Tyfoon Haiyan. Hoe het werkelijk was
Mocht u zich nog afvragen waarom er zoveel slachtoffers (4000 + 1200 vermisten) te betreuren zijn in Tacloban en omstreken. Het was niet de wind, het was het water van deze 58ste supertyfoon sinds 1950 (bron). Check die tsunami op 40 sec. Huiveringwekkend filmpje van PLAN-medewerker Nickson Gensis die de buren ziet verdwijnen. Negen dagen later moeten die arme flippinoos wéér het water in want de hulpverleners gooien de boodschappen in zee (klik pics voor groot).
PS: Piloot vertelde dat het te gevaarlijk is om te landen want de heli's worden meteen bestormd. Vandaar dat goederen gedropt worden. Ook in zee dus.


Doden: 3976. Vermisten: 1590. Gewonden: 18.175. Daklozen: 3,9 miljoen. Beschadigde huizen: 540.000+ (bron: Filipino Rampenbestrijding)Nu op een van de zwaarst getroffen plekken van Tacloban. 2000 vermisten volgens omwonenden, in 1 wijk. pic.twitter.com/CopPP3nA2Q
— Jeroen Wollaars (@wol) November 17, 2013
Reaguursels
InloggenOuch, als je daar op de grond was, ben je niet meer.
De natuur is kei en keihard. De komende jaren zullen er echt niet beter op worden. De zwakkeren zullen altijd geholpen worden door de sterkste schouders. Tot het punt komt dat de sterkste schouders zichzelf moeten redden, dan treedt survival of the fittest weer in. Met een overbevolking zoals wij die nu kennen zullen dit soort rampen alleen maar frequenter worden.
Werkelijk angstaanjagend...
Ja ja en nu gewoon met zijn allen tegen één goed willend socialist. Durven jullie wel ?
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:23 | + -9 -
Jij bent toch wel het levende bewijs dat socialisme voor de dommen is. Het verschil tussen ontwikkelingshulp en noodhulp blijkt al te moeilijk voor je.
Ja heel, heeel erg allemaal maar wie zegt dat WIJ dat moeten oplossen? China geeft een belachelijk zuinige bijdrage van een paar ton, terwijl b.v. Israël er van Turkije/Syrië tot Haïti op uit trekt om mensen uit te graven. Ik zeg ieder continent zijn eigen hulptroepen! En dat geldt natuurlijk met name voor de arabierische/islamitische vrinden van de palestinos/Syriërs.
Hier kan geen dijk tegenop. Als dit in Nederland zou gebeuren zou het land weg zijn, daar helpt zelfs de stormvloedkering niet tegen.
Waren er maar orga's waar je aan kon geven om dergelijk leed te verzachten..
Zag vandaag een wanhopige burgemeester op het nieuws.
Zijn hele dorp weggevaagd.
Meer dan 50 lichamen tussen water en puin op een strookje van 20 meter langs de kust.
Terwijl de getroffen kust kilometers lang is.
Maar te weinig mensen om de lichamen eruit te halen.
En de regering doet nauwelijks iets voor deze mensen.
Overal vandaan stuurt men hulpgoederen, maar ze kunnen ze nergens droppen wegens te gevaarlijk.
Vind je het gek?
Die mensen hebben al een week geen eten.
Dus beter in zee, dan helemaal niet.
Dit is een ramp van ongekende omvang.
Wat kan je dan nog doen op 44 seconden.
@McPhart | 17-11-13 | 21:08 | + 0 -
Fijn hoe spuit 11 hier niet gehinderd door enige kennis van zaken modder komt geven.
Deze superstorm (zonder 'zogenaamde' ervoor dus) was een categorie 5 storm, en wel een die een van de hoogst gemeten windsnelheden ooit had toen hij aan land kwam.
U spreekt over ´krottige´ huisjes. Goed, de filipijnen mag dan wel een arm land zijn maar in Tacloban woonden ze echt niet in wat je hutjes zou noemen.
Een superstorm zou in nederland, of als je Taiwan als voorbeeld wil gebruiken ook goed, ook vernietigende schade aanrichten. Sterker nog, Haiyan heeft, sterk afgezwakt (maar nog steeds als zware storm) ook doden in Taiwan en grote overstromingen en doden in China veroorzaakt.
Ga maar eens lezen wat die categorieen precies betekenen, of doe het niet maar praat er dan ook niet over alsof u er verstand van heeft.
Deze zogenaamde superstorm was overigens slechts van de 4de categorie.
Op een schaal van 1 tot 5, maar toch.
McPhart | 17-11-13 | 18:20
Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?
Ik lees toch overal dat deze hors categorie was.
Ik zie weer toekomst voor giro 555 en vooral voor de organistie die erachter zit. Best erg allemaal daar *denkend aan kerst 2004* dan valt dit nog mee. Ik denk dat er geld zat is binnengekomen nu, aangezien de levensstandaard flink wat lager ligt daar, dan hier. Nu nog daar besteden!
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:42
Negeer de kritiek gewoon maar, altijd makkelijker. Stel je voor dat je op de inhoud moet gaan. Lutser.
@gedachtespinsel | 17-11-13 | 19:10
Nee, dat is het niet.
U vindt een tyfoon van de vierde categorie wel een ramp als hij toeslaat op de Filipijnen, maar niet wanneer hetzelfde gebeurt op Taiwan...
Ik neem aan dat een grote aardbeving in San Francisco zoals in 1908 of in 1989 in uw optiek niets meer is dan vervelend natuurgeweld, terwijl eenzelfde fenomeen in Pakistan ineens een "ramp" is.
Dat is bizar, al was het maar omdat de mensen in San Francisco beduidend meer te verliezen hebben dan die in Pakistan. In uw optiek kunnen rampen blijkbaar alleen daar voorkomen waar de mensen in armoede leven.
.
En dan ben ik degene die appels met peren vergelijkt?
@lekker wijf | 17-11-13 | 20:23
www.google.nl/#q=ontwikkelingshulp+we...
gaat er niet om wat anderen zeggen wat wel of niet werkt, maar om wat je wil geloven wat werkt, makkelijkste is om niets te doen....
gedachtespinsel | 17-11-13 | 20:11 | + 0 -
Begin maar met 3.
@irma zonderboezem | 17-11-13 | 19:00
WTF is een "Spekman-trui"? ROTFL
niet normaal
@lekker wijf | 17-11-13 | 19:56
hoeveel linkjes wil je hebben die 'bewijzen' dat het wel werkt?
Ben ik heel cynisch al ik zeg dat die 5200 mensen die nu dood zijn er evenveel zijn als de wereldbevolking GROEIT in 36 minuten? Als we het dan toch over rampen hebben, waarom daar geen aandacht voor?
@ Freddie Stobart | 17-11-13 | 18:28 | + 11 -
Waarom is dat verbazingwekkend? Het geen wat je vreest, daar geloof je in.
@Supermatthijs | 17-11-13 | 19:32 | + 0 -
Doe ook eens iets terug voor de maatschappij wilde je zeggen zeker?! *proest* *lach*
Wat ga je doen ipv reageren hier, dat je inzet toont voor arme mensen in de wereld om je woorden kracht bij te zetten? Tip: geef je pc aan goed doel!
gedachtespinsel | 17-11-13 | 19:47 | + 0 -
Inderdaad: het klopt dat de huidige ontwikkelingshulp aantoonbaar niet deugt. Dat is niet mijn kwalificatie, dat is een feit.
Enkele linkjes: (en zoek zelf maar verder)
nl.wikipedia.org/wiki/Dambisa_Moyo
www.joop.nl/politiek/detail/artikel/19...
www.bol.com/nl/p/de-prijs-van-een-slec...
@Supermatthijs | 17-11-13 | 19:23
intentie telt niet, daden wel....
@Supermatthijs | 17-11-13 | 19:23 | + -1 -
Ja, meerderheid beslist, iets met schijn democratie, en vooroordeel.
Sorry, nu ga ik toch mijn voornemen om niet op u te reageren breken, nooit gewild deze discussie,
Nooit gedacht dat iemand als (jij) alles in de strijd gooit, bij willekeurig onderwerp, zoals pvv,(schuld van alles), slechtmensen, Kaas zijn schuld. Alles behalve de waarheid dat je zelf egoïst bent!
Geef je pc weg aan de arme mensen dan, hebben toch geen electro.
@lekker wijf | 17-11-13 | 19:35
Aantoonbaar niet deugt? Dat is dan jouw kwalificatie.... En die strijkstok is die bepalend voor het wel of niet ontwikkelingshulp? Moet je wat doen aan de strijkstok en niet aan het ontnemen van de ontwikkeling zelf! Dat is nu juist het stupide one-liner gedoe van de PVV, de strijkstok deugt niet, dus hulp is onzin........ de meest stupide logica die er is.
Had hem hier ook al eens gevonden ! Let ook op die link 'Typhoon Jelawat gooit met auto's' !! Zieke video www.noodweer.be/de-echte-kracht-van-ha...
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:27 |
De haat van populisten?
Ik betaal genoeg belasting, als ik zie wat bruto netto is op mijn salaris strookje, dan hoef ik me niet te schamen als ik geen behoefte voel om op giro 555 te storten.
En jij hebt het over delen dit en delen dat.
Als ik zie dat we in dit rijke land collectanten hebben staan bij de Jumbo voor onderzoek naar kanker. Laat de overheid maar een miljard extra daar naar overmaken ipv naar de eeuwig hongerende neger in Afrika. ( zie dezelfde beelden sinds we are the world uit de jaren 80 nog steeds voorbij komen)
Dan is er hier nog genoeg mis voor we geld de grens overhevelen.
gedachtespinsel | 17-11-13 | 19:27 | + 0 -
Als de proactiev ontwikkelingshulp aantoonbaar niet deugt, dan ben je toch een dwaas om daarmee door te gaan?
Flightless bird | 17-11-13 | 19:30 | + 0 -
Dat wil ik jullie niet aandoen. Mag weer dubbele diensten draaien na het eruit smijten van de huisaap.
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:27 | + 0 -
Geef je pc weg dan!
CornholioNL | 17-11-13 | 19:20 | + 0 -
Rotte appels met niet meer zo heel erg verse peren vergelijken dit.
de grote Anti | 17-11-13 | 19:18 | + 0 -
Wat is er nu weer mis met 40 of 40 plus?
Niet in bed kan ik je verzekeren!
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:21 | + 0 -
Zo te lezen ben je nou echt de kluts kwijt, duidelijk aan het raaskallen geslagen. Daarbij vergeleken is zelfs Dion Graus beter te volgen.
Enfin, ga doneren, onzinverkopende hypocriet.
@lekker wijf | 17-11-13 | 19:22
bij goede ontwikkelingshulp was het hele blik bonen niet nodig geweest, hadden ze het zelf op kunnen lossen, overigens lijkt het mij niet dat de PVV de enige is die alleen maar reactief is, maar goed dat terzijde....
irma zonderboezem | 17-11-13 | 19:19 | + 0 -
Ik geef al veel aan goede doelen Irma en denk er nog over hier ook wat voor over te maken. Maar dat is mijn punt niet. Ik betaal graag wat meer belasting zodat we met ontwikkelingshulp en samenwerking dit soort zaken kunnen betalen. Ik snap werkelijk de haat niet van de populisten om iets van onze welvaart te delen. Dat kunnen we namelijk nog steeds heel goed.
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:21 |
De haat van jou grote kale leider tegen de blanke werkende HollanderT is vele malen groter...
de grote Anti | 17-11-13 | 19:11 | + 0 -
Nee, irma zonderboezem,en lekker wijf hebben gelijk aan hun(haar) kant.
Klaar!
CornholioNL | 17-11-13 | 19:15 |
( ik weet hoe ik de aandacht op mijn tegel moet vestigen hoor:-))
Ja ja en nu gewoon met zijn allen tegen één goed willend socialist. Durven jullie wel ?
gedachtespinsel | 17-11-13 | 19:14 | + 0 -
Ja, natuurlijk is het jammer dat alle noodhulp ook niet 100% op de goede plek komt. Maar deze mensen hebben nu wel acuut hulp nodig. Iemand moet dat blik bonen uit het vliegtuig gooien. En wel nu. Noodhulp is daarom het enige waar ik voor te porren ben, net als de PVV.
Verder geef ik uiteraard niet aan goede doelen.
@kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:09
Blijkbaar ingecalculeerde gevolgen van het klimaatbeleid: "VS tegen aparte regeling voor slachtoffers klimaatverandering"
www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/11...
lekker wijf | 17-11-13 | 19:18 | + 0 -
Ik verbaas me altijd over de grote haat van Greet en de zijnen tegen mensen in nood die wel wat geld kunnen gebruiken zoals nu. Dan denk ik altijd aan die miljoenen agenten en verplegers die hij van dat geld wil gaan betalen. Dom van mij hé ?
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:13 |
Gelukkig is jou grote kale leider wel heel open in de pers en in de kamer over het feit dat ie zijn vrouw en dochter in de steek gelaten heeft om zijn persvoorlichtster vol te kunnen blaffen...toch?
@Reinaert | 17-11-13 | 18:19
Wij kennen geen honger. Die mensen kenDen geen honger....
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:13 |
Ipv dit zoutloze bla bla verhaal te tikken had je ook geld over kunnen maken op giro 555!
En even heel eerlijk nou..... wat voor ' integer volk ' zit er dan wel in de kamer?
Want welke partij houdt vast aan zijn programma/beloftes van voor de verkiezingen?
Supermatthijs | 17-11-13 | 19:13 | + 0 -
Het onderwerp is hier de Filipijnen, niet Geert Wilders of Dion Graus. Hoe moeilijk is dat voor je? En nou, vort, vort, ga iets overmaken, hypocriet roeptoeterend linksmens. Enne, zit niet zo dom voor je uit te kijken als mensen je erop aanspreken.
@CornholioNL | 17-11-13 | 19:15
He, ik ben nog geen 40..
Dus de stempel ouwe viespeuk vind ik nog iets te denigrerend.
de grote Anti | 17-11-13 | 19:11 |
Lol, als de woorden "klaarkomen" en "vingeren" voorbij komen ben jij er als de kippen bij hè ouwe viespeuk... :-p
@lekker wijf | 17-11-13 | 19:06
Alsof bij reactief er niets aan de strijkstok blijft hangen? Er blijft altijd aan 'strijkstok' hangen het is maar niet hoe groot de strijkstok is! Staat los van het feit dat voorkomen beter is dan genezen lijkt me...
Zou jij onderdanig zijn @irma?
Je weet inmiddels wel wat over mij..
lekker wijf | 17-11-13 | 19:06 | + 1
Idd lui en dom houden deze mensen , en elk eigen initiatief afstraffen .
irma zonderboezem | 17-11-13 | 19:00 | + 3 -
Oké dan Irma, dus het is heel normaal je zwangere vrouw af te rossen en te dreigen haar tussen de ogen te schieten met als getuige je eigen vader ? En dan toch nog gewoon in de tweede kamer gaan zitten en dom voor je uit kijken als mensen je daarop aanspreken. En een kiezer bedrieg je niet door in de privé sfeer dingen te doen maar door een dag na de verkiezingen je standpunten één voor één te laten vallen zoals Geert deed.
@irma zonderboezem | 17-11-13 | 19:00
Die vrouwen hebben zeker allemaal 50 shades of grey gelezen.
@McPhart | 17-11-13 | 19:04
laten we wel wezen, Taiwan heeft een iets betere infrastructuur, stenen huizen; tyfoon en aardbeving proof en torenhoge reserves! Dat is appels met peren vergelijken!
Sociale relativiteitstheorie: www.independent.co.uk/voices/comment/w...
lekker wijf | 17-11-13 | 18:58 | + 1 -
Klopt, het kwam steeds even niet uit.
gedachtespinsel | 17-11-13 | 19:00 | + 0 -
Aha, op die manier. Helaas is de huidige 'gestructureerde' ontwikkelingshulp al decennia toe aan sanering. Van elk blok ijs is er net net 1 druppel over voor het de armen bereikt. Bovendien maakt het presidenten van dit soort landen lui - ze krijgen toch wel ontwikkelingshulpgeld (dat ze dan besteden aan hun privejets) dus waarom zouden ze iets doen aan onderwijs, ziekenzorg, infrastructuur etc. in hun land.
lekker wijf | 17-11-13 | 18:52 | + 2 -
Laat arme Matthijs toch, reageer niet, is het niet waard.
Waarom denk je dat supermattie nooit zijn pc heeft ingeleverd bij de kringloopwinkel en de opbrengst heft gegeven aan een goed doel? Deed ie dat maar! Dan ben je een goed mens mattie! Mensen worden echt, ja ECHT geholpen in de Filipijnen als je je pc inlevert, en ik ook.
irma zonderboezem | 17-11-13 | 19:00 |
Jammer dat ik maar 1x op het plusje kan drukken irma...you tell him girl!!!
gedachtespinsel | 17-11-13 | 19:01
Helemaal waar idd
@BelleDameSansMerci | 17-11-13 | 18:35
Daar heeft U gelijk in. Met aarbevingen is het overigens nog erger: die schaal is logaritmisch, dus een aardbeving van 6 is 100o heftig als de lullige 3 die in Groningen zelde tot nooit wordt gehaald.
.
Mijn punt is dat deze "ramp" nogal wordt opgeblazen (no pun intended). We hebben het hier over arme mensen die zich enkel gammele woningen kunnen veroorloven.
Die gaan dus massaal tegen de vlakte: ook bij een categorie 2 zou er niets meer overeind hebben gestaan.
Natuurlijk is het erg voor die mensen, maar dat is geen reden om alle registers open te trekken en er meteen het "veranderende klimaat"-etiket op te plakken.
.
Ja, er zijn zo'n 5.000 mensen omgekomen. Erg jammer, maar deze "superstorm" zul je tevergeefs tegenkomen in de "Top 100 aller tijden" waar het superstormen betreft. Het is gewoon een tyfoon (of hurricane, of orkaan, of hoe je het ook wil noemen) die heeft toegeslagen op de Filipijnen. Als dezelfde storm de Filipijnen had gemist en had toegeslagen op Taiwan was het niet langer dan 30 seconden in het nieuws gekomen op RTL en bij de NOS en dan was de kous afgeweest. Nu zijn er hele dorpen van krotwoningen verwoest en is het opeens een ramp en derhalve koren op de molen van klimaathisterici. Daar word ik misselijk van.
@Ouwe Zwitsal... | 17-11-13 | 18:58
klopt, maar hadden we het niet gehad waren we misschien nu nog soort van provincie van Rusland...
lekker wijf | 17-11-13 | 18:58 | + 0
Als je 10 euro door de wc spoelt komt het beter terecht.
Supermatthijs | 17-11-13 | 18:47 |
Kom nou zeg, ik ken legio vrouwen die klaarkomen van een paar fikse tikken. Waar hebben we het nou eigenlijk over?
Maar nuhh jij ziet alles weer lichtgetint! Die kale drol die zijn dochter de reclame campagne insleept ( bla bla, ik sta voor het gezin) om stemmen te krijgen voor zijn partij en vervolgens zijn persvoorlichtster gaat vingeren terwijl zijn wettelijke echtgenote de stamppot voor het gezin staat te koken. Dat mij. Beste is kiezersbedrog waar geert nog een puntje aan kan zuigen.?..... en dan heb ik het verdorie nog niet eens over het politieke gesol van dit crisis kabinet dat geen idee heeft ( of heeft gehad) om uit die crisis te komen. Maar ga jij maar fijn in je Spekman trui roepen dat we geld moeten geven aan ' het goede doel ( niet de band uiteraard)
Niks ervan supertje! Ik ben 8 uur per week vrijwilligster, en daar laat ik het bij.
@lekker wijf | 17-11-13 | 18:56
gestructureerde ontwikkelingshulp zorgt dat er minder slachtoffers vallen door bouwen van infrastructuur enz, dat noemen sommige mensen proactief. Achteraf als er poep aan de knikker is noemen ze reactief, want dan is het ziellugh ....
Trouwens, Supermatthijs, iets doet mij vermoeden dat jij zelf nog geen ene stuiver hebt overgemaakt naar giro 555. Dit geheel in de linkse hypocriete traditie van: do as I say, not as I do.
gedachtespinsel | 17-11-13 | 18:50
Dat van't Marshall-Plan was leuk idd... Alleen jammer dat de Sovjet-Unie beetje moeilijk deed en dat 'r gelijk een goed bodempie gelegd was voor de kouwe oorlog.
Maar een stenen huis op een terp is te moeilijk?
lekker wijf | 17-11-13 | 18:52 | + 1
Dan kunnen ze gewoon aankloppen bij het Vaticaan , dan is geld overmaken helemaal niet nodig.
gedachtespinsel | 17-11-13 | 18:53 | + 0 -
?
@CornholioNL | 17-11-13 | 18:53
mee eens! transparantie is vaak ver te zoeken....
@lekker wijf | 17-11-13 | 18:52
reactief in plaats van proactief.....
gedachtespinsel | 17-11-13 | 18:47 |
Eensch, domme tegel van ondergetekende...
Feit blijft wel dat veel hulporganisaties een loopje nemen met ons goede vertrouwen...
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:49
Word je er geil van om over de rug van de slachtoffers van dit natuurgeweld je plasje te doen over die geblondeerde gek?
Psychopaat.
Supermatthijs | 17-11-13 | 18:28 | + -10 -
Jij weet ook niks he. PVV is VOOR noodhulp bij dit soort rampen. Ik herhaal: de PVV is VOOR noodhulp. De reguliere ontwikkelingssamenwerking, dat is andere koek, dat is meer een incasseringsindustrie voor groenlinkse supermatthijzen...
Bovendien is meer dan 80% van de Filipijnen rooms-katholiek, vergeet dat ook niet. Harde werkers bovendien en goede mensen in het algemeen.
Kortom, dit in gedachten, plus het filmpje hierboven, dacht ik: sodemieter! en ik heb net toch even wat overgemaakt.
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:47
Misschien kan jouw partijprominent van een ronde geleden zijn gedeclareerde Ray-Ban zonnebril verkopen en de opbrengst als een ware betrokken socialist storten om zijn holle engagement te tonen.
@Piet van Schwaffelen | 17-11-13 | 18:45
niet veel, maar was wel prettig dat wij mochten en konden deelnemen aan Marshal plan, maar dat is vast te ver in het verleden......
Parsons | 17-11-13 | 18:43 | + 2 -
Hand gegraven en vrij moeilijk te achterhalen. Net als die extreem rechts gure linkjes van jou.
kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:39 | + 2 -
Dankbaar voor Marshal Help.
In de Filipijnen wordt geen deltawerk gebouwd voor paupers! Keihard moet iedereen zijn eigen boontjes doppen. Zo niet, woon je op een schiereiland aan het eind van een startbaan, en verzuip je bij de volgende typhoon, met familie erbij.
@CornholioNL | 17-11-13 | 18:44
voorspel jij even de volgende vulkaan uitbarsting, tsunami, aardbeving, tyfoon, modderstroom.... kun je nog rijk worden
irma zonderboezem | 17-11-13 | 18:42 | + 0 -
Geert is een sociaal psychopaat die niks geeft om de mensen in ons land maar alleen kijkt naar de peilingen en Dion mag graag een zwangere vrouw meppen en dat dan later glashard ontkennen. Kom op nou toch Irma, en dat zijn de mensen die ons moeten gaan vertellen dat alle geld naar ontwikkelingshulp niks opbrengt ?
Heel zielig allemaal. Dit gebeurt al >100.000 jaar. Maar waarom moet dit verbonden worden met de Nederlandse Staat, en Subsidie?
Ah ik weet het. In zo'n rampgeval moet je je ergens aan vast zien te maken dat de grond ingaat en iets hebben om door te ademen, een pvc buis bijvoorbeeld. Dan wachten tot het water wat rustiger wordt. Ook krijg je de zuigende werking als het water terugtrekt, dus nog even wachten tot je jezelf losmaakt.
kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:33 |
*aluhoedje alert*
Goede vraag, ik gok ook een gevalletje "arm volk dus wij geven geen fuck"...
De vraag die gesteld moet worden is: Wie spint hier garen bij ?
Alle hulporganisaties natuurlijk, die lopen weer lekker binnen...ze doen nooit iets vooraf...altijd achteraf.
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:28
Is dat zo? Bron?
kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:39
Eensch: NL heeft niet eens 't geld om de standaard gaten uit z'n eiguh wegdek te houden... Laat staan om de boel in de Filipijnen weer te gaan opzetten op dit moment.
@ kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:39 |
Ik ben helemaal van de structurele oplossingen, maar ik snap je punt niet helemaal.
Supermatthijs | 17-11-13 | 18:34 |
Onzin, Geert laat de blanke mens helemaal niet stikken, en Dion vecht als een leeuw voor dierenrechten.
Niet zo focking negatief supertje!
TeeJee | 17-11-13 | 18:39 | + 2 -
Tuurlijk, niks doen is altijd beter. Gewoon weigeren om dat beetje welvaart wat wij hier hebben te delen.
@Lewis | 17-11-13 | 18:34
Moralfags maken graag het vergelijk met alle hulp die Nederland in 1953 ontving vanuit de hele wereld.
Wij hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt, om vervolgens de Deltawerken te bouwen. Sinds 1953 is er dan ook geen "Filipijnse giro555"-actie nodig geweest om Nederlandse tsunami-slachtoffers te helpen.
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:34
Precies, want kritiek op (jouw) ongewelvallige meningen is altijd beter dan kritiek op baantjescarrousel-organisaties waar 50-75% aan de strijkstok blijft hangen.
Holy shidt, wat zou je daar tegen kunnen beginnen.
Alle survival-experts nu aan het woord :
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:34
Als we mensen in nood hadden willen helpen, hadden al die giro555-clubs voor 8 november hun vliegtuigen, schepen en Bentleys richting Filipijnen moeten sturen om daar mensen te evacueren. Niet achteraf huilie huilie doen.
McPhart | 17-11-13 | 18:20 | + 1
Misschien wel zo eerlijk om erbij zeggen dat een orkaan in de 4e categorie veel erger is dan die in de 3e categorie etc.
En het werkt ook nog eens cumulatief. Hoe zit het dan?
"Een orkaan van categorie 2, 3, 4 en 5 is respectievelijk 10, 50 100 en 250 maal zo verwoestend als een zwakke orkaan van categorie 1."
TeeJee | 17-11-13 | 18:32 | + 0 -
Tuurlijk, want waarom zou je niet mensen de moord laten stikken ? Stem PVV, stem Geert en Dion !
@ Sendis | 17-11-13 | 18:27
En dus? Laten creperen omdat we geen 'structurele oplossingen' kunnen bieden?
@CornholioNL | 17-11-13 | 18:30
Maar waarom hebben wij/heeft men dat niet gedaan?
Geld is blijkbaar geen probleem, daags na de ramp vlogen de miljoenen alweer over tafel. Zou het dan zijn wat "Flightless bird | 17-11-13 | 18:29" suggereert: "tyfoon ruimt lekker wat minderwaardig volk op"?
@Supermatthijs | 17-11-13 | 18:28
Laten we dan maar gauw de volgende directie-Bentley van de hulporganisaties gaan bekostigen. Geef mensen, geef!
@kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:25
Ik begrijp je punt maar in logistiek opzicht is het natuurlijk niet de meest ideale omgeving om je ding te doen: de infrastructuur en aanwezige middelen zijn niet toereikend dus meer dan improviseren is er niet bij.
Ik ben het van harte met je eens dat improviseren nog altijd beter zou zijn geweest dan achteraf huilie-huilie doen maar als ik de schade zie dan vrees ik met groten vreze dat ook geïmproviseerde maatregelen niet veel effect zouden hebben gehad.
kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:25 |
Het enige wat men had kunnen doen is zo veel mogelijk mensen daar evacueren, tegen de verwoesting doe je weinig in 4 dagen...
Verder eens met irma, ik geef ook niks...
*iets met strijkstok en plaats van bestemming*
Freddie Stobart | 17-11-13 | 18:28 | + 0
Allah .
Natuurlijk wonen deze mensen op risicogebied, erg laag gelegen en vlakke grond. Aan het eind van een landingsbaan die juist daar gebouwd is vanwege "vlakke grond" gek hè dat de armste mensen aan eind van de startbaan wonen. Gewoon realiteit in die landen, geen geld, verzuip dan maar op lage grond, tyfoon veegt wel schoon dat minderwaardig volk. Zo gaat dat.
Sprakeloos.
Het meest verbazende is nog wel dat ze allemaal in een god blijven geloven.
Maar Greet is heel erg tegen geld voor dit soort mensen dus...
Ik vrees dat er met het Giro 555 geld geen dijken en huizen volgens Europese standaards kunnen/zullen worden gebouwd, dus het wachten is op het volgende noodweer daar beneden en de volgende druppel op de gloeiende plaat actie die weer geen structurele oplossingen voor dergelijke rampen zal bieden.
Ja, maar bij ons wilden ze Zwarte Piet afpakken !
@Reinaert | 17-11-13 | 18:17
Op 2 november is de orkaan ontstaan en op 4 november werd het duidelijk dat het echt gevaarlijk werd. Pas 4 dagen later kwam de tyfoon aan land.
Wat had de wereld in die 4 dagen kunnen doen? Waarschijnlijk meer nuttige zaken dan in de afgelopen 9 dagen met bedelacties en "kijk-ons-eens-moreel-superieur-zijn" BN-ers op TV.
Maken ze daar huizen van karton ?
Is er ook een gironummer waarbij de hulp alleen voor christelijke Filipino's gaat?
Trieste beelden, maar ja, geen enkele ramp geeft vrolijke beelden met blije mensen.
Het zal wel vreselijk van me zijn, toch stort ik geen geld op 555.
Ik weet nog hoe het is gegaan met het Tsunami geld en Haïti potje.
Haat water it is.
En eh, zware golf! Bij 30 cm water met snelheidsmeter van 30 km per uur, blijf je niet op je benen staan. Hoe erg is dit?! Foto's before/aft spreken boekdelen.
Eens tijd voor HD foto's? Dan kan iedereen zien in detail wat er allemaal ligt tussen de overblijfselen, sorry, ik pas.
Deze zogenaamde superstorm was overigens slechts van de 4de categorie.
Op een schaal van 1 tot 5, maar toch.
dat ze na 57 tyfonen niet eens denken, kom laten we eens een dijk bouwen?
@Flightless bird | 17-11-13 | 18:16
Ik snap het hoe en waarom wel, het toont maar eens te meer aan hoe wanhopig de bevolking is. Gisteren zag ik ook beelden voorbij komen van heli's die hun handel gewoon op land afzetten maar dan wel op een manier dat de aanstormende menigte altijd te laat zou zijn om de heli te bespringen. Triest dat het zo moet, da's de teneur van hetgeen ik trachtte vast te stellen.
en vervolgens komen er weer kartonnendozen/bamboeklamboe onderkomens, kun je wachten op de volgende tyfoon. Structureel blijft het dweilen met de kraan open. Voor de beeldvorming even paar miljoen overmaken, en over 2 weken weer vergeten. Haiti, euh, was daar ook niet eens zoiets aan de hand? Heropbouw? Van wat? Ja van de duikscholen en vakantie oorden, in handen van wersterlingen, zucht.... oh ja, dat is waar ook, is ook ontwikkelingshulp.
CornholioNL | 17-11-13 | 18:16 |
Ja ik weet, ik ben geweldig.... oh @18:09 niet @18:12?
@kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:09
De schaal van een ramp als deze is niet te behappen als je niet ruim tevoren maatregelen kunt nemen. Dit voorkom je niet met een paar noodmaatregelen, was het maar waar!
Neemt echter inderdaad niet weg dat men op de Fillipijnen wel eens mag gaan denken over betere kustbeveiliging, dat ben ik absoluut met je eens. Alleen zal dat qua kostenplaatjes en bijbehorende corruptie aldaar wel weer geen optie zijn.
kapotte_stofzuiger | 17-11-13 | 18:09 |
Tegen deze verwoestende kracht helpen zelfs zandzakken of een dijk niet meer...kansloos die mensen.
Reinaert | 17-11-13 | 18:06 | + 0 -
Gedumpt dicht bij plek des onheils, veilig voor het strand, en niet op iemands kop gooit! Daarna kan je nog meer vluchten uitvoeren. "Landing Zone"
Holy fuck, dat is ff wat anders dan een golfslagbad.
Een Tsyphoonami dus. Echt indrukwekkend idd.
Die vloedgolf in het filmpje...teering :-(
Stiekem toch wel tevreden met ons klimaat hier...
@sjaakdeslinksesul | 17-11-13 | 18:11
Oh ja, behalve de moralfags natuurlijk ook de Groene Khmer die hier weer fijn een slaatje uit kan slaan.
Holy shit die tsunami, ziet er erger uit dan die beelden van de eerdere tsunamiramp
Klimaatverandering, schuld van De Mos!
Als het water het grootste probleem was, is het nog schandaliger dat de wereld niet van te voren heeft ingegrepen: duizenden zandzakken, Nederlandse dijkenbouwers die zo vanuit Indonesië noodmaatregelen hadden kunnen treffen, zwemvesten uitdelen etc. etc.
Nee, liever hebben we dat er eerst duizenden mensen (onnodig) doodgaan, om vervolgens een "rooftocht op moraalkudo's" te kunnen beginnen, want u geeft toch ook?
-weggejorist-
Op 40 is inderdaad wel indrukwekkend. De kracht en de snelheid waar mee het gaat. Heftig.
Droevig stemmende beelden.
Dat piloten hun lading moeten dumpen om niet bestormd te worden door een hongerende menigte zegt ook genoeg.
Als je moppert over het weer hier in NL dan heb je in ieder geval één troost: het kan altijd erger. Tering.
REAGEER OOK