Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pakjesavond! Een liberale ZwartePiet-gastcolumn

pffffemkehalsema.jpgGastbijdrage. Een voormalige verbodspolitica die oldtimers, vuurwerk, schaliegasboringen, binnenlandse vluchten, terrasverwarmers, scooters, auto's in de binnenstad en verder alles wat mobiliteit en/of plezier bevordert kapot wilde maken, heeft het licht gezien. Mevrouw hangt opeens liberale standpunten aan! Het is ons wat. Dat heeft ze al die jaren in de landelijke politiek dan goed verborgen weten te houden. Maar ze is om, liberale principes voor het gewin en hoewel ze emoties heeft over Zwarte Piet (sja, het blijft een wijf), wint haar liberale ratio het van de non-argumenten om vanuit oudLinkse reflexen de vrolijke knecht kapot te willen verbieden. Te gek. Dus voor volgend jaar is de discussie beslecht: we moeten voor de meest achterlijke, kwalijke tradities respect opbrengen want dat is liberaal. Helder. Dan gaan wij nu aan de chocomel en pepernoten en het podium is voor gastblogger Hemke Valsema. Stel, ik krijg het morgenochtend in mijn bol en besluit in bikini boodschappen te doen. Of ik meen het licht te hebben gezien en klim, verkleed als superman, in de Kalverstraat op een sinaasappelkist om een nieuw evangelie te verkondigen. Als ik niemand kwaad doe dan wil ik dat ongestoord kunnen doen. Staat noch kerk heeft zich te bemoeien met wie ik ben, met hoe ik me uit of kleed. Als ik overduidelijk knettergek ben en mezelf wat dreig aan te doen, dan is het fijn als me hulp wordt geboden. Maar van mijn kinderfeest, mijn tradities en persoonlijke overtuigingen blijft elke functionaris af. Anders is het als ik de staatsveiligheid of de openbare orde in gevaar breng, maar de staat heeft er wat mij betreft een zware klus aan om te bewijzen dat mijn kinderfeest mag worden beperkt.  Zo, dit is het mooie liberale principe. En nu de praktijk.  In de maand december struikel je over de negers in een pietenpak - de fluwelen wambuis en pofbroek die samen met een krullenpruik en gouden oorringen worden gedragen. In de toch al vrolijk verlichte, knusse straten maken zij het straatbeeld nog vrolijker: zwarte acrobaten die passeren en snoep uitdelen, hun ware gezicht onzichtbaar en tegelijkertijd onontkoombaar aanwezig.  Ik maak me weinig illusies dat een aantal van deze pieten voor het pietenpak kiest omdat dat nou eenmaal de traditie is. Of omdat het ludiek initiatief van de winkeliersvereniging is. Vanuit datzelfde liberale principe weet ik daar wel raad mee. Kledingvoorschriften of welke beperkingen dan ook aan de uitingsvrijheid van Zwarte Pieten, zijn onacceptabel. Wat de staat niet mag, mag de winkeliersvereniging ook niet. Alleen ontstaat ogenblikkelijk een praktisch probleem. Zwarte Pieten in vrije westerse landen zullen zelden vertellen dat ze worden gedwongen. Eerder ontkennen ze dat beledigd. Misschien lijden deze pieten aan ‘vals bewustzijn’ - denken ze vrij te zijn terwijl ze eigenlijk worden onderdrukt – maar bewijzen kun je het niet. Hen bevrijden kun je daardoor nog minder.  Ingewikkelder wordt het als pieten werkelijk in volle vrijheid kiezen voor het kostuum. In Amsterdam interviewde ik Zwarte Piet voor een tv-serie over pieten in de westerse wereld. Deze geboren en getogen Nederlander, een alleenstaande moeder met twee jonge kinderen, koos vijf jaar geleden voor het pietenpak. Niemand dwong haar ertoe, ze besloot zo uitdrukking te geven aan haar relatie met Sinterklaas. Als liberaal respecteer ik haar keuze. Een andere Zwarte Piet blogde enige tijd geleden ‘my blackface is not your property,’ en daarin heeft ze gelijk. Zoals ik mijn uitingsvrijheid opeis, zo mag zij dat ook. Zelfs als het symbool waarmee zij zich tooit, in het overgrote deel van de wereld juist synoniem is aan de onderdrukking van negers.  Het was een gespannen gesprek. Ondanks mijn hoogstaande liberale principes verdraag ik Zwarte Piet heel slecht. De gedachte dat onzichtbaarheid juist vrijheid en plezier oplevert, zoals bijvoorbeeld de Pietitie betoogt, stuit me tegen de borst. Een samenleving kan namelijk alleen werkelijk vrij zijn als je met elkaar kunt praten, elkaar tot op zekere hoogte ook kunt vertrouwen en Zwarte Piet maakt een open gesprek moeilijk. Bovendien heeft nog geen enkele Zwarte Piet mij een overtuigend argument kunnen geven tegen het racistische gehalte van de schmink. Ook Zwarte Piet erkent dat de outfit Pieten, en niet negers, beperkt. En ja, het kan de individuele expressie van haar relatie met Sinterklaas zijn, maar zij verkleedt zich ook om kinderen niet te hebberig om snoep te laten bedelen. Piet ondervindt, zegt zij, veel meer respect van kinderen sinds ze haar niet meer goed kunnen zien.  Het is een argument dat me nijdig maakt. Niet alleen worden alle kinderen gedevalueerd tot beesten die zich niet kunnen beheersen, onwillekeurig worden Pieten die ongeschminkt over straat gaan medeverantwoordelijk gemaakt als kinderen zich wel misdragen. In Nederland woedt een debat over het verbannen van de Zwarte Piet. In Amsterdam heeft een dyslectische digter enige tijd geleden een verbod geopperd, maar werd na een breed ondertekende petitie teruggefloten door de pietitie. In Amsterdam is er inmiddels een verbod op het dragen van de gouden oorringen in openbare ruimten.  Een staat die Pieten bekeurt en zelfs bestraft vanwege de kleding die ze dragen, kleding die ook nog eens uiting geeft aan hun diepgewortelde traditionele overtuigingen, is de mijne niet. Maar de Pieten die door onzichtbaarheid een bijdrage willen leveren aan de tradities en aan de maatschappelijke vrede, botsen ook hard op mijn liberale principes. Deze dagen vechten Zwarte Pieten bij de VN het pietenverbod aan. Omwille van mijn liberale principes sta ik achter hen. Zij het met bezwaard gemoed.

Reaguursels

Inloggen

Let me get this straight;
er is dus een grote club reaguurlieden die denkt dat Halsema dit stukje heeft geschreven?
Mag ik even: BAHAHAHAHAAA.
Jezus, ik heb dit clubje wel overgeschat zeg.
Gefeli, Nanninga!

Elle92072182 | 06-12-13 | 22:59

Halsema heeft volgens mij volstrekt gelijk. Een verschil, ik voor een burqa verbod; al ben ik dat ook met bezwaard gemoed, omdat het ingaat tegen de vrijheid van de vrouw te dragen wat ze wilt.

De burqa en de designervagina zijn heel vergelijkbaar. Beiden verwerpelijk. Alleen hebben wij de arrogantie te denken dat Westerse vrouwen die zich vrijwillig de labia laten afsnijden (hetgeen valt onder de WHO definitie "Female genital mutilation") teneinde te voldoen aan het onrealistische pornobeeld, dat WEL zonder extern ervaren druk doen...
Is het niet oneindig treurig dat Westerse vrouwen in een Westers land zich vrijwillig onderwerpen aan middeleeuwse Afrikaanse (of MO) vrouwonvriendelijke gebruiken: of het nu gaat om een burqa of een designervagina.
De kankerverwekkende fake boobs passen wat mij betreft in dat zelfde rijtje.

harstef | 06-12-13 | 19:26

mr.knetter | 06-12-13 | 14:38 | + 0 -

Ja, dat was vier jaar geleden!

Niets zo veranderlijk als de politicus. Die doet het omgekeerde van wat hij gisteren nog uitriep. Zie PVDA en JSF.

En resultaten in het verleden.....

knerf | 06-12-13 | 18:24

Verbaast mij niets, een Groen Link 'er is een VVD'er die van tuinieren houdt.

wczwaan | 06-12-13 | 14:59

@knerf | 06-12-13 | 10:59 |
"Als ze werkelijk zo'n feministe was dan riep ze moslima's op hun boerka, sluier of hoofddoekje ver van zich af werpen."

www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2009/9...

mr.knetter | 06-12-13 | 14:38

Nabrander: ik ben dus niet in staat om maar 1 woord van haar aan te horen, serieus, jullie hebben wel die mogelijkheid.

swafful | 06-12-13 | 14:30

Ben ik nou de enige die alleen al bij het horen van haar stem en de wijze waarop ze praat , spontaan oprispingen e.d. krijgt?

swafful | 06-12-13 | 14:27

Femke? Doet die er nog toe dan? ....... nee, dacht ik ook. Niet druk om maken en doorgaan met het leven.

HoutekopHarryHendrik | 06-12-13 | 12:57

En dan nog even deze mededeling voor diegenen die het wel met mevrouw Halsema eens zijn:

Ik sta, vanuit mijn liberale gedachtengoed, achter de mannen die vrouwen in de eerste plaats een lustobject vinden.

knerf | 06-12-13 | 11:05

Euh Femke...
Dat van dat boodschappen doen in je bikini...
Waar precies?
Zal er zijn.
Met camera.

plaszak | 06-12-13 | 11:05

mr.knetter | 05-12-13 | 21:01 | + -4 -

Nee, lutser en ik leg je nog een keer uit waarom Halsema een kutwijf is.

Als ze werkelijk zo'n feministe was dan riep ze moslima's op hun boerka, sluier of hoofddoekje ver van zich af werpen.
Want deze vrouwonderdrukkende uitingen van het islamitische geloof zijn bedacht door mannen.
Zou hetzelfde geloof zeggen dat dat die nikab wel weg mag en het hoofddoekje ook ,dan volgen die islamitische vrouwen ook weer braaf die oekaze.

Maar mevrouw Halsema is een hypocriet die hengelt naar de stemmen van het toenemende moslimaandeel van het stemvee in dit land.. Dat is de werkelijke reden achter haar zgn. liberale gedachtengoed.
Vandaar die begripvolle houding voor moslima's die zgn. uit eigen vrije wil voor de nikab of het hoofddoekje kiezen maar dan in wereklijkheid doen onder de (morele) druk van geloof en/of familie, vrienden etc.

Groen Links, de PVDA, het CDA zouden desnoods voor het invoeren van de sharia zijn in de toekomst als het deze partijen aan de macht zou brengen/ houden.
Het CDA heeft zich middels de ondemocraat Piet-Hein Donner al eens uitgelaten over het eventueel invoeren van de sharia.

knerf | 06-12-13 | 10:59

De eerste reaguurders van dit artikel hebben het betoog wel heul heul heul snel gelezen.

WaitingLine | 06-12-13 | 10:42

Zoals altijd blaat Femke hier weer dwars over alle feiten heen, met het doel haar bekrompen feministische wereldbeeld op te dringen. Het gaat namelijk niet om het recht van een vrouw om zichzelf in een tent op te sluiten, maar om het feit dat de vrouw zich op deze manier afsluit van maatschappelijke- en sociale verplichtingen terwijl ze wel gewoon gebruik wil blijven maken van alle voorzieningen die de maatschappij biedt. Dit is net zoiets als dat ik boven op een honderd meter hoge rots ga wonen en vervolgens verlang dat de postbode en de pizzakoerier netjes bij me aan de deur komen. Dat werkt dus niet en door daar over te klagen laat mevrouw dus ook uitsluitend zien dat ze een recalcitrante trut is. Weg met dat wicht en weg met die zogenaamde liberale ideeën van Femke, welke tot doel hebben anderen te verplichten aan dit soort extremistische denkbeelden medewerking te verlenen. Knettergek is dat wijf.

Pierre Tombal | 06-12-13 | 10:37

Ze zijn weg, kan dat zwartepieten gelul ook weer de kast in tot volgend jaar oktober.

TheStef | 06-12-13 | 08:56

Bah!

Iwmac | 06-12-13 | 08:27

Ik wil nog even schrijven dat ik echt geschrokken ben van Femke haar blinde fanatisme in het beschermen van haar zogenaamde liberale principes. Het gaf een zeer akelige inkijk in de wereld van de GL/D66 stemmer. Stuitend.

appeltjesgroeneweide | 06-12-13 | 08:10

Omwille van haar liberale principes verdedigt ze het drage van de nikab en al die andere onzin *Femke.
Dus als ze in 1940 geleefd zou hebben, dan zou ze de NSBér ook gerespecteerd hebben en idem de Duitser.
Femke, je zwart-witte liberale principes houden vrouwen gevangen en geven moslimindringers alle kansen die ze willen. Jij bent op deze manier een stukje vleesgeworden kwaad, Femke. En op een dag, is Nederland door numerieke meerderheid van moslims in een Syrie veranderd. En dan mag jij de keuken niet meer uit en zul je bittere krokodillentranen wenen voor je zwart-wit opvattingen. Dezelfde opvattingen waarmee je je medemens in het verderf hebt gestort.

appeltjesgroeneweide | 06-12-13 | 08:08

En mevrouw stapte in haar oldtimer Mercedes 200D om een met wachtgeld betaald pakje zware shag te gaan kopen.

Fundament | 06-12-13 | 07:02

Sorry Femke maar je hebt het verknalt met je superieure hautaine bagger. Sterf! Echt. Sterf!

Stroopdoos | 06-12-13 | 06:06

Dus: Ich bin ein Rassist.
Salut! Evocatus

Shit, eigenlijk heel multiculti qua taal: Nederlands, Duits, Frans, Latijn en nog Engelse shit ook. Gaat niet goed met me. Moet ik maar niet zo vroeg opstaan.

Evocatus | 06-12-13 | 03:46

Dus: Ich bin ein Rassist.
Salut! Evocatus

Shit, eigenlijk heel multiculti qua taal: Nederlands, Duits, Frans, Latijn en nog Engelse shit ook. Gaat niet goed met me. Moet ik maar niet zo vroeg opstaan.

Evocatus | 06-12-13 | 03:45

En dan verklaart Maxima in opdracht van de GOETSCHMENSCH dat de Nederlanders geen cultuur hebben.

Mantisomantis | 06-12-13 | 00:18

Dag Piet , tot volgend jaar.

nemeton | 05-12-13 | 23:43

De dubbele moraal van de gutmensch mooi in beeld gebracht. Ingekopt als een echte Nanninga.

Afgeschminkte Bassie | 05-12-13 | 23:16

Potver, een J+L melk-chocoladeletter gekregen van de Sint, terwijl ik van puur hou!

Jim Lovell | 05-12-13 | 22:56

Moederneuk | 05-12-13 | 21:54 |

Goh, uw zin zou zo de slogan van de Joop kunnen zijn...

CornholioNL | 05-12-13 | 22:35

Ik ben ook tegen zwarte piet. Ze pakken onze banen af! Blanke Piet eerst!

Taggart | 05-12-13 | 22:25


Met dank aan Kwinsie Mariko en kornuiten,
Die Zwarte Piet uit willen sluiten.
Met dank aan politiek correcte mensen
Die ook Zwarte Piet niet wensen.
En het gaat ze allen om de kleur
Zwart mag niet is de teneur.
Een vrolijk werkende Zwarte Piet
Dat kan voor zwaar getinten niet.
Die vinden vrolijk werken niet zo top,
Ze houden liever het handje op.
Ze krijgen hier dan ook alle kansen
Rond de sociale dienst te dansen

Hendrikaatje | 05-12-13 | 22:25

Halsema behoort tot het slag mensen dat niet de geringste moeite heeft om voor den brode gedrag aan anderen opdringt dat ze persoonlijk als belachelijk ervaren. Zoals ze hier ook in een absurde kronkelspagaat demonstreert.
Zeg maar het hypocriete slag mensen. Politici met roeping.

WirMachenMusik | 05-12-13 | 22:12

Hee Femke,

Zwarte piet is zwart, ken jij iemand op deze aarde die zwart is?

Kijk gerust even naar de huidskleur kaart en vertel mij of je daar zwart ziet.
en.wikipedia.org/wiki/File:Felix_von_L...
Er bestaan geen zwarte mensen, ze zijn allemaal bruin of donkergrijs.

Dus klaar met deze discussie, jij probeert blanken onder valse voorwendselen voor racisten uit te maken.
Weet je hoe dat heet: Racisme.

pickalilly | 05-12-13 | 22:08

Is dit een voorbode van de GS/Opzij?

oplichter | 05-12-13 | 22:02

"Iedereen die het niet met ons eens is, is stom/vals/hoer/kloodtzak en moet deaud!!!"

-GS

Moederneuk | 05-12-13 | 21:54

Okee. Morgen is Sinterklaas voorbij. Passé. Totdat volgend jaar het gezeik opnieuw begint.

En nu? Op naar de discussie over het vuige racisme van Kerstmis: het roomblanke, blond gekrulde kerstkind in de kribbe: Kan niet! Racisme!! Dat hoort immers een licht getinte, zwart gekrulde joodse wolk van een baby te zijn!

En dan Driekoningen: Twee blank, één zwart. Racisme! Want blank is weer eens in de meerderheid! Kan niet!

Kortom: we zijn collectief zwakzinnig geworden hier. Een stel geflipte, doorgedraaide, linkse, politiek correcte monomanen voorop.

Peter Emile | 05-12-13 | 21:42

Mijn dochter van 16 kwam vanmiddag huilend thuis en wil dat ik een brief ga schrijven naar de Nationale Ombudsman. Ze had maanden gespaard voor een cadeau geld opzij gezet voor iets wat ze al heel lang wilde hebben en waarvan zij vond dat het haar vrouwelijkheid zou sieren. Toen ze af wilde rekenen kreeg ze echter te horen,"sorry meisje maar gouden oorringen zijn voorbehouden voor negers"....

ox | 05-12-13 | 21:27

-weggejorist-

Smarties | 05-12-13 | 21:21

knerf | 05-12-13 | 19:19 |
Maak je niet druk. Als de pleuris uitbreekt.. Ik wacht gewoon tot dit soort mensen vallen. En ze gaan vallen...

Smarties | 05-12-13 | 21:15

Weet je waar ik veel moeite mee heb, Femke? Met negers die zich bleken om een lichtere huid te krijgen.
Kun je daar ook eens een stukje aan wijden?

de honden blaffen... | 05-12-13 | 21:09

Femke Halsema, verlicht van geest als het haar te pas komt.

Ulle Ruttelflut | 05-12-13 | 21:02

@vanhetvarken | 05-12-13 | 20:39 | + 1
Niemand is hier voor "vanuit een gemeenschap opgelegde kleding voorschriften voor vrouwen", ze zegt expliciet en heel duidelijk dat ze daar tegen is, en terecht. Nogmaals dat is compleet wat anders dan het geweldsmonopolie te gebruiken om vrouwen de kleren van het lijf te scheuren (daar komt het uiteindelijk op neer) en daarbij te verkondigen dat je dat doet om hun te bevrijden van onderdrukking. Dat is toch van de zotte? Natuurlijk is dat een karikatuur en zouden voorstanders van een dergelijk verbod graag zien dat de vrouwen in kwestie mak en kalm hun boerka af doen en over gaan tot de orde van de dag.

mr.knetter | 05-12-13 | 21:01

-weggejorist en opgerot-

Geuzenaam | 05-12-13 | 20:48

@mr.knetter | 05-12-13 | 20:33
U doet uw nick eer aan. Je kunt niet EN voor emancipatie zijn EN voor vanuit een gemeenschap opgelegde kleding voorschriften voor vrouwen.

vanhetvarken | 05-12-13 | 20:39

Hoi Femke, 1 zin: Links lullen, rechts vullen... trut.

CornholioNL | 05-12-13 | 20:35

Getint NL met subsidie wil extra subsidie en willen dat relateren aan de mate van getintheid. Daar hebben ze een punt, waarom licht getinten bevoordelen in subsidies, dat is discriminatie.

vanhetvarken | 05-12-13 | 20:34

Als straks jan en alleman met google glasses rondloopt draag ik ook een nikaab.

Detlev Tarnowitz | 05-12-13 | 20:33

@Onderbuik | 05-12-13 | 20:20
Nou, ik zeg: ga je gang. Dan maak ik de foto's wel...

Ars Vivendi | 05-12-13 | 20:33

Lekker grof zijn een aantal reaguurders weer, je kan het niet met haar eens zijn maar praat svp even normaal. Ze verdedigt hier het liberale gedachtegoed en ik ben blij dat er nog mensen zijn die dat doen. Je hoeft het niet met mensen eens te zijn om ze de vrijheid te bieden dingen te doen waar jij moeite mee hebt. Mensen die haar hier voor hypocriete tr*t uitmaken begrijpen niet waar ze het over hebben en moeten met dat soort mensonterend taalgebruik nodig eens in de spiegel kijken. Femke bestrijdt en veroordeelt ten alle tijde de onderdrukking van vrouwen maar ze begrijpt godzijdank dat je mensen niet emancipeert door een doek van hun hoofd te trekken. Mensen die dat wel willen, verloochenen die liberale grondslag van onze samenleving en hebben naar mijn mening een even onderdrukkende nijging als hetgeen ze willen verbieden.

mr.knetter | 05-12-13 | 20:33

@vanhetvarken | 05-12-13 | 20:28
Het is niet 'een' land. Het is mijn land. Althans, dat was het.

Ars Vivendi | 05-12-13 | 20:32

Zoals hier onlangs door iemand al zeer scherp is opgemerkt:

Zwarte Piet gaat verdwijnen en daarmee is Sinterklaas hun feestje geworden.

"Hun" zijn niet de Quinsies, Hasnaei en andere haatsurinamers in dit land. "Hun" zijn de, tot op het bot, racistische negerhelpertjes als Halsema.

CoJoNes | 05-12-13 | 20:32

Oooh, en na St.Klaas komen onze lichtgetinte medelanders massaal in opstand tegen het kerstfeest.

Ars Vivendi | 05-12-13 | 20:30

@Ars Vivendi | 05-12-13 | 20:18

Ach, wat is een land, dat is een verzamel-begrip voor dezelfde taal, gebruiken, gewoonten, geschiedenis en nog wat van die basale zaken.

Geld om niets aan anderen geven is zo een gebruik geworden en bij het weggeven van geld alles wat niet op een Nederlander lijkt bevoordelen lijkt ook een gewoonte te worden.

vanhetvarken | 05-12-13 | 20:28

@colonnecinco | 05-12-13 | 20:03
Yes, Wham!
Chris Rea vind ik dan weer minder.

blinde kip | 05-12-13 | 20:25

Zwarte Pieten werken tenminste. Kun je van Nikabdraagsters niet zeggen, Femke.

blinde kip | 05-12-13 | 20:24

Ze roept zo vaak dat ze liberaal is, dat het lijkt of ze zichzelf moet overtuigen.
.
Maar goed. Als dat zandbaktuig zo nodig helemaal bedekt willen rondlopen, doen ze dat maar lekker in diezelfde zandbak, doei.

Pikkestrijder | 05-12-13 | 20:23

Beter als mevrouw Halsema zich met haar asn-bank bezig blijft houden.En verder niet met zwarte pieten discussie.Hier in Nederland is zwarte piet gewoon zwarte piet en als die mensen zich gekwetst voelen moeten ze niet in een land gaan wonen met een verderfelijke slavernij verleden.

van stampij | 05-12-13 | 20:21

Vermoeiend wijf, ze moet eens goed in haar groene hol genomen worden.

Onderbuik | 05-12-13 | 20:20

@Uw Verzekeringsadvis | 05-12-13 | 20:03

Gekleed in slechts een string naar het theehuis als man, dat lijkt me nu een prestatie en zou duidelijkheid geven over de bijzonder geslaagde integratie.

Met je reet omhoog in de moskee een scheet laten, als het ware je hele onderbroek 'nat-winden' en dan ongeschonden die moskee uitkomen, DAT zou integratie zijn.

vanhetvarken | 05-12-13 | 20:18

Je zou bijna concluderen dat dit land definitief en onomkeerbaar naar de klote is.

Ars Vivendi | 05-12-13 | 20:18

colonnecinco | 05-12-13 | 20:03 | + 0 -

Bedankt voor de tip maat. Ook van zwarte artiesten ?

Supermatthijs | 05-12-13 | 20:16

Zwarte Piet is gewoon een neger met een baan bij een bedrijf met een blanke baas. Als de overheid daar problemen mee heeft zullen ze allereerst alle negers in overheidsdienst moeten ontslaan.

vansuyle.com | 05-12-13 | 20:14

En zo is het! Persoonlijk zou ik levensgevaarlijke, fanatisch wereldvreemde volidioten zoals Groenlinks ook liever niet in dit land en zeker niet in de volksvertegenwoordiging hebben, maar ook idiotie staat eenieder vrij.
.
Dat geldt overigens niet voor het Groenlinks icoon Duyvendak. Dat geweldadig stuk verdriet zou alsnog voor de rechter gesleept moeten worden voor zijn terroristische wapenfeiten. Laat ik me verder maar niet uit over wat mij betreft toepasselijke straf. Is ook zinloos want de kiel van de Arctic Sunrise ligt nog in Russische wateren dus de uitvoering is praktisch niet haalbaar..

Parel van het Zuiden | 05-12-13 | 20:13

Femke de vrouw die praat alsof er wat plakt tussen het gebit, altijd afgevraagd wat dit kon zijn.

joyriders | 05-12-13 | 20:11

@Premier Trutte | 05-12-13 | 19:59

Het vervelende is, dat zo een ongetrouwde moeder met twee kinderen volgens de enige en echte leer gestenigd zou moeten worden.

Dat begrijpt zo een zelfverklaarde moslim randdebiel dan weer net niet.

De waarheid: Mevroi liet zich uitwonen en probeert nu na 17000 zakken chips op de bank voor de televisie wanhopig aan de man te komen.

vanhetvarken | 05-12-13 | 20:09

@justtheblues | 05-12-13 | 19:55

Beetje naïef mijn beste, denk je nou echt, dat (wannabe) gesubsidieerd NL een verschil maakt tussen zwarte piet en Piet zwart ?

He, ik ben kansloze neger en ik heet Ricardo Nointelli en ik wil ook erkend worden als slachtoffer van (hier volgt dan meestal een onnavolgbare redenering).

Die zelf benoemde vertegenwoordigers van bijzonder zwaar getinten ergeren zich toch helemaal wild aan het vrije geld voor de minder zwaar getinten.

If in doubt, follow the money. Subsidie maakt meer kapot als je lief is.

vanhetvarken | 05-12-13 | 20:03

Over exact 4 uur gaat Sky over op non-stop kerstliedjes, tot en met 26 december.

colonnecinco | 05-12-13 | 20:03

Oude debat truc: "stel ik ga in bikini winkelen ", zoals mevrouw de overigens goede debater aangeeft, jammer terugvallen op standaard trucs.
Mot je ff vroeger opstaan Femke, trappen we allang niet meer in.

Uw Verzekeringsadvis | 05-12-13 | 20:03

Kan Femke niet ff weg waaien?
Net als de kwinsies vd maatschappij moet je ook dit stuk verdriet geen podium meer geven.

irma zonderboezem | 05-12-13 | 20:01

Er zijn... aldus Femke... vrouwen in Engeland die het niet uit dwang doen maar uit zichzelf (kijk maar, ze is niet getrouwd en heeft 2 kinderen) Ze doen het uit vrije wil uit respect voor Allah...
Hoe naïef kun je zijn.
Nee dat moet niet van Allah, maar uit respect voor hem, omdat het van zijn boek en alle gelovigen moet.
Nee, ik heb dat schaap niet vermoord, ik heb het geofferd uit respect voor Allah
Nee we hebben die vrouw niet vermoord, we hebben haar gestenigd omdat zij een overspelige afvallige was.
Dan is het goed... sprak de liberale Femke Halsema.

Premier Trutte | 05-12-13 | 19:59

Ik heb een oplossing:
Laten we zwarte piet gewoon
Piet de Zwart noemen.
Hij die zich sminckt om zijn naam eer aan te doen.
Zijn we van al het gezijk af

Rest In Privacy | 05-12-13 | 19:55

Het is het jaar van de Zwarte Piet, ik hoop dat de juiste mensen de zwarte piet krijgen.

vanhetvarken | 05-12-13 | 19:54

Haat Halsema heeft met haar rabiate multikul wegkijk politiek juist de vrouw het minst gediend in haar trieste politieke erfenis.

smdyasc | 05-12-13 | 19:54

Je vrijheid houdt daar op, waar jouw vrijheid de vrijheid van een ander beknot. Simpel, liberaal grond principe.

Als ik iemand met zijn gezicht bedekt zie, denk ik aan overvallen, verborgen wapens etc., dat beknot mij.

Zoiets...

De verplichting om El Qaeda figuren niet te mogen af-sorteren bij personeels selectie daar boven op maakt veel duidelijk.....

vanhetvarken | 05-12-13 | 19:51

@Graaf van Egmont | 05-12-13 | 19:40 | + 0 -
bedankt voor je moeite.
Maar bedoelt ze dan niet het volgende:
Ik maak me weinig illusies dat een aantal van deze vrouwen NIET tot de nikab wordt gedwongen door echtgenoten, broers, salafistische imams en soms door hun seksegenoten"

Rico Tampeloerus | 05-12-13 | 19:50

Het wekenlange gezeik plus voorpagina foto's van kleurenpieten heeft het Sintfeest dit jaar compleet om zeep geholpen. En dan te bedenken dat dit vanaf nu jaarlijks terug zal komen maakt het heerlijk avondje voorgoed tot het ultieme vroeger-was-alles-beter gevoel.

GARIO = HAAT

de Voorzittert | 05-12-13 | 19:48

@ Graaf van Egmont 19:42

De waarheid is nu eenmaal hard...

eerstneukendanpraten | 05-12-13 | 19:46

en naar die site van femke klik ik dus gewoon niet door

yamahaha | 05-12-13 | 19:46

Omwille van haar liberale pricipes staat mevrouw achter de vrouwen die het nikabverbod aanvechten.

Hypocriete trut ,dat je er bent.
Ga je schamen Halsema over zo'n dubbelzinnige houding.

Je bewijst met dit statement de huichelachtige houding die veel feministen hebben als het gaat om de kruiperige, onderdanige houding die moslima's aannemen t.a.v. van een vrouwonderdrukkende godsdienst.

Wel de bek vol hebben als het om zgn. vrouwonderdrukkende verschijnselen gaat in onze samenleving en dan de autochtone man daar op aanspreken maar als het gaat om een andere cultuur ineens andere maatstaven aanhouden.

Ongeloofwaardig kutwijf!

knerf | 05-12-13 | 19:44

eerstneukendanpraten | 05-12-13 | 19:37
Ik probeerde die naam nou juist niet te noemen. Nu heb ik mijn toetsenbord onder gekotst. Heb je nou je zin?

Graaf van Egmont | 05-12-13 | 19:42

Rico Tampeloerus | 05-12-13 | 19:36
Ze bedoelt te zeggen dat alle vrouwen door wel iemand worden gedwongen om de nikaab of Burka te dragen. Maar omdat dat zo stellig klinkt meteen, beperkt ze het tot een "aantal van deze vrouwen" Daarmee wekt ze de illusie dat er ook wel eens vrouwen zouden kunnen zijn die het vrijwillig doen.

Graaf van Egmont | 05-12-13 | 19:40

Dit gaat over boerka's en moslims met de Piet als synoniem. Lees maar.

yamahaha | 05-12-13 | 19:37

@ Graaf van Egmont 19:29

En Fatima Elitak dan? Die is wat dat betreft toch van de buitencategorie...

eerstneukendanpraten | 05-12-13 | 19:37

"Ik maak me weinig illusies dat een aantal van deze vrouwen tot de nikab wordt gedwongen door echtgenoten, broers, salafistische imams en soms door hun seksegenoten"
Kan iemand deze zin duiden, want volgens mijn lult ze uit haar nek.

Rico Tampeloerus | 05-12-13 | 19:36

Dat wisten we toch al? Dat Halsema een sociaal-liberaal is. Onder haar leiding heeft Groenlinks een ruk naar rechts gemaakt.

kicktherabbit | 05-12-13 | 19:36

Overigens totaal off topic: Gisteren probeerde ik te reaguren op zowel Pownews als GS en elke keer dat mijn tekst AIVD of BVD bevatte, sloeg de server op tilt. Iets met Cloud en nog wat. Wil dat zeggen dat de AIVD ook als een groot sleepnet door GS en POW heeft getrokken?

Graaf van Egmont | 05-12-13 | 19:35

"En ja, het kan de individuele expressie van haar relatie met Allah zijn, maar zij bedekt zich ook om mannen niet in verleiding te brengen. Shalina ondervindt, zegt zij, veel meer respect van mannen sinds ze haar niet meer kunnen zien.
.
Het is een argument dat me nijdig maakt. Niet alleen worden alle mannen gedevalueerd tot beesten die zich niet kunnen beheersen, onwillekeurig worden vrouwen die onbedekt over straat gaan medeverantwoordelijk gemaakt als mannen zich wel misdragen."
.
Hier heeft Femke gelijk - dat ik dat ooit nog zou zeggen -, want dat heb ik al veel eerder gezegd, een niqaabdraagster gaat er vanuit dat ik, Graaisnaaiert, man, dus seksuele predator, mijn lusten niet in de hand heb en zo maar eens in de verleiding zou komen om haar te bespringen.
Sja, en wat is de oplossing? Ik roep het al jaren, segregatie. Wij dragen hier om talloze redenen geen lichaamsbedekkende kledij, en dat gaat ook niet gebeuren. Voel je je daar prettig bij, dan ga je naar een regio waar dat wel kan. Als ik een keppeltje in het openbaar wil dragen doe ik dat niet in Iran, dan doe ik dat in Israel. Naakt lopen doe ik op een nudistenstrand, niet in de Kalverstraat. enzovoorst enzovoorts.

Graaisnaaiert | 05-12-13 | 19:34

Het speelt alleen bij mensen die hun kinderen volstoppen met allemaal leugens over zwarte piet en racisme... Tijd dat we die mensen eens gaan aanpakken dmv therapie bijv.

skeel | 05-12-13 | 19:31

GroenLinks fractievoorzitter Van Ojik is in de Tweede Kamer de Waldorf en Stadler in één persoon. En na de volgende verkiezingen bestaat de hele fractie nog uit hem alleen...

eerstneukendanpraten | 05-12-13 | 19:31

Femke is en blijft voor mij het misselijkst makende wijf in Nederland. Dat wilde ik even gezegd hebben.

Graaf van Egmont | 05-12-13 | 19:29

Halsema die jaren lang met haar opgeheven vingertje anderen de les wilde lezen daarbij te pas en vooral te onpas het woordje "stigmatiseren" gebruikte, geeft nu op van haar hoogstaande liberale principes.
Wat een gotspe.

CoffeePatch | 05-12-13 | 19:29

Parsons | 05-12-13 | 19:05 |

Heerlijke analyse van een Linkschegutmensch...+1

CornholioNL | 05-12-13 | 19:28

Femke is zo verschrikkelijk fout. Overigens was Femke in het begin van de discussie niet tegen Zwarte Piet. Maar als zelfbenoemde elite kan Femke natuurlijk niet anders dan tegen Zwarte Piet en voor de boerka zijn.
.
Overigens zal mij die boerka, waar Femke over schrijft, aan mijn reedt roesten. Als die vrouwen in een tent willen lopen? Prima. Maar dan geen uitkering of andere hand-outs van de Staat.

Hans Hillen | 05-12-13 | 19:28

Hoe komt het toch dat ik zo doodmoe wordt van vrouwen met een eigen mening ?

duitse herder | 05-12-13 | 19:27

Precies Femke. Zo is het maar net.
Handen af van de Burka. Ies CULTUUR
wacht. hadden het niet over Zwarte Piet?

BasBr | 05-12-13 | 19:24

Femke's nikab conclusie is een kromme, eigenlijk slecht gejatte verbuiging van Voltaire die ooit zei: “Ik ben het niet eens met wat je zegt, maar ik zal je recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen.”

Simon de Danser | 05-12-13 | 19:24

Ik heb het gevoel dat mevr Halsema weinig geeft om Zwarte Piet, maar onze eigen argumenten voor ZP gebruikt om een burkaverbod aan de kaak te stellen...

Sluw...

jurvdvaart | 05-12-13 | 19:22

Misschien zien kinderen een zwarte man niet als mnderwaardig, Femke, en is dat nou juist jouw fucked up probleem. Jij ben intrinsiek racistisch en je uitgangspunt is dat de neger een minderwaardig figuur is. Shame on you.

CoJoNes | 05-12-13 | 19:21

Ing. eslapen | 05-12-13 | 19:19 |
Dat vind ik ook goed, maar wat moet zij wel niet pissen dan? Pure ammoniak?

Ik was in Haren | 05-12-13 | 19:20

Omwille van haar liberale pricipes staat mevrouw achter de vrouwen die het nikabverbod aanvechten.

Hypocriete trut ,dat je er bent.
Ga je schamen Halsema over zo'n dubbelzinnige houding.

Je bewijst met dit statement de huichelachtige houding die veel feministen hebben als het gaat om de kruiperige, onderdanige houding die moslima's aannemen t.a.v. van een vrouwonderdrukkende godsdienst.

Wel de bek vol hebben als het om zgn. vrouwonderdrukkende verschijnselen gaat in onze samenleving en dan de autochtone man daar op aanspreken maar als het gaat om een andere cultuur ineens andere maatstaven aanhouden.

Ongeloofwaardig kutwijf!

knerf | 05-12-13 | 19:19

Stilicho | 05-12-13 | 19:15 Mag. Zulke boobies, dan maakt het niet meer uit.

zeg maar jansen | 05-12-13 | 19:19

@Ik was in Haren
Of azijn

Ing. eslapen | 05-12-13 | 19:19

Femke heeft een flinke chocoladeleut.. eh, .. letter gekregen van Zwarte Piet.
Vol in haar kapoentje.
Kan niet missen.

Jackanders | 05-12-13 | 19:19

Zwarte piet zou haar niet doen.

Yabadabedoe | 05-12-13 | 19:18

Stilicho | 05-12-13 | 19:15 |
Ik weet het niet, maar ik zou mijn geld inzetten op Sojamelk.

Ik was in Haren | 05-12-13 | 19:17

@zeg maar jansen | 05-12-13 | 19:14
Wedden dat er bij haar karnemelk uitkomt?

Stilicho | 05-12-13 | 19:15

Dus zij is voor zwarte pieten als deze pieten tegen zwarte pieten zijn?
Femke, ik snap je niet meer.

Haatgenerator | 05-12-13 | 19:15

Femke heeft wel erg lekkere boobies.

Het heerlijk avondje is gekomen.

zeg maar jansen | 05-12-13 | 19:14

O ja, een kleine letter van melkjeskoerepenchocolade zat er ook bij.
Echt goor.

Terpen-tijn | 05-12-13 | 19:13

-weggejorist-

Geuzenaam | 05-12-13 | 19:12

Dat van die bikini vind ik een slecht voorbeeld van Femke. De gruwel.

brutus68 | 05-12-13 | 19:12

Uitstekend gedaan, Annabel. Ben zeer benieuwd hoe die hautaine heks reageert op dit slim gebruik van haar eigen woorden.

Stilicho | 05-12-13 | 19:11

Vroeger kreeg je nieuwe sokken en ondergoed, een jojo en een nieuwe tandenborstel van Sint.
Ook nog taai taai, het speculaas en de marsepein was alleen voor de grote mensen.

Terpen-tijn | 05-12-13 | 19:11

gggggggggggggggggggggggguuut ogut Dit was het laatste pietenstukje toch?

miko | 05-12-13 | 19:10

12,5 jaar GroenLinks-Kamerlid en NIETS bereikt, hoe voelt dat?

Worstjes | 05-12-13 | 19:10

Heb geen zin om ook maar een regel van haar te lezen.

IdiotSavant | 05-12-13 | 19:09

Trowuens, anno nu is liberaal een vorm van extreme zelfbetutteling en uitverkoop van vrijheden. Zwarte Piet en Nederland verdienen zo veel beter.

smdyasc | 05-12-13 | 19:09

-weggejorist-

Commodus | 05-12-13 | 19:08

Moeten we het nu eens over de kerstboom gaan hebben?

Lief meiske | 05-12-13 | 19:07

Het wordt met het jaar erger. Binnen tien jaar verboden. Maar mijn gouden oorbel blijft. DIE BLIJFT!

Van Urk | 05-12-13 | 19:06

Wat Halsema überhaupt ergens van vindt boeit me werkelijk geen ene fuck.

Zelden iemand meegemaakt die zo ongeloofwaardig is als die grachtengordeltrut.

Jarenlang de bek vol over multicul om vervolgens zelf je kinderen van een zwarte school naar een witte grachtengordelschool te sturen en dan de vragen afwimpelen met "ik doe geen uitspraken over mijn privéleven".

Nee, maar wel over dat van miljoenen anderen, eej?

Sterph, trut, sterph.

Parsons | 05-12-13 | 19:05

-weggejorist-

Commodus | 05-12-13 | 19:05

Hier zakt mij de pantalon op de knieën. La Halsema die liberale trekjes vertoont? Wat zit er in het drinkwater in 020?

Polletje Piekhaar | 05-12-13 | 19:05

-weggejorist-

Geuzenaam | 05-12-13 | 19:04

Het voordeel van onze vrienden uit Spanje is, dat zij wel uit zichzelf weer terug gaan, zonder hongerstaking, protest, handtekeningen, Tweede Kamervragen of wat dan ook.

Ik was in Haren | 05-12-13 | 19:04

Begint die discussie nu opnieuw?

Plakkband | 05-12-13 | 19:01

Femke Falsema? I'm not buying it....

Godsammekraken | 05-12-13 | 19:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl