Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zorgen in de zorg. 4000 banen weg bij Achmea

achmealogo.jpg Ach nee hè. Zorggigant Achmea schrapt 4000 van de 19.000 banen in de komende drie jaar. Dat weet heel Nederland al, want de persalarmen en pushberichten stonden vanmorgen al op alle smartphones klaar. Het personeel zelf wordt om 10:00 uur deze morgen pas inhoudelijk bijgepraat over de reorganisatie. Ze zullen vast wel begrip hebben dat ze hun baan verliezen, want de ontslagronde dient een hoger doel. Achmea noemt dit massaontslag, totaal niet cynisch, 'het versnellen van aanpassingen in klantgerichtheid'. Want minder personeel = meer service naar de 5 miljoen klanten toe, dat snapt iedereen. Zeker die 4000 op straat geschopte medewerkers die straks even Apeldoorn mogen bellen, zeg maar. Of zou een van de andere zorg-molochs in Nederland nog plek hebben voor 4000 arbeidsloze maar ervaren zorgfabriek-medewerkers? Vast niet. Tegenwoordig verdwijnt het ene medicijn na de andere medische behandeling uit het basispakket omdat vergoeden te duur wordt voor de zorggiganten. Dankzij de semi-publieke dwangconstructies tussen overheid, burger & verzekeraars, inclusief concurreren met premies en pakketten waar de burger een paar grijpstuivers korting mee kan schuiven, maar waar de verzekeraars zogenaamd niet genoeg aan verdienen. (Heel gek, waar komen die monsterwinsten dan vandaan?) De Nederlandse zorg is hard op weg om richting 'Amerikaanse toestanden' te glijdendeschalen. Wachten is op de eerste kankerpatiënt die zijn huis moet executieverkopen omdat z'n verzekeraar chemo uit het pakket heeft gehaald. By the way. Van alle grootverdieners in de zorg, is de directeur van Achmea met een 452.000 euro per jaar ook nog eens de grootste graaier. De rest van de directie ging 16% omhoog dankzij 123 miljoen euro nettowinst over de eerste helft van 2013. Hoeveel personeel kun je daar mee aan boord houden, als je zou willen...?

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

MJPA2 | 05-12-13 | 09:49

Jajaaa... internet is een hongerig monster dat gevestigde industrieen verorbert, verteerd en transformeert.
.
Volgenden op het lijstje:
- Filmdistributeurs / bioscopen
- Boekhandel / bibliotheken
- Overheidszaken / ambtenaren loketten
- Detailhandel / winkelstraten
.
Heerlijk, burp! Nog een toetje iemand?

hotmint | 04-12-13 | 20:57

En wie hebben Achmea tot zo'n veel te grote too big to fail organisatie gemaakt? Juist de klanten, die zich laten verleiden door domme lokkertjes. Inmiddels mag je van Achmea al niet meer naar de fysio van je keuze, en niet naar het ziekenhuis bij jou in de buurt, enz.enz.
Kies voor een kleine zorgverzekeraar. Die kunnen wat groeien. Kunnen die 4000 mensen daar terecht.

RayHolland | 04-12-13 | 19:45

Willemdewilde | 04-12-13 | 09:42 | + 41 -

Ik pink ook vaak een traantje weg als ik aan ons Ziekenfonds terugdenk: voor weinig geld goede zorg.
Wel moest ik toen óók al het kroon-en brugwerk helemaal zelf betalen.
.
Voorheen hadden we een 2-deling: Ziekenfonds en particulier verzekerden.
Nu hebben we ook een 2-deling: de alleen basiszorg-verzekerden en de rijkeren die zich wel een goede aanvullende verzekering kunnen permitteren.
.
Met dank aan de D66 minister Els Borst-Eilers, zij bereidde de basisverzekering gezondheidszorg voor, die haar opvolger de VVD-er Hans Hoogervorst heeft ingevoerd.
Zodat de nieuwe Zorgverzekeringswet op 1 januari 2006 in werking kon treden.

Ella | 04-12-13 | 18:54

'(ach)mea culpa staan er "wat werknemers" op straat.
Gelukkig mag mijn chauffeur blijven'.

elizabeth88385416217 | 04-12-13 | 18:43

Deze schaamteloze graaiers beslissen over de gezondheidszorg van veel mensen. Vraag me af of de meeste van deze Harry's überhaupt wel eens een medische faculteit van binnen hebben gezien. Wat weten zij nu van medische zaken. Daar huist de frustratie. Altijd handig: reorganisatie. Wie gaat deze gladjakkers nou eens serieus controleren?

elizabeth88385416217 | 04-12-13 | 16:54

Ik vind dit van die flauwe berichten. Er is nooit een positief nieuwsbericht als Achmea over een aantal jaar verspreid enkele duizenden werknemers aanneemt. Alleen als er ontslagen vallen. Wat verwacht men dan, dat elk bedrijf eeuwig groeit en dat de werkgelegenheid dus ook altijd toeneemt? Tuurlijk niet, in een tijd zonder economische groei is er net zoveel kans dat een bedrijf mensen moet ontslaan dan dat het mensen kan aannemen, gewoon simpele logica.

potsenmakkert | 04-12-13 | 15:48

Walgelijk,125 miljoen winst maken in het eerste half jaar en dan je medewerkers even per Intranet mededelen,we gaar er 4000 mensen uitgooien!wanner zien we degene die dit soort dingen bepaalt is in eigen persoon vertellen waarom hij dat normaal vind?!Of gaan we weer een arme persvoorlichter de boodschap laten brengen?

Djenghiz_ken_net | 04-12-13 | 15:47

-weggejorist-

Hedge_it | 04-12-13 | 15:13

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 14:25 | + 1 -
Je bent voorbarig beledigd. Ik trok geen conclusie maar stelde een vraag. Over Obama zijn we het eens. Zie je, het kan wel.
Je perspectief deel ik niet. Ik zie het probleem van de onverzekerden wel, maar niet wat er opgelost wordt nu. De rekening verschuift gewoon. Hoezo lagere kosten ? Die nemen alleen maar toe. Dat apparaat moet ergens van betaald worden(doet de website het al ?) en je wordt verplicht zaken te verzekeren die je niet wil, en zaken die je wel wil val je buiten want preconditioned etc. De ellende zit zoals altijd met verzekeringen in de kleine lettertjes. De uitzonderingen. De verhalen van individuele gevallen zijn meer dan schrijnend.
...
Practical economics inderdaad. Ik zei al dat je dr niet mee bekend bent. Dat was me duidelijk. Kondratief herkende 1 agrarische cycle en dat was al genoeg om m te vermoorden want de uitkomsten kwamen niet erg overeen met de communistisch wenselijke. Elke markt heeft zn eigen cycle. En niet als een kapottte klok maar eentje waarom je gelijk kan zetten.
...
armstrongeconomics.com/armstrong_econo...

Hedge_it | 04-12-13 | 14:48

@Hedge_it | 04-12-13 | 14:04 |

Ik ging met je in discussie omdat je af en toe een verstandige opmerking plaatste over economie en finance. Kennelijk was het de kapotte klok.

Ik geloof best in cycli als hypothesen, Kondratieff en zelfs secular stagnation wil ik serieus bekijken. Maar waar je het over hebt met je 'practical economics' (micro? behavioural?) is mij een raadsel, evenzeer als je geraaskal over 'de overheid' (hoort daar geen 'r' voor?)

En ik ben ronduit beledigd door je conclusie dat ik een Obama fan ben. Daar heb je het weer, dat botte verstand dat iemand bij de minste tegenspraak in de hoek van z'n niet minder grofbesnaarde tegenstanders zet.

Schei uit. De man is een phony en slapjanus. Een politieke kwakzalver en een rattenvanger die de betrokkenheid van een hele generatie voorgoed heeft vergooid.

Maar zelfs dan kan ik de ACA in het perspectief zien van de extreem kostbare ziektekostenregeling daarvoor. Want guess what? Ik denk voor mezelf.

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 14:25

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 11:22 | + 0 -
Als je iets van mijn (cyclische, ik zal je helpen :-P )prefab(?) wereldje zou begrijpen nam ik je opmerking serieus. Helaas. Geen sikkepit begrijp je ervan zelfs. Je hebt nu al een paar keer proberen te plaatsen maar je zit er volkomen naast. Logisch ook. Ik ben van de practical economics. Degene met het vastgeroeste wereldbeeld ben je zelf. Dat blijkt hier uit elke discussie.
...
Je mag er juridische haarkloverij van maken. Waar de server staat. Wat er nou exact in de source code staat. Het doet aan de destructieve dynamiek van de controlerende allesoverheersende en volstrekt incompetente overheid niks af. Uiteindelijk is dat degene die de wetten interpreteer, de ijverige ambtenaar doet vervolgens de rest.
...
Gelukkig onbeduidend inderdaad. Meer dan. Maar itt tot Obama zou ik het, mocht ik amerikaan zijn, wel kunnen. Dat dan weer wel. Ik zou de baan helaas niet moeten. Dat dan weer niet. Valt geen eer aan te behalen zolang dr niet veel meer verandert joh. Ik geloof niet in een zelfverklaarde elite. Ik wil eerst de pudding proeven. De bevolking hoort de baas te zijn. Dat is ze niet. Veel plezier ermee.
...
Maar jij bent blijkbaar een Obama fan. Noem eens 1 ding wat ie wel goed gedaan heeft dan ?

Hedge_it | 04-12-13 | 14:04

Natuurlijk zorgen de Managers goed voor hun inkomen. Graaien is deel van onze cultuur. Begint al bij de pepernoten die Zwarte Piet strooit. We probeerde vroeger toch allemaal de meeste pepernootjes bij elkaar de graaien. Collectieve voorzieningen hadden nooit geprivatiseerd moeten worden. Hadden die 4000 ook niet ontslagen geworden, hadden ze nooit die baan bij Achmea gehad!!

byebyeholland | 04-12-13 | 13:24

Ach ja, over een paar staan de nonnen weer te Florence-Nightingalen en hebben de kloosters weer ziekenzalen en armenhuizen. Die zg vrije marktwerking in de gezondheidszorg is verworden tot een monster dat inteert op zichzelf. Met dank aan de bonus-graaiende dikkoppen en vette speknekken aan de top.

Conan de Rabarber | 04-12-13 | 13:23

runderlap | 04-12-13 | 13:11
Berekeningen kun je over discussiëren, ik weet niet hoeveel deeltijdbanen er bij die 4000 zitten en ook niet wat de gemiddelde daar verdient. Verder klopt het prima. En een uitweg heb ik niet nodig. Hoewel wat jij als uitweg bestempeld, prima klopt.
Volgende keer even doorsudderen dus.

breakingnews | 04-12-13 | 13:15

Als de onderste laag wegvalt, beste Tweetybird, dan gaat de rest ook wankelen en uiteindelijk vallen. En van hoe hoger je valt, hoe harder je neerkomt. De graaiers weten dut ook en die slaan nog snel hun slag, voordat het zometeen te laat is. Het donderstraalt allemaal straks als een kaartenhuis in elkaar. Alles !

RegseHippie | 04-12-13 | 13:15

@breakingnews :

Je berekeningen klopten niet en je uitweg klopt al helemaal niet. Volgende keer beter.

runderlap | 04-12-13 | 13:11

Sommige mensen hier begrijp ik niet. Het is van achmea gewoon puur bezuinigen voor meer winst. Het is onzin te denken dat dit lagere verzekeringspremies geeft. Nee dit is weer een stunt van managers voor meer winst. Want winst is meer bonus. En daar zijn nu 4000 werknemers de dupe van. Ze hadden om te bezuinigen beter in de top kun snijden. Levert veel meer op. Weer 4000 mensen die moeilijk tot niet meer aan een baan komen. Achmea is vette winst en dikke bonussen. Niets meer , niks minder. Geloof me in die tak gaan nog veel meer ontslagen vallen voor vette winst. U verzekering wordt niet goedkoper maar juist duurder. Met dank aan dit kudtkabinet die dit soort wanpraktijken mogelijk maakt. Let maar op mijn woorden. Straks in 2014 de nieuwe ontslagregels en iedereen is vogelvrij. Hoop maar nooit dst je iets verkeerds gezegd hebt tegen een baas ooit, want je bent 1 van de eerste die gaat wiebelen. Het wordt een tijd van , voor jouw duizend anderen. Zekerheid over je baan bestaat niet meer met dank aan de pvda de vvd en gedeeltelijk de bonden die ondertussen al net zulke graauers in dienst hebben in de top en konkelen. De bond al net zo, n slappe hap aks dat kudtkabinet. Maar ja wat wil je met een top van meest pvda bij die bonden. 1 pot nat. Je hebt er nog maar weinig aan. Zo zien de 4000 mensen bij achmea straks ook. De bijstand is wat rest voor die mensen. En wie nog spreekt hier over die bijstandtrekkers dit en dat, ik zou maar heel stil zijn want morgen ben je het mischien gedwongen zelf en zal je zien dat het in de bijstand niet fijn is rn de ksns op een baan minimaal met dit kudtkabinet. De bijstand gaat met dit kudtkabinet de grootste groep worden in de samenleving. Niet omdat die mensen dat graag willen. Nee puur omdat dit kudtkabinet enkel lasten verzwaard, nergens in investeerd. De burger uitmelkt voor europa. En enkel voor de super rijken goed werk verricht. Zie de vvd. De gewone burger , werkende, kleine ondernemer , de mensen in de bijstand en mensen met een minimaal inkomen kunnen van dit kudtkabinet de typhus krijgen. En mogen betalen om de super rijken nog rijker te maken. En dat is de realiteit. Nederland zal met dit kudtkabinet uiteindelijk eindigen als grote slaaf van de EU elite Club.

tweetybird | 04-12-13 | 12:39

Triest... Ik heb er nooit in willen geloven, maar het kapitalisme maakt ons kapot...

number668 | 04-12-13 | 12:31

@Waaromdoeikdit | 04-12-13 | 10:21
Juistem, het gaat bij verzekeraars en banken en dat soort spul niet om de klanten maar over intern rollebollen voor de beste functie, de centen komen van zelf binnen.
Dat is iets wat klanten maar niet begrijpen, ze doen er niet toe.

Uw Verzekeringsadvis | 04-12-13 | 12:29

Het zal moeten komen van de SP. Of iemand moet zo helder zijn een conservatief-nationalistische partij op te richten.

Bigi Bana Boy | 04-12-13 | 12:19

@Bigi Bana Boy | 04-12-13 | 12:08 |

Dat denk ik ook altijd bij deze berichten, maar de wal gaat ook het neoliberale schip wel keren, namelijk wanneer ze stuiten op het verband tussen baanzekerheid en kredietverlening.

In de VS is dat al gebeurd met subprime-leningen en liars' loans. In Nederland neemt het waarschijnlijk de omgekeerde vorm aan van een kopersstaking op de huizenmarkt. Maar dat gaat nog wel even duren.

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 12:14

@Bigi Bana Boy | 04-12-13 | 12:08
Ze noemen zichzelf misschien wel liberalen maar het zijn gewoon ordinaire corporatisten.

SmegmaSmeer | 04-12-13 | 12:12

De Europese arbeiders is op een epische schaal genaaid door wat jullie links en ik sociaal-democratisch noem. Overal. Labour, PvdA, PSOE, PS, SPD. Genaaid zijn we. Van liberalen had je het kunnen weten maar van links had je iets anders verwacht.

Bigi Bana Boy | 04-12-13 | 12:12

JULLIE stemmen (neo-)liberaal en dit is het
gevolg. Outsourcing, offshoring, sluitingen, nul uren contracten, geen vaste banen meer, Mc jobs, ZZP'ers. En verwacht van de PVV geen soelaas want Geert is zelf ook een überliberaal.

Bigi Bana Boy | 04-12-13 | 12:08

Volgens mij was Ab Klink de prutser die dit allemaal bedacht heeft toch. Ab Klinklare onzinverkoper.

Stoker | 04-12-13 | 11:44

Duh.... gewoon je polis opzeggen. Dan zal het bestuur misschien op den achterhoofd gaan krabben.

Stoker | 04-12-13 | 11:43

@ chef werkplaats | 04-12-13 | 11:24

Exact!

"jobless growth", dat gaat het helemaal worden.
Als er uberhaupt al growth komt trouwens.

Er gaan nu complete groepen mensen buiten de boot vallen omdat hun capaciteiten totaal niet meer aansluiten bij de vraag in de arbeidsmarkt.

Wat Nederland nu echt heel snel zou moeten doen is fors investeren in de verbetering van de kwaliteit van het basis -en voortgezet onderwijs (met name door betere docenten aan te trekken en die meer te betalen en meer accountability en discipline in te voeren) zodat de volgende NL generatie wel weer mee kan komen op het wereldtoneel want het NL onderwijs zit nu in een vrije val naar beneden(zie ook PISA onderzoek).

Outsider-Inside | 04-12-13 | 11:38

Graaien. Lijkt me echt een VVD dingetje.
Dus precies waar het volk voor gekozen heeft.
Alleen dachten diegene die ontslagen worden niet dat het ook hun zou overkomen.
De tiefus met dit volk.

oplichter | 04-12-13 | 11:37

Ah joh, over een eeuw heeft toch niemand meer werk, alles gaat dan automatisch en het enige werk dat er is wordt gerouleerd tussen mensen en dat zal dan grotendeels alleen onderhoudswerk zijn om de automatisering te laten lopen.

Kans is groot dat geld dan ook overbodig wordt als alles geautomatiseerd is, want alles gaat toch automatisch.

niemand specifiek | 04-12-13 | 11:36

@chef werkplaats | 04-12-13 | 11:24 |

Correct op de laatste raadselachtige zin na. De ontwikkelde wereld gaat in economisch opzicht richting een gegarandeerd basisinkomen. Het enige dat in de weg staat is verouderde ideologie en ouderwetse rancune.

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 11:30

Zo'n directie wens je toch gewoon een enge ziekte toe. Naast hun chronische graaieritus.
Van het oud Nederlandse gezegde 'bescheidenheid siert de mensch' hebben ze klaarblijkelijk nog nooit gehoord.

VanBukkem | 04-12-13 | 11:26

Naast de huizenmarkt zeepbel hebben wij nog een zeepbel: de baantjes zeepbel. Door o.a. automatisering en verplaatsing van werkgelegenheid naar lagelonenlanden wordt werkgelegenheid steeds schaarser. Het voordeel hiervan is dan producten steeds goedkoper worden en wij daardoor minder uren hoeven werken. Maar inplaats van dat zijn wij steeds meer gaan consumeren en schulden gaan maken.

Helaas (of gelukkig) komt er nu een tijd dat steeds meer kantoorpersoneel overbodig wordt door automatisering. Oftewel de middenklasse verdwijnt langzaam.

Spijtig genoeg zijn er maar weinig met een visionair inzicht die begrijpen dat het begrip werk een andere betekenis moet krijgen. Nu wordt met werken bedoeld: Zelfstandige of loonslaaf die muntjes krijgt voor de gedane arbeid waarmee hij kan consumeren. Wij moeten richting een prosumer samenleving die minder afhankelijk is van derden (voornamelijk de overheid)

chef werkplaats | 04-12-13 | 11:24

@Hedge_it | 04-12-13 | 10:47 |

Er staat toch duidelijk in die link dat de privacy-provisie in de source code van de website in Maryland staat, derhalve niet rechtsgeldig kan zijn en overigens is overgenomen van standaard disclaimers.

Verder zei ik niet dat ACA werkt, alleen dat het voor de 50 miljoen onverzekerden niet veel slechter kan werken dan het huidige systeem.

Jij geeft hier weer te kennen niet in staat te zijn gegevens tot je te nemen die tegen je eigen prefab wereldbeeld in gaan. Maar wel klaarstaan met een idiote hyperbool als 'levensgevaarlijke gek'.

Het is dat je zelf zo ongevaarlijk, want onbeduidend bent...

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 11:22

runderlap | 04-12-13 | 09:46
Muxje | 04-12-13 | 09:48

Rustig maar mensen, ik zeg toch niet dat Achmea die mensen in dienst moet houden? Ik zal de laatste zijn om dat te zeggen. Ik gaf alleen even antwoord op de simplistische vraag hoeveel man je voor 123 miljoen nettowinst maximaal aan het vreten zou kunnen houden. Daarmee toon ik juist aan, dat kortzichtig 123 miljoen voor zo'n bedrijf reuzewinsten noemen, nogal dom is. En dat er maar een beetje schommeling in de resultaten of kosten hoeft te zijn, om zo'n hele winst teniet te doen.
Dus lees eerst effe de volgende keer hè.

breakingnews | 04-12-13 | 11:21

Hopen dat die overige medewerkers lekkere merkwerkers worden.

dieED | 04-12-13 | 11:20

Ach Nee Ja. Die hadden destijds toch die mooie reclames met van die dorpjes met van die kerkjes en moskeetjes iets hogere mineretjes dan de kerkjes. Fout bedrijf in deze oorlog. Hoop dat ze failliet gaat.

RegseHippie | 04-12-13 | 11:19

Ach... Mea culpa

Mr. C. Delicti | 04-12-13 | 11:17

Pauper verzekeraar. Ik zeg ONVZ

hurenisvoorpaupers | 04-12-13 | 11:11

Zie hier de zegeningen van de corporatistische onzin die ons door de strot is geduwd. Bedrijven moesten de zorg op zich nemen, en dan zou alles beter worden. Want dezelfde constructie die faalt bij simpele dingen zoals je computer weer gerepareerd krijgen, gaat natuurlijk wel werken als het om je gezondheid draait.

Ik zou zeggen dat we zoiets onder curatele van de overheid moeten stellen, maar daar lijken ze een nog grotere passie voor achterlijk beleid en geld over de balk gooien te hebben.

Piet van het Padje | 04-12-13 | 10:49

Dat noemen ze dan Maatschappelijk Bewust Ondernemen....

Speertjespunt | 04-12-13 | 10:49

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 10:39 | + 0 -
Misschien moest ik er eens gaan kijken ?
Wat jij aantoonbaar onjuist noemt moet je zelf weten. Wie dr belachelijk is mag iedereen voor zichzelf uit maken.
...
Of die onverzekerden een groter probleem waren is maar zeer de vraag. En of het nu opgelost is al helemaal. De arrogantie waarmee dat steeds maar weer beweerd wordt is stuitend. Met je debunked junk.
...
www.reuters.com/article/2013/11/06/us-...

Hedge_it | 04-12-13 | 10:47

CornholioNL | 04-12-13 | 10:32 | + 0 -
Die betaalbare basisverzekering is de salespitch. De uitwerking ligt vervolgens bij de overheid en de lobbyindustrie. Dan kun je voorspellen wat er in de praktijk gebeurd. Die beloofde nieuwe glimmende gezinsauto blijkt in de praktijk een ouwe verroeste rammelbak op drie lekke banden zonder remmen.

Hedge_it | 04-12-13 | 10:41

Potverdorie staat die banenmotor weer in zijn achteruit.

Afgeschminkte Bassie | 04-12-13 | 10:41

@Hedge_it | 04-12-13 | 10:26 |

ACA is een ramp? Zou kunnen, maar veel catastrofaler dan 40 miljoen+ veelal jonge en gezonde onverzekerden kan het niet wezen toch?

En Obama een levensgevaarlijke gek noemen mag van mij, maar je maakt jezelf wel belachelijk wanneer je het doet op basis van aantoonbaar onjuiste gegevens aka debunked junk.

Misschien moet je gewoon eens uit de Fox/Weekly Standard neocon circle jerk stappen voor wat harde feiten.
Zie www.thewire.com/politics/2013/10/congr...

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 10:39

Wie kan dat riedeltje van Hoogervorst nog (LOL)
Okke dat was een VVDer die graag bij kluste , en graag heel meer wilde hebben even als zijn mede snoepers van de VVD die nu allemaal (80%) op een heerlijk super graai positie zitten en denken dat stome achterlijke ziekenfonds hebben we toch maar met enkele leugens mooi om zeep geholpen .
Niks is dommer dan een hollander je pakt 2 cent af en je geeft een cent trug snappen ze toch niet

witchmaster | 04-12-13 | 10:38

Verbaasd me niets...
Wat is dat een kudtclub zeg.
Klantenservice en facturen zijn zo ondoorzichtig als de tyfus. Bovendien zijn hun verzekeringen veel en veels te duur.
Kortom, aan jullie zelf te danken.
Sliep uit!

Ommezwaai | 04-12-13 | 10:32

@Hedge_it | 04-12-13 | 10:26

Nu ben ik niet zo bekend met ''ObamaCare'', ik was altijd in de veronderstelling dat hij een betaalbare basis verzekering voor iedereen wilde regelen...(lees arme immigranten)

Maar de laatste tijd lees ik steeds meer vreemde dingen over die man... dit is de NSA in het kwadraat, heel eng...

CornholioNL | 04-12-13 | 10:32

Outsider-Inside | 04-12-13 | 10:29 | + 1 -

Ik ken u helaas maar 1 plusje geven.

Hedge_it | 04-12-13 | 10:31

Hoera ik ben er weer...

Bertje Koenders | 04-12-13 | 10:29

Veel bedrijven als Achmea hebben in feite alleen wat uitvoerende mensen, een forse IT afdeling en een paar top managers nodig. Alle lagen die daar tussenin zitten te papierschuiven, vergaderen en met veel powerpoint hun bazen proberen te overtuigen van hun eigen bestaansrecht voegen in dit internet-tijdperk niet veel meer toe.

Maar, de echte grote structurele winst voor de Nederlandse economie valt natuurlijk te halen bij een efficientere en kleinere overheid zodat de belastingen fors verlaagd kunnen worden en de mensen eindelijk eens meer te besteden krijgen.

Outsider-Inside | 04-12-13 | 10:29

* cancelled tripje naar New York *

Hedge_it | 04-12-13 | 10:28

Hoera ik ben er weer...

Bertje Koenders | 04-12-13 | 10:28

In het kader van #deFember is Obamacare ook leuke insteek. Het is niet alleen onbetaalbaar, je privacy ben je ook volledig kwijt. Obama is een levensgevaarlijke gek.
...
The Department of Health and Human Services will have access to all health information about citizens as part of the Obamacare act. The State of Maryland’s Health Connection, or its Obamacare marketplace, includes a privacy policy which contains the following: "We may share information provided in your application with the appropriate authorities for law enforcement and audit activities."

Hedge_it | 04-12-13 | 10:26

Slim
De grootste directeur-graaier van Achmea zal als enige wel een rechtsbijstandverzekering bij concurrent DAS hebben, voor alle echte zekerheid dus.
Wrang
Juristen/medewerkers gaan nu zelf ontslagen worden ipv hun klanten
Wraak
Het wordt nooit meer als vóór 21-12-2012 toen de wereld verging.

Musset | 04-12-13 | 10:26

@Koninging Beatricks | 04-12-13 | 10:16

Wat ik niet begrijp is dat hier gisteren of vandaag nergens iets over te vinden is ???

80% is tegen maar het word er gewoon doorheen gedrukt en niemand die er naar kraait...

Ik begrijp er niets van...

CornholioNL | 04-12-13 | 10:25

Hoogervorst keek en zag dat het goed was...

kenny harder | 04-12-13 | 10:25

Van Rossum, misschien moet je maar voor De Joop gaan schrijven, links rakkertje dat je d'r bent.
Bij een goede onderneming zit geen man te veel.
Big Bear Hunk | 04-12-13 | 10:19 | + 0 -

ahhh; maar wat is de definitie van een goed bedrijf?

peter1953 | 04-12-13 | 10:25

@Koninging Beatricks | 04-12-13 | 10:20
De bestaande (grote) spelers kijken inderdaad wel link uit. Mijn hoop is gevestigd op buitenlandse spelers, die nu vanwege de overheidsregulering geen poot aan de grond krijgen. En aan de aanbodkant zijn er de al genoemde efficiënt werkende privéklinieken, die de overheid (PvdA) ook niet graag ziet.

Kees Maf | 04-12-13 | 10:24

Ja, hallo! Iedereen hier zit altijd te zeiken dat alles te duur is. Dus worden er activiteiten opgezet om alles efficiënter te maken (meer via internet regelen, etc.) Dit resulteert helaas in ontslagen en dan zit Van Rossum daar weer over te zeiken....
Dat die stropdas (waarschijnlijk minimaal capabel en daar neergezet door vrindjes) een half miljoen verdient heeft weinig effect op de 4000 jaarsalarissen die moeten worden betaald. Het is gewoon kut voor die mensen!

Pieleke | 04-12-13 | 10:24

Anno 2013 gebeuren dit soort dingen door witchdoctors binnen bedrijven die shit roepen over "de cloud" en zeggen dat computermeuk ervoor zorgt dat je de helft van je personeel er uit kan tyfen zonder gevolgen.

Ommie de HaatMoker | 04-12-13 | 10:23

Net als de pensioenen.
Je verplicht de mensen er aan deel te nemen.
Er is geen (buitenlandse) concurrentie.
Winsten hoog, service slecht en slecht management want "geld van anderen".

bas ooms53686289 | 04-12-13 | 10:22

Managers die wel geld hebben om zichzelf een royale loonsverhoging te geven en vervolgens 4000 werknemers de wacht aan durven te zeggen mogen van mij levenslang de gevangenis in, zonder kans op vervroegde vrijlating.

Rémy Martin ® | 04-12-13 | 10:22

Achmea is sowieso al 1 van de meest asociale zorgverzekeraars die er zijn. Over dit bedrijf regent het klachten op allerlei fora. Zij steken met kop en schouders boven de rest uit, maar dan in negatieve zin. Dit is dus zo'n "zorg"verzekeraar die er alles aan zal doen om onder een betaling of vergoeding uit te komen. Zelfs als dit de dood van iemand tot gevolg heeft. En de top? Die graaien en graaien maar, en behoren inderdaad tot de top van de grootverdieners in de zorg. Werkelijk de parasieten van de samenleving. Onbegrijpelijk dat deze lui kinderen, vrienden en andere familieleden hebben die nog trots op ze zijn ook. Waarschijnlijk net zo asociaal. Als dit stukje klinkt als iemand die zijn frustratie kwijt wilt....... dat klopt. Lees de facebookpagina "lopen voor Richard" maar eens.

Waaromdoeikdit | 04-12-13 | 10:21

@Kees Maf | 04-12-13 | 10:17

Dat is wensdenken.

Als er één begint met de prijzen omlaag te brengen ontstaat een prijzen oorlog. Niemand die daarmee begint.

Koninging Beatricks | 04-12-13 | 10:20

Van Rossum, misschien moet je maar voor De Joop gaan schrijven, links rakkertje dat je d'r bent.
Bij een goede onderneming zit geen man te veel.

Big Bear Hunk | 04-12-13 | 10:19

Operatie gaat jaren duren. Hadden ze ook best wel een maandje kunnen wachten.

Maar waarschijnlijk levert een aankondiging voor Kerst weer een boel extra patientjes op...

Herman957 | 04-12-13 | 10:19

@Koninging Beatricks | 04-12-13 | 10:12
Concurrentie koninging, échte concurrentie zou premies omlaag moeten brengen. Wat we nu hebben is een systeem waar ook de PvdA mee moet kunnen leven, dus veel overheidsregulering en daar wringt 'm dan ook de schoen.

Kees Maf | 04-12-13 | 10:17

"Zeker die 4000 op straat geschopte medewerkers die straks even Apeldoorn mogen bellen, zeg maar."

Denk het niet. Centraal Beheer is namelijk onderdeel van Achmea.

Kameroudste | 04-12-13 | 10:16

@CornholioNL | 04-12-13 | 10:13

Brussel is aan de macht.

Zie ook 80% Nederlanders tegen Roemenen.

Koninging Beatricks | 04-12-13 | 10:16

@Fopspeen | 04-12-13 | 10:06

En aan wie hebben wij dat voornamelijk te danken ?

Juist, aan de VVD, en wie is er weer aan de macht ?

... we leren het gewoon nooit.

CornholioNL | 04-12-13 | 10:13

@DeSjaak1000 | 04-12-13 | 10:01

Sinds de zorgverzekeraars geprivatiseerd zijn ligt de prioriteit bij winstmaximalisatie in plaats van klantenoriëntatie.

Premies omlaag = minder winst. Gaat dus nooit gebeuren.

Koninging Beatricks | 04-12-13 | 10:12

Misschien kunnen ze nog wat meer provisie aan independer betalen?

Wonderlijk! | 04-12-13 | 10:12

Rwpo | 04-12-13 | 10:03 | + 0 -

Mooie handel voor de pc-refurbishers.

Smaalpapil | 04-12-13 | 10:10

Agis Zorgverzekeringen,DVZ Zorgverzekeringen, FBTO, Interpolis,OZF Achmea, Pro Life Zorgverzekeringen, Zilveren Kruis Achmea.
Allemaal onderdeel van Achmea, elk met goedbetaalde managers, met eigen voorwaarden met eigen reclame campagnes van het geld dat beter aan de zorg kan worden.

CoffeePatch | 04-12-13 | 10:08

Geweldige tijd leven we toch. Je bent het als oudere niet meer waard om zorg te krijgen. Veel te lastig en vooral veel te duur. Laat de buurvrouw je gat maar wassen. En dan bedoelen we het zo goed want we gaan kijken wat je nog wel kunt als je gehandicapt bent. Je bent als werknemer het ook al niet meer waard om in dienst te nemen. Lui en nergens zin in. Roemenen en Bulgaren zijn veel goedkoper. Geweldige tijd, geweldig kabinet en oh wat prachtig die EU.

doskabouter | 04-12-13 | 10:08

Nieuw kantoor Achmea Asch van Wijkstraat

Peyronie | 04-12-13 | 10:08

De slogan 'Achmea ontzorgt' krijgt opeens wel een heel andere betekenis :-)

Kaqemeex | 04-12-13 | 10:07

Toch mooi dat we alle nutsvoorzieningen zo kapot hebben geprivatiseerd dat ze in prijs vele malen zijn verveelvoudigd terwijl ons juist concurrentie en lagere prijzen waren beloofd. Misschien iets teveel graaiers? Klein gokje hoor...

Fopspeen | 04-12-13 | 10:06

Achmea moet een reserverinkje maken omdat ook volgend jaar hun 20.000 pc's nog op Windows XP zullen draaien. En op XP levert Microsoft vanaf 1-4-2014 geen ondersteuning meer. Tenzij je betaalt... flink betaalt...

Rwpo | 04-12-13 | 10:03

@DeSjaak1000 | 04-12-13 | 09:48 "Dus eruit = kosten omlaag = lagere verzekeringskosten voor de burger."

Denk je dat echt?
Koninging Beatricks | 04-12-13 | 09:51 | + 1 -

.
Als die 4000 erin blijven gaan de kosten zeker niet omlaag!! Of de echte kostenbezuinigingen 1 op 1 worden doorgegeven? Nah, denk het niet. Maar concurrentie zou Achmea kunnen dwingen om........

DeSjaak1000 | 04-12-13 | 10:01

breakingnews | 04-12-13 | 09:40 | + 0 -
-
2500 me hoela. Dat is nog geen eens een modaal salaris. Ga maar uit van ruim het dubbele. Inclusief alle afdrachten, de reiskosten, de werkplek, de computer, telefoon, gas, water, elektra, koffie, ziekte, verkansie, pensioenafdracht, zorgkosten, het UWV, suiker, melk, papier, pennen, printers, toners, parkeerplaatsen, de glazenwassers, de kantinemejuffrouw, de receptioniste, de IT-medewerker, de schoonmaakster (M/V) de beveiligingsmedewerker, de salarisadministrateur, Het sinterklaascadeautje, de kerstgratificatie, het personeelsuitje, de lustrumvieringen, het bureau, de bureaustoel, de stiften en de lineaal, het rokershokje op de tocht daar achter op de parkeerplaats, de tuinman, de vuilnisman, het gouden horloge na 40 dienstjaren, opleidingsbudgetten, softwarepakketten, oprotpremies, afschrijvingen, kerstkaartjes, verjaardagskaartjes, bosjes bloemen, koekjes, reorganisatieplannen, managementlagen, bedrijfshulpverleners, defilibrators, brandblussers, brandmeldcentrale's, rookmelders, liften, onderhoudscontracten, mensen die je vertellen dat je niet met de lift moet gaan maar beter kan traplopen enzovoorts, enzovoorts enzovoorts kom je per core-business medewerker zomaar op € 100.000,- per jaar. Met € 123.000.000,- kun je dus 1230 mensen een jaartje aan het vreten houden.

Badderbeest! | 04-12-13 | 10:00

@Muxje | 04-12-13 | 09:57 |

Maar in de VS zijn de zorgkosten pre-ACA zo hoog dat zelfs het kopiëren van ons stelsel de premies wel eens omlaag zou kunnen brengen. De meeste nieuw-verzekerden zijn nl. jonge en gezonde mensen.

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 10:00

@CornholioNL | 04-12-13 | 09:42
Zo zie je maar weer: er is een hele hoop marktwerking en kapitalisme nodig om Multikul en Euromegalomanie te kunnen bekostigen.

Godsammekraken | 04-12-13 | 10:00

Zorgelijk: ik voel geen emotie meer bij dit soort nieuws. Gevalletje: te veel van dit soort berichten.

ilse | 04-12-13 | 10:00

Met dank aan onze 'ahumm' VVD coryfee Wiegel die zo z'n vriendjes rijk heeft gemaakt. Basisvoorzieningen als zorg, water, elektriciteit en geld dienen NIET gecommercialiseerd te worden. De enigen die daar beter van worden zijn de directeuren en de reclamebedrijven. De burger en het personeel betalen ervoor.

VolleZak | 04-12-13 | 09:58

Ik hoop maar dat die groep van 4000 vooral wordt samengesteld uit lieden die het fenomeen 'woekerpolis' (mede) mogelijk hebben gemaakt. Dit in het kader van karma dat een bitch is.

Verder wat Muxje | 04-12-13 | 09:48 zegt.

Kees Maf | 04-12-13 | 09:58

Trouwens, "Amerikaanse toestanden"? Een aardige woordkeuze. Obamacare is hard op weg om een soort kopie van het Nederlandse zorgstelsel te worden, en zal aan dezelfde euvels ten onder gaan.

Muxje | 04-12-13 | 09:57

Wat een stom stuk. Twee kapitale fouten:
A) de ontslagen vallen niet bij de zorgdivisie van Achmea, maar vooral bij schade en pensioenen
B) de zorgverzekeraars gaan niet over het basispakket, dat doet de overheid. Zorgverzekeraar voert alleen maar uit.
Nou ja, de boog kan niet altijd gespannen zijn zullen we maar zeggen.

Ookerg | 04-12-13 | 09:56

Ik ben het met muxje eens geloof ik. En ik vind ook 15000 mensen bij Achmea ook nog veel eigenlijk. Daar kan nog wel 2/3 vanaf.

Hedge_it | 04-12-13 | 09:55

@Stekeltje 09:45: Welke marktwerking heb je het over? De oligopolie van verzekeraars? De gigantische invloed van die verzekeraars op het reilen en zeilen van de zorg? Het kunstmatig laten oplopen van het tekort aan bepaalde specialisten, en die vervolgens hun eigen tarieven laten vaststellen? Het nog steeds buiten de deur willen houden van (zeer kosteneffectieve) prive-klinieken?

Marktwerking, laat me niet lachen. We hebben een systeem dat in de planeconomie van de USSR niet zou hebben misstaan, opgeleukt met allerlei loopholes waardoor handige jongens alsnog hun zakken kunnen vullen.

Muxje | 04-12-13 | 09:54

Gelukkig hebben deze mensen allemaal een rechtsbijstand plus een ww-verzekering, wel zo handig. Benieuwd of ze nu ook zo scheutig zijn met uitkeren.

arlen | 04-12-13 | 09:52

@DeSjaak1000 | 04-12-13 | 09:48 "Dus eruit = kosten omlaag = lagere verzekeringskosten voor de burger."

Denk je dat echt?

Koninging Beatricks | 04-12-13 | 09:51

Managers die dezelfde diensten kunnen laten leveren met 20% minder aan personeel mogen van mij een dikke bonus krijgen.
In werkelijkheid zal het er qua kwaliteit van de dienstverlening waarschijnlijk wel anders uit gaan zien.

Simon de Danser | 04-12-13 | 09:50

Dat zijn 4000 uitkeringen erbij voor de belastingbetaler, de zorgbestuurders mogen eind van het jaar weer flink hun zakken vol bonussen van de premies opgebracht door toch weer diezelfde belastingbetalers.

Nestorix | 04-12-13 | 09:50

@breakingnews 09:40: Achmea is het UWV niet. Als er geen nuttig werk voor die mensen is, is er geen reden om ze in dienst te houden.

Muxje | 04-12-13 | 09:48

Nivelleren is een feest, maar de directie van Achmea feest niet mee.

Polletje Piekhaar | 04-12-13 | 09:48

Lees de kleine lettertjes van het contract eens. Als een ziekenhuis geen contract heeft met je zorgverzekeraar, dan betaal je de rekening nu al zelf. Waar heb je dan een verzekering voor?

Petrus de Rewa | 04-12-13 | 09:48

Wil je een sterke economie dan MOET elk bedrijf lean and mean zijn. Vreselijk voor de 4000 mensen bij Achmea maar als ze 40 uur per week uit hun neus zitten te eten zijn het niets meer dan dure WW-ers. Dus eruit = kosten omlaag = lagere verzekeringskosten voor de burger.
.
Nu is het in de grote mensen wereld in de regel wel lean and mean. Ons grootste probleem (en het is zo groot dat er geen superlatief in de NL taal is om het te benoemen) is de Roverheid. Bij de Roverheid zijn veel te veel mensen op de loonlijst. Bij de Roverheid zou zo maar 1/3 van het personeel dat op hun werk verschijnt eruit kunnen zonder dat dit enig probleem zou opleveren voor de ''diensten'' van de roverheid. Daarnaast zou gekeken kunnen worden welke diensten gedaan moeten worden door de Roverheid. Daar kan ook veel in geschrapt worden!! Dan alle spookambtenaren (wel op de loonlijst maar verschijnt niet op het werk) eruit.
Zo zou de belastingdruk (direct en indirect) voor de burger van +/- 70% van het inkomen terug kunnen naar onder de 50% zonder dat NL minder goed bestuurd zou worden. Zijn we binnen 1 tel uit de crisis!! Behalve dan die 1/3 van de ambtenaren, maar ja, die eten al veel te lang uit de ruif uit jouw en mijn portemonnnee) terwijl ze eigenlijk overbodig zijn....

DeSjaak1000 | 04-12-13 | 09:48

De verzekeraars hebben gewoon een bladzijde uit het script van de regering gescheurd: eerst de premie (belastingen) verhogen, en als daarvoor de taks bij de klant (burger) bereikt is, de dekking (voorzieningen) stapsgewijs afbreken, om uit te komen op een nog veel sterkere maar sluipende premieverhoging (lastenverzwaring).

Probleem is dat ook die laatste tactiek een taks kent: die wordt bereikt wanneer dure maar levensreddende behandelingen niet langer gedekt worden, bijvoorbeeld omdat veel gezonde mensen besluiten liever het verhoogde eigen risico te dragen dan de maandelijkse premie of boete.

Halve Zoolstra | 04-12-13 | 09:47

@Godsammekraken 09:38: Precies. Dit is juist goed om die chemo in het pakket te kunnen houden. NIEMAND bij de verzekeraars doet iets aan zorg, en als ze dat wel zouden doen, dan moeten ze er mee ophouden. Zorg is een zaak van artsen en ziekenhuizen; de verzekeraar regelt de betaling. Daar is wat overhead voor nodig, maar liefst is die zo klein mogelijk.

Muxje | 04-12-13 | 09:47

@breakingnews :

Van jouw "berekening" moesten we maar eens niet uitgaan. kosten per werknemer 2500? haha verdubbel dat maar. En je hebt het over kosten voor 1 jaar. Hebben alle Achmea werknemers dan een 1 jaarcontract? En die 123 miljoen winst wordt ook nog wel eens gebruikt voor andere dingen dan alleen salaris betalen, denk je niet?

runderlap | 04-12-13 | 09:46

Die marktwerking ons land veel ellende, Je betaald je te pletter en hebt nog bijna niets. Met weemoed terug denkt aan vroeger.

Stekeltje | 04-12-13 | 09:45

bedankt PvdA !

(c)ZWITSUL | 04-12-13 | 09:44

Echt niet te verkopen dat je als directie aan de ene kant besluit dat jij niet genoeg verdient, en aan de andere kant besluit dat andere werknemers te veel kosten. Een directie die echt hart voor de zaak heeft, levert als hij massaal mensen moet ontslaan uit solidariteit zelf ook in.

Echt, een loonsverhoging van 16% voor de directie van een bedrijf dat wegens geld tekort mensen moet ontslaan. Knettergek.

Nietvoordekat | 04-12-13 | 09:44

Zorgindustrie in nood. Eerst wordt er uiteraard gesneden in de niet-essentiële onderdelen van het bedrijf, zoals patiënten, medicijnen en verplegend personeel. Daarna zal toch ook bezuinigd moeten worden op de mensen die de de tegeltjes poetsen op de toiletten van de zorgkastelen. Als een der kaatsen zal de chauffeur van de directeur ontslagen worden.

Jan Passant mk2 | 04-12-13 | 09:43

Het is dat het in en in triest is, anders zou ik moeten lachen om dit schrijfseltje.
Ja dit systeem is mooi uitgedacht door de VVD, daar heeft de burger veel voordeel van.
Bedankt mr. Hogenvorst.

Willemdewilde | 04-12-13 | 09:42

''De Nederlandse zorg is hard op weg om richting 'Amerikaanse toestanden' te glijdendeschalen.''

Hard op weg ? Dit is al het geval, zelfde geld voor de arbeidsmarkt, kijk eens om je heen...

0 uren contracten, half jaar contracten, flexwerk, Pay-roll constructies,mensen die 2 banen nodig hebben om te kunnen overleven, werkelijk alles word gesloopt om het multicultifeestje in stand te houden en om Brussel te pleasen...

Godverdomme, gelijk al pisnijdig op deze vroege woensdagmorgen...

CornholioNL | 04-12-13 | 09:42

Het zoveelste bedrijf waar flink in het personeel word gesneden terwijl er winst wordt gemaakt en de top zichzelf verder verrijkt.

Remconan67 | 04-12-13 | 09:41

eh , van Rossem, de zorgverzekeringstak is maar een redelijk klein gedeelte van Achmea. En ook de zorgpremie die je betaalt, is ook weer een klein gedeelte van de zorgkosten. Als je even het persbericht had gelezen, zou je niet zo'n reactie plaatsen die als kut op dirk slaat.

runderlap | 04-12-13 | 09:41

Geen zorgen mensen, de overheid zorgt voor een oplossing...

ElMatadero | 04-12-13 | 09:41

Ga eens uit van de gemiddelde werknemer die Achmea zo'n 2.500 inclusief werkgeverslasten zal kosten. Antwoord op de vraag hoeveel personeel je dan aan boord zou kunnen houden met 123 miljoen is dan 123 miljoen gedeeld door (2500x12 maanden=) 30.000. Resultaat: iets meer dan 4000 mensen dus. Die zijn nu juist van boord, dus volgend jaar verdubbelt de winst misschien wel.

breakingnews | 04-12-13 | 09:40

Toch gek. Ineens gaan er 4000 van de 19.000 uit. Wat hebben die al die tijd zitten doen?

Godsammekraken | 04-12-13 | 09:39

En waar denken ze dat stelletje overbodige kantoorklerken hierna aan het werk te zetten? Juist, in de vrijwillig/verplichte arbeitzeinsatz die de bijstand heet.

SmegmaSmeer | 04-12-13 | 09:39

Eindelijk vruchten van marktwerking in de zorg. Niet langer het afknijpen van de mensen die het echte werk doen maar het mes in de bureaucratische laag bij de semi-overheid der verzekeraars. Hoera!

Godsammekraken | 04-12-13 | 09:38

Voor u 4 Roemenen... dus de tyfus met je hypotheek.

CornholioNL | 04-12-13 | 09:36

Steeds.Maar.Weer.

IJzervreter | 04-12-13 | 09:36

REAGEER OOK