Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ALARM. Onze biefstuk wordt kapot-verduurzaamd

closeuptofu.jpgGodverdomme. Hippies maken onze biefstuk kapot. Gewoon in bar-eetcafé Het Hoekje een biefstukkie met een sneetje wit casinobrood en een bakje compensatiesla met klodder remia thousand islands-saus erop bestellen zal binnenkort niet meer lukken. Biefstuk wordt te duur qua inkoop, en vooral: de consument wil duurzame opties. Wil de consument daar NU mee ophouden? Vreugdeloos quinoaknagen doe je maar thuis in je commune. Of je gaat naar je lokale anti-otoritaire kraakkafé en slobbert een trogje linzenkwak met sojabrokjes mee met de buurt-inloopmaaltijd. Voor een eerlijke daghap in de laagdrempelige horeca voor weinig financieel geld gaan wij geen inheemse boertjes havelaren en geen montessoriknuffelvee met vrije uitloop-opties sponsoren. Lappie koe. Plasje gesmolten boter. Bammetje. Klaar. Met dank aan squeamish mietjes is de optie 'lekker goedkoop paard eten' ook al afgeschoten. Jarenlang tevreden knolknabbelen, maar zodra de ware aard van het beestje naar boven kwam was het opeens ieuwh! En die kutfransen met hun cheval afkeuré zijn ook weinig helpend bij de acceptatie van goedkope paardenbiefstuk. Dus, wij gaan even bedenken wie wij woest vuistmaaiend de schuld gaan geven van de teloorgang van de goudeerlijke daghap: de Hoge Heren in Den Haag, de buitenlanders, de moslims of gewoon de EU. Maar iemand zal boeten voor het verher-elitairen van de biefstuk. Wij laten ons niet zomaar uitleveren aan dure roodvleesconcepten als Loetje. Vanavond axievergadering in het eetcafé.

Reaguursels

Inloggen

Thuis kan ik hem iig doorbakken ipv een well done bestellen en dan een bijna medium rare te krijgen. Hoef ik de kok ook niet te beledigen.

Your interpretation | 14-01-14 | 22:50

Den Heerscher | 14-01-14 | 17:46 | + 6 -
Ja, maar dat krijg je die boomknuffelaars en ander links gespuis niet uitgelegd. Is wetenschap en daar hebben zij niet zo veel mee.

Pikkestrijder | 14-01-14 | 22:40

Zoals wel vaker ligt de oplossing net over de grens in Duitsland... Daar staan mooie grote supermarkten die niet zo achterlijk duur zijn vanwege de nederlandse drift om alles duurder te maken...

Goed-hardt | 14-01-14 | 22:24

Prima, ik heb geen er geen moeite mee meer te betalen voor mooi vlees. Mooi vlees kost geld. Vroeger aten we ook niet elke dag biefstuk, waarom moet dit nu wel kunnen. Ja dat kan door goedkoop produceren. Niet te vreten dat met hormonen volgepompte vlees van graan etende koeien. Koeien lopen buiten en eten gras. Ja dan kost een mooie cote de boeuf voor 2 man 40 euro bij de slager en 70 in het restaurant. Niets ergs aan, kan je het niet betalen jammer dan. We kunnen ook niet allemaal champagne met kaviaar betalen. Dat iedereen maar goed rund moet kunnen eten is ook een soort nivelleren.

Hunter S. Thompson | 14-01-14 | 19:29

WaarDeWindWaait | 14-01-14 | 17:16
Of ie zich omdraait boeit me niet. Als ie maar blijft liggen.

Hedge_it | 14-01-14 | 19:07

-weggejorist-

staphylea pinnata | 14-01-14 | 19:00

Blijkbaar hebben die hippies genoeg mensen zo gek gekregen om duurzaam vlees te kopen. En de klant heeft altijd gelijk....

Ales | 14-01-14 | 18:55

Net als met Groene Energie is Duurzaam niets meer dan een vignet, een logo waarin gewoon net als met alles gehandeld wordt. Groene stroom alsmede duurzame groenten, biologisch vlees, etc. etc betekent producten met een hogere winstmarge. Daarvoor terug krijgt de consument het gevoel dat hij/zij iets goeds gedaan heeft voor de wereld. Jammer dat het de inflatie in de hand werkt.

Ales | 14-01-14 | 18:51

Pardon in de meeste horeca betaal je de kilo prijs en krijg je 200 gram. Dit is een of andere truc om ons duurzaam voor te schotelen tegen nog hogere winst marges.

24jarige | 14-01-14 | 18:43

Ik ben ook zo'n consument die, als het om vlees gaat, duurzaam wil. En ik was niet van plan te veranderen. Ik wil best 3 of 4 keer zo veel betalen voor een stukje Knorrie dat iets langer dan 3 maanden op deze aarde heeft mogen scharrelen. Een jaar vind ik redelijk.
Helaas staat het meeste kant-en-klaarvoer bol van het goedkope bioindustrie-vlees.

VanBukkem | 14-01-14 | 18:31

@Realisties | 14-01-14 | 17:54
Uit die tijd komt ook het feit dat mannen (traditioneel de jagers) beter ruimtelijk inzicht hebben en 's nachts beter zien dan vrouwen en vrouwen (traditioneel de kampbewakers / verzamelaars) een betere "peripheral vision" (Nederlands begrip iemand?) hebben en ook beter in staat zijn om bijv. groente en fruit op geur en kleur te selecteren. Dat van dat fileparkeren heeft dan ook daadwerkelijk een oorzaak in onze menselijke evolutie. Maar goed: Da's off-topic. Ik ga een entrecote in de pan donderen.

Den Heerscher | 14-01-14 | 18:04

Den Heerscher, inderdaad. En de mens heeft pas zijn gigasprong in de evolutie kunnen maken toen hij het vuur in zijn voordeel heeft kunnen benutten, nl. toen hij vlees kon braden. Daarmee was het veel makkelijker te eten en verteren dan rauw vlees. Waarmee veel energie en tijd overbleef, oa om met elkaar te socializen. Met als belangrijkste resultaat een explosieve toename van het brein. Waardoor we veel efficiënter in groepsverband op beesten konden jagen, en het vleesgehalte in ons dieet alleen maar toenam. Wat weer positieve effecten had op onze ontwikkeling, en waardoor we ons definitief van de apen onderscheidden. De rest is geschiedenis.

Realisties | 14-01-14 | 17:54

Zeg A.Nanninga, wanneer schrijf je nou eens een stukje over hoe belachelijk het is dat de vee-industrie zwaar gesubsidieerd wordt? En hoe ongelofelijk dom het is om zoveel water en plantaardig voedsel te verspillen aan dieren met een zeer laag rendement aan dierlijk voedsel voor de mens?

Artula | 14-01-14 | 17:51

"Daar komt nog bij dat er een kentering wordt voorzien in de wensen van de consument.
Deze gaat in toenemende mate vragen naar duurzaam voedsel."

Welke links gedraaide groenling heeft dat bedacht, lijkt me eerder wensdenken.

Flipus | 14-01-14 | 17:48

@Realisties | 14-01-14 | 17:36
Correct. We hebben ook niet voor niets snijtanden naast onze kiezen. Daarnaast lijkt ons maag-darmkanaal een stuk meer op dat van carnivoren dan herbivoren. Bovendien moeten we de meeste granen (rijst, mais, etc.) eerst helemaal kapot koken om de celwand te breken, omdat we anders de voedingsstoffen niet op kunnen nemen.
Besjes en ander fruit zijn dan weer wel een natuurlijk deel van ons dieet. De mens is een omnivoor en vlees is historisch gezien een van de belangrijkste onderdelen van ons dieet.

Den Heerscher | 14-01-14 | 17:46

@Evocatus | 14-01-14 | 17:36
Nee, ik heb er nog gegeten in 1999 of 2000.

Petrus de Rewa | 14-01-14 | 17:43

de consument heeft hier een punt, duurzaam is geil.

Worstjes | 14-01-14 | 17:42

De linkse haat jegens de gewone man is alom tegenwoordig.
Op alle fronten is de oorlog ontketend tegen hem.
Auto? moet weg!
Vlees? moet weg!
Huis warm stoken? mag niet!
Huis normaal verlichten (gloeilampen)? mag niet!
WC doorspoelen met genoeg water(5l+)? mag niet!
Stofzuigen met 900 watt+? mag niet!
Straatverlichting? Uit!
Onrendabele windmolens? verplicht!
Nieuw projectplan? bezwaar!
Etc
Etc
Etc.
Het is alleen links dat ons deze shit door de strot ramt!
Links moet verboden worden.
Het is een geestesziekte.

Prokapitaal | 14-01-14 | 17:38

Ah, vroeger de Volksgaarkeuken in de Spuistraat te Amsterdam. Later genaamd de Keuken van 1870. Menig stap heb ik er gezet. Helaas ter ziele in 1995.

Die stevige houten stoelen, die stevige hap, allerlei soorten mensen, doodgewone mensen, niet het soort dat zo nodig de Peruaanse keuken moet gaan beproeven. (U heeft chefkok Kranenborg gezien bij die geldopvreter met die snelle babbel, u weet wel van dat affiche)
Salut! Evocatus

Evocatus | 14-01-14 | 17:36

Duurzaamheid is een lege term, gecombineerd met vlees is het helemaal volksverlakkerij. Vlees is gewoon gezond. We zijn ooit opgegroeid als vleeseters, zie de chimpansees. Vegetarisch eten is dus tegennatuurlijk. En slecht voor je lijf, want je mist belangrijke voedingsstoffen. Dat het zielig is voor dieren, is onzin. Want kringloop in de natuur, weet u wel?

Vegetarische roodgroenen zijn gewoon natuurontkenners, die hun misantropische levensvisie met geweld willen opdringen aan de rest. Dieren zijn er voor ons, net als wij er zijn voor de dieren (vooral muggen, ratten, bacterieen etc). En als wij ze niet aten, waren er lang niet zoveel varkens, runderen en kippen.

Realisties | 14-01-14 | 17:36

-weggejorist-

staphylea pinnata | 14-01-14 | 17:34

doeie=dooie

Brandend Zand | 14-01-14 | 17:34

doeie=dooie

Brandend Zand | 14-01-14 | 17:34

Heb vertrouwen in de Hollandse koopmansgeest. Er duikt vast wel een of ander Willy-Selten-achtig type op die nog ergens een voorraad goedkope BSE-biefstuk weet te scoren, of zo.

simpelman | 14-01-14 | 17:34

".. woest vuistmaaiend de schuld gaan geven.."
Wat denk je van die eco-terroristen (hersens weggeblowde nazaten van de hippies) van Groen Links, Partij voor de Dieren en ander links zweimel-tuig!?

Nederlanddraaitdoor | 14-01-14 | 17:27

Retail koop je een mooi biefstukje voor 5 euro. Wholesale is dat 2 euro. Pleur er een tientje loonkosten en vaste lasten bij, plus 3 euro friet, saus, brood en wat van dat groene plantenspul erbij en dan moet je m.i. voor 15 euro een acceptabele biefstuk kunnen serveren. Wijntje, koffie, fooi erbij en dan mag het totaal toch nooit echt veel meer dan 25 euri zijn? Lijkt mij hoor.
Ik denk dat je dan 7 dagen per week avond vol zit.

(Oh wacht. Vastgoedmaffia en de fiscus vergeten. Damn.)

Stormageddon | 14-01-14 | 17:26

Veel meer lichtgetinte koeien importeren,of is een lichtgetint biefstukje niet lekker?

pim achtertuin | 14-01-14 | 17:25

Net ff 4 gebakken scholletjes bij Roeleveld in de Scheveningse haven gehaald voor 6 euroos!
Onovertroffen!
-
Voor mij geen dure doeie-koe-bil.

Brandend Zand | 14-01-14 | 17:24

Russells Teapot | 14-01-14 | 16:49 | + 3 -
Typisch inderdaad. Dat voortborduren op een eigen interpretatie van een andere conclusie. Valt me wel vaker op van A.

Mark Smith | 14-01-14 | 17:23

Wat dachten jullie van de NZO? De Nederlandse zuivel-organisatie die de mooiste duurzaamheidsdoelen aan ALLE boeren op wil leggen?
Dus dat is dan ook weer geen verkoopargument. Hoe kun je ooit meer geld vragen voor je weidekoe als opstallen niet meer mag. Een beetje als de communistische schoenfabriek: Werk snel en je bent werknemer van de maand, en volgende week is jouw werktempo de norm geworden.

frank87 | 14-01-14 | 17:23

Petrus de Rewa | 14-01-14 | 17:04 | + 4 -
Ok, boter bij de vis. Waar in Budapest is dat en waar boek ik voor 20 Euro? Thx im voraus.

Bixier | 14-01-14 | 17:22

Fiorentina ftw!

SteveBiscuitje | 14-01-14 | 17:21

@Mr. Krinkle | 14-01-14 | 16:38 Uw conclusie dat het regenwoud gekapt wordt t.b.v. het biefstukje van mevr. Nanninga is wel erg kort door de bocht. De kans is groot dat er bio-brandstof verbouwd wordt. We hebben het over vruchtbare grond in een groeizaam klimaat, dat gegeven zal vroeg of laat door mensen worden benut. Uw eetgedrag of dat van mij heeft geen enkele impact op wat er in Brazilië gebeurt.

pendajo | 14-01-14 | 17:20

Mr. Krinkle | 14-01-14 | 16:38 |
Ik stel voor... geen psycholoog maar een psychiater.

duitse herder | 14-01-14 | 17:19

Binnenkort behalve tanken en boodschappen doen, ook nog eens uit eten in Duitsland...?

dlseth_ | 14-01-14 | 17:17

Totdat Loetje tevens aan de Amstel kwam, ging het prima. Dat schaaltje jus inclusief het witbroodje werd plots overgenomen door de hipsters. Weg lol.

bottlebaby | 14-01-14 | 17:16

Het ironische is dat de socialisten, die er vroeger voor streefde de gewone man een karbonade op het bord, een eigen doorzonwoning en een Opel Kadett voor de deur te geven nu de milieu fetisjen zijn die er naar streven dat allemaal weer onbetaalbaar te maken. Vlees eten en autorijden wordt weer exclusief voor de rijken, terug naar de aardappeleters van van Gogh, Joop den Uyl zou zich omdraaien in zijn graf als hij dat wist.

WaarDeWindWaait | 14-01-14 | 17:16

En Nederland is al de duurste qua prijzen in de horeca. Ik ga wel naar de snackbar toe. Echt Hollands eten. Daarbij lekker goedkoop.

c.onjo | 14-01-14 | 17:11

Gelukkig ken ik iemand die boer is en zelf slacht, Omnomnom.

Humpf | 14-01-14 | 17:10

Loetje is tegenwoordig ook al te duur? Dan blijven alleen nog de 2 biefstukken voor 2.50 uit de Albert Heijn Diepvries nog over. Met extra toegevoegd water.

BlitzFlicker | 14-01-14 | 17:08

De generaties van nu zijn echt de klos.
Duurzaamheidsgelul, klimaathysterie, EU-waanzin, pensioenen die aan het verdampen zijn en ga zo maar door.
Van alle kanten wordt je lastiggevallen tegenwoordig.
Wij redden de wereld wel even, stelletje idioten.

Desmoulins | 14-01-14 | 17:06

Psss... Ik ken nog wel een paar restaurantjes in Boedapest waar je onbeperkt biefstuk van de grill kunt eten met de wijn inbegrepen, voor 15 euro de man. Plus een vliegticket van 20 euro ben je nog steeds minder kwijt dan voor een avondje uit in de Nederlandse horeca.

Petrus de Rewa | 14-01-14 | 17:04

Grappig ook wel dat sinds de toename van vegetarisme de vraag naar geitenkaas enorm gestegen is. Al die vega's zijn dankzij hun voorliefde voor geitenkaas direct verantwoordelijk voor enkele duizenden extra dode bokjes per jaar. Bokjes die veelal niet tot vlees verwerkt worden. Mep dan een koei aan gort in plaats van vega worden.

Den Heerscher | 14-01-14 | 17:04

Wel erg als het je geen bal interesseert waar het vlees vandaan komt, om maar goedkoop een smerig stuk hormonen vlees te eten!

lanexxx | 14-01-14 | 17:02

@Russells Teapot | 14-01-14 | 16:49

Is het werkelijk de consument zelf of gaat de consument vooral mee met het hele 'duurzaam is moreel verantwoord en lekker'-verhaal? Op slaafzame wijze de Euro's uit de zak (laten) kloppen.

Desmoulins | 14-01-14 | 17:02

-weggejorist-

staphylea pinnata | 14-01-14 | 17:01

-weggejorist-

staphylea pinnata | 14-01-14 | 16:58

Duurzaam voedsel is onderhevig aan bijzonder veel oplichting, maar al die goedzakken vinden het verder prima want ze kunnen zichzelf weer op de borst kloppen; onderscheiden van de rest.
Biefstuk is tegenwoordig schandalig duur en dat is zonde want er is werkelijk niets lekkerder dan een goed stuk rood vlees.
Het zou iedere dag 'steak & blowjob day' moeten zijn, maar dat is mijn bescheiden mening.

Desmoulins | 14-01-14 | 16:58

Ik vreet warm vlees bij m'n ontbijt, lunch avondeten en tussendoor zo'n schrale hippie voor de extra vitaminen en vezels.

Conan de Rabarber | 14-01-14 | 16:55

Sjezus, die Nanninga leeft echt nog in de jaren 80 zeg, hahaha! Ga lekker naar de Jumbo als je een volgepomte antibiotica-steak fix nodig hebt.

Ienoo666 | 14-01-14 | 16:53

Ik denk dat nanningaatje het niet kan verkroppen dat ze haar zogenaamde mannelijkheid niet meer in ieder café kan laten zien. Lekker tegendraads lekker bier drinken, biefstuk eten en over vrouwen lullen.

deministerpresident | 14-01-14 | 16:53

Het is een kleine minderheid van zeikerds, die vlees duur proberen te maken omdat ze het zelf niet vreten. Daarmee proberen ze het te ontmoedigen. Iedereen moet naar de pijpen dansen van de vegetariërs/biologischvlees hippies. Een minderheid welteverstaan, want de meeste Nederlanders hebben geen cent meer te makken, en willen hun vlees zo goed en goedkoop mogelijk.

Old_Spice | 14-01-14 | 16:52

Een beetje onzinnig wat Nanninga hier verkondigt.

Volgens het artikel verdwijnt de biefstuk niet omdat dat van bovenaf wordt opgelegd wordt of zo, maar omdat de consument andere eisen begint te stellen. En in een vrije markt is het vrij normaal dat je je voegt naar de wensen van de consument, toch?

Als je daar tegen bent, moet je gewoon wat vaker biefstuk eten in die café's, dan zorgen ze er echt wel voor dat het op de menukaart blijft.

Russells Teapot | 14-01-14 | 16:49

@XHannibalX | 14-01-14 | 16:46 |
Die 'vergeten groenten' zijn niet voor niks vergeten.

Ars Vivendi | 14-01-14 | 16:49

Wat een huilie-huilie verhaal. Dat moet de markt toch lekker zelf uitmaken? Veel biefstukken bestellen bij wegrestaurants en boos mailtjes sturen en wegblijven als ze de prijs omhoog doen, als je er iets aan wil veranderen.

Sjors W. | 14-01-14 | 16:49

Dan zou ik maar snelwegwezen uit 020. Wat je daar aan duurzaam boerenhappen vindt waren ze in Zeeland in de 19e eeuw al vergeten.

XHannibalX | 14-01-14 | 16:46

Ik ben van mening dat we als mensenheid sowieso wel wat minder vlees kunnen eten. Al heeft ieder zijn eigen vrijheid daar in natuurlijk.

Aantastelijk | 14-01-14 | 16:46

@Godsammekraken | 14-01-14 | 16:32 |
Soilent green is people!!!!

Ars Vivendi | 14-01-14 | 16:45

@eerstneukendanpraten | 14-01-14 | 16:36
Klopt. Hippies zijn mensenhaat in de vermomming van natuurliefde.

Godsammekraken | 14-01-14 | 16:44

Steak is mijn lievelingsdier.

Den Heerscher | 14-01-14 | 16:42

saus of silence... hmmmmm

Tom_Kroes | 14-01-14 | 16:41

Ik wil best een kwartje meer betalen voor een bammetje met duurzaam vlees. Als het dan ook maar wel echt duurzaam is. En dat is twijfelachtig in deze tijd...

RedBill | 14-01-14 | 16:40

Wij van WC eend zeggen dat de consument een duurder duurzamere WC eend willen.

byebyeholland | 14-01-14 | 16:39

Altijd roepen dat de markt bepaalt. Vervolgens wanneer de uitkomst je niet uitkomt gaan janken?

okplanb | 14-01-14 | 16:39

Nederland was ooit een land van boeren. Het wordt weer eens tijd dat we dat weer worden. En dat we de lokale boeren weer zien te vinden via onze winkels (buurt supers). Lokaal ondernemerschap stimuleren heet dat. En laat Europa (Frankrijk voorop) lekker imploderen. Wij kijken wel genoegzaam toe, vanaf de Nederlandse soevereine wal, hoe die Europa-Titanic afglijd in de Marianentrog (Frankrijk voorop).

Nafta78 | 14-01-14 | 16:39

-weggejorist-

Mr. Krinkle | 14-01-14 | 16:38

Er is niets mis met een stuk biefstuk van een koe uit Polen. Het is een kwart van de prijs, maar ja, niet duurzaam, want teveel transport. Ik wil de kiloknaller biefstuk terug, maar dan die uit Polen.

Gary Gunstone | 14-01-14 | 16:38

Niks mis om je eten een beetje netjes te behandelen als het nog op de aarde rondloopt.

YMMMV | 14-01-14 | 16:38

@ Godsammekraken 16:32


Die film moet toch het toppunt van ecologische verduurzaamheid zijn in de ogen van de gemiddelde stemmer van GroenLinks...


eerstneukendanpraten | 14-01-14 | 16:36

Duurzaam, schmuurzaam.

Ik wil vooral fatsoenlijk smakende biefstuk en die krijg je meestal niet.

diederik14 | 14-01-14 | 16:35

Kannibalisme gaat nog heel groot worden.
"Twee hippieburgers voor tafel vier !"

Hedge_it | 14-01-14 | 16:35

"Lappie koe. Plasje gesmolten boter. Bammetje."

Als dat verdwijnt sterft al het TCA-tuig de hongerdood. Dat dan weer wel.

Godsammekraken | 14-01-14 | 16:34

Ik wordt zo wie zo niet goed van de term "duurzaam" voor voedsel dat je in je bek steekt en 8 uur later weer uit schijt. Voedsel is NOOIT duurzaam. Het rot, schimmelt of gaat vol met beesterij zitten.

Graaf van Egmont | 14-01-14 | 16:34

Duurzaam dit, duurzaam dat, duurzaam vlees: onze maatschappij is duurzaam ontwricht.

huh, ian? | 14-01-14 | 16:34

-weggejorist-

staphylea pinnata | 14-01-14 | 16:33

Ach wat is duurzaam als je in 5 minuten opvreet

Rest In Privacy | 14-01-14 | 16:33

Als ik mijn vlees op heb, is het niet meer duurzaam.....

El Rico Grande | 14-01-14 | 16:32

Jammer dat hippies nog te goor zijn om in de Soylent Green te malen.

Godsammekraken | 14-01-14 | 16:32

Wordt het eens een keer niet door de overheid opgelegd maar door de markt, vind deze zuurdoos het weer niet goed. Het is ook nooit goed!

Wester82 | 14-01-14 | 16:32

Ik ga nu even een stukje compenseren
**zet Lady Curzon soep op vuur**

Godsammekraken | 14-01-14 | 16:29

Ik verwacht gewoon weer de zoveelste prijsstijging in de horeca.

geomario | 14-01-14 | 16:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl