.jpgJa wat is het nou. Opwarming van de Aarde. Prima, het is eind januari en we hebben nog geen sneeuwvlok gezien deze winter dus zal wel. Oh nee, van de deskundologische weer-vorsers mag je uit het weer geen conclusies trekken over het klimaat. Bovendien giette het vorig jaar nog bijna oan qua anachronistisch ijsglijden in Fryslân dus echt, wij zijn ieder spoor bijster. Nu weer brekend wetenschappelijk klimaatnieuws: de zon is in slaap gevallen. De ijstijd is onderweg. Glaciale renaissance galore. Brace yourself, winter is coming. Laten we een grote muur bouwen langs onze kust, want de Britten die niet doodvriezen komen hierheen lopen over de Noordzee. Ook lillijke bleke schimmen op een ijsvlakte dus, hoe Game of Thrones! Voortaan eten we erwtensoep in augustus, en we gaan nooit meer met de trein want het sneeuwt het hele jaar dus de wissels zijn permanent bevroren. Strooizoutbelasting, gasheffingen (hoi Groningen!) en gipsvluchten uit Limburg worden gemeengoed. De Elfstedentocht wordt zo iets als de eredivisie voetbal: iedere zondag volksvermaak voor een paar verveelde hoolies en een winterstop omdat in december en januari iedereens oogbollen kapotvriezen. Mooie Hollandsche tafereeltjes worden weer helemaal nu en hip en happening, daar hoeft niemand meer voor naar het Rijks Museum. Ja dat, OF dus die opwarming van Al Gore. Ze komen er niet helemaal uit, in Wetenschappië. Dus weet u wat, fuck het. Met je weer. En je klimaat. Wij kijken des morgens wel uit het raam en pakken een plu mee als het regent en doen een fijne bontmuts op als het min miljoenmiljard is. Beter gaat de zon niet helemaal Friso op ons en raakt niet bedolven onder perma-sneeuw, want in dat geval gaan we gewoon ouderwets allemaal DOOD. Dus. Hup zon. Slome spaarlamp.

Reaguursels

Inloggen

@Nanninga
Slome Spaarlamp +1

Anijsblokje | 20-01-14 | 15:53

toetanchamon | 19-01-14 | 18:18
Nee, dat gaat op elektriciteit.

Tjemig | 20-01-14 | 12:45

Het valt wel op dat ze in Groningen een beetje tegengas geven, dat er gelijk word ingegrepen. Word het niet eens tijd dat de burger ook is de straat op gaat. Om die gekkies weg te jagen in dh. Weet zeker dat het helpt.

klote land | 20-01-14 | 01:26

Breng die Milieu/Volkertjes/weergekkies even op gedachten zeg.
Zo meteen gaan ze hetzelfde weer roepen als in de jaren 70 www.google.nl/webhp?nord=1#nord=1&... Moeten we ineens weer de polen zwart maken om de grote poolkappen des doods ons allen gaat opslokken als een nieuwe gesel Gods te stoppen. Ik noem maar iets debiels waar indertijd MSM de pagina´s mee vulde.
En ondertussen ging en gaat het simpelweg over die gele bol die des morgens boven de horizon uitkomt en licht en warmte verspreid. It´s the Sun stupid !!
En laat nou dit fenomeen niet voorkomen in de grafiekjes die ik in de gauwigheid zag van het jaarlijkse verslagje van een IPCC. Wel een koolzuurgas dat wordt omschrijven als een "tracegas" ergens ver aan de rechterkant van de grafiekjes. Iemand met meer dan één hersencel gaat zich dan eens achter de oren krabben en afvragen hoe dit zit maar voor de Volkertjes is deze waanzin blijkbaar normaal.

said_fred | 20-01-14 | 00:48

Volgens mij zitten we al minstens een miljoen jaar in een schommelende ijstijd met warmere en koude perioden. Zelfs in de warmere perioden in die overkappende ijstijd(interglaciaal geheten waar we nu in zitten)is het nog minstens 5-10 graden kouder dan de normale temperatuur op aarde over miljoenen jaren.
Klimaat AlGore figuren komen ook altijd met de laatste honderdduizenden jaren aanzetten. Aan een echte vergelijking met de miljoenen jaren aardgeschiedenis wagen ze zich niet.
En voor de mensen die zich bang maken voor oververhitting. In het verleden werden de polen warmer maar bleef de temp aan de evenaar ongeveer gelijk.

Mantisomantis | 20-01-14 | 00:36

Ik gun het onze aardbol wel weer eens. Resetten die handel. Niks gemist.

Shareholder II | 20-01-14 | 00:05

Die `grapjes` over Friso zijn trouwens aardig laag bij de grond.,
Vraag me af of er mensen zijn die dat waarderen.

Solomon | 19-01-14 | 23:54

Men neme paar honderd jaar onvolledige data en extrapoleren dat naar een bessie wat paar miljard jaar oud is. Ik neem aan dat het nog niet helemaal zeker is, en zoja hoe laat begint de ijstijd en waar?

Andersom dag | 19-01-14 | 23:24

Alle klimaatgekkies op een stokje! De zon en onze modderbal genaamd Aarde doen gewoon wat ze willen! Zomertijd, ijstijd... pffft, van alle tijden.
Kijk hier maar eens wat de natuur in het verleden met ons dwaze roeptoeterende landje heeft gedaan; www.geologievannederland.nl/
Eerst helemaal lezen, en dan pas weer herrie maken hè, klimaatgekkies!

Nederlanddraaitdoor | 19-01-14 | 22:36

*Verwarming alvast een graadje hoger zetten doet*

leaupveaugel | 19-01-14 | 22:07

Mooi is dat. Mag ik straks om voor het verlaagde tarief in aanmerking te komen van juli tot en met juni niet met mijn oldtimer rijden.

Pierre Tombal | 19-01-14 | 21:49

Allahu Akhbar! Islam zal vertrekken ut Hollandistan, je weet tog :)

Wans Horst | 19-01-14 | 21:43

Ik leef nu en ik ga me geen zorgen maken over wat morgen komen gaat.
Naïef? Nauwelijks!
Wat wil men aan zaken doen waar ze niets over te zeggen hebben? De wetenschap creëert een 'probleem' dat geen probleem is en bouwt daar een hele industrie omheen...

Wans Horst | 19-01-14 | 21:41

Kleine ijstijd? Mooi. Ik wed dat de buitenlanders dan weer weg zullen vluchten.

Lewis Lewinsky | 19-01-14 | 21:35

Ho effe.. Wel even bij de les blijven, heren. Heeft GS niet meegekregen dat de 'Global Warming' hype langzaam is omgetovert naar een 'Climate Change' hype?

Warmer of kouder, change is change dus die 'stop the change' clubjes blijven gewoon doorlullen.

marcoplarco | 19-01-14 | 21:34

Hoelang duurt zuks? Klinkt namelijk als een langdurige winterstop voor voetbal. Daar zal ik niet om treuren.

Datzegiktoch | 19-01-14 | 21:19

-weggejorist en opgerot-

Madame Bonbon | 19-01-14 | 21:16

Mischien komt de opwarming van de aarde niet door co2 maar mischien wel van binnenuit de aarde. Vergeet niet dat we de aarde leegroven van ollie en gas. En mischien hebben die ollie en gas wel een functie,als koelvloeistof tussen de aardkern en het aardoppervlak.Wie zal het zeggen. Shell en de gas fabrieken in elk geval niet. Nu die gassen en vloeistoffen opgerookt worden zou het mij niks verbazen als dat de opwarming veroorzaakt. Niet door de verbranding ervan ,maar juist het uit de aarde weghalen ervan.

tweetybird | 19-01-14 | 20:59

@La Bailaora | 19-01-14 | 18:16
Ten eerste; Goede, onderbouwde uitleg. Duidelijke grafieken yadda yadda. Maar er heerst een theorie dat "we" niets merken van global warming omdat "global warming en een opkomende ijstijd quite spelen". Ik vind het erg vergezocht. Ik hoor graag wat je idee hierover is.

Rittersport | 19-01-14 | 20:59

Mischien komt de opwarming van de aarde niet door co2 maar mischien wel van binnenuit de aarde. Vergeet niet dat we de aarde leegroven van ollie en gas. En mischien hebben die ollie en gas wel een functie,als koelvloeistof tussen de aardkern en het aardoppervlak.Wie zal het zeggen. Shell en de gas fabrieken in elk geval niet. Nu die gassen en vloeistoffen opgerookt worden zou het mij niks verbazen als dat de opwarming veroorzaakt. Niet door de verbranding ervan ,maar juist het uit de aarde weghalen ervan.

tweetybird | 19-01-14 | 20:59

Madame Bonbon | 19-01-14 | 20:37 |

Graag gedaan...

CornholioNL | 19-01-14 | 20:46

Tsja het klimaat warmt op en de zon gaat slapie slapie doen. Zo lost het 1 het ander weer op geen ijstijd door de opwarming van de aarde er geen opgewarmde aarde door de kleine ijstijd. Of te wel alles blijft eigenlijk zoals het al honderden jaren is. Probleem opgelost dus. Weg met die extreme doem klimaat sukkels en heb je nog geld besparing ook. Met hun pseudo wetenschappelijke er een gooi naar doen. Zo kan ook gelijk groenlinks opgedoekt worden. Dat is dan weer goed voor nederland.

tweetybird | 19-01-14 | 20:46

Madame Bonbon | 19-01-14 | 19:51 |

Leave Annabel alone!!!

... en ongezien de tyfus.

CornholioNL | 19-01-14 | 20:29 | + 1 -

Dank je voor deze frisse mededeling. Aan jou ook alle liefs.

Madame Bonbon | 19-01-14 | 20:37

We kunnen het weer amper 5 dagen vooruit voorspellen, laat staan het klimaat. Van die voorspelde horrorwinter is ook niks terecht gekomen: www.express.co.uk/news/uk/442873/Colde...

geomario | 19-01-14 | 20:30

Madame Bonbon | 19-01-14 | 19:51 |

Leave Annabel alone!!!

... en ongezien de tyfus.

CornholioNL | 19-01-14 | 20:29

Komt door de CO2 (veroorzaakt door subsidies verstrekkende mensen).
Alleen nog meer subsidies richting milieu- ... ehhh... "wetenschap" kan hier nog helpen... echt waar!

Moi2 | 19-01-14 | 20:25

het bewijs is geleverd, blijkt dus dat de Nederlandse overheid toch bij machte is om het wereldklimaat met behulp van belastingheffing te regelen. Hoe meer belasting hoe kouder het wordt.

Wloddek | 19-01-14 | 20:22

La Bailaora | 19-01-14 | 19:04
Oké thanks helder verhaal.

toetanchamon | 19-01-14 | 20:11

@ Madame Bonbon | 19-01-14 | 19:51 |
'... na het lezen van' = '... na het lezen ervan'.
[\spellingsnazi 2.0]

goedverstaander | 19-01-14 | 20:07

Dat wordt weer een extra belasting voor ehm, iets.

Henk de Vries2074 | 19-01-14 | 20:05

Vogelbeest | 19-01-14 | 19:52 |
Rondom het jaar 1000 was het warmer dan nu. Geen auto's - vliegtuigen - fabrieken etc. Minder mensen en minder dieren. De huidige wetenschap laat dit onderwerp steeds liggen.

duitse herder | 19-01-14 | 20:03

Laten we een raket met Gronings aardgas eropaf sturen. Misschien warmt hij daar van op?

Geert Linkers | 19-01-14 | 20:02

@ Madame Bonbon:

Dan moet het nog altijd komen uit pure ergernis.
Niet irritatie...

Baski | 19-01-14 | 20:00

@Vogelbeest | 19-01-14 | 19:52
Ik zou zegen, lees eerst eens alle tegels hierboven want dat wordt tot in detail uitgelegd. Maar dat was zeker te veel moeite?

Joost Maghetweten | 19-01-14 | 20:00


Madame Bonbon | 19-01-14 | 19:51 |
Meid al dat werk met kopiëren van tegels van mede reaguurders. Ppfff lighten up zeg!
Ga lekker voor de klas staan als je iedereen de maat wilt meten.... of ga bij de overheid werken!
Nanninga is heerlijk met woorden en schrijft scherp en geestig, jammer dat je dat niet altijd snapt.

irma zonderboezem | 19-01-14 | 19:59

En hoe zit het nou met die "wetenschappelijk bewezen" Global Warming????

Vogelbeest | 19-01-14 | 19:52

Als dat allemaal doorgaat, zeg ik: meteen de gloeilamp in ere herstellen. 90% van de enrgie die daaruit komt, is warmte ipv licht. 90!
Dan bezweren we die ijstijd meteen. Wel even de ramen open, anders helpt het niet.

xspalm | 19-01-14 | 19:51

@ Madame Bonbon | 19-01-14 | 18:00 |
Ku-doos voor de spellingnazi(e).

goedverstaander | 19-01-14 | 18:02 | + 4 -

@ Madame Bonbon 18:00

Dan heeft u de melk wel horen klotsen maar weet u niet waar de tepel hangt. Misschien dat een Fries familielid u kan helpen zoeken...

eerstneukendanpraten | 19-01-14 | 18:11 | + 2 -

@ Madame Bonbon:
Volgens mij is het ook 'komt OP mij over'...

OT: C02 is goed voor de natuur!

Baski | 19-01-14 | 18:56 | + 1 -

Waarom toch altijd dat pseudo-lollige kleuter taaltje.

Mike Oxlong | 19-01-14 | 18:14 | + 4 -

'Beter gaat de zon niet helemaal Friso op ons '

Probeer je leuk te doen, Nanninga?
*fail*

L. Rakker | 19-01-14 | 18:45 | + -2 -

Is men hier niet gerechtigd de topicschrijvers of -schrijfsters kond te doen van enige of totale verwarring na het lezen van? Worden er in de topics van mevrouw Nanninga niet weleens absurde gedachtegangen ontwikkeld? En moeten de geschreven woorden allemaal heel erg kek zijn of zo?

Daarnaast informeer ik u geen taal- c.q. spellingsnazi te zijn; hoogstwaarschijnlijk kwam dit voort uit spontane irritatie. En uiteraard hoef ik mevrouw Nanninga niet te lezen.

Madame Bonbon | 19-01-14 | 19:51

@irma zonderboezem
Ik zoek gewoon een plaatje met Google afbeeldingen en dan doe ik gewoon URL kopiëren en die plak ik dan bij mijn comment. Meestal gaat dat wel goed.

VanBukkem | 19-01-14 | 19:47


VanBukkem | 19-01-14 | 19:38 |
Die zocht ik, Gujo van Stephen King... dan de zoete versie :-)
(Hoe upload je nou zo'n foto of een link ofzo?)

irma zonderboezem | 19-01-14 | 19:43

Madame Bonbon  | 19-01-14 | 18:00 | + -20 -
Begrijpend lezen is ook niet voor iedereen weggelegd zwitsal.

Pikkestrijder | 19-01-14 | 19:39

Parel van het Zuiden | 19-01-14 | 19:06 |
lijkt me een prima gelegenheid om de overbevolking (grootste probleem ter wereld, maar politiek onbespreekbaar) op een natuurlijke manier weer op acceptabel niveau te krijgen.

--sql error-- | 19-01-14 | 19:38


de grote Anti | 19-01-14 | 19:31 |
Vandaar die Sint Bernhard met zijn tonnetje ' jajem' om de nek die komt redden in de sneeuw!

irma zonderboezem | 19-01-14 | 19:34

@VanBukkem | 19-01-14 | 19:23
Alcohol verwijdt de bloedvaten en zorgt er dus voor dat je sneller afkoelt. Maar wat ze altijd er vergeten bij te vertellen is dat je wel een snelle 'boost' krijgt, mocht het een noodsituatie zijn. Voor langere tijd in de kou is het niet zo'n goed plan om aan de alcohol te zitten.

de grote Anti | 19-01-14 | 19:31

@ongelovigehond | 19-01-14 | 19:20
Nee, de snelheid waarmee CO2 wordt omgezet in CaCo3 is afhankelijk van heel veel meer factoren, bv. aan het aantal beesten. Niet voor niets hebben we een periode in het Tertiair waarin er bijna geen kalkstenen ontstonden, door een gebrek aan dieren, die uitstierven aan het einde van het krijt. Het krijt bevat nou juist overdreven veel kalksteen, omdat er toen, naast Dino's, heel veel leven was. Dus het heeft er wel iets mee te maken, maar er is lang geen 1 op 1 relatie.

La Bailaora | 19-01-14 | 19:28

@ongelovigehond | 19-01-14 | 19:21
Gelukkig zei je niet : dingen gebeuren niet zonder reden. Dat is zo verschrikkelijk. Bah.

de grote Anti | 19-01-14 | 19:26

Beerenburg is trouwens een vrij goeie remedie tegen ijstijd.

VanBukkem | 19-01-14 | 19:23

macmiep.nl | 19-01-14 | 19:02 : dingen gebeuren niet zonder oorzaak.

ongelovigehond | 19-01-14 | 19:21

La Bailaora | 19-01-14 | 19:04 : De snelheid waarmee CO2 wordt omgezet in CaCO3 is temperatuur afhankelijk. Als het warmer wordt, dan gaat die reactie sneller, en neemt CO2 af. Als het kouder wordt, gaat die reactie langzamer, en neemt CO2 weer toe door vulkanische activiteit. Het effect is een soort thermostaat. In die video waar ik de link van gaf wordt dat uitgelegd. Het is dus geen "afspraak" en geen "toeval", maar gewoon een logisch gevolg.

ongelovigehond | 19-01-14 | 19:20

Mooi... de sneeuwpop spullen hoef ik dus niet weg te doen.

meneer Q | 19-01-14 | 19:18

@roze_bril | 19-01-14 | 18:46 |
miljoenmiljard jaar?
Lijkt mij een beetje overdreven. Het heelal wordt op 13,75 miljard geschat.

ProAsfalt | 19-01-14 | 19:17

Pas geleden beloofden Engelse onderzoekers voor deze winter de koudste winter van de afgelopen 200 jaar in West-Europa. Ik heb het gras op een naburig maisveld nog nooit zo hoog zien staan in januari.
Ik neem al die voorspellingen van die zogenaamde deskundigen tegenwoordig maar met een korreltje strooizout

Stekeltje | 19-01-14 | 19:11


Parel van het Zuiden | 19-01-14 | 19:06 |
Ja rot.

irma zonderboezem | 19-01-14 | 19:09

Maar even serieus. Zo'n ijstijd zou toch wel een stevig probleem zijn. Los van het oprukkende ijs wordt de hele Aarde enorm droog. De nu al volstrekt ontoereikende wereldvoedselproductie zal nog verder omlaag aan...

Parel van het Zuiden | 19-01-14 | 19:06

Ah, nu snap ik waarom australie in de fik staat.

newray | 19-01-14 | 19:06

@Willianus Wortelus 18:44
En als je geluk had mocht je met je vriendjes bij iemand binnen spelen...

VanBukkem | 19-01-14 | 19:04

@ongelovigehond | 19-01-14 | 18:59
Natuurlijk, en die CO2 en de zon hebben met elkaar afgesproken dat dat precies over miljoenen jaren elkaar zou moeten opheffen zodat de temperatuur gelijk zou blijven.

Je hebt meer kans om de loterij te winnen...

La Bailaora | 19-01-14 | 19:04

@toetanchamon | 19-01-14 | 18:52
Nee, de motor achter de plaattektoniek is niet de CO2 die 'verdwijnt' in de grond, of de gasvelden, maar de aardwarmte. De asthenosfeer is zo warm, dat die geheel gesmolten is. De gesmolten gesteentes worden onderworpen aan, net als water in een opwarmende pan, convectie. Dat drijft de platen, en de platen die subduceren, worden in de diepte opgewarmd, zodat ze smelten en daardoor komen er gassen vrij, oa. CO2. Dat baant zich weer een weg naar boven.

De motor achter de aardwarmte is radioactief verval, vooral van Uranium. Dat drijft de plaattektoniek, maar zelfs het aardmagnetisch veld in de buitenkern van de aarde.

Er bestaan zelfs 'natuurlijke' kerncentrales op aarde:
en.wikipedia.org/wiki/Natural_nuclear_...

La Bailaora | 19-01-14 | 19:03

Het klimaat verandert, is veranderd in het verleden en zal blijven veranderen in de toekomst. Punt.

MacMiep.nl | 19-01-14 | 19:02

-weggejorist-

He gezellig | 19-01-14 | 19:02

Moge het kabinet bevriezen.......

Lief meiske | 19-01-14 | 19:01

--sql error-- | 19-01-14 | 18:41 |
Ambtenaren werken altijd met een all in tarief.

duitse herder | 19-01-14 | 19:00

Ik zie klimaat toch een beetje als gegeven. Wat is dat is. Dan moet je pragmatisch blijven en goede keuzes maken om te overleven. Laten we met elkaar afspreken dat bij het aandienen van de echte kou, klimaatroeptoeterts als eerste op de brandstapels gaan om ons bij te verwarmen.

Parel van het Zuiden | 19-01-14 | 19:00

La Bailaora | 19-01-14 | 18:57 : zon wordt heter en tegelijker wordt CO2 concentratie lager, resultaat is dat het op aarde ongeveer gelijk blijft. Deze man legt het even uit: www.agu.org/meetings/fm09/lectures/lec...

ongelovigehond | 19-01-14 | 18:59

Dank u voor deze wetenschappelijke analyse.

FirstAnnual | 19-01-14 | 18:58

@ongelovigehond | 19-01-14 | 18:50
De zon wordt niet heter. Dat kun je al zien door de gelijkblijvende temperaturen over de miljoenen jaren in het geologische plaatje... Sterker nog, de laatste miljoen jaar zijn we nou juist weer een nieuwe ijstijd in gegaan, waar we nu in een 'interglaciaal' leven.

Je l*lt wel meer b*llshit zie ik.

La Bailaora | 19-01-14 | 18:57

Ben benieuwd wanneer de eerste groenlinksidioot met een verhaal komt dat de afkoeling van de zon onze schuld is.

Rest In Privacy | 19-01-14 | 18:57

toetanchamon | 19-01-14 | 18:52 : de "brandstof" van de aardkern wordt gevormd door radioactieve stoffen. Heeft dus niks te maken met olie of gas. Er zit trouwens maar heel weinig olie in de grond, en zonder zuurstof kan het niet eens branden.

ongelovigehond | 19-01-14 | 18:57

Ik maak me toch wel zorgen over die nieuwe ijstijd. Komen de gletsjer bijvoorbeeld zuidelijk genoeg om Amsterdam netjes af te dekken?

Parel van het Zuiden | 19-01-14 | 18:56

@ Madame Bonbon:
Volgens mij is het ook 'komt OP mij over'...

OT: C02 is goed voor de natuur!

Baski | 19-01-14 | 18:56

De vorige kleine ijstijd leverde wel mooie schilderijen op die nu miljoenen waard zijn.Ga alvast maar een schilderscursus volgen.Weet al een paar titels: Bontkraagjes vernielen ijsvloer.Finnen op ijscooters.Illegalen onder het ijs.

pim achtertuin | 19-01-14 | 18:54

L. Rakker | 19-01-14 | 18:50 |

Daar heeft u idd gelijk in... het is nogal krom, maar Joris zijn wegen zijn soms ondoorgrondelijk.

CornholioNL | 19-01-14 | 18:53

La Bailaora | 19-01-14 | 18:27
Mooi stuk! Precies ze ontbranden en de energie daarvan wordt opgenomen door magma en lava. Nu trekken wij dit massaal uit de grond , wereldwijd. In de toekomst zullen lege velden of velden vol chemisch rommel aan de beurt zijn in dit proces. De tank is geel of volgepropt met iets anders, wat geen brandstof is. Dan stopt de motor lijkt mij.

toetanchamon | 19-01-14 | 18:52

@ ProAsfalt | 19-01-14 | 18:32 |
" Neen, een IJstijd moeten we niet willen met zijn allen. "

Waarom niet ?
De laatste keer is het niet slecht gegaan met homo sapiens.
Sapiens. Proest.

Kapitein Sjaak Mus | 19-01-14 | 18:52

"... nodeloos kwetsend"
CornholioNL | 19-01-14 | 18:49
... Is allang een holle term, vooral wanneer wij uit de hoek komen, dan ligt Joris op de loer. Of zijn vervanger, of zijn stagiaire, of de schoonmaker, gewoon, voor de lol...

L. Rakker | 19-01-14 | 18:50

Over oud-hollandsche taffereeltjes vs Game of Thrones gesproken: je kan je vanaf nu aanmelden bij de Nachtwacht!

Wim-Lex | 19-01-14 | 18:50

La Bailaora | 19-01-14 | 18:27: CO2 gehalte in de atmosfeer neemt af (over een periode van miljoenen jaren), maar dat is het gevolg van steeds heter wordende zon. Door hogere temperatuur gaat opname van CO2 sneller, maar uitstoot door vulkanen blijft gelijk. Het systeem stabiliseert zichzelf. We hoeven dus niet te gaan "helpen" door extra CO2 te produceren.

ongelovigehond | 19-01-14 | 18:50

L. Rakker | 19-01-14 | 18:45 |

*kuch*

"... nodeloos kwetsend"

CornholioNL | 19-01-14 | 18:49

@ Dhr. W. Anhoop | 19-01-14 | 18:20 |
Gewoon wegflikkeren.
Heb je ook eens een spannend leven.

Kapitein Sjaak Mus | 19-01-14 | 18:47

Lui lui? Man, de zon is al miljoenmiljard jaar aan het werk. Eet dat. Mag ze misschien ook even een tukkie doen.

roze_bril | 19-01-14 | 18:46

'Beter gaat de zon niet helemaal Friso op ons '

Probeer je leuk te doen, Nanninga?
*fail*

L. Rakker | 19-01-14 | 18:45

Godverdegodver, breien moeke!

niksneem | 19-01-14 | 18:44

Laat maar komen die ijstijd. Ben die kwakkelwinters echt kotsbeu.

Ik heb de jaren '60 nog meegemaakt als kind. Met kranten in je klompen naar school. De school had één houtkachel en die stond in de lerarenkamer. De lokalen hadden enkelglas. Tochtstrip bestond nog niet.

Willianus Wortelus | 19-01-14 | 18:44

duitse herder | 19-01-14 | 18:29 |
milieu is iets totaal anders dan klimaat, dus je suggestie is onlogisch.

--sql error-- | 19-01-14 | 18:41

@ ProAsfalt | 19-01-14 | 18:32 |
De omschakeling van tropisch naar een nieuwe ijstijd binnen twee weken bij de 'gevestigde' wetenschap gaat inderdaad heel snel. Ik ben net al op Funda wezen kijken naar huizen op de Utrechtse Heuvelrug (NL) of goed hoog in de Alpen (FR, IT, DE, AU).

goedverstaander | 19-01-14 | 18:39

Er staat duidelijk bij het artikel dat de kans op en kleine ijstijd wordt geschat op 20%, 80% kans dat het NIET zal gebeuren. Toch wordt het artikel beschimpt alsof het vol staat met apocalyptische bangmakerij. Slaat echt helemaal nergens op.

DaughtersofLot | 19-01-14 | 18:39

* Inschrijft voor LOI cursus ijsvissen en verder schouders ophaalt *

Kapitein Sjaak Mus | 19-01-14 | 18:38

@ irma zonderboezem | 19-01-14 | 18:31 |
Opwindend. Zonder meer ;)

goedverstaander | 19-01-14 | 18:35

"Voortaan eten we erwtensoep in augustus, en we gaan nooit meer met de trein want het sneeuwt het hele jaar dus de wissels zijn permanent bevroren."

Mocht het hier bij blijven. Het is goed mogelijk dat er dikke ijslagen vanuit het Noorden naar Koninkrijk der Nederlanden opkomen zetten net zoals 100.000 jaar geleden. Een dikke laag ijs waar geen plantje groeit.

Neen, een IJstijd moeten we niet willen met zijn allen.

ProAsfalt | 19-01-14 | 18:32

goedverstaander | 19-01-14 | 18:27 |
Uiteraard! De Broche ligt al klaar.

irma zonderboezem | 19-01-14 | 18:31

Eèn ding is zeker.
Over honderd jaar zijn we allemaal dood.
Ook alle reaguurders.
Dus waar zouden wij ons druk over maken?

Dostranamus | 19-01-14 | 18:31

Stopt met het betalen van milieubelastingen...

duitse herder | 19-01-14 | 18:29

@toetanchamon | 19-01-14 | 18:18
Als die velden in aanraking zouden komen met lava, dan zouden ze ontbranden, dat lijkt me logisch. Alleen gebeurt dat niet, omdat lava uitstroomt aan het aardoppervlak, en de subductiezones, waar de platen (+ velden) verdwijnen, op diepte, onder de continenten plaatsvinden. Het stijgen van het magma, en de lava, vindt daarboven plaats, als gevolg van het heter worden van de onderliggende plaat.

De plaattektoniek zorgt zo wel voor de beroemde CO2-cyclus. Subductiezones zorgen dus voor het 'verdwijnen' van CO2, door opname van gesteentes in de diepte (niet alleen olie en gas, of kolenlagen, maar ook kalkstenen (CaCO3). Kalkstenen zijn ontstaan door het opnemen van fossielen, botten en schelpen van overleden (schelp)dieren.

Inderdaad spugen vulkanen weer CO2 uit, doordat de opgewarmde platen CO2 gas produceren. Dus dat is een kringloop.

Als er geen plaattektoniek zou bestaan zou er dus geen CO2 teruggecycled worden in de atmosfeer, en zouden de planten in de miljoenen jaren (en schelpdieren via botten) al het CO2 allang hebben doen verdwijnen. Dan was er al geen leven meer.

Maar die kringloop is niet 'perfect'. Er verdwijnt nog steeds meer dan dat er terugkomt. Zie het laatste plaatje van La Bailaora | 19-01-14 | 18:16 waar je ziet dat de CO2 gehaltes vanaf 600 miljoen jaar geleden tot nu gestaag afgenomen is. Kortom, het gaat heel langzaam, want 600 miljoen jaar is een heel lange tijd, maar toch, CO2 neemt af. Dat wij een beetje terugbrengen in de atmosfeer is heel erg goed dus, het kan het leven op aarde verlengen.

La Bailaora | 19-01-14 | 18:27

@ irma zonderboezem | 19-01-14 | 18:24 |
Denkt u wel een aan een speldje op de borst van die prachtige gebreide truien?

goedverstaander | 19-01-14 | 18:27

@ toetanchamon | 19-01-14 | 18:18 |
Dergelijke aardwarmte bestaat al sinds mensenjaren. Google is gewillig.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:26

*werkt alvast aan sneeuwballen-app*

Nederlanddraaitdoor | 19-01-14 | 18:26

K*t.
Nu komen we om van de honger.
Waar blijft Links nu? Wat is de oplossing van Links? Windmolentjes bouwen om de kassen warm te houden? Dat gaat niet werken.

ProAsfalt | 19-01-14 | 18:26

IJsdikte 3 kilometer. Dames en heren, it giet oan.

VanBukkem | 19-01-14 | 18:25

@ Bigi Bana Boy | 19-01-14 | 18:19 |
Treurt niet. Van kou gaan mensen beweging. Bewegen betekent arbeid. Arbeid betekent productie. Productie betekent economische groei. Economische groei betekent een lachende Rutte. O... wacht.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:25

Goed nieuws! Ik heb verdorie al maanden de leukste truien in de kast liggen.
Eindelijk kan ik ze aan gaan doen.
En dan heb ik het nog niet eens over mijn nieuwe winterbanden die nu slijten met deze sahara temperaturen.

irma zonderboezem | 19-01-14 | 18:24

Winter komt eraan. *Doet Game of Thrones deuntje neuriën*

Pisvlucht-Airlines | 19-01-14 | 18:21

Kernenergie is FTW omdat het werkt!

Meneer-reetkever | 19-01-14 | 18:20

Zon, zee, regen, warmer, kouder.... het zal allemaal wel. Heb voor 2 jaar ingeblikt eten staan voor na de mega apocalyps des doods. De enige vraag is of ik ze moet opwarmen of invriezen.....

Dhr. W. Anhoop | 19-01-14 | 18:20

Fijn dat we al bijna al ons eigen aardgas aan het buitenland verkocht hebben. Maar die 54 miljard aan sociale uitkeringen waren goed besteed denk ik dan maar. Het gaat letterlijk en figuurlijk koud worden in dit land.

Bigi Bana Boy | 19-01-14 | 18:19

Bullshit! Stierenstront! Dat is waar heel de groenstroom/CO2 lobby bij leeft! Gefeliciteerd mensen! Voor kiezen voor groene bullshit stroom en veel plezier daarmee! Want momenteel kost energie meer dan ooit dankzij windmolens,zonnepanelen,en gas/olie/kolen! Kernenergie is nog geen procent daarvan! Dat u even weet waarom er geen geld is overgebleven om uw loon uit te betalen.

Meneer-reetkever | 19-01-14 | 18:19

@ kapotte_stofzuiger | 19-01-14 | 18:15 |
Haha! Ever so right +1

goedverstaander | 19-01-14 | 18:19

Is de kleurlingentrek richting het zuiden al op gang gekomen?

--sql error-- | 19-01-14 | 18:19

Mij houd volgende milieu vraag bezig:
De aarde bestaat uit tektonische platen waarvan de een onder de ander schuift en vloeibaar oplost, om een tijdje later weer worden uitgespuugd door een vulkaan ergens op deze planeet.
In die platen zit ook al het gas en olie dat in een rap tempo uit de grond wordt gehaald.
En nu komt het, wat is het 'natuurlijke proces' als zo'n veld in aanraking komt met lava. Zijn al die velden niet nodig om de boel onder ons te voorzien van energie en brandend te houden? Iemand een idee?

toetanchamon | 19-01-14 | 18:18

@ @ Madame Bonbon | 19-01-14 | 18:00 |
Voor de goede orde. Het is niet eenvoudig om de Fryske vervoeging van het werkwoord 'gean' (gaan) te vervoegen voor een vol-struise Amsterdamse dame als Nanninga.

Het moet uiteraard zijn: 'It gong oan'. Maar dat neemt de Geenstijlse goegemeente haar zeker niet kwalijk, de bedoeling was overduidelijk. Meer duiding voor mensen zoals u op:
www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=artic...

goedverstaander | 19-01-14 | 18:18

Nou lekker dan maar weer. Onmiddellijk BMW en Chopper op marktplaats gooien doet.

bakoenin | 19-01-14 | 18:17

CO2 is goed voor de aarde. Plantenmest, fotosynthese. Zonder dat gas sterft alles, inclusief de dieren. Een inconvenient truth...

Tevens heeft CO2 nog nooit de temperatuur beinvloed, niet de afgelopen 15 jaar:
blog.chron.com/climateabyss/files/2012...

Niet de afgelopen 8000 jaar (CO2 toename, temperatuur afname):
climate4you.com/images/GISP2%20Tempera...

Niet in de geologische geschiedenis op lange tijdschaal met grote CO2 (tot wel 7000 ppm) c.q. temperatuurverschillen:
www.klimaatfraude.info/images/smallCO2...

Geen correlatie betekent geen invloed. AGW is deaud, was het altijd al, alleen kost het wat tijd voor mensen om deze feiten onder ogen te zien.

La Bailaora | 19-01-14 | 18:16

Zolang de ijsberen in de plaatselijke dierentuin nog geen wollen muts op hebben en wanten dragen, geen snowboots aanhebben, zal het mij aan mijn bruine ster oxyderen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 19-01-14 | 18:16

@goedverstaander | 19-01-14 | 18:11
Klimaatsverandering is hip (helaas); wil je als onderzoeker geld, van de overheid, bedrijfsleven of derden, formuleer je je onderzoeksvoorstel op zo'n manier dat er iets over klimaat in staat.
Dus niet: "voortplantingsgedrag van groengele moeraskikker", maar: "het effect van klimaatsverandering op het voortplantingsgedrag van de groengele moeraskikker".

kapotte_stofzuiger | 19-01-14 | 18:15

Er is wel een voordeel van een mini-ijstijd en dat is minder kutmuggen in de zomer. Zo wordt het lastig kiezen.

blinde kip | 19-01-14 | 18:14

Waarom toch altijd dat pseudo-lollige kleuter taaltje.

Mike Oxlong | 19-01-14 | 18:14

@ kapotte_stofzuiger | 19-01-14 | 18:07 |
Ook voor wetenschappers geldt: wiens brood men eet, wiens taal men spreekt. Zo financieren milieugekkies altijd broeikas-scenario's met dood en verderf en het bedrijfsleven exact het tegenovergestelde. Wie betaalt, bepaalt.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:11

Het is de schuld van de enorme toename aan zonnepanelen in de westerse landen. Als we daar nu snel een belasting op gaan heffen, dan is het zonneprobleem over een halve eeuw vast opgelost.

Petrus de Rewa | 19-01-14 | 18:11

@ Madame Bonbon 18:00


Dan heeft u de melk wel horen klotsen maar weet u niet waar de tepel hangt. Misschien dat een Fries familielid u kan helpen zoeken...

eerstneukendanpraten | 19-01-14 | 18:11

Alle voor en tegen klimaat doet gek idioten val dood.
Niemand weet en laten we werkelijk zijn.
Klimaat veranderd... Leef daarmee.

Meneer-reetkever | 19-01-14 | 18:11

Hebben ze in Groningen mooi pech want de kachel moet branden. Ik had dan ook liever een opwarming van de aarde gehad.

blinde kip | 19-01-14 | 18:10

De zon heeft er gewoon geen zin meer in.Maakt niet uit,genoeg gas in Groningen!

pim achtertuin | 19-01-14 | 18:10

En ook al mysterieuze maanhalo's boven Finland.

Petrus de Rewa | 19-01-14 | 18:09

@Russells Teapot | 19-01-14 | 18:00
In tegenstelling tot GroenLinks, bomenknuffelaars en andere gutmenschen in het algemeen. Dergelijk onderzoek zal wel gesponsord zijn door de olie-industrie of gesubsidieerd dankzij PVV-achtige partijen.

kapotte_stofzuiger | 19-01-14 | 18:09

Ongetwijfeld heeft menselijke activiteit iets te maken met het klimaat en de zon ontegenzeggelijk ook.

Maar nu draait alles binnen twee weken 180 graden. Neem me niet kwalijk dat ik dat niet direct geloof.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:09

Dat heet dus wetenschap; steeds nieuwe ontdekkingen doen, nieuwe hypotheses opstellen en oude verwerpen of juist valideren.

Er bestaan geen dogma's, iedereen die in het dogma: "het klimaat verandert door menselijk ingrijpen" gelooft, is op z'n minst zo erg als mensen die menen dat een opperwezen meer van je houdt als je een stukje piemel afsnijdt.

kapotte_stofzuiger | 19-01-14 | 18:07

Zie wel, windmolens werken.

GezondVerstand | 19-01-14 | 18:07

Ik geloof helemaal niks meer op klimaatgebied.

B0rat | 19-01-14 | 18:06

Zo denk je in je achtertuin palmbomen te kunnen gaan planten en zo zie je in augustus de sneeuwklokjes boven komen. Het kan verkeren in wetenschapsland.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:06

Het is de schuld van de PvdA.

Petrus de Rewa | 19-01-14 | 18:06

Vooral benieuwd hoe de linkse kerk gaat uitleggen dat dit toch de schuld is van Wilders danwel het kapitalisme.

Godsammekraken | 19-01-14 | 18:04

@Professor Superhirn | 19-01-14 | 18:01
Die sekte zal zich er niets van aantrekken.

Parsons | 19-01-14 | 18:04

Het is dus wachten tot Groen Slinksch met het idee voor zon belasting komt...

CornholioNL | 19-01-14 | 18:03

@ Madame Bonbon | 19-01-14 | 18:00 |
Ku-doos voor de spellingnazi(e).

goedverstaander | 19-01-14 | 18:02

Dus de zon is lui en daardoor wordt het misschien koud. Mooi, daar kunnen we dus niks aan doen. Zullen we die klimaathysterieclubjes en windmolensubsidies dan ook meteen maar afschaffen dan alstublieft dankjewel.

Professor Superhirn | 19-01-14 | 18:01

Natte dames (want regen) en stijve tepels (want koud). Win-win.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:01

Hadden we *nog* een argument nodig voor schaliegas?

Godsammekraken | 19-01-14 | 18:00

-weggejorist-

Madame Bonbon | 19-01-14 | 18:00

Uit het artikel:

"Volgens wetenschappers is de kans 1 op 5 dat we opnieuw in een Kleine IJstijd terechtkomen."

Oftewel, het valt wel weer mee. GS doet weer net alsof "de klimaatwetenschap" weer aan het paniekzaaien is, maar de enige die hiervan onder de indruk is, is Nanninga zelf. Deze wetenschappers blijven hier vrij rationeel en genuanceerd onder.

Russells Teapot | 19-01-14 | 18:00

Er is net voor 18 miljard aan subsidies voor windmolens uitgegeven. De order omzetten in terrasverwarmers lijkt me handiger.

El Gouda | 19-01-14 | 18:00

Stook de kolencentrales nog maar een goed op dus. Er is toch geen redden meer aan.

goedverstaander | 19-01-14 | 18:00

Slapende zon = kou in Nederland = bontkraagjes niet op straat , +1 voor de zon !

Brozius | 19-01-14 | 17:58

Gelukkig heeft de AGW-hysterie maar een paar honderd miljard gekost per voorgaande jaar. Kan die flauwekul ook op de mestvaalt van de geschiedenis.

Godsammekraken | 19-01-14 | 17:57

Daar sta je dan met je winterbanden .

likmegaties | 19-01-14 | 17:57

Dus *koop* die auto! Voor het klimaat! Liefst een diesel!

Godsammekraken | 19-01-14 | 17:56

Ik was juist zo blij met deze warme winter.
Waar is het CO2 monster als je hem nodig hebt?

wakkere_nederlander | 19-01-14 | 17:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken