Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Roemeen: "Nederland is een xenofoob kutland"

watdoejebijdeambassadegeert.jpgWe hebben het weer gedaan. Ons zijn weer eens de racisten. Nederland is een xenofoob land, aldus de Roemeense minister van arbeid Mariana Câmpeanu. Jup, we hebben het weer gedaan. Door schade en schande wijs geworden zetten we vraagtekens bij het open gooien van de grenzen voor Roemenen en Bulgaren, en meteen zijn we de xenofoben. Zo werkt dat, in dit soort discussies. Kritiek op het open grenzen beleid? Xenofoob! Kritiek op straatschoffies uit allochtonië? Racist! Kritiek op de islam EN er grapjes over durven maken? Nazi! Kritiek op de mening van een vrouw? Misogyn! Kortom, een lekkere jij-bak van Mariana Champion. Ja, er zijn xenofoben (en racisten, misogyne mannen, Joost Niemöllers en zelfs nazi's) in Nederland. Maar dat maakt van Nederland nog geen xenofoob land. Dat is discriminatie. Bovendien, je afvragen of het een verstandig idee is om de (arbeids)grenzen volledig open te gooien voor Bulgarije en Roemenië maakt iemand nog niet meteen tot een xenofoob. In plaats van heel Nederland weg te zetten, kan Mariana zich beter focussen op haar argumenten. "In de afgelopen twintig jaar zijn 3 miljoen Roemenen geëmigreerd, het potentieel is uitgeput" klinkt bijvoorbeeld als een zeer plausibel tegenargument voor de MOE-landertsunami. Werkt beter dan meteen in huilerige Groot-Terminologie te vervallen als 'xenofobie'. Nederland is geen xenofoob land, we zijn simpelweg door ervaring een stuk kritischer geworden op dit soort EU-beleid om grenzen open te gooien. En kritiek op de EU lijkt ons nou niet bepaald xenofobie.

Reaguursels

Inloggen

Roemenie is een discriminerend huilland

AsEl | 11-09-13 | 13:52

Roemenie is een discriminerend huilland

AsEl | 11-09-13 | 08:13

Zijn we bang voor emigranten?
Volgens mij hebben we vooral problemen met Roemenen die niet emigreren, maar hier elke paar dagen "boodschappen komen doen".

huh, ian? | 11-09-13 | 01:05

Oeps de zoeker stond nog op >+10

huh, ian? | 11-09-13 | 01:00

Roemenen hierheen is goed voor de economie: er komt dan heel veel werk bij voor bewakers, beveiligers, slotenmakers en dergelijke!

huh, ian? | 11-09-13 | 00:59

Roemenen hierheen: goed voor de economie! Alle bewakers, beveiligers, slotenmakers, enzovoorts zullen direct heel veel meer werk krijgen!

huh, ian? | 11-09-13 | 00:57

Met een groep reaguurders op rooftocht gaan bij de Roemenen als wraak.

Real Dutch Meat | 10-09-13 | 22:38

De Roemenen die hier nu al in het land zijn, zijn nou niet bepaald modelburgers. Al rovend en skimmend schuimen ze het hele land af. En wij zouden Xenofoob zijn?

hader | 10-09-13 | 21:00

Inderdaad, de Nederlander is een vreemde geworden op eigen grondgebied.

Oude Koekjes | 10-09-13 | 20:58

zolang er nog miljoenen aan subsidies en toeslagen naar di elanden gaat heeft hij geen recht van spreken.

m.rotten | 10-09-13 | 20:13

Van wat wij het laatste decennium voor de kiezen hebben gehad, zou je ook bijna spontaan een nazi worden ja.

mothersfinest | 10-09-13 | 19:33

gewoon grenzen dicht voor iederen nu eerst maar de nederlander voor op

Jeffrey1977 | 10-09-13 | 19:27

De meeste reaguurders hebben zo te lezen meer realiteitszin dan politici. We zouden met elkaar een politieke partij moeten oprichten die WEL de belangen van de Nederlanders verdedigt. De Reaguurders Partij Nederland vind ik wel een leuke naam, RPN, ja klinkt wel.

Zwart gat | 10-09-13 | 17:43

nou nou Kwit,je begint mild te worden,je hebt zeker p;er ongeluk over die foto van Greet met stopbord heen gekeken?!(die je overigens bijna niet kon missen in de landelijke media)!Verder is het een kwestie van tijd geworden voor de boel een keer ontploft natuurlijk,de grenzen zijn al te lang open en sommigen door Brussel gearangeerde situaties zijn onomkeerbaar!*alu hoedje opzet en verder gaat naar de details achet het gerucht dat er een select groepje mensen is die baat bij ionrust en oorlog hebben

Djenghiz_ken_net | 10-09-13 | 17:22

Toen de beperkingen voor Poolse arbeiders verdwenen zou het wel meevallen, maar het werden er 300 000. Waarom zou het nu anders zijn? Gezien deze ervaring zijn de zorgen terecht. Daarbij komt nog, de criminaliteit die ze meebrengen.
Het valt wel op dat er in Opsporing Verzocht vaak naar types wordt gezocht met het uiterlijk van Oost-Europeanen, waarbij het crimineel zijn lijkt aangeboren, dus bagatelliseren is er niet bij.
En dan zitten we met een regering opgescheept, die geen passend en streng beleid maakt om deze problemen het hoofd te bieden.

Cloe | 10-09-13 | 16:06

Dus zo zeg je "dankjewel voor je miljoenen gratis geskimde euro's" in het Roemeens, Mariana? Heeft je moeder je geen manieren geleerd? En hou je criminele kutzigeuners alstjeblieft bij je.

Lefgozer | 10-09-13 | 14:27

Zonder werkvergunning.... wat een feest.

Schietmijmaarlek | 10-09-13 | 14:18

Asbak zegt net in vragenuurtje..... ze gaan er komen! Omdat Brussel dat wil!
Tuurlijk joh..... weg met ons, weg met Nederland!

Schietmijmaarlek | 10-09-13 | 14:13

Brief schrijven, kamervragen stellen, parlementaire enquête houden , .... en daarna een plas doen.

donjon | 10-09-13 | 14:13

Ze hebben er destijds toch een paar overgeslagen

12pints | 10-09-13 | 14:03

Nederlanders zijn helemaal niet xenofoob, maar tolerant. Zo tolerant zelfs dat ze hun eigen land ermee naar de rand van de afgrond hebben geholpen. En nu hebben de Nederlanders er genoeg van. Ik wel althans!

Maria.1 | 10-09-13 | 13:55

@Che_cuevara | 10-09-13 | 08:54
400.000 mensen in de bijstand... dat klinkt al beter
En dat zal met dit beleid nog wel eens hard op kunnen lopen!!

lilluke halve hoan | 10-09-13 | 13:50

De Roemeense Minister is het politieke equivalent van een viswijf. Gewoon onbeschoft schreeuwen. Ze weet best wel (of denkt te weten) welke termen ze moet krijsen om het gewenste effect te sorteren. Ik snap die hele ophef over de komst van Bulgaren en Roemenen sowiezo niet. 't Gebeurd toch wel. De EUSSR heeft dat beslist en er is helemaal niks een nationaal politicus, laat staan iets minderwaardigs als een burger, daaraan kan doen. We hebben het maar te slikken.

Ales | 10-09-13 | 13:50

Vraag het mar aan de landen om Roemenië heen hoe de mensen over ze denken. Bijv. Hongarije die vinden de kansarme Roemenen een echte verrijking. NOT! De armste mensen die stelen en bedriegen komen. Geeft veel overlast en problemen al jaren daar. Hele groepen Roma's , grootste tuig dat er is. En niet piepen over discriminatie want dat betekend enkel dat je geen ervaring hebt met deze groep Oostblokkers.

drs W | 10-09-13 | 13:49

@roze_bril | 10-09-13 | 08:45
Zullen we een club oprichten?......

lilluke halve hoan | 10-09-13 | 13:42

Peyronie | 10-09-13 | 11:22 |
Mee eens, het is doodjammer dat Wilders soms grof is, dit was nou net niet nodig geweest.

lanexxx | 10-09-13 | 13:36

Nederland is inderdaad een kutland geworden door al die import.

Hei-kneuter | 10-09-13 | 13:27

Laat ze het vooral denken.

Parsons | 10-09-13 | 13:07

Was het maar zo, hadden we minder problemen, zie Zwitserland.

bijna_raak | 10-09-13 | 12:12

Nou Roemeen dan bezoek je Nederland toch niet meer! En jullie Roemenen zijn een stelletje communistische homofoben!

elitaire atheist | 10-09-13 | 12:11

We moeten maar een voorbeeld nemen aan Mexico. Daar hebben ze geen aliens omdat daar geen uitkeringen bestaan. Dit werd mij laatst door een Mexicaan verteld.

Smalhout | 10-09-13 | 11:59

Waarom wordt het hebben van een hekel aan tuig en mensen die schijten op ons altijd maar weer verward met xenofobie?

Hommel | 10-09-13 | 11:52

Elke inwoner van de EU heeft toch recht in Nederland op een bijstandsuitkering, zorgtoeslag enz en je hoeft hier niet eens een arbeidsverleden te hebben.

Dus als Roemeen blijf je dan toch niet in je eigen kudt land wonen. Dan kom je naar luilekkerland, klus je s nachts wat bij of ga je naar een evenement waar veel mensen komen. Word je gepakt geen probleem zit als het tegenzit in een luxe cel maar meestal krijg je een boete die je natuurlijk niet gaat betalen.

Er zullen niet zoveel Roemenen hierheen komen zeggen ze dan. Dat zeiden ze van de Polen ook enkele tienduizenden zouden er komen ondertussen zijn het er honderdduizenden. Maar laat ze maar allemaal hierheen komen zodat de uitgaven van de bijstandsuitkering met 100 miljard omhoog gaat en ze de werkende Nederlander weer verder moeten pakken. Heel misschien gaat er bij sommige mensen een lichtje branden om bij de volgende verkiezing op de juiste partij te stemmen.

Zo niet dan moet je je bek houden als de aow word gekort(hogere belasting erop), btw omhoog gaat, je zorgpremie en eigen risico omhoog gaan, de Gemeenten belastingen duurder zijn geworden enz

Ohhh wacht dat is allemaal al gebeurd...

vinzDH | 10-09-13 | 11:40

-weggejorist-

fritsspits | 10-09-13 | 11:30

Ik blijf het herhalen, stond die muur er nog maar...

fritsspits | 10-09-13 | 11:29

Goh, na het immer obligate bashen van Wilders, wordt nu ook Joost Niemoller aangepakt?
Toch vreemd dat de meest productieve stukjesschrijver er immer blijk van geeft niet zelf tot de doelgroep van GS te behoren.

McPhart | 10-09-13 | 11:26

@patrick3822 | 10-09-13 | 11:15
Weet je nog? Het was wettelijk gezien ook niet toegestaan om geld te eisen voor onze identificatiebewijzen (uitspraak Hoge Raad). Binnen één dag was de wet aangepast. Het kán dus wél...

Petrus Poortwachter | 10-09-13 | 11:23

Complex probleem.
Ik heb een geweldige tandarts uit Roemenië, of liever twee. Broers die hier gezamenlijk een praktijk runnen en daarnaast ook nog een praktijk managen in Italië en Boekarest in samenwerking met Italiaanse en Roemeense collega's.
Met recht harde werkers uit een hoogopgeleide Roemeense tandartsfamilie.
Dat zie ik Nederlanders niet zo gauw doen.

En in mijn omgeving ken ik bijna niemand die geen Oost-Europeaanse tandarts heeft. Vaak zelfs zijn het leuke jonge vrouwen met een zeer moderne praktijk.

Die Roemeense minister zou een punt hebben met haar vermeende xenofobie als Nederlanders massaal vonden dat we alle Oost-Europeanen ons land uit moesten gooien en de toegang moesten weigeren, ook mijn tandarts en andere goed functionerende, ondernemende hoogopgeleiden.

Maar daar is natuurlijk geen sprake van.

Tegelijk schaam ik me als PVV-stemmer-bij-gebrek-aan-beter wel voor Wilders en zijn actie met dat rare bordje in de tuin van de Roemeense ambassade.

Want dat ziet er toch echt wel een beetje xenofoob uit.

Het standpunt van de PVV en de SP is en was al heel duidelijk: een sterk restrictief arbeidsmigrantenbeleid. Daar heb je die rare poppenkast niet voor nodig.

Peyronie | 10-09-13 | 11:22

-weggejorist-

Rest In Privacy | 10-09-13 | 11:20

@M_Bulu | 10-09-13 | 10:36
Misschien eens vriendelijk glimlachen naar Poetin. Bijvoorbeeld zijn homo's ruilen met 'onze' Marokkanen?

Petrus Poortwachter | 10-09-13 | 11:20

Ik geloof helemaal niet dat wij als nederlander "tegen" roemenen of bulgaren zijn. in tegendeel zelfs.Maar als we ons land verkwantseld zien worden en amper zelf meer aan de bak kunnen komen is t toch niet raar dat we niet zo blij worden van die open grenzen??? de euro is ons door onze strot geduwt met alle gevolgen van dien. Er zijn 10 x zo veel polen gekomen dan ze hadden verwacht. Het gevoel dat onze politiek weet waar ie mee bezig is is gewoon verdwenen. Dat heeft niets met bulgaren of roemenen te maken. Als wij als nederland ons huishoud boekje op orde zouden hebben gehad dan had er geen enkel probleem geweest. Maar dat is niet t geval. Ik heb vrienden in bulgarije en die zeggen zelf dat iedereen daar crimineel is, van zowel t volk als in de politiek. Dat er iedere dag 100.000den mensen op straat zijn om daar tegen te protesteren (en dat zien we hier niet) schept wel enige hoop. Maar het punt is dat we t nu al niet kunnen bolwerken als land. Je hoeft geen einstein te zijn om te beseffen dat meer mensen voor nog meer problemene gaan zorgen. Mark rutte behandeld nederland als een bedrijf. ze zien geen culturele verschillen maar een zakelijke markt. Ze zien dus geen grenzen, maar een zakelijke markt.En wij mogen voor de rest dealen met wat er op straat mee gebeurt. Dat wij straks allemaal ons huis kunnen gaan beveiligen omdat er mensen komen die vanuit hun opvoeding andere waarden op na houden heeft niets met racisme te maken. Maar met de realiteit die wij nu al meemaken met bijvoorbeeld de marokannen. Volgens hans van balen valt er niks meer aan te doen omdat die open grenzen nu eenmaal zijn afgesproken. als je nu in de loop der jaren ziet dat bepaalde afspraken een andere uitwerking hebben dan je ze had voorzien -en dan noem ik maar even die 10 keer zoveel polen dan verwacht- dan moet je die plannen kunnen bijstellen. Als dat niet kan dat heb je BV nederland gewoon verkocht aan de duivel

patrick3822 | 10-09-13 | 11:15

*het eens is met Quid*

Beverly Jillz | 10-09-13 | 11:14

Het mens zegt gewoon: "Nederlanders zijn xenofoob, allemaal". Niks aan de hand, gewoon GS gelezen. Even lachen en naar het volgende bericht.

xspalm | 10-09-13 | 11:13

"Nederland is een xenofoob kutland"
Ik hoop dat die Roemeen gelijk heeft!

Moi2 | 10-09-13 | 11:09

Al die EU regels die mede door Nederland, die vaak leidend was in het doordouwen van dit soort waanzin heeft geen consequenties voor de toenmalige elites. De Nederlandse burger wordt geconfronteerd met een idiote migratiestroom die het land ontwricht, een simpel voorbeeld is waar zijn de huizen die nodig zijn om de volgende stroom migranten te huisvesten of is dat iets wat pas later bedacht gaat worden als ze hier al zijn? De voorvechters zoals Ascher en consorten staat nu te roeptoeteren en zijn in paniek, de hypocrieten!

lanexxx | 10-09-13 | 10:57

@wallenberg | 10-09-13 | 10:20
Misschien zijn Roemenen iets geharder dan de rest, maar ik garandeer je dat niets en niemand bestand is tegen Rutte en zijn holmaatje Samsom.

Frietvlaming | 10-09-13 | 10:49

Die zwakzinnige Mina Bakgraag (zie foto) is te dom om te begrijpen dat een minuscuul landje met meer dan 16 miljoen inwoners, 700.000 werklozen en op de kop af 5 x zoveel inwoners per km2 als Roemenenland, gewoon economisch en demografisch "vol" is.

daytripper | 10-09-13 | 10:42

De EU lekker laten voor wat het is, handelsverdragen afsluiten met de belangrijkste handelspartners, eigen grensbeleid bepalen, geen last meer van overmatige arbeidsmigratie.

M_Bulu | 10-09-13 | 10:36

Ja, we zijn xenofoob. In zo'n omgeving wordt je als buitenlander niet gelukkig. Misschien moet je dus helemaal niet naar xenofoob Nederland willen komen...

ratelaar | 10-09-13 | 10:23

Inderdaad Frietvlaming, elk verstandig mens blijft weg. Maar ik denk dat je de roemeen te hoog inschat.

wallenberg | 10-09-13 | 10:20

@Rommelende Onderbuik | 10-09-13 | 09:23

Zal allemaal wel waar zijn van die 16% tax en alle andere positieve dingetjes maar voor mij maakt het dat land alleen aantrekkelijk voor een stedentripje.

De eerste werkgever die zegt: Ok, ga lekker telewerken, verhuis naar een land waar alles zo'n beetje niks kost en ik blijf je betalen naar de Nederlandse norm...... Ik ben bang dat die nog geboren moet worden.

Ikdus | 10-09-13 | 10:19

Wat mij altijd verbaast met deze mensen, nu Roemenen, anders moslims, altijd direkt klaarstaan met het woord racisme. Net alsof een roemeen of een moslim een ras is. Maar het staat wel erg erg als je het zegt. Natuurlijk politicus met hun voorgewende boosheid. Gewoon zielige mensen en laat ze lekker ergens anders gaan zakkenrollen.

wallenberg | 10-09-13 | 10:18

@Toetsiemonster | 10-09-13 | 10:07

Beter een foto van Rutte aan de grens, dan blijft elk verstandig mens weg.

Frietvlaming | 10-09-13 | 10:17

Volgens mij ben je als land zelf aardig xenofoob t.o.v. je eigen bevolking als iedereen uit dat land wegrent. Dus voordat mevrouw ons de maat gaat nemen zou ik eerst maar eens in de spiegel kijken. En we zijn inderdaad kritisch geworden als Nederlander zijnde, en dat is volkomen logisch, dat zou ze zelf ook zijn als Roemenië Nederland zou zijn en omgekeerd evenredig.Hypocriet dus. En die fabeltjes dat er niet zoveel Roemenen zullen komen, omdat de meesten toch al weg zijn gaan er bij mij niet meer in. Er mogen er dan al wel 3 miljoen zijn vertrokken, van de 25 miljoen Roemenen. Je houdt dan nog altijd 22 miljoen mensen over van wie een groot gedeelte daar nog wel weg wil, dat zijn er in potentie dus nog miljoenen.

Zwart gat | 10-09-13 | 10:14

Door dit te roepen, is ons gelijk bewezen.
Als je weet/vindt dat jij gelijk hebt, dan kun je de tegenargumenten zonder moeite uit je mouw schudden.
"Jij rasjies" roepen is niks meer of minder dan van de klager de beklaagde maken, zonder daadwerkelijk de klacht te weerleggen.

binary-coded decimal | 10-09-13 | 10:12

En als we een xenofoob land waren, zou het juist zijn om de grenzen dicht te gooien. Want zo zou democratie moeten werken.

De Geus | 10-09-13 | 10:11

Bordje bij de grens: Sorry we zitten vol!

Toetsiemonster | 10-09-13 | 10:07

In NL zijn er iets van 160 of zo.
Zzzzooooffff | 10-09-13 | 09:09 | + 10 -

In Amsterdam wonen 180 verschillende nationaliteiten.
Geen stad in de wereld heeft er meer.
Zelfs New York komt niet in de buurt met een kleine 150 nationaliteiten.
-
Dus xenofoob NL heeft 180 nationaliteiten. En we hebben een probleem met Roemenen en Bulgaren die een reputatie van criminaliteit hebben opgebouwd. 2 op de 180 , we hebben dus met 1,1% van onze nationaliteiten een probleem. Inderdaad zijn we vuige rascistische xenofoben.
-
Misschien kunnen we voorstellen dat de Roemenen en Bulgaren al hun criminelen hierheen sturen. Sturen wij hoogopgeleiden terug. Kunnen ze eindelij hun land opbouwen.

mister niet scherp | 10-09-13 | 10:05

@ Frietvlaming

Dat verandert niets aan wat ik zeg.

NACademicus | 10-09-13 | 10:04

Volgens mij voerden Roemenen en Bulgaren hier de ranglijsten aan qua criminaliteit. Buiten dat heeft deze meneer natuurlijk gelijk.

michelr | 10-09-13 | 10:03

-weggejorist-

[G]eenstijl | 10-09-13 | 10:01

Xenofoob zou ik de Nederlanders niet noemen. Wel een gereformeerd volkje dat over zich heen laat lopen en alleen mondeling sterk is.

Igor.The.Horrible | 10-09-13 | 09:54

OpperGek | 10-09-13 | 08:46 | U mag in de eerste plaats de regenten verwijten. Vergeet u niet te stemmen. Mag u overigens ook een aap random voor u laten doen; het effect blijft toch hetzelfde (u kunt diezelfde aap ook uw beleggingsportefeuille laten beheren).

BellaBella | 10-09-13 | 09:53

Mooi. Ik ben het met die Roemeen eens. NL is een xenofoob kutland. Links laten liggen dus. Ga maar lekker naar Belgie, of Duitsland.

Snorry! | 10-09-13 | 09:53

vincent uit groninge | 10-09-13 | 08:43 | Statistisch gezien hebt u er niet eens 9 nodig. Mits dat kleine probleemje van aselect even bekeken wordt. Een autoritje naar Bukarest is all it takes.

BellaBella | 10-09-13 | 09:51

In nederland wonen nederlanders. Daarom heet dat land zo. In roemenie wonen roemenen. Daarom heet dat land zo. Moeilijker dan dit is het niet. Dan moet het dus ook niet moeilijker gemaakt worden. Huiswerkopdracht: kleur het plaatje in. Wie binnen de lijntjes blijft krijgt een bonuspunt.

BellaBella | 10-09-13 | 09:49

Ik zie graag dat deze minister haar mening over ons xenofobe kutteringklotetiefusland de komende tijd dagelijks paginagroot in de Roemeense kranten publiceert. Zodat al die uitvreters lekker opsodetiefteringstralen naar andere landen. Want ik moet ze hier niet.

Kameroudste | 10-09-13 | 09:42

Ja, wat is er mis met Niemoller?
Hij is er net bij de NCRV uitgeknikkerd, wegens "rasiesme".

Mammeloe | 10-09-13 | 09:42

Zou dan zeggen een negatief reisadvies voor de komende jaren dan maar zou ik zeggen en vooral geen geld van ons aannemen, en een flinke dosis zelfrelectie waarom in nederland zo'n weerstand tegen jullie is.

Umberto die trotzoni | 10-09-13 | 09:39

Mariana Câmpeanu had als een mooie functie in Roemenië ten tijde van het communisme. Blijkbaar had en heeft ze veel macht. Slechte zaak. Kritiek op Roemenen afdoen als xenofobie is wel zo makkelijk natuurlijk. Er zijn de afgelopen jaren 3 miljoen Roemenen vertrokken. En de Roemeense regering vindt dat geen teken dat het Roemeense beleid niet deugt?

Hans Hillen | 10-09-13 | 09:39

Maar als er 3 miljoen Roemenen zijn vertrokken dan heben ze in dat land genoeg ruimte en leegstand om alle Syrische vluchtelingen op te nemen. Ik zeg doen, en dan eens zien wat een xenofoob kutland Roemenië eigenlijk is.

witwas | 10-09-13 | 09:36

Allememaggies, zijn die roemenen naast zakkenrollers ook nog eens een ras?

Topske | 10-09-13 | 09:35

@Frietvlaming 09:18: Eensch. Wat mij betreft zijn ze welkom, onder voorwaarden. Het "Roemenenprobleem" is een exponent van een veel oudere en bredere set problemen: onze beroerde opsporing, boterzachte vervolging van hardnekkige misdadigers, en genereuze sociale vangnetten die om vage redenen voor elke nieuwkomer toegankelijk zijn. Met name dat laatste snap ik niet; het is vanuit de Europese gedachte wellicht logisch dat Europese burgers van die voorzieningen gebruik kunnen maken in het land waar ze op dat moment wonen en werken, maar je kan op je klompen aanvoelen hoe dat in de praktijk werkt. Als ik te horen kreeg dat de WW in Spanje vergelijkbaar is met 3x modaal hier, dan wist ik het ook wel. Zo'n regeling is gewoon niet vol te houden, en daar moet men dus maatregelen tegen nemen.

Kortom, maak duidelijk dat je welkom bent als je je eigen broek op kan houden, maar dat uitvreters niets krijgen en dat criminelen een harde hand mogen verwachten.

Muxje | 10-09-13 | 09:35

@NACademicus: fout. Roemenen gaan naar Zuid-Europa omdat de taal en de cultuur van Spanje, Italië, Griekenland etc. sterk overeenkomt met de Roemeense taal en cultuur. Hoger opgeleide Roemenen gaan naar de V.S., U.K., Nederland, Duitsland. En vinden daar vaak een goedbetaalde baan omdat ze gewoon goed presteren.

Frietvlaming | 10-09-13 | 09:33

Muxje | 10-09-13 | 09:00 | + 5
Goed punt! Hulde!
Europa zou best wel eens wat kunnen worden als men die principes hanteerde. En wat het ergste is. Europa doet onderzoeken om te weten wat de burger vindt. Vervolgens, zoals dat bij een onderzoek gaat, luistert men daar niet naar.
Men ZEGT alleen zijn oor te luister te hebben gelegd!

Einde van de Domheid | 10-09-13 | 09:31

@Frietvlaming | 10-09-13 | 09:18 Klopt als een bus. Maar zeg niets over zigeuners hardop, want de godwins vliegen je om de oren. Tevens is het voor Simpel Nederland wat overzichtelijker een hele bevolking te demoniseren dan het ware probleem te doorzien. Moest hier even aan denken www.youtube.com/watch?v=-IOeFMiiZog

Not Muhammad | 10-09-13 | 09:27

"het potentieel is uitgeput"

Wat mij altijd opvalt is dat er in de arme(-re) landen altijd gefokt wordt alsof er geen morgen meer komt, dus dat uitgeputte potentieel neem ik met een behoorlijke korrel zout.

binary-coded decimal | 10-09-13 | 09:26

@Rommelende Onderbuik | 10-09-13 | 09:23

Het is ook veel makkelijker om een goede infrastructuur aan te leggen als 75% daarvan door de EU betaald wordt.

Koninging Beatricks | 10-09-13 | 09:26

"De hoog opgeleiden gaan doorgaans naar Zuid-Europa", zegt de baggerCampeaoen. Dat zegt dan wel iets over het opleidingsniveau in Roemstelïe, want in de meeste Zuid-Europese landen is haast geen droog brood te verdienen.

NACademicus | 10-09-13 | 09:26

Beter, tenminste weer wat volk binnen met werkethiek en zonder grote spoiled brat bek. Moet toch op een of andere manier compenseren voor dat labbekakkerige, jankende autochtone zooitje in NL.

CumGranoSalis | 10-09-13 | 09:26

Ik verheug me nu al over de onderzoekjes die over tien jaar het Roemenen-probleem gaan duiden. Zo snappen we nog steeds niet dat het Marokkanen-probleem helemaal niet aan de onwil van de jeugd ligt om hier te integreren. Nee, het zijn allemaal zielige slachtoffertjes die je oma beroven: www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan...

Petrus Poortwachter | 10-09-13 | 09:25

@ikdus. Roemenië heeft een flat tax van 16% en de internet bekabeling is in de grote steden veel beter en moderner dan de rotzooi die KPN/UPC hier slijt. Prijzen zijn iha stukken lager en de meeste vervelende roma-zigeuners zitten in ondertussen zuid en west Europa. Ik zou zeggen; als je baas het ok vind dat je gaat telewerken, emigreer naar een mooi appartement in Boekarest.

Rommelende Onderbuik | 10-09-13 | 09:23

Dit is inderdaad discriminatie. Roemenen buiten houden? Best, maar dan ook alle andere nationaliteiten buitensluiten, zonder enige uitzondering. Al hier? Terug, anders heb je geen recht om anderen buiten te sluiten. Ziet u het probleem? Terugsturen kan niet, maar selectief buitensluiten ook niet.
Verder eindelijk eens verschil maken tussen Roma en Roemenen. Dat zijn 2 totaal verschillende volkeren. Roma zijn Zigani, zigeuners. Roemenen zijn de lokale bevolking, die absoluut niet meer crimineel is dan gemiddeld. Het volk dat het zwaarst van allen lijdt onder de Roma, zijn de Roemenen. Noem in het bijzijn van een Roemeen het woord "Zigani" en hij krimpt van angst in elkaar.
Beetje relativeren, graag.

Frietvlaming | 10-09-13 | 09:18

Stuur wat oerhollandse crimineeltjes naar Roemenië, laat hen Câmpeanu knuffelen en een ketting omhangen, en haar naakt op straat achterlaten.

dedeurs | 10-09-13 | 09:17

@zeg maar jansen | 10-09-13 | 09:08
Helpt niks. Argumenten als 'gratis geld', 'lage straffen' 'amper pakkans' werken vele malen beter

Petrus Poortwachter | 10-09-13 | 09:17

Mompelt iets met omgekeerde wereld.

Bobjandeman | 10-09-13 | 09:16

Huh, wat is discriminatie? Zeggen dat Nederland een xenofoob kutland is? Dat is toch godverdomme zo. En Roemenie is een corrupte schurkenstaat. Is dat zeggen ook discriminatie dan? Is discriminatie opeens hetzelfde als generalisatie en stereotypering?

Habibi | 10-09-13 | 09:16

NLD is xenofoob.. En hoe dommer we worden hoe erger.. Alvast gefeliciteerd Geert...

Shokrani Shokran | 10-09-13 | 09:16

-weggejorist-

HaagscheHarry | 10-09-13 | 09:16

Gewoon onze eigen grenzen sluiten. Hoeven we ons om die van anderen niet meer druk te maken.

* | 10-09-13 | 09:15

Xenofoob staat ondertussen synoniem voor: "nuchtere persoon die zich niet door socialistische retoriek laat intimideren en die negatieve aspecten van immigratie durft te benoemen".
--
Ich bin ein xenofoob!

Merkava | 10-09-13 | 09:14

Och... Ik zal deze nieuwe titel eervol dragen...

liesbeth van ingen | 10-09-13 | 09:13

Al die steeldievende Roemenen ongezien de teringtyfus maar dat spreekt voor zich...

eerstneukendanpraten | 10-09-13 | 09:13

@Muxje | 10-09-13 | 09:00 Dat zeg je correct. In mijn optiek is dit een regelrecht gevolg van de Europese Droom. Alleen de voordelen werden in de presentatie van deze droom meegenomen.
Goedkopere productie. Niet wachten bij de Franse grens met de sleurhut. Overal dezelfde munt. Je moest wel gek zijn om daartegen te ageren. Dat dit tevens inhoud dat MOE-landers straks ook niet meer bij onze grens hoeven te wachten met de sleurhut, met alle sociaal-economische gevolgen van dien. Daar hoorde je alleen 'racisten' over. In die zin heeft Quid gelijk.
Echter, ik snap de frustratie van Roemenie ook wel. Het was geen nieuws voor de ondertekenaars van het toelatingsverdrag dat Roemenië economisch gezien niet meedraait met de top. Hetgeen zich weerspiegelt in de samenleving en haar BNP.
Daartegenover stond dat om toegelaten te worden Roemenie al haar zigeuners (waarmee zij vergelijkbare problemen ondervinden als wij met de Marokkaanse gemeenschap) moest behandelen zoals wij onze subversieve elementen behandelen. Boterzacht. Plus allerlei verplichtingen met betrekking tot subsidies en verplichtingen tot onderdak en verzorging.
Dat viel ook niet bepaald lekker, maar in naam der Europese verplichtingen is het nageleefd. Met name op aandringen van Nederland. En dan zou Nederland opeens botweg zeggen "ja, regels regels, het zal allemaal wel". Dan begrijp ik wel dat ze woest zijn in Roemenië. En terecht.

Not Muhammad | 10-09-13 | 09:13

Ik stel voor dat onze politici en bestuurders die vóór het openstellen v.d. grenzen zijn voor Roemenen/Bulgaren persoonlijk verantwoordelijk worden gesteld voor de eventuele (negatieve) gevolgen van dit beleid. Dat wil zeggen dat alle schade die voortvloeit uit het zakkenrollen, stelen, skimmen, koper jatten etc. rechtstreeks verhaald kan worden op onze dames en heren plucheklevers. Eens kijken of zij over een jaar nog zo geweldig enthousiast zijn over deze MOE cultuurverrijkers.

Rémy Martin ® | 10-09-13 | 09:13

Nederland is een xenofoob land
ja deze lieve roemeense heeft gelijk, hoor nu wat onze PVDA kroonprins lodewijk asscher zegt over arbeidsmigratie een schade is het
en dan denken dat de europese commissie dat xenofobe gedrag van deze pvda minister gaat goed keuren, ik dacht het niet
het maakt niet uit op hoeveel deuren hij klopt, Nederland gaat hier niet meer over
als die lodewijk asscher denkt hier zo maar mee door te kunnen gaan kan hij een boete verwachte van de geliefde europese commissie
ik hoor zijn partijvoorzitter hans spekman nog zeggen "nivelleren is een feest" maar niet met roemenie zeker BAH wat een xenofoben

janneman1977 | 10-09-13 | 09:12

roze_bril | 10-09-13 | 08:53

je wil misschien een andere nick overwegen? Is Zwartkijker nog beschikbaar?

Mr. Eindhoven | 10-09-13 | 09:11

Goh... waarom zou je dan als Roemeen (of welke nationaliteit dan ook) in dit xenofobe land willen wonen? Lijkt me een goede reden om lekker dáár te blijven met z'n allen...
.
Probleem opgelost!

EricJ | 10-09-13 | 09:11

"De minister wil nog voor 1 januari maatregelen treffen. Er komt een onderzoek naar de mate van verdringing op de arbeidsmarkt."
Zo zie je maar weer. Een PvdA-man, een rooie rakker, een linksmensch die het als minister expliciet heeft over de vraag of die Roemenen onze baantjes in komen pikken. Mocht je vroeger zelfs als trouwe PvdA-kiezer niet zeggen, dan was je slachtoffer van het monster van 'het racisme' en moest je in therapie.
Leuk artikeltje over racisme, om de discussie wat open te breken:
jsbangs.com/2008/05/08/romani-racism-a...

Schoorsteenveger | 10-09-13 | 09:11

Als een MOE'er hier een zelfde functie bekleed als een Nederlander en twee keer zoveel werk verzet, dan zijn ze welkom. Ze moeten dan wel veel belasting gaan betalen omdat we onze vloot van laag opgeleide werkelozen wel van luxe flatscreens willen voorzien.

Als een MOE'er zich hier misdraagt, dan moet die volgens een additioneel EU_akkoord gewoon weer heel snel terug naar land van herkomst voor berechting en vervolging daar.

Rommelende Onderbuik | 10-09-13 | 09:10

Eeuwenlang zijn buitenlanders welkom in NL en wordt er van alles voor ze geregeld maar NL is xenofoob hoor. Misschien moeten ze deze mevrouw maar eens vragen hoeveel verschillende nationaliteiten er in Roemenie wonen. In NL zijn er iets van 160 of zo. En hoe gaan ze zelf om met bijvoorbeeld Roma?
Landen als Roemenie en Bulgarije willen hun kanslozen dumpen in EU landen zodat ze er zelf niet voor hoeven te zorgen.

Zzzzooooffff | 10-09-13 | 09:09

Chiant | 10-09-13 | 08:50
Kijk woensdagavond maar naar Camping Powned en je weet precies wat er aan de hand is. 10% taakstellend ombuigen lijkt mij een goed begin!

botteslopert | 10-09-13 | 09:08

Nederland is een xenofoob kudtland.

En dat dan vertalen naar het Roemeens en Bulgaars en het daar op de voorpagina van alle kranten chocoladeletteren.

Misschien helpt het.

zeg maar jansen | 10-09-13 | 09:08

@Hufter | 10-09-13 | 09:06
"Dan is er maar 1 manier om zo'n stroom in te dammen.
Het welvaartspeil in NL fors omlaag."

Geen zorg, de VVD en PvdA werken daar al hard aan.

Che_cuevara | 10-09-13 | 09:08

Bedankt voor de achteruitgang progressieve partijen.

Koninging Beatricks | 10-09-13 | 09:08

According to South Park:

Romania! The asshole of the world!

AshleyJ"Ash"Williams | 10-09-13 | 09:07

Tja, zou zeggen laat ze lekker lullen, grenzen dicht vor die jatroemenen en de rest het land uitgooien, toedeloe! I'm xenofoob and I'm proud of it!

ikdenkwat | 10-09-13 | 09:07

Dankzij de eurofielen NL terug naar het welvaarts niveau van de jaren 50..
Bedankt Eurofielen!

Hufter | 10-09-13 | 09:07

Waren we maar een xenofoob land.

Snuck | 10-09-13 | 09:06

Dan is er maar 1 manier om zo'n stroom in te dammen.
Het welvaartspeil in NL fors omlaag.
(min.lonen en sociale zekerheid slopen)
De verschillen in de EUro landen zijn gewoon te groot.
En NL niveau dient meer naar een (lager) - gemiddeld -niveau bijgesteld te worden (en die v.de MOE -landen dus omhoog)
Dit mechanisme is nu 1X onlosmakelijk verbonden aan dat 'fijne' grote EU(ro) project.
Of je het nu leuk vindt of niet...

Hufter | 10-09-13 | 09:06

Als ik minister in Roemenië zou zijn, zou ik dat ook zeggen.

Stel je voor, je bent bijna in één klap van een groot deel van je criminelen af, gaat zo'n klein kutlandje als Nederland een beetje roet in het eten gooien.

Wat denken ze wel daar in Nederland?!

Koninging Beatricks | 10-09-13 | 09:04

Ach ja karma is een bitch. Wij zijn nu aan de beurt om gekoloniseerd te worden.

Andersom dag | 10-09-13 | 09:03

Met zo'n bevolkingsindeling ons Xenofoob noemen:

Allochtoon 3.287.706
Autochtoon 13.198.081

Totaal niet-westerse allochtoon 1.809.310
Totaal westerse allochtoon 1.478.396
Totaal Afrika 543.649
Totaal Amerika 598.936
Totaal Azië 726.646

1 op de 4 is dus al een vreemdeling!
Vind je het gek dat we zo gaan denken

Frietje_Oorlog | 10-09-13 | 09:03

Vorige week Opsporing Verzocht nog gezien ? Roemenen hebben het voornamelijk voorzien op onze ouderen. Ze vragen de weg, bedanken met een knuffel, als dank hangen ze een nepgouden ketting om de hals en ritsen meteen de gouden ketting van de verbaaste wegwijzer van de hals. Je zou dr xenofobisch van worden. Mooie aktie van Wilders, bedankt dat er nog iemand is die voor de veiligheid van onze ouderen opkomt !

RegseHippie | 10-09-13 | 09:03

En dan zegt ze no:
" Hoewel het Sociaal en Cultureel Planbureau zegt dat in Nederland vooral laagopgeleide Roemenen werken, zijn hier volgens Câmpeanu juist relatief veel hoogopgeleide Roemenen. "

Ja voor Roemeense normen zijn ze misschien hoog opgeleid.
Voor Nederlandse normen iets minder.
Maar als ze bedoeld hoger opgeleid in inbaarologie, dan heeft ze een punt.

Che_cuevara | 10-09-13 | 09:02

Er is nog maar één uitweg.en dat is weg uit te EU!
En daarna schoon schip maken bij wet!
Zij die tijdens het EU lidmaatschap zijn binnengekomen per omgaande retour mits men kan aantonen dat het minimum bestaansinkomen boven modaal is en dit niet uit criminelen handelingen heeft verkregen.Daarnaast zal er nooit geen kans meer moeten zijn op gezinshereniging.

Welles! Nietes! | 10-09-13 | 09:02

Zij wil zo gauw mogelijk van de zigeuners af.

kweetitwel | 10-09-13 | 09:01

Dat ze even ongezien de tyfus krijgt! Laat die steeldieven maar daar.

Meh | 10-09-13 | 09:01

Lieve Mariana,
Vroeger gingen we uit van het goede in de mens.
Als er verschillende mensen uit een groep een (gedrags)grens overgingen, dan gingen we ervan uit dat niet iedereen dat zou doen.
Tegenwoordig hebben we snelle zetelwinsten door daar wel vanuit te gaan.

Einde van de Domheid | 10-09-13 | 09:00

@Not Muhammad 08:47: Destijds is er ook al voor massa-immigratie van uitvreters en grensoverschrijdende criminaliteit gewaarschuwd, door een verscheidenheid aan belanghebbenden, van bezorgde ("xenofobe") burgers, politici, economen en andere ter zake kundigen. Eigenlijk door iedereen met wat gezond verstand. Maar ja, de trein moest doorrollen.

Afspraak is afspraak? In het zakenleven is het heel gewoon om op dit soort complexe deals terug te komen of ze bij te stellen als ze verkeerd uitpakken. En ze staan vaak al bol van allerlei ontbindende randvoorwaarden. Alleen politici en inkopers bij de NS zijn zo dom om van begin tot eind van het meest gunstige scenario uit te gaan.

Muxje | 10-09-13 | 09:00

Al die zogenaamde hoge pipo's die een grote bek over ons hebben omdat we genoeg van de ellende die hun landgenoten maken zouden idd eens hier moeten komen kijken. Dat geldt ook voor polen, turkije, marokko etc.

dani7902 | 10-09-13 | 08:59

In Nederland verkeren momenteel:
200 Roemenen in de wetenschap.
1000 Roemenen in de kassen.
1000 Roemenen in de mensenhandel.
5000 Roemenen in de prostitutie.
10000 Roemenen in de zakkenrollerij en inbrekersgilde.
Tel uw zegeningen.

Professor Superhirn | 10-09-13 | 08:59

@OpperGek | 10-09-13 | 08:51 Klopt, het democratisch gehalte wat betreft de EU is zo hoog als een kuil. Betwijfel of we er ooit nog uitkomen, maar dat terzijde.
Wat betreft de MOE-landen moet ook niet vergeten worden dat bij toetreding het buitenlandse bedrijven (met name uit Duitsland en Nederland) massaal makkelijker en goedkoper gemaakt werd hun productie te verplaatsen naar aldaar. Dat leverde banen op, aldaar. Ten koste van de werkplaatsen alhier. Hoorde je nooit een PvdA'er over. Laat staan VVD'ers. Over de Polen ook geen verkeerde noot.
Wat gebeurt er? Het electoraat mort over NOG meer MOE-landers op de arbeidsmarkt en plots staat dit VVD-PvdA kabinet vooraan te roeptoeteren dat 'dit niet de bedoeling is'. Politieke hypocrisie van de hoogste plank.

Not Muhammad | 10-09-13 | 08:59

Het importeren roem en Bulgaarse medemensen is dat de werkdruk van justitie onhoudbaar gaat worden.

van stampij | 10-09-13 | 08:58

Ben Xenosfoob.... hou niet zo van winkeldieven.

Mebert | 10-09-13 | 08:58

Beste Roemenen vertelt het voort, Nederland is een K*tland je moet er niet naartoe willen al lijkt het gras nog zo groen...
Bij elke Roemeen die wel komt vertellen voor straf aan de hele familie dat hij in zijn vrije tijd met een leren broek aan op een boot door de Amsterdamse grachten cruist. Dat zal ze leren

1,2,tja,tja,tja | 10-09-13 | 08:56

Laat ik dit zeggen: ik ben er trots op om xenofoob te zijn!

genoegisgenoeg | 10-09-13 | 08:56

Wij hebben geen boodschap aan Roemeense draaideurcriminelen die schilderijen verbranden en diesel jatten. Campeanu mag ze houden.

natte krant | 10-09-13 | 08:56

Kijk een beetje rond in een willekeurig Roemeens dorp. Er zijn nog genoeg reislustigen over.

Petrus de Rewa | 10-09-13 | 08:56

Je kan nog zo kritisch zijn, maar er iets aan doe ho maar. De nieuwe Marokkanen komen er gewoon aan... met dank aan de EUSSR!

Fopspeen | 10-09-13 | 08:56

Nog meer MOE-landers? Nee, dank je. Boerenbrandtlul houdt de hand op de knip.

Boerenbrandtlul | 10-09-13 | 08:55

Laat maar lekker roepen. Verkleint de kans dat ze hierheen komen.

NiceGuysFinishLast | 10-09-13 | 08:55

Liever rassiest dan socialist/islamiet

dani7902 | 10-09-13 | 08:55

Nee, Roemenië is het paradijs op Aarde.

VanBukkem | 10-09-13 | 08:55

@Chiant | 10-09-13 | 08:50
700.000 werklozen en 400.000 bijstandtrekkers. Maar dat zeggen ze er niet bij, is wel 1.100.000 totaal.

Che_cuevara | 10-09-13 | 08:54

@Skunk57 | 10-09-13 | 08:47

Ja, bij mij gaat er een niet een moreel superieure alarmbel af als ik zeg dat ik het niet zo op heb met vreemdelingen. Dus hoe je projecties even bij je.

roze_bril | 10-09-13 | 08:53

Goed zo! Mogelijk besluiten een aantal Roemenen na zulke negatieve publiciteit om toch maar weg te blijven.
Meer van dit soort berichten aub!

jemagookniksmeer | 10-09-13 | 08:53

@joyriders | 10-09-13 | 08:49
Is dat een vrouw? Ik dacht echt dat het een man was, en nog een lelijke ook.

Che_cuevara | 10-09-13 | 08:53

Ja, Nederland is ontzettend xenofoob. Islamofoob ook. Den discrimiNazi steekt den kop weer op.
Je snapt het niet, iedere dag wordt iedere Nederlander wel met een stukje multiKul verrijkt. Onze miljoenen immigranten doen er alles aan om een stukje van ons culturele erfgoed tot zich te nemen. Onze eenzame bejaarden worden allemaal een voor een bezocht door deze nieuwe vrijwilligers.

Maar dankbaarheid? Vergeet het maar.
Het is een schande!

/Europa is nog niet af genoeg.

Jan Passant mk2 | 10-09-13 | 08:52

Alle commentaren ten spijt, het is gewoon al te laat. M'n enige hoop is dat de pil van Drion in de basisverzekering komt. Zal wel weer moeilijk liggen, want je eigen-, grootste persoonlijke bezit afnemen van de Staat is nog steeds in de Nederlandse wet verboden en dus strafbaar.

Mike2054 | 10-09-13 | 08:52

Xenofoob? racist? Ik vindt het wel goede geuzennamen.

Klefbekje | 10-09-13 | 08:52

En we zijn er nog lang niet.

"VN-vluchtelingenchef António Guterres heeft de Europese staten gevraagd onbeperkt Syrische vluchtelingen op te nemen"
www.telegraaf.nl/buitenland/21875380/_...

Wel ja joh, onbeperkt nog wel. Krijgen we na die Roemenen en Bulgaren als bonus de Syriers er nog bij.
Nederland is nog niet vol hé, nee, het loopt over.

Che_cuevara | 10-09-13 | 08:51

@ Not Muhammad | 10-09-13 | 08:47 |

"Als je ergens voor tekent..." De grap is dat het overgrote deel van de Nederlanders hier helemaal geen voorstander van was en is. En toch zijn deze regels er doorhene gedrukt. Door de politieke elite die het altijd beter weet en nooit luistert naar wat het volk wil. Of je nou een CDA, VVD of PvdA aan de macht hebt, ze gaan toch hun eigen gang wel. Maar dat wil niet zeggen dat ze de wil van het volk vertegenwoordigen. Die lui nemen gewoon beslissingen voor ons. Het "referendum" van 2005 staat bij mij nog vers in het geheugen. 1 van de grootste middelvingers naar de burger toe ooit.

OpperGek | 10-09-13 | 08:51

Nee, met die Roemenen moet je echt blij zijn... Flikker toch een eind op!
.
Stelletje steel folk is het!

Glas Koning | 10-09-13 | 08:51

Wat een discussie.
Ik betaal me krom aan belastingen en accijnzen om 700.000 werklozen te onderhouden. Een groot deel daarvan is te lamlendig om te werken, een ander deel wil wel maar vindt geen werk.
Zolang ik belasting betaal om mensen in dit land te onderhouden die wel kunnen werken maar het niet doen, is er hier geen ruimte voor buitenlandse werknemers. Toptalent dat we echt zelf niet in huis hebben wellicht daargelaten.

€ 80 Miljard, dat is 80.000.000.000 Euro, geven we in dit land uit aan Sociale zekerheid. Ga dáár nou maar eens flink op bezuinigen in plaats van dat klein bier. Taakstellend 10% ombuigen, zoals dat in jargon heet, en je hebt al 8 miljard te pakken. Wedden dat de kassen in het Westland zich rap vullen met uiterst gemotiveerde Nederlanders als het alternatief de bedelstaf is?

Chiant | 10-09-13 | 08:50

Alfonsius: Roemenen zijn kut

Alfonsius | 10-09-13 | 08:50

Kom niet. Het regent hier.

Balzakius | 10-09-13 | 08:50

“To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize.”

¯ Voltaire

pendajo | 10-09-13 | 08:49

T wordt pas ernstig als Nederland zich hier iets van aantrekt.

Weerduivel | 10-09-13 | 08:49

Ik ga mijn huis goed beveiligen, niks aan de hand. Goede economische impuls voor de slotenmakers en beveiligingsbranche!

botteslopert | 10-09-13 | 08:49

Geert heeft zich echt bij zo'n bord laten fotograferen?
Echt?

Einde van de Domheid | 10-09-13 | 08:49

Het is wel een heel eng wijf op de foto.

joyriders | 10-09-13 | 08:49

Xenofoob? Welnee. Xenokritisch.

De toegevoegde waarde van 'sommige' bevolkingsgroepen is nu eenmaal niet bepaald wat je zou willen dus waarom zou je betreffende groepen dan ook en masse willen importeren? En in het geval van Roemenië zou ik daar aan willen toevoegen dat 'het' Roemeense volk zich hier ondertussen van haar beste kant laat zien - qua misdaadcijfers. En dat is dan xenorealistisch. Wen er maar aan Mariana.

Reinaert | 10-09-13 | 08:48

Toch hebben de Roemenen en Bulgaren een valide punt. De afspraak is nu eenmaal gemaakt, in 2003 al. Voortschrijdend inzicht of niet, als je in 2003 nog niet wist hoe desastreus de multiculturele samenleving uitpakt, wat deed je dan in de politiek?
Wat de politiek niet tegen moslims durft doet ze nu opeens met een straatarm land uit Oost Europa, althans zo komt het op mij over. Nogmaals, ik ben geen voorstander van een grote instroom van Oost Europeanen. Aan de andere kant ben ik ook voorstander van afspraak is afspraak. Als je ergens voor tekent moet je het nakomen. Of het contract met de EU opzeggen, hetgeen helaas op weinig applaus kan rekenen in Den Haag.
Kwestie van billen, branden en op de blaren zitten.
Elle Vogelaar lost het wel op.

Not Muhammad | 10-09-13 | 08:47

roze_bril | 10-09-13 | 08:45 |

Dat komt dan omdat je het woord niet snapt.

Skunk57 | 10-09-13 | 08:47

Gezond verstand en xenofobie wordt nogal eens door elkaar gehaald. Helaas. Die mensen moeten mooi daar blijven aangezien er in eigen land genoeg op te bouwen valt. Laat ze daar de schouders er eens onder zetten inplaats van hier te komen en onze banenmarkt te verzieken met hun lage standaarden waardoor hier werknemers in hetzelfde vakgebied buiten de boot vallen. Hier zijn de werkgevers die deze lieden aannemen overigens net zo schuldig aan. Hun korte-termijnvisie en ikke-ikke-ikke-mentaliteit helpt dit land langzaam maar zeker naar de kloten. En dan hdeb ik het nog niet eens over het grote aantal zakkenrollers, inbrekers en ander tuig dat aan de grens staat te ewachten totdat de slagboom open gaat. Blijf weg!

OpperGek | 10-09-13 | 08:46

Mariana Champion zou 'es moeten gaan beseffen dat als ruim 3miljoen permanent uit jou heimat vertrekken,er misschien wel iets verschrikkelijk mis is met jouw heimat en dat zij en haar corrupte kudt regering daar dan eens iets aan zou moeten veranderen voor je een ander WEL welvarend land de maat neemt op dat arrogante sociale toontje van haar!

Welles! Nietes! | 10-09-13 | 08:46

@pitsteen | 10-09-13 | 08:45
Voor de bühne, ze zijn een beetje veel geschrokken van de laatste peilingen.

Che_cuevara | 10-09-13 | 08:46

Ze worden toch niet vergast of zo, Ascher laat over zich heen lopen, geen lef

denoorman | 10-09-13 | 08:46

Zeker ben ik xenofoob, niks mis mee.

roze_bril | 10-09-13 | 08:45

Gisteravond allen Lodewijk Asscher op TV gevolgd? Zouden ze wakker geworden zijn in Den Haag, of zou het voor de Bühne zijn?

pitsteen | 10-09-13 | 08:45

We schoppen al het tuig naar Roemenië. Praten we met Mariana Câmpeanu over een jaartje wel verder.

joyriders | 10-09-13 | 08:44

Nieuwe woordjes ontdekt, Quid?

Chiant | 10-09-13 | 08:44

De Roemeense minister van Arbeid? *proest* ik wist niet dat zakkenrollers en ander Roemeens steeltuig een vakbond hadden.

Schreeuwmeeuw | 10-09-13 | 08:44

Als 9/10 Roemenen/Bulgaren crimineel zijn hier in Nederland zijn het geen vooroordelen meer. Dan zijn het feiten.

vincent uit groninge | 10-09-13 | 08:43

Ik wil die teringzooi hier niet. En als dat dan xenofoob heet dan moet dat maar.

sinar2 | 10-09-13 | 08:43

Ieder mens heeft zo zijn rol - sommige dus een zakkenrol, Mariana.

AshleyJ"Ash"Williams | 10-09-13 | 08:42

Nederlanders niet xenofoob???
Maar dat is een van de doelstellingen van greet.

Skunk57 | 10-09-13 | 08:42

We lijken wel een opvang kamp voor Syriërs euh.... moelanders

en net als de turken en marokkanen gaan ze vrijwillig terug ...... na de arbeit euh... uitkering

vidamax | 10-09-13 | 08:42

"Legt u mij eens uit hoe een land dat bekend staat als gidsland, zo veel last kan hebben van angst voor vreemdelingen."

Ik zou zeggen mevrouw Mariana Câmpeanu, kom eens even kijken in onze kansenwijken. Dan weet u het antwoord.

Che_cuevara | 10-09-13 | 08:42

Kutland nee, het is hier prima. Dat we ons zelf superieur vinden en de rest van de wereld achterlijk is geen nieuws.

kicktherabbit | 10-09-13 | 08:42

Een + puntje is dat de beveiligingsindustrie en hekwerk met prikkeldraad bouwers een flinke stijging van de vraag naar hun producten tegemoet kunnen zien. Zelfs raamwerk zal niet meer hetzelfde zijn na de invasie.

Stroopdoos | 10-09-13 | 08:40

Geinig dat dat soort kritiek altijd van landen komt waar geen hond naar toe wil verhuizen, hoe ver ze hun grenzen ook open gooien.

Ikdus | 10-09-13 | 08:40

Mariana Câmpeanu kan beter gewoon even de hand in eigen gleuf steken. Dit hebben je medelandertjes aan zichzelf te danken, domme koe!

mygfisthai | 10-09-13 | 08:39

Ho ho, Mariana Câmpeanu: zo gaan we in Europa niet met elkaar om!

Snackbar van Allah | 10-09-13 | 08:39

Precies de goede reden voor de Roemen en Bulgaren om weg te blijven.

Welles! Nietes! | 10-09-13 | 08:39

Dus er is een gek met een bord aan de Roemeense grens gaan staan, en Nederland is in zijn geheel Xenofoob? Dat kunnen we compenseren met een tweede idioot die met een bos bloemen aan de grens gaat staan. Opgelost.

Balzakius | 10-09-13 | 08:38

Wat is er mis met Joost Niemöller? Ik vind zijn stukjes meestal behoorlijk leeswaardig.

Borakh | 10-09-13 | 08:38

Tuurlijk kutje, vraag maar aan elke willekeurige juwelier in ONS land hoe leuk het is al die jatroma hier.

irma zonderboezem | 10-09-13 | 08:37

Nee, de Roemeentjes hebben hier nogal een lekkere repurtatie opgebouwd...

Ad337 | 10-09-13 | 08:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken