Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Faal: ons leger koopt Chinees baggeruniform

dadsarmyniveautjedit.pngDit kabinet zuigt harder dan een Dyson op warpenergie. Echt, Onno Hoes maakt verstandigere beslissingen dan onze ministers. Wat nu weer? Nederland heeft een Chinees prutspak gekocht voor onze militairen. En dat is nog niet alles. Doe alvast een helmpje op, want de facepalm gaat hard komen. Deze alleszeggende passage in de Telegraaf zegt alles: Er zijn veel betere en minder brandgevoelige stoffen, zo stellen [militairen en defensievakbonden] maar uit financiële overwegingen is gekozen voor minderwaardige en veelal in China gefabriceerde uniformen. NAVO-bondgenoten laten hun gevechtspakken maken van Defender M. Dit product van het Almelose TenCate kwam telkens als beste uit de bus. Zelfs het Amerikaanse Pentagon heeft die Nederlandse textiel uitverkoren. WTF. Nee, maar echt. WTF. De TenCate Defender™ M wordt dus zelfs door de uitermate patriottische Amerikanen aangeschaft, die normaal gesproken alleen op de eigen industrie vertrouwen. Okee. Wacht even. Het allerbeste legerpak ooit ever wordt gemaakt... in Nederland. In Almelo. Maar in plaats van de Nederlandse economie en de Hollandse trots een boost te geven met belastinggeld dat gereserveerd is voor Defensie, gaan we dat geld wegsmijten op Chinese namaaktroep. Waar de fuk ben je mee bezig, Jeanine Antoinette Hennis-Plasschaert? Welke rottende rimlip heeft deze deal goedgekeurd? Niet alleen is dit een gemiste kans voor open goal om de Nederlandse economie te kietelen en te laten zien dat we trots zijn op wat we in dit land maken, maar tevens sturen we onze militairen naar kansloze vredesmissies in Afrika met ondermaatse spullen, waardoor ze extra risico lopen. Fix dit, Jeanine. Nu.

Reaguursels

Inloggen

Dit krijg je dus met die verplichte aanbestedingsregels. Je bent door de eu nu eenmaal verplicht de goedkoopste aanbieder te nemen.

Braaf zijn! | 05-01-14 | 15:54

3 dingen:

1 - "Koopt Nederlandsche waar, dan steunen wij elkaar!";
2 - Fyra revisited - waarom Heineken, Schultenbräu is toch ook bier?;
3 - 10 jaar geleden uit de mond van een Duitsch gemeenteraadslid vernomen: "We moeten een nieuwe vuilniswagen aanschaffen; denk je dat het een andere dan een Duitse(!) Mercedes wordt, ha ha?!".

classNotFound | 05-01-14 | 12:17

M'n uniform (niet leger) ook uit China: je houd geen overhemd in je broek door dar syntetische geschuif.

Jan Boel | 05-01-14 | 12:09

"Wat een gelul. Er is gewoon. Een aanbesteding geweest en Ten Cate heeft verloren op eerlijke gronden. Lijkt op dezelfde discussie als een paar jaar geleden toen in de US of A ook textielfabrikanten verloren en men een buy American lobby begon.
Scheepskameel | 04-01-14 | 11:00 |"

En wie zijn de ware verliezers? Juist. De mannen en vrouwen die aan het front het gore werk op mogen knappen! Eerlijk! Overigens zijn het niet meer "onze" jongens (en meiden) maar beroeps. Ze zouden in staking moeten gaan!
Ont-Opschort de dienstplicht!
Salut! Evocatus

Evocatus | 05-01-14 | 02:06

Logisch toch?
Als in Nederland een trein gekocht wordt kopen we de Fyra.*
Als in Nederland legeruniformen gekocht worden dan hale we ze uit China.
Logisch toch!
Salut! Evocatus
*SNIK nl.wikipedia.org/wiki/Werkspoor SNIK

Evocatus | 05-01-14 | 02:01

Die 400 militairen moeten, gesteund door hun vakbonden, als één blok WEIGEREN om zich in uitverkoop-uniformen naar een levensgevaalijk Mali te laten sturen om voor PvdA egotripper en tijdelijk VN bobo Bert Koenders de kastanjes uit het vuur te halen!

Haagse Theo | 05-01-14 | 01:37

De Witte Wolf | 04-01-14 | 21:21 |
Een muts die in vuur en vlam staat.... Geen zorgen die wordt vanzelf nat. 😉

ratelaar | 05-01-14 | 00:59

Gaat dit niet via een aanbesteding dan? Net zoals de manier waarop PON tig pchooft tractors verkocht heeft aan defensie?

hamstr | 04-01-14 | 23:42

Allemaal Defensie mantra's. Goed opgeleid, beste spullen..... blah blah en geen fuck om het personeel geven in werkelijkheid.

Kwatz | 04-01-14 | 21:50

Om het maar eens beschaafd te zeggen, kuthoer

Kwatz | 04-01-14 | 21:47

Mijn muts (ik heb de thermostaat laag staan om zo minder belasting te betalen) vatte spontaan vlam. Wat stond er op de muts? Made in Germany. En ik maar denken goed te zitten.

De Witte Wolf | 04-01-14 | 21:21

Dit slaat echt alles. Man, man, man, dit land is gewoon ziek, door en door ziek. Hier en daar nog wat lichtpuntjes, maar die doven straks langzaam uit, ben ik bang. Dit is schande.

De Witte Wolf | 04-01-14 | 21:19

Belissingen maak je niet, je neemt ze.

Ecusson | 04-01-14 | 20:56

Heet dit nu een FYRIA WONG Uniform?

vincent1971 | 04-01-14 | 20:48

Tja bezuinigingen hè....

ratelaar | 04-01-14 | 20:22

clockandhammergame | 04-01-14 | 19:41

Die dragen toch ook het natte voeten koord op hun DT terwijl de meeste niet eens weten waar Normandië ligt?
Dat is trouwens uit 1944 klok en hamer spel, ver voor '58.
En volgens mij liep 13 Painf niet meer in visgraat in 90-4.

De Ouwe Stomp.

Snippeschieter | 04-01-14 | 20:00

13 PAINFBAT Garde Fuseliers Prinses Irene lichting 90-4 met overalls en gevechtspakken uit 1958.
Slaapzakken die Normandie nog hebben gezien. Allemaal spullen die hopeloos verouderd waren en toen was er ineens de 1e golf oorlog. Gelukkig hoefden wij niet heen als parate eenheid want je zal maar met die zooi ten strijde moeten trekken.

clockandhammergame | 04-01-14 | 19:41

Dit maakt het PvdA sausje over deze ramp-missie wel compleet; Nederlandse militairen mogen meedoen aan de KOENDERFOR-missie in een niveleerpak!
Heeft die s^&%$t-PvdA samen met hun linkse kornuiten (lees kaeraden) al niet voldoende schade berokkend aan onze eigenste krijgsmacht, laten die rooien onze jongens op die PvdA-missie ook nog eens in Communistisch-Chinese uniformen lopen!? Daar krijgt zelfs de gemiddelde SP-er een hard plassertje van! Wanneer houdt het nu eens op, dat eeuwige voor joker zetten van onze militairen door die linkse politici?

Nederlanddraaitdoor | 04-01-14 | 19:32

@hoewie.
Jij ziet het grotere plaatje niet..

Kees Knetter | 04-01-14 | 19:12

Neem een paar biertjes en wat snacks. Ga lekker onderuitzitten en laat deze documentaire tot u doordringen. Dan snap je wat er aan de hand is.

www.youtube.com/watch?v=lEV5AFFcZ-s

Chiefmate | 04-01-14 | 19:05

Hennis Plasscheart heeft een 24 uurs bukkakefeest in dat Chinese lappenfabriekje ondergaan zeker..??

Kees Knetter | 04-01-14 | 19:00

@houwie | 04-01-14 | 18:14
De pakken zelf worden niet door ten cate gemaakt is wat ik begrijp, het materiaal ervoor zou door het bedrijf ontwikkeld worden. Als het nieuwe spul uit china aan alle eisen voldoet, waarom niet. Zolang het ontwerp van de pakken maar efficient blijft en een stootje kan hebben. Naar amerikaans model. Sommige bdu's die je ziet in andere landen zijn nogal lachwekkend. Totaal niet stevig, en straalt geen gezag uit.

de grote Anti | 04-01-14 | 18:31

@Jeaninne: Je had mijn voorkeurstem. DOE iets!

Vogelbeest | 04-01-14 | 18:25

@ houwie | 04-01-14 | 18:14 |

Bijna goed houwie.
We hebben wel pakken van Ten cate gehad, maar dat was voor jouw tijd denk ik.

Ouwe Stomp.

Snippeschieter | 04-01-14 | 18:22

WE HEBBEN NOG NOOIT PAKKEN VAN TEN CATE GEHAD MENSEN!!! Vanwaar deze ophef ineens. We lopen al jaren in pakken rond waar geen ten cate logotje opstaat. Ik maak operationeel gebruik van de pakken die we nu hebben (afghanistan, noorwegen, schotland, belize) en ja de pakken kunnen beter, maar het voldoet prima. Waarom zitten mensen vanaf een kantoor te janken dat het schandalig is om "onze jongens en meiden" in deze levens gevaarlijke pakken rond te laten lopen. Wees blij dat er eindelijk eens gekeken wordt naar prijs-kwaliteit!!! Misschien zit er wel een win win situatie aan vast voor Nederland om handel met China drijven op deze manier.

QPO

houwie | 04-01-14 | 18:14

Het zal ongetwijfeld al gezegd zijn, maar goedkoop is in de regel gewoon duurkoop.

Claudia M. | 04-01-14 | 18:12

@ captainobvious | 04-01-14 | 17:39

Is VMBO niet wat hoog?
volgens mij hebben de meeste instromers nu alleen OLO (Ontzettend Laag Onderwijs) 2 zwemlessen en één dansles.

Snippeschieter | 04-01-14 | 18:07

@ bdn01 | 04-01-14 | 17:29

Bijna goed bdn01, ik zou zeggen je hebt de melk horen klotsen, maar je weet nog niet waar de tepel hangt.
Alleen strategische goederen vallen niet onder de Europese aanbestedings wet, maar gewone auto's, banden, kleding, schoenen, etc vallen daar wel onder.

Snippeschieter | 04-01-14 | 18:02

-weggejorist-

captainobvious | 04-01-14 | 17:39

Politiek en budget, een dodelijke combinatie.
Maar goed, we hebben al een vmbo leger, dus waarom duur spul er aan besteden

captainobvious | 04-01-14 | 17:39

Volgens mij valt Defensie onder nationale veiligheid en dus hoeven defensieaankopen niet via Europese aanbesteding.

Het lijkt me logisch om ook even elders te kijken voordat je Nederlandsche Waar aanschaft, anders weet je 100% zeker dat je getild wordt. Ten Cate zal wel geprobeerd hebben de prijs iets te ver op te schroeven, in de wetenschap dat ze de order toch wel zouden krijgen. Het zou me daarom ook niets verbazen als Ten Cate deze commotie bij de Telegraaf in scene heeft gezet.

Om nu een defensieorder in China te plaatsen gaat me ook wel iets te ver. Het lijkt me dat je in de eerste plaats in een NAVO-land gaat shoppen.

bdn01 | 04-01-14 | 17:29

Daar is ie weer. Ome Corrrrrrrrrr Ruptie - de Chinezen hebben de beslissers omgekocht.

dr Rechts | 04-01-14 | 17:17

Ze zouden ook eens kunnen kijken naar de producten van NFM Group (no). Naar alle waarschijnlijkheid ook te duur maar retegoed.

Broedsel | 04-01-14 | 16:21

Ten Cate heeft in 2004 een technische textielfabrikant uit de VS (somills.com) overgenomen dus de materialen komen waarschijnlijk gewoon uit een fabriek in de USA. Zal zeker hebben meegespeeld met de keuze.

uch | 04-01-14 | 16:18

Snippeschieter | 04-01-14 | 14:37
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
En ik denk ook dat het onbegrip en de woede hierover terecht zijn.

Shareholder II | 04-01-14 | 15:43

Jannie Plasschtuit heeft nu eenmaal meer verstand van lippenstift en damestasjes dan van legerkloffies. En daarbij was het geld op, die JSFjes zijn best wel heel duur.

medusa324 | 04-01-14 | 15:21

Toch wel grappig, straks in een in China geproduceerd licht ontvlambaar sweatshop kostuum de hoogwaardige westerse normen & waarden van democratie & vrijheid (lees: westerse economische belangen) verdedigen in de neo koloniale derde wereld landen.

Bertus Brulbroek | 04-01-14 | 15:17

Schokkend dit. Dat geld dat naar China gaat, ben je kwijt. Als het in Nederland was gebleven was het misschien iets duurder geweest maar op lange termijn kwam weer groot gedeelte weer terug in de staatskas als BTW of andere belasting. Maar ja, korte-termijnvisie.

Charles de Batz | 04-01-14 | 14:59

En de Nederlandse overheid werkt gewoon mee aan bedrijfsspionage door stoffen die door een Nederlands bedrijf zijn bedacht en ontwikkeld zo maar aan China te geven om dan heel naief te vragen of ze daar dezelfde kwaliteit kunnen maken en leveren. Getuigt toch weer van het verstand van een pluisje...

Mike Echo | 04-01-14 | 14:55

Het lijkt erop, dat dit kabinet alles wat oer-Hollands is, haat. Kijk ook naar Alu Delfzijl, 300 mensen even de straat opgerot! Je hoort ze nergens over! Wat een asociale bende zit daar.

mom van avezaath | 04-01-14 | 14:49

@ gimme a beat,rix | 04-01-14 | 14:35

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat wat er nu nog over is van het leger zich zal laten misbruiken om de graaiers en regeerders van dit land te beschermen tegen de eigen bevolking.
Hoewel ik kolonels en generaals ook tot de graaiers van deze maatschappij reken, en hebben we er daar 4 x zoveel van als nodig, hebben ze in het leger nog vele malen meer mensen uit de andere lagen van de bevolking die zich niet laten misbruiken om hun eigen broeders en zusters aan te vallen.

Maar dit alles zal niet nodig zijn denk ik, er zal van deze regering niets overblijven bij de eerstvolgende verkiezingen.
En dat dat maar snel mag zijn.

Snippeschieter | 04-01-14 | 14:49

Niet zo zeuren GeenStijl en Reaguurders. Dit komt allemaal door de wet Europese aanbesteding. Dat Chinese bedrijf zal vast een vaag kantoortje of brievenbusje hebben in een of ander vaag Europees landje en gewoon de laagste prijs hebben geboden.

Kwaliteit staat al jaren niet meer in het handboek VS-2 1352 (handboek voor de Minister van Defensie)

Bovendien hebben hier duizenden kindertjes hun brood mee verdiend, gunnen jullie die kleintjes geen welgevuld buikje stelletje hartenloze.

Snippeschieter | 04-01-14 | 14:37

Ons leger hoeft helemaal niet te vechten...
Hooguit zal ons leger binnenkort ingezet worden tegen het eigen volk,om bankiers en hun politici te beschermen tegen boze burgers... laat ze dan maar slechte spullen hebben

gimme a beat,rix | 04-01-14 | 14:35

uiteraard heeft quid bij het overtikken weer een wezenlijk onderdeel van het artikel vergeten: monsters opgevraagd bij ten cate zijn doorgestuurd naar chinese met de vraag of ze dezelfde kwaliteit konden leveren.
integriteit is nul bij MDO. onze soldaten hebben met zulke 'collega's' geen vijanden nodig...

isa bin maryam | 04-01-14 | 14:30

Belachelijke missie in carnavalspak...... Arme jongens in Verweggieterp

jeukeritis | 04-01-14 | 14:26

defensie flikte het vroeger ook al eens met legerkleding of schoenen uit de DDR te nemen.Dat is slim want men zou bijv een stof kunnen toevoegen die pas actief wordt nadat men nog een stof op het slagveld gaat verspreiden .

pedro300 | 04-01-14 | 14:18

@cumshaft | 04-01-14 | 13:28 |
Een stukkie mede geschreven door ene mevrouw "Shalal-Esa" zegt mij genoeg...

plaszak | 04-01-14 | 14:04

@langsdekant | 04-01-14 | 13:59
Klein detail, De chinezen zien soldaten iets meer als levend kanonsvoer. Een soldaat meer of minder doet er daar niet toe.

DerUnterMensch | 04-01-14 | 14:04

Niet zo lang geleden gelezen, dat het Nederlandse leger in Mali zal worden beschermd door het Chinese leger. Zijn er meer mensen die zich dat herinneren? Is hier een deal gedaan, die de Nederlandse overheid "vergeten" is om bekend te maken? Blijkbaar is het NL leger niet eens meer in staat zichzelf te verdedigen.

sailor 1 | 04-01-14 | 14:02

Tja zoals de PVV al een jaartje of twee geleden aan gaf (Ja Johnny, de PVV met hun domme tokkie achterban) Kost die euro ons heeeeel veel geld. Nu het eindelijk langzamerhand algemene kennis word www.nu.nl/economie/3662682/nederlandse... zal men toch moeten gaan bezuinigen.

DerUnterMensch | 04-01-14 | 13:59

Wat een gelul weer van die beroepsklaagsoldaten. Wat goed is voor miljoenen chinezen zou niet goed zijn voor paar verwende jongetjes uit de polder.
Ja Mali is natuurlijk wat anders dan vakantie vieren op Curacao of een bootje voor de kust van Afrika. Het zal ze wel gele chinees door de broek lopen omdat ze in Mali geen hond verstaan.

@Orator
PVVDA doen er alles aan om de Nederlandse economie kapot te maken. En wedden dat ze dat in 2014 weer gaat lukken.

langsdekant | 04-01-14 | 13:59

Tja, je kunt een euro maar 1x uitgeven / weggeven.
Faals als Griekenland (EU-fascisme), Fyra (maffia), JSF (Marshall plan) etc etc zijn belangrijker dan onze jongens.

Wie stemt er dan ook PVDA/VVD ?? Oh wacht.. de meerderheid. De mongolen in maatpak hebben vervolgens schijt en laten boekhouders en lobbyisten en smeergeld beslissen. Niets zo irritant als burgers.

Ach, als soldaat loop je per definitie hoog risico, zeker in a̶c̶h̶t̶e̶r̶h̶u̶i̶s̶ achtertuin Mali. Zodat dit linkse kabinet de linkse Koenders niet voor lul laat staan. Dat is belangrijker.

Weg met ons. U kunt later zeggen.. ik stond erbij en keek ernaar. Zoals 70 jaar geleden. #NWO #onderklasse #nichtgewusst

Shareholder II | 04-01-14 | 13:56

goedkope Chinese namaak voor een fopleger. Ergens klopt dat wel....

poldergeiz | 04-01-14 | 13:55

Commissie wordt betaald in Hong Kong.. De Chinezen bestellen ook niks bij ons wij zijn echt gek geworden.. maar het is zoals het is Money Talks bullshit walks.. Het erge dat dit betaald wordt met ons belasting geld dat kunnen we beter uitgeven aan werkgelegenheid hier.. maar Nederland is toch naar de klote dus verkas naar Duitsland..

tonyhigh | 04-01-14 | 13:54

@cumshaft | 04-01-14 | 13:28

Saillant stukje historie: voor de SR-71 Blackbird werd speciaal titanium geïmporteerd uit de Sovjet-Unie.
www.barthworks.com/aviation/sr71titani...

Biff Eagleburger | 04-01-14 | 13:54

Nog een grotere facepalm. Bron: telegraaf - 'De stof van TenCate is tot tweemaal toe door de Dienst Materieel Organisatie (DMO) onderzocht. Volgens bronnen bij Defensie werd daarbij textiel achtergehouden en doorgespeeld aan China en Indonesië met de vraag of dezelfde kwaliteit kon worden geleverd.'
Doe is normaal achterlijke zooi. Beetje eigen ruiten ingooien. Die gasten verkopen nog eens hun eigen moeder.

Orator | 04-01-14 | 13:52

Toen ik las dat het bedrijf dat de beste defensiespullen in Almelo zat, deed ik pas echt de facepalm. Politici!! Denk na!! Door te kopen van Tencate blijft het geld in Nederland, spek je de eigen economiiiieeee....!!

Orator | 04-01-14 | 13:50

Wat doosje waarschijnlijk ook vergat mee te rekenen is dat als je aan Nederlandse bedrijven uitbesteedt, dan vanuit het aandeel arbeid dat in de uniformen zit dan tegen de 40% terug in de staatskas vloeit; even los van de besparing op uitkeringen. Maar dan had ze natuurlijk moeten overleggen met de Minister van Financiën om dat extra budget vanuit deze geconsolideerde nulrekening te verkrijgen en dat is nu net het probleem met al die haantjes en feministen (wat dus feitelijk ook haantjes zijn maar dan met extra piknijd): die willen koste wat kost alles zelf doen ten behoeve van eigen glorie.

Pierre Tombal | 04-01-14 | 13:48

De VVD kennende heeft TenCate niet genoeg smeergeld geboden.

Moonwarrior | 04-01-14 | 13:41

Nepotisme?
Wie importeert die zooi en welk familielid van Sjaan heeft daar belang bij?
Vragen. Vragen.
En het Nederlandse volk maar nieuwe auto`s en een nieuw huis kopen.

Dostranamus | 04-01-14 | 13:37

Op alle fronten wordt de EU ons door de strot geduwd en vooral ook hoe we politiek correct alle beslissingen van de EU moeten omhelzen. Ondertussen houden de overheden van nl en eu de zaken niet in de EU en verkopen ze onze nutsbedrijven aan de Chinezen.
Zolang de journalistiek voor zichzelf een baan bij de EU of de VN denkt te kunnen scoren kunnen wij het vergeten dat ze ons de globale agenda in de MSM gaan openbaren.

eastender | 04-01-14 | 13:32

1. Het lijkt ook alsof er niet breder wordt gekeken. Binnen Europa waar we een soort van open markt hebben kun je je nog iets voorstellen bij aanbestedingsregels, maar tegenover China wat protectionistisch is als het uitkomt, lijkt mij dat andere regels kunnen gelden.

2. Legerspullen kopen bij je potentiele vijand vindt ik ook niet verstandig. China is nu eenmaal een veiligheidsrisico binnen de Navo.

Gewinflipt | 04-01-14 | 13:30

Die Amerikaanse legerpakken hebben ook ingebouwde tourniquets, waar een Nederlander dat ding eerst om zijn half afgeblazen been of arm moet frunniken om een catastrofale (=slagaderlijke) bloeding te stoppen. Hetgeen onder vuur nog wel eens lastig is, en een collega zal eerst het vijandelijk vuur moeten beantwoorden en overwinnen alvorens hulp te verlenen, dus dit is een ernstig risico, aangezien je er in 1 tot anderhalve minuut aan dood gaat.

Gewinflipt | 04-01-14 | 13:25

De schadelijke effecten zijn nog groter dan alleen de Nederlandse order. Als het Nederlandse leger al geen eigen fabrikaat koopt, heeft dat een signaalfunctie, en gaan buitenlandse legers misschien ook maar eens een ander fabrikaat kopen. Worden die ook naar China gejaagd. Het lijkt alsof er een zwart-wit denkende ambtenaar met tunnelvisie, die alleen aan eigenbelang en simpele aanbestedingsregels denkt (en het braafste jongetje van de klas wilde zijn), dit heeft besloten. En vermoedelijk ook wat dommig, zoals de Fyra aanbesteding.

Gewinflipt | 04-01-14 | 13:21

Nederlandse militairen worden als menselijke fakkels naar Afrika gestuurd, terwijl wij onze tanks aan Finland verkopen om de Griekse staatsschulden af te betalen. Grieken zelf betalen immers liever geen belasting.
Een land met zo'n beleid verdient het ook helemaal niet om voort te bestaan.

du Roi Soleil | 04-01-14 | 13:18

Militairen naar Mali sturen om ene Koenders aan een baan te helpen deugd al niet.
Deze militairen wegsturen met, en gekleed in inferieure zooi is een regelrechte misdaad!
Onze militairen wegsturen zonder transport heli's, zodat ze totaal afhankelijk zijn van Franse luimen is crimineel! (zie Srebrenica).
Waar blijven de militaire vakbonden??

Hendrikaatje | 04-01-14 | 13:15

yup...

IV.2) GUNNINGSCRITERIA
IV.2.1) Gunningscriteria:
Laagste prijs.

peterdh | 04-01-14 | 13:02

noerg | 04-01-14 | 12:41 | + 1
Defensie is toch de grootste opdrachtgever van TNO? Dus wie betaalt bepaalt !

ZZP-er | 04-01-14 | 13:00

Ik vind het een grof schandaal dat onze strijdkrachten een of ander chinees baggerproduct krijgen terwijl er een Nederlands bedrijf is die de beste militaire uniformen maakt die er op de wereld te krijgen is. Deze trieste regering is gewoon te knieterig en bezuinigt op de verkeerde zaken...

Mike Echo | 04-01-14 | 12:58

Je zult maar zo'n Miep zonder ballen als baas hebben.
Heb medelijden met onze militairen.

ZZP-er | 04-01-14 | 12:58

Maar de cadeautjes waren top en het eten fantastisch tijdens ons zaken reisje naar China op de zak van de belasting betaler!!!!

ikdenkwat | 04-01-14 | 12:58

Alleen al om de TV episodes met Mevrouw TenCate of was dat met een K ? Zou ik voor die toko zijn gegaan ;)

Meneer-reetkever | 04-01-14 | 12:58

Ah, Nederland. Waar we miljarden over hebben om zielige donkere mensen overal ter wereld zakken geld te sturen, maar waar onze soldaten genoegen moeten nemen met waardeloze Chinese uniformen. Ik dacht dat het verkopen van al onze tanks om nog straaljagers te kunnen betalen het dieptepunt was, maar vandaag is het dieptepunt nog net iets verder uitgegraven.

Maar goed, Lance-Corporal Jones +1

Nequebard | 04-01-14 | 12:50

@Piet van het Padje | 04-01-14 | 12:26
Ik weet niet van wie je dat verhaal van een onmogelijk te stoppen overmacht hebt gehoord. Zelf verzonnen misschien? Die Duitsers zaten hartstikke vast in het oosten van het land; geen Duitser heeft zichzelf al schietend een weg gebaand naar onze kust. Onze overheid gaf Nederland weg nadat de Duitsers het centrum van Rotterdam hadden gebombardeerd en onze soldaten kregen het bevel hun stellingen te verlaten.

Pierre Tombal | 04-01-14 | 12:43

Te gestoord voor woorden.

henriette | 04-01-14 | 12:43

In het leger of op straat.
Doe een stapje naar voren.
Ben je huisvrouw of soldaat.
En een stapje terug.
...

Geert Linkers | 04-01-14 | 12:42

"Een woordvoerder van het ministerie van Defensie stelt dat de Mali-gevechtspakken zijn getest door TNO. „Misschien is Defender M een beter product, maar ook het huidige uniform voldoet aan de eisen”, aldus Defensie."
-
En tegelijk wordt het beschreven als inferieur.. klinkt alsof die producteisen door een of andere halve zool opgesteld zijn. (waar zagen we dat toch eerder..)

Wel tenenkrommend dat defensie samples van een Nederlands product naar Azie stuurt om het te laten namaken. Lijkt me wel zinloos, de patenten van Tencate etc worden in China ook echt wel nageplozen. Als ze het product van de marktleider fatsoenlijk na konden maken zouden ze dat al wel doen. Hoop dat ze er om kunnen lachen, anders wordt het nog lastig een beetje korting te krijgen als we over 3 jaar de hele bende weer vervangen voor echt degelijk spul.

noerg | 04-01-14 | 12:41

Het is weer van een misselijk makende treurigheid.

van_de_pot_gerukt | 04-01-14 | 12:38

-weggejorist-

SaLeM71 | 04-01-14 | 12:32

lekkurlinx | 04-01-14 | 12:22 |
Als enige Europese pantserwagen uitgerust met een 37mm kanon om het tegen Duitse tanks op de kunnen nemen. Want men wist wel degelijk wat er aan zat te komen. Na de oorlog hebben dezelfde incompetente collaborateurs die Nederland hebben uitgeleverd, het verhaal verzonnen van een onmogelijk te stoppen overmacht dat babyboomers tot in den treuren blijven herhalen.

Piet van het Padje | 04-01-14 | 12:26

Ja mevrouw Hennis-Plasgat hoeft het zelf niet aan te trekken.

sodeja | 04-01-14 | 12:26

Nederland heeft altijd gekozen voor mindere rotzooi. Alleen om de centen. Dat was zo bij de YPR. De Yanks moesten hem niet en kozen de Bradley. Dus kocht Nederland ze maar.
De Diemaco (Canadese M16, naar oud Hollands ontwerp uit de 50er jaren) werd gekocht. Ondanks het FEIT dat de Steyr AUG goedkoper, moderner en beter (getest) was. Maar ja, zogenaamde tegenorders he....
De Landrover. Op zich niets mis mee. Maar ja, Jan Kaas weet het beter, en gaat de motoren naar diesel ombouwen. (Behalve de mariniers die het klaarblijkelijk wel begrepen) Met alle gevolgen, lees storingen, van dien.
Kijk naar de JSF. Amerika zegt, "doe maar niet!" Maar wij kopen deze faaljager.
En nu die pakken weer. De mannen worden uitgezonden, en mogen hun leven in de waagschaal stellen om het ego van "onze" klungel politici te strelen. Maar ze moeten wel met inferieure rommel hun werk doen!!
Succes jongens. Wij steunen jullie.... Mits het niet teveel kost!!

Maximus Cesar | 04-01-14 | 12:23

@King of the Oneliner | 04-01-14 | 11:04
Dat is geen pantservoertuig, maar een amfibisch "jeep"-achtig geval.
Dít is een Daf pantservoertuig uit diezelfde tijd:
sites.google.com/site/dafmilitairevoe...

lekkurlinx | 04-01-14 | 12:22

@Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:53 Dat noemen ze dan liefkozend 'de markt'. Ik vind het prima, maar niet jammeren als het Nederlandse kraampje omwaait. De Chinezen hebben ons die rommel niet opgedrongen, we kopen het zelf. Ik ook.

DaughtersofLot | 04-01-14 | 12:21

Doet me denken aan de helmaffaire uit 1958, waar er door defensie ondeugdelijke helmen werden aangeschaft...

Jeff Hawke | 04-01-14 | 12:16

Bah! Belachelijk dit! Stelletje landverraders:

"De stof van TenCate is tot tweemaal toe door de Dienst Materieel Organisatie (DMO) onderzocht. Volgens bronnen bij Defensie werd daarbij textiel achtergehouden en doorgespeeld aan China en Indonesië met de vraag of dezelfde kwaliteit kon worden geleverd."

Hobbykip | 04-01-14 | 12:15

Jullie zien allemaal de big picture niet: WE KRIJGEN EEN PANDA!!!!! Dit zijn de investeringen waar we ECHT wat aan hebben.

Bollux | 04-01-14 | 12:13

De munitie en granaten die ze bij zich dragen, zouden die ook brandvertragend zijn, of maakt dat bij een inslag of brand niets uit? Crap.

AbleArcher13 | 04-01-14 | 12:13

No Mames | 04-01-14 | 12:05 | + 0 
Dat is wel wat anders dan loekie zijn stopwoord.

Veel Vaak | 04-01-14 | 12:12

Marktwerking maakt meer kapot dan je lief is.
En dan zie je die glunderende kop van dat mokkel op tv.... WIJ gaan naar Mali! :))
Oja?
Wedden dat je zelf lekker thuis blijft en het enige gevaar dat je loopt is dat je zo erg naast je pumps gaat lopen, dat je in de hofvijver flikkert?

Schietmijmaarlek | 04-01-14 | 12:10

GSimam | 04-01-14 | 11:50 | + 1 -

Het geweldsmandaat in een marktomgeving met concurrentiewerking. mmmmh. Zou misschien niet eens zo'n gek idee zijn om hier eens goed hard de pleuris te laten uitbreken. Wordt iedereen weer wakkergeschud hoe en waarom de Nederlandse Staat zich tussen Duitsland, Engeland en Frankrijk wist te handhaven.
In ieder geval niet met deze huilregering en aanverwante ideologie.
Realpolitiek, kom er maar in.

Oktoberfest | 04-01-14 | 12:09

Scheepskameel | 04-01-14 | 11:00 | + -49 -
aanbesteding is bijna altijd slecht, gezien iedereen weet dat het nooit voor het afgesproken bedrag gebeurt en de kwaliteit altijd een punt van discussie is. liever iets meer betalen en in 1 keer goed dan later bijbetalen en slecht materiaal.

swift1.6 | 04-01-14 | 12:09

Gaat dan ook eens glasvezel pakken bouwen! volledig doorzichtbaar… hoe moeilijk kan het zijn. Neem het concept van Mercedes benz en zijn onzichtbare LED auto, pak hele fijne glasvezeldraadjes, een paar duzend diodes, een computer, en leidt het licht om het lichaam. Dan hoeft niemand meer te studeren naar camo-technieken, en ziet niemand je aankomen. Dan gewoon een QUAD pakken, dikke HMG op het dak, camo techniek eroverheen, afstandsbediening, en vanuit de bunkers in Nederland knallen. Droppen met een paar apaches, paar drones loslaten et voilà. losgaan daar in de zandbak. en dan om 17 uur naar huis om boerenkool te eten.

mooi geluld man | 04-01-14 | 12:08

@BroodenSpelen

Komt er dan ongeveer zo uit te zien:

Aan het begin van de jaren '10 liet Ministerie van Defensie voor eigen land een grote partij pakken in China fabriceren. Door tal van fouten, zowel binnen de landmacht als bij de producent, slaagde men er niet in een pak te produceren die de toets van de kritiek kon doorstaan. De pakkenvervanging kostte hierdoor veel meer dan aanvankelijk was begroot, terwijl de gebreken vaak pas aan het licht kwamen nadat de pakken reeds bij de legeronderdelen waren verstrekt. In de vaderlandse pers werd de ‘pakkenaffaire’ destijds breed uitgemeten. De Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert trad naar aanleiding van de zaak af.

hagenux | 04-01-14 | 12:06

1. no mames
It's a mexican slang that has 3 meanings:

1. it's a vulgar or informal way to say "you're kidding"

2. it's a vulgar way to say "stop messing around"

3. sometimes can be used like saying "no way"

4. or when you're scared or desperate and you suddenly say "no mames" just because nervous or something like that and when you say that word is like saying "damn".
guy1: Karina said that you're going around with Jose

girl1: no mames !!!

No Mames | 04-01-14 | 12:05

met dank weer aan de VVD. Koop dat huis, koop die (buitenlandse) auto, steun de economie.
Wat gaat Rutte straks zeggen als er in Almelo straks mensen ontslagen zouden worden? En tegen de ouders van militairen die straks door inferieur materiaal gewond raken of sneuvelen? Niks gaat ie zeggen, hij lacht gewoon.
Jaja, echt geweldig, zo'n rechts kabinet. serieus, moeten we vaker hebben, dan komt het tenminste allemaal goed in dit land. Eindelijk gaat de bezem er eens door heen. Keiharde aanpak van criminaliteit en fraude, eindelijk eens echte bezuinigingen, terugdringing werkloosheid, een goede economie, iedere werkende 1000 euro rijker, eindelijk een goed nieuws voor onze krijgsmacht, vrijheid voor iedereen. nee echt, super geregeld. Mother Russia en de KGB zouden bijna jaloers worden op dit kabinet.
Behalve dn natuurlijk dat communistisch Rusland WEL kleren van eigen bodem zou hebben aangeschaft.

swift1.6 | 04-01-14 | 12:02

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:54 |

No Mames is de niet gepaste vorm van vermelding of asjemenou of tering of "dat meen je niet"... in Mexico.
Niet te gebruiken in het bijzijn van vrouwen, m.a.w. iets wat aanstootgevend, plat, etc.

No Mames | 04-01-14 | 12:01

De SP zou kunnen gaan dwarsliggen, maar die hebben het veel te druk met het verbeden van zwembaden in eigen tuin van anderen mensen: www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/art...

Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:59

Dat krijg je met die aanbestedingsregels. Gewoon lekker in het eigen landje laten maken. Is tenminste goed voor onze economie ipv de Chinese.

stiloloos | 04-01-14 | 11:59

Het houdt ook nooit op met dit achterlijke kabinet.

In landen als Egypte en Turkije is het leger van oudsher de waakhond van de vrijheid geweest. Ik hoop en bidt dat het Nederlandse leger die rol ook eens op zich zal nemen, want de politiek is reddeloos verloren. Alles in de vuilnisbak en opnieuw beginnen.

Piet van het Padje | 04-01-14 | 11:58

Fijn trouwens.. De zorg om het welzijn van onze militairen in dit paneel. Dat was voor wat betreft de aanschaf van een nieuw luchtwapens wel even anders...

Parel van het Zuiden | 04-01-14 | 11:58

Je zou een revolutie bijna een welkome aangelegenheid noemen. Kabinet Rutte; HOE MAAK IK NEDERLAND KAPOT JONGUH...

EendmetzwakPootjeuh | 04-01-14 | 11:58

FinFucker | 04-01-14 | 11:52 | + 0
Wilders interesseert zich niet voor ondernemers.
Dat zijn er veel te weinig -denken teveel na- en met ondernemers kun je niet de Islam wereldwijd tot een Donald Duckblaadje reduceren!

Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:58

No Mames
Goedzo veel zand waar de superkneuzen en Bakitos hun kop in mogen steken.

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:57

staat ons lands afvaardiging dadelijk weer met kniestukken op de broek ( hier in de buurt heb je hele leuke in de vorm van een appel of peer / goed voor camouflage ) , gaten in de hemd ... hopende dat de zak van max opgestuurd wordt om uniform wat aan te vullen .

sparrow | 04-01-14 | 11:55

Boeiend we hebben toch al bijna geen leger meer, en wat er van over is gaat de Duitsers echt niet nog eens 5 dagen tegen houden.

Opdoeken dat leger en investeren in eigen land. Vredesmissies in Somalie, Afghanistan en tjikkietjoekialand hebben wij niets aan. Er is genoeg strijd te voeren binnen onze eigen landgrenzen met onze Noord-Afrikaanse "landgenoten".

MPdeH9 | 04-01-14 | 11:55

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:47 |

mijn welgemeende excuses dan Veel Vaak. Ik kreeg even de indruk dat je afgleed en een handreiking nodig had. Ik ben blij dat dit niet het geval was, en je, je nog steeds schaarst aan de goede zijde van het goed. Een pak van mijn hart. Zand erover.

No Mames | 04-01-14 | 11:54

Als de Nederlandse regering het verrot om de uitgezonden militairen te voorzien van de beste uitrusting, (wat is er nog meer voor rotzooi gekocht buiten die legeruniformen?), dan moeten ze maar alleen een container LEGO soldaatjes sturen.
Een parlementaire enquête, NU!

Boy Cot | 04-01-14 | 11:54

No Mames
Zal ook geen u meer zeggen tegen. No Mames betekent dat geen tieten ofzo. Geen tegenhanger (no pun intended) van Irma zonder boezem? Ik moet Quid gewoon niet zo zijn act is to obvious.

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:54

DaughtersofLot | 04-01-14 | 11:43 | + -1
Het is dus nog veel erger!!!!!!!!
Terwijl hier in deze pindamarkt Meel Smit Croes iedereen failliet maakt die bedrijfsmatig groter wordt dan boer Henk, moeten onze bedrijven samenwerken met Chinese bedrijven DIE STAATSSTEUN ONTVANGEN, om alsnog een order aan STAATSSTEUN GESTEUND Chinees bedrijf kwijt te raken.
.
VVD, zitten jullie nu echt alleen maar te wijnlunchen, bierovereenkomsten te sluiten, en te commissarisgraaien???????

Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:53

Geert Wilders kom er maar in! Dit is nu een uitgelezen kans om eens serieuze kamervragen te gaan stellen, scoor je punten mee.

FinFucker | 04-01-14 | 11:52

Probleem is niet nieuw. Toen Koning Willem 1 Nederlandse troepen naar België stuurde om de opstand neer te slaan, was het ook te veel gevraagd om de militairen fatsoenlijk aan te kleden. Het bekende kinderliedje "Hoedje van papier" is een spotliedje dat dateert uit die tijd.

nl.wikipedia.org/wiki/Hoedje_van_papie...

Boretti | 04-01-14 | 11:52

pippi kanglous | 04-01-14 | 11:45 |
Het wrange aan u grap is dat Ten Cate het predicaat Koninklijk draagt.

Russ Meyer | 04-01-14 | 11:51

Nederland moet kapot. Een andere conclusie is niet te trekken waar het de gedachtengang van onze politici aangaat.

BekiekUtMoar | 04-01-14 | 11:51

Dit kabinet mist een draadje: het is vergeten dat je NIET moet bezuinigen op NEDERLANDSE belangen.

Ik stemde VVD de vorige verkiezingen in de hoop een verbetering ten opzichte van Bakellende.

Een vergissing die ik nooit meer zal herhalen.

Oktoberfest | 04-01-14 | 11:51

Het verbaast me dat ze het leger nog niet willen privatiseren (met uiteraard verplichte maandelijkse betalingen door het volk om veiligheid te "garanderen")

GSimam | 04-01-14 | 11:50

Voor elke soldaat krijgt Defensie er een iPad bij cadeau, ook made in China. Afluisterbaar voor de Amerikaanse NSA en de Chinese PLA.

Zoetwaterpanharing | 04-01-14 | 11:49

simpelman | 04-01-14 | 11:43 | + 0
Nee hoor, dat klinkt als een bedrijf dat weet dat zijn offerte louter en alleen wordt bedongen op aankoopprijs en haar medelanders zo veilig mogelijk wil houden en daarvoor tot het uiterste gaat.
(Ik wil graag een prijs voor deze tegel!)

Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:48

No Mames

Sorry naam was niet expres fout. Ik hang hier al jaren rond ben grof en hard. U suggereert dat ik links en soft zou zijn. Ik kan alleen maar een hand reiken en zeggen dat u zich vergist. Ik spuug op links en ben best beledigd door u conclusie dat ik soft en links zou zijn.
Ik zou sterven voor grenzen en een flinke bezem door de polder.
En dat meen ik.

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:47

simpelman | 04-01-14 | 11:43
Weten die Haagse ambtenaren veel dat in China "copyright" gelezen wordt als "right to copy"

Russ Meyer | 04-01-14 | 11:46

@DaughtersofLot | 04-01-14 | 11:43
Chapeau, een mooi staaltje onderzoeksjournalistiek.

Ars Vivendi | 04-01-14 | 11:46

De chinezen hebben helemaal geen economisch/militaire spionage-activiteiten in Nederland (meer) nodig. Ze krijgen hun informatie zo door onze eigen defensie-organisatie in de schoot geworpen, en dan moeten wij dáár de oorlog mee winnen.

Ik hoop dat dit soort gasten ooit krijgt wat het verdient. Een opstand met volkstribunalen die wél passende straffen uit kan delen, voor landverraad welteverstaan.

Ven1V1d1V1c1 | 04-01-14 | 11:46

ik zag laatst boven de ACTION al een bordje HOFLEVERANCIER

pippi kanglous | 04-01-14 | 11:45

Zelfs Roy Donders had nog een veiliger camo huispak kunnen leveren.

Mechanix | 04-01-14 | 11:45

van het bespaarde geld kunnen er wel een paar dure auto's voor ambtenaren worden bekostigd.

Crak-ho | 04-01-14 | 11:45

Misschien moet deze minister lering trekken van wat op hun eigen site staat. www.defensie.nl/nimh/actueel/vraag_van...
Ik stel voor dat deze minister een praktijk testje gaat doen, zij in een Chinees uniform en de andere proefpersoon in een Ten Cate uniform, vlammetje erbij en kijken wie het eerst geblust wil worden.

BroodenSpelen | 04-01-14 | 11:45

Dat zal ze leren bij TenCate: moeten ze de productie ook maar uitbesteden naar lagelonenlanden.
Een opmerkelijk stukje uit het Telegraaf-artikel: "De stof van TenCate is tot tweemaal toe door de Dienst Materieel Organisatie (DMO) onderzocht. Volgens bronnen bij Defensie werd daarbij textiel achtergehouden en doorgespeeld aan China en Indonesië met de vraag of dezelfde kwaliteit kon worden geleverd." Da's niet alleen ploertengedrag, maar het klinkt ook als het aanzetten tot productvervalsing.

simpelman | 04-01-14 | 11:43

TenCate Defender™ M

Klinkt als een soort TenaLady.

pjotr nicknaamtov | 04-01-14 | 11:43

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:41 |

Heerlijk, kijk nu snap ik je wel weer.

No Mames | 04-01-14 | 11:43

Oja, GS/Pownews.
Next time dat je een politieker in het zadel helpt, denk dan niet met je slurf of daarboven gelegen onderbuik!

Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:42

No Mames | 04-01-14 | 11:37 | +
Je hebt het echt verkeerd begrepen. Annabel is op een leuke manier grof. Ik heb niks tegen grof sukkel. Maar zoek maar even wat ik gepost heb de afgelopen jaren. Dan lees je hoe grof ik kan zijn. Wij staan aan dezelfde kant eikel. Lul met handen dat je godverdomme bent. Zo goed?

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:41

1) een Dyson zuigt zolang de batterij werkt.
(En dat is niet lang google maar eens op accu en Dyson!)
2) Een Nederlands leger dient zijn uniform in NL te laten ontwerpen, door een NL ontwerper en door een NL kleermaker te maken.
Dit is niet verplicht maar ook geen punt van discussie!

Einde van de Domheid | 04-01-14 | 11:41

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:37 |

U gebruikte "Onfatsoenlijke taal" in uw kritiek geprojecteerd op een redacteur van GS.

En laat dat U maar weg, zeg maar gewoon Mames niet Names.

No Mames | 04-01-14 | 11:41

Waar zijn onze tanks eigenlijk gebleven?

bolkebeer | 04-01-14 | 11:40

Overigens heeft onze MinDef echt wel capaciteiten hoor. Zo zal de koffie tijdens de overgavegesprekken feilloos worden opgediend en het uittikken van de verklaring kan ze ook nog eens zelf...

Parel van het Zuiden | 04-01-14 | 11:39

No Names
Je klets ik ben zo rechts als wat en dat steek ik zelden onder stoelen of banken. Waar baseert u zich op?

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:37

Even voor kereltje Pechhol, hoe moet ik Nederland nog zien als high tech land als volgens eu-regels internationaal aanbesteed moet worden?. Met ons land als één van de duurste landen en zeer hoge kosten voor bedrijven kunnen we al lang niet meer mee komen.
Internationaal aanbesteden = dag werkgelegenheid, we zijn te duur.

behangtafel | 04-01-14 | 11:37

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:24 |

Gevoelige zeikerts als jij hebben überhaupt niets op geenstijl te zoeken, flikker lekker een eind op naar een verbaal verantwoord flutsiteje. Sinds 2003 lusten de honden al geen brood van hoe hier meningen in de pixels geramd worden. En dat willen we graag zo houden. Althans ik wel.

No Mames | 04-01-14 | 11:37

Quid weet niet dat zijn iphone ook bagger uit china is.
Welke rimlip koopt er nou een Chinese telefoon.

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:35

Bij dezen wil ik onze defensiemilf nogmaals vragen de aanschaf van de JSF te cancelen en toch te gaan voor het veel goedkopere alternatief de Me 262 van producent Messerschmitt.

VanBukkem | 04-01-14 | 11:34

What's new? Tijdens de koude oorlog liepen NL-militairen in uitgesproken versleten oude vodden. Men noemde dat gevechtskleding. Het zag eruit als een zooitje verlopen debiele paupers. De vrije haardracht, lees warrige manen tot op de reedt, deed buitenlandse militairen die het zagen kreunen van onsteltenis. Ook toen moest het al "anders".

Rien7847 | 04-01-14 | 11:34

Zal je zien dat de minister de gemoederen gaat proberen te sussen door toe te zeggen dat de Chinezen er wel labeltjes van TenCate® in zullen naaien.

wakkere_nederlander | 04-01-14 | 11:34

Ach jongens, wat is nou de kans op vuur en brand tijdens een oorlog?

Parel van het Zuiden | 04-01-14 | 11:34

Is er in dit land dan geen één generaal die buldert; "Mevrouwtje, deze inferieure rommel laat ik mijn manschappen niet aantrekken. U regelt het maar."

Russ Meyer | 04-01-14 | 11:33

Die sukkels van defensie hebben ook nog eens monsters van Defender M achterovergedrukt en aan de Chinezen gegeven om te kijken of ze iets gelijkwaardigs kunnen leveren!

ronald2887 | 04-01-14 | 11:33

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:24 |

Volk zo als jij, ben ik zo ongelofelijk zeik ziek van.
Flikker een eind op richting de publieke omroep, daar hebben ze er ook een handje van om de inhoud links te laten liggen en te zeiken over hoe het gebracht wordt. Jammerlijk lopen ze an massa zoals jij rond in dit achterlijke land.

No Mames | 04-01-14 | 11:33

Oh echt, kopen we tegenwoordig dingen uit China? Meid, je meent het niet! Is de kwaliteit daar wat minder, evenals de arbeidsomstandigheden? Ik val zowat van m'n stoel.
Zou het met ons budget te maken hebben?
En misschien kan de Almelose zakenman iets aan z'n prijs doen, vaderlandsliefde of zo.

DaughtersofLot | 04-01-14 | 11:32

Kunnen we geen Chinese militairen kopen voor een prikkie en naar mali sturen? Schaf defensie maar af er is niks meer wat het verdedigen waard is. We worden legaal onder de voet gelopen door mohammedanen en het halve oostblok.

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:31

"One of the world’s biggest clothing buyers, the United States government spends more than $1.5 billion a year at factories overseas"

Via www.nytimes.com/2013/12/23/world/ameri...

Biff Eagleburger | 04-01-14 | 11:30

Onze overheid mag niet zomaar bij Ten Cate bestellen, ist verboten in onze EU. Daar hebben de wijze mannen en vrouwen van ons land jaren geleden al mee ingestemd. Er moet Europees worden aanbesteed, dat geldt zelfs voor gemeenten. Daarom komt bijvoorbeeld de veelgeprezen Fyra uit Italië.

Dat China een poot tussen de deur van Hennis heeft gekregen heeft natuurlijk met de prijs te maken. Die moet wel voor een dubbeltje op de eerste rang gaan omdat ons kabinet wel veel plannen maar de voorwaarden (lees geld) weer eens niet voor elkaar heeft. Daarom mogen onze jongens rondlopen in pakken die op het eerste oog aanvoelen en doen denken aan die statische kerstmannenoutfits die je bij 't Kruidvat voor 1,99 op de kop kunt tikken.

goedverstaander | 04-01-14 | 11:29

Dat Bertje Koenders naar de VN ging stond uiteraard al vast, zit je op het ministerie van gratis geld dan ga je een baan krijgen bij de VN. We hebben daar niks te zoeken dit is allemaal ter meerdere glorie van politici die graag handjes schudden. Mag wat kosten om een totaal krankzinnige Limburger die in negen talen onzin kan uitkramen en een Schoevers-meisje met ambitie maar totaal geen kennis van zaken alvast vooruit te schuiven.

Bokito ergo sum | 04-01-14 | 11:29

Nee vanderstel... Anders zou het zomaar ineens gaan bijdragen aan de NL-economie en dat willen de fappertjes in 070 natuurlijk niet hebben!
Nee, we doen het zo: Als je als NL Militair in 2016 ergens je peuk opsteekt brand je gelijk af tot aan je enkels wanneer je je peuk verkeerd uitmaakt!
Kan Tante Schippers daarna snel roepen dat "roken de gezondheid schaadt"!

Ouwe Zwitsal... | 04-01-14 | 11:28

Daar staan onze militairen dan in Mali, in brandgevaarlijke Chinese neppakken,aangekleed door ene mevrouw Jeanine Antoinette. Wat hebben we er überhaupt te zoeken? En als we dan toch gaan, waarom bemoeien vrouwen zich altijd met dit soort missies? Zoals Jolande Sap van de Afghanen wel even keurige Hollandse politieagentjes zou maken. Manmanman, dit land is verwijfd en vertrut tot op het bot!

KoninginWildemina | 04-01-14 | 11:28

@King of the Oneliner | 04-01-14 | 11:24
Oh ja, dat was een soort Hennis avant la lettre.
Lekker ding!

Ars Vivendi | 04-01-14 | 11:27

"De stof van TenCate is tot tweemaal toe door de Dienst Materieel Organisatie (DMO) onderzocht. Volgens bronnen bij Defensie werd daarbij textiel achtergehouden en doorgespeeld aan China en Indonesië met de vraag of dezelfde kwaliteit kon worden geleverd."

Niet alleen worden onze jongens met een inferieure uitrusting uitgezonden naar gevaarlijke (oorlogs)gebieden, de opheffings-leegverkoop (kennis/economie) van wat ooit ons mooie landje was is definitief begonnen.

Het tasje van Schennis-Plasbuis zal ongetwijfeld echter wel van Louis Vuitton zijn. Ze schamen zich nergens meer voor.

Ven1V1d1V1c1 | 04-01-14 | 11:25

Hahahaahahahahahahah Quid, zijn dat knalrode pakken met een roos rondom de hartstreek? maar heb je wel eens goed gekeken wie ons wegennet bouwt, of wie er scholen of overheidsgebouwen bouwt in Nederland?
Laten we die 700000 werklozen nou niet lastig vallen, we kijken gewoon wat verder om ons heen naar landen die wel hun economie op stoom willen helpen en brengen het geld met kruiwagens tegelijk over de grens.

Robbie van Zon | 04-01-14 | 11:25

@rara | 04-01-14 | 11:22
Jaaaaahhh!

Ars Vivendi | 04-01-14 | 11:25

♪ nederland o nederland, jij bent de kampi oen ♪

♪ wij hou-de-hun van zei-ken, in ons laa-ten en ons doen ♪

blandurego | 04-01-14 | 11:25

Ondanks dat ik het eens ben met Quid zijn punt vind ik dat hij los gaat als een wilders maar dan met echte onfatsoenlijke taal. Wij zijn ook boos Quid maar als jouw stukje bedoeld is om informatie te geven dan sla je de plank mis. Je toont met regelmaat pure frustratie en dat zie ik als een zwaktebod. Wilders is er een softie bij.

Veel Vaak | 04-01-14 | 11:24

@Ars Vivendi | 04-01-14
Hotlips

King of the Oneliner | 04-01-14 | 11:24

Tja geen leger leven dan een leger leven.
Als je bij de baas werkt weet je dat je de goedkoopste zut mee (en vaak nog te weinig ook) krijgt als je op pad gaat.
Maar inderdaad, deze order had gewoon naar Ten Cate of Applied Orange of een dergelijk bedrijf moeten gaan.

CumGranoSalis | 04-01-14 | 11:24


Uit het artikel op de telegraaf: "De stof van TenCate is tot tweemaal toe door de Dienst Materieel Organisatie (DMO) onderzocht. Volgens bronnen bij Defensie werd daarbij textiel achtergehouden en doorgespeeld aan China en Indonesië met de vraag of dezelfde kwaliteit kon worden geleverd."

GODVERDOMME! Dit is toch te treurig voor woorden. Navo-bondgenoten en USA bestellen hier in Nederland. De Nederlandse overheid deelt onze kennis met China en Indonesie voor een grijpstuiver. Dit voelt als verraad.

PureYak | 04-01-14 | 11:24

Ons leger is overgestapt op Maopakjes. Zit er ook een extra zak in voor het Rode Boekje?

rara | 04-01-14 | 11:23

Maar goed dat is wel te verwachten. Dit Kabinet denkt niet "buy Dutch", maar "sell The Netherlands".
.
U had dit ten tijde van TK2012 kunnen weten. U stemde gewoon toch VVD en PvdA...

Parel van het Zuiden | 04-01-14 | 11:22

Nederland met Jeanine #faal

Je kan dus officieel beter materieel op marktplaats krijgen. #bananenmonarchie

Nederland? #wtf

Oktoberfest | 04-01-14 | 11:22

@Ars Vivendi | 04-01-14 | 11:21
Klinger?

rara | 04-01-14 | 11:22

Een Dyson op antimaterie zou geweldig zijn!
Opzuigen en gelijk vernietigen!

brawrf | 04-01-14 | 11:21

@goedverstaander | 04-01-14 | 11:15
Mantelpakjes! LOL
Hoe heette die soldaat uit M.A.S.H ook alweer? Die altijd in een jurk rondliep?

Ars Vivendi | 04-01-14 | 11:21

typisch VVD.

do as i say not as i do.

gider | 04-01-14 | 11:21

Een Dyson op antimaterie zou geweldig zijn!
Opzuigen en gelijk vernietigen! Superhandig voor/bij dit kabinet!

brawrf | 04-01-14 | 11:20

@Jan Passant mk2 | 04-01-14 | 11:11 |

Nee, dat moet u zien als "investering". Zo'n Bert Koenders houdt er een leuk baantje aan over. Timmermans hoeft geen "moeilijke" boodschap te verkopen. En de PvdA, tsja, je hoeft geen visionair te zijn om te zien dat die met de Mali -missie hun exit strategie kabinet Rutte II nu dus op orde hebben.

Parel van het Zuiden | 04-01-14 | 11:20

Hennis-Plasschaert is ook lekker goedkoop.
Pijpen een tientje, anaal 15 Euries (zonder).

King of the Oneliner | 04-01-14 | 11:19

Overigens wat ik in 1 maand aan de belasting betaal, daar kunnen 3 soldaten qua uitrusting prima mee worden voorzien.

No Mames | 04-01-14 | 11:19

@Scheepskameel | 04-01-14 | 11:00
bron?

wakkere_nederlander | 04-01-14 | 11:19

rottende rimlip ? lol!

L. Ron Hubba Hubba | 04-01-14 | 11:18

Dit toont perfect aan dat de overheid inefficiënt is. De verschillende afdelingen werken volledig langs elkaar heen.

ShameLess | 04-01-14 | 11:17

@eerstneukendanpraten | 04-01-14 | 11:14
Haha... en dan die prehistorische blauwe zwembroek uit het jaar kruikie.

Vaffanculo! | 04-01-14 | 11:17

En dan verklaart de schaamteloze bende in Den Haag ook nog dat de militairen die naar mali gaan het beste materiaal meekrijgen.
Ja wel hoor minstens 6 advokaten om de eventuele schade te beperken.
Ik ben zo langzamerhand strontziek van die leugenachtige gasten.

Sjeng de helle | 04-01-14 | 11:16

Gelukkig is er geen enkel ander leger dat ons wil aanvallen (op het booslimleger na). We staan er wat betreft het verdedigen van Nederland nu slechter voor dan in de jaren 30 van de vorige eeuw.

Tietmier | 04-01-14 | 11:16

Vooral niet onze eigen kenniseconomie ondersteunen. Laat buitenlandse ondernemingen rijker en slimmer worden. De Nederlandse overheid zou met Ten Cate een samenwerking moeten aan gaan waarbij R&D een belangrijk component wordt. Groot zullen we nooit worden hier, dus moeten we slim zijn.

PureYak | 04-01-14 | 11:16

Met zo'n MinDef moet je nog blij zijn dat ze haar soldaten niet in mantelpakjes de woestijn in stuurt.

Het Nederlandse voetvolk in Afghanistan had niet eens fatsoenlijke schoenen; die jongens liepen veelal op hun eigen gympen. Tsja, daar win je door oorlog niet mee, letterlijk niet.

goedverstaander | 04-01-14 | 11:15

Typisch Nederlands. Waarschijnlijk is ook niet doorberekent wat er aan kosten weer terug komen wanneer de tenues in Almelo gekocht zouden worden, daar het in eigen economie gestoken wordt en belasting e.d. Nee, doe maar wat Chinese rotzooi. (doorbereken zijn ze per definitie niet zo erg sterk in, daar in Den Haag, rekenen an sich ook niet overigens) Ooit een tijdje in China gewerkt, moest er een contactdoos hebben of eigenlijk alleen de stekker. Doosje gekocht, gerated voor 12 amps. Knip die draad door, solderen was er niet bij, werkelijk zo goed als geen flinterdun koper in het draad. Chinese meuk. Anyways, het ging al fout met een wijf op defensie.

Nederland ooit nog weer goed terecht komen? nah dacht het niet, we missen het nationalisme om van deze klei vlakte nog wat te maken.

No Mames | 04-01-14 | 11:15

Overheden moeten wat mij betreft per definitie de nationale industrie steunen wanneer die industrie inderdaad kan leveren tegen een prijs/kwaliteitsverhouding die "goed" is. Ergo, kom je er een eerste keer niet uit met Ten Cate, dan ga je opnieuw onderhandelen, en opnieuw, en opnieuw. Dat eventuele meergeld komt wel weer terug in de vorm van winstbelasting, btw, investeringen etc. etc.
Daarnaast vind ik de veiligheid van onze jongens ( en meisjes ) iets waar we als samenleving niet op moeten beknibbelen.
Weet trouwens niet in hoeverre Schoevers-miepje verantwoordelijk is voor de keuze voor die Chinese pakjes, maar ze stond er bij onze militairen al niet best op en dit zal niet bijdragen tot een verbetering van die relatie.
Oftewel, muts, ga keauken ofzeau.

Graaisnaaiert | 04-01-14 | 11:15

Ahh, het is een aanbesteding geweest waar er gegund werd op laagste prijs. Dat betekent dat kwalitatieve criteria geen rol speelde en dus dat de gek die beweerde dat zijn door kinderhandjes gefabriceerde stofje het goedkoopste is kon winnen. Deze inkoper van defensie mogen ze gelijk ontslaan.

aanbestedingskalender.nl/aankondiginge...

Scheepskameel | 04-01-14 | 11:14

@ Der Schnitzeljäger 11:01


Herinner jij je nog wat voor sportschoenen er voor de soldaten klaarstonden? Als je daar 5 km mee had hardgelopen dan had je vijf blaren op elke voet.

eerstneukendanpraten | 04-01-14 | 11:14

nog een teken dat het deze regering geen ruk interesse toont in het NL leger en dat je als militair net als de rest van NL een nr bent vervangbaar en totaal niet interessant wordt je kapot geschoten of in 10.000 stukjes belazen wordt je salaris vanaf die dag meteen stop gezet om maar een klein voorbeeld te noemen . tja dat je het dan met een goedkoop shit pak moet doen is eigenlijk wel logisch hoe komen de heren en hoe heet die del ook alweer moeten hun dakkapelletje toch ergens vandaan halen.

rukkieduck | 04-01-14 | 11:13

Ja,ja, en de Chinezen besteden ook alles aan bij hun militaire orders... ha,hahaha... We zijn de risee van de wereld. Het is afgelopen, we are doomed.

070 | 04-01-14 | 11:12

Wanneer je als militair op een volkomen zinloze missie wordt gestuurd, alleen maar om grote corrupte organisaties als de VN of de EU blij te maken (carrièreplannen-regenten), dan weet je dat jouw welzijn de sluitpost is van de begroting.

Jan Passant mk2 | 04-01-14 | 11:11

Er moet natuurlijk wel belastingpoen overblijven om terugkerende Syriëgangers te pamperen. U weet wel van die islamitische fundamentalisten die in Mali bestreden moeten worden.

Russ Meyer | 04-01-14 | 11:10

Kom op! Door het bezuinigen op kwaliteitsuniformen is er mooi geld beschikbaar voor een extra set JSF oliepijlstokken!

El Gouda | 04-01-14 | 11:09

Defensie verder uitkleden door ze aan te kleden. En dan in het buitenland laten produceren terwijl in eigen land het beste beschikbaar is... Zo komt die banenmachine natuurlijk nooit op stoom.

bokkepruik | 04-01-14 | 11:09

Landverraders pursang!

lidlbier | 04-01-14 | 11:09

Dit krijg je als je inkopers laat beslissen. Voor een kritieke missie wil je enkel de beste kwaliteit. Kosten moeten geen argument zijn.

balustrade | 04-01-14 | 11:09

Ach, we hebben die pakken toch nooit nodig. Hadden allang volgens plan van Fortuyn ons moeten richten op exceptionele marine en de landmacht/luchtmacht lekker moeten afschaffen.

de Voorzittert | 04-01-14 | 11:08

Jeanine Antoinette Hennis-Plasschaert haalt de militaire pakken uit China en doet heur boodschappen in Duitsland.

kneuterzak | 04-01-14 | 11:07

@Der Schnitzeljäger | 04-01-14 | 11:02

Toen jij in dienst zat werd je ook niet naar een snikheet Mali gestuurd maar werd je geacht door de Noordduitse blubber te baggeren zonder reëel risico.

Zoek. De. Verschillen.

Reinaert | 04-01-14 | 11:06

Typisch Nederlands: kan net zo hard voortuit als achteruit als der Feind kommt...
LOL

King of the Oneliner | 04-01-14 | 11:05

Vreselijk voor de jongens ( en meisjes) die in deze pakken op zinloze missies moeten als nu weer in donker Afrika. Hebben we niks te zoeken, en al helemaal niet in die Chinese troep.
Het zal je kind maar zijn. Dan weet je als ouder dat ze slecht beschermd naar een brandhaard worden gestuurd door een clubje pluche klevers in een kwaliteit maatpak!

irma zonderboezem | 04-01-14 | 11:05

Ten eerste maakt Ten Cate helemaal geen legerpakken, mar alleen maar stof. Ten 2e zou de verontwaardiging hier net zo groot zijn als er miljoenen extra zou worden uitgegeven voor een product met dezelfde specificaties. Vooral de pacifisten van de PSPVV vinden elke cent die aan defensie wordt besteed toch al te veel en overbodig.

WaarDeWindWaait | 04-01-14 | 11:05

@kaasfondue | 04-01-14 | 10:53
'Koopt Allen Hollandsche Waar!'

Een van de redenen waarom de Duitse economie een stuk beter draait dan de Nederlandse.
Ik reed pas nog op de autobahn rond München: echt alleen maar nieuwe Duitse bolides.
Het lijkt wel over de Nederlandse overheid er alles aan doet dat er in Nederland zo min mogelijk eigen product wordt gekocht. Mensen gaan massaal winkelen en tanken over de grens vanwege de belachelijke heffingen.

Èn daar komt nog bij dat we te kampen hebben met hele bevolkingsgroepen die weigeren Nederlands product te consumeren ivm hun geloof en hun eigen handel importeren.

wakkere_nederlander | 04-01-14 | 11:03

Het is een land van van boekhouders met een kruidenier mentaliteit geworden geregeerd door academici. Voor wie de oversteek van de hofvijver gelijk staat aan een verhaal uit een boek van Jules Verne. Krankzinnig.

Plakbakbloedworst | 04-01-14 | 11:03

Dat krijg je ervan als een Barbie-wannabe minister van defensie is..

DoorDraaiDeur | 04-01-14 | 11:03

What's new. Toen ik in dienst zat liepen we rond in van die afgedankte hobbezakken waar het Amerikaanse leger niet meer in gezien wilde worden.

Der Schnitzeljäger | 04-01-14 | 11:02

Door dit soort korte termijn denken gaan we hier naar de kloten. De teloorgang van Nederland is al een tijdje aan de gang, en consumenten en bedrijven doen er net zo hard aan mee.
Ons geld stroomt naar het buitenland in plaats van het in onze eigen economie te investeren.
Neem nou dat belachelijke prul van een Droomboek dat zo nodig in Duitsland moest worden gedrukt omdat het daar goedkoper was. Dit kost ons banen, om nog maar niet te beginnen over de consequenties voor het milieu, waar iedereen zo de mond van vol heeft.
Aldel is het volgende slachtoffer.
We zijn goed bezig hier.

Vaffanculo! | 04-01-14 | 11:02

Wat Quid en veel anderen vergeten is dat de overheid veel minder geld heeft als dat we denken. Heel veel minder. Wat eigenlijk tragischer is.

Topperke | 04-01-14 | 11:02

Dat is nederland nu , nog eentje ; dat gratis schijtboek
Bij de kroning van wimpie is gedrukt in duitsland goh wat gaat het kut met de economie.
Wat een waardeloze overheid hebben we .
Leuke milf , vrouwtje hennis voor veel geschikt, maar niet voor defensie.

De partizaan | 04-01-14 | 11:01

Op welke gronden heeft Ten Cate verloren?

Damoos | 04-01-14 | 11:01

Zo bezuinigen ze bij de overheid. Je krijgt per onderdeel x budget en elke cent minder is feest, ook al kost dat netto de staat der Nederlanden uiteindelijk 10x meer.

verlegenmaarlief | 04-01-14 | 11:01

Wat een gelul. Er is gewoon. Een aanbesteding geweest en Ten Cate heeft verloren op eerlijke gronden. Lijkt op dezelfde discussie als een paar jaar geleden toen in de US of A ook textielfabrikanten verloren en men een buy American lobby begon.

Scheepskameel | 04-01-14 | 11:00

Ons leger in nepuniformen terwijl die rebellen in echte shirts van de LA Lakers of FC Barcelona vechten

Tsjernodebiel | 04-01-14 | 10:59

En Hermann en Verhofstadt zagen dat het goed was . Kots .

likmegaties | 04-01-14 | 10:59

Misschien mag het niet van Europa, in eigen land kopen?

Petrus Poortwachter | 04-01-14 | 10:59

Weg met ons begint wel hele ernstige gevolgen aan te nemen. Whats next.. Dijken exporteren en hier de chinese oplossing van ebay neerplempen? Ik zucht nog maar eens diep en google mooie huizen elders.

Mesmer | 04-01-14 | 10:58

Schijnbaar is die missie in Mali dusdanig kansloos dat kosten-baten-analyse heeft uitgewezen dat een Chinees uniform ruim voldoende is. Waarom zou defensie meer geld uit moeten geven per dode militair?

Askeladden | 04-01-14 | 10:57

Ik zou het begrip 'participatiemaatschappij' van heden willen vervangen door:
Geïnstitutionaliseerde zelfvernietigingsmaatschappij.

Ars Vivendi | 04-01-14 | 10:57

Het is een oorlog, geen modeshow.

goedverstaander | 04-01-14 | 10:56

Geen paniek, dit is OBVIOUSLY een cover-up van de Nederlandse Regering. Of wilt u zeggen dat China, Nederland niet erkend als land, maar een provincie?!

DONT. MAK.. oh wacht

blandurego | 04-01-14 | 10:56

Wij hebben nu eenmaal de naam in Nederland om niet de beste spullen te kopen terwijl ze gewoon om de hoek gemaakt worden.

van stampij | 04-01-14 | 10:56

Van dat brandbare Chinese spul maken ze normaal carnavals kledij.
Dan moeten ze er ook meteen *dit* bij bestellen anders is het niet compleet.
www.cpsc.gov/PageFiles/72426/10132a.jp...

wakkere_nederlander | 04-01-14 | 10:55

Hoeveel straf staat er ook alweer op het (laten) namaken van gepatenteerde spullen ?

trybeforeyoudie | 04-01-14 | 10:55

Die pakken kunnen we wel betalen als de Grieken de rente van die vijf miljard hebben overgemaakt. Want dat zouden ze toch zeker doen, Jan-Kees de Jager?

eerstneukendanpraten | 04-01-14 | 10:54

Koopt Allen Hollandsche Waar! Wanneer riep men dat voor het laatst? het kan verkeren.

kaasfondue | 04-01-14 | 10:53

Wat verwacht je van haar anders met d'r Schroevers secretaresse opleiding?

nogeenreactie | 04-01-14 | 10:52

Het volk is radeloos, de regering redeloos en het land reddeloos.

Geenstijlfiguur | 04-01-14 | 10:52

Nederland maakt zich weer eens totaal belachelijk door de domste keuzes te maken. JSF aanschaffen? Tuurlijk! Maar een fatsoenlijk pak voor de jongens (m/v) op de grond kan er dan natuurlijk niet meer af. Kwestie van 'keuzes'. Keuzes die gemaakt worden door *boekhouders* die nog nooit met de poten in de modder hebben gestaan.

Om te janken. Ik kruip in m'n hoekje en huil uit.

Reinaert | 04-01-14 | 10:52

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Maar in dit geval wel terecht!

BurgerSpionageNummer | 04-01-14 | 10:51

Mijn niet brandvrije broek zakt hier van af !!!

Kanonskogel | 04-01-14 | 10:51

Steeds. Maar. Weer.

L. Hannes | 04-01-14 | 10:51

Wij maken de beste legerkleding maar dankzij het weg-met-ons beleid en bezuinigingen bestelt defensie Chinese troep. Snapt onze overheid dan snapt ècht niet hoe economie werkt?
Dit land is reddeloos verloren met een roverheid als de huidige.

wakkere_nederlander | 04-01-14 | 10:50

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken