Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Cordon sanitaire voor de SP?

bassiehof102.jpgTerwijl het land zich opmaakt voor wat sommigen een tussenformatie noemen, hebben de socialisten van de SP besloten de kont tegen de krib te gooien. Nog voor de Algemene Beschouwingen waren begonnen, besloot de grote roerganger Roemer de PVV te steunen in de wens dat het kabinet moet opstappen. Zaterdag werd bekend dat de partij niet van zins is te gaan praten met minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA). Daarmede wederom de uitgezette lijn van de PVV volgend. Er zijn een boel overeenkomsten tussen PVV en SP. Jan Marijnissen schold ooit minister van Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders (PvdA) meermaals uit voor flapdrol, Wilders heeft het in diezelfde Nationale Vergaderzaal over miezerige mannetjes. De socialisten introduceerden in 2005 hun Polenmeldpunt om ‘de verdringing van Nederlandse werknemers en zelfstandigen’ tegen te gaan, de PVV volgde in 2012. Daar waar het extreem-rechtse Voorpost op een PVV-bijeenkomst met de omstreden Prinsenvlag zwaait, weet de SP zich gesteund door ‘de enige echte fans van de Syrische slachter Bashar al-Assad’. En nu onttrekt de SP zich definitief aan het democratische debat. Het obligate 'ieder goed voorstel zullen we blijven steunen' dat afgelopen week klonk uit de mond van Roemer valt in het niet bij het SP-besluit dit weekeinde niet te willen meepraten met Dijsselbloem. Het SP-devies luidt dus: wél hard schreeuwen, géén oplossingen bieden. Weer een overeenkomst met de PVV. Nu ja, die instelling heeft die laatste electoraal geen windeieren gelegd. Bij de SP ligt dat anders, de laatste verkiezingen waren geen succes te noemen. Benieuwd hoe dat gaat tijdens de nakende gemeenteraadsverkiezingen die zullen worden uitgelegd als een landelijke peiling. Het valt voor Roemer te hopen dat hij met een list komt want anders staat de SP de komende periode buitenspel. Het democratisch proces gaat door maar de SP heeft zich er aan onttrokken. En dat doet ook alweer denken aan die andere partij die in maart 2009 tijdens een debat de Tweede Kamer uitliep. Sta je dan, volledig vastgelopen in je zelf opgeworpen cordon sanitaire.

Reaguursels

Inloggen

Een coalitie van SP/PVV zal waarschijnlijk niet snel gebeuren.
Daar is de SP te socialistisch voor.
En als het gebeurt, blijft er weinig over voor de PVV vrees ik.
Daarnaast zal die ook nog in de Eerste Kamer en op de departementen worden tegengewerkt.
Met de SP blijft er niets van Nederland als handelsnatie over, en gaan de grenzen wagenwijd open voor allerhande zielepoten zonder toegevoegde waarde.
Rotterdam bijv. heeft nog een voordeeltje als omslagpunt t a v Antwerpen, maar kan een socialistische belastingdruk echt niet overleven.
Ik mag hopen dat Geert een solide organisatie klaar heeft staan om zetels mee te vullen, peggold buitenspel pleurt, en blijft drijven op de goodwill (en overtuigingskracht) van de rest.
Je kan nog zo'n visie hebben, je dromen zijn zo getorpedeerd.

mothersfinest | 30-09-13 | 15:14

De SP en de PVV maken het gezegde dat het niet uitmaakt of je door de kat of de hond wordt gebeten waar! Lange leve de SPVV!!! Emile Wilders en Geert Roemers: hi ha flauwekul (of iets wat daarvoor in de plaats kan)

Hyppo Kriet | 30-09-13 | 15:06

Wat een D66-achtig onzin verhaal dit. Het "democratisch proces" bestaat hier dus uit het nep-debat van de algemene politieke beschouwingen gevolgd door de achterkamertjes-fase met de minister van financien?
En als je daaraan niet mee wilt doen sta je buitenspel?

Schmalz | 30-09-13 | 10:40

Bij DWDD zag ik een flits waar weer getracht werd de SP weg te zetten als slecht debaterende partij.

Toch denk ik dat bij de komende verkiezingen de PvdA en de VVD ondanks dergelijke prietpraat worden vernietigd.

You can fool some people sometimes.

guurderdanguur | 30-09-13 | 04:07

@Goorbatsjov | 29-09-13 | 10:54
Kijk!! Iemand die het wèl doorhad wat de marktkoopman van de 2e kamer flikte. Peggold gooide een spaak in het debat nog voor het debat begonnen was.

Europese verkiezingsretoriek hoor niet in de 2e kamer thuis als de algemene begroting besproken wordt. Maar wat doet Arrogander? Juist, scoren over de rug van Wilders.

Dat is eigenlijk het enige wat D66 -bij monde van Peggold- doet: Afgeven op Wilders. De PVV. En de uitlatingen en ideëen van de PVV bekritiseren, marginaliseren, en criminaliseren.

Ik vind het verbijsterend dat er -volgens Maurice?- zoveel mensen een stem zouden gunnen aan Demoniseren66.

Verder OT: Zwak stuk Bassie. Dat de SP niet samenwerkt (zou willen samenwerken) met PvdA/VVD is gewoon fundamenteel onjuist. Eerder een gevolg van de onwil van de PvdA om de SP aan boord te trekken dan wel te willen erkennen als volwaardig politiek partner, dan een weigering van SP kant.

PvdA heeft nooit met de SP willen samenwerken, want ze zijn als de dood voor de SP. Die zijn veel socialistischer dan de PvdA, en daar meent (meende) de PvdA het alleenrecht op te hebben. En daarom kijkt de PvdA eerder naar VVD en/of CDA. Een soort historisch gegroeide reflex, en de SP heeft dat m.i. eindelijk door, het hoeft niet meer zo nodig. *Eikels*

Inmiddels heeft de PvdA haar 'ideologische veren afgeschud' en is ongeveer net zo socialistisch als de CDA, maar ze koketteren nog maar wat graag met hun socialistische achtergrond -met die achterhaalde rode roos- en wisten bij de laatste verkiezingen alsnog met hun valse sentimenten veel stemmen bij de SP weg te trekken.

'Want anders zou de VVD zo groot worden...'

Inmiddels blijken de rozen idd doornen te hebben, en is een groot deel van hun aanhang verdampt. Dus met hangen en wurgen zullen ze doorgaan, bit tussen de tanden, en hopen op economisch herstel, zodat ze zich alsnog op de borst kunnen kloppen: Kijk eens wat we hebben gedaan. Uw offers zijn niet voor niks geweest, Nederland wordt/is weer sterk.

Ja. Maar niet dankzij PvdA of VVD, maar ondanks. Het is te hopen dat de kiezers -eindelijk- een geheugen hebben bij de volgende 2e kamer verkiezingen.

Er is hoop, CDA is ook niet meer wat het geweest is. PVV zal ik niet gauw stemmen. SP vind ik vertrouwenswaardig. D66 of GL nog in geen honderd jaar.

Embla | 30-09-13 | 00:23

Dan moet de SP het maar samen met de PVV doen; de nationalisten samen met de socialisten. Helemaal top! Doen.

Spiritus Sancti | 29-09-13 | 20:15

@swift1.6 | 29-09-13 | 16:51
Mwah, ook een beetje. Maar ik herkende destijds na oprichting toch vooral de PSP terug. De hardline communisten waren een beetje in onmin geraakt en dat gold ook voor de meer militante PPR.
Het was een periode van pascifisme, want de wereld is lief, seks is fijnen veilig, olie is gratis, werken is voor wie het leuk vindt, geld komt onbeperkt uit de Groningse grond en alles rechts van D66 is vuig fascistisch.

Chiant | 29-09-13 | 19:58

Ik snap dat beladen gedoe over die Prinsenvlag niet. Dat de NSB deze "gekaapt" zou hebben, doet niets af aan de oorspronkelijke waarde en betekenis van de vlag.http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsenvlag

Chiant | 29-09-13 | 19:52

mothersfinest=weldegelijk op de hoogte!!! -geven=betere argumenten aandragen, show me!

Boris Badass | 29-09-13 | 19:17

Zowel de SP en GL hebben veel leden en medewerkers vanuit de PSP-PPR-CPN de vakbonden en delen veel.
Rabbae is een GL-er, maar verschijnt toch ook weer op de SP demonstratie.
Nu als woordvoerder van het Komitee Marokkaanse Arbeiders.
Saillant detail: Rabbae weet totaal niet wat arbeid is, hij heeft nog nooit gewerkt, maar altijd een bestuursfunctie bekleed, waarvan de meeste in dubieuze subsidieclubjes.
(Als die islamist en spion van Hassan II deaudt gaat, gaat bij mij de vlag uit!)

mothersfinest | 29-09-13 | 18:21

-weggejorist-

Heiner | 29-09-13 | 17:42

-weggejorist-

Heiner | 29-09-13 | 17:41

@swift1.6
Niet te snel oordelen. @mothersfinest heeft gelijk.
Zoek maar eens naar "Daan Monjé" op je computer.
SP is uiteindelijk het resultaat van onvrede binnen de CPN.

Heiner | 29-09-13 | 17:40

mothersfinest | 29-09-13 | 15:38 | + 0 -
sp voortgekomen uit cpn?
ga eens je huiswerk opnieuw doen. GL is voortgekomen uit cpn.

swift1.6 | 29-09-13 | 16:51

Zelden

stuiterballetje | 29-09-13 | 16:30

Ach, Paternotte als pleitbezorger van de polder, de achterkamertjes, de wandelgangen, de akkoorden en de compromisjes.
Pfff.
Laat maar.

Stormageddon | 29-09-13 | 15:56

>je KAN Geert met een miljoen stemmers (minimaal) niet negeren<
witchmaster | 29-09-13 | 13:14 |
*
Wensdenken, mijn waarde. Ook een miljoen stemmers kunnen genegeerd worden als andere partijen elkaar vinden in een formatie. Zie bijvoorbeeld de Tweede Kamer verkiezingen van 1977. Met bijna 3 miljoen stemmers vergaarde de PvdA 53 zetels maar deed niet mee aan de regering CDA/VVD, samen 77 zetels.
Verlekker je dus nog maar niet teveel op die miljoen stemmers voor Geert.
Dat de partij met de meeste stemmers de formatie mag beginnen, niet leiden, is een gebruik maar ligt niet vast in een wet.
Ook hier geldt dat als geen partij met de PVV wil formeren Geert hoog & laag kan springen maar uiteindelijk toch geen poot aan de grond krijgt.

Zure Sigaar | 29-09-13 | 15:46

gebrokenvleugel | 29-09-13 | 15:38
-
Ons uitleveren aan moslims, en totale communistische nivellering (u als arbeider of ondernemer hebt recht op evenveel inkomen als een werkloze of vluchteling) vindt u slim?
Roemer en Marijnissen zijn echte griezels, en de internationale socialisten en hun krakershorden zijn hun knokploeg.
Dat zijn niet mijn vrinden als arbeider vriend!

mothersfinest | 29-09-13 | 15:45

mothersfinest | 29-09-13 | 15:38
linkjes.
Eerst editen haastige sul.

mothersfinest | 29-09-13 | 15:40

Iemand die domme Gans bij Buitenhof gezien?
Wilders is een antisemiet want hij was ook tegen Cohen.
Pieter V | 29-09-13 | 14:43 | + 1

Ja zag het, ben je vóór Cohen kom je in het vakje filo-semiet.
Als dit soort gestudeerden iets nuttigs hadden gedaan, iets productiefs de laatste jaren, stond Nederland er economisch een stuk beter voor.
De echte werkers en praktische denkers zoals Roemer, Marijnissen zetten we weg omdat er wat vreemd engels uit hun koker komt, of gewoon omdat ze van arbeiders komaf zijn branden we ze af in de MSM, hoe dom zijn we bezig?
Gelukkig wint de massa altijd en let op die zit straks bij SP en PVV.
Blijf maar lekker dom lullen.

gebrokenvleugel | 29-09-13 | 15:38

Boris Badass | 29-09-13 | 14:33
-
Tnx, maar denk even na.
De SP is voortgekomen uit de CPN en een aantal kleine clubjes zoals de MLK en de anti kernbom bewegingen.
Deze lieden werden tot in de jaren 80 (en nu nog?) gesteund en getraind door de Sovjet Unie en hun bondgenoten.
Dit betekend dus, dat zij een zeer gedegen organisatie hebben, die ook nog eens uitstekend met elkaar communiceren.
Dat dit verschillende (subsidie) groepen zijn, pleit voor de SP.
Als er één wat raars uithaalt (bijv. een RaRa smijt met bommetjes, of een troepje krakers steekt een hotelletje in de fik), kan de (CPN) SP daar afstand van nemen, en niet de negatieve consequenties daar van ondervinden.
Mohamed Rabbae was een echte CPN-er, en vertrouweling van Ina Brouwer. (de toenmalige Grote leider)
Dit alles wijst ook al naar Groen Links, waar Rabbae en Brouwer de pappa en mamma van zijn dmv hun PSP-PPR en andere linkse hobbyclubjes zaad.
Bas Paternotte wijst via wat linjes al terloops op de betrokkenheid van de SP bij van alles en nog wat vreemde groepjes, waar ook nog eens Rabbae en een zooi enge extremisten en zelfs terroristen in opduiken, of die banden hebben met terruerorganisaties en vreemde mogendheden.
Dan ben je echt geen marginaal sufferdje á la Geert Wilders, die gelukkig nu door veel Joodse hobbyclubjes wordt gesteund. (waaronder misschien ook wat enge, maar die zijn nooit zo erg als die islamisten, daar zij vaak geld als Mammon hebben)
Dus vlak de SP niet uit.
Zij hebben in facto al zo'n 50 jaar ervaring in organiseren, en leunen tegen 100 jaar wereldwijd Sovjet communisme.
Roemer (een erg sympathieke man overigens) is echt een politieke wolf in schaapskleren, en Marijnissen was helemaal erg.
Dat was echt een dictator, en ik denk dat die nog heel wat touwtjes in handen heeft binnen die club.

mothersfinest | 29-09-13 | 15:38

Wat is er democratisch aan een dictaat van 6 miljard bezuinigingen ? Waarom zou ja dan nog meedoen aan zogenaamde onderhandelingen ? Waarover valt er dan nog te onderhandelen, als dit lijnrecht staat tegenover datgene wat de SP wil ?

Allmeytie | 29-09-13 | 15:33

Heeft pielemuis Pechtold dit stukje geschreven?
Waardeloos stukje weer!

polletjepiekhaar | 29-09-13 | 15:30

Als ik de zetels van de drie historisch gezien grootste partijen -PvdA, CDA en VVD- optel, kom ik op 45 zetels, volgens deze peiling. Dat is nog niet eenderde van het totaal aantal zetels! Hoezo is het CDA dan dé partij om een meerderheidsregering mee te vormen?? . Gemiddeld genomen moeten de oppositiepartijen dan zo'n 25 zetels elk hebben (SP, GroenLinks, D'66 en PVV). Maar ook als de verdeling minder gelijkmatig is, is het CDA geenszins dé partij om een meerderheid mee te vormen.

dus wat moet je dan ? zorgen dat de PVV de grootste blijft meer zetels zoveel mogelijk dan kan je pas het land terug brengen waar het hoort .
PVV is niet alles ook zij zulle water bij de wijn moeten doen , maar wie doet dit niet?
Ik zeg daarom een stem op Greet is voor dit land een stap voor waarst MITS het begint aan regerings deelname en niet gedogen sta waar voor je bent

witchmaster | 29-09-13 | 15:30

Toen men de PVV boycotte hadden de fanboys het nog over een 'schande voor de democratie', 'demonisering' en zelfs 'fascisme'. Nu is het natuurlijk weer een meesterzet. As usual als Geert een scheet laat.

kicktherabbit | 29-09-13 | 15:20

De SP vecht zich in bij het FNV, maar voor de rest heeft de SP weinig invloed en bestuurt het weinig mee, omdat de klassieke partijen PvdA, VVD, CDA, D66 en GroenLinks het liever zelf uitmaken.

Mark Krachtwijk | 29-09-13 | 15:19

@ Zure Sigaar: bij de laatste verkiezingen stemde 36% van de PvdA-stemmers op die partij, terwijl de PvdA niet de partij van hun eerste voorkeur was. Bij de VVD was dat 23%. Ik weet niet wat jij marginaal vindt, mar ik vind dat een zeer groot aantal strategische stemmers: 13 PvdA-zetels en 9 à 10 VVD- zetens zijn het gevolg van strategisch stemmen.

henry_louis | 29-09-13 | 15:04

Iemand die domme Gans bij Buitenhof gezien?
Wilders is een antisemiet want hij was ook tegen Cohen.

Pieter V | 29-09-13 | 14:43

"politiek stemmen" ofwel niet je favoriete partij, maar de grootste linkse c.q. rechtse partij steunen, het meest tactisch leek.
huh, ian? | 29-09-13 | 14:24 |
*
Dat zogenaamde 'strategisch stemmen' is volgens mij een grondig overschat fenomeen. Ongetwijfeld zullen mensen op een partij hebben gestemd die niet primair de hunne was maar ik vermoed dat dit slechts marginaal van invloed is geweest op de einduitslag.

Zure Sigaar | 29-09-13 | 14:41

"wél hard schreeuwen, géén oplossingen bieden." - Ze komen met genoeg oplossingen, maarja.. niemand vindt de oplossingen een goed idee. Uit de EU is een prima oplossing bv.

WellusNietus | 29-09-13 | 14:41

Reciprociteit is zoals gezegd van toepassing. Een compromis begint bij beweging van beide zijde.
Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:49 |
*
Daar heb je absoluut gelijk in. Het is ook 'le ton qui fait la musique' en de steeds schrillere scheldpartijen van Wilders doen de muziek er niet beter op klinken.
Ik kan op mijn werk ook wel tegen de psychiaters gaan schreeuwen dat ze alleen de belangen van Big Pharma dienen en niet het welzijn van de patiënt op het oog hebben. Daar doe ik mijn verstandhouding met de mensen met wie ik werk en een doel wil bereiken geen voordeel mee.
Als ik vervolgens onder het motto 'de meeste gekken lopen toch op straat' vervolgens de deuren van de afdeling open heb ik echt een probleem omdat er ook mensen met een juridische maatregel opgenomen zijn.
Liever voer ik de strategie 'if you can't beat them, join them...' Dat is lange termijn beleid.
Misschien zou Geert dat ook eens moeten overwegen.

Zure Sigaar | 29-09-13 | 14:37

mothersfinest,I hear ya,een heel goed verhaal (+veel!), maar nu niet para worden van de SP!!(ik bedoel, roemer????)

Boris Badass | 29-09-13 | 14:33

@Bas Paternotte | 29-09-13 | 10:00
Dat de SP de vorige keer maar weinig stemmen kreeg en dat ze kort voor de verkiezingen enorm duikelden in de peilingen, kwam NIET door een kelderende populariteit van de SP, maar door de verbeten strijd tussen links en rechts, waarin "politiek stemmen" ofwel niet je favoriete partij, maar de grootste linkse c.q. rechtse partij steunen, het meest tactisch leek.
Dat dit niet alleen niet werkte, maar zelfs fatale gevolgen had, is geschiedenis.

huh, ian? | 29-09-13 | 14:24

@ meneer Q: waar haal je de onzin vandaan? De oprichters van D66 hadden o.a. Het Amerikaanse verkiezingsstelsel als voorbeeld, maar zeker niet de Amerikaanse politieke economie. En het huidige D66 is allesbehalve een bewonderaar van het Amerikaanse sociaal stelsel. Je kletst dus uit je nek.Wat zorgelijk is is niet alleen dat je je onkunde zo duidelijk ten toon spreidt, maar dat je ook nog eens stemrecht hebt.

henry_louis | 29-09-13 | 14:20

Echt ronduit gelul dit artikel. Deze gesprekken zijn er alleen maar opgebaseerd om zoveel mogelijk EU dictaten erdoor te drukken in ruil voor een dooie mus. Net als de PVV is de SP het totaal niet eens met het huidige beleid en is een compromis onmogelijk. Eigenlijk net zo onmogelijk als de PVDA die met de VVD het land bestuurt!

doskabouter | 29-09-13 | 14:11

@99Z28 | 29-09-13 | 13:34

Zelfverklaarde insider van het Binnenhof: Bassiehof.

Desmoulins | 29-09-13 | 13:36

Waar komt de term "Bassiehof" vandaan?

99Z28 | 29-09-13 | 13:34

@Litsehimmel
Stemmen in Nederland wordt "er ff bij gedaan"
En meestal met korte-termijn denken.
De meeste NLers hebben helemaal niets met polletiek, maar de omekeerd ligt dat anders.
Nou komt de politiek dat ook vaak goed uit.
Kijk maar naar de afkeer van referenda in de NL politiek. Zelfs D66, toch altijd pleitbezorger, hoor je er niet meer over. Ze vinden dat het klootjesvolk niet genoeg diepgang heeft, om belangrijke overwegingen te maken. Gek genoeg heeft men dat probleem in Zwitserland niet. En daar functioneert het al sinds de tijd van de Eidgenossen.

Heiner | 29-09-13 | 13:31

@Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:27

Amen.
Dit is hetzelfde bekende geleuter; maar meneer heeft volgers op Shitter en dat telt.
Het valt nog mee dat hij de 'legitieme' vraag van Pechtold niet centraal heeft gesteld vandaag.
Paternotte ziet het niet, en zal het ook nooit zien.
Zit te diep vast gekropen in het huichelachtige theater genaamd: de Nederlandse politiek. Dan is men nogal eens geneigd de principes van het vak te verloochenen. Door zijn podium op GS is hij zelf gaan geloven dat het een dwarse denker is.

Desmoulins | 29-09-13 | 13:29

D66 is voor het amerikaanse model... als je het financieel niet redt 2 of drie baantjes erbij nemen tot je 85e! Ook willen ze drastische huurverhogingen als je die niet kunt betalen.. extra baantjes erbij. Het is een schandalige a-sociale partij.

meneer Q | 29-09-13 | 13:28

Het democratisch proces
in het stemhokje is je mandaat geven aan een volksvertegenwoordiger (die vast zit aan de fractiediscipline) op basis van verkiezingsbeloften en een verkiezingsprogramma je keus maken
denken/hopen/bidden dat je een aardbeien smoothie heb besteld, maar je krijg een spruitjes smoothie
en daar moet je dan nog blij mee zijn ook

janneman1977 | 29-09-13 | 13:25

@martin_rsd Wortels. Die zijn zo vreselijk oud. Uit de tijd dat we allemaal met lang haar gitaar zaten te spelen op de Paasberg. Hou toch op. Dat is een schrikbeeld van een halve eeuw geleden.

De Geus | 29-09-13 | 13:23

@Zure Sigaar | 29-09-13 | 12:30
Doet of deed? En daarbij kan je een forse winst van lokale partijen, die eveneens niet gehinderd worden door hogere (aan Brussel gebonden) belangen, in dit verband eveneens als een welverdiende klap in het gezicht van die regentenclubjes beschouwen. De inzet is het beleid en niet de naam Geert Wilders.

Pierre Tombal | 29-09-13 | 13:21

mmmm Geert komt terug , en KOMT in de regering alleen nog uitpluizen hoe en met wie want je KAN Geert met een miljoen stemmers (minimaal) niet negeren .
Al zeggen de andere partijen dit wel , maar is het niet zo dat de grootste partij de formatie leid??????????
En ik zie zeer zeker die kale neet voor de kerst opzouten anders heeft hij nog maar 2 zetels over

witchmaster | 29-09-13 | 13:14

@martin_rsd
Eigenlijk Maoïsten. Een schisma binnen de CPN.
En oorspronkelijk via de KEN en nog een paar namen tot SP geworden. Maar inderdaad zetten ze in het begin overal ML achter. Marxisme-Leninisme.
Zoïets had je in de PvdA ook. Heette voor WO II SDAP.
Was oorspronkelijk socialistisch. Willen figuren als Timmermans alleen nog maar mee te maken hebben, als het ze uitkomt. Net als GL.
Noemen zich nu liberaal.

Heiner | 29-09-13 | 13:11

@Heiner | 29-09-13 | 10:35
Duidelijk. Ik ben het met je eens dat de EU bij alle gevestigde partijen 'met stip' boven aan de agenda staat. Dat zou wat mij betreft ook de belangrijkste reden zijn om op bv de PVV te stemmen. Niet zozeer de anti-islam gedachte - alhoewel ook dat, even los van het rabiate sausje, veel meer aandacht dient te verkrijgen - maar wel de anti-EU gedachte. Ik kan me niet herinneren dat het Nederlandse volk een mandaat heeft verstrekt om al onze verwonnen rechten aan de EU af te geven. Alhoewel ...

Litsehimmel | 29-09-13 | 13:10

Hadden we maar een spvv.

Kromme Banaan | 29-09-13 | 13:00

Okee mijnheer Paternotte.
Dat gemijmer over de duidelijke aanwezigheid van neo nazi's bij de PVV bijeenkomst blijft maar door resoneren, terwijl u inderdaad aangeeft dat die van de linkse terreureenheden er ook waren. (zowel bij de PVV als in 020-Gaza)
Inderdaad had Wilders deze anti-semieten niet uitgenodigd, en waren de anti-semieten bij Roemer dat duidelijk wel.
Wilders heeft afstand genomen van de standpunten van deze clowns, maar geeft aan niet verantwoordelijk te zijn voor hun aanwezigheid.
Dat was de keuze van dit volk zelf, en dat was een vrije keuze, net zoals ik daar geheel vrijwillig was.
Dat zij zich aangetrokken voelen door een vriend van Israel is mij ook een raadsel, behalve dat Geert duidelijk wat niet-westerlingen zou willen repatriëren, en dat dat een gemeenschappelijke factor is.
Dat dit soort de princenvlag gebruikt, heeft volgens mij meer met de Gouden Eeuw te maken (en hun domheid), als met de NSB, want dan hadden ze beter de zwart/rode banier kunnen gebruiken, maar de keuze van hun krabbels en droedels zal mij zo wie zo een biet zijn.
Ook dragen zij veel viking symbolen, en dat zijn duidelijk de eerste multiculti propageerders uit de geschiedenis, die moslims naar hier haalden, en cijfersymboliek, duidelijk iets van de bij hen niet zo geliefde Amerikaanse Hispanic bende cultuur.
Dus ik vrees dat er dus een steekje bij die lui los zit.
Nu naar de crux.
Waar Geertje door gebrek aan organisatie een papieren tijger zal zijn, is de SP dit niet.
Zij zijn goed georganiseerd, hebben een zeer gevaarlijke knokploeg, die zelfs terreurdaden niet schuwen, en zijn binnengedrongen in alle lagen van bestuur en publieke organisatie, middels nu ook al die louche club van Nederland-hater Rabbae.
De Internazi's verstoren elke demonstratie van welke club dan ook, en nemen direct (goed georganiseerd, geïnstrueerd en gesubsidieerd) de overhand.
Dat we bij de occupy-beweging in nog geen halve dag door hadden, toen de inhoud verschoof van de bankencrisis, naar woningnood voor illegalen??? en dat soort SP topics.
De SP is alles behalve een marginale club, en ik zie nu ook waar de helft van hun inkomen naar toe gaat.
Waar de PVV en hun aanhang (vooral boze arbeiders zo als ik) het misschien bij de volgende verkiezingen leuk gaan doen in cijfers, maar vermoedelijk een LPF afloop zal krijgen, als de heer Wilders niet heel snel wat meer geschikte kandidaten kan binnenhalen, moet ik er niet aan denken als de SP een prominente plaats in het kabinet gaat krijgen.
Zij zijn gesteund door tal van subsidieclubjes, variërend van Koerdische clubs met banden in de onderwereld, tot regelrechte terroristen (wel vreemd, hun fixatie voor islamieten).
Ook hun warme banden met de PvdA kan voor veel steun in de kamer zorgen.
Ondertussen doet Em Il een kunstje in de kamer door de kont tegen de krib te gooien, maar in werkelijkheid trekt hij in het publieke debat, en buiten op straat al aardig aan de touwtjes.
Dus hou nu niet eens de sulletjes aan Wilders rechterkant in de spotlight, want die zijn het aankijkem niet eens waard.
Maar pluis liever uit, waar de SP zijn 1000-en-één tentakels in heeft zitten, en schrijf daar maar eens een artikel over.
Want ik vrees dat de SP al hun oplossingen allang hebben uitgewerkt, en dat dit voor werkend Nederland en onze cultuur nóg ellendiger zal zijn dan die van de PVV.

mothersfinest | 29-09-13 | 12:58

Jippie......, nog maar 94 nachtehjes slapen en dan komen ze!

Geert..., kun je er nou echt niets meer aan doen?

Harry de Slijter | 29-09-13 | 12:57

Ikke nu dankzij GS gratis kijken naar NEC-Vitesse !!
Het piratenschipje, de sport links, echt waar, GS nogmaals mijn complimenten!!! GS maakt voor de simpele man zoals ik vaak een wereld open!!!

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:33

Pierre Tombal | 29-09-13 | 12:08 |
De PVV doet op gemeentelijk niveau amper mee dus ik zie niet welk garen de beweging op landelijk niveau daaruit kan spinnen.

Zure Sigaar | 29-09-13 | 12:30

Door de term "brievenbuspisser" te gebruiken in het citaat geeft de auteur zelf aan tot "politiek correct uitschot" te behoren. De term is immers gebaseerd op beeldspraak en zoals hier gebruikt: feitvrije moddersmijterij.

Ad337 | 29-09-13 | 12:30

@Mouth Of The South | 29-09-13 | 12:07 |

Ik hammer al langer op het vertrek van Bassie. Het heeft gewoon geen toegevoegde waarde. Die tegel plaats ik ook niet voor niets los van de inhoudelijke discussie. Hij hoeft van mij echt niet weg om dit specifieke topic, maar om zijn matige ouevre. Ik zie de door mij getoonde zwakte dus niet.
.
Inhoudelijk.. Als burger sta je ook voor een duivels dilemma. Geen enkel politieke partij lijkt geschikt. Ik kies dan zelf op basis van daden. De gevestigde politiek partijen hebben nu zo vaak de kans gehad dat het wat mij betreft bewezen is dat zij problemen niet kunnen oplossen. Daarop blijven stemmen vind ik werkelijk het allerdomste wat we kunnen doen. Dan moet ik het zoeken bij PVV, SP, en verder. Verre van ideaal.
.
Overigens denk ik zelf dat een politieke oplossing niet meer mogelijk is. Dat de gevestigde politiek alle bestuurlijke en maatschappelijke systemen al zover gecorrumpteerd heeeft dat zij die tegen een alternatief kabinet zal keren. Alles voor hun macht, hun positie, hun belang. .
Ik wacht dus op de straat. En die gaat komen. Want ondanks zijn geschiedenisstudie lijkt Mark niet echt van de geschiedenis te hebben geleerd en alle fouten van weleer te (willen gaan) maken. Een leider die niet voor zijn volk zorgt is geen lang leven beschoren...

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 12:29

Stop nou toch eens met dit lulargument heeft geen oplossingen.
sjipsknip | 29-09-13 | 11:28
*
Het louter roepen van 'Nederland uit de EU', 'de gulden terug' of 'de grenzen gaan op slot' is geen oplossing. Dat zijn hooguit duidingen waar je met je partijprogramma of -visie op uit bent. Helaas menen veel van Wilders' aanhangers dat Geert, zo hij het voor het zeggen krijgt, met een vingerknip zijn uitspraken gaat realiseren.
Prima, je mag van mij best streven naar uittreden uit de EU maar realiseer je dat dat een kwestie van lange termijn is. Er bestaan namelijk overeenkomsten en verdragen die zijn afgesloten in een democratisch procedé. Er zijn bedrijven die langjarige contracten hebben afgesloten op besluiten die in europees verband zijn genomen.
Het inwisselen van de euro voor de gulden is niet een kwestie van de geldpersen van Joh. Enschede guldenbiljetten laten drukken en morgen alle euros inleveren en alles wat met beprijzing te maken heeft binnen een dag geschikt maken voor de gulden.
Prima, je mag van mij best streven om de grenzen te sluiten maar dat is niet slechts een kwestie van slagbomen installeren, douaniers neerzetten met stempels en in- en uitklaringsformulieren op stapels leggen.
Maar zo wordt het door Geert wel gebracht en zo wordt het door veel van zijn volgelingen uitgelegd; nu zeggen, morgen doen!
Maar als bij de volgende verkiezingen Geert, en dus de PVV, de grootste partij zou worden zal Wilders hoe dan ook de samenwerking moeten gaan zoeken en zullen zijn uitspraken aan de realiteit getoetst worden. Dan zal de teleurstelling rap blijken als Geert geen dubbele paspoorten gaat afpakken, geen Marokkanen gaat uitzetten, geen moskeëen gaat afbreken, geen MOElanders de toegang tot het land gaat verbieden, de ziektekosten niet zal beheersen, de ambtenaren niet en masse gaat ontslaan, het kwakje van Kok niet terug geeft...
Overigens is het niet vanzelfsprekend dat de winnaar van de verkiezingen automatisch mede de regering gaat vormen. Dus reken jezelf nog maar niet rijk.

Zure Sigaar | 29-09-13 | 12:27

@Graaisnaaiert | 29-09-13 | 12:20
Of zinloze kunstwerken op rotondes.........

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:26

Een cordon sanitaire van nieuwe partijen vindt plaats wanneer die nieuwe partijen niet wensen mee te doen aan het eenpartij-systeem wat de Nederlandse politiek al decennia kenmerkt. Alle nieuwkomers die hieraan niet willen meedoen valt dezelfde behandeling ten deel.

En wat betreft het democratisch proces en oplossingen, hoe krijg je het in 1 zin, geldt ook al decennia dat oplossingen van de overheid, in casu de gevestigde orde, stelselmatig leiden tot kapitaalvernietiging, vergroting van het probleem dat opgelost zou worden, nog meer overheidsbemoeienis, verdere beknotting van vrijheden en de de facto verdere uitholling van de democratie, wat in beginsel al sowieso een dictatuur van de meerderheid is.

Elessir | 29-09-13 | 12:24

@KannieWaarZijn | 29-09-13 | 12:18
Einde verhaal van beide partijen zal het niet zijn.
De NPO zal bij nieuwe verkiezingen duidelijk een standpunt innemen.
Helaas zal de draaisnelheid daar dan niet zo hoog zijn als bij de, door de NPO, gekozen partij.

Ing. eslapen | 29-09-13 | 12:22

@Pierre Tombal | 29-09-13 | 12:08
In deze crisis tijd is het van GROOT MAATSCHAPPELIJK BELANG dat er minimaal NIETS veranderd. Begrotingstekorten en cijfertjesgeneuk weergegeven in rapportages naar BRUSSEL moeten niet een hogere prioriteit hebben dan algemeen maatschappelijk belang, zo simpel is het. Als we nu wat meer moeten lenen, om te kunnen investeren en daarna winstgevend kunnen zijn, dan moeten we dat een hogere prioriteit geven dan korte termijn verantwoording aan Brussel. Waarom begrijpen ze dat in Den Haag niet???

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:22

"Benieuwd hoe dat gaat tijdens de nakende gemeenteraadsverkiezingen die zullen worden uitgelegd als een landelijke peiling."
.
Nou, Bas, dat is niet zo moeilijk. U weet dat deze afbraakregering meer en meer taken bij de gemeentes neerlegt ( waaronder thuiszorg en inkomensondersteuning ) terwijl ze daarvoor minder geld beschikbaar stellen. Dus eenieder die niet *slik* PVDA, PVV of SP stemt is een dief van zijn eigen portemonnee straks, omdat die partijen lokaal voorrang geven aan sociale voorzieningen ipv asfalt en megalomane bouwprojecten.
Kwestie van 1 + 1, het is aan de genoemde partijen om dit naar buiten uit te venten.

Graaisnaaiert | 29-09-13 | 12:20

@KannieWaarZijn | 29-09-13 | 12:08
Met de huidige peilingen, kunnen beide partijen het zich niet veroorloven om dit kabinet te laten vallen.
Ing. eslapen | 29-09-13 | 12:11 | + 1 -
Nee snap ik, dat is dan einde verhaal voor beide arogante partijen. Hieraan kan je dus duidelijk zien dat ze voor zichzelf bezig zijn en niet voor het volk.
En ik vrees ook dat ze geen water bij de wijn doen,
en de cijfers van vanochtend laten heel duidelijk zien dat het volk het er niet mee eens is.

KannieWaarZijn | 29-09-13 | 12:18

@Martin_rsd | 29-09-13 | 12:14
Wacht even, er komt ook een hoop Europa shit op je af!!! Je MOET straks een CHIP in je nummerplaat hebben enzo weetje....

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:15

@Not Muhammad | 29-09-13 | 10:50
nee dat zijn 3 enen en 3 achten. Cijfers uit arabië. En not muhammed, waarom zeg je eigenlijk niet hoe je dan wél heet?
arie181818 | 29-09-13 | 11:05 | + 0

arieadolfhitleradolfhitleradolfhitler

ariealbertheijnalbertheijnalbertheijn

arieahahah

swassannuf | 29-09-13 | 12:15

@KannieWaarZijn | 29-09-13 | 12:08
Ik hoop het werkelijk. Kabinet gaat vallen en mijn dagelijks te besteden geld blijft gewoon zoals het nu is, dat zou heerlijk zijn....

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:14

@De Geus | 29-09-13 | 11:57
Tja de WORTELS zijn belangrijk... (Zie Wiki bij onderwerp SP) Voortgekomen uit de CPN, heel dat SP. Net als de WORTELS van SAMSON belangrijk zijn, een Greenpeace activist. En daar wordt allemaal maar op gestemd in dit land, op dat ontsproten onkruid gegroeid uit zulke WORTELS...

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:12

@KannieWaarZijn | 29-09-13 | 12:08
Met de huidige peilingen, kunnen beide partijen het zich niet veroorloven om dit kabinet te laten vallen.

Ing. eslapen | 29-09-13 | 12:11

In de Haagse achterkamertjes wordt geen democratie bedreven maar handjeklap. Paternotte mag over de politieke waarde van het gedrag van de PVV en SP tijdens de APB een mening hebben, maar mijn gok is dat dit gedrag beide partijen bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen - waar burgers zonder vooraf in achterkamertjes daar afspraken over gemaakt hebbende zelf kiezen welk rondje ze rood willen maken - geen windeieren zal leggen. Daar waar CDA, D66 en GroenLinks bezig zijn met een wit voetje halen voor een week of misschien een maand, daarmee overduidelijk het eigen belang zwaarder laten wegen dan het (Nederlandse!) maatschappelijk belang, laten PVV en SP duidelijk zien wie er aan zet is om democratie op het paard te tillen. En dat zijn dus niet de leden van PvdA, VVD, CDA, D66 en GroenLinks, maar de overgrote meerderheid van de bevolking die géén lid is van deze partijen en dus ook niet meedoet in de grote geld tombola's waarmee deze clubjes beduidend beter gekwalificeerde mensen van sleutelposities afhouden.

Pierre Tombal | 29-09-13 | 12:08

Nog 32 minuten en dan komt er live een persconf. op alle zenders.
Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:57 | + 0 -
Wauw, ik hoop met goed nieuws!!!
Kabinet gaat vallen!!!!!!!!!!!

KannieWaarZijn | 29-09-13 | 12:08

@Heiner | 29-09-13 | 11:53
Maar de SP..... Dat waren vroeg toch de COMMUNISTEN? Of vergis ik me nu......

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:07

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:27 |
Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:49 |
Een beetje een zwaktebod om de schrijver van het GS artikel weg te willen. Maar goed.
Ik ben zeker niet wars van de standpunten van de PVV, en op het gebied van veiligheid, islam en in zekere zin Europa ben ik voor de PVV. Echter ben ik ervan overtuigd dat de PVV hun oplossingen niet in praktijk kunnen brengen zonder een groot conflict te veroorzaken. Wat dan nog, zul je zeggen. Ja, ik denk dat een conflict het land niet ten goede komt. ook zal Wilders door zijn lompe gedrag de internationale betrekkingen om zeep helpen. En hoe je het wendt of keert, Nederland is simpelweg te klein om alleen verder te gaan.
Tot slot: de PVV is een one man band. Zonder geert geen PVV. Mochten ze ooit een absolute meerderheid halen, ze hebben bij lange na geen capabele mensen om het land te besturen. Geert laat geen mensen toe die sterker zijn dan hemzelf, en dat is de zwakte van de PVV.
Helaas is er voor mij momenteel geen politieke partij waar ik echt vertrouwen in heb. Misschien als de PVV een echte economisch rechtse koers zal gaan varen, en Geert wat genuanceerder kan zijn en er wat meer kopstukken bijkomen dan ga ik er eens over nadenken.

Mouth Of The South | 29-09-13 | 12:07

"Nederland is doodziek, terminaal!
Allemaal veroorzaakt door linkse politici."

Prokapitaal | 29-09-13 | 10:44 | + 20 -

Helemaal met je eens.
Echter:
Nederland is doodziek en terminaal,veroorzaakt door politici.

swassannuf | 29-09-13 | 12:05

@Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:57
JA, OVER GERT-JAN VERBEEK. Maar dit topic gaat over de politiek meen ik.....

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:05

@witchmaster | 29-09-13 | 11:51
Dit kabinet moet gewoon vallen, zodat we niet kunnen hervormen. Ondertussen (tijdens en na nieuwe verkiezingen) gebeurt er in de andere Europese landen zoveel, dat tegen de tijd dat we weer een kabinet gevormd hebben met een coalitie de situatie totaal anders is dan nu, waardoor (veel betere) andere beslissingen genomen kunnen worden dan de beslissingen die dit kabinet en alle oppositie partijen willen nemen. Waarom had de PVV geen tegenbegroting? Omdat die wat ik nu schrijf snappen. NIETS doen en een paar jaar afwachten wat er gebeurd als we NIETS bezuinigen.

Martin_rsd | 29-09-13 | 12:03

-weggejorist-

Goorbatsjov | 29-09-13 | 12:01

Afgehaakt bij de zinsnede 'grote roerganger' in het begin. Roemer is gewoon de partijleider. Een commentator die zich van dit soort goedkope stijlmiddelen bedient is vooringenomen en verdient het niet serieus te worden genomen.

De Geus | 29-09-13 | 11:57

Nog 32 minuten en dan komt er live een persconf. op alle zenders.

Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:57

Prokapitaal | 29-09-13 | 10:44 | + 22 -
Tsja mooi tegeltje.
Ik krijg de nieuwsbrieven van Geert PVV natuurlijk ook
En ja die is duidelijk en voo oplossingen ;)
Maar waarom dat uitleggen aan anders denkende?
Die willen toch niet luisteren, lezen. Die willen leven waar ze zich lekker bij kunnen voelen. Laat ze toch!!
Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat ze vinden dat t zooo lekker gaat. Beter gaan vvd en pvda zich nu eens zich buigen en drukmaken om de enorme hoeveel heid zetels die ze na het debat hebben verloren ipv de andere cijfers.

KannieWaarZijn | 29-09-13 | 11:56

@Borrelende Boris | 29-09-13 | 11:48
Ik denk het niet, er is vast wel in al die Europese regels ergens een uitsluitclausule te vinden als een land geen regering heeft en het land moet besturen met een demissionair MP. Ongetwijfeld is daar een regeltje voor te vinden, ik kan me niet voorstellen dat zo'n regeltje in Brussel niet bestaat.

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:55

witchmaster | 29-09-13 | 11:51 |
alles wat die Hond beweert is een leugen. gewoon negeren aub.

Kaosu | 29-09-13 | 11:54

@Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:50
Reuzespannend!

VanBukkem | 29-09-13 | 11:54

@Martin_rsd | 29-09-13 | 11:34 |

En wat wilt u mij nou precies zeggen? Volgens mij staat het mij vrij om zowel de inhoud van een column als de columnist zelf op de korrel te nemen?

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:53

Zolang Timmermans nog iets in te brengen heeft in de PvdA, wordt er niet met de SP gesproken.
Als er iemand last heeft van vooroordelen en na-ijver is het onze Min BuZa wel. Hij heeft niet alleen problemen met de PVV.
Hij heeft ooit nog eens in z'n eentje een coalitie CDA-PvdA-SP tegengehouden. Dat terwijl Balkenende, toch bepaald geen linksche jongen, er geeneens zoveel op tegen had.

Heiner | 29-09-13 | 11:53

Volgens het onderzoek van De Hond zou de helft van de kiezers de motie van wantrouwen hebben gesteund die de PVV bij de algemene beschouwingen indiende. Van degenen die vorig jaar op VVD of PvdA stemden was dat 40 procent, bij de kiezers op CDA en D66 maar circa 10 procent. In de Kamer werd de motie ruim verworpen.

Dus Greet heeft dus gewoon weer het gelijk aan zijn kant volgens 50 % van de kiezers en dat is nog al wat , go geert go op naar de 2 miljoen stemmers mag van mij ook meer.
ondertussen is het CDA de VVD genaderd , dat het CDA het kunduz akkoord heeft getekend heeft men maar terzijde gezet ze weten niet eens dat het CDA de grootste aanzet heeft tot deze armoede

witchmaster | 29-09-13 | 11:51

-weggejorist-

Goorbatsjov | 29-09-13 | 11:51

@bolkebeer | 29-09-13 | 11:34
Ja, maar van iedere overeenkomst die bereikt gaat worden, wordt iedere burger altijd slechter van, terwijl als de motie van wantrouwen van de PVV gesteund door de SP was aangenomen er nieuwe verkiezingen gehouden zouden moeten worden, waardoor er minimaal 3 jaar niets veranderd aan de huidige situatie, en er dus geen burger slechter van af komt. Om die reden is het zo ontzettend jammer dat die motie geen meerderheid heeft gekregen.

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:51

@Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:44

Geeft niets, zel wel spannend zijn "dat wielrennen" :) *kop koffie pakt*

Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:50

-weggejorist-

Goorbatsjov | 29-09-13 | 11:50

@Mouth Of The South | 29-09-13 | 11:28 |
En dus @Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14 |

Het stukje kreeg ook een minnetje van mij. En wel om de volgende redenen.
.
1) Het niet willen buigen op zwaarwegende onderwerpen gebeurt door alle partijen. Er is bijvoorbeeld met de Verzwarende Vijf niet te praten over een compromis in termen van Europese deelname. Bijvoorbeeld het tijdelijk bevriezen van Schengen. Zij kunnen dat misschien onwenselijk vinden, dat geeft hen geenszins het recht dit tot taboe te verklaren. Exact hetzelfde gedrag als verondersteld exclusief voor PVV. Dus ook daar zouden handreikingen van beide kanten moeten komen.
.
2) De stelling over "kamerleden die ook wel eens beloond willen worden.." is een walgelijke kapitulatie aan de vervreemde en corruptie mores van de gevestigde politiek. Dat dit zo werkt bij deze partijen is op zichzelf al een schande. Een parlementariër zou zijn beloning moeten zoeken in het feit dat het land floreert als resultante van zijn of haar inzet, niet zijn eigen gewin.
.
3) Water bij de wijn doen... Dat is op zichzelf een herhaling van het eerste stuk en daarmee al niet echt een mooie slotconclusie. Reciprociteit is zoals gezegd van toepassing. Een compromis begint bij beweging van beide zijde. Het werkt vrij simpel, wanneer een partij voldoende zetels heeft is het een staatsrechtelijke en morele verplichting dit mee te nemen in beleid. Wanneer dit niet plaatsvindt vervreemd de politiek zich van de bevolking. De geschiedenis leert ons dat dit revolutie of niet een slechte zaak is voor een land.
.
Enneh, heertjes.. Wanneer je een standpunt verwoord dat door de hele MSM onverkort en dagelijks wordt uitgedragen is het aantrekken van het "minnetjemartelaarschap" ronduit triest. U bent niet "kritisch" of "scherp" , u draagt het meerderheidsstandpunt uit op de enige plek waar die meerderheid gechallenged wordt.
.
Prettige voorzetting, oh dappere verwoorders van het grijsgedraaide verhaal!

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:49

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:40 | + 0 -

Als het kabinet valt, dan blijft Rutte voorlopig aan als demissionair Minister-president en zal netjes de boete betaald worden. Zijn toekomstig werkgever moet wel tevreden gehouden worden.

Borrelende Boris | 29-09-13 | 11:48

VanBukkem | 29-09-13 | 11:23 | + 0 -

Nieuws met een stoflaagje! Geldt natuurlijk niet voor @Mr_Pikibelly.
Sorry.......
Nu blijkt dat ZELFS IK een foutje kan maken.

Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:47

@Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14
Ik vrees dat jij beter een zware pijp zal gaan roken.
PVV staat op 33 zetels, dat is nu al meer dan pvda en vvd samen.
Ik vind het geweldig dat PVV en sp niet met het gehuichel mee willen doen. ;p

KannieWaarZijn | 29-09-13 | 11:46

Volgens mij wil minister Dijsselbloem met zijn overleg het "vastgelopen kabinetsbeleid" weer op gang brengen. Als partij heb je dan de keuze of je hieraan wel/niet mee wilt werken. VVD en PvdA zullen alleen de voorstellen van andere partijen honoreren, die in hun straatje passen. Ik zou er een gebruikt gevoel van krijgen.

Rik80073308 | 29-09-13 | 11:45

@Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:13

Nieuws met een stoflaagje? ;-)

Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:44

@Martin_rsd | 29-09-13 | 11:40
precies. Europa zegt: U voldoet niet aan de afspraak, boete 1,5 miljard euro.
Nederland zegt: Ja, maar we hebben geen regering, ons kabinet is gevallen, we hebben nieuwe verkiezingen moeten houden (kosten zijn toch wel aftrekbaar zeker??) en we kunnen nu geen kabinet vormen door de versplinterde uitslag, dus we kunnen het land niet besturen, waardoor niets te hervormen valt.
Europa zegt: Oh ja, dat klopt, nee dan kunt u hier niets aan doen, excuses, de boete vervalt.

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:44

Prima column

BozeKanarie | 29-09-13 | 11:43

@Borrelende Boris | 29-09-13 | 11:33
Ja maar een land zonder regering is wel wenselijk, laat maar vallen dit kabinet, dan blijft alles zoals het NU is, geen wijzigingen in belastingen enz. en laat dat begrotingstekort wat mij betreft maar oplopen, het zal me een worst wezen dat we niet aan de Europese regels voldoen, we zijn dan gewoon net als vele Europese landen, ze laten Nederland nooit vallen, en die boete? Pfff, die wordt wel weer kwijtgescholden zoals Griekenland, Prtugal, Spanje en Italie helemaal geen boete krijgen. Niks BEZUINIGEN, weg met het kabinet! Aan de peilingen te zien is er na verkiezingen geen coalitie te vormen, heerlijk toch?? Net als Belgie!! Jarenlang zonder regering leven, en niemand klaagde daar in die tijd zonder regering, omdat alles bleef zoals ze gewend waren.

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:40

Het is eerder andersom. De PVV neemt de SP tactiek over van hard schreeuwen en niets bereiken. Niet alleen dat 75% van het PVV programma is een rechtstreekse kopie van het SP programma. De weinig rechtse punten van de PVV, zoals immigratie verdwijnen langzamerhand via de achterdeur, zodat er een SP light overblijft. Gelukkig is het SPVV blok een papieren tijger die allen maar scoort in de peilingen en verder weinig schade toebrengt.

WaarDeWindWaait | 29-09-13 | 11:39

@necrosis | 29-09-13 | 11:11
Ik krijg ineens een briljant idee: minister-president Verbeek. Opdracht: puinruimen! (Out of the box denken mensen, anders redden we het niet!)

VanBukkem | 29-09-13 | 11:37

@ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:29 Het is triest, maar we leven nog. :)

Not Muhammad | 29-09-13 | 11:36

@Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:27
U bent niet VERPLICHT om Bassiehof te lezen en te reaguren.

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:34

@Zure Sigaar,"wij hebben geen voedingsbodem voor revolutie's " ?? Historisch deugt deze uitspraak van geen kant.De gouden eeuw van mannen als Johan de Wit en de gang van zaken in de jaren 80 van de 18e eeuw bewijst wel anders. Zeer veel Hollanders hebben meegewerkt aan de burgerrevolutie.Helaas ook aan het kolonialisme dat ons zijn Jan Salie-geest nog steeds doet opbreken.Vooral in het rituele Den Haag.

Dolphi | 29-09-13 | 11:34

De SP gaat op geen enkele manier proberen zaken te doen met dit kabinet. Hoewel er veel kritiek was op de steun die Emile Roemer verleende aan Wilders' motie van wantrouwen tegen het kabinet, is de partij geenszins van plan toenadering te zoeken tot de coalitie. Als het aan Kox ligt zal zijn partij maandag niet meedoen aan het overleg tussen minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en de financiële woordvoerders van de oppositiefracties. Het heeft volgens hem weinig zin heeft mee te praten, zolang het kabinet vasthoudt aan een extra bezuiniging van 6 miljard in 2014 en andere plannen die de SP vierkant afwijst. Kox zei erbij dat het aan partijleider Emile Roemer is om daarover te beslissen. Ook de PVV heeft al laten weten niet om de tafel te gaan met Dijsselbloem. De PvdA-minister moet proberen steun te krijgen van (een deel van) de oppositie, omdat het kabinet in de Senaat geen meerderheid heeft. Tweede Kamerlid Wouter Koolmees van D66 die wel deelneemt aan het overleg, vindt dat het gesprek niet alleen moet gaan over de begroting van volgend jaar, maar ook over de rest van de regeerperiode.

bolkebeer | 29-09-13 | 11:34

Als er binnenkort nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer komen, maakt het toch niet uit of de PVV een monsterzege boekt. Ze zullen tegen hetzelfde probleem aanlopen als dit kabinet: de PVV heeft 10 zetels in de eerste kamer, de SP maar 8. De gevestigde partijen kunnen rustig slapen. Als je werkelijk wat te kiezen wilt hebben, zal er dus eerst een omwenteling moeten komen tijdens de provinciale staten verkiezingen. 18 maart 2015 zijn de volgende, dus er is nog alle tijd om Wilders en Roemer zwart te maken.

Borrelende Boris | 29-09-13 | 11:33

Tuurlijk Bassie, alleen de PVVDA, CDA en D666 doen aan 'serieuze' polletiek...

Aktivist | 29-09-13 | 11:32

Publius | 29-09-13 | 10:19 |
belastingen voor bedrijven zijn alleen maar afgenomen de afgelopen jaren.

Kaosu | 29-09-13 | 11:32

@Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:27

Hij zal er niet voor te porren zijn, maar ik denk meteen aan Max Keiser.

BenBinnen | 29-09-13 | 11:32

@Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14

Weet je. Bij heten lezen van de eerste 2 zinnen wist ik het vervolg van je betoog al. Je veroordeeld Geert op voorhand, zonder dat je met een realistische blik verder kijkt. In dit land zijn we gewend, weg te kijken en niet een harde toon aan te slaan, want dat is zo on-democratisch.... toch? Nu, we z.g. één Europa zijn en ons gehele sociale stelsel is opgebouwd voor de eenwording van de EU is de bescherming weg die we hadden. Nieuwe tijden is nieuwe omstandigheden en dus zul je je daarop moeten aanpassen en niet halstarig je kop in het zand blijven steken, terwijl je aantoonbaar elke keer weer ziet dat het niet goed gaat. Geert noemt zaken bij naam. Of ze oplosbaar zijn op dat moment is niet nodig, omdat de huidige verdeling van 1ste en 2e kamer en de manier hoe het stelsel in elkaar zit, het gehele systeem blokkeert. Los van dit alles moet je ook niet vergeten dat het huidige pluche het lastig vind om te veranderen en eigenzinnig doorgaat op de manier zoals ze al jaren denken. Wat ze dan doen is demoniseren van diegene die het aankaart, en of die nu Geert heet of Cohen zal mij persoonlijk een worst zijn. Hij of zij die het beestje bij de naam noemt is voor mij de held en nu nog maar hopen dat we allemaal eens wakker gaan worden uit onze diepe sociale coma. Ik ben al wakker, nu jij nog en diegene die het nog steeds niet snappen, na al die jaren van aantoonbare ellende en schade!

Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:31

Als het kabinet valt, en er worden nieuwe verkiezingen gehouden, dan gebeurt er voor ons burgers allemaal in ieder geval een paar jaar HELEMAAL NIETS. Dus geen lastenverzwaring, geen maatregelen, alles blijft dan zoals het NU is, en dat is toch altijd 1000x beter dan al die rare plannen van Rutte en Samson!!! Helaas is de motie van wantrouwen afgewezen, had ons allemaal een aantal jaar een hoop geld gescheeld!!!

Martin_rsd | 29-09-13 | 11:31

@Bas
Bleek wel dat Marijnissen enorm gelijk had over Bert Koenders

Bad Ass Justice | 29-09-13 | 11:30

@Not Muhammad | 29-09-13 | 11:20

Zoals ik al zei: je zou bulderen van het lachen om die stupiditeit, als het niet zo intens triest was dat jij voor die stupiditeit mag bloeden.

ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:29

Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14 |
Je beschrijft het uitstekend, maar helaas zul je op minkudo's getrakteerd worden door het PVV gilde, die net zo blind zijn voor kritiek als de geloofsgroep die zij willen bestrijden.

Mouth Of The South | 29-09-13 | 11:28

@ Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14 | + -3 -

Stop nou toch eens met dit lulargument heeft geen oplossingen. Het plan van de PVV was doorgerekend en had het beste rendement gegeven om zo snel mogelijk uit deze crisis te komen. Wordt er zo moe van, partij heeft wel degelijk oplossingen alleen zint het mensen als u niet, het mes in ontwikkelingshulp bijvoorbeeld. Geeft niet is een keuze die je maakt maar zeg dan niet dat greet geen oplossingen heeft je maakt jezelf belachelijk ermee. Alles wat van greet afkomt is bijvoorbaat verworpen want van de PVV erg democratisch is dat.

sjipsknip | 29-09-13 | 11:28

Ik wil niet heel militant doen, maar kan Bas niet gewoon weg van GeenStijl?
.
Makkelijke onderwerpjes, die vaak al zijn uitgekauwd in de voorgaande dagen.
Slecht opgebouwde stukjes, vol rammelende gedachtenlijnen en drogredeneringen.
Matig geschreven teksten, verstoken van stijlvorm, speelsheid, of spitsvondigheid.
.
Maar vooral, dit soort gekwezel kunnen we dagelijks lezen in de bevooroordeelde kranten die ons land rijk is of aanhoren op de NPO. Dertien in een dozijn.
.
Mag ik eens een suggestie doen? Zoek eens een buitenlandse politiek commentator en laat die de Nederlandse politiek eens volgen en beschouwen.

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:27

"En dat doet ook alweer denken aan die andere partij die in maart 2009 tijdens een debat de Tweede Kamer uitliep."

Dat was geen debat. Bij een debat mag je met inbreng komen, en dan wordt daar eventueel wat mee gedaan. Bij deze spreekbeurt werd bij voorbaat te kennen gegeven dat er niets met wat voor kritiek of inbreng dan ook gedaan zou worden, en dus was die hele middag gewoon verkwisting van belastinggelden door een ieder die aan die farce mee bleef doen.

ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:26

"Benieuwd hoe dat gaat tijdens de nakende gemeenteraadsverkiezingen die zullen worden uitgelegd als een landelijke peiling."

Eén ding is wel zeker: van de meer dan 9000 gemeenteraadsleden zal zeker de helft lekker thuis gaan zitten, aangezien dit de laatste keer is, dat gemeenteraadsleden aanspraak kunnen maken op wachtgelden.

ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:24

Het wordt eens tijd voor een condoom, eeeh cordon sanitair rondom de pvda, of nog beter de gehele gevestigde orde! Want die bakken er nog minder van hoor!

dani7902 | 29-09-13 | 11:24

@Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:13
Gert Jan Verbeek ontslagen bij AZ!

VanBukkem | 29-09-13 | 11:23

"BREEKING NIEWS"

Gert-Jan Verbeek is ontslagen!

Houd de media in de gaten op de diverse zenders

Harry de Slijter | 29-09-13 | 11:22

@eerstneukendanpraten | 29-09-13 | 11:18
Ik reageerde op BBmetR ('zie de telegraaf')

necrosis | 29-09-13 | 11:21

Neem dan op een oplossingsgerichte manier de wensen van de PVV over. Het verloren electoraat stroomt zo weer terug.
Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:08

Je lijkt mijn vrouw wel. Die komt ook altijd met de wildste ideeen en wensen, en verwacht dan dat ik ze stante pede in praktijk breng. "Zo zijn we niet getrouwd" zeg ik dan steevast.

Mouth Of The South | 29-09-13 | 11:20

@ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:05 Inderdaad. Aan de andere kant, je mag eenmaal per vier jaar iets meebeslissen. Dat ziet op zoveel onderwerpen, dat is zo diffuus, ik begrijp dat de kiezer soms (per ongeluk) Europa op de koop toeneemt. Gelukkig hebben we de nobele ridders der referenda nog, in de vorm van D66. Dan mogen we in de tussentijd misschien iets zeggen over hele, hele, heule grote beslissingen.
.
Oh nee wacht, was het niet Pechtold die EN een referendum afwees EN (met de meest denigrerende lach ever) alle kritiek over 40 mld Nederlandse euro's in het Europees noodfonds afdeed als doemdenken? Hoe zat het ook alweer? www.youtube.com/watch?feature=player_d...
En ik lees zojuist dat D66 op 19 zetels in de peilingen staat. WTF

Not Muhammad | 29-09-13 | 11:20

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:16 | addendum

Het zijn de partijen die in daad hebben laten zien dat ze verantwoordelijkheid voor dit land niet waard. De PVV, SP, ja zelfs de PvdD hebben in dst opzicht een onbevlekt blazoen.

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:18

@arie181818 | 29-09-13 | 11:05

Uit India. Dat ze uit Arabië afkomstig zijn is een hardnekkige mythe, met dank aan de Perzen van weleer, die de Indiase cijfers overnamen en door-ontwikkelden. Het enige 'Arabische' aan dat traject, was dat de Perzen toen al islamitisch waren.

ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:18

@van_de_pot_gerukt | 29-09-13 | 10:57

Geeft toch weer aan hoe moeilijk het is om met "leden" dus een bestuur, samen te werken tot één gedachte. Daarom geen leden bij de PVV.

Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:18

@Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14
Didi doet niet aan eigenpijperij, daar heeft hij een persvoorlichtster voor.....

necrosis | 29-09-13 | 11:18

@ necrosis 11:11

Lag niet goed bij de staf. Hij is bijna net zo eigenwijs als van Gaal maar om hem daarom de laan uit te sturen nadat je net van PSV hebt gewonnen. Er zal wel meer aan de hand zijn maar dat horen we morgen geheid bij zeiksnor en consorten...

eerstneukendanpraten | 29-09-13 | 11:18

Word je wakker, lees je zo'n prutswerk. Echt GeenStijl onwaardig...

Doc Damage | 29-09-13 | 11:17

Er is helemaal niets "sanitair" aan de Verzwarende Vijf. Dus een door hen aangelegd cordon zou dat ook niet kunnen zijn.
.
Ik zou de Nederlandse burger willen oproepen om eens door dat vernisje van de gevestigde politiek te prikken. Zijn we de schier oneindige lijst aan gevallen of in opspraak geraakte politici van deze partijen dan zo makkelijk vergeten. Wanpresteren, corruptie, gegraai, clientelisme, foute en gevaarlijke uitspraken. Zijn dit nou echt de mensen die anderen de maat kunnen nemen? Halen deze mensen echt de maat die zij anderen menen op te leggen?
.
Ik zou de Nederlandse burger willen smeken eens goed na te denken wat de gevestigde politiek nu werkelijk zegt. Zij verwijten anderen "geen oplossingen" te hebben, maar zijn zelf degenen aan de macht die er al dertig jaar niet in slagen om de multiculturele samenleving in goede banen te leiden, niet een gezonde financiële huishouding te kunnen voeren, niet een Europese samenwerking te kunnen uitonderhandelen die het Nederlands belang dient. Zijn dit nou de mensen die problemen oplossen?
.
Het spijt me, maar op dit moment is zo'n beetje elke politieke partij beter geschikt en geloofwaardiger als de Verzwarende Vijf. De VVD, PvdA, CDA, D66, CU zijn namelijk de politieke partijen die dit land in de problemen gebracht hebben. Het zijn de partijen die in daad hebben laten zien dat ze verantwoordelijkheid

Parel van het Zuiden | 29-09-13 | 11:16

Hoe lang zal het enige antwoord op echte oppositie nog als volgt luiden:

"u bent een nazi, kijk maar in de spiegel naar de bloksnor die ik u optekende".

Of een sluipmoordenaar van de milieubeweging.

Jan Passant mk2 | 29-09-13 | 11:15

Wilders mag dan een goed signaleerder zijn, zijn PVV is en blijft een leeg fopvehikel voor de eigenpijperij van Geert. En zolang Geert deze koers blijft varen zal de PVV een verliezer zijn. Nooit en te nimmer zal de partij een nummerieke meerderheid in de kamer halen. Daarvoor is, zoals iemand het hier al eens duidde, de electorale bandbreedte te klein. Verder is sinds mensenheugenis de parlementaire democratie in dit land gestoeld op coalitie vorming en Geert, en dus de PVV, heeft ook dit maal nergens een handreiking gedaan tot samenwerking. Komt de PVV ooit wel in een regering dan zullen ze hoe dan ook water bij de wijn moeten doen en zal de onverbiddelijkheid van Geert forse deuken oplopen en zijn geloofwaardigheid een degelijke knauw krijgen. Verder, zoals voetballers als Van Persie en Kuyt wel eens hun inzet gewaardeerd willen zien en daarom naar een potentiële winnaar verhuizen, willen de Kamerleden van de PVV ook wel eens beloond worden voor hun onvoorwaardelijke steun aan Wilders. Komt dat niet dan is het een kwestie van tijd voor het rumoer van binnenuit de beweging opblaast. Dan kun je wel jammeren over een 'cordon sanitaire' maar het zou Wilders en zijn aanhangers sieren ook eens de hand in eigen boezem te steken. Zoals Troelstra reeds mocht ervaren, dit land heeft geen voedingsbodem voor revoluties en ook Geert zal deze niet teweeg brengen.

Zure Sigaar | 29-09-13 | 11:14

@VanBukkem | 29-09-13 | 10:54

Gaat het ook over, en dan komt er iemand die begint over wielrennen.

Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:13

@Supermatthijs,u vergist zich: De PVV en SP hebben zichzelf BEWUST in deze positie gebracht.Oftewel ze willen niet meedoen aan het eeuwige handjeklap eind september.De fooien kunnen PVV en SP gestolen worden.Een "Franse revolutie" zal het echter ook niet worden,want zulke revolutie's zijn geen gevolg van afgesproken rituelen en traditie's.Ze lijken meer op beurzen en markten en de gevolgen van voedselschaarste en nepotisme.In ons geval : Het eeuwige Haagse nepotisme.

Dolphi | 29-09-13 | 11:13

@Prokapitaal | 29-09-13 | 10:44

Goed overzichtje. Jammer dat veel het anders zien als dat het in werkelijkheid is. (s)Linkse partijtjes proberen de PVV als een rechts partijtje af te schilderen en de kiezer ervan weg te zetten als achterlijk volk wat het land moet worden uitgezet.

Mr_Pikibelly | 29-09-13 | 11:11

@BBmetR | 29-09-13 | 11:07
Eh.... Gert-Jan Verbeek ontslagen?

necrosis | 29-09-13 | 11:11

Zijn er ook rugnummers en namen van die extreem rechtse lui die aanwezig waren?
Volgens de AID zijn er maar 300 echt actief in Nederland.
Mocht dat niet zo zijn dan is de kans groot dat het een actie was van links extreme partijen of ander soort om de PVV in diskrediet te brengen.
En dat gedram over die Prinsenvlag, de officiële vlag van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden die stamt uit de 15/16de eeuw.

stormtijd | 29-09-13 | 11:11

@watazooi | 29-09-13 | 11:05
Hoezo onbehoorlijk taalgebruik? Alexander Pechtold en Arie Slob zíjn miezerige mannetjes en Bert Koenders ís een flapdrol! Als de waarheid al niet meer gezegd mag worden, naar wat voor niveau glijden we dan af met z'n allen, vraag ik mij af.

VanBukkem | 29-09-13 | 11:10

Zie de telegraaf.

BBmetR | 29-09-13 | 11:07

@Ing. eslapen | 29-09-13 | 11:01
Ik geloof alle cijfers, behalve die van Pechtold cs....

necrosis | 29-09-13 | 11:07

@"miezerige mannetjes"
Als je zag hoe Pechtold bezig was de PVV fascisme en racisme aan te smeren, dan was Wilders'"miezerig mannetje" nog erg mild. Die Pechtold verdient gewoon een flink pak slaag, of een bedorven taart in zijn ratterige smoelwerk. Maar de politiek correcte meute is te verblind geworden om dat nog te kunnen inzien.

Fijnstoffer | 29-09-13 | 11:06

@sjipsknip | 29-09-13 | 11:03
Vanwege die 'bolle' op de troon, zijn we nog immer een bananenmonarchie!

necrosis | 29-09-13 | 11:06

@Not Muhammad | 29-09-13 | 10:58

En daarentegen hebben de staatszenders al decennialang ervaring met het niet netjes behandelen en schofferen van andersdenkenden. De strijd was al gestreden voor het werkelijk begon.

Overigens wil ik natuurlijk niet alleen de staatszenders de schuld geven: zonder afzetmarkt maken ze geen kans.
Het bewust ignorante stemslachtvee is er dus net zo schuldig aan.

Dat zie je ook aan de uitslag: 70% aan pro-EU partijen, en vervolgens binnen een half jaar klagen dat je land wordt weggegeven aan Brussel. Je zou je ballen uit je broek lachen als het niet zo triest was.

ZKH EénOog | 29-09-13 | 11:05

@Not Muhammad | 29-09-13 | 10:50
nee dat zijn 3 enen en 3 achten. Cijfers uit arabië. En not muhammed, waarom zeg je eigenlijk niet hoe je dan wél heet?

arie181818 | 29-09-13 | 11:05

Onbehoorlijk taalgebruik? dan maar eens zoeken marcel van dam versus pim fortuyn.

watazooi | 29-09-13 | 11:05

@Kaas de Vies | 29-09-13 | 11:03
Van 4 minuten geleden

Ing. eslapen | 29-09-13 | 11:04

@Ing. eslapen | 29-09-13 | 11:01 | + 0 -
Van wanneer is deze?

Kaas de Vies | 29-09-13 | 11:03

Onttrekt zich aan het democratische debat! Denk dat de VVD en PvdA zich onttrekken aan onze democratie. Tussenformatie is ondemocratisch, als die twee partijen niet kunnen regeren vanwege de situatie in de eerste kamer dient het volk te spreken. Slang Pechtold is maar wat bereidt om ook de laatste kroonjuweel van D66 te offeren, transparant bestuur, om op dat pluche te komen. Hans draait zich om in zijn gras. Nederland is verworden tot een bananenrepubliek.

sjipsknip | 29-09-13 | 11:03

Laatste peiling
VVD 18
PvdA 10
PVV 33
SP 24
CDA 17
D66 19
CU 6
GL 6
SGP 4
PvdD 3
50+ 10

Ing. eslapen | 29-09-13 | 11:01

Zo dadelijk in Buitenhof mag mevrouw Gans ook wat kwaken over de Prinsenvlag. programma.vpro.nl/buitenhof/aflevering...
Haar Wiki-pagina drukt niet echt objectiviteit uit...

Zure wijnazijn | 29-09-13 | 11:00

Daarom PVV, omdat er geen alternatieven meer zijn voor de problemen die duurzaam in stand worden gehouden.
Jan Passant mk2 | 29-09-13 | 10:56

*staande ovatie*

necrosis | 29-09-13 | 11:00

Die andere partijen bieden ook geen oplossingen, ze schreeuwen alleen iets minder hard.

De Aarsonaut | 29-09-13 | 11:00

Wat Bas doet is mierenneuken op de vierkante millimeter als afleidingsmanouvre.
Afgeven op partijen en stellen dat zij zich aan het democratisch debat onttrekken is zo doorzichtig.
Als je naar het grote plaatje kijkt, het Europa waar zijn grote roerganger zo'n voorstander van is, is er niets democratisch aan.
Op ondemocratische wijze worden er steeds meer Europese overkoepelende organen in het leven geroepen (verzonnen), alleen om te verhullen dat ze de controle totaal kwijt zijn.
Is de zo gewenste Banken Unie democratisch? Wie moet die ESM (op alle fronten onschendbaar=democratisch?) pot vullen? En wie krijgt de ESM pot?
langleveeuropa.nl/2012/09/fed-leent-aa...
Voor die voortdenderende fascistische trein naar het EU-vernietigingskamp van D66 hoef je geen kaartje te kopen.
Je hebt nu nog de keuze om het onding ook gewoon zonder jou laten verongelukken.
En een keuze hebben is wel degelijk democratisch.

Endoxa | 29-09-13 | 10:59

@ZKH EénOog | 29-09-13 | 10:54 De SP is niet netjes behandeld. Er is een documentaire gemaakt over Roemer, waarin twee dingen duidelijk naar voren komen. 1.Roemer moest nog veel leren. 2. De media hebben deze man bewust weggezet als Bolle Malle Pietje. www.uitzendinggemist.nl/programmas/918...

Not Muhammad | 29-09-13 | 10:58

Dit is een zeer slecht en tendentieus artikel.
De huidige onrust in 50plus is overigens weer goed voor de PVV.

van_de_pot_gerukt | 29-09-13 | 10:57

.. altijd dat gezeur om "oplossingen" aan het adres van de tegensprekers van de gevestigde partijen. Gevestigde partijen die Nederland te diep in de problemen staken!
Alsof er nog een "oplossing" mogelijk is bij zulke "duurzame" contracten met de EUSSR, waarin bikkelhard is vastgelegd dat Nederland meebetaalt aan iedere "reddingsoperatie" voor landen die er met de pet naar gooien. Landen, waarvan er ieder jaar ook nog weer een paar aanschuiven bij de gouden troggen te Brussel.

Wat valt er nog "op te lossen" in een huis waar de deur altijd open moet staan voor de dieven die er ongehinderd toegang hebben, waar het verboden is zelfs maar te melden wat die meenemen. Waar het "onfatsoenlijk" is verklaard te klagen over de maffia die dat regelt.

Straks hebben de kiezers de problemen met de coalitie veroorzaakt, omdat ze in de armen van de SP en de PVV worden gedreven door de geld- en machtshonger van de varkens van George Orwell.

Daarom PVV, omdat er geen alternatieven meer zijn voor de problemen die duurzaam in stand worden gehouden.

Jan Passant mk2 | 29-09-13 | 10:56

"oplossingen aandragen" is hedendaagse newspeak voor het loslaten van beginselen om dan vervolgens akkoord te gaan met the worst of all worlds.
.
Het is maar goed dat de enige partijen die een ideologisch-inhoudelijke keus vertegenwoordigen daaraan blijven vasthouden. De rest van de politiek is alleen uit op de openbare functies en de grip op het maatschappelijk middenveld, zoals de quango' s vroeger werden genoemd.
.
Het is wel een opmerkelijk fenomeen, een staaltje van framing van de eerste orde, dat PVV en SP wordt verweten niet met oplossingen te komen. Het Catshuisoverleg in het vorige gedrocht van Rutte liep vast omdat gedoogpartner PVV de lastenverzwaringsagenda van Rutte niet wilde volgen. Wilders bleef bij zijn beginselen en liet het overleg klappen. Rutte ging in zee met een bende van beginselverraders en na het verraad van kunduz en de verkiezingen kwam het huidige horrorkabinet, dat er een satanisch genoegen in schept om alleen de slechte keuzes te willen delen.
.
wanneer een partij een bedreiging wordt voor het establishment zie je een paar fasen: eerst een periode van ontkenning. Zo' n eenpitter, dat wordt toch niks. Lijkt de eenpitter een nuttige aanvulling - dierenpoes - dan nemen we hem/haar op in de coalitie van de willenden. Zo niet, dan is er vast wel een psychiatrisch of strafrechtelijk verleden dat gelekt kan worden naar de pers. Of een gevalletje fraude. Een sausje van debilisering doet dan de rest. Blijft de dreiging, dan is een cordon sanitaire of een negeerakkoord.
.
En wanneer het helemaal spannend wordt, dan volgen we de methode volkert van der graaf. Of we gooien de partijtop in de bak, net als in Griekenland. Zo gaat de machinebureaucratie die ons bestuurd met moeilijke tegenstanders om.

gooi en smijtwerker | 29-09-13 | 10:56

louperdeloup | 29-09-13 | 10:35:

Men noemt wel de PVV aanhang laag opgeleid maar dat het overgrote deel van de geïmporteerde pvda aanhang nooit verder dan de lagere school is gekomen lees je nooit.
Overigens doet Roemer er goed aan zich afzeidig te houden want de ontevreden pvda aanhang die geen PVV wil stemmen komt vanzelf bij de sp terecht. Misschien zou het wel een goed idee zijn als de sp alvast een oud plan uit de jaren 80 onder het stof vandaan haalt om een succesvolle samenwerking met de PVV mogelijk te maken na de volgende verkiezingen.

Baardhaat | 29-09-13 | 10:56

Overleg heeft geen zin wanneer basisgedachten haaks op elkaar staan. Dan is het je onttrekken aan het debat misschien wel beste signaal. Column gaat bij mij op de stapel "goedkope meningen".

McSnor | 29-09-13 | 10:55

Zonnetje schijnt, wielrennen op teevee, en dan begint er weer iemand over politiek.

VanBukkem | 29-09-13 | 10:54

"Bij de SP ligt dat anders, de laatste verkiezingen waren geen succes te noemen..."

Met dank aan de Nederlandse Propaganda Omroepen die keihard hun best deden een milieuterrorist, die in zijn verleden heel ludiek nucleaire transporten wenste te laten ontsporen vlak achter een woonwijk, in het zadel te helpen als 'tegenpool' voor het incompetente gebakkie die we nu premier mogen noemen...

ZKH EénOog | 29-09-13 | 10:54

-weggejorist-

Goorbatsjov | 29-09-13 | 10:54

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat NL als enige land ter wereld niet chauvinistisch mag zijn.

dubbert | 29-09-13 | 10:52

Zure wijnazijn | 29-09-13 | 10:35 | goeie. Het verbaast me helemaal niks, hulde voor Joost Niemoller. Gaat kereltje Pechtold nu ook zijn excuses aanbieden. Jammer dat dit een stille dood gaat sterven, maar goed om te weten.

Bokito ergo sum | 29-09-13 | 10:52

@arie181818 | 29-09-13 | 10:47 Noem me een verdwaald moreel kompas. Maar dat 181818, is dat iets alfabetisch?

Not Muhammad | 29-09-13 | 10:50

"Het SP-devies luidt dus: wél hard schreeuwen, géén oplossingen bieden. Weer een overeenkomst met de PVV..."

Dat jij iets geen oplossing vindt omdat het niet in jouw ideaalbeeld past, wil nog niet zeggen dat het geen oplossing is.

Zowel SP als PVV schreeuwen bijvoorbeeld om lastenverlaging. Gezien het tegenovergestelde bewezen een economieslopend effect heeft, ben ik toch behoorlijk geneigd een oplossing te zien in die schreeuw.

ZKH EénOog | 29-09-13 | 10:50

Ah, dus als je als partij niet aan het politieke opportunisme van VVD en PvdA wenst mee te doen heb je volgens Paternotte meteen ook helemaal geen oplossingen. Wat een holle retoriek, het zou zo uit de mond van Rutte kunnen komen.

harbi | 29-09-13 | 10:49

@Supermatthijs | 29-09-13 | 10:40
Zelfs het gedogen was onder fel protest van het CDA.
Echter was er alleen de keuze tussen gedogen of een andere coalitie.

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:49

Cordon sanitaire, dat is toch dat legertje thuiszorgmedewerkers dat de leden van 50plus op het toilet helpt?

Watapatja | 29-09-13 | 10:49

PVV had allang de beste begroting voor de laatste verkiezingen. Dat was ook bevestigd door het CPB.
Niet praten door SP en PVV is logisch; ze willen beiden op geen enkele manier betrokken zijn bij de uitvoer van verkeerde programma's, zoals het kabinet die presenteerd. Linksom of rechtsom weten PVV en SP beide dat er op geen enkele manier een verandering van strategie te verwachten is van PVVDA. Een complete verandering van stategie is nodig want, zeggen PVV en SP tereceht, de weg die het kabinet inslaat is een doodlopende weg.
CDA en de partij van het Miezerig Mannetje (wat ie echt is, zeker na een Nazi-verwijzing jegens Geert) zijn alleen maar ge-intereseerd in zichzelf en zullen vele politieke beloften laten sneuvelen voor hun eigen gewin. Dit is al jaren zo.

Ik heb niets anders dan heel veel respect voor de beslissing van PVV en SP. Eindelijk partijene die principes, belooft aan hun kiezer, niet buiten de deur gooien.

Jan III Sobieski | 29-09-13 | 10:48

Wilders wordt nu weggezet door sommigen omdat hij niet op bevel van Pechtold opnieuw de associaties met fascisme e.d. wilde ontzenuwen. Heel begrijpelijk omdat hij al meermalen op eigen initiatief afstand had genomen van dit gedachtegoed en aanhangers ervan. Marijnissen werd in een televisie-interview ook al eens zo witheet toen zijn SP een populistische partij genoemd werd, en Paul Ulenbelt (SP-kamerlid) heeft ook een behoorlijke trackrecord aan grove uitlatingen jegens andersdenkenden.

GingerTed | 29-09-13 | 10:44

Patternote is een typische Binnenhof insider, die het vreselijke met zichzelf en zijn diepe inzichten heeft getroffen. Je schijnt je vooral redelijk bij de voldongen feiten te moeten neerleggen. Ik heb het nog altijd niet geaccepteerd dat het EU referendum door alle gevestigde partijen genegeerd werd. Dus eerst uit de EU, als dat door een stem op de PVV moet, dan moet dat maar. Patternotte met zijn oplossingen die voor het domme volk verzonnen worden. Patternotte moet zich eens realiseren dat het domme volk ons de crises niet heeft ingeholpen.

bijna_raak | 29-09-13 | 10:44

Arghhh, nu zelfs al hier op GS door deze linkse columnist worden uitgekauwde linkse bs vooroordelen herhaald...
.
*PVV loopt weg voor haar verantwoordelijkheden.
*PVV biedt geen oplossingen.
*PVV bezigt onbehoorlijk taalgebruik.
*PVV heeft banden met extreem rechts.
*PVV is zelfde als SP.
.
Dit is toch echt allemaal pertinente kolder.
Iedereen in de politiek is zelf verantwoordelijk voor zijn daden, SP voor de hare, PVV idem dito.
Hoe kun je hier nou parallellen tussen gaan trekken?
Dat doe je alleen als je een partij in diskrediet wil brengen, in dit geval de PVV.
Bij linksmensen zit de haat jegens PVV zo diep dat zij echt ALLES zullen doen wat nodig is om hun sabotagemissie te volbrengen!
Pure blinde haat, de enige drijfveer in de linksmens?
.
Jammer genoeg lezen minder goed geïnformeerden dergelijk
bovenstaande terloops genoemde bs parallellen ook en
slikken zulke kolder voor zoete koek.
.
Dit stuk is wederom een stukje demoniseringscampagne t.o.v. de PVV.
Absurd.
PVV is niet extreem rechts.
PVV biedt wel oplossingen, zie verkiezingscampagne.
PVV loopt niet weg voor verantwoordelijkheden maar ging gewoon niet verder in zee met Nederland slopende partijen van gevestigde linkse orde.
PVV bezigt normaal taalgebruik in de kamer totdat linkse haters over de schreef gaan met hun demonisering van PVV. Dan nog gebruikt men maar softe termen als "miezerig mannetje" terwijl pechtold in feite een heel veel sterkere benaming verdiende.
.
Waar het op neer komt is dat burger en politiek van elkaar zijn losgeweekt.
De politiek vaart haar eigen weg en vraagt helemaal nergens meer naar.
Terwijl de meerderheid tegen euro en EU is gaat men in denhaag vrolijk verder met het weggeven van bevoegdheden.
Hoe gestoord en suïcidaal ben je dan als politicus???
De PVV daarentegen luistert WEL naar haar achterban en wil de gevraagde veranderingen ook echt doorvoeren.
Dat getuigt er toch gewoonweg van dat alleen de PVV voor haar kiezers op komt.
Net die partij demoniseren op totaal absurde gronden is echt absurd.
Belachelijk gewoon.
Men zou eens moeten gaan luisteren naar de PVV.
Maar nee, een cordon is natuurlijk veel leuker en zinvoller.
Nederland is doodziek, terminaal!
Allemaal veroorzaakt door linkse politici.

Prokapitaal | 29-09-13 | 10:44

Ga ik toch nog even in op PVV en voorpost. waarom zouden nazi-achtige geen last hebben van de crisis? Het was een demonstratie tegen het kabinet. Daar kunnen best nazi's bij zitten. En ook joden en moslims en negers en christenen en hindoes en atheïsten en postzegelverzamelaars en scheepjes-in-flessen-bouwers. Of mag je niet voor gezamenlijke belangen demonstreren als je bepaalde gedachtes hebt?

swift1.6 | 29-09-13 | 10:43

Bassie, er valt niets te onderhandelen of te bespreken. Er is totaal geen ruimte, dus dit houd alleen maar in meedoen om als een klein kind in de hoek gezet te worden.
Het is de starre opstelling van de coalitie die dat cordon maakt, niet de oppositie.
Dat jij het slijmgedrag van CDA en D66 waardeert moge duidelijk zijn, immers ook jij behoort tot de spelers in het benauwde midden. Het schaakspel met maar 1 kleur op 32 velden.

bakoenin | 29-09-13 | 10:43

Zure wijnazijn | 29-09-13 | 10:35
Volgens mij is dat de zoon van Pechthold.

me,myself and IK | 29-09-13 | 10:43

neemjemoederindemali | 29-09-13 | 10:41 | + 0 -

Geboorteregister, je kan mensen bij hem aangeven.

Supermatthijs | 29-09-13 | 10:43

necrosis | 29-09-13 | 10:39 | + 0 -

Ja hoor, het is ook de schuld van de Pvda dat als je in de regering gaat zitten je ook punten toe zal moeten geven. Dat was voorheen nooit zo. Je hebt helemaal gelijk.

Supermatthijs | 29-09-13 | 10:42

zeg maar jansen | 29-09-13 | 10:13 | + -16 -

Jij bent ambtenaar, nu weet ik het zeker.

neemjemoederindemali | 29-09-13 | 10:41

"Ik denk niet dat Europa dat accepteert"
"4% over 2014? De vraag is of Europa daarmee akkoord gaat"
-
En zo ging Samson nog een tijdje door. Niet zo gek dat eurosceptische partijen daar allergisch op reageren.
Cordon sanitair? Mind you, de grootste euro-basher of all maakt kans de nieuwe PM van Engeland te worden. Als er al sprake is van een c.s. vraag ik me oprecht af welke kant dat opwerkt.
Isoleert de regering en slijm-oppositie de tegenstand, of zet het zichzelf langzaam maar zeker buitenspel?
De gemeenteraadsverkiezingen zullen het uitwijzen.

Not Muhammad | 29-09-13 | 10:41

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:39 | + 0 -

Je mag van mij best als een ware socialist je mening door drammen maar het feit dat ze Greet lieten gedogen spreekt dan toch tegen je ?

Supermatthijs | 29-09-13 | 10:40

@Supermatthijs | 29-09-13 | 10:35
Heeft PvdA standpunten dan?
Die zeggen elke dag wat anders en waaien met de wind mee.

necrosis | 29-09-13 | 10:39

@Supermatthijs | 29-09-13 | 10:35
Zodra 50+ en dierenpoes in de peilingen groter worden dan de gevestigde partijen, zal de demonisering en cordon sanitiare ook daar toegepast worden.

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:39

Wat een slecht stuk dit.

Zvonk! | 29-09-13 | 10:39

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:19 | + 1 -

Als die 90% Vd ambtenaren dat zwart op wit zet ga ik voor het eerst van mijn leven stemmen. Op de PVV.

neemjemoederindemali | 29-09-13 | 10:39

@Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:32
Zoals ook is gebleken tijdens de laatste 2 of 3 verkiezingen, toen de SP een behoorlijk aantal stemmen kreeg. Iedereen heeft zich toen in allerlei bochten gewrongen om deze partij maar niet in de regering toe te laten. Democratie? Lachertje. Stemmen is zo langzamerhand verworden tot eenzelfde nietszeggend ritueel als, bijvoorbeeld, de troonrede op Prinsjesdag.

Litsehimmel | 29-09-13 | 10:38

Smarties | 29-09-13 | 10:30 |
... wat moet het leven simpel zijn als je zo eenvoudig kunt denken.
(elk van jou 'oplossing' creeert weer een hele reeks nieuwe problemen namelijk)

Kaosu | 29-09-13 | 10:37

@Supermatthijs | 29-09-13 | 10:29
Dat Cordon Sanitair ligt er mede op initiatief van Cohen, en tot welke partij behoorde hij ook al weer?

necrosis | 29-09-13 | 10:36

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:31 | + 0 -

Ben ik het niet mee eens, 50 + of zoiets had dat niet en dierenpoes. Het heeft ook gewoon met je standpunten en de manier waarop je die brengt te maken.

Supermatthijs | 29-09-13 | 10:35

@Litsehimmel
Het zijn vreemde tijden met de verschillende crisissen die we hebben, want het is niet alleen een eurocrisis.
De gevestigde grote partijen PvdA en VVD, maar ook CDA hebben het contact met hun achterban totaal verloren. Ze zijn bezig met Europees beleid en Europese eisen na te leven, terwijl dat ontegenzeggelijk de belangen van hun achterban beschadigt, althans op dit moment. Dat komt er ook uit in peilingen naar het vertrouwen in de regering en overheid.
Ik weet niet of SP en PVV er iets beters van zouden bakken, maar hun vertegenwoordigers zijn wel veel dichter bij hun electoraat gebleven. Was in hun rol als "tegenpartij" ook niet moeilijk, maar toch.
Overigens kon je van tevoren al zien aankomen dat deze coalitie zeer slecht zou zijn voor de deelnemende partijen en hun electoraat. De tegenstellingen zijn eenvoudig te groot. Alleen op het vage criterium "liberaal" redt je het niet De machtshonger heeft ze allebei flink beschadigd. Als je dan ook nog een Rutte hebt die alleen mooi kan praten en een Dijsselbloem die zichzelf en de NL politiek enorm in de mogelijkheden beperkt door een soort belangenverstrengeling (dat Europese baantje van hem)is de vervreemding compleet.

Heiner | 29-09-13 | 10:35

Blijkt die Bas net zo'n miezerig mannetje als Pechtold door de PVV te linken aan Voorpost. Waarom proberen tegenstanders van politieke partijen deze toch altijd in diskrediet te brengen door te liegen en bedriegen over de aanhang van die partijen. Er wordt gezegd dat het de laag opgeleiden zijn;dat ze extreme ideeen hebben en niet tolerant. En omdat ze tegen deze regering zijn blijken ze ook nog eens ondemocratisch te zijn! Ze zouden mee moeten doen aan de gesprekken in de achterkamertjes waarin wordt bedacht en afgesproken hoe de burgers van dit land nog verder kunnen worden beroofd. Hoe ondemocratisch is Bas Paternotte als hij denkt dat door het samengaan van alle "oude" partijen met uitsluiting van de twee "nieuwe" iets goeds tot stand wordt gebracht. Het is juist andersom. PVV en SP moeten zo machtig worden dat de andere partijen niet meer nodig zijn om een meerderheid te vormen. Alleen dan kan de macht van die oude partijen worden gebroken door het benoemen van andersdenkenden op posten waarop nu of tot voor kort de Donners, de HirschBallin's, de Koks' en de Zalms en de Wellinks zaten. Pas dan gaat er een frisse wind waaien.

louperdeloup | 29-09-13 | 10:35

Kort samengevat zegt Paternotte; "met uw opstelling is de democratische gewoonte niet meer op u van toepassing"
Wat alleen van toepassing kan zijn als u er van uitgaat dat de overige partijen als donderslag bij heldere hemel werden overvallen door de standpunten van de PVV en SP.
Dat ze bij PvdA en VVD dachten "Geert en Emille zijn vast te porren voor een maatregel omdat het van Europa moet."
Sure. Zo zal het gegaan zijn. Totale verbazing bij regeringspartijen die ze geen andere keus laat dan zich neer te leggen bij een zelf opgelegd cordon sanitair. Seriously?

Not Muhammad | 29-09-13 | 10:34

@Smarties | 29-09-13 | 10:30 | + 0 -
Het is inderdaad een oplossing.

Maar in Nederland is het geen reële oplossing omdat de gevestigde orde dit NOOIT zal toelaten, ook al zou Wilders samen met Roemers kunnen regeren.

Wat een democratie.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:32

Aan welk debat, bassie? De coalitie heeft al aangegeven dat er niet te praten valt over minder "bezuinigen" (lees lastenverzwaren).
Bassie belt dus eerst op naar de bakker om te vragen of ze nog witbrood hebben en nadat de bakker heeft verteld dat er geen witbrood is, gaat bassie alsnog naar de bakker om te kijken of ie er misschien met de bakker kan onderhandelen om een bruinbrood ineens wit te laten worden.
En door de motie van de PVV te steunen hebben SP en PVV zich welduidelijk uitgesproken tegen dit kabinet. Kun je van de rest van de regenten niet zeggen. Die proberen zich nu naar binnen te likken.
Maar dit zo lezend kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat Bassie ook zo iemand is die dagelijks op de mcdonalds ligt te zeuren dat ze rotzooi en smerig voer verkopen, maar er wel op het eind van de dag nog effe een paar hamburgers gaat halen.

swift1.6 | 29-09-13 | 10:31

@Supermatthijs | 29-09-13 | 10:29
Zodra er een nieuwe partij komt, krijgt deze automatisch een cordon sanitaire.
Dit is al 30 jaar zo.

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:31

Nadat Wilders zijn motie van wantrouwen had ingediend en de SP deze steunde en na de verbale schermutselingen tussen Wilders en Pechtold was er een kleine discussie tussen de politici.

Dat door dit gedrag, o.a. aanvragen motie van wantrouwen, de kijkers en kiezers de politici niet meer vertrouwen.

Maar dat is niet zo.

Niemand kijkt eigenlijk naar die debatten, men leest de kranten, maar volgens mij wantrouwen de mensen de politici voornamelijk door hun aanhoudende onbetrouwbare gedrag.

Door hun eigen onbetrouwbaarheid werken de politici een emotie van wantrouwen in de hand.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:31

Zeg, Bas, wordt het niet eens tijd voor een cordon sanitair voor D66? In ruim tien jaar tijd hebben zij NIETS geleerd. Het fascisme/racisme uit de kast trekken, omdat er geen andere argumenten zijn...
Pechtold moet zich de ogen uit de kop schamen om na tien jaar weer een van Boxtel'je en een de Graafje uit de kast te trekken.
Maar de D66 ontloop je weer volledig; het begint opvallend te worden, Bas.

Niemands Knegt | 29-09-13 | 10:30

Wat andere partijen eigenlijk jammer vinden is dat deze extreem denkende mensen nu toch gaan stemmen op partijen die wel de kiesdrempel halen, i.p.v rare rechtse partijen of rare linkse partijen (voor de SP dan). Wat weer van hun (D66/VVD enz) eigen zetels af gaat. Hierdoor zal de PVV echter niet opeens anti-joods worden. Mocht dat wel het geval zijn dan raakt de pvv hun grootste groep stemmers kwijt. Het is gewoon net als bij immigranten, een kleine groep kan het beeld over de rest verpesten. En D66 wil hier graag gebruik van maken.

Merula | 29-09-13 | 10:30

"Het valt voor Roemer te hopen dat hij met een list komt want anders staat de SP de komende periode buitenspel. Het democratisch proces gaat door maar de SP heeft zich er aan onttrokken."
De SP heeft altijd vanaf de zijlijn staan schreeuwen en dacht daar het alleenrecht op te hebben.Het schelden en trappen was voorbehouden aan die rooien, die harde werkers, die noeste arbeiders die zo uitgebuit werden door die verfoeilijke bovenbouw, en dat zou altijd zo blijven, zo dacht men. Een commentaar van Marijnissen was telkenmale een pamflet, een aanklacht zoals die enkel en alleen door de SP kon worden verwoord. Maar met het aantreden van de zorgvuldig gedrilde Agnes Kant bleek al dat die werkwijze sleets was geworden, dat de ideologie hol was geworden, niet veel meer was dan emotioneel en verontwaardigd schelden van een partijzombie. Roemer is terug naar af, is Marijnissen 2.0, maar ook dat blijkt niet meer te werken.
Want er is er eentje die het kunstje minstens zo goed beheerst, nee beter beheerst, die óók vanaf de zijlijn staat te schreeuwen, maar iets beter aanvoelt wat er onder het volk leeft en ook doelgerichter scheldt en schopt.
Dat is het drama van de SP. De magie van de ideologie is sleets, is al lang uitgewerkt, wat overblijft is de techniek van het volksmennen, en Roemer is niet bedreven genoeg om die techniek bij te stellen en aan te passen aan de nieuwe tijd..

Schoorsteenveger | 29-09-13 | 10:30

@Meth Damon | 29-09-13 | 10:11

Spijker op z'n kop

Wat mij opvalt is dat de linkse media het voor elkaar hebben gekregen dat met de term "populisme" tegenwoordig rechts cq. de PVV wordt bedoeld. Listig gedaan door Het Goed Volk, maar semantisch gezien onjuist.

Dizzydent | 29-09-13 | 10:30

Ik word een beetje moe van Bassie.
Ze bieden geen oplossingen? Uit de Euro zoals PVV voorstelt is wel degelijk een oplossing. Daarmee gelijk OH stopzetten. Stichtingen niet meer van belastinggeld voorzien. Laten mensen zelf bepalen waar ze geld aan uitgeven. Als een stichting levensvatbaarheid heeft dan blijft deze wel bestaan. Zoals in Amerika, waar gepensioneerde zakenlui de stichtingen helpen zonder winstoogmerk. Niet zoals hier waar zo'n baan een carriere is. Die baantjes carrousel is onhoudbaar geworden. Laat ex-politici maar werken voor hun geld.
Misschien niet de oplossing die Bassie wil horen, maar wel degelijk een oplossing. Scheelt ons tientallen miljarden aan die onrendabelen.

Smarties | 29-09-13 | 10:30

Dolphi | 29-09-13 | 10:26 | + 0 -

De PVV heeft zichzelf in deze positie gebracht. Beetje flauw om dan anderen de schuld ervan te geven.

Supermatthijs | 29-09-13 | 10:29

Het is wel een heel armoedig iets , dat Dijsselkloot langs de partijen moet gaan om te bedelen .
Hebben de twee hoofd(drol) spelers nu nog steeds niets door dat " het volk" wil dat ze oprotten ?

Lief meiske | 29-09-13 | 10:29

Trouwens, de SP kwam netjes met een tegenbegroting. De kans dat dit regeringsgedrocht daar ook maar iets van zou overnemen was nihil, dus de keuze om Wilders te steunen was een logische. Rutte was vooral druk bezig om de hijgerige Pechthold en Buma te behagen.

Borrelende Boris | 29-09-13 | 10:28

@Bas Paternotte | 29-09-13 | 10:00 | Link | 20 reacties|
Bas, ik ben over het algemeen wel een fan van je. Behalve nu.
Het cordon sanitaire, waar je mee aanvangt, betreft in totaal (PVV plus SP) inmiddels minimaal 1/3 van het electoraat. Waaruit je de conclusie mag trekken dat 1/3 van de kiezers dom, asociaal of anderzins worden beschouwd door de peopbange gevestigde policor partijen.
Terecht geef je een aantal zeer in het oog springende overeenkomsten aan tussen deze twee nieuwkomers.
Het zou getuigen van visie jouwerzijds als je dat meer had benadrukt. Het electoraat is niet dom, zij is zich ook van dit c.s. bewust. Sterker nog, niet te worden geassocieerd met het clubje incapabele, corrupte narcisten wat hier zich het landsbestuur noemt wordt een geuzendaad.
Democratie = draagvlak = (vaak) onderbuik!
Zie opiniepeilingen denk ik zo.

pennestront | 29-09-13 | 10:27

Ha, het framen begint te werken. PvdA strategie sinds de vorige verkiezingen: zorg dat je zoveel mogelijk SP en PVV en dezelfde zin noemt. De publieke opinie doet de rest.

postmodernismisdead | 29-09-13 | 10:26

Ach die Haagse zogenaamde "democratische" bende heeft altijd cordons sanitaire gelegd om bepaalde partijen en niet eens de kleinste.Nu zelfs de grootste (PVV)in de peilingen.Daar zullen de laatste dus niet rauwig om zijn.Zeker niet als je die domme rituelen aan het eind van september elk jaar ziet.Democratie volgens ritueel ? Laat me niet lachen.

Dolphi | 29-09-13 | 10:26

@Supermatthijs | 29-09-13 | 10:22 | + 0 -
Net als al je andere observaties is deze dom en nergens op gebaseerd.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:25

Het kabinetsbeleid steunen hoeft de SP of PVV niet, maar de twee partijen uit elkaar spelen is wel een mooi spel. Of de PvdA zover krijgen dat deze vreemdgaat, daar heeft Didi ervaring mee toch?

Fast Forward | 29-09-13 | 10:25

Er zijn steden waar de SP samen met de VVD een coalitie vormt in de gemeenteraad. Dus kom niet aan met "ze willen niet samenwerken" Slap stukje, Paternotte.

Borrelende Boris | 29-09-13 | 10:23

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:21 | + 0 -

Zou je soms liever willen dat de rest niets meer plempt ?

Supermatthijs | 29-09-13 | 10:22

Bij de sp snappen ze heus wel dat ze niet tot de kleffe Haagse kliek horen, dat cordon sanitaire was er al. Dus prima strategie van Roemer, voor stemmen wanneer ze het er mee eens zijn. Zelfde geld voor de pvv. Geen macht maar wel invloed.

Bokito ergo sum | 29-09-13 | 10:22

Paternotte verwart het democratisch debat met achterkamertjesoverleg buiten het zicht van het gemene volk. De SP begrijpt vele malen beter hoe een democratie hoort te werken dan Bassie.

Jonkheer Wttewaall | 29-09-13 | 10:21

@j0shua | 29-09-13 | 10:20 | + 0 -
Ja 5 minuten.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:21

Ouderwets spinnen met Bassie voor de vastgelopen oude politiek. Getverderrie!

Strohond | 29-09-13 | 10:20

Zo Kaas, was er nog tijd over om een tweede tegel vol te plempen na die eerste?

j0shua | 29-09-13 | 10:20

@Ashtrey | 29-09-13 | 10:15 | + 0 -
Doe maar zwart, want ik ben geen racist.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:20

Nou wàs die Bertje Koenders dan ook een flapdrol.

colonnecinco | 29-09-13 | 10:19

Tja Bas, de partijen in de coalitie bieden ook geen oplossingen. Behalve dan het verhogen van de lasten voor de burger en bedrijven. Daar heb je geen 150 zakkenvullers voor nodig in het parlement, dan kan mijn spreekwoordelijke nichtje ook.

Rest In Privacy | 29-09-13 | 10:19

@Litsehimmel | 29-09-13 | 10:17 | + 0 -
Het zal lastig worden aangezien de ambtenarij tegen democratie is. Zodra Wilders aan de macht is gaat 90% ontslag nemen (zeggen ze), alhoewel ik denk dat ze daar te lui voor zijn. Feit blijft is dat ambtenarij er alleen is voor de "goedgekeurde" democratie.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:19

@zeg maar jansen | 29-09-13 | 10:16
De eerst komende verkiezingen zijn gemeenteraadsverkiezingen.
Ik verwacht een grote kaalslag onder de PvdA zetels...
Gelukkig is de wachtgeldregeling voor gemeenteraadsleden geschrapt, door de PvdA ;)

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:19

Dat de socialisten van de SP niet samen willen werken met de nivileerende communisten van de VVD zegt mij genoeg als liberaal.

me,myself and IK | 29-09-13 | 10:18

En toch ... de koers die door de gevestigde partijen wordt gevaren wordt aan alle kanten afgekeurd. Blaten dat er een probleem is maar niet open staan voor oplossingen die mogelijk niet helemaal - of helemaal niet - conform de eigen ideologie zijn helpt natuurlijk evenmin. Misschien moesten we die SP en PVV eens een kans geven aan het roer te staan. Ik bedoel, rottiger dan dit kan het toch bijna niet worden.

Litsehimmel | 29-09-13 | 10:17

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:15 Na de volgende verkiezingen kan de PvdA fractie op een tandem naar het werk. Met die blonde snol van Didi op de bagagedrager.

zeg maar jansen | 29-09-13 | 10:16

SP+PVV:En zo is "de"vlag weer rood/wit/blauw....

Boris Badass | 29-09-13 | 10:16

Het werd tijd dat de SP een keer een keuze maakte. Te lang wilde ze iedereen te vriend houden, minder EU, nou ja klein beetje meer dan, en ga zo maar door. Blijkbaar is het kwartje gevallen dat kiezers duidelijkheid willen hebben. Dus is het nog maar de vraag wie er vast zal lopen.

Dropke | 29-09-13 | 10:16

wel knap dat Bassie zoveel feitelijke onjuistheden in 1 stuk tekst weet te proppen.
en dat 'guilty by association', zou hij dat nou bij Peggold hebben opgepikt afgelopen week?

Kaosu | 29-09-13 | 10:15

@Xirdalan | 29-09-13 | 10:14 | + -1 -
Wat is er mis met nationalisme en socialisme?

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:15

@Kaas de Vies 10:13
Ging over de nazificatie van Wilders.
Melk, suiker?

Ashtrey | 29-09-13 | 10:15

@Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:13
vooR

Tijd voor koffie

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:15

De SP en PVV moeten maar fuseren. Nationalisme + socialisme = ehhhhh: JUIST JA!

Xirdalan | 29-09-13 | 10:14

@eerstneukendanpraten | 29-09-13 | 10:09
De barometer voorspelt weer een daling voof de PvdA...

* Princevlag hijsen gaat *

Ing. eslapen | 29-09-13 | 10:13

@Ashtrey | 29-09-13 | 10:11 | + 0 -
Doe maar, want ik snap je niet.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:13

Zo. Weer een partij waar je niet op zou moeten stemmen.

Politiek is overleggen. De partij die dat niet wil stelt zichzelf buiten de orde.

zeg maar jansen | 29-09-13 | 10:13

Volgens mij moet de belangrijkste vraag nog beantwoord worden in dit hele lachwekkende toneelspel - wanneer valt dit ongehoorde faalkabinet eindelijk 's?

Zodat we ad slag kunnen met een zakenkabinet ipv een kabinet aangestuurd door een thuiswonende visieloze drol (Mark), een vreemdgaande milieuterrorist (Didi), een boereneconoom zonder inhoudelijke kennis (Dijssie), en een gladjakker die zijn eigen moeder nog zou verkopen (Zijlstra).

Gadver, wat kost ik van die lui.

Snackbar van Allah | 29-09-13 | 10:12

@Kaas de Vies 10:08
Kijkend naar de Wildersnis van het verleden zijn negatieve associaties natuurlijk niet van de lucht.
Schande natuurlijk, alsof behaalde resultaten in het verleden een garantie bieden voor de toekomst.
Nespressootje?

Ashtrey | 29-09-13 | 10:11

Ik begrijp niet waar de SP moeilijk over doet, de VVD voert toch al precies hun beleid uit?

Meth Damon | 29-09-13 | 10:11

"Het valt voor Roemer te hopen dat hij met een list komt want anders staat de SP de komende periode buitenspel. Het democratisch proces gaat door maar de SP heeft zich er aan onttrokken."

Hoe kan je dan spreken van een democratisch proces? Het lijkt meer op een regentesk achterkamertjes proces. Iets democratisch noemen maakt het nog niet democratisch. Iets prachtwijk noemen, maakt het niet prachtig en iemand een nazi noemen maakt hem geen nazi.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:09

Zit met smart te wachten op de peilingen van Maurice de Kat want ben heel benieuwd wat de kiezer van die verschrikkelijke beschouwingen vond, hoe miezerig ze soms ook waren...

eerstneukendanpraten | 29-09-13 | 10:09

Baarlijke nonsens. De SP (evenals de PVV) weet donders goed dat praten met dit kabinet niets oplevert en slecht scoort bij het electoraat. Dat politiek dier Paternotte (bewust?) verdraaid tot schreeuwen en geen oplossing bieden"
Paternotte zegt eigenlijk, als je het kwaad ook maar niet een beetje ter wille bent. Deug je zelf niet.
Of hoe moet ik het zien, meneer Paternotte?
Partijen die qua ideologie niet binnen de geijkte politieke stromingen passen leggen zichzelf een cordon sanitair op?
-
Vergelijking Voorpost en SP/IS. Weer zo'n pijnlijke blunder. De SP werkt actief en nauw samen met clubjes als de IS en wat dies meer zij. Ze sturen zelfs Meulenbelt en van Raak naar het Marxisme-festival. Hetgeen u vergelijkt met een incidentele (onaangekondigde) aanwezigheid van extreem-rechts bij een openbare demonstratie.
Goed geschreven maar slechte en makkelijke column.

Not Muhammad | 29-09-13 | 10:09

"Het SP-devies luidt dus: wél hard schreeuwen, géén oplossingen bieden."

Het is een stijl, geen doel op zich. Maar van dit harde schreeuwen worden helaas de mensen die de oplossingen mogen aandragen niet wakker. Niet door het geschreeuw van de SP, niet door het geschreeuw van de PVV.

En dit is op meerdere fronten dom. De gevestigde orde blijft hier maar tegenin gaan, negeren en ridiculiseren. Bijvoorbeeld net als bij Pim Fortuyn.

Maar ze kunnen beter naar het geschreeuw luisteren. Ze willen zo graag een Wilders uit schakelen, waarom is mij een raadsel. Tot nu toe blijkt Wilders een goede signaleerder die soms als een olifant in een porseleinkast ronddendert. Me dunkt dat er nu geen heilige porseleinen huisjes meer over zijn.

Maar als je dan nog steeds de wens hebt om een PVV / Wilders een hak te zetten. Neem dan op een oplossingsgerichte manier de wensen van de PVV over. Het verloren electoraat stroomt zo weer terug.

Wat is het toch dat de beroepspolitici dit niet zien. Verblind door hun eigen haat?

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:08

En volgens mij was de SP ook tegen de immigratiepolitiek van de vroegere VVD en / of gezinsherenigingspolitiek van de PvdA.

Correct me if I am wrong. Een van de twee sowieso, maar ik ben te lui om te googlen, want ik heb nog geen koffie op.

Kaas de Vies | 29-09-13 | 10:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken