Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hans Jansen - Obama ontregelt Midden-Oosten

hj.jpgIn Europa wordt op alle fronten een heroïsche strijd geleverd om de Euro te redden. Het valt de politieke elite zwaar, maar er moeten offers gebracht worden om alle ingezetenen van de Europese Unie aan de bedelstaf te brengen. Ook in Amerika wordt een bittere strijd gevoerd: daar zijn regeringsinstellingen voorlopig net zo dicht als een Nederlandse huisartsenpraktijk in het weekend. Ook die shut down gaat terug op een monetaire prestigekwestie: hoeveel dollars mag Obama bijdrukken en bijlenen zonder dat de Amerikanen aan de bedelstaf zullen raken? Ondertussen exporteert Amerika serieuze onrust naar het Midden-Oosten. Tot rond de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) waren de Turken daar overal de baas. Het was er niet heel fijn, maar er was te leven. Dat Turkse bewind, bekend als het Ottomaanse Rijk, is ingestort. Wat er van over bleef, werd het huidige Turkije. Daar greep Ataturk de macht. Ataturk dwong de islam in zijn prachtland naar de achtergrond. Hij verving de islamitische sharia door aards recht, en voerde ‘ons’ alfabet in, ter vervanging van het Arabische. Wat was Turkije ineens veel moderner dan de rest van de islamitische wereld. Maar de huidige Turkse regering van Erdogan doet het tegenovergestelde van wat Ataturk deed, en herislamiseert Turkije. Dat doet Erdogan heel voorzichtig. Zoals een goed strateeg betaamt, heeft hij eerst de militairen uitgeschakeld. Erdogan geniet daarbij de steun van de EU en Amerika. In de Arabische landen werd het leger al snel de opvolger van het ingestorte Turkse Ottomaanse bewind. Het leger was immers de enige gedisciplineerde massaorganisatie die de Arabische wereld op dat moment kende. Die nieuwe militaire regimes onderdrukten bloedig hun concurrenten in de strijd om de macht, maar werden sinds de jaren vijftig door Amerika gesteund. Het leverde een aantal semi-corrupte semi-ordelijke weinig inspirerende regimes op. Jarenlang hebben politie en de religieuze, islamitische oppositie in het Midden-Oosten met elkaar op straat diefje met verlos gespeeld. Mooi was het niet, maar er vielen weinig doden, tientallen in plaats van duizenden zoals nu. Obama is opgehouden die militaire regimes te steunen. In een onsmakelijke redevoering aan de Cairo-Universiteit in 2009 heeft hij dat, althans voor de goede verstaander, aangekondigd. Toen de geest uit de fles was, grepen de sharia-fundamentalisten de macht. Onze staatsmedia noemden dat proces ‘de Arabische lente’. De fundo’s kregen al snel de steun van de EU en Amerika, want fundo’s schrijven hun fundo-propaganda in het democratische alfabet. Of misschien houden de leiders van Amerika en de EU best wel een beetje van de islam. Westerse journalisten, politici en diplomaten droomden dat de sharia-fundamentalisten toch minstens wel semi-democratisch waren, dat wil zeggen niet militair. Militair is altijd slecht. In Egypte wisten de militairen onder Generaal El-Sisi de sharia-fundamentalisten die Amerika op hen had losgelaten van zich af te schudden. Half Egypte blij maar Obama boos. Deze week heeft Obama de Amerikaanse hulp aan Egypte dan ook ‘opgeschort’. Helaas, net zo min als het huidige Europa en Amerika een lang leven beschoren is zonder een lenige drukpers voor verse bankbiljetten, zo kan ook Egypte niet zonder buitenlandse hulp, want niet in staat de eigen bevolking te voeden. Wie de rekeningen voor Egypte betalen wil, mag Egypte houden, misschien iets voor Poetin? Of de sharia-fundamentalisten van Saoedi-Arabië? In ieder geval is Amerika haar geloofwaardigheid in Egypte kwijt. In Syrië zijn de militairen en de sharia-fundamentalisten nog enthousiast bezig met hun burgeroorlog. Net als in Egypte proberen beide partijen tussen de bedrijven door de lokale christenen uit te roeien, want de joden zijn daar op. Die zitten in Israel, dat voorlopig nog niet aan de beurt is. Komt tijd, komt raad. Obama heeft zo veel uit zijn nek gekletst over Syrië, ‘gifgas is de rode lijn’, u weet het nog wel, dat ze daar nu met een zucht van verlichting overstappen op een nieuwe patroon, Poetin. Irak kent twee soorten sharia-fundamentalisten, soennietische en shi’itische. De christenen zijn daar nu ook bijna op, dus soennieten en shi’ieten hebben echt goed de tijd voor elkaar. Amerika is jarenlang de patroon van dit zootje geweest, maar heeft alle partijen tegen zich in weten te nemen, wordt als vijand niet gevreesd en als vriend niet gewaardeerd. Iran staat klaar om daar de rol van patroon te gaan vervullen. Als Iran niet wil: Poetin. Vergeet alle islamitische en socialistische desinformatie van de officiële media: de Amerikaanse invloed op de wereld heeft de afgelopen zeventig jaar vooral veel goeds voortgebracht. Het is daarentegen niet goed voor de ingezetenen van het Midden-Oosten dat het Amerika van Obama het wankele evenwicht heeft verstoord dat daar bestond tussen het leger en de islam.

Reaguursels

Inloggen

Peyronie | 13-10-13 | 10:55 | + 1 -
Ik kan mij wel in jouw mening vinden. Toch goed dat Hans Jansen eens 'kort door de bocht' uitlegt hoe het ongeveer zit en dat er tenminste *iemand* is die zijn nek uitsteekt om het ons te vertellen. Van de slappe hap in Hilversum hoeven we het immers niet te verwachten.
*
Ik heb een theorietje over de rol van de VS in de geschiedenis. Het is alsof ze een explosief gerecht aan het koken zijn. Hier en daar roeren ze wat. Net zolang er een conflict ontstaat. Immers, bij zo'n conflict hebben ze -simpelweg- baat.

Dysphemian | 15-10-13 | 20:45

pfoe, moest het verhaal 2 x lezen, maar zoals Einstein het al eens fijntjes verwoordde "als je het niet simpel kunt uitleggen heb je het zelf niet begrepen".... wat een draak van een artikel! Ik vraag me in alle gemoedde af hoe je zo'n man een platform wil/kunt/mag geven voor zijn 'observaties' laat staan analyses! Het gaat nergens over, zit vol met persoonlijke interpretaties (misschien zelfs emoties), aannames en jij-bak taal... jammer.

gedachtespinsel | 14-10-13 | 03:56

Sta wel achter Obama. Niet meer laten verleiden om "te helpen", want Amerika blijft een onwelkome wijkagent in een islamitische enclave (MO en Noord-Afrika).

Wel respect voor de Amerikanen die vele 10 (zo niet 100) duizenden Joden geholpen hebben naar Israël te vluchten uit landen als Jemen en Marokko na WOII. De backslash gericht op deze mensen zag er vreselijk uit als gevolg van de stichting van Israël.

Decennia afgeven op "de Joden" met z'n allen, lekker sharia willen met het Caïro verdrag, met olie- en gas de wereld je wil opleggen... Laat ze in het MO nu maar eens een tijdje zelf hun boontjes doppen zou ik zeggen.

dekruisvaarder | 13-10-13 | 11:20

Ik word altijd wat moe van mensen die Obama als de bron van alle kwaad zien en als verkapte moslimbroeder.
Jammer dat Jansen daar nu ook even aan mee doet.

Het is dom dat Obama de hulp aan Egypte opschort.
Maar wat even vergeten wordt is dat één van de grootste pleitbezorgers van het stoppen van militaire steun aan Egypte zijn republikeinse tegenstander McCain is:

"“Ik heb hierover lang en diep nagedacht, maar ik geloof dat wij de hulp aan het Egyptische leger moeten opschorten, omdat het Egyptische leger de stem van het volk naast zich heeft gelegd,” zei McCain.

“Wij kunnen niet de zelfde fouten herhalen die wij in andere tijden in onze geschiedenis hebben gemaakt, door het afzetten van vrij verkozen regeringen te steunen,” zei de presidentskandidaat van 2008."

Diezelfde McCain pleit ook al heel lang voor meer militaire steun aan de Syrische rebellen.

En McCain heeft in het verleden openlijk opgeroepen om preventief Iran aan te vallen.

Het zijn vooral republikeinen die een puinhoop in het MO hebben veroorzaakt. Afghanistan is ten onder gegaan door steun van Reagan aan de Taliban.
De oorlog door Irak tegen Iran is door de Republikeinen gefaciliteerd.
Vader Bush heeft het puissant rijke, zeer islamitische Koeweit gesteund met zijn eerste golfoorlog.
De jonge Bush heeft zich in een zeer langdurige hopeloze oorlog gestort in Afghanistan, in plaats van alleen korte metten te maken met opleidingskampen voor Jihad's na 9/11.
Dezelfde jonge Bush is de oorlog in Irak gestart waarna het land een failed state is geworden.

Over de astronomische bedragen die al dat nutteloze wapengekletter de VS hebben gekost, zal ik maar zwijgen.

Dat Jansen schrijft dat de rol van de VS in de wereld vooral positief is geweest totdat Obama aan de macht kwam, is dus nogal erg kort door de bocht.

Peyronie | 13-10-13 | 10:55

wat 'n kenners.

Bartstr | 13-10-13 | 09:28

Ondertussen bij Al Jazeera:
blogs.aljazeera.com/blog/middle-east/s...

De conclusie van Al Jazeera: Amerika heeft afgedaan als super power, en maar beter zo, want het gaat uiteindelijk nu allemaal toppie in een multipolaire wereld (in het MO).

Werkelijke conclusie: de Islamitische geest is uit de fles, landen in het MO met olie- en gasreserves hebben geen wereld monopolie meer (Venezuela, Canada, Rusland, etc. inmiddels ook, god zij dank), en Azië en Zuid-Amerika ontwikkelen zich veelbelovend en terecht richten de Amerikanen zich op goede relaties met naties aan de overkant van de stille oceaan en ten zuiden van hen.

In Amerika zijn inmiddels hele steden bevolkt met Aziaten (nooit problemen mee).

Nu wij nog.

dekruisvaarder | 13-10-13 | 07:48

Op de keper beschouwd zegt die mensenrechten strijdster dat ze er ook niets aan kan doen en deed ze in casu toen de discussie af met een enigszins botte opmerking (powervrouwtje).

dekruisvaarder | 13-10-13 | 07:00

Ik heb eens kort gesproken met een nogal hoog geplaatste mensenrechten strijdster. Die zei: "Ieder volk heeft recht op zijn eigen ontwikkeling.", nadat ik sputterde over zaken door u beschreven. Eerlijk gezegd was ik compleet "flabbergasted" door haar uitspraak en met een "stiff upper lip" verwijderde ik mij ijlings van haar nabijheid, denkende "dus je mag best etnisch zuiveren, dat is je mensenrecht?!".

dekruisvaarder | 13-10-13 | 06:50

Met uw analyse helemaal eens, heer Jansen. Maar wat moeten we eraan doen? Zijn er in Nederland nog schuilkerkjes waar we vrij onze mening kunnen uiten?

dekruisvaarder | 13-10-13 | 06:40

La Bailaora

De Aarsonaut | 13-10-13 | 05:46

@La Bailaora: dat heb je mooi gezegd.

De Aarsonaut | 13-10-13 | 05:45

@ZKH EénOog | 12-10-13 | 13:59
Je deduceert overduidelijk naar je eigen waarheid toe, met weinig valide argumenten daarnaast veronderstel je van alles bij mij.
Eerlijk gezegd denk ik dat je een nogal subjectieve gedachtentrend erop na houdt.
Weinig verdiepend en boeiend voor mij.
Zwelgen in 'het is, want ik vind dat'
Zucht

hfakker | 12-10-13 | 23:45

Ja, Hansen en mede-reaguurders.

Je zou bijna vergeten dat er nog een andere wereld is. De echte wereld. Intussen zowat doodgedrukt in het geweld van massa-media en "echte media".

Maar laat ik geen roet in het eten gooien. De wereld is zoals ie wordt voorgesteld door de middelmatige massamedia en middelmatige echte media, die klopt hoor. Alles wat afwijkt moet kapoet of minstens langs een hanglat gemeten.

Slaap lekker verder en blijf je vooral druk maken over wat media voorschrijft. Niet je eigen verstand gebruiken. Komt goed.

Stir Glenfarclas II | 12-10-13 | 22:57

Ik ben naar die film "World war Z" geweest en ik snap waarom moslims er tegen protesteren. Die zombies op speed zijn idd net moslims kwa gedrag.

watergeus | 12-10-13 | 22:53

Poetin is al met al een stuk snuggerder dan Obama en diens Europese kontlikkers bij elkaar. Jammer dat de Westerse elite en dan vooral het linkerdeel daarvan altijd zo verschrikkelijk onnozel is. De Europese bevolking en de goedwillende bevolking in het Midden-Oosten zijn het slachtoffer van dit blinde elitaire gedweep met islamfundamentalisten.

lekker wijf | 12-10-13 | 20:32

Problem-->Reaction-->Solution, dit is het doel van Amerika. Je creëert een probleem, het volk in het desbetreffende land reageert negatief voerde huidige leiders, Amerika grijpt (militair) in , ontwrichten het land en blijven achter de schermen met de macht in handen.

Jappio | 12-10-13 | 19:04

@plaszak | 12-10-13 | 16:02 |
Het is nooit onomstotelijk bewezen. Men nam het aan.
Het is een groot mediacircus, waarbij social media ook een grote rol speelt. Er zijn bijv. ook filmpjes in de omloop waarop te zien is dat de islamisten 'eigen' moskeeën neerhalen en dit filmen. In de social media werden deze dan gepropageerd als "Assad vernietigd moskee".
Wat er nu in Syrië gaande is, heeft niets van doen met een een volksopstand. Het is allemaal zorgvuldig voorbereid door verschillende organisaties die hierin gesteund zijn door andere belanghebbenden van buitenaf.
De echte critici van het regime hebben zich inmiddels achter het regime van Assad geschaard vanwege de huidige ontwikkelingen. De "rebellen" hebben geen politieke agenda, het enige doel is het regime omverwerpen. En hierin zijn zij nietsontziend. Veel van de gewonde angstige kinderen in de filmpjes zijn afgetuigd door diezelfde "rebellen". Ze nemen bijv. geen gevangenen, mensen worden op brute wijze geëxecuteerd.
.
Syrië is seculier, het is/was geen gewoonte om te refereren naar de sekte van politici of burgers. Religie is ondergeschikt. De Syriër is trots op dat het land uit een mozaïek van geloofsovertuigingen bestaat, dat maakt deel uit van de Syrische nationale identiteit. Vandaar dat 75% van de bevolking Assad nog steeds steunt.
Het zijn (wederom) de islamisten die de ontevredenheid van de Syrische burger tot een sektarische strijd (proberen te) maken. Het discours van de Syrische moslimbroeders heeft altijd al bol gestaan van de referenties naar de alawieten en christenen(die het regime steunen).
.
Er zijn zoveel verschillende belangen gemoeid bij de val het huidige regime. Nu grote jongens als China en Rusland zich er ook openlijk mee zijn gaan bemoeien zie ik in onze media een verandering in de berichtgeving. Het zijn spannende tijden, ik weet niet precies wat er op de geopolitieke agenda staat, maar er is iets nieuws op handen.

lieve | 12-10-13 | 18:28

bijna_raak | 12-10-13 | 15:30
Timur Lenk (De Lamme) noemde zichzelf 'het zwaard van islam'. Lijkt me dat hij echt wel een geloof aanhing - en elk geval zwaar onderschreef:
"He converted nearly all the Borjigin leaders to Islam during his lifetime.(...) During his lifetime Timur emerged as the most powerful ruler in the Muslim world after defeating the Mamluks of Egypt and Syria, the emerging Ottoman Empire and the declining Sultanate of Delhi. Timur also decisively defeated the Christian Knights Hospitaller at Smyrna, styling himself a Ghazi." (zie Engelse wiki op Timur)

paridae | 12-10-13 | 17:57

Wat ik nou niet snap he Hans, is welke beweegredenen er voor de VS achter deze op het oog onlogische verschuiving van steun aan de militairen naar steun aan militanten zit. Want dat het toeval is wil er bij mij niet in. En met het verspreiden van democratie heeft het ook geen ruk te maken. De veiligheid in de VS heeft er geen baat bij en op het oog kan ik niet ontdekken welk geopolitiek doel men voor ogen heeft met deze strategie. Tenzij het allemaal alleen maar draait om de relatie met de bevriende oliestaten, die nu eenmaal van het fundamentalistische type zijn?

F#ckingAwesome | 12-10-13 | 17:39

Von_Rompuy | 12-10-13 | 13:45
Ik raad ook altijd mensen aan naar Bill Warner te kijken op Youtube. Zijn geschiedenislessen leer je niet op school.
Ik vraag me nog steeds af waarom deze zwarte bladzijde van de islam in het verleden zo verdoezeld wordt - afgezien dat het gewoon doorgaat natuurlijk.
De jeugd heeft geleerd dat vooral de christenen zo vreselijk slecht/bloeddorstig waren tijdens de kruistochten. Het waren zeker geen lieverdjes maar het aantal doden zullen zeker, gezien het beperkte gebied waar werd gevochten, niet eens in de buurt komen 270 miljoen doden.

paridae | 12-10-13 | 17:21

Waar ze in de grote steden in België nog volop bezig zijn met de problemen met islamitische immigranten te verdoezelen door ze in rust hun shariawijken te laten ontwikkelen poogt de politie in sommige landelijke streken (klaarblijkelijk zonder veel succes) iets van hun overgebleven gezag te laten gelden.
Bekijk de video en zie duidelijk wie de relschoppers zijn en hoe zelfverzekerd ze optreden. Lees ook de tekst en zie hoe krampachtig de Belgische media iedere aanwijzing over de herkomst van het tuig vermijdt.
www.hbvl.be/limburg/houthalen-helchter...

WirMachenMusik | 12-10-13 | 16:29

En wie wikiet op deze schrijver weet onmiddellijk waarom GS hem een platform geeft.

TM | 12-10-13 | 16:28

Obama? Ik wist niet dat die de oorlogen tegen Irak en Afghanistan is begonnen. Zit die man er al zo lang joh?

Eenzijdig lulverhaal. Te verwachten van mensen die niet eens melden dat het de Europese grote mogendheden waren die daar al die onmogelijke grenzen hebben vastgesteld zonder rekening te houden met de stammen, religies etcetera. Pak maar een lineaal en trek een lijn, KlaaRrr!

Maar goed; het schijnt dat, nu de Republikeinen de VS plat hebben gelegd, het noodzakelijk is om Obama's regering te bashen. Het gaat hier steeds meer op The Blaze lijken met al die oh zo 'geinformeerde' stukjesschrijvers.

Als ik Jansen was dan zou ik onmiddellijk in Bolivia gaan leven, of op Cuba. Daar zijn de leiders immers veel verstandiger en rationeler.

TM | 12-10-13 | 16:24

@plaszak | 12-10-13 | 16:15
OK, Mali is inderdaad actueel voorbeeld, maar ik denk niet dat het uiteindelijk om de religie gaat.
Als de VS of Frankrijk met een moslim veel geld kunnen verdienen zullen ze het niet laten.

Guy Veropzoudten | 12-10-13 | 16:21

@Guy Veropzoudten | 12-10-13 | 16:05
"Ik volg je niet. Waar doel je op?
Mali!
Als meest recent voorbeeld. Voorbeeld van ingrijpen. En ik denk dat het daar niet bij blijft. Ik heb het over de middellange/lange termijn en niet de korte termijn. Onderbuik hoor. Ik heb er een naar gevoel bij.

plaszak | 12-10-13 | 16:15

@Lord Flashheart | 12-10-13 | 15:20
Dan heb ik het over uit de hand lopende situaties zoals Mali, Egypte (op het nippertje), Somalië, Nigeria, Mauretanie, Kenia, Soedan enz..
In mijn ogen allemaal kruidvatjes, met de Islam als lont.

plaszak | 12-10-13 | 16:11

@plaszak | 12-10-13 | 14:37
"Vroeg of laat hebben wij geen keus meer".
Ik volg je niet. Waar doel je op?
De wereld draait primair om geld en de controle over bevolkingen. Olie en gas zijn dan weer middelen die daar een rol in spelen en de VS/Engeland/Navo willen dat controleren.
Als een leider van een moslimland meewerkt met het leveren en laten exploiteren van zijn grondstoffen door 'het westen' is de islam geen issue.
De toenemende activiteit van China, zoals Lord Flashheart aangeeft, is wel een issue, maar ook daar speelt religie geen rol in.

Guy Veropzoudten | 12-10-13 | 16:05

@lieve | 12-10-13 | 14:58
Hoezo, niet groots uitgemeten?
LOL
Er is zelfs gedreigd oorlog om te gaan voeren!
Verder ben ik het helemaal met u eens over de barbaarsheid en wreedheid van die Jihadi's en lig er niet wakker van als die met wortel en tak worden uitgeroeid. Ook benik van mening dat dat soort lui er geen moeite mee hebben gifgas in te zetten, indien mogelijke en ook tegen hun eigen mensen. (want dat zou hier dan gebeurd zijn).
Ik kijk echter ook naar feitelijkheden en dan heb ik maar 1 mogelijkheid wat betreft de gifaanval op 21 aug. jl.

plaszak | 12-10-13 | 16:02

Slapjes hoor meneer Jansen.
Obama ontregelt de wereld in zijn geheel.
Het is n beetje zo als Nederland ook wel doet, als je alle vechtende partijen steunt door ze bijv. eerst wapens te geven/verkopen en vervolgens jezelf militair en politiek en zelfs economisch in de regio manifesteert , kun je zelf met de schijn van neutraliteit je eigen belang in de regio najagen/afdwingen dan wel opleggen.
Dat is de strategie die Obama(en zijn voorgangers) hanteert.
De geschiedenis zou ons moeten leren dat het een strategie is die erg lucratief kan zijn, maar dat het risico van falen is dat je in een klap meerdere vijanden hebt.
Pas je die strategie toe bij een conflict tussen twee partijen dus twee vijanden.
Pas je hem toe op een hele regio dan loopt het aantal potentiele vijanden aardig op, inclusief het risico dat je in je eigen land wordt aangevallen of dat het zo duur wordt om je winst te behalen dat je verlies gaat lijden.
Als je zoals Obama(en zijn voorgangers en bondgenoten) die strategie toepast over de hele wereld, is het einde zoek.
M.i. is de enige oplossing dat iedereen in zijn eigen regio/land blijft en zich alleen bemoeit met eigen zaken en vooral dat legers zijn bedoeld om voor veiligheid en bescherming in eigen regio/land te zorgen.
Simpel dus eigenlijk, niet waar?
Grenzen dicht en iedereen naar huis, terug naar eigen land waar het recht en de wetten gelden van dat land waar noch religie, noch enig andere mogendheid iets van te zeggen of bemoeien heeft.

amin | 12-10-13 | 15:40

@hfakker | 12-10-13 | 13:03

Onzin, held Dawkins heeft al met citaten uit Mein Kampf weerlegd dat Hitler atheïst was. Communisten pretenderen dat zij een wetenschappelijke theorie aanhangen maar oa Popper (ook een held) heeft dat ontkracht, resteert een geloof in paradijs op aarde wat uitbreekt onder vage condities, niet echt verschillend van de 2e komst van Christus en verrijzenis, de komst van de Mahdi en soortgelijke drogredenen. Weet niet of de Djenghis Khan of Timoer de Lamme echt een geloof aanhingen maar durf te wedden dat daar heel weinig over bekend is.

bijna_raak | 12-10-13 | 15:33

Onzin, held Dawkins heeft al met citaten uit Mein Kampf weerlegd dat Hitler atheïst was. Communisten pretenderen dat zij een wetenschappelijke theorie aanhangen maar oa Popper heeft dat ontkracht, resteert een geloof in paradijs op aarde wat uitbreekt onder vage condities, niet echt verschillend van de 2e komst van Christus en verrijzenis, de komst van de Mahdi en soortgelijke drogredenen. Weet niet of de Djenghis Khan of Timoer de Lamme echt een geloof aanhingen maar durf te wedden dat daar heel weinig over bekend is.

bijna_raak | 12-10-13 | 15:30

Ik merk dat uw taalgebruik wat losser is geworden heer Jansen. Ik hoop dat u dat niet alleen doet voor uw stukjes op GS. De gemiddelde reaguurder heeft voldoende woordenschat zodat u termen als 'zooitje' kunt vermijden.
Don't dumb it down on our behalf please.
Verder wederom een goed stuk.

Freddie Stobart | 12-10-13 | 15:27

Jansen: "het Amerika van Obama het wankele evenwicht heeft verstoord dat daar bestond tussen het leger en de islam"
De VS van Bush heeft vooral het evenwicht verstoord tussen Sjiieten en Soennieten, waardoor Iran te sterk is geworden. Om Iran terug te dringen wordt de enige bondgenoot van Iran aangepakt. Het nadeel daarvan is dat de soennitische extremisten de macht dreigen over te nemen. Dat is niet het doel zoals Jansen valselijk beweert. Dat is een risico dat Obama bereid/gedwongen is te nemen.

gutgutgut | 12-10-13 | 15:21

plaszak | 12-10-13 | 14:37 |
Wat is het verschil tussen 'controleren' en ingrijpen. De situatie in Afrika wordt al heel lang door Westerse machten gecontroleerd. Er moet natuurlijk fysiek ingegrepen worden zodra we de controle dreigen te verliezen, zoals door de Chinezen die wel heel druk bezig zijn met het veroveren van de hearts and minds, en vooral de grondstoffen, in Afrika.
Oh en dat China Afrika overspoelt met goederen en diensten tegen betere prijzen en voorwaarden dan Amerika en Europa te bieden hebben... het Westen gaat ingrijpen als onze spiegeltjes en kraaltjes niet meer zo best lopen in Afrika.
De islam is slechts een excuus...

Lord Flashheart | 12-10-13 | 15:20

Hans Jansen denkt werkelijk dat Obama de revoluties tegen had kunnen houden door een paar centjes richting de dictators te sturen. Wat denk je zelf, Hans?

Fort Reunion | 12-10-13 | 15:13

@McPhart | 12-10-13 | 12:10 |
Dat hij een tot de islam bekeerde malloot tot hoogste baas van de CIA heeft benoemd is slecht een van de vele voorbeelden. En vergis je niet: veel van de mensen achter de slechtste president ooit (Carter) zitten ook achter Obama. Toeval bestaat niet.
.
_______
.
The Islamic cloud over Brennan and Hagel:
.
www.washingtontimes.com/news/2013/feb/...

donjon | 12-10-13 | 15:03

@plaszak | 12-10-13 | 14:31 |
Als het harde bewijs er zou zijn dat het regime er achter had gezeten, was dit groots in media gekomen.
Het bewijs is er niet.
.
Over de geloofsvervolging van de alawieten en ontvoerde vrouwen en kinderen in begin augustus kan ik bevestigen dat dat daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Dit is ook enkele dagen geleden bevestigd door het door jouw genoemde Human Rights Watch (youtu.be/U10D0-wiJ8A)
.
Daarnaast heb ik dat wat die non naar voren bracht in haar rapport nageplozen. En haar observatie wat betreft de filmpjes zijn valide. Ze zijn in scene gezet.

lieve | 12-10-13 | 14:58

We're all living in Amerika.
Coca Cola, sometimes war.
We're all living in Amerika, Amerika.

Nach Afrika kommt Santa Claus.
Und vor Paris steht Mickey Mouse.
Lasst euch ein wenig Kontrolieren.
Ich zeige euch wie's richtig geht.
Wir bilden einen lieben Reigen.
Die Freiheit spielt auf allen Geigen.
Ich kenne Schritte, die sehr nutzen.
Und werde euch vor Fehltritt schutzen.
Und wer nicht tanzen will am Schluss;
Weiss noch nicht, dass er tanzen muss!

Sporadus | 12-10-13 | 14:57

Prima en "to the point" stuk meneer Jansen.
Nu is het al zo ver dat politici, journalisten, uitgevers, conferenciers, en redacties van kranten geen kritisch stuk meer durven te schrijven over de islam bang als ze zijn eenzelfde "behandeling" te krijgen als Theo van Gogh.
We zijn weer helemaal terug in de tijd 1940-1945.

meneer Q | 12-10-13 | 14:52

Moraal van dit verhaal, democratie is een hele kostbare hobby, met parlementen en bestuurslagen.
Neen, een dictatuur is soms zo slecht nog niet en bovendien ben je verlost van een hoop linkse prietpraat...

Ommezwaai | 12-10-13 | 14:49

Wat een incompleet schrijfsel....
"Amerika heeft ons veel goeds gebracht", tuurlijk.... amerika is het epicenter van onze Westerse cultuur, het is de bakermat van wereldwijd talent!
m.youtube.com/watch?v=yyv_MHxqRX0&...

En dan een kijktip om je zaterdagavond op de bank eens zinnig te verstrooien, in plaats van naar de commerciëlen te gapen: m.youtube.com/watch?v=BBvIweCIgwk&...

Lord Flashheart | 12-10-13 | 14:46

@Guy Veropzoudten | 12-10-13 | 14:19
Clark: "The truth is, about the Middle East is, had there been no oil there, it would be like Africa. Nobody is threatening to intervene in Africa."
Waar, maar hij vergeet 1 ding: Islam. Vroeg of laat hebben wij geen keus meer en gaan we wel degelijk ingrijpen in Afrika..
Kwestie van tijd.

plaszak | 12-10-13 | 14:37

@ La Bailaora
Je hebt een agressieve discussieer stijl, maar dat overtuigt op zich niet.
Ik lees heel goed, je schrijft nadrukkelijk: "Turken *en* Arabieren".
Ik beweer hier nadrukkelijk dat dat *fout* is. Wat de Arabieren ook deden, Constantinopel werd veroverd door de Turken.

gutgutgut | 12-10-13 | 14:35

@La Bailaora | 12-10-13 | 14:05
Als je rapporten van chemische wapens experts namens de VN en Human Rights Watch al niet meer serieus neemt, dan vraag ik mij af wie je dan wel serieus moet nemen...
Een non?
Kijk, die wapens zijn ongeleide projectielen. Die gaan maar 1 kant op. Dan slaan ze in, maar zonder vernietigd te worden. De hoek waarmee ze in de grond steken, kun je vervolgens terug herleiden naar waar ze vandaan komen. Je weet hun bereik door te kijken naar inhoud en lengte van het projectiel. (8-10 km)
Bingo!
brown-moses.blogspot.it/2013/09/eviden...

plaszak | 12-10-13 | 14:31

De EU is achterlijk of slecht. Waarschijnlijk zelfs beide.

peeppeep | 12-10-13 | 14:24

@gutgutgut 14:15
maar de winnaar wordt poetin. s'werelds hoop in de bange dagen / jaren die gaan komen. de vs is een 'has been'.

isa bin maryam | 12-10-13 | 14:23

@gutgutgut | 12-10-13 | 14:15
Hans Jansen's statement klopt wel natuurlijk, dat is onafhankelijk van wat Bush wel of niet gedaan heeft. Daar heeft ie het niet over. Je verweer is zoiets als dat je zegt: "Fritzl heeft geen misdaden gepleegd, want Dutroux deed ze al".

En Obama doet niet 'niets ondernemen' tegen jihadisten, hij bewapent ze nou juist, zie de links in La Bailaora | 12-10-13 | 12:26

La Bailaora | 12-10-13 | 14:22

Een cruciaal element wordt niet genoemd door meneer Jansen: o l i e.
Luister naar viersterren-generaal Wesley Clark die uitlegt hoe hem in 2001, na zijn pensioen en na 9/11, op het Pentagon werd uitgelegd wat de veroveringsplannen van de VS in het Midden-Oosten waren. Die zijn inmiddels voor een groot deel uitgekomen. Obama bestond toen nog niet.
Clark: "The truth is, about the Middle East is, had there been no oil there, it would be like Africa. Nobody is threatening to intervene in Africa."
youtu.be/9RC1Mepk_Sw

Guy Veropzoudten | 12-10-13 | 14:19

Hans Jansen's titel "Obama ontregelt Midden-Oosten" is onjuist. Het MO was al volkomen ontregeld door de Irak oorlog van Bush. Wat je wel kunt zeggen is dat Obama niets onderneemt tegen de jihadisten in Syrië die hun moderne wapens krijgen van onze vrienden in Saoedië en de Golfstaten. Het doel is Iran te verzwakken en zo de controle over de Golf te versterken. Deze strategie is al decennia oud en niet door Obama ingevoerd.

gutgutgut | 12-10-13 | 14:15

Overigens heeft Israel er, geo-politke bezien, nog nooit zo gunstig voor gestaan als nu.
Syrie (de gevaarlijkste en dichtstbijzijnde vijand) is gedesintegreerd.
Evenals Lybie.
In Egypte heeft men wel andere dingen aan het hoofd.
En wat Iran betreft; afgezien van een kleine minderheid van volstrekte idioten en radicalen, zijn ze daar echt niet zo gek om een Israelische cruise missile met kernkop op Teheran (stad van 12 miljoen inwoners) te riskeren.
Het Iraanse leger is zonder meer in staat om het huidige Irak te overlopen. Maar dat hebben ze niet gedaan, omdat ze heel goed weten dat zij daarmee de lont in het kruitvat zullen steken.
En ook wanneer zij een kernmacht zijn geworden zullen ze dat waarschijnlijk alleen maar doen om hun vijanden af te schrikken. Soort van koude oorlog, want ook in Israel zit men niet te wachten op een atoomoorlog.

Sporadus | 12-10-13 | 14:13

@gutgutgut | 12-10-13 | 14:10
Lezen joh, dat is niet je sterkste kant zo te zien: "De Turken maakten later het karwei (herstelde spelfout) af."

La Bailaora | 12-10-13 | 14:12

De Amerikanen willen nu zelf massaal olie en gas gaan exporteren dus wat prijsopdrijving door onrust in het Midden Oosten is meer dan welkom.

Der Schnitzeljäger | 12-10-13 | 14:11

ik deel uw zorgen, heer jansen. weet echter dat het militaire totalitaire regime het niet eeuwig vol kan houden in het MO waar de islam de dominante religie is. misschien is het wel goed dat de árabische lente' nu plaatvind (liever nog 40 jaar eerder), mede gelet op de desastreuse demografische wijzigingen (lees islamisering) die er in Europa plaatsvinden. nu kan iedereen zien de islam zien in al haar glorie ....

isa bin maryam | 12-10-13 | 14:11

@ La Bailaora
De Turkse sultan Mehmet II veroverde Constantinopel.
Geen arabieren.

gutgutgut | 12-10-13 | 14:10

@gutgutgut | 12-10-13 | 13:34
Jij maakt gehakt van de wereldgeschiedenis.
Turken zijn geen Arabieren.
.
Wat La Ballaore zegt; het waren Saracenen, Moren, Arabieren whatever. Jij kunt er ook niets aan doen dat je op sgool hebt geleerd dat het alleen de Gothen en Vandalen waren. In Arrezo vieren ze nog tweemaal per jaar de overwinning op de "Moor".

Mammeloe | 12-10-13 | 14:08

De wapens werden afgevuurd vanuit een gebied onder controle van de Republikeinse Garde
@plaszak | 12-10-13 | 13:58
Bewijs? En zoiets in een rapportje plempen door overduidelijk niet objectieve partijen is voor mij geen overtuigend bewijs. Dat het westen niet objectief is, staat namelijk vast, de redenen daarvoor staan in mijn eerdere plemps vernoemd.

Ik zie verder ook alleen maar filmpjes die het omgekeerde claimen. Ook geen bewijs, maar die geloof ik eerder dan de 'officiele' lezing.

La Bailaora | 12-10-13 | 14:05

@plaszak | 12-10-13 | 13:50
Nou, ik heb ze nog helemaal niet gezien, zie bv. de opmerking van Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:37.

Tevens wordt het omgekeerde bewijs stelselmatig genegeerd, alsof dat er niet toe doet. Het verzwijgen van het gebruik van chemische wapens door de rebellen is wat mij betreft een ander bewijs van partijdigheid:
www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-2...

La Bailaora | 12-10-13 | 14:01

@Hirsch Ballast
"Bush heeft alleen de schijnt vernietigt. De schijn dat een staat als Irak bestond "
Beweer jij dat Irak niet bestond tot de invasie? Interessant.
Het punt is dat Bush de militaire dictatuur in Irak heeft vernietigd en dat in het land sindsdien een bloedige chaos heerst. Jansen pleit voor zulke dictaturen en stelt dat Obama hiervoor verantwoordelijk is in zijn 2e en 3e alinea.

gutgutgut | 12-10-13 | 13:59

@hfakker | 12-10-13 | 13:03

Buiten dat het inderdaad waar is, dat een regering er altijd zit bij de gratie van haar bevolking was dat totaal niet waar ik het over had.

Jij haalt een lijst met massamoordende dictators naar voren om grote aantallen doden van het atheïsme te duiden, en dat spreek ik tegen.

Ten eerste is atheïsme geen zelfstandig gedachtegoed dat iets op haar naam kan hebben staan, het duidt enkel een levensweg dat zich kenmerkt door het niet willen erkennen van het bestaan van een godheid.

Ten tweede maakt het totaal geen verschil of moorden worden gepleegd uit naam van een fantoomgod of een vlees-en-bloedgod, het wordt uit naam van een godheid gedaan, en DUS uit naam van een religie.

Wat jij daar verder aan verdraaiingen aan wil geven om jouw lijstje goed te praten, moet jij weten.

ZKH EénOog | 12-10-13 | 13:59

@Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:37
Het HELE getroffen gebied was onder controle van de opstandelingen...
De wapens werden afgevuurd vanuit een gebied onder controle van de Republikeinse Garde, vlakbij de Presidentiële paleizen en belangrijke militaire installatie van Assad en de zijn garde.
Ik snap uw punt niet. Het gebied is bezaaid met scherven en restanten van de wapens.
Een van de voordelen (voor zover je daar van kan spreken) van chemische wapens is dat ze niet exploderen, maar intact blijven!

plaszak | 12-10-13 | 13:58

Klopt. Maar het voormalige Romeinse rijk werd van vele kanten aangevallen. Niet alleen door wat wij nu Turken noemen. En nu ga ik in de son sitten.

Mammeloe | 12-10-13 | 13:58

-weggejorist-

eagleye | 12-10-13 | 13:56

Dank u wel. Uw stuk maakt het begrijpelijker.

eagleye | 12-10-13 | 13:56

Heb in de jaren tachtig nog een jaartje Arabisch gestudeerd bij Hans Jansen maar kon er niet echt warm van worden.Wat een aandachtstrekker is dat zeg.Kon het wel leuk brengen maar echt boeien konnie niet.Kan die man ook niet meer serieus nemen na zijn verkeerde dineetje met de rechter in de zaak Wilders,wat is die toen gaan liegen en draaien om zijn gezicht te redden!

De beltrekker | 12-10-13 | 13:55

Iemand die zo gek is op Turkije moet daar lekker naar toe gaan op vakantie, of er gaan wonen nog beter , maar laat Nederland alstublieft zo als het is ,en loop niet achter de idealen van een achterlijke politicus aan die na dit te hebben doorgevoerd, met een riant wachtgeld [omdat hij alleen maar mooi kan praten, en in werkelijkheid helemaal niks kan]de rest van zijn leven met zijn ballen in de zon ligt .

fleurtje | 12-10-13 | 13:54

Ik hep gen sin om nu te poosten.

Lief meiske | 12-10-13 | 13:50

@La Bailaora | 12-10-13 | 13:33
Nou en of die er zijn.
Zie het VN rapport, het HRW rapport en de bevindingen van diverse bloggers en experts met zeer veel kennis en ervaring op dit gebied. Sommigen van hen zijn bijzonder Islam kritisch, net als u (en ik), maar kunnen geen andere conclusie trekken op basis van het aangetroffen materiaal, de gebruikte wapens, hun trajectbogen, inclusief de aangetroffen chemische afvalproducten van binaire chemische wapens.

plaszak | 12-10-13 | 13:50

@kokane187 | 12-10-13 | 12:42

Communisme IS een geloof. Dat maakt jouw bewering hetzelfde als:

"BMW en Mercedes hebben meer auto´s gemaakt dan alle automerken bij elkaar".

ZKH EénOog | 12-10-13 | 13:49

-weggejorist-

Goorbatsjov | 12-10-13 | 13:49

@kokane187 | 12-10-13 | 12:42
Mwah, die mogen niet in de schaduw staan van de 270 miljoen doden (And counting) die de islam op zijn/haar geweten heeft.

Von_Rompuy | 12-10-13 | 13:45

@Kapitein Sjaak Mus | 12-10-13 | 13:04
Lees je verhaal eens terug. Vind je het sterk?
Nee hè?
Los van de pepermunt sneer, die niet van toepassing is, kent niemand hier Shaka of enig andere overleden leider. Get. real.
Heb wel mij erin verdiept en zijn geboortegrond en regio bezocht.
Maar zelfs dat zegt op zich weinig.
Tegenwoordig hebben de Zulus een combi van christendom en animatie/voorouderverering, vroeger voornamelijk dat laatste.
Pint is dat er geen reden is aan te nemen dat Shaka religieuze motieven hanteerde dan wel uitdroeg. Zoo ook de anderen.
Het betrof hoofdzakelijk de 'eigen' leer en die komt toch meer overeen met atheïsme dan met een religie. Of kun je dat dmv argumenten weerleggen?

hfakker | 12-10-13 | 13:45

@gutgutgut | 12-10-13 | 13:37
Nee, Bush heeft alleen de schijnt vernietigt. De schijn dat een staat als Irak bestond en functioneerde. Je vergeet dat Saddam Hoessein al honderdduizenden Koerden en sjiieten heeft vermoord voor de Amerikaanse invasie. Tijdens de Amerikaanse bezetting en na het vertrek van haar troepen zijn ze gewoon verder gegaan met het elkaar bestrijden.

Jij maakt geen gehakt van de wereldgeschiedenis. Je verkracht het.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:44

@ Hirsch Ballast
Je hebt gelijk. Ik ben eigenlijk Arabist en geen econoom ;-) "checks&balances afschaffen" had moeten zijn "deregulation invoeren".
Het komt op hetzelfde neer want hij gaf financiële opportunisten en cowboys de vrije hand.

gutgutgut | 12-10-13 | 13:42

@plaszak | 12-10-13 | 13:29

Die aanwijzigen zijn er wel. In het VN-rapport wordt op blz 22 vermeld dat er gerommeld is met het bewijsmateriaal en dat restanten (scherven) zijn neergelegd of verplaatst. In een gebied dat onder controle was van opstandelingen. Dat lijkt mij genoeg rede tot twijfel.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:37

@Morimer
"Bush de schuld geven is niet meer van toepassing na 5 jaar."
Bush heeft Irak vernietigd. Dat blijft staan ook na 8 jaar.

gutgutgut | 12-10-13 | 13:37

@mammeloe
"arabische hordes maakten het karwei af en Byzantium viel"
Jij maakt gehakt van de wereldgeschiedenis.
Turken zijn geen Arabieren.

gutgutgut | 12-10-13 | 13:34

@plaszak | 12-10-13 | 13:29
Die zijn er idd. niet, net zomin als andersom. En dat is nou juist de hele clou. Want dat wordt nou juist wel beweerd door het westen.

Men zou alleen niet aanvallen omdat Assad beloofd heeft om zijn chemische wapens te ontmantelen, en omdat Putin zo dwars ligt, niet omdat men ineens zegt dat men twijfelt of Assad het gedaan heeft of niet.

La Bailaora | 12-10-13 | 13:33

Een waar stuk meneer Jansen. Weinig aan toe te voegen. Plato zou het met me eens zijn: Het is de plicht van de militaire klasse om op te treden en orde te handhaven in landen waar noch orde noch civiel fatsoen bestaat. Egypte kent naast het leger weinig carrière mogelijkheden, zeker voor christenen.

Niedels | 12-10-13 | 13:32

gutgutgut | 12-10-13 | 13:26 | + 0 -
--------------
Bush de schuld geven ,wat Obama ook altijd doet, is niet meer van toepassing na 5 jaar.
.
Obama heeft er in veel opzichten een puinhoop van gemaakt.
.
Onder Bush is de staatsschuld opgelopen; Obama heeft die staatsschuld meer van verdubbeld.
.
Om nog maar te zwijgen van alle gebroken beloften; schandalen waar de Obama administratie is bij betrokken en het rampzalig buitenlands beleid van Obama waardoor Amerika international vrienden en vertrouwen is kwijtgeraakt

Mortimerr | 12-10-13 | 13:32

@gutgutgut | 12-10-13 | 13:26 |

Dat is niet juist. De checks en balances hebben alleen betrekking tot US national security en gaven Bush meer directe macht over de veiligheidsdiensten. Het heeft niets te maken met vrij spel voor de financiële wereld. Die werden juist onder Clinton en British Labour versoepelt. En nee, ik ben geen fan van Bush.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:32

@Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:29
Ahmedinedjad doet er weinig toe. Khamenei en co. (de Ajatollah's) maken de dienst uit, al sinds de revolutie van 1979. Ahmedinedjad was hun 'loopjongen'.

La Bailaora | 12-10-13 | 13:31

@Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:25
Nee, ook relatief niet. Obama gaf in 4 jaar meer uit dan Bush in 8 jaar. De inflatie was echt geen 50% over 4 jaar. Snap ie?

La Bailaora | 12-10-13 | 13:30

@La Bailaora | 12-10-13 | 13:17
Als je vingers wilt wijzen naar de rebellen mbt die gifgas aanval, moet je wel over bewijzen kunnen beschikken en die zijn er niet. Die aanwijzingen die er wel zijn zijn uiterst dubieus en vaag en nauwelijks te onderbouwen.
Ik kan een hele waslijst opnoemen die verwijzen naar het regime van Assad. Maar goed, dat is een andere discussie en wellicht off-topic.

plaszak | 12-10-13 | 13:29

La Bailaora | 12-10-13 | 13:25 | + 0
Ahmedinejad is niet meer en er is na al een andere koers.
Ik bedoel, met veel vingers aan de pols natuurlijk maar toch.
Een analyse aand de hand van een leider is een analyse op basis van één enkel parameter. Iedereen weet dat dat niet volstaat.

Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:29

@plaszak | 12-10-13 | 13:24
Lees nog even mijn laatste comment van 13:17. Dan moeten echt al je haren overeind gaan staan. Dat het allemaal waar is van 'ontvoerde' kinderen weet ik ook niet. Ik zeg alleen dat het feit dat je geen ouders bij geen een kind is, zeer vreemd is. Dit soort kleine kinderen zitten meestal namelijk bij ouders thuis. Dat opgeteld bij de hypocriete houding van de VS moet ook jou toch zeer ernstig doen gaan twijfelen aan de officiele lezing.

Ik zeg dus niet dat het waar is, maar het kan zomaar waar zijn. Twijfel dus, in ieder geval over de officiele lezing.

La Bailaora | 12-10-13 | 13:29

@triololo | 12-10-13 | 13:13 Dit is geen wetenschappelijk artikel. Althans, niet in de zin dat het peer-reviewed ('nagekeken' door collega) is. Maar vergis u niet, Jansen is een academicus met een mening. De feiten kloppen maar u moet zelf weten wat voor conclusies u daaruit trekt.

DaughtersofLot | 12-10-13 | 13:27

Hans Jansen geeft Obama overal de schuld van. Dat is volkomen onterecht. De economische problemen (is Jansen nu ook al econoom?) werden veroorzaakt onder Bush, die de de financiële wereld vrij spel gaf door checks&balances af te schaffen. De Irak oorlog is zoals iedereen weet onder valse voorwendsels begonnen door Bush. Het gevolg is dat religieuze extremisten nu de macht hebben in Irak (zonder Koerdistan) en Syrië, dat het leger is uitgeschakeld in Irak en mogelijk uitgeschakeld wordt in Syrië.
Wat Erdogan betreft geef ik Jansen overigens gelijk.

gutgutgut | 12-10-13 | 13:26

Obama heeft een bepaald soort liefde en respect gehad voor de Islam.
.
Hij (en Clinton!) hebben het Moslim Broederschap gesteund; zelfs toen het Moslim Broederschap de Egyptisch grondwet veranderde in een Islamistische grondwet bleven Obama en Clinton het Broederschap steunen.
.
Obama (en Clinton) hebben Kadaffi weggebombardeerd waardoor nu allerlei soorten Jihadistische groeperingen het voor het zeggen hebben in Lbie en dat land in een totale chaos is veranderd.
.
Toen in Iran de groene opstand uitbrak tegen de mullahs heeft Obama deze opstand niet gesteund en de kant van het Islamitisch regiem gekozen.
.
En ook in Syrië steunt Obama de Jihadistische rebellen die vechten tegen een seculiere dictator.
.
In tegenstelling tot zijn liefde en respect voor de Islam heeft Obama een hekel aan Christenen, zoals de afgelopen jaren is gebleken. Zelf de kerstboom word door Obama geen kerstboom meer genoemd. Het word nu "Holiday Trees"genoemd.
.
Ook heeft Obama geen interesse getoond in de stille slachting die plaatsvind onder Christenen in het Midden Oosten. Slecht een paar zinnetjes heeft hij eraan gewijd.

Mortimerr | 12-10-13 | 13:26

@triololo | 12-10-13 | 13:13

Waarschijnlijk ben je in de war omdat artikelen van Hans Jansen analytisch zijn. Dat is natuurlijk een grote trendbreuk met voorspellingen van andere Arabisten over de zogenaamde Arabische Lente. Voordat het politiekcorrect denken zijn intrede deed werden wetenschappers ook geselecteerd op onderzoekskwaliteiten en analytisch vermogen. Ik begrijp dat, als je niet bekend bent met deze trendbreuk, een dergelijk artikel heel verwarrend kan overkomen.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:25

@Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:19
Ze zijn niet voor niets de 'stuurmannen' op het schip. Zij sturen het schip een bepaalde kant op. Natuurlijk begrijpt iedereen dat in die landen ook vele mensen het niet met Ahmedinedjad of Erdogan eens zijn, dat zien we nou juist met de groene revolutie en de recente Turkse protesten.

Zo waren er ook veel goede Duitsers in nazi-Duitsland, maar die nazi's stuurden dat schip een bepaalde kant op.

Kortom, de koers wordt door de machthebbers bepaald, en dat zijn in Turkije Erdogan en in Iran de Ajatollah's, met mensen als Ahmedinedjad als hun loopjongen. Vat je 'm?

La Bailaora | 12-10-13 | 13:25

La Bailaora | 12-10-13 | 13:12 | + 1
Slim, je toont aan dat Obama meer geld uitgeeft dan zijn voorgangers, maar zeg eens eerlijk, wil je dat nu echt gebruiken als tegenargument dat Obama, relatief een lager percentage aan uitgaven heeft dan de meeste van zijn voorgangers.

Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:25

@La Bailaora | 12-10-13 | 12:59
Schei toch uit. Een non, die op basis van een paar Youtube video's wel even meent hoe het in elkaar steekt?

plaszak | 12-10-13 | 13:24

@ triololo | 12-10-13 | 13:13 |
Schaaltje voetnootjes erbij?

Kapitein Sjaak Mus | 12-10-13 | 13:20

@Detley
''Hansie pansie'' zal dat ook echt wel weten, maar alle historische achtergronden en factoren te gaan belichten kan natuurlijk niet in een stukkie voor GS.
Washington heeft in het verleden een paar vreselijke blunders gemaakt en doet dat nu weer.
Zoals Gisgard d'Estaíng al zei''Het MO is veel te complex om het aan de Amerikanen over te laten.''

Sporadus | 12-10-13 | 13:20

Amerika heeft er natuurlijk baat bij instabiliteit daar in het M-O ... want oh wee als ze daar in het midden-oosten machtiger worden (met o.a. chemische wapens). Amerika zit al te balen dat andere grootmachten het ook voor het zeggen in de wereld (zoals Rusland en China).

Lizio | 12-10-13 | 13:19

Goorbatsjov | 12-10-13 | 12:00 | + 69
Erdogan en/of Ahmedinejad gebruiken om een oordeel over een heel land te geven is echt te kort door de bocht. Dat is een beetje hetzelfde als beweren dat iedere Nederlander hetzelfde als Rutte denkt. Vat je 'm?

Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:19

Hoe een land er bij staat is eigenlijk niet belangrijk. De humanitaire ellende en de hoogte van de puinhopen is ondergeschikt aan het feit of een land zich onderworpen heeft aan het globale kapitalistisch imperialisme. Dus als u als staat zijnde netjes meeloopt en braaf slikt, dan is de interne problematiek niet belangrijk. In Irak bijvoorbeeld vallen dagelijks tientallen doden door bomaanslagen, maar geen hond die er om maalt. Het land is immers ontdaan van soevereiniteit, en dat is het waar het om gaat.

Revvoyensovyet City | 12-10-13 | 13:17

@Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:12
Klopt.

Maar ik ben toch het meest gaan twijfelen over de betrouwbaarheid van het westen door de reactie van de VS, direct na de aanval, toen men wel zei niet te weten of het Assad was, maar dat 'Assad moest worden gestrafd als bekend zou worden dat hij het gedaan had'.

Men zweeg in alle talen over een mogelijke rol van de rebellen. Dat laatste vond ik zeer, zeer vreemd. Alsof het niet erg was als de rebellen het gedaan zouden hebben. Die route werd meteen afgesloten door erover te zwijgen. Zeer slim natuurlijk, omdat men niet beticht zou kunnen worden van liegen. Hypocriet is het wel.

La Bailaora | 12-10-13 | 13:17

Hear hear!

Glorix | 12-10-13 | 13:14

Het is altijd prettig om een wetenschapper aan het woord te laten. Dat geeft wat meer gewicht aan zo'n artikel. Helaas wordt dit alles vervolgens gepost onder de subkop "Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend", dus uiteindelijk weet ik nog niet wat ik er mee moet.

Voor de geïnteresserde lezer is het misschien handig om aan te geven of dit als wetenschappelijke verhandeling moet worden gelezen, of dat het onder de categorie cabareteske column moet worden geschaard.

(Dit is een serieuze vraag)

triololo | 12-10-13 | 13:13

Misschien vindt Obama herrie in de Arabische wereld niet zo erg. Europa moet wel zijn hulp nodig blijven hebben.

frank87 | 12-10-13 | 13:12

@La Bailaora | 12-10-13 | 12:59
Eigenlijk roept een dergelijke video nog veel meer fundamentele vragen op. De slachtoffer-videos werden enkele uren na de gifgasaanval op Youtube gezet. Hoe kun je in het holst van de nacht, in een plattelandsgebied (Ghouta), een dergelijke operatie op touw zetten? Dat is de video's in het Syrisch-Arabisch door omstanders wordt gediscussieerd over de line-up van de kinderen wordt ook niet gewogen. Dat zijn redelijke vragen die vanaf het begin zijn genegeerd.De mogelijkhed dat hier sprake is van de smerigste scam ooit is niet serieus onderzocht.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 13:12

Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:03 | + 0
Blasfemie bestaat helemaal niet, gekkie.
Het veronderstelt een godt en die bestaat toch helemaal niet, mallerd!

Jij bent wel een beetje rare vogel, Domheid.

Itzamná | 12-10-13 | 13:07

Hebben wij er eigenlijk veel last van als het MO ontregeld is? Hoe ontregelder, hoe beter zou ik denken.

Zul je gelijk zien dat die Arabische lente alleen maar kan eindigen in malle shariastaten, waarin men elkaar om niks afmaakt.

Primaprima allemaal.

Itzamná | 12-10-13 | 13:05

hfakker | 12-10-13 | 12:12 |
wat die anderen op je lijst wel of niet geloofden weet ik niet (en laten we eerlijk zijn, hoe goed ken jij Chaka Zulu?), maar Julius Caesar was onder meer ook Pontifex Magnus. Hogepriester.
Die functie heeft wel iets met religie te maken, lijkt me zo...

Vergeet je pepermunt niet, morgen.

Kapitein Sjaak Mus | 12-10-13 | 13:04

Beste Hans,
Een onderlegd 'Obama = Osama' stukje.
Allereerst financieel: Obama is de 'smallest spender since Eisenhower' www.forbes.com/fdc/welcome_mjx.shtml
Verder hangt Obama de 'alle religie-en zijn een' gedachte aan.
Dat is fundamenteel verschillend in het Islam debat, criticasters proberen maar te bewijzen dat Islam geen authentieke religie is/was en uiten zich in blasfemie en haattaal om hun punt kracht bij te zitten.
Ik hing ook dat standpunt aan, maar ben onlangs van positie veranderd naar: 'Alle religie-en zijn in essentie een, maar een oprechte Islamiet zal in de Islam, de Islam niet vinden -dus kan deze beter verlaten-.
Eigenlijk Hans -denk daar eens over na- vindt je dus ook dat Amerika 'de grote satan' is.

Einde van de Domheid | 12-10-13 | 13:03

@ZKH EénOog | 12-10-13 | 12:23
Wat je dus feitelijk zegt: niet de doener maar de omstanders bepalen of iemand en op welke grondslag acteert?
Ook al waren ze zelf niet vanuit een zekere grondslag bezig... Men zag hén als goddelijk, al of niet postuum?
Ja dan is Darwin ook religie, die wordt immers opgehemeld.

hfakker | 12-10-13 | 13:03

Democratie werkt alleen in een seculiere samenleving waar men het begrip "barmhartigheid" niet verwart met zwakte. Wat wij hier allemaal al wisten maar niet mochten zeggen is dat Arabieren maar 1 taal verstaan, en dat is die van knuppel en knoet. Alleen daar hebben ze respect voor.

Graaisnaaiert | 12-10-13 | 13:00

@Hirsch Ballast | 12-10-13 | 12:54
Goeie video. Idd. raar dat je bij die kinderen geen moeder of vader in de buurt ziet.

La Bailaora | 12-10-13 | 12:59

Zijn hier trouwens ook nog niet-VMBO-erts?
Of is de gemene deler inmiddels 'ik las' betekent 'met druk en/of warmte materialen verbinden'?

hfakker | 12-10-13 | 12:59

The road to hell is paved with good intentions.
Democrats in de VS zijn een combinatie van SP tot D66. Daar zitten redelijk goede leiders tussen, neem Carter. Maar ook mindere goden, zoals Obama. Die oprecht geloven in zelfredzaamheid van een regio waar het leitmotiv een ondemocratische religieuze doctrine is.
.
Obama hoort bij een politiek klasje waarin Pechtold en Samson zich goed thuis zouden voelen. Het is geen moslim, maar komt wel uit een super-happy upper middle class multicultureel gezin. Voor de gegoede familie Obama is diversiteit louter feest en slingers. Dat zie je terug in zijn denkwijze over de islam. Die staat volgens hem gelijk aan het Christendom. Nu kun je zeggen, het is toch allemaal onzin? Klopt. Maar dan nog is het christendom anno 2013 geen partij voor de bloeddorstige aard van de islam. Als Obama dat écht gelooft, is zijn beleid prima te verklaren. Die arme, naar democratie dorstige MO-landers. Met hun mooie cultuur en gebruiken. Uiteraard steun je die. En als ze dan op de gevoelige plaat worden afgedrukt, met het hart van de tegenstander in hun mond.
Dan zeg je gewoon dat dergelijke berichtgeving 'typisch FOX' is, en de progressieve hipster-brillen der journalistiek kijken allemaal weer dezelfde kant op.
Het beleid heeft een voordeel, sinds Obama aan de macht is kunnen onze eigen Polder-Kabouter Plofs niet wachten met vertrekken naar het buitenland. Every cloud.....

DaughtersofLot | 12-10-13 | 12:59

@Sporadus
Mooi gesproken. Hieruit blijkt maar weer dat buitenlandpolitiek geen wet van Meden en Perzen kent zoals Hansie Hansie ons wil doen geloven.

Detlev Tarnowitz | 12-10-13 | 12:58

Weer goed, duidelijk en overzichtelijk verhaal.
Lees de verhalen met instemming. Goedzo heer Jansen, ga zo door.

Goedzo | 12-10-13 | 12:58

Meneer Jansen, het komt nooit goed, wat we ook doen of al gedaan hebben.
Berust!
.
We didn't start the fire
It was always burning
Since the world's been turning
We didn't start the fire
No we didn't light it
But we tried to fight it

Tjemig | 12-10-13 | 12:57

-weggejorist-

Goorbatsjov | 12-10-13 | 12:56

En over gifgas gesproken... de volgende video laat duidelijk zien hoe islamisten kort na de gifgasaanval kinderen laten versterven voor prachtige propaganda. En waar zijn toch de ouders van al die dode kinderen? Leven ze soms alleen op 6-jarige leeftijd in een oorlogsgebied?
www.youtube.com/watch?v=a8k_B0lyoUU

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 12:54

Obama heeft ervoor gezorgd dat de invloed in o.a het Midden Oosten van Amerika is verminderd . En natuurlijk vinden Amerika haters dat goed.
.
Obama is ook een Amerika hater; een van het Hollywood soort. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Obama's grootste supporters te vinden zijn in de media en Hollywood. En dat zijn belangrijke supporters in verband met het beïnvloeden van de publieke opinie.
.
Van een man die twintig jaar lid is geweest van een "kerk" die "God damn Amerika" predikte is dan ook niets anders te verwachtten.

Mortimerr | 12-10-13 | 12:54

@ZKH EénOog | 12-10-13 | 12:23
Met één oog zie je nu eenmaal minder, met name geen diepte.
Je statement is van t soort 'ik zie het zoals ik het zie, zo niet, dan toch'

hfakker | 12-10-13 | 12:54

@Che_cuevara | 12-10-13 | 12:12 .
.
Her Romeinse Rijk ten onder aan decadentie. Jazeker, maar de arabische hordes maakten het karwei af en Byzantium viel. Zoals nu.

Mammeloe | 12-10-13 | 12:52

@plaszak | 12-10-13 | 12:47
Even F5-en en dan juiste topic kiezen

hfakker | 12-10-13 | 12:49

@Nacho_Vidal | 12-10-13 | 12:14
Als sociale achtergrond was hij dat, maar het moge helder zijn dat hij nogal wat ideologie bijeenschraapte uit allerlei hoeken om als middel zijn doel te dienen.
Zie daar de kern: misbruikers grijpen van alles aan om hun eigen ideologie te stutten. Desnoods gehandicapte strastkrantkindertjes met roze My Little Ponies

hfakker | 12-10-13 | 12:48

@André van Delft. | 12-10-13 | 12:33
De onderstreepte zin klopt niet want _
"As je veel hep, wort je wel jaloers"

plaszak | 12-10-13 | 12:47

@Detley Tarnowiz
U bedoelt de door de CIA opgezette staatsgreep waarmee men in de vroege jaren `50 in Iran de democratisch gekozen Mossadeq het veld liet ruimen ten gunste van sjah Reza Pahlavi?
Eisenhower c.s. wilden daarmee destijds een betrouwbare stroman in Perzie/Iran (direct grenzend aan de toenmalige Sowjet Unie) neer zetten, en ook de oliebelangen veilig stellen.
Ze kregen het 25 jaar later verschrikkelijk op hun brood toen het volk zich nog liever onderwierp aan de sjiitische mullah's onder Khomeini, dan dat ze deze door geld en macht bezeten corrupteling van een Pahlavi nog langer boven zich wilden dulden.
Ook de door de VS opgezette 8-jarige bloedige oorlog tegen Iran, middels de toen door hen gesteunde Saddam Hussein draaide op een mislukking uit en heeft de haat van de Perzen jegens de VS alleen maar verdiept.
Perzen zijn GEEN Arabieren.
Het is, gek genoeg, over het algemeen een beschaafd en modern volk. Velen hebben ook niet zo gek veel op met de Islamitische Republiek en de heerschappij van de sjiitische geestelijkheid. Maar de diepe collectieve haat en afkeer jegens de VS (en Israel) verbindt hen.
Het zou ook een bijzonder slecht idee zijn om oorlog te maken tegen de Perzen. In tegenstelling tot Irak betreft het hier namelijk geen losse verzameling van Arabische soennitische en sjiitische woestijnstammen, mitsgaders een stel Koerden in het Noorden, die alleen maar met een ijzeren vuist kunnen worden geregeerd en bij elkaar gehouden. Iran is NIET multicultureel/multireligieus. Het is 1 volk; nl. het Perzische. En dat is het al meer dan 3500 jaar.
Vurig vaderlandslievend bovendien en zonder meer bereid om hun land (want dat is het gewoon en al heel lang) keihard te verdedigen tegen welke buitenlandse agressie dan ook, ongeacht wat voor regering er dan ook in Teheran zetelt. Vergelijk het maar met Rusland onder Stalin. Veel Russen vochten helemaal niet voor Stalin of de partij, maar voor hun land.
En reken er maar op dat de Perzen het zelfde gaan doen. Oorlog gaan voeren met Perzie?
Slecht idee!

Sporadus | 12-10-13 | 12:44

ZKH EénOog | 12-10-13 | 12:23
Praat geen onzin, mafkees. Alleen Stalin en Lenin hebben al meer doden op hun geweten dat alle gelovigen bij elkaar.

kokane187 | 12-10-13 | 12:42

-weggejorist-

Goorbatsjov | 12-10-13 | 12:42

@terrormannetje | 12-10-13 | 12:12
U heeft gelijk.
Na het uiteenvallen viel heel het Midden-Oosten onder het mandaat van de Westerse mogendheden. In het Arabische gedeelte van het voormalige Ottomaanse Rijk, waren het vooral de koningshuizen die het voor het zeggen gingen krijgen, maar ook onderling met elkaar op de vuist gingen. En die koningshuizen hadden nou eenmaal legers. Dat is op tot zekere hoogte nog steeds zo (Jordanië, Golfstaten, Saudi-Arabië).
Waar die koningshuizen hun invloed verloren, of simpelweg werden vermoord (Irak), zie je het leger een belangrijke rol vervullen en dictators aan de macht komen (Saddam, Moebarak, Assad).

plaszak | 12-10-13 | 12:38

@King of the Oneliner | 12-10-13 | 12:23 |

"Be careful what you wish for..." Dat kan in een paar decennia zomaar eens geregeld worden.

Parel van het Zuiden | 12-10-13 | 12:34

Lees het verhaaltje hieronder en zet een streep onder de zin die niet klopt:

[voeg hier het stuk van Hans Jansen in]
Islam is vrede en Obama is lief.

De onderstreepte zin klopt niet want _____________

André van Delft. | 12-10-13 | 12:33

Vroegah had de CIA een oplossing voor een foute president.

Uw Verzekeringsadvis | 12-10-13 | 12:32

Strohond | 12-10-13 | 12:29

Als alle problemen zijn opgelost, hebben we pas echt een probleem.

Van Duyvenbode | 12-10-13 | 12:32

Ik krijg weer het idee dat ik naar een script van foxnews lees,bedankt voor deze verhelderende inzicht.

yen4eva | 12-10-13 | 12:32

Van Duyvenbode | 12-10-13 | 12:26
Wil je nu beweren dat GeenStijl niet de oplossing voor alle problemen is?

Strohond | 12-10-13 | 12:29

Het blijft buitengewoon grappig om te lezen dat overheden in het Midden-Oosten regimes worden genoemd, terwijl het Amerikaanse overheid de titel regime het meest verdient.

Strohond | 12-10-13 | 12:27

We leven in tijden van ondergang. Nou ja, laat ik het voorzichtiger zeggen: in tijden van neergang. Dat in ieder geval. Het wordt er niet leuker op in de wereld. De geschiedenis leert dat om de zoveel tijd de pleuris uitbreekt.
Nu denken wij misschien dat wij met onze techniek en wetenschap de zaken naar onze hand kunnen zetten. Maar ook deze gedachte is een historische fase. De geschiedenis zal vrees ik het wetenschappelijke optimisme snel loochenstraffen. Voor elk probleem wat de mens oplost, verzint de natuur weer een veel groter probleem. Carpe diem.

Van Duyvenbode | 12-10-13 | 12:26

Democratie leidt uiteindelijk tot tirannie. Daar, maar straks ook hier.

postmodernismisdead | 12-10-13 | 12:26

.. wij hebben de eeuw van de rede achtergelaten. Nu is het tijd voor het valse sociale gereutel van de nieuwe regenten. Type Obama, Blair, EU.

Deze schadelijke regenten zien een grote afhankelijke, verpauperende onderlaag als basis voor hun macht. De moskee en de "armen" krijgen cadeautjes in ruil voor hun stem. Cadeautjes die door het midden betaald worden. Dat midden mag (met mate) ook beroofd worden, milde straffen staan daarvoor.
De nieuwe elite sust het midden door ze "veiligheid" te beloven in de vorm van drones en meer veiligheidsdiensten. Die diensten zijn vooral handig om wanklanken tegen de elite op te sporen.

Ik geef dit zooitje tuig max 90 jaar tot de nieuwe middeleeuwen ingezet worden door de grootste winnaar bij armoede & achterlijkheid:
de islam.

Jan Passant mk2 | 12-10-13 | 12:25

Je hebt toch de Huisartsenpost in het weekend?!

NedPow | 12-10-13 | 12:24

Als ik dit zo lees, denk ik wel eens: leefde ik maar in de tijd van de bosjagers...

King of the Oneliner | 12-10-13 | 12:23

@hfakker | 12-10-13 | 12:12

Nog buiten het feit dat idealisme op zich al een geloof is (ook al is het geen religie), werd minstens de helft van je lijstje zelf als godheid beschouwd, dus is er van atheïsme geen sprake.

ZKH EénOog | 12-10-13 | 12:23

het grote verraad was gisteravond weer duidelijk zichtbaar .. en toevallig ook de partijen die voor toetreding van Turkije zijn.

(c)ZWITSUL | 12-10-13 | 12:22

Jeetje Hans je bent gewoon dom....

Amerika giet miljarden in foute regiems die openlijk non stop de VS aanvallen voor hun eigen interne en regio politiek. Amerika wordt decennia's door iedereen daar voor beschuldig van vuile spelletjes

Amerika stopt hier mee en laat het zooitje voor wat het is en dan wordt de VS opeens verantwoordelijk voor de ellende die er nu is.

In je hele verhaal ben je een hoop spelers voor je gemak vergeten... of je liegt er gewoon over Rusland doet nu niet mee die hebben altijd mee gedaan, Iran doet nu niet mee die hebben altijd mee gedaan net als Saudie en ander golfstaten. Europa heeft ook altijd op hun laffe manier in de achtergrond meegedaan.

De VS hebben altijd op hun manier het best willen doen, nu zij zich terug trekken en het overlaten de regio zelf en ons zijn de maskers gevallen en is zichtbaar wat er altijd was..

Dit is niet gemaakt door de VS is was er altijd al, misschien moet je eens gaan nadenken wat de rest van ons heeft gedaan als "kenner" en niet als een pavlof hondje het weer in alles is de schuld van de VS diatribe proberen te gieten

A.Green | 12-10-13 | 12:21

Socialislamisme, het kind van twee toch al dodelijke ziektes.

ZKH EénOog | 12-10-13 | 12:19

Misschien tegen wil en dank is Hansie nu een lobbyist van de Amerikaanse oorlogsindustrie geworden. Overigens zal ik niet raar opkijken wanneer dit stukje mede mogelijk gemaakt wordt door Carlyle of een aanverwante groepering.

Strohond | 12-10-13 | 12:19

@Polletje Piekhaa
Je kunt stellen dat Rusland deels is ontstaan uit het jihadisme. De Russen zijn eeuwenlang het doelwit geweest van slavenraids - elk jaar werden duizenden slaven door Krim-Tartaren verscheept naar de Ottomaanse en Mammelukse rijken. Ter bescherming ontstond een militaristische samenleving: langs grote rivieren als de Wolga en de Djenpr stonden honderden forten ter bescherming tegen invasies uit het zuiden. Nadat de slavenhalers werden verslagen begon de Russische opmars. Maar dat was niet alleen imperialisme maar bovenal een wraakactie voor honderden jaren aan terreur en jihadisme.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 12:19

Het is een beetje simplistisch en kort door de bocht, maar zo komt het er inderdaad wel op neer. Voor mensen die niet echt op de hoogte zijn van de huidige situatie in het MO en de geschiedenis ervan is dit een zeer verhelderend mini-college. Hieruit blijkt de jarenlange ervaring van dr. Jansen als universitair docent. Denk dat ook een Maarten van Rossem, voordat hij een jaar of 10 terug zijn ziel verkocht voor de 30 zilverlingen van de staatsomroep en de rode VARA-familie, het niet anders zou hebben verwoord.

Sporadus | 12-10-13 | 12:17

@hfhakker
Hitler was katholiek.
Maar wat is je punt?

Nacho_Vidal | 12-10-13 | 12:14

Het is in het westen overal hetzelfde. Eigenlijk zien we dat het niet meer uitmaakt of we 'rechts' of 'links' stemmen: Cameron (Tories) versus Milliband (Labour), Obama (Democrats) versus Romney (Republicans), Rutte (VVD) versus Samsom (PvdA), Rubalcaba (PSOE) versus Rajoy (PP), Sarkozy (UMP) versus Hollande (PS), je krijgt bij alleen dezelfde bullshit: meer EU, meer banken, enzovoort.

Obama heeft wel Change geroepen, maar het omgekeerde gedaan: het beleid van Bush voortgezet, de wrecking-crew van Bush, oa. Ben Bernanke weer een vrijbrief gegeven om de banken met geld van de burger te herkapitaliseren, de schulden te laten oplopen, enzovoort.

Ook Labour heeft de massaimmigratie zeer sterk laten groeien, net als de pvda in Nederland, maar Cameron doet er niets aan, de vvd evenmin. In Spanje deed de psoe de schulden hard laten oplopen, de pp zorgt ervoor dat de burger de rekening krijgt gepresenteerd. Sarkozy was wel rechts, maar ook zeer pro-EU, en Hollande zet dat weer door, en ook weer, andersom als in Spanje, de burger via belastingen, de rekening te presenteren.

Het lijkt mij dat het westen door het grootgeld wordt gecontroleerd, niet door 'links' versus 'rechts'. Die partijen zitten allemaal in de broekzak van de centrale banken en andere multinationals als GS.

La Bailaora | 12-10-13 | 12:13

T probleem wordt vanzelf minder daar heb ik de indruk.

dhrat | 12-10-13 | 12:12

Het Romeinse rijk is ook ten onder gegaan aan decadentie.
Nu is het westen aan de beurt. Ook hier zal het decadente beleid van "onze" politici de doodsteek zijn voor onze maatschappij.

Che_cuevara | 12-10-13 | 12:12

@Mcphart
Waarom is Obama zo slecht.
Door te weinig tijd heb ik het niet allemaal kunnen bijhouden.

Nacho_Vidal | 12-10-13 | 12:12

@Nacho_Vidal | 12-10-13 | 12:08
Inderdaad:
Lenin
Stalin
Hitler
Pol Pot
Ho Tchi Min
Mao
Dzjengis Khan
Tito
Franco
Caesar
Shaka Zulu
Caucesku
... een lange lijst meer

hfakker | 12-10-13 | 12:12

Wederom een scherp artikel van dhr Jansen. Obama legt de kiem voor een nieuw conflict. Doordat hij de Moslimbroederschap steunde koos het leger in Egtpte voor de oliedollars van Saoedi-Arabië. Zo raken de salafisten een geduchte concurrent kwijt in het belangrijkste land van het Midden-Oosten. Maar de Egyptische saafisten willen op termijn precies hetzelfde als de Moslimbroederschap: Egypte en het MIdden-Oosten veranderen in een sharia-staat. Dus zal het Egyptische leger op termijn wederom een bloedige conrontatie opgaan met wat Arabisten en de media een legitieme democratische partij noemen. Ook een dag nadat Amnesty International de Moslimbroederschap beschuldigt van honderden terreurdaden tegen Christenen komt het journaal met een kort item over vervolgde moslimbroeders. Het is net of de Nederlandse media in een parallel universum leeft.

Hirsch Ballast | 12-10-13 | 12:12

Hansie Hansie, vertel ook eens over de geschiedenis van Ameerikaanse interventies in Iran en hoe die indirect de ayatollah's aan de macht hebben geholpen.

Detlev Tarnowitz | 12-10-13 | 12:12

De legers grepen de macht na het uiteen storten van het Ottomaanse rijk? Nee Hans, er werden landen gesticht door Westerse landen en die gebieden kwamen onder hun mandaat. Toen dat constructie niet meer te verantwoorden was hebben ze daar leger officieren en dictators in de plaats gezet, om zodoende toch nog van de rijkdom aldaar te profiteren. Dat laat je aan je voorbij gaan. Dat het volk onderdrukt is daarmee laat je ook aan je voorbij gaan. Dat Ataturk het schrift aanpast naar het Latijn, heeft er alleen maar voor gezorgd dat iedereen in 1 klap analfabeet is geworden in Turkije: beschaving is in 1 klap eind toegebracht. Het volk in het midden oosten is wakker aan het worden. En wat hier geldt in een democratie, hoeft het ergens anders niet te gelden in een democratie. Dat is nou juist het mooie van een democratie. Anders is het net zo totalitair als de sharia waar jullie zo bang voor zijn. Dombo

terrormannetje | 12-10-13 | 12:12

Een ding begrijp ik nooit, waarom weet altijd de hele wereld wat de USA zo slecht doet, en wij toch altijd maar achter hun blijven staan. Zou de USA niet compleet instorten als wij hun nou eens niet zouden steunen? Of zijn wij dusdanig afhankelijk van een land wat op de pof leeft voor een heel klein beetje zogenaamde stabiele vrede in Islamist State'e of Arabia... in trade for Oil ?

Calihero | 12-10-13 | 12:10

Obama is een moslim, dus de militaire regimes zijn hem een gruwel.
Dat de christenen worden uitgeroeid ziet hij als bonus. In zijn eigen land wil dat nog niet echt vlotten, maar een begin is zeker al gemaakt. Dat hij in Cairo de VS een moslimstaat noemde was prematuur, maar als je aandachtig kijkt naar de mensen die hij op machtsposities heeft gezet, zou hij zomaar gelijk kunnen gaan krijgen.
.
Dat hij een tot de islam bekeerde malloot tot hoogste baas van de CIA heeft benoemd is slecht een van de vele voorbeelden. En vergis je niet: veel van de mensen achter de slechtste president ooit (Carter) zitten ook achter Obama. Toeval bestaat niet.

McPhart | 12-10-13 | 12:10

In midden-oosten worden inderdaad de nog daar levende christenen opgejaagd of erger. In vroeger tijden kwam men nog voor elkaar op.
Onlangs een reis door Andalusië (zuid spanje), waar in de middeleeuwen de Christenen het land heroverd hebben op de Moren en Berbers. Na eeuwen Islamitische overheersing. Die Islam was destijds overigens meer verlicht was dan de donkere Islam van heden ten dage.
Echter tegenover de veroveringsdrang van toen heeft de Islam nu een andere strategie... via immigratie en het beinvloeden van de progressieven met fijne lulverhalen..
We lijken wel kikkers in een pan met kokend water..
En Midden-Oosten lijkt nog jaaaren weg van stabiliteit ondertussen!

iustus | 12-10-13 | 12:09

Goed dat Hans Jansen een lans breekt voor het leger. Heel vaak is dat - itt wat de linkse gebrokengeweertjes ons altijd inprenten - het laatste bastion dat standhoudt tegen de wilde horden.

HoogToontje | 12-10-13 | 12:09

En dan te bedenken dat de Atheïsten toch de meest bloeddorstigen van allemaal zijn.
Oh wacht.

Nacho_Vidal | 12-10-13 | 12:08

Tuurlijk geef lekker makkelijk Obama of de VS maar de schuld. Misschien dat het gewoon ligt in de aard van het beestje (lees: booslims en andere boosmensen) aldaar. Het broze evenwicht zou natuurlijk vroeg of laat een keer breken. Wie dat negeert is net zo hypocriet.

Nibdib Niddib | 12-10-13 | 12:08

Maar we staan alweer klaar om Poetin in het verdomhoekje te plaatsen. Een juist hij weet volgens mij heel goed wat er aan de hand is. De Russen hebben een lange geschiedenis met de Islam, en die was allesbehalve vreedzaam!

Polletje Piekhaar | 12-10-13 | 12:07

@Jopie2009 | 12-10-13 | 11:59 | + -3 -

ja mensen, vroeger op school geleerd dat je zulke dingen niet mag zeggen,he, lol.

Lees ook nog eens dat vorige onderwerpje over de 'bosjagers' door.

Jopie2009 | 12-10-13 | 12:06

Is Obama misschien dan toch die gevreesde moslim waar iedereen het altijd over gehad heeft?

ChefDaan | 12-10-13 | 12:06

@Jopie2009 | 12-10-13 | 11:59
Als jij niet vandaag begint met zinnige boeken lezen, gast je leven een vrij troosteloze kant op, vrees ik

hfakker | 12-10-13 | 12:04

Met het Midden-Oosten komt het nooit goed. Te veel boze Arabieren op een kluitje.

Eric Blair | 12-10-13 | 12:04

Dat Amerika oogkleppen opheeft is begrijpelijk, het is ook wel een beetje een ver-van-hun-bed show. Zolang ze maar toegang tot olie hebben en de triggerhappy military af en toe aan z'n verzetje toekomt zal het zel niet veel uitmaken.

Maar wat me echt verbaast is dat de machthebbers in Europa (Nederland incluis) de islam bij de buren en zelfs binnen de eigen grenzen helpt oprukken. Hoeveel ellende willen ze eigenlijk creëren op hun eigen continent? Nestbevuilers zijn het, allemaal.

Professor Superhirn | 12-10-13 | 12:03

"Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time."
W. Churchill, House of Commons 11 november 1947

hfakker | 12-10-13 | 12:03

In een land waar de meerderheid van de bevolking een totalitaire ideologie aanhangt, is democratie een slechte keuze: de minderheden zijn hun bestaan niet meer zeker.

In Egypte, Syrië en Irak zien we de gevolgen van het afzetten van een dictator onder wie allen een redelijk bestaan hebben.

Soms is er een leger nodig om de binnenlandse vijand onder de duim te houden en met "soms" bedoel ik landen met een meerderheid mohammedanen.

vraagstaart | 12-10-13 | 12:02

"ZOals een goed tsrateeg betaamt, heeft hij eerst het leger uitgeschakeld".
========
Hmmm... dat gebeurt hier op het moment ook.
Miljardje voor miljardje, maar desalniettemin.

Merlot | 12-10-13 | 12:00

-weggejorist-

Goorbatsjov | 12-10-13 | 12:00

Goed stuk meneer Jansen. De vraag is echter wel of dit allemaal nut heeft, want de heren in Washington denken het beter te weten.

kokane187 | 12-10-13 | 11:59

-weggejorist-

Jopie2009 | 12-10-13 | 11:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken