Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hans Jansen - Volwassenen gezocht

hj.pngHet Iran van de Ayatollahs wil een kernmacht worden, maar er bestaat een internationale boycot die tot doel heeft dat te beletten. De regeringen die aan die boycot meedoen, overleggen regelmatig: zullen we streng zijn of kan het wat milder? Bij het laatste overleg daarover, eerste week van november in Genève, heeft Obama zijn vicepresident Kerry versoepeling van de boycot laten bepleiten. Het socialistische Frankrijk heeft als enige vastgehouden aan voortzetting van de boycot. Die duurt dan ook voort, want in dit soort internationaal boycotoverleg kan één regering de opheffing van een boycotmaatregel tegenhouden. Iran doet nu boos maar werkt ondertussen glimlachend verder aan de kernbom. Frankrijk, Iran, Amerika: een curieus drietal. Eerst Iran: Iran is er slecht aan toe. Het geboortecijfer is gezakt van 7 per vrouw in 1979 naar 1,7 nu. Dat voorspelt nare maatschappelijke veranderingen binnen één generatie en wijst erop dat de sfeer bij de mensen thuis niet zo gezellig is. Voor vreedzame energievoorziening heeft een land als Iran dat olie exporteert geen kernenergie nodig. In de plaats Arak heeft Iran een zwaarwaterfabriek staan die plutonium kan maken. Aan plutonium heb je weinig, behalve in kernwapens. Ayatollahs met plutoniumbommen in hun tabberd die geloven dat het eind van de wereld nabij is gekomen en die God een handje willen helpen om het eindtijdscenario versneld af te spelen? Met een paar knallen kunnen ze, in praktische zin, alle vraagstukken rond het Zionisme en de Euro oplossen – en Frankrijk is op dit moment nog de enige die dit tegenhoudt? Nu Frankrijk: Frankrijk heeft een bloeiende wapenhandel met de landen die zich door Iran bedreigd weten, Saoedi-Arabië voorop; en Frankrijk handelt in het belang van die klantenkring, wat alleen maar netjes is. De miljoenen moslims in Frankrijk zijn grotendeels Soennieten, wat als dat nog nodig was, de Franse omzichtigheid tegenover het Shi’itische Iran verklaart. Maar Amerika zelf dan? Daar is iets eigenaardigs mee aan de hand. Vanaf Eisenhower tot en met Bush, van WO2 tot Obama, heeft Amerika op wereldschaal orde gehouden en weten te voorkomen dat de internationale betrekkingen ontaardden in een bloedige ordeloze roofzuchtige bende. Daarbij zijn fouten en foutjes gemaakt, maar over het geheel genomen heeft Amerika door zijn speciale functie van oppermacht meer dan zestig jaar lang vooral voor vrede gezorgd. De leiders van andere landen en landjes kregen daardoor minder en minder de verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en zelfverdediging, en zijn zich steeds meer gaan gedragen als nonchalante pubers die niks kon overkomen, welke risico’s ze ook namen. Als het nodig was, zouden pa of de bovenmeester toch wel ingrijpen. En nu het grote nieuws: Amerika, althans Obama, heeft geen zin meer in die speciale functie van bovenmeester en veldwachter. Mogelijk vindt hij het te duur worden, mogelijk heeft–ie ideologische redenen. De Arabische landen hebben als eersten de gevolgen ervaren. Amerika heeft zijn oude bondgenoten daar, zoals Mubarak, laten vallen. Wie ook maar iets wist van het Midden-Oosten, verwachtte dat de sharia-fundamentalisten nu aan de macht zouden komen, en dat gebeurde inderdaad, maar, wat niemand voorzien had, na een jaar was die fundo-kermis over en greep het leger tot opluchting van de bevolking weer de macht. Veel leed, veel doden, weinig veranderd. Wel veel boosheid, vooral op Amerika dat weigert nog langer speciaal te zijn. Elke lokale krijgsheer in het Midden-Oosten wil op dit moment wel een gokje wagen dat hij (met hulp van Poetin?) de nieuwe landelijke dictator kan worden. Het zal dan ook nog wel even duren voordat Syrië of Libië aan wederopbouw toe zijn en hun eigen Vadertje Drees gevonden hebben. Het zou zo maar kunnen dat ook in Europa onder onze bekwame regeerders het idee post vat dat we, net als Israel, onze eigen broek moeten ophouden, en niet op verdere voogdij van Amerika/Obama kunnen rekenen. Obama blijkt nog niet eens in staat een ziekenfonds op te zetten. Kan hij wel als opperbevelhebber een vijand afweren? Wie weet. Westerse regeringen hebben onder Amerikaanse paraplu zich als pubers kunnen gedragen, maar moeten nu zien snel volwassen worden. Als leiders hebben we nu even geen oudere jongeren uit een sketch van Koot & Bie meer nodig, type Rutte, Samson, Pechtold of Barroso, maar volwassenen als Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij. Want als er geen supermacht meer is die op wereldschaal permanent de orde bewaart, zal er op korte termijn behoefte ontstaan aan volwassen bestuurders die tijdens een crisis bij machte zijn de maatregelen te bedenken, en er door te krijgen, die ertoe strekken dat lijf en have van de bevolking gedeeltelijk behouden blijven.

Reaguursels

Inloggen

Hans Jansen and his love for Israel, the same old shit again!

The world is pretty much sick and tired of Israel's constant whining about other nations' nuclear weapons now that we have confirmed Israel has a large nuclear arsenal and can actually take care of itself.

The world understands that Iran, which does not have nuclear weapons, has signed the nuclear non-proliferation treaty, and allows all IAEA inspections, is playing by the rules, while Israel, which has nuclear weapons, tried to sell clandestine nuclear weapons to South Africa, refuses to sign the nuclear non-proliferation treaty, and refuses all inspections, is not.

The world remembers that Israel insisted that Iraq was building nuclear weapons when they bombed the Iraqi power station at Osirak, then later when the US was planning the invasion. In both cases Israel was lying. Inspections of the wreckage at Osirak showed there was not bomb factory underneath is (as Israel has at Dimona), nor were any nuclear weapons found after the invasion of Iraq. Israel claimed Syria was building a nuclear weapon when they bombed a facility in Syrias. again there was never any proof of nefarious activity on the part of Syria. Israel is batting zero at finding clandestine nuclear weapons and the world has simply stopped listening to Israel's cries of "Wolf! Wolf! Wolf!" (Or in Netanyahu's case "Nuclear Duck.")

Israel's crimes through the decades have finally caught up with them. Lavon affair. Attacking the USS Liberty. Links to the attack on the USS Cole. The attack on the Mavi Marmara. CAST LEAD, and of course the Dancing Israels (later revealed to be Mossad) who were dancing and cheering as the World Trade Towers collapsed.

Personally I think the world is better off not always falling for Israel's hoaxes. But Israel is a dangerous country to cross as too many US politicians have already learned. If Obama will not give Netanyahu the wars Netanyahu wants, it is a given that Israel will cause something bad to happen to the President. At the very least, I expect see Israesl's loyal servants in Congress attempt an impeachment over the IRS scandal, to remove Obama and replace him with the far more compliant Biden, sometime after Jan 21 of next year, when Biden could legally run for President for an additional two terms. Worst case? Ignoring the recent confirmation that Arafat was poisoned, keep in mind that there is evidence that Israel took part in the assassination of John F. Kennedy, as Kennedy did not want Israel to acquire nuclear weapons.

But regardless of the details. Israel will do something to reverse this decline in her standing in the world. Israel has become too powerful placing these deceptions to quit easily. More fake terror attacks? Probably. Set off a nuke somewhere and blame Iran? Entirely possible.
But rest assured, Israel will do something, as Israel and Hans has always been and will always be a spoiled child that throws a tantrum at any refusal.

Donar_Thor | 17-11-13 | 18:41

bdn01 | 17-11-13 | 00:08 |
Propaganda denkbeelden zijn hardnekkig, en het is vervelend om van mening te moeten veranderen, helemaal als men dat jarenlang zo geloofd heeft. Maar de wapenwedloop had helemaal niets te maken met de val van de Sovjet-Unie. Onder Brezjnev was de economie reeds zo ver vervallen, dat het slechts een kwestie van tijd werd. Daarna volgden er in korte tijd drie commissarissen elkaar op, alledrie ziek zwak en misselijk. Toen alle hardliners dood waren, greep Gorbatsjov zijn kans, en kwam de Glasnost en Perestrojka.
.
Zoals een goed politicus betaamt, claimde Reagan de credits. De Star Wars bluf, niemand die daar intrapte, zeker niet op het hoogste niveau. en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Defens...
De VS had niet eens een ruimtestation
.
Maar de wapenwedloop heeft een select groepje in de VS Rusland en andere landen zeker geen windeieren gelegd. Genoeg om de media te betalen en de geschiedenis te herschrijven.
.
Wat de rest betreft, in Colombia is men inderdaad heel blij met Amerikaanse inminging: en.wikipedia.org/wiki/Colombian_confli...
Ook Panama heeft genoten van door Amerika aan de macht geholpen Noriega en de invasie. Net als al die andere landen waar extreem links aan de macht is omdat de bevolking de door de VS gesteunde dictators zat is.
Chili is de uitzondering die de regel bevestigt.

vansuyle.com | 17-11-13 | 16:23

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Hans!

Spittertje | 17-11-13 | 13:10

Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij, Daar zullen Bolkestein Buma en van der Staaij blij mee zijn.....

Hanz der Schwanz | 17-11-13 | 12:19

Die zgn Rotterdammert met al die moeilijke rare woorden op t eind is helemaal geen Rotterdammert want een ECHTE Rotterdammert komt uit principe niet in 's neerlands open lucht filmdecor

dani7902 | 17-11-13 | 11:54

Beetje jammer Hans van die laatste alinea. Wilders als een volwassene politicus kwalificeren is toch wel een beetje je stukje diskwalificeren. Hij speelt een rol in een veranderproces, maar een staatsman is het echt helemaal niet.

F#ckingAwesome | 17-11-13 | 10:03

De teneur van het verhaal van Jansen is,dat de USA van Obama zijn verantwoordelijkheid als grootmacht niet meer neemt.Tussen de regels lees je dat het Rusland van Poetin dat wel doet.Het hele gesjacher van de jaren 90 op de Balkan en de zg Arabische lente is gewoon mislukte wereldpolitiek.Poetin blijft echter stabiel en weet na een eeuw ervaring dat controle-freaks als Obama hun "val van de Berlijnse muur" niet ontlopen.De reden ? De schuldslavernij van het westen zal hen opbreken net als de USSR.Tenslotte gaat het om vrije beschikking van grondstoffen en dat betekent nu de hegemonie van Rusland

Dolphi | 17-11-13 | 09:38

De echte leiders waar Hans naar verlangt staan pas op tijdens een echte existentiele crisis.
De crisis maakt de sterke leider in plaats van dat deze de crisis oplost.
Pas als het water aan de lippen staat accepteert de rest dat hun eigenbelang opgeofferd wordt voor een groter doel.

Anijsblokje | 17-11-13 | 08:41

vanhetvarken | 16-11-13 | 16:53 |
Je blijft gewoon doorgaan met iedereen over een kam te scheren.
Dat IS ook lekker makkelijk.

gutgutgut | 17-11-13 | 02:35

vraagstaart | 16-11-13 | 11:39 | + 189 -
Interessant.. Bron?

M-Bozz | 17-11-13 | 00:40

@Vansuyle

De praktijken van de USA in Z-Amerika waren bepaald onfris, maar voor de veiligheidssituatie in W-Europa nauwelijks relevant.

Tourwens, ik kom nogal vaak in Z-Amerika. Het valt op: Hoe socialistischer, hoe armer en hoe corrupter met als hoogtepunt Venezuela. In de landen binnen de USA invloedssfeer gaat het i.h.a. een stuk beter. (Colombia, Chili, Panama).

bdn01 | 17-11-13 | 00:16

@Vansuyle,

Dream on boy. Het communisme viel nadat Reagan het finale duwtje gaf door te dreigen met Starwars (meesterlijke bluf!). Voor die tijd hebben de Russen zo enorm veel geld uit moeten geven om de wapenwedloop in de koude oorlog bij te houden dat dat hun uiteindelijk faillissement inluidde. Als de Amerikanen ze rustig hun gang hadden laten gaan hadden fellow-travellers zoals jij het hier uiteindelijk voor het zeggen gekregen, als vazalstaat van de USSR.

Dat het met het behoud van onze westerse belangen niet altijd zachtzinnig is toegegaan, jawel. Dat dat de nodige slachtoffers heeft gekost: inderdaad. Dat dat er uiteindelijk toe heeft geleid dat wij hier zo lekker vrijuit kunnen reaguren: ook inderdaad.

bdn01 | 17-11-13 | 00:08

beloont natuurlijk

vansuyle.com | 16-11-13 | 22:46

bdn01 | 16-11-13 | 17:07 | Communisme is een inherent instabiel systeem, dat improductiviteit en corruptie beloond en productiviteit en eerlijkheid afstraft. Daarom faalt het altijd.
.
Vietnam won de oorlog, en nam alsnog afstand van het communisme. In Cambodia, dat overigens geen banden had met Rusland, vielen er direct en indirect 2-3 miljoen doden. Wapenfeiten van de VS: het illigaal bombarderen van een neutraal land, er vielen meer bommmen op Cambodia dan op Duitsland in WW2. En het omverwerpen van de koning, waardoor de Rode Khmer aan de macht kwam. Daarna volgde nog een invasie/semi-bevrijding door Vietnam en een hongersnood terwijl de wereld toekeek.
.
Waar lag de winst? Zonder Amerikaanse inmenging was het communisme ook gevallen, zonder miljoenen doden. De enige die profiteerden, waaren zoals gebruikelijk de wapenleveranciers en de banken. Lees eens een keer en.wikipedia.org/wiki/War_is_a_racket en u zal de geschiedenis toch iets anders gaan bekijken.
.
De Syrische 'burgeroorlog' is een hoax. Als u dat nu nog niet doorheeft... Zoek het zelf maar eens op, de miljarden die via bondgenoten in Turkije, Jordanië, Qatar en Saudi Arabie naar deze jihad vloeien. Hangt wederom samen met de situatie in Iran, een land dat zoals gezegd al meer dan 50 jaar door de VS wordt aangevallen.
.
En Centraal-Amerika, bezoek het eerst maar eens. De vuile streken die de VS in haar achtertuin geleverd heeft zijn teveel om op te noemen. Gaarne uw roze bril afzetten.

vansuyle.com | 16-11-13 | 22:39

Ach de geschiedenis herhaald zich en herhaal zich:
Tussen de eerste en tweede wereldoorlog dacht men ook geen leger nodig te hebben. We hadden immers een verdrag, we waren neutraal en zouden neutraal blijven.
Dus lekker bezuinigen op defensie.
Intussen kwamen de Duitse vluchtelingen met honderdduizenden de grens over. Gelukkig voor hen net op tijd, maar waren ze maar meteen doorgereisd. Helaas met hen kwamen er vele Duitse spionnen, infiltranten en intriganten.
En onze lijders (geen taalfout) stonden verbaast te kijken hoe Nederland onder de voet werd gelopen en door de bombardementen op de knieën werd gedrukt.
En het zal weer gebeuren, nu niet ondanks nee dankzij Europa. Mark my words.

Olieboer | 16-11-13 | 22:32

@bdn01 Ik ben het daar ook mee eens. Alleen het ging mij om het onjuiste beeld van de VS als brenger & hoeder van vrede. Naast de 25 miljoen slachtoffers van de WO2 heeft het bewind van Stalin zelf naar schatting nog zo'n 30 miljoen slachtoffers geëist. Chroetsjov heeft dit na de dood van Stalin toegegeven en veroordeeld. Na Stalin wilde Chroetsjov de betrekkingen met het westen verbeteren, maar dit zou de wapenwedloop en dus de amerikaanse defensieindustrie niet ten goede komen. Daarom heeft vooral de VS de koude oorlog in stand gehouden. Daarnaast heeft de VS na WO2 alleen al in Korea en Vietnam zo'n 10 miljoen slachtoffers gemaakt, dus beide supermachtend hebben vuile handen. Maar nogmaals: de VS als mondiale vredesduif is echt een fabeltje.

Rudjen | 16-11-13 | 20:32

Zelf googelen:
www.google.nl/#q=wapenuitvoer+site:co...
Het heet officieel wapen "uitvoer" .. als het wapenhandel genoemd wordt gaat het over illegale uitvoer.
Deze string:
/#q=wapenuitvoer+site:consilium.europa.eu (na google.nl dus)aanpassen naar bv: /#q=remarks+Rompuy+Morsi+site:consilium.europa.eu
of na "site:" een andere web adres kan ook natuurlijk.
Veel plezier met graven .. let wel .. gebruik de juiste zoektermen.

SyntaxError | 16-11-13 | 18:42

@Rudjen,

Wat is erop tegen op de communisten het leven moeilijk te maken en ze economisch te vloeren? Meer dan 10 miljoen doden hebben ze op hun geweten, and counting (in Syrie b.v.) Dat daar grotemensenmachtspolitiek voor bedreven moet worden lijkt me geen probleem.

bdn01 | 16-11-13 | 18:36

@Methylfenidaat | 16-11-13 | 13:22 |
Bron?

potsenmakkert | 16-11-13 | 18:36

Al is Hans een vreemde eend in de bijt binnen GS, ik waardeer zijn stukken over het algemeen bijzonder.
Ik mis alleen wat bron info Hans. Doe er eens wat links bij de volgende keer. Liefst niet naar nieuwsberichten maar direct naar de website van de overheid oid.

SyntaxError | 16-11-13 | 18:18

De Tyfus wat een aanelkaar geknoopte bullshit en aannames weer van de SBS/In-holland Prof. Maar goed debieltjes en ongeletterden kun je van alles wijsmaken. Noem jezelf Imam of Prof en het gaat erin als zoete koek bij de volgelingetjes.

CumGranoSalis | 16-11-13 | 17:56

Het is tragisch om op straat of op je werk in problemen en conflicten te geraken doordat je je politieke mening hebt gegeven over een onderwerp - zeg Israël of de pvv - terwijl je tegelijkertijd geen invloed hebt op dat onderwerp. Je mening ventileren over politieke zaken waar je helemaal niets aan kunt doen, kan je al in de problemen brengen. Of je wordt geëxcommuniceerd, of bedreigd. Het is zinloos überhaupt een mening te hebben over iets waar je niks aan kunt veranderen, laat staan deze ten overstaan van andere mensen te uiten, met alle risico's vandien in deze hysterische tijd. Het wordt tijd afstand te nemen van de hysterie van politiek en actualiteit. De media maakt de mensen compleet gek. Tijd om weer met beide benen op de grond terecht te komen.

Van Duyvenbode | 16-11-13 | 17:55

Het is duidelijk dat de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Europa althans oorlog heeft voorkomen vanaf WO II, grootschalige oorlog dan hè. In andere delen van de wereld ligt deze balans wellicht anders. Moeilijk te beoordelen. Een wereld zonder VS als supermacht zal er uiteraard ook niet uitzien als een rozentuin. De mens is nu eenmaal een oorlogvoerend wezen.

Van Duyvenbode | 16-11-13 | 17:48

-weggejorist-

Rudjen | 16-11-13 | 17:37

Ja hoor de VS als brenger van vrede en houder van orde sinds WO2... Hans toch. Foei wat kortzichtig en opportuun ter onderbouwing van je pseudo intellectuele demagoog-betoog vol fouten en onwaarheden. De VS heeft de dreiging van de USSR en daarmee de koude oorlog zelf bedacht en in stand gehouden t/m de afwijzing van Reagan aan Gorbatsjov om een spaceprogramma dat niet bestond. Tear down this wall.Yeah right. Nadat ze de USSR in een oorlog in Afganistan lokten en deze met de mujaheddien in gang hielden om de reeds wankelende economie van de USSR definief de doodslag toe te brengen. "We will give the Russians their own Vietnam" zei Brezinsky toch? Daarnaast heeft de VS vanaf WO2 t/m heden zich eerder als imperialistisch roofdier opgedteld dan als brenger en hoeder van vrede. Onder het mom van communisme bestrijder en vredestichter heeft de VS juist talloze landen ten gronde gericht door oorlog te voeren en/of "VS vriendelijke" dictators in het zadel te helpen in landen die volgens hun doctrine onder het communistische juk dreigden te komen. Korea, Vietnam, Griekenland, Iran, Irak, Egypte, Congo, Nigaragua, Panama, Chili en ga nog maar even door. Ja beste Hans, het imperium van de VS van America zal geleidelijk gaan afbrokkelen ( & de geschiedenis leert ook dat dit waarschijnlijk niet zonder slag of stoot zal gaan) , maar dit zal eerder het gevolg zijn van de opkomst van China en Rusland en de eigen interne problematiek van de VS. Europa zal nooit in die rol gaan aansliiten. Het is waarschijnlijker dat de EU zich zal blijven conformeren aan de heersende wereldmachtelite dan zelf aan de touwtjes te gaan trekken. Daar is de EU simpelweg te verdeeld en te afhankelijk voor en inderdaad nog niet volwassen genoeg om als een federale eenheid een blok te vormen.

Rudjen | 16-11-13 | 17:30

Sinds nu jaren stel ik mij vragen rond het doet hem het doet hem het niet spelletje rond de iraanse bom, en ik denk daarbij steeds vaker dat het ze er precies om te doen is dat het die bommen kan ontwikkelen. Het hele midden-oosten herleiden tot een post-apocalyptische woestenij is overigens een schitterend idee: alle onzin is decennialang van de baan, én de westerse staten kunnen hun mossels massaal exporteren voor de wederopbouw: twee vliegen in één klap.

Tricephalus | 16-11-13 | 17:08

@ Vansuyle,

Die Vietnamezen en Cambodjanen zijn omgekomen doordat Rusland ten tijde van de koude oorlog zijn invloed in ZO Azie uit wenste te breiden, en de US reactie daarop.
Syriers komen om omdat een Russische marionet (Assad) niet in staat is gebleken op een nette wijze de etnische tegenstellingen in zijn land te kanaliseren. De US invloed aldaar is vrijwel nihil.
De overgebleven Centraal Amerikaanse regimes zijn nu vrijwel allemaal "socialistisch", waardoor het er nog veel slechter gaat dan tevoren (Alleen in Colombia en Chili gaat het de goede kant op, maar dat komt dan ook door de US invloed en werkelijke democratisering)

Natuurlijk zijn de USA geen lieverdjes, maar dat moet je ook niet van een wereldmacht verwachten. Maar al te vaak moet je je dan realiseren: They're idiots, but they're at least OUR idiots, als je tenminste je invloedssfeer wil behouden.

Nu wil het geval dat de Iranezen niet "our idiots" zijn, en daar zullen ze tzt zeer waarschijnlijk voor bloeden.

bdn01 | 16-11-13 | 17:07

Kale Imero | 16-11-13 | 16:20
Uiteraard is er een verschil tussen de bevolking en hun elite. Maar in de grote boze mensen wereld maakt het erg weinig uit, of die eventueel bommen gooiende Iraanse regering nou wel of niet grote steun onder de eigen bevolking geniet.

Die van dat eerst die bom testen, vind ik wel een goeie. Stel ze hebben een atoom bom, waarom die dan niet op Israëlisch grondgebied testen, doet ie het, feest, doet ie het niet, ontken je iedere betrokkenheid. De Israelies kunnen en zullen geen enkel risico nemen.

Wen er maar aan, niemand vertrouwt moslims (ook moslims zelf niet) met bommen, laat staan kernbommen. Dat is discriminatie, ik weet het, maar wen er maar aan.

vanhetvarken | 16-11-13 | 16:53

De huidige 'toestand van de wereld' samenvattend :

we zijn weer 100 jaar terug in de tijd.

nemeton | 16-11-13 | 16:36

@vanhetvarken | 16-11-13 | 16:10
"Idioten die met kamikaze tactieken werken" De Iranezen? Echt niet. Ze willen erkenning en respect. Iedereen loopt ze te dissen. Ja, ze zijn moslims; ja, de ayatollahs zijn gek, maar de rest van de bevolking niet. Hoe kan je nou niet met dit land gaan praten als ze zelf aangeven dat ze willen onderhandelen. Die lijpe Ahmanedinejad is weg. Rouhani is nog linker, maar weet wel hoe laat het is. Denken mensen nou dat als Iran een kernbom test doen dat er geen consequenties zullen zijn? Ze gaan echt geen bom bouwen voor dat ze die testen. De Isrealies moeten een beetje dimmen.

Kale Imero | 16-11-13 | 16:20

-weggejorist-

Ahasveros | 16-11-13 | 16:16

@vansuyle.com
Deels met u eens:
Dat Amerika 50 jaar voor vrede zorgt, is beslist te betwijfelen. Uw opsommingen zijn veelzeggend.
-
VS zou er wellicht goed aan doen om zich op politiek en sociaal vlak mbt de rest van de wereld, isolationisme te kiezen.
Ben het eens met HJ dat door dit gepamper de EU leiders idd een stel pubertjes zijn geworden die (no matter HOW they fuck up) toch overal mee wegkomen.
Inderdaad tijd dat onze leiders (beter gezegd: degenen wie wij een mandaat hebben afgegeven ons op het Wereldtoneel te vertegenwoordigen) doortastend optreden.

Sublieme zin van u!
'Het is veel nuttiger om je te richten op zaken die je wel beïnvloeden kunt, zoals je relaties, je beroep, de straat en de buurt waar je woont.'

Echter, een regering moet er OOK te zijn.
Maar zij behoort geen 'macht' te hebben.
Wél een mandaat.

Ahasveros | 16-11-13 | 16:16

Ik hoop echt voor hem dat hij zich van de domme houdt over bepaalde zaken om niet onwetenschappelijk over te komen en zijn eigen hachje te redden, want zijn oogkleppen zijn van ongeëvenaarde kwaliteit.

Lord Flashheart | 16-11-13 | 16:14

Helemaal eens weer.
Maar vreest dat als die schriele neo-liberale schandknaap Rutte weer begint te pruttelen over HRA, dat dit verloren volk gewoon weer op zijn bestaande plaaggeesten stemt.

oplichter | 16-11-13 | 16:12

geomario | 16-11-13 | 15:10
Beetje olie ruilen voor dat kleine beetje kern materiaal, dat voor vreedzame doeleinden nodig is, is bevreemdender wijs geen optie.

Het loopt als een eend, het zwemt als een eend, hey fok het is een eend.

Iran kan gewoon geen andere reden hebben voor hun kern industrie. En zelfs het kleinste risico op kernwapens in het Midden Oosten is al reden genoeg oorlog te voeren om dat te voorkomen. Idioten die met kamikaze tactieken werken ga je niet aan nog grotere bommen helpen.

vanhetvarken | 16-11-13 | 16:10

Ik ben het deze keer niet eens met Mr. Jansen.

Ongeacht of Iran bezig is om een a-bom te bouwen is het hoogtste tijd om met Iran te praten/onderhandelen. Er zijn al vele jaren geen toplevel gesprekken tussen het Westen en Iran. Met Iran kan er onderhandelt worden. Ze zijn gehaaide gasten, je moet erg oppassen, maar er valt wel mee te dealen.

Saudi wil liever niet dat (sommige) sancties komen te vervallen en/of dat Iran weer olie kan exporteren op grotere schaal. Dat zal de olieprijs gaan drukken. Willen ze niet. Stel dat Iran de eisen van de P5+1 inwilligen en dat sommige sancties on hold worden gezet. Iran heeft al nieuwe conventies getekent met het IAEA. Stel dat er inspecteurs komen die geen a-bom activititeiten vinden? Staan ze mooi voor lul. Kan je nagaan wat er met de oliemarkt gebeurt als Iran weer aan het SWIFT systeem weer mag meedoen?

Olieverkopen aan China gaan de lucht in. Resultaat? Olieprijs gaat kelderen. Wil Saudi niet. Plotseling krijgt het Westen een mogekijkheid om Iran te laten helpen om in Syrie iets te doen. Irak zou kunnen stabiliseren. Meer olie uit Irak EN Iran? Wie gaat er flippen? Juist, alle andere OPEC landen. Daarbij heeft Iran niet de rafinagecapaciteit om genoeg benzine en diesel te maken. Mr. Jansen noemt deze keer niet het hele verhaal. Als er een goeie deal met Iran kan gemaakt worden heeft dat alleen maar voordelen. Mochten ze alsnog een bom maken en afvuren, zijn ze alsnog de pieneut. Grote BOEM, groeten van Netayahu.

Kale Imero | 16-11-13 | 16:06

Hans Jansen heeft helaas niet veel kaas gegegeten van wereldpolitiek. Wat een berg fouten, waar zal ik beginnen?
.
De VS is al 50 jaar in oorlog met Iran. In 1959 bracht de VS de Shah van Iran terug aan de macht ten koste van een democratisch gekozen regering die de olievelden wilde nationaliseren. De Shah voerde 20 jaar lang een terreurbewind met martelbrigades en het uit de weg ruimen van dissidenten. Daar maakte de (helaas islamitische) revolutie in 1979 een einde aan. De gijzelingscrisis hield hier natuurlijk direct verband mee. Amerika steunde vervolgens hun bondgenoot Sadam Houssein in een bloederige oorlog die meer dan 10 jaar duurde en aan een miljoen mensen het leven kostte, waarin Sadam onder andere in Duitsland gemaakt gifgas gebruikte tegen Iran en de Koerden.
.
De VS wast haar handen in onschuld, waren dit de 'volwassen leiders' waarover Hans Jansen het heeft? Is dit voor vrede zorgen? Hoe logisch is het, dat de regering van Iran, ongeacht waar zij ideologisch staat, graag kernwapens wil?
.
Die opmerking dat Amerika voor vrede heeft gezorgd doet mijn bloed koken. Leg dat maar eens uit aan de miljoenen Afrikanen, Vietnamezen, Cambodianen, Indonesiërs, Arabieren, Perzen, Centraal Amerikanen, nu Syriers etc die gestorven zijn door Amerikaanse inmengen. Wat een kinderlijk eenvoudig wereldbeeld moet de heer Jansen hebben.
Bij geen enkele oorlog speelden er geheime belangen zeker, en als de VS niet zich had verzet waren we allemaal communistisch geworden. Tuurlijk Hans, het communisme is gewoon uit zichzelf gevallen, wat geheel in de lijn der verwachting ligt van een improductief systeem. Zie bijvoorbeeld Venezuela dat momenteel uit zichzelf implodeert, zonder hulp, zonder inmenging, zonder zogenaamde rebellen die gesteund worden door een buitenlandse mogendheid.
.
Politici zijn koelbloedige moordenaars, en het is alleen te danken aan een sterke grondwet die beperkingen oplegt aan het zooitje halve garen op capital hill dat de VS nog zolang zo welvarend, machtig en relatief vreedzaam was.
.
Ik kan de reactie van Van Duyvenbode | 16-11-13 | 13:18 | niet vaak genoeg onderschrijven: de gewone burger heeft nauwelijks invloed op de top. Sterker nog, zelfs de mensen aan de top hebben nauwelijks invloed op elkaar, het is een komen en gaan van egomanische mafkezen. Het is veel nuttiger om je te richten op zaken die je wel beinvloeden kunt, zoals je relaties, je beroep, de straat en de buurt waar je woont. Wanneer mensen stoppen met hun macht over te dragen aan leiders, maken we pas echt een stap vooruit. Hans Jansen,het is uw denkwijze die (religieuze) dwazen hun macht geeft.

vansuyle.com | 16-11-13 | 15:51

@Gutgutgut

Plutoniumbommem bestaan wel degelijk. Iedere moderne kernbom is van het plutonium-type. Lichter, handzamer en meer "boom for your buck".

Welbeschouwd bestaat de H-bom niet maar moet je spreken van een thermonucleaire bom. In een thermonucleaire bom zit een plutoniumbom als ontsteker en daaromheen een schil van tritium (een waterstofisotoop met 2 neutronen in de kern) om een thermonucleaire reactie in uraan-235 te ontketenen.
Bij de splijting van uraan235 komt namelijk veel meer energie vrij dan bij de fusie van waterstof (en tritium of deuterium). De "waterstofbom" is een marketingterm om te verhullen dat een thermonucleaire bom eigenlijk een heel smerige uraniumbom is met turbo-boost en vermogensverdriedubbelaar. Dit geweldige idee is ooit door de heren Teller en Ulam bedacht en verder ontwikkeld en verfijnd.

Om op nucleair vlak in de eredivisie mee te spelen heb je o.a. verrijkt uranium, plutonium, piepschuim en speciale gasontladingsbuizen voor de primaire ontsteking nodig. Met de verkrijging daarvan is Iran erg druk. Ik voel wel iets met die Fransen mee dat we het de Iranezen daarbij zo moeilijk mogelijk moeten maken. Dat de Iraanse goedwillende burgerij daaronder lijdt, soit, er is een groter belang gediend.

Overigens maakt dhr. Jansen zijn verhaal aanzienlijk zwakker door een paar randfiguren als Wilders en Le Pen als "volwassen" te betitelen.

bdn01 | 16-11-13 | 15:50

taxhond | 16-11-13 | 14:59 | + 0 -
Goed voor de laatste keer. In een installatie waar ik zwaar water kan maken, kan ik ook tritium maken. Erger nog, ik maak het meestal onbedoeld erbij. Zwaar water, deuterium en tritium zijn alle drie alleen maar waterstofatomen met extra neutronen in de kern. Neutronen die je gewoon van een afstandje er tegenaan kan schieten. Is echt geen kont aan. Ergo, als Iran de ene kan maken, dan ook de andere twee.

Om van ²H₂O netjes ²H₂ hoef ik maar een batterijtje te pakken en elektrolyse te doen. Iets wat ik al deed voordat ik ging puberen. Of ik nu ³H of ²H in mijn kernbom doe, het heeft beide hetzelfde effect. Vandaar dat het dus niet interessant is welke van de drie Iran beweert te produceren.

Methylfenidaat | 16-11-13 | 13:47 | + 1 -
Goed, we zijn gewent op voor 10 dollar een drum olie uit de grond te laten spuiten, die tijd is voorbij. Dit betekend dat we straks bijvoorbeeld niet meer in Nederland tomaten gaan kweken met een persoonlijke gasleiding uit Groningen om de boel continu te stoken. Als gas duur genoeg wordt zijn tomaten uit Marokko veel goedkoper.

De alternatieven die je noemt zijn leuk, maar de vorderingen gaan niet snel genoeg om een geruisloze overstap te maken. Als iedere wereld burger dezelfde hoeveelheid energie gaat gebruiken als een Amerikaan of Europeaan nu, maken we ook de berg radioactief erts op. Ook die voorraad is eindig en dus geen oplossing.

Qua kernfusie wordt de eerste gewoon gebouwd, een prototype die bij eerste gebruik nu al goedkoper is dan de huidige markt. www.iter.org/ Een factor tien kleiner staat in Engeland een proof of concept versie, dus het is een kwestie van tijd dat die gaat werken.

Ik snap dat het heel leuk is om Your Wrong te roepen, maar kom dan eerst eens met feiten en bronnen.

geomario | 16-11-13 | 15:10 | + 0 -
Iran weet gewoon dat als ze eenmaal een werkend kernwapen hebben, ze pas een periode van eeuwen achter zich laten waarin om de paar decennia al hun dure technische installaties worden gesloopt. Je gooit nu eenmaal wel een bom op een raffinaderij en niet op een kerncentrale. Ook kan je vrij low tech een berg plutonium inzetten als dirty bom, dus je hoeft er geeneens een echte bom mee te kunnen maken.

Net zoals Pakistan kan je als land een eind maken aan boycots, afpersing en achterstelling zodra je je eigen kernbom hebt. Pas als landen elkaar normaal gaan behandelen verdwijnt de drang tot proliferatie.

Feynman | 16-11-13 | 15:49

daniel37 | 16-11-13 | 14:51
Sommige reaguurders blaten geheel ongefundeerd, u spant de kroon.

vanhetvarken | 16-11-13 | 15:24

@Feynman | 16-11-13 | 12:51 |

Ik vindt het plutoniumverhaal ook een beetje dubieus. Dat je het uit kernafval haalt snap ik wel, maar om het te produceren speciaal voor kernenergie is nergens voor nodig, daarvoor heb je aan licht verrijkt uranium genoeg. En naast kernenergie en -bommen heeft het vrij weinig praktische toepassingen. Het enige wat ik kan bedenken is als een zogenaamde Radioisotope heater unit in ruimtesondes. En ik twijfel sterk dat Iran binnenkort een sonde naar Mars of verder gaat lanceren. Zwaar water heeft daarintegen wel meerdere toepassingen oa. ook in de medische wereld, dus daar zou ik nog in kunnen komen dat ze dat willen produceren voor vredige doeleinden.

geomario | 16-11-13 | 15:10

@Hans Jansen
Als ik mij niet danig vergis, dan wil de heer Wilders ook flink bezuinigen op Nederlands' internationale machtsmiddelen. Allemaal. Dat getuigt mijns inziens nou niet echt van volwassen gedrag. Niet jegens de wereldgemeenschap, niet jegens Europa en niet jegens Nederland.
Wilders (en trouwens ook Fortuyn) lijkt te veel op Johan de Witt. En we weten allemaal waar dat in 1672 toe heeft geleid.

Chiant | 16-11-13 | 15:02

@Feynman | 16-11-13 | 12:51

Waarom heeft tritium dan ³H als formule terwijl ²H₂O zwaar water is ? Kortom, tritium is niet hetzelfde als zwaar water.

Maar even los daarvan, Hans Jansen heeft wel een punt aangaande de overdosis aan politici maar het chronisch tekort aan staatslieden. Wie hij echter aan politieke zwaargewichten opsomt is daarentegen op zijn zachtst gezegd toch wel voor discussie vatbaar. De laatste excellentie die we in dit land hadden, één van de weinigen met echt internationaal politiek aanzien, was wat mij betreft Joseph Luns.

taxhond | 16-11-13 | 14:59

Het snel teruglopen van geboortecijfers voorspelt idd nare maatschappelijke gevolgen (denk aan vergrijzing), al is het wel een wenselijk ideaal op de lange termijn.

hellothere | 16-11-13 | 14:51

"Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij". Daarvan is er letterlijk maar één intellectueel volwassen. Twee zijn godsdienstwaanzinnig en daarmee per definitie onvolwassen. (Hoe haal je het in je knar om zulke lieden 'volwassen' te noemen.) Eén is een mislukte clown die alleen maar vanwege zijn showgehalte aandacht krijgt; een loopt liever weg voor beslissingen en de laatste laat een bekend antisemiet en vrouwenmepper met rust want familie en netjes katholiek in plaats van islamitisch. Héél volwassen allemaal. Met zulke leiders en visionairen kunnen we het volste vertrouwen hebben in de toekomst waarin Iran zijn plaats als olieleverend schoothondje voor het Westen weer genoegzaam zal innemen.

daniel37 | 16-11-13 | 14:51

@Einde van de Domheid | 16-11-13 | 11:34
"Het Iran vd ayatollah's" is een uitstekende benaming. Sluit niet uit dat er hele lieve mensen in Iran kunnen wonen, maar het doet nu zoals de ayatollah's zeggen. Ergo: Het Iran vd ayatollah's

kees1960 | 16-11-13 | 14:41

pluk-87 | 16-11-13 | 14:20 |
Goed punt. Soennieten zijn nooit voorzichtig zijn met sjiieten, integendeel.
Arabist, leg eens uit.

gutgutgut | 16-11-13 | 14:29

@hfakker | 16-11-13 | 13:50 Met "dat zijn wij niet" bedoelde ik dat wij geen machthebbers zijn. Eerder afhankelijk van o.a. de door jou genoemde partijen, wat ons inderdaad tot "schoothondjes" zou kunnen maken maar ik prefereer "slaven".

The Matrix geeft denk ik aardig weer wat wij geworden zijn: levend in een illusie van vrijheid, maar in feite uitgebuit.

vraagstaart | 16-11-13 | 14:26

De miljoenen moslims in Frankrijk zijn grotendeels Soennieten, wat als dat nog nodig was, de Franse omzichtigheid tegenover het Shi’itische Iran verklaart.
.
Waarom zou het feit dat er in Frankrijk veel Soennieten zijn, verklaren dat Frankrijk voorzichtig is met Iran?

pluk-87 | 16-11-13 | 14:20

reageerbuis | 16-11-13 | 14:09 | +
Lol!! *hoofd schudt*

Mark Smith | 16-11-13 | 14:17

-weggejorist-

abu | 16-11-13 | 14:13

raniërs zijn hele gewone lieve mensen, net als wij
Einde van de Domheid | 16-11-13 | 11:34
Ow ja? Dan heb ik de stenigingen gemist in Nederland als wij net zo lief zijn als die lui...

Moonwarrior | 16-11-13 | 14:10

@Mark Smith | 16-11-13 | 11:37
Wat lul je nu weer stom uit je nek. De Amerikanen zijn helemaal niet meer afhankelijk van de arabieren. En zolang 80% van de wereldbevolking nog niet eens weet dat een euro ook een betaalmiddel is, wordt datzelfde europa met dank aan de landen onder brussel, in de toekomst een werelddeel dat ondersteund moet worden door China of India.

reageerbuis | 16-11-13 | 14:09

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/558615_600722489983219_1300191815_n.png

Methylfenidaat | 16-11-13 | 14:05

Moslim moe.

newray | 16-11-13 | 13:52

@vraagstaart | 16-11-13 | 11:33
Dat zijn wij niet want...? Jij gebruikt geen Apple/OS/iPhone/Windows/Goodle/Adroid/Coca-Cola/MacDonalds/MTV/US-entertainment-Muziek/.....?

hfakker | 16-11-13 | 13:50

@Feynman | 16-11-13 | 11:59
"Naarmate energie langzaam schaarser, onbetrouwbaarder en duurder wordt, is onze energie intensieve manier van leven niet meer economisch haalbaar."
.
Wrong! Er is MEER dan genoeg energie, maar er wordt te weinig ontwikkeld en zelfs tegen gewerkt, Met name Fusie en thorium, tegen gewerkt door de olie industrie, uranium markt, en linkse groene boom knuffelaars.
.
Doe ook wat minder geld aan wapens en meer aan ruimtevaart, daar is nog meer energie te halen.

Methylfenidaat | 16-11-13 | 13:47

De media kunnen lekker geld verdienen met het oeverloos roeptoeteren over Iran. Het publiek kijkt en luistert verontrust, misschien. Maar op het moment suprême, wanneer de atoomraketten richting de Europese hoofdsteden worden gelanceerd, zal er een algehele mediastilte zijn en de massa op straat zal nooit meer te weten komen wat hen zo plotseling fataal is geworden.

*hiermee bedoel ik overigens niet te zeggen dat Iran daadwerkelijk een A-bom ontwikkelt. bovendien maakt het ook helemaal niet uit wat ik hier wel of niet over zeg*

Van Duyvenbode | 16-11-13 | 13:47

Steeds meer wordt het me duidelijk dat je geen enkele invloed hebt op de politiek. En dat de media geld verdienen met "verslag doen" van (inter)nationale gebeurtenissen en dat zij er belang bij hebben dat je blijft kijken (Don't go away, blijf lusiteren!) Er staat inderdaad wat op het spel als we het hebben over Iran bijvoorbeeld, en daarom nemen mensen er kennis van. Maar tegelijkertijd heb je er geen enkele zeggenschap over, als gewone man. Hans Jansen kan wel zeggen: volwassenen gezocht. Maar ook voor deze huiscolumnist geldt dat hij niets in de melk heeft te brokkelen (zoals wij bijna allemaal). Hij brengt het alsof de volwassen politici bij hem persoonlijk komen solliciteren. Dit suggereert een positie van macht van Hans, maar die er in werkelijkheid natuurlijk helemaal niet is. Grappig is het wel om te lezen. Meer dan een loos gebaar is het uiteraard niet, wat evenzo geldt voor alle plempsels van alle reaguurder hier bij elkaar.

Van Duyvenbode | 16-11-13 | 13:32

"Obama blijkt nog niet eens in staat een ziekenfonds op te zetten."
Heerlijk sarcasme!

Hirsch Ballast | 16-11-13 | 13:32

@rara | 16-11-13 | 11:46
Hoe vaak moet nog gezegd worden dat die auto een hoax is?

Methylfenidaat | 16-11-13 | 13:22

Je hebt helemaal geen enkele invloed op dit soort zaken. En je hebt er ook geen echt inzicht in. Want als gewone boerelul ben je aangewezen op de media, en dat zijn allemaal propaganda-kanalen. Dus samengevat heb je op zaken als de vermeende atoombom van Iran:

- geen kennis of inzicht, of gebrek daaraan
- geen invloed, of verwaarloosbaar

Dus ondanks de media-dekking en de verkiezingen is er voor de gewone burger weinig veranderd sinds de laatste IJstijd. De machten op aarde gaan hun gang terwijl de burger slechts kan toezien en afwachten op wat er gebeuren gaat. Deze conditio humana gaat ook nooit veranderen. Dus je kunt je beter concentreren op dingen waar je echt iets aan kunt doen, zoals werken aan je relatie, of je bekwamen in je beroep. De media suggeren dat de kijkbuisburgers invloed kunnen uitoefenen, anders zou niemand er nog langer naar kijken of kennisnemen.

Van Duyvenbode | 16-11-13 | 13:18

Kaas de Vies | 16-11-13 | 12:47 | + 2 -
+1 voor "Volgens mij zit er een scheet dwars, in je hoofd"

Mark Smith | 16-11-13 | 13:16

@Bakito | 16-11-13 | 12:59 | + 2 -
Volgens mij heb jij al heerlijk aan die uraniumpillen zitten knagen vanochtend.

Kaas de Vies | 16-11-13 | 13:15

Goed begin van het weekend met Hans Jansen. Het is wachten op een kernoorlog daar in het midden oosten.

Gewinflipt | 16-11-13 | 13:14

@duitse herder | 16-11-13 | 12:38

Als mensen worden geconfronteerd met slechte vooruitzichten zullen ze wachten met het nemen van kinderen. Hoge belastingen, oftewel of kinderen binnen het financiële plaatje passen, zeggen weinig.

In Nederland zitten we ongeveer op het europees gemiddelde qua aantal kinderen per gezin:

www.nationaalkompas.nl...
BenBinnen | 16-11-13 | 12:50 | + 0 -
.
Helaas voor mij lees je mijn uiteenzetting niet goed.

duitse herder | 16-11-13 | 13:14

We hebben volwassenen nodig als Wilders? Proest!!! Briljanje analyse Hans, en die van de demografische transitie snap je ook niet helemaal, even beter je interdisciplinaire huiswerk doen!

Brimstich | 16-11-13 | 13:08

Slecht stuk. Teveel fouten. Next.

gutgutgut | 16-11-13 | 13:06

EU =GEO politiek: Land Grabbing
www.welt.de/regionales/hamburg/article...

de Duitse politiek verkoopt Duitslands Bossen en akkerland aan buitenlandse investeerders China, Us en Arabië. deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/20...

Poker um deutsche Äcker
Böden werden zu Spekulationsobjekten

De perverse Wolfgang Schäuble: - Privatisierung der Wälder wird uns (die EU) retten!
"Eine Möglichkeit die ich hab prüfen lassen ist die Privatisierung des deutschen Waldes. Sogar China muss sich daran beteiligen können, damit wir an ihre riesigen Geldreserven kommen,"

"Wir überlegen uns sogar nutzlose Grasflächen und die sogar Luft zu privatisieren," meinte Schäuble.
Lucht privatisering:
Er erklärte, dazu wurde bereits eine Arbeitsgruppe zusammengestellt, bestehend aus Beamten des Finanz- und Umweltministeriums, welche die Umsetzung der radikalen neuen Idee prüfen.
alles-schallundrauch.blogspot.de/2012/...

De Duitse politiek zet alle groot bedrijven in de uitverkoop
www.welt.de/finanzen/article116059598/...
enz. enz. Europa in de uitverkoop
Als de burgers van Europa niet willen assimileren doen we via de uitverkoop van hun hebben werk en eten en drinken en houden!

boze europaburger | 16-11-13 | 13:05

lekker wijf | 16-11-13 | 13:00 | + 0 -
Wederom een reden om moslims niet over een kam te scheren of de absurde stelling dat de hele islamitische wereld een groot homogeen complot is tegen alcoholisten als Pat Fricondell en Kaas de Vies.

Bakito | 16-11-13 | 13:04

Hans Jansen's redeneerstijl is zoals zijn achternaam, nietszeggend, zonder diepgang en algemeen. Vandaar dat veel reaguurders zo dol op hem zijn.

De heren die Jansen noemt als oplossing zijn juist de heren die het denken voorstaan dat het Westen in de problemen heeft gebracht, namelijk het uitoefenen van de onrechtvaardige macht. En Einstein indachtig kun je een probleem niet oplossen waar het ontstaan is. Ergo: Hans Jansen snapt er geen pepernoot van.

De voornaamste hiaat in zijn verhaal betreft dus het analyseren van de geopolitieke consequenties van het historisch niet-nemen van de morele verantwoordelijkheid die bij de oppermacht van het westen hoort zoals zwarte piet bij Sinterklaas hoort.

Waar culturele superioriteit faalt zal het vervangen worden en dat is het verdiende lot van het westen. Leve de wet van de remmende morele voorsprong op de macht. Amen.

Bakito | 16-11-13 | 13:01

Bakito | 16-11-13 | 12:16 | + -5 -
Die Iraniers waar jij het over hebt zijn geen hoofddoekdragende allahu-akbar-types. De meeste gevluchte Iraniers schijten op Allah en terecht. Zij geven islamcritici groot gelijk. En vieren feest met andere intelligente mensen, zoals joodse jongeren, inderdaad.

lekker wijf | 16-11-13 | 13:00

Kaas de Vies | 16-11-13 | 12:18 | + 7 -
Beetje kort door de bocht, aangezien de dealers geen uraniumpillen aan Iraanse feestgangers mogen verkopen van de zionistische Verenigde Naties.

Bakito | 16-11-13 | 12:59

Briljant verwoord. Dank Hans

alwayslearning | 16-11-13 | 12:58

Lees altijd graag de stukjes van heer Jansen. Maar wat o.a. Greet doet in het rijtje "volwassenen" is mij een volslagen raadsel.

Herr Vorragend | 16-11-13 | 12:57

Nogal wat aannames waar hele grote vraagtekens bij te stellen zijn zoals Israel die zijn eigen broek ophoudt, de VS die zogenaamd Nobele doelen zou nastreven in het Midden-oosten en voor vrede heeft gezorgt in het verleden, Iran dat een atoombom wil bouwen, en de internationale gemeenschap die dat dmv sancties wil voorkomen.
_
Sancties gaan altijd ten koste van de gewone bevolking. Op een eerlijke manier geld verdienen met ondernemen en handel wordt onmogelijk gemaakt. Criminelen en politici die hun macht misbruiken varen wel in een land waar sancties op rusten. Vooral corruptie en illegale handel is lonend en dus komt er een klasse van foute politici met criminele connecties bovendrijven.
Sancties hebben de regimes van Noord Korea, Cuba en Irak in het verleden ook niet op de knieen gekregen ondanks de doffe ellende voor de lokale bevolking aldaar.
_
Sancties zijn een daad van oorlog tegen de bevolking van een land, en zullen de produktie van een atoombom door Iran eerder versnellen dan vertragen.
Ook de steun aan de extremistische Soenitische FSA in Syrie tegen de overwegend gematigd Shiitische regering is een daad van oorlog. Syrie is de beste bondgenoot van het Shiitische Iran.
_
Wie willen die oorlog en instabiliteit? Israel en een aantal streng Soenitische regimes zoals Saudi Arabie en Qatar, en een land als Turkije dat economisch veel voordeel kan hebben bij ellende in hun buurlanden omdat zij dan grondstoffenhandel en olie/gas pijpleidingen door hun eigen gebied hebben ipv door dat van hun buurlanden.
_
De VS doet in de regio niet wat goed is voor de Amerikaanse bevolking (vrije handel bevorderen en de olieprijzen laag houden) maar doet wat bondgenoot Israel wil (chaos in de regio bij landen die Israel kunnen bedreigen) en wat bondgenoten Saudi Arabie, Qatar en Turkije willen (de olieprijs hoog houden/gaspijpleidingen veiligstellen en omverwerping van Shiitische regimes omwille van hun eigen Soenitische invloed)
_
Uw stelling dat wij nu echte leiders nodig hebben daar ben ik het wel volledig mee eens. Maar wel leiders die begrijpen dat alleen welvaart voor vrede zorgt! Dat welvaart alleen kan groeien op plaatsen waar het leven van mensen beschermd wordt, waar echte vrijheid is en waar de bezittingen van mensen beschermd worden tegen een roofzuchtige corrupte overheid die zich alles wil toe-eigenen.
_
Leiders die echte klassiek liberale/libertarische idealen hebben en niet slechts hun eigen macht willen vergroten. Mensen met gezond verstand die oprecht en eerlijk zijn zoals Nigel Farage en Ron Paul.

de blije libertarier | 16-11-13 | 12:53

gutgutgut | 16-11-13 | 12:42 | + 0 -
Nogmaals, tritium IS zwaar water, een stap zwaarder dan Deuterium. Rolt meestal uit hetzelfde productieproces. Die informatie heb je dus wel, hij staat zelfs in je eerdere EIGEN tegel. Prima dat je een ad honimum maakt op mijn alter ego hier, maar dan is het leuk als je even zelf de plank niet misslaat met puberale natuurkunde.

Maar goed, het is niet zozeer de wens naar zwaar water die me verbaast, meer de wens naar uranium centrifuges en plutonium. Dan kan je wel een arabist door de mangel halen dat hij niet opgelet heeft bij natuurkunde, maar de vraag die gesteld wordt is duidelijk.

Waarom kiest Iran voor kernenergie die in hoge mate dubbel inzetbaar is, in combinatie met een gebrek aan transparantie? Ze kunnen net zo goed kerncentrales bouwen die niet militair geschikt zijn en die dagelijks laten bezoeken. Scheelt een hoop diplomatieke spanningen, embargo`s en stress.

Dat Iran deze discussie bewust opzoekt verwonderd ook mij.

Feynman | 16-11-13 | 12:51

Bofkip | 16-11-13 | 12:34 | +

Nee man.., ben juist enorm blij dat we de Nederlandse cultuur in stand kunnen houden, dus inclusief de zwarte piet.

Maar voor de rest: Genoeg is genoeg, ofwel... Vol is vol!

Maar ik denk dat je het niet goed had begrepen.

Harry de Slijter | 16-11-13 | 12:50

@duitse herder | 16-11-13 | 12:38

Als mensen worden geconfronteerd met slechte vooruitzichten zullen ze wachten met het nemen van kinderen. Hoge belastingen, oftewel of kinderen binnen het financiële plaatje passen, zeggen weinig.

In Nederland zitten we ongeveer op het europees gemiddelde qua aantal kinderen per gezin:

www.nationaalkompas.nl/object_binary/o...

BenBinnen | 16-11-13 | 12:50

RepubliekNL | 16-11-13 | 12:44 |
Je hebt gelijk.

gutgutgut | 16-11-13 | 12:50

Ik houd Iran wel ten goede dat het in de moderne geschiedenis geen agressief land in de zin van aanvalsoorlogen is gebleken. Ik schat de kans dat de VS en Israel, Iran met massavernietingswapens aanvallen , aanzienlijk groter dan dat Iran Israel aanvalt.
En wat Frankrijk betreft: dat in populariteitsnood verkerende politieke leiders er toe neigen om een wit voetje bij Israel te halen is de afgelopen decennia ook niet zo'n bevreemdende gebeurtenis.

WirMachenMusik | 16-11-13 | 12:50

aha: de Duitse SPD waarschuwt al voor de opkomst der „Anti EU-Europäer“
SPD-Chef Sigmar Gabriel fürchtet, dass „Populisten“ das „große europäische Union Projekt“ stoppen.
deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/20...

boze europaburger | 16-11-13 | 12:48

Einde van de Domheid | 16-11-13 | 12:33 |
Je mist het punt van onze Arabist:
Het is tijd dat Nederland door clowns geregeerd wordt!
M.u.v. Buma, die zegt zo nu en dan verstandige dingen.

gutgutgut | 16-11-13 | 12:47

@Mark Smith | 16-11-13 | 12:26 | + 0 -
Wat is er aluhoedje aan de door de Amerikaanse Senaat goedgekeurde steun aan de rebellen ten tijde van de opstanden te noemen?

Volgens mij zit er een scheet dwars, in je hoofd.

Kaas de Vies | 16-11-13 | 12:47

Mortimerr | 16-11-13 | 12:24 |
"Obama hoort bij de z.g Hollywood Amerikanen; daar ligt dan ook een zijn steun. Deze "Hollywood" Amerikanen schijten en spugen op Amerika (nadat ze met behulp van het Amerikaans systeem multi miljonair zijn geworden."
Wat is dit nu weer voor kretologie?

gutgutgut | 16-11-13 | 12:46

gutgutgut | 16-11-13 | 12:04 | + -1 -
"plutoniumbommen"
Die bestaan niet.

Nonsens. Behalve "Little Boy" dat een uranium bom was, bestaat de generatie atoombommen vanaf "Fat Man" uit plutoniumbommen.

RepubliekNL | 16-11-13 | 12:44

Feynman | 16-11-13 | 12:20 |
Het vereist veel lef om jezelf "Feynman" te noemen. Maak het dan ook waar.
Zwaar water wordt voor veel dingen gebruikt. O.a. als moderator van kerncentrales van het CANDU type die natuurlijk uranium gebruiken, dus zonder noodzaak tot verrijking. Om een H-bom te maken heb je behalve zwaar water ook nog hetzij tritium nodig, hetzij lithium-6. Ik heb geen informatie dat Iran zie met de productie daarvan bezighoudt.

en.wikipedia.org/wiki/CANDU

gutgutgut | 16-11-13 | 12:42

Zoals gebruikelijk een prima stuk van dhr. Jansen, maar ik val over het volgende: "Het geboortecijfer is gezakt van 7 per vrouw in 1979 naar 1,7 nu. Dat voorspelt nare maatschappelijke veranderingen binnen één generatie en wijst erop dat de sfeer bij de mensen thuis niet zo gezellig is."

Minder kinderen per huishouden is een gevolg van onder andere meer welvaart, minder invloed van religie en hogere opleidingen. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom dat zou wijzen op nare maatschappelijke veranderingen.

In Nederland zitten we op een vergelijkbaar niveau. Al een tijdje trouwens.
BenBinnen | 16-11-13 | 11:37 | + 18 -
Ik snap het wel.
Dat houdt in dat er fors minder mensen beschikbaar zijn om een land economisch en in dit geval ook religieus te ondersteunen en dus te kunnen runnen.
.
Het vergelijkbare Nederlands getal geeft goed de extreem hoge NL belastingen aan dat vooral het verschil is geworden tussen niet werkenden en wel werkenden.
Die laatste inclusief of beter gezegd exclusief het aantal arbeidsuren. Nederland heeft het hoogste cijfer vwb part-timers.

duitse herder | 16-11-13 | 12:38

Ballenman | 16-11-13 | 12:30 | + 4 -
Inderdaad. " Stem Wilders" zonder al die omwegen had volstaan.

Mark Smith | 16-11-13 | 12:36

-weggejorist-

Bofkip | 16-11-13 | 12:34

Ik maak overigens bezwaar tegen de kwalificatie van Marine Le Pen als 'volwassene'. Front National is een clownsact, altijd geweest.

Einde van de Domheid | 16-11-13 | 12:33

Ik geloof er niets van dat Amerika zich terugtrekt en dat de Amerikaanse invloed op bijvoorbeeld het Midden-Oosten vermindert. En ik geloof er nog minder van dat Europa op het punt staat, dat vacuum te dichten.

Eerder is het zo dat de Amerikaanse infiltraties onder Obame zijn verhevigd, hetgeen een domino-effect in Noord-Afrika heeft bewerkstelligd. De beerputten die in Lybië, Egypte en Syrië zijn opengetrokken bewijzen dat de olie- en bankenconglomeraten onverminderd actief zijn en - met militaire steun - hun guerillaactiviteiten zelfs nog verhevigen. Als ik wist dat ik de volgende dominosteen in het rijtje was (Iran), zou ik ook zorgen voor een afschrikwekkende defensie.

Gek dat Jansen, zo goed onderlegd in culturele en sociologische zaken, met zo'n nietszeggend en slecht geinformeerd artikel komt, dat je eerder bij de MSM zou verwachten. Vraagstaart (11:39) heeft het beter begrepen.

Gootbalkoning | 16-11-13 | 12:31

Ondertussen:

BEEKING NIEWS, BEEKING NIEWS, BEEKING NIEWS

Sinterklaas heeft zojuist voeten op Nederlandse grondgebied gezet, dit met enorm veel gitzwarte zwarte pieten!

Genoeg is genoeg!

Harry de Slijter | 16-11-13 | 12:31

Slechtste stuk van Jansen op GS tot nu toe.
Niet-onderbouwde aannames en statements, feitelijke onjuistheden, vreemde politieke verbanden... heel apart.

Hopelijk is de volgende kwalitatief weer wat beter, tot nu toe vaak goed geweest.

Ballenman | 16-11-13 | 12:30

Volwassenenrijtje an sich een sterk staaltje humor, dat wel.

íbice ibérico | 16-11-13 | 12:26

Kaas de Vies | 16-11-13 | 12:02 | + 1 -
Waarom niet een link van Fox? Die zijn nog republikeinser.

Mark Smith | 16-11-13 | 12:26

-weggejorist-

Bofkip | 16-11-13 | 12:25

¨volwassenen als Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij.¨

? De Van der Staaijs van deze wereld (dus niet van gene zijde) proberen neuqcen te verkopen als baarnoodzaak en de wil van G. Ik zou dat niet volwassen durven noemen.

Zouden ze overal maar van 7 naar 1.7 gaan. Armoede? Yeah right.

íbice ibérico | 16-11-13 | 12:25

"Vanaf Eisenhower tot en met Bush, van WO2 tot Obama, heeft Amerika op wereldschaal orde gehouden en weten te voorkomen dat de internationale betrekkingen ontaardden in een bloedige ordeloze roofzuchtige bende."

En de kroon op dit werk was de illegale bezetting van Irak. In de ogen van Jansen de Arabist was dit belangeloos vredestichten van weldoener Bush.

gutgutgut | 16-11-13 | 12:24

Voor iedereen die de Amerikaanse politiek nagezet volgt is het geen verrassing dat Obama niets anders gedaan heeft dan Amerika verzwakken.
.
Niet alleen in het binnenland met zijn steeds grotere wordende schuldenlast (onder Obama met ongeveer 7 triljoen gestegen) maar ook met de nieuwe ziektewet wat een complete ramp blijkt te zijn. Het is dan ook geen ziektewet om de gezondheidszorg te verbeteren maar een soort redistributie systeem waardoor de invloed van de overheid enorm toeneemt.
.
In het buitenland heeft Obama de traditionele bontgenoten van Amerika laten vallen en vooral zijn steun uitgesproken voor moslims zoals het Moslim Broederschap en de steun aan de Syrische Jihadisten. Ook t.o.v van Iran staat Obama een soft beleid voor en heeft geen steun uitgesproken voor de groene revolutie in Iran.
.
Obama hoort bij de z.g Hollywood Amerikanen; daar ligt dan ook een zijn steun. Deze "Hollywood" Amerikanen schijten en spugen op Amerika (nadat ze met behulp van het Amerikaans systeem multi miljonair zijn geworden.

Mortimerr | 16-11-13 | 12:24

gutgutgut | 16-11-13 | 12:04 | + 0 -
Zwaar water is onder andere bekend onder de naam Tritium. en.wikipedia.org/wiki/Tritium Zwaar water vormt het pingpongballetje in de waterstofbom. Zie onder andere in deze tekening: en.wikipedia.org/wiki/File:Teller-Ulam... Dit maakt het verschil tussen de kleintjes in Hiroshima & Nagasaki en de eerste grote, Ivy Mike.

Aangezien Iran ruim genoeg zit in Uraniumerts komt het mij wat vreemd over dat ze voor hun energiebehoefte niet louter kerncentrales gebruiken die geen enkel dubbel doel kunnen hebben en de rest van de radioactieve brandstof te koop aanbieden.

Feynman | 16-11-13 | 12:20

@Bakito | 16-11-13 | 12:16 | + 0 -
Er is ook een groot techno-feest aan de gang in het Midden Oosten, maar elke keer weer blijkt de techno van de Joden superieur aan de techno in de omgeving.

Kaas de Vies | 16-11-13 | 12:18

Er was gisteren een groot techno-feest in Berlijn, georganiseerd door zowel Joodse als Iraanse jongeren.

Er breken andere tijden aan; islamcritici blijven in de vorige eeuw hangen #feit

Bakito | 16-11-13 | 12:16

"volwassenen als Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij"
Lees "populisten als Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij"

gutgutgut | 16-11-13 | 12:16

Is meneer Jansen gelovig? Anders kan ik de voorkeur voor SGP niet verklaren. Sure, het is een consistente en conservatieve partij. Wat niet wegneemt dat het een tamelijke enge partij is. Geen abortus, geen onderzoek naar stamcellen (laat staan implementatie). Je kunt er op stemmen, maar vergeet nooit dat een stem op de SGP een stem vóór blindheid, verlamming, amputaties, doofheid en spasticiteit is.
Natúúrlijk is de SGP daar niet voor, maar ze stemt consequent tégen maatregelen om het te voorkomen. Wat in principe niet veel van elkaar verschilt.
Ergo: Jansen is een van de beste arabisten ter wereld, durf ik te stellen. Politieke adviezen zou ik echter niet van hem willen overnemen.

DaughtersofLot | 16-11-13 | 12:14

Is die laatste alinea nou een verkapte oproep tot instelling van het kalifaat?

sjaakdeslinksesul | 16-11-13 | 12:10

Buma hoort voor 2/3 in het rijtje Bolkenstein, enz thuis. Want zijn CDA bestaat voor 2/3 uit verstandige mensen, wat bleek uit de uitslag van hun congres destijds. Maar het 1/derde blok aan het CDA been, figuren zoals die 2 stokende dissidenten, zal Buma uit de club van verstandige bestuurders houden.

Mantisomantis | 16-11-13 | 12:09

Tja... Wilders in dat rijtje van volwassenen...? Vooropgesteld: ik ben het 110 procent eens met zijn opvattingen en wensen. Maar de wijze waarop hij ze verpakt en verkoopt, én zijn woordkeus, vind ik nogal puberaal.

Het levert bij mij steeds weer dat ongemakkelijke, ietwat schizofrene gevoel op: van de ene kant denk ik 'go, Wilders', maar als hij weer eens verbaal uit de bocht vliegt in de Tweede Kamer, voel ik plaatsvervangende schaamte.

Peter Emile | 16-11-13 | 12:09

Volgens mij zijn het juist de Ayatollahs die de nucleaire bewapening van Iran tegenhouden tegen de wil van het leger en de gardisten. Al sinds 1984 blaat "het westen" dat Iran's kernbom in laatste fase van ontwikkeling is, na 30 jaar geloof ik daar geen flikker meer van.

dugo | 16-11-13 | 12:07

"Want als er geen supermacht meer is die op wereldschaal permanent de orde bewaart, zal er op korte termijn behoefte ontstaan aan volwassen bestuurders die tijdens een crisis bij machte zijn de maatregelen te bedenken, en er door te krijgen, die ertoe strekken dat lijf en have van de bevolking gedeeltelijk behouden blijven."

In deze laatste zin lees ik erg veel. De veronderstelling is dat er een supermacht nodig is om het evenwicht te bewaren. Dit is mijns inziens een volstrekt onjuist argument. Spanningen op het wereldtoneel ontstaan in de eerste plaats doordat de burgerij macht toebedeelt aan machthebbers die vervolgens voornamelijk hun eigen belangen behartigen. Een oorlog tussen landen wordt zelden door de burgers gestart, maar juist door machthebbers die handelen namens "het volk". Macht die je niet uit handen geeft kan ook niet misbruikt wordt. Dat pleit juist voor minder machtsconcentratie, want we weten dat macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. Daarom: libertarisme.

Vervolgens volgt het tweede gedeelte van de zin niet uit het eerste gedeelte. De behoefte aan volwassen bestuurders is er al tijden, ongeacht of er nu een supermacht is of niet. Bovendien speelt zich dit op andere niveaus af. Op landelijk en europees niveau hebben we sowieso incompetenten en fantasten aan het roer staan. Veronderstellen dat we een flinke rol op het wereldtoneel moeten spelen en derhalve een EU moeten optuigen om dit voor ons te bewerkstelligen is een uiting van ouderwets machtsdenken. Alsof een economische positie altijd sterker wordt door schaalvergroting. Het tegendeel is het geval.

En dan het laatste gedeelte: "die ertoe strekken dat lijf en have van de bevolking gedeeltelijk behouden blijven". Benauwend gebracht, maar waar komt die dreiging dan vandaan? Verwacht je een aanval van China of Rusland? Als we al in oorlog zijn, dan is het in oorlog met de islam die ons 1400 jaar geleden de oorlog heeft verklaard en sinds recentelijk met de bureaucratische nivelleerders in Brussel die vanuit een verstoorde blik op de werkelijkheid en veel wensdenken een vierde rijk willen bouwen.

BenBinnen | 16-11-13 | 12:06

Kerry is niet de vicepresident hij is minister van buitenlandse zaken

janneman1977 | 16-11-13 | 12:06

Buma? Das toch iets met auteursrecht?
Van der Staaij? Een soort christelijke sharia in eigen land?
Wilders een land leiden? haha. Hij kan goed de zere plekken in de samenleving blootleggen, maar zelf de verantwoording nemen?
Bolkenstein? Leeft die nog?

arie181818 | 16-11-13 | 12:04

Jansen verkoopt leugens. Hij mag dan Arabisch gestudeerd hebben, in Iran sprekend ze Farsi (Perzisch). Van nucleaire technologie weet hij niets, hij roeptoetert maar wat. Kan zijn Drs titel niet afgenomen worden?

"In de plaats Arak heeft Iran een zwaarwaterfabriek staan die plutonium kan maken."
Onzin, een zwaarwater fabriek kan geen plutonium maken.
"plutoniumbommen"
Die bestaan niet.

www.theguardian.com/world/julian-borge...
"It does not produce radioactive material but heavy water (deuterium oxide, like water but with a heavier concentration of a certain hydrogen isotope, deuterium). That which will be used to moderate uranium fission in a reactor under construction nearby, which is being visited by IAEA inspectors.

Spent fuel from the reactor could then be reprocessed to produce plutonium, which can in turn be used to make smaller, more powerful nuclear warheads than highly enriched uranium. Hence the proliferation concern, but Iran is a long way from that point."

"These heavy water reactors have the advantage of being able to run on natural uranium without the use of graphite moderators which can pose radiological[4] and dust explosion[5] hazards in the decommissioning phase. Most modern reactors use enriched uranium with normal "light water" (H2O) as the moderator."
en.wikipedia.org/wiki/Heavy_water

gutgutgut | 16-11-13 | 12:04

Wat een heerlijk duidelijk stuk. Al lezende zat ik mij af te vragen waarom zo'n erudiete, kundige, wijze en ook nog zeer welbespraakte man als Hans Jansen niet vaker te horen en te zien is in kranten en bij de PO. Totdat ik dat rijtje namen las, op het eind, toen begreep ik waarom.

Hanz Ziezo | 16-11-13 | 12:04

@BellaBella | 16-11-13 | 11:45 |
Je vergeet dat de regering in Nederland helemaal niet regeert. Dat doen de ambtenaren op de ministeries. Zij maken de plannetjes. Als een plannetje onder het huidige gesternte niet goed valt (bijv belastingverhoging bij een VVD minister) dan wachten die ambtenaren tot de volgende verkiezingen tot er een PvdA (of erger) minister zit.

Als een minister een wild plan heeft dat de ambtenaren niet aanstaat, dan frustreren die ambtenaren het proces net zo lang tot er iemand anders op het pluche zit. Tijd zat.

marcoplarco | 16-11-13 | 12:04

"volwassenen als Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij."

jahoor... wat een raar rijtje; de enige met goed politiek inzicht is Bolkestein, maar die is gepensioneerd. Die anderen hebben van tijd tot tijd best iets te melden, maar politiek zijn het verwende kleuters die boos worden als ze niet nog een koekje mogen. Kritiek geven is iets wezenlijk anders dan beleid realiseren, en daar hebben geen van die personen ervaring in.
Timmermans (hoewel rare flapdrol) doet het momenteel best aardig in de kwesties met Rusland; z'n voorgangers hadden al lang gebukt en geslikt.

--sql error-- | 16-11-13 | 12:02

@Mark Smith | 16-11-13 | 11:52 | + 0 -
Amerka geeft bijvoorbeeld de rebellen in Syrie geen wapens?
Gaf moslim broederschap/morsi geen geld?
edition.cnn.com/2013/07/02/opinion/pau...

Het is erg makkelijk om jouw kennisgebrek weg te wuiven als mijn complottheoriegekte.

Kaas de Vies | 16-11-13 | 12:02

Iran heeft helemaal geen olie als vreedzame manier om in haar energie te voorzien. Ze pompen echt genoeg ruwe olie op, maar hebben nog steeds de raffinage capaciteit niet om er bruikbare producten van te maken. Een vlucht naar uranium is geen vreemde, het erts ligt aan het aardoppervlak.

Nu het is niet alleen dat USA geen nieuwe oorlog wil voeren, of daar niet meer de diplomatieke credits voor heeft, of dat het te duur is. Nee sinds de kredietcrisis heeft USA door dat ze de intens kostenineffectieve manier van oorlog voeren niet meer kunnen betalen. Het lukt niet meer de flappen uit de muur te trekken.

www.telegraph.co.uk/news/worldnews/nor... The cost of the wars in Iraq and Afghanistan could reach as high as $6 trillion dollars – or $75,000 for every household in America

Laat ik ook op een andere manier deze cijfers in verhouding plaatsen. USA gaf dit millennium een zes met twaalf nullen uit aan twee oorlogen en heeft een staatsschuld van zeventien met twaalf nullen. www.treasurydirect.gov/NP/debt/current...

Een derde van de schulden van USA zijn dus gevormd door twee oorlogen. Waar de bermbom en AK47 een paar honderd euro kost, kost een US Soldier in oorlogsgebied 2,1 miljoen dollar per jaar. rt.com/usa/us-afghanistan-pentagon-tro...

Dit geeft dus een hefboom van 10.000 Een Westerse strijder is tienduizend keer duurder dan zijn tegenstander. De vorige wereldoorlogen waren uitputtingsoorlogen en deze is dat ook. Wat er ook gebeurt op het slachtveld, we hebben verloren voor het eerste schot gelost is.

Misschien geeft het gebrek aan bodybags de indruk dat we deze oorlogen aan het winnen zijn, maar deze uitputtingsoorlog zijn we met boter en suiker aan het verliezen. We eten onze economie leeg, bereiden ons onvoldoende voor op de toekomst en negeren ons sociale verval.

Dat USA de orde bewaakt is mij ook een beetje een brug te ver. USA heeft gewoon landen veroverd, waar genoeg te halen viel. De olie moest blijven lopen. Dat die olie voornamelijk nu naar China gaat is geen probleem, zolang China maar blijft produceren en China maar USA staatsschulden opkoopt.

USA loopt dus proletarisch te winkelen en de EU lift daar gezien de goede betrekkingen op mee. Als USA stopt met supermacht spelen, gaan landen als Rusland, Brazilië, India en China dat doen. Hulpbronnen verdwijnen dan richting die vier.

In Afrika zie je dat nu al met landbouwgrond gebeuren. Landen worden niet meer veroverd, maar verkocht. De interesse in landbouw en drinkwater is niet vreemd, want na de energietransitie is voedsel en water de nieuwe olie van de maatschappij. Het tijdperk van de vrije Westerse dynastie is voorbij.

Het Westen heeft een tot het bot verwende bevolking, waar slechts een deel bereid is nog hard te werken. Een gemiddeld gezin consumeert hier meer energie en grondstoffen, dan een gemiddeld bedrijf daar. Naarmate energie langzaam schaarser, onbetrouwbaarder en duurder wordt, is onze energie intensieve manier van leven niet meer economisch haalbaar.

Trouwens leuk dat de islam niet in mijn of Hans Jansens betoog voorkomt.

Feynman | 16-11-13 | 11:59

"Voor vreedzame energievoorziening heeft een land als Iran dat olie exporteert geen kernenergie nodig."

Het is opmerkelijk hoeveel mensen hun ogen wensen te sluiten voor die simpele waarheid.

Kassaar | 16-11-13 | 11:57

Mooi die lijstjes oudere jongeren en volwassenen. En eens.

Fast Forward | 16-11-13 | 11:57

Ik denk dat wanneer die kernwapens realiteit zijn, ze worden gebruikt als chantagemiddel om het Westen te overtuigen van de voordelen van het Islamitisch geloof.

Toine Tussenbeen | 16-11-13 | 11:54

Het zou beter zijn als de PVV eens ging praten met Andreas Treichl, Oostenrijks bankier die een financiële blauwdruk heeft voor een beter (functionerend) Europa. (In plaats van die mevrouw in ons huis van democratie uit te nodigen waarvan niemand weet waarom ze ook wel eens met een waffen-ss-er op de foto staat. En dan dan kortzichtig geblaat over de Islam droppen en zich in algemeenheid te richten tegen agressie, onverdraagzaamheid en manipulatie (maar niet exclusief uit een enkele bron). Maar waarschijnlijk is dat het slachten van de kip met de gouden eieren.
Het is de wetenschap Hans, die de burger voorziet van feiten, ongeacht ofdat deze feiten welkom zijn of in het politieke beeld van die burger passen.
(Overigens zal Islam en (ex)Islamcultuur best hoog scoren op deze annoying areas, maar in ieder geval stopt het schoppen tegen de schenen van de goedwillenden!)

Einde van de Domheid | 16-11-13 | 11:53

Kaas de Vies | 16-11-13 | 11:50 | + -1 -
Jazeker, de geheime agenda van de moslim Husain Obama.
Aluhoedje.

Mark Smith | 16-11-13 | 11:52

Economisch en militair is Europa veel minder sterk dan de VS. Het einde van het wereldrijk van de VS werd in het afgelopen decennium ook al vaak voorspeld. De VS is tenminste nog een land, die komen nog een eind als ze hun eigen boontjes moeten doppen. Voor Europa zie ik dat somberder in. Goede leiders hebben we in Nederland niet, en in Europa al helemaal niet. Al is Obama wellicht net zo'n grote prutser.

Nu zal er aan het oliedollar privilege ook wel een keer een einde komen, maar ik acht de kans groter dat de dollar wordt vervangen door de CNY dan de EUR.

KapiteinClaus | 16-11-13 | 11:51

VanBukkem | 16-11-13 | 11:46
Dat is het christelijke element in de door Wilders zo gepropageerde Joods-Christelijke cultuur. Vandaar dat Wildersvriend Jansen hem in zijn kamp schaart.

Mark Smith | 16-11-13 | 11:50

"Maar Amerika zelf dan? [...] Vanaf Eisenhower tot en met Bush, van WO2 tot Obama, heeft Amerika op wereldschaal orde gehouden en weten te voorkomen dat de internationale betrekkingen ontaardden in een bloedige ordeloze roofzuchtige bende."

Door dictators in het zadel te helpen die de Amerikaanse belangen dienden. Het was niet bepaald uit liefde voor de bevolking aldaar. En zodra zo'n dictator opstandig wordt, dan ruimt de VS de dictator onder willekeurige voorwendselen. Weapons of mass destruction anyone?

"Daarbij zijn *fouten en foutjes gemaakt*, maar over het geheel genomen heeft Amerika door zijn speciale functie van oppermacht meer dan zestig jaar lang *vooral voor vrede gezorgd*."

Zo kun je het benaderen, maar de bevolking in het Midden-Oosten heeft een zeer sterk sentiment tegen de VS. Hoe zou dat nou komen?

"Elke lokale krijgsheer in het Midden-Oosten wil op dit moment wel een gokje wagen dat hij (met hulp van Poetin?) de nieuwe landelijke dictator kan worden."

Zou de VS zich steeds minder een prominente rol toebedelen, dan zou dat een prima ontwikkeling zijn. Daarentegen kan elke lokale krijgsheer of rebellengroep nu rekenen op de steun van de VS door enerzijds het afzetten van de dictator en anderzijds sponsoring van wapens voor de rebellen. De VS stellen zich niet neutraal op, maar hebben een draai van 180 graden gemaakt. Een draai die ik niet kan verklaren.

Dit verhaal is iets te mooi door weglating van de dubieuze keuzes van de VS van de afgelopen halve eeuw.

BenBinnen | 16-11-13 | 11:50

"De Arabische landen hebben als eersten de gevolgen ervaren. Amerika heeft zijn oude bondgenoten daar, zoals Mubarak, laten vallen."

Laten vallen vind ik geen juiste omschrijving. Ze hebben actief het Moslim Broederschap gesteund, niet alleen in Egypte maar overal waar er opstand was in het Midden Oosten. Dat is niet laten vallen en de gordijnen dichttrekken dat is actief participeren in een machtsoverdracht naar de Sharia en extremistische islam minnende broederschap.

Kaas de Vies | 16-11-13 | 11:50

@BellaBella | 16-11-13 | 11:43
Klopt, Amerika is een gehucht in Drenthe, en America een gehucht in Limburg.

necrosis | 16-11-13 | 11:48

Buma, Van der Staaij of Wilders als triumviraat... right, dat schept vertrouwen in de toekomst.

sjaakdeslinksesul | 16-11-13 | 11:48

Echte volwassenen weten het, we moeten af van onze olie-verslaving. Daar heeft Obama vol op ingezet, en zie aan, meneer heeft subiet minder interesse in het Midden-Oosten.
Wij niet, wij hebben nog steeds een afkeer van de elektrische revolutie. Want links, of lelijk.
Maar vergis je niet, als we niet doorgaan op de ingeslagen weg. Windmolens, elektrische auto's/boten etc etc dan zijn de gevolgen voor ons.
Ooit gehoord van het food for oil of immigration for oil programma? Waarschijnlijk wel. Nuff said.
Wees geen linkse hippie, maar vooral ook geen Archie Bunker. We moeten concessies doen. Alhoewel, het hoeft niet, maar dan zitten we binnenkort pas écht onder de plak van Arabieren en schurkenstaat Rusland.
-
Dus, volwassenen, wat gaat het worden? Het quasi-hippe GS-toontje "rot op met je windmolen, we gaan lekker gassen" of kies je voor Nederland als onafhankelijke staat?

DaughtersofLot | 16-11-13 | 11:47

Goeie column. Echter maakt de heer Jansen één klein foutje in de laatste alinea. Want Buma hoort natuurlijk gewoon in het rijtje flapdrollen: Rutte, Samson, Pechtold, Barroso.

VanBukkem | 16-11-13 | 11:46

Het feit dat je echt meent dat dit:

"Want als er geen supermacht meer is die op wereldschaal permanent de orde bewaart"

ooit plaats heeft gehad, betekent al dat je echt geen idee hebt waar je het over hebt.

Volgens mij zijn we van oorlog naar oorlog gerold, waarvan achteraf alle 'key players' hebben toegegeven dat:

a) met de oorlog ook andere doelen dan peacekeeping gediend werden;
b) men zelf ook een handje had in het initieren van de ellende waardoor de oorlog werd ontketend, dan wel het noodzakelijke 'bewijs' had vervalsd.

Je spreidt een hoop wishful thinking ten toon Hans. Je maakt je eigen wereld iets makkelijker door vast te houden aan rolverdelingen die zijn ontstaan door propaganda campagnes.

Herman957 | 16-11-13 | 11:46

@paddy | 16-11-13 | 11:36
Misschien, maar als de ayatollahs uitsluitend in energie zijn geinteresseerd dan zouden ze zich wel richten op thorium: www.industrytap.com/thorium-fueled-aut...

rara | 16-11-13 | 11:46

Wilders, Farage, Le Pen... keiharde realisten met ballen van staal! Kan niet wachten op die Europese verkiezingen!

KoninginWildemina | 16-11-13 | 11:45

segalkjesaljksgahbi | 16-11-13 | 11:42
Wellicht had het iets anders geformuleerd moeten worden, "in het land der blinden is éénoog koning."

Ommezwaai | 16-11-13 | 11:45

fuckje | 16-11-13 | 11:36 | Ik zette uw -1 dan weer op 0. Mijnheer Jansen in de regering, dat zou iets zijn. Mensen die ergens iets van af weten in de regering zetten. Dat zou pas 'innovatie' zijn. Dat ze daar met al hun 'innovatiebudgetten' in 'nederland kennisland' (hihihihi) niet zelf op gekomen zijn.

BellaBella | 16-11-13 | 11:45

En niet te vergeten Israel. Beschikt al een tijdje over kernwapens en een van de betere legers ter wereld.

paddy | 16-11-13 | 11:45

"Iran: Iran is er slecht aan toe. Het geboortecijfer is gezakt van 7 per vrouw in 1979 naar 1,7 nu. Dat voorspelt nare maatschappelijke veranderingen binnen één generatie en wijst erop dat de sfeer bij de mensen thuis niet zo gezellig is. "
Dat wijst er op dat Iran geen achterlijk land meer is.
Dus moet Jansen het verdraaien.

gutgutgut | 16-11-13 | 11:44

Excellent geschreven, hooggeleerde heer; zeker de laatste alinea (alhoewel ik bij buma ernstig mijn bedenkingen heb; dat is die draaimijnheer van die partij van het zuur, die partij van die akelige kerel die de wil van het volk naast zich neerlegde. Buma lijkt mij meer van hetzelfde). Overigens, als u mij toestaat: het is niet 'amerika', maar 'verenigde staten van'. 'Amerika is iets anders. Staat althans in mijn atlas.

BellaBella | 16-11-13 | 11:43

''maar volwassenen als Bolkestein, Buma, Wilders, Marine Le Pen, Nigel Farage en Van der Staaij.''

Valt me toch tegen deze opsomming. Moet er niet aandenken, net zulke flapdrollen en ego-trippers.

divandcon | 16-11-13 | 11:43

Parsons | 16-11-13 | 11:35
Zout water?

Mark Smith | 16-11-13 | 11:42

Prachtig stuk, maar Wilders volwassen?

segalkjesaljksgahbi | 16-11-13 | 11:42

Met Amerika als vriend heb je geen vijanden meer nodig.

Ars Vivendi | 16-11-13 | 11:41

Rutte, Samson, Pechtold of Barroso, daar slaat u de spijker op z'n kop.
Een hoger gehalte aan Eurofielen is er nauwelijks denkbaar.
Maar zolang bovenstaand zooitje nog met een forse erectie in de pantalon rondrent bij het woord Europa alleen al, gaat er niets tot weinig gebeuren.

Ommezwaai | 16-11-13 | 11:41

Volwassenen als Wilders? LOL

paddy | 16-11-13 | 11:40

Nigel Farage for Europe!
Ik zeg: doen. Te paard, allemaal!

lekker wijf | 16-11-13 | 11:40

'Elke lokale krijgsheer in het Midden-Oosten wil op dit moment wel een gokje wagen'…. Dat is altijd zo geweest Hans, daarom hebben ze de Koran van gunstige kanttekeningen voorzien waardoor mensen die er oppervlakkig naar kijken (Geert Wilders ea) denken dat alles eeeeeevilllll is.
Dat jaagt de gematigden dan ook weer over de kling en zo heb je een kluwen waar zelfs een publicerende Arabist niets meer aan kan doen!!!!

Einde van de Domheid | 16-11-13 | 11:40

En we bezuinigen maar op defensie dat het een lieve lust is, kabinet na kabinet. Want grote vriend Amerika beschermt ons wel. Die JSF hebben we volgens menig reaguurder ook niet nodig. Als de barbaarse hordes op onze drempel staan begint het grote vingerwijzen, maar dan is het al te laat.

Maanlander | 16-11-13 | 11:39

Gaat niet lang meer duren voordat Israël op eigen houtje die kerncentrales komt asvalteren. Mark my words.

Botte Hork | 16-11-13 | 11:39

Voor wie zich afvraagt wie de machthebbers ècht zijn: Khadafi werd een probleem toen hij voor zijn olie geen (waardeloze) dollars meer wilde hebben, maar een munt gebaseerd op de goudstandaard: zijn "arabische dinar".

Toen hij na tegenstand daarop dreigde zijn miljarden-tegoeden uit Frankrijk terug te halen, was de boot aan: dat zou de val van minstens één bank betekenen - en veel geld kosten aan de geldschieters van die bank.

Exit Khadafi. En de "bevrijders" van Libiê verrichten hun eerste daad: het oprichten van een private centrale bank, maken van schulden aan die bank (Libië had geen staatsschuld onder Khadafi, nu dus wel) en niet te vergeten: het snel leveren van gas aan Europa.

En kijk het volk van Libië eens bevrijd zijn. *not*

vraagstaart | 16-11-13 | 11:39

Wat moet Buma in dat rijtje namen van je, Jansen ?

Mazzeltov | 16-11-13 | 11:38

Zoals gebruikelijk een prima stuk van dhr. Jansen, maar ik val over het volgende: "Het geboortecijfer is gezakt van 7 per vrouw in 1979 naar 1,7 nu. Dat voorspelt nare maatschappelijke veranderingen binnen één generatie en wijst erop dat de sfeer bij de mensen thuis niet zo gezellig is."

Minder kinderen per huishouden is een gevolg van onder andere meer welvaart, minder invloed van religie en hogere opleidingen. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom dat zou wijzen op nare maatschappelijke veranderingen.

In Nederland zitten we op een vergelijkbaar niveau. Al een tijdje trouwens.

BenBinnen | 16-11-13 | 11:37

De supermacht Amerika is al lang verleden tijd. In theorie is het al lang een derdewereldland en zodra de Arabieren besluiten dat de olie voortaan niet meer in Dollars wordt betaald maar in bijvoorbeeld Euro's wordt dat ook de praktijk.
America is a dead end street.

Mark Smith | 16-11-13 | 11:37

Wilders?

lulleficatie | 16-11-13 | 11:36

Zwaar water en plutonium hebben meer toepassingen dan alleen maar te gebruiken voor een grote boem.

paddy | 16-11-13 | 11:36

Je zou bijna gaan hopen op een Staatsgreep, geleid door Bolkestein, Wilders en Hans Jansen.

fuckje | 16-11-13 | 11:36

Obama is een mossel. En inmiddels weet iedereen wat mossels willen. Daar hebben we geen supermacht meer voor nodig.

Parsons | 16-11-13 | 11:35

Niet 'Het Iran van de ayatollahs', maar 'de ayatollahs die Iran in de greep hebben'. Iraniërs zijn hele gewone lieve mensen, net als wij. Hun Islamitische universiteit is de meest progressieve ter wereld.
Zou je moeten weten Hans.

Einde van de Domheid | 16-11-13 | 11:34

Er valt meer te zeggen over Frankrijk: deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/20...

Dit soort rellen zorgen bij verkiezingen vaak voor een verdere ruk naar rechts. Het ziet er goed uit voor het FN.

rara | 16-11-13 | 11:34

Als Nederland volwassen bestuurders had gehad, was het Verdrag van Maastricht nooit getekend - net zo min als De Leugen van Lissabon.

Helaas wordt Nederland al decennia "geleid" door schoothondjes van de echte machthebbers. En dat zijn wíj niet.

vraagstaart | 16-11-13 | 11:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken