Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hulp Fillipijnen: laten we het deze keer goed doen

vliegenzenounogmetdiedingen.jpgDe Fillipijnen worden getroffen omdat de lokale Moeder Natuur haar ADHD-pillen niet geslikt heeft en dus worden wij bestookt met alle rampencliché's die hulpverleningsorganisaties (NGO's) en journalisten kunnen bedenken. Weggevaagd. Honderdduizendmiljoen doden. Met de grond gelijk gemaakt. En ga zo maar door. We zullen niet ontkennen dat de situatie zeer ernstig is. We hebben de Gigapica gezien. Weet u wat het probleem is? NGO's nemen een monopolie op de geldstromen, de communicatie en de slachtoffers, maar er is nauwelijks controle op de NGO's. Dat is het probleem. En slechts zeer weinig mensen hebben kritiek op deze NGO's of durven er kritiek op te hebben, want wie heeft er in godsnaam het lef om kritiek te hebben op organisaties die pretenderen weggewaaide Fillipijnse weeskindjes te helpen? Dat is ook een probleem. Daarnaast zijn NGO's en de (wederom) massaal afgereisde journalisten er bij gebaat de ramp zo groot mogelijk te laten lijken, want geld en aandacht. Wat er in enorme volumes is, want de wereld is goed en de wereld staat altijd klaar om te helpen. Dat is eveneens een probleem. Er is nauwelijks controle op feiten, geldstromen en de activiteiten van NGO's. Net als in Haïti. Moeten we de Fillipijnen helpen? Ja. Absoluut. Maar niet zoals we Haïti "hielpen". We hebben daar een hoop mensen financieel gesteund, maar niet de Haïtianen zelf. Die zitten jarenlang met de ellende, terwijl het geld ergens staat te roesten dan wel in de zakken van puissant rijke Europeanen en Amerikanen is verdwenen. We moeten de Fillipijnen beter helpen. Doelgerichter helpen. Het liefst ook subtieler helpen. En helpen zonder onszelf te verdrinken in de bukkake van sperma die we in onze eigen bek spuiten van al het altruïstische egoboostfappen dat altijd plaatsvindt bij dit soort rampen. Rationele, transparante en efficiënte hulpvoorziening. Wat Vijaya zegt. Daar zijn de Fillipijnen pas mee geholpen.

Reaguursels

Inloggen

Waar gratis geld is liggen de geldwolven op de loer, dus als het érgens klopt dat small beautiful is dan is het in het helpen. Dat moet nou eenmaal overzichtelijk zijn. Giro weet ik wat dus in ieder geval niet, maar er zijn kleine betrouwbare organisaties die nooit een schandaaltje hebben want ze zijn altijd alert om zich te kunnen verantwoorden. Nog beter is natuurlijk vrienden ter plaatse. Niet onmogelijk toch, in deze global village tijden.

Friedrich Frayek | 12-11-13 | 19:35

Friedrich Frayek | 12-11-13 | 18:26 |

Zie mijn tegel van 13:28....

CornholioNL | 12-11-13 | 19:17

@pawa | 12-11-13 | 15:52
Het CBF is een stichting die in 1925 in het leven is geroepen om toezicht te houden op werving en besteding van fondsen. Het is ook de instantie die betrouwbaarheidskeurmerken en -certificaten uitgeeft. En je kunt daar de jaarverslagen van alle aangesloten organisaties downloaden + de jaarrekeningen inzien. Inkomsten en uitgaven, salaris van de directie en zo.

lekkurlinx | 12-11-13 | 18:49

OK, maar kan Geenstijl ook even kijken wie het geld wel goed besteden? Want niets doen terwijl de grootste tyfoon uit de geschiedenis van de mensheid over die eilanden heeft geraasd, tja, dan verdien je als soort om uit te sterven. Dus zeg het maar. Artsen zonder Grenzen? Die trokken na de tsunami tenminste direct de stekker uit de geldkraan toen ze niet meer nodig hadden. SOS kinderdorpen? Die kunnen al 70 jaar hun uitgaven verantwoorden. Terre des Hommes? Ook al decennia goed bezig en pakken gelijk gore pedoseksuelen aan. Niet alle NGO's zijn verdorven, dunkt me.

W Kuttje | 12-11-13 | 18:38

CornholioNL | 12-11-13 | 13:03 | was geen Bakito’tje, toch?
Snap ik niet, menselijkerwijs dat is. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden (Seneca), je zult oogsten wat je gezaaid hebt (Ho Chi Minh, nou ja een Chinees in ieder geval), in nood leert men zijn vrienden kennen (Tegelfabriek). Volgens mij is er geen reden om in een situatie als deze niet te helpen. Dat het vaak strijkstok is en dat er een heel bataljon zieligheidsindustrie en zakkenvullende politici zit te wachten op de volgende ramp weten we maar daar gaat deze Quid juist over: dat het beter moet (waarvoor hulde).

Friedrich Frayek | 12-11-13 | 18:26

-weggejorist-

DDNL | 12-11-13 | 17:07

Iedereen is zeker ook de Tsunami bij Phuket in 2006 vergeten. Ook Giro 555, ook BNers met TV acties geld ophalen. Maar die mensen zaten na 2 jaar nog in een tentje en geen geld gezien. Giro 555 kan voor mij de boom in, hoe vreselijk ik het ook vind voor die mensen nu in de Filipijnen.

DDNL | 12-11-13 | 17:06

Weet nog dat een NGO'er bij Pauw en Witteman toegaf dat er, ondanks de 500 NGO's die actief waren op Haïti, er na een jaar nog geen steen was opgeruimd.
Dat maakt van al die NGO's een soort maffia organisaties, met als enige doelstelling er zelf rijker van worden.
Jammer voor de mensen die graag iets willen bijdragen, dat geld komt nooit waar het hulp kan bieden.

me,myself and IK | 12-11-13 | 16:59

Zelf help ik een gezin via Western Union. Gegarandeerd 100% van m'n donatie wordt goed begruikt zolang er voedsel en water te koop is.

Reppertje | 12-11-13 | 16:38

Zelf help ik een gezin via Western Union. Gegarandeerd 100% van m'n donatie wordt goed begruikt zolang er voedsel en water te koop is.

Reppertje | 12-11-13 | 16:25

Ik heb, misschien tegen beter weten in, al gestort op 555.
Dat deed ik ook na de tsunami en de ramp op Haïti.
Zeggen dat deze mensen hadden moeten vluchten en na de zoveelste orkaan maar betere huizen hadden moeten bouwen, is gemakkelijk gezegd vanuit je redelijk veilige bakstenen huis in Nederland (met hier en daar een windhoosje of een westerstormpje), een auto voor de deur, kilometers asfalt tot je beschikking en de mogelijkheid om NL te verlaten.
Deze mensen zitten op eilanden en kunnen geen kant op.
Kunnen ze, voordat zo'n orkaan aan land komt, naar het vliegveld lopen en gratis naar een veiliger oord vliegen?
Nee.... natuurlijk niet.
Dat kunnen alleen rijke mensen.
Ik weet, dat er veel geld niet aan komt, maar ik hoop, dat het geweten van de zakkenvullers is gaan knagen na Japan en Haïti.
En dat het eindelijk eens een keer strafbaar gaat worden, om ingezameld geld in eigen zakken te stoppen.
Hopen.... meer dan dat kan ik niet.
Net zoals ik hoop, dat de missie naar Mali wordt afgeblazen.
Stuur onze jongens naar deze mensen.
Doen ze tenminste iets nuttigs.
Maar ja...... het oppoetsen van ons imago door zinloos oorlog te voeren in islamitische landen zal wel weer de hoogste prioriteit hebben.

Schietmijmaarlek | 12-11-13 | 16:14

Voor mij is de aankomst van 5 euro uit een gedoneerde 20 euro juist geen reden om 20 euro aan 555 over te maken. Ik zou dan 80 moeten overmaken ? Maar dat is vermoedelijk waar de 555-trollen op hopen. Ik kies dan liever voor andere manieren. En ik heb geen vertrouwen in diensten die diensten controleren die diensten controleren die diensten controleren. Haïti en Tsunami waren voor mij duidelijk genoeg qua rampzalig foute aanpak. Wie er anders over denkt moet vooral storten.

Shareholder II | 12-11-13 | 15:55

De servert........ Nogmaals
-
@lekkurlinx | 12-11-13 | 15:22
Dit zijn front-end websites van de organisaties zelf. Met andere woorden, laat je niet voor de gek houden.
Wel leuk dat je reageert, dus wel +1.

pawa | 12-11-13 | 15:52

ProAsfalt | 12-11-13 | 14:18 | + 0
Als jij denkt dat je met accountancy of rechten beter verdiend en/of sneller een baan hebt dan met een HTS dan ben je niet goed op de hoogte van de arbeidsmarkt. Goede technici verdienen tegenwoordig meer dan de gemiddelde jurist of accountant. Dus of je bent te lui om ander werk te zoeken of je zoekt gewoon geen werk...

Datzegiktoch | 12-11-13 | 15:27

hot thing | 12-11-13 | 14:28 | + 7
+1.Dit is mijn filosofie al jaren. Ook al komt maar 20% van het bedrag aan, het is altijd meer als niks. De goeden moeten niet lijden onder de daden van slechten.

Datzegiktoch | 12-11-13 | 15:18

Ik zou graag zien dat iedereen dat geld van Serious Request hoax aan dit acute probleem geeft. Maarja men wil graag met de bakkus op televee want geven zonder fame is natuurlijk voor losers. Lekker met je bek voor de glazen bak samen met de rest van de Gutmenschen.

Datzegiktoch | 12-11-13 | 15:15

Er zijn twee organisatie's waaraan ik geef: het leger des heils en artsen zonder grenzen. Die heb ik namelijk zelf aan het werk gezien en ik weet dus wat er met mijn poen gebeurd. En daar blijft niet veel aan de strijkstok hangen. Volgens mij hebben ze er niet eens een.

Polletje Piekhaar | 12-11-13 | 15:12

Te laat Kwit ,laat ik vooropstellen dat elke 555 ramp terecht om aandacht en dus centen vraagt,want et is geen klein leed!Allen zoals met zoveel zaken als mensen het allemaal gaan " profesionaliseren" blijft er van alles aan strijkstokken hangen!Ben bang dat de ophef rond de vorige edities op deze actie invloed gaat hebben!Het is net als met je wekelijkse anti Greet/Pvv verhalen,eigenlijk weet je ook wel dat dat niet groot gaat worden op GS

Djenghiz_ken_net | 12-11-13 | 15:04

Ik wil graag 1 euro helpen, dus ik heb voor de zekerheid een tientje gestort.

Getson | 12-11-13 | 15:03

Wie bewaakt de bewakers van het gedoneerde geld? En wie bewaakt dan weer de bewakers van de bewakers van het gedoneerde geld? Juvenalis dilemma.
Het gaat om vertrouwen en als het om een hoop geld gaat...

hotbrasil | 12-11-13 | 15:02

ProAsfalt | 12-11-13 | 14:18

Als je een baan hebt navenant je studie ben je een dramaqueen.

Little Arithmetics | 12-11-13 | 14:48

Als je toch wilt geven, geef dan aan Artsen zonder Grenzen, niet aan 555. AzG is niet aangesloten bij de SHO. Wel staan ze vooraan met hun poten in de modder als een van de eersten hulp te verlenen.

Capronium | 12-11-13 | 14:46

Je wordt ook wel misselijk als je de radio aanzet van al het gejammer op de NPO. Het is een desastreuze ramp, maar, sommige van onze hysterische journo's weten van gekkigheid niet hoe ze de ramp kunnen uitmelken, je zou bijna zeggen dat heel Nederland weggevaagd is!

lanexxx | 12-11-13 | 14:40

Het betreft hier een natuurramp die, zoals zo vaak, de meeste schade toebrengt aan mensen die al bijna niets hebben. Persoonlijk sta ik hier altijd even bij stil.
-
Dit gezegd hebbende, ik geef niets. Ik kan het ook niet missen, maar dat is niet de hoofdreden. Ik vertrouw de hulporganisaties niet meer. Ze geven aan dat ze openheid van zaken geven, maar als je om (zelfs reeds openbare) gegevens vraagt, geven ze niet huis.

pawa | 12-11-13 | 14:32

Als er van de €20 die je overmaakt uiteindelijk €5 rechtstreeks bij een Filipijn terechtkomt kun je ook blij zijn dat hij iig daarmee geholpen wordt.. De meesten hier zullen het verlies van die €15 niet merken, en hij zal die €5 aan water en brood wel opmerken.

hot thing | 12-11-13 | 14:28

@JeGroteVoorbeeld | 12-11-13 | 13:12 |

In ons land zaten mensen al dagen zonder water en hadden we al 3 doden na een stormpje met een piek van 150 km/h. Tacloban had 375 km/h te verduren. Met die windsnelheden ligt Nederland ook totaal in puin. Ons hoogspanningsnet is ontworpen voor maximaal 250 km/h.

Als Nederland door een dergelijke orkaan zouden worden getroffen zou het er ongeveer zo uitzien:

www.youtube.com/watch?v=oBfxNIk9mGc

geomario | 12-11-13 | 14:23

ProAsfalt | 12-11-13 | 13:45 | + 2
Nou ik heb besloten 3 pilsjes minder in de kroeg te drinken.... Met dat tientje ga ik kijken wat ik ga doen. Zijn toch al gauw 5 blikken soep. Hmmm... hoe krijg ik dat daar. Mss een geenstijl actie op zetten soep voor de Filipijnen containertje regelen. ff verzinnen.

ikdenkwat | 12-11-13 | 14:20

@Little Arithmetics | 12-11-13 | 13:55 |
Jammer, ik heb HTS gedaan en dat had ik beter niet kunnen doen.
Beter Rechtenstudie of accountancy kunnen doen. Dan was de kans heel wat groter geweest dat ik wat aan de Filipijnen had kunnen geven, hoe triest het ook is.

ProAsfalt | 12-11-13 | 14:18

@ Pa Cartwright 13:57

OK dan, ik ben helemaal om!

eerstneukendanpraten | 12-11-13 | 14:16

Misschien gewoon rechtstreeks geld geven? Schijnt prima te werken:
http://www.npr.org/blogs/money/2013/08/23/214210692/the-charity-that-just-gives-money-to-poor-people

Ron_Paul | 12-11-13 | 14:15

President Aquino is een van de competentere staatshoofden die de Filipijnen hebben gehad. Dat is een geluk. Ik lees dat het Filipijnse leger is ingezet om hulp te verlenen. Als dit leger zich ergens mee gaat bemoeien, hoeft dat geen goed nieuws te zijn. Het grote probleem lijkt op het ogenblik logistiek. Hoe bereik je het rampgebied. Bij de watersnood van 1953 duurde het ook een paar dagen, voor de hulpverlening de ondergelopen eilanden bereikte. Dit zie je nu weer.
Er moet zo snel mogelijk een heleboel eten, drinken en medisch materiaal naar dat gebied toe.
Daarna volgt de wederopbouw en daar kan het in een land als de Filipijnen gemakkelijk spaak bij lopen want de kwaliteit van het bestuur is er laag. Dat is allemaal geen reden om nu nog een heleboel mensen van honger en dorst te laten sterven. Besef ook: niets doen omdat wat je doet misschien niet helemaal 100% effectief is, dat is ook een optie van likmevessie.

Han van dere Horst | 12-11-13 | 14:12

President Aquino is een van de competentere staatshoofden die de Filipijnen hebben gehad. Dat is een geluk. Ik lees dat het Filipijnse leger is ingezet om hulp te verlenen. Als dit leger zich ergens mee gaat bemoeien, hoeft dat geen goed nieuws te zijn. Het grote probleem lijkt op het ogenblik logistiek. Hoe bereik je het rampgebied. Bij de watersnood van 1953 duurde het ook een paar dagen, voor de hulpverlening de ondergelopen eilanden bereikte. Dit zie je nu weer.
Er moet zo snel mogelijk een heleboel eten, drinken en medisch materiaal naar dat gebied toe.
Daarna volgt de wederopbouw en daar kan het in een land als de Filipijnen gemakkelijk spaak bij lopen want de kwaliteit van het bestuur is er laag. Dat is allemaal geen reden om nu nog een heleboel mensen van honger en dorst te laten sterven. Besef ook: niets doen omdat wat je doet misschien niet helemaal 100% effectief is, dat is ook een optie van likmevessie.

Han van dere Horst | 12-11-13 | 14:10

@Terpen-tijn | 12-11-13 | 13:46
Inderdaad, maar het kan ook warmer worden, door de opwarming, of er kan niets veranderen.

steven paul | 12-11-13 | 13:58

@ eerstneukendanpraten | 12-11-13 | 13:54
Komop, da's Flauw. Herfkens' appartement in de Dag Hammerskjöld Tower had een beroerd uitzicht.

Pa Cartwright | 12-11-13 | 13:57

Ja ik doe het net als toen met Haiti: ik geef niks.

Vdewaal | 12-11-13 | 13:55

ProAsfalt | 12-11-13 | 13:45 |

Had je toch even door moeten leren na de MAVO.

Little Arithmetics | 12-11-13 | 13:55

Heeft de PvdA al kamervragen gesteld? Waarom er zoveel wind waait? En waarom alles naar de filisteinen is?

Normpje | 12-11-13 | 13:55

Ik zou niet weten hoe ik ze beter kan helpen dan geld geven waarvan ongetwijfel deen deel aan de strijkstok blijft hangen. Komt daar altijd nog meer geld terecht dan als ik *niks* zou geven.

Lewis | 12-11-13 | 13:55

@ Jos Tiebent 13:48

Het was in ieder geval niet Eveline Herfkens want die neuqte de laatste rijd alleen met een Griek in New York. Zijn die onterechte tonnen huursubsidie door haar al terugbetaald aan de schatkist btw?

eerstneukendanpraten | 12-11-13 | 13:54

Volkomen eens met de trend van dit verhaal. ik geef dus niks net zomin als indertijd met de "tsunamie'.
De marketing technieken stuiten mij tegen de borst.
En ja, ik voel mij daarom toch wel een beetje schuldig, want het is naar voor die mensen.

Goedzo | 12-11-13 | 13:52

Het gaat de hulporganisaties niet om echt te helpen. Dat zou heel counterproductive zijn. (vreemd hè, dat het nog steeds zo slecht met Afrika gaat)
Het gaat ze uitsluitend om zoveel mogelijk geld binnen te harken.... maar dan wel voor zichzelf.
Met veel fanfare worden een paar hulpprojectjes gestart waar dan later subsidies verstrekkende politici langs geleid worden. Die mogen overigens ook niet zelf bepalen waar ze willen kijken maar worden uitsluitend langs deze Vorführ projecten geleid.
"Hulp geven" is voor deze organisaties puur een onkostenpost die zo klein mogelijk gehouden moet worden.
-
"Goede Doelen" is gewoon een multinational industrie waar veel geld verdiend moet worden.
Niet meer en niets minder.
Shell verdient zijn geld met olie.
"Goede Doelen" met de ellende van andere mensen.

Moi2 | 12-11-13 | 13:52

Ik hoor net een PVDA kamer-meneer op de radio beweren dat deze orkaan de grootste is die de aarde ooit heeft getroffen. Is die meneer de weg kwijt, alleen dom, of denkt hij dat echt.
Uiteraard moet daar worden geholpen, maar wat mij betreft alleen door het "Leger des Heils" en niet door linkse goedmensen.

Mantisomantis | 12-11-13 | 13:51

ProAsfalt | 12-11-13 | 13:45 |

Beter had ik het niet kunnen verwoorden, ben het er helemaal mee eens . Ook ik heb niets meer.

Lief meiske | 12-11-13 | 13:49

Hoe heette dat wijf ook al weer, die met het geld van 555 vrachtwagenchauffeurs ging naaien en exorbitant stappen in de hongerlijdende provincies van India...? Sindsdien heb ik een hele nare nasmaak van Giro 555... Was ooit een topic op GS geloof ik, een jaar of wat geleden.

Jos Tiebent | 12-11-13 | 13:48

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:43 |

Eensch :-)

CornholioNL | 12-11-13 | 13:47

Als de koning van dat land nou eens zijn goederen verkoopt, dan is dat land in 1 klap geholpen.
Dus van mij noppes.

Lief meiske | 12-11-13 | 13:46

Door opwarming meer koude?
Kan, als daardoor de warme golfstroom blokkeert.

Terpen-tijn | 12-11-13 | 13:46

En dan komt er zo'n aktie om geld te geven. Maar ja, er is één probleem.

Ik kan sowieso niets geven ook al zal ik het willen.

Mijn zuur verdiende geld gaat al naar de politieke/ambtelijke hobby's. Er blijft dan niets over om te geven.

Klimaatsverandering door Ferrari's. Plant het land maar vol met windmolens. Afrika krijgt miljarden om kogels te kunnen financieren. De waterbelasting komt eraan. WaterBELASTING!!!!! Dan hebben wij natuurlijk de EUSSR. De politici en ambtenaren van dat gedrocht hebben verzonnen dat de stofzuiger niet meer mag zuigen dan 900W. Ook de chokoladesigaretten moet worden verboten. Het verzinnen van zoveel achterlijkheden kost geld. En dat geld kan dan niet naar de Filipijnen. Zo simpel is het.

Neen, het zit er gewoon niet (meer) in om wat te kunnen geven.

ProAsfalt | 12-11-13 | 13:45

Laten die hulporganisaties, Rode Kruis, Novib, SHO, etc... eerst eens hun opgepropte honderden miljoenen aan donaties opmaken, en daarna meer geld vragen. En help die arme mensen NU van dat weggemoffelde geld.

070 | 12-11-13 | 13:45

@Fatwabuster | 12-11-13 | 13:35 |

Ik ga die dagelijkse oefening in huichelachtige group-think niet bekijken als je het niet erg vindt.

Ik ben er wel geweest. Het bouwen van huizen op houten palen is daar veelal noodzaak vanwege de drassige deltagrond en het warme klimaat. Maar de gedachte is, bouw goedkoop en snel want volgend jaar kan het dak weer van je stulpje waaien.

Zelfs een overontwikkeld land als Nederland is bij lange na niet voorbereid op zulke monsterstormen. Yolanda had onze stormvloedkering veranderd in een vage herinnering aan menselijke hubris.

Halve Zoolstra | 12-11-13 | 13:45

Helemaal eens Quid. Maar als we willen helpen, hoe dan wel ? Zie het probleem maar geen oplossing.

de look | 12-11-13 | 13:44

Noem me maar een idioot maar ik ga wel geld geven, ik ben liever te naief dan harteloos. Als het geld niet aankomt dan zijn het echt klootzakken, maar als je iemand ziet vallen dan help je hem toch overeind.

Bokito ergo sum | 12-11-13 | 13:43

Uw Verzekeringsadvis | 12-11-13 | 13:20 | + 2 -
En als we dan toch aan PolmanPromotie doen, lees dan meteen ook "ik zag twee beren" over blauwhelmenen in actie (of juist niét in actie...)

Kapitein Sjaak Mus | 12-11-13 | 13:43

@ PSV Eindhoven #1 | 12-11-13 | 13:40
2 dingen:
1. Geenstijl
2. Kudo's

Pa Cartwright | 12-11-13 | 13:43

@CornholioNL
Wanneer je een bakito-tje doet, verdien je een schop onder je reedt, eens?

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:43

Triest dat Yolanda niet anderhalf maandje kon wachten. Was de opbrengst 2x zoveel geweest. Met die opbrengst moet je trouwens direct zoveel mogelijk hier niet meer gebruikte (want EU bedilzucht) talloze boten en vissersschepen tweedehands aankopen en die weer naar de Filipijnen verschepen. Is de snelste manier die mensen op de been te helpen. Vanavond ga je naar bed en volgende week is men het alweer vergeten. Misschien dat Wijnberg en co. het ergens rond maart 2014 e.e.a. kunnen duiden en vaststellen dat er niets veranderd is sinds Haiti, tsunami en de lijst is, was en wordt lang...

íbice ibérico | 12-11-13 | 13:42

SvennusMax | 12-11-13 | 13:04

Jij hebt inderdaad overduidelijk een probleem.
Subliem egoïsme en kortzichtigheid.

Skunk57 | 12-11-13 | 13:42

Het primaire doel van nagenoeg iedere NGO is het voortbestaan van de organisatie zelf.
Als daar een arm Haïtiaantje, Filipijntje of negertje voor moet lijden is dat alleen maar meegenomen, heeft men weer een voorbeeld waarom er meer geld naar hulpverlening moet.

Obstiopaat | 12-11-13 | 13:41

@Terpen-tijn | 12-11-13 | 13:37
Inderdaad. Door opwarming meer koude. Tenminste dat had ik begrepen van het IPCC. Die lui zijn ook erg goed in het achteraf verklaren waarom zo'n ramp veroorzaakt wordt door CO2 uitstoot. Het lijken wel dominees die elke rampspoed wijten aan abortus, homo's en ontkerkelijking.

steven paul | 12-11-13 | 13:41

Kunnen we niet beter rechtstreeks geld storten? Banknummer in Zwitserland moet toch ergens bekend zijn?

Megalomaantje | 12-11-13 | 13:40

Wat een misselijkmakend reacties hier van bepaalde mensen. 'Hadden ze maar betere huizen moeten bouwen, en als ze dat niet kunnen valt de materiële schade wel mee', 'wij hebben hier al genoeg problemen, dus laten we het geld hier besteden'. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Stelletje idioten. De problemen hier lijken in de verste verte niet op wat zich daar afspeelt. De mensen hebben de middelen daar niet om zichzelf te redden na zo'n ramp. De Filippijnen, een van de armste gebieden op aarde verdomme.

Ja, de NGOs zijn één corrupte bende. Maar is dat een reden om de mensen daar te laten stikken? Bah.

PSV Eindhoven #1 | 12-11-13 | 13:40

roze_bril | 12-11-13 | 13:34 |

Sorry, ik lig krom van het lachen hier!!!

Te erg gewoon deze tegel... u geeft "Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend" een hele nieuwe dimensie...:-P

CornholioNL | 12-11-13 | 13:40

Met de aankondiging van deze storm, had ik direct een lokaal transportbedrijfje met wat gammele wagens moeten overnemen. Na de storm heb je de garantie dat een lange rij NGO's stevig tegen elkaar op staat te bieden voor 1 vrachtwagentje. Geld speelt immers voor hun geen rol en aan delen doen ze niet.

flashforward | 12-11-13 | 13:39

Als ik nu geld geef, weet ik zeker dat ik er later spijt van krijg. Loop al wat langer mee en het is elke keer hetzelfde.

Franz Jozef | 12-11-13 | 13:38

Ik doneer wel, ook al blijft er veel aan de strijkstok hangen, de slachtoffers worden iig geholpen. Niets doen is voor mijn geen optie. Dom van mij? Dat zal dan wel, maar ik heb al genoeg leed gezien om niet niets te kunnen doen.

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:38

Opwarming creeert extremen.

Terpen-tijn | 12-11-13 | 13:37

Het wachten is natuurlijk op een tv show met All-you-need-is-Robert en op de tribune allemaal BN-ers die je aan de lijn krijgt als je belt en geld doneert. De NGO's hebben alles kapot gemaakt. Alleen het SBS6 volk gaat nog doneren. Sterkte aan alle Filipijnen in ieder geval.

ilse | 12-11-13 | 13:36

@Halve Zoolstra | 12-11-13 | 13:23

Er was gisteren een zogenaamde deskundige in P&W en die stelde dat de Filipijnen slecht is voorbereid op dergelijke stormen, huizen slecht gebouwd worden etc....
.
Maar goed, als ik jouw opmerking lees dan hadden ze jou moeten uitnodigen, je bent blijkbaar beter op de hoogte dan die gast.... verder kan ik daar niet over oordelen, ben inderdaad daar nog nooit geweest

Fatwabuster | 12-11-13 | 13:35

Was het maar vast 2025, dan zouden ze het weer wat beter onder controle hebben. In elk geval beter dan nu het geval is, of zou het toch gewoon een zoveelste manier zijn om de bevolkingsaantallen te reduceren?! Zie "officieus rapport" Verenigde nazi's ("cleared for public release"):

www.fas.org/spp/military/docops/usaf/...

Good Meuning | 12-11-13 | 13:35

De meesten die hierboven roepen dat ze niks zullen geven hebben gewoon niets te geven.

Mark Smith | 12-11-13 | 13:35

Ga vandaag nog een lekker Filipijns wijf hierheen halen. Het begint op microniveau mensen.

roze_bril | 12-11-13 | 13:34

T zou ongeveer 30 op de schaal van Beaufort zijn, ruim twee keer zo zwaar als een normale orkaan.

Terpen-tijn | 12-11-13 | 13:34

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:23 |

Godallejezus, niet gelijk zo serieus happen man... ik doe een "bakito-tje"... wel een hele slechte, dat dan weer wel... my bad.

CornholioNL | 12-11-13 | 13:33

ikteef | 12-11-13 | 13:19 | + 0 -
als hulp in de zakken van politici verdwijnt dan zijn ngo's het alternatief.
iedereen kan een ngo beginnen dus het helpt als een ngo 'clean' is en geduidt door je favoriete blog....

Einde van de Domheid | 12-11-13 | 13:32

CornholioNL | 12-11-13 | 13:28 | + 0
Nou dat is jou mening ik reageer meer op dit soort dingen: "Ben ik een slecht mens als ik hier echt geen ene reet om geef? Werkelijk waar helemaal niks. Laat ze de sores zelf oplossen met hun buurlanden. Wij hebben problemen [email protected] SvennusMax | 12-11-13 | 13:04"

ikdenkwat | 12-11-13 | 13:31

Dan mag je beginnen met Oxfam-Novib buiten de deur te houden. Met Tsunami 1 staken ze 80 miljoen in hun zak, te verdelen over een paar clubs, maar de enige die iets bijdroeg was artsen zonder grenzen. De rest: nada.

Een medewerker van zo'n grote NGO vertelde dat maximaal 17% naar hulp gaat. De rest verdwijnt aan salarissen en overige interne kosten.

MacG | 12-11-13 | 13:31

Dus, Quid, er zijn drie problemen: er is geen controle op de NGO´s, de NGO´s worden niet gecontroleerd én er is geen controle op het werk van de NGO´s? #InHolland?

pvpb | 12-11-13 | 13:30

tikteef | 12-11-13 | 13:19 | + 0

Als geenstijl ballen had zouden ze een hulp aanraden die niet corrupt en wel effectief was.
En liefst in een paar woorden ander blijft de conclusie van de lezer in de inleiding steken.

Einde van de Domheid | 12-11-13 | 13:29

Iets wat ik al jaren dacht is hier op subtiele (geenstijl) wijze gepubliceerd, waarvoor mijn dank!
Menig verjaardag heb ik het moeten afleggen tegen vrienden die mij verkeerd begrepen. Menig discussie op het werk werd ik afgebrand.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met het artikel eens ben!
Laten we nu eens echt helpen!

mood | 12-11-13 | 13:29

ikdenkwat | 12-11-13 | 13:20 |

Natuurlijk is het verschrikkelijk voor die mensen, dat ben ik helemaal met u eens, ik heb ook het grootste respect voor hulpverleners die daar op vrijwillige basis heen gaan om hulp te bieden...

Maar we hebben het hier over de hulporganisaties, en daar doneer ik geen flikker aan, dat hebben ze zelf verziekt!

CornholioNL | 12-11-13 | 13:28

@JeGroteVoorbeeld | 12-11-13 | 13:12
Als ik in een gebied zou wonen waar vaak orkanen of tropische stormen voorbij kwamen, dan bouwde ik ook een huis van hout. Dus niet te duur, want waarschijnlijk moet je in je leven nog wel een paar keer nieuw bouwen. Het liefst met een goede betonnen kelder eronder, al is dat ook niet zo handig als er een flinke golf water aan komt zetten.

steven paul | 12-11-13 | 13:28

@ SvennusMax | 12-11-13 | 13:04

Ben ik een slecht mens als ik hier echt geen ene reet om geef? Werkelijk waar helemaal niks. Laat ze de sores zelf oplossen met hun buurlanden. Wij hebben problemen genoeg.

Jij blij dat je het geluk hebt toevallig geboren te zijn in een van de rijkste landen wereldwijd, dat geometrisch op een plek ligt waar weinig natuurrampen voorkomen.
Nee, je bent geen slecht mens, maar een egoïstische klootzak.

eetvis | 12-11-13 | 13:27

Het boek genaamd De Krisiscaravaan van Linda Polman zou verplichte kost moeten worden op de basisscholen. Het geeft de foute intenties van NGO's etc zeer treffend aan. Ik denk dat daarna niemand meer durft te geven, maar dat terzijde.

EendmetzwakPootjeuh | 12-11-13 | 13:27

@CornholioNL
Wel eens van een helikopter gehoord?

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:23

@Fatwabuster | 12-11-13 | 13:19 |

Jij bent er duidelijk nooit geweest, De Filippijnen krijgen jaarlijks tientallen typhoons over zich heen, en zijn daar doorgaans prima tegen opgewassen.

Maar deze storm was extreem, zelfs voor hun begrippen. In de Atlantische oceaan komen ze zo sterk niet voor, maar als Yolanda over Nederland was geraasd stond je als je geluk had nu op de heuvelrug naar Nieuw Atlantis te kijken.

Halve Zoolstra | 12-11-13 | 13:23

Als je niets geeft dan weet je zeker dat er daar geen geld is. En als je wel iets geeft dan weet je dat slechts een gedeelte van je geld goed gebruikt wordt.

Een onmogelijke keuze, ik snap dat mensen zich van de hulporganisaties afwenden.

rara | 12-11-13 | 13:22

Ik snap je frustratie, Quid, maar wat is je Plan van Aanpak om het anders te doen?

Ballenman | 12-11-13 | 13:22

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:07 |

Daar ben ik nog niet zo zeker van:

Zo'n 50 kilo zak rijst kan nog flink hard aankomen als ie vanaf 5000ft word gedropt vanaf een Harrier...

CornholioNL | 12-11-13 | 13:21

Ben echt niet van klakkeloos centen storten en ziel schoon. Maar de vergelijking van onze problemen (geld) en die op de Filipijnen slaat gewoon nergens op. Wat een zielloze reacties van sommigen. Een deel van die bevolking staat gewoon met lege handen, zonder huis, voeding & schoon water.

ikdenkwat | 12-11-13 | 13:20

Leestip : De crisis karavaan geschreven door Linda Polman, geeft een heel andere kijk op de NGO-s.

Uw Verzekeringsadvis | 12-11-13 | 13:20

@Halve Zoolstra | 12-11-13 | 13:15
Nadeel is dat als je allerlei kleine grassroots organisaties die hulp laat bieden de kans groot is dat ze langs elkaar heen gaan werken. Hoe meer van die kleine organisaties, hoe groter de kans. En dan ontstaat er toch weer de behoefte aan een overkoepelend, coördinerend orgaan.
Nog afgezien van de rekensom: hoe meer organisaties, hoe meer plekjes voor menselijke strijkstokken.

lekkurlinx | 12-11-13 | 13:20

@Einde van de Domheid | 12-11-13 | 13:04 |
"Dat is nou mijn geenstijl!!
Voorop staan bij rampen met de veronderstelling dat het geld nooit ter plekke komt!"

In augustus dit jaar gingen tienduizenden Filippijnen de straat op toen uit onderzoek bleek dat in de afgelopen drie jaar ruim honderd miljoen euro naar twijfelachtige HULPORGANISATIES en spookprojecten is gegaan. Het geld verdween uiteindelijk meestal in de zakken van politici.
Bron: www.nd.nl/artikelen/2013/augustus/26/d...

tikteef | 12-11-13 | 13:19

Allemaal heel sneu natuurlijk maar het schijnt de 25e orkaan (oké... deze was wel heel erg zwaar) van dit kalenderjaar te zijn die over de Filipijnen raasde.
.
Hulp is goed maar ga die lui in godsnaam eens leren hoe je huizen moet bouwen en je hoe je de zee niet telkens op je deurmat hebt stromen!

Fatwabuster | 12-11-13 | 13:19

Die missie naar Mali kan beter worden verlegd naar de Filipijnen: na zo'n ramp trekken er duistere figuren naartoe die door de chaos volledig hun gang kunnen gaan: ze rekenen op verweesde kinderen om te misbruiken en weduwen die niet meer rond kunnen komen na de dood van hun mannen voor weinig te prostitueren.
Lijkt mij nuttiger dan alsmaar vechtende moslims uit elkaar te houden.....

DeSjaak1000 | 12-11-13 | 13:18

Wordt nog ook nog heel wat gedoe, IBAN en geld inzamelen deze tijd: schrijft u even mee?

NLINGA0000000555

AntiBlankeVla | 12-11-13 | 13:18

Theo van Gogh had op Veronica destijds een schitterend programma; hij benaderde bn'ers met een foto van zielige negertjes, bedekt met vliegjes. Bekijk het eens, zeer de moeite waard. De minister van ontwikkelingssamenwerking (Herfkens) gaf toe dat slechts 1/3 'echt goed' terecht kwam. Om het cynische commentaar van van Gogh lig je al in de kreukelzone.
www.youtube.com/watch?v=PAEgdgW6X7g

Strotgrondel | 12-11-13 | 13:16

De wereld, zeker de westerse, is vrijgevig en solidair genoeg.

Het probleem is, zoals op zo veel vlakken in het Westen, dat de geldstromen geassocieerd met die liefdadigheid voor een belangrijk deel zijn buitgemaakt door een kleine groep sociopathische plunderaars gewetenloos genoeg om met een beroep op het beste in de mens de eigen zakken te vullen.

Ik geef al jaren niet meer aan die alfabetsoep van 'samenwerkende' hulporganisaties. Ga zelf helpen, of neem de moeite op zoek te gaan naar kleine, grassroots organisaties die samen met de lokale bevolking proberen hulp te bieden.

Al het andere is niets meer of minder dan aflatenhandel door semi-criminele organisaties.

Halve Zoolstra | 12-11-13 | 13:15

Misschien moeten we een NGO oprichten om al die NGO's te controleren en te dwingen gecoördineerd samen te werken...?

lekkurlinx | 12-11-13 | 13:13

Het potje van Haiti (aardbeving 12 januari 2010) zit nog 3/4 vol dus misschien kan er geld uit dat potje gebruikt worden om directe hulp te bieden aan de filipijnen.

DeSjaak1000 | 12-11-13 | 13:12

Als je met een huis van suiker in een regenachtig gebied gaat wonen krijg je dan ook geld als je huis weg is door de regen?

Hetzelfde geld voor de Amerikanen met die houten huisjes en hun orkanen. Er komt één storm over zo`n stad en de hele stad ligt een paar kilometer verder.

Laat ze zulk soort mensen een leren dat ze beter rampen kunnen voorkomen door fatsoenlijke huizen te bouwen. En als ze er de middelen niet voor hebben valt de materiële schade mee.

Net als die mensen die in de woestijn wonen in een hutje van poep en dan dagelijks drie uur moeten lopen om water te halen. Ga met je hutje van poep bij de waterbron wonen scheelt een hele hoop gedoe.

Wordt er een beetje moe van dat mensen zichzelf zo makkelijk een slachtoffer maken doordat ze niet nadenken en zich beter beschermen tegen risico`s.

JeGroteVoorbeeld | 12-11-13 | 13:12

We hebben net 130 miljard aan Brussel gegeven, de grootste ramp allertijden...

CornholioNL | 12-11-13 | 13:09

Ik heb het met eigen ogen gezien en met eigen oren gehoord in Thailand na de tsunami. Ik geef nooit meer wat voor dit soort rampen.

Graaf van Egmont | 12-11-13 | 13:08

Fillipijnen?

Rest In Privacy | 12-11-13 | 13:08

Voorkomen is beter dan genezen.
Waarom heeft iedereen de andere kant opgekeken toen bekend werd dat die monstertyfoon op de Fillipijnen af kwam stormen? Stiekem wel blij dat er wat minder mensen op de aardbol rondlopen?

kapotte_stofzuiger | 12-11-13 | 13:07

Alleen een leger kan goede noodhulp garanderen, goed dat de VS een carrier stuurt.

Ongeblustekalk | 12-11-13 | 13:07

Geld nodig voor de Fillipijen, kijk deze docu ff terug van tegenlicht tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2...
Of stuur een brief naar de koning.http://www.earth-matters.nl/7/8579/duurzaam-20/open-brief-van-earth-matters-aan-de-koning.html

toetanchamon | 12-11-13 | 13:06

SvennusMax | 12-11-13 | 13:04 | + -1
Jep en een stumper als je zo begaan bent met je medemens.

ikdenkwat | 12-11-13 | 13:06

Je kan beter het leger sturen om hulp te verlenen dan geld storten op giro 555 want dan staat het over een jaar nog op de rekening.

Osdorpertje | 12-11-13 | 13:06

Ik heb een goed idee. Zullen we oplichting strafbaar maken?

Getson | 12-11-13 | 13:05

Het geijkte verhaal van hulporganisaties. "We zagen het aankomen en hebben met onze partners ter plaatse al voorbereidingen getroffen. Helaas behoorden onze partners ter plaatse echter ook tot de slachtoffers."
Dan doe je iets toch niet goed als hulporganisatie, of zit ik er ver naast???

Graaf van Egmont | 12-11-13 | 13:05

Kan John Ewbank geen lied schrijven om geld mee op te halen?

JeGroteVoorbeeld | 12-11-13 | 13:05

Dat is nou mijn geenstijl!!
Voorop staan bij rampen met de veronderstelling dat het geld nooit ter plekke komt!

Einde van de Domheid | 12-11-13 | 13:04

Ben ik een slecht mens als ik hier echt geen ene reet om geef? Werkelijk waar helemaal niks. Kan er ook niets aan doen, en faken dat ik het echt heel erg vind zit niet in mijn aard. Laat ze de sores zelf oplossen met hun buurlanden. Wij hebben problemen genoeg.

SvennusMax | 12-11-13 | 13:04

Volgens mij is er nog geld van de tsunami en Haïti.
Kunnen wij geen aanspraak maken op dat geld trouwens, dit kabinet is ook een ramp...

chiel_labiel | 12-11-13 | 13:04

"Laten wij het deze keer goed doen"

Prima, ik geef niets...

Kan het immers ook niet op de verkeerde plek aankomen of aan de strijkstok blijven hangen.

CornholioNL | 12-11-13 | 13:03

@Lijkt me logisch... | 12-11-13 | 12:59
Maar stort gerust op 555; de volgende ramp moet ook betaald worden.

Lijkt me logisch... | 12-11-13 | 13:01

Daar naar toegaan en het zelf uitdelen zou nog de beste oplossing zijn, maar helaas niet de meest praktische.

Petrus de Rewa | 12-11-13 | 13:00

Kaas de Vies | 12-11-13 | 12:59
Ja, laten we de Filipijnen helpen met allemaal een L erbij.

Graaf van Egmont | 12-11-13 | 13:00

Stuur er om te beginnen eens direkt een vrachtlading voedsel en water naartoe. Daar is niet eerst giro 555 voor nodig want die hebben nog genoeg in kas.

Lijkt me logisch... | 12-11-13 | 12:59

"Hulp Fillipijnen" "De Fillipijnen" "Fillipijnse weeskindjes" etc..

Volgens mij is Filipijn met 1 L

Kaas de Vies | 12-11-13 | 12:59

Laten we hun Filipijn verzachten.

Kaas de Vies | 12-11-13 | 12:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken