Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PvdA: onaangepaste kleding = geen uitkering

spekbuikk534.jpgLeest u even mee, dames en heren hooggeacht tuig? 'Wie door onaangepast gedrag of kleding geen werk vindt en onterecht een uitkering ontvangt, krijgt standaard drie maanden geen uitkering meer. 'Dit is bijvoorbeeld het geval bij onverzorgde of gelaatsbedekkende kleding of het vertonen van sociaal onaangepast gedrag', schrijft Klijnsma in de toelichting op het wetsvoorstel. Bij gelaatsbedekkende kleding kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een bivakmuts of een boerka.' Goed plan, op het ronduit fascistische element na dan. Landelijk gaan regelen hoe 'onaangepaste kleding' eruit ziet. Hallo godsverloren neo-communisten, mag de werkgever niet gewoon lekker zelf bepalen wat wel of niet representatief genoeg is voor zijn bedrijf? Dank u. Grappig wel, dat de PvdA jacht maakt op de kleding en het gedrag van bijstandtrekkers, terwijl de voorzitter Hans Spektrui in z'n hele leven niet één (1) dag een baan buiten de politiek heeft gehad. Er als ongewassen zwerver bijlopen is niet goed genoeg om je uitkering te krijgen, maar meer dan voldoende om voorzitter van de PvdA te worden. Wat een land.

Reaguursels

Inloggen

De pvda werft nu eenmaal stemmen met het kontje van Wouter (Bos) en het buikje van Spekman. Get used to it!

penduwer | 14-11-13 | 19:29

Ik had toch wel verwacht dat er vanuit deze liberale propagandamachine wat meer kudo's richting dit initiatief zouden vloeien. Maar het komt vanuit de pvda, dus is het bij voorbaat kut. Niet dat ik het per definitie met die stelling oneens ben, maar in bepaalde elementen van deze gedachtengang kan ik me wel vinden. Maar misschien moet je daarvoor wel een leidinggevende functie hebben gehad waarin je met klantenwerving en groepsdynamiek te maken hebt.
Kijk, over een piercing of plakplaatje zul je mij niet horen, maar als iemand binnenkomt met een neusring waar je een stier aan kan vastlijnen + 2 schotels in zijn oren waar de gemiddelde bosjesman jaloers op zou zijn, dan is het voor mij een heel ander verhaal.

houdoe en bedankt! | 14-11-13 | 15:07

Maar als een kopvod komt solliciteren, dan mag je die vanwege die stinkdoek niet weigeren, en dat is te belachelijk voor woorden, want ten eeste, waarom moet je andermans zichtbare religieuze zooi accepteren?
En ten 2e, is het toch aan jou als werkgever om te bepalen welk imago je aan je zaak wilt hangen? En als je dan vind dat zichtbare uitingen van religieuze shit daar niet in thuishoort, men dat dan maar gewoon
moet accepteren? Het is toch jou zaak/winkel, en dan maak jij daar toch de dienst uit, en niet de religies? religie is een privéaangelegenheid, en geen maatschappelijke plicht, en daarom zou aan zichtbare religieuze troep op het werk geen rechten aan mogen worden verleent, want in de baas z'n tijd, bepaald hij welk imago jij moet uitstralen, en niet een een of ander leip godje of proleet!

von sokkenstopfen | 14-11-13 | 11:37

Loepzuivere parasieten.

Bataaf | 14-11-13 | 11:00

Ik dacht dat Zanger Rinus met die bos bloemen in zijn hand stond.

Nevz | 14-11-13 | 09:18

Spekbuik met zijn zelfgebreide garderobe en zijn zakvulsalaris!

Piepkuukn | 14-11-13 | 06:47

Wow is Klijnsma nog sociaal darwinistischer dan Kamp?

Varese | 14-11-13 | 05:43

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat werkgevers afgeschrikt worden door sollicitanten die zich op een bepaalde manier kleden of anderzijds tatoeages, piercings etc.. tentoonstellen. Het is echter niet gezegd dat deze mensen minder bekwaam zouden zijn voor bepaalde functies dan anderen die er "netjes" uitzien. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het CV van en een gesprek met de sollicitanten voor werkgevers van grotere betekenis is dan het aantal piercings en de kleding (wan)smaak van desbetreffende persoon. Als werkgever zou ik in ieder geval niet iemand zomaar uitsluiten vanwege zijn of haar uiterlijk. Dat gezegd hebbende, als iemand al jaren in de bijstand zit, dan maakt het mij niet uit hoe ie er uitziet, zo iemand is überhaupt niet geschikt om te werken lijkt mij.

sparkler_dynamo | 14-11-13 | 04:41

Heel goed bezig, die mw. Klijnsma. Eindelijk zie ik het element "redelijkheid" aan de sociaaldemocratische horizon.

michello | 14-11-13 | 01:26

... teug naar de jaren 30..
Met blote handen een bosplan aanleggen.
Of nu een chaingang van werkelozen die het spoor onderhouden.

DoctahDie | 13-11-13 | 22:55

Ha Ha Ha, ik lach me rot: PvdA valt haar eigen voorzitter Spekhans Slobbertrui af. Ga vooral zo door dan komen er 19 Maart nog meer (ex-PvdA) zetels vrij!

Brulboei_61SB | 13-11-13 | 22:55

... wij gaan terug naar de jaren 50, behalve dat in de jaren 50 de mensen er een stuk modieuzer bijliepen.

Russkoja.zjopa | 13-11-13 | 22:51

Laten we met zijn allen gaan breien, wel met een korte ei. Het tiktak van naalden is ongelooflijk rustgevend. We breien dan burka's voor elkaar en nikab's waarvoor Spekman of Spektrui zijn oude truien ter beschikking stelt die wij dan mogen uitrafelen om er bedekkende kleding van te maken. En ik fantaseer hardop: zouden wij met overgebleven draadjes nog oorbelletjes voor Zwarte Piet voor elkaar kunnen ritselen?

Madame Bonbon | 13-11-13 | 22:46

Wat is er godsnaam mis met mijn burka?

Koonkluk Huis | 13-11-13 | 22:45

Laten we met zijn allen gaan breien, wel met een korte ei. Het tiktak van naalden is ongelooflijk rustgevend. We breien dan burka's voor elkaar en nikab's waarvoor Spekman of Spektrui zijn oude truien ter beschikking stelt die wij dan mogen uitrafelen om er bedekkende kleding van te maken. En ik fantaseer hardop: zouden wij met overgebleven draadjes nog oorbelletjes voor Zwarte Piet voor elkaar kunnen ritselen?

Madame Bonbon | 13-11-13 | 22:45

Bobbbe | 13-11-13 | 16:25 |
"Maar Spekman heeft geen uitkering, die is gewoon z'n gebreide zakken aan het vullen in Den Haag.
Als hij er uit tieft en wachtgeld aanvraagt... dan moet 'ie maar een leuk pak met een stropdas halen bij de kringloop."

Je hebt een zwalkende redeneerstijl.

1) Draag je wel eens een spijkerbroek? Die zakken zijn heel snel gevuld hoor, daar past niet veel in.
2) ALS Spekman dan zo'n zakkenvuller is, waarom dan naar de kringloopwinkel? De PC Hooft ligt dan meer voor de hand.

gutgutgut | 13-11-13 | 22:38

OLO @sufkut

DoctahDie | 13-11-13 | 22:33

Kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat er bij de baantjes waar dergelijke lieden voor in aanmerking komen erg gekeken wordt naar welke kleren je aan hebt.

swift1.6 | 13-11-13 | 22:28

Helemaal over Spekman natuurlijk, de engerd. Maar ik sta wel achter dit. Als je een sluier draagt gaat niemand je in dienst nemen, dus dan zou het ook je eigen keus moeten zijn om geen recht te hebben op een uitkering. Quid pro quo.

Bokito ergo sum | 13-11-13 | 22:24

ik snap 't wel maar men mag hier niet discrimineren op uiterlijk. Zo is een meisje vol met tattoeages en piercings misschien minder geschikt voor kassawerk maar op grond daarvan actie ondernemen mag niet. Zoek 't maar op.

DoctahDie | 13-11-13 | 22:01: hallo kennis, jij ook hier? Ik drink inmiddels niet meer en je mist de kattenharen nog ;)

sufkut | 13-11-13 | 22:16

Een kennis van me met een dranklucht, kapotte spijkerbroek en een vette trui. Soms een elastiekje in z`n haar.
Is systeembeheerder......

DoctahDie | 13-11-13 | 22:01

Noem de bijstandswet in dat land van graaiers het laatste flinterdunne laagje van beschaving.
(Uitgezonderd Geer & Goor)

DoctahDie | 13-11-13 | 21:53

Spekman man man man. Hij moet zijn moeder eens vragen om de truien voortaan es een stukkie langer te breien. Zijn volgevreten pens komt eronder uit. Heb ik ook wel een last van heur, maar dan zijn zegt mijn vrouw er wat van.
Ik vind het overigens wel lief dat mama Spekman nog steeds truien breidt voor zoonlief. Heeft mijn mama nooit gedaan...*belt correlatie*

LJBrinkhorst | 13-11-13 | 21:50

Tatouages, dat kan ook gezien worden als een bekleding (van de huid).
Gelden daar dan ook eisen voor? Dus wie zich opvallend tatoueert krijgt geen uitkering meer? Even advies arie boomsma vragen....
Ik ben er wel voor.

ljcoster | 13-11-13 | 21:49

Natuurlijk! Aan de andere kant van de tafel zit iemand die bepaalt dat U niet representatief gekleed bent. Bijstandtrekker zegt: Kijk naar je eigen kopvod! Waarop de ambtenaar wijst op het gedrag van de bijstandtrekker en blokkeert de uitkering 3 maanden. Dat is voldoende voor een huurschulduitzetting, afsluiting gas & licht, boete van de zorgverzekeraar etc.
Met de miljardenverspilling van een aantal jaar geleden aan allerlei reïntegratie projekten waardoor de sociale werkplaatsen werden bevolkt door uitkeringsgerechtigden.
Of gewoon helemaal niets..
De bijstandswet is bedoeld als vangnet. Zoals in het circus onder de trapeze.
Maar stiekem de kabels van het vangnet doorknippen?
Valt dat onder vrije meningsuiting?
Twitter het maar en de volgende dag wordt je van bed gelicht.

DoctahDie | 13-11-13 | 21:45

De laatste socialist die er maatschappelijk aangepast bij liep, was oom Drees. Al scoorde hij zijn klof in de uitverkoop bij Peek & Kloppenburg. Die Spackman zouden ze de Kringloopwinkel nog uit moeten schoppen.

Kaltsnautzige | 13-11-13 | 21:20

Weer een onuitvoerbaar plan. Hoe bepaal je of iemand wegens zijn kleding niet wordt aangenomen?!

Maria.1 | 13-11-13 | 21:00

LMAO. Eindelijk een kudo voor vanLeeuwen. Maar die truien, van Spekman, zijn dan wel door zijn moeder gemaakt. Geen ontkomen aan dus.

Draaikolk | 13-11-13 | 20:16

Je ziet dat Job gepaste afstand houdt. Iedere ervaren metroreiziger weet wel wat ik bedoel.

HoogToontje | 13-11-13 | 19:48

Zitten al die Joop pauper socialisten ook hier tegenwoordig?

DerKaiser30 | 13-11-13 | 19:45

Dit gaat echt te ver, vooral door de vrije interpreteerbaarheid van 'onaangepaste kleding'. Want wat is onaangepast? Wie gaat dit beoordelen? Komt er een extra set medewerkers bij de sociale diensten die de hele dag foto's gaat beoordelen? Of komt er zo'n computersysteem zoals bij pasfoto's die mensen afkeurt op 'te afwijkend van de norm'. Straks krijg je in de toekomst ook geen uitkering meer voor 'ongepast lachen', 'verkeerd of scheel kijken', 'onvoldoende grammaticale vaardigheden' of voor 'het hebben van tattoo's/piercings/oorbellen'. Welkom in 1984.

Geef die mensen liever hulp bij hoe je er voldoende verzorgd uit kunt zien, van dit soort verboden gaan mensen die daar niet zo goed in zijn echt niet ineens inzien dat die zwarte rand onder hun vingernagels hun baankansen verkleint.

Katbus | 13-11-13 | 19:41

Laatste nog bij de Anne Frank stichting gesolliciteerd. In pak natuurlijk!! Ik mij zo goed voorbereid. Zelfs mijn Hugo Boss pak kwam uit de tijd van Anne Frank. Ik ben het niet geworden.....

Kobus v/h zandpad | 13-11-13 | 19:40

@sjaakdeslinksesul | 13-11-13 | 19:18 |
En dat komt allemaal door PvvdA

ProAsfalt | 13-11-13 | 19:22

Ben benieuwd of mevrouw VW Klijnsma de antwoorden van Spekkie in www.youtube.com/watch?v=IkW-b1ecLQ0 ook plaatst onder 'sociaal onaangepast gedrag'. Waarschijnlijk knijpt ze wel een oogje toe voor De Spek.

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 19:21

Hier lopen de vuilnismannen in driedelig blauw achter de vuilsauto .

niksneem | 13-11-13 | 19:21

Uh meneer, als u die tattoo's met 'filthy few' en 'affa' niet van uw armen haalt korten wij u op uw uitkering.

oplichter | 13-11-13 | 19:20

meneer Q | 13-11-13 | 19:08 |
Als Wilders dit had voorgesteld dan was hij 95% van al zijn stemmers kwijt. Pijnlijk, maar waar.

sjaakdeslinksesul | 13-11-13 | 19:18

Mag de staat wel kledinggeld geven voor de 800 euro per maand die straks voor de 'mini job' betaald gaat worden.
Anders is die voordelige boerka nog niet zo gek.
Twee stuks is genoeg. Eén naar het werk één in de was.

oplichter | 13-11-13 | 19:17

Als Wilders dit had voorgesteld dan was het land te klein geweest:
"onderbuik" "racistisch" "fascistisch" en
"dat moeten we niet willen met z'n allen"

meneer Q | 13-11-13 | 19:08

Goed zo. en mensen die het nodig vinden om er als een stripboek bij te lopen met de meest walgelijke tatoos op dezelfde hoop gooien graag.

dezeookalbezet | 13-11-13 | 18:57

Mark Smith | 13-11-13 | 18:44 | + -1 -
Was niet op kantoor, Mark.
Dit is wel 'the way the cookie crumbles'. Geen werkgever neemt, als hij een alternatief heeft, een kopvod op bivakmuts aan of vergelijkbare tokkie.

Dat weten ook die mensen heel goed. Weg met de uitkeringen dus, niet voor drie maanden, maar gewoon, helemaal weg. Als in de USA, haal maar wat voedselbonnen die door de moskee worden verstrekt of het bivakkorps.

Duidelijk zo? Fijn!

Itzamná | 13-11-13 | 18:56

@Bakito | 13-11-13 | 16:53
*lul* #lul #feit.

reageerbuis | 13-11-13 | 18:56

Ik heb alles doorgelezen qua comments maar; heeft joop al gereaguurd?

reageerbuis | 13-11-13 | 18:53

Alsof je tegenwoordig nog ergens moet solliciteren. Je schrijft je in bij een uitzendburo en die sturen je ergens naar toe als je geluk hebt. Na 75 weken word je via de achterdeur gebonjoured en via de voordeur komt je opvolger binnen...

Air van Boven Dorens | 13-11-13 | 18:50

The prosecutor | 13-11-13 | 16:40 | + 8 -
Zanger Rinus = Hans Spekman. En Freddie = Alberto Stegemans, hij zal dit binnenkort bekend maken met een undercover actie, want man man, dat dit kan in Nederland!!!

Latrinalia | 13-11-13 | 18:47

Itzamná | 13-11-13 | 18:39 | + -1 -
Je bent vandaag weer geplaagd op kantoor, zo te lezen.

Mark Smith | 13-11-13 | 18:44

Dat iemand überhaupt een uitkering krijgt (door anderen betaald, weet u wel) is eigenlijk het basale schandaal.

Dat je niemand aanneemt met een kopvod of bivakmuts op - tsja, welke werkgever zou dat willen? Geen een.

Schrap gewoon die uitkeringen en donder die zooi maar naar de voedselbank (te financieren door particuliere bijdragen, niet door de overheid).
Dan nog eens kijken hoe men 'gekleed' komt solliciteren.

Kortom, verzorgingsstaat moet het graf in. Omslagstelsel vervangen door kapitaaldekkingsstelsel. Hoe moeilijk is dat? Omslag is alleen maar diefstal, wat de overheid tot een criminele organisatie maakt.

Itzamná | 13-11-13 | 18:39

Is dit ook een verkapt boerka- en hoofddoekverbod?
Stormageddon | 13-11-13 | 17:56 | + 0 -

JA en niet verkapt maar gewoon openlijk.

(c)ZWITSUL | 13-11-13 | 18:31

Je mag dus wel meteen "vrouwonderdrukkend" hoofddoekje solliciteren maar niet met rastaharen of een puntbaard?

Enfin, ik ben benieuwd wat die regelneven in Den Haag allemaal verzonnen hebben.

knerf | 13-11-13 | 18:28

Ik neem aan dat de regels voor uit hun neus vretende politici die een riant wachtgeld genieten ook worden verscherpt.
Dus gewoon papier prikken voor werkloze burgemeesters en kamerleden?

Oh nee, natuurlijk niet... Vergat even dat we ook hier, net als in Engeland, in een standenmaaatschappij leven....

knerf | 13-11-13 | 18:23

Dit is eigenlijk zo ontzettend treurig. Toen ik na mijn ziekte in eerste instantie niet aan het werk kwam ben ik voor een stichting hier in de regio vrijwilligerswerk gaan doen om langdurig werklozen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten te helpen bij het zoeken naar werk. Onderdeel daarvan was mensen inderdaad proberen in een nieuwe outfit te hijsen. Maar dat deed niet zozeer wonderen bij de sollicitaties, want in de arbeidsmarkt toen en nu waren de meesten bij voorbaat kansloos, maar het deed wel degelijk wonderen voor het zelfvertrouwen van deze mensen. Mensen die helemaal murw zijn van alle regeltjes die ze opgelegd krijgen, het stigma dat hoort bij de uitkering en niet te vergeten de ellende die aan het krijgen van die uitkering vooraf ging. Geloof mij dat een grote groep mensen heel graag weer volledig mee zou willen draaien in de maatschappij. Maar de overheid doet zelf niets anders dan het negatieve beeld dat gepaard gaat met die uitkering in stand houden met dit soort idiote voorstellen. En als je als overheid wil dat iemand met een bijstandsuitkering die ook nog eens in de schuldsanering zit in een degelijke outfit op een sollicitatie gesprek verschijnt zul je daar als gemeente in moeten investeren. Maar daar hoor ik mevrouw Klijnsma dan weer niets over zeggen.

Arrested Development | 13-11-13 | 18:22

Mooi hoe die foto erbij gevonden is door de redactie... nog applaus krijgen ook. Ze moeten gewoon opgesloten worden. Hij heeft zijn gevangenisshirt al aan.

Premier Trutte | 13-11-13 | 18:21

Komt een sollicitante binnen in een mini dress. Ene werkgever zonder verder te vragen: "aangenomen".
Andere werkgever: "hoer, opzouten".

De rechtelijke macht gaat het druk krijgen.

ProAsfalt | 13-11-13 | 18:21

@artbrut | 13-11-13 | 17:27 |
Dat wordt procederen. Of je moet van te voren d.m.v. een aangetekende brief/email vragen aan een bedrijf wat voor een klederdracht men van je verwacht, je bent immers geen profeet.
Een blauwe stropdas terwijl deze zwart had moeten zijn volgens de baas, is dan al goed voor een afwijzing en een korting op je uitkering.
Rechters gaan het druk krijgen.
O nee, dat is ook niet meer bereikbaar voor de gewone mens, laat staan voor een uitkeringsgerechtigde.
We gaan door een het Amerikaanse en Duitse model. De kleine groep welgestelden kunnen hun geld niet opkrijgen. De anderen kunnen voor e 1,59 per uur aan de slag.

ProAsfalt | 13-11-13 | 18:18

En wat gebeurd er nou precies als die uitkering wordt stopgezet? Hebben ze helemaal geen inkomsten meer en dus de keuze tussen doodgaan of op een alternatieve manier aan geld te komen. En daar kunnen we nog wel eens veel meer last van hebben. Pak dan goed door en stel het dragen van een onwelgevallig kledingstuk bij een sollicitatie strafbaar, naar goed fascistisch gebruik en flikker ze gelijk de lik in.

nuckin*futs | 13-11-13 | 18:16

Ik vind het wel terecht. Maar ik denk dat er van de uitvoering niks terecht komt. Een vrouw in een burka of niqaab durft men toch niet aan te pakken. Een ongeinteresseerde bontkraag ook niet. Nou ja, dan hoop ik dat in ieder geval onaangepasten met tattoos in hun nek en een kop vol piercings geen uitkering meer krijgen.

Hans Hillen | 13-11-13 | 18:16

Als luie uitvreters worden verplicht om erbij te lopen als – zeg maar – bankiers, dan lijken bankiers binnenkort net luie uitvreters. Dat wordt nog verwarrend.

simpelman | 13-11-13 | 18:15

@Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:12 |
Ach een puist op je neus is al voldoende om te worden afgewezen. Er zijn nog honderden anderen beschikbaar zonder puist.

ProAsfalt | 13-11-13 | 18:14

Waneer gaat de PvdA die leden eens aanpakken die almaar geld van arme mensen stelen, zoals PvdA bestuurders van wooncorporaties bijvoorbeeld.
Hypocriete kudtpartij.

Brandend Zand | 13-11-13 | 18:12

Dit soort regeltjes levert een hoop agressie op bij werkzoekenden en mensen die leven van een bijstandsuitkering. Gelukkig heeft de overheid daar ook in voorzien: agressief gedrag leidt tot dezelfde korting. Hopelijk zorgt de PvdA voor voldoende opvang van daklozen, extra geld voor schuldsaneringen en een rits maatschappelijk werkers om getraumatiseerde werkzoekenden op te vangen.

Borrelende Boris | 13-11-13 | 18:10

Moeilijk toetsbaar inderdaad maar als het dus gewoon aan de werkgever wordt overgelaten om dat te beoordelen dan kan het uwv bij de derde mislukte sollicitatie even nabellen. Lijkt me op zich in orde.

WatZalIkErvanZeggen | 13-11-13 | 18:10

Solliciteer je gedwongen voor washandjesvouwer en dan kom je in een maatpak aanzetten.
Humor.

ProAsfalt | 13-11-13 | 18:09

Alsof je door het dragen van de juiste kleding wel aan werk komt.
Als je niet aan het werk wil zijn er nog zoveel subtiele wijzen te verzinnen om te worden afgewezen waar de overheid aan 2 a4'tjes niet genoeg heeft.
Neen, laat de overheid er maar voor zorgen dat er voldoende banen in de markt voorradig zijn om de 700.000 werklozen te voeden in plaats van de 95.000 die nu beschikbaar zijn waarvoor je als klap op de vuurpijl een CV van hier tot Tokyo moet hebben.
Dat komt er niet van om reden dat die overheid liever het geld vernaggelt aan klimaathysterie (10G), EUSSR (7G) en Afrika (4,5G).

ProAsfalt | 13-11-13 | 18:07

de overheid wil weer eens de sociale ingieur spelen in haar manipulatieve drift om de gedaalde inkomsten van de detailhandel op te krikken. Dan je dan straks op het arbeidsbureau vinkjes naast je naam krijgt op wat je draagt, hoe je haar zit, en of je wel vriendelijk genoeg bent tegen een lamlul achter een bureau die met een druk op de knop ervoor kan zorgen dat je zonder geld op straat staat en je huur niet kan betalen. Te gek voor woorden dit. Ze kunnen niet handhaven dus staan ze wildgroei voor met ongelimiterde rechten voor zichzelf.

Finn | 13-11-13 | 18:01

Ik heb wel eens gesolliciteerd naar een baan die ik kon krijgen mits mijn baard eraf ging. Dan is de keus snel gemaakt als de baan leuk lijkt: weg baard.
Synecdoche | 13-11-13 | 17:34 |

Ik heb wel eens gesolliciteerd naar een baan waarin m´n gebit eruit moest en de pink van m´n hand.
Dat was voor de plaatselijke zigeunerclanleider.
Op 1 jan. 2014 verhuist ie met z´n werknemers naar NL, hoorde ik laatst in de wandelgangen.

íbice ibérico | 13-11-13 | 17:58

Is dit ook een verkapt boerka- en hoofddoekverbod? Of dat nu juist niet en mogen boerka's en hoofddoeken wél mits van zuivere zijde en niet van slavenkatoen uit de Wibra?
Ik vind het maar verwarrend.

Stormageddon | 13-11-13 | 17:56

maar wat gaat dit in de praktijk betekenen? even zonder gekheid, het idee is natuurlijk leuk, maar hoe wordt het ingevuld? Tot waar mag de overheid zich er mee bemoeien? We weten allemaal wel wat er bedoeld wordt, maar er is een groot grijs gebied. Gewone, niet merkkleding, wordt dat nog geaccepteerd? Of is dit een ééntweetje met Mark om mensen toch aan die nieuwe auto te krijgen?
Dus u ging solliciteren en ging er met een 8 jaar oude corsa naar toe? Niet verwonderlijk dan dat u de baan niet kreeg. Totdat u een nieuwe slk heeft aangeschaft, wordt uw uitkering stop gezet.

swift1.6 | 13-11-13 | 17:54

metzonderzijwieltje 17:49
Ok dan! Ja, dan trek ik ook mijn woorden terug.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:51

Na de joden vervolging zigeuner vervolging of zoals in de oorlog het vervolgen (afmaken) van gehandicapten).
Is het nu de beurt aan de minderbedeelde in de samenleving. Doel, een beter verenigd europa. Mensen met een gezond verstand zetten geen kinderen meer op deze kutwereld.

biscaya | 13-11-13 | 17:50

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:29
Ahaaa. Zie nu waar de misvatting zit. Kan ook zijn dat het schortte aan begrijpend schrijven.

Met 'UWV volk' doel ik op UWV medewerkers. Niet de groep werkzoekenden die er naartoe moet. (met nadruk op zoekend en moet)

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:49

hiermee bedoelen ze natuurlijk Nederlanders die op gesprek gaan met de integraalhelm nog op of witte mannen met een stoppelbaardje van 3 dagen niet scheren. burka's en haatbaarden vormen de uitzondering

swift1.6 | 13-11-13 | 17:49

Deze maatregel gaat heel wat gelazer opleveren.
¨Het hemd staat nader dan de rok, mevrouw. Kan niet.¨
¨Oh ja? U heeft een stuk in uw kraag, meneer.¨

Leer mij die UWV ambtenaren kennen. Potsierlijk plan.
*bivakmuts weer over de oren trekt*

íbice ibérico | 13-11-13 | 17:48

Ven1V1d1V1c1 | 13-11-13 | 16:54
Welke werkgevers krijgen dan dagelijks al die slecht geklede sollicitanten over de vloer? In mijn omgeving ken ik capabele, goed verzorgde mensen met een berg kennis en ervaring die zich suf solliciteren maar die bijna bij een bedrijf over de vloer mogen komen solliciteren.
Toch begrijpelijk als je bedenkt dat tegenwoordig agressie, de boel flessen en hard schreeuwen de norm zijn. zowel bij bedrijven als bij de mesnen die er werken....

Aktivist | 13-11-13 | 17:48

Dus iedereen verplicht in een driedelig pak van Gucci.
En de dames in een prachtig jurkje van Gucci.
Kost een hoop en word niet vergoed.
Deze bijvoorbeeld kost 650 euro en is lelijk jonge.
www.gucci.com/nl/styles/336030Z6592100...

Ultrafox69 | 13-11-13 | 17:48

Jette Klijnsma, PvdA-er, die beweert :"... het vertonen van sociaal onaangepast gedrag ...". Weer zo'n links Stalin statement, als links zijn, en anders geen uitkering.

Gary Gunstone | 13-11-13 | 17:46

Nekbaard 17:42
Dat is ook de achterliggende gedachte van deze smoes.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:46

spekman is een wolf in tokkiekleren

standvast | 13-11-13 | 17:44

Een analfabeet in een duur driedelig maatpak heeft binnen de kortste tijd natuurlijk wel een baan.
Sterker nog, die hele crisis is veroorzaakt door de onaangepaste kleding, waardoor de werkgevers niemand meer aannamen.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:43

Wat is er mis met mij als ik morgen als bankwerker in blauwe overall kom solliciteren, om direct te kunnen beginnen?
Hoe gaat men dit sanctioneren? op de blauwe ogen van de werkgever? Of komt er een fotoplicht als bewijs?
Tjonge, we gaan steeds verder het moeras van de gekte in.

gebrokenvleugel | 13-11-13 | 17:43

Als je je uitkering niet ontvangt heb je ook geen geld voor fatsoenlijke kledij, ik voel een catch 22

Nekbaard | 13-11-13 | 17:42

@terpen-tijn Ooit wel eens bedacht dat zulke wetten leiden tot complete idiotrie waarbij de schuld van de werkeloze per definitie bij de werkeloze zelf wordt gelegd, terwijl er gewoon mensen zijn die geen werk kunnen vinden?

Ben je bijna te laat voor je afspraak op het arbeidsbureau dus je denk ik scheer me vanavond wel, kom je daar en zegt men tegen je, U ziet er niet uit, dus we gaan eerst eens even 3 maanden uitkering inhouden. Dat je dus van dat soort facistoide gedrag krijgt van mensen die zogenaamd de regeltjes moeten toepassen.

Het wordt gebracht als iets goeds tegen Boerkas, maar dus niet tegen hoofddoekjes want dat is weer discriminatie. Onder het mom van boerkabestrijding trekken ze weer een beetje meer macht toe naar de instanties, dan kun je er op wachten dat die macht wordt uitgeoefend voor gevallen waar he tniet voor bedoeld is. Mark my words.

Dat je straks een of andere tuthola tegen je zegt dat je daar of daar moet verschijnen in dit of dat soort kleren en anders ga jij volgende maand je huur niet kunnen betalen, dat is dwang, en tevens gereguleerde uitsluiting van onderdak en voedsel, en daarvoor volgens mij een overtreding van een aantal mensenrechten. Hoe leuk sommigen het ook zullen vinden om 200 boerkadragers de uitkering af te nemen.

Denk overigens ook niet voor 1 seconde dat dit het aantal werkelozen, het aantal bijstandsuitkeringen of de hoeveelheid fraude gaat verminderen.

Finn | 13-11-13 | 17:42

En dan te bedenken dat een groot deel van de huidige politici vroeger met een hanekam verontwaardigd was dat ze geen werk konden vidnen.

WillemWordtWakker | 13-11-13 | 17:36

kicktherabbit | 13-11-13 | 17:26
Volgens mij begonnen die met een geslaagd product en niet als werkzoekende.

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:34

@Ing. eslapen | 13-11-13 | 16:29 | + 10 -
Mooi hè, zo'n Hugo Boss?!

Flightless bird | 13-11-13 | 17:34

VanLeeuwen begrijpt iets niet, en vele reageerders met hem. Op de uitkering kan gekort worden wanneer onverzorgde of ongepaste kleding de reden is waarom een sollicitatie mislukt. Of een werkgever een zwerver als Spekman accepteert moet hij zelf weten, maar als hij aangeeft niet zo'n sloddervos op zijn bedrijf te willen zien, loopt Spekman het risico zelf voor de afwijzing verantwoordelijk gehouden te worden. Hetzelfde geldt voor vrouwen achter een sluier die solliciteren naar een publieksfunctie maar daarin hun masker willen blijven dragen. Stok achter de deur voor beroeps-saboteurs.
Ik heb wel eens gesolliciteerd naar een baan die ik kon krijgen mits mijn baard eraf ging. Dan is de keus snel gemaakt als de baan leuk lijkt: weg baard.

Synecdoche | 13-11-13 | 17:34

Finn 17:29
Juist, het is onzin en willekeur, maar zo mag en moet je omgaan met werkelozen, geef ze never nooit het gevoel dat de bijstand wel ok is.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:32

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:29
En nu graag nog een keer, maar nu begrijpend lezen. Neem er gerust de tijd voor...

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:31

Een vriend van mij (register accountant) is wel eens weggestuurd omdat hij niet in driedelig grijs was gekleed....

De Treinende Rechter | 13-11-13 | 17:30

Dus er is een sollicitatieplicht, een werkverplichting en nu ook een dresscode en een participatieplicht.

Klint wel heel erg als een soort gevangenis, niet wat je van een vrij land zou mogen verwachten.

En dat terwijl men gewoon toestaat dat er banen onder het minimumloon worden gegeven aan honderduizenden oostblokkers, die blijbaar ook gedoogd worden voor hun shabby kleding. Er is dus gewoon niet genoeg werk.

En dan zouden er nu dus nutteloze baantjes verzonnen worden die met overheidsgeld betaald gaan worden en natuurlijk helemaal geen concurrentievervalsing en goedkope arbeid gaan opleveren.

Reken maar op meer armoede, meer daklozen, meer schrijnende gevallen en vooral nog veel meer werkeloosheid en bijstandsuitkeringen.

Finn | 13-11-13 | 17:29

metzonderzijwieltjes 17:24
Hoezo generaliseren? Hou toch op man, iedereen kan en kon werkeloos worden.
Hoe weet jij dat eigenlijk zo goed?
Omdat je zelf ook al tig mislukte solicitaties hebt meegemaakt, of van horen zeggen?

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:29

Wat is precies het probleem? Ik lees: 3 maanden geen uitkering bij afwijzing door onaangepast gedrag of kleding. In dit geval zouden dus bedrijven of instanties iemand hebben geweigerd op basis van gedrag of kleding. En dit heeft implicaties voor de uitkering. Lijkt mij een PRIMA plan. De overheid bepaald in dit geval helemaal niks, behalve dat iemand beter z'n best moet doen om werk te vinden.

artbrut | 13-11-13 | 17:27

Mark Zuckerberg zou dus geen uitkering krijgen. Steve Jobs ook niet.

kicktherabbit | 13-11-13 | 17:26

gepaste kleding ?? wat dragen die fraudeurs van de rabo dan ??? ze kunnen niet vervolgd worden mits je een ww uitkering heeft dat dan weer wel dus met een ketelpak aanvragen graag

witchmaster | 13-11-13 | 17:26

De gemeente waar ik voor werk (ja ja) heeft een afspraak met deze club voor het aankleden van sollicitanten met een minimum inkomen. www.dressforsuccess.nl

Dat doen ze erg goed met succes voor weinig geld. De kleding is kok bijzonder mooi en komt vaak uit de duurde winkels.

Mesmer | 13-11-13 | 17:25

miko | 13-11-13 | 17:18

Aha, regio zonder postcode. Dat noemen we 'de provincie' ;-)

Punt is dat vooral mensen die willen (werken) zich kapot ergeren aan het UWV volk. Slecht gemanierd, slecht verzorgd, slecht gekleed en een werkethiek van lik m'n reet.

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:24

@metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:11
Voor de rest mag je niet meer raden. ;)

miko | 13-11-13 | 17:19

@metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:11
Was een grapje neem het niet zo seriues.
Enneh, postcode? Nee, doen we hier niet aan.

miko | 13-11-13 | 17:18

He? Leeft Job Cohen ook nog? Tijd niet gezien. Ik dacht dat ie dood was.

VanBukkem | 13-11-13 | 17:17

Je breekt je nek bij de PvdA over mensen die nog niet één (1) dag buiten de politiek hebben gewerkt.

Kloof2012 | 13-11-13 | 17:17

Ongeacht welke kleding, beide lullen op de pica slepen mn een geld binnen...

BarneyBoner | 13-11-13 | 17:16

Juist koopt de gemeente een pak voor de bijstandgerechtigden? nee? succes met jullie onzin.

sickstyle | 13-11-13 | 17:14

Tot zo ver de theorie. De PvdA kennende zal het daar wel weer bij blijven ....

Der Schnitzeljäger | 13-11-13 | 17:14

Ik zie wel potentie, want dan kan ik mijn volgende maatpak toch gewoon van de belasting aftrekken... Toch?

Mean Dean | 13-11-13 | 17:14

Belachelijk natuurlijk dat dit 'nieuws' is. Want eigenlijk zou het gewoon een vanzelfsprekendheid moeten zijn.

VanBukkem | 13-11-13 | 17:13

Wat @metzonderzijwieltjes zegt. Ik denk dat velen van u nog nooit bij de sociale dienst of het UWV binnen zijn geweest ivm een uitkering. Ik helaas wel. Als ergens onfatsoenlijke lui achter bureautjes zitten is het daar wel. Laat de PvdA daar maar eens beginnen met het implementeren van dit soort regeltjes. Doe daar ook een cursus spelling en grammatica bij en een opfris cursus omgangsvormen.

Arrested Development | 13-11-13 | 17:12

Zegt de ene personeelschef tegen die ander> deze sollicitant is geknipt voor ons, de juiste papieren en een berg ervaring.
Dat wel zei de ander, maar heb je zijn schoenen gezien, een veter rafelde,... volgende!

Terpen-tijn | 13-11-13 | 17:12

de regering die denkt te moeten uitmaken wat onaangepaste kleding en onaangepast gedrag is,gewoon eng

janneman1977 | 13-11-13 | 17:11

miko | 13-11-13 | 17:08

Was er idd een paar keer - in pak - en in redelijk gezelschap met 800K andere NL'ers trouwens. Ik ben aan de slag en zeker niet dankzij hen.

Je hebt er vast een in de buurt wonen. Of zit je zelf meer in het 2110-2111 postcodegebied?

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:11

Kijk dat is dan weer leuk aan GS,met zo'n onderwerp en zo'n kop kan er maar 1 foto bij!Natuurlijk die van Hans Spekman en overigens vrijwel elke die u vind bij google pictures...... zeg maar het omgekeerde voorpret gevoel bij Kwit en de kop

Djenghiz_ken_net | 13-11-13 | 17:11

Als je als werkzoekende in pak loopt spreekt de werkcoach je ineens stotterend met U aan. Ze zijn het totaal niet gewend en dragen zelf inderdaad zo'n Spekman outfit.
Een betere wereld begint bij jezelf, rooie rakkers!

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:08

Als je een baan hebt of als zelfstandige werkt maakt het geen moer uit hoe je kleedt.

@metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:03
Je komt er regelmatig zo te horen.
loser!!
*l op voorhoofd maakt*

miko | 13-11-13 | 17:08

Dus moslims krijgen standaard geen uitkering wegens niet aangepast?

Pikkestrijder | 13-11-13 | 17:07

Dat is toch het we zijn zo normaal gebleven toegankelijk en staan gelijk aan de burger trucje. Trapt alleen geen hond meer in en wordt eigenlijk in alle gelederen als misselijk makend beschreven. De ouderen zijn er nog een beetje gevoelig voor die vertrouwen mannen in pakken minder snel.

Veel Vaak | 13-11-13 | 17:07

Ik dacht dat dit over kleding ging..........

vanlullum | 13-11-13 | 17:04

GVD GVD GVD!

Juist bij het UWV trof ik de slechts verzorgde, onwelriekende, vadsige vette pad in jaren. Een werkcoach nota bene die dat al 15 jaar doet.

Doe eerst eens ff de bezem (en daarna een sopje) door het UWV voordat je dit soort gekke dingen gaat roepen naar werkzoekenden die nooit anders hebben gedragen dan pak en stropdas!!!

Als ze al geen sandalen dragen zijn het wel rubber zolen. En om 16:00 scherp rent het de UWV panden uit.

Stelletje schoften!

metzonderzijwieltjes | 13-11-13 | 17:03

Maarten van Rossem draagt al jaren PvdA- kleding. Dat is te zien aan de roos op z'n trui.

Hans Otjens | 13-11-13 | 17:03

Een naar zweet en wiet stinkende punker weet gewoon dat ie nooit ergens aan genomen wordt en dat de staat hem wel onderhoudt. Daar is het sociale vangnet nooit voor bedoeld geweest. We hebben nu grote groepen mensen die alleen maar rechten hebben en geen enkele plichten kennen en de kosten daarvan worden steeds moeilijker op te brengen. Mensen die "slavernij" en "dwangarbeid" beginnen te roepen als ze op hun sollicitatieplicht worden gewezen mogen wat mij betreft best gekort worden op hun uitkering.

Osdorpertje | 13-11-13 | 17:01

@Halve Zoolstra | 13-11-13 | 16:53 Ik weet dat het moeilijk is en ik betaal graag belasting voor mensen die wel willen werken maar dat om wat voor reden dan ook niet kunnen. Waar ik niet voor wil betalen is voor mensen die de bijstand wel comfortabel vinden (al dan niet met bijbeunen) en er daarom alles aan doen om maar nergens aangenomen te worden.

witwas | 13-11-13 | 17:01

Heerlijk! Geenstijl. Dank.

Normpje | 13-11-13 | 16:57

Dan kunnen ze de helft van Nederland wel afschrijven die in opdracht van een baantje moeten zoeken...

duitse herder | 13-11-13 | 16:56

Wow,
als ik niet beter zou weten zou ik denken dat de PVDA de Janmaat van de jaren 80 en de VVD van de jaren 90 op rechts heeft ingehaald.
Enne, nu we toch zo hard op uitkeringstrekkers aan het biatchen zijn, pakken we dan meteen even de verborgen parasieten als Deelraadsgemeenteraadsleden en subsidieintanties mee? Ja? Dank u.

Graaisnaaiert | 13-11-13 | 16:55

Heb niet eens geld voor kleding... Ze kunnen de kolere van de keijzer krijgen..

All_Anonymous | 13-11-13 | 16:55

Begrijp de verontwaardiging van de schrijver niet helemaal. Wat is er fascistoïde aan mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen? Natuurlijk mag de werkgever het zélf weten, maar kom op zeg. Alsof je wordt aangenomen met een onverzorgd uiterlijk, op croqs en met een t-shirt voorzien van dolkomisch bedoelde opdruk. 'I fuck on the first date'. Heb verhalen gehoord, daar word je niet goed van. Aanpakken die hap, subiet.
Neemt niet weg dat je voor mensen die extra geld nodig hebben om representatief te zijn, en dat buiten hun schuld niet hebben, best een beetje coulant mag zijn. Er is niets mis met een extraatje voor wie wil, maar niet kan.
Maar dat kunnen we alleen betalen als de overheid het koren van het kaf weet te scheiden. Zeg het niet graag, maar het idee van deze prutspartij is niet verkeerd.
Dit voorstel komt, ongeveer-pak'm beet, veertig jaar te laat. Maar goed, alle beetjes helpen.

DaughtersofLot | 13-11-13 | 16:54

Aanvulling @Ven1V1d1V1c1 | 13-11-13 | 16:25
Dagelijks krijgen werkgevers 'sollicitanten' op bezoek met overdreven hoofddoeken, over het hoofd getrokken capuchons, burka's, afzakkende broeken etc. Alles wat je (eigenlijk) liever niet wil zien. Die 'sollicitanten' bereiken vrijwel altijd hun doel en worden direct weer naar huis gestuurd.

Dus dan moet er maar weer (nog meer) wetgeving komen om de overheid het gevoel te geven dat hun eigen ambtenaren zomaar iemand kunnen weigeren, zonder zelf een geval van discriminatie aangewreven te krijgen.

Ven1V1d1V1c1 | 13-11-13 | 16:54

Drie maanden geen uitkering betekent dat je voorgoed af bent van een leger onwillige sollicitanten.
Daklozen krijgen zelden een baan.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 16:54

Het is waarlijk links tuigh van de bovenste plank, zodra het pluche plakt verraden ze hun achterban, Jetta Klijnsma als boegbeeld voorop.
Zijn hier vandaag verkiezingen, ben maar niet gegaan de SP of PVV doen hier niet mee.

gebrokenvleugel | 13-11-13 | 16:53

En vooral; onaangepast op sprookjes gebaseerde klederdracht, slachtfeestjes en handenschudweigering?

Moederneuk | 13-11-13 | 16:53

@witwas | 13-11-13 | 16:47 |

Twintig jaar geleden was het ook een goed idee geweest, met een dalende werkloosheid. Nu zijn er gewoon niet genoeg laaggeschoolde banen meer. Zelfs de fietscoaches (!!) op de Amsterdamse universiteit hebben hun MAVO afgemaakt.

Halve Zoolstra | 13-11-13 | 16:53

Weet je wat Spekman met z'n oude truien doet?
Hij draagt ze.

roosvrij | 13-11-13 | 16:53

Whahaha, als je tijdens een sollicitatiegesprek je lul uit de Armanigulp haalt en op tafel legt betekent dat net zo goed weer een maandje gratis geld....

Met een beetje creativiteit kom je n heel eind als werkloze, de kneuzen vallen helaas af. Is niet erg, zo gaat het in de dierenwereld ook #feit

Bakito | 13-11-13 | 16:53

En hoe zit het met onaangepast geblondeerd haar en onaangepast Limburgs accent?

Moederneuk | 13-11-13 | 16:52

Inderdaad, wie bepaalt wat onaangepast is. Laten we dit gewoon bij de werkgever houden. Mensen die geen werk krijgen zijn onaangepast en krijgen dus geen uitkering.

roze_bril | 13-11-13 | 16:51

1 of andere mongool heeft weer een onuitvoerbaar plannetje bedacht.
Niet de burkadrager zal gestraft worden, maar die ander met een versleten spijkerbroek.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 16:50

Trouwens, van dat mens met haar verplaatsbaar tuinhek heb ik de laatste tijd ook niet zo'n hoge pet meer op!!

vanlullum | 13-11-13 | 16:50

Geweldig dit!!! Ik lig weer in deuk van dit bericht. Mwahahaha!!!

vanlullum | 13-11-13 | 16:47

Als hij d'r een matrozenhoedje bij opzet is het net die dikke van Peppi en Kokki.

Conan de Rabarber | 13-11-13 | 16:47

Solliciteren met hoofddoek dan maar, ook voor de mannen, want discrimineren doen we niet in Nederland.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 16:47

@Halve Zoolstra | 13-11-13 | 16:41 Ober geef eens wat geld, ik wil afrekenen. Eindelijk eens een maatregel die specifiek de werkonwilligen treft. Wie echt zijn best doet aan het werk te komen wordt er niet door getroffen. Het enige wat me eraan stoort is dat dit niet 20 of 30 jaar eerder is gedaan maar verder juich ik het toe. Nu de uitvoering nog.

witwas | 13-11-13 | 16:47

Kotsende lama | 13-11-13 | 16:37 | + 0 -
Excuus, u was me ruim voor.

Mark Smith | 13-11-13 | 16:46

Een hoofddoek, ja zelfs een niquaab is bij bepaalde beroepen een pré, neem bijvoorbeeld garnalen pellen. De enige stimulans die werkt om mensen gemotiveerd te laten zoeken naar werk is geld. Het verschil tussen betaald werk en een uitkering moet groter.

Goed als je dan toch wil blijven nivelleren, maar wel wil dat mensen echt solliciteren, moet je de uitkering na iedere mislukte sollicitatie korten en om de drie maanden de uitkering verlagen.

vanhetvarken | 13-11-13 | 16:45

Nu worden al die mensen die dagelijks een bivakmuts dragen ook al gediscrimineerd..
Maar zonder grappen, je ziet precies voor je hoe die zin in een policor reflex tot stand is gekomen:
'Tja, als we alleen boerka neerzetten als gezichtsbedekkende kleding, dan is dat natuurlijk racistisch. Even denken, welk 'westers' kledingstuk is ook gezichtsbedekkend en kunnen we er bij zetten ter compensatie?'

Feit dat men alleen bivakmuts kan bedenken geeft al aan hoe belachelijk het dragen van een boerka eigenlijk is.

Zijkweif | 13-11-13 | 16:45

Op zich kan ik hier geen bezwaar tegen hebben. Mensen die ondanks hun non-conformistische outfit en/of gedrag wel een baan hebben, hoeven nergens voor te vrezen. Het is aan een werkgever zo iemand wel of niet aan te nemen, en iemand die iets kan en graag wil krijgt best een baan. Er zijn echter ook hordes idioten die om niet te hoeven werken bijvoorbeeld hun kop volhangen met metaal en boerend en ruftend aan hun socilicitatieplicht voldoen. Heb ze vaak genoeg voorbij zien komen.
Dit alles neemt niet weg dat deze coalitie steeds schizofrener begint te worden.

aardappelninja | 13-11-13 | 16:45

Ja de crisis is voorbij, werk zat, als je maar wilt...

Terpen-tijn | 13-11-13 | 16:44

Uitstekend plan. Zou ook voor tattootokkies met zichtbare plakolaatjes op handen, nek of gelaat moeten gelden.

Mark Smith | 13-11-13 | 16:44

Echt stompzinnig dat de politiek zich hiermee gaat bemoeien. micro-management politiek op alle vlakken, dat moeten we juist niet willen.

Anderzijds... de werkgever mag wel van alles eisen wat mij betreft, als een werkgever een hoofddoek niet ziet zitten prima. Dat kan. Als je daar regels voor gaat maken dan is het einde zoek... waarom bijv. dan een hoofddoek wel en een clownsneus niet? dat soort vragen.

nenny | 13-11-13 | 16:44

@The prosecutor | 13-11-13 | 16:40

Die verdient in ieder geval op een eerlijke manier zijn geld.

brutus68 | 13-11-13 | 16:44

Als je nou alle uitkeringen stop zet moet iedereen wel in lompen lopen en is de kans op werk ook nihil.
Bovendien raken ze dakloos, goeie zet, die mensen zouden met nette kleren toch ook geen schijn van kans hebben op een baan.

Terpen-tijn | 13-11-13 | 16:42

Dees is te makkelijk! De helft van de PvdA ziet er uit als zwerver of is in ieder geval niet gepast en politiek waardig gekleed. Died "Green Pies" Samson draagt pas sinds zijn fractievoorzitterschap een keer stropdassen, net als illuster voorganger Woutertje "draaikont" Bos. Dat was toch het credo van die rooie partij? Je zo slonzig, simpel en respectloos naar de overige politici al mogelijk kleden?

Nederlanddraaitdoor | 13-11-13 | 16:42

Na de handhavers krijgen we nu de "mode politie". ff serieus wie gaat er nou met een bivak muts solliciteren? skip! Of met een burka? Die met een burka mag hooguit koken van haar man laat staan werken..... skip!

ikdenkwat | 13-11-13 | 16:41

Dit wordt nog lachen als ze de WW-duur gaan bekorten zodat al die werkloze veertigers en vijftigers straks hun schuldslavenpremie (hypotheek) niet meer kunnen opbrengen, en geen werk meer kunnen krijgen, zelfs niet als ze de verplichte kruiprondjes bij de DWI hebben afgelegd in hun 'dress for success' lommerpakjes.

Bovendien, wie straf je nu eigenlijk wanneer je steuntrekkers een kwartaal lang hun inkomen ontneemt? Natuurlijk die mensen zelf, maar ook de winkeliers, wooncorporaties, verzekeraars, gemeenten en belastingbetalers die afhankelijk zijn van die vaste, doorgaans direct uitgegeven inkomensbronnen.

Halve Zoolstra | 13-11-13 | 16:41

en voor 90% van de GS'rs , denk is zelf na voor dat je een wereldvreemd stukkie schrijver na praat.
Als je geen eisen stelt aan kleding kan je net zo goed de verplichte sollicitatie over boord zetten.
Niet zo erg als je zelf ook de hele dag op je ruk kamertje zit maar voor de genen die zich de pleuris werken om dat geld op te hoesten word het zo langzamerhand een beetje irritant op zijn minst gezegd.
Lijkt hier op de US, bij ieder woord waar sociaal in voor komt roept men communisme en dat doen we hier bij iedere zin waar het woord verplicht in staat.

AbbaCafe | 13-11-13 | 16:40

Wat nou ongepast? Op een Russische Russische duikboot is dat een heel normaal shirt hoor.

Conan de Rabarber | 13-11-13 | 16:40

Het is gvd net zanger Rinus op die foto.

The prosecutor | 13-11-13 | 16:40

Overigens zou een niqaab wel voor elke PvdA'er een oplossing zijn; dan ziet niemand het als je weer eens 180 graden bent gedraaid.

stom schaap | 13-11-13 | 16:38

Elke oproep om een beetje burgerlijk fatsoen is meteen fascistisch?
.
Nog niet zo heel vroeger, had men de stofcheck. Onverwachts kwam er een ambtenaar langs de deur om met zijn vingers over de kasten te gaan om te controleren of daar niet teveel stof lag, indien u een uitkering had. Immers, u had geen werk en naast het geven van geld was het verheffen van paupers ook onderdeel van de sociale dienstverlening. Toegegeven, dit voorbeeld gaat veel te ver, maar onze medemens wijzen op verantwoordelijkheden en er consequenties aan verbinden binnen het redelijke, is dat niet normaal?
.
Overigens ben ik me wel bewust dat het 'normaliseren' een supereng woord geworden is, op gelijke voet met indoctrinatie en weet ik niet meer wat. Gutmenschen met een blauwe maandag Foucault beginnen er spontaan van te trillen en rood aan te lopen. Maar bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid, en al helemaal als er elke maand een zak geld je kant op wordt gestuurd.

dzncknmbsttnt | 13-11-13 | 16:38

Alle tokkies die een tatoeage in nek en/of gezicht hebben direct uitkering stop zetten. Tenzij je kan zingen of bij Kim Holland mee wil draaien verlaagt het je kansen op de arbeidsmarkt met 80%.

Kotsende lama | 13-11-13 | 16:37

Nog even, en de PvdA komt met plannen voor werkkampen. Ik sta nergens meer van te kijken.

brutus68 | 13-11-13 | 16:37

*bonkt hoofd op tafel*

Klaus Herzog | 13-11-13 | 16:37

@jan8408 | 13-11-13 | 16:31
Of nog eerlijker en socialer, ze worden geestelijk afgekeurd en krijgen als dank en steun een toeslag voor hun bewezen diensten.

First Contact | 13-11-13 | 16:37

Bij gelaatsbedekkende kleding kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een bivakmuts of een boerka.
.
hahahaha ik vond bivakmuts wel een goeie, ik kom hier solliciteren voor de functie van overvaller.... referenties..... HANDEN OMHOOG!!
.
Bizarre actie die wederom laat zien dat de overheid in staat is tot niets zinnigs en dat allemaal omdat ze zo nodig van alles moeten privatiseren kunnen ze nu alleen nog maar van dit soort achterlijke dingen bedenken. Overigens geld dit voor heel politiek Den Haag.

Lev | 13-11-13 | 16:37

Wie gaat er in hemelsnaam solliciteren met een bivakmuts op? Tenzij je bankrover bent of zo...

2Little2Late | 13-11-13 | 16:37

Ik geloof dat 'bepaalde andere partijen' dit al best wel lang roepen maar dat het steeds werd weggezet als 'racisme'.

Nu de PvdA het roept is het opeens 'logisch' en 'natuurlijk'.

wat...

LangeTijdGeleden | 13-11-13 | 16:36

ongelooflijk die partij, direct opheffen

ohcarol | 13-11-13 | 16:36

Er is toch geen medewerker van de Sociale Dienst die dat licht ontvlambare tuig recht in de Burka zegt dat ze zélf verantwoordelijk is voor haar 'gevoel van discriminatie'.
Kom op zeg, nu niet opeens doen alsof we in Nederland zo fucking doortastend zijn met het uitvoeren van bestaand beleid. Ons probleem is niet de wet, maar h.a.n.d.h.a.v.i.n.g. Enfin, zoek het ook lekker uit. Waar ik woon, wonen de Burka's niet. Ha.

DaughtersofLot | 13-11-13 | 16:35

Quote:
Wie door onaangepast gedrag of kleding geen werk vindt en onterecht een uitkering ontvangt, krijgt ......
UNQUOTE

Wie onterecht een uitkering ontvangt zou die onterechte uitkering niet moeten krijgen. Niet slechts 3 maanden niet, maar nooit!

Neem aan dat de tekst verkeerd overgenomen is, of is dit echt zo verklaard?

JayJay | 13-11-13 | 16:35

@Befketier | 13-11-13 | 16:27

Passend gekleed is passend gekleed, op zich prima, het gaat om de achterliggende gedachte: niet de overheid bepaalt wat passend is, de werkgever doet dat. Heeft ook alles te maken met bedrijfscultuur en dergelijke, dat laat zich niet in regeltjes vastleggen en dat moeten we dan ook helemaal niet willen lijkt me.

Gezond verstand volstaat. Regeltjes belemmeren alleen maar.

Reinaert | 13-11-13 | 16:34

.. helemaal de weg kwijt..

tejootje | 13-11-13 | 16:34

Maar wel naar syrie met behoud van uitkering .
Ze gaan er nu pas over praten om de uitkering in te houden , of zullen ze het gaan zien als vrijwilligerswerk aldaar.
Lach hier mijn lul uit mijn broek in dit land.

jan8408 | 13-11-13 | 16:31

Gaat toch niet door, de PvdA achterban zit zol met uitkeringstrekkers of de mensen die deze uitkeringstrekkers van geld voorzien en daarmee een baan hebben.

Moonwarrior | 13-11-13 | 16:31

Hoe zit het trouwens met onaangepaste denkbeelden?

Godsammekraken | 13-11-13 | 16:30

Dat zal tijd worden. Moet altijd nog denken aan de perfect Nederlands sprekende moslima van begin 20 in EO-Jong een paar jaar terug.
www.youtube.com/watch?v=6AqlnOWtfLw
Vond dat zij de vrijheid moest hebben een Niqaab te dragen. Die vrijheid gun ik haar ook van harte nu ik dus de vrijheid krijg niet meer aan haar uitkering mee te hoeven betalen.

witwas | 13-11-13 | 16:30

Dus: hoofddoek wordt ook verboden als een werkgever hierdoor iemand niet aanneemt? Lijkt me niet dat de achterban van de PvdA dit wil....

Saucony | 13-11-13 | 16:30

Geen zorgen uitvreters. Jetta Kleinsma heeft er toch een handje van te zorgen dat het beleid uiteindelijk boterzacht wordt. Ondanks wat is afgesproken.

Godsammekraken | 13-11-13 | 16:30

Ik zie Supermatthijs in een SS pak al solliciteren als persvoorlichter bij de PVV.

Ing. eslapen | 13-11-13 | 16:29

Behalve als je er zo debiel uit moet zien van je religie, dan mag ineens Allahs.

James Lastig | 13-11-13 | 16:29

En als een bedrijf het zelf mag bepalen, zul je zien dat er nooit een harde eis gesteld kan worden uit angst voor het trekken van de racismekaart. Landelijk een dergelijk eis en men heeft geen poot meer om op te staan.

blinde kip | 13-11-13 | 16:29

Het is dat ik werk heb - kom niet aan m´n bivakmuts.

íbice ibérico | 13-11-13 | 16:29

vandaag ook een VVD mijnheertje over gehoord. Grotere randdebiel heb ik nog nooit mogen aanhoren.

HoutekopHarryHendrik | 13-11-13 | 16:29

Lekker verhaal, en al die beroepswerkelozen die het wel best vinden gaan in een vuilniszak naar de verplichte sollicitatie en kunnen daarna weer gewoon verder steun trekken om dat ze zo toch nooit worden aangenomen.
zou me geen reet uit maken als ik me niet scheel betaalde aan belasting maar helaas dat doe ik wel.

AbbaCafe | 13-11-13 | 16:29

-weggejorist-

Merlot | 13-11-13 | 16:28

Donker blauw katoenen pakken, hamers, sikkels en rode petten, allemaal!

Rest In Privacy | 13-11-13 | 16:28

Dus we moeten allemaal het PvdA unfirom gaan dragen?
Duur maatcolbert --- maar heel "arbeideristisch" met een openstaand hemd en t-shirtje eronder?
Of toch maar liever meteen een Mao-pak?
I d i o t e n

Merlot | 13-11-13 | 16:28

Spekman heeft dus gewoon tijd zijn eigen truien te brijen. Behold de bestuurder.

Pa Cartwright | 13-11-13 | 16:28

Nou, dit is zowaar de eerste keer dat ik het eens ben met de PvdA. Belachelijk, mensen met tattoo's in hun gezicht en kapotte kleding aan die klagen dat ze geen werk kunnen krijgen behalve fabrieksbaantjes die ze niet willen.

GOH!!!

Stokkie01 | 13-11-13 | 16:28

Is het dan nooit goed? Moeten al die Boerkadraagsters maar ook de politiek ingaan.

En eerst Nederlands leren.

En vaker de deur uitgaan.

blinde kip | 13-11-13 | 16:27

Haha mooi geschreven VanLeeuwen.

lekker dan | 13-11-13 | 16:27

Bij Spekman is zijn zwerverslook gewoon een soort cult-statement. Net zoals Steve Jobs altijd in een cheap looking jeans en sneakers liep....

voorwaarschuwing | 13-11-13 | 16:27

Zelfreflectie en de PvdA hebben al decennia lang een lastige relatie.

overVecht | 13-11-13 | 16:27

Wel grappig dat dit een initiatief is dat de gemiddelde reaguurder alsmede GS-columnist best zal ondersteunen. Maar omdat het dan van de PvdA komt is het blijkbaar kut. Ik stem voor. Als je met een nike-petje en bontkraag naar een solliciatiegesprek gaat en je krijgt de baan niet, misschien verdien je dan inderdaad geen uitkering.

Befketier | 13-11-13 | 16:27

Een badmeester die zich in driedelig grijs vertoont is dus direct z'n uitkering kwijt. Ook al draagt 'ie daaronder wel keurig netjes z'n krijtstreep-Speedo.

Dit land kan nog zo veel gekker!

Reinaert | 13-11-13 | 16:27

Je zal ze de kost moeten geven, die uitvreters die bewust onverzorgd op sollicitatie gaan om maar niet te worden aangenomen. Ik vind het eigenlijk best een goed plan.

Aan de andere kant is het wel een plan van de PvdA dus ik vind het toch maar gewoon kudt.

Lijkt me logisch... | 13-11-13 | 16:26

De koude rillingen van spekbuik.

spuitje11 | 13-11-13 | 16:26

Mogen ze dan ook eventjes met terugwerkende kracht wachtgeld van politici terugvorderen?

Wc-kip | 13-11-13 | 16:26

Maar Spekman heeft geen uitkering, die is gewoon z'n gebreide zakken aan het vullen in Den Haag.

Als hij er uit tieft en wachtgeld aanvraagt... dan moet 'ie maar een leuk pak met een stropdas halen bij de kringloop.

Bobbbe | 13-11-13 | 16:25

Omdat we níemand willen kwetsen. Steeds. Maar. Weer!

Ven1V1d1V1c1 | 13-11-13 | 16:25

De amusante doodsreutel der PvdA. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Hopelijk zijn we met leventje nummer 9 bezig.

Godsammekraken | 13-11-13 | 16:25

Mooi, Spekman ook geen uitkering meer dan.

Joffri | 13-11-13 | 16:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken