Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Overheid betaalt reiskosten Nederlandse artiesten

lalalageldwouterhamelen.jpgWat is dat toch met de overheid en de neiging om bekende, welvarende Nederlanders gratis op reis te sturen? We kennen inmiddels allemaal reisburo NPO, dat al jarenlang TV-mensen de meest uitzinnige reizen laat maken. En daar kunnen we nu reisburo OCW aan toevoegen. Want het ministerie trekt regelmatig de portemonnee om succesvolle artiesten te laten optreden in het buitenland. Waarschijnlijk met het idee om Nederlandse popmuziek te promoten in het buitenland. En dus kregen Caro Emerald (5000, Engeland), Laura Jansen (7500, China), Wouter Hamel (15.000, China, Zuid-Korea alsmede who the fuck is Wouter Hamel?) en de Nits (10.000, drugs) gratis reisgeld van de belastingbetaler om hun veredelde smartlappen ten gehore te brengen in den vreemde. Wat superhandig! Hoe bekender je bent en hoe meer geld je verdient aan je muziek, hoe sneller de overheid de portemonnee trekt om je Hollandse klanken ook in het buitenland te laten horen. Want waar hebben we het nou over? 15.000 euro? 10.000 euro? Op een begroting van miljarden voelt niemand daar toch wat van? Maar het levert Wouter en Caro en Laura wel een leuk reisje op. Wat zegt u? U wilt ook dat de overheid uw vakantie betaalt? Kunt u zingen dan? Of wilt u beweren dat uw gitaarspel ook representatief is voor de Nederlandse muziekcultuur? Nee toch? Nou dan. Niet zo zeuren dan. Had u maar talent moeten hebben. Subsidie is nooit bedoeld om het eerlijker te maken voor iedereen, maar om het leven makkelijker te maken voor de uitverkorenen. Hier de hele snoepreislijst (pdf), waarvoor de VVD vandaag om 10 uur de kraan dicht wil draaien tijdens de begrotingsbehandeling cultuur.
Dit gezelschap, Blaas of Glory, kreeg 3557 euro subsidie om in Frankrijk op te treden.

Reaguursels

Inloggen

die stuur je nog niet met een buskaart naar een Achterhoeks bierfeest

D.A.G. Krant | 12-11-13 | 13:28

Blaas Of Glory is zo'n gezelschap wat altijd op festivals rondwandelt en waarvan je na 1 nummer de gimmick wel gezien hebt. Hayseed/Dixie, Richard Cheese en vele anderen leveren veel gavere metalcovers af. Maar goed, die zijn dan ook niet subsidiegedreven en niet Nederlands.

Den Heerscher | 11-11-13 | 17:21

@Simon de Danser
Ben het helemaal met je eens maar deze artiesten hebben werkelijk niks met cultuur te maken natuurlijk... dit is gewoon ordinaire pop.. ja stuk voor stuk

skeel | 11-11-13 | 17:10

Mensen moeten überhaupt geen geld kunnen krijgen om hobby's te beoefenen... waar gaat dit over

skeel | 11-11-13 | 16:59

BIQgroup kreeg een ton voor ontwikkelingskosten van iets wat allang bestaat en na ontvangst werd die bv opgeheven. Geen haan die er verder naar kraait.

Vitayalin | 11-11-13 | 16:44

Al 12 jaar weg uit Nederland , ken geen enkele artiest op de lijst ... Kansloos

el che | 11-11-13 | 16:38

@Petrus de Rewa | 11-11-13 | 10:39
Caro Emerald niet zeker... Die loopt zeker bij de voedselbank, tussen de optredens door...

VanBukkem | 11-11-13 | 16:26

Errorist | 11-11-13 | 13:30 | + -6 -
2100 bruto, dat is een vuilnismannensalaris. En die hebben dan wel pensioenopbouw, ongeschiktheidsverzekering, vakantiegeld etc. Het punt is vooral dat deze artiesten dat beetje geld verdienen met IETS LEUKS en dat is natuurlijk heel stuitend voor de teleurgestelde reaguurder.

John Muts | 11-11-13 | 15:10

De meeste anti-subsidieschreeuwers wonen in een gesubsidieerde Vinexwijk met hun gesubsidieerde kind dat ze elke zondag naar de gesubsidieerde sportclub brengen. Maar dat telt allemaal natuurlijk niet.

John Muts | 11-11-13 | 15:04

Alleen reiskosten worden betaald? Welnee via de TROS financieren we zelfs vakanties van veel zgn 'talenten' erbij: de hele Volendamse kliek profiteert ervan! En dat durven ze dan ook nog 'werk' te noemen!

Onsjan | 11-11-13 | 15:01

Het idee van subsidies is niet verkeerd.
Maar er is in Nederland een dermate industrie omheen gebouwd dat het met subsidies niets meer te maken heeft maar dat het een graaiton voor gratis geld is geworden.
-
Hopelijk komt er ooit eens een regering die met een fijne kam door de subsidies gaat.
Dat zal zeker geen Links kabinet zijn want met name Links zijn met hun "goede doelen" organisaties de grootgraaiers in deze industrie.

Moi2 | 11-11-13 | 14:58

Hier wordt enkel een lijst over pópartiesten gevraagd en geleverd (?)

Kijk je wat breder op het podium dan gaat het niet over duizendjes maar miljoenen. En zie je ook alternatieve dansgezelschappen van 2 of 3 personen die tonnen per jaar subsidie vangen (los van de kaartverkoop en merchandise). Hoe hard moet een normaal mens werken voor een deel daarvan?
Mocht u uw baan kwijtraken en niet meer aan de bak komen, ga gewoon een beetje links-alternatief artistiekerig doen, en zorg dat u vrindjes wordt met de "juiste" gutmenschen (anders wordt uw aanvraag niet behandeld). Dan is uw kostje gekocht en heeft u meer vakantiedagen dan ooit.
www.fondspodiumkunsten.nl/toekenningen...

Shareholder II | 11-11-13 | 13:58

Die bands promoten de Nederlandse belangen in het buitenland.Die proberen daar ongedaan te maken wat Kane verpest heeft...

da wizard | 11-11-13 | 13:58

Zou die vent met die accordeon die hier voor de Appie zit te jengelen subsidie gekregen hebben van de broer van onze Sinterklaas maar dan in MOElandië?

Breinbrouwsels | 11-11-13 | 13:51

Bizar dat we onze ouderen laten verrekken en dat soort lui tonnen meegeven...

Moonwarrior | 11-11-13 | 13:37

Goed, om maar eens uit de LURK-modus te komen, ik lees dat er in meerdere reacties wordt uitgegaan dat de artiest genoeg gage ontvangt om de reis van te betalen. Dat is echt onzin namelijk. Een rekensom:

Stel artiest X ontvangt 7.500 euro en een gage van 10.000 euro in Japan voor een tour van een week lang. Zijn band bestaat uit 6 personen, en er gaat één tourmanager en een technicus mee.

8 vliegtickets naar Japan kosten ongeveer 9.000 euro, je krijgt er 7.500 van het FPK dus betaal je "Zelf" 1.500 euro.

Dit gaat van de fee. Dus dan hebben we:
10.000 basisfee
1.500 vliegtickets
500 tourmanager
500 geluidstechnicus
1.500 bookings-fee
1.000 management-fee

Hou je 5.000 euro over als "Salaris". Deel dit door 6 personen van de band, geeft een salaris per bandlid van 833 euro.
Deel dit door 7 dagen (je gaat immers een week) hou je ietsje meer dan 100 piek per dag over. En dat is inclusief subsidie vanuit het FPK.

Welke van de reaguurders hier gaat naar zijn werk voor 100 piek per dag?

Errorist | 11-11-13 | 13:30

Is Henk Westbroek al uitgezonden naar Suriname?
Daar ben ik niet op tegen.
Zwarte Piet is daar namelijk wél welkom.

www.welingelichtekringen.nl/video/vide...

Sinterklaas.... wie kent hem niet?
Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet.

Schietmijmaarlek | 11-11-13 | 12:54

... en dan nog uitgekeerd via het "snelloket"!!!!!

Keert kennelijk lekker snel uit.

Hoe kom je op dit onzalige idee??!!

tojoboy100 | 11-11-13 | 12:29

Die gasten werden toch gecompenseerd met de heffing op geluidsdragers en zo?

Dima Beeline | 11-11-13 | 12:28

Je moet het ook willen subsidie aanschaffen. Het is pure werkverschaffing. Je krijgt voor zo'n nebbish bureautje een bak geld te betalen bij de aanvraag, waar je ook nog eens een hoop tijd aan kwijt bent, die je anders productief had kunnen maken. Achteraf komt er dan ook weer een berg formulieren voorbij die je zelf kan invullen. En dan komt Jeroen D. van financien om zijn deel van 'jouw' subsidie te claimen. Onder de streep schiet geen artiest of ondernemer ook iets op met een reissubsidie. Afschaffen en fiscaliseren als aftrekpost mits in het buitenland uitgegeven als het over export gaat.

Spastcommando | 11-11-13 | 12:18

Verkeerde titel.
-
Moet zijn: "De gewone burger draait op voor de reiskosten van rijke artisten."

Brandend Zand | 11-11-13 | 12:06

Stelletje uitvreterTs, allemaal.

--neus-- | 11-11-13 | 12:06

Waar gaat het hier over? Die paar duizend euro? Zolang die Efteling familie door de belastingbetaler onderhouden wordt voor zo'n 110 miljoen per jaar vind ik dat je hierover niet moet zeiken.

Freek de Leek | 11-11-13 | 12:03

De moraal voorbij nepotisme regeert.

william7055 | 11-11-13 | 12:01

Doet me ook weer denken aan die Joost Zwagerman, die kreeg in 2012 van het het Letterenfonds o.a. 25.000 euro voor het schrijven van een gedichtenbundel, die overigens nog altijd niet is verschenen.

Sorry, geen dienst | 11-11-13 | 11:56

Wouter Hamel is een soort van Nederlandse Jamie Cullum, iets minder goed en een stuk minder bekend. Beetje JazzPop

Geert aan de macht | 11-11-13 | 11:52

Steeds meer wordt duidelijk op welke gigantische schaal de overheid Sinterklaas speelt voor mensen die het helemaal niet nodig hebben. Kranten, PO, bekende schrijvers, wachtgeld / gouden handdrukken / bonussen voor ambtenaren tot in het absurde etc etc. En nu horen wij dat rijke en superrijke artiesten reisgeld krijgen. Waarom moeten artiesten überhaupt reisgeld krijgen?!?! En een groot deel van de Kamer, met de linkse kerk voorop vind dit dood normaal. Het gezonde verstand is totaal verdwenen.

Hanz Ziezo | 11-11-13 | 11:47

Van mij mogen ze 90% van de gesubsidieerde dingen sowieso afschaffen, verlaag de belasting maar en schaf 90% van de subsidies af, moet je kijken hoe snel de economie plotseling draait.

none8485 | 11-11-13 | 11:47

Wel GVD. Al jaren aan het optreden, waarvan veel in het buitenland. Tot Argentinië aan toe. Het is nooit in ons opgekomen om daar gemeenschapsgeld voor te vragen. Nu zijn we wakker, waarschijnlijk te laat...

allanggeenbabymeer | 11-11-13 | 11:46

cuyahoga 10:17
wat een bedragen inderdaad en dat opgebracht door de loodgieter die onze afvoer ontstopt, de vrachtwagenchauffeur die vanaf 6 uur onderweg is om de supermarkten te bevoorraden, de postbode die in weer en wind de post rondbrengt, de bouwvakker die 25 kilo cement naar de volgende steiger brengt, de stratenmaker die de stoep op hoogte brengt, de vader of moeder die bij Hoevelaken in de file staat om 7 uur op weg naar zijn of haar werk, de chirurg die een patient weer een nieuw leven schenkt, ach de lijst is oneindig evenals de lijst van subsidianten.

Jan Boule | 11-11-13 | 11:40

kicktherabbit | 11-11-13 | 10:52
Wat zeur je nou man? Je doet net of alle kunstuitingen verdwijnen. Als je muziek maakt, acteert, schildert of beeldjes maakt en mensen vinden dat mooi dan kan je daar prima van leven. Zo niet, dan heb je kennelijk geen talent en moet je echt gaan werken. Waarom moeten wij daar aan meebetalen?

Vindefin | 11-11-13 | 11:30

in dit klotelandje met een compleet verziekte politieke cultuur sta ik nergens meer van te kijken.

Lichtstadfan | 11-11-13 | 11:30

in dit klotelandje met een compleet verziekte politieke cultuur sta ik nergens meer van te kijken.

Lichtstadfan | 11-11-13 | 11:30

Niet slecht die Arno Rutte. zelf pakweg een ton per jaar gemeenschapsgeld beuren + natuurlijk alle onkosten vergoedingen die de samenleving even mag ophoesten en dan dan een paar artiesten die in naam bekender zijn dan hem zelf gaan vervloeken voor het door de overheid zelf opgestelde subsidie fonds beuren van €27500,-.

Anders gesteld de hele onder die noemer dan vallende cultuur sector in Nederland krijg €600000,- a €800000,-. De hele VVD vreet 4,2 miljoen weg.

Wie is hier nu schandalig bezig vraag ik me dan af?

Bedenk | 11-11-13 | 11:30

in dit klotelandje met een compleet verziekte politieke cultuur sta ik nergens meer van te kijken.

Lichtstadfan | 11-11-13 | 11:29

U wilt gratis geld en vakanties? Gaat u dan optreden in een ver land, neem een foto met negertje op schoot (geen make-up!), u geeft een interview over hoe uw wereldbeeld veranderd is, nog wat weg-met-ons teksten en uw subsidiegarantie voor de eerstvolgende duizend jaar is binnen.

KoninginWildemina | 11-11-13 | 11:25

Popartiesten? Zal wel aan mij liggen maar ik ken er niet 1 van.

Elessir | 11-11-13 | 11:23

Haha, de VVD is weer wat strenge, rechts klinkende geluidjes aan het maken omdat er verkiezingen aankomen. Wat sneu, we weten toch allemaal wat voor weekdieren het zijn en hoe gretig ze vlak na de verkiezingen weer op de Marxistische tour gaan. Wel snoezig om te zien hoe de VVD haar voormalige electoraat net zo denkt te kunnen sussen als de PvdA dat altijd doet met haar op hol geslagen stemvee.

très cool | 11-11-13 | 11:20

Laat die ambtenaren voortaan jaarlijks op straat de nodige miljoenen uitstrooien als surprise.
Op een geheime plek/postcode.
Geef Gaston & Winston dan wel wachtgeld.

Anijsblokje | 11-11-13 | 11:20

3557 euro subsidie plus 11 maal maandelijkse UWV uitkering en bijbehorende gemeentelijke 'het leven is erg' ondersteuning...

duitse herder | 11-11-13 | 11:17

Gewoon de bezem door al die subsidies; zoal Geert Wilders al zei...

Hendrikaatje | 11-11-13 | 11:03

Cultuurbeleid. Geld uitdelen aan bandjes die tamelijk slecht Engelse of Amerikaanse bands nadoen.

Vod Kanockers | 11-11-13 | 10:54

Echt waar als de overheid zo met geld blijft smijten komen we aan het eind van het jaar straks nog te kort....... WTF ze beroven je via thuiskopie heffing ook al koop je de muziek, worden schaamteloos geplugd via 3FM en nu blijkt dat ze ook nog belasting centen roven... man man man man en 99% is nog kudt muziek ook! DAT is (bijna) het ergste.

ikdenkwat | 11-11-13 | 10:53

Zojuist op Politiek 24. De PVV wil alle subsidies op kunst afschaffen. En dat noemt zich dan nationalisten.

kicktherabbit | 11-11-13 | 10:52

Als ze hier een paar weken niet optreden dan is iedereen daar bij gebaat. Een soort oprotpremie. Ik denk dat de subsidie daarom is goedgekeurd. Ik kan ook geen andere reden bedenken.

zooishettoch | 11-11-13 | 10:50

Allemaal om de aandacht af te leiden van de verspilzucht van de overheid zelf, er worden miljarden de fik in gestoken en weggesjoemeld en we gaan alle aandacht focussen op het kleingeld wat besteed wordt buiten de overheid...
Nederland is knettergek.

Sano | 11-11-13 | 10:50

Man man man Zelfs Racoon en Di-rect staan ertussen. Schaamteloze ruifvreters!

LJBrinkhorst | 11-11-13 | 10:48

WTF momentje du jour. Hiervoor lees ik GeenStijl. Waarom moet een iemand als Caro Emerald subsidie hebben als ik haar van New York tot aan Zwitserland op de radio hoor? En Wouter Hamel? Die is toch zo big in Japan?

KANSLOOS, dat dit blijkbaar gewoon kan in Nederland. Armoede? Me reet.

LJBrinkhorst | 11-11-13 | 10:46

Die Bosma tovert zojuist even alle clichés tevoorschijn zeg. Sinterklaas, Zwarte Piet, Hoofddoek, Boerka, Linkse kerk, nazi's, linkse krantjes, linkse grachtengordel, D66-krantje, staatsomroep, populistische kunstlobby, omerta, taliban...

Zucht. Wat een ordinaire relnicht is het toch.

kicktherabbit | 11-11-13 | 10:44

Kan die bolle Emerald niet is wat minder gaan eten
en nee, even drachtig zijn is geen excuus

Tobi | 11-11-13 | 10:41

Tip voor alle werklozen : ga naar het UWV/CWI, zeg dat je artiest bent geworden en dat je een wereldtournee gaat maken.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 11-11-13 | 10:41

@VanBukkem | 11-11-13 | 09:58
Niet dus, want die verdient bakken met geld.

Petrus de Rewa | 11-11-13 | 10:39

Blaas of glory vind ik wel leuk eigenlijk.

Zyprexa20mg | 11-11-13 | 10:38

Tegen een enkele reis voor het leger zangers (m/v) lichte muziek zou ik dan weer totaal geen bezwaar hebben. Maar die staan niet op de lijst.

aardappelninja | 11-11-13 | 10:36

Botte Hork | 11-11-13 | 10:27 | + 0 -
Ja, onder de reaguurders zitten genoeg helden die met hun toetsenbord aardig in het rond weten te meppen.

Mark Smith | 11-11-13 | 10:35

Het extra trieste van al die subsidies is dat een heel blik aan raamambtenaren op het ministerie daar hun bestaansrecht aan ontlenen, en dus rustig door gaan met gratis geld verkwisten; anders hebben ze zelf geen baan meer... die artiesten zelf lachen zich ene bult met die gratis vakanties..

070 | 11-11-13 | 10:27

@Mark Smith | 11-11-13 | 10:21
Precies, dáárom hebben we een goed beroepsleger nodig. Die wandelende jurken hebben de neiging nogal te radicaliseren. En ja, het valt te hopen dat defensie via GS wat dappere landmacht soldaten weet te recruteren. Voordat we echt onder de voet gelopen worden door wandelende haatjurken.

Botte Hork | 11-11-13 | 10:27

sorry 0 vergeten: 600.000 euro subsidie!!

Number3 | 11-11-13 | 10:24

Ze worden toch uitgenodigt? Dat betekend toch dat ze er geld voor krijgen? Die vergoeding is toch gebaseerd op kosten + beetje extra voor de winst? Waarom dan nog subsidie?

Sadomassochristus | 11-11-13 | 10:22

band leader Job Chajes (what's in a name?) van de joodse zigeuner hiphop band lacht zich een slag in de rondte om die 600.00 euro subsidie!

Number3 | 11-11-13 | 10:22

De meeste subsidies worden door de gemeenten zelf betaald. Nu de rijksoverheid steeds meer op het bordje van de gemeenten gooit, zijn de subsidies de eerste posten die sneuvelen. Kwestie van tijd.

Borrelende Boris | 11-11-13 | 10:21

Botte Hork | 11-11-13 | 10:15 | + 0 -
Met hier bedoelt hij op GS.

Mark Smith | 11-11-13 | 10:21

Kill it with fire... Hippies...

Lalala Geld! | 11-11-13 | 10:20

Het budget is ook flink omhoog gegaan dit jaar van 600.000 euro naar 800.000 euro ... Ja je moet toch wat om die overdaad aan belastingcenten op te maken als ambtenaar zijnde.

de blije libertarier | 11-11-13 | 10:17

Die reiskosten zijn nog peanuts als je weet wat er verder over de culturele balk van de boven ons gestelden wordt gegooid.
Dit bijvoorbeeld:
www.fondspodiumkunsten.nl/toekenningen...

Daar zullen best wat leuke dingen tussen zitten, wellicht zelfs enkele waar ik graag naar toe zou gaan, maar over het algemeen is het één grote incestueuze beter-dan-ons-kliek.
Ik zie niet in waarom heel Nederland moet meebetalen voor iets waar maar een paar honderd mensen belang bij hebben.
Deze hele tak van sport kan gewoon opgeheven worden, die mensen die al jarenlang Sinterklaas spelen van ons geld kunnen dan ook wat nuttigs gaan doen.
En natuurlijk moet er nog muziek en cabaret gemaakt worden, maar daar kan je ook gewoon bij werken.
Iedere dag met je gesubsidieerde reedt tot 11 uur in je nest blijven liggen zorgt ook niet voor betere kwaliteit kunscht.

Cuyahoga | 11-11-13 | 10:17

Whaha, je kunt je ook afvragen waarom ze hier hersenloos kanonnenvlees proberen te ronselen!
Bakito | 11-11-13 | 09:57

Omdat het er hier van wemelt? *uit raam staren doet naar wandelende tenten, mannen in jurken en opgeschoren hangjongeren op gestolen scooters*

Botte Hork | 11-11-13 | 10:15

Ik start ook maar een coverbandje met Kaas, Kaas of Glory, en we spelen alleen Michael Bolton hits, over en over. Geld?

Ashtrey | 11-11-13 | 10:14

Dat blaas of glory heeft er broeken van gekocht zo te zien.

Mark Smith | 11-11-13 | 10:14

Rembrandt en Vincent van Gogh kregen geen cent subsidie en zijn wereldberoemd, verder nog wat idiote dj's en architecten die beroemd zijn maar voor de rest is het hoe meer subsidie en staatssteun hoe meer bagger.

bijna_raak | 11-11-13 | 10:12

184K voor een klezmer-bandje.... 2013-2016.... JAARLIJKS bedrag! Really? WTF!

Snorry! | 11-11-13 | 10:11

Het zou me niks verbazen als die Vlemminkx met zijn kontfluit in Duitsland een paar ruggen van de Staat heeft gekregen.
Een beetje bruin bij beunen over de rug van anderen.

joyriders | 11-11-13 | 10:10

Masterbe | 11-11-13 | 10:06 |
En ze hadden laatst speciaal voor jou nog wel de 3J's. En een week daarvoor Nick & Simon. Neerlandsch trots.

kicktherabbit | 11-11-13 | 10:09

@Simon de Danser | 11-11-13 | 09:53 | cultuur bestaat NIET dankzij geld van de overheid, dankzij belastinggeld. Juist ondanks dat geld bestaat het. En ja, iedere cent die niet naar dit soort onzinnige (onzinnig want het kan zelf betaald worden uit de WINST van de ondernemingen van al die artiesten) weggeefuitspattingen gaat, kan juist aan luiers worden besteed. Waarom niet? Ik vind iedere tegenargument juist populistisch. Alsof het geld dat niet wordt uitgegeven aan cultuur opeens 'weg' is ofzo.

mental K | 11-11-13 | 10:08

Dit land is knetter gek geworden. *huilt*

Duh² | 11-11-13 | 10:08

En dat zijn dan ook nog eens die verschrikkelijke DWDD bandjes.

Masterbe | 11-11-13 | 10:08

En dat zijn dan ook nog eens die verschrikkelijke DWDD bandjes.

Masterbe | 11-11-13 | 10:06

aha daarom is Clarice van houten begonnen met zingen.

lady blabla | 11-11-13 | 10:06

Een subsidieslurper als Powned moet natuurlijk wel een klein beetje z'n waffel houden.

bottlebaby | 11-11-13 | 10:06

@Toetsiemonster | 11-11-13 | 09:42
Het gaat niet om de kwaliteit van de artiest, maar de connecties in de "entertainment industrie".
Wat is nu de laatste keer dat vakmanschap een eis was voor subsidie?

frank87 | 11-11-13 | 10:05

Bakito | 11-11-13 | 09:57

Probeer jij maar eens geniaal kanonnenvlees te ronselen.
Lukt je niet.

Magdatkandat | 11-11-13 | 10:04

Ik neem aan dat Wimpie en zijn Argentijnse wippertje ook subsidie krijgen om reisjes te maken.... het zijn tenslotte ook artiesten.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 11-11-13 | 10:04

De VVD wist dit natuurlijk al lang maar heeft iets recht te zetten. Mark Verheijen anyone? Vandaar dat ze de media nu gebruiken om de aandacht weer ergens anders op te vestigen. De VVD heeft vast nog wat meer boosmakertjes op het schap liggen die financieel niks opleveren maar wel goed zijn voor de publieke verontwaardiging..

kicktherabbit | 11-11-13 | 10:03

De enige die ze geld zouden moeten sponsoren is Kane.
Om er definitief vanaf te komen zeg maar.

Oja en Vader Abraham.

de voddeboer | 11-11-13 | 10:00

En ik altijd maar denken dat Tim K. met zijn clubje dit allemaal betaalde.

raster | 11-11-13 | 10:00

@Bakito | 11-11-13 | 09:57 | + 0 -
Defensie denkt natuurlijk door die vele topics over Syrie dat we allemaal professionele ervaren Syriegangers zijn.

Kaas de Vies | 11-11-13 | 10:00

Als je een echt succesvolle artiest bent kun je de reiskosten zelf betalen. Denk maar niet dat Andre Rieu of Tiesto gaan bedelen bij OCW.
Dit zijn dan ook de mindere goden.

Eric Blair | 11-11-13 | 09:59

Ik ben benieuwd wat die trio van Andre Rieu(+1) en consorten naar Australië mij gekost heeft....

VanBukkem | 11-11-13 | 09:58

De maandag is nog maar amper begonnen en nou al weer een jaloezieaanval, Quid? Was vast geen fijn weekend.

Djong | 11-11-13 | 09:58

Kaas de Vies | 11-11-13 | 09:40 | + 3 -
Whaha, je kunt je ook afvragen waarom ze hier hersenloos kanonnenvlees proberen te ronselen!

Bakito | 11-11-13 | 09:57

Voor mij is Caro Emerald hard van haar voetstuk gevallen. De regering strooit met ons geld.

Zaniker | 11-11-13 | 09:57

De overheid is toch helemaal de weg kwijt.. De overheid moet ervoor zorgen dat wij op bepaalde gebieden ontzorgd worden, een faciliterende rol dus.. Maar de overheid snapt dit niet echt en slaat hier volledig in door.. Als we de subsidies eens echt goed gaan bekijken hoeven we echt totaal niet meer te bezuinigen..

NogSteedsNiet | 11-11-13 | 09:57

Number3 | 11-11-13 | 09:53
De meeste bands ken je waarschijnlijk alleen maar uit DWDD, dat is ook een probleem, er is bijna geen fatsoenlijk muziekprogramma.. al helemaal niet op de commercielen

deministerpresident | 11-11-13 | 09:57

Dit bewijst maar weer eens dat het rondpompen van geld middels subsidies compleet inefficient, ondoorzichtig en zinloos is.

hxl | 11-11-13 | 09:57

Ach ja, het is klein geld, waarschijnlijk onnodig maar popmuziek is een exportproduct en levert meer op dan miljoenenslurpende orkesten die de hele wereld over reizen. Geen topic waard dus

deministerpresident | 11-11-13 | 09:56

Als het nou Frans Bauwer betrof, die is tenminste 'reiziger'. Rondtrekkend volk, that is.

Normpje | 11-11-13 | 09:54

Waarom wachten tot 10 uur? Ik zeg: Nu!

VanBukkem | 11-11-13 | 09:54

Zal wel smartengeld zijn voor de aanhoorders in die andere landen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 11-11-13 | 09:54

Heel Nederland hangt aan elkaar van subsidie. Ik woon in een klein wijkje wat natuurlijk een gesubsidieerde wijkraad heeft (buiten een gewone dorpsraad), er wordt het hele jaar vergaderd om bv een bankje links of bv rechts te laten plaatsen, dus twaalf keer, met natuurlijk vergaderkosten per keer van vijftig euro voor een glaasje fris voor welgeteld drie personen. Hier ontvangt de wijkraad elk jaar twee duizend euro om deze vervelio's te onderhouden! Hoeveel van deze clubs zijn er wel niet?

lanexxx | 11-11-13 | 09:53

Dat zoiets gewoon gratis geld krijgt! Ik las in het stukje iets over talent.
Als zulke mislukte flapdrollen al talent zijn dan ben ik een meesterlijke muzikant.
Ik meteen subsidie aanvragen en een vakantie naar Japan boeken,Heb ik altijd al eens van dichtbij willen bekijken.

Meneer-reetkever | 11-11-13 | 09:53

Het is niet zo dat ik de genoemde bands nou zo geweldig vind, maar ik vind wel dat cultuur voor een land belangrijk is en dat daar overheidsgeld aan besteed mag worden. Wanneer u serieus denkt dat het beknotten van cultuur ervoor zal zorgen dat er bijvoorbeeld meer luiers voor bejaarden zullen komen, dan bent u bent gevallen voor populistische symboolpolitiek van roofbouw en intellectuele armoede. Geld voor luiers valt te halen door bijvoorbeeld te besparen op strijkstok-projecten in 'ontwikkelingslanden' en andere geldverslindende zieligheidsindustrie.
Leven in een land beroofd van cultuur is hetzelfde als het bekijken van een website in html.

Simon de Danser | 11-11-13 | 09:53

Ik ken die bands alleen maar van DWDD.
Dat zegt dus genoeg.

Number3 | 11-11-13 | 09:53

Excuse. Trage server.

Detrimentalist | 11-11-13 | 09:52

De Nederlandse Kulturkammer betaalt alleen voor niet-entartete Kunst. De PvdA zorgt er wel voor dat u die Kulturkammer blijft spekken.

KoninginWildemina | 11-11-13 | 09:52

-weggejorist-

Detrimentalist | 11-11-13 | 09:51

Besteed dat geld liever aan oefenruimtes voor beginnende muzikanten. Zo gauw ze zo goed zijn dat ze er geld mee verdienen dichtgooien die kraan.

Detrimentalist | 11-11-13 | 09:50

Juist diegenen die het niet nodig hebben, maken gebruik van de regeling en de VVD doet daar moeilijk over? LOL! *kuchHRAkuch*

blinde kip | 11-11-13 | 09:50

@Toetsiemonster
Vergeet het maar. Je kent niet de juiste ambtenaar.

Merkava | 11-11-13 | 09:50

Ook daarom: Libertarische Partij. Nu stoppen met dat hele subsidiecircus.

Kiwi45 | 11-11-13 | 09:49

Ies koeltoer mensen!
Cultuur kost geld, zonder subsidie geen cultuur.
Toch?

geylegerrit | 11-11-13 | 09:49

Kan Bumacultuur dit niet beter betalen?
Die promoten toch de Nederlandse muziek?
Wacht: die regel dit natuurlijk bij de overheid, een goede lobbyclub betaalt nooit wat zelf.

frank87 | 11-11-13 | 09:49

Betalen ze ook de dagbesteding van Zanger Rinus?

nielsjuuh23 | 11-11-13 | 09:48

Het lijkt me niet dat er in het buitenland maar iemand op deze muziek zit te wachten. Inderdaad Lalalageld. Volgens mij betalen ze in het buitenland duizenden om je te laten komen. Dat Succesvol kun je er wel aflaten als je subsidie nodig hebt.

Therapietje | 11-11-13 | 09:47

Wanneer gaat de overheid mijn reiskosten betalen van/ naar mijn werk?
Tenslotte levert mijn baan keiharde taxpoet op!

necrosis | 11-11-13 | 09:47

De jostiband staat er niet tussen, die gun ik het dan weer wél. In de V.S. krijgen bands geen enkele rode cent van de overheid, maar die hebben dan ook niet van zulke grote acts als Blaas of Glory.

Ron_Paul | 11-11-13 | 09:47

Blaas of Glory.. genant gewoon.

Papapanzer | 11-11-13 | 09:45

Wel een leuke lijst om eens te lezen.

De meeste 'artiesten' ken ik overigens niet. Maar dat terzijde.

Reinaert | 11-11-13 | 09:43

Shit, jarenlang als musicus de wereld rond gereisd nooit een stuiver subsidie gehad. Als deze artiesten zo goed zijn als ze denken dan kunnen ze van hun gage met gemak de reiskosten betalen. Mensen betalen namelijk graag voor goede musici.

Toetsiemonster | 11-11-13 | 09:42

Als ze die lui nou allemaal de helft hadden gegeven, waren ze dan in verweggistan gebleven?

rotweer | 11-11-13 | 09:42

Dat Joost (ik ben geweldig) Zwagerman €60.000,- soepsidie krijgt omdat zijn vriendin bij de uitdeelbalie werkt vind ik niet minder schokkend.

eerstneukendanpraten | 11-11-13 | 09:41

Ik zie dat LaLaLa Live voor vier reisjes zo'n 10.000 euro heeft gehad.

Dat gun ik die Teeuwen wel.

Halve Zoolstra | 11-11-13 | 09:41

@Bakito | 11-11-13 | 09:39 | + 0 -
Onzin, omdat dit een privaatrechtelijke transactie betreft, niet een publiekrechtelijke. Overheid/Defensie koopt advertentieruimte in, net zoals ze brood kopen en A4 papier voor hun tijgers.

Hey Bakito hoeveel subsidie krijg jij deze maand?

Kaas de Vies | 11-11-13 | 09:40

Waar hebben we het over? We hebben het over een onderwerp waarbij de behandeling/discussie in de kamer waarschijnlijk meer kost dan de bezuiniging oplevert.

Zoiets | 11-11-13 | 09:40

Dit krijg je dus als ambtenaren PERSOONLIJK waarde hechten aan "cultuur". Totale waanzin.

bijscholing | 11-11-13 | 09:40

Ik zal jullie nog iets vertellen. We liggen nu een beetje te centenneuken hier, maar multinationals Philips en ASML ontvangen jaarlijks 14 miljoen aan subsidie. Benieuwd wat ze bij de VVD daarvan vinden.

kicktherabbit | 11-11-13 | 09:39

Ik heb ook subsidie aangevraagd voor reiskosten van mijn bed naar de computer om te reaguren maar niet gehonoreerd, wel een waterdichte Ipad gekregen om in bad te gebruiken.

Kaas de Vies | 11-11-13 | 09:39

Sorry Quid, ik hou zielsveel van je, maar de advertenties van de landmacht op Geenstijl betekenen dat de overheid indirect ook jou salaris betaalt...

Bakito | 11-11-13 | 09:39

Nog erger dan de Nederlandse Songfestival inzendingen.

Botte Hork | 11-11-13 | 09:39

Eens kijken of het ministerie van landbouw en visserij mijn vistrip naar Noorwegen wil betalen...

chiel_labiel | 11-11-13 | 09:38

Uiteraard betreft het hier dan wèl artiesten van de juiste politieke kleur. Voor wie het hand ophouden nog makkelijker gaat dan het vasthouden van een microfoon, zeg maar.

vraagstaart | 11-11-13 | 09:37

Inkomensafhankelijke maatregelen? Kom nou VVD. Gewoon afschaffen.

Getson | 11-11-13 | 09:37

Die bagger in het buitenland vertonen lijkt me de verhoudingen ernstig schaden.

Botte Hork | 11-11-13 | 09:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken