Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alle ouders schoolhoppen! CITO-cijfers openbaar

Engetoets.jpegKijk die CITO-scores dan. Wie er bang voor zijn? De schooldirecteuren. Die lagen enorm dwars toen de WOBwezels van RTL Nieuws een verzoekje indienden bij stas Onderwijs Dekker. Al decennia worden cohorten basisschoolkinderen getoetst door het CITO, en de scores zijn nooit overzichtelijk per school bij elkaar beschikbaar gemaakt voor het publiek. Of dat dus gewoon openbaar mocht. Wie voor de komende 8 jaar de educatie van zijn kind gaat kiezen, moet zijn keuze baseren op één open dag en een promopraatje van de schooldirecteur over het jenaplan/montessori/whatever systeem en het pedagogiese voordeel van zulks om grut effectief te leren rekenen. Even checken of de school niet op dit lijstje voorkomt. En op hoop van zegen dan maar. Is dat raar? Nogal. Dekker moest, ondanks protesten, dus wel toegeven (PDF). Uiteraard met allerlei omzichtige toevoegingen dat CITO-scores op zichzelf niks zeggen. En dat ouders er genuanceerd mee om moeten gaan. Want de CITO-gekte, dat dus scholen zomaar op basis van meetbare feiten als goed of slecht bestempeld worden, is eigenlijk een soort van helemaal niet belangrijk. En heul stresszielig voor kindertjes. Yeah right. Maandag, bakfietsfiles van streberige inschrijflustige ouders bij De Twilling en de Ds. Pieter van Dijke School. (Top10 hierrr). Want iedereen gaat nu kijken en vergelijken, en terecht. Mooi dat demense toegang hebben tot de feiten en cijfers, misschien dat kenniseconomie dan weer een beetje opkrabbelt. UPDATE: Vegen wij de belangrijkste tendenzen op een hoop, dan lijkt uw oogappeltje het beste af op een wat grotere montessorischool in Limburg. Een katholieke, want die zijn zoals bekend erg leuk met kinderen.

Reaguursels

Inloggen

Ja hoor RTL Nieuws zag het natuurlijk als hun morele plicht om deze cijfers met ons te delen. Wat een onzin, dit is goedkoop scoren van RTL.
Als het gaat om mensen vertellen statistieken nooit het hele verhaal, laat staan bij jongen kinderen. Met de cijfers die RTL presenteert valt op geen enkele wijze een causaal verband te leggen tussen Cito-score en de wijze waarop een school daadwerkelijk presteert. Er zijn talloze factoren die het presteren van een basisschool bepalen en dat gaat verder dan de Cito-score die inmiddels door velen als maatgevend wordt gezien.

Prog87 | 14-09-13 | 17:50

Domme actie om CITO-scores bekend te maken. Beter zouden we de CITO compleet afschaffen en tijd stoppen in goed onderwijs in plaats van in meetmethodieken.

Bovendien zeggen de scores niets, omdat scholen al jaren de gewoonte hebben om zwakke leerlingen ofwel te weigeren, danwel ze niet mee te laten doen aan de CITO-toets.

Mensen willen kennelijk graag belazerd worden met dit soort schijnzekerheden.

triololo | 14-09-13 | 17:31

Ik ben sowiezo geen voorstander van onderwijs dat is gebaseerd op sprookjesfiguren.
Maar uit de CITO-scores blijkt dat openbaar onderwijs ook geen geniëen voortbrengt.
Het katholieke en reformatorisch onderwijs scoort buitengewoon goed terwijl islamitisch onderwijs het loodje legt.
Is 'onze' God dan toch de goeiste..?

alpha centauri | 14-09-13 | 17:31

De enige goede school is de school die de grote graaiers levert. Vind ze maar.

Ikbeneenzelfbouwer | 14-09-13 | 17:28

Scholen worden vergeleken met scholen die dezelfde 'soort leerlingen' hebben. Vrij vertaald worden autochtone scholen en allochtone scholen niet direct met elkaar vergeleken. Heerlijk politiek correct weer!

Ron_Paul | 14-09-13 | 15:49

hotmint | 14-09-13 | 14:13
Klopt, hogere Cito scores zijn niet alleen bepalend. Er zijn "vergelijkbare" scholen bepaald aan de hand waarvan de cijfers zijn vastgesteld: de ene 8 is dus zeker de andere niet. Een leeswijzer zou helpen om de wellicht subjectieve criteria te kunnen interpreteren.

Boerenbrandtlul | 14-09-13 | 15:38

Pantheist | 14-09-13 | 13:47 |

LimburgERs. Met je 550.

Gefeliciteerd nog trouwens.

Jos Tiebent | 14-09-13 | 15:18

Het onderwijs is ook niet meer wat het is.
.
In het Brabants Nieuwsblad / De Stem lees ik stommiteiten als:
.
" . . . een op de drie huwelijken in Nederland is gescheiden . . ." (van de totale huwelijksvoorraad is 6% gescheiden, in een jaar dat er 77000 huwelijken zijn, zijn er 1/3e daarvan aan echtscheidingen)
.
" . . . de prins Willem van Oranje die in 1789 naar Engeland vluchtte voor Napoleon is de latere koning Willem I . . ." (Willem V vluchtte naar Engeland, zijn zoon Willem VI is degene die voet aan wal zet op het strand van Scheveningen en later koning Willem I wordt).
.
Wij de generatie van het betere onderwijs zien deze fouten nog, maar straks ziet niemand dit soort fouten nog. Nederland wordt dan een Voodoo land, geloven in spoken als waarheid.

Ikbeneenzelfbouwer | 14-09-13 | 15:07

De kwaliteiten van de moeders blijkt uit het feit in hoeverre de kinderen het citotoets advies ook halen. Hoeveel haken af in het hoger onderwijs en blijven met een studieschuld?

Mijn vrouw, vier zonen, alle vier citotoets advies volbracht, niemand hoeft studiebeurs terug te betalen.

Mijn zussen, drie, twee en twee kinderen, een kind heeft citotoets advies volbracht, alle andere haakten af en moesten studieschuld terugbetalen.

Mannen let goed op met wie je trouwt, uiteindelijk is het de vrouw die bepaalt of je kinderen het citotoets advies halen. Werk jij je de pleuris voor je gezin, zit jij met kinderen met gebroken opleidingen en gebroken banen.

Trouw je een stadstrutje, die doen alleen maar scheiden want het staat in Opzij en hun vriendinnen doen het ook. En je kinderen halen het citotoets advies niet.

Trouw je een boerendochter die verpleegster is, die scheiden niet, die maken er nog wat van als het moeilijk gaat. Hun kinderen halen wel het citotoetsadvies!

Mannen, denk om je kinderen!

Ikbeneenzelfbouwer | 14-09-13 | 14:53

En hah, mijn Omo basisschool in 020-zuidkak staat dan op plek nummer 5 uit 7000.

hotmint | 14-09-13 | 14:32

Beste mensen, fop-alert!!!
Voor het berekenen van de schoolscores hebben ze "rekening gehouden" met de "sociale, economische en culturele achtergrond van de leerlingen".
Dus als een Fins kindje in 020-Gaza een zes heeft, dan moet de school dus wel geweldig zijn.
.
Advies: Pak zelf de spreadsheet er bij en sorteer op totale CITO score aflopend. At voila, scholen waar *echt* gescoord wordt staan bovenaan.
.
Kan iemand hiervan ff opnieuw een regio analyse maken?

hotmint | 14-09-13 | 14:13

Pantheist | 14-09-13 | 13:47 | Het erg goed doen op de basisschool maar vervolgens totaal mislukken in de grote boze buitenwereld, en dat een hele provincie breed.

Da's voer voor psychologen.

Willianus Wortelus | 14-09-13 | 14:12

RTL Nieuws is eigenlijk een soort professionele Geenstijl. Eigenlijk best wel top!

Koosjere Moslim | 14-09-13 | 14:07

Ik kom ook oorspronkelijk uit Limburg. Volgens mij was het gemiddelde van mijn basisschoolklas 542, wat destijds havo + niveau was. Overigens had ik zelf de maximale score van 550. Toch blijf ik het amusant vinden dat mensen uit de randstad altijd doen alsof Limburgs allemaal zwakbegaafd zijn, terwijl 1 op de 3 Amsterdammers dat is. Maar goed, hier denken mensen net zo goed dat Hollanders arrogante, domme blaaskaken zijn. Dat merk je wel aan de politiek.

Pantheist | 14-09-13 | 13:47

BellaBella | 14-09-13 | 13:09 | Schrijf eens normale zinnen op trut. En strooi eens wat minder met komma's. Erg irritant.

Willianus Wortelus | 14-09-13 | 13:37

@BellaBella | 14-09-13 | 13:13
Wanneer ik U lees, word ik altijd een heel klein beetje geil.

Jim Lovell | 14-09-13 | 13:26

BellaBella | 14-09-13 | 13:11
Niet heel sterk teruggekomen, jammer. Als je net zo fantasieloos in bed bent, dan vrees ik voor jouw omhoogneukkruiwagen. Met een pak knåckebrøt is dan een geilere lunchpauze te beleven.

Boerenbrandtlul | 14-09-13 | 13:25

necrosis | 14-09-13 | 12:25 | 'Scholen die schulden maken'. De ul-tie-me dom-heid in o-ver-tref-fen-de vorm; u bent kandidaat gesteld voor deze 'prestigieuze award'. Door mij. Of u het nu leuk vindt of niet.

BellaBella | 14-09-13 | 13:13

Boerenbrandtlul | 14-09-13 | 12:59 | Dat het plebs niet snapt dat wij er op neerkijken. Dat komt door uitingen zoals die van u. Plebs. Bah.

BellaBella | 14-09-13 | 13:11

necrosis | 14-09-13 | 12:18 | En *dit* is nu exact waarom ik zo afgeef op alle dommen. Het is niet dat ik u niet gevraagd heb of u mij wilt tutoyeren, het is ook niet omdat u er een drogreden tussendoor gooit a la 'ik ben ouder', het is omdat uw soort, de slachtoffers, zich uitsluitend beperkt tot dit, en er niets zinnigs uitkomt. En maar huilen, janken en stampvoeten dat ze niet snappen wat ik schrijf. Het is begrijpelijk dat u, zonder kennelijk enige vorm van onderwijs, niet weet wat een 'gouden balansregel' is, het is stuitend en zorgt voor afkeer dat u niet eens de moeite doet om even met uw geliefde kennisbron, 'google'', op te zoeken wat het is. U hebt op school 'gezeten'? Wat deed u daar? Het is uw soort dat model heeft gestaan voor de ondergang van 'nederland kennisland' (hihihihi). Wat een doffe ellende.

BellaBella | 14-09-13 | 13:09

In Amsterdam scoort de islamitische basisschool Al-Wafa (de hond) een 8,9. Zou hier misschien ook gefraudeerd worden met de toetsen?

ZegMaarWilly | 14-09-13 | 13:02

Als BellaBella zich aanbiedt om flink omhooggeneukt te worden, dan komt ze misschien ergens. Voor de rest heeft ze weinig aan haar zelf veronderstelde intellect, want ze lijkt me niet heel erg sociaal capabel.

Boerenbrandtlul | 14-09-13 | 12:59

Binnenkort zullen de cijfers wel ongeveer omgekeerd zijn. Getuige de reaguursels hier zijn er veel ouders die denken dat de score allesbepalend is en dat gedrag en intelligentie van het eigen kroost van secundair belang is. Alle verwende domme kindertjes zullen dus op goed scorende scholen ingeschreven gaan worden, waar het personeel helemaal geen ervaring heeft met intensieve begeleiding van leerlingen met leerproblemen omdat ze dat voorheen simpelweg niet hadden.
Met uitzondering natuurlijk van de niet openbare scholen, want die mogen nog steeds ongegeneerd aan de poort selecteren. Wat een discriminatoir beleid is dat. Schaamteloos!
Dit land kan zóvéél beter!

Blij dat 'mijn' school geen cito afneemt.

Kale-Meester | 14-09-13 | 12:53

En zo gaat ons onderwijs nog verder naar de kloten. Ik zou gewoon moeders voor de klas zetten. Die weten hoe het moet!

Iwmac | 14-09-13 | 12:52

BellaBella | 14-09-13 | 11:51
U is nogal vol van uzelf. Pas maar op, zo blijft u vrijgezel.

Baron Holbach | 14-09-13 | 12:52

BellaBella,op school heb ik geleerd dat jezus heeft gezegt,"wie zichzelf verhoogd, zal vernederd worden".
Wie de schoen past, trekt hem aan......

Boris Badass | 14-09-13 | 12:43

Zelf al jaren als leerkracht werkzaam binnen het Amsterdamse basisonderwijs. Onze school komt er heel goed vanaf dus volgens de inspectie de perfecte school... zelf weet ik wel beter. Ken veel scholen van binnen en de bijbehorende scores zijn echt een lachertje.

Basisvorming houdt veel meer in dan kinderen voorbereiden op toetsen van een commercieel bedrijf met al jaren een monopoly positie binnen onderwijsland.

Jammer dat ouders en politiek dit maar niet willen inzien... alles moet meetbaar zijn in cijfertjes. Heel spijtig dat Lodewijk Asscher, de wondere man die scholen in 3 maand tijd omtovert van zeer zwak naar zeer goed.... zijn toverkunsten vanuit Den Haag hier in Amsterdam niet meer kan laten zien.

Ouders, politiek ga vooral door met de Citomanie... nog ff en er staat geen normaal denkende leerkracht meer voor de klas!

pieter5139 | 14-09-13 | 12:43

"Het is heel druk op de site, daardoor duurt het laden van de tool met de Cito-scores langer. Even geduld alsjeblieft. De tool verschijnt hierboven."
Na 'n kwartier nog niets, denk dat ergens in Ierland iets in rook opgegaan is

TimoteoGrimbundecimo | 14-09-13 | 12:41

@ calculator | 14-09-13 | 12:27 | + 0 -

Stel je voor als die CITO cijfers niet op allerlei manieren gecorrigeerd waren voor afkomst, postcode, opleiding ouders, etc. dan breekt pas echt de pleuris uit, want dan zouden er scholen bij blijken te zijn met een score van 300 of lager en scholen met een score van 600 of hoger. Onacceptabel in de Nederlandse cultuur, we zijn immers allemaal gemiddeld.

Als je alle leerlingen in NL precies hetzelfde testje zou laten maken en daar geen enkele correctie op toe zou passen dan worden de verschillen pas echt helder en inzichtelijk.

Je laat je toch ook niet opereren door een chirurg of vliegen door een piloot die geslaagd is met goede cijfers omdat die gecorrigeerd zijn voor zijn afkomst, postcode en de lage opleiding van zijn ouders.

Uiteindelijk zijn de slimmere kinderen uit kansarmere millieus ook niet geholpen bij dit soort politiek correcte cijfer-inflatie. Het leidt er alleen maar toe dat mensen die scores steeds minder serieus gaan nemen en gaan selecteren op andere zaken.

Outsider-Inside | 14-09-13 | 12:41

Deze scores worden te nauw geïnterpreteerd.
De scores zijn versleuteld met een demografische factor:
"Deze cijfers zijn vergeleken met informatie van het ministerie van Onderwijs over het aantal leerlingen met laag opgeleide ouders per school (per 1 oktober 2011), postcodes van leerlingen (per 1 oktober 2011) en informatie over de afkomst van leerlingen. Daarnaast hebben wij gebruikgemaakt van de variabele 'bevolkingssamenstelling'
uit de Leefbaarometer van het ministerie van Binnenlandse Zaken, uitgave 2012."
Als je echt wilt weten hoe goed een school is moet je een hele andere manier van toetsen gebruiken, dat is echter volstrekt onmogelijk daar in Nederland al 30 jaar een cultuur heerst bij OCW van "eenheidsworst", "doctrine" en "politieke correctheid".
Het individu of het nu gaat om de leraar of de leerling is slaaf geworden van de regel- en machtzucht.
Het gebeurt niet vaak maar ben het dit keer eens met Femke.

calculator | 14-09-13 | 12:27

@Ashtrey | 14-09-13 | 12:18
Ik ben geen voorstander van grijze muizen, daarvoor moet je bij Ibn Galdhoun zijn.
Scholen die schulden maken en diploma's tot nul weten te reduceren, hebben geen bestaansrecht!

necrosis | 14-09-13 | 12:25

@BellaBella - Dat u wat ik schrijf niet begrijpt zegt iets over u, niet over mij.

Niet iedereen zal plaatsnemen in uw frame of reference. Om het na een tijdje gewoon het negeren omdat het alleen op zichzelf wil staan. Haan, koning, dat werk. Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Arie).

Kan hoor, maar dan staan we allemaal een beetje postmodernitsch om ons heen te oreren. Nu we het er toch over hebben, ik had ergens nog een zak spruiten en een blik kastanjepuree.

kloopindeslootjijook | 14-09-13 | 12:25

Jammer alleen dat de CITO-toets een bot schilmesje is dat zich voordoet als een chirurgische scalpel. Is er al eens onderzoek gedaan naar de CITO-score en het oordeel achteraf of de leerling op het juiste niveau was ingeschaald?

Remy Martin Louis 13 | 14-09-13 | 12:24

Ik weet nu wel gelijk waar Quid z'n schrijverstalent vandaan heeft... (7 van de beste 10 scholen zijn reformatorisch, protestants-christelijk of katholiek)

Oele Wapper | 14-09-13 | 12:23

@BellaBella | 14-09-13 | 12:03
U bent verexcuseerd, gezellig borrelen met intimi is een goede reden voor wat warrig rekenwerk de dag erna.

Jim Lovell | 14-09-13 | 12:21

Ghe,vind die BellaBella wel grappig,een beetje als voorheen "Bijstandskoning" maar dan uit een ander segment van de samenleving.

Go girl;maak ons gek!!

zwellevertje | 14-09-13 | 12:20

@necrosis 12:08
Weet je. Je hebt gewoon gelijk. De excessen daargelaten, moeten we van iedereen een grijze muis maken die slechts als doel heeft uitmuntende scores te kunnen overleggen. Een stramien waarin een strak keurslijf prevaleert boven de ontwikkeling van het individu.
Eigenlijk een synopsis van de vernietigende werking van menig religie/ideologie, en zo is het cirkeltje weer rond.
Haha.

Ashtrey | 14-09-13 | 12:18

@BellaBella | 14-09-13 | 12:11
In de tijd dat ik op school zat, had de directie wel iets beters te doen dan schulden maken.
Waarschijnlijk ben ik iets ouder dan jij...... zwitsal.

necrosis | 14-09-13 | 12:18

necrosis | 14-09-13 | 12:08 | Waarom mag een school geen schulden maken? Hebt u wel eens van 'de gouden balansregel' gehoord?

BellaBella | 14-09-13 | 12:11

Outsider-Inside | 14-09-13 | 12:04 | Dat u wat ik schrijf niet begrijpt zegt iets over u, niet over mij. Kunt u mij eens uitleggen waarom bepaalde mensen altijd iemand anders de schuld geven van iets wat ze zelf aan te rekenen is? Overduidelijk vinden dat soort 'bepaalde mensen' dat logica, maar ik kan dat niet volgen.

BellaBella | 14-09-13 | 12:10

@Ashtrey | 14-09-13 | 11:59
Laat ik vooropstellen dat ik verbijsterd was door die 1,4 miljoen schuld van Ibn Galdhoun.
Een school hoort geen schulden te maken en zich niet te bemoeien met dingen die geen zak te maken hebben met onderwijs.
Zullen we daar eens mee beginnen?

necrosis | 14-09-13 | 12:08

@Outsider-Inside 12:04
Great people talk about ideas.
Average people talk about things.
Small people talk about other people.

Ashtrey | 14-09-13 | 12:07

@BellaBella | 14-09-13 | 11:51 |

Ah, u meent werkelijk een onderbouwing voor uw veronderstelde intellect te vinden in het afgeven op mijn veronderstelde intellect? En u weet trouwens dat uitleg iets anders is als onderbouwing?
.
Concluderend. Er zullen zich hier af en toe best wat intelligentsia melden, maar u bent daar zeker niet één van. Dat heeft u zojuist bewezen door in plaats van te onderbouwen met deze armetierige aanval in tegelvorm aan te komen.
.
Dank daarvoor, trouwens, precies waar ik naar op zoek was.

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 12:06

Rammstein | 14-09-13 | 12:02
Zit je dan, met je thermoskan en je schrijfblok.

Wolveshead | 14-09-13 | 12:04

@BellaBella | 14-09-13 | 11:59 | + 0 -

Als je dan werkelijk zo vreselijk intelligent bent laat dat dan eens zien door inhoudelijk iets intelligents te posten ipv al die vervelende "oh wat ben ik toch ontzettend superieur en intelligent postjes". Ik reageer om die reden al maanden niet meer op je (ook niet op Das Kapital) en dit is ook de enige en laatste keer dat ik er nog woorden aan vuil maak.

GROW UP!

Outsider-Inside | 14-09-13 | 12:04

Jim Lovell | 14-09-13 | 12:00 | Potverdriedubbeltjes; u bent buitengewoon vriendelijk bedankt(!) (excuseert u mij, gezellig samenzijn gisteren gehad met intimi uit ons netwerk, toch net een drupje teveel vermoed ik). Maar tel ik mijn eigen drie opmerkingen erbij dan kom ik inderdaad boven de 5%. U bent vriendelijk bedankt, ik geef u daarvoor een plusje.

BellaBella | 14-09-13 | 12:03

BellaBella | 14-09-13 | 11:51 | + -2 -
Och 'erm .....

Rammstein | 14-09-13 | 12:02

@BellaBella 11:59
Nou meid toch. Het is me wat allemaal. /care

Ashtrey | 14-09-13 | 12:01

necrosis | 14-09-13 | 11:51 | U wilt de tijd in nederland bijna 50 jaar terugdraaien? Dat lijkt mij om meer dan 1 reden overigens niet eens een heel slecht plan.

BellaBella | 14-09-13 | 12:01

@BellaBella | 14-09-13 | 11:59
En die drie waren zeker van jou? ;)

Jim Lovell | 14-09-13 | 12:00

Ik heb eens even zitten tellen. Op de 106 reacties lees ik 3 intelligente. Dat is 2,8%. Corrigeer ik voor doelgroep, dan zou ik net op de 5% kunnen komen. Hoop ik. Of ik wacht nog even, hopelijk komen er nog wat van de mij bekende intelligentere mensen een bijdrage leveren.

BellaBella | 14-09-13 | 11:59

@necrosis 11:51
Vraag blijft wat er met alle goedwillende leerlingen moet gebeuren die door de sluiting nu in hun jasje gezet worden, maar dat boeit je natuurlijk niet want collateral damage?
Schande!

Ashtrey | 14-09-13 | 11:59

@Goorbatsjov | 14-09-13 | 11:47

IBS Noen, Rotterdam, 7,1
IBS Ababil, Schiedam, 7,8
Al-Islaam, Hilversum, 6,5
Al-Amana, Ede, 8,5

De rest kan je zelf wel, toch?
www.rtlnieuws.nl/nieuws/special/public...

ZKH EénOog | 14-09-13 | 11:56

Ik had een score van 547, maar er is niets van mij terecht gekomen.

Jim Lovell | 14-09-13 | 11:55

@ZKH EénOog | 14-09-13 | 11:42 |

We zijn hier op Aarde om te leren. Ik ben slechts dankbaar dat dit soort intellectuele bakens af en toe mijn pad met hun schijnsel verlichten. Wees niet jaloers en berust u in uw lot...

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:53

Zure prak | 14-09-13 | 11:50 | Eerst lezen, dan pas praten :D Had u de onderzoeksopzet doorgenomen?

BellaBella | 14-09-13 | 11:52

Alweer een 'kop, spijker en raak' van Annabel!
Wanneer gaat de huidige politiek dat eens inzien (met uitzondering van Bos en Halsema).
De sluiting van Ibn Galdhoun was meer dan terecht, devaluatie van diploma's moet voorkomen worden.....

necrosis | 14-09-13 | 11:51

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 10:52 | Ik zal het speciaal voor u herhalen: het is niet mijn taak om u op te voeden. Klagen over de gebrekkige bouwstaat- en staat van onderhoud van uw 'intellectual capital' (hihihi) moet u doen bij uw ouders, en desnoods ook bij degenen die u tijdens uw schooltijd van de straat afhielden. Het grappige is: de vooronderstelling van de 90-95% is als in beton gegoten zo hard. Daarmee bedoel ik: ik heb hier teksten van een paar intelligente mensen gelezen. Die zijn er zeker wel, ook hier. Maar: 90-95%. Besluitend: ik weet dat die groep, waaronder ook u per uw eigen voorgaande 'schreeuw om uitleg', graag alles kant en klaar, liefst in jip-en-janneke-taal en *met plaatjes* voorgekauwd voorgeschoteld krijgt zodat het minimale hersenvolume rustig kan doorgaan met hibernaten, maar: nee. De intelligentsia die zich ook hier af en toe melden begrijpen de opmerkingen die ik maak zonder nadere toelichting. Dat dat u niet lukt zegt iets over u, niet over mij, en is verder voor uw rekening. Maar, een beleefde vraag: hebt u al eens aan avondschool gedacht? U leert daar meer dan van rtl-x en uw 'ifoon'/'pad'/'pod'.

BellaBella | 14-09-13 | 11:51

Een gemiddeld hoge CITO score kan natuurlijk ook komen omdat de school de domme sukkels al heel snel van school afwerken.
Gemiddelde scores hebben niet alleen met de kwaliteit van het onderwijs te maken,maar ook met de intelligentie van de leerlingen.

Zure prak | 14-09-13 | 11:50

Jaap Dronkers heb ik hoog maar die correctie voor de achtergrond van de kinderen schiet echt tekort. Alle scholen met kinderen met een achterstand scoren laag en andersom. Jaap: dat zou een teken moeten zijn dat de correctie ondercorrigeert. Doe er wat aan.

kleuterleider | 14-09-13 | 11:50

-weggejorist-

Goorbatsjov | 14-09-13 | 11:49

@kloopindeslootjijook | 14-09-13 | 11:43
Ja, of nog beter: stuur af en toe wat groepjes kinderen de grens over om in België les te volgen. Tranen met tuiten kan ik u garanderen.

Sliptong | 14-09-13 | 11:49

-weggejorist-

Goorbatsjov | 14-09-13 | 11:47

'Een katholieke, want die zijn zoals bekend erg leuk met kinderen.'

Nergens voor nodig om hardwerkende leerkrachten door het slijk te hgalen, Nanninga. Gewoon on topic blijven, dan mag je volgende keer weer los op een of ander stokpaardje aangaande pedofilie.

L. Rakker | 14-09-13 | 11:47

Blijkbaar is kleuterneuqseks goed voor je CITO-score gezien het hoge aantal Paapse basisscholen in de top tien. Verdoemme, we zitten er gewoon helemaal naast.

Sliptong | 14-09-13 | 11:45

@Jan Boule | 14-09-13 | 11:30 |

Wij zijn het wel eens. Wat ik er nog aan zou willen toevoegen is, dat we de Nederlandse samenleving hierin niet kunnen vrijpleiten. "We" zijn het respect voor ambachten, handwerk, en uitvoering lang geleden verloren. Dat heeft zeker aan deze onzalige ontwikkelingen bijgedragen.

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:45

Maak je niet druk, nadenken hoeft niet, de vrije markt lost alles op. De vraag is alleen voor wie.

kloopindeslootjijook | 14-09-13 | 11:44

Als we nu eens de scholen van nu de CITO-toetsen en MAVO/HAVO/VWO-examens uit 1985 laten maken en de scores vergelijken met de scores uit 1985?

kloopindeslootjijook | 14-09-13 | 11:43

@Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:36

Je hebt helemaal gelijk. Al was het maar om de niet te wijzigen vergissing in de comments te vernietigen.

Waarom reikt mijn pet toch niet zo ver? Ik wordt welhaast jaloers op het genie dat ze is.

ZKH EénOog | 14-09-13 | 11:42

Goed nu even anders. Er is hier lang niet goed genoeg gekeken naar de achtergrond van de ouders. Kijk ik naar mijn woonplaats dan scoren de katholieken het beste. Echter is hier algemeen bekend dat hier ook duidelijk een ander soort leerlingen naar toe goed, vooral kinderen van de gegoede ouders zeg maar. Terwijl andere, slechter scorende, scholen midden in arbeiderswijken staan.

Gevolg is dat de katholieke school steeds een aanwas van kinderen van beter gesitueerde ouders krijgen en inmiddels extra geld van ouders vraagt (want ze kunnen het betalen), waarvan een extra leerkracht is aangenomen. Gevolg, de resultaten worden nog beter.

Montessori onderwijs kent hetzelfde fenomeen. Ik ben op verschillende van die scholen geweest en het beeld is veelal hetzelfde. De ouders hebben een goede achtergrond, de scholen zijn relatief blank, de allochtonen die er zitten hebben weer vaak ouders die goed terecht zijn gekomen.

Echter blijven bepaalde scholen beter en wil je als ouder uiteindelijk toch het beste voor je kind. Dus zal je er voor kiezen om je kind op een school met goede resultaten te zetten. Immers een kind leert beter wanneer hij/zij omgeven wordt door leerlingen die ook goed meekomen.

Meeroever | 14-09-13 | 11:40

Andersom dag | 14-09-13 | 11:31 | + 0 -

Een reform school is voor jeugdige delinquenten. Of bedoelt u dat ze daar in de pauze natuurvoeding consumeren?

Borrelende Boris | 14-09-13 | 11:38

Nee Argus0og het is geweldig hoe men een rampschool een dikke voldoende kan geven omtad alogtoonen nuu 1maal niet goet kunnen sgreifen of gewoon minder snapt.

Andersom dag | 14-09-13 | 11:36

@ZKH EénOog | 14-09-13 | 11:29 |

U denkt te klein. Die komt straks met een balvulpen die de voordelen van beide oude concepten samenbrengt en geen van de nadelen laat voortbestaan...

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:36

@Mozeskriebels | 14-09-13 | 11:09

Yup, 30 seconden en dan 100% bevestiging van je eerste oordeel in zo'n lijstje vinden. En die gegevens waren trouwens al heel lang vrij toegankelijk.

maggoo | 14-09-13 | 11:35

Valt niemand op hoe willekeurig er met de cijfers is gegoocheld? Ben ik de enige beta hier?

Argus0og | 14-09-13 | 11:33

Beetje OT: zijn de resultaten van het herexamen van de Ibn Ghaldoenschool al bekend? Dat werd half augustus afgenomen. Wanneer deze cijfers veel minder zijn dan de prachtige resultaten die Ghaldoenleerlingen de afgelopen jaren hebben behaald, moeten alle diploma's natuurlijk worden verscheurd. Dat zou natuurlijk weer verschrikkelijk zijn, dus ik kan me voorstellen dat men weer een doofpotje uitprobeert.

nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_Sch... :
De slagingspercentages voor de eindexamens in 2009 waren hoog. Van het vwo slaagde 100% van de leerlingen, voor de havo bedroeg dit 95% en voor het vmbo 90%. De Onderwijsinspectie beoordeelde de school voor al het onderwijs als voldoende.
De Onderwijsinspectie kwalificeerde in maart 2010 de kwaliteit van het onderwijs op alle niveaus (vmbo, havo, vwo) als voldoende. Dit oordeel werd herhaald in september 2010.
Opinieweekblad Elsevier noemde in januari 2012 de vwo-afdeling van de school "een opmerkelijke nieuwkomer in de lijst met winnaars". De vwo-afdeling kent weinig zittenblijvers en de eindexamenleerlingen haalden hoge eindcijfers.

André van Delft. | 14-09-13 | 11:33

Het voordeel van reformscholen mogen duidelijk zijn, er zitten geen of bijna geen ....
A. Fietsers
B. Allochtonen
C. Autotonen
D. Negerts

Andersom dag | 14-09-13 | 11:31

parel vh Zuiden 10;43
Zo is het. Tot 1968 bij de invoering van de Mammoetwet was het onderwijslandschap duidelijk voor ieder. LTS, MTS, Mulo A,B,C . HBS A,B, gymnasium alpha, bèta. Het werkte. LTS-ers waren trots op hun vakdiploma's. Mulo-mensen evenzo. Als LTS en MTS waren blijven bestaan hadden we anno nu genoeg vakmensen bij de scheepswerven, de bouw, whatever. In Frankrijk staat het artisanat ( handwerkslieden) in hoog aanzien zoniet bij de bedenkers van de onderwijsvernieuwingen. Het Studiehuis is een Sterfhuisconstructie gebleken honderden miljoenen euro's verder. De Nederlandse leerling is een proefkonijn geweest de afgelopen decennia en dit om de kinderen uit zogenoemde achterstandsgezinnen te verheffen.Het tegendeel is bereikt. Met tegenzin volgden velen een type onderwijs dat ze niet wilden, leerden Frans ev. tegen hun zin terwijl ze eigenlijk liever leerden lassen, timmeren, loodgieten, stucadoren, vrachtwagens bouwen bij DAF en VOLVO.Nu doen de Polen dit in plaats van hen.

Jan Boule | 14-09-13 | 11:30

@Rammstein | 14-09-13 | 11:19 |

Ik zit er ook klaar voor. Ik heb goede hoop dat er zo een onderwijsreddend epistel wordt neergelegd. Een messcherpe analyse van de onderwijsproblematiek, met dito gevolgtrekkingen. De tegel zal hoogstwaarschijnlijk direct zijn om te zetten in een landelijk actieplan waar nog dit schooljaar de eerste vruchten van geplukt kunnen worden. De kenniseconomie ligt waarlijk binnen handbereik nu...

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:30

@Rammstein | 14-09-13 | 11:27

Die is nog steeds het verschil tussen een balpen en een vulpen aan het uitdokteren.

ZKH EénOog | 14-09-13 | 11:29

Handig dit, ik ben voor de intellectuele segregatie.

Rsandee | 14-09-13 | 11:28

........ Bellabella nou .... ??

Rammstein | 14-09-13 | 11:27

@Borrelende Boris | 14-09-13 | 11:00 | + 4 -
Ik ben het 100% met u eens. Zo ben ik opgevoed, en zo voed ik mijn kinderen ook op. Wij hebben dan ook een school uitgezocht voor onze kinderen, die dit in het onderwijs voortzetten. Opvoeding begint thuis. Maar school heeft een zeer grote invoeld op het vervolg hiervan.

Het leven is zwaar | 14-09-13 | 11:23

Wat een ophef zeg, het is slechts een momentopname hoor /*bezorgde schooldirectie mode off*/

Andersom dag | 14-09-13 | 11:23

oranjerood | 14-09-13 | 11:20 | + 0 -
Hoe durft u het te vragen, "heeft iemand tijd ....".
Niemand heeft nog tijd.
Tijd is op.
Geen tijd meer.
Hoe laat is het ?

Rammstein | 14-09-13 | 11:21

bdn01 | 14-09-13 | 10:23 |
Inderdaad, bij snelle scan zie ik ook andere islamitische basisscholen die zeer hoog scoren.
Heeft iemand tijd om dat eens uit te zoeken?

oranjerood | 14-09-13 | 11:20

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:11 | + 0 -
Ik heb al een thermoskan gevuld, en broodjes gemaakt. Ik zit er helemaal klaar voor. Pen en papier op schoot.

Rammstein | 14-09-13 | 11:19

Goh, wie had gedacht dat westerlingen het domste kroost van het land voortbrengen...

ik!

koning pruts | 14-09-13 | 11:19

@Parel van het Zuiden 11:17
Toch blijft het knap, reaguren in een dwangbuis vanuit Imaginationland. RsepceT!

Ashtrey | 14-09-13 | 11:18

@Ashtrey | 14-09-13 | 11:10 |

Dat doet ze dan volkomen terecht. Plebs op je fictieve landgoed moet je niet willen...

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:17

jeej, een 8,7 in Amsterdam Noord. Met mijn kids komt het misschien nog wel goed ook nog.

deministerpresident | 14-09-13 | 11:15

daniel37 | 14-09-13 | 10:32 | Heb zojuist samen met mijn vrouw (RA Nijenrode) vluchtig door de rauwe data heengefietst.

Dat "masseren" van Dronkers valt 100% mee.

Willianus Wortelus | 14-09-13 | 11:13

@Rammstein | 14-09-13 | 10:56 |

Dat gaan we zo vast gaan beleven, want zo'n ontzettend intelligente persoonlijkheid kan niet anders dan concluderen dat de vraag om bewijslast bij zo'n claim niet meer dan terecht is en deze per ommegaande leveren. Is ook een kleine moeite natuurlijk, voor zo'n uniek individu...

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 11:11

@Parel van het Zuiden 10:52
Kom maar niet op haar fictieve landgoed hoor, ze stuurt zo haar imaginaire honden op je af!

Ashtrey | 14-09-13 | 11:10

Heb je toch geen Cito voor nodig? Even kijken naar wat er zoal rondloopt op die school en je weet alles.

Mozeskriebels | 14-09-13 | 11:09

Goed dat deze info nu openbaar wordt. Geeft in ieder geval iets meer druk op slecht presterende scholen om er eens iets aan te gaan doen.

Het probleem is dat het niveau van het hele Nederlandse onderwijs enorm gedaald is over de hele linie. Snel even kijken op welke verdieping van de Titanic zich jouw school bevindt.

De bijzonder/katholieke scholen hebben zich enigszins kunnen onttrekken aan de regelmaffia uit Den Haag en hebben van oudsher wat meer discipline en in Limburg hebben ze zich sowieso nog nooit wat van Den Haag aangetrokken (dat pakt dus positief uit), maar het is vrees ik een kwestie van tijd voordat die "achterstand/voorsprong" ingelopen is.

Nu kan iedereen wel heel blij/verdrietig gaan zijn over de CITO score van zijn school, maar veel beter zou het zijn om de score van het Nederlandse basisonderwijs te vergelijken met dat in andere landen, dan zie je dat het Nederlandse onderwijs steeds verder wegzakt. En de kinderen die nu op school zitten, zullen over een jaar of 10 met de kinderen uit die andere landen op een globale arbeidsmarkt moeten gaan concurreren.

Finland heeft het beste onderwijs van de wereld omdat daar op elke basisschool academisch geschoolde leerkrachten voor de klas staan.

Meer info hier:
www.smithsonianmag.com/people-places/W...

In Nederland wordt het geld alleen maar geinvesteerd in dure nieuwe gebouwen plus waterhoofd-directies en staf.

Bovendien zijn slecht presterende docenten niet weg te branden door fnuikende invloed van vakbonden etc. Ontsla gewoon de slechte docenten en betaal de betere docenten meer. Maar dag mag niet in NL want iedereen is even goed, solidariteit, etc.

Beter onderwijs begint dan ook bij meer accountability van het onderwijzend personeel, iets dat in NL nu totaal afwezig is.

Outsider-Inside | 14-09-13 | 11:06

Zo wordt de CITO nog belangrijker, terwijl er nu al een gigantische big deal van wordt gemaakt. Het barst van de CITO-trainingen en veel kinderen worden onder druk gezet om toch maar hoger te scoren dan wat kennelijk hun huidige niveau is. Marie-Claire op het vmbo? Och nee toch! Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Scores zijn, voor zover ik heb meegekregen en gezien, niet of nauwelijks representatief, ook wegens deelgebieden die beduidend beter of slechter waren maar geen representatief plaatje gaven. Daar spelen zoveel factoren in mee.

Ikzelf vind het jammer dat kinderen op deze leeftijd al worden lastiggevallen met een soort pseudo-prestige-IQ-tests. En hoe hoger hoe beter, niet testen op welk niveau Marietje nou zit, maar hoe kunnen we haar een stuk slimmer laten lijken dan ze is. De juf weet dat doorgaans toch echt het beste, en je leert meer over een kind door diens schoolschriftjes te bekijken dan zo'n vage test. (toen ik die deed zaten er trouwens fors subjectieve vragen in maar er was wel maar één goed antwoord)

Kinderen moeten al met 11/12 in een bepaalde richting gestuurd worden. Dat snap ik om praktische redenen, maar ouders en scholen maken veel meer van die test. Maar je wordt wel steeds eerder (al dan niet onder druk van ouders) een bepaalde kant op gestuurd. Misschien moeten we het allemaal wat minder willen sturen, regelen en meten?

Gallemies | 14-09-13 | 11:04

@Supermatthijs 10:51
Hahaha. Puntje voor de humor. Fair and balanced.

Ashtrey | 14-09-13 | 11:04

Waar haal ik de rauwe data vandaan zonder dat het opleidingsniveau van beider allochtone ouders is meegewogen in de einduitslag?

Of is die data geheim?

Willianus Wortelus | 14-09-13 | 11:03

Ik hoor linksmenschen nog wel eens zeggen: "ik ben voor de multiculturele samenleving, maar niet waar mijn kind naar school gaat". Typisch...

Rest In Privacy | 14-09-13 | 11:02

Ik heb nu al een aantal 'wonderschooltjes' gevonden waarbij de kindertjes uit Vogelaarwijkjes gemiddeld de meest fantastische CITO scores halen. Hebben we onbewust heel veel juf-van-het-jaar materiaal in Nederland rondhuppelen of zijn er ook basisscholen die een Ibn Ghaldounetje doen?

Ik voorzie sowieso dat er in ene veel meer scholen speciaal voor de CITO gaan trainen, of de leerlingen een handje helpen tijdens de toets omdat ze zo op een leukere plek in de top zoveel van hun stad komen te staan.

Wootles | 14-09-13 | 11:02

Het leven is zwaar | 14-09-13 | 10:52 | + 0 -

Oh, ik heb als kind van mijn ouders geleerd om u te zeggen tegen volwassenen. Daarnaast moest ik altijd beleefd "dank u wel" zeggen als ik iets kreeg. Tegenwoordig worden kinderen op school aangespoord om de meester bij de voornaam te noemen. Het moet vooral leuk zijn. Ik heb maling aan leuk. Op een school hoor je vakken te leren die je verder helpen in het leven. Het is geen dagbesteding die je zo plezierig mogelijk doorbrengt.

Borrelende Boris | 14-09-13 | 11:00

Haha, school van mijn kinderen scoort niet al te best, maar ik weet wat er in de bovenbouw aan cultuurverrijkers en (dus) taalverarmers en IQ verlagers rondloopt. Gelukkig zorgt een positief bij-effect van een PvdA plan ervoor dat de school witter en witter wordt: centraal aanmelden van leerlingen met postcodevoorkeurgebieden levert zowaar een wittere school op in mijn buurt. Was niet de bedoeling van onze socialistenvrienden (ze wilden juist een betere zwart/wit spreiding), maar hun wensdenkplannen lopen wel vaker anders dan hoe het eruit ziet op de tekentafel. Mij hoor je een keer niet klagen over het amateuristische falen.

Boerenbrandtlul | 14-09-13 | 10:57

David33 | 14-09-13 | 10:50 | + -3 -

En op een school voor voorgezet onderwijs doen ze waarschijnlijk ook geen cito- toets.

Supermatthijs | 14-09-13 | 10:56

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 10:52 | + 2 -
Zal wel tegenvallen.

Rammstein | 14-09-13 | 10:56

@Borrelende Boris | 14-09-13 | 10:34 | + -3 -
Opvoeding begint inderdaad thuis, maar school heeft een gigantische invloed in de keuze die een kind moet maken. Onderwijs leert kinderen naast rekenen en lezen ook normen en waarden. Een kind van 6 dat zijn 38 jarige juf truus noemt, is respectloos. Het zijn de kleine dingen die het doen.

Het leven is zwaar | 14-09-13 | 10:52

@BellaBella | 14-09-13 | 10:38 |

Bewijst u nou eerst maar eens uw intelligentie door daadwerkelijk iets intelligents te tegelen, in plaats van bij voortduring te stellen dat u dat bent.
.
Ik heb u tot nu toe nog niet op een scherp inzicht kunnen betrappen en wacht dus al een tijdje op de bewijslast voor uw veronderstelde superioriteit.
.
Enlighten. us!

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 10:52

David33 | 14-09-13 | 10:50 | + 0 -

Gestolen !

Supermatthijs | 14-09-13 | 10:51

-weggejorist-

David33 | 14-09-13 | 10:50

"... Want de CITO-gekte, dat dus scholen zomaar op basis van meetbare feiten als goed of slecht bestempeld worden, is eigenlijk een soort van helemaal niet belangrijk..."

Klopt. Finland heeft het beste onderwijs. Daar wordt niet getoetst, daar wordt het onderwijs door de betrokken, universitair opgeleide leraar op de talenten van de leerling afgestemd.

ZKH EénOog | 14-09-13 | 10:49

Che_cuevara | 14-09-13 | 10:44 | + 0 -

Of god bestaat niet, of god wenst ons met de VVD/PvdA op zijn manier ongezien de tyfus .

Wc-kip | 14-09-13 | 10:46

Ik tel 5 protestants-christelijke basisscholen in de top tien. En maar twee katholieke. Evengoed zijn dat er zeven van de tien.

pendajo | 14-09-13 | 10:46

Borrelende Boris | 14-09-13 | 10:41 |
Ok dat ben ik wel met u een, de opvoeding begint bij de ouders. Echter denk ik dat op een wat latere leeftijd de school en de omgeving een minstens zo belangrijke rol vervullen.

Doc Damage | 14-09-13 | 10:45

BellaBella | 14-09-13 | 10:39 | Ook topwijven worden gewoon ongesteld hoor.

Willianus Wortelus | 14-09-13 | 10:45

@Wc-kip | 14-09-13 | 10:39
Land naar de kloten? Werk van de VVD/PVDA

Che_cuevara | 14-09-13 | 10:44

Ik heb vroeger op de Twilling gezeten en ik moet zeggen dat ik er niet bepaald dommer door ben geworden :-)

DonovanP | 14-09-13 | 10:42

Ik heb liever gewoon de rauwe data. In deze cijfers zit alweer een "rekenslag" verwerkt. Het spijt me, maar ik heb eigenlijk geen fiducie in hetzelfde type rekenwerk dat al zo vaak de basis vormde voor het onderwijsbeleid. U weet wel, dat beleid dat in dertig jaar tijd ons onderwijs heeft geruineerd...

Parel van het Zuiden | 14-09-13 | 10:42

Doc Damage | 14-09-13 | 10:38 | + 0 -

Ik zeg ook "voornamelijk". De opvoeding van een kind begint bij de ouders.

Borrelende Boris | 14-09-13 | 10:41

Nou, hoera hoor. Maak die CITO nog maar belangrijker. Wat volgt is voorspelbaar: steeds meer teaching to the test en steeds minder algemene leervaardigheden die later nodig zijn om zelfstandig iets te leren.

Djong | 14-09-13 | 10:40

Derde = dezelfde... Kudt 'smart' foons

Doc Damage | 14-09-13 | 10:39

Evolutie? Werk van God
Natuurrampen? Werk van God
Klimaatveranderingen? Werk van God
Economie? Werk van God
Voortplanting? Werk van God
Voetbal? Werk van God
Epidemies? Werk van God

Geen wonder dat christelijke scholen hoog scoren.

Wc-kip | 14-09-13 | 10:39

Ah, mevrouw Nanninga, u had vandaag geen zin? Want dit is niet uw gebruikelijke vlammende stijl. Ach, ook u mag wel eens een minder dagje hebben na al het voortreffelijke voorgaande werk.

BellaBella | 14-09-13 | 10:39

Ik zit met bui-ten-ge-woon veel plezier de reacties hier te bekijken. Mijn vooronderstellingen blijken juist - - niet dat ik daar ooit aan twijfelde. Ik zal nog even prettig toezien en als ik zin heb u vertellen wat ik denk.

BellaBella | 14-09-13 | 10:38

Borrelende Boris | 14-09-13 | 10:34 |
Normen en waarden krijg je mee van je omgeving en de mensen waarmee je omgaat. Natuurlijk spelen ouders ook een grote rol, maar in derde mate geldt dat voor de omgeving. Niet overal kunnen ouders hun kroost aanspreken op ongewenst gedrag. Hierin voorziet de omgeving.

Doc Damage | 14-09-13 | 10:38

King of the Oneliner | 14-09-13 | 10:15
Ik herken je observatie totaal niet. Maar misschien woon ik in een vriendelijk dorp buiten de Randstad. Dat scheelt allicht.

De echte Stolwijker | 14-09-13 | 10:38

@daniel37 | 14-09-13 | 10:32
Jaap Donkers betrekt er zelfs postcodes bij in zijn berekeningen.
Kun je net zo goed de huisnummers ook maar mee nemen.
Niet echt een goed onderzoek.

Che_cuevara | 14-09-13 | 10:36

Kijkend naar het lijstje van de top tien best vigerende basisscholen kan nieta anders dan worden geconcludeerd dat m.u.v. nummer 1 het alle scholen betreft op christelijke grondslag.Ondanks vijftig jaar denigreren van het christelijk deel der natie door politici van D66, PVDA , GL huize, de media en cabaretiers handhaaft deze groep zich ,ergo blijkt het een stabiele factor en basis binnen onze samenleving te zijn. Savoir c'est le pouvoir, kennis is macht. Dat was vroeger zo en zo zal het blijven, daar kan geen Ipad onderwijs ofzo iets aan veranderen. In tegendeel, digitale dementie loert om de hoek.

Jan Boule | 14-09-13 | 10:36

Het leven is zwaar | 14-09-13 | 10:31 | + 0 -

Normen en waarden hoor je voornamelijk thuis te leren. Als de ouders geen zin of tijd hebben om aandacht aan het kroost te besteden, zullen de omgangsvormen er niet beter op worden. Gelukkig is er altijd wel een arts die zo'n ontspoord kind dan een leuke ziekte toedicht zoals PDD NOS, of ADHD.

Borrelende Boris | 14-09-13 | 10:34

Ik ben niet religieus maar ben wel mijn ouwe lui dankbaar dat ze mij naar een christelijke school hebben gestuurd. Heb de nodige normen en waarden meegekregen en weet zeker dat religie een sprookje is. En zoals idd eerder gesteld: in mijn ogen zijn openbare scholen het afvoerputje van het onderwijs.

Doc Damage | 14-09-13 | 10:32

Die cijfers worden wel nogal 'gemasseerd' door Jaap Dronkers om de sociaal-culturele achtergrond van de leerlingen op een school in de resultaten te betrekken. De toelichting is hier te vinden: www.schoolcijferlijst.nl/basis/Toelich... . Ik kijk naar dat verhaal met een oog à la 'je moet iets', maar om nou te zeggen dat al die andere zachte gegevens de kwaliteit van de getallen ten goede komen... Ik begrijp daarom de terughoudendheid van scholen om die CITO-scores te publiceren wel.

daniel37 | 14-09-13 | 10:32

Schooluniformen lossen een deel van het probleem ook op. Dan hoeft een leerling zich niet bezig te houden met "cool " zijn. Maar kan er gewoon geleerd worden. Ook weer gewoon meester of jufrouw roepen zou helpen

Het leven is zwaar | 14-09-13 | 10:31

Logisch dat Katholieke en Christelijke scholen (bijzonder onderwijs) beter scoren. Openbare scholen zijn het afvoerputje, die moeten alles aannemen wat aan de poort komt, in het bijzonder onderwijs kunnen ze wat selectiever zijn (binnen bepaalde grenzen).

Contino | 14-09-13 | 10:28

BBmetR | 14-09-13 | 10:23 | Dat komt omdat de applet die geopend zou moeten worden niet opent.

Ik gok rokende servers.

Willianus Wortelus | 14-09-13 | 10:28

Ook al kluissleutels kwijt op basisscholen.

Oeloeboeloe | 14-09-13 | 10:27

@Supermatthijs | 14-09-13 | 10:24
Ik dacht eerder aan de VS, Engeland of Zwitserland. Maar misschien zijn er Marokkaanse of Turkse scholen waarvan een hoog percentage leerlingen aan eliteuniversiteiten wordt toegelaten, ik weet het niet.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-09-13 | 10:27

Op school jatten wij ook altijd alle multiple gok examens. Kraaide geen haan naar maar ja wij waren ook hoofzakelijk geen moslims.

Supermatthijs | 14-09-13 | 10:26

Nacho_Vidal | 14-09-13 | 10:17 | + 0 -

Ik niet, altijd in de hoek staan gaat gauw vervelen.

Supermatthijs | 14-09-13 | 10:25

@BBmetR | 14-09-13 | 10:23
U heeft op de verkeerde lagere school gezeten.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-09-13 | 10:25

Dmitri Dmitrievitsj | 14-09-13 | 10:23 | + 0 -

Juist naar Marokko of Turkije. Daar weten ze nog wat opvoeden is.

Supermatthijs | 14-09-13 | 10:24

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat ik in een kringetje ronddraai en steeds na een paar clicks op dezelfde site uitkom?

BBmetR | 14-09-13 | 10:23

Islamitische school scoort in de top 5 in Amsterdam .........
Gevalletje Ibn Galdoun?

bdn01 | 14-09-13 | 10:23

Overigens blijf ik het zeggen: wie het beste met zijn kinderen voorheeft stuurt ze zo jong mogelijk naar een kostschool in een beschaafd land.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-09-13 | 10:23

Een school die in aanmerking wil komen voor het Femke Halsema-keurmerk dient van-vreemde-smetten-vrij te zijn.

colonnecinco | 14-09-13 | 10:22

Intelligentie is de belangrijkste factor voor schoolprestaties. Ook voor maatschappelijk succes en inkomen. En intelligentie is in hoge mate erfelijk. Dus zonder de lijst te bekijken is te voorspellen dat scholen in rijke wijken beter scoren dan scholen in arme wijken. Op de rijke scholen zitten immers kinderen van rijke ouders. De rijke ouders hebben vaker gestudeerd, zijn gemiddeld intelligenter, dus de kinderen ook.
Maar gelukkig is er nu een lijst. Kunnen er weer allemaal verkeerde conclusies uit getrokken worden.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-09-13 | 10:19

weinig islamiet in de top tien, wel veel gristen.. opvallend.

(c)ZWITSUL | 14-09-13 | 10:19

Hoera, weer een zinloze 'meet' methode erbij, een 'tool'die onderwijsland gaat regeren.
-
Nu gaan alle scholen er dus lekker voor zorgen dat ze met vlag en wimpel door de CITO komen - terwijl dat nu net zo ongeveer het laatste is waar ze zich op zouden moeten richten.
-
Terug naar onderwijs - niet naar meetmethoden en momentopnamen!

azoturie | 14-09-13 | 10:18

@eerstneukendanpraten | 14-09-13 | 10:16
Die kinderen van Boslim zullen dan wel op een donkerbruine school zitten.

Che_cuevara | 14-09-13 | 10:17

Ik mis die tijd.
Voetballen en knokken in de pauze.
En daarna gewoon doen alsof er niets aan de hand was in de les.
Oja en film kijken op vrijdag.
(Goonies!)

Nacho_Vidal | 14-09-13 | 10:17

Het is dus zo gek nog niet om in iets van het Christendom te geloven, aan de top 10 te laten zien.

In tegenstelling tot dat pedofielenzandbakgeloof, waarvan de enige in het land de grootste examenfraude aller tijden pleegt, een paar miljoen verkwanselt, maar waarvan het islamitische bestuur wijst naar 9/11 en xenofobie.

Snackbar van Allah | 14-09-13 | 10:17

Misschien ook gelijk de toelatingseisen bij een pabo onderwijsopleiding verhogen.De meeste kunnen amper rekenen en schrijven.

van stampij | 14-09-13 | 10:17

@dictatorgio | 14-09-13 | 10:08 | + 0 -

Ibn Ghaldoun had voorbeeldige examencijfers, dat was juist het probleem.

Borrelende Boris | 14-09-13 | 10:16

@ Willem van Rood 10:10

Ik ken alleen ene Wouter Boslim...

eerstneukendanpraten | 14-09-13 | 10:16

"arme zwarte scholen"in die "pracht/ krachtwijken".. ha! Nou geen slap linksig gemier meer, maar feiten.. resultaat.

swafful | 14-09-13 | 10:15

Op scholen worden kinderen feministisch-groen-multiculti geindoctrineerd.
De tafel van 17 leren is er niet meer bij.
Ook kan men niet feilloos meer Hoogezand-Sappemeer aanwijzen op den kaart.
Maar daarentegen pikt men wel een leuk straattaaltje op en komt men met verhalen thuis hoe gezond halal vlees eigenlijk wel niet is.
Na het regenboog-Piet gebeuren en het suikerfeest zijn de kinderen na 8 jaar pamperen allerminst geschikt om een echt vak, zoals loodgieter of bakker uit te oefenen.
Na totaal 20 years of scholing komt men alsnog in de dayshift terecht achter de kassa bij Appie...

King of the Oneliner | 14-09-13 | 10:15

Als ik die tweet van Femke Halsema zo eens lees scoren haar kinderen blijkbaar niet zo denderend.
Kan ook haast niet anders met al die indoctrinatie in huize Halsema.

Che_cuevara | 14-09-13 | 10:10

Bij welke van die 10 beste (witte) scholen zitten de kindjes van Femke Halsema en Wouter Bos op school?

Willem van Rood | 14-09-13 | 10:10

kunnen ook alle examencijfers openbaar komen? kan problemen zoals ibn kalkoen voorkomen

dictatorgio | 14-09-13 | 10:08

Als scholen maar niet meer "leuk" hoeven zijn. Drillen die kinderen! Oprotten met die tere kinderzieltjes.

pinda | 14-09-13 | 10:07

Witte scholen witter, zwarte zwarter.

Godsammekraken | 14-09-13 | 10:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland