Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Populistisch gastblog. Timing in het reces

omtzigtdepopulist.jpgPieter Omtzigt. De een vindt hem een onuitstaanbare populist, de ander is blij dat er tenminste nog één oppositie-terriër bestaat in het pais & vree poldercultuurtje van de Tweede Kamer. Wij neigen naar het laatste. Al was het maar omdat hij het mislukken van de Mali-missie nú al aan het onderzoeken is. Het is daarom dat wij zijn laatste blogje even schaamteloos knippen en plakken (moet kunnen, hij zit tenslotte van ons geld in de Kamer). Want Omtzigt de Onstopbare zat tijdens het kerstdiner bij de schoonouders onder de tafel gewoon Kamerstukken te lezen. Om daarmee op zijn blog schaamteloos populisme te bedrijven het kabinet met ongemakkelijke waarheden om de oren te kunnen slaan. Knip/plak: Het kerstreces is voor veel politici een rustige periode. Traditioneel is het najaar de drukste periode met alle begrotingsbehandelingen. Dit jaar kwamen daar ook gedoogonderhandelingen bij. Tel daarbij op dat het een druk voorjaar wordt: twee verkiezingen (gemeentes en Europa) en veel hervormingen in de Kamer (zorg, pensioenen, WWB om er een aantal te noemen) en veel politici nemen even hoognodige rust. “Wat zit je toch te kijken of er Kamerbrieven binnenkomen?” Vragen ze bij mij thuis. “Het is reces! Dus je hoeft niet te werken.” Dat is nou net het probleem, antwoord ik. “Het reces is een ideale periode om zaken aan de Kamer mee te delen, die je veel liever niet zou vertellen. Want ja, iedereen is met Kerst, familie, oliebollen en vuurwerk bezig.“ Dit reces laat dat weer heel erg duidelijk zien. Een paar voorbeelden over wat bewindspersonen per ongeluk nog even naar de Kamer stuurden: 1. Staatssecretaris Weekers publiceerde het nieuwe overzicht van de belastingtarieven (39 pagina's!) op zijn site op de eerste dag van het reces. Daarin zaten verrassingen. Zoals een 16,7% verhoging van het eigen woningforfait. Terwijl minister Blok een week daarvoor in zijn sommen uitging van 0% verhoging. Kosten: honderden miljoenen. Lees de Kamervragen, brieven (een, twee) en vervolgkamervragen. Overigens verlaagde hij en passant ook even de aftrekpost voor gescheiden ouders met dik 30%. Dat levert dik €60 miljoen op en was niet aangekondigd. Hij deed het in dit besluit. Een debat vindt nu plaats volgende week. Maar ja de belastingverhogingen zijn op 30 december aangekondigd en op 1 januari ingegaan. Overigens geen verrassing dat de belastingdienst ze ook in haar eigen progamma's en sites niet goed heeft staan. 2. Staatssecretaris Klijnsma stuurde vlak voor Kerst (ideaal moment!) een rapport van de Nederlandsche Bank naar de Kamer dat ze al zeven keer had uitgesteld. Het had ook het pensioenakkoord kunnen veranderen. Dat wist ze en daarom hield ze het maanden achter: het bleek al in oktober klaar te zijn geweest. Lees deze Kamervragen. 3. Minister Timmermans erkende in oktober schoorvoetend dat hij een keer naar Cuba zou gaan. Als Kamerlid stelde hij veel vragen over de mensenrechten op Cuba (voorbeeld 1, voorbeeld 2, voorbeeld 3) . Hij zou de Kamer van te voren informeren over de mensenrechtensituatie. In zijn reisoverzicht december-februari stond Cuba niet. En dan, middenin het reces kondigt hij aan dat hij naar Cuba gaat. Er is geen brief. Die komt er pas 24 uur voor zijn vertrek (na een rappel van mijn kant) en over mensenrechten gaat de brief nou niet. Het bezoek lijkt er ook niet over te gaan. We kunnen hem nu pas ondervragen na terugkomst ipv ervoor. 4. Het Openbaar Ministerie (ressorterend onder de bewindspersonen van Veiligheid en Justitie) maakte het erg bont. Op 30 december sloot het een deal met KMPG: geen vervolging, al lijkt KMPG (dat heel veel werk doet voor de overheid en adviseert hoe je op basis van vertrouwen met de belastingdienst kunt samenwerking) al 10 jaar geweten te hebben dat het fout zat. Pas vlak daarvoor was de zaak tegen de klokkenluider in de bouwfraudezaak stopgezet. Die werd namelijk wel vervolgd. De SP heeft Kamervragen ingediend. Een regering controleer je dus ook tijdens het reces. En deze regering helemaal. Pieter Omtzigt

Reaguursels

Inloggen

hfakker 16:00
Vrijheid van meningsuiting is niet veilig bij het CDA, vandaar dat ik weinig enthousiast ben over welke CDA politicus dan ook. Omtzigt krijgt dus voorlopig het nadeel van de twijfel.

Worstjes | 10-01-14 | 18:28

@Worstjes | 09-01-14 | 22:37
Nee, hij is op voorkeurstemmen vanuit eigen achterban gekozen. Zelfs met enige weerstand vanuit de partij toen. Men kon miet om hem heen. Hij staat dus erg sterk in zijn schoenen. Heeft daarnaast nogal sterke dossiers en dito kennis (financien, pensioenen etc).
Los daarvan is hij geen standaard politiek dier. Hij gaat ergens voor op de inhoud. Dat is in onze politiek tot nog toe altijd een sterk vertrekpunt gebleven dat politici verschaft die langer meegaan.
Buma is het tegenovergestelde, politiek dier, geen specialisme of specifieke kennis en erg gericht op de macht/positie; dat is nog eens een roze lokeend.

hfakker | 10-01-14 | 16:00

Het probleem in NL is, dat we een stuk of 20 partijen hebben die ALLEMAAL 'unieke' standpunten hebben, die ze 'belangrijk' vinden. Op die manier kan de verdeel en heers politiek zijn weg vinden in NL. Niemand heeft een meerderheid; niemand heeft wat te 'zeggen'. Invloed is het hoogst haalbare.

EvertsNL | 10-01-14 | 13:22

Mijnheer Omtzigt krijgt van ons standaard een plusje omdat het een kwantitatief econoom is. Helaas heeft deze niet onintelligente mijnheer er voor gekozen om de partij van 'het zoet en zuur' te vertegenwoordigen. Wat wel een leuke brainstorm is is je voor te stellen dat deze mijnheer lid zou zijn van een andere partij. Maar ja, dan moet die wel eerst opgericht worden.

BellaBella | 10-01-14 | 10:31

Timmerfrans ging lekker op kosten van de belastingbetaler naar Cuba. Klote salonsocialist.

denoorman | 10-01-14 | 09:51

Je zou bijna denken dat ie bij de verkeerde partij zit. Maar toch, het ware gezicht zie je pas als het belang niet meet bij het oppositie voeren ligt. Dan smelten alle principes en kritiek als sneeuw voor de zon en verwordt de ruggengraat als die van een regenworm.
Wel hoedje af voor de analyse, het geeft weer eens overduidelijk aan hoe integer onze politici zijn. NOT. En maar huilebalken over criminaliteit en normvervaging. Begin eens bij het begin, bij jezelf dus.

Okkie Trooi | 10-01-14 | 09:27

@Fatwabuster: Deze gristenhond heeft behalve Siebrand, ook Jan Peter,ja en zelfs Ruud nog zijn stem gegeven...... dan begrijp je toch wel hoe blij ik met Pieter ben?

Boris Badass | 10-01-14 | 08:27

Helder Groentje | 09-01-14 | 23:26
Juist, en na twee jaar roepen we allemaal dat we onze jaarlijks afgehouden éénmalige bijdrage terug willen. We weten allemaal hoe het is gegaan toen GS naar de PO ging. GS kan goed schreeuwen en roeren waar het stinkt, maar laten we díe stap nou maar niet gaan zetten...

Tha Man | 10-01-14 | 08:00

Goed werk van Omtzigt, wat ik niet begrijp is dat ik zulke shit op mijn werk uit zou halen dat ik op staande voet eruit getrapt zou worden...
.
Hun komen er gewoon mee weg, bananenrepubliek waardig.
.
Wanneer staat er eens een gek op met een AK die daar eens even gaat opruimen?

Vanilla | 10-01-14 | 07:29

Pieter Omtzigt doet in ieder geval zijn best de belangen van de burger te behartigen. Dat steekt zover af tegen de meeste andere "volksvertegenwoordigers", dat hij hiermee onbedoeld het failliet van het huidige politieke systeem aantoont.

Xukje | 10-01-14 | 01:25

Westerhork is opgeknapt. Hoe zit het met de Waalsedropvlakte eigenlijk?

Ton Nijhof | 10-01-14 | 00:52

sorry, CDA nigt, ander rijmt het niet..
hahaha, stomme klootzakken.

Worstjes | 09-01-14 | 23:54

Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat het CDA de steun voor PVVDA66 in de eerste kamer gaat intrekken.

Winston1 | 09-01-14 | 23:54

Helder Groentje

laat omzigt maar lekker bij zijn mede landverraders van het CDA, alleen onbenullen trappen in die nicht.

Worstjes | 09-01-14 | 23:50

Zo jammer dat dhr. Omtzigt bij het CDA zit. Zeker als deze persoon uit de CDA zou gaan zou die mijn stem krijgen.
Ik stem bovendien voor revolutie. Dit kabinet moet vallen. Het kabinet zit er om het volk te dienen, niet om via slinkse trucks en allerhande maatregelen de burgers uit te knijpen en te gronde te richten.

Kan Geenstijl niet de politiek ingaan met Omtzigt, Wilders en enkele anderen als politieke boegbeelden? Garantie voor succes a la Fortuin plus een fors hogere opkomst.
Of misschien een roze partij voor GS reaguurders en mensen die een radicale ommezwaai willen. Niet zozeer populistisch, wel transparanter en visionair, enthousiasmerend en duidelijk een toekomstbeeld.

Iets wat echt onderscheidend is in deze eenheidsworst. Lijkt allemaal veel te veel op elkaar net als popmuziek.

Helder Groentje | 09-01-14 | 23:26

Zoals Omtzigt zouden ze er bij het CDA meer van moeten hebben, dan is er een reële kans dat het nog weer iets gaat worden. Overigens zit er nog een goede CDA-politicus uit dezelfde streek in de kamer; Eddy van Hijum. Zet er daarnaast nog wat meer 'populaire' types bij zoals Camiel, Jack, Jan-Kees, Henkie B., Mona en Sybrand en het zou ook nog weer eens wat kunnen worden.
En dan gauw afscheid nemen van een Klink, Koppejan, Doekle, Hirsch Ballin, Donner en meer van dat soort. Voor zover niet al afgeserveerd.

911er | 09-01-14 | 23:26

KMPG? Twee keer fout dus geen typefout? KPMG it is.
Wel helder verhaal verder.
Je vraagt je wel gelijk af wat al die andere Kamerleden de hele dag doen?

Vula | 09-01-14 | 23:18

Nee CDA gaat het echt niet worden.
Als alleen op Pieter zou kunnen stemmen zou ik dat doen.
Ging hij maar naar de PVV !

Lief meiske | 09-01-14 | 22:56

hfakker | 09-01-14 | 21:33
Omtzigt is een roze lokeend, wat jij?

Worstjes | 09-01-14 | 22:37

Itzamná | 09-01-14 | 20:42 |
Ik weet het wel. Er moet een groep ontstaan die gewelddadig is als de RAF, de rode brigades.. Zij schieten binnen 2 weken een aantal parlementsleden naar god. Dan is de zuivering aanstaande. De lafaards zullen vluchten net zoals Rosenmuller na Fortuyn. Angst moeten ze voelen op hun hooggewaardeerde plaatsen. Ik zal het niet doen. Jammer dat er geweld moet gebruikt worden. Maar het is nu eenmaal zo.

OT: Hoe zit het nu met M'Bala de franse komiek die vanavond niet mocht optreden vanwege antisemitisme in Nantes? Heeft deze gekleurde Fransman niet in de gaten dat hij krachten oproept die zijn eigen leven bedreigen? Alsof Hitler met hem wilde dansen, hoe dom kan je zijn. Geen tolerantie voor intoleranten.

Smarties | 09-01-14 | 22:30

Ja, da's lekker makkelijk als je lid bent van een splinterpartij.

Call on the attacker | 09-01-14 | 22:30

Stemmen werkt niet mensen. Democratie faalt. Dan moet het volk ingrijpen in plaats van reaguren.

ZDEV | 09-01-14 | 22:24

Pieter, begin voor jezelf en ik stem op je ! Nu kan het niet want een stem op de meest hypocriete partij van Nederland krijg ik niet uit het rode potlood.

jan-lul-de-behanger | 09-01-14 | 21:47

Sinds wanneer doet GS schaamteloos een partij als het CDA promoten in de aanloop naar verkiezingen? Die partij is net zo goed schuldig aan de afbraak van dit land. Als Pieter Omtzigt het zo goed voor heeft met het land dan stapt 'ie uit die partij en gaat 'ie zelf spijkers met koppen slaan. Tot die tijd is nét één haartje beter dan de rest van de politici!

Tha Man | 09-01-14 | 21:45

Omtzigt zit precies op de goede plek: bij de gevestigde partij die het meest verloren heeft en waar de gevestigde orde PvdA+CDA+VVD+D66+GL+CU als geheel dus de meeste stemmen terug kan winnen. Niet geheel gepland waarschijnlijk omdat Omtzigt op een onverkiesbare plek was gezet, maar het komt het CDA nu wel even goed uit.
De VVD doet hetzelfde als zij fors verliest (of dreigt te verliezen). Iemand in de marge kritisch laten doen over de EU en zich als partij selectief wat 'liberale principes' herinneren. De kiezer denkt weer sprankjes hoop te zien: ze snappen het dus toch! en zal er weer massaal met open ogen intrappen.
En natuurlijk snappen ze het wel degelijk. Ze zijn niet gek. Maar het is niet in het belang van de gevestigde orde om daarnaar te handelen. Het is in hun belang om de kiezers genoeg zand in de ogen te strooien zodat ze de 'juiste' keuze maken, en de gevestigde orde hernieuwd mandaat krijgt om Nederland verder weg te geven aan de Europese elitegenoten. Daar worden ze allemaal beter van.

Zoetwaterpanharing | 09-01-14 | 21:36

@Worstjes | 09-01-14 | 20:40
Nope, maar die obsessie om iemand te plaatsen is een ontboezeming waar ik genoeg aan heb.

hfakker | 09-01-14 | 21:33

Sorry, maar geen enkele politicus is betrouwbaar te noemen en alle reaguurders met een christelijke achtergrond ten spijt: ook deze meneer zal uiteindelijk ontmaskerd worden als opportunist.
Leer mij ze kennen, deze zichzelf christen noemende club. Cave!

elizabeth88385416217 | 09-01-14 | 21:30

Wat ik wel irritant vindt is dat Omtzigt altijd anders stemt dan waar hij voor staat. Hij zit overal bovenop en zet zich geweldig in. Maar als je verwacht dat hij achter bepaalde standpunten staat, stemt hij altijd met zijn CDA-partijgenoten mee of tegen en vaak helemaal anders dat de richting waar hij voor zegt te staan. Het is net zoiets als volledig tegen de Verenigde Staten van Europa zijn, maar dan jezelf zo klein mogelijk maken en je vinger opsteken voor juist méér Europa.

rien6139 | 09-01-14 | 21:26

het CDA zit vol goede mensen. gelukkig ontdekt Geenstijl dat ook ene klein beetje.

eenKAA | 09-01-14 | 21:25

En dan te weten dat hij met voorkeursstemmen de kamer is ingekomen. Wat hij het CDA doet is dan ook een groot raadsel.

poepkop | 09-01-14 | 21:23

Dat soort gedrag is equivalent aan de MIDDELVINGER naar al die schaapjes in de Tweede Kamer.

Kunnen de fractieleiders in de oppositie misschien voor 1 keertje samenwerken en de ministers alle hoeken van de Kamer laten zien? Of houden ze zich toch liever met elkaar bezig en met de mogelijkheid om met dat zooitje ongeregeld mee te mogen doen?

GuntherX | 09-01-14 | 21:18

Het CDA zette Omtzigt op een onverkiesbare plek. Dat zegt toch alles over die partij. Ze moesten hem gewoon niet en werd afgeserveerd. Pieter moest dan ook zijn eigen "campagne" voeren om (terug) in de kamer te komen. Daarnaast denkt Omtzigt helemaal niet in de lijn van het CDA, want met de overgrote CDA-lijn kan hij het niet eens zijn. Ik vraag me werkelijk af wat de man nog bij het CDA doet.

rien6139 | 09-01-14 | 21:15

Omtzigt is ook zo'n beetje de enige van de hele bende die kamervragen over ons aller kindervriend Joris Demmink blijft stellen en de bovenste steen boven lijkt te willen krijgen. Dat houdt natuurlijk snel op als hij regeert want dan komt de geest van chocoprins Bernhard hem het leven zuur maken. Samen met alle lijken uit zijn gigantische inloopkast.

Makro777 | 09-01-14 | 21:12

Hoe gelijk hij ook heeft, ik hoop niet dat straks mensen CDA gaan stemmen in de hoop dat ze Omtzigt in de gemeenteraad of zelfs als wethouder gaan krijgen. Stem lokale belangen of stem PVV als ze in jouw gemeente meedoen!

Pierre Tombal | 09-01-14 | 21:08

Pieter,
Als je bij de PVV zou zitten kreeg jij mijn absolute voorkeursstem. Helaas zit je bij de verkeerde partij.

61 | 09-01-14 | 20:56

Ik wil geen slap CDA gepieter,heeft hij vragen over het Griekse terugbetalingsgedrag gesteld?over immigratie toeloop?over misdadige hordes die ons land al decennia overstromen?over no go ereas,nee.Dan is het gewoon een CDA-er en niet mijn man,wel leuk dat ze het blijven proberen die regenten.Zorg dat je wakker blijft!

Steenrijk | 09-01-14 | 20:52

Pieter is slim.
Ik denk dat Pieter 1 van de ministers wordt in het nieuwe kabinet pvv-cda-sp.
En ik hoop het ook.

pennestront | 09-01-14 | 20:51

Het vertrouwen in de politiek in Den Haag ben ik al een tijdje kwijt. (Weekers syndroom)

Maar het is wel frappant, dat je als er kritische vragen worden gesteld daar, dat heel vaak door deze meneer Omtzigt wordt gedaan.

Toch een van de weinigen daar die zijn salaris nog een beetje waard is.

Bertorelli | 09-01-14 | 20:43

Ik zeg het wel eens vaker, maar de overheid is in feite gewoon maffia.

Je kunt beter zaken doen met de echte maffia dan met de overheid. De overheid is er niet voor JOU, maar voor zichzelf.

Dat was ooit anders, maar die tijden komen niet meer terug (behalve na oorlog, revolutie e.d.). Elke bureaucratie, oud nieuws, wordt altijd alleen maar groter. Zie ook Brussel.

Wat te doen? Twee maanden in de ochtend- en avondspits op de drukste snelwegen 40 km/u gaan rijden zodat het land stil komt te staan. Pakkans nul.
Andere ideeën? Ben benieuwd.

Itzamná | 09-01-14 | 20:42

hier scoort hij punten mee.
ik zet zijn naam alvast op een bierviltje.

Mesmer | 09-01-14 | 20:41

@Publius | 09-01-14 | 20:06
Grappig. Precies hetzelfde dacht ik toen Geert Wilders nog bij de VVD zat toen de enige was die hardop uitsprak dat Turkije niets bij de EU te zoeken had.
En toch heb ik nog nooit PVV gestemd.

Professor Superhirn | 09-01-14 | 20:40

hfakker | 09-01-14 | 20:33
Ik kon jou al niet plaatsen, een CDA troll dus.
viespeuk.

Worstjes | 09-01-14 | 20:40

Een Pieter en een CDA
kunnen NIET samengaan.

fleischer | 09-01-14 | 20:39

De kwaliteit van de democratie is afhankelijk van het aandeel van de burgers dat politiek actief is, niet van het aantal burgers wier enige politieke activiteit bestaat in het stemmen op partijen. De burger is als kiezer in feite niets anders dan een consument. Maar echte democratie is politieke participatie van de burgers. En dat hebben wij veel te weinig. Wat we nu hebben is een passief electoraat en een kleine nomenclatura die de werkelijke macht in handen heeft. Maar goed, dit is een open deur. Ook van referenda verwacht ik weinig. Want dat is in feite een voortzetting van het huidige model, nl. het model van de kiezersdemocratie. Echte democratie is een vorm van zelfbestuur door het volk. En is ook kleinschalig. En daar zijn we ver van verwijderd.

Van Duyvenbode | 09-01-14 | 20:39

Pieter Omtzigt(ik neem aan dat je hier mee leest):

Dump dat CDA (die jou nota bene op een onverkiesbare plaats hebben gezet), verzamel wat goede mensen om je heen en begin je eigen lijst(rechts van de VVD, intelligenter dan de PVV) dan heb je mijn stem. En met mij nog vele anderen denk ik.

Blijf je toch bij het CDA, prima dan zoek ik wel wat anders.

Outsider-Inside | 09-01-14 | 20:38

En toch zegt iets me dat Pieter Omtzigt net zo hard zal liegen en draaien wanneer hij zelf in de regering zit straks.
Het blijft tenslotte een CDA'er.

Professor Superhirn | 09-01-14 | 20:37

Roep ik al maanden, maar tot nogtoe omfloerste GS steevast Pieter O.
De man is held, op voorkeurstemmen gekozen, transparantie afdwinger, bescheiden, scherp, terriër...
Gemaakt van volhardium.
Gepantserd met Integerium.

hfakker | 09-01-14 | 20:33

Omzigt voert oppositie zoals oppositie gevoerd moet worden. Dat valt me van menig partij nogal tegen.

Dat hij ook bij het CDA populair is bleek door het grote aantal voorkeurstemmen bij de laatste verkiezingen. Mocht Omzigt met het CDA in het volgende kabinet zitten dan zal hij in de pas moeten lopen. Belooft hij dat niet op voorhand, dan zetten ze hem opnieuw op een onverkiesbare stek en zal hij wederom een campagne voor voorkeurstemmen moeten houden.

goedverstaander | 09-01-14 | 20:33

Binnenkort dus een cda ledenconferentie om te stemmen of Pieter populistisch is. Net zo als dat ze het ok vonden om de pvv te gedogen, dus dat komt wel goed.

Your interpretation | 09-01-14 | 20:31

modderfokkers!

begint steeds meer op een vicieuze cirkel te lijken: meer geld naar overheid, grotere overheid, overheid is te groot om in te krimpen, aangezien zij daar zelf over beslist.

ik begin me echt af te vragen waar dit eindigt...

standvast | 09-01-14 | 20:29

GS doet het tegenwoordig met cartoonistenmeppers van het CDA, lachen als het niet zo treurig was.

Worstjes | 09-01-14 | 20:28

Pieter, Pieter Pieter ...
Je hebt mij stem zodra je het CDA verlaat en je eigen partij begint!
Tot die tijd .... no way in hell!

BenHetZoZat | 09-01-14 | 20:27

Als hieruit iets duidelijk wordt dan is het wel het standpunt van deze regering: Wij hebben schijt aan jullie, kutkiezers! Wie nu nog op dit zootje ongeregeld stemt, verdient niet beter.

Polletje Piekhaar | 09-01-14 | 20:24

Goed bezig die Omzigt.

Bokito ergo sum | 09-01-14 | 20:20

hij zal wel als blad omkeren als zijn partijtje nog ooit eens in de regering komt te zitten

istawa | 09-01-14 | 20:18

Pieter, ga alsjeblieft naar een andere partij! Ik zou zo graag op je willen stemmen de volgende verkiezingen!

sk!llz | 09-01-14 | 20:17

CDA,PVDA,VVD.D66 allemaal 1 pot nat en de burger trapt er bij elke verkiezing weer in.

lady blabla | 09-01-14 | 20:17

Haha, ze hebben hier een kritische politicus gepland om stemmen te trekken. Daarna gaat VVD of PvdA weer in de oppositie en begint daar de kritische noot.

Voor mij nooit meer een van de zittende elite partijen, dus nee, ook geen CDA (of D66, GL, etc...)

La Bailaora | 09-01-14 | 20:16

Nou is het afwachten op het CDA in de regering, kan hij ook weer in de pas lopen.

roze_bril | 09-01-14 | 20:16

Spellingscontrol uitzet

Steenrijk | 09-01-14 | 20:15

Al eerder gehoord maar het zijn me toch een stelletje NSB'ers daar in die regering, er zijn er in '40-'45 voor minder tegen de muur gezet. Dit is gewoon asociaal niks meer niks minder.
Goed ik ga aan de wijn anders voordat mijn bloeddruk gaat stijgen boven kookpunt.

joyriders | 09-01-14 | 20:13

Wat moet je tegenwoordig wel niet doen om een motie van wantrouwen, afkeuring of treurnis aan de broek te krijgen. Omtzigt werkt hard, maar voor een landverraderspartij.

witwas | 09-01-14 | 20:11

Timmerfrans ging vragen Hoegaarden ze een balletje hoog konden houden

Steenrijk | 09-01-14 | 20:08

Potje onbehoorlijk (wan-)bestuur van de bewindslieden?
Den Haag schuidt qua handelswijze steeds dichter naar Brussel...

paost712 | 09-01-14 | 20:07

Ik word steeds nieuwsgieriger wat er eigenlijk in Mein Kampf staat van de heer A. Hitler

duitse herder | 09-01-14 | 20:07

@Boris Badass | 09-01-14 | 19:57

Vooral doen.... en waar denk je waar die stem uiteindelijk naar toe gaat?

Gewoon naar het CDA en niet naar de ogenschijnlijk enige eerlijke christenhond die de partij rijk is en waar staat het CDA voor?

Voor Brussel, massa immigratie, islamisering etc etc!

Kortom, de ondergang van ons eigen land!

*zint eer gij begint*

Fatwabuster | 09-01-14 | 20:06

Deze kerel zorgt er haast voor dat ik CDA zou stemmen. kan hij geen eigen partij beginnen?

Publius | 09-01-14 | 20:06

Waren er maar meer Peter Omtzigts in de kamer. Dan was Nederland een stuk gezonder (politiek en sociaaleconomisch). Vroeger hadden we "Fa, met de frisheid van limoenen", nu heeft het CDA met deze man "Omtzigt, met de zuiverheid in de politiek" (al doet Buma het in mijn ogen ook erg goed).

ad melkert | 09-01-14 | 20:05

Met dat verhaal over Klijnsma toont hij even fijntjes aan dat mevrouw totaal ongeschikt is voor haar werk.
En onbetrouwbaar, maar dat spreekt voor zich, want PvdA.

Laten we eerlijk tegen elkaar zijn mensen, je kunt nu toch gewoon zeggen dat zij in de kamer zit als excuus-gehandicapte?
Moet je in het bedrijfsleven eens flikken.
Als ze niet gehandicapt was, zou ze waarschijnlijk gewoon toiletjuffrouw zijn geworden, maar als je drie maanden de toiletten niet schoonmaakt word je er overal uitgeflikkerd.

Cuyahoga | 09-01-14 | 20:05

Heel goed, maar ik weet nu al dat ze er in de TK volkomen lak aan zullen hebben.

malin | 09-01-14 | 20:05

Het CDA moet sterk overwegen om die guitige gekprater Buma van Haarsma Buma te vervangen door Pieter Omzigt. De man die in elk geval als enige in de hele Kamer aantoont wat knip en klaar, volstrekt helder communiceren betekent: met afstand de beste volksvertegenwoordiger zijn.

de Voorzittert | 09-01-14 | 20:04

Gelukkig dat er nog mensen in de 2e kamer zitten zoals Omzigt. alleen wel jammer dat ie bij zo'n nare, gristelijke, naieve, vrijheid-hatende bejaarden-partij zit.

--sql error-- | 09-01-14 | 20:04

Yup, hij doet het goed, maar waarom krijgen die andere 149 Godvergeten prutsers dan betaald?
Dat is de vraag!

gentle giant | 09-01-14 | 20:02

Dit kabinet wordt met de dag enger.

Soms lijkt het alsof het ze al niet meer kan schelen dat ze intens gehaat worden door het volk. Misschien hopen ze voor de volgende verkiezingen een federaal Europa te realiseren, zodat ze geen afstraffing door de kiezer meer hoeven te vrezen.

Russells Teapot | 09-01-14 | 20:02

Ze zitten er nog ruim 3 jaar. En daarna? Weer PvdA of VVD (= ook d66) in de regering. Want het kan getalsmatig haast niet anders in dit land. Om te huilen.

de Voorzittert | 09-01-14 | 20:01

Pieter zit je wel bij de juiste partij ? snap het
niet je bent zo duidelijk.

De partizaan | 09-01-14 | 20:01

Waar was deze Omtzigt toen het CDA nog meeregeerde? Oh wacht..

Mark Smith | 09-01-14 | 20:00

Alleen al om het behouden van dit soort analyses is het te hopen dat het CDA niet in het volgende kabinet komt. Dan is het natuurlijk gedaan met de kritische blik. Fractiediscipline.

Pimp my Voortuin | 09-01-14 | 19:59

Kortom: de politiek zuigt ballen.
Maar dat was al bekend.
Een groot hypocrisiebal daar in Den Haag.

Pieter,mijn hoop in angstige tijden,en daarom,straks mijn stem.

Boris Badass | 09-01-14 | 19:57

'39 pagina's!'
Dat is wel heel erg racistisch

Boris die Sauertopf | 09-01-14 | 19:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken