Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GEFELICITEERD! Cassettebandje bestaat 50 jaar!

oie_30121957OSRqhwRJ.gifAls u niet weet wat een schroevendraaier (of pen) met bovenstaande GIF te maken heeft, bent u te jong voor dit topic. Gaat heen. Eén van de beste uitvindingen van Philips ooit is het cassettebandje. Sowieso bazen, dat Philips, want vonden ook de gloeilamp en de CD uit. Boks. Vandaag bestaat het cassettebandje vijftig jaar. Tijd voor nostalgisch mijmeren over walkmans met automatische reverse functie, proberen tijdens het opnemen op de pauzeknop te rammen voordat de DJ weer begon te praten en zo'n stellage waar je al je bandjes in bewaarde. Discussies of TDK, Maxell of Phillips de beste kwaliteit bandjes had. Stukken romantischer dan zo'n onpersoonlijke, ijskoude MP3, jatogniedan. Gefeliciteerd, cassettebandje, jammer dat je zo vroeg met pensioen moest.

Reaguursels

Inloggen

Die tape op dat plaatje van de cassetteband beweegt niet mee, moet je ook nog even giffen...

poeszje | 01-09-13 | 07:11

Veel leuke reacties gelezen hierboven. Was weer even helemaal terug in de jaren 80. Zo herkenbaar. Arbeidsvitaminen, Ben Liebrand met In the Mix, de Soulshow en De CD-show, waren mijn cassettebandje programma's. En dan na het opnemen zo netjes mogelijk de titel en de artiest op het kartonnetje priegelen. Mooie tijden. Komt nooit meer terug :(....

Ornoisliefde | 31-08-13 | 17:47

Ik had een cd-speler, dat als je twee maal op stop drukte, gaf hij de totale speelduur aan van de desbetreffende cd. Was altijd weer spannend of er een heel album op kon. En een walkman met externe equalizer. Beetje de dj uithangen door met de bass en treble schuifjes te spelen. Niet zo handig als je 'em in je binnenzak stopte van je jas. Daarmee schoof je 9 v/d 10 keer alle schuifjes omhoog. Die je net daarvoor zorgvuldig had afgesteld, natuurlijk.

aphexz | 31-08-13 | 14:32

Ik heb 2 jaar geleden nog een mooie jaren 80 stereoset gekocht van sony, en een hele dikke videorecorder van toen dik over de 3000 gulden.
Gewoon omdat ik wel van vintage spullen houd, en omdat ik nog heel veel ouwe vhsbanden eens een keer wil digitaliseren, voordat ze voor altijd verloren raken.

von sokkenstopfen | 31-08-13 | 14:26

Mijn eerste cassettedeck was een Yamaha met drie koppen, gekocht in 1981. Daarna werd het alleen maar minder. In de Hamburgerstraat zat een winkel die de TDK-SA's voor de spotprijs van 120 gulden per 10 verkocht. De stuksprijs bij V&D was toen 20 gulden. Ik meen dat ik mijn laatste SA's voor omgerekend een euro per stuk kocht.

Uriël Fack | 31-08-13 | 12:55

CornholioNL | 30-08-13

Mischien audio en beeld.Ik lag laatst in een gloednieuwe ct scanner, juist, van phillips en zelfs de radioloog was verrast door de scherpe beelden (bloedvaten).

dutjekol | 31-08-13 | 12:34

En met je vinger de cassette een kwartslag terugdraaien, dan hoorde de de overgang van het ene op het andere nummer minder.
Haha, en in de zomer in de auto laten liggen en dan Spaghetti!!!

Ray Skak | 31-08-13 | 10:34

TDK SX 90. En dan had je ook nog ineens goedkope meuk bandjes die doorzichtig waren en waar heuse metalen spoeltjes in zaten als van een taperecorder. Zag er zo leuk uit maar klonk niet. Of een dubbel cassettedeck dat double trouble werd. Maar het allermooiste was toch een heus tapedeck te hebben, want dat betekende dat je tot de elite behoorde die verstand had van geluidskwaliteit, voor wie de cassette altijd wel een inferieur aftreksel zou blijven. Zo heb ik miljoenen kilo,s tomaten geplukt om mijn Akai GX 221 bij elkaar te sparen van toen al maar liefst 1298 gulden, met drie koppen en levenslange garantie op de koppen. Alleen al vanwege al die tomaten en een daardoor overgeslagen zomervakantie heb ik het ding nooit meer weg willen doen. Gezegd moet worden dat Akai zijn garantiebeloften waarmaakt. Hij doet het nog, voorzover de tapes niet als poeder uit elkaar zijn gevallen. Voordeel van een tapedeck met grote spoelen boven een cassettebandje was op zijn minst dat je veel langer aan één stuk met je vriendinnetje kon vozen . Je hoefde geen bandjes te om te draaien maar alleen het vriendinnetje. Bridge over troubled water gevolgd door Harvest van Neil Young konden gemakkelijk op 1 kant, trouwens, dat tapedeck was autoreverse en dan was je wel zo,n beetje klaar als de muziek op was.

RayHolland | 31-08-13 | 08:31

@ de kogel kwam van links,
Nakamichi gebruikte Alps loopwerken, Alps maakt het beste merk caraudio op de markt; Alpine

Stekeltje | 31-08-13 | 07:49

Gif werkt nie!

LOL..
Er was nog zo gezegd, dat als je niet wist wat een pen of schroevendraaier hier mee te maken had,,, Doorlopen...

Jemaintiendrai | 31-08-13 | 02:36

petros666 | 30-08-13 | 23:53 | + 0

niet eens Nakamichi???

dekogelkwamvanlinks | 31-08-13 | 00:51

bestaat die troep nog dan ?

dezeookalbezet | 31-08-13 | 00:49

Nostalgie is het wel, maar missen doe ik ze geen moment.

noerg | 31-08-13 | 00:35

Gebroken tape plakken met unieke opnamen +veel

hfakker | 30-08-13 | 23:38

@Specy | 30-08-13 | 16:59:
"@ikdenkwat | 30-08-13 | 15:36 | + 2 -
Kan anders heel goed klinken hoor.

Hier, stukje cassettebandje van ruim 20 jaar oud, opgenomen vanaf de radio:
www.sendspace.com..."

sjonge, dat klinkt nog super! Knap, na 20 jaar op de plank!

prakkie | 30-08-13 | 23:33

@Kaas de Vies
Quote: "Nou quid, mijn 286 XT doet het weer en ik heb duke nukem 3d opgestart, bel jij even in?"
-
Ik bouwde hier zelfs via een editor levels voor! Ik heb alles nog, wel op diskette uiteraard! (Oh, een diskette is iets dat qua functie lijkt ook op een cassettebandje, maar dan plat en de opslag is digitaal).

pawa | 30-08-13 | 23:22

Tipped Relic | 30-08-13 | 16:06
"Nu is de CD alweer verouderd, en de MP3tjes trouwens ook. Het is alleen maar streamen wat de klok slaat. Waar blijft de tijd?"

Wie gaat streamen is dom: je legt geen eigen collectie aan, de aanbieder blijft eigenaar. Doen ze nu gratis of voor een laag bedrag om vraag te kweken, straks gaat er een groot slot op en mag je de hoofdprijs betalen. Nee, ik hou het lekker bij mp3, is veel verstandiger en schijfruimte kost toch geen drol meer.

prakkie | 30-08-13 | 23:19

Euh, definieer "bestaan".

hotmint | 30-08-13 | 23:04

@svdb | 30-08-13 | 22:36
Vergeet de cassettebandjes met Jip en Janneke niet.
En Bert en Ernie.

Professor Superhirn | 30-08-13 | 22:38

Cassettebandjes met Sprookjes.
Cassettebandjes met Commodore 64 games.
Cassettebandjes met Michael Jackson.
Cassettebandjes Slayer, Metallica, etc.
Cassettebandjes met mixes van Parkzicht en DJ Rob etc.

svdb | 30-08-13 | 22:36

Nu kan er wel hard gelachen worden. Maar ik had laatst een ingeving en begon aan een cursus Arabisch.
Gewoon omdat dat gezien de politieke wind in nederland wel eens handig kan zijn in de toekomst.
En gewoon om in communicado te blijven met mensen die geen Nederlands hoeven te leren.
Wat bleek, moest ik een casetterecorder kopen, om een gedeelte van de lessen te kunnen volgen die op cassette opgeneomen waren.
Hoezo terug in de tijd.

0.9-FTE | 30-08-13 | 22:36

Ik zit nu al een halve dag naar die gif van dat bandje te kijken en er klopt iets niet... Het linkerdeel van de tape zou moeten groeien en het rechterdeel zou moeten slinken, en er gebeurt niks... Bovendien speelt een bandje normaal de andere kant op, maar dit zal wel de auto-reverse zijn...

YMMMV | 30-08-13 | 22:36

Ik heb nog drie van die casettekastjes met roldeurtjes, en een heuse casettecaroussel uit 1976 voor op het dressoir. Vol met TDK SA-X met Erik de Zwart geleuter door de Top40 hits. En Humanoid van Stakker Humanoid.

Professor Superhirn | 30-08-13 | 21:48

@PSYx | 30-08-13 | 15:35
Dat coole modemgeluid was ook te horen als het radioprogramma Hobbyscoop (nl.wikipedia.org/wiki/Hobbyscoop ) Basicode ( nl.wikipedia.org/wiki/Basicode )programmaatjes doorspeelde die je op kon nemen voor je homecomputer: "Drie seconden na nu ... (2,1)Pieeeeeep kgggrrrrr oeoeoeoe

lekkurlinx | 30-08-13 | 21:42

@ZDEV | 30-08-13 | 15:29
Dat moesten ze van de toenmalige Tim Kuiks

frank87 | 30-08-13 | 20:33

Die heb ik ook nog liggen, ergens...... De Sinclair Quantum Leap.
oldcomputers.net/ql.html

namensmijnhond | 30-08-13 | 20:19

Er is helemaal geen discussie over bandjes nodig. TDK SA90 was gewoon supergoed, er was wel beter maar dan ging je naar professionele tapes toe die gelijk rete duur waren

boy_wulfe | 30-08-13 | 20:15

@vast goed | 30-08-13 | 16:04

In de koopjeskelder van Correct heb ik ze ook nog zien liggen, naast de VHS videobanden :-)

-S-t-r-e-e-p-j-e-s- | 30-08-13 | 19:49

Zal de doos eens van zolder halen, sick of it all, brujeria, altar, sixfeet under, toppers van toen (en nog steeds erg lekker)

Alfist | 30-08-13 | 19:48

@Mazzeltov | 30-08-13 | 17:48
Kweenie, volgens mij waren die in de seventies al fout.

Anarchus_Rex | 30-08-13 | 19:40

ik had dit jaar m'n vakantie bandjes op Mp3 gezet,dus lekker door Frankrijk met sleurhut en muziek met ruis en dropouts maar ooooo wat een vakantie gevoel!!!

kees2 | 30-08-13 | 19:37

Ik verlang terug naar mijn Aiwa-JX..

TostiJosti | 30-08-13 | 19:36

Home taping is killing music. And it's illegal. De muziekindustrie zat toen ook al te weeklagen. Wee-klagen.

inge wijde | 30-08-13 | 19:02

haha, echt alles komt naar boven nu.... Met een perforator een gat in een 3,5FDD slaan zodat die double sided was, en 1,44Mb kon opslaan geloof ik...

Martin_rsd | 30-08-13 | 18:58

BASF, die maakten de beste bandjes!

Sherpa | 30-08-13 | 18:55

Jaaaa, Internet is toch wel handig!! De Philips G7000 Videopac spelcomputer, die was het!!!

Martin_rsd | 30-08-13 | 18:52

Wellicht een goed idee voor Geenstijl: een soort van oproep Max maar dan voor de oudere jongeren. En dan te denken dat de reaguurders van Geenstijl vaak worden weggezet als een stelletje snotneuzen :-)

namensmijnhond | 30-08-13 | 18:51

Philips MSX(2)computer, helaas later dan de Atari, Philips videospel ding waar een cassette verticaal in een grote gleuf moest met een plastic toetsenbord (hoe heette dat ding ook alweer???), Video-2000... Tja beste mede veertigers.... We hebben ook veel Philips net-niet dingetjes gehad....
Mooie gif, zo'n TDK D60 bandje....

Martin_rsd | 30-08-13 | 18:41

vmk | 30-08-13 | 18:19 |

oh ja idd! en gele had je ook.

1+1 | 30-08-13 | 18:32

@emoe | 30-08-13 | 15:36
Zouden ze je tegenwoordig voor naar Guantanamo sturen. Of waterboarden, minimaal.

Anarchus_Rex | 30-08-13 | 18:21

Ik kocht altijd goedkope Rose bandjes..

vmk | 30-08-13 | 18:19

@ViagraFalls | 30-08-13 | 15:29
Jij ook nie!

Anarchus_Rex | 30-08-13 | 18:18

@Deipnosophist | 30-08-13 | 16:49
Ja, heerlijk woord. Alleen het verkeerde, Het zijn "wispreventienokjes"

Kameroudste | 30-08-13 | 18:10

@GebuktIsGenomen | 30-08-13 | 17:56
Houden!
Bewaren- Niet wegdoen!
Heb spijt als haren op mn kop dat ik dat ding heb weggedaan!
Was destijds ook nog bloedjeduur ook!

lilluke halve hoan | 30-08-13 | 18:08

Voor de geinteresseerden die willen ervaren hoe de Curry en van Inkel-shows in de jaren '80 van de 20e eeuw waren; er is een archief met een hoop cassette-opnamen omgezet naar mp3, te vinden vanaf en op:

clogwog.net/cenvi/uitzendingen-in-1984...

Een grote aanrader.

Wybe Wabes Abbema | 30-08-13 | 18:07

BekiekUtMoar | 30-08-13 | 15:30 | + 34

Ja, dat VHS-Video2000-pornoverhaal is dus een hoax. De licentiekosten van VHS waren iets van 1 dollar, terwijl Philips veel meer geld vroeg of licenties zelfs niet toestond. Alleen Philips-dochter Grundig had Video2000. Zelfde verhaal voor Betamax.

Uriël Fack | 30-08-13 | 18:07

Toen mijn REC knop afbrak door teveel gebruik heb ik er een dobbelsteen tegenaangeplakt met 10-seconden-lijm.
En weer tapen maar, zoals John Peel & Frontlijn - VPRO. Those years .... snik ;)

croque monsieur | 30-08-13 | 18:05

Ik zeg maar 1 ding: Sony metal XR
puur design.

appeltjesgroeneweide | 30-08-13 | 18:03

Ik heb thuis nogeen Nakamichi Dragon staan.. houden of verkopen?

GebuktIsGenomen | 30-08-13 | 17:56

uit 1981 dus...

alpha centauri | 30-08-13 | 17:56

xspalm | 30-08-13 | 17:51 |
Ik heb ze nog die zijn inmiddels 32 jaar oud (ja, uit 1980)en naar aanleiding van dit artikel zojuist nog afgespeeld op mijn ook nog steeds perfect werkende Akai GX-M50 via Akai versterker op Bose speakers.
Klinkt nog steeds heel goed..!

alpha centauri | 30-08-13 | 17:56

@Pa Cartwright | 30-08-13 | 17:07
Ik had wel een taperecorder, maar van Philips. En daarna ook nog een 8-track (van Sony).

Stormageddon | 30-08-13 | 17:55

Als ik twintig jaar oude banjes in mijn deck stop, klinkt het *nog steeds* fenomenaal. Ok, is een topdeck (sony 555) en goede tapes... Maar toch. Een rolletje plastic met wat magnetisch poeder....

En over de beste tapes kan nauwelijks discussie zijn. Maxell hands down.

xspalm | 30-08-13 | 17:51

@ Pa Cartwright | 30-08-13 | 17:03
Man, je moet scenario-schrijver worden (of be je dat al ?). Als ze nog eens een jaren-70 variatie van het thema 'Toen was geluk heel gewoon' willen maken, kan jij de propmaster aansturen. Hands down.

baba4oog | 30-08-13 | 17:49

Heb hier nog een doos staan met de volgende cassette hits : Maastreechter Staar, Urker mannenkoor, James Last enz.... iemand interesse ?
Jaren 70 meuk dus, zat toen nogal eens met zuivere alcohol en wattenstaafjes de weergavekop schoon te maken, al die bruine troep zorgde ervoor dat hoog vrijwel niet meer door kwam.

Mazzeltov | 30-08-13 | 17:48

De Treinende Rechter | 30-08-13 | 17:17 |
ach ja, de nostalgie. Ben Liebrand met de Grandmix en de Bond van Doorstarters. In mijn herinnering was er altijd op donderdagavond een korte mix van Liebrand te horen op de radio.
Verder zijn wij van de Revvsovcity nog steeds eigenaar van het Pioneer CT-M66 cassettedeck en een kleine verzameling bandjes.

Revvoyensovyet City | 30-08-13 | 17:41

Een hoop Vara's vuurwerk en zo'n metalprogramma van een uurtje op de duitse WDR mee opgenomen.
En dan ook nog een rockshow op BFBS (engelstalige zender in Duitsland dat vlak naast Hilversum3 zat).

Dat was de zooi dat ik op de TDK bandjes pleurde.

drekzooi | 30-08-13 | 17:40

Computer programma's in BASIC opnemen van de NOS, basicode 3.

Bij mij werkte het niet maar leuke tijden. Heb nog wat tapes voor de Commodore 64. Toch maar gehouden toen ik eenmaal de 170k floppy drive had. Toen ik 2 van die 1541s had, wilde iedereen in de klas via mij kopiëren en zodoende altijd de nieuwste spelletjes (toen noemden ze het nog geen warez).

SDI | 30-08-13 | 17:35

En dan de play-knop iets naar onderen drukken na de klik ... Hahahaha, met een piepstem, met een piepstem:) ... Dank u oma voor de tweedehands op mijn kamer! ...

deleraarspreekt | 30-08-13 | 17:29

Ja, en al weken voor de zomer bezig zijn met het ultieme "vakantiebandje"!

Jodelahiti | 30-08-13 | 17:27

Toch jammer dat ik al mijn cassettebandjes heb weggegooid.

SinEstilo | 30-08-13 | 17:22

Kwam onlangs op zolder bij mijn ouders oude opnamen van Ben Liebrands' in the mix (was altijd na Curry & van Inkel op vrijdag avond) kwaliteit was nog steeds bud, maar pinkte wel een traantje weg...

De Treinende Rechter | 30-08-13 | 17:17

Pa Cartwright | 30-08-13 | 17:07 |
Dikke Teac, 38 c/sec., hifi, signaal-ruisverhouding van meer dan 90dB, tenminste als je 'm maximaal uit wist te sturen en onbetaalbaar dure tape gebruikte, dat werk.

Schoorsteenveger | 30-08-13 | 17:11

Ja, die Sony MTL10 tapewisselaar... daar heb ik ook nog nare herinneringen aan, was het enige apparaat voor een radiopiraat waar 10 cassettes in gingen, maar erg betrouwbaar was het niet, dacht niet dat we ooit een nacht hebben kunnen uitzenden zonder vastlopert.
Overigens, Maxell C120 bandjes i.c.m. een Technics deck was het beste. Ik heb er nog dozen vol van en het klinkt na 30 jaar nog prima.

Zyliss Blitzhackert | 30-08-13 | 17:11

@ Stormageddon | 30-08-13 | 16:55
Ook nog met Revox gewerkt?

Pa Cartwright | 30-08-13 | 17:07

@eerstneukendanpraten | 30-08-13 | 16:23
Moest even in youtube kijken en jazeker, moet ik ergens hebben. Klinkt nog steeds aardig trouwens.

namensmijnhond | 30-08-13 | 17:07

TDK SA-X 90... ik heb hier nog steeds dozen vol staan van die dingen.
Ik heb het hart niet om ze weg te gooien...
Die TDK SA van 120 minuten waren minder, niet qua kwaliteit, maar de tape was te dun en gaf problemen.

alpha centauri | 30-08-13 | 17:06

Echt waar, ik dacht altijd dat geenstijl vol zat met babyboom vervloekers, blijkt er gewoon een nest babyboemers te zitten hahahahaha

Love ye all, en natuulrijk ook die @#$%$#@ tape waar je soms het ijzer van in het hoesje zag zitten :)

Flipus | 30-08-13 | 17:05

@ baba4oog | 30-08-13 | 16:55
Familiefeestjes; whiskeyglazen op tafel vól met Caballero zonder filter. Tenslotte rookte iedereen, meer of minder.
De kinderen eveneens. Want oma was nog al wat kouwelijk aangelegd, dus liever geen deur of raam open.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 17:03

Welke ontzettende zak zit hier te minnen? Ik lees geweldige verhalen. Soms herkenbaar, heel vaak niet. Zo mooi om te lezen. Als je er -om welke reden dan ook niet tegen kunt- dan zout je maar op.

balustrade | 30-08-13 | 17:03

@Stormageddon | 30-08-13 | 16:55 | + 0 -

LOOOLL!! Ik had een t-shirt ervan omdat ik TDK leuk vond. Wist niet eens dat dat Ajax was totdat mijn klasgenoten boos werden :)

Specy | 30-08-13 | 17:01

@ikdenkwat | 30-08-13 | 15:36 | + 2 -
Kan anders heel goed klinken hoor.

Hier, stukje cassettebandje van ruim 20 jaar oud, opgenomen vanaf de radio:
www.sendspace.com/file/b6uwtt

Specy | 30-08-13 | 16:59

Smarties | 30-08-13 | 16:34

Skunk had smarties vader kunnen zijn, ware het niet dat hij smarties moeder niet zag zitten.

Skunk57 | 30-08-13 | 16:56

@soundwave070 | 30-08-13 | 16:52
Ja, dat dus.

Stormageddon | 30-08-13 | 16:56

Pen? Potlood! De zeshoekige potloden van Bruynzeel pasten precies om de tandjes van de spoel. Een pen heeft natuurlijk amper grip. Overigens werd TDK pas echt populair in Nederland toen het de sponsor van Ajax werd.

Stormageddon | 30-08-13 | 16:55

@ Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:53
Ghe ghe ghe, dat waren nog eens tijden.

baba4oog | 30-08-13 | 16:55

@ baba4oog | 30-08-13 | 16:49
Mijn vader. En óók reeds in de jaren '70 en '80 rookten vrouwen circa de helft van de tijd uit het pakkie van hun kerel.
Daarnaast gewoon Belinda, vanzelfsprekend. Mentol.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:53

Als je een pen of schroevendraaier eerder noemt dan een hexagonaal potlood, dan ben je een nitwit of fake. Ben erg benieuwd of Sjonnie zelf de cassetteband wel heeft meegemaakt.

soundwave070 | 30-08-13 | 16:52

Als Philips binnenkort weggeconcurreerd wordt op de gezondheidsmarkt, zouden ze willen dat ze nog in de consumentenelectronica zaten.

Ome Gijs | 30-08-13 | 16:50

@ Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:48
Jouw moeder rookte Caballero ?

baba4oog | 30-08-13 | 16:49

Wie herinnert niet het afplakken van de "wispreferentienokken" (heerlijk woord trouwens), zodat je oude bandjes opnieuw kon gebruiken?

Deipnosophist | 30-08-13 | 16:49

@ baba4oog | 30-08-13 | 16:45
Verdomd! Was de Renault van mijn moeder.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:48

of dat je zusje per ongeluk op record drukt en daarom dus op de helft van de bandjes tussen de nummers plots een stukje van iets anders staat. en dat na jaren je die die stukjes nog tot op de letter nauwkeurig kan reproduceren als het betreffende liedje voorbijkomt.

deministerpresident | 30-08-13 | 16:45

@ Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:14
Verticaal in de console was een frans fenomeen, als ik me niet vergis, je vond dat o.a. in de Citroën GS en de Renault 5.

@ necrosis
Mocht je nog een fatsoenlijk cassettedeck voor de Panda nodig hebben, dan heb ik nog wel ergens een Kenwood KRC868D bi-azimuth geval liggen.

baba4oog | 30-08-13 | 16:45

@ Markies van het Reve | 30-08-13 | 16:42
Yoko. Ga je toetsenbord spoelen!

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:43

Stoffer en Bentz die het radioprogramma Stompin' maakte. Strak een uur vullen met ultieme zoektocht naar "sweet home chicago". En dan vinden ook nog!

ole guapa | 30-08-13 | 16:43

alpha centauri 16:38
Is zo.
Philips is nog steeds wel innovatief, met name met de led-techniek>heel veel mooi licht, met een zeer laag stroomverbruik.
Nu zijn alleen nog de lampen prijzig, maar Philips hoeft niet bang te zijn>> Led verlichting wordt de toekomst en de standaard.

Terpen-tijn | 30-08-13 | 16:43

Yoko cassettebandjes! Die hadden een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Markies van het Reve | 30-08-13 | 16:42

Kink FM die in de jaren 90 marathon uitzendingen hielden, elke 45 minuten even onderbroken zodat je je cassettebandje om kon draaien...

troje | 30-08-13 | 16:42

@Err | 30-08-13 | 15:30
.
Inderdaad heeft Philips niet 'de gloeilamp' uitgevonden, maar wel gezorgd dat het rendement véél beter werd met de dubbelgespiraliseerde wolfram gloeidraad. Die brachten ze uit onder de naam Bi-Arlita in 1933.
Sindsdien worden alle gloeilampen zo gemaakt .....

voordeoorlog | 30-08-13 | 16:39

Ik heb hier nog een bandje met de laatste Curry & Van Inkel-sjoo. Eén van de laatste cassettes in dit huis. Ik kan er geen afstand van doen.

Kameroudste | 30-08-13 | 16:39

Philips heeft inderdaad de beste uitvindingen op haar naam staan.
Het cassettebandje, de CD en Video 2000.
Het probleem was dat Philips het bedenken en ontwikkelen van deze noviteiten belangrijker vond dan marketing en verkoop.
Video 2000 was technisch superieur aan de concurrenten Betamax en VHS, maar door een betere marketing en reclame ging VHS uiteindelijk aan de haal met de winst.
Het zelfde geldt, zij het in mindere mate, voor de CD en het cassettebandje.

alpha centauri | 30-08-13 | 16:38

ik was een jaar of 10 toen een vriendje een walkman kreeg,heb nog een jaar lang wolfmen gezegd tot de eerste engelse les.

mokummer | 30-08-13 | 16:38

@ necrosis | 30-08-13 | 16:33
Nu doelde ik ook niet op de snelheid, maar enfin.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:37

Felix Meurders had vaak gezeik met de platenbaasjes omdat hij de Nationale Hitparade altijd uitzond zonder door de platen heen te praten. (vanaf 1974. Ja aapjes, zo oud is Kameroudste al.)

Kameroudste | 30-08-13 | 16:37

TL-buis, niet gloeilamp

Borderwolf | 30-08-13 | 16:36

Skunk57 | 30-08-13 | 15:40.
Skunk bestond ook nog niet. Het gebruik heeft rampzalige gevolgen, en de stakkers hebben het niet eens door.

Smarties | 30-08-13 | 16:34

@Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:29
Een CD-speler kan je niet instellen op snelheid.
Ik kan me nog herinneren dat er zelfs 78-toeren platen waren.....
*grijze stoppels tellen doet*

necrosis | 30-08-13 | 16:33

In den beginne van de computerspelletjes was er een commodore met cassettespeler, konden wel honderden illegale spelletjes op, wat heb ik daar een lol van gehad.
Ook omdat het gratis was.

Terpen-tijn | 30-08-13 | 16:31

@necrosis | 30-08-13 | 16:26
Overigens hadden sommige mensen met een platenspeler van (oa) B&O vette pech, die spullen bepaalde de snelheid van het vinyl aan de hand van de omtrek.
Een 7" werd dus automatisch op 45 toeren afgespeeld, en dat terwijl de band al op 'overdrive' speelde....

necrosis | 30-08-13 | 16:31

Ja, dat waren nog een tijden. Herinnert u zich deze nog...... De klappurrrrrrrrrrrrrrr van de week.... De plaat en z´n verhaal.... En dan keek je uit het raam en geen fin te zien.

ikweetdatjeditleest | 30-08-13 | 16:31

Ware teken van liefde wanneer je voor je liefje een mixtape maakte

Idontgiveafunk | 30-08-13 | 16:30

@ necrosis | 30-08-13 | 16:26
In het CD-tijdperk kreeg je er dan zo een handig adaptertje bij.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:29

*Bandje omdraaien doet*

Omkoal | 30-08-13 | 16:29

Het cassettebandje rules!!

Maximus Cesar | 30-08-13 | 16:28

Een mp3 ? Wat is dat ? Even een schroevendraaier zoekt. Mijn walkman heeft weer tape gegeten .

Het leven is zwaar | 30-08-13 | 16:26

Zijn er nog mensen die zich herinneren dat bands hun 7" op een manier lieten 'snijden' zodat je ze op 33 toeren kon afspelen (ipv 45) en er zodoende meer muzak op kwijt kon?
Bands als Lärm (18 nummers) en DRI (22 nummers wisten er wel raad mee......

necrosis | 30-08-13 | 16:26

TDK SA90 en een Sony walkman, koptelefoon met schuimrubber kussentjes. En Sade's Diamond Life.

Libertinowitz | 30-08-13 | 16:25

Momenteel zit ik Bert Brussen te tapen (XLII, of course). Man, wat heeft die knakker toch een geile stem.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:25

eerstneukendanpraten 16:17
Had hem ook, maar heb de hele bende in 1 keer verkocht, een stuk of drieduizend. Geen zin om die hele bende te verhuizen.
Heb alleen nog alle lp s van Genesis. Die gaan met me mee de kist in.

Terpen-tijn | 30-08-13 | 16:25

necrosis | 30-08-13 | 16:16
Hehehe. Feitjes.

kibbesoeb | 30-08-13 | 16:24

@ namensmijnhond 16:19

Tangerine Dream wellicht?

eerstneukendanpraten | 30-08-13 | 16:23

@Treurig varken | 30-08-13 | 16:11
Ik zorgde altijd dat het laatste liedje van de kant volledig was. Dan keerde ik 'm om en nam het volgende nummer op. Bleef er wel wat ruis tussen einde A en begin B.

E-cards | 30-08-13 | 16:22

Ow wacht ff, even m'n mp3 omdraaien.

Fart Fader | 30-08-13 | 16:22

Altijd als ik don't you forget about me van simple minds hoor roep ik na afloop " ahad visser!!"
Stond namelijk zo op mijn TDK..
Jeugdsentiment

welbesnedengeenm | 30-08-13 | 16:22

Ik heb zelfs nog opnamen van de Super Clean Dream Machine van de heer Visser.......

namensmijnhond | 30-08-13 | 16:19

@ Rebel 15:32

Heb de eerste LP van Led Zeppelin nog op zolder liggen. Weet je nog, op de hoes zie je een neerstortend luchtschip.

eerstneukendanpraten | 30-08-13 | 16:17

ben m'n carrière begonnen bij EMI in Uden als masterengineer op de muziekcassette afdeling (opname comprimeren omdat ze veel in auto werden gebruikt & zorgen dat de A-kant altijd langer was dan de B-kant vanwege het omdraaien).
Kreeg je als eerst Amerikaanse en Engelse originele tapes opgestuurd om een master ta maken om high speed cassettes te dupliceren. Fabriekstapes waren EMI tape voor pop & nl-talig of BASF voor klassiek. Kopietje "voor het archief" van die masters waren TDK's....

prinses uit oman | 30-08-13 | 16:16

@vast goed | 30-08-13 | 16:04
O, excuus, deze anekdote was al geclaimd, zie ik.

Lewis | 30-08-13 | 16:16

Heerlijk, je "eigen muziek" opnemen. Met C60 of C90.
En natuurlijk... er moest extra belasting over betaald worden. Want de muziekindustrie (met vastgestelde lp-prijzen) zou enorme verliezen lijden.

Kamervraag | 30-08-13 | 16:15

@vast goed | 30-08-13 | 16:04
Lievvv

Fart Fader | 30-08-13 | 16:14

@ Tis nie waar! | 30-08-13 | 16:09
Maar zat die radio-cassettespeler dan in het dashboard óf verticaal in het console tussen de voorstoelen?

Zo door de jaren heen wilde daar nog al eens circa drie pakjes Caballero in neerdalen, hetgeen de betrouwbaarheid niet ten goede kwam.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 16:14

Dan zal het volgende topic wel 'de woutertapes' zijn....

Einde van de Domheid | 30-08-13 | 16:13

De Ben Liebrand jaarmix van een uur opnemen en als een volslagen idioot voor het cassettedeck liggen kijken of het witte eindje er aan kwam en zodra dat in zicht kwam STOP-EJECT-BANDJE OMDRAAIEN-PLAYREC indrukken en hopen dat je niet meer dan 20 seconden had gemist.
En dat af- of opwikkelen deden we met een potlood meneer Quid. (toen zeiden we nog meneer)

met vreselijke groet | 30-08-13 | 16:13

en natuurlijk spelletjes van de radio opnemen die je dan op je commodore64 kon afspelen. press play on tape. en dan altijd een syntax error. dat was nog eens illigaal downloaden

deministerpresident | 30-08-13 | 16:13

Stukken romantischer dan zo'n onpersoonlijke, ijskoude MP3, jatogniedan.

Zeker! Wat is er mooier dan gestoord worden midden in een nummer om het bandje om te moeten draaien?

Treurig varken | 30-08-13 | 16:11

Vara's Vuurwerk. Uuuuren metal met halve zinnen van Henk Westbroek. \m/

kibbesoeb | 30-08-13 | 16:11

Vroeger gingen we met de daf op vakantie, mijn vader had een echte cassetterecorder en bandjes van.. John Woodhouse, door het rijden jingelde dat ding als een gek, ook ging het bandje zijn eigen leven leiden, door wel af te rollen, maar niet op te rollen.
Mijn moeder zat dan ook voortdurend de bandjes weer op te rollen.
Vroeger was niet alles beter.

Terpen-tijn | 30-08-13 | 16:11

@Schoorsteenveger | 30-08-13 | 16:01

Een 5-pack. Met dat kutplastic dat aan je vingers bleef plakken.

Biff Eagleburger | 30-08-13 | 16:11

Voor deze gelegenheid heb ik een cassettebandje vol met liedjes uit de huidige top 40 gezet door ze op te nemen met mijn dubbele cassette-recorder. Luister ze nu terug op mijn Awai Walkman met sponzen koptelefoon. Klinkt goed zolang de batterijen het houden.

E-cards | 30-08-13 | 16:10

Wild Westbroek... Anti...

Treurig varken | 30-08-13 | 16:10

TDK's waren de beste. Waren ook goed in de autoradio. Andere cassettebandjes liepen soms verradelijk vast in de autoradio, waardoor je wel 5 mtr. geluidsband vast in de radio had zitten. Regelmatig de koppen met een wattenstaafje met daarop wasbenzine schoonmaken. The Hollies klonken altijd geweldig goed op deze bandjes.

Tis nie waar! | 30-08-13 | 16:09

Ik heb nooit een schroevendraaier gebruikt om de tape terug in de behuizing te draaien of dat eerste doorzichtige gedeelte door te draaien zodat je bandje op scherp stond om op te nemen. Een gewone (ronde) pen liever ook niet. Een potlood of en evt een bic-pen (die met dop waar je zo lekker op kan kauwen, om precies te zijn het uitsteekseltje van de dop) werkte het beste, daar grepen de tandjes van de taperolletjes goed op.

hStripe | 30-08-13 | 16:09

Heb nog een hele la vol van die dingen. Speelde er laatst weer eens een af. Dochterlief had geen idee wat het was en kwam niet meer bij. En dan realiseer je je weer hoe snel je oud wordt.

Lewis | 30-08-13 | 16:08

@blinde kip | 30-08-13 | 15:46 |:
Ik ook, en hij gaat ook niet weg. Blijft gewoon een heerlijke betrouwbare back-upper.

Graaisnaaiert | 30-08-13 | 16:08

Excuses, de link naar de bond van doorstarters www.mixenonline.nl/ zat bij Megaupload en is niet meer werkzaam.

Tête de veau | 30-08-13 | 16:07

@Graaisnaaiert | 30-08-13 | 15:37
Haha, ik heb ook nog steeds een oud CD-bakkie van Philips thuis staan. Uit 1987 geloof ik. Inderdaad onverwoestbaar. Het plastic loopwerk is grotendeels versterkt met Kevlar. Iets wat op vandaag ondenkbaar is. Daardoor is slijtage nagenoeg 0 (nul).
Om de twee a drie jaar een likje vaseline langs de tandwieltjes en het bakje draait doorrr.

Boris Poepnagel | 30-08-13 | 16:07

Nu is de CD alweer verouderd, en de MP3tjes trouwens ook. Het is alleen maar streamen wat de klok slaat. Waar blijft de tijd?

Tipped Relic | 30-08-13 | 16:06

Ik weet nog wel dat Samsung toen al extreem kut was. Samsung was de Zastava van de audio-apparatuur.

Biff Eagleburger | 30-08-13 | 16:06

Of de reclamecodecommissie zit hier als een gek te minnen of het is Timmie him self.

Welles! Nietes! | 30-08-13 | 16:05

@Badderbeest! | 30-08-13 | 15:55
Fan van Tim kuyk?
Ik kocht vroeger de demo-tapes van de bands die ik bezocht tijdens een concert van de bandleden zelf.
Originele opnames en niemand had ooit gehoord van 'Brein'.
Ook heb ik nog een hele oude LP van Conflict waarop ze zelf de maximum prijzen hadden vermeld.
Moest hun plaat meer kosten, dan adviseerde ze me om hem niet te kopen!
Desnoods kon ik de opnames op tape krijgen voor de kosten van de tape en de verzendkosten.
Zo werkte dat vroeger......

necrosis | 30-08-13 | 16:05

Maxwell XL-II.

Afgelopen vakantie in Moeland nog zo'n bandje op de schappen gezien voor € 2,25. Moest aan m'n dochtertje uitleggen wat dat was: "Een videoband waar je alleen geluid mee kan afspelen". "Wat stom".

vast goed | 30-08-13 | 16:04

Met een potlood met 6 kantjes kon je veel sneller en zekerder spoelen. Wel oppassen dat het bandje dat er buiten hing niet on elkaar ging kronkelen.

BBmetR | 30-08-13 | 16:04

@Boris Poepnagel | 30-08-13 | 15:58
Maar die kapten er op een gegeven moment mee, meen ik me te herinneren. Toen bleef alleen TDK over.

Fart Fader | 30-08-13 | 16:02

Biff Eagleburger | 30-08-13 | 15:38 |
Je kon ze ook in sloffen krijgen.

Schoorsteenveger | 30-08-13 | 16:01

TDK SA 90 bandjes en een Sony DD II walkman met autoreverse .......

Mijn ietwat illegaal opgenomen bandjes in de Waakzaamheid vonden immer gretig aftrek bij mijn vrienden. Zij maakte de blits met deze collectoritems, ik was al blij als ik ze heel terug kreeg ...

plock1969 | 30-08-13 | 16:01

Villa 65 op radio 3. Amerikaanse hip-hop met djs die hun mond hielden als het nummer speelde. Top tijd.

FinFucker | 30-08-13 | 16:00

TDK en later That's EX-bandjes. Ik heb ze nog wel ergens liggen. Soulshow, Ben Liebrand's In the Mix. Geinig :)

Jippie | 30-08-13 | 15:59

@ Andersdenkend | 30-08-13 | 15:52
Het warme vinyl geluid ging je dan waarschijnlijk ook weinig aan het hart?
Tot vér in de jaren '90 maakte ik nog analoge opnames met m'n Nakamichi.

Pa Cartwright | 30-08-13 | 15:58

@Fart Fader | 30-08-13 | 15:47

Shit yeah!
TDK was ook zo'n retegoed merk. Maar veruit beter was toch BASF. Die bandjes draaien nu nog en het chroom is onverwoestbaar.

Boris Poepnagel | 30-08-13 | 15:58

draai nog steeds casettebandjes in mijn #yolo @ swaghipster walkman van sony! zon rode met gele knoppen dr op!

[G]eenstijl | 30-08-13 | 15:58

Twee maanden geleden mijn 3-kops deck weggedaan. Probleem met dat oude spul is dat de snaren wegrotten en het een ramp is om die te vervangen. En alles wat nog enigzins aanhoorbaar was stond al op CD.

sinar2 | 30-08-13 | 15:57

Heb nog steeds een Nakamichi LX5, speciaal afgeregeld op TDK SA-X.
Dat waren nog eens analoge tijden. Het kon toen alleen maar béter, mooier, gaver. Nu, in het digitale, is het enkel nog maar de vraag wat er aan de oorspronkelijke kwaliteit verklooid wordt.

Schoorsteenveger | 30-08-13 | 15:57

TDK Metal FTW!!

Mahatma | 30-08-13 | 15:56

Dankzij de cassettebandjes hoor ik nog steeds DJ's door een nummer heen praten als ik ze nu weer terug hoor bv: "het gaat goed, heel erg goed met de nieuwe single van Guns 'n Roses". Of dat je nu een oud nummer hoort en je verwacht dat het nummer halverwege stopt omdat je bandje aan het einde van de 45 minuten was....

Oldschool N. | 30-08-13 | 15:56

Ah het cassettebandje! Chroom van Basf en later het Cr van andere merken. Basf was top!

Eind jaren '80 úúúúúren new wave opgenomen op chroom. En de muziek vervolgens met je homies delen onder het genot van je eerste pilsje. *plink plink*

Jeugdsentiment.

Boris Poepnagel | 30-08-13 | 15:55

Home-taping kills music !

Badderbeest! | 30-08-13 | 15:55

Schroevendraaier, pen, potlood en vergeet vooral de plakband niet...

Annoying | 30-08-13 | 15:55

Jeetje hij ziet er eigenlijk nog steeds best stoer uit.
www.stereo2go.com/fileSendAction/fcTyp...
Ja, dan was je de man als je die had. Kon geloof ik zo hard dat iedereen kon meegenieten van thunderdome.

de grote Anti | 30-08-13 | 15:55

Ik heb nog een demo van een hyperspeed band met hysterische zanger die door iemand rechtstreeks op JijBuis gezet is, inclusief ruis en geknars.
Horen?
*verwacht Edit: nee!*

necrosis | 30-08-13 | 15:52

Ik heb toch vrij snel en zonder rouw om het cassetebandje de CD geadopteerd. nu nog steeds mijn favoriete medium voor muziek.

Andersdenkend | 30-08-13 | 15:52

@DEreaguurder | 30-08-13 | 15:44 |
15 jaar geleden gedaan bij mijn huidige vriendin die toen getrouwd was.
Het eerste nummer was op dat cassettebandje was,
www.youtube.com/watch?v=Um99r6sgspY
Hahahaha!! Lag ze met rode wangetjes op de bank, naast haar man, naar te luisteren

emoe | 30-08-13 | 15:52

@Blonde Arie | 30-08-13 | 15:45
Wat is er mis met een wattenstaafje en een beetje spiritus om de koppen schoon te maken?
necrosis | 30-08-13 | 15:49

Klopt! Werkte ook prima. :)

Blonde Arie | 30-08-13 | 15:52

Soulshow.... Ferry Maat... Wolfman Jack...

Treurig varken | 30-08-13 | 15:51

Foutje in de gif. Bandje spoelt terug.

_Fly66_ | 30-08-13 | 15:51

@Blonde Arie | 30-08-13 | 15:45
Wat is er mis met een wattenstaafje en een beetje spiritus om de koppen schoon te maken?

necrosis | 30-08-13 | 15:49

Een jaar geleden kocht ik een oude cabrio met een autoradio met cassette. Nou had ik ook nog een doos met cassettes dus 1+1=3. Prachtig om die ouwe meuk weer te horen.

namensmijnhond | 30-08-13 | 15:48

@emoe. Verklaard alles :). Audio Sonic was van de Hema. Geweldig ding. Dubbel cassette deck met een knop om extra snel de bandjes door te spoelen en als je die knop vast hield in het midden ging het echt hard. Vraag me nog steeds af waarom dat lint nooit brak.

FinFucker | 30-08-13 | 15:48

@Blonde Arie | 30-08-13 | 15:45
Nope! maar weet wel dat die altijd wit waren.

Welles! Nietes! | 30-08-13 | 15:48

@ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 30-08-13 | 15:32 Dat hangt maar heel erg af van de geluidsinstallatie. Bij die plastic massa troep is het om het even.
Vinyl wordt pas interessanter bij een hoge kwaliteit stereo en speakers.

* Zit nu zeer tevreden te luisteren naar 2 Yamaha FX3 speakers met een aangename oude Marantz als voeding *

Treurig varken | 30-08-13 | 15:48

@blinde kip | 30-08-13 | 15:42
+1000 ende moehaha....

necrosis | 30-08-13 | 15:47

Wat dacht je van TDK MA-R?

Fart Fader | 30-08-13 | 15:47

Voor ieder die ze niet kent of voor wie z'n hart wil ophalen aan nostalgie.
www.hifimuseum.info/tape.htm

Welles! Nietes! | 30-08-13 | 15:47

Als je bedenkt hoe ontzettend achterhaald een casettebandje nu is dan vraag je je af waar de consumententechnology staat over 50 jaar.

* | 30-08-13 | 15:47

Top40 erbij en de leuke nummers opnemen, zonder het gezwets van de DJ ertussendoor was altijd een hele opgave!

sjatomarmon | 30-08-13 | 15:46

@Graaisnaaiert | 30-08-13 | 15:37
Daar heb ik er nog een van staan en die speelt zelfs stukken tapijt af en ook bierviltjes. Klinkt goed.

blinde kip | 30-08-13 | 15:46

@runderlap | 30-08-13 | 15:33
Ik gebruikte altijd een dun stukje plakband om een gebroken tape te fixen, en dat werkt nog steeds prima, behalve wanneer het stukje plakband de 'kop' passeert.
Maar die oude opnames kan ik dromen.

necrosis | 30-08-13 | 15:46

Vrijdagavond... Stads Radio Rotterdam... Erwin van der Bliek.... T T T T Turbulentie !!

*REC*

Teering waar is de tijd gebleven... *zich een ouwe lul voelt*

CornholioNL | 30-08-13 | 15:45

Iemand nog schoonmaakbandjes liggen?

Blonde Arie | 30-08-13 | 15:45

Die bandjes waren lief.
Ik had destijds een overtallige bandrecorder op mijn kamer staan, omdraaien ging nooit zo makkelijk.
Spoelen zo groot als een broodbord.

ZSU-23-4 | 30-08-13 | 15:45

TDK SA-X 90. Punt!

_Fly66_ | 30-08-13 | 15:45

Hoe romantisch was dat vroeger, een cassette bandje geven aan het meisje uit de klas wat je zo leuk vond...

DEreaguurder | 30-08-13 | 15:44

“In het kader van de door de regering beschikbare gestelde zendtijd voor De Bond Van Doorstarters, volgt nu een uitzending van De Bond Van Doorstarters, door-door-door-door-door-door-doorstarters.”

www.mixenonline.nl/

Tête de veau | 30-08-13 | 15:44

O ja je moest dus je koppen degaussen en de tracking goed instellen. Dat mis ik nou enorm bij die MP3s, het geluid is altijd even kut en nooit totaal bagger.

Giskard Reventlov | 30-08-13 | 15:44

Tja.. Mijn eerste walkman. Een Philips. Ik was een jaar of 12 en had een half jaar winkels en folders nagezocht voor de ultieme walkman die ik voor mijn geld kon kopen inclusief auto reverse, wat toen de magische nieuw functie was. Nu zoek je zoiets uit in 15 minuten achter internet.

beetjemoe | 30-08-13 | 15:43

@Charles de Batz | 30-08-13 | 15:38
Te jong OF te oud, heel oud, bijna dood.

copywriter | 30-08-13 | 15:43

Ik heb mijn eerste walkman nog, Sony WM-4. Doet het nog steeds.
Ennuh, Maxell... XL-IIs was 't geloof ik.

Treurig varken | 30-08-13 | 15:43

Tijd om de oude bandjes van zolder te halen. Inmiddels zullen de kanten A én B tegelijk te horen zijn, dat wel.

Bluebook | 30-08-13 | 15:42

Skunk57 | 30-08-13 | 15:40 |

Hear Hear !

CornholioNL | 30-08-13 | 15:42

Halsknal voor pratende dj's!

blinde kip | 30-08-13 | 15:42

Dreinen als een van je broers of zussen een favoriet bandje van je hadden gestolen om hun eigen nummers op over te tapen. Halve slachtpartijen kon dat opleveren!

Welles! Nietes! | 30-08-13 | 15:41

Op woensdagavond Hanneke Kappen met alternatieve muziek en vooral hardrock. Live concerten duurden steevast net ff te lang om op een tape te passen. Kan er nog kwaad om worden.

Silleman | 30-08-13 | 15:41

Als je tegenwoordig je cassetterecorder aan zou zetten heb je als je geluk hebt geen muziek tussen het oeverloos geleuter door zitten.

Giskard Reventlov | 30-08-13 | 15:41

En als je en bescheiden beurs had kocht je geen Philips, maar Aristona, Magnavox of Erres. Philipsspullen met een ander logo, voor een aantrekkelijker prijs.

Graaisnaaiert | 30-08-13 | 15:41

Als je pech had kwam Piet Kuik (de vader van Tim Kuik) achter je aan omdat je illegaal van de radio aan het opnemen was.

brabandertje | 30-08-13 | 15:40

Mooie tijd, die van het cassette bandje.
Vietnam zag je in z/w. Een kind kon nog gewoon Geert heten zonder dat je je hoefde te schamen. Uitgaan zonder wapen was nog normaal, de ultra rechts radicale jeugd bestond toen amper. Sigaretten waren te betalen, olie kwam uit het Midden oosten en Moslims hadden geen reden het westen te haten.

Skunk57 | 30-08-13 | 15:40

Van de top 40 op de radio alle leuke liedjes opnemen en op het einde van het liedje het onvermijdelijke abrubte JA MENSEN van de dj die je liet schrikken.

RentaHam | 30-08-13 | 15:39

Of je nu Dolby B of C gebruikte, een constante ruis was altijd aanwezig. Good old times!

Borrelende Boris | 30-08-13 | 15:39

De duurste van TDK was voor mij de beste

miknic | 30-08-13 | 15:39

@sinar2 | 30-08-13 | 15:37
Tim bedoel ik, niet zijn broer Kim

sinar2 | 30-08-13 | 15:39

Te jong, Johnny. Dan ben je te jong.....

Charles de Batz | 30-08-13 | 15:38

En niet te vergeten op Zondag de Hitparade waar niet door de nummers heen gekletst werd. Legendarische nummers
Boomtown Rats, Tubeway Army, The Buoys etc.

Boretti | 30-08-13 | 15:38

TDK SA90. 5 gulden en met een beetje geluk konden er 2 LP's op.

Biff Eagleburger | 30-08-13 | 15:38

Het cassettebandje heeft de muziek kapotgemaakt met al dat gekopieer !!11!1
Aldus Kim Kuik

sinar2 | 30-08-13 | 15:37

Een beetje deck geeft nog steeds een uitstekend geluid. Ben trouwens geen fan van Dolby, het dempt niet alleen de ruis, maar eigenlijk alles. Neem nog steeds op, puur zoals het bedoeld is.
Jammer dat Philips gestopt is met consumentenelectronica. Het was nooit een sexy merk, maar ze hebben verdraaid leuk spul gemaakt, en hun midden jaren 80 cd-spelers zijn onverslijtbaar en ploegen zelfs door de meest afgeragde cd's heen.

Graaisnaaiert | 30-08-13 | 15:37

@jemagookniksmeer | 30-08-13 | 15:34
Ja! kippenvel wat een herkenning! zie verhaal boven.

emoe | 30-08-13 | 15:37

De tijd dat Phillips innovatief was en kwaliteit maakte ligt ver achter ons.... tegenwoordig maken ze rotzooi, geef mij maar een Japans merk....

CornholioNL | 30-08-13 | 15:37

Maxwell cassettebandjes .. alles wat daarna is "uitgevonden" alleen functioneel om mensen uit hun portemonnee te helpen.

daytripper | 30-08-13 | 15:37

Stukjes papier in de recorder van m'n Commodore 64 om de tig keer gekopieerde spelletjes leesbaar te krijgen.

Simon de Danser | 30-08-13 | 15:37

En dan die klote DJ's die er altijd doorheen moesten ouwehoeren Grrr!

Welles! Nietes! | 30-08-13 | 15:37

Laatst aan het opruimen geweest vond een cassettedeck en bandjes, de boel aangesloten. Nou niet om aan te horen!

ikdenkwat | 30-08-13 | 15:36

Je kon er wel altijd leuk mee gooien door de klas. (nadat je hem uit elkaar had gehaald)

Seastorm | 30-08-13 | 15:36

@FinFucker | 30-08-13 | 15:33
Mijn vader jarenlang verdacht van spionage activiteiten voor dat soort landen... hij reed ook in een Lada, kocht allerlei meuk uit wazige landen en dronk Vodka.
Bleek achteraf gewoon een geldkwestie te zijn.

emoe | 30-08-13 | 15:36

Cassettebandjes, ondingen waren het. Vooral die van 120 min. TDK waren de beste.

Blonde Arie | 30-08-13 | 15:36

Maxell XLII-90. Vrijdagnacht, twee uur: lampen op knipper, speakers op discotheek.. zestig minuten IN THE MIX. Heerlijke tijden...

LastShadowPuppet | 30-08-13 | 15:35

Op mijn eerste TDK SA 90 cassetebandje
Kant A: Pink Floyd - Wish you were here
Kant B: Gruppo Sportivo - Back to 78

Boretti | 30-08-13 | 15:35

Gecondoleerd, cassettebandje. Het waren mooie tijden maar je werkte voor geen meter dus blijf maar lekker weg.

Giskard Reventlov | 30-08-13 | 15:35

Ja dat je aan het opnemen was en dan was het nummer net iets te lang (of het bandje te kort)... En moest je het weer omdraaien.

deboerenlul | 30-08-13 | 15:35

Te jong idd. Dat was nog eens epic die tijd! Tijdens de les even doorspoelen om je duracells te sparen voor je sony walkman. Even podlootje pakken en draaien maar!! Eenmaal thuis ging je met cassettedeck je zelf gefabriceerde hardcore opnemen die je afspeelde via FastTracker v2.0 terwijl je druk bezig was met het spelen van de build-in snake game!! ***zucht***

Pommetje_Horlepiep | 30-08-13 | 15:35

emoe | 30-08-13 | 15:30 | + 0 -
Audio Sonic zeker. Het merk voor wie wel wilde maar niet kon.
Ben er zelf dus ook groot mee geworden.

jemagookniksmeer | 30-08-13 | 15:34

Ik zie nog die kudt kat door de kamer rennen met m'n zorgvuldig opgenomen Jackson five tape-je achter hem aan fladderend. En dus idd een half uur met een potlood m'n polsen lam draaien in de tussen-wieltjes om 'm weer in fatsoen te krijgen.mooie herinnering wel eigenlijk.
Was midden '70 btw.

Welles! Nietes! | 30-08-13 | 15:34

Ja, die lintjes zie je weinig meer in bosjes hangen tegenwoordig. Toch soort van vooruitgang. Verder wordt het weer eens tijd het cassettedeck uit de opslag te halen, net als de platenspeler.

TheseDays00 | 30-08-13 | 15:34

Maxell XLSII !

vriendje | 30-08-13 | 15:34

Dolby ruisonderdrukking en natuurlijk equalizers met bas booster...

zienicus | 30-08-13 | 15:33

Heb er nog tig in een schoenendoos op zolder liggen
Van thunderdome tot de wu-tang clan!

Love those period!

jorste | 30-08-13 | 15:33

Je stukgetrokken tape met een plaksetje weer aan elkaar plakken.....

runderlap | 30-08-13 | 15:33

@emoe een product uit Noord Korea? Knap.

FinFucker | 30-08-13 | 15:33

Hoezo met pensioen?
Ik heb nog duizenden uren aan kwaliteitsmuzakjes liggen op tape.
*verwacht boe-geroep*

necrosis | 30-08-13 | 15:33

Het was ook heerlijk als het geluid haperde en je erachter kwam nadat het klepje van de radio open maakte dat het complete lint was vastgedraaid in de radio. Het zogenaamde vogelnestje.

Humpf | 30-08-13 | 15:33

Bij de bibliotheek LP's lenen en ze dan thuis op een cassettebandje zetten.
Ik het in de kelderbox nog een doos vol cassettebandjes uit die periode staan.

Osdorpertje | 30-08-13 | 15:33

Ik zou het niet weten, ik draai nog steeds eight-tracks.

Conan de Rabarber | 30-08-13 | 15:33

Er gaat niets boven het echte vinyl.
Dan heb je pas een warme sound.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 30-08-13 | 15:32

Ja of je playknop half indrukken zodat alles te snel wordt afgespeeld. Hihihi, hilarisch. Nou quid, mijn 286 XT doet het weer en ik heb duke nukem 3d opgestart, bel jij even in?

Kaas de Vies | 30-08-13 | 15:31

En natuurlijk dancetrax opnemen en dan in recordtempo je bandje omdraaien om zo weinig mogelijk te missen.

ZDEV | 30-08-13 | 15:30

Philips de gloeilamp uitgevonden???
Na ja, Edison heeft ook jarenlang die uitvinding ten onrechte geclaimd.

Err | 30-08-13 | 15:30

Ik kreeg een geen Sony walkman voor mijn verjaardag maar zo'n waardeloos merk uit Noord Korea. Kut geluid en als je 90min of 120 min bandje erin deed draaide die het bandje langzamer af waardoor het geluid vals klonk.....

emoe | 30-08-13 | 15:30

Video2000, ook zo'n uitstekende ontwikkeling, die helaas werd weggedrukt door VHS omdat er mer porno op verkrijgbaar was.

BekiekUtMoar | 30-08-13 | 15:30

Te jong voor dit topic bedoel je?

RentaHam | 30-08-13 | 15:30

"Als u niet weet wat een schroevendraaier (of pen) met bovenstaande GIF te maken heeft, bent u te oud voor dit topic."

te jong lijkt me..

razerhead | 30-08-13 | 15:29

TDK SA-X
En dan alles van de top-40 tapen en schelden op de DJs die er doorheen mekkerden.

ZDEV | 30-08-13 | 15:29

Gif werkt nie!

ViagraFalls | 30-08-13 | 15:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken