Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Babyboomers huilen om pensioenstuk Hofs

wijsneus100.gifKlappende klapper van een stuk in de Volkskrant afgelopen zaterdag. Redactrice economie Yvonne Hofs schreef een open brief aan de boze kwade zestigplussers die op pislinke wijze Henk Krol napraten zodra het over hun pensioen en de onvermijdelijke korting daarop gaat. Henk Krol heeft een reactie opgestuurd naar de Volkskrant die niet werd geplaatst omdat hij niet eens een poging deed om op de argumenten van Hofs in te gaan. Niet zo verwonderlijk trouwens van een man die verantwoordelijk is voor de aller- aller- allerslechtste video in de geschiedenis van de mensheid ooit ever. Hofs somt in haar stuk acht drogredenen op en slaat daarmee vrijwel alles en iedereen totaal K.O. Alles bij elkaar leidt haar betoog in samengevatte vorm tot deze I WANT OUT-QUOTE. Veel positieve bijval in de brievenbus van de Volkskrant, maar ook een paar slaapverwekkend voorspelbare reacties van, u verwacht het niet, boze oudjes. Neem bijvoorbeeld ene Kees Tap, zijn argumenten waren op dus schrijft hij: 'verkeerde rancuneuze toon'. Whatever Kees, ga maar zitten janken in een hoekje. Zie ook meneer De Miranda met zijn 'emotionele argumenten'. Het dolst maakt opa Van der Horst het op RobbbbertBaruch.nl: 'Wat mij tegenstaat in het artikel is niet de argumentatie – daar wil ik buiten blijven'. Wacht wat? Dat slaat echt als een lul op Dirrek. Vd Horst wil slechts 'parameters' geven voor een 'zinvolle en vruchtbare discussie' en is angstig voor 'wijsneuzen' (zoals Yvonne Hofs en haar vervelende feiten zeker?) die babyboomers voor van alles en nog wat uitmaken. Zo'n Vd Horst die op een subsidielog zonder ook maar één (tegen)argument aan te raken de parameters voor een discussie denkt uit te kunnen zetten. Het is hilarisch en diep droevig tegelijk, typerend voor de mateloze wereldvreemdheid van dat soort figuren. Enfin. Volgens Vd Horst zijn zestigplussers 'Écht Belazerd', want de overheid was (toen nog) betrouwbaar en de gepensioneerden van nu is toen van alles beloofd. Alsof je jezelf een gouden pot en een reuze-kabouter aan het einde van de regenboog laat beloven en dan woedend wordt als die er niet blijkt te zijn. Want hallo, vergrijzing. Maar het ergste, het meest ergerlijke, is nog dat de boze zestigplussers, die zich ondanks VUT en royale eindloonregeling belazerd voelen terwijl ze deze shit decennia lang aan hebben zien komen, de pensioentekorten schaamteloos op de jongeren afschuiven. En dan zijn we weer terug bij DEZE FUCKING QUOTE. Ofwel: lees dat stuk van Yvonne Hofs. Wachten we ondertussen op de eerste onderbouwde reactie die wel het lezen waard is. (PS voor bij de quote: 71,5 - 21 = 50,5)

Reaguursels

Inloggen

eens waren wij een zelfstandig land.
nu zijn we ingelijfd in de eu.
steeds lees je weer dat wij toch zo,n rijk land zijn.
daarom moeten we ook zoveel bijdragen aan de instant houding van de eu.
miljarden voor dit miljarden voor dat.
dat er een hetze is tegen de ouderen heeft ook te maken met het eu beleid,verplichte open grenzen,
een invasie van buitenlandse werkenden,die de n.l verdringen,en dan nog het enorme aantal buitenlanders die ook mee eten,de grote steden zitten er vol van.
om een verhaal te schrijven dat de ouderen hier de schuld van zijn,dat de jongeren minder toekomst perspectief hebben,zijn toch wel heel wat meer redenen voor,als je door een bril kijkt met zijkleppen kun je zo,n verhaal schrijven.
de tijd kun je niet terug draaien,trouwens de welvaart van weleer was in de tijd,dat n.l nog geen groot betaler was aan de eu
toen dopten we onze eigen boontjes nog
kom eens met een alles omvattend verhaal,niet met een aantal bij elkaar geraapte rapporten.
de maan heeft een achterzijde
het is weer de volkskrant

soledad | 24-09-13 | 11:10

Overigens is de charme bij veel baantjes weggehaald ... Werkdruk opgevoerd .. Denk aan bouwvakkers die elke dag een dankbrief moeten schrijven dat ze aan de slag kunnen , tussen allerlei moelanders , inmiddels ontdaan van elke vorm van sociale verzekering , ( want bijn verplicht zzp) .. Vrachtwagenchauffeurs , zorg verleners die net tijdlimieten van seconden door hun werkdag gejaagd worden .. Leerkrachten , die bedreigd worden en ineens begrip moeten hebben. Voor allerlei ' culturen' in idioot grote klassen ... Ach kan zowel tijdje doorgaan geloof ik

sparrow | 24-09-13 | 06:17

Ik ben zeevarende , en wordt altijd kotsmisselijk verhalen van gepensioenerden uit mijn sector ; schepen zwaar overbemand , Nederlandse collega' s , regelmatig havens aandoen , waar je zelfs de wal op mocht ... En wat daar dan allemaal gebeurde .... ...
Ik doe mijn werk graag , maar die uitvreters die nu met pensioen zijn zouden eens een maandje op een nl schip mee Moeten varen ; en nee niet met mij maar gezellig met allerlei collegas die vnl russisch spreken ... En kijk mij daarna nog recht in mijn ogen aan , om me te vertellen dat jij zo hard gewerkt hebt .
Ik ben ook als 16 jarige begonnen ( bij de marine ) heb door eigen studie overstap kunnen maken, naar koopvaardij , Heb aan tal van regelingen betaald .. Uiteraard ook met de belofte dat ik daar gebruik van kon maken ..

sparrow | 24-09-13 | 06:03

Braindrain

Crak-ho | 24-09-13 | 00:31

Laten wij de BTW verhogen.
-
Daardoor komt Nederland een namelijk sterker uit de crisis, begrijpt u wel?

azoturie | 23-09-13 | 23:28

@Old_Spice | 23-09-13 | 17:01
Hahaha, ja ik ga ff wat extra sparen van al dat geld dat hier in huis tegen de plinten klotst. Net zo belachelijk argument als "het verbeteren van je inkomsten positie". Het beetje sparen wat ik kan/doe is bestemd voor het evt. laten studeren van mijn kinderen. Als dat gebeurd is zie ik wel verder. Ik zal tenminste nooit eindigen zoals de boze BB, ik ga uit van nul AOW en nul pensioen. Kan het ook niet tegenvallen.

Roeieber | 23-09-13 | 22:52

Als je dieren uithongert, gaan ze uiteindelijk elkaar opeten.
Hetzelfde gedrag zie je in de discussie hierboven.
Dom, zuur en jaloers gelul van jongeren en oudere jongeren als Yvonne Hofs over de vermeende rijkdom van 60-, 70-, 80- en nog oudere plussers.
Mensen van in de twintig en in de dertig die gaan zeuren omdat ze denken dat ze straks geen pensioen meer krijgen. Hoe slachtofferig kun je zijn.
Doe er wat aan, zou ik zeggen, je hebt nog 40 jaar de tijd. Maar let wel een beetje op je gezondheid en je gewicht. Want vergrijzen doet iedereen, maar de te dikke, waggelende, vermoeide, aankomende fastfoodgeneratie ouderen zal zeker de kosten van de zorg de pan doen uitrijzen, terwijl ze waarschijnlijk nog wel weer ouder worden dan de oudjes nu.
De mens wordt tenslotte ook steeds langer, lijkt genetisch en darwinistisch bepaald.

Peyronie | 23-09-13 | 21:54

Een effect dat ook nog vergeten wordt is het volgende: De pensioenen worden duurder omdat we langer leven. En dat komt deels door de betere gezondheidszorg, maar óók omdat hele drommen mensen met allerlei VUT-regelingen ruim voor hun 60e eruit konden. Ja, die missen dus een flink paar zware jaren. En dan leef je langer. Ik voorspel dat we over een aantal jaren ook een terugloop van het 'steeds maar ouder worden' gaan zien.

Minister van Staat | 23-09-13 | 21:29

Muxje:
Dat jongeren later met pensioen zouden gaan, heeft niets met een versobering van de pensioenregeling te maken.
Het is niet aantoonbaar dat jongeren te veel premie zullen gaan betalen ten opzichte van de op te bouwen rechten. Omdat Hofs dat schrijft is het niet per definitie waar.
Bovendien heeft ze het uitsluitend over de ambtelijke pensioenen en de bedrijfspensioenen, wat helaas een groot deel van het probleem is, omdat bijvoorbeeld de ambtelijke pensioenen heel lang op eindloon hebben gestaan. In normale commerciële wereld geldt al vanaf 1980 een middelloonsysteem omdat de bedrijven (excl. de banken) een eindloon systeem niet konden en kunnen veroorloven.
Voor een econome toont ze een te enge blik op maar een deel van de pensioenwereld.
De enige die relatief echt goed af zijn geweest zijn de mensen die gelijk AOW kregen zonder ooit premie betaald te hebben. Maar die zijn onderhand wel allemaal dood.
In het normale bedrijfsleven zijn er ook nooit vut-regelingen geweest. Het hele MKB heeft daar nooit voor kunnen betalen/sparen.
Er wordt erg gegeneraliseerd door Hofs.

JayJay | 23-09-13 | 21:25

@JayJay 19:58: Het stuk van Hofs klopt. Lees het eens. "Dat jongeren dus langer premie zullen gaan betalen (hoogst waarschijnlijk) hoeft niet slechter te zijn als ze maar een evenredig (aan de betaalde premie) pensioen ontvangen" (jouw woorden). Jongeren betalen veel langer een veel hogere premie, gaan later met pensioen en krijgen dan veel minder. Ook betalen ze veel meer aan AOW-premies. Het punt is dat jongeren op alle denkbare punten slechter af zijn dan de ouderen. Op één punt na: door het langere werken kan in principe de pensioenpremie iets omlaag. Maar de meeste pensioenfondsen hebben al aangegeven dat daar voorlopig echt geen sprake van kan zijn, qua slechte rendementen en lage rente.

En die mooie hoop stenen die wij straks van onze ouder gaan erven, zoals een reaguurder bij de VK het noemde? Als die huizen allemaal op de markt komen zijn ze niets meer waard. Dan kan je met wat het huis van je ouders opbrengt misschien je eigen hypotheek aanvullen, zodat je huis niet meer onder water staat, als het meezit.

Muxje | 23-09-13 | 20:51

Succes ermee, ik betaal niet meer mee, oh ja en jullie hadden het toch zelf allemaal betaald? Dan hoeven wij niet meer bij te dragen.
-=PyP=- | 23-09-13 | 20:47 | + 1 -

hulde, idem hier. en applaus voor de laatste zin. :)

Seastorm | 23-09-13 | 20:51

@Willem van Rood | 23-09-13 | 18:32 | + 1
U bent duidelijk de doelgroep van dit stuk van Yvonne Hofs. Totaal onwetend over de situatie waar midden dertigers met kinderen op dit moment in zitten. Even een kort zinnetje typen zonder onderbouwing vind ik erg gemakkelijk.
.
De overheid zegt dat ouders meer moeten werken, meer moeten uitgeven, meer mantelzorg moeten verlenen, maar maakt het ouders ondertussen absoluut onmogelijk om werk en gezin te combineren.
.
Ik betaal VUT-premie en pensioenpremie (10% van mijn loon) en er wordt zoveel loonbelasting geheven dat wij ervoor gekozen hebben om minder te gaan werken (ik 4 dagen, zij 3 dagen) omdat het salaris van mijn vrouw anders bijna volledig naar opvang gaat.
.
Het is nogal frustrerend dat de overheid veel van ons vraagt, veel neemt, en weinig geeft. En als je niet aan die poppenkast mee wilt doen, dan kan dat niet. Hoezo vrijheid?
.
De enige mogelijkheid is ZZP'er te worden, dan hoef je tenminste niet meer mee te doen met die verplichtingen. Pensioen? Het boeit me niet, ik ga me echt niet richten op de 10 jaar die ik mogelijk nog heb nadat ik 70 ben geworden. Een kwart is dan al dood. Ik leef nu en ik geniet nu. De babyboomer wil een dik pensioen houden? Succes ermee, ik betaal niet meer mee, oh ja en jullie hadden het toch zelf allemaal betaald? Dan hoeven wij niet meer bij te dragen.

-=PyP=- | 23-09-13 | 20:47

Ik kan het online artikel even niet vinden, maar een jaar of 2 geleden las ik nog dat er een gezond pensioenfonds door de Nederlandse Bank gedwongen werd een groot deel van haar (belegde) vermogen in fysiek goud te verkopen en daar dan (mogelijk) rommel-hypotheken of aandelen voor in de plaats te nemen... Het bezit van (waardevast) goud werd dus door die lutser van een een Fout Wellink direct teruggefloten. De reden was dat goud "te volatiel" dus te risicovol zou zijn... Ik heb me daar toen erg over verbaasd dat er 1. Toen wél gelijk door Nout werd ingegrepen, in tegenstelling tot de hem bekende misstanden bij de Dirk Scheringa Bank..! En 2. dat het blijkbaar volledig OK (verplicht) is als men financiele fraudegevoelige baggerproducten als toekomstbelegging (van andermans geld) investeert inplaats van een deel in het 'echte geld' zoals men dit al duizend jaar vertrouwd en geaccepteerd heeft, voelde als een veeg teken. Wat was hiervan het onderliggende plan of de werkelijke agenda?
Het ging destijds -naar ik meen- om een verplichte verlaging van 10% goud naar een maximaal bezit van 3%. Indien het pensioenfonds over de jaren voor 50% van haar vermogen in (fysiek) goud zou hebben liggen, dan waren ze nu de koning onder de pensioenfondsen en verzekeraars geweest! Het mag dan wellicht volatiel zijn, maar aan het einde van de periode heb je tenmiste nog iets in handen dat niet op een 'papieren belofte' lijkt.

afdankert | 23-09-13 | 20:38

Pensioen van een commerciële maatschappij, het z.g. woekerpensioen, gaat als volgt: je werkgever houdt maandelijks een bedrag van je salaris in, dat bij een verzekeraar wordt gestort. Een bedrag dat door aftrek van beleggingsverliezen en kosten (lees: winst) aan verzekeringsmaatschappij en tussenpersoon de afgelopen jaren feitelijk een negatief rendement heeft en op het moment dat je met pensioen gaat, wordt daarvan een pensioenverzekering aangekocht. De op dat moment geldende rentestand is dan leidend voor het bedrag dat je maandelijks uitgekeerd krijgt. Staat de rente enorm laag (zoals nu): PECH GEHAD.

guurderea | 23-09-13 | 20:20

Ik geloof geen enkele econoom meer, ook deze Hofs niet. Ze zijn allemaal stapel.

sastro | 23-09-13 | 20:19

van der Horst. de relopa van Joop. Wat een verschrikkelijke arrogante domlinkse kutbabyboomer. Met zijn patserige neerlandsch en geschiedsfeitjes denkt hij mijlen boven het klootjesvolk te staan.

zo, die komt er op Joop nooit door.

Ir. Wilhelmus | 23-09-13 | 20:19

@ roze_bril | 23-09-13 | 16:37 | + 0

Ga eens dood zeg je in je imbecielentaal, prima, ik nodig je uit om dat persoonlijk eens aan mijn moeder te melden. Maar daar ben je waarschijnlijk te laf voor, hopeloze domme egoïstische nitwit die je bent.

Ga zelfs eens dood, dan hebben wij hier frisse lucht namelijk.

zwak en a-sociaal | 23-09-13 | 20:12

Het stuk van Hofs is ook niet helemaal juist en eigenlijk net zo onjuist als de stellingen van Krol.
Het is irrelevant hoeveel jaar iemand premie betaald het gaat er natuurlijk om hoeveel premie iemand over de gehele looptijd betaald heeft (meestal betaalt een werkgever trouwens het grootste deel) en welke aanspraak daaruit resulteert. Dat jongeren dus langer premie zullen gaan betalen (hoogst waarschijnlijk) hoeft niet slechter te zijn als ze maar een evenredig (aan de betaalde premie) pensioen ontvangen.
Bovendien gaat het verhaal van Hofs uitsluitend op voor de bedrijfs- en overheidspensioenen.
Pensioenen in de commerciële sector ondergebracht bij Pensioenmaatschappijen zoals Nationale Nederlanden, Achmea, Centraal Beheer zijn anders opgebouwd. Als de pensioenmaatschappij zijn beoogde rendement niet haalde, verhaalde zich dat onmiddellijk in de premie van het volgende jaar. De enige "overheidssubsidie" hierbij is de fiscale aftrekbaarheid van de premie die overigens de vorm heeft van uitgestelde belastingheffing bij uitkering.

JayJay | 23-09-13 | 19:58

paridae | 23-09-13 | 17:54
Klopt. En helaas zullen er nog minder 50minners zijn die met pensioen kunnen voor hun zeventigste. Tenzij ze natuurlijk zzp'er zijn, dan kunnen ze helemaal niet met pensioen.

Djong | 23-09-13 | 19:55

@swassannuf | 23-09-13 | 19:09 | + 0 -
Don't blame the messenger.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 19:45

von Amsberg | 23-09-13 | 17:18 | + 3 -
Bikkelen :) ik heb in de wilde sleepvaart gevaren, in de bagger gezeten. momenteel offshore(wel op een schip) maar ik hoop volgende maand weer terug te gaan naar de bagger. er lopen mij te veel watjes in de offshore.
overVecht | 23-09-13 | 17:26 | + 2 -
Beter is een relatief begrip ;)
bedankt.

Seastorm | 23-09-13 | 19:44

Boze SP/PVV/50+'ers. What's new?

kicktherabbit | 23-09-13 | 19:23

-=PyP=- | 23-09-13 | 18:02 |
Jij hebt duidelijk een persoonlijk probleem wat oppassen betreft. De meeste ouders hebben alles over voor hun kinderen, ook met oppassen, je krijgt ook daardoor de verwende luie en jaloerse reacties te zien van mensen die denken op alle fronten tekort te komen. Luie lapzwansen ga werken, misschien ben je al dood en begraven voordat je de vijftig haalt!
caudillo | 23-09-13 | 18:04 |
De mensen waar jij op doelt die erg veel verdienen zitten in besturen, daar moet het gehaald worden en niet bij de CAOer en daar zijn er weinig van!

lanexxx | 23-09-13 | 19:14

Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:38 | + 45 -
Frus.

swassannuf | 23-09-13 | 19:09

1400 miljard in kas, en we maken ons druk over het niet kunnen betalen van pensioenen... paniek om niets.
Waar de jongeren zich wel druk om moeten maken, is het feit dat het kabinet nu een instituut in leven gaat roepen die de bad debt van de staatsbanken gaat overnemen. Het zogenaamde Nederlandse hypotheken instituut. En per wet, worden de pensioenfondsen verplicht te investeren in dit instituut, en dus effectief de bad debt van de banken betalen. Met andere woorden, NU worden de pensioenfondsen leeggeroofd, door DIT kabinet. LEES eens goed dat nieuwe akkoord door!!!

Old_Spice | 23-09-13 | 19:05

Nou Yvonne Hofs van de Volkskrant heeft wel wat losgemaakt.

Haar artikel is met 250,000 x gelezen het best gelezen artikel OOIT op vk.nl

Ik geloof dat het nu eindelijk bij de boomers begint door te dringen dat we echt klaar met ze zijn. Ze kunnen alleen nog wat emotioneel schelden en tieren.

www.volkskrant.nl/vk/nl/14108/Het-pens...

Outsider-Inside | 23-09-13 | 19:01

aapnbats | 23-09-13 | 18:45 | + 0 -
Yep. Het begint bij een paar procent... over 10 jaar is dat 30% etc.

niksneem | 23-09-13 | 18:56

M_Bulu | 23-09-13 | 18:36
Yo, ik kan ook dit zeggen:
Dertigers zijn schaamteloos egoïstisch en egocentrisch - in een supermarkt plempen ze hun kar midden in het pad (want het pad is van hun - de rest moet er maar omheen). Dringen voor in winkels (want zien totaal geen anderen die er al eerder stonden en zijn zelfs beledigd als je zegt: nee ik stond er al), zijn de grootste wegmisbruikers (qua parkeren ja - maar ze vliegen van hot naar her, misdragen zich het hardste op vakanties (ja, gezeur over matrassen, slechte bediening).
Kortom, gepolariseer.
Positief: gezeur en geklaag is Nederlands. En ja, tot en met de babyboomerts.

paridae | 23-09-13 | 18:49

@lingo star | 23-09-13 | 18:33
Volledig met u eens. Mijn familiegeschiedenis past naadloos op die van u. Maar we hebben het hier niet over een familie of uw eigen familie.

daytripper | 23-09-13 | 18:46

@niksneem:
Je weet dat de discussie hier gaat over "babyboomers" die boos zijn omdat ze een paar procent pensioen moeten inleveren?

aapnbats | 23-09-13 | 18:45

Goldman Sachs en uw pensioentje...
herstelderepubliek.wordpress.com/2012/...
www.hollandfinancialcentre.com/news.ph...
www.at5.nl/artikelen/74154/goldman-sac...
Dames en heren, jong / oud, we hoeven elkaar niet de schuld van deze mega ( pensioen)roof in de schoenen te schuiven, dit is EU en VS wijd opgezet! Het is dat elk land zo zijn eigen aanpak tot leegroof ontvangt. In NL zijn het de vette pensioenpotten die ons land nog heeft, in Griekenland was hét illegale opzadeling met overbodige schulden via corrupte politici, in italie zijn het de (gespaarde) vermogens die in de het grote (hypoteekvrije) eigen woningbezit liggen, In Spanje kreeg men de huizen en bouw-zeepbel te verwerken, zo zullen wij EU-wijd onze werkende middenklasse verliezen. Dit alles volgens een oud uitgezet stappenplan, waarvan wij nu in de eindfase geraken, het harde ontwaken is begonnen. De wegkijkers krijgen de verrassing van hun leven. Ik juich dit niet toe, maar zag het al jaren komen, werd natuurlijk weggezet als doem-denker, dat dan weer wel... De koek is op, het luxe 25-jarige 'speelkwartier' van welvaart, groei en vrijheid is voor de komende decennia voorlopig over. Dat bent u in principe zelf schuld, had u maar beter moeten opletten en luisteren inplaats van arrogant wegkijken, achterover leunen met brood & spelen.

afdankert | 23-09-13 | 18:43

Hey Dombo 's luistert.
Alles wat 'onze ' regering nu jat van de zgn babyboomers jatten ze ook van jullie. Wat dacht je, een kleinere erfenis omdat Rotte en Slapon jullie voor zijn geweest en wetgeving die langzaam maar zeker verbiedt om bezit op te bouwen.
Denk daar maar eens over na huilebalken.

niksneem | 23-09-13 | 18:42

Babyboomers zijn veelal schaamteloos egoïstisch en egocentrisch. Dringen voor in winkels, zijn de grootste wegmisbruikers en misdragen zich het hardste op vakanties. Ik ben dus niet verbaasd dat ze klakkeloos hun pensioen veilig willen aan stellen ten koste van jongeren.

M_Bulu | 23-09-13 | 18:36

daytripper | 23-09-13 | 18:23 | + 0 -
Neen, ik ben niet ouder dan Sinterklaas maar ik had wel ouders van voor de babyboomergeneratie en mijn ouders waren altijd heel begaan en solidair met ons.
Als ze het hadden over de moeilijke tijd in hun jeugd was dat zonder zelfmedelijden. Zij die door de babyboomer generatie destijds werden weggezet als hopeloos conservatief waren in werkelijkheid veel socialer dan de progessieve baardjes van de babyboomergeneratie.

Rest In Privacy | 23-09-13 | 18:33

@Angel70:
wat een mooie bevestiging van dit hele "vooroordeel"
Om even wat "moderne" argumenten te ondersteunen:
- ik ben nu 37, en ja, ik heb gestudeerd. 2 ouders die zich kapot moesten werken om hun kinderen te laten studeren. Vanaf mijn 14e een bijbaan en tijdens mijn studie erg veel extra werk moeten doen om rond te kunnen komen. Zonder Stufi had ik het niet gered, en ik betaal die schuld nog steeds af. (en nee, ik mocht maximaal 6 jaar studeren, geen 10+ jaren)
Meer dan 10 jaar voor een bedrijf van een babyboomer gewerkt: minstens 50 uur per week, zonder deze uren vergoed te krijgen, en er collectief uitgeflikkerd toen de baas de zaak opdoekte en zichzelf eerst even een paar miljoen toeschoof. (om zijn 2e kast van een huis te kunnen betalen) En raad eens wat? Ondanks die studie, wil om te werken en veel arbeidservaring kwam ik in mijn sector (bouw/architectuur) nergens aan de bak, want crisis. In plaats van mijn handje op te houden voor een uitkering (waar ik zelf voor gewerkt/betaald heb) ben ik voor mezelf begonnen. En ik moet alle eindjes aan elkaar knopen om rond te komen, betaal me scheel aan heffingen, belasting, een hypotheek, etc, waarvan ik nu al weet dat ik daar geen rooie cent op ga verdienen (dat was destijds wel anders he?). Oh, en als ik pech heb gaat de zelfstandigenkorting er straks ook nog af.
En pensioen? Welk pensioen? Proberen af en toe wat te sparen, dat is alles wat ik kan doen. Vakantie? yeah, right. Ziek zijn? Jammer, geen tijd voor.

En dan durf je te doen alsof dat Vk-stuk een soort belediging is voor die arme mensen die aan pensioen een veelvoud van mijn huidige maandloon ontvangen, maar een klein percentage moeten inleveren?

Lul niet zo dom over "jongeren" die zogenaamd niks doen of achter een computer zitten te luieren.

Kansloos, dat soort mensen. Gelukkig zie ik genoeg reacties van de doelgroep waaruit blijkt dat er ook mensen tussen zitten die wel realistisch blijven.

En nee, ook ik was er toen "niet bij". Gek he, mijn ouders moesten me zo nodig pas veel later geboren laten worden. Schaamteloos van ze.

aapnbats | 23-09-13 | 18:33

@=PyP=- | 23-09-13 | 18:02

Je hebt het over pure luxe en eist dan van de mensen die je opvoeding betaalden ook nog eens dat ze jou gaan helpen met het in stand houden van je te dure leventje?

Willem van Rood | 23-09-13 | 18:32

@BBmetR | 23-09-13 | 18:15 |
Herkenbaar.

thheo | 23-09-13 | 18:25

@lingo star | 23-09-13 | 18:09 |
Quot van u : "Ik ken geen generatie die zo vervuld is van zichzelf en zo negatief over de generaties na hen dan de babyboomers en zo emotioneel alleen hun eigen rechten verkondigen".

U bent vast ouder dan Sinterklaas dat u zoveel generaties hebt meegemaakt.Een ervaringsdeskundige dus.
Ik eerbiedig buigen.

daytripper | 23-09-13 | 18:23

@BBmetR | 23-09-13 | 18:15 | + 0
Laten we zeggen dat er wat onbegrip heerst m.b.t. het geklaag over het verlagen van het pensioen, versus het kopen van een nieuwe caravan en 4 maanden per jaar op vakantie versus geen tijd/zin hebben om kinderen op te vangen.

-=PyP=- | 23-09-13 | 18:20

Uiteindelijk gaan alle Boomers dood en de generation Next leven nog lang en gelukkig dansend op de erfenis die deze graaiende generatie nalaat.... De jeugd krijgt het zoo slecht nog niet.....

arretje | 23-09-13 | 18:18

-=PyP=- | 23-09-13 | 18:02 | + 0 -
U hebt het slecht getroffen met uw ouders??

BBmetR | 23-09-13 | 18:15

Ik ken geen generatie die zo vervuld is van zichzelf en zo negatief over de generaties na hen dan de babyboomers en zo emotioneel alleen hun eigen rechten verkondigen.

Rest In Privacy | 23-09-13 | 18:09

@daytripper | 23-09-13 | 17:37 | + 4 -
Soms moet je even op een zere plek duwen. Waar het om gaat dat iedereen beseft dat we een groot probleem zitten en dat iedereen keihard inlevert (hopelijk), niemand wordt gespaard.

Soms moet je verwachtingen managen, soms moet je ze kapot gooien op de grond.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 18:05

@ BBmetR | 23-09-13 | 17:42 |
48 jaar geleden? 1965 dus.
-
I remember 1965. TYes, I rememder it well! Er werd hier te lande zeer weinig op houtjes gebeten toen.
-
Wel moesten heel wat jongeren al vroeg aan het werk. Maar al spoedig viel er een brommertje te kopen.
Lang niet iedereen had een auto. Of telefoon. (Vast. Mobiel bestond niet. Telefooncellen wel. Stadsgesprek was een duppie.)
-
Ook waren er heel wat arbeiders die erg ongezond werk moesten doen (Mijnen! Eternit!)
Maar houtjebijten? Nee!
-
De inkomensverschillen waren kleiner dan nu, want de beterbetaalden verdienden niet belachelijk veel zoals nu. De sociale verschillen waren enorm. Menige arbeiderszoon moet naar de fabriek ipv naar de universiteit. Maar houtjes bijten, nee!
-
Overigens konden begaafde armeluiskinderen met een zeer genereuze studiebeurs doorstromen naar boven. En hun aantal nam in de jaren 60 explosief toe. (Maar ook in de jaren 40 en 50 kon een Karel van Het Reve worden opgeleid tot een van de meest gerespecteerde intellectuelen van zijn generatie.)
-

caudillo | 23-09-13 | 18:04

@ANGEL70 | 23-09-13 | 17:43
Gratis studeren?
Gratis studeren kon je in de jaren 60 en 70 Driedubbele kinderbijslag voor kamer en onderhoud.
Geen collegegeld.
En gewoon drie verschillende studies achter elkaar of 1 studie van oneindig.

thheo | 23-09-13 | 18:02

Geld uit een erfenis interesseert me eigenlijk niets. We doppen onze eigen boontjes wel financieel gezien. Waar ik me meer druk om maak is de vrijgevochten houding die de generatie zich heeft verworven. Na het pensioen lekker doen waar men zin in heeft. Daar hebben ze een vrije keuze in. Maar ik zou het fijn vinden als ze een tijd waarin kinderopvang onbetaalbaar is, en beide ouders moeten werken om de veel te dure hypotheek te betalen van een rijtjeshuis met 40.000 euro onderwater schuld, wat meer aandacht zouden besteden aan het opvangen van de kinderen en het helpen om de eindjes aan elkaar te breien. Het gaat mij niet om geld, maar om participatie. Daar zullen ze zelf ook om vragen als ze 80 zijn en wat moet ik dan zeggen? Zoek het maar zelf uit want je hielp ons ook niet in moeilijke tijden? Ik vind het een moeilijk vraagstuk.

-=PyP=- | 23-09-13 | 18:02

Ik heb het artikel van Yvonne Hulst zaterdag in de Volkskrant gelezen, uiterst stigmatiserend, waarbij de feiten ook niet zo nauw wordt genomen, beslist geen goede bijdrage aan de pensioen discussie.... dus kortom een slecht journalist slecht stuk.

Lutra122 | 23-09-13 | 17:54

Djong | 23-09-13 | 17:27
"55-plussers die tussen nu en tien jaar met pensioen gaan zullen in hoog tempo de pot leegmaken."

Ik snap je echt wel.
Alle potten (pensioen, AOW) raken leeg, alle solidariteitsbijdragen (bedoeld tussen generaties) blijken gebakken lucht. Dat was een 'participatiesamenleving'-idee overigens. Klonk goed ooit. Niks nieuws dus.
Overigens zullen er weinig 55+ zijn die eerder met pensioen gaan dan 67, dus minimaal 12 jaar.

paridae | 23-09-13 | 17:54

@ANGEL70 | 23-09-13 | 17:43
En het ergste is nog dat die mensen die gratis en voor niets mogen studeren, zorg krijgen en OV er totaal niet bij stilstaan dat dat geld wel opgebracht moet worden.

Willem van Rood | 23-09-13 | 17:53

Jullie geloven het nog steeds niet?
-
Elke regering bestaat uit idioten en boeven. Altijd! Overal!
(Alleen de verhouding tussen de i en de b verschilt enorm.)
-
Maar menigeen blijft geloven dat machthebbers "toch wel zullen weten wat ze doen..."
Die VVDPVDACDAD66GLCU-kliek waar ecologiste van spreekt. Ja, hoe ze aan de macht en de bak moeten blijven, dat weten ze.
[[@ ecolgiste: 'k Voel met U mee, maar ge suggereert dat er wel een oplossing MOGELIJK zou zijn. Ik benijd U om Uw optimisme....]]
-
Het is alweer een hele poos geleden dat ik, in een gezelschap van louter academici, de onhoubaarheid van het sociale stelsel ivb de bevolkingspyramide ter sprake bracht, Uitgelachen werd ik.
"Ach joh, dan gaan de premies wat omhoog en de uitheringen wat omlaag..." Mijn opmerkingen werden gezien als cryptofascistische paniekzaaierij.
-
En het gaat nog veel erger worden. Dat een verzorgingsstaat niet te combineren is met open grenzen wordt herhaaldelijk in de pers ter sprake gebracht. Maar er is geen oplossing. Want de verzorgingsstaat opheffen of de grenzen dichtgooien is onuitvoerbaar in de praktijk. (Ja, allerlei links volk beweert nu dat men de verzorgingsstaat aan het afbreken is. What a joke!) De verzorgingsstaat gaat aan zijn eigen succes ten onder.
-
De hele wereldeconomie is een pyramidespel geworden.
En iedereen weet hoe een pyramidespel afloopt. (O ja, de oprichters en eerste deelnemers worden wel eens rijk....)
-

caudillo | 23-09-13 | 17:48

@me,myself and IK .... jullie gaan pas met je 30 jaar werken,want er moet eerst gestudeerd worden tot 25 jaar, dan nog jaren stage lopen enz... toen hadden wij er al 15 jaar op zitten.

ANGEL70 | 23-09-13 | 17:43

hotnot, u slaat de plank volledig mis!
Gewoon vanaf de eerste werkdag premie betaald en nooit van personeelszaken gehoord dat er een keuze was. Niet op mijn 16de, niet op mijn 25ste en niet toen ik 56 werd.
Graag feiten en geen onzin melden!

wittedewith | 23-09-13 | 17:43

daytripper | 23-09-13 | 17:37 |
Wat als wij niet zo dom waren geweest de centen naar Zuid-Europa te brengen?
Wij? U hoort er zelf dus ook bij?

thheo | 23-09-13 | 17:42

Ik probeer te achterhalen wanneer die mevrouw is gaan werken.
Verder dan sinds 2008 bij de Volkskrant kom ik niet.
Wat heeft ze daarvoor uitgespookt? Gestudeerd misschien? Op mijn kosten misschien, zoals zovelen die op hun ouders en grootouders zitten af te geven.
Zelf stelt ze dat het toeval is dat de huidige generatie geboren is in toestand van meer welvaart.
Dat is niet waar. De ouderen hebben, vaak onder afzien van genoegens, die welvaart geschapen.
Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt indien de welvaartstoestand van pakweg 48 jaar geleden weer van kracht werd. Ik heb geleerd om op een houtje te bijten.

BBmetR | 23-09-13 | 17:42

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 17:30 |
Natuurlijk , de demografische bubbel is en was een gegeven en dat betekent dat het dus ook weer voorbijgaat over 15/20 jaar.
Ik ken u hier als de man van de brede blik, maar hij wordt/is nu eng.Die blik dus.
Wat als wij niet zo dom waren geweest de centen naar Zuid-Europa te brengen? En als de banken beter gecontroleerd waren door de cowboys van de Nederlandsche Bank? En zo kan ik nog ff doorgaan.
Msar moet je dat "de" babyboomer verwijten. Ik acht u wijzer dan de heer van Leeuwen die zojuist z'n intrede in de adolescentie heeft gedaan.

daytripper | 23-09-13 | 17:37

Kortom, Van Leeuwen en Hofs zijn een verlengstuk van de (verplichte) woekerpolisverstrekkers wat in de volksmond ook wel pensioen genoemd is, ooit, toen het nog iets voorstelde.
Je hele leven betaal je premie en krijg je een propaganda blaadje van je woekerpolisfonds waarin ze vertellen waar je recht op hebt.
En als je dan uiteindelijk dat recht claimt dan komen Van Leeuwen en Hofs meebrullen dat je een zielepoot bent.
Doe mij even een emmer.....

Willem van Rood | 23-09-13 | 17:36

Mensen die nu jong zijn en klagen over het pensioen van ouderen , moeten net als de ouderen toen gaan demonstreren en actie voeren voor een beter pensioen . Denk dat veel ouderen met hun meedoen om gelijkwaardige pensioenen voor de jongere af te dwingen bij de regering . De jeugd van tegenwoordig is veel te passief en zit te veel achter allerlei schermpjes de teksten van andere over te nemen . De straat op en actie voeren slampampers .

warco | 23-09-13 | 17:35

Niet zeuren oudjes, wij moeten tot ons 75e doorwerken om er voor te zorgen dat de Fransen met hun 60e met pensioen kunnen blijven gaan.

me,myself and IK | 23-09-13 | 17:33

Alle jongeren zijn stupide en hebberig, verwend, te lui om te werken en te stom om te studeren terwijl die studies al helemaal niks meer voortellen. Verder zijn ze jaloers op iedereen die ze niet kennen omdat ze denken dat die het beter hebben. Ook helpen ze gezamenlijk de economie en de welvaart die de vorige generaties met noest werken hebben opgebouwd helemaal naar de gallemiezen. Zo, als we dan toch even dom aan het generaliseren zijn.

Elessir | 23-09-13 | 17:32

@daytripper | 23-09-13 | 17:29 | + 0 -
De demografische bubbel heeft men echt ver van te voren zien aankomen, hoe kan het opeens zo zijn dat de pensioenen niet te betalen zijn en de zorgkosten ook?

Dat klopt van geen kant, crisis of geen crisis.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 17:30

@thheo | 23-09-13 | 17:15 |

Denk je nu werkelijk dat de individuele babyboomer met zijn "stemgedrag" dit had kunnen voorkomen? Wie heeft de crisis van 2008 zien aankomen? Wie heeft zien aankomen dat banken er met de poet vandoor gingen en tienduizenden mensen oplichten?
Hou toch op met die onzin. Als jij het kunt heb je misschien nog een tip om te voorkomen dat het niet weer gebeurt.

daytripper | 23-09-13 | 17:29

paridae | 23-09-13 | 17:17
Maar de overeenkomsten zijn pijnlijker: de 55-plussers die tussen nu en tien jaar met pensioen gaan zullen in hoog tempo de pot leegmaken.
De overeenkomst tussen alle vijftigminners van nu is, dat deze die pot mogen aanvullen, om er bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (72?) achter te komen dat er hooguit nog een fooi in zit.

Djong | 23-09-13 | 17:27

@Seastorm | 23-09-13 | 17:17

Ja maar Venezuela.... Er liggen rondom Venezuela zoveel betere plaatsen om heen te gaan!! Maargoed. Succes en hoop voor je dat het allemaal lukt!

overVecht | 23-09-13 | 17:26

Geweldige analyse van die Hofs. Heb met interesse zitten lezen.

Jimmydepimmy | 23-09-13 | 17:20

@Seastorm.

Ik kom uit de sleepvaart, van matroos tot kaptein en je weet wel he zes op zes af met alles achter je kont.
Het thuisfront vond mij wel een held.

von Amsberg | 23-09-13 | 17:18

Beste mensen, hier wordt het allemaal nog eens héél helder uitgelegd: www.youtube.com/watch?v=3U_lU-CbxlQ

Het spijt me BB-ers, maar er is geen ontkomen aan: Er is een stelsel in het leven geroepen dat niet houdbaar is met de demografische ontwikkeling (een ontwikkeling die al decennia voorspelbaar was). Es tut mir Leid...

Minister van Staat | 23-09-13 | 17:18

De BB van 60 zijn begin 50 jaren geboren. Begonnen met werken eind 60 begin 70tige jaren. Hun ouders, mijn groot ouders hebben hard gewerkt om het land op te bouwen. Zelf zijn ze verwend en weten net als ik niet wat hard werken is. Kop houden en inleveren, net als ik. Beetje met de eer van mijn opa en oma leuren.

byebyeholland | 23-09-13 | 17:18

Het lijkt me een beetje onnodig om ouderen te gaan uitschelden, of jongeren.

De ouderen hebben goed voor zcizelf gezorgd en ik geef ze groot gelijk. Maar hun systeem is niet meer houdbaar.

Zakelijk gezien is het zo dat de afgedragen pensioenpremies afgehouden zijn van het brutoloon. Er werd dus geen inkomstenbelasting over berekend, met als afspraak dat de uitkeringen dan belast zouden zijn.

Op zich vergelijkbaar met bijvoorbeeld lijfrenteaftrek... bruto aftrek, belast bij uitkeren.

De speciale truc zit hem in de belastingtarieven. Destijds is er voor gekozen dat de AOW betaald werd door de 65-minners. Dus mensen in de AOW dragen niet bij aan de nieuwe AOW-uitkeringen. Niet erg handig als je weet dat de boel gaat vergrijzen.

Het uiteindelijke effect is dat een 65-minner circa 10% belasting meer betaalt dan een AOW-er.

Tsja, als dan je pensioen op je 65e begint heb je 10% belasting bespaard ten opzichte van belasting op loonbetalingsmoment.

Kortom, als de ouderen ook AOW_premie gaan meebetalen en we er dus echt een solidariteitsregeling van maken, dan ziet de discussie er al heel anders uit.

Voordeel daarbij is dat je het hele belastingstelsel kan vereenvoudigen naar 1 tarief (al dan niet prgressief) en dat de zwaarste schouders nog steeds de zwaarste lasten betalen.

Rem | 23-09-13 | 17:17

@ overVecht | 23-09-13 | 17:07 | + 0 -
Ik spreek mijn talen, maar ik heb een serieus probleem met gramatica. (gezegend met een wiskunde knobbel) Verder neem ik er niet de moeite voor.
Hoe dan ook. Succes met je emigratie!
-dank daarvoor, en venezuela blijft in de race. (ik heb een hele lage levensstandaard en ben gewend aan ruige plaatsen/havens/werelddelen en mensen

Seastorm | 23-09-13 | 17:17

CoffeePatch | 23-09-13 | 17:16 |
eind jaren 70, dus

CoffeePatch | 23-09-13 | 17:17

Triest dat er in deze crisistijd zo wordt gepolariseerd tussen generaties. Binnen de generaties zitten teveel verschillen qua omstandigheden om dat af te doen als 60+ of 60-/babyboomers en 'jongeren'.

paridae | 23-09-13 | 17:17

roze_bril | 23-09-13 | 17:10 |
Behalve dan als je eind jaren 80 hebt gekocht, dan kon je 20 jaar wachten voor dat je het huis weer dezelfde waarde had als bij de aankoop. Bovendien was de rente enorm hoog. www.huizenmarkt-zeepbel.nl/01-06-2008/...

CoffeePatch | 23-09-13 | 17:16

daytripper | 23-09-13 | 17:10
Als of de individuele babyboomer als lid van "de meerderheid" er zelf niet bij was en geen stemrecht had.

thheo | 23-09-13 | 17:15

von Amsberg | 23-09-13 | 17:05
Tsja, mensen werken tegenwoordig de hele dag door, en ook in de weekenden. Tussendoor kijk je even op de internets en reaguur je even op lieden die niet begrijpen hoe er tegenwoordig gewerkt wordt.

Djong | 23-09-13 | 17:14

jasser | 23-09-13 | 16:29
Hofs legt netjes uit waarom u nooit 45 jaar premie betaald kunt hebben. Hooguit vanaf uw 25e, en als u dan daadwerkelijk met 65 er uit ging maximaal 40 jaar.
Dan waren er ongetwijfeld ook nog wel een stuk of wat premievrije jaartjes te genieten.
Enneh... niet ook nog een paar jaar eerder er uitgestapt, of alvast wat minder gewerkt ihk van een leuke prepensioenregeling?

Djong | 23-09-13 | 17:11

@CoffeePatch | 23-09-13 | 16:52 |

De huizencrisis indertijd stelde niet zo veel voor. Kijk maar eens naar het oppervlak van de bubble. Het duurde maar een paar jaar en benadeelde veel minder mensen dan nu.

roze_bril | 23-09-13 | 17:10

De individuele babyboomer die hier als een kind met het badwater wordt weggegooid en gewoon tot z'n 65ste werkt (en dat is vooralsnog de meerderheid) kan er niets aan doen dat het grootgraaikapitalisme en met name de banken de centen hebben verbrasd en de politici hun nationale belangen hebben verkwanseld in een idioot Europees avontuur. Zie Noorwegen, zie Zwitserland etc etc hoe het ook had gekund en waar ze dit soort jij-bakken niet kennen.
De "vutters" die hier door dwazen ten tonele worden gevoerd hebben er al helemaal niets mee te maken want het merendeel daarvan is allang dood of hoogbejaard.
Bovendien ken ik vele babyboomers die hun inmiddels volwassen kinderen financieel vrijwel geheel onderhouden dan wel ondersteunen en/of hun peperdure (dank Overheid) studie betalen.Vind ik trouwens niet meer dan normaal in de huidige tijd.
Het geblaat naar "de" babyboomer is grotendeels onzin maar in Den Haag lachen veel politici zich te barsten want past prima in hun straatje: verdeel en heers.

daytripper | 23-09-13 | 17:10

@wittedewith | 23-09-13 | 16:56
Nee, u heeft de eerste jaren geen pensioenpremie betaald. Wel heeft uw werkgever een soort spaarpremie ingehouden. Ergens in uw 25e levensjaar moest u dan op bezoek bij personeelszaken, waar u gevraagd werd of u die jaren wilde "inkopen". Zou u dat gedaan hebben, dan zou u van uw 56e geen pensioenpremie meer hoeven te betalen. De andere keuze was uitbetalen. Kunt u zich uw destijdse keuze nog herinneren ?
Ik denk dat er een brommertje gekocht is van het geld.

hotnot | 23-09-13 | 17:10

von Amsberg | 23-09-13 | 17:05 | + 0 -
Ik ben aan het werk, (momenteel in standby modus aangezien ons schip gerepareert wordt) en ik mag vannacht ook nog even werken tot morgenochtend 7:30 AM
U bent klaar om 5 uur gok ik zo ? HELD.

Seastorm | 23-09-13 | 17:09

Seastorm | 23-09-13 | 16:57
Waar ik woon verkopen ze geen Schultenbrau.

spanarchist | 23-09-13 | 17:08

.n beetje alle marshallplan centen voor jezelf oppotten en al ons gas opstoken. De volgende generatie mag het fijn uitzoeken met de volgende geïmporteerde vergrijzingsgolf.
"M'n hele leven hard gewerkt" haha ja dat zeg ik ook altijd.

nedertokkie | 23-09-13 | 17:08

@Seastorm | 23-09-13 | 16:57

Vooruit. Ik geef je het voordeel van de twijfel.

Dan nog begrijp ik niet dat je niet Nederlands, Engels enz. met een hoofdletter schrijft.

Maar ik heb geen zin om verder met verwijten oid te strooien. Mooi dat je al je licenties hebt mbt varen (had ik wellicht kunnen weten icm je nick). Als ik jou was zou ik dan 100% voor Brazilië gaan. Wil je tóch naar Venezuela zou ik mezelf als ik jou was nog een keer goed inlezen hoe door en door verrot het er daar aan toe gaat.

Hoe dan ook. Succes met je emigratie!

overVecht | 23-09-13 | 17:07

IdiotSavant

What's in a name?

wittedewith | 23-09-13 | 17:06

De meeste GeenStijl reageerders zijn subsidieslurpers.

Als ik de tijdstippen bekijk waarop de mensen reageren, dan moet ik concluderen dat er dan normaal gewerkt dient te worden. Zo te zien hebben deze reageerders daar geen last van en gedragen ze zich als verwende kinderen welke door hun ouders zijn verpest en geen verder enkele bijdrage leveren. Aan het taalgebruik is overigens af te lezen over welke kwaliteiten deze reageerders beschikken.

von Amsberg | 23-09-13 | 17:05

De 60+ers regeerden en stemden in de jaren 60 en 70, en maakte mooie pensioen afspraken met zichzelf. Ook trokken ze zelf aan de touwtjes bij de pensioenfondsen.
En nu blijkt dat ze onmogelijke afspraken hebben gemaakt en pensioen beleggingen iets minder opbrengen dan was verwacht, zoeken ze zondebokken.
De 60+ers vergeten dat ze deze wereld zelf “gemaakt” hebben.

thheo | 23-09-13 | 17:02

Het blijft wel zo dat jongeren zich nog kunnen voorbereiden op een laag pensioen, en extra kunnen sparen. Ouderen zitten al in de situatie dat ze met pensioen zijn, en nu opeens worden gekort terwijl dat niet de afspraak was. Hoe kunnen ouderen nu het verlies aan koopkracht compenseren? Dat vergeet mevrouw Hofs even voor het gemak.
Ook vergeet mevrouw Hofs dat de overheid nu nog verder de pensioenen uitkleedt, door ze te verplichten te investeren in het Nederlandse hypotheken instituut, en het Nederlandse investerings-instituut. En het Nederlandse hypotheken instituut gaat alle bad debt van staatsbanken overnemen. Oftewel, het geld dat pensioenfondsen in dat instituut steken, is ten behoeve van de banken.
Wat mevrouw Hofs ook niet inziet, is dat de overheid jong en oud tegen elkaar probeert uit te spelen, met het doel de lonen van ouderen, en loonsverhogingen van jongeren, te beperken.

Old_Spice | 23-09-13 | 17:01

wittedewith | 23-09-13 | 16:56 |
U bent verwend en egoïstisch.

IdiotSavant | 23-09-13 | 16:58

Goed stuk hè. Misschien moeten jullie van GS zelf ook eens zoiets proberen te schrijven.

henry_louis | 23-09-13 | 16:58

overVecht | 23-09-13 | 16:13 | + 0 -
Als je geen huis kan kopen verdien je simpelweg te weinig om dat elders wél voor elkaar te krijgen.
-Om te beginnen zijn de huizen daar, pak hem beet 4 maal goedkoper.
Gezien zijn schrijven is hij dyslectisch óf gewoon laag opgeleid. Het schrijven in zijn eigen taal gaat hem in ieder geval lastig af.
- bite me.
Verder vind hij het leuk om rond kroegen in het weekend mensen in elkaar te stompen.
-Ik heb nog nooit vastgezeten, ik ben nog nooit veroordeeld of wat dan ook. en ik deel NOOIT de eerste klap uit. verder spring ik er WEL tussen als het 5 tegen 1 is, waar ik geloof ik alleen maar trots op mag zijn.
Sték dat hij wél echt emigreert ben ik erg benieuwd waar naar toe dan
-venezuela en brazilie zitten nog in de race
Een goed betaalde baan zoeken lijkt mij in zijn geval stug.
-heb ik niet nodig, aangezien ik zeevarend ben en mijn papieren over de hele wereld erkend zijn, dat daarbuiten gelaten kan ik mijn werk bij nederlandse/internationale werkgevers gewoon behouden.
Laat staan dat hij elders wel een huis kan kopen.
- mijn euro's zijn daar een ongeveer 4x zoveel waard,
Niet voor niks komen er meer mensen naar Nederland toe dan dat er mensen financieel zó onafhankelijk zijn dat ze kunnen emigreren.
-je bedoelt uitkeringen ophalen ?
1. Echt gaat emigreren.
-beetje moeilijk te bewijzen tegenovewr jou/U niet ? of vlieg je mee ?
2. Naar welk land en waarom het daar beter is.
-venezuela/brazil, kijk naar mijn vorige reaguursel (5 puntjes)
3. Je niet een enorme agressieveling bent.
geen strafblad ? ben je daar tevreden mee ?
4. Je de taal machtig bent van het land waar je van plan bent naar toe te gaan.
ik spreek nederlands, engels, duits, spaans (niet vloeiend) Ik heb ongeveer een halfjaar nodig om mijzelf een taal eigen te maken.

Tevreden meneer ? als dit teveel informatie is mag je het ook in een paar keer lezen.

@spanarchist | 23-09-13 | 16:16 | + 0 -

Ik vraag me altijd af waar dan toch dat paradijs ligt waar al die mensen zo graag naar heen willen verhuizen.
spanarchist | 23-09-13 | 16:05 | + 1 -

Zuid-Amerika. In ieder geval al een heel concrete keuze, gelukkig lijken al die Zuid-Amerikaanse landen ook zo op elkaar dus we zien wel waar het vliegtuig precies landt.
spanarchist | 23-09-13 | 16:16 | + 0 -

sukkel, ik gaf antwoord op je vraag waar het paradijs lag (jouw omschrijving), dat je daarna op mij gaat afgeven geeft precies aan hoe je grijze massa er aan toe is. (goudvis, 3sec. red) te veel schultenbrau gezopen zeker.

Seastorm | 23-09-13 | 16:57

Inhoud klopt niet! Ik ben in 1969 als 16 jarige assistent badmeester gaan werken bij de gemeente Rotterdam en vanaf dag 1 pensioenpremie betaald en niet vanaf mijn 25 ste.
Mocht mij ook 18 maandan laten "verwennen" (je bent babyboomer of je bent het niet) in het Sennelager in Duitsland.
Vanaf mijn 14de gewerkt, dus ik heb er 46 jaar werken opzitten en mag nu horen dat ik verwend en egoistisch ben!

wittedewith | 23-09-13 | 16:56

De drogredenering die Hofs niet heeft genoemd, maar wel vaak voorkomt (ook bij De Miranda), is die van de jongere generatie die nog wat aan haar inkomenspositie kan doen (in reactie op veranderingen) en de ouderen vlak voor of na pensionering niet meer.
.
Het merendeel van de bevolking heeft geen enkele manier om de financiële positie te verbeteren. De meeste modaal of lager verdieners zitten met 40 al aan de top van hun schaal en hebben niet de intellectuele capaciteiten hoger op te komen of te gaan studeren voor een beter perspectief. Die zitten kortom gevangen in de top van hun schaal, waarbij ze de rest van hun carrière moeten toezien dat de CAO stijgingen achterblijven bij de inflatie. Terwijl de 60-plussers pas sinds 2001 geconfronteerd worden met een uitblijven van indexatie of slechts gedeeltelijke indexatie.

Qippie | 23-09-13 | 16:54

sinar2 | 23-09-13 | 16:45 |
Dat is iets heel anders dan verwend in hun jeugd. Bovendien was er in de jaren 80 ook een forse crisis en steeg de hypotheek rente naar 12%. Bovendien klapte de woningmarkt in die tijd ook in www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-05-2008/...

CoffeePatch | 23-09-13 | 16:52

In het artikel staat dat de premieplichtige leeftijd is verlaagd van 25 naar 21.

Bij een pensioen ingaande je 71e is dat dus 50 jaar premieplicht.

In tegenstelling van van je 25e tot je 65e.

Rem | 23-09-13 | 16:51

Zijn ze ook vergeten dat hun loon én koopkracht almaar steeg.
Hun koopkracht ligt hoger dan dat van de huidige generatie die in de jaren '90 op de arbeidsmarkt verschenen, en die ook nog voor de overgang naar de euro op mag draaien.
En de lonen dalen tegenover de koopkracht nog steeds, terwijl de lasten stijgen.
(die van de zzp-ers dalen het meest)
www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-a...
-
www.zzp-nederland.nl/nieuws/91799-uurt....

mothersfinest | 23-09-13 | 16:51

Ach die boomers kunnen binnenkort pas echt lachen als Baroso en Draghi en andere EU-bobo's zich met hun grijpgrage handjes over de EUR 1,000 miljard Nederlandse pensioengelden gaan ontfermen. Dat is echt nog slechts een kwestie van tijd.

Rutte en Didi vinden het allemaal best, je moet er toch wat voor over hebben om EU commissaris te kunnen worden.

Lachen toch, onze boomers gaan lekker solidair zijn met de arme ouderen in Zuid-Europa. Heel fijn van ze.

Outsider-Inside | 23-09-13 | 16:49

En vergeet niet al die mensen die met pre-vut en pre-pensioen gingen.
Het zieke is dat er voor de mensen die nu boven de 55 zijn en hun baan verliezen heel weinig kans is op een baan.

De Treinende Rechter | 23-09-13 | 16:46

@CoffeePatch | 23-09-13 | 16:33
Waar het om gaat is dat ze altijd geleefd hebben in een samenleving die alleen maar economisch groeide er er dus alleen maar financieele vooruitgang in zat. Nu dat stilstaat en zelfs achteruit komen ze in een situatie die ze nooit eerder meegemaakt hebben.

sinar2 | 23-09-13 | 16:45

@JorisWorstNightmare | 23-09-13 | 16:36 | + 1 -
Mooi stuk. Applaus ik ga m uitprinten en inlijsten.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:43

@jasser | 23-09-13 | 16:29 |

Niet van die rare praatjes, ouwe! Er is geen jongere die iemand doodwenst. Er wordt vooral gevraagd om:
.
een stukje verantwoordelijkheid. Uw generatie stond aan het roer toen al het heerlijks wat nu geklapt is ter stemming lag.
.
om iets van balans. Veel van de "bezuinigingen" en "versoberingen", alsmede de opgeblazen huizenmarkt van de afgelopen decennia hebben juist de jongeren keihard getroffen.
.
en rechtvaardigheid. Jongeren maar onverkort laten betalen voor pensioen wat zij nooit en ten nimmer zelf zullen krijgen.
.
Stap even uit die slachtofferrol en bedenk eens hoe bijv. een twintiger zich voelt. Die heeft nooit kunnen stemmen over die klote zooi die er met name door uw generatie van gemaakt is!

Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 16:41

Waar gaat dat geld eigenlijk allemaal heen.... als die babyboomers doodsterven? O.... wacht ...

ojédiaré | 23-09-13 | 16:41

Enig minpuntje: het duurt nog wel even voordat de gasbel in Slochteren op is.
Voor de rest wat ik enkele dagen geleden al plempte. BabyboomerTs worden gewoon te oud. Ga eens deaud!

roze_bril | 23-09-13 | 16:37

Zal ik het dan maar doen? Want wat Henk Krol doet bij de ouderen, doet Yvonne Hofs bij de jongeren: op de onderbuik spelen.
Drogreden 1: "Tussen 1990 en 2010 is het doorsnee inkomen van 65-plussers 26 procent gestegen; dat van werkenden met 18 procent. Het doorsnee vermogen van gepensioneerden is verviervoudigd, terwijl het vermogen van jongeren onder de 45 jaar is gekrompen." Dat zijn nietszeggende cijfers als niet aangegeven wordt hoe ze berekend zijn. Als je naar absolute cijfers kijkt, kan dat best zo zijn, want 5% van 3000 euro is nu eenmaal meer dan 5% van 1500 euro. Maar relatief gezien wordt al jaren afgeroomd op de uitbetaling aan ouderen. En ook van het vermogen hangt het er vanaf hoe je het berekent: als je daar het koophuis van de oudere in meerekent, heb je gelijk. Maar daar heb ik niets aan zolang ik er nog in woon. En als ik doodga, vreet eerst de belasting een deel op via de successierechten, en de rest gaat naar mijn kinderen - de klagers van nu. Niet zeiken dus.
Drogreden 2: "Een Nederlander die nu 25 jaar is, kan pas met pensioen als hij 71,5 jaar is". Dat is niet waar. Daar wordt over gesproken, maar is nog niet doorgevoerd en valt dus onder stemmingmakerij. En mag ik Yvonne er aan herinneren dat Wim Kok een van de eerste was die miljarden uit de pensioenpot jatte, iets waar de huidige politici ook op loeren? Zie de Hypotheek investeringsbank die men met pensioengeld op wil richten. Mag ik in dit verband ook even aanstippen dat met pensioengelden gespeculeerd is (zie berichtgeving over ABP-baas die niet in discussie wil). Het gespeculeer en de rekenfouten die de pensioenfondsen hebben gemaakt (levensverwachting) wordt nu aangewend om ouderen te laten stoppen met "zeiken". Het gekke is dat als ik op internet goederen aanbiedt en wel het geld incasseer maar niet lever, ik een oplichter ben. Maar als je je leven lang betaalt voor zaken die je vervolgens niet meer krijgt, moet je niet zeuren. Lijkt me meten met twee maten.
Drogreden 3 hoef ik al niet meer te behandelen, want die manke vergelijking wordt elders al gefileerd. En de pensioenaanspraken zijn niet de reden van het probleem, maar het pensioenvermogen. De enige en echte reden daarachter is mismanagement, zie de onderbouwing van Ilja Boelaars.
Drogreden 4: Met creatief boekhouden probeert ze hier aan te tonen dat doordat voornamelijk in obligaties geïnvesteerd wordt, een rentestijging een probleem gaat veroorzaken. Met andere woorden: pensioenfondsen niet anticiperen op een wijziging in de marktsituatie. Dat zou toch wel heel vreemd zijn. En als het langetermijn rendement al jaren 14% is, dan is 4,2% echt niet aan de hoge kant. Een onzinredenering, erop gericht om jong en oud tegen elkaar op te zetten.
Drogreden 5: "De vakbonden gingen akkoord met de premieverlagingen in ruil voor VUT-regelingen, loonsverhogingen en extra vrije dagen. Daarvan hebben - wederom - de toenmalige werkenden, de huidige boze 60-plussers, geprofiteerd." Die premieverlagingen waren toentertijd mogelijk, omdat door de hoge rentes (13% in de 80-er jaren!) er voldoende reserves werden opgebouwd. VUT-regelingen en extra vrije dagen zijn in diezelfde tijd ingevoerd juist om de doorstroming aan de onderkant van de markt te vergroten zodat jongeren sneller aan een baan konden komen. Nu zie je het omgekeerde gebeuren: nu moet tot 67 jaar doorgewerkt worden waardoor geen instroom aan de onderkant optreedt. Zeker ook de schuld van de ouderen? Dus de regelingen waarmee jongeren aan werk werden geholpen, worden nu tegen de ouderen gebruikt. Nee, dat is eerlijk.
Drogreden 6.
1 Jongeren betalen via fors hogere premies het overgrote deel van de almaar stijgende AOW-kosten. Ja, en waarom stijgen die? Omdat er steeds minder werkenden zijn, en de levensverwachting stijgt. Wat wil je daarmee zeggen? Ouderen op hun 70e met een zakje kolen melden bij het crematorium? Dat is niet de fout van de ouderen, maar een demografisch gegeven.
2 Jongeren draaien via eveneens fors hogere premies op voor de kosten van de gestegen levensverwachting in het aanvullend pensioen. Hoho, aanvullend pensioen (zoals lijfrentepolissen) stoppen met betalen als de pot leeg is. Onzin dus.
3 Jongeren betalen tot hun 50ste veel te veel pensioenpremie in verhouding tot de pensioenrechten die ze dan opbouwen. Dat overschot wordt doorgeschoven naar de 50-plussers, die juist te weinig premie betalen. Dit systeem is eerlijk als de pensioenvoor- waarden tijdens het hele beroepsleven gelijk blijven. Maar als die tussentijds versoberd worden zoals nu, worden de jongeren benadeeld.
Dan moet je dus het probleem aan de wortel oplossen, in plaats van voortkabbelen op de ingeslagen weg. Dan is er ook voor de huidige generatie voldoende pensioen. Maar nu met dit soort zie-je-wel redenaties proberen aan te tonen dat juist de jongeren zielig zijn, is als de boer die tijdens een regenbui in de deuropening van zijn schuur niets staat te doen omdat hij zich voorgenomen had die dag te gaan zaaien. Om dan iets anders te gaan doen, komt niet in hem op.
4 "Sommige jongeren betalen nog steeds VUT-premie ten gunste van de ouderen, terwijl de VUT voor henzelf allang is afgeschaft". Aantoonbaar onzin. Er wordt nergens meer VUT ingehouden. Sterker nog, ik heb zelf jaren VUT betaald en zou dit jaar mogen stoppen. Ik moet nog 10 jaar, maar die VUT die ik betaald heb voor MIJN vervroegd stoppen, is ergens in de grote massa verdwenen. Een drogredenering dus.
5 "Jongeren hebben zich tot de nek in de schulden gestoken om torenhoge huizenprijzen te betalen die vooral 50-plussers als overwaarde hebben geïncasseerd. De huizenmarktgekte van de jaren negentig heeft geresulteerd in een gigantische vermogensoverdracht van jong naar oud". Alweer stemmingmakerij. Huizenprijzen zijn gestegen ja. Maar inkomens ook. Ook als je nu een huis koopt, is dat over 30 jaar meer waard dan nu. De ouderen verwijten dat hun huis (dat ze meestal wél hebben afbetaald, in tegenstelling tot de aflossingsvrije hypotheken van de huidige generatie die speculeerden op snelle stijgingen) nu meer waard is, is alweer stemmingmakerij. Als je drie jaar geleden een huis hebt gekocht, heb je nu even pech. Maar stijgingen en dalingen zijn er altijd geweest, ook in de 80-er jaren.
6 "Jongeren moeten zes tot vijftien jaar langer werken voor een lager pensioen, omdat de pensioenfondsen de afgelopen dertig jaar ten gunste van de gepensioneerden hebben potverteerd". Ook weer zo'n stigmatiserende zin. Er is niet "potverteerd", maar gewoon uitbetaald volgens rekenregels en inkomsten via premies. Daar zijn afspraken over gemaakt, en die worden nu geschonden vanwege mismanagement. Ouderen zijn daardoor niet zielig, maar wel belazerd. Jongeren weten tenminste waar ze aan toe zijn, als de overheid niet nog een keer de regels veranderd tijdens het spel. Wat hier gepresenteerd wordt zijn geen feiten of getallen, maar een stemmingkwekende losse flodder. Zo jammer.
Drogreden 7. Gek genoeg geeft ze daarin toe dat het een kwestie van mazzel is van wanneer je geboren bent. Eigenlijk zegt ze hier dus dat ouderen wat dat betreft niets te verwijten valt. En dat is dan wel weer aardig...
Drogreden 8: De jongeren hebben de pik op ons en willen ons allemaal dood hebben. Nou, die is voor haar rekening. Ik vind dat helemaal geen argument. Iedereen vecht voor zijn eigen winkel en zodat dat in alle redelijkheid op basis van de juiste argumenten gebeurt, heb ik daar helemaal geen moeite mee. Maar dit is een onderbuik statement voor als alle argumenten op zijn. Onzin dus.

Waarvan akte.

JorisWorstNightmare | 23-09-13 | 16:36

@hotnot | 23-09-13 | 16:21 |
Ook veel bedrijven hebben geld uit "hun" pensioenpot gehaald in die tijd. Dat geld komt nu niet meer terug terwijl sommige van die fondsen het wel nodig hebben. Maar dan nog kan je niet alles op 1 hoop gooien, dit is per fonds gebeurd, niet voor alle pensioenen collectief.

Giskard Reventlov | 23-09-13 | 16:36

@lijn5 | 23-09-13 | 16:27
Klagende, al dan niet arme ouderen dacht ik, waar dit topic over gaat.

Ven1V1d1V1c1 | 23-09-13 | 16:35

@spanarchist | 23-09-13 | 16:33

Nee... maar wat ik zeg. Zit er niet ver naast.

overVecht | 23-09-13 | 16:35

Wat vaak in deze discussie vergeten wordt, is dat de oudere generatie sterk meegeholpen heeft aan de uitholling van ons stelsel. Dit hebben ze gedaan door gebruik te maken van allerlei regelingen, zoals VUT, WAO enzovoorts.

Want laten we eerlijk zijn als je in -pakweg- 2000 op een gemiddelde werkvloer rondliep, maakt niet uit welke sector, dan waren mensen van boven de 50 al zeer schaars en boven de 55 onvindbaar. Pas de afgelopen jaren is een kentering in deze ontwikkeling gekomen.

Dus met dat "we hebben er altijd keihard voor gewerkt", dat valt in de praktijk erg mee. De 60+-ers hebben een onevenredig deel van de pensioenpot geplunderd en moeten nu dus op de blaren zitten.

Jopie2009 | 23-09-13 | 16:34

Het vuurtje jong <-> oud aanwakkeren zal best leuk vermaak opleveren en – handig – de aandacht afleiden van de falende overheids- en pensioenbeheerbobo's. Maar de ouwetjes hebben wel een punt dat hun decennia lang pensioenpremies is afgetroggeld met allerlei schone garanties en beloftes in het vooruitzicht, nu het op uitkeren aankomt wordt ineens gedaan alsof al die garanties en beloftes nooit serieus bedoeld waren.

simpelman | 23-09-13 | 16:34

Kort de feiten op een rijtje van mijn generatie (Y):

-single: You're fucked, geen huis kunnen kopen want te laag inkomen/geen kapitaal.
-werken: Je mag al blij zijn met een baan onder je niveau, daar heb je dan jaren voor gestudeerd.
-schuld: Van de generatie Y heeft ongeveer 50% een significante studieschuld. Dat is prima want je investeert in jezelf, echter zijn de banen en de daarbij behorende salarissen bedroevend vergeleken met voorgaande generaties die een studie hadden afgerond.
- pensioen: Welk pensioen? Er is als wij zomenteen 70 jaar zijn helemaal geen pensioen meer.
- huis: Je hebt net een huis gekocht? Dat is dan flink kut, je kunt een flink bedrag aan overwaarde gaan afbetalen.
- immigratie: Nog bedankt voor de 1 miljoen kanslozen die jullie binnen hebben gehaald babyboomers, jullie hebben de generaties na jullie met een gigantisch probleem opgezadeld en ik zou er niet eens raar van opkijken als ik in mijn leven een burgeroorlog zal meemaken tussen mossels en athiesten.
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik word echt schijtziek van al die ouderen die klagen. Ik zeur niet, betaal alles netjes maar denk voortaan na voordat je het gore lef hebt om minachtend over mijn generatie te spreken.

IdiotSavant | 23-09-13 | 16:34

Ik loop er tegen aan, weet nog niet wat me te wachten staat financieel inleveren moeten we allemaal dus ook ik. MAAR heb ik al ingeleverd zal hopelijk niet meer gebeuren een beetje rust in de tent mag wel dacht ik. Want ze weten je te vinden om je te plukken en dan heb ik het over ALLE instanties van belasting tot UWV en pensioen fonds die je dwingt om een pensioen af te kopen van je overleden ex waarvan nog eens de helft ingeslikt wordt door de belasting en waar je nog eens een extra aanslag van krijgt omdat het extra inkomen is geweest. Ja..... geweest wat dacht je met zo´n bedragje, was je wel aan een koelkast toe en wat versleten of kapot oud huisraad wat anders met zijn 2 èn werd betaald.

L.M. | 23-09-13 | 16:34

@Bruno Alaska | 23-09-13 | 16:33

Je zit er niet ver naast.

*anonimiteit wegzwaait*

overVecht | 23-09-13 | 16:34

Nogmaals: Ik bied mijn welgemeende excuses aan voor het feit dat ik besta en dat ik nu geld kost ipv oplever.

oze | 23-09-13 | 16:34

Tja, maar Wilders wil samen met Henk Krol dat alles bij het oude blijft.

De echte Stolwijker | 23-09-13 | 16:34

overVecht | 23-09-13 | 16:32
Jaap? Jij hier?

spanarchist | 23-09-13 | 16:33

overVecht | 23-09-13 | 16:32

U is Jaap van Zweden?

Bruno Alaska | 23-09-13 | 16:33

@ jasser | 23-09-13 | 16:29
Nee, dat klopt niet. Van geen kant.

Pa Cartwright | 23-09-13 | 16:33

sinar2 | 23-09-13 | 16:29 |
Een babyboomer is niet verwend als klein kind, hun ouders hadden nauwelijks geld in die jaren.

CoffeePatch | 23-09-13 | 16:33

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:19
Werken zonder pensioenopbouw want nog veel te jong met 14 jaren op de levens-teller.;)

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:33

Het regeringsbeleid heeft succes. Nederlandse jongeren gaan Nederlandse ouderen nu al "grijs tuig" noemen. In plaats van een snoeihard reparatiebeleid voert de regering een "verdeel en heers" beleid. Nooit zou ik mijn ouders "grijs tuig" durven noemen. Erg knap van de regering dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Nivelleermarionet | 23-09-13 | 16:32

@jasser | 23-09-13 | 16:29 | + 0 -
Nee, dat wil ik niet.

Ik gun ieder zijn pensioen en zeker het leven. Maar wat ik graag zou zien is dat er besef komt dat het fout is gegaan. Het erkennen van de fout is de basis van de fout oplossen. Zoals we nu doordenderen krijgen we generatieconflict met alle ruzie die daar mee gepaard gaat.

Het wordt tijd dat iemand de koe eens bij de hoorns pakt. Waar gaat het fout, iedereen heeft schuld, iedereen betaalt mee.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:32

@necrosis | 23-09-13 | 16:23

Ook wel eens aan gedacht. Matcht ook goed met mijn achternaam die gelijk aan het land is...

overVecht | 23-09-13 | 16:32

@spanarchist | 23-09-13 | 16:29

Hmmm... zal het eens bekijken... goede tip!

overVecht | 23-09-13 | 16:30

Ja, als je als babyboomer verwend bent als klein kind, verwend als eeuwige student, verwend tijdens de economische groei met mooie baantjes en elk jaar 5% geld erbij en extra verwend toen je VUT kwam.
Dan valt het erg tegen als je eerste (financieele) tegenslag komt nu je 70 bent.

sinar2 | 23-09-13 | 16:29

Ik ben 70 jaar en heb 45 jaar iedere maand mijn pensioenpremie afgedragen. Nu zou de jeugd willen dat ik maar het loodje legde dan hoefde de pensioenkas me niks meer te betalen. Kloteland.

jasser | 23-09-13 | 16:29

overVecht | 23-09-13 | 16:20
Afrika is ook een aardig alternatief. Heb gehoord dat het altijd lekker weer is en er veel geld vanuit Europa daar heen wordt gestuurd.

spanarchist | 23-09-13 | 16:29

Ik ben zelf 61 jaar en werk de laatste 25 jaar voor mijzelf. Mijn appartement afbetalen duurt nog 200 jaar gezien de fantastische bankproducten. Nog (ongeveer) een jaar en dan kan ik werken waar ik wil en dat zal zeker niet in NL/EU zijn.Mijn pensioen zal over 5 jaar ongeveer het minimumloon zijn.En als zelfstandige werk je hard en dat is nooit anders geweest.

Ik ken wel een paar van die figuren waarbij het VK-artikel op slaat maar ik ken ook genoeg die daar dik onder zitten en er nooit meer bovenop komen.

Wat mij stoort is dat de politiek van dit verschrikkelijke kabinet, namelijk het opzetten tegen elkaar van allerlei groepen, blijkbaar gaat werken.
(ja ja bijna een Godwin)

Wat ik kinderachtig vind van de VK is dat mensen niet konden reageren op het artikel terwijl (vermoed ik)de meeste abbo's in die leeftijdsgroep zitten. Dat zullen ze wel gaan merken.
Ik lees al 10 jaar geen kranten meer, en weet nu weer waarom.

zwak en a-sociaal | 23-09-13 | 16:28

Willen jullie er wel ff rekening mee houden dat niet alle BB-ers het zelfde zijn? Velen hebben zich meer dan 40 jaar het schompus gewerkt op bouwsteigers, achter lopende banden in fabrieken, in de havens, op een visserstrawler, aan de schop langs de weg, achter het stuur van een truck, etc.. En doen dat vaak nog steeds. Die kerels kunnen er toch ook niets aan doen dat de (r)overheid alles heeft verklooid?
Zij zien nu daarom hun pensioen, waar zij altijd premie voor hebben betaald, ook verdampen.

Sporadus | 23-09-13 | 16:28

IdiotSavant | 23-09-13 | 16:24
Helemaal eens. Ik betaal ook niets aan pensioenpremies. Die haal ik er toch nooit uit.

NiceGuysFinishLast | 23-09-13 | 16:28

@Ven1V1d1V1c1 | 23-09-13 | 16:22 | + 0 - Hebben we het nu over aow of pensioen?

lijn5 | 23-09-13 | 16:27

Alsof iedere gepensioneerde een babyboomer is, alle gepensioneerden boven de 67 zijn dat niet, van die groep kon een gedeelte dan wel weer met de pre-vut dat weer wel.

CoffeePatch | 23-09-13 | 16:27

@Ven1V1d1V1c1 | 23-09-13 | 16:22 | + 0 -
Er is geen eerlijke oplossing uit dit probleem.

Al die gedachteprocessen heb ik gemaakt, wil niet zeggen dat ik ze altijd hier opschrijf.

Er wordt op gemaakte afspraken gekannibaliseerd, niet alleen pensioenen (eigendom) maar ook op sociale vangnetten (rechten). Dit treft niet alleen de babyboomer, maar er komt een generatieconflict waar de babyboomer wel volledig de klappen zullen moeten opvangen, terecht of niet. Het is onvermijdelijk.

Ik zie namelijk de overheid niet stoppen met immigratie, zieligheidsindustrie en snijden in eigen vlees.

Komt het niet in de lengte, dan in de breedte.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:27

IdiotSavant | 23-09-13 | 16:24

De huidige jan gemiddelde lul werkt nu ook geen 60 uur per week... die werkt er nog geen 40. Misschien 36 met hier en daar een papadag.

Bruno Alaska | 23-09-13 | 16:26

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:10 |

Dat gaat de politiek ook niet voor ons doen. Die hebben hun ziel lang geleden verkocht voor een kans mee te mogen graaien op nationaal en Europees nivo. Die houden deze lijn vast totdat het hele kaartenhuis instort.
.
Het volk zal dit zelf moeten doen. De wil van het volk moet weer aan politiek en bestuur worden opgelegd. Zoals dat hoort in een democratie!

Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 16:24

Ik verwacht (27 jaar) nooit meer een pensioen te ontvangen. Is volgens mij ook al vaker wiskundig uitgelegd dat dit niet mogelijk is. Wie is er nu asociaal? Wij dragen massaal af aan een systeem waar wij nooit meer van zullen profiteren, dus bek houden stelletje jankerds. Daarnaast had Jan-de-gemiddelde-lul in de jaren 80 echt geen 60/70 urige kantoorbaan hoor, iets wat nu eerder regelmaat dan uitzondering is wil je ''carrière'' maken.

IdiotSavant | 23-09-13 | 16:24

Ik heb er al 40 jaar opzitten. en mag er nog bijna 5. Mag ik ajb mijn pensioen straks?

twasniks | 23-09-13 | 16:23

@overVecht | 23-09-13 | 16:20
Ik emigreer liever naar Zweden, daar zijn de vrouwen een stuk aantrekkelijker....

necrosis | 23-09-13 | 16:23

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:09
En dan maar met elke gedachtescheet van bv een JQ meegaan, zonder jezelf een moment stil te zetten, verder te lezen, verder te klikken, en even na te denken, wat is hier aan de hand.

Wat er aan de hand is, is namenlijk dat we opgescheept zitten met een stelsel waarbij elke AOW'er, onafhankelijk van zijn/haar vermogen en inkomen recht heeft op dezelfde AOW. Voormalig captains of industrie, miljonairs en zelfs de koningin, die er notabene zelfs geen inkomensbelasting over behoeft te betalen.

Bespaar het daar waar het te halen valt, als je het landelijke consumptieniveau wil handhaven, en verdeel het onder de werkelijk arme ouderen, want die bestaan ook. Geef het dan niet weg aan degenen die het toch maar (verder) oppotten.

Ven1V1d1V1c1 | 23-09-13 | 16:22

Het grijs tuig heeft zichzelf vette VUT regelingen toegekend waar wij nu voor mogen dokken iedere maand weer. Ik wil dat geld terug, met rente. Ik heb nergens recht op en mij is niks gevraagd. Ik mag andermans vakantie betalen. Fuk op, en nu met die penioenen weer hetzelfde? Ontzettend beu, ben ik het. Vakbonden zijn helemaal de ergste grijze oplichters. Wilders is trouwens net zo fout (en net zo grijs).

Bor2601 | 23-09-13 | 16:22

Mijn God, je kan de reaguurders ook alles laten zeggen he...

Jack1000 | 23-09-13 | 16:22

Het stuk van Yvonne Hofs is op sommige stukken onvolledig, en op sommige stukken liegt ze zelfs. Over de pensioendiefstal in de jaren tachtig zegt ze dat het om niet afdragen van premie ging, (door overheidswerkgevers), er is echt wel geld uit de pot gehaald. ABP doet op z'n eigen site z'n best om het een beetje gekleurd uit te leggen.
Erger is, dat ze te laf is om onder haar eigen stuk commentaar te aanvaarden, zodat mensen zoals ik, hier moeten gaan plempen.
Een lichtpuntje: ze word betaald door VK, gelukkig geen door de staat betaalde onderzoekster.

hotnot | 23-09-13 | 16:21

Ik was in mei/juni op een franse camping helaas getuige van de grijze plaag die daar hun 4.500 euro netto kwamen opkamperen. Voor hun 60ste in de VUT, vrouwen nog geen dag van hun leven gewerkt en bijzonder negatief over de huidige jongere generatie die lui, verwend en rijk zou zijn.
Het stuk in de Volkskrant geeft de strijd tussen de generaties goed weer. Overigens zijn 60 plussers net zo egoïstisch als de 60 minners, ze verdedigen alleen hun egoïsme met de verkeerde argumenten.

Ome Gijs | 23-09-13 | 16:20

@spanarchist | 23-09-13 | 16:16

Precies. Ik zit te denken om naar Azië te emigreren. Twijfel nog tussen Noord-Korea, Pakistan, China, Rusland of misschien toch Turkije... Damn wat lijken al die landen en hun bevolkingen op elkaar!

overVecht | 23-09-13 | 16:20

@Djong | 23-09-13 | 16:16 | + 0 -
Vaak was het leven ook betaalbaar als 1verdiener. Vergeet men ook.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:20

@Nequebard | 23-09-13 | 16:01 |

Ik zit gelukkig zelf niet in de collectieve ketens.
.
Laat onverlet dat ik de wijze waarop met de persioenen wordt omgesprongen misschien wel het grootste onrecht van dit tijdsgewricht vind. In principe heeft de Nederlandse bevolking (zelfs die onuitstaanbare boomerts) in tegenstelling tot de meeste volken netjes gespaard voor een oude dag. "They did the right thing".
.
Ik vind het dan ook onbestaanbaar dat de politiek dit allemaal geriskeerd heeft door onzalig beleid, gegraai, en uitlevering aan de EU. Als dit onrecht niet kan worden weggenomen, hoop ik dat het gewroken wordt.

Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 16:20

@Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:18 | + 0 -
Terwijl de rest aan het babyboomen was, was jij aan het babybloomen. Allemaal een knuffel voor opa "Welles! Nietes!"

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:19


Hé pensioenfondsen en vakbonden, lezen jullie mee? Lang konden jullie er mee weg komen, want de jeugd was dom en onkundig, en dus kon daar de rekening neergelegd worden. Dat is nu rap aanhet veranderen. Dus: korten, nu, en flink, die generatie VUT. Ik dok al jaren pensioen- en VUT-premie en ben het ongelofelijk beu, die grijsaards met hun vette regelingen en dikke overwaardes. In de plomp met die pensioenenbetalingen, omlaag die uitkeringen of ik wil er uit, en mijn geld terug, NU.

Bor2601 | 23-09-13 | 16:18

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:41
Oke excuses aanvaard!Hoewel er heul veul idd op valse profeten stemde is Welles Nietes vrij van PvdA invloeden gebleven en is nooit aan de drugs of vrije liefde ten prooi gevallen. Er moest gewerkt worden zeg maar!

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:18

Overigens: niet voor niets zijn al die toko's van Krollieboy failliet aan het gaan. De boekhouder.

49 | 23-09-13 | 16:17

Verdeel en heers, Ik heb nu al maandelijks honderd euro netto ingeleverd en ik heb geen dik pensioen. Er komt nog meer op ons af.Ook geen zakkenvuller maar altijd veel betaald aan allerlei premies.Het probleem zit ergens anders maar dat wil waarschijnlijk niemand zien. Suces heren met de bagger die jullie over ons heen gooien.

Buddie | 23-09-13 | 16:17

ANGEL70 | 23-09-13 | 15:55
Als die babyboomers een baan hadden van 9 tot 5 was-ie ook van 9 tot 5. Tussen de middag thuis eten, nooit stapels werk mee in weekenden, vakanties of tijdens de zeer overvloedige atv-dagen. Echt, met dat harde werken viel het reuze mee, en stress kreeg je er ook al niet van.

Djong | 23-09-13 | 16:16

overVecht | 23-09-13 | 16:14
Zuid-Amerika. In ieder geval al een heel concrete keuze, gelukkig lijken al die Zuid-Amerikaanse landen ook zo op elkaar dus we zien wel waar het vliegtuig precies landt.

spanarchist | 23-09-13 | 16:16

@Seastorm | 23-09-13 | 16:06

Zuid-Amerika... Dus jij kan perfect Portugees of Spaans? Anders hou je het daar als ondernemer namelijk nog geen week vol. Ze hebben het daar niet zo op West-Europeanen die er handeltjes opstarten.... sterker nog... doorgaans staat je net opgestarte onderneming binnen een week in de fik.

overVecht | 23-09-13 | 16:14

@Haatgenerator | 23-09-13 | 16:09 | + 0 -
Elke slechte beslissing die naar dit resultaat leidt hebben ze voor zoete koek aangenomen, nu tijd voor de billen branden, lijkt mij.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:13

@spanarchist | 23-09-13 | 16:05

Same here. Laten we er vanuit gaan dat hij helemaal niet bij machte is om te verhuizen. Maargoed. Als je geen huis kan kopen verdien je simpelweg te weinig om dat elders wél voor elkaar te krijgen.

Gezien zijn schrijven is hij dyslectisch óf gewoon laag opgeleid. Het schrijven in zijn eigen taal gaat hem in ieder geval lastig af.

Verder vind hij het leuk om rond kroegen in het weekend mensen in elkaar te stompen.

Alles wijst er voor mij op dat het een tokkie is die uit zijn nek lult. Sték dat hij wél echt emigreert ben ik erg benieuwd waar naar toe dan en wát hij daar gaat doen. Een goed betaalde baan zoeken lijkt mij in zijn geval stug. Laat staan dat hij elders wel een huis kan kopen. Niet voor niks komen er meer mensen naar Nederland toe dan dat er mensen financieel zó onafhankelijk zijn dat ze kunnen emigreren.

Kortom Seastorm. Kom eens met snoeiharde bewijzen dat je:

1. Echt gaat emigreren.
2. Naar welk land en waarom het daar beter is.
3. Je niet een enorme agressieveling bent.
4. Je de taal machtig bent van het land waar je van plan bent naar toe te gaan.

Sterkte...

overVecht | 23-09-13 | 16:13

Helaas gebruikt de schrijver van het volkskrantstuk ook drogredenen - de vermogenspositie van ouderen is alleen relevant voor communisten die geld willen stelen - en ad hominems - beweren dat Krol een nul zou krijgen voor een boekhoudexamen is overdreven (een 1 zou nog kunnen), niet grappig en alweer niet relevant voor de discussie. Hiermee wordt het stuk gekleurd en kunnen de argumenten die waarschijnlijk grotendeels correct zijn ondergesneeuwd raken in een moddergooiwedstrijd.

Giskard Reventlov | 23-09-13 | 16:10

@Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 16:09 | + 0 -
Ieder gezond mens zou dit moeten willen.

Alleen ik zie de politiek nog steeds geen aanstalten maken.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:10

Tja, ik kan het toch niet zo'n geweldig artikel vinden. Acht gigantische stromannen neerzetten en ze vervolgens neerschieten. Waar het om gaat is dat de verzekeringsvoorwaarden worden veranderd nadat het huis in de brand vloog. Dat kan net zo min als het huis verzekeren wanneer het in brand staat. Die pensioenen zijn onder bepaalde voorwaarden overeengekomen, en als er uitbetaald moet worden, moet de verzekeraar dus uitbetalen, of failliet gaan. Als er inderdaad 1000 miljard in de pot zit, kan dat dus nog een tijdje duren. Ook zint het me helemaal niet dat pensioen en AOW in het verhaal op een hoop gegooid worden. AOW wordt uit een omslagstelsel betaald en is (dus) geen verzekering, maar een uitkering. Die kan minder worden als de staat minder inkomsten heeft. Helemaal geen goed stuk dus, maar een zeer ongeinformeerd schrijfsel. Precies wat de schrijfster haar publiek verwijt.

klaas.heitinga | 23-09-13 | 16:10

Hoe lang zal het duren voordat Rehn, Barosso en Verhofstadt en forse greep doen in het Nederlandse pensioengeld?
Als onze huidige regering 'kloten' hadden, zouden die EU-natnekken geen schijn van kans hebben.
Helaas hebben ze geen kloten, en ook geen ruggengraat!

necrosis | 23-09-13 | 16:10

@Ven1V1d1V1c1 | 23-09-13 | 15:55 | + 1 -
Er is ruimte voor nuance nadat we de angel van het probleem hebben kunnen identificeren. We zijn hier nog lang niet.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:09

Verdiend of niet, er is de huidige pensioen generatie van alles beloofd. En dat krijgen ze nu niet dus zijn ze terecht boos. Dat het gewoon niet mogelijk is om ze te geven wat ze beloofd is, is wat anders. Ik snap wel dat ze boos zijn. Ze hebben ook alle recht om boos te zijn.
Maar shit happens. Daar is voldoende mee gezegd, we leveren allemaal in. Next.

Haatgenerator | 23-09-13 | 16:09

Overigens kunnen de verschillende Nederlandse generaties elkaar beter niet de tent uit vechten en zich verenigen tegen de gevestigde politiek.
.
Als wij er met z'n allen in slagen om alle geldstromen die ons land verlaten terug te buigen naar Nederland is er voldoende budget om het land te redden.
.
Geen garantstellingen, leningen, bijdragen, en btw-afroming meer naar de EU. Een volledige immigratiestop voor nietopgeleiden. Substantieel korten van uitkeringen van mensen die de afgelopen 10 jaar niet hebben bijgedragen of zels nog nooit hebben bijgedragen. Geen ontwikkelingsgelden. Stoppen van miljarden uitkeringsfraude.
.
En we kunnen al flink opruimen!

Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 16:09

Seastorm | 23-09-13 | 16:06 | + 0 -
noch=nog. *zucht, meewarrig hoofd schudden doet*

Seastorm | 23-09-13 | 16:09

@ spanarchist | 23-09-13 | 16:05
Nou, ik vind het toch wel zó ont-zet-tend fijn dat je dit slepende vraagstuk eens even te berde brengt.

Ik dus ook niet. Geen idee. Maak daar gerust geen flauw idee van. Maar voorwaar een waar Utopia, wat jij?

Pa Cartwright | 23-09-13 | 16:09

Tja, hippies heh. Die zijn gewend om van de lucht te leven.

Wat mij overigens nog altijd verbaast is dat mijn beste ak-leraar in de brugklas al zei: "Wat dan opvalt is dat we rond 2010 een vergijzingsgolf krijgen die als we ons niet voorbereiden voor enorme problemen gaat zorgen."

Tsunami, dat woord gebruikten we toen nog niet zoveel.

49 | 23-09-13 | 16:08

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:01
Ghe Ghe.. mafkees!
Dus je hebt niet kunnen deelnemen afgelopen zaterdag aan het protest ergens te lande tegen oa. de pensioeninpik voornemens van Dijselpik?

*Template terug de kast in flikkeren doet.*

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:08

@daniel37 | 23-09-13 | 15:55
De overheid pakt 40% successierecht en hetgeen wat je dan overhoudt moet verdeeld worden over 1e graads en 2e graads familieleden. Is voor de gemiddelde nederlander geen vetpot.

DarkDitch | 23-09-13 | 16:07

Hofs is in haar Vonk stuk zelfs nog iets te optimistisch voor jong. 70% van het middelloon is dus mede door verlaging opbouw % al praktisch onhaalbaar voor de jonge generaties. www.economie.nl/sites/default/files/08... pdf

seven | 23-09-13 | 16:07

Er zijn twee effecten: de pensioenen worden kleiner en de belastingen op de pensioenen worden hoger. Dat zijn twee onafhankelijke variabelen. Waarom vindt de overheid het zo fijn om de pensioeninkomsten van 65plussers extra hard te plunderen? Waarom heeft de overheid steeds meer nodig? Valt de multiculturele samenleving misschien een beetje tegen in kosten? 30.000 generaal-pardonners kosten al gauw een kwart miljard per jaar, dus maar eens langs bij de grijze golf om te vangen. Stijgende kosten van PGBs etc etc

lijn5 | 23-09-13 | 16:07

Pa Cartwright | 23-09-13 | 16:03 | + 0 -
Ik ben bezig met zuid amerika. daar gloort noch hoop.

overVecht | 23-09-13 | 16:03 | + 0 -
Kudos, ik moest lachen!

Seastorm | 23-09-13 | 16:06

Ik ben een van die (nog net babyboomers).Heb 40 jaar premie betaald en ben net met pensioen. Een paar jaar geleden is het pensioen van eind- naar midden gegaan. Aangezien ik pas op latere leeftijd aardig ben gaan verdienen valt het voor mij knap tegen. Dus van hardwerkende( altijd +40 uur)met een salaris van 2300 p/m naar een pensioen van 960 Euro.Tel daarbij nog even op dat ik 2 maanden geen AOW krijg ( ben op de 31ste geboren)en je kunt begrijpen dat ik me niet aangesproken voel. Voor veel van mijn leeftijdgenoten geldt hetzelfde, Enige nuance zou dan ook wel op z'n plaats zijn.Trouwens: mijn huis is nog lang niet afbetaald en dat gaat, gezien mijn inkomen , ook niet meer lukken

Von Mutzenbacher | 23-09-13 | 16:06

Pa Cartwright | 23-09-13 | 16:03
Ik vraag me altijd af waar dan toch dat paradijs ligt waar al die mensen zo graag naar heen willen verhuizen.

spanarchist | 23-09-13 | 16:05

Iedereen wordt genaaid maar babyboomers moeten hun bek houden. Een beetje de algemene tendens. Met je voorgedrukte bordje op een veld gaan staan want steeds.maar.weer maar een gegarandeerd pensioen inleveren bij een instituut dat ongevraagd iedereens geld invordert dat is dan je eigen schuld. Gelukkig ben ik nog lang niet aan mijn pensioen toe en reken ik ook nergens op, het zal mij dus niet gebeuren dat ik daar last van heb.

Maar goed als babyboomers alles zagen aankomen, wanneer grijpt de huidige generatie dan in eigenlijk? de heiligverklaarde 21 september is geweest inmiddels, wat is er veranderd? De boomers werd nog voorspoed beloofd, stel ik me nog wel iets bij voor dat je dat graag gelooft.


Wij moeten geloven in participeren en bijdragen en vooral ten koste van jezelf en ten goede van, ja wie eigenlijk?.

Bruno Alaska | 23-09-13 | 16:05

Pensioenen zijn de 77 druiven, maar dan voor het kapitalisme.

Bakito | 23-09-13 | 15:38 | +

Ja, en als je lang genoeg wacht zijn het rozijntjes.

Temazepam60milligram | 23-09-13 | 16:04

@Seastorm | 23-09-13 | 15:58

Doeidoei... ik zal je niet missen.

overVecht | 23-09-13 | 16:03

@ Seastorm | 23-09-13 | 15:58
Edoch lijkt het me niet eenvoudig een land te vinden zónder issues van dien aard.

Pa Cartwright | 23-09-13 | 16:03

ANGEL70 | 23-09-13 | 15:55 | + -2 -
Ik ben matroos, werk 12 uur per dag 7 dagen per week.
officieel moet ik 180 dagen van de 360 per jaar werken, maar aangezien alles naar de klote is, ik graag op mezelf wil + mijn eigen opleidingen betaal, werk ik zo'n 10 maanden per jaar 24/7. dus ik dim voor helemaal niks en niemand.

Seastorm | 23-09-13 | 16:02

@Pa Cartwright | 23-09-13 | 15:54
Pssst (He Pa!.. hij is een meisje.);)
Thanx voor je bijval btw.kaasje moet weer even inkomen denk ik.

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:02

@fail | 23-09-13 | 15:47
Gelegenheidsargument:
Het gebruiken van een argument in een bepaalde situatie, daar waar in andere situaties of in zijn algemeenheid dat argument niet geldig zou zijn. Een effectieve en dus gevaarlijke retorische truc, omdat op zichzelf het argument plausibel kan klinken.

DarkDitch | 23-09-13 | 16:02

Je mag je best belazerd voelen als beloften niet worden waargemaakt. Maar ja, soms word je ingehaald door de realiteit.

Lewis | 23-09-13 | 16:02

@Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 15:58 |
Inderdaad. Ik weet vrij zeker dat ik nooit een pensioen zal krijgen, hoe veel ik ook betaal. Want ze vragen steeds maar meer contributie en verlagen de vooruitzichten telkens. Ze veranderen de regels iedere tien seconden terwijl het spel bezig is. Het is een piramidespel dat keihard naar beneden komt vallen.

Nequebard | 23-09-13 | 16:01

@Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:00 | + 0 -
Ik zat in een herprogrammeringskamp van de AIVD.

Hup Rutte!

Kaas de Vies | 23-09-13 | 16:01

Ook de babyboomers zijn niet allemaal hetzelfde. De jongens met steile loopbanen hebben natuurlijk zeer veel geplukt van de pensioenpot. Want 70% van het laatst verdiende salaris. Je weet wel de majoor die een maand voor zijn pensionering werd benoemd tot kolonel. Daar zitten de grote dieven van het systeem.

lijn5 | 23-09-13 | 16:00

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:58
Zit je weer onderwater met je snorkel op te lezen?
Haha waar heb je uitgehangen btw!

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 16:00

Mensen die tachtig, negentig jaar oud zijn, leven gewoon zuinig als ze niet veel geld hebben. Ze proberen niet meer uit te geven dan ze binnen krijgen. Zelfs als ze behoorlijk arm zijn, proberen ze te voorkomen dat ze te afhankelijk worden van de staat.

De rijkere mensen van een jaar of zestig, aan de andere kant, eisen alles wat de staat ze te bieden heeft. Na decennialang als manager in de één of andere overheidsinstelling te hebben gewerkt, en altijd voor de multiculturele samenleving te zijn geweest, willen ze eens lekker genieten van het leven. Want, zo denken ze, laat de twintigers en dertigers van nu de puinhoop maar opruimen.

Wat mij betreft verdienen de mensen van een jaar of tachtig, negentig ons respect, net als de jongeren die nog bereid zijn om te werken. De zestigers die van PvdA naar VVD zijn gehopt en vervolgens een eigen partij zijn begonnen om maar meer geld te scoren van de staat, echter, verdienen een kleiner stuk van de koek te krijgen.

Nequebard | 23-09-13 | 15:59

Iedereen onder de veertig kan sowieso naar pensioen fluiten. Wat de sprinkhaan-generatie niet wegvreet zal netjes in de EU verdwijnen...

Parel van het Zuiden | 23-09-13 | 15:58

@Welles! Nietes! | 23-09-13 | 15:55 | + 0 -
Ja ik zie het, zit weer met 2 ogen onafhankelijk te lezen.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:58

Pa Cartwright | 23-09-13 | 15:52 | + 1 -
onder andere,
1) islam
2) euro
3) europa
4) moelanders/finnen
5) vergrijzing in cobinatie met onze staatsschuld. (geef het nog 10 jaar en de werkenden gaan pas ECHT bloeden)
punt 5 is toch wel mijn voornaamste, en 4 telt eigenlijk niet mee, aangezien ik er niet vies van ben om finnen/moelanders te corrigeren. met name in het weekend rondom kroegen ;)

Seastorm | 23-09-13 | 15:58

Gaan jullie voor het gemak maar even de 45 A 50 jaar die de babyboomers hard werken achter de rug hebben maar even vergeten ?
En daar bedoel ik niet mee `n beetje voor je computer zitten spelen, of ander zittend werk... Nee, hard, heel hard werken, en niet van 9 tot 17.00 uur, maar om 6 uur `s morgens beginnen, en pas stoppen wanneer het klaar is.
Die jongere nemen maar aan wat ze daar in Den Haag uit zitten te brallen, dat dat de waarheid is... Terwijl iedereen weet dat ze daar alles aan elkaar liegen... Dus denk een beetje normaal na, en zit niet over iets te oordelen waar je helemaal niet bij geweest bent, om dat j toen gewoon nog niet op de wereld was... Dus dimmen allemaal aub!!!

ANGEL70 | 23-09-13 | 15:55

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:49
Ik betoog dat ik je eerste zin dus prima snap.
Ik denk dat de generatie boven hen en onder hen ook als medeschuldigen met de babyboomer over één kam worden geschoren.En natuurlijk zullen er een aantal in de hogere regionen van de toen opbouwende maatschappij ook mee geprofiteerd hebben, maar toen de generatie vlak na de babyboom geboren werd waren de voordelen al voor een groot deel verdeeld tussen de echte babyboomers.

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 15:55

@Pa Cartwright | 23-09-13 | 15:54 | + 0 -
Foutje. Dank voor het herstellen van mijn duidelijk stap de verkeerde richting in, rest mij u alleen nog te vragen of u mijn Katana kan aanreiken voor de traditionele Harakiri.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:55

Uit het VK-artikel van opa Tap: "En als de kortingen terecht zouden komen bij mensen die het echt moeilijk hebben, dan hebben mijn vrouw ik er nog vrede mee ook."
Goh, dat zelfde gevoel heb ik bij het betalen van mijn belastingen. En vele, vele mensen met mij, niet alleen oudere welvarenden hebben zo´n geweldige sociale inborst. Het probleem is dat er zo ontzettend veel geld is verkwist aan de meest onzinnige dingen, door Taps generatiegenoten, wat door de werkenden van nu opgebracht moet worden.

spanarchist | 23-09-13 | 15:55

Het enige punt wat ik mis in een verder sterk verhaal, is dat de rijkdom van ouderen wel via erfenissen naar de jongere generatie terugvloeit. Natuurlijk, de overheid doet ook dan opnieuw een greep in de geldstroom, maar feit is en blijft dat er weer veel geld de andere kant opgaat. Dat moet Hofs wel in haar verhaal betrekken, en dat doet ze niet.

daniel37 | 23-09-13 | 15:55

Daarentegen heeft GS zelf onlangs ook nog kritiekloos aandacht besteed aan een stel van die ooit nog vervroegd uitgetreden, door en door verwende zeikwijven, die het overduidelijk aan niets te kort komt. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/09/...

Toen waren de sentimenten onder enkele van de reaguurders (mn de fiposters) precies omgekeerd. Wordt er nog voor onszelf nagedacht of begint GS voor enkelen onder ons op zichzelf een soort bijbel te worden?

Ven1V1d1V1c1 | 23-09-13 | 15:55

@ Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:49
Hij schrijft toch dat-ie het snapt gast. Zucht.

Pa Cartwright | 23-09-13 | 15:54

@ Seastorm | 23-09-13 | 15:47
Maak ik hier uit op dat voor jou de énige reden om uit dit land te vertrekken is dat je – zoals velen, velen – in je eentje geen financiering voor een huis rondkrijgt?

Pa Cartwright | 23-09-13 | 15:52

Vroeger was alles beter. [zij mijn pa altijd]

Blonde Arie | 23-09-13 | 15:51

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 15:47 | + 0 -
Wat snap je er niet aan. Dat ze ook een "schuld" op zich dragen?

Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:49

@ Idontgiveafunk | 23-09-13 | 15:44
Nonsens. Keuze.

Pa Cartwright | 23-09-13 | 15:48

@Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:38
Wat je nou nooit hoort in de verhalen is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de babyboomers en hun verwekkers.. de echt oud bejaarden zeg maar die wel alle hulp verdienen en ook van de generatie net onder de babyboomers die toen al behoorlijk wat last kreeg van binnenkomend en verdringend volk uit verschillende zandbakken.
Dus wat dat betreft snap ik jouw eerste zin.

Welles! Nietes! | 23-09-13 | 15:47

Wat willen jullie nou? Laatst nog zo'n überzielig filmpje van die man die het niet trok dat ie er 100 euro in de maand op achteruiging.
... en nu dit weer.

fail | 23-09-13 | 15:47

En bedankt grijze duiven, ik werk (zonder T) met de tering, kan geen huis kopen in mijn uppie (vriendin gezocht, aanmeldeningen worden alleen met toegevoegde salarisstrook in overweging genomen)
zonder gekheid, deze jongen gaat lekker emigreren, ze zoeken het maar uit in dit kudTland.

Seastorm | 23-09-13 | 15:47

Duuuuuuuuhhhh gehaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zo'n enorme paarsebroekendooddoener om financiële producten die niet waterdicht zijn aan de man te brengen gaat natuurlijk ook hier voor op.
De wereld is veranderd, de financiële structuren zijn compleet overhoop lijkt me logisch dat pensioenen ook aangepast worden.

verhaard | 23-09-13 | 15:45

@Polletje Piekhaar | 23-09-13 | 15:41 |

Kopen of huren is altijd een keuze geweest, je weet gewoon dat je na kopen een huis over houdt en na huren niets

Idontgiveafunk | 23-09-13 | 15:44

Die geopperde quote is overigens ook fout. Er staat nu:
.
"Een 25-jarige moet50,5 jaar werken..."
Maar het moet zijn
"Een 17-jarige moet50,5 jaar werken..."
.
Het artikel refereert zelf dat de huidige jonge generatie vanaf zijn 17de premies betaald

Atlantis-95 | 23-09-13 | 15:44

Tsja, onder veel van die Babyboomers zitten ook een heel aantal (lees: de meerderheid) mensen die allemaal (veelal ambtenaren hogerop) de belangrijkste schakel waren in Nederland naar de klote toe helpen.

Zij zullen als eerste het aan hun pensioen voelen. De generatie ná hun zal het hardst lijden en de mensen die nu 0 tot 40 jaar oud zijn is het lot nog volledig van onbekend.

Maar wie janken er het hardst? Ja, de BabyboomerTs die een pensioen hadden opgebouwd om na hun ontslag te gaan pensioeneren in hun 2e huis ergens in Spanje/Zwitserland/Hawaii/Canada/etc. Ze zien nu voor hun ogen het geld verdampen om straks in hun huidige vrijstaande volledig afbetaalde woning te moeten verblijven en waarschijnlijk nét niet die 2e woning zouden kunnen betalen in het buitenland.

Wat zielug.

LangeTijdGeleden | 23-09-13 | 15:44

En zoals Hofs al stelt, zal niet iedere BB-er veel beter af zijn dan de jonge generaties. Ik gok vooral op de voormalige ambtenaren die met een eindloonregeling al vroeg met de VUT konden gaan terwijl ze geen zak uitvoerden en ook nog hun huis verkochten met dikke winst. Velen BB-ers hadden die mazzel niet en zitten thuis met een gesloopt lijf vanwege zwaar fysiek werk.

En het komt er ook op neer dat iedereen die verplicht in een pensioenfonds zit, genaaid zal worden. Jong of oud. Tenzij je in de goeie jaren bij de overheid werkte.

blinde kip | 23-09-13 | 15:43

-weggejorist-

Robbbb.bbb.bb.b | 23-09-13 | 15:43

Leuk artikel, mag alleen nog aan worden toegevoegd dat die zuigende babyboemers ook meestal al 20 jaar VUT of vervroegde preVUT hebben gehad vanaf hun 40e.

KarelMarks | 23-09-13 | 15:43

Verteken uit dit land is het beste wat je kunt doen! Al jaren geleden gedaan. Wel een adres houden in NL voor de AOW.

Glas Koning | 23-09-13 | 15:42

On the brighter side of life, het gifje komt van deze video: www.youtube.com/watch?v=SDhntEvBD3M

Want er zijn vast mensen die zich dit afvroegen..!

On topic: Vervelende situatie wel. De generatie boven mij heeft dit zich in de hand gewerkt, heeft hier over besloten en heeft andere delen van dezelfde generatie boos gemaakt. Wacht ff, dat is exact het punt van Kaas..! +1 voor u..!

Gambo | 23-09-13 | 15:42

Iedereen die niet bij de gepriviligeerde politiek zit die dus feitelijk 1 grote partij is (VVDPVDACDAD66GLCU) wordt kapotstuk gemaakt. dat hebben we gezien bij:
Pim Fortuyn
Jan Marijnissen
Greet Wilders
en nu al weer geruime tijd de heer Krol.
mensen die proberen de maffiosi te stoppen krijgen op hun donder:
klokkenluiders, bram Mosko etc.
Dit land is een regelrecht moeras voor iedereen die werkelijk oplossingen voore de samenleving wil. Het hele bestuur laat de onderdanen de langzame verstikkingsdood sterven, langzaam zijgen wij allen in het zompige moeras.

ecologiste | 23-09-13 | 15:42

gewoon een kutwijf = weet van toeten nog blazen= neem aan dat dit een teaser is van de Azijnbode.
je kunt niets meer vertrouwen tegenwoordig.

frenchy | 23-09-13 | 15:41

Heb het stuk gelezen, en kon het er grosso modo wel mee eens zijn. Op een punt na dan, ze stelt dat ouderen met hun hypotheekvrije huizen zeer vermogend zijn. Maar al die huurders die nooit de kans gehad hebben om een huis te kopen dan?

Polletje Piekhaar | 23-09-13 | 15:41

De mensen in Nederland hebben zelf gekozen voor een onhoudbare maatschappij en een dysfunctionele staat. Wat mij betreft jankt er dus niemand. Ouderen noch jongeren. Al denk ik dat die ouderen uiteindelijk veel beter af zijn, want tenminste dood op het moment dat de hele boel met donderend geraas ineenstort.

du Roi Soleil | 23-09-13 | 15:41

-= disclaimer =-

bovenstaande tegel geldt niet voor de babyboomer die wel hard heeft gewerkt, die niet aan VUT deed, die ook al die rare dure immigratie als een boertje op de dijk zijn polder heeft zien vullen.

Het enige wat die valt te verwijten is dat in hun jeugd te veel drugs en vrije liefde hebben gebruikt zodat hun kritische kader en actiebereidheid totaal op voorhand genivelleerd was en geen weerstand meer kon bieden tegen al die valse profeten die de welvaart van alle generaties gestolen hebben en hebben verdeeld onder mensen die het niet verdienden, op een kleine commissie na, uiteraard.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:41

De tóón. Bijna net zo´n goed tegenargument als een Godwin en de onderbuik.

spanarchist | 23-09-13 | 15:41

even over die FUCKING QUOTE, van je 25ste tot 71,5 is nog steeds 'slechts' 46,5 jaar niet 50

Idontgiveafunk | 23-09-13 | 15:40

Dus je wacht op een onderbouwde reactie die het lezen wel waard is. Ja dan zit je op geenstijl helemaal goed. De reaguurders hier doen niets anders....

deboerenlul | 23-09-13 | 15:39

Het is de strijd van de generaties. De babyboomers tegen de rest. Boven ze en onder ze.

De babyboomers, demografische inflatiesufers in zee van olie willen er ons van overtuigen dat ze het allemaal verdiend hebben.

De afgelopen 20 jaar heeft deze groep de beslissingen gemaakt, alle macht naar zich toe getrokken en alle fouten die nu geopenbaard worden zijn toe te wijzen aan deze zich zelfverrijkende megalomane generatie.

Maar... laten we niet gaan verdrinken in de schuld vraag, laten we eens proberen een eerlijk verhaal over de pensioenen op te hangen, en niet een halfdronken babyboomer verhaal waar zij alleen maar beter van worden.

Genoeg is genoeg babyboomer, pay up of we komen niet meer op bezoek.

Groetjes, je kinderen.

Kaas de Vies | 23-09-13 | 15:38

Pensioenen zijn de 77 druiven, maar dan voor het kapitalisme.

Bakito | 23-09-13 | 15:38

Ja mensen, waar zouden we zijn zonder de dode bomen....

verdacht | 23-09-13 | 15:37

De effecten van het drugsmisbruik in de jaren '60 blijven nog lang aantoonbaar.

rara | 23-09-13 | 15:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl