DEFEMBER DOCU. Privacy Matters
Gemakzuchtige spionagepraktijken, zoals ongerichte datasleepnetten over het hele internet, zorgen voor luie diensten. En luie diensten pakken alleen domme daders - terwijl ze van alle onschuldige burgers alle gegevens verzamelen. Slimme criminelen en potentiële terroristen zoeken ondertussen naar gaten in de matrix. In Nederland kan dat bloedsimpel zijn: om ongezien in het niets te verdwijnen hoef je alleen jezelf maar uit te schrijven uit het GBA, zo lezen we in een door Plasterk naar de Kamer gestuurd bestuursadviesje over belastingnomaden (pdf). Onvindbaar, anoniem, en als bonus betaal je ook geen belasting meer. "Als burgers staan we onze rechten af, zonder de mogelijkheid om vragen te kunnen stellen over de methoden, over hoe onze informatie wordt gebruikt. Of over wie daar toegang toe heeft. Bereiken we met al deze regels het beoogde resultaat? Wees kritisch" adviseert Hugo Metsers hierboven in de tienminutendocu Privacy Matters. En, omdat we toch bezig zijn, hier nog een TED Talk van een Italiaan die aan de hand van een paar opvallende anekdotes uitlegt dat jazeker, privacy matters. (Niet lachen om z'n accent. Deze dude is relevant.)
Reaguursels
InloggenKernachtige docu, in 10minuten de kern raken. Wat een overheid uiteindelijk doet met al die info is niet burgers beschermen maar zichzelf tegen een coup door het volk. Zie ook DDR www.dumpert.nl/mediabase/679651/a98407...
SvennusMax | 12-12-13 | 01:35 | + -5 -
Wat verwacht je dan? Bij elk defembertopic 200+ reacties? Beter dit dan eenmalig 300+ reacties op een topic. Ik reageer ook niet overal op, maar bekijk het wel allemaal. Ongetwijfeld zat n00bs die door deze topics nieuwe dingen lezen/horen/zien. Dus goed.
@BLR | 12-12-13 | 08:58
Dank je wel voor de info BLR :-)
Ik kwam er pas vorige week achter dat Hyves weg was.
Fijn dat ik met terugwerkende kracht de kans heb om het een en ander te recoveren!
@ wakkere_nederlander | 12-12-13 | 08:37 | + 0 -
Archive.org heeft bijna de hele site gecached. Daarnaast kon iedere gebruiker zijn of haar data downloaden voor enkele maanden. Overigens, wakkere_nederlander, krant van wakker Nederland, hoi Sjuul! Welkom terug!
@ Muxje | 12-12-13 | 01:11 | + 2 -
Daarin heeft u natuurlijk ook gelijk. De technieken worden steeds beter en gaan steeds verder. Met decentrale servers kan via een simpele app op een telefoon straks alle informatie over u gevonden worden aan de hand van een (vage) foto. De camera bij de entree van uw mogelijke nieuwe werkgever registreert uw gezicht en nog voordat u aan de beurt bent voor uw solicitatie gesprek, heeft de interviewer zijn of haar mening al klaar aan de hand van uw online informatie.
Toch blijf ik erbij dat een groot gedeelte van deze informatie vindbaar is door de mensen zelf. Als er mensen in uw kennissen kring zitten die niet zoveel geven om privacy en inderdaad alle foto's zomaar online zetten en taggen, dan wordt het tijd om deze mensen te instrueren. Het aanmaken van een Feestboek account is overigens privacy vernietiging in een van de extreemste vormen. Reaguren onder eigen naam op Geenstijl of Twitter is ook gelijk aan het opgeven van een hoop privacy. Momenteel denk ik echter dat er geen enkele weg terug is. De schade beperken is wat ons rest.
Maar wat als uw gegevens juist niet opgeslagen worden en zelfs zonder u te waarschuwen gewist worden?
Dat namelijk onlangs op grote schaal gebeurd.
Vijf jaar geleden zat zowat heel Nederland op Hyves en heeft daar hun hele hebben en houden op achtergelaten.
Ikzelf heb niet echt gebruik gemaakt van dit sociale netwerk maar mijn kinderen hebben hun halve jeugd op deze site gedocumenteerd middels leuke foto's en verhaaltjes.
Al deze informatie is zonder pardon en voor eeuwig verwijderd en zelfs in de cache van internet niet terug te vinden.
Ik vind dat nogal wat.
Oud maar goed filmpje GS!
Anyway: voor degenen die het interesseert: muziek onder het filmpje is van Trentemöller, Take me into your skin.
@INH.30CL | 12-12-13 | 04:53 |
Misschien wel het beste ja. Zeker nachtbrakers als ons krijgen al snel de aandacht.
Net een whatsapp van mijn zorgverzekeraar: Op uw leeftijd is frituren slechts toegestaan op zondag tussen 18:00 en 20:00
Alsof het AIVD personeel de enige is die onregelmatige uren draaien..
Ik heb sterk het idee dat mijn toetsenbord wordt afgeluisterd. @atmos... geheimtaal gaan invoeren?
Je sarcasme is goed amin;)
*Brabantse kroketten frituren doet*
Oooh spookuur
Je sarcasme is goed amin;)
*Brabantse kroketten frituren doet*
Je sarcasme is goed amin;)
*Brabantse kroketten frituren doet*
@ amin | 12-12-13 | 02:20 |
Ok bedankt en doei.
Aan mijn IP zit 380V. Ongewenste bezoekers worden derhalve geëlektrocuteerd.
Kan mij het nog schelen. GS begin bij jezelf zou ik zeggen!
@ TP 1984 | 11-12-13 | 23:12 | 8
Ja joh, maar ik lig al op de korrel bij ze ey.
Ze halen me er op schiphol ook steeds weer uit de rij, dan moet ik van alles verklaren over mijn reisdoel enzo. Minstens 1 x per maand mis ik n vlucht door die nieuwsgierige uniformpjes. En elk jaar wordt ik minstens 1 keer ontboden om tekst en uitleg te geven over een plempsel of een vage slowchat hier op gs. Vorige week zelfs moest ik ze vertellen waar Bakito was, die waren ze kwijt ;)
De paranoia zorgt er ook al voor dat ik over 2 weken permanent t land verlaat. Tis hier echt nie velig hoor! :)
But seriously, i realy don't give a fuck. En zeker hier op gs. En over twee weken ben ik onvindbaar, permanent t land uit net als duitse herder, maar met dat verschil dat ik na vertrek ook niet meer hier op gs. kom klepzeiken hoeveel beter het in mn nieuwe thuisland is.
En het kan veel goedkoper en duidelijker dan dit Privacy Matters geweld.
Het volgende filmpje is al 4 jaar een van mijn favorieten wat dat betreft.
www.youtube.com/watch?v=SGD2q2vewzQ
Wat een lang saai filmpje over een beknopt bekend gegeven.
Ik ruik bakken subsidie. "Blijf bewúst !" Joh. Door te eisen dat overheden en bedrijven -weer- oprecht goed worden, zoals dit filmpje proclameert? Gelul. Dit filmpje beet liever niet de hand die het voedde ?
Lopen lekker hé, die Defember topics? Al zouden jullie elk nieuw item voorzien van een gifje met hupsende tietjes, dan reageert er nog geen hol op.
Het boeit men gewoon niet. Omdat het niet tastbaar is, en het gepeupel het technische geleuter niet begrijpt. En wees nou eens eerlijk; wie hebben er nou helemaal last van gehad? Het is té marginaal en té oninteressant.
@BLR 23:57: Aan onszelf te wijten? Het punt is juist dat dat in steeds mindere mate het geval is. Voorbeeld: je gaat naar een wild feestje, en iemand maakt een foto van jou terwijl je de plantenbak vol kotst, en zet die online. Er staan al andere foto's van jou online, gekoppeld vaan jouw naam. Misschien op jouw Linkedin-profiel, of een vriend van je is zo behulpzaam geweest om jouw naam aan een foto te hangen in Feestboek. Nu ben je, geheel buiten jouw schuld, de lul. Dankzij gezichtsherkenning geeft Google iedereen die op jouw naam zoekt die kotsfoto terug. Leuk voor bij sollicitaties. Daarnaast kan iedereen die je op straat tegenkomt eenvoudig met een smart phone jouw identiteit achterhalen. Als AR-brilletjes een beetje populair worden dan is het virtueel letterlijk alsof je de hele dag met een naamkaartje rondloopt. En in winkels waar ze al wat meer data van je hebben kan dat vervelend worden, zeker als je ruzie met ze hebt,
@tattooboer | 12-12-13 | 00:5
Eerlijk, dat is waar, het Internet is inderdaad een onvoorspelbare gigantisch grote encyclopedie. Onze communicatie overstijgt werkelijk grenzen. Deze tijd is er een van een mooie geestelijke rijkdom. D.I. voor hen die dat kunnen waarnemen ;P
@AntiSoof | 12-12-13 | 00:49
Kennis is macht en kennis is met geld te vergaren, dat is zo en tot een halve eeuw terug was de kennis ook expliciet voor de rijken. Gelukkig hebben we internet en genoeg nieuwsgierigheid omdat "juist" denken aan te leren. Daar zijn de puppetmasters juist bang voor, vandaar de enorm hoge privacyschendingsrisico's die genomen worden, het is eigenlijk keihard oorlog. En ik heb goed nieuws, wij winnen, de meerderheid, dat was namelijk het foutje, ze hebben ons geconditioneerd zodat we leven zoals de meerderheid dat wil, wat dus eerst een spelregel voor behoud van hun macht was word nu een levenswijze die ons ten goede gaat komen. En ze haten het enorm. Er komt nog een serie harde klappen aan op ons maar het is niet meer te stoppen.
@neukudemoeder | 12-12-13 | 00:46
Sinds wanneer bepalen zwitsals het programma van GeenStijl?
Enne.... ben jij wel een zwitsal?
@tattooboer | 12-12-13 | 00:30
Je zult best wel gelijk hebben. Maar als iemand niet als miljonair geleefd heeft weet die gewoonweg niet hoe dat voelt of hoe je daarbij denkt.
Ik bedoel.
Ons denken is niet geschikt om 'juist' te denken.
De menselijke geest is eerder chaotisch dan logisch.
Erasmus zei de eens beter dan ik, geloof ik.
Daarom kunnen mensen die dat willen gebruik maken van zulke kwetsbaarheden.
-weggejorist-
Ik dacht echt even een seconde het lelijke hoofd van Diederik Samson in het plaatje te herkennen. * stevige borrel nodig heeft *
Fijne avond nog allen, ik duik mn bed in.
Morgen weer vroeg dag.
*licht uit doet*
privacy.... dat was vroeger....
maak zojuist google account aan.... maar bij posten comment op joetjoeb moet er dan opeens geverifieerd worden.... zonder opgave mobiel nummer wordt er niet gepost... nsa praktijken.... aanslag.... bom.... usa.... nsa.... sterf... gewoon, omdat het kan!
@ necrosis | 12-12-13 | 00:29 |
Ja ssst.
Lol.
Als je miljarden hebt, wil je nou eenmaal spelen met je geld. Macht is snel gekocht en voor luttele miljoenen is een motivatie gemanipuleerd. Hebzucht heeft hier niks meer mee van doen. Het gaat puur en alleen om de kneedbare geest van de zwakke kudde. Hoe weet je dit? Nou, omdat het bijna altijd "oud" geld is. Families die al eeuwen spelen, het geld samen met de spelregels geërfd hebben. Het is echt één keer per 2-3 jaar dat er een nieuwe spel op het veld komt, zoals een warren buffet of een bill gates. Er zijn ongeveer 400 families die meer bezitten dan de bodem 60% van de wereldbevolking en die zijn dat al eeuwen. één van de belangrijkere spelregels is natuurlijk de controle, op de pionnen, of ze wel naar verwachting netjes gehoorzamen. Maargoed, iedereen met zijn eigen interpretaties, de feiten liegen er niet om!. Word wakker mensen.
@cobie | 12-12-13 | 00:25
Jij bespioneert andere bestuurders?
Fraai is dat.....;-)
Even iets anders: dat doet die Metsers best goed.
Maar goed hoeveel plempen hun hele hebben en houwen op Facebook en Twitter...
Als ik bij andere bestuurders naar binnen kijk zijn ze allemaal met die kolere telefoon bezig.
Jong , oud , zakenlui enz enz.
@ necrosis | 12-12-13 | 00:19
Ziet er uit als een dixi toilet.
necrosis | 12-12-13 | 00:16 Tja, als je maar één buurvrouw hebt is het behelpen natuurlijk.
@cobie | 12-12-13 | 00:08
GeenStijl had een tijdje terug een topic over toiletspionage:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/...
@zeg maar jansen | 12-12-13 | 00:10
Mijn buurvrouw wil je niet naakt zien, die is te oud, zelfs naar MIJN maatstaven!
eNtRoPy | 11-12-13 | 23:31 | + 0 -
....."Helaas maar waar, vrijheid, privacy en democratie zijn onderhevig aan overheersing, dominantie en uitbuiting."
Mee eens, en ik heb nog een toevoeging bij de democratie in je statement. Ik lees toevallig op dit moment het boek "The Renegade History of the United States" van Thaddeus Russel. Daarin wordt gesteld dat door de complete vrijheid in drank, prostitutie, rasmenging en echtscheiding de het volk geen reden had om zich puriteins te gaan gedragen. Daarom voerden de founding fathers een politiek systeem in dat berustte op het principe van democratie.
The founding fathers were part of a transatlantic movement in the 18th and 19th centuries to replace the external controls over subjects in absolutist regimes with the internal restraints of citizens in republics. This movement began what is now called the Modern Age. The modernist movement required not just the overthrow of monarchs but also the repression of what was called "man's animal passions". The problem with discipline of the gallows, the lash and the sword, according to these revolutionaries, was that it was far less effective than individual selfdiscipline in keeping social order. Even though peasants, slaves and the colonial subjects held no formal political power, they were, according to this view actually TOO FREE because they had no reason to control themselves. So the founding fathers redefined freedom as self-control and built a political system around it called democracy..
To solve the lack of order, the fathers seizedon one of the great - and often missed- ironies in world history: the only thing that could make men forsake their own freedom and still believe they were free was self-rule. A government of the people, John Adams argued, would make the people disciplined, stern hard working and joyless, the qualities he most admired..
necrosis | 12-12-13 | 00:06
Daar heb je gelijk in. Ik laat altijd de kraan vd wasbak lopen zodat ze niet kunnen horen wat gegeten heb!1!
necrosis | 12-12-13 | 00:08 Als naakte buurvrouwen belooft in plaats van herriemuzak kan dat best nog wel veranderen.
@ Smaalpapil | 11-12-13 | 23:56 |
Lol.
Krijg ik misschien wel een brief thuis dat ik ongezond eet ofzo.
@ necrosis | 11-12-13 | 23:58
Daarom heb ik spijkers in de muur.
Een paar meppen en het microfoontje doet t niet meer
@zeg maar jansen | 12-12-13 | 00:05
Bijna niemand klikt meer op mijn linkjes, dat zou jij toch moeten weten.....
@Smaalpapil | 12-12-13 | 00:02
Ventilatoren zitten boordevol (verdachte) schroefjes.
necrosis | 11-12-13 | 23:58 Gewoon iedereen een mailtje sturen met een linkje naar 'je buurvrouw naakt'.
Klaar.
necrosis | 11-12-13 | 23:58 | + 0 -
Ik gebruik een ventilator!
@cobie | 11-12-13 | 23:53
Misschien is dat schroefje waar je verjaardagskalender aan hangt helemaal geen schroefje....
Ik heb de mijn verjaardagkalender gewoon met dubbelzijdig tape aan de tegels geplakt.
Ik lig helemaal in een deuk als over een tijdje blijkt dat al die bitcoin- en litecoin verzamelaars de Amerikaanse overheid hebben geholpen bij het ontcijferen van gecodeerde gegevens.
On-topic: dit gaat nooit stoppen. Je kunt bijvoorbeeld winkels met loyaliteits kaarten wel vertellen wat ze niet mogen opslaan, maar ze zullen altijd unieke combinaties vinden in de gegevens die ze wel mogen opslaan. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de overheid (haha) de winkels zal verbieden om bepaalde gegevens op te slaan. De overheid kan daar namelijk ook baat bij hebben. Ik werk voor een financiele instelling met o.a. een big data-project. U denkt dat uw hypotheek aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van financiele- en BKR gegevens? Droom lekker verder. Er is zoveel te vinden op internet over de meeste mensen, dat deze 'big data' betrokken wordt bij bijvoorbeeld krediet aanvragen. Zelfs als slaan de financiele instellingen het niet op, uw scheld-kannonade op Twitter, uw vele 'kk weer geen geld om uit te gaan' op Facebook, etc. etc. Het telt tegenwoordig allemaal mee.
Eng? Vind ik wel. Maar het is aan uzelf te wijten, aangezien de meesten van u zelf al deze gegevens online zetten of delen met derden.
cobie | 11-12-13 | 23:53
Ja, de ingebouwde ontlastingtester-app van je pleepot zegt dat je teveel vrije radicalen hebt gegeten.
@Grote stamper | 11-12-13 | 23:50
Voor een uitdraai van al mijn reaguursels zullen ze een tropisch regenwoud moeten kappen.....
*gnehe*
Smaalpapil | 11-12-13 | 23:52 |
.... De boete ...
Privacy....
Vroeger wetten voor gemaakt.
Nu weten ze zelfs wanneer je naar de wc gaat.
Grote stamper | 11-12-13 | 23:50 |
Nee. Komt niemand aan de deur. Wordt automatisch afgeschreven.
Over 20 jaar, wanneer vrijheid van meningsuiting strafbaar is, komt er een agent bij me aan de deur met een uitdraai van al mijn reaguursels van nu. Fcuk!
Privacy... das war einmal...
Privacy... das war einmal...
De overheid heeft zichzelf te groot en belangrijk gemaakt zonder dat ze zichzelf nog kan controleren of corrigeren. We hebben te weinig mannen en vrouwen in de top rondlopen die de capaciteiten hebben om dat proces te doorbreken. Alleen georganiseerde burgerlijke ongehoorzaamheid zou nog iets kunnen opleveren, maar dat gaat veelal gepaard met chaos en daar zijn wij Nederlanders nooit zo van.
Een heel belangrijke boodschap, maar wat een tergend filmpje zeg.
Zag net een auto rijden (VS) met een afbeelding van "The Constitution" op de achterkant.... The Constitution says "We the people".... not...."We the government"
Helaas maar waar, vrijheid, privacy en democratie zijn onderhevig aan overheersing, dominantie en uitbuiting.
@Muxje | 11-12-13 | 23:04
Dat van die ramen klopt, veel mensen lieten sommige ramen dichtmetselen.
Volgens mij had je vroeger in Amsterdam 'gevelbelasting', gebaseerd op de breedte van je gevel.
Waarschijnlijk de reden dat er zoveel smalle, maar hele lange (oude) huizen in Amsterdam staan.
Het wantrouwen tussen overheid en burger is zeer groot geworden.
Een oplossing zie ik niet één twee drie. Maar zonder een goede rechtstaat gaat de economie naar de kelder. Economie kan pas functioneren binnen een rechtstaat. En die is naar de klote. Wie nu nog gelooft dat we in een rechtstaat leven, prijs ik gelukkig. Zal zij de armen van geest.
Una Bombaclat | 11-12-13 | 23:10
fijn, maar om de eurofiele Pvda likkers van de VPRO nou activistisch te noemen, neuh.
@amin | 11-12-13 | 22:54
Die linkjes kun je gewoon klikken hoor. Ik heb toch al zeker 2 topics voorbij zien komen over hoe je de hekken dicht kan zetten op je laptop/ pc.
En dan daarbij als je erop klikt en ze hebben je IP.
Wat willen ze je dan nog maken? "5 maanden celstraf omdat je Defember hebt gevolgd of omdat je reaguurder bent op Geenstijl? Tssk... paranoia is ook maar wat je je aan laat praten.
Klinkt misschien gek, maar ik vindt het een geruststellende gedachte dat hackers doelgerichter en efficiënter werken dan onze zogenaamde topambtenaren.
Menig hacker zal defember eerder toejuichen dan afstraffen. Zij zijn namelijk meer gericht op een vrije samenleving dan onze overheid.
Tegen een opstand is geen technologie opgewassen dus de dialoog zal er altijd blijven.
Volgende keer bij een anti NPO topic denk ik toch even terug aan deze roerige maand Defember. Deze topics komen al jaren langs bij onder andere Tegenlicht, en ja dat is van de VPRO, en nee dat zie ik niet snel bij welke commerciele zender dan ook langskomen. Laat staan dat je dit in de Televaag tegen zult komen... topics die allang bij de kapper en de friettent besproken zouden moeten worden, hulde dus voor een activistiche insteek GeenStijl, het wordt hier steeds interessanter!
Uiteindelijk kan dit alleen worden aangepakt en opgelost door het recht. De excessieve observatie komt voort uit een verval van de rechtstaat. En dat is waarschijnlijk het politieke grondprobleem van deze tijd. Want ook de financiële crisis is een andere bloem van de hetzelfde kwaad: falen van de rechtstaat.
Dat komt omdat we in een heel erg practisch ingesteld tijd leven waarin alleen succes telt. Maar men vergeet dat zgn. practisch ingesteld zijn betekent in de praktijk: opportunisme. We leven in een cynische tijd die principes weglacht. Ja, en dan gaat de rechtstaat op de helling. Nog een andere loot van dit kwaad: de EU met zijn reddingsschermen, de ECB die de eigen nauw omschreven bevoegdheden ruim overschrijdt. Er wordt alleenmaar in termen van winst gedacht, korte termijn denken. Het wordt tijd dat er weer in termen van recht en rechtstaat wordt gedacht. Gebeurt dit niet, treedt anarchie in.
necrosis | 11-12-13 | 22:55 |
Aanbieding voor goedkope stroom? Je bent hard toe aan vakantie? Je geeft weinig tot niets met collectes?
Over belasting en privacy gesproken: ik las laatst iets over die alom geridiculiseerde belasting op ramen die er vroeger was. Dat idee is overgenomen uit Engeland, en werd daar destijds ingevoerd als alternatief op een inkomstenbelasting. Men wilde namelijk belasting naar draagkracht heffen, maar men was van mening dat het moeten opgeven van het inkomen een te grote inbreuk op de privacy zou zijn, en dat de hoogte van dat inkomen de staat geen zak aan zou gaan. Een buitengewoon ouderwets idee, inderdaad.
@necrosis | 11-12-13 | 22:55
Interesseert ze geen reet.
Ik reaguur steeds minder, interesseert ze ook geen reet.
Ben ik nou gek of is dit reeds eerder besproken geweest?
tweakers.net/nieuws/57057/xs4all-wil-m...
Ik reaguur vaak op GeenStijl, wat zouden de reclamemensen daaruit concluderen?
Als mensen nou gewoon wat beter bij de geschiedenisles hadden opgelet was dit niet eens een issue. Dit is al meerdere keren gebeurd, steeds aan de hand van de dezelfde drogredenen. Hetzelfde geldt voor ontwapenen van een bevolking (Stalin, Hitler, Mao), een groeiende oorlogsmachine, geld bijdrukken (nu digitaal weliswaar), inflatieonderdrukking etc. Dus verspil je tijd en moeite hier niet meer aan, maar bereid je gewoon zo goed als je kan voor op het meest aannemelijke gevolg; oorlog. In wat voor vorm dan ook.
Democratie en privacy bestaan niet (meer)
Alleen onderdrukking, overheersing en uitbuiting.
Om mijn privacy niet in gevaar te brengen bekijk ik die docu morgen wel op n computer in een internetcafè of n afgaans belhuis.
Ik vertrouw die gs linkjes niet helemaal binnen de defember reeks. Voor je t weet worden ip adressen bespioneerd.
Wij als burger zijn de marionettenpoppen van mensen met geld en of macht, die ons als een cavia in het juiste vakje laten lopen. Neemt de cavia een verkeerde route, dan wordt deze snel en vakkundig dichtgezet door de spelers, zodat de cavia alsnog in het juiste vakje belandt.
All your privacy belong to us!
Ted talk!
REAGEER OOK