Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pleidooi: alle ballen op kwalitatief onderwijs

beteronderwijsiseenbeterland.jpgOnderwijs is de basis van een stabiele, ontwikkelde en welvarende samenleving. Onderwijs is kennis, kennis is macht. Maar het huidige onderwijs in Nederland is een allegaartje van aanmodderende en sterk verouderde instituten, dat leerlingen nauwelijks motiveert, leraren afbeult en uiteindelijk volwassenen aflevert die klaargestoomd zijn voor een maatschappij die al zeker tien jaar niet meer bestaat. Als we nog wat willen met dit land op de lange termijn, moet dat drastisch veranderen. Onderwijs moet een steunpilaar worden. De grootste kostenpost van de overheid zijn. Als we vandaag investeren in het drastisch omgooien van hoe wij onze kinderen opleiden, plukken we daar over ongeveer vijftien jaar de schitterende vruchten van. En dat is baas. Geen geneuzel meer met religieuze indoctrinatie, gewoon seculier Westers onderwijs van het allerhoogste niveau. Van twee tot tweeëntwintig. Van kinderdagopvang tot universiteit. Open, transparant, creatief en modern onderwijs, waarbij niet het middenmanagement, de scholengemeenschap of de begroting, maar passionele, hoogwaardige leraar en daardoor gemotiveerde, enthousiaste leerling centraal staan. Echt, we maken het onszelf dan op de lange termijn zo'n stuk makkelijker. Economisch, sociaal en internationaal. Kijk, hier alvast wat ideeën over beter onderwijs, Eric van 't Zelfde heeft een prima visie en anders kunnen we spieken bij de Finnen. Bezuinig op alles, maar investeer miljarden extra in het onderwijs. En laat mensen met visie, passie en kennis van zaken bepalen hoe we dat kwalitatieve onderwijs gaan inrichten. Geloof ons, daar we worden we awesome van.

Reaguursels

Inloggen

@vhKarelkruizenruiker | 17-10-13 | 19:20 |

U kletst! De Mammoetwet was van Jo Cals en dat was een KVP-er!
Salut! Evocatus

Evocatus | 18-10-13 | 13:36

Van 2 tot 22?

Denk niet dat ik dat zo goed vind.
Vanaf 6 tot 7 jaar: Laten we het even een pre-school; een soort kleuterschool noemen.
Daarna iets wat we een basischool zouden kunnen noemen. Het echte harde verplichte werk t/m 15/16 jaar.

Tot aan het 6e jaar kunnen er natuurlijkw wel opvanginstellingen zijn. Maar die rangschik ik uitdrukkelijk niet onder onderwijs. Ouders moeten ook vrij zijn om hun kind daar onder te brengen of niet.

Het Finse systeem als voorbeeld nemen staat buiten kijf, gezien de resultaten aldaar.
Salut! Evocatus

Evocatus | 18-10-13 | 13:30

1) Slechte leraren moeten makkelijker ontslagen kunnen worden. Als 1 leraar niet presteert komen elk jaar honderd+ kinderen van een middelbare school met een 'amper voldoende' in dat vak.
2) Lerarenopleidingen afschaffen. Als niet kunt lesgeven maar ook nooit iets anders hebt geleerd blijf je leraar en volgt punt 1.

uch | 18-10-13 | 12:01

Ik wil niet flauw doen, mijnheer/mevrouw Quid, maar bent u bekend met GIGO, garbage in, garbage out? Onderwijs aan dit volk is verspilling van tijd, geld en energie. Een paar miljoen 'adhd'-kinderen die de hele dag zitten te klikjostie-en. Hebben ze van hun 'hogeropg'lijde' pillen slikkende inflatoire vmbo-diploma-houdende ouders geleerd. Onderwijs mag afgeschaft worden. Weg begrotingstekort, hee, een dalende staatsschuld.

BellaBella | 18-10-13 | 11:38

Basisschool: Eerste behoeften. Leren lezen, schrijven, luisteren en spreken. Leren computeren. Leren gezond te eten! Leren sporten. Leren over alcohol, drugs. Leren vrienden maken. Leren met pesten om te gaan. Leren fietsen, zwemmen. Etc etc.

Middelbare school: Uitbreiding op basisbehoeften maar zeer belangrijk: beroepsvoorbereiding! Uitgaand van wat ze leuk vinden. En als ze dat nog niet weten, in zo'n kort mogelijke tijd leerlingen kennis laten maken met beroepen. Laat klassen kijken hoe het eraan toe gaat op de werkvloer. Laat leerlingen die niet willen leren afvloeien op beroepsvoorbereiding met de handen.

Nog zo iets. Een voorbeeld: Waarom haakt 50% van de leerlingen af op de universitaire opleiding game technology? Omdat een game bouwen pure wiskunde is met vectoren en berekeningen. "Oh ik dacht dat je gewoon zo'n game in elkaar klikt?" Nee!

Hoger onderwijs. Hier moet de keuze van een leerling eigenlijk gemaakt zijn. Of in iedere geval een globale richting. Op dit onderwijs is het niet meer van: Nou ik kijk wel wat ik later wil worden. Het is een afvalrace. Stimuleer beroepen waar veel vraag naar is zodat alle maximale potentie uit je bevolking wordt gehaald. Werk met limieten. Natuurwetenschappen of media en interviewtechnisch of wat dan ook HBO is niet echt veel vraag naar. Technische opleidingen hebben momenteel bijvoorbeeld geen limiet, omdat er nog 160000 vacatures openstaan.

Snelheidsduivel | 18-10-13 | 10:18

Meer aandacht voor individuele talentontwikkeling. Gebruik de vrijdagmiddagen voor zelfstudie. Er zijn kinderen van 14 die geweldige apps kunnen bouwen, maar dat leren ze zelf en niet op school. Geef ze die ruimte op school om hier verder aan te werken.

kicktherabbit | 18-10-13 | 08:39

Wel humor was die donkere Amsterdammer die zei dat zwarte pieten geen negers zijn omdat negers juist kadootjes zouden stelen en de schoenen van de kinderen zouden meenemen. Heel geestig.

jodidor | 18-10-13 | 08:23

Elmauro | 17-10-13 | 22:40
precies: een goede basis begint thuis in de vroege kindertijd, met veel aandacht van mama (danwel thuisblijf-papa). het gaat in dat stadium vooral om het continu beschikbaar zijn voor je kind om vragen te beantwoorden en op non-verbale manier dingen uit te leggen.
en dan is 1 mama met 1 of 2 kinderen dus per definitie beter dan een kinderjuf met 5 of 6 kinderen onder haar hoede. maakt niet uit dat kinderjuf een pedagogen-opleiding heeft gevolgd.

in de meeste aziatische landen zijn thuisblijf-moeders de norm. christelijke scholen (met veel huisvrouwen) doen het in nederland gemiddeld beter dan openbare scholen.
maar een amerikaanse onderzoeker zal nooit toe willen geven dat het school-succes daar misschien aan ligt: dan wordt ie meteen voor vrouwen-hater uitgemaakt. hoe waagt ie het te suggereren dat een 2-verdienersgezin minder dan optimaal is voor de kinderen.

www.edudemic.com/10-surprising-feature...
finland lijkt vooral succesvol te zijn door allerlei zaken die wij hier hebben afgeschaft of willen afschaffen (want we willen zonodig blind achter america aanlopen).
-kinderen niet continu pushen, maar ze lekker lange pauze's geven.
-geen speciale klassen voor de iets snellere of tragere leerlingen maar iedereen bij elkaar
-onderwijzer is een prestige-baantje waarvoor je een universitair diploma moet hebben
-op het eindexamen na wordt er niet getest. dus niet elk jaar de stress van een grote voortgangstoets
-zelf proefjes doen bij scheikunde enzo, want dat vind elk kind het leukste onderdeel van die vakken

******** | 18-10-13 | 04:26

rot op met je d66 praatjes.
goed onderwijs: JA. maar niet op de d66 manier van 'laat uw kinderen niet meer indoctrineren door de christelijke kerk, laat ze voortaan indoctrineren door onze linkse kerk'.

schrap alle onnodige bestuurslagen en stop die onzin van steeds maar kleinere klassen. stuk of 20 kindjes per klas is ideaal: als het kleiner wordt hebben er weliswaar een stuk meer leraren werk, maar de kindjes voelen zich zwaar op de vingers gekeken.
ook scholen zelf moeten weliswaar geen idioot grote gedrochten zijn met talloze dependances, maar beslist ook niet pietepeurig formaat: een grote middelbare school kan meer verschillende vakken aanbieden, kan makkelijk vervanging regelen voor zieke leraren, en elke leraar kan zich specialiseren in zijn eigen vak (ipv per persoon een stuk of 5 verschillende vakken te geven)

******** | 18-10-13 | 03:58

Het idee dat je het onderwijs kunt verbeteren door er nóg meer geld naar te gooien is typisch links gelul, er gaat al meer dan genoeg geld heen. Evenals dat geleuter over "modern" onderwijs. Een halve eeuw lang is het onderwijs door de rooien "gemoderniseerd", en het enige resultaat is dat het alleen maar veel slechter is geworden. Schrap alle overbodige bestuurslagen, onzinvakken, concentreer je op de basisvakken en zorg voor de theoretisch minder begaafden voor goede vakopleidingen, in plaats van iedereen een universitaire graad te laten halen, die in 95% van de gevallen geen fluit meer voorstelt, maar wel klauwen vol geld kost.

Argyronauta | 18-10-13 | 00:12

Elmauro | 17-10-13 | 22:40 | + 0 -
.
Absoluut waar. Zo vroeg mogelijk beginnen met leren levert niet per definitie een betere leerling op.

Vip3r | 17-10-13 | 23:53

@ Russells Teapot | 17-10-13 | 22:03 | + -1

dan zou je de waarde van filosofie in het onderwijs wel hebben begrepen...

"Daarom, schaf literatuuronderwijs, maatschappijleer, filosofie, culturele/kunstzinnige vorming en al die politieke en maatschappelijke bewustwordingsprojectjes af, behalve voor die paar leerlingen die het daadwerkelijk interesseert. Al deze vakken hebben namelijk geen enkele functie, anders dan scholieren te indoctrineren met de Enige Echte Waarheid waar de elite in gelooft."

één van die 'waarheden' voer je als naam meneer 'teapot'

De Treinende Rechter | 17-10-13 | 22:53

Onderwijs is de basis voor een stabiele ontwikkelde en welvarende samenleving. Helemaal mee eens Quid!
Dat is dus precies een samenleving waarin socialisme niet gedijt.

Socialisme staat voor:

uniformiteit versus pluriformiteit;
collectiviteit versus individualiteit;
middelmaat versus ontwikkeling;
nivelleren versus stimuleren;
politieke correctheid versus intelligente openheid;
maakbaarheid versus originaliteit;
zwakheid versus weerbaarheid;
immoraliteit versus moraliteit;
lamlendigheid versus verantwoordelijkheid;
horige afhankelijkheid versus onafhankelijkheid;
onderworpenheid versus vrijheid;
parasiterende legitimiteit versus participerende solidariteit. Enz. enz.

Ergo wil je de samenleving kneden tot een grijze onder politiek correcte dwang murw gebeukte massa van gedegenereerde horigen;

SLOOP DAN ALS EERSTE HET ONDERWIJS!

Socialisme is een parasitaire doctrine in ideologie en praktijk.

h.a.k. blok | 17-10-13 | 22:49

Eerst maar eens een goed plan, alle neuzen dezelfde richting op. En dan maar eens kijken of er meer geld op tafel moet komen. Als je van tevoren aangeeft dat er extra geld komt, dan zullen de overleg groepen en ander midden-, tussen-, achter-, en hoger kader het geld wel besteden.

Febofiel | 17-10-13 | 22:46

Kan me nog een tijd herinneren waarin Nederland overal op voorop liep, het hoogst scoorde op zoveel gebied en ook qua onderwijs. Dat was nog voordat iemand zei dat Nederland nooit meer hetzelfde zou zijn en dat we daar maar aan moesten wennen.

RegseHippie | 17-10-13 | 22:44

Suggereren dat een kind vanaf zijn tweede naar school moet en dan Finland als voorbeeld noemen, waar kinderen pas vanaf een jaar of zes / zeven naar school gaan...... klok en klepel...

Juist dat idioot vroeg beginnen met kinderen te onderwijzen en te alfabetiseren is één van de redenen waarom het onderwijs in veel landen achteruit is gehold. Een kind heeft een goede basis nodig die het verkrijgt door de eerste jaren van zijn (of haar) leven gewoon hele dagen thuis is en het nodige van de ouders (en met name de niet-werkende moeder) meekrijgt.

De overheid / het geïnstitutionaliseerde onderwijs moet in die fase nog niets met het kind te maken hebben.

Elmauro | 17-10-13 | 22:40

@De Treinende Rechter | 17-10-13 | 19:47
"voor iemand die de naam van een filosoof voert heb je bijzonder weinig begrepen van filosofie."

Wat begrijp ik dan niet, meneer de filosoof? Kun je me dat uitleggen, of loop je hier gewoon inhoudsloos te brallen om minder dom over tekomen dan je bent?

Russells Teapot | 17-10-13 | 22:03

@Taaie-Neuskoek | 17-10-13 | 19:44

Ik refereerde naar de vakken zoals die in het Nederlandse onderwijs worden gegeven, niet zoals ze mogelijk kunnen zijn. Als ze scholieren zouden aanleren te denken, zou dat geen probleem zijn. Maar vaak komt het erop neer dat ze scholieren alleen aanleren wát ze moeten denken.

En waarom zouden alle universitaire studenten kennis van Jane Austin en Harry Mulisch nodig hebben? Wat heeft een natuurkundige of een arts daaraan? Het is misschien interessante stof, maar dat zijn zoveel dingen. Literatuur is ook gewoon een hobby, net zoals voetbal of muziek dat zijn, en we verplichten onze kinderen ook niet dat ze daarover leren.

Russells Teapot | 17-10-13 | 21:59

Onderwijs he? ja ja...

MartinLeuterKingsize | 17-10-13 | 21:55

Watapatja | 17-10-13 | 18:45 | + 18 -
En als iets leuk is leer je makkelijker...

Helemaal mee eens maar er zijn te weinig goede leerkrachten op alle niveaus.

witte strepen | 17-10-13 | 21:41

faz | 17-10-13 | 20:03 |
hoe kom je erbij dat ze die toets niet halen?

Kaosu | 17-10-13 | 21:23

@faz | 17-10-13 | 20:03
Dat ligt niet aan de scholiertjes van tegenwoordig, maar aan veel scholiertjes van de jaren 50 en 60; babyboomers hebben voor veel geld het rekenonderwijs kapot gemaakt. Zie de links bij mijn eerdere reacties op dit topic.

André van Delft. | 17-10-13 | 20:56

Ik ben het ermee eens. Chapeau Quid.

Bor2601 | 17-10-13 | 20:33

Helemaal mee eens met dit topic. Gewoon helemaal mee eens.

Bor2601 | 17-10-13 | 20:33

@Ing. eslapen | 17-10-13 | 20:01
Ik ben de eerste om toe te geven dat aan mij te veel onderwijs is besteed. Ik heb langer op school gezeten dan nodig was.

VanBukkem | 17-10-13 | 20:25

@Ing. eslapen | 17-10-13 | 20:01
Ik ben de eerste om toe te geven dat aan mij te veel onderwijs is besteed. Ik heb langer op school gezeten dan nodig was.

VanBukkem | 17-10-13 | 20:25

@Goorbatsjov.
Ik zie dat iets anders. Foute leidinggevenden of mensen in een hoge positie zijn meestal erg intelligent en juist daarom denken ze dat ze met zaken kunnen wegkomen en dat klopt meestal ook. Alleen met andere hooggeschoolde en slimme indivuduen is dit falen te doorzien, iemand met een lagere opleiding doorziet het meestal niet omdat er op hoog niveau gespeeld wordt, zo is dat nu eenmaal. Zij hebben er wel baat bij.
Maar er zijn godTzijdank gelukkig meer integere mensen dan moreel verrotte.
*zoekt even een laptop*

Jim Lovell | 17-10-13 | 20:10

Eerst iedereen maar eens een praktijk-diploma.
De handjes vies maken.
Lassen, metselen, meubels maken, tekening lezen.
Zien we daarna wel weer verder.

Jackanders | 17-10-13 | 20:09

Mark Smith | 17-10-13 | 19:56 | + 1 -

Die "gedegen opvoeding" komt nog maar zeer sporadisch voor. Alles moet leuk en makkelijk zijn, anders doet een kind niet wat van hem/haar gevraagd wordt. Ouders, die vaak moe zijn van het werken, zijn wat dat betreft erg inschikkelijk en hebben geen zin om tegen de wil van het kind in te gaan. Gevolg: ontspoorde kinderen, die dan leuk het labeltje ADHD krijgen omdat ze druk, niet sociaal en ongehoorzaam zijn.

Borrelende Boris | 17-10-13 | 20:09

Ach de scholiertjes van tegenwoordig halen al niet eens de (verschrikkelijke eenvoudige) rekentoets aan het einde van hun niet veel voorstellende middelbare schoolopleiding.
www.cito.nl/nl/Onderwijs/Voortgezet%20...

faz | 17-10-13 | 20:03

-weggejorist-

Goorbatsjov | 17-10-13 | 20:01

@VanBukkem | 17-10-13 | 19:59
Eerste regel, tweede woord.

Ing. eslapen | 17-10-13 | 20:01

@Ing. eslapen | 17-10-13 | 19:52
Welke tikvaut?

VanBukkem | 17-10-13 | 19:59

Goed onderwijs begint thuis met een gedegen opvoeding, wederzijds respect en, jawel, normen waarden. Voor de rest, alles wat @ andre van delft.zegt.

Mark Smith | 17-10-13 | 19:56

@VanBukkem | 17-10-13 | 19:49
*kuch* ok, ik maak regelmatig een tikvaut... maar deze

Ing. eslapen | 17-10-13 | 19:52

Laten we beginnen om iedere leraar uit te rusten met een taser en een wapenstok. Eerst weer eens laten zien wie er de baas is. Gaan ze vanzelf sgool weer als school schrijven.

Borrelende Boris | 17-10-13 | 19:52

@Goorbatsjov.
Ik weet dat en heb er binnen de organisatie waar ik werk veel werk aan. Vaak is het personeel, dat de mond vol heeft van moraliteit, zelf een steen des aanstoots voor wat betreft moreel falen. Maar je merkt het ook in de dagelijks omgang met mensen en zelfs wanneer je documenten bestudeert, dat er vaak iets niet klopt. Dat alarmbelletje moet bij een leidinggevende een trigger zijn om onderzoek in te stellen. Ik leer aankomende leidinggevenden dit onderbuikgevoel te herkennen en hierop, discreet, te reageren.
En daarna ingrijpen, bam! Ik zou graag zien dat in onze maatschappij dit vaker zou gebeuren, maar ik heb daar weinig vertrouwen in, parisiteren is voor kwaadwillenden een kunst.

Jim Lovell | 17-10-13 | 19:52

Overigens: De LTS moet gewoon terug.
We missen met node vaklui die iets met de handen kunnen.
Daarom moeten we allemaal Polen importeren.

De Treinende Rechter | 17-10-13 | 19:51

prima, maar hoe zorg je er voor dat het geld echt gaat naar onderwijs, en niet naar vastgoed, software licenties, chinese studenten, leegstaande 'science parken', etc... ?

Kaosu | 17-10-13 | 19:51


Algemeen moet men proberen bij de jeugd (en voornamelijk in de zwakkere richtingen) een mentaliteitswijziging te creëren waarbij studenten met hogere cijfers worden beschouwd als 'cool'. Nu is het maar al te vaak dat hoge cijfers worden geassocieerd met een nerd, in de negatieve zin van het woord. Derhalve zijn er leerlingen die slechter presteren dan hun potentieel. Schrik voor de domme menigte die trots zijn op hun slechte resultaten.

Daarnaast moet men durven nadenken aan extra investeringen in hoogbegaafde kinderen net zoals al jaren wordt gedaan voor kansarme kinderen.

simpsonwoman | 17-10-13 | 19:51

Ik denk dat we in potentie al een erg goed systeem hebben. Echter moeten er dan wel eens wat vaker cleansweeps gehouden worden in de klassen om mensen die de boel afremmen met hun gedrag en streetcredits jwt weg te trappen...

Tommygunner | 17-10-13 | 19:49

@Taaie-Neuskoek | 17-10-13 | 19:35
Degelijk onderweis van enig niveau is natuurlijk wenselijk. We moeten inderdaad de veredelaars opleiden (Wageningen) die onze tomaat veredelen. Maar we hoeven geen vijf veredelaars te hebben voor iedere tomatenplukker. Dan is de verhouding helemaal zoek. En dat is volgens mij al een tijdje het geval in dit land. We leiden complete volksstammen op tot doctoranus in de hotemetotelogie terwijl onze tomaten noodgedwongen door Polen worden geplukt.
Onderwijs kost duur. Laten we er vooral selectief mee omgaan.

VanBukkem | 17-10-13 | 19:49

“I have never let my schooling interfere with my education.”
― Mark Twain

Niedels | 17-10-13 | 19:48

Was een poosje geleden in centrum Utrecht.
Hele meute donkere gasten voor een gebouw.
Het eerste wat ik dacht was dat er ergens een zwik asielzoekers of een bus buitenlandse studenten voor was gekomen.
Bij nader inzien was het een zeurloket van DUO, voor studiefinanciering.
Nee, het wordt helemaal niks met onderwijs.

löl met vingers | 17-10-13 | 19:48

@ Russells Teapot | 17-10-13 | 19:25 | + 0

voor iemand die de naam van een filosoof voert heb je bijzonder weinig begrepen van filosofie.

Zou verplicht moeten zijn op de basisschool.

De Treinende Rechter | 17-10-13 | 19:47

Zo Johnny, een borreltje gedronken met kereltje Peggolt?

Koos Knak | 17-10-13 | 19:46

@Russells Teapot | 17-10-13 | 19:25 |
Filosofie is best een goed vak voor mensen die hun analytisch denken nog iets willen aanscherpen, en kan best helpen met het prikkelen van de allerbeste leerlingen. Literatuur hoort gewoon bij Nederlands en Engels, ik zie absoluut niet in wat er nu zo slecht is aan boeken lezen en deze analytisch beoordelen. Daarbij verwacht ik dat iemand die hier van de universiteit komt, weet wie Harry Mulisch en Jane Austin zijn. Maargoed, misschien wordt ik oud...

Taaie-Neuskoek | 17-10-13 | 19:44

-weggejorist-

Goorbatsjov | 17-10-13 | 19:40

Overigens zouden we in Nederland eens moeten leren, dat wat voor een organisatie het ook betreft, de sleutel tot succes niet zit in grondvormen & concepten, maar in excellente executie. Uitvoering, uitvoering, uitvoering!
.
Elke dag gedisciplineerd de dingen doen die moeten. Elke dag op zoek naar dingen die beter kunnen. Elke dag elkaar afrekenen op behaalde resultaten. Elke dag opnieuw het doel voor ogen houden.

Parel van het Zuiden | 17-10-13 | 19:38

Uniform curriculum per niveau en keihard selecteren.

maggoo | 17-10-13 | 19:38

Steeds maar weer ... www.nu.nl/binnenland/3604941/hogeschoo... In drie jaar tijd heeft negentien procent van de leerlingen van de communicatieopleiding aan de Hogeschool Zeeland ten onrechte een voldoende gekregen voor de bachelorscriptie.

Feynman | 17-10-13 | 19:36

Die Quidt is gewoon een smerige D666tigert! Die roepen dit al jaaaaaren! De vieze oplichters.

sgool is totaal overbodige shit! We hebben meer menssen als Greedt Wilders nodig!

De Treinende Rechter | 17-10-13 | 19:36

@VanBukkem | 17-10-13 | 19:20 |
En als je nu veel hoogopgeleiden hebt, dan kan je je industrie dus ook aanpassen naar high-tech...
Vergeet ook niet dat achter de 'tomatenplukker' ook een gigantisch team staat van (hoogopgeleide)mensen die die tomaat veredelt hebben, wat ondertussen een belangrijke sector in Nederland. Helemaal mee eens dat het niveau van het onderwijs hier een heel stuk omhoog kan - en dat moet door mensen die analytisch kunnen denken voor de klas te zetten, NIET door PABO-ers op cursus te sturen. Mensen die afgestudeerd zijn in beta-vakken moeten ook als leraar aan de slag kunnen zonder gelijk als 'loser' bestempeld te worden. Inderdaad het Finse model, laat leraar maar weer een vak worden waar mensen trots op kunnen zijn, en waar mensen voor in de rij gaan staan.

Spreek maar eens met mensen uit Oost-Europa - ze zijn best redelijk onder de indruk van onze Master-opleidingen, maar van het basisschool en middelbare school niveau slaan ze van verbazing achterover.

Taaie-Neuskoek | 17-10-13 | 19:35

een gedeelte van de studenten zijn geen keiharde werkers maar gewoon werkloze die genieten van wat "vrijheid". Tijd dat mensen weer het allerbeste uit zichzelf halen.

spek | 17-10-13 | 19:34

Er gaat meer geld naar het onderwijs, maar mevr. Teer gaat twee procent achteruit. Ze is onder andere belast met onderwijsvernieuwing, maar loopt dood op starre inspectie, collegae, directie en regelgeving.

Er is geen budget voor maatwerk (opdat de slimmeren stof naar niveau krijgen) maar er is wel budget voor een wazig onderzoek dat na twee jaar vijf a viertjes produceert.

Welkom in onderwijsland.

Nb, gelukkig zijn er steeds meer leraren die d66 verafschuwen.

koolteer | 17-10-13 | 19:32

-weggejorist-

Goorbatsjov | 17-10-13 | 19:28

vhKarelkruizenruiker | 17-10-13 | 19:20 | + 0 -
------
Klopt helemaal wat je zegt. Tot ana Ritzen heeft de PvdA het onderwijs van onderuit gesloopt.

appeltjesgroeneweide | 17-10-13 | 19:28

Als het onderwijs je aan het hart gaat, is het allereerst zaak om niet op D66 en andere zogenaamde onderwijspartijen te stemmen. Het zijn namelijk mensen uit dezelfde politieke hoek, die de kwaliteit van het onderwijs ondergraven door het te verdunnen met nutteloze kennis over hun eigen persoonlijke elitehobby's.

Daarom, schaf literatuuronderwijs, maatschappijleer, filosofie, culturele/kunstzinnige vorming en al die politieke en maatschappelijke bewustwordingsprojectjes af, behalve voor die paar leerlingen die het daadwerkelijk interesseert. Al deze vakken hebben namelijk geen enkele functie, anders dan scholieren te indoctrineren met de Enige Echte Waarheid waar de elite in gelooft.

De tijd die je daarmee vrijmaakt, kun je dan besteden aan daadwerkelijk nuttige dingen.

Ook zou het schelen als VMBOers gewoon voor een vak mogen gaan leren, in plaats van tegen hun zin gespamd te worden met allemaal kennis over Nederlands, wiskunde en biologie waar ze nooit van hun leven wat mee gaan doen.

Het is allemaal zo simpel, maar helaas wordt de koers van het Nederlandse Onderwijs bepaald door idealistische PvdA-stemmende ambtenaren die alle contact met de dagelijkse realiteit van het onderwijs verloren hebben, en daarom van bovenaf hun kortzichtig ideologisch evangelie proberen door te drukken in het onderwijs.

Russells Teapot | 17-10-13 | 19:25

Waar ik in het kader van goed onderwijs ook voor zou willen pleiten is terug naar de vakschool. Wil je niet deugen? Naar de vakschool met jou zodat je niet het klassenklimaat voor alle andere kinderen verpest.
Een docent moet gewoon weer heer en meester kunnen zijn in de klas met al zijn hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Als kind/scholier/student moet je je maar aanpassen aan de docent en niet andersom. En heb je een achterstand op een bepaald gebied? Dat mag, maar dan ga je wel 2x zo haard je best doen om mee te komen en je houdt de anderen verder niet op. Anders van school af naar een meer passende opleiding voor je. Je bent niet het koningszoontje met voorrechten. Maar tegelijkertijd moet doorstroom in alle richtingen naar vervolgopleidingen mogelijk zijn. Een beetje zoals het oude mavo-have-atheneum principe. En nogmaals: manangers behoren een wc fucntie te hebben. Wel nodig, maar zo min mogelijk ruimte innemend (zoals een wc in een huis).
Het zijn de leraren en docenten die centraal dienen te staan en niet --- niet de kinderen en de ouders. Kom maar op...

appeltjesgroeneweide | 17-10-13 | 19:25

Bovenal moet kenniseconomie weer gezien worden als wat het werkelijk betekent:

Een economie die een minimum procentueel deel van haar groei te danken heeft aan innovatie.

En niet als handel in zo veel mogelijk cursusjes.

Dat laatste stimuleert namelijk het inflateren van het opleidingsniveau, ten einde aan zoveel mogelijk incompetenten de groeiende hoeveelheid nietszeggende cursusjes te kunnen verkopen.

ZKH EénOog | 17-10-13 | 19:22

Een studie zegt ook niet alles. Hoe de student later met zijn verworvenheden omgaat in de praktijk én omgaat met de verantwoordelijkhijd die een zware baan vereist, is niet alleen afhankelijk van een studie, maar zeker ook van de mentale discipline en moraliteit die daarmee samenhangt.
Zie dat maar eens in een voorselectie uit een toekomstig student te halen. In een latere carriere komt een moreel falen vaak wél naar voren, maar wordt daar veel te weinig op gereageerd. Blijvend toetsen en herwaarderen van personeel is daarom een must.

Jim Lovell | 17-10-13 | 19:21

Het is godverdomme net of ik Alexander Pechtold hoor praten. Volledig niet mee eens dus. Wat een onzin dat we allemaal onze kop vol moeten stampen met kennis. Het meeste werk dat gedaan moet worden is namelijk vrij simpel. Heb je echt geen -universiteit- -HBO- -MBO- VMBO voor nodig.
Het grote gevaar van iedereen gedegen opleiding is dat we massaal naast onze schoenen gaan lopen en ons te goed voelen voor stom werk dat gewoon ook moet gebeuren. Gevolg: Gediplomeerde Nederlanders die (tegen hun zin) thuis op de bank zitten en Polen die hier de muurtjes metselen en tomaatjes plukken.

VanBukkem | 17-10-13 | 19:20

Ons onderwijs stond een jaar of 40 geleden op een bijzonnder hoog niveau, totdat (dit geloof je niet) de pvda vond dat de mammoet wet moest worden ingevoerd. De leerlingen moesten Piet en Els tegen de leerkrachten kunnen zeggen en er moesten baaldagen worden ingevoerd. Het moest allemaal losser en vrijer worden, vakken als hoofdrekenen, aardrijkskunde en geschiedenis werd nog nauwelijks gegeven, want we kunnen ook opzoeken wanner de slag van Nieuwpoort werd gehouden, we kunnen ook opzoeken waar schubbekutterveen ligt…Het gevolg is totale leeghoofden en sommige van die leeghoofden kennen we nu als MP van Nederland!

vhKarelkruizenruiker | 17-10-13 | 19:20

Als geen ander heeft het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht de Rekenramp veroorzaakt. Hier poseert de directeur mooi hoe hij de slachtoffers opvangt:
www.dub.uu.nl/de-werkplek/2013/09/02/w...

André van Delft. | 17-10-13 | 19:20

@Ing. eslapen | 17-10-13 | 19:04 | + 0 -

Inderdaad.

Maar serieus, HOE kan een religieuze opleiding 'rendabel' zijn voor de maatschappij? Je zal teren op een uitkering, belastingvrijstelling(en) hebben en geld ontvangen vanuit de gemeenschap van je omgeving/gemeente.

Ik zie daar geen winst in te behalen als overheid. Het houdt je mensen ook nog eens dom.

LangeTijdGeleden | 17-10-13 | 19:19

@LangeTijdGeleden | 17-10-13 | 19:03
Er moet niet meer geld op de begroting naar "onderwijs". Minder management, salarissen voor de toplaag niet hoger dan die voor de docenten; weer afgestudeerde docenten, zeker voor de exacte vakken, met een behoorlijk salaris.
En GEEN CENT meer naar de adviesparasieten.

Meer lezen op www.beteronderwijsnederland.nl/
#FF @lonesomejoey @KdenHeijer @BenWilbrink

André van Delft. | 17-10-13 | 19:13

De Finnen?
Dat zijn toch die gastjes met opgeschoren haar die je vriendin voor hoer uitschelden?

Eric Blair | 17-10-13 | 19:08

@Watapatja | 17-10-13 | 18:45 | + 5 -
juist, volgens mij is dat het beste compliment dat je kan krijgen van leerlingen. Dat het moeilijk is en niet leuk. Jammer dan, "leuk" is voor in vakanties!

Daarnaast zouden al die zelfpijpende onderzoekjes voor de komende 10jaar verboden moeten worden. Dus we kiezen voor systeem x dan is systeem x voor 10 jaar ons systeem en hoeven we geen nietzeggende onderzoekjes waarop paniekerig gereageerd wordt en dus systeem x vervangen moet worden voor systeem y. Fuck that.

bomba12 | 17-10-13 | 19:08

Prima, maar reken slecht functionerende besturen, bestuurders, en leraren bikkelhard af op prestatie. Zwarte lijst bij herhaald falen. Breek structureel disfunctionerende scholen en onderwijsinstituten af. Soms is er geen redden aan.
.
NB; past op de hele (semi) publieke sector.

Parel van het Zuiden | 17-10-13 | 19:07

Het grote probleem zijn de managers. Managers zie ik als het vleesgeworden kwaad. Zoals zo ook recentelijk in het artikel van Janssen over de Leidse Salafist.
Ik heb jammer genoeg veel managers mogen meemaken en als er iets in een organisatie de boel weet stil te zetten dan zijn het wel managers. Vooral vrouwelijke managers, die zijn het meest vernietigend voor een organisatie. Leraren durven niet zo snel meer risico's te nemen omdat ze dan op het matje worden geroepen door de studenten (SIC!).
En als je iets onwelvallends tegen het management zegt, heb je een probleem. Kortom, zijn houden in mijn opinie vernieuwing tegen.

appeltjesgroeneweide | 17-10-13 | 19:03

Daarbij komt ook nog, er zijn echt GIGANTISCH veel overbodige bestuurslagen op Voortgezet onderwijs, MBO en HBO. Het is serieus belachelijk hoeveel mensen er in de toplagen werken tegen een tarief waar de ministers een derde van verdienen. Al deze mensen zijn van D66 en PvdA origine afkomstig.

Dit is ook de hele reden waarom D66, wanneer in discussie met de SP over bestuurslagen, niets durft te zeggen over aanpakken van de, noem maar gerust, fraudeurslagen. D66 zal gelijk een basisschool voorbeeld nemen, terwijl basisscholen JUIST goed bezig zijn na een korte periode aan topbestuurders/fuseren, etc dat toen voortijdig is aangepakt.

D66 schreeuwt constant 'meer geld' naar het onderwijs. Dit is iets wat moet, maar dat 'meer geld' moet naar de leerlingen toe, naar de leraren (niet de professoren op HBO's en WO's). Wat D66 bedoeld is dat er meer geld moet komen voor de toplagen, hun achterban. Natuurlijk zullen ze dit niet direct zeggen, maar indirect zullen al die toplagen misbruik maken van het extra geld.

LangeTijdGeleden | 17-10-13 | 19:03

Intussen krijgen de leerlingen een krankzinnige "reken"toets voor de kiezen:
rtlxl.nl/#!/rtl-nieuws-132237/3d950044...
Let op wat de leerlingen zelf ervan zeggen.

Op 1:48 komt één van de veroorzakers van de rekentoetsramp in beeld. Door een fout duidt RTL de wiskundedidactica aan als wiskundige. Dat is zoiets als een ambulancechauffeur opvoeren als cardioloog: www.dub.uu.nl/de-werkplek/2013/06/18/o...

De ratten verlaten het zinkende schip:
RT @benwilbrink
Bestuursvoorzitter Cito neemt afstand van zijn eigen product goo.gl/OvotQr

Als al die tientallen miljoenen gewoon niet in het Freudenthal Instituut waren gepompt, was er niets aan de hand geweest:
RT @KdenHeijer
Hoe de 'reken'toets eruit had kunnen zien aan het eind van Basisschool, verbeterde versie. @michelrog pic.twitter.com/KlPS4p6WL3

André van Delft. | 17-10-13 | 19:02

Eindelijk herstellen wat Lubbers c.s. in de jaren 80 kapot gemaakt hebben.

Opa_Bokma | 17-10-13 | 19:02

"Open, transparant, creatief en modern onderwijs, waarbij niet het middenmanagement, de scholengemeenschap of de begroting, maar passionele, hoogwaardige leraar en daardoor gemotiveerde, enthousiaste leerling centraal staan" Doe me een lol, en zorg dat in een stukje over onderwijs de zinnen wel correct zijn. Tenminste, ik mis twee keer het lidwoord "de" in het bovenstaande.

goktrommelisttot | 17-10-13 | 19:02

@Greed=Good.
Volgens mij is de zorg dat.

Jim Lovell | 17-10-13 | 19:00

Zolang de scheiding "kerk en staat" nog steeds nihil is en er in de grondwet staat dat je indoctrinatie scholen mag neerpleuren, zal er niet veel veranderen.

Geloof moet als een hobby worden beschouwd, ook in de grondwet. De slimme mensen die toen de grondwet bedacht hadden, wisten wel waar ze mee bezig waren, maar hadden nooit kunnen bedenken dat er achterlijke ideologiën (geen religies, maar worden wel als religies gezien) aan de haal gaan met die wetten en de grenzen van de wetten keurig opzoeken.

Met als gevolg 5 jaar lang examenfraude voorheen nog ongekend in Nederland. En wat voor school was het? Yup.

LangeTijdGeleden | 17-10-13 | 18:57

Onderwijs is al de grootste kostenpost van de overheid, knuppel.

Dat had twee minuten googelen je kunnen vertellen.

Greed=Good | 17-10-13 | 18:56

Prachtig, laat alle neuzelinstituten die met onderwijs te maken hebben opzouten en geef het geld aan het onderwijs zelf. Een mega deel van het geld uit onderwijs komt bij vergadertijgers terecht die mooie rapporten schrijven met mooie foto's er in. Het lijkt vaak heel wat maar is in de praktijk niks....

Gurbe Douwsma | 17-10-13 | 18:54

-weggejorist-

Goorbatsjov | 17-10-13 | 18:52

Al leg je een Ferrari motor in een Deux Cheveaux het blijft behelpen. Hetzelfde geld voor het Nederlandse onderwijs, je zult het structureel beter moeten aanpakken, dus een pleister van 600 miljoen is leuk voor het plaatje maar helpt niet.

ElMatadero | 17-10-13 | 18:51

Zelf heb ik les gehad van leraren die geloofden in hun vak. En daar heb ik nog steeds plezier van. Zowel op het vlak van geschiedenis en filosofie als wel in wiskunde en techniek. Voor wat dat laatste betreft ook voor mijn maatschappelijke carrière . En voor het eerste, daar heb ik nu, als gepensioneerde, veel aan om te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. Alhoewel ik daar niet echt vrolijk van word.

Polletje Piekhaar | 17-10-13 | 18:51

Laten we beginnen met het aanleren van begrippen als 'twijfel', 'kritiek' en 'wantrouwen' aan onze leerlingen en studenten. Twijfel aan de waarheden die met grof geweld aan je worden opgelegd, ben kritisch jegens een ieder met een machtspositie en wantrouw de overheid. Dan zijn we al een onmetelijk eind op de goede weg!

Maar goed, ik heb valse hoop. Want wie moet dit onze leerlingen en studenten aanleren? De docenten zeker?

Docenten zijn ambtenaren en ambtenaren zijn over het algemeen de bouwstenen van het systeem (en vinden daar hun salaris). Het systeem, dat door en door links is, agitprop als hoogste deugd kent en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan de spilzuchtige en incompetente staat als dogmatische ideologie bezit.

Daar is lastig tegenop te boksen.

Stilicho | 17-10-13 | 18:51

Onderwijs moet een stevig fundament zijn onder het onderwijsleermiddel van het leven, de praktijk.

Jim Lovell | 17-10-13 | 18:47

@Onderwijs is de basis van een stabiele, ontwikkelde en welvarende samenleving.

Gelul. Onderwijs is het begin van chaos. Incompetente huftertjes die ineens wat te zeggen hebben, etc etc.

Zookrates | 17-10-13 | 18:47

Johnny Quid zegt:
Stem miezerig klein mannetje Pechtold.

BedrijfsTijgerT | 17-10-13 | 18:47

En zwemlessen en gym ook weer waarderen, schrik me tegenwoordig klem als ik de motoriek zie van de jeugd.

Watapatja | 17-10-13 | 18:47

Dat gaat pas lukken als de wet op het speciaal onderwijs wordt afgeschaft. Anders blijf je middeleeuws verzet tegen de wetenschap houden.

rara | 17-10-13 | 18:46

En hou eens op met school moet leuk zijn, een school is om irts te leren.

Watapatja | 17-10-13 | 18:45

Ben het helemaal mee eens! 'De jeugd heeft de toekomst!'

Dakpanmaker | 17-10-13 | 18:43

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken