
Op dit soort momenten is het doodzonde dat Henkie Krol niet langer voor de Oudjespartij in actie is. Want hallo jongerenhaters, letten we allemaal even op? Drie keer raden, zonder op bovenstaand opklikbare plaatje te kijken dan, wie er in deze hele wereld de minst arme oudjes heeft? Meteen goed: Nederland. Komt u in het dagelijks leven wel eens zo'n jankballende halfdode opa (m/v) tegen die weer zit te jeremieren hoe arm en zielig bejaarden zijn in Nederland? Schuif ze dit plaatje onder de neus en het bunkerharde uitlachen mag beginnen. (
via)
Reaguursels
InloggenDe pensioenen die nu worden uitbetaald zijn allemaal ruimschoots door de huidige pensionado's bijeen gespaard. Ik meen dat er bv 100 miljard in de pot van het ABP zit. Als de helft van de huidige senioren ouder dan 100 jaar wordt, is dat bedrag nog steeds niet op als het alleen aan henzelf wordt besteed.
Het probleem is dat de huidige klagers en kortvoorstanders straks ook met pensioen gaan.
Stel een verplicht arbeidzaam leven van bv 45-50 jaar per persoon in, dan is het probleem opgelost.
Met de mentaliteit die door sommigen richting ouderen wordt verwoord, heeft het ook voor die pensionado bashers geen enkele zin om voor een pensioen te sparen.
Tegen de tijd dat ze zelf aan de beurt zijn, zijn steeds de voorwaarden veranderd en gekort. Dat wordt dus op een houtje bijten.
Mantisomantis
de bejaarden in Griekenland en Bangladesh hebben vaker mooier weer - hier zitten ze allemaal binnen te koekeloeren.
Ik ben 61...... wou dat ik 10 jaar ouder was.
Want hoe ouder - hoe rijker.
Het is heel simpel al die mensen die in de guldentijd een woning hebben aangeschaft zitter er nu warmpjes bij..... dan wel hun kinderen (erfgenamen).
In mijn zeer jonge jaren, net teen, letterlijk, mocht je dag en nacht werken, zeven dagen in de week. Bruto leverde dat een o jee bedrag op, netto, de helft. Nu met èèn been in de oven, kijkend naar de cito jeugd, krijg ik dat gevoel van medelijden.
Dus bejaarden die na een arbeidzaam leven met hn zelf bijeen gespaard pensioen zijn, zijn in Nederland beter af dan in bv Griekenland of Bangladesh.
Dat hebben we samen toch mooi geregeld buiten de EU om.
@the uninvited guest: Dat heet propaganda. Weet je wie daar ook heel goed in was?
Haha CH op de drie na laatste plaats. Yeah right!
Stelen van Bejaarden voor n flut oorlog in Mali.
Stel je voor ,je hele leven hard werken en sparen,om vervolgens het mikpunt te worden van spot....
Die...... Rutte moet zich echt de tyfus schamen,om dit allemaal te flikken,nadat Zalm het Nederlandse Volk al zwaar heeft opgelicht met de komst van de Euro.
Wie het onderste uit de kan wil hebben,krijgt de deksel op zijn neus.
Beste Van Leeuwen, je bent een beetje dom.
Wil je het echt zo graag een stuk slechter hebben als jij zo oud bent?
Als ze het nu gaan aanpassen, maakt het voor mij pas verschil op het moment dat ik bijna in mijn houten jacker lig, voor jou ligt dat echter even anders. Jij zult straks als je 67 of ouder bent, worden geconfronteerd met je eigen daden van dit moment.
Ik wens je nu alvast veel sterkte voor als het zo ver is.
Dit statistiekje komt natuurlijk weer very conveniently als er opnieuw bezuinigd moet worden voor zo'n klein miljardje. Dit keer weer de pensioenen? Uiteraard hebben oudjes op papier zgn meer geld, maar dat komt alleen omdat ze vaak hun huisjes hebben afbetaald jarenlang gezwoegd en gespaard etc.
Valt het jullie niet op dat ze maar lukraak bs de wereld inslingeren alsof het waarheden betreft? Zoals: de recessie is voorbij, de woningmarkt trekt aan, de huizenmarkt idem dito of nederland is racistischer geworden. Allemaal hoe ze reacties van het volk willen beinvloeden. Vergeet niet dat diederik samsom zo aan zijn verkiezingsoverwinning kwam! Out of nowhere vaagde hij emile roemer van de kaart met ca. 40 zetels? Na het job cohen-debacle? WTF.
Kan iemand dit even naar Wilders en Nagel tweeten? Danku.
Wat wil je nu zeggen VanLeeuwen?
Dat pensionado's bestolen mogen worden enkel omdat ze geld (LIJKEN te) hebben (nu enkele bankdirecteuren met een gouden handdruk het gemiddelde omhoog hebben gedrukt)?
==
Je verwacht het niet! Het moet eerlijker. Het eerlijke verhaal. De sterkste schouders, de zwaarste lasten!
Nu snap ik ook waarom die Duitsers allemaal van die dikke bmw's,Audi's en dat soort miezerige karretjes rijden,puure armoede
Met een pensioenuitkering gebaseerd op het eindloon krijg je dit soort grafieken!
eerstneukendanpraten | 26-11-13 | 16:02 | + 41 -
Weet u wel sinds wanneer die eindloon regeling al is afgeschaft?
@Hans Hillen | 26-11-13 | 17:07
Oke, dus gaan we de mensen die al met pensioen zijn, en dus niets meer kunnen veranderen aan hun inkomen, korten? Lekker Nederlands staaltje "regels veranderen tijdens het spel". Lijkt me oneerlijk.
@KlunsJohannus | 26-11-13 | 17:09
Het is een omslagstelsel. Dus wij betalen voor onze ouders, onze kinderen betalen voor ons. Zo werkt dat.
Bovendien hebben we het hier over mensen die geboren zijn voor 1 januari 1950 (die mochten met de VUT, en hebben alle voordelen mee gehad. De mensen die nu gekort worden zijn de mensen die vlak voor hun pensioen zitten, die hebben de afgelopen 3 jaar hun pensioen zien verdwijnen. Dat is wel eerlijk, om die mensen te pakken? Feit blijft, jonge mensen kunnen nu nog alles doen om zich voor te bereiden op het buttf*ck beleid van de overheid wat betreft pensioenen. De mensen die nu eind 50 begin 60 zijn kunnen dat niet meer. Dat is de groep die het hardste gepakt wordt. Ik blijf er bij dat het de overheid is geweest die het uit de klauwen heeft laten lopen, en dit nu als excuus gebruikt om ouderen uit te knijpen zodat ze niet de pensioenen van jongeren kunnen verbeteren, maar hun eigen gaten in de begroting kunnen dichten.
Maar goed, wat stellen jullie dan voor? Ouderen nu keihard belasten ofzeau? Meer belasting is wel het laatste wat we in dit land nodig hebben, bovendien gaat het geld dat ouderen hebben, uiteindelijk deels naar de kinderen en deels naar de staatskas als de oudjes de pijp uit gaan.
Mooi, heel goed, niemand hoeft dood te gaan. En dan nu meedoen het terugdringen van de crisis. Niet de rekening doorschuiven. Noem het maar solidariteit. Maar dan een keer niet alleen voor ouderen.
Kijk eens in de ijskast van onze oudjes en kijk dan eens in je eigen ijskast.
Mijn oma is al jaren dood en werkt nog steeds op de kermis, in het spookhuis, dat dan weer wel.
P.s aan alle ouderen haters, ik bied pakketjes aan die je onder absolute garantie uit je lijden verlossen.
Dat zijn gemiddelen, oen.
prachtig hoor ! Waar kan ik met procenten betalen ? En zet er meteen even bij dat we één van de hoogste belasting heffende landen zijn ( indirect en direct )
Grafiekje is gemaakt door een medewerker van Teeven als afleidingsmanoeuvre..
*Ouders moet natuurlijk ouderen zijn.
Let wel: dit betreft het mediaan inkomen (waarbij de helft van de bevolking meer, en de andere helft minder verdient), niet gemiddeld inkomen.
In Nederland is het mediaan inkomen circa 20k bruto, en het gemiddeld inkomen ca. 30k bruto per jaar (CBS).
Dat Hongaarse ouders er - tegen elke intuïtie in - relatief warmpjes bij lijken te zitten kan komen doordat het merendeel van de inkomens in Hongarije in het algemeen laag zijn, waardoor het goed mogelijk is dat ook het nationale mediaan inkomen laag uitvalt. Ouderen in Hongarije zijn dan weliswaar vergeleken met hun landgenoten bepaald niet arm, maar rijk zijn ze ook niet (wat weer klopt met ons beeld van Oost-Europese ouderen).
Wat een misplaatste stemmingmakerij. Misschien door een politicus die de volgende ronde van afbraak van de pensioenen wil aankondigen of een jongere die nog weinig geleerd heeft?
In Nederland vertrouwen de inwoners op het pensioen en betalen de meeste burgers braaf hun belasting omdat ze niet anders kunnen. In veel van de vergelijkbare landen is het belastingstelsel niet zo waterdicht en zijn de officiële inkomens niet de volledige inkomens. In Nederland is het zo geregeld dat je goedkoop je eten kan kopen, maar alle andere lasten zijn hoog. In veel van de andere landen zijn de andere lasten veel lager doordat de huizen al jaren in de familie zijn en grotendeels afbetaald en voor weinig gewaardeerd zijn, terwijl ze veel meer waard zijn.
Daardoor lijkt het alsof wij veel rijker zijn en zij veel armer. Maar omdat onze Eurofiele politici perse door willen gaan met de jacht op hun Europese banen gaan ze door met de afbraak van Nederlandse samenleving totdat we op het niveau van de PIGS landen zitten. Ze beseffen donders goed dat de rest van Europa zich nooit zal aanpassen naar Nederland en dat daarom Nederland afgebroken dient te worden tot de belastingontduikers in Zuid Europa. Mooi staaltje afbraak van het sociaal stelsel en excuses bedenken waarom de politici het doen. Omdat ze te incompetent zijn om de problemen aan te pakken in Europa.
Wanneer kunnen we stemmen om uit de EMU te komen? Let op doemdenkers. Dan kunnen we nog steeds profiteren van de EU, maar hoeven we alleen niet voor de parasieten te betalen, waarvoor we nu steeds meer betalen.
miko | 26-11-13 | 17:06.
In 1979 ging ik ook gewoon met 16 jaar aan het werk,hoor. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar het tot je 25ste op "school"zitten is pas van de laatste 15 jaar, ofzo, met beetje mazzel hoef je echt geen 40 jaar te werken, de meeste "oudjes" zo als ik, komen gewoon aan de 50+ jaar werken.Vandaar dus ook meer pensioen.
lijn5 | 26-11-13 | 17:19
Het tienvoudige inmiddels. Dus.
Percentage ouderen dat minder krijgt dan de elft van he mediane inkomen van iedereen in NL. Kortom grafiek toon vooral aan dat NL ouderen er tov NL jongeren warm bijzitten.
Is het grafiekje wel up to date? Ik vond nergens een jaartal. Na alle afroommaatregelen van de laatste jaren lijkt het me wel een beetje raar.
En we zijn er nog niet. Er zit nog geld bij de (sommige) oudjes vindt men, dus pakken maar. Want anders gaat het toch maar naar hun kinderen of loopt de middenstand er mee weg als ze het zelf gaan besteden. Aan een wekelijks restaurantbezoekje bijv. of kadootjes aan de kleinkinderen. Dat gunnen we hen toch niet, met z'n allen? Kom nou!
EU heeft geld nodig en toont gemanipuleerde grafiek. Snappen jullie dan helemaal niks?
@KlunsJohannus | 26-11-13 | 17:09 Relatief of absoluut hogere premies? Naar mijn best weten is het vrijwel altijd rond de 2 % geweest van het bruto inkomen.
He miko het is niet te hopen dat je 65 word, met je domme gezwam
Ap5685 | 26-11-13 | 16:40 | + 0 -
.
Oh my God, Miko wordt bedreigd. Doodsbedreigd nog wel. Wat contemporain!
@Old_Spice | 26-11-13 | 16:48
Tja maar zolang je een overheid hebt die bezit afstraft.
Laat mensen hun spaargeld vrij na hun 65 jaar of zo.
Dan zijn er een hoop die best een Filipijnse kunnen helpen aan een baan.
Old_Spice | 26-11-13 | 17:02 | + 0 -
De twintigers, dertigers en veertigers van nu betalen vele malen hogere pensioenpremies dan de babyboomers ooit deden, tegen vele malen minder aantrekkelijke voorwaarden. Sterker nog: ze mogen blij zijn als ze straks 100% van hun inleg terugzien. Noem je dat eerlijk en solidair? --
Het is al lang bekend dat wat de babyboomers hebben gespaard never nooit genoeg zal zijn. Het enkele jaren geleden weigeren om de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen naar 67 om de pijn voor jongeren wat te verzachten is tekenend voor de hele situatie.--
Maar maakt verder niet uit hoor. Wij werken graag door tot 72 jaar voor 60% van het eindloon. Zolang die babyboomers het land niet verder infecteren met hun linksdraaiende, gelijkhebbende moraliteitsellende, vind ik het allemaal best. Deal?
@Ap5685 | 26-11-13 | 16:40
Nounou wat een binnenkomer.
Wie heeft je geleerd in te loggen ouwe zeikstraal?
@Hans Hillen | 26-11-13 | 16:51
Mijn vader is 87 en zit nog steeds als een ouwe Scrooge op zijn geld ! DAAR!
@roze_bril | 26-11-13 | 16:46
Daarom pensioen leeftijd naar de 70 jaar, minimaal.
@Old_Spice | 26-11-13 | 17:02 | + 0 -
Dat is echt niet waar hoor Old Spice. De mensen die nu met pensioen zijn, hebben te weinig betaald. De premies werden toentertijd te laag gehouden. Kijk maar eens hoe de premies de afgelopen 10 - 15 jaar zijn gestegen. Dat is gigantisch. De jongeren van nu gaan veel meer betalen voor een slechter pensioen. Daar kunnen de ouderen van nu niks aan doen, dat was toen een politieke keuze. Maar het is wel een feit dat de huidige pensionados te weinig betaald hebben. Zuur, maar waar.
@Fatwabuster | 26-11-13 | 16:34
Ja en de mensen van zestien waren degene die de kar trokken zeker?
iets teveel eer voor ze maar verder is ook van die generatie niet veel over die zijn immers ook al dik in de tachtig.
Ik denk dat de ouderen in Nederland het inderdaad qua financiën prima hebben. Maar je kan uit deze gegevens niet concluderen dat Nederlandse ouderen het meeste geld hebben van de wereld. Het inkomen van ouderen wordt in deze grafiek vergeleken met het inkomen van de rest van de bevolking van hetzelfde land en geeft dus alleen het verschil waar, niet hoeveel ze daadwerkelijk hebben...
@KlunsJohannus | 26-11-13 | 16:59
Welk geld hebben jongeren ingelegd dan? Vooralsnog is het meeste geld dat in de pot zit van ouderen zelf, en rendement gemaakt door pensioenfondsen.
Helaas lopen er in dit land te veel mensen rond die geen interesse hebben in feiten, slechts in datgene wat politiek correct is. Dit verklaart meteen het bestaan van een aso clubje als 50plus.
@Hans Hillen | 26-11-13 | 16:55
Dat zal me niks verbazen. Genieten van je oude dag...
@Old_Spice | 26-11-13 | 16:48 | + 1 -
Ik ben het met je eens dat de overheid jong en oud tegen elkaar uitspeelt. Maar de overheid roomt de pensioenen niet af, althans, sinds begin jaren '90 niet meer. Dat afromen en greep uit de kas gold ook alleen voor de pensioenen van ambtenaren, hm. De 'root of all evil' in deze zijn de pensioenfondsen met hun ondoorzichtige handelswijze en hoge overhead. We moeten allemaal verplicht inleggen (wel de schuld van de overheid), maar over wat er voorts met ons geld gebeurt, daar mogen we ons niet mee bemoeien (en dat is de schuld van de fondsen).
Kassaar | 26-11-13 | 16:48 | + -1 -
Bedoel je dat pensioen dat voornamelijk bestaat uit kortzichtig wensdenken en dat voor grote delen ongedekt is? Dat pensioen waarvoor aantoonbaar VEEL te weinig premie is afgedragen omdat het "politiek gevoelig" lag om de premies te verhogen voor de grote groep babyboomers? Datzelfde pensioen waarvoor de jongere generaties massaal gaan opdraaien, omdat ze vijf keer zoveel premie betalen voor 40%-50% garantie op de inleg terug? Ja, dan heb je gelijk. Dan hebben onze oudjes hun hele leven werkelijk krom gelegen voor al het gratis geld dat ze nu krijgen.
@roze_bril | 26-11-13 | 16:53
De overheid vraagt helemaal niets, de overheid pakt. Vertel mij eens, hoe profiteren de jongeren van het geld dat de overheid wegpakt bij ouderen? Bovendien, het geld dat ouderen krijgen, hebben of opsparen komt uiteindelijk sowieso bij hun kinderen (de jongeren) terecht!
Socialistische grootgraaiers zoals o.a. Marcel van Dam vertekenen het beeld in grote mate.
Dostranamus | 26-11-13 | 16:56 | + 0 -
van Dam was de grote voortrekker van het verzet om deze generatie mee te laten betalen aan de AOW. Dat ging toen echt om peanuts!
In dit plaatje ga ik nevernooitniet passen in pakembeet 30 jaar tijd.
dit soort berichten wekt de belastinglust van de staat op, overal waar de staat centjes vermoedt worden die in beslag genomen. Ik verwacht binnenkort een rijkebejaardentax.
Socialistische grootgraaiers zoals o.a. Marcel van Dam vertekenen het beeld in grote mate.
Zonder dat zaten we meer in de buurt van noord Korea denk ik.
Tijdelijk luxeprobleem. Ouderen die hun hele leven pensioen hebben afgedragen, waarbij loopbanen van 30/40 jaar bij dezelfde werkgever geen uitzondering waren.
First Contact | 26-11-13 | 16:53 | + 0 -
.
Dat lijkt mij ook. Grotendeels zelf bijeen gespaard bovendien. Met de verlaging van de belastingvrije pensioenopbouw ziet dit plaatje er over 10 jaar heel anders uit. En over 30 jaar nog erger.
Tijdelijk luxeprobleem. Ouderen die hun hele leven pensioen hebben afgedragen, waarbij loopbanen van 30/40 jaar bij dezelfde werkgever geen uitzondering waren.
@Old_Spice | 26-11-13 | 16:48 |
Goed geprobeerd om de overheid de schuld te geven. Ouderen hebben pensioen weggelegd voor hun oude dag. Maar die oude dag is inmiddels zo verlengd, dat het niet meer te betalen is. Pensioenfondsen werk(t)en met ingehaalde sterftetabellen. Wie zijn schuld is het eigenlijk dat ouderen langer (en ik denk ook gelukkiger) leven? Toch zeker niemand.
Maar vraag niet of de jongeren hier maar klakkeloos voor op willen draaien.
Mijn moedertje wordt in maart 76, werkt nog met veel plezier, en draait als het moet menig reaguurder zo hard om de oren dat ze minstens een week van de leg zijn.
Jackanders | 26-11-13 | 16:39 | + 2 -
.
Mijn pa van 71 maakt weken van +60 uur... omdat zijn werk zijn hobby is. Pak je dat van hem af, wordt hij heel ongelukkig.
roze_bril | 26-11-13 | 16:46 | + 0 -
.
Nou, mijn moeder is 93 en werkt nog steeds als acrobaat bij Zirkus Knie. Hier dan!
Aanvullende info, o.a. waarom Zwitserland zo laag staat:
----
De armoederisicodrempel (ook weergegeven in Figuur 1) is vastgesteld op 60 % van het nationaal mediaan equivalent besteedbaar inkomen. Meestal wordt deze levensstandaard uitgedrukt in koopkrachtstandaard (KKS) om rekening te houden met de verschillen in de kosten van levensonderhoud tussen de landen. Deze drempel varieerde in 2010 sterk tussen de EU-lidstaten van KKS 2 122 in Roemenië en KKS 3 528 in Bulgarije tot een niveau tussen KKS 11 000 en KKS 12 000 in Nederland, Cyprus en Oostenrijk, en lag het hoogst in Luxemburg met KKS 16 049; de armoedegrens lag ook relatief hoog in Noorwegen en Zwitserland (in beide landen boven KKS 13 000).
epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_e...
---
Let wel, ook Nederland hanteert een van de hoogste armoededrempels binnen de EU (12.000 KKS). Dat maakt onze oudjes nóg puissant rijker vergeleken bij de meeste andere landen!! Een partij als 50+ is alleen al daarom een schertsvertoning van de eerste orde.
Zure Sigaar | 26-11-13 |
Pas je taalgebruik eens aan.
Hier is het Greet de eerste./tweede
Gelukkig hoeven die aow's in Zwitserland de skilift niet te betalen.
Dat er een hele kleine groep ouderen is die het heel goed hebben, klopt absoluut. Dat zei het gemiddelde totaal omhoog knallen klopt ook. Het gemiddelde is vertekend. Gemiddeld verdient elke Nederlander heel veel geld, maar of ze rijk zijn, of veel te besteden hebben is ook nog maar de vraag.
We blijven het hebben over gemiddelden, in feite zegt dit niets. Gemiddeld hebben we allemaal een grote lul, of juist een kleine. Gemiddeld hebben we allemaal een redelijk mooie vrouw, etc.
Ik snap niet dat mensen er zo op uit zijn om ouderen te pakken, uiteindelijk raak je namelijk juist de gene die het niet goed hebben het hardst.
/
Wat betreft het pensioenstelsel moeten we naar het Deense model. Iedereen zelf verplicht sparen, en de overheid blijft er met haar tengels vanaf. Want dat is namelijk de oorzaak dat men zo boos is; de overheid roomt pensioenen van jong en oud af om haar eigen kostenposten te kunnen dekken. Bovendien graait dit kabinet ook nog eens in de pensioenpotten zelf. De overheid is in deze the root of all evil, en speelt jong en oud zeer succesvol tegen elkaar uit, terwijl de overheid zelf het probleem veroorzaakt.
Zet daar voor de volledigheid wel een grafiekje naast waarop je kunt zien welk volk tijdens het werkzame leven, dus vóór het met-pensioen-gaan, het meeste geld opzij legt voor de oude dag. Welk volk zich, met andere woorden, het meest ontzegt met het oog op de oude dag. Dat Nederland nr. 1 staat komt echt niet door de AOW, maar door het pensioen waarvoor werknemers zelf hun leven lang sparen.
@Jackanders | 26-11-13 | 16:39 |
Mijn pa van 71 maakt weken van +60 uur... omdat zijn werk zijn hobby is. Pak je dat van hem af, wordt hij heel ongelukkig.
Dat soort staatjes zegt me nooit zo heel veel, want die bejaarde die onder het minimum leeft of zijn medicijnen niet meer kan betalen heeft geen ene reet aan de gemiddelde welvaart van NL-bejaarden, die komt gewoon tekort.
brutus68 | 26-11-13 | 16:06 | + 2 -
"Jah, duh. Logisch natuurlijk, want Zwitserland is geen lid van de EU!" /// plop! * Opportunistische Eurofielenmodus uit *
Heeft Geert al een meldsite opgezet/
Zonder verdere duiding is dit plaatje niets méér dan voer voor domme populistische boomer-bashers.
Magnum Force | 26-11-13 | 16:40 | + 0 -
.
Klopt. In heel veel landen heeft men niet zelf gespaard voor het pensioen. Er zou alleen naar het staatspensioen (AOW) gekeken moeten worden en niet in sommige landen het zelf gespaarde geld erbij optellen. Stemmingmakerij dit.
Ik neem aan dat dit diagrammetje bruto-inkomens betreft. Als je echter hetzelfde diagram laat zien obv de netto koopkracht na aftrek van alle lasten, premies, zorgverzekering, woonlasten etc, dan zul je een heel ander plaatje te zien krijgen.
In Zwitserland heeft zo'n 25% van de ouderen een inkomen dat lager ligt dan 50% van het gemiddelde inkomen. Tja, de inkomens in Zwitersland zijn dan ook veel hoger dan in Nederland. Als je in Nederland 80% van het gemiddelde inkomen hebt, dan is dat denk ik nog altijd stukken lager dan 50% van het gemiddelde Zwiterse inkomen. Dus alweer een grafiek die weinig zegt zonder de bijbehorende cijfers en achtergronden. In welke landen sparen werknemers bijvoorbeeld zelf voor hun pensioen, zoals hier. Kortom: lies, damned lies, and statistics.
Wij zijn nou eenmaal een sparend,en geld opzijzettend voor de oude dag, volkje geweest.
En dat deden we, terecht naar nu blijkt, omdat we de overheid niet vertrouwde.
Dus wat is je punt vanleeuwen?
-weggejorist en opgerot-
Grafiekje gaat uitsluitend over inkomen. Het zou verhelderend zijn als er ook een lijntje inzat dat aangaf hoeveel men gemiddeld aan de oudedagsvoorziening bijdraagt. U weet wel, AOW, pensioenpremie en dergelijke.
Zonder verdere duiding is dit plaatje niets méér dan voer voor domme populistische boomer-bashers.
Stemmingmakerij
Mijn moedertje wordt in maart 76, werkt nog met veel plezier, en draait als het moet menig reaguurder zo hard om de oren dat ze minstens een week van de leg zijn.
Gelukkig maar. Nu kan ik tegen mijn moeder zeggen dat ze niet zo moet zeuren en gewoon eens moet kappen met dat eindeloze geshop van haar!
Cynevisie | 26-11-13 | 16:12 |
U is nieuw hier?? Lees hier 24 uur en u zult kiezen voor een rijk leven in volslagen isolatie en eenzaamheid.
Ik waarschuw u verder vast voor uitlatingen tegen de zin van uw rechts-radicale mede reaguurders.
Mocht u echter zelf ook de blonde god aanhangen; dan wens ik u veel plezier.
Ik schat in dat ook nergens ter wereld zo'n hoge pensioenpremie wordt betaald als in Nederland. Want wat je in de grafiek ziet is niet alleen AOW maar ook zelf betaald pensioen. In heel veel landen sparen mensen zelf niks en zijn ze volledig afhankelijk van overheidspensioen oftwel AOW. En als je de pech hebt om in het zorgcircuit terecht te komen - waar veel ouderen nu eenmaal gebruik van moeten maken - dan ben je aan eigen bijdragen de helft alweer kwijt, of meer. Voor slechte zorg ook nog.
Die slachtoffer propaganda van dat steeds maar groeiende staatsapparaat krijg je als inmiddels de helft van je BBP collectief gaat. Overal propaganda van de onderkant, de roep om meer geld, en de klacht dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
Van Leeuwen, je haalt nu het slechtste in de reaguurders naar boven, sommigen hebben ongekende haat tegen oudjes, of zouden zij geen ouders hebben en geen zicht op een erfenis? of is het alsof ze zo zuur zijn?
Welke D'666er heeft dit grafiekje in elkaar geflanst? Of maakt dit grafiekje alle discussies/campagnes wbt mantelzorg/participatiemaatschappij overbodig?
miko | 26-11-13 | 16:31
Ja man, je had een hoop kunnen verdienen.
@miko | 26-11-13 | 16:23
Wat een gelul.... in die tijd ging je op je 16e werken en daarnaast naar school om een beetje hogerop te komen.... de mensen die in 1945 tussen de 30 en 40 jaar oud zijn, zijn inmiddels overleden of de honderd gepasseerd... lullo!
ad melkert | 26-11-13 | 16:12 | + 0 -
en vergelijkbare comments.
Het is een relatieve grafiek, dus als iedereen teringarm is zal het minder opvallen dat de bejaarden ook arm zijn. kijk bijv naar korea waar de oudjes rijker zijn, maar die allemaal maar niet tov van de rest van de bevolking
Ik wacht op hun support om de economie weer vlot te trekken.
Pimp my Voortuin | 26-11-13 | 16:05 | + 2 -
Dat gaan ze niet doen. Alleen maar hun eigen economie beschermen en liefst nog verbeteren. (Bijvoorbeeld door in China te investeren.)
@Toetsiemonster | 26-11-13 | 16:28 Je hebt hem helemaal door: de curve zegt niets over het absolute inkomen. Het zou zo maar kunnen dat in Zwitserland alle oudjes een ton per jaar vangen, terwijl CH de derde laagste in deze relatieve curve is.
Nu met GRATIS zwarte Piet m/v.
@Mark Smith | 26-11-13 | 16:28
Het was druk achter het station vandaag? ;)
Wanneer komt de pil van drion in het basis-pakket?
Als je je leven lang hebt gewerkt mag je er ook van genieten. Komt bij dat dat vermogen doorschuift naar de volgende generatie. Daar kan weer successierecht over worden betaald. Alles wat nu gesloopt wordt komt nooit meer terug dus weet wat je wenst.
miko | 26-11-13 | 16:17
Kwam, ja. Ik heb mijn trades alweer gedaan vandaag..
Zeker een PvdA onderzoek geweest om de boel te kunnen nivelleren en iedereen gelijke arm te maken door de belastingen nog meer op te trekken, iedereen gelijke arm en iedereen gelijke lijk!!...
O.K ik snap het grafiekje, het is het percentage van de ouderen die 50% onder het gemiddelde inkomen zitten. Tuurlijk is dat laag in Nederland, het gemiddelde inkomen is immers veel te laag.
@ProAsfalt | 26-11-13 | 16:24 Het gaat hier wel over 'inkomen', en niet over vermogen of bezit etc.
Die laatste zin, goud!!
En dan de rating van Israël, tja een flauw grapje is dan snel gemaakt.
Uh, ja, maar van in het verleden behaalde rendement van ouwe vandagen blijf je AF!!!! Zeker als falende overheid. Ik vind het een verschrikkelijke ontwikkeling dat de overheid hun gaten in hun handen denken te vullen met de mensen die er niets meer aan kunnen doen.
Geloof toch niet alles wat Den Haag verteld, ze liegen altijd als de beste.
Zo`n grafiek is makkelijk zelf te maken.
Ze zullen binnenkort wel weer met mooie beloftes komen, we gaan weer zo langzamerhand naar de verkiezingen toe he.
Het is alleen jammer dat het meeste vermogen waarschijnlijk in stenen zit en dus niet (meteen) te gelde kunnen worden gemaakt.
Is slechts een detail. Een belangrijk detail.
Hongarije op 2????, hoe betrouwbaar is dit grafiekje?
@Fatwabuster | 26-11-13 | 16:19
De mensen die Nederland opgebouwd hebben na de oorlog waren in 1945 tussen de dertig en veertig jaar oud. Die zitten al in de AOW sinds eind jaren zeventig. Die hebben helemaal genoeg gehad.Langer van de welvaartstaat geprofiteerd dan er aan betaald.En ze gaan maar niet dood hè? Dat is het ergste.
korten die fossielen!
Je zou je op je 60e of 70e nog steeds druk maken om een paar tientjes in de maand meer of minder....
Hoe triest was je leven dan wel niet toen je nog jong was...?
@Jan Passant mk2 | 26-11-13 | 16:12
Inderdaad die scharenslijpende vioolspelers zullen de halfseniele wel even van hun geld afhelpen.
Kunnen de bloedhonden van kinderen die nog wat denken te erven lekker janken.
En maar klagen....
De groep die mede verantwoordelijk is voor de situatie waar we nu inzitten. Ze hebben goed voor zichzelf gezorgd en iets minder voor het nageslacht maar ook zij gaan inleveren want de overheid gaat iedereen kaalplukken waar nog wat veren aan zitten.
Met een paar stinkend rijke oudjes trek je het gemiddelde zo omhoog. Daar heeft NL last van. Niet dat het hier zo goed vertoeven is voor de meeste ouderen. En de andere generaties. Bij hen is de armoede alleen wat gelijker verdeeld.
@Cynevisie | 26-11-13 | 16:12
Ach,
www.youtube.com/watch?v=s3UlXTYUdGA
WTF Korea.
En gij gelooft dat lol , weer zo,n voorgebakken bericht van zie je wel we hebben het helemaal niet slecht.
Begrijp dan alleen niet waarom mijn moeder van 74 rond moet komen van 200 EU na alle vaste lasten.
Mooi dat de mensen die na de oorlog Nederland hebben opgebouwd niet op een houtje hoeven te bijten.... maar nuance is wel op zijn plaats denk ik..... er is de laatste tijd toch behoorlijk gesneden in de budgetten van degenen met een AOW en een aanvullend pensioen en de ziektekosten zijn daar in tegen behoorlijk omhoog gegaan.
In de privé sfeer merk ik dat aan het behoorlijk gedaalde besteedbare inkomen van mijn 84 jarige vader.... maar klagen zit niet in zijn systeem en dat geldt volgens mij voor een groot deel van deze generatie, die weten uit eigen ervaring (crisisjaren 30, de oorlog en tot halverwege de jaren 60) nog wat echte armoede is.
@Mark Smith | 26-11-13 | 16:11
Ik dacht dat jij hier alleen op maandag kwam?
Jaja, rupsjes nooitgenoeg. Zij zullen dit land politiek verlammen tot hun dood. Het is niet anders!
Is er ook zo'n staatje voor jonge gezinnen?
@Schalehengst | 26-11-13 | 16:03
Dit kan niet kloppen. De meerderheid van ouderen in Hongarije is echt arm.
Maar die oudjes zijn te gierig om wat aan verzorging uit te geven.
Godganse dag in pyama en zichzelf maar onder schijten. Maar wat uitgeven aan een import verpleegster kan er niet af.
verschrikkelijk volk alles boven de 65 jaar
Hoezo dit bericht? Een voorbode van Brussel om die pensioenpotten eindelijk leeg te roven omdat de oudjes hier toch geld zat hebben?
Leugens, verdomde leugens en statistieken.
Eet maar eens een stuk van je voordeur of mag betalen met bakstenen uit je pui ook al tegenwoordig?
.. ik verwacht per 1 januari een stortvloed van Bejaardenverzorgers-Nieuwe-stijl die namens Europa (en onze beschaafde regenten) paal en perk komen stellen aan deze schandalige toestand.
Nivellering is een feest, ook voor de Roma.
Mag ik overigens u de adressenlijst van enkele steenrijke oude socialisten overhandigen? Uit naam van de Europese Unie?
Minst arm is wat anders dan niet arm. Al ben ik niet van mening dat onze oudjes, gemiddeld gezien, arm zijn.
Jaja, en Hongarije op de 2e plaats. Lijkt me zeer sterk.
Ik heb het al zo vaak gezegd, ze koketteren met het idee dat ze het land hebben opgebouwd en baby's bouwen geen land op. Nee de babyboomers zullen de geschiedenis in gaan als de meest lousy generatie ooit. In hele vette jaren alle potten verteerd,schaapjes voor hun zelf op het droge gezet en de rekening neer gelegd bij mijn generatie!
Ik zeg kaal plukken die babyboomers
Is er ook een grafiek die de mate van geluk aangeeft?
Persoonlijk woon ik liever arm temidden van familie dan rijk in een verzorgingstehuis tussen vreemden ...
brutus68 | 26-11-13 | 16:06
Ja, was toch altijd een beetje het beloofde land voor veel reaguurders.
Nederlandse bejaarden zwemmen in het geld maar klagen het hardste als ze zelf hun rollator moeten betalen.
Verwend tot op de broze botten door de verzorginsstaat.
Dat uitlachen doen de oudjes zelf wel. Om ons...
Toch niet de oudjes die ik ken dan.
Heb nooit begrepen dat je op je 80e nog bergen met geld moet hebben, terwijl het gros van de mensen zich in de kracht van hun leven tussen 30 en 50, de duurste levensfase, amper kan redden.
Krommer kan het toch niet.
De grap is dat jongeren ook ouder worden.
Centjes stapel je niet in 2 jaar op, daar heb je tijd voor nodig oftewel hoe ouder hoe meer centjes, simpel als dat.
De 65 plussers hebben verreweg het meeste geld, dat is al jaren bekend. Ze konden goedkoop huizen kopen, en die zijn nu extreem schaars en overgewaardeerd.
Maar geld maakt mensen gierig en op zoek naar meer geld, dus ouderen partij, korting voor 65 plussers enzovoorts.
Totdat alle lasten eraf zijn. Dan zijn ze ineens het armst.
Er zitten er zat tussen, waar de muizen met spandoeken voor de koelkast lopen.
Flutonderzoek om de meute stil te houden.
Gewoon veel sparen, iets waar tegenwoordig veel minder aan gedaan wordt!
Feiten staan alleen maar in de weg voor mensen als Nagel.
@Bakito | 26-11-13 | 16:02 |
U ondermijnt het bestaansrecht van deze website... Maar u heeft gelijk.
Zwitserland verbaast me. Had ik niet gedacht.
En die oudjes maar ongefundeerd klagen... www.volkskrant.nl/vk/nl/11304/Vonk/art...
Dit moet een hoax zijn.
Zwitserland en Australië staan wel heel laag.
Raar.
Goh, alweer tijd voor een nieuwe belastingmaatregel?
Ik wacht op hun support om de economie weer vlot te trekken.
Hebben ze dan ook hun leven lang voor gespaard.
Het minst arm maar nog steeds uren in een volgeschoten luier liggen en als je geluk hebt een keer in de week douchen als je in een verzorgingstehuis zit. Armoede!
"jeremieren"
-
Een jiddisch doch schitterend woord wilde ik even kwijt.
Het minst arm en vaak toch erg eenzaam.
Blijkbaar is niet alles te koop
Hongarije 2e :S... Je zou toch verwachten dat N-Europa hier toch even de kroon spant
En de jeugd, o.a Moi, is fucked. Geen huis kunnen betalen, lening door studie (want een diploma is zeaauuu belangrijk ) en werken als een corporatedonkey om iets meer dan een krot te kunnen huren en compleet uitgezogen worden qua belastingen. Laat de huizenbubbel nog maar verder barsten, in de randstad is het voor single-starters nog steeds onbetaalbaar.
Toch wat opvallende (onverwachte?) uitschieters; Zwitserland en Australië
Zwitserland mag natuurlijk weer eens niet meedoen.
Racisten.
Nou... ik keek niet op het plaatje maar heb het idee dat de titel al wat info gaf...
Een van de rijkste landen ter wereld, maar ook het land van de grootste jankerts.
Bewijs dat kapitalisme en materialisme een doodlopende weg zijn, het leidt tot niks anders dan onvrede en verwende kleuters.
Zie ook: boeddhisme en andere oosterse filosofieën.
Met een pensioenuitkering gebaseerd op het eindloon krijg je dit soort grafieken!
Gelukkig worden ze tegenwoordig zo oud gemiddeld dat ze straks mij op mijn oude dag kunnen onderhouden.
Hehe, zijn we eindelijk weer eens ergens goed in.
Mooi. En nu wel afbreken natuurlijk, he, Mark!
Laat Samsom en Rutte dit niet zien. Die denken dat er dan nog meer van de AOW en aanvullend pensioen afkan.
Ja, dat klopt, maar als je Burkatrix eruit zou laten laat krijg je een hele andere grafiek.
REAGEER OOK