Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hans Jansen - Slavernij en rassisme

hj.jpgHet is nu officieel vastgesteld door een juffrouw van de Volkenbond: Nederland is rassistisch. Ach. En, is Nederland meer of minder rassistisch dan de andere leden van de Volkenbond? Laten we eens kijken naar het Midden-Oosten, waar de godsdienst van de vrede het op straat voor het zeggen heeft. Begin met under cover in een universiteitskantine de gesprekken van de vrome jonkvrouwen daar af te luisteren. ‘Omhoog trouwen’. ‘Omlaag trouwen’. ‘Omhoog trouwen’ is code voor het sluiten van een huwelijk met een jongeheer die lichter van kleur is dan zijn bruid. ‘Omlaag trouwen’ is de code voor het sluiten van een huwelijk met jongeheer die donkerder is dan zijn bruid. Hoe komen die giechelende jonkvrouwen aan dit idee? Wel, er is een aantal gezaghebbende beroepsmoslims dat van oordeel is dat partijen in een huwelijk elkaars gelijken moeten zijn, behalve dan dat de bruid per definitie altijd de mindere is van de bruidegom want bruidegommen zijn mannen en een bruid is een vrouw. Je mag als vader je dochter dus niet uithuwelijken aan een man die donkerder is, want dat verstoort de natuurlijke orde: de ondergeschikte partij, de vrouw, is dan, qua blanker, superieur aan haar man. Ook in het Midden-Oosten bestaat er een verband tussen huidskleur en slavernij. Hoe donkerder iemand is, hoe groter de kans wordt ingeschat dat er slavenbloed door zijn aderen vloeit. Slavenbloed maakt zijn status laag. De Egyptische president Sadat (vermoord in 1981) was nogal donker van huid, en werd door zijn heel-niet-rassistische bevolking aangeduid als ‘de [zwarte] poedel’ van zijn voorganger en vroegere baas Nasser. Maar helaas. Het is een misverstand dat in het Midden-Oosten een blanke huid er op wijst dat er geen slaven-DNA in de stamboom van de gelukkige zit. Arabieren en Turken hebben langs de kusten van Europa, tot aan IJsland toe, raids gehouden om slaven te vangen. Het is vernederend om tot slaaf gemaakt te worden, het collectieve Europese geheugen wil het liever vergeten. Dat mag, maar er zijn boeken over geschreven – wat het vergeten bemoeilijkt. Vermoedelijk is de angst voor de Moor die kindertjes in de zak ‘naar Spanje’ zal meevoeren een vage herinnering aan de angst dat kinderen ontvoerd zouden kunnen worden ten behoeve van de slavenhandel. Kinderen zijn kneedbaar en kunnen uitgroeien tot prima slaven, terwijl volwassenen die al een half leven lang vrij zijn geweest, en thuis kinderen hebben achtergelaten, soms iets knorrigs houden als je ze tot slaaf maakt. De Turken wisten lang geleden hoe je die knorrigheid het beste kon bestrijden. Je veroverde een afgelegen eiland, bijvoorbeeld Gozo bij Malta, maakte daar iedereen tot slaaf die daarvoor geschikt was, en doodde de rest. Niet omdat je iets tegen die rest had, maar om de verse slaven het gevoel te geven dat het niet loonde te proberen terug te keren naar het vader- en moederland. Dat maakte de nieuwe slaven inschikkelijker, en voorkwam knorrig gedrag. Moslimse slavenhalers noemden hun werk ‘Jihad’. Een slaaf kreeg immers de kans om met de islam in contact te komen en eventueel zich te bekeren? De Arabische slavenhalers die in Afrika actief geweest zijn, hebben ongeveer even veel slaven verkocht aan het Westen, via Ghana, als aan de islamitische wereld, via Zanzibar. Die handel via Ghana, dat is de slavenhandel waaraan Europeanen enige tijd hebben deelgenomen. Maar nu een raadsel. Waarom zijn er wel Afro-Amerikanen, en geen Afro-Arabieren? Want uit de berekeningen van historici blijkt steeds weer dat er ongeveer even veel zwarte slaven naar het Westen als naar het Oosten zijn gegaan. Was er misschien een verschil in behandeling? Wie in onze multiculturele politiek-correcte wereld nog carrière wil maken, moet hier GEEN scriptie over gaan schrijven. Wat rassisme en slavernij aangaat, Mohammed (570-632) zelf was een succesvol slavenhaler en -handelaar. Aan deze kenner wordt de uitspraak toegeschreven dat onderdanen gehoorzaamheid verschuldigd zijn aan hun heerser, zelfs al is deze een lelijke Ethiopische zwarte slaaf. Dat betekent niet dat zelfs een zwarte slaaf met, zoals Mohammed het zegt, ‘een hoofd als een rozijn’, sultan kan worden maar het betekent dat zelfs wezens die even laag staan als een zwarte slaaf gehoorzaamd moeten worden als ze eenmaal de baas zijn. De beroepsmoslims gebruiken die uitspraak om moslims er toe over te halen heersers die ze verachtelijk vinden, niet voor de voeten te lopen. Rassisme, dat is niet mooi. Goed dat de Volkenbond het onvermoeibaar bestrijdt. Wij vieren ondertussen Sinterklaas, en denken nog even terug aan de kindertjes die in de zak zijn gegaan en de rest van hun leven in slavernij in de islamitische wereld hebben doorgebracht. Moge het ons niet overkomen.

Reaguursels

Inloggen

Waarom die verwijzingen naar amazon.com?
Amazon.de levert dezelfde boeken gratis in nederland.

Peter_K | 28-10-13 | 11:18

--maar een scheur opzetten als een ADO-fan.--
Anders nog? | 27-10-13 | 02:30
Bizar. Jansen is een van de columnisten die dat nou juist NIET doet.

dedeurs | 27-10-13 | 12:04

Hier raast het van de drijvers en de slaven !

poëpjes | 27-10-13 | 10:37

Racisme met racisme bestrijden, dat probeert de Raad van Europa met woordvoerder dhr. Brennikmeijer. Waarom wordt het diepgewortelde antisemitisme, de homohaat etc. van vele Nederlandse allochtonen in deze niet genoemd? Het gedementeerde politiek correcte brein noemt zelfs kritiek hierop al racisme, waaruit blijkt dat ze niet eens meer weten wat racisme inhoudt. Als Europa en meneer Brennikmeijer het racisme in Nederland willen aanpakken, dan moeten zij het racisme van alle Nederlanders aanpakken en niet alleen van de blanke autochtoon!! Nu geven ze slechts een lesje in achterbakse hypocrisie en laten ze zelf een knap staaltje onvervalst racisme zien.

agram | 27-10-13 | 09:36

Hoe frustrerend het voor Petra Stienen het ook is, ze moet het een keer tot zich door laten dringen dat de slavernij hier al 150 jaar geleden is afgeschaft. Men moet het haar vertellen, dat had al moet gebeuren de laatste keer dat ze in Buitenhof weer een pleidooi tegen de slavernij hield. Daar hebben anderen zich voor ingezet en voor elkaar gekregen lang voordat zij geboren werd. Ook al zou ze nog zo graag daar de eer voor willen opstrijken, gebeurd is gebeurd. Het heeft geen zin meer voor Petra om daar nog weer obsessief op tv eindeloos op terug te komen, zelfs niet als mooiste meisje van de klas. Maar voor Petra, als arabist, ligt in haar geliefde Midden Oosten een enorme kans op haar te wachten. Misschien kan ze één van haar vriendinnen in o.a. Qatar of Saoedi Arabië bellen en vragen of ze daar een tijd mag logeren. Daar gaat een wereld voor haar open. In die landen is de slavernij van migranten namelijk nog een voldongen feit en dan kan Petra haar opgekropte woede over slavendrijvers ventileren daar waar het relevant is.

agram | 27-10-13 | 09:28

Typisch iets voor het burgermannetje Jansen: racisme nog niet kunnen spellen maar een scheur opzetten als een ADO-fan.

Anders nog? | 27-10-13 | 02:30

--en India en de Philippijnen leveren de slaven om het fysieke werk te doen.--
Stormageddon | 26-10-13 | 15:42
En Pakistanen. En voor de huishoudens Indonesische, Philippijnse, Indiase en Ooist-Afrikaanse meisjes. Die vaak na een paar jaar naar huis gestuurd worden zonder een cent uitbetaald te hebben gekregen en met het maagdenvliesje aan flarden. Er is geen smeriger volk dan Saudi's, VAE's, Qatarianen en Koeweiti's en wat er daar nog meer samengekliekt zit.

dedeurs | 27-10-13 | 00:23

'... Vermoedelijk is de angst voor de Moor die kindertjes in de zak ‘naar Spanje’ zal meevoeren een vage herinnering aan de angst dat kinderen ontvoerd zouden kunnen worden ten behoeve van de slavenhandel. ..'
Dat voert terug op deze legende: www.stnicholascenter.org/pages/kidnapp... en www.sngvlaanderen.org/joomla15/NL/inde...

'.. Moslimse slavenhalers noemden hun werk ‘Jihad’. Een slaaf kreeg immers de kans om met de islam in contact te komen en eventueel zich te bekeren? ..'
Hier heb ik een keer een film over gezien. www.imdb.com/title/tt0096403/?ref_=fn_... en www.youtube.com/watch?v=gSxIrsmx7vE De ontvoerde jongens werden als 'bloedgeld' meegevoerd en opgeleid tot janitsaren. nl.wikipedia.org/wiki/Janitsaren

'.. Wie in onze multiculturele politiek-correcte wereld nog carrière wil maken, moet hier GEEN scriptie over gaan schrijven. ..'
Misschien juist wel. Wel 'strijden' of schrijven over de strijd tegen racisme tegen zwarte/getinte/niet-christelijke mensen, en niet de strijd tegen racisme tegen blanke/christelijke mensen .. dat klopt gewoon niet. Dat is willekeur. Maar als je verder nadenkt, in zijn kern .. racistisch .. EN discriminerend.

gaffelbaard | 26-10-13 | 23:34

Goed stuk. Wat ik even nog kwijt wilde.. waarom staat Anouk niet in de poll?

Nifelheim | 26-10-13 | 23:06

"Waarom zijn er wel Afro-Amerikanen, en geen Afro-Arabieren?"
Iets met ballen en een scheermes?

Hirsch Ballast | 26-10-13 | 22:27

Interessant stukje, maar wat zou het dat andere volkeren in dezelfde business zaten als wij? Maakt dat het minder erg? Dit bedoel ik even helemaal los van het Sinterklaasfeest. Niet dat ik me schaam voor het Nederlandse slavernijverleden, maar een vergelijking met anderen maken lijkt me een beetje zinloos en sneu ("maar zij deden het ook!").

Bulloch | 26-10-13 | 22:22

--de auteur noemt wel de slavenhalerij van Barbarijse piraten maar noemt niet de veel omvangrijkere handel in Oost-Europese slaven--
petersteenkamp | 26-10-13 | 17:39
Elk grootrijk uit de geschiedenis heeft gehandeld in slaven. De Chinese hoogtijdagen van voor het begin van de jaartelling laten daar ook aardig wat van zien. Stukkie verderop in tijd en plaats had je de bloeiende Aztec en aanverwante culturen, hetzelfde verhaal.
Jansen pikt daar slechts één vorm uit, de Mohammedaanse. Vooral vanwege onze connectie met hen. Hij maakt dat grapje over 'ons' trauma inzake kinderslaafjes ontvoerende Moren ook niet zomaar.
Daar hebben we er nog één van: welgeschapen blanke blondines die werden ontvoerd om te worden toegevoegd aan de harems van dikbuikige, sadistische sjeiks, we hebben er zelfs BDSM fantasieën rond opgebouwd.

dedeurs | 26-10-13 | 22:15

Meneer Hans Jansen is een grote aanwinst voor Geen Stijl.

Ger1953 | 26-10-13 | 21:33

De poll is kapotstuk!

Tante Rikie | 26-10-13 | 20:38


@Sorel | 26-10-13 | 15:28
Ja, dank je, ik had dus gelijk; daarom knipt men dat stukje daar dus af, het verhelderende voorbeeld gewoon erafkappen, in je eerste link, typisch links.

Causa Sui | 26-10-13 | 19:32

Dus het is niet de westerling, maar de moslim die door het stof moet vanwege ons slavernijverleden.
Dat is duiding.

Sjaak uit Dordt | 26-10-13 | 18:49

Hulde meneer @Jansen..
Nu begrijpt men misschien waar rassisme vandaan komt.
En slaven.

de grote Anti | 26-10-13 | 18:25

@Fijnstoffer | 26-10-13 | 11:57 |
Volgende alinea: Castration. 'The Calipha in Baghdad at the beginning of the 10th Century had 7,000 black eunuchs and 4,000 white eunuchs in his palace."[109] The Arab slave trade typically dealt in the sale of castrated male slaves. Black boys at the age of eight to twelve had their scrotum and penis completely amputated. Around 9 out of 10 bled to death during the procedure, but the high price brought by eunuchs on the market made the practice profitable.
Castratie was een doodsvonnis, 90% van de jongens bloede dood. 10% overleefde om zonder geslacht en testosteron productie zijn leven als waardevolle dienaar te slijten. Door de castratie werd hun mannelijke ontwikkeling in de kiem gesmoord. Stembanden ontwikkelde zich bijvoorbeeld niet, zij bleven een halve vrouw. Dan was de dood zo slecht nog niet.

Flappie2006 | 26-10-13 | 18:21

Prachtig stuk en het raakt precies waar het zeer doet. Maar de islam heeft een status aparte, bij de VN en bij de linkse politiek correct lusters. Ze zullen of het verzwijgen, of goedpraten of ontkennen dat deze zaken gebeurt zijn.

Moonwarrior | 26-10-13 | 18:12

Er zijn hier schijnbaar nog steeds Idioten, die barbaren als mensen willen behandelen! Voor hen speciaal dit filmpje: vk.com/video211623959_165565544

Predictor | 26-10-13 | 17:54

Deze juffrouw van de Volkenbond, is zeker ook lid van het clubje achter de heg, waar Femke Halsema voorzitster van is: De NC (De NITWIT CLUB)!

Predictor | 26-10-13 | 17:51

Twee opmerkingen:
1) Er zijn veel minder afro-Arabieren omdat Arabieren i.t.t. Europese slavenhandelaren hun mannelijke slaven vaak castreerden. Bovendien waren Europese vrouwen populairder als seksslavin in harems (Europese vrouwen kostten 2-3 x meer op de Arabische slavenmarkten dan zwarte vrouwen)
2) de auteur noemt wel de slavenhalerij van Barbarijse piraten maar noemt niet de veel omvangrijkere handel in Oost-Europese slaven. De islamitische Tataren "oogsten" 3 miljoen Russische, 3 miljoen Oekrainse en 1 miljoen Poolse slaven uit Oost Europa. De Ottomanen (voorlopers van de huidige Turken) hebben een groot aantal slaven uit zuid-Oost Europa gehaald, alleen uit Hongarije al drie miljoen.

petersteenkamp | 26-10-13 | 17:39

@Stormageddon | 26-10-13 | 15:42
Je moet eens met die @mikodinges gaan praten, kun je je lol op.

Parsons | 26-10-13 | 16:47

het is allemaal de schuld van zwarte piet

gedachtespinsel | 26-10-13 | 16:37

@Sorel | 26-10-13 | 13:07
Hullie doen het nog steeds. Waar denk je dat de Emiraten op zijn gebouwd? Al die prachtige hotels, kunstmatige eilanden, torenflats, shoppingmalls, zwemparadijzen en overdekte skibanen in de woestijn?

Die Arabieren hebben niks gebouwd. Ze hebben het zelfs niet eens bedacht en getekend. Alles uitbesteed. Westerse architecten tekenen, westerse bouwbedrijven lever de machines en know-how, en India en de Philippijnen leveren de slaven om het fysieke werk te doen. En daarna mogen een paar van die slaven blijven voor het onderhoud en bevoorradingslogistiek. That's it. De Arabieren zelf doen helemaal geen fuck, behalve de oliedollars opmaken.

Stormageddon | 26-10-13 | 15:42

WirMachenMusik | 26-10-13 | 15:32 | + 0

Nouja, Janssen behoorde dus aanvankelijk niet tot die intellectuele voorhoede zoals jij hem beschrijft. En juist daarom is hij interessant.

OrgulloTulipano | 26-10-13 | 15:39

Engelse vertaling voor uw raarsprekende vrinden (en eventuele VN medewerkers):

pastebin.com/682nt6LP

--sql error-- | 26-10-13 | 15:36

OrgulloTulipano | 26-10-13 | 14:40 |
Eenvoudige verklaring: (sociale) wetenschappers zijn mede door het hoge abstractieniveau ze getraind zijn en denken (en misschien ook wel door information-overload) meestal niet zo goed in het voorspellen en down-to-earth remidiëren van maatschappelijke problemen als gewone burgers met (niet door akademische training beschadigd) volledig gezond mensenverstand. Dat geldt in bijzonder voor de sociale wetenschappen.

Fortuyn en ook Hans Janssen behoorden tot de intellectuele voorhoede die dat vroeg in de gaten kreeg.

WirMachenMusik | 26-10-13 | 15:32

Sorel | 26-10-13 | 15:22 |
Het geld zit daar waar de macht zit, of heeft zich opgehoopt waar de macht zat. Het gaat erom hoe je macht vergaart of naar je toetrekt. De slachtofferrol spelen is slechts één van de manieren om macht te verkrijgen, maar wel een heel effectieve.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 15:28

@ Schoorsteenveger

Dat zal dan wel verklaren waarom blanken meestal rijker zijn dan zwarten.

Sorel | 26-10-13 | 15:22

Ik heb ook besloten om geen carrière te maken in onze wondere, multiculturele samenleving. Daarom wijd ik mijn scriptie aan het europeanisme en dan met name hoe deze 'dynamische' beweging tegenover democratie staat.
De heer Jansen is echt een aanwinst. Ik kijk er echt naar uit om zijn stukken te lezen, en hij is ook nooit te beroerd om een aantal tips qua leesvoer te geven.

Desmoulins | 26-10-13 | 15:22

De essentie van Jansen's verhaal: Zwarte Pieten = Bontkraagjes.
wijblijvenhier.nl krijgt ineens een heel andere betekenis.

klön | 26-10-13 | 15:21

@Sorel | 26-10-13 | 14:19
".. er komt wel wat" en dan wordt het fimplje afgekapt, meteen het voorbeeld van linkse nieuwsverspreiding in de praktijk.

Causa Sui | 26-10-13 | 15:15

--De Orthodoxe Joden zijn de enige die zich er hoegenaamd niet schuldig aan hebben gemaakt, ook dieren mogen van hun geloof niet gecastreerd worden.--
mezelf 15:02
Ik bedoel natuurlijk het castreren op zich. De Joden handelden volop in slaven. Volgens mij hadden ze een heel groot marktaandeel.

dedeurs | 26-10-13 | 15:07

Sorel | 26-10-13 | 15:02 |
Die beroepsneger is op macht en geld uit.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 15:07

@ Schoorsteen

Het enige wat die Jamaicaanse mevrouw duidelijk maakte is dat we in deze tijd met het handhaven van een racistisch symbool aantonen niet echt afstand te hebben genomen van een racistische geschiedenis. Dat is niet meer vol te houden en daarom zal Zwarte Piet de komende jaren verdwijnen omdat teveel mensen een zwarte negerslaaf niet meer zo beschaafd vinden. Laten we het een stap in het civilisatieproces noemen die ons tot tevredenheid zou moeten stemmen.

Sorel | 26-10-13 | 15:02

Volgens wikipedia werd 20% van de afroslaven niet gecastreerd en dat heeft zich door de eeuwen heen kunnen vermengen met arabieren. En ik geloof dat verhaaltje niet dsat Arabs zich daar te edel voor vonden want de Nazi's hebben joodse vrouwen ook seksueel misbruikt (al heeft dat maar 8 jaar geduurd en was het niet op grote schaal).
Bij castratie werd overigens het scrotum verwijderd, niet de penis. De hele handel eraf lieten de sultans wel doen bij pre-adolescent bedsnoep. Slechts 1 op de 10 overleefde dat, maar de bizz bleef tochlucratief want 'gooi maar weg we hebben er genoeg in voorraad.'
Ik had al eens het gerucht gehoord dat er flink handel gedreven wordt in Nepalese jongens, voor de Indiase seksslavenmarkt, daarvan zouden er veel gecastreerd worden. Anno nu, dus.
De Orthodoxe Joden zijn de enige die zich er hoegenaamd niet schuldig aan hebben gemaakt, ook dieren mogen van hun geloof niet gecastreerd worden.
De slavernij is in ieder geval nooit weggeweest, en zal altijd blijven bestaan, hooguit de doeleinden zijn aan de heersende vraag en mode onderhevig. Maar het draait uiteindelijk altijd om de moloch genaamd Handel.

dedeurs | 26-10-13 | 15:02

Hans Jansen trekt hier de discussie in de breedte. Hij draagt voldoende historische feiten aan om aannemelijk te maken of zelfs bewezen te achten dat door de geschiedenis heen velen, overal in de wereld, de rol van slavendrijver, slavenhandelaar of meester hebben gespeeld, en dat nog veel méér tot slaaf zijn gemaakt en een slavenbestaan moesten lijden, onderworpen werden en misbruikt. En dat je derhalve niet één volk als schuldige kun aanwijzen, noch kunt vinden dat datzelfde volk nooit slachtoffer is geweest. Hij draagy ook aan dat in de wereld van vandaag er allerlei vormen van slavernij bestaan, vormen waar de VN zich bovendien niet druk lijkt te maken.
Als de claims van degenen die zich slachtoffer voelen of zich als woordvoerders van slachtoffers opwerpen in veel gevallen dus onterecht zijn of op z'n minst twijfelachtig, waarom komen ze dan toch zo veelvuldig voor? Wat is de aantrekkingskracht van de slachtofferrol of van de rol van beschermer van het slachtoffer?
Dat is wat mij betreft de kernvraag. We kunnen tot in het oneindige feiten aan blijven dragen dat we allemaal wel eens meester en allemaal wel eens slaaf zijn of zijn geweest, we kunnen historische claims daarmee proberen te ontkrachten om daarmee een gelijk onderuit te halen en in een ongelijk om te vormen, maar dat zal niet helpen om een eind te maken aande neiging zich in een slachtofferrol te manoeuvreren.
Die neiging is namelijk ingebed in een veel breder kader dan ebkel de behoefte om de geschiedenis recht te doen. Die Jamaicaanse mevrouw is niet bezig om de geschiedenis te herschrijven, dat mens gebruikt, nee misbruikt de geschiedenis om haar gelijk, een a priori ahistorische gelijkhebberigheid, te onderbouwen. De beweging is dus precies andersom. Eérst is er het gelijk, pas daarna wordt de onderbouwing erbij gesleept.
Je kunt je gelijk pas in werkelijke macht, en bijgevolg in klinkende munt omzetten, als je dat gelijk kunt onderbouwen, als je er argummenten bij kunt slepen die jouw gelijk tot een écht gelijk maken. De grote godsdiensten doen dat door te refereren aan een Ware God, de grote ideologieën doen dat door te refereren aan de Ware Geschiedenis, de postmoderne verdwaalde mens doet het door te refereren aan de Ware Wetenschap. De beweging is altijd dezelfde, "wij" zijn goed, "zij" zijn slecht, "wij" lijden onder "hen", en alleen via onze leer zal een rechtvaardige wereld ontstaan.
Die onderbouwing, die referentie geeft je macht, geeft je een stok om te slaan, maakt dat je ploteseling iemand bent met een positie, een missie, een doel, een identiteit, geeft je als zwakkeling toegang tot de wereld der sterken.
Kortom, die neiging wordt gevoed door gevoelens van ressentiment, en maakt handig gebruik van God, Geschiedenis of Waarheid om positie te maken.
De multiculturele samenlevingen hebben met hun relativistische denken de poorten wijd open gezet voor dit soort neigingen. Niemand heeft er gelijk of mag gelijk hebben, niemand heeft er macht of mag er macht hebben, tenzij specifieke onderbouwing en referentie mogelijk. De tradities hebben het dan erg moeilijk, want die zijn niet achteraf onderbouwd, die wortelen, gaan vooraf.
Nivelleren is een feest, ook als het om moraal gaat. Alles vlakt uit totdat er uiteindelijk vrede en rechtvaardigheid zullen heersen. Eén schrale troost. Er zullen dan ook geen slachtoffers meer zijn die tegen wie of wat dan ook op kunnen staan, want we zijn dan allemáál geslachtofferd.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 14:52

Tjonge, Hoen, en wij verbrandden in de middeleeuwen heksen en ketters.
Wat nu?

Sorel | 26-10-13 | 14:50

Zwarte slaven in Arabische landen werden gecastreerd. Allemaal.

Hoen | 26-10-13 | 14:48

Ik lees de stukjes van Prof. Jansen met veel plezier. Toch blijft me een vraag beklijven: Waarom is hij zo radicaal van mening veranderd vergeleken met pakweg 15 jaar geleden. Jansen was een criticus van Fortuyn, vond dat hij politieke uitsluiting miskende als voedingsbodem voor extremisme. Daarnaast wees hij toen meermaals op de politieke secularisatie van Nederlandse moslims. De linkse dogma's dus, zouden boze tongen beweren. Nou vind ik meningsverandering een groot goed (wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd), maar van een uitgesproken expert als Jansen vind ik een dergelijke ommezwaai wel opvallend. Zou interessant zijn als hij een keer een column wijdt aan waarom hij nu kritischer staat tegenover de Islam dan destijds.

OrgulloTulipano | 26-10-13 | 14:40

Wat Kaas zegt: excuses kunnen fungeren als lokagent. In dit geval om vast te stellen dat het niet om excuses of zo gaat maar om poen. Op de anti-ZP feestboekpagina zaten ze mekaar al in het kroeshaar over hoe die dertig miljard verdeeld en besteed zou moeten worden.
Kom op man, mijn vader verloor twee broers in het verzet en logeerde zelf als zeventienjarige bij de SD in Maastricht. Oké, mijn vader heeft, ondanks dat hij zijn levenlang in een grensdorpje woonde, nooit meer ook maar een stap over de grens gezet. Dat begreep ik ook wel. Maar om zelf nu, na de oorlog geboren Duitsers verantwoordelijk te gaan stellen voor wat mijn vaders familie is aangedaan, vind ik volstrekt onredelijk. Laat staan als het zou gaan om zo'n tien generaties geleden.
Misschien komt dat ook dat het oorlogsverleden van mijn vader, mijn broer en mezelf, er niet aan gehinderd heeft om iets van ons leven te maken.
We zijn gewoon tevreden als al niet blij, dat we in zo'n samenleving als hier mogen leven. En ook dat we daarvoor dankbaarheid verschuldigd zijn aan onze voorouders.

WirMachenMusik | 26-10-13 | 14:21

Heer Jansen, u bent een verademing.

Ben Adam | 26-10-13 | 14:12

Iedereen die even nadenkt snapt dat Zwarte Piet over een paar jaar is verdwenen. Als maar 10% van de ouders zich er ongemakkelijk over gaat voelen kan geen Sinterklaasvereniging er met goed fatsoen mee door.

Deze discussie lijkt me inderdaad wel gevoerd, met voorspelbaar resultaat: racistische symbolen zijn uit.

Sorel | 26-10-13 | 14:10

Ja, wat je nog kan aanvullen over het geklaag bij ons over slavernij verleden is dat lieden zoals die negerinnenk*t van de VN ons er graag op aanspreken, er zijn altijd wel politici die graag de knip (van een ander) trekken. Spreek je Afrikanen hier op aan dan lachen ze je (terecht) uit. En Arabieren luisteren sowieso niet naar vrouwen. En al helemaal geen zwarten.

KarelMarks | 26-10-13 | 14:04

Wat fijn dat we niet de enige racisten zijn en in het verleden ook andere volken zich er aan schuldig maakten. Dat is na de sporen van bloed die we met slavernij en koloniale genocide trokken een pleister op de nog niet geheelde wond van schuldgevoel.

Sorel | 26-10-13 | 13:43

@dewijzepiet | 26-10-13 | 12:15
Mooi verhaal. Dacht alleen dat die Shepherd niet Amerikaans maar Jamaicaans is...

Smuts | 26-10-13 | 13:39

-weggejorist-

Joop2021 | 26-10-13 | 13:38

@Sorel | 26-10-13 | 13:19
Ja, je kunt de feiten natuurlijk ook ontkennen.

Kan.

Dom, maar kan.

Parsons | 26-10-13 | 13:37

Mensen die over gepigmenteerde vrienden spreken zijn de racisten die in deze discussie nog wat te leren hebben.

Sorel | 26-10-13 | 13:33

Menzo, begin nou maar met de balk in je eigen oog in plaats van de aandacht te verleggen naar het racisme van Arabieren in de middeleeuwen. Dat is zo'n zwak verhaal dat ik er verdrietig van word.

Sorel | 26-10-13 | 13:31

Het is toch overduidelijk waar het allemaal om te doen is. Na de beschuldiging van racisme volgt vrijwel altijd en direct de oplossing die dan in een financiële genoegdoening gezocht moet worden. Dan voelen "onze" gepigmenteerde vrienden zich schijnbaar ineens veel minder gekwetst en onheus bejegend.

Te makkelijk allemaal!!

Maximus Cesar | 26-10-13 | 13:30

@Koninging Beatricks | 26-10-13 | 12:00
Welk goed precies weerlegt CumGranoSalis hier? Snap 'm niet helemaal...
</grammar nazi mode>

Smuts | 26-10-13 | 13:29

Sorel | 26-10-13 | 13:07 |
Haha het argument 'maar bij ons ging het vroeger ook zo' is het meest gebruikte argument van links in ELKE islam discussie.
Elk actueel probleem wordt met dit argument door links vakkundig gepareerd.

Waar het Jansen volgens mij om gaat is dat er een wonderlijk soort desinteresse is voor het racisme in de islamitische wereld. Ben je alleen tegen racisme als het door blanken wordt begaan?

menzo | 26-10-13 | 13:28

Hans Jansen laat een ander geluid horen. En dat is geen overbodige zaak in de huidige policore en weg-met-ons massamedia agiprop media bombardement. Jansen staat wel heel erg alleen. Dat is de prijs die men betaalt voor integriteit: uitsluiting en verdommenis. Niettegenstaande het uitstekende tegengas verwoord door Hans Jansen, is de overheersende toon oorverdovend en oogverblindend van het media-geweld: het westen deugt niet, lang leve de islamitische toekomst. Anders kan ik er niet van maken. Ik ga ontpluggen. Deze media-wereld is te groot voor mij.

Rest In Privacy | 26-10-13 | 13:27

Citaat uit Afrika: Gehoorzaam de Blanke man, maar vreest den Arabier.
Van wie ook al weer, anyone??

Mammeloe | 26-10-13 | 13:27

@BellaBella | 26-10-13 | 11:43
Eens - hartelijk dank!

Smuts | 26-10-13 | 13:27

Een geweldig artikel, goed gedaan Jansen!

AbleArcher13 | 26-10-13 | 13:27

Sorel | 26-10-13 | 13:19 | + -1 -

U verdraait mijn woorden. De algemene teneur in de reacties is dat de Arabieren vooral de wrede slavendrijvers waren. Ik geef aan dat wij wel degelijk een rol hebben gespeeld in de slavenhandel en dat je dit niet kunt afdoen met "maar zij deden het nog wreder".

Borrelende Boris | 26-10-13 | 13:26

Fatwabuster | 26-10-13 | 13:17 | + 0 -

Tijdens de geschiedenisles moet je aandacht besteden aan dit thema. Het is immers onderdeel van onze historie. Simpel toch?

Borrelende Boris | 26-10-13 | 13:24

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 12:05
VOC ook dacht ik, dus het maakt /wat dat betreft/ niet uit ;)

Smuts | 26-10-13 | 13:24

Borrelende Boris weet het zeker: Nederland speelde in de slavenhandel een marginale rol.

Is dit om te lachen of om te huilen?

Sorel | 26-10-13 | 13:19

Een 10 met een griffel. Had het niet beter kunnen beschrijven. Dank meneer Hans.

Mammeloe | 26-10-13 | 13:18

@Borrelende Boris | 26-10-13 | 13:10

Roepen dat een ander er niks van begrijpt is wel heel erg magertjes... feit is dat Nederland in het verleden een marginale rol heeft gespeeld in de slavenhandel, die tijd ligt nu ver achter ons dus er continue over zeiken, zagen en drammen is totaal nutteloos.... !!

Fatwabuster | 26-10-13 | 13:17

Goed stuk!

Omdat wij zo vrij en democratisch zijn, een land waar we alles mogen zeggen, iedereen telt mee en mag zijn/ haar zegje doen, daarom kan men ook zeggen dat we racistisch zijn.
Probeer dit niet in/ van een "niet-vrij" land te zeggen want dan hang je...

BarneyBoner | 26-10-13 | 13:14

Van Bukkum

Onze normen en onze waarden zijn van ons als Nederlanders. Je hoopt dat ons land bestaat uit blanke rechtse brulapen maar dat is een misverstand: ga de straat eens op en zie wie er allemaal meekleuren aan onze normen en waarden.

Sorel | 26-10-13 | 13:12

@Causa Sui | 26-10-13 | 12:42
Inderdaad zeg, even doormailen naar Quincy

Bad Ass Justice | 26-10-13 | 13:11

Wat een onzin stuk weer. In de geschiedenisboeken kun je gewoon lezen dat door de eeuwen heen de Arabieren aan slavernij deden. De Moren en Ottomanen, tot aan het vrij recente Saoedi-Arabië aan toe: allemaal slavendrijvers. De reden waarom de focus hier niet op ligt, is omdat we in Nederland vooral leren over onze eigen rol in de wereldgeschiedenis en heeft niks te maken met linkse indoctrinatie. Als je dan ook nog eens het castreren van slaven aanhaalt, om aan te geven dat het bij ons best wel meeviel, dan heb je er echt niks van begrepen.

Borrelende Boris | 26-10-13 | 13:10

Als er een ding is dat deze zielige zwarte piet-discussie wel duidelijk heeft gemaakt is dat Nederland nog veel Vergangenheitsbewältigung heeft te verrichten: we hebben ons slavernijverleden, onze kolonialistische genocides en onze collaboratie met de nazi's nog helemaal niet verwerkt.

Sorel | 26-10-13 | 13:10

@Bokito ergo sum
Als je het woord 'rassistisch' van dhr. Hans Jansen (die ik overigens zeer bewonder) wil verbeteren doe het dan goed: Het moet niet 'rascistisch' zijn maar 'racistisch'

Zaniker | 26-10-13 | 13:09

VanBukkem | 26-10-13 | 12:56 |

U praat blijkbaar liever niet over de door u genoemde zaken die allen te maken hebben met het verraad van policoren aan ONZE cultuur en ONZE normen en waarden!
U bukt liever als een echte kafir!

Prins Pils | 26-10-13 | 13:09

Dit is de laatste verdedigingslinie der Zwarte Piet verdedigers: hullie deden het in de middeleeuwen ook.

Wat een triestigheid.

Sorel | 26-10-13 | 13:07

Mag het eens een weekje zonder alle mensen die zich om wat voor reden dan ook niet aan willen passen, mag het eens een weekje zonder gezeik?
KannieWaarZijn | 26-10-13 | 11:42 |

Hier een leuke website voor struisvogels zoals u:http://www.kids-start.nl/peuter-kleuter.html

Prins Pils | 26-10-13 | 13:00

Excuses? Excuses? Geld mot er komme, godverdomme!!

Professor Pipo | 26-10-13 | 13:00

Wederom een schitterend artikel van Dhr. Janssen.
Onwillekeurig moest ik denken aan de Ottomaanse Janitsaren, slaven die uit de Balkan werden gehaald als tribuut aan de sultan. Geen mens die het er nog over heeft.
nl.wikipedia.org/wiki/Janitsaren

Sjeng de helle | 26-10-13 | 13:00

Ik heb me 25 jaar lang als een slaaf gevoeld van mijn werkgever, geen rancune eraan overgehouden, wel een goed inkomen!
Dat hele slavernij verhaal is lachwekkend en triest om maar steeds op te voeren wat honderdvijftig jaar geleden gebeurde, maar wel een onderwerp waar je je goed in kan graven en je activisme kan botvieren.

lanexxx | 26-10-13 | 12:59

Racisme is het houden van een stille tocht voor de allochtone dader en niet voor de autochtone slachtoffers. Super-racisme is het niet verbieden van deze demonstratie ter bevordering van onaangepast gedrag.

Lopende-Hollander | 26-10-13 | 12:57

Heerlijk stuk...!

Coyote | 26-10-13 | 12:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal wel een beetje verwarrend vind. Ik kan de zwarte Pietenkwestie, de racismediscussie en het islamdebat niet meer van elkaar onderscheiden. En daarom zou ik bovengenoemde actualiteiten graag willen afdoen met het steekhoudende argument 'dikke vinger'.

VanBukkem | 26-10-13 | 12:56

Mijnheer Jansen, dank voor uw bijdrage ,ik heb er op deze katerige dag weer een hoop van opgestoken. Ik hoop dat u nog lang de zaterdagen in mijn leven de fleur geeft die het toekomt. Dit zou verplicht leesvoer moeten zijn voor onze politici.

niksneem | 26-10-13 | 12:56

Dat omhoog- en omlaagtrouwen ken ik toevallig van Curacau en laat daar nu toevallig Quincy Dario vandaan komen. Elke Antilliaan loopt met een kleurenstaalkaart in zijn hoofd waarmee de medemens op waarde wordt geschat. En u raadt het al; hoe zwarter hoe minderwaardiger. Deze staalkaart geldt overigens alleen voor lichtgekleurd t/m bijna zwart. Blanken staan in een aparte categorie en worden Makamba genoemd; vrij vertaald een mix van klootzakken, want nazaten van slavenhouders en nu schuldbewuste goedzakken die je mooi een poot uit kan draaien.
Of zwarte piet op den lange duur houdbaar is in de huidige vorm betwijfel ik wel maar laat eerst de aanklagers eens uit hun eigen racistische tredmolen komen.

Herr Vorragend | 26-10-13 | 12:56

De Senegalese antropoloog Tidiane N´Diaye wil dat de slavernij van de moslims wordt onderzocht. In zijn boek beschrijft hij de “versluierde volkerenmoord”.

ejbron.wordpress.com/2012/07/02/slaven...

Tjemig | 26-10-13 | 12:55

Zwarte Piet neemt kindertjes mee om ze tot slaaf te maken in het ooit half-Islamitische Spanje. Daarmee is zwarte Piet weer iemand om rekening mee te houden, een goede zaak. Wie zoet is krijgt lekkers, wie zwart is de roe.

Gewinflipt | 26-10-13 | 12:50

g.e.n.i.a.a.l.

Gewinflipt | 26-10-13 | 12:48

Hans is een baas.

Lewis | 26-10-13 | 12:47

Waar in de wereld wordt er niet op zo'n hoog niveau geteerd van mijn geld?
ik--+ | 26-10-13 | 12:05 | + 1 -
.
Er zijn nog landen genoeg waar je je salaris geheel of in ieder geval grootdeels mag houden. Die landen zijn niet zo moeilijk te herkennen: het zijn bijvoorbeeld de landen waar onze asielzoekers en andere medelanders vandaan komen.
De olie-landen in het MO kennen geen enkele vorm van belasting. Andere moslimlanden kennen weinig of geen belasting, ook niet op werken. Andere Afrikaanse landen hebben een weinig ontwikkelde belastingdienst. Er bestaat wel belasting maar inning is verwaarloosbaar.
Daar tegen over staat dat er ook (weinig of) geen lalala-geld is in die landen; dat verklaart de toestroom naar hier.
Daarnaast zijn er landen die echt met veel minder belasting genoegen nemen: Obama had met 6 ton inkomen een belastingdruk van slechts 18% en dus 82% was voor hem. Met een sales tax (vorm van BTW) van enkele procenten hou je meer over voor jezelf in de USA.
Maar dichterbij zoals ook Estland (flat tax van 21%) of Slowakije (flat tax 19%) zijn goede alternatieven.....
Keuze genoeg dus! Sterker nog, slechts in enkele landen in de wereld betaal je meer belasting dan in NL. Vaak krijg je in die landen (Zweden, Noorwegen bijvoorbeeld) wel goede service van de overheid.

DeSjaak1000 | 26-10-13 | 12:45

Ook iets moois is het resultaat van de geschiedsvervalsing:
Zoals alle Quincy Dario's, die, in hun onwetendheid en totaal misplaatste gevoel van slachtofferschap, niet beseffen dat ze met het verdedigen van Zwarte Piet tegen racisme, de Moren die hun voorouders uit hun heimat gerukt hebben in bescherming nemen en zelfs postuum belonen.

ZKH EénOog | 26-10-13 | 12:45

Slavernij is bijbels gezien helemaal geen punt.
Nu er blijkbaar ook witte slaven waren ga ik even wat kerken in de buurt wat rekeningen sturen.

löl met vingers | 26-10-13 | 12:39

Toch iets moois als iemand een feitelijk artikel schrijft: een uurtje verder, en ik heb nog niemand die tegen Hans ageert een echte onderbouwing zien leveren.

Waarmee ze uiteindelijk vooral zichzelf voor lul zetten, dat dan weer wel.

ZKH EénOog | 26-10-13 | 12:38

Als je iets over de massamoordende Ich habe nichts gewusst pappa van Maxima zegt mag je haar de daden van d'r vader niet aanrekenen, maar wee oh wee als je wijst op de geschiedsvervalsing van ons vermeende slavernijverleden.

Nee, doe dat vooral niet.

Dan ben je een racistische fascist.

Parsons | 26-10-13 | 12:37

en hans, een kop als een rozijn was me ontgaan, dus weer wat geleerd. overigens puik schrijfwerk!

isa bin maryam | 26-10-13 | 12:33

Het probleem is dat ieder land racisme beoordeelt naar eigen normen. Als je racisme gewoon vindt dan zie je racisme niet. Dus ieder land heeft zijn karakteristieke normen. Die zijn onzichtbaar voor buitenstaanders. Alleen de normen van je eigen cultuur ken je, kan je duiden. Dus als wij een onderzoek doen naar racisme, zien we iedere splinter, want onze norm is dat racisme heel erg is. In Arabië is racisme normaal, past in hun leer van superieur, dus zien ze daar geen racisme. Ook al is daar naar onze normen veel meer racisme.
Als een buitenlander bij ons komt, spreken NGO's over het probleem, die NGO's bestaan in Arabië nauwelijks, dus geen woordvoerders tegen racisme.
Kortom, daarom zijn wij de lul. Maar paradoxaal zijn wij blanken ook voor rede vatbaar (paradox omdat een lul niet voor rede vatbaar is), Arabië niet.

M.egafoon | 26-10-13 | 12:33

Waarom zijn er wel Afro-Amerikanen, en geen Afro-Arabieren?
simpel: ze werden gecastreerd.
en dat konden de arabieren niet eens zelf, daar dwongen ze christelijke monniken voor.

isa bin maryam | 26-10-13 | 12:32

Koninging Beatricks | 26-10-13 | 12:00

Wat moet ik weerleggen dan?
Het begint al met de feitelijke onjuistheid in regel 1 en verder is het een onsamenhangend boeltje van historische losse feitjes wat annecdotes en wat opschmuck.
Wat is er zo goed aan dit stukje dan? Wat wordt er gebracht aan nieuws of feiten?
We weten toch allemaal dat elk volk zo een beetje aan slavernij heeft gedaan en nog steeds in meer of mindere mate doet? Van de Sumeriërs tot de Byzantijnen via de Grieken en Romeinen en de Perzen en de Moren en de Mongolen en de Vikingen en de Saksen en de Inca's terug naar die arme drommels die stadions aan het bouwen zijn in Qatar of de loon/hypotheek slaven in het westen. Met racisme niets te maken (Racisme werd/wordt vaak wel gebuikt als katalysator of facilitator in dit soort dingen)maar draait puur om macht (en dinero's) En boven of onder je stand trouwen is ook bekend in elke cultuur. In sommige wat heftiger dan de andere. (Kaste systeem in India of uithuwelijken in Pakistan, maar ook in NL bijvoorbeeld is als blank persoon thuiskomen met een neger of een moslim niet altijd en overal coolaboola)
Geen nieuwe inzichten of schokkende feiten dus. totale nietszeggendheid overgoten met wat persoonlijke meningen en insinuatie's.

CumGranoSalis | 26-10-13 | 12:29

Heerlijk, die Zuid-Afrikaanse schrijfwijze, rassisme. Druk ons er nog maar eens met de neus in.

Conan de Rabarber | 26-10-13 | 12:28

Wordt dit in de vorm van een lespakket voor groep 6 t/m 8 aangeboden? Het zou een welkome vervanging zijn van het historisch incorrecte schuldbesef dat de kindertjes de afgelopen 40 jaar kregen onderwezen.

Hommel | 26-10-13 | 12:26

@Bamboojay | 26-10-13 | 11:48
In Somalië en de Soedan wonen Arab-Afrikanen. Da's wat anders.

VanBukkem | 26-10-13 | 12:25

He wijze piet, probeer dit eens op twitter, ;)

koffiekannetje | 26-10-13 | 12:24

Er zijn archieven bekend van de namen van de betreffende Arabische Handelaren. In het nieuws en de politiek is er sprake van een schuldrekening, dus kunnen we de rekening delen. Het olie rijke Saudie Arabie kan het zeker betalen!

HonderdEnEen | 26-10-13 | 12:22

Verene Shepherd kan weer aan de slag. :)

Causa Sui | 26-10-13 | 12:18

Goed punt!
In een notendop samengevat: de VN heeft voorlopig nog wat te doen! :-)
Want alleen Nederland aanpakken valt natuurlijk onder ‘ongelijke behandeling’, en dat is nou juist hetgeen wat ze willen bestrijden.

Ik had zelf ook nog een paar kleine observaties over de actuele (non-)discussie:

1. Aangezien Zwarte Piet (volgens de overlevering) als kindslaaf bevrijd is door Sinterklaas zou het juist eerder als het grootste ‘anti-racistische feest’ dan als een ‘racistisch feest’ kunnen worden bestempeld.

2. Volgens mij is de figuur ‘Zwarte Piet’ juist een zeer positieve, vrolijke, gulle en vertrouwde kindervriend waar iedereen op af komt als hij in de buurt is en door iedereen op handen gedragen wordt. Naar mijn bescheiden mening toch een veel benijdenswaardiger imago dan waar menig ‘donkere medelander’ nog mee opgescheept zit. Waarom zou in godsnaam uitgerekend een lid van de zwarte gemeenschap dat positieve imago zo graag de nek om willen draaien? De prominente en gewaardeerde rol van Zwarte Piet bij de complete Nederlandse bevolking zou juist een opsteker en compliment moeten zijn voor de gehele zwarte gemeenschap en dat moeten koesteren.

3. Hoewel het feest vroeger nog weleens ‘misbruikt’ werd voor disciplinaire doeleinden (stoute kinderen kregen met de roe en gaan met de zak mee terug naar Spanje), is dat aspect allang compleet naar de achtergrond verdwenen en is de relatie tussen Sinterklaas en Zwarte Piet tegenwoordig steeds meer die van een gewone werkgever en werknemer. En ik zou niet de bedrijven willen tellen met een blanke directie waar ergens in de hiërarchie ook donkere mensen als werknemer zijn aangenomen. Wordt dit dan voortaan ook beschouwd als racisme? En moeten deze mensen dan acuut ontslagen en de directie van racisme beticht worden? Vroeger was het volgens mij juist racistisch als donkere mensen niet werden aangenomen op grond van hun huidskleur.

4. En waarom ligt die focus toch zo op de huidskleur? Iemand met rode lippen of kroeshaar of net zo’n maffe witte kraag zou zich evengoed bezwaard kunnen voelen, maar daar praat dan weer niemand over. Of wat te denken van dit scenario: “Ik zie op die stoomboot iemand zónder baard die in hiërarchie lager is dan degene mét baard! Dus ik voel me als baardloze zeer gediscrimineerd!” Deze variant klinkt dan natuurlijk weer belachelijk, maar het is wel EXACT dezelfde redenatie!!

5. En het simpele feit dat alle kleuren Pieten nu kennelijk wel mogen, maar uitgerekend de Zwarte variant niet riekt op zichzelf natuurlijk weer erg naar racisme. En bovendien, als ik zo eens heel goed en objectief naar de gemiddelde Zwarte Piet kijk met zijn hele uitdossing heb ik nou niet direct de indruk dat het zijn bedoeling was om de gemiddelde Nederlandse Surinamer uit te beelden. Het is mij tenminste nog nooit overkomen dat ik in de supermarkt per ongeluk de een voor de ander aanzag.

Ik kan ook deze column van Rob Wijnberg ten zeerste aanbevelen: decorrespondent.nl/233/wat-we-niet-zi....

En hoewel Wijnberg daarin absoluut een scherp punt aansnijdt (“van het rassendenken afwillen en je er vervolgens op beroepen”), is het meest gehoorde tegenargument hierop (namelijk dat de ‘persoonlijke beleving’ ook een grote rol speelt in onze maatschappij) ontegenzeggelijk waar.
Het punt is alleen dat een ‘beleving’ (wat uiteraard per definitie zeer subjectief is) natuurlijk nooit kan en mag prevaleren boven feitelijke waarheden. In dat geval zou namelijk steeds een relatief kleine groep mensen steeds absurdere dingen kunnen laten verbieden. Productnamen als ‘blanke vla’, ‘blanke lak’ of ‘witte verf’ zouden tenslotte evengoed ‘beleefd’ kunnen worden als kwetsend. Net als witte muren, zwarte auto’s, etc. En wat gedacht van gele verf (Chinezen zijn tenslotte geel) en natuurlijk is ook rood niet veilig meer (Indianen). En het ene verzoek wel honoreren en het andere niet kan op zichzelf natuurlijk weer uitgelegd worden als racisme en discriminatie en ongelijke behandeling. Kortom, iedereen kan natuurlijk op zijn eigen vingers natellen dat dit een eindeloze weg gaat worden waarin straks niemand nog iets mag doen, zeggen of kopen, waarmee we natuurlijk uiteindelijk per saldo niet direct ons leven zullen hebben verrijkt (en zelfs dit soort ironie zal dan nog verboden gaan worden).

Uiteraard is ‘persoonlijke beleving’ (van wat dan ook) vaak grotendeels terug te voeren op (soms min of meer traumatische) ervaringen uit het leven zelf, niet zelden uit de jeugdjaren. Je kunt je in dat licht afvragen of de fervent gepassioneerde tegenstanders van Zwarte Piet niet beter eens kritisch hun eigen zelfacceptatie onder de loep moeten nemen en de juiste traumaverwerkende hulp moeten inschakelen in plaats van er zo’n grote maatschappelijke kwestie van te maken, waar vervolgens veel mensen in meegaan omdat het ergens wel ‘politiek correct’ lijkt te zijn. Natuurlijk wil niemand dat donkere kinderen gepest worden met het predicaat ‘Zwarte Piet’, zeker niet als dat in een negatieve context bedoeld wordt (en dat is uiteraard altijd goed voelbaar, daar ben ik me ook terdege van bewust). Anderzijds kun je stellen dat als iemand een ander wil kwetsen, dat diegene altijd en gegarandeerd iets zal kunnen vinden uit het hele spectrum van treiteronderwerpen. Is het niet de huidskleur, dan is het wel de grote neus, het rode haar, de lichaamslengte, de flaporen, kleding, afkomst, inkomen van de ouders, de snottebel, puist op de kin, de te goede schoolresultaten (uitslover!), de te slechte schoolresultaten (domkop!), het gele briefje op de rug en ga zo maar door. Uiteindelijk is iedere menselijke eigenschap positief en negatief te benaderen. Wat de een assertief noemt, noemt de ander weer bijdehand of brutaal.
In mijn optiek zegt pesten ook meer over het wereldbeeld en beleving van de pester zelf dan over de gepeste, namelijk een van zeer grote onzekerheid en zich derhalve groter en belangrijker willen voelen, desnoods door anderen kleiner te maken zodat hij er zelf in verhouding weer iets beter tegen afsteekt.
Zodra je het als gepest kind dan eindelijk voor elkaar hebt dat je rode haar zwart geverfd is, zal het pestonderwerp vanzelf verschuiven naar de kleding of de neus of een ander onnozel detail.
Moraal van dit verhaal: het gaat de pester nooit om hetgeen waarover hij pest, enkel en alleen om het pesten zelf!
Het beoogde effect van een verbod op Zwarte Piet (racisme de kop indrukken) zal dus ook zeker niet behaald gaan worden. Sterker nog, het zal eerder een averechtse uitwerking hebben. Het verdwijnen van een oud en in de bevolking breed gedragen stukje folklore op grond van onheuse redeneringen zal de ‘aanstichters’ vast niet in dank worden afgenomen en de racismespanningen alleen maar doen aanscherpen. En bovendien, zoals gezegd, dient het geen enkel realistisch doel.

In de USA is het hele racismevraagstuk natuurlijk veel actueler en gevoeliger, vooral omdat het nog zolang voortduurde. Zelfs tot in de jaren ’70/’80 van de vorige eeuw waren negers in de zuidelijke staten niet zeker van hun leven, en het extreem rechtse karakter van de Amerikaanse samenleving houdt dit verschijnsel (zij het vooral onderhuids) nog steeds erg levend.
In die zin kan ik de gedachtegang van die mevrouw Shepherd van de VN nog wel enigszins volgen, aangezien zij natuurlijk, in al haar naïviteit, puur redeneert vanuit haar eigen Amerikaanse perspectief (ze heeft hiermee natuurlijk wel eigenhandig de complete geloofwaardigheid van de VN ongeveer om zeep geholpen, maar dat is een ander verhaal). Maar in Nederland liggen die verhoudingen natuurlijk totaal anders en zijn in de verste verte niet te vergelijken met die in de Verenigde Staten. En ik heb soms het donkerbruine vermoeden dat sommige lieden zo nu en dan maar wat graag heel hard ‘slavernij’ roepen in een poging om even ‘mee te liften’ op die (welbekende) Amerikaanse sentimenten op dit gebied, want alles is kennelijk geoorloofd om hun zaak zoveel mogelijk kracht bij te zetten. Terwijl ik ten zeerste betwijfel of ze überhaupt weten wat echte slavernij is of zich daar ook maar enigszins werkelijk mee bezig houden. Ik begrijp uiteraard heel goed dat pesterij op basis van huidskleur zeer kwetsend kan zijn, net zoals gepest worden met rood haar of die pukkel, etc., maar om nu als volbloed Nederlander (van Surinaamse of Antilliaanse oorsprong) met droge ogen te gaan lopen beweren dat je door Zwarte Piet ‘herinnerd wordt aan de slaventijd’ is natuurlijk de grootst mogelijke waanzin.
Volgens die redenatie zouden wij als blanken ook alle japanners wel kunnen gaan verguizen en al hun producten bij de grens al terugsturen, want een aantal van onze voor-voor-voor-voorvaderen hebben ooit in Jappenkampen gezeten waar ze ook als slaven werden gebruikt. De Duitsers hebben nota bene nog maar 70 jaar geleden geprobeerd onze hele samenleving over te nemen en de helft uit te moorden en Duitsers kunnen we toch ook allang weer accepteren zonder allerlei negatieve bijwerkingen. Maar die periode van slavernij van honderden jaren geleden lijkt door opportunisten nog tot Sint Juttemus aan alle kanten uitgemelkt te moeten worden.

Het Sinterklaasfeest zien als een racistische vertoning getuigt wat mij betreft dus echt van een ongekende kortzichtigheid, kennelijk in het geheel niet gehinderd door een compleet gebrek aan kennis, inzicht, zelfstandig denkvermogen of zelfreflectie. In alle regionen van onze samenleving (bedrijfsleven, politiek, etc.) schreeuwt men nota bene om een bezetting waarvan de etnische samenstelling enigszins representatief is voor de bevolking, maar hier schreeuwt men juist moord en brand dat er absoluut geen zwarte mensen meer bij mogen zitten! (Hoezo racisme)
Ik kan me ook wel bezwaard gaan voelen bij iedere film waarin een zwerver of seriemoordenaar weer eens door een blanke vertolkt wordt. Ik vind het uiteraard erg triest dat meneer Gario zo’n moeite heeft met zijn huidskleur, maar het is natuurlijk allemaal geneuzel om niks en puur gebaseerd op de eigen onzekerheid en gebrek aan zelfacceptatie (en in het geval van meneer Gario natuurlijk ook een stukje wraakzuchtig en misplaatst machtsvertoon naar aanleiding van zijn eigen recente ervaringen met de politie).
Dus voor iedereen die Zwarte Piet graag weg wil hebben: GET A LIFE!!

En om nog even namens Fokke en Sukke te spreken: Zwarte Piet bestáát niet eens! :-)

Was getekend: De Wijze Piet

dewijzepiet | 26-10-13 | 12:15

Heerlijk stukje duiding!
Helaas is het zo dat je tegenwoordig geen debat wint met feiten, maar alleen met de juiste politieke stellingname. Professor Jansen is het voorbeeld van iemand die, tegen de Zeitgeist in, met argumenten blijft duiden, waarvoor hulde!

Het heeft hem de naam gegeven de enige 'realistische Arabist' te zijn en roeit daarmee tegen de stroom in.

Natuurlijk zijn er meer 'realistische Arabisten', maar die vind je niet in de academische wereld; die werken gewoon bij de diverse Europese veiligheidsdiensten.

Bedankt voor uw onvermoeibare drang om feiten op tafel te brengen in deze discussies! U bent een van mijn helden.

JeGrootmoeder | 26-10-13 | 12:13

Slavernij bestaat over de hele wereld tot de dag van vandaag.
Maar in het westen zijn er 3 groepen blanke mensen.
-
1) De groep die weet dat het wereldwijd bestaan heeft (en in Afrika en Midden-Oosten nog bestaat) en dat het geen specifiek "blank" probleem is. Die zitten niet met dit verleden want slavernij was toen nu eenmaal normaal.
-
2) De groep die via subsidiesponzen er veel geld aan verdienen. Dit zijn de blanken die net doen alsof ze het vreselijk vinden maar er gewoon veel geld aan verdienen. Dit is de groep die het rijke Westen een schuldgevoel probeert aan te praten om daarmee nog meer geld binnen te harken.
Dus degene die nu nog steeds hun geld met slavernij verdienen
-
3) De groep makkelijk beïnvloedbare naïeve welvaartsstaat kinderen die door groep 2 volledig geïndoctrineerd is.
Deze domme mensen dienen nu als geldschieter voor groep 2.

Moi2 | 26-10-13 | 12:12

‘een hoofd als een rozijn’

Altijd lachen met die Mo!

Hobbykip | 26-10-13 | 12:12

Ik wil bij dezen Quincy Gario bedanken.

Ik wil hem bedanken voor het feit dat hij Sinterklaas weer op de Nederlandse kaart heeft gezet. De populariteit van de goedheiligman was behoorlijk tanende onder al dat Kerstgeweld.

Ik wil Quincy daarnaast ook bedanken voor het geven van een kijkje in de cultuurkeuken van de hedendaagse moderne Antilliaan. Wat een ongelofelijke racisten zijn het toch eigenlijk, met hun wij-jullie denken, hun minderwaardigheidscomplexen. Ze haten de witmens. Geef elke Antilliaan een miljoen euro slavernijcompensatie, de haat blijft. Witmensen haten lijkt wel hun enige bestaansrecht.

Ze moesten zich kapotschamen. Hun voor-voor-voor-voor-voor-voorvaderen die wél slavernij hebben meegemaakt zouden kots- en kotsmisselijk worden van de lamzakkerigheid der Antillianen.

Willianus Wortelus | 26-10-13 | 12:11

Kaas de Vies | 26-10-13 | 12:05 | + 1 -

Ik weet het Kaas. De rant was niet tegen jou maar jouw tegel was wel een aanleiding om mijn frustratie te spuien :-)

mister niet scherp | 26-10-13 | 12:11

@Ingelheit | 26-10-13 | 12:04
Sorry, mijn Frans is een beetje roestig dus ik sla over.

Jim Lovell | 26-10-13 | 12:10

* taalnazi alert *

blandurego | 26-10-13 | 12:10

Racisme tegenover minderheden kom je helaas overal ter wereld tegen. Schijnt iets menselijks te zijn als je een chromosoom teveel hebt gekregen van je sprookjesfiguur.
leeshetnu.nl/oeigoers-kind-gelyncht-ch...

kicktherabbit | 26-10-13 | 12:10

Ik denk dat het inderdaad zo is dat als we Sinterklaas afschaffen dat dan de volgende stap is dat er herstelbetalingen moeten gaan plaats vinden voor die honderden jaren dat Zwarte Piet door Sinterklaas is gebruikt om katoen te plukken in Spanje.

VincentTheSaint | 26-10-13 | 12:09

Bamboojay
Ze maken er geen punt van want Islam een bindende factor? Dat is wel erg naïef van u. Islam is alleen een bindende factor tegen de kaffirs(ons). Onderling hebben ze er totaal geen probleem mee om een 'moslimbroeder' af te slachten omdat hij een andere interpretatie van de Koran heeft (Alawieten, Sji'ieten vs. Sunni's) of omdat hij een donkerder kleurtje heeft.
Of heeft u het filmpje waarin de ene moslimbroeder de andere moslimbroeder het hoofd afhakt, in het topic hieronder, gemist? Getuigt niet echt van een bindende factor of wel?

H.Stiglitz | 26-10-13 | 12:07

-weggejorist-

ik--+ | 26-10-13 | 12:05

@mister niet scherp | 26-10-13 | 12:03 | + 0 -
Dat weet ik, ik ga alleen mee met hun "argumentatie".

WIC is trouwens failliet en daar zou de claim van 30 miljard naartoe moeten.

Kaas de Vies | 26-10-13 | 12:05

Interview met Tidiane N'Diaye (Senegal) over zijn boek Le Génocide voilé over de muzelmaanse slavernijpolitiek gedurende 13 eeuwen.

www.evene.fr/livres/actualite/intervie... (Franse taal.)

Ingelheit | 26-10-13 | 12:04

e VOC-ers en haar erfgenamen die nu VOC-racisme via een mediaspektakel als Zwarte Piet probeert uit te winnen om de huidige zwarters als slaven te behandelen. Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:30 | + 8 -

Ik word hier zo moe van. Het verkrachten van de geschiedenis.
Gebeurd in de MSM ook continue.

De VOC deed geen slavenhandel!!!! De slavenhandel naar de west werd gedaan door de WIC.

We zijn zo ver afgegleden dat we onze geschiedenis verdraaien.

Ik ben een blanke man en ik ben BOOS. Ik word maar weggezet als slavenhandelaar, wereldverpester en rascist.
Maar 400 jaar geleden deed 99% van de Nederlanders niets met slaven. In NL was hooguit een enkele zwarte slaaf te vinden. De meeste Nederlanders van toen hadden daar geen stem in. Sterker nog de gemiddelde Nederlander toen was een verkapte slaaf hier.

Voor het gemak wordt ook maar even vergeten dat men toen een mensenleven anders zag. Om met kennis van nu te oordelen over toen heet een anachronisme. Gaan we ook artsen van toen die geen kanker konden erkennen veroordelen? Hoeveel mensen zijn daar niet aan dood gegaan toen?

En vergeet vooral dat arabieren en afrikaanse stammen (Yoruba, Fon, Hausa in Ghana) voor de komst van de blanke man al diep in de slavernij zaten. En dat ook nu nadat de blanke man weg is, nog steeds diep in slavernij zitten?

Maar ik als blanke man ben per huidskleur een rascist. En dat is dan weer niet rascistisch.

Ik ben het gezeik zat.
Tief toch op met al die 1 hersencellige gutmenschen met een hekel aan historische feiten.

mister niet scherp | 26-10-13 | 12:03

Dank je wel Hans. Het is altijd prettig als iemand ook de andere kant laat zien. Gebeurd in Nederland veel te weinig.

VincentTheSaint | 26-10-13 | 12:02

Ha ha hans

terrormannetje | 26-10-13 | 12:02

@Bamboojay | 26-10-13 | 11:48
Zijn dat arabieren? Somalie en Soudan liggen buiten de strook van Turkije tot Marrokko die men meestal tot Arabie rekent.
Je rekent alle moslim-indonesiers of indiers toch ook niet tot de arabieren?

frank87 | 26-10-13 | 12:00

@CumGranoSalis | 26-10-13 | 11:48

Goed weerlegt man.

Koninging Beatricks | 26-10-13 | 12:00

In mijn reacties heb ik al vaak gewezen op het begrip Christenslaven. Vooral in Marokko hebben "wij" geleden.
Dus: vergoedingen, excuses, standbeelden.... Vreemd genoeg wordt dit snel onder het tapijt geveegd. als pure Calvinisten horen wij boete te doen. Dat voelt zo lekker. Dat we recht in ons gezicht worden uitgelachen willen wij niet zien. We denken nog steeds dat dit piepkleine land leading is. Dus: wij betalen alvast de belastingen aan de EU, alle zielige mensen worden hier opgevangen, wij staan vooraan om te vertellen wat we fout hebben gedaan.

Kamervraag | 26-10-13 | 12:00

Bamboojay | 26-10-13 | 11:48
Volgens mij bedoelt Jansen met de term 'Afro-Arabieren' nakomelingen van slaven die tussen niet-donkere Arabieren wonen. Vandaar de vergelijking met Afro-Amerikanen.
En het verschil met Afro-Amerikanen is dat castratie van de slaven de standaardprocedure was in de Arabische slavenhandel.

menzo | 26-10-13 | 11:59

De gehele VOC was in het bezit van ongeveer 1100 aandeelhouders, voornamelijk Amsterdammers. Ik betwijfel of er ooit een zwarte slaaf in Brabant of Friesland is geweest.

De Arabische slaven werden overigens volledig gecastreerd. Na castratie werden ze tot hun hoofd ingegraven, een leefden zo drie dagen lang op water. 9 van de 10 bloedden dood of stierven van infecties. De enkele overlevende kon zich niet meer voortplanten.

OpenDiscussie | 26-10-13 | 11:59

@VanBukkem | 26-10-13 | 11:30
Ik hoop dat hij daar volgende week iets over schrijft...

frank87 | 26-10-13 | 11:58

Nederland is racistisch, Belgie ook en hoe zou dat toch komen? Slechte ervaringen waarschijnlijk met een paar cultuurpareltjes. Nederland is zo slecht man.. ze houden zelfs stille tochten voor verzopen inbrekers wie wil er nou in zo'n land wonen?

pinkelotje | 26-10-13 | 11:57

Heer Jansen weer +1
".... voor de ca. 20 miljoen (maar waarschijnlijk heel veel meer) Negerslaven die vanaf de 7e eeuw op de islamitische slavenmarkten in Afrika verhandeld zijn, er minstens zo'n 200 miljoen "Zwarte" Afrikanen zijn afgemaakt. In het ergste geval gaat het om miljarden slachtoffers sinds de islam in Afrika ingang vond en daarmee de slavenhandel op deze ongekende schaal aanving. "
nl.politiek.narkive.com/4Nxkn0OM/slave...
Goedgekeurd door de religie van vrede.
Maar let op, studenten, wie in onze multiculturele politiek-correcte wereld nog carrière wil maken, en subsidie wil slurpen, moet hier vooral GEEN scriptie over gaan schrijven, maar de schuld van de slavernij vooral leggen bij het verdorven racistische Westen. "Weg met ons", dat is de juiste houding, en lid worden van PvdA of Groen-Links.

Fijnstoffer | 26-10-13 | 11:57

Puik stukje weer. Dank.
Mij valt op dat de heer Jansen al jaren, als roepende in de woestijn zeg ik dan maar, waarschuwt voor de gevaren van de islam. En dientengevolge veelal structureel werd weggezet als rabiaat moslimhater.
Het is goed om te zien dat zijn visie inmiddels wel gedeeld wordt.

Ars Vivendi | 26-10-13 | 11:56

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:50 |

Vandaar mijn stellingname. Excuses van PvhZ zijn bijzonder waardevol. Die worden namelijk alleen afgegeven wanneer zij gemeend en diegevoeld zijn...

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:55

Aanvulling:
U weet veel, heel veel over het geloof van de vrede. En dat mag niet in policor Nederland.

Toine Tussenbeen | 26-10-13 | 11:54

"Arabieren en Turken hebben langs de kusten van Europa, tot aan IJsland toe, raids gehouden om slaven te vangen."

Interessant, dat wist ik niet. Ik dacht dat het zich - over zee - beperkte tot de Middellandse Zee, maar dat ze zover noordelijk kwamen... Merci, Hans! Toch maar eens dat boekje aanschaffen.

Graaisnaaiert | 26-10-13 | 11:54

Dankuwel, mijnheer Jansen voor uw heldere en humoristische uiteenzetting.
Dit is nou precies één van de redenen waarom u wordt geweerd van de Publieke Omroepen en u regelmatig heel erg lage en gemene hakken wordt gezet.

Toine Tussenbeen | 26-10-13 | 11:53

@Den Meester | 26-10-13 | 11:22
Janssen van Jansen en Janssen (met de s van sassafras)

Ars Vivendi | 26-10-13 | 11:50

@Bamboojay | 26-10-13 | 11:48 |

Toets die aanname maar eens bij een volbloed Arabier. U zult schrikken van het dedain waarmee hij over zijn zwarte moslimbroeders zal spreken....

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:50

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:48 | + 0 -
Ik weet dat het ridicuul is, maar alle excuses die gemaakt zullen worden zullen onoprecht zijn omdat niemand hier nu voor verantwoordelijk is.

Men wil geld zien, dat heelt alle niet bestaande wonden.

Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:50

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:40 |

Excuses maken terwijl u zich niet verantwoordelijk voelt, betekent dat uw excuses onoprecht zijn, en derhalve eigenlijk geen excuses zijn.
.
Common ground zoeken, moet overigens van twee kanten komen. Iemand die een ander het gedrag van voorvaderen nadraagt zoekt geen common ground, die zoekt een "zwarte piet".
.
En even over dat gedrag van onze voorvaderen. Hoeveel gewone Nederlandse burgers hadden toendertijd slaven of profijt van de slavernij? Deze hele discussie is een beetje hetzelfde als dat de slachtoffers van de vuurwerkramp de hele Nederlandse bevolking verantwoordelijk zouden stellen voor hetgeen gebeurd is. Ridicuul.

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:48

Hulde voor deze informatie die helaas in het huidige politieke klimaat nooit het daglicht zou kunnen verdragen. Weinig dingen storen mij zo erg als die linkse moraaltypes die vinden dat het huidige Nederland moreel niet deugt vanwege slavernij en zwarte piet, maar ondertussen alles wat er in de Islamitische wereld gebeurt prachtig en geweldig vinden. Dat terwijl de huidige Arabieren de grootste slavendrijvers ter wereld zijn. Slavernij is nog steeds legaal in Mauritanië(als laatste land ter wereld), en de behandeling van Oost-Aziaten in de golfstaten kan ook gerust als zodanig bestempeld worden. Verder moeten al die Antillianen die huilen omdat ze op school wel eens zwarte piet zijn genoemd eens meemaken hoe het voelt om met een dergelijke donkere huidskleur in Noord-Afrika te wonen. Daar hoor je Petra Stienen en co. nou nooit over, integendeel. Volgens haar Arabierenknuffelende vriendjes moeten we ons nota bene nog schuldig gaan voelen tegenover hen ook, omdat wij 150 jaar geleden hetzelfde deden als wat zij nu nog steeds doen.

H.Stiglitz | 26-10-13 | 11:48

VanBukkem:
Het stikt van de afro-arabieren. kijk maar in somalie, soudan. Ze maken er echter geen punt van, de islam is de bindende factor.

Verder wel een aannemelijk betoog. Nog nooit van een neger gehoord die "Piet" heet. Wel van donkere spaanse moren die Pedro heten.

Bamboojay | 26-10-13 | 11:48

Och God, heb je die quasi wetenschapper ook weer.
Dank! Was goed voor de ochtendstoelgang.

CumGranoSalis | 26-10-13 | 11:48

Toch is het slim geframed ooit. Dat Amerikaanse zwarten dachten dat de islam in tegenstelling tot weterse christendom pro zwart en anti-slavernij is.

Roer | 26-10-13 | 11:47

Ik mis alleen een link naar Why we are afraid van Dr Bill Warner die eveneens deze snoeiharde *feiten*, die het linkse goetvolk ons wil doen vergeten, op een rijtje zet.

www.youtube.com/watch?v=t_Qpy0mXg8Y

Parsons | 26-10-13 | 11:46

Dus die VN-troela en Nederlandse boeroepers hebben toch gelijk: het Sinterklaasfeest refereert wel degelijk aan ons slavernijverleden... Piet de Moorse slavenhaler die onze kinderen meeneemt. Geen wonder dat ze die traditie de kop in willen drukken. Niet uit consideratie voor de nakomelingen van de slaven (die blijken blank te zijn, jakkiebah), maar om de nakomelingen en landen van herkomst van voormalige slavendrijvers niet in verlegenheid te brengen.

Overigens vermoed ik dat die nakomelingen maar wát trots zijn op dat verleden.

Muxje | 26-10-13 | 11:46

Dank, Hans Jansen. Geen wonder dat Wetenschap op onze Universiteiten vervangen is door de meer ingekleurde "Wetenschap".
Politiek correcte mensen geloven liever in sprookjes, die zijn mooier en kloppen beter bij hun gewenste werkelijkheid. In beschaafde fatsoens-ogen zijn den neger en den moslim per definitie slachtoffers, nooit daders. Duss.
Ongewenste kennis en feiten zullen als larie worden verworpen, zoals ze dat ook binnen de islam doen. Ziedaar een verwantschap.

Jan Passant mk2 | 26-10-13 | 11:45

Altijd een verademing die nuchtere, heldere stukken van Hans Jansen. Feiten, feiten en nog eens feiten!Vergeleken bij hem is de gemiddelde columnist een hystericus.

menzo | 26-10-13 | 11:45

Spijkerder, kop, raker wordt het niet.

Parsons | 26-10-13 | 11:45

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:30

Waarom zou jij in godsnaam persoonlijk je excuses aanbieden voor het slavernijverleden van ons land?
.
Zowel jij als ik hebben daar persoonlijk geen donder mee te maken gehad... ik eis ook geen excuses van bijvoorbeeld de Spanjaarden voor de onderdrukking van ons land en volk in de 80 jarige oorlog.... waarom niet? De huidige spanjool heeft er niks van doen!
.
Excuses aanbieden van iets uit een ver verleden is zinloos en nutteloos, de discussie wordt er niet anders van... de zielepieten blijven toch doordrammen!

Fatwabuster | 26-10-13 | 11:45

Onze westerse leiders zijn ezels. Stuk voor stuk. Want policormultikulgeindoctrineerd. Ruggegraatloze deurmatten. Ik zou langzamerhand nog liever Poetin hier hebben.

lekker wijf | 26-10-13 | 11:43

Ik herhaal wat we al eerder zeiden hooggeleerde heer: u bent een zeer welkome aanvulling met uw bijdragen. Net wat minder schreeuwend, prettig leesbaar, en relevant. U bent dus wederom vriendelijk bedankt.

BellaBella | 26-10-13 | 11:43

Zucht, mag het eens een weekje zonder islam waar ik zoiezo heeelemaaal niks over wil weten, mag het eens een weekje zonder slaven? Al zoooo lang geleden.
Mag het eens een weekje zonder zwarte Piet discussie?
Mag het eens een weekje zonder racisme? Mag het eens een weekje zonder alle mensen die zich om wat voor reden dan ook niet aan willen passen, mag het eens een weekje zonder gezeik?

KannieWaarZijn | 26-10-13 | 11:42

Kan dit gelijk ook in alle talen uitgebracht worden?Dan snapt iedereen het.
van stampij | 26-10-13 | 11:24 | + 0 -

Is jouw voornaam Naief? :-D
Je zou toch moeten weten dat de goedmens feiten niet wil snappen. Dan klopt hun religieuse ideologie niet meer.

mister niet scherp | 26-10-13 | 11:41

Geen groter racisme dan in landen buiten Europa met een gemengde bevolking. Nederland is er heilig bij. *Haalt schouders op*

Rest In Privacy | 26-10-13 | 11:41

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:38 | + 1 -
Ik kan dat begrijpen. Mijn excuses zijn inderdaad onnodig omdat ik er zelf niet persoonlijk verantwoordelijk voor ben, maar ze zijn wel nodig om in ieder geval een common ground voor discussie te hebben.

Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:40

Definitie rassisme in Nederland:
De ambtenaar die de burger knevelt, aan hun werk zet, zijn vrijheid beperkt zoniet afneemt en zijn geld afpakt.
Het is niet zover weg... meneer Jansen

duitse herder | 26-10-13 | 11:38

--Vermoedelijk is de angst voor de Moor die kindertjes in de zak ‘naar Spanje’ zal meevoeren een vage herinnering aan de angst dat kinderen ontvoerd zouden kunnen worden ten behoeve van de slavenhandel--
Hans krijgt straks niets in zijn schoen en de worteltjes voor de witte schimmel kan hij ook weer in de koelkast terug leggen, hehe.
Godt, wat heeft die man een nuchtere visie en wat is zijn taal helder. Ik snap nu waarom hij elders als ongewenst persoon beschouwd wordt.

dedeurs | 26-10-13 | 11:38

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:30 |

Ik ben blij dat u persoonlijke excuses heeft aangeboden. Ik ben namelijk geenszins van plan om excuses aan te bieden voor de slavernij. Nu niet, nooit niet. Ik was er niet bij. Ik zie de gelijkwaardigheid van alle mensen als een natuurlijke wetmatigheid, en heb nog nooit iemand als minderwaardig behandeld. De tyfus dus, met die excuses!

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:38

@mezelf

en verder:

The Calipha in Baghdad at the beginning of the 10th Century had 7,000 black eunuchs and 4,000 white eunuchs in his palace."[109] The Arab slave trade typically dealt in the sale of castrated male slaves. Black boys at the age of eight to twelve had their scrotum and penis completely amputated. Around 9 out of 10 bled to death during the procedure, but the high price brought by eunuchs on the market made the practice profitable.

Borakh | 26-10-13 | 11:37

Ach, hoe ging dat mopje ook alweer?

V Pravde njet izvestij, v Izvestiach pravdy njet.

Ondertussen zijn we druk bezig dit groot 20e eeuws experiment links in te halen. Als het niet zo dieptriest was, zou ik er om moeten lachen.

HoogToontje | 26-10-13 | 11:36

Goed stuk...

duitse herder | 26-10-13 | 11:36

Dat VN-panel dat hierover gaat, zijn 4 negroïde mensen!! De poll op de website van Elsevier luidt 'VN-experts voelen zich geïntimideerd door de Zwarte Pietendiscussie de afgelopen week'. WTF!? Ze hebben juist zélf het vuurtje aangewakkerd! :facepalm:

Faragefan | 26-10-13 | 11:35

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:30
Wij geven ze een vinger, en tonen daarmee onze zwakte, en dus eisen ze onze hele hand. Die Arabieren geven ze gewoon geen vinger.

VanBukkem | 26-10-13 | 11:34

Wat me altijd weer verbijstert in van die onderzoeken als onlangs van de Raad van Europa, dat rassisme-onderzoek, is dat Nederland op de een of andere manier een extreme score heeft.
.
Nou zie ik maar weinig berichten in de pers over blanke knokploegen die een woonwagenkamp vol Roma' s aftuigen. Of zie ik maar weinig KKK bijeenkomsten bij ons in het dorp. Of raciaal geinspireerde moorden.
.
Maar toch scoren we in het onderzoek zo slecht dat we alleen met Rusland en Moldavie onderaan in de ranglijst voorkomen. Want Wilders.
.
Maar volgens mij hebben de Engelsen de English Defense League, de Fransen het Front National, de Oostenrijkers de FPo, de Belgen het Vlaams Belang, de Duitsers een veelheid aan neonazi's en het gaat maar door en door. Ook daarin, wil ik maar zeggen, zijn wij geen uitzondering, qua rechterflank.
.
En dan toch voor de racist van Europa uitgemaakt worden? Het kan niet anders dan dat deze rapporten in Nederland worden gemaakt door politiek gemotiveerde ambtenaren en non-goevernementele organisaties, terwijl in het buitenland er een sterke vorm van regie vanuit centrale overheid.
.
Nederland rasisties? Nou, ik geloof er geen flikker van niet. Ga voor de lol overal elders in Europa kijken. Of daarbuiten. Wij, daarentegen, zijn zo stom dat we toestaan dat we gegijzeld worden door NGO' s die ons voor binnenlands gebruik in het buitenland voor lul willen zetten. Dat Spong weer kan roeptoeteren over het Wildersproces voor de televisie. Hebben de advoclowns weer een podium.
.
Daar zou Timmerfrans zich eens druk ver moeten maken. Ware het niet dat het zijn vrienden zijn die vooroplopen in Nederlandbashing.

gooi en smijtwerker | 26-10-13 | 11:34

Altijd een goed begin van de zaterdag die Hans Jansen, erudiet en niet politiek correct. Het antwoord op het raadseltje is trouwes op wikipedia te vinden.

en.wikipedia.org/wiki/Castration

In the over 13 centuries of Arab slave trade in Africa at least 28 million Africans were enslaved and shipped to the Middle East. Whilst it is claimed by some that a vast majority of the male Black slaves, estimated around 80%, were castrated, this makes little sense as slaves were a commodity and used for breeding purposes in order to increase slave owner's stock as they would with cattle. In circumstances by which slaves were castrated, this was often "based on the assumption that the blacks had an ungovernable sexual appetite," but European slaves were also usually castrated, often by non-Muslims to bypass Islamic prohibitions. European "castration centers" existed in Central Europe and other areas beyond Islamic rule, from which eunuchs were then imported.[109]

Borakh | 26-10-13 | 11:32

Waren (en zijn) de Arabieren niet de grootste slavenhandelaren?

Ommezwaai | 26-10-13 | 11:32

Ik heb Quinsy Gario via twitter persoonlijk excuses aangeboden voor slavernijverleden. Geen reactie. Kan gebeuren, ik moet niet denken dat ik belangrijk ben en ik zal ook geen reactie eisen, maar het inspireert wel een denkproces bij mij.

Willen de mensen die anti zwarte piet zijn en zo in de clinch liggen met ons gezamelijk slavernijverleden wel excuses?

Er is een monument, er zijn excuses, wellicht moeten we 1000x excuses maken over een miljard keer, stel we schaffen zwarte piet af.

Is het dan klaar?

Dat zou ik graag beantwoord zien.

Ik zelf denk dat het dan niet klaar is, want er moet geld over komen, veel geld. Als een splinter in je schuldgevoel proberen ze door irritatie en zweerderige argumentatie je te pijnigen, totdat je over de brug komt.

Jarenlang ontwikkelingshulp naar Afrika, Suriname en ABC-eilanden. Grote som geld toen Suriname onafhankelijk werd. Vrije keuze voor iedereen om in die tijd Nederlands paspoort te verkrijgen, en nog is het niet genoeg. Ik vraag geen dankbaarheid, ik vraag om realiteitszin. Die eis 30 miljard houdt hier natuurlijk geen rekningen mee. En in elk onderhandelingsspel als je je zo opstelt, ga ik mij erg kil opstellen.

Goed wij betalen 30 miljard, maar wij trekken wel alle onverschuldige betalen er af van de afgelopen 200 jaar. Kosten transport, voeding, scholing, huisvesting brengen we allemaal in mindering.

Want zij willen genoegdoening uit de baten, baten is omzet - kosten. Dus deel je ook mee in de kosten.

Dan blijkt die 30 miljard al erg snel te slinken. Wellicht krijgen we dan zelfs geld.

Zo ga je dan redeneren, omdat een groep dat slavernij nooit heeft gekend maar verdrinkt in een groot kwaad en eigenlijk haat richting blanken totaal rare eisen gaat stellen. Eisen ja, naar ons toe. De VOC-ers en haar erfgenamen die nu VOC-racisme via een mediaspektakel als Zwarte Piet probeert uit te winnen om de huidige zwarters als slaven te behandelen. Die mensen die hier alle kansen krijgen en vrijelijk gebruik mogen maken van alle sociale vangnetten, maar het is niet genoeg. Wat moet ik doen om het minderwaardigheidscomplex van deze mensen te genezen? 30 miljard? Nee hoor het is niet genoeg.

Er is naar mijn idee maar 1 oplosisng, het genezingsproces en dat is ons verleden accepteren, excuses aanbieden en doorgaan. Samen. Anders is er nog maar 1 andere oplossing en dat is mensen die hier op door blijven hameren naar de psychiater sturen.

Dit leidt alleen maar naar een breuk in de samenleving.

Goed en als het er dan toch van moet komen dat we 30 miljard moeten betalen omdat we natuurlijk verdomd goede politici hebben die waken voor waanzin (sarcasme) dan stel ik voor om ontwikkelingshulp een andere naam te geven en om dit slavernijherstelbetalingen te noemen.
Zijn we er in 7 - 8 jaar van af.

Dan nog het laatste punt.

Wanneer gaan de slavernijkenners eens Ivoorkust aanklagen voor herstelbetalingen? Of de Arabische slavenhandelaren?

Kaas de Vies | 26-10-13 | 11:30

Ja, waarom zijn er eigenlijk geen afro-arabieren?

VanBukkem | 26-10-13 | 11:30

'Rascistisch' meneer Jansen

Bokito ergo sum | 26-10-13 | 11:30

De Zwarte Piet is in wezen een Islamitisch probleem. Dat verduidelijkt het standpunt van de Amsterdamse gemeente raad. Die worden dagelijks genomen door hun getinte achterban.

Meneer Jansen, dank u voor de duiding.

Sjaak uit Dordt | 26-10-13 | 11:29

@Fatwabuster | 26-10-13 | 11:22 |

Zou het niet zo zijn dat ik met mijn tegeltje precies dat punt even aanraak?

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:26

Kan dit gelijk ook in alle talen uitgebracht worden?Dan snapt iedereen het.

van stampij | 26-10-13 | 11:24

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:18

Zou het niet zo zijn dat het item slavernij steeds weer naar voren wordt gehaald omdat dit nu eenmaal aandacht en vooral geld oplevert?
Voor de rest heeft het nauwelijks een doel volgens mij, niet meer dan dat je je bewust bent van de geschiedenis van je land maar daar zijn hele goede boeken voor op de markt.

Fatwabuster | 26-10-13 | 11:22

Nou, bedankt voor de info!! *zucht* Ik ga weekend vieren....!! *plop*

vlaghalfstok | 26-10-13 | 11:22

Alweer dank voor een met humor geschreven stuk. De doos van pandora is geopend. Alle stille ergernis over de multiculti rassisme roepers heeft een stem gekregen. Ik ben al die jaren inschikkelijk geweest, heb van me leven nog nooit iemand op kleur beoordeeld, en toch word ik een rassist genoemd. Ben er helemaal klaar mee.

Zwanger Nijlpaard | 26-10-13 | 11:22

Weet je wie er ook graag "dubbel s" schreef?

Den Meester | 26-10-13 | 11:22

Ho ho, wat zeg je nu? Dat er ook blanke slaven waren? Echt? Maar dat lees je nou nooit eens in die linkse propaganda. Die oliestaatjes zijn rijk zat dus ik voel opeens de pijn van mijn voorvaderen. Mag ik even wat compensatiegeld vangen?!?

Fopspeen | 26-10-13 | 11:22

"Moge het ons niet overkomen".

Het overkomt ons al: wij sponsoren de islam door handel te drijven met diezelfde islam en ook door haar volgelingen alhier (en tegenwoordig ook ten elders, zie vorige topic) te onderhouden middels uitkeringen en ander ongerief. Wij zijn de slaven van de allesoverheersende Blauwe Enveloppe die al die geldstromen mogelijk maakt omdat onze 'leiders' daar steeds maar weer voor kiezen.

We're fucked. En daar doet de meestentijds roomblanke aars van Zwarte Piet niets aan af.

Reinaert | 26-10-13 | 11:22

-weggejorist-

Supermatrijs | 26-10-13 | 11:21

Meneer Jansen, het staat er weer prachtig op. Bedankt voor dit mini-essay 'verplicht leesvoer voor Goed Volk'.
---
PS; ik meen in uw boek 'de historische Mohammed', te hebben gelezen dat Mohammed ooit het grapje 'de beste zwarte man is een dode zwarte man' of iets van die strekking maakte. Kan dat boek echt aan iedereen aanraden.
Dat van die rozijnen-koppen is gewoon een voldongen feit. Maar daar hoor je nie-mand over. Progressieve chique noemen we dat.

DaughtersofLot | 26-10-13 | 11:20

Vooral het westen maakt zich druk om discriminatie, slavernij en rascisme. In Afrika (jottem, die slavenmarkt in Mauretanie), MO (kijk eens hoe oliestaatjes hun buitenlands personeel behandelen) en India (dat officieel niet meer maar nog steeds gebezigde kastenstelsel) is het gewoon fact of life.

Juist omdat Westerlingen zich er zo druk over maken hebben andere delen van de wereld een vingertje om mee te wijzen zodat ze zich niet met hun eigen misstanden hoeven bezig te houiden.

frotteurist frenkie | 26-10-13 | 11:19

Slavernij is van de oude wereld. Een wereld die wij in Nederland lang geleden de rug hebben toegekeerd. Mensen die zich nu nog slachtoffer voelen van de slavernij zijn vooral slachtoffer van hun eigen onvermogen iets van hun leven te maken. Daarbij past intens medelijden, alvorens over te gaan op de orde van de dag. Het is zinloos hier tijd en geld aan te spenderen. De oplossing zit tussen de eigen oren, laat dat nou voor elk ras precies hetzelfde zijn.
.
Next!

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 11:18

Racisme is hardwired. Beter dat we dat feit omarmen en vanuit dat kader redeneren ipv te pretenderen dat racisme Het Kwaad is.

Flinders | 26-10-13 | 11:18

Rassisme?

Plukkiehaar | 26-10-13 | 11:17

Dat is nou de duiding die ik deze week overal gemist heb bij met name de NPO... of mochten wij dit niet weten misschien.
.
Bedankt Hans Jansen voor wederom een mooi inkijkje in de duistere wereld die islam heet!

Fatwabuster | 26-10-13 | 11:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland