Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ebru Umar - TEAM LEGER #Egypte

ebrupica100pix.jpegJournalist Arnold Karskens vroeg zich een paar dagen geleden op Twitter af wat er in moslims was gevaren. Ze slachten elkaar elkaar namelijk wereldwijd af. OMFG: BREAKING!! Al eeuwen vallen de meeste moslimdoden door toedoen van moslims. Ze slachten elkaar af om hun gedachtegoed waarbij geldt: als je niet de prehistorische islam omarmt waarbij mannen de baas zijn en als Neanderthalers door het leven gaan, moet je dood. Als een oorlogscorrespondent al gelooft dat alle moslims de sharia nastreven, wat kun je dan van Europese politici verwachten?! De naïviteit van Europese politici is stuitend; huiliehuilie doen omdat het leger de ‘democratisch’ gekozen Morsi heeft afgezet en Egyptenaren elkaar te lijf gaan. Alsof democratie mogelijk is landen waar mensen- cq vrouwenrechten nog niet tot elke vezel van de bevolking is doorgedrongen. Democratie in islamitische landen is geen verrijking, maar een stok voor de sterken om de zwakkeren in de bevolking mee te slaan. Het Egyptische leger slaat terug; een overgroot deel van de bevolking heeft nou eenmaal geen baat bij moslimbroeders oftewel godsdiensttokkies aan de macht. Morsi is slechts met 52% van de stemmen gekozen in een land dat zo corrupt is als een beetje Amerikaanse agent in De Betere Hollywoodfilm. Dus hoezo democratie? Democratie is hét middel om absolute macht te vergaren en andersdenkenden te onderdrukken. Vraag maar aan premier Erdogan – die met nóg minder stemmen dan Morsi Turkije met ferme hand leidt naar een islamitische heilstaat waar hij de absolute macht heeft. Geen wonder dat het Egyptische leger het zo ver niet wil laten komen. En terwijl de EU haar ‘relatie met Egypte’ herziet is er maar één ding dat Europa zou moeten doen: het hek om Europa hoger maken. In Egypte weten ze veel beter dan wij hoe ze mensen die de prehistorie en het hiernamaals boven boven carpe diem stellen, moeten aanpakken. We kunnen van ze leren, niet door de moslimbroederschap te verbieden - ik bedoel die moslimbroeders zijn net Amsterdamse pooiers, ondergronds doen ze nog veel meer kwaad – maar door het Egyptische leger zijn werk te laten doen. En ondertussen kunnen we een voorbeeld nemen aan de Belgen: mensen die in de EU wonen en strijden voor Allahuakbar, hebben hier ook niets te zoeken. Bij gebrek aan een leger en gemuilkorfd door democratie is het minste wat we kunnen doen, moslimbroederwannabe's hun uitkering afnemen.

Reaguursels

Inloggen

@onieteau2 | 19-08-13 | 14:33
Natuurlijk wel. Als de islam geweld tegen ons inzet, en wij niet tegen de islam, wie wint er dan? Als wij willen winnen van het geweld dat de islam predikt en hanteert, dan moeten wij om te beginnen bereid zijn onszelf te verdedigen: met gelijke wapens als die de islam tegen ons inzet, om te beginnen.

Hoe anders?

Karel Popper | 19-08-13 | 15:36

Karel Popper | 19-08-13 | 14:28 | + 0 -
pardon?
dit meen je hopelijk niet.

onieteau2 | 19-08-13 | 14:33

@onieteau2 | 19-08-13 | 14:18
Om te beginnen moeten wij bereid zijn de islam met dezelfde wapens te bestrijden als waarmee de islam ons bestrijd.

Karel Popper | 19-08-13 | 14:28

ben ik weer

met respect voor de comments:

Wat te doen?

onieteau2 | 19-08-13 | 14:18

De strijd tussen de moslimbroeders en het leger sluimert al decennia. Nu is het bijltjesdag. Daar is niets tegen te doen.

van heinde en verre | 19-08-13 | 13:37

Not Muhammad | 18-08-13 | 22:35 | +
Er bestaat geen eenduidige democratie, was dat maar waar.
Veel landen vullen hun manier van democratie in zoals zij dat willen, paar voorbeelden Nederland en Noord-Korea, in Frankrijk is de democratie ook anders, zo zijn er tal van landen die democratisch zijn.
Om te beginnen in ons eigenland, wij hebben GEEN democratie.
Ik zou zeggen laten we daar beginnen om dat beter te maken.

Benblij | 19-08-13 | 13:04

hartje, hartje, hartje, Lieve Ebru het leger in Turkije dat altijd de seculiere staat heeft beschermd, is jammer genoeg zijn macht kwijtgeraakt; alle topofficieren zijn in de gevangenis beland. Het ergelijke is dat onze ruggegraatloze bestuurders, die altijd de mond vol hebben over "mensenrechten", zich nu doodstil houden, BANG als zij zijn om de vele conservatieve islam-Turken die hier wonen, voor het hoofd te stoten.

meneer Q | 19-08-13 | 11:28

"Het MO wordt voor de USA steeds minder belangrijk. Dankzij gas-fracking en ultra deep drilling in de Golf van Mexico. Anarchus_Rex | 19-08-13 | 09:21 | + 0 -"
.
Dat is waar, maar je vergeet het belangrijkste, nmlk dat de Amerikaanse vloot in de Golf garant staat voor het Huis Saud. En de deal tussen Saud en de VS is dat ALLE olie wordt afgerekend in dollars, ook die met bestemming EU, Japan en China. Op die manier kan de VS permanent dollars in de wereldeconomie pompen 'out of thin air'. Zonder die faciliteit zou de VS niet zo heel ver meer boven de Oekraine staan, nu al meer dan 50% vd jeugdige bevolking licht tot zwaar getint is. Zonder de petrodollar is de hegemoniale rol vd VS afgelopen en wordt Europa weer nummer een.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 19-08-13 | 10:56

Ach ja . . . Arnold Karskens . . . de oorlogsverslaggever die altijd de linkse domheid verkondigt en die altijd zorgvuldig buiten schootsafstand blijft, maar er wel voor zorgt dat er bij tv-opnames altijd flink op de achtergrond geknalt wordt.

Tis nie waar! | 19-08-13 | 10:46

Het getuigt van extreme domheid als je denkt dat democratie zomaar kan worden "ingevoerd". Eigenlijk getuigt het al van domheid als je denkt dat democratie iets is van het volk.

Tjemig | 19-08-13 | 10:24

-weggejorist-

Moestapha | 19-08-13 | 10:11

Theo Reet | 19-08-13 | 09:41 |
Ebru is één van de zeer weinigen van de imports die haar brein op de juiste plaats heeft.

lanexxx | 19-08-13 | 10:03

Democratie in een moslimland is een utopie. In het hele midden oosten is er slechts 1 land waar democratie is, en dat is uitgerekend Israël.
Het is heel verstandig dat het leger in Egypte heeft ingegrepen en zo een halt heeft toegeroepen aan het moslim fascisme.

Boy Cot | 19-08-13 | 09:57

Waarom denk je dat de EUSSR 5 miljard aan de moslimbroeders gaf ter bevordering van de democratie. Barroso, Rompie en consorten hebben dezelfde ideeen over democratie als de moslimbroeders. Daarom zijn ze ook pissig. Hun vertaling van democratie wordt niet geaccepteerd in Egypte.

wallenberg | 19-08-13 | 09:57

@Theo Reet | 19-08-13 | 09:41
Turkije. Wat win ik.

Karel Popper | 19-08-13 | 09:48

Er waar zou Ebru hebben gewoond als het hek om Europa hoger was geweest?

Theo Reet | 19-08-13 | 09:41

De eu had toch 5 miljard gegeven aan die broederschap?
Nu, die is dus 'goed' gebruikt.
www.telegraaf.nl/buitenland/21820898/_...
Een keer raden waar dat ding van betaald is.

helaas nederlander | 19-08-13 | 09:36

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 19-08-13 | 02:00
Het MO wordt voor de USA steeds minder belangrijk. Dankzij gas-fracking en ultra deep drilling in de Golf van Mexico.

Anarchus_Rex | 19-08-13 | 09:21

@wilanus wortelus 09.06 uur
Soort zoekt soort.
Jouw soort gezelligheid is niet mijn soort gezelligheid.

0.9-FTE | 19-08-13 | 09:20

Mensen willen zekerheid, veiligheid en rust.
In tijden van oorlog zijn deze waarden helemaal ondermijnd.
Dan krijg je een soort overgangsregering die vergaande bevoegdheden krijgt teneinde de zekerheid, veiligheid en rust te herstellen.
Die abnormale besluiten kan en mag nemen om ieders belang te behartigen.
Besluiten om een atoombom te gooien, besluiten om Dresden te bombarderen, dat soort zaken.
...
welnu momenteel door de globale crisis veroorzaakt door graaiende economische reflexen gebaseerd op mondiaal financieel dereguleren, privatiseren en globaliseren is er een soort globale economische noodtoestand.
En wat nu gebeurt is dat de EU zich permiteert om abnormale besluiten te nemen. miljarden worden van links naar rechts geschoven. honderduizenden mensen worden in de financiele afgrond gedreven, uit huis gezet danwel ontslagen teneinde bedrijven klaar te maken voor overname waaraan graaiende "hoogopgeleide" asocialen miljoenen bonussen over houden.
Voedselbanken krijgen wachtlijsten. Aanvragen voor bedrijven worden overschaduwd door aanvragen van bedrijfsfaillissementen.
Alleen doet Brussel dit niet om voor eenieders veiligheid, zekerheid en rust te zorgen.
...
Nee, Brussel doet dit teneinde meer macht naar het corporatisme over te hevelen.
Brussel is het corporatisme.
En nu komt Goldmann sachs Griekenland "helpen"...

0.9-FTE | 19-08-13 | 09:19

@tiofaidh ar la | 18-08-13 | 21:21

Als je nou een beetje interessant gaat lopen doen met je IRA slogan, zorg dan in elk geval dat je de spelling in orde hebt.

Ikdus | 19-08-13 | 09:18

Achterbak | 19-08-13 | 08:30 | + 0 -
Waarom?
Blijft lastig. Jaloezie.
Kim Kardashian (mixed Armeense) is te jong. Die kan in dit geval toch niet de oorzaak zijn geweest.

Anijsblokje | 19-08-13 | 09:13

0.9-FTE | 19-08-13 | 08:55 | Neem vandaag gewoon netjes op tijd je medicatie in en doe gezellig mee met de groep.

Dan komt het allemaal goed.

Willianus Wortelus | 19-08-13 | 09:06

iemand die een kritisch tegengeluid laat horen associeren met occupy deelnemers die een geitenwollen sokken luie-flikker imago opgeplakt hebben gekregen door de neo-liberale ratrace-creeerders.
en anderen die andere kritische anti-neo liberale tegengeluiden laten horen krijgen een bruine hemden-stalen neuzen imago opgeplakt.
...
En ondertussen maken ze willekeurig onderscheid tussen stoute democratieen en lieve democratieen
...
Over schijnheilig gesproken.
Het grote verschil tussen dit soort maatschappijen zit hem niet zo zeer in de bestuurders.
Het grote verschil zit hem in de reactie van de bevolking.
En de europese bevolking is decennialang in slaap gesust en waant zich veilig in haar "ik heb toch niets te verbergen wereld".
...
En de schijnheilige graaiers geholpen door de politici met hun belangenverstrengelingen (zowel links als rechts) spelden de bevolking lultheorieen op als " slimme mensen worden door bonussen nog slimmer" "slimme mensen werken door bonussen nog harder" "banken zijn to big to fail" smeden het ijzer als het heet is.
Oftewel de gelegenheid maakt de dief.
...
De dieven creeren zich nu gelegenheid na gelegenheid en ondertussen wijzen ze naar Egypte.

0.9-FTE | 19-08-13 | 09:05

@checkmate123 | 19-08-13 | 00:13
Als het eigenbelang toevallig correspondeert met het algemeen belang, dan vooral door gaan.

Anarchus_Rex | 19-08-13 | 09:01

@willianus wortelus 08.34 uur
ik dacht dat wij al een tijd terug besloten hadden om elkaar niet serieus te nemen.
ik jou niet in verband met te weinig iq van jouw kant
jij mij niet omdat je er niks van begrijpt
...
laten we dat zo houden.
het wordt er anders alleen maar ingewikkelder op voor je.

0.9-FTE | 19-08-13 | 08:55

@Methylfenidaat | 19-08-13 | 08:52
Typo's sorry, this vroeg ;)

Methylfenidaat | 19-08-13 | 08:54

Ik heb de indruk dat het die veiligheidsdiensten (politie en leger) niet zoveel uitmaakt waar ze op schieten. En het leger is vooral bezig hun grote economische en politieke belangen veilig te stellen. Neemt niet weg dat de moslimbroeders hun kans na de verkiezingen slecht gebruikt hebben. Het verbaast mij dat dit niet in Turkije gebeurt waar immers veel militairen om dubieuze redenen en vage aanklachten in het gevang verdwijnen.

Simon_GS | 19-08-13 | 08:52

Nederland heeft ook geen democratie meer, de verkiezingen worden al jaren gewoon door de best manipulerende partijen, in samenwerking met de staats-omroep(en). En als er dan echt gekozen mag worden zoals met de EU grondwet, dan schuiven ze dat gewoon opzij en doen ze alnog hun ding.
.
Noem mij maar een idioot, maar de macht wordt verdeeld en beheerst door Banken en Multinationals,alles besproken bij met name bilderberg meetings. 1 geluk dat 'wij' dankzij Shell en ons koningshuis (shell aandelen) nog redelijk veel inspraak hebben.
.
Maar kijk eens terug hoe agressief, de PVDA met name te keer gaat om macht te behouden. En weet dat de oranje familie mee gewerkt om Jan, Pim en Geert te stoppen.
.
Als laatste, Joris Demmink zal NOOIT berecht worden, dat is ook een bilderberger, en die weet VEEL TE VEEL.
.
Democratie in NL? fuck it.

Methylfenidaat | 19-08-13 | 08:52

@checkmate123 | 18-08-13 | 23:34
Enige jaren geleden het "genoegen" mogen smaken om daar een civiel project te draaien. Neem van mij aan, het enige wat in Egypte, min of meer, functioneert, is het leger. Helaas...

Anarchus_Rex | 19-08-13 | 08:51

@fiat850
Bertus Hendrikus Liegt. Ze kregen 51.nogwat procent in de 2e ronde, waarbij de keuze bestond uit enkel Morsi of Shafik. Tijdens de 'open' ronde kreeg hij maar 24.nogwat procent. SAMEN is dat ruim 70 procent. Hij telt de resultaten van de voorrondes gewoon bij de 2e ronde op!
en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_preside...

Dat is nou hoe giftig links het debat voert: openlijke leugens vertellen, en dan maar hopen dat het niet ge-debunked word, en mensen de leugens slikken als zoete koek.

En dan heb ik het nog niet over de niet-stemmers in Egytpe: 48.nogwat procent in de laatste ronde! Die stemmen worden kado gedaan aan de welstemmers, wat een grove misvorming is van de democratie, waar wel meer democratieën aan lijden.

In werkelijkheid was dit de uitslag van de tweede ronde:
48.15 % Stond achter NIEMAND
26.82 % Stond achter Morsi
25.03 % Stond achter Shafik

Waarom Bertus Hendrikus liegt? nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(comm...)
'het vanuit een politiek systeem verstrekken van eenzijdige, onvolledige, verhullende of zelfs leugenachtige informatie om de publieke opinie te bespelen.'

Zie ook zijn aktie tegen Wilders met de 'bevriende' rechters en hun (gelukkig mislukte) showproces. (Wel heeft de briljante strafpleiter die Wilders op logische gronden vrij wist te pleiten er zelf een berufsverbot aan overgehouden...) www.nrc.nl/nieuws/2011/04/15/proces-wi...

Karel Popper | 19-08-13 | 08:44

Tsja ..... zolang 'democratie' door sommige (linkse?) politici nog slechts wordt uitgelegd als 'verkiezingen bij meerderheid' blijft het een zooitje en passend bij de stammen-mentaliteit.

Maar ja, probeer de gemiddelde politicus maar 's uit te leggen dat de daden daarná de essentie vormen.

Prutsers, die EUSSR-politici die nu beweren dat Morsi terug op de troon moet!

voordeoorlog | 19-08-13 | 08:41

0.9-FTE | 19-08-13 | 08:28 | Zit je alweer een half uur in het busje? Jeetje, wat moet jij een eind op en neer elke dag. Gelukkig rijden je vriendjes ook mee.

Nou, geef die ipad terug aan de chauffeur en succes met wasknijpers in elkaar zetten. Of zijn het fietszadels op maandag?

Willianus Wortelus | 19-08-13 | 08:34

@anijsblokje

Armeense Genocide:

Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het Ottomaanse Rijk/Ataturk. Ze zijn er aardig in geslaagd het uit de geschiedenis te wissen, dank voor je link naar informatie. Nog steeds onduidelijk hoe en wat en vooral waarom?

Egyptische interim regime gebruikt gegeven om een gebaar terug te maken naar Erdogan die achter de broederschap staat.

Egypte tekent Armeense genocide verklaring Turkije:
www.democraticunderground.com/10145688...

“Our representatives at the United Nations will sign the international document that acknowledges the Armenian genocide, which was committed by the Turkish military, leading to the deaths of one million,” Adly Mansour said via a post on the Twitter account @Adly_Mansour Aug. 17, the news website Al-Bawaba reported.

Some Armenian women and children were offered the alternative of conversion to Islam and subsequent slavery in Turkish homes, but it is generally held that only a thousand or so accepted. The rest were driven from their homeland at bayonet-point, and forced to run a vicious gauntlet of soldiers and marauding tribespeople. "Women who lagged behind were bayoneted on the road, or pushd over precipices, or over bridges," writes the historian Arnold Toynbee (quoted in Leo Kuper, Genocide, p. 111). Morgenthau offers an unforgettable description of their torment:

Achterbak | 19-08-13 | 08:30

@omanders 08.02 uur
nee dat wil ik niet.
Er moeten mensen zijn die tegengeluid laten horen voor hypocrieten zoals jij.
Maar wel slim van je om tegengeluid met occopy te asscieren.
Occupy is door de elite zo afgebrand dat die term een negatieve reflex uitoefent op de bevolking.
Heel slim van je.
En dat slimme daar gaat het juist om.
De europese regeringsleiders zijn niet naief. Ze zijn net zo doortrapt als de Morsi en co.
En jij hoort bij Brussl en co.
...
on topic
je zou bijna wensen dat de europese landen zo'n daadkrachtige legerleiders hadden die de "democratisch" gekozen brusselse regeringsleiders op ging pakken die het corporatisme hun graaiend handwerk mogelijk maken.

0.9-FTE | 19-08-13 | 08:28

Het is dat er olie nodig is vanuit het midden oosten, anders waren die moslims niet zo een punt.

Fook Yu | 19-08-13 | 08:28

0.9-FTE | 19-08-13 | 07:57 | Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij in het busje op weg naar de dagbesteding op de ipad van je buschauffeur gaat lopen inloggen en internetten.

Neem op tijd je pilletjes en succes met wasknijpertjes in elkaar zetten.

Willianus Wortelus | 19-08-13 | 08:21

Noem es een islamitisch land wat goed draait anders?
123 je proeft het zo | 19-08-13 | 02:17 |
Jordanië.
Ageless | 19-08-13 | 03:40 |

Jordanië is een koninkrijk met aan het hoofd een koning die in één lijn afstamt van de grote struikrover.

Willianus Wortelus | 19-08-13 | 08:18

Democratie in Egypte is lastig, maar de treinen rijden er wel op tijd en geflitst op de snelweg wordt er nooit.

Strohond | 19-08-13 | 08:08

Verbied de dubbele nationaliteit. Of sta mij anders ook toe twee paspoorten naar keuze te dragen. Of geef dubbele paspoorthouders per paspoort een halve uitkering.

Dubbele paspoorthouders zijn valsspelers. Ze eten van twee walletjes.

Karel Popper | 19-08-13 | 08:04

@0.9-FTE | 19-08-13 | 07:57


Ga terug naar je occupy-tentje, wil je?

omanders | 19-08-13 | 08:02

Even een citaat :
"Democratie in islamitische landen is geen verrijking, maar een stok voor de sterken om de zwakkeren in de bevolking mee te slaan"
...
Hoe wordt de democratie in Europa dan gebruikt ?
- we mogen een rood vakje aankruisen
- we hebben een volksvertegenwoordiging (Kunduz)
- we mogen gebruik maken van advocaten
- we hebben godsdienstvrijheid (proest)
- we kunnen zelfs referenda beantwoorden
- we hebben economische kansen (bonusgraaiers)
- we hebben een ombudsman
- we hebben politieagenten vermomd als belastingbeambten
- we hebben OvJ met veel begrip voor criminelen
- we hebben politici met bijbaantjes zodat er hele korte lijnen zijn met het democratisch brussels corporatisme
- we hebben zichzelf bedruipende bankiers en CEO's
...
we hebben demonstraties/rellen
langleveeuropa.nl/tag/demonstratie/- in Madrid
- in Parijs
- in London
- in Stockholm
- in Rome
- in Istanbul
- in Portugal
- in Bulgarije
- in Belgie
enfin : waar niet eigenlijk ?
...
Is het westen wel zo democratisch ?
...
Ik durf te zeggen dat net zo erg zijn als de machthebbers in de dictatoriale landen.
Het verschil zit hem niet in het politieke systeem of in de staatsvorm.
Het verschil zit hem in de reactie van de burgers.
De Europese burgers zijn nog niet kwaad genoeg op de vertegenwoordigers van het globaliserende graaiende corporatisme en hun politieke belangenbehartigers.
...
Dat hypocriete wijzen naar het Ecyptische leger kan inderdaad naiviteit zijn, maar het kan ook een bliksemafleider zijn van de achterbakse vrienden van de vrije markt en uw geld.
...
Hoe het ook zij :
Het wordt voor de europese goldmann sachs vrienden en de doortrapte of naieve politici steeds belachelijker om naar anderen te wijzen.

0.9-FTE | 19-08-13 | 07:57

Zelfs dit stukje is al meer info dan ik wil over die haatbaarden in Afrika.
En democratie hebben we hier ook niet, onze regering doet ook maar wat ze willen terwijl het volk in overgrote meerderheid iets anders wil.
Zaken die veel belastinggeld kosten zouden moeten worden voorgelegd aan alle werkenden in dit in land, niet degene die ook aan dat staatsinfuus liggen.
Dan wil ik nog wel eens zien of er zoveel bijval is voor al die achterlijke projecten die ze verzinnen in den haag.
Het is tijd voor onze eigen revolutie, het gaat iet alleen om geld, het gaat juist om vrijheid die we hier al tientallen jaren niet meer hebben.
Een vakje rood kleuren is geen democratie, dat is een zoethoudertje in een dictatuur.

Mozeskriebels | 19-08-13 | 07:40

Mogguh @ All,
Goed artikel Mevr. Umar, de zaken worden aardig goed weergegeven.
Het leefloon( bijstand) inleveren wat Bart de Wever doet gebeurt ook alleen maar in de Antwerpse invloedsfeer. In Nederland zie ik dit nog bij lange na niet gebeuren dat past totaal niet in het concept van Politiek correct denken.Tijdens het 18.00 uur journaal kreeg de verslaggever ook maar met pijn en moeite uit zijn strot dat Koptische kerken vernield waren, wel met de opmerking erbij dat de Kopten dit vertelden. Dat er op internet filmpjes over bestaan was hij blijkbaar vergeten. Dat tijdens het Duitse Journaal om 23.00 uur een reportage aan besteed was, dat kon in Nederland natuurlijk niet want dat past niet bij het Lente syndroom.

Sjeng de helle | 19-08-13 | 07:27

Lol, ik ziedat er minimaal 32 reaguurders zijn die Ebru wel begrijpen, want zoveel minnetjes heb ik gekregen.
Of heeft ze zoveel vrienden en bekenden die mee lezen?

captainobvious | 19-08-13 | 06:46

Ach ja, dat kemalisme zit er diep in bij E-brrrr-u. Nein danke.

enmaarmekkeren | 19-08-13 | 06:20

BenBinnen | 19-08-13 | 00:37 | + 4 -

Checkmate heeft wel gelijk.
Houd in gedachten dat het clubje van Ataturk hoofdverantwoordelijk is geweest voor de Armeense genocide.

De 1e akte door de Ottomaanse sultan, de 2e door de neo-Turkjes van Ataturk.

De Armenen hebben hun latere slachters aanvankelijk met open armen ontvangen. Ik hoop niet dat datzelfde geldt voor de Kopten (en Bataven) van vandaag.

www.gendercide.org/case_armenia.html

'The Ataturk government effectively cancelled the court-martial process (Ataturk himself claiming that the Armenians killed were "victims of foreign intrigues" and guilty of abusing "the privileges granted them").'

Momenteel kun je bijna niet anders dan het leger boven de MB verkiezen. Ik ben een groot fan van seculier bewind, maar ook daar zitten meedogenloze schurken tussen. En heldenverering is helemaal gevaarlijk.

Heb je een held (Ataturk/Mandela/Je zus/Mo)? Ga eens goed nalezen wat hij in het verleden voor reaguursels geplempt heeft.

Anijsblokje | 19-08-13 | 06:14

Ebru,nog geen 200 comments?
Doet Quid het beter met zijn cynisme.
Vind ik wel jammer.

miko | 19-08-13 | 05:06

@necrosis,
Nee, maar daar heb ik het ook niet over. De EU echter wil hun wil doordrammen, zal wel even zeggen hoe de machtshebbers in Egypte om moeten gaan met de ellende aldaar, maar al die tijd hebben ze zich aardig stilgehouden over Syrië, waar al meer dan een jaar precies dezelfde shit gaande is.

@123 je proeft het zo,
Jordanië.

Ageless | 19-08-13 | 03:40

Echt genieten dat dat zieke tuig elkaar systematisch uitroeit. Mooier kan bijna niet. Drop veel wapens daar en laat ze hun gang gaan.

grote haas | 19-08-13 | 03:19


"Tijdens de Tweede wereldoorlog bestond er nog geen twitter...."
Oh nee? Waar had Hitler dan zijn iPhone voor nodig?
kees1960 | 19-08-13 | 02:37 | + 0 -

Om E T te bellen hehe

@ all trusten

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 02:43

necrosis | 19-08-13 | 02:35 | + 0 -
Jammer dat ze dat niet in hun eigen Caïro deden.

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 02:40

Kan me nog uit de eerste dagen van de protesten op het Tahir plein een christenmeisje herinneren die door haar uiterlijk en engels zon beetje boegbeeld werd. Zij zei dat Christenen en moslims in Egypte één en samen waren tegen de onderdrukking door mubarak. Tja, maar toen Mubarak weg was gingen de moslims gewoon dor met wat Mubarak altijd had tegengehouden: elkaar en de christenen uitmoorden.

necrosis | 19-08-13 | 02:28 |
"Tijdens de Tweede wereldoorlog bestond er nog geen twitter...."
Oh nee? Waar had Hitler dan zijn iPhone voor nodig?

kees1960 | 19-08-13 | 02:37

@iris kijkt | 19-08-13 | 01:54
Tijdens de Tweede wereldoorlog bestond er nog geen twitter....

necrosis | 19-08-13 | 02:28

@Ageless | 19-08-13 | 02:12
Denk jij serieus dat alle ellende in Syrië ophoudt als Assad wordt afgezet?
Dan begint de ellende pas.....

necrosis | 19-08-13 | 02:18

Ageless | 19-08-13 | 02:12 | + 0 -
Noem es een islamitisch land wat goed draait anders? En tuurlijk is er hypocriesie. En tuurlijk draait het om macht en belang. En tuurlijk is dat triest. Maar das de de sequel. We zijn nu nog met deel 1 bezig

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 02:17

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 19-08-13 | 02:00
De 'Amerikanen' moeten niet zeiken, die waren er tenslotte zelf bij toen 'de gekke kolonel' in Libië moest wijken voor iemand anders.
Tenslotte was Khadaffy een schurk, die zijn volk opzadelde met gratis zorg, gratis onderwijs en het analfabetisme een halt had toegeroepen.
Bovendien had Libië geen staatsschuld, iets wat de VS niet kan zeggen.
Die staan nog 15.000 miljard in het rood!

necrosis | 19-08-13 | 02:14

Als de EU zich weer eens wil mengen in de binnenlandse aangelegenheden van andere soevereine staten, laten ze dan eerst eens beginnen met Syrië. Maar ja, daar loopt geen Suez kanaal doorheen, dus maken we ons niet druk om de geschonden mensenrechten, geweld en wat het leger daar wel niet uitspookt.

Ageless | 19-08-13 | 02:12

ris kijkt | 19-08-13 | 01:54 | + -1 -
En? Dus? Mogen wij niet van onze geschiedenis leren? Lees je anders effe in staan mooie stukken in geplempt.
Geen klantjes by the way? En nee geen interesse,

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 02:06

"Een president die het vertrouwen zodanig heeft verspeeld dat de bevolking met tientallen miljoenen tegelijk de straat opgaat om zijn aftreden te eisen, heeft geen basis meer voor aanblijven. Toen Morsi desondanks weigerde af te treden, kreeg het leger van de bevolking alle ruimte om in te grijpen."
.
"Tientallen miljoenen" zijn natuurlijk schromelijk overdreven, Livestrootje is ook niet vd eerste leugen gebarsten. Het ging in Egypte in essentie tussen de linkse seculieren in Cairo en de conservatieve MB daarbuiten, zeg maar de PvdA in Amsterdam en het CDA in Brabant. Maar waarom houden we elkaar voor de gek? Het leger greep niet in vanwege steun uit de bevolking, maar omdat Washington het licht op groen had gezet. De Amerikanen waren doodsbenauwd voor uitbreiding van de macht vd MB over het gehele Midden-Oosten. Waar de VS nog het meest van geschrokken waren was de enthousiaste steun van Morsi en Erdogan voor de door de VS en UK opgejutte oorlog in Syrie en begrepen ze een beetje laat dat ze met die tegen Iran en Rusland gerichte destabiliseringspolitiek in Syrie bezig waren om het Kalifaat in het zadel te helpen. Ook de Saudi's zijn doodsbang voor de MB. Livestro heeft natuurlijk vanwege zijn eigen achtergrond alleen maar oog voor het Israelische belang en een omsingeling van Israel door een Soennietisch Kalifaat is inderdaad niet echt iets om naar uit te kijken. Maar het is al te laat, de geest is uit de fles. De positie vd VS in het MO is uiterst precair geworden en steunt eigenlijk alleen nog op de junta in Egypte en de Saudische dictators in Riyahd. Ik denk dat de VS uiterlijk 2020 uit het MO vertrokken zullen zijn en dat Turkije de tent vd Amerikanen gaat overnemen.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 19-08-13 | 02:00

Als karskens tijdens de 2de W.O had getwitterd : Wat is er toch in christenen gevaren , ze slachten elkaar in heel Europa af en de rest erbij... ?

Hadden we ook echt gesnapt waar het 'm dan in zat ?

iris kijkt | 19-08-13 | 01:54

Beste Ebru,
Morsi kreeg in de eerste stemronde slechts 25% van de stemmen, en moest het in de tweede stemronde opnemen regen de nummer twee die 21% van de stemmen kreeg.
Oftewel: 75% heeft dus NIET op Morsie gestemd!

necrosis | 19-08-13 | 01:53

Het is gewoon zo een eenzijdig Europa is al totaal mislukt, en de gastarbeiders profiteren van al dat politieke geneuzel in ons land. Ebru slaat de spijker op de kop, democratie bestaat niet in het Midden Oosten daar is altijd al gevochten geen buitenlandse vijand dan elkaar maar op de neus timmeren. Dus laten we ze elkaar daar maar laten afslachten dat is beter als dat al die g.. s hier straks hun stammenstrijd gaan uitvoeren

animar | 19-08-13 | 01:50

"Democratie is hét middel om absolute macht te vergaren". Zover van huis hoef je niet te gaan voor een voorbeeld. Zolang het toegestaan is om stemmen te kopen met allerlei inkomensnivelleringsplannen, gaat het hier precies zo.

De Aarsonaut | 19-08-13 | 01:46

Maar als we dat hek rond de EU hoger hebben gemaakt, wat doen we dan met Ebru Umar? Zeggen dat ze aan de verkeerde kant van het hek haar mening staat te uiten en haar met een boog overheen jonassen?

Anders nog? | 19-08-13 | 01:44

huh, ian? | 19-08-13 | 00:45 |

Ja, ik heb het mis, je gaat er bijna automatisch vanuit dat alle animatie-series door Disney worden geproduceerd.
Natuurlijk waren de hoofd personages vrolijk, dat kan ook niet anders in een Amerikaanse serie.
Maar de onderlinge problemen werden opgelost met knotsen.
En de geruchten stroom is gigantisch in het midden-Oosten. Dat is ook weer een grond voor lynchpartijen.
Na de inval in Irak werd geroeptoeterd, de papagaaien vertellen het verder, dat Israeli's massaal (waardeloze zandgrond) aankochten in Irak. Dat was weer aanleiding tot grote woede demonstraties, die natuurlijk weer uitliepen in lynchpartijen, waarin moslims, bij gebrek aan directe vijanden elkaar maar weer eens te lijf gingen.

Jan Dribbel | 19-08-13 | 01:16

--Alsof democratie mogelijk is landen waar mensen- cq vrouwenrechten nog niet tot elke vezel van de bevolking is doorgedrongen--
Hm, al is Nederland een paradijs vergeleken met b.v. de nomadenwoestijn die Saudi-Arabië heet (hun futuristische wolkenkrabbers en luxe shoppingmalls ten spijt) is de vrouwenemancipatie hier ook nog steeds niet helemaal in de mannenvezels getrokken. Waarbij het groeiende aantal stugvezelige mannen de vrouwen- en homozaak evenmin verder vooruit helpt.

dedeurs | 19-08-13 | 01:09

huh, ian? | 19-08-13 | 00:45 Het mooiste vond ik nog de draadloze telefoon.

Tegen een papegaai praten, die vliegt dan naar de buren, vertelt wat ie net gehoord heeft en vliegt terug met het antwoord.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 00:56

checkmate123 | 19-08-13 | 00:46 | + 1 -
Het is ook een enorme spasme waarin het volk zit. Oude waarde en normen. Tradities, gewoontes etc. En hopelijk ook het inzicht dat het westerse gebeuren ook niet alles is. In de zin dat de menseolijke maat hier ook wel verdwenen is. En hele dagen pokkehitte sloopt ook ga dan maar es fris an die arbeid

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:55

Zolang schepen met de Nederlandse vlag door het Suez kunnen varen en ze Israël niet aanvallen, zullen we wel vriendjes blijven met maakt niet uit wie in Egypte. Wat is nou een paar mensen levens als het gaat om een tiefus eind omvaren.

BasBr | 19-08-13 | 00:46

BenBinnen | 19-08-13 | 00:37 | + 1
De nieuwe ataturk is precies wat het leger wil verkopen aan de wereld.
En voor velen weer het moment, dat men de ogen weer kan sluiten. conflict is weer veilig opgeborgen in een westers denkpatroon.

Ja, ook ik weet, dat een rechtsstaat tijd nodig heeft maar leg dat even uit daar aan het volk, dat het nog een paar eeuwen duurt voordat zoiets mogelijk is. ook zij zoeken naar democratie en gelijke kansen en een rechtsstaat. En die willen dat niet over een eeuw maar zo snel mogelijk.

checkmate123 | 19-08-13 | 00:46

Jan Dribbel | 19-08-13 | 00:40 | + 0 -
De Flintstones waren niet van Disney. Van Hannah en Barbara of zoiets. De Flintstones waren wel vrolijk allemaal en vochten nauwelijks. Dat kun je van moslims niet zeggen.

huh, ian? | 19-08-13 | 00:45

@123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:37
Ja, dank je wel.

Jim Lovell | 19-08-13 | 00:43

Met de wijsheid van achteraf kan je zeggen dat de Flinstones een aardig beeld gaven van het leven in het Midden-Oosten. De knuppels zijn vervangen door kalasnikovs, de berenvellen door jurken.
Voor wie het niet weten, de Flinstones was een tekenfilm-serie waarin het leven in het stenen-tijdperk werd getoond.
Alle problemen werden met knotsen opgelost.
Wat een vooruitziende ideeën had Disney.

Jan Dribbel | 19-08-13 | 00:40

Copy, paste doet, dit heb ik ook onder het stuk van Annabel hieronder gezet, maar ook hier wil ik het kwijt:
Toen de "lente" nog spiksplinternieuw was, durfde ik aan bijna niemand te vertellen, dat ik het meer een herfst vond en het ergste vreesde, want tja, dan was ik stapelgek en was ik (en had ik het) heel erg fout. Het was niet goed dus het kon alleen maar beter worden toch? Weleens van nog slechter gehoord, of van nog heel veel slechter?
Zien dat je gelijk had, is niet leuk.
Maar nog steeds niet willen inzien dat je het fout had is pas ECHT erg. En gevaarlijk. Schandalig dat hulp aan de Egyptische regering wordt gestopt, nu ze die hulp juist hard nodig hebben om de helft van de bevolking die NIET kierewiet is, te redden.
Of moet Morsi weer terug, mogen meisjes binnenkort niet meer naar school, vrouwen binnenkort niet meer alleen of zonder tent aan naar buiten en mag niemand ooit meer iets onwelgevalligs over mo en zijn volgers zeggen?
En Erdogan, die hetzelfde wil als Morsi, die we even vergeten omdat het elders nog (eufemistisch) hectischer is, die geweldloos protest in zijn eigen land neerslaat, maar het neerslaan van gewapend "protest", dat moordt en gevangenissen bestormt afkeurt, moeten we die niet eens op het matje roepen?

huh, ian? | 19-08-13 | 00:39

Dictatuur past beter bij achtergebleven culturen. Ebru aan de macht. Ebru als nieuwe dictator!

denoorman | 19-08-13 | 00:37

Jim Lovell | 19-08-13 | 00:26 | + -1 -
Biertje overhandigd, weet ook niks beter te doen

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:37

@checkmate123 | 19-08-13 | 00:30

Er is maar één partij die de rust kan bewaren èn een eventueel begin van een rechtsstaat kan opbouwen en dat is het leger. Voor een voorbeeld hiervan kijk ik met een schuin oog naar de geschiedenis van Turkije. Ataturk startte daar een seculiere samenleving met behulp van het leger dat de seculariteit bewaakte.

Of generaal Al-Sisi een nieuwe Ataturk wordt? Geen idee, maar ik hoop het voor het Egyptische volk.

BenBinnen | 19-08-13 | 00:37

checkmate123 | 19-08-13 | 00:30 | + 1 -
Treurig wordt ik van je, helaas kan ik er niets tegen in brengen. Wat een pauperbende
Pfffff. En waarom corumpeert macht altijd.

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:35


zeg maar jansen | 19-08-13 | 00:06
Ik hoop voor je dat het dan mooi weer is.

de honden blaffen... | 19-08-13 | 00:34

BenBinnen |19-08-13 | 00:16 | + 0
ik ben het helemaal met je eens. ik erger me gewoon aan het gezwets, dat het leger de seculiere staat verdedigd.
het is gewoon een strijd om de muntjes en de macht.
40% van de economie in handen hebben betekent ook, dat met het leger op de achtergrond er nooit een democratische start gemaakt kan worden in dat land.
die seculiere strijd is gewoon een verkooppraatje voor deze bloedige strijd. we zullen zien welke marionet er weer wordt neergezet.

checkmate123 | 19-08-13 | 00:30

de honden blaffen... | 19-08-13 | 00:24 | + 0 -
Ik wil niet knokken of dood,plain simple als dat. En geloof me Ik heb mn portie strijd gehad In dit leven. En nee niet alleen met en voor mezelf.

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:29

Peyronie | 19-08-13 | 00:06
De PvdA is wel degelijk een islamitsche partij.
Zonder het islamitisch electoraat was deze partij geen enkele factor van betekenis.

de honden blaffen... | 19-08-13 | 00:29

Ik denk dat vanavond alle oplossingen langs zijn gekomen én dat het "probleem" van het leger versus de MB snel opgelost wordt door de reaguurderTs.
Bij voorbaat dank.

Jim Lovell | 19-08-13 | 00:26

@Peyronie | 19-08-13 | 00:21

Het Westen, en dan met name de VS, heeft de afgelopen eeuw een dubieuze rol gespeeld aangaande de machtsverhoudingen in het Midden-Oosten. Dat neemt niet weg dat ze zelf ook prima in staat zijn om de chaos in stand te houden. De mix van theocratisch aangestuurde tribale samenlevingen in een gebied wat al meer dan 3000 jaar onrustig is is voldoende om een kruitvat te zijn zonder onze bemoeienis.

BenBinnen | 19-08-13 | 00:25

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:11
Het zakenkabinet Fortuyn is afgeknald.http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Het+zakenkabinet+Fortuyn/search/true/searchType/qck/N/8299/sI/true/sA/200/sc/books_all/index.html
De onvrede neemt toe.
Een Nederlands Tahrirplein wordt een immer realistischer scenario.

de honden blaffen... | 19-08-13 | 00:24

superlenig | 18-08-13 | 23:40 | + 2 -
Helemaal mee eens, maar toerisme is wel een flinke bron van inkomen, en vieze sperziebonen van de appie. En honger maakt boos

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:23

BenBinnen | 18-08-13 | 23:50 | + 1

Helemaal met je eens dat het westen zich afzijdig moet houden.
Als we dat vanaf de jaren 80 hadden gedaan in achtereenvolgens Afghanistan (tegen het vermeende communisme), Koeweit/Irak, nog maar weer eens Afghanistan (nu tegen de door ons eerder aan de macht geholpen Taliban), nog maar eens Irak en recent weer in Libië dan waren we triljoenmiljarden rijker geweest en was de situatie in het MO aanmerkelijk minder chaotisch en instabiel, naar mijn inschatting.

Peyronie | 19-08-13 | 00:21

'Ze slachten elkaar af om hun gedachtegoed waarbij geldt: als je niet de prehistorische islam omarmt waarbij mannen de baas zijn en als Neanderthalers door het leven gaan, moet je dood'
@Ebru Umar | 18-08-13 | 21:15

Precies ebru, en daarom staat het westen op scherp.

de grote Anti | 19-08-13 | 00:18

Sommige boys hier plempen wel erg mooie stukken, of ze nou in de Knack hebben gestaan of niet. En Ebru, mooi geschreven,helder en duidelijk

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:17

Als je alle opwinding en haat tegen het westen ziet, moet je wel concluderen dat het een kwestie van tijd is eer we onder de voet worden gelopen door die barbaarse horden. Intussen blijven we feesten en onze strijdkrachten afbouwen.

De Geus | 19-08-13 | 00:17

@checkmate123 | 19-08-13 | 00:13

Het is een simpelweg een coup. Ik vind het prima en ik denk dat de meerderheid van de Egyptische bevolking daar niet anders over denkt.

BenBinnen | 19-08-13 | 00:16

@checkmate123 | 19-08-13 | 00:04

De cynici en realisten onder ons (count me in) wisten dit twee jaar geleden al. Het Egyptische volk is "caught between a rock and a hard place". Ik hoop dat de VS / NATO het niet in haar hoofd haalt om te proberen "democratie te brengen". Alsof je democratie als een reep chocola kunt brengen.

Daarnaast: democratie is hartstikke leuk, maar een van de laatste stenen van het gebouw van een rechtvaardige samenleving. Allereerst heb je inkomsten en veiligheid nodig. Daarna komen vrijheid en een rechtsstaat. Vervolgens onderwijs en het besef dat democratie in de mensen zelf moet leven. Als toetje kun je democratie proberen.

De linkse naïevelingen die nu treuren om de zgn. verloren gegaande democratie vergeten de (soms eeuwen durende) aanloop naar een democratie. Alle revoluties in het westen om te komen waar we nu zijn hebben vele decennia en miljoenen doden gekost. En dan waren de omstandigheden nog positief in die zin dat we na de Verlichting vooruit wilden i.p.v. achteruit zoals de MBS nu wil.

BenBinnen | 19-08-13 | 00:14

BenBinnen | 18-08-13 | 23:54 | + 0
zolang het leger maar niet wordt neergezet als een vaandeldrager van de democratische beginselen/strijder voor vrijheden van de bevolking. het is allemaal eigenbelang.

checkmate123 | 19-08-13 | 00:13

de honden blaffen... | 19-08-13 | 00:03 | + 0 -
Nee, niet dat ik niet op hem ga stemmen,maar Wilders, met dino gaus nope. Zag liever een zakenkabinet eerlijk gezegd. En de afstand politiek, burger is te groot.

123 je proeft het zo | 19-08-13 | 00:11

de honden blaffen... | 19-08-13 | 00:03 En dat gaat dus het Malieveld worden. Op het Plein is het heel moeilijk een vergunning te krijgen voor een demo.

En het Malieveld ligt een mooi eind van de Kamer vandaan.

Bovendien is het net ná de derde dinsdag en de beschouwingen. Alles ligt dan al vast. Ik denk dat ik gewoon thuis barbecue die dag.

zeg maar jansen | 19-08-13 | 00:06

Ir Rita Tie | 18-08-13 | 23:21 | + 0

Natuurlijk vindt Ebru niet dat het leger de macht moet grijpen in Nederland om de VVD en PvdA weg te krijgen.

De VVD en PvdA zijn namelijk geen islamitische partijen en hebben dus geen verborgen agenda om onze liberale democratie en de bijbehorende vrijheden af te schaffen.

Eigenlijk geen enkele partij in Nederland. Iedere partij, soms met wat moeite, erkent uiteindelijk het recht op zelfbeschikking van burgers en de daarbij horende onvervreembare rechten op vergadering, eigen levensovertuiging, vrijheid van meningsuiting, een neutrale staat, enzovoort en enzo verder.

Allemaal rechten die in een liberale democratie voorafgaan en belangrijker zijn, dan toevallige wisselende meerderheden.

Voor ortho-moslims tellen al die zaken niet, sterker die moeten wijken voor het Enige en het Ware.

Voor ortho-moslims is democratie hooguit een middel om via een meerderheid dat Enige en Dat Ware aan iedereen op te leggen.

Ze vertellen het je eventueel graag zelf, kijk maar naar de jongens die vanmiddag in Den Haag een pro-moslimbroederschap betoging hielden: hel aan de democratie, ook hier in Nederland.

Ik bedoel: wordt eens slim in plaats van hier domme vergelijkingen te maken tussen Morsi en onze eigen Diederik en Mark.

Hoewel, ongetwijfeld zijn er reaguurders te vinden die de overeenkomsten wél zien, maar dat is dan toch vaak gewoon een stijlfiguur, zal ik maar zeggen.

Peyronie | 19-08-13 | 00:06

joyriders | 18-08-13 | 23:54 | + 0
dat jezelf vindt dat je beter af bent met het leger is helemaal prima.
Zolang we maar in ons achterhoofd houden, dat er een staat binnen een staat weer de macht grijpt.
Ik ben absoluut geen MB aanhanger maar ik weet wel, dat het leger achter de schermen voldoende energie heeft gestoken in het structureel tegenwerken van deze club uit economisch zelfbelang, die echt niet alleen maar radicale bedoelingen heeft.ik kies liever voor een democratische oplossing dan militair dubieus ingrijpen.
Vergeet niet, dat het volk bij de omverwerping van Mubarak et hniet alleen volledig gehad had met de dictator maar ook met het corrupte leger. 40% van de economie in handen. dat is echt bizar. Het volk is uiteindelijk weer terug bij af.

checkmate123 | 19-08-13 | 00:04

Democratie in een land wat door een religie bestuurd wordt kan nooit gaan werken.

Het is de religie die er een dictatuur van maakt.

zeg maar jansen | 18-08-13 | 23:57

@checkmate123 | 18-08-13 | 23:49

De legerleiding heeft het dus goed voor zichzelf geregeld. Het lijkt Nederland / de EU wel, waar machthebbers zichzelf goed bedelen ten nadele van de bevolking.

Met andere woorden: het leger is hypocriet en doet het voor de eigen status. Dan maar zonder leger? Lijkt me een slecht plan.

BenBinnen | 18-08-13 | 23:54

checkmate123 | 18-08-13 | 23:49 | + 0
Allemaal leuk en aardig en het klopt ook wel alleen denk ik dat het volk beter af is gezien de periode dat Morsi aan het bewind was met het leger. Morsi's eerste daad was een extremist die verantwoordelijk was voor de dood van 100 toeristen vrij te spreken en hem gouverneur te maken. Veel anderen werden vrijgesproken etc noem maar op over Hamas maar te zwijgen en het invoeren van de sharia.
Volk komt in opstand en het leger grijpt daarna in, dat de broeders niet willen onderhandelen maar alleen maar het woord geweld aanhangen lijkt me een zekerheidje want onderhandelen accepteren ze niet met alle gevolgen van dien.

joyriders | 18-08-13 | 23:54

Dank Ebru Umar voor deze zinnige en nuttige bijdrage om het Westen te reanimeren. Helaas (f)hard nodig.

frisenfruitig | 18-08-13 | 23:53

Waneer komt Nederland weer terug?
Waneer zie ik weer wat plezier ipv zorgelijke koppen,en hoofddoeken. Wanneer spreek ik weer es mensen die niet over moslims en werkdruk spreken? Waneer word politiek weer es straight, da's na de bouwfraude goed mis gelopen. Want toen bleek dat misdaad loonde. Dromen??

123 je proeft het zo | 18-08-13 | 23:52

Tja dat had de MB niet verwacht , dat morsi zijn faraoscahp werd ontnomen.

Het leger zag dit, in tegenstelling tot natuurlijk onze linksdragers al van kilometersver aankomen hoe Morsi zich geen gedragen. Immers zijn club had Nasser vermoord. Het leger zal ongetwijfeld tijdens de morsi periode alle mb key players in kaart hebben gebracht en ze stuk voor stuk onschadelijk maken.

Voor mij is het een raadsel waarom de EU zoveel geld aan Morsi heeft overgemaakt. Het getuigd namelijk van zoveel misplaatst optimisme. Ik hoop maar dat er voorwaardes aan kleven. Ijdele hoop ben ik bang.

Bad Ass Justice | 18-08-13 | 23:51

@Peyronie | 18-08-13 | 23:38

Een liberale democratie kàn een einddoel zijn, maar in dit stadium is dat ver buiten bereik.

In een land met 30-40% analfabeten, achterwaartse religieuze invloeden, tekorten op zo'n beetje alle gebieden en geen historie in democratie is een dominant leger wat de status quo handhaaft te prefereren.

Ik heb geen enkele reden om aan te nemen, om dezelfde reden als jij - religie, dat er in het Midden-Oosten de komende 100 jaar een werkende democratie komt. Het is echter wel aan de Egyptenaren zelf. Het "Westen" moet zich volstrekt afzijdig houden tenzij de doorvoer via het Suez-kanaal in het geding komt.

BenBinnen | 18-08-13 | 23:50

follow the money en je ziet waarom het leger optreedt zoals het optreedt (cynicus, die ik ben):
The top ranks of the army, however, have other concerns -- beginning with personal survival. They certainly will never forget the lurid spectacle of Iranian generals being publicly executed in the aftermath of Khomeini's revolution in Iran. Iran also demonstrated that a radical revolution also means a radically transformed military. (Egypt's generals have a constant reminder of that lesson nearby: The Shah is buried in a Cairo mosque.).

But since the fall of Mubarak, the military have feared not just a takeover by radical Muslims. There is also the fact that real civilian rule could spell an end to the system of massive military corruption and patronage that has gone on for decades in Egypt, a system that has given the military unimpeded control over an estimated 40 percent of the Egyptian economy -- "a state within a state" as a well-informed Egyptian friend of mine puts it.

For years, Egypt's top military ranks have enjoyed a pampered existence in sprawling developments such as Cairo's Nasr City, where officers are housed in spacious, subsidized condominiums. They enjoy other amenities the average Egyptian can only dream of, such as nurseries, bonuses, new cars, schools and military consumer cooperatives featuring domestic and imported products at discount prices. In other areas, top officers are able to buy luxurious apartments on generous credit for 10 percent of what those apartments are actually worth.

checkmate123 | 18-08-13 | 23:49

De situatie in Egypte is zeer zorgwekkend evenals die in Syrie. Ik hoop dat het Egyptische leger de rust kan herstellen desnoods met harde hand, strategie en tactisch inzicht. Waar ik westerling nu misschien niets van snap. Maar hopelijk als de tijd het leert begrip voor kan opbrengen. Waar ik nu niets van snap zijn de landgenoten die nu koste wat kost hun vakantie in Egypte gaan vieren terwijl honderd meter verderop de kerken en moskeeën worden verwoest. Fijne vakantie stelletje lutsers.

superlenig | 18-08-13 | 23:40

BenBinnen | 18-08-13 | 23:26 | + 0

Als we de Knack willen lezen, lezen we de Knack wel.

Maar we hebben hier Ebru en Annabel, die doen het wat mij betreft ook heel aardig.

Voor de rest: liberale democratie - en dat is eigenlijk de enige, échte vorm van democratie - gaat niet samen met een bevolking die de profeet (vzmh) en zijn geschriften als lichtend voorbeeld en handleiding ziet voor de moderne tijd en voor elk levend wezen op deze aardbol.

Peyronie | 18-08-13 | 23:38

To understand the extent to which Egypt's military dominates its society, look no further than its economy: the military owns all kinds of businesses and sells all sorts of products, controlling vast unknown amounts of Egypt's economy, estimated at upwards of 40 percent.

Most of the products -- including clothing, stationery, dishwashers, microscopes and even Chrysler Jeep-branded vehicles -- are sold by discount to its personnel. But a lot of it is also sold on the commercial market, including products like olive oil, chicken and soap.

The list doesn't end there. The military owns farmland and builds everything from highways, resorts and hotels to sewers, schools and bridges - a list that is as exhaustive as its economic domination is efficient, given that it pays its workforce below-average wages and conscripts make up a large majority of the workforce.

Unfortunately, Egypt's military and its biggest benefactor, the United States government, are also selling a big lie to the world: that they are promoting, rather than obstructing, democracy in Egypt. And by equivocating about what's actually going on in Egypt -- wanting to be seen as supporting neither the Muslim Brotherhood nor the liberal secularists -- America is ultimately enabling the military, facilitating corruption and inhibiting democracy in the Middle East's most populous country.

checkmate123 | 18-08-13 | 23:34

Ebru en Annabel, jullie hadden beter samen naar dat lorelei festival kunnen gaan, niet dat jullie niet gelijk hebben , maar er zit toch wel iets van een ondertoontje in.

newray | 18-08-13 | 23:30

@Ir Rita Tie | 18-08-13 | 23:21

Stevenen we af op een dictatuur? Worden hier basale mensenrechten geschonden? Worden minderheden vervolgd en omgebracht? Krijgen we hier een theocratie a la de middeleeuwen?

Nee? Dan slaat je comment nergens op.

BenBinnen | 18-08-13 | 23:29

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 18-08-13 | 22:59

Hoe president Morsi zichzelf ten val bracht:

"Hoewel Morsi, en dus de Moslimbroederschap, slechts 25% haalde in de eerste ronde, de helft van de parlementsuitslag een half jaar ervoor, haalde hij de meeste stemmen van alle kandidaten. 75% stemde niet voor de Moslimbroerders, maar die groep stemde verdeeld. Dat was en is nog steeds de realiteit in de oppositie: ze is verdeeld en heeft geen gemeenschappelijke strategie. Ondergetekende deed het voorstel om in ruil voor steun aan Morsi de revolutionaire kandidaten de helft van de macht te geven, met vetorecht. Het is nooit tot een echte deal in die zin gekomen: wegens gebrek aan eensgezindheid binnen het revolutionaire kamp.

Toch heeft Mohamed Morsi toegezegd op het voorstel, live in de belangrijkste tv-show. Hij beloofde om de bewaker te zijn van de revolutie, de president te zijn van alle Egyptenaren, de macht te delen met de liberale oppositie. Hij beloofde ook een Koptische vice-president aan te duiden, evenals een vrouw. Wat waren de opties voor de revolutionaire kiezer? Shafiq laten winnen of met de neus dichtgeknepen voor Morsi stemmen – in de hoop dat zijn beloftes niet leeg zouden zijn.

[...]

Toch waren die kleine falingen niet de redenen waarom de sfeer in Egypte plots kantelde. Tot ieders verrassing vaardigde Morsi in november 2012 – via zijn woordvoerder – een nieuwe grondwettelijke verklaring uit dat de rechters van het grondwettelijke hof alle macht ontnam. Hij stelde een nieuw procureur-generaal aan, in Egypte de man die beslist wie voor de rechter moet verschijnen. Hij bepaalde eveneens dat het schrijven van de grondwet binnen de week moest eindigen en dat er een binnen de twee weken een referendum zou komen over een tekst die enkel door islamisten was geschreven.

Revolutionair en liberaal Egypte stond op zijn achterste poten. In plaats van hen te betrekken bij het politieke proces, werden niet alleen zij uitgesloten maar met hen de gehele rechterlijke macht. Opnieuw kwamen de massas op straat, tegen de ‘coup van de Moslimbroeders’. Gewapende bendes werden door de Moslimbroeders ingezet om de betogers uiteen te drijven. Sommigen werden zelfs in het presidentieel paleis gesleurd waar ze werden geslagen en gefolterd. Revolutionairen van het eerste uur kondigden Morsi aan als de nieuwe Mubarak. De vice-president nam ontslag uit protest, net als alle onafhankelijke adviseurs van de president.

[...]

Het leger zag dus in juni twee fenomenen samenkomen. Aan de ene kant kwam er een grote clash aan tussen anti- en pro-Morsi aanhangers, wat de proporties van een heuse burgeroorlog kon aannemen. Aan de andere kant zag het leger een president die omwille van politieke redenen de veiligheid van het land op het spel zette. Om nog niet te spreken van de economische gevolgen van dit alles voor een land dat al aan de afgrond staat. Generaal Sisi deed nog verschillende pogingen om Morsi te overtuigen om de dialoog met de oppositie aan te gaan. Morsi weigerde niet alleen naar Sisi te luisteren, het politieke bureau van de Moslimbroeders besliste ook om Sisi en een heel aantal generaals te vervangen. Samen met een heel pak ‘samenzwerende’ rechters en journalisten.

[...]

Toen kwam het leger tussen, gesteund door de liberale oppositie, de paus van de Koptische christenen en de president van Al Azhar, het meest gerenomeerde instituut van de soennitische islam. Ze stelden een transitieplan voor dat letterlijk hetzelfde was dat de Rebel-beweging twee weken voordien had voorgesteld. Ik stond op het Tahrirplein toen de aankondiging werd gedaan dat Morsi als president was afgezet en vervangen door de voorzitter van het grondwettelijk hof. De sfeer was uitzinnig. Miljoenen Egyptenaren hebben de hele nacht in de straten gefeest, gedanst en gezongen."

www.knack.be/opinie/columns/koert-debe...

Maar neuzel jij gerust verder over de democratie die om zeep is geholpen.

BenBinnen | 18-08-13 | 23:26

52% is ongeveer het aantal zetels van VVD en PvdA in de Kamer. Die hebben ook hun steun verloren en doen het ook ontzettend slecht. Vindt Ebru dat ook in NL het leger de macht moet grijpen?

Ir Rita Tie | 18-08-13 | 23:21

Ebru, meisje.Ben blij dat bij jou ook het lampje gaat branden dat democratie door een meerderheid van hale gare idioten misbruikt kan worden om de totale islamitische overheersing in te voeren. Bij min v just. Donner viel dat kwartje al veel eerder. Hi zei, dat als de meerderheid het wil, de sharia wordt ingevoerd. Niet in Egypte, maar in Nederland! In Egypte hebben ze, net als in Nederland, geen zin in islamo-fascisten die via de democratie de macht overnemen om daarna iedereen naar hun pijpen te laten dansen. Daar hebben ze een leger dat met kogels de islamo-facisten stopt om via zgn democratie de macht over te nemen. Hier staan linkse politici onder leiding van de grootste landverraders, de PvdA, te juichen als de islamo-facisten de macht hier overnemen. Hadden wij hier maar een leger zoals de Egyptenaren!!

Jos Schmitz | 18-08-13 | 23:20

Ebru Umar: onze eigen vrouwelijke Leon de Winter.
Voorkomen in de media als onafhankelijk journalist/columnschrijver/denker maar inhoudelijk altijd dezelfde anti-lijn kiezen mbt dit onderwerp.
Bij Ebru nog eens opgediend met een sausje van "ik strijd voor de vrijheid van meningsuiting", zodat mainstream media je nog eens de nodige airtime geven.
Met de inhoud alleen kom je de beeldbuis niet mee op.
Sorry maar het is allemaal ongenuanceerd gekwebbel.
Ik denk niet iets te kunnen leren van een leger wat middels een coup zijn macht met veel bloedvergieten probeert te heroveren.
Radicalen of soldatenlegers, die zich inmengen in de binnenlandse politiek, allemaal ondemocratische verachtelijke sujetten.

checkmate123 | 18-08-13 | 23:18

Toch geweldig die arabische lente: Burgeroorlogen in Egypte, Syrie, Libie, Jemen, bovenop de bestaande oorlogen in irak, iran, pakistan, afghanistan e.v. Zal wel allemaal de schuld van de joden zijn die de moslims tegen elkaar ophitsen...

lulleficatie | 18-08-13 | 23:18

Ik herhaal: Ebru for president!

eagleye | 18-08-13 | 23:17

Bart de Wever is een held! Wil hij niet minister-president van Nederland worden?

Old_Spice | 18-08-13 | 23:11

Hulde Ebru!! Alweer een raak stuk.

Het op één na gevaarlijkste wezen op aarde is de mens; het GEVAARLIJKSTE wezen op aarde is de RELIGEUZE MENS.
(Woody Allen)

grote haas | 18-08-13 | 23:10

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 18-08-13 | 22:59 Of zoals Donner eens sprak www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article... "Sharia moet kunnen"
Loepzuiver juridisch argument, een soort blinde vlek bij vele mensen. Paradoxaal ook. Weten dat het publiek overwegend moslim is. Wetende dat de Islam nogal kan insisteren. Om vervolgens raar op te kijken als er een haatbaard uit de stembus komt rollen.

Not Muhammad | 18-08-13 | 23:10

Ook een idee: bewapen de kopten, die hebben het nodig ben ik bang.

frank87 | 18-08-13 | 23:10

@de blije libertarier | 18-08-13 | 22:55 | + 0 -
Het ligt er aan hoe de samenleving met de verschillende belangen omgaat. Is het hard tegen hard? Dan heb je conflict, is het geven bij nemen, compromis etc is er redelijk mee te leven.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 23:08

@ZKH EénOog | 18-08-13 | 22:45
Moeten ze toch eens mee gaan beginnen: Onderhandelen met terroristen, dan komen in die organisaties ook vanzelf de corrupte baantjesjagers bovendrijven.

Gewoon iedere terrorist een briefje geven: AUB invullen wie uw mening het beste vertegenwoordigt. De meest gekozen persoon nodig je uit in een luxe-resort, met "Wein, Weib und Gesang". Dat heeft bij de Nederlandse vakbonden ook gewerkt toch?

frank87 | 18-08-13 | 23:07

@Prof. Dr. Ir. Toeter | 18-08-13 | 22:59

Het is op GS al talloze keren uitgelegd, maar voor jou dan even in de herhaling: democratie bestaat uit meer dan een gekozen president. Voor een werkende democratie heb je een functionerende rechtsstaat nodig. Die is er in Egypte niet. De eerste de beste tiran die na de verkiezing alle macht naar zich toetrekt doet geen recht aan de democratie.

Joshua Livestro kan het beter verwoorden:

Sterker nog, de situatie is voor veel Egyptenaren inmiddels nog uitzichtlozer dan onder Mubarak. Het enige deel van Morsi’s agenda dat wel in daden werd omgezet, was het deel waar veel mensen nu juist niet op zaten te wachten. Zijn besluit om een expliciet islamitische grondwet erdoorheen te drukken vormde mede de aanleiding voor de massale demonstraties van begin juli.

De daaropvolgende coup was misschien niet onvermijdelijk maar wel voor de hand liggend. Een president die het vertrouwen zodanig heeft verspeeld dat de bevolking met tientallen miljoenen tegelijk de straat opgaat om zijn aftreden te eisen, heeft geen basis meer voor aanblijven. Toen Morsi desondanks weigerde af te treden, kreeg het leger van de bevolking alle ruimte om in te grijpen.

Een staatsgreep inderdaad, maar een legitieme staatsgreep (wie niet in het bestaan van dat concept gelooft, verwijs ik naar onze eigen Acte van Verlatinghe waarin het uitgebreid wordt besproken). Dat de Moslimbroeders die staatsgreep zouden accepteren, was uitgesloten. Dat het leger de provocatief bedoelde tegendemonstraties van de Moslimbroeders onbeantwoord zou laten, eveneens. Zo snelde het land dus af op de bloedige confrontatie van deze week.

In het interne Egyptische conflict zoals dat nu is ontstaan, moeten we kiezen tussen een leger dat fundamentele vrijheden bruut onderdrukt en een beweging van religieuze fanatici die net zo repressief optreden (vooral tegen koptische christenen) en die bovendien niet aarzelen hun eigen aanhangers de martelaarsdood in te jagen.

www.dagelijksestandaard.nl/2013/08/blo...

BenBinnen | 18-08-13 | 23:06

@Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:53 Zeker weten. Morsi is een doodeng figuur, die zonder zijn MB achtergrond nooit PM van het land geworden was. Of er met de stemmen gesjoemeld is weet ik niet. Het wordt nogal strak gemonitord en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_parliam...

Not Muhammad | 18-08-13 | 23:05

"Morsi is slechts met 52% van de stemmen gekozen"
.
Ebru heeft wel eens sterkere zinnen geschreven. Het schijnheilige westen probeert zich in alle bochten te wringen om een militaire coup te rechtvaardigen. Zo van: democratie, hardstikke leuk allemaal, maar alleen voor die partijen die ons aanstaan.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 18-08-13 | 22:59

@Deus Absurdia | 18-08-13 | 22:50 | + -1 -
Ik begrijp je misschien niet.

Ik heb gestemd op de mensen die mij het best geschikt leken om ons land te besturen.

Het afreizen naar Syrie voor de Jihad heeft grote sprongen gemaakt nadat we voor het laatste keer gestemd hebben. Hoe had ik hiervoor dan proxydemocratisch hiervoor of tegen kunnen stemmen.

Ik had gedacht dat de mensen die nu 4 jaar lang het land mogen besturen dit soort dingen die ik nu zeg zelf wel kunnen bedenken.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 22:56

@Kaas de Vies | 18-08-13 | 22:36 |
Yep als iedereen dezelfde doelen heeft kan een democratie prima werken. Maar dat is net zo'n utopie als socialisme/communisme waar we allemaal even hard voor anderen willen werken als voor onszelf. Klinkt allemaal heel nobel maar staat los van de harde werkelijkheid.
-
@LibertarianDutchman | 18-08-13 | 22:36 | & @Anijsblokje | 18-08-13 | 22:39 | u kent uw klassiekers! :)

de blije libertarier | 18-08-13 | 22:55

Not Muhammad 22:41
Morsi had meer minder stemmen gekregen als ze wisten dat hij geen moslim was.
Veeeeeeel minder zelfs en die 52 procent zegt mij niks, wie zegt mij dat er niet gesjoemeld is? Dictators deinzen daar niet van terug.
Bovendien is alles van hoog tot laag corrupt en hangt van vriendjespolitiek aan elkaar, hun hele mentaliteit moet veranderen, anders wordt het nooit wat.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:53

@Kaas de Vries.
Nou, maak je dan druk om het aanpassen van die wet ipv het gezonde verstand. We leven in een democratische rechtstaat ipv de onderbuik van Geert Wilders.
Heb jij op een partij gestemd die die wet wil aanpassen?

Deus Absurdia | 18-08-13 | 22:50

Dat hele westen huilt trouwens krokodillentranen. Ze moeten voor de vorm wat zeggen, maar ondertussen zijn ze maar wat blij dat het leger in Egypte korte metten maakt met een op Al Qaieda geinspireerde politieke stroming die de kans had controle te krijgen op het Suezkanaal.
.
Over 10 jaar lekt een of andere Amerikaan dat de CIA logistieke steun heeft geleverd om het Egyptische leger 'de juiste weg te wijzen'

Deus Absurdia | 18-08-13 | 22:48

@Supermatthijs | 18-08-13 | 21:21

Genocide is de slacht van een ongewapende burgerbevolking. Ik weet niet of jij de laatste tijd nog beelden hebt gezien uit Egypte, maar onbewapend is die bloedbroederschap niet.

Voor een vredelievend protest, zoals die bloedzuigers het zelf noemen, heb je geen wapens, barricades en losse straatstenen nodig. Die heb je nodig voor terreur.
En met terroristen onderhandel je niet. NOOIT!

ZKH EénOog | 18-08-13 | 22:45

@Deus Absurdia | 18-08-13 | 22:39 | + 0 -
Wettelijk ja. Wettelijk mocht ik in 1950 geen homo zijn, wettelijk was mijn vrouw in 1950 niet beschikkingsbevoegd.

Wetten kan je aanpassen.

Het is totaal niet wenselijk dat "Nederlanders" die eigenlijk niet echt Nederlanders zijn naar mijn definitie die ergens anders met behoud van sociale voorziening voor een andere mogendheid gaan strijden. En een rebellenleger is volgens het internationaal publiekrecht aan te wijzen als een vreemde mogendheid.

Wettelijk is er veel mogelijk, het ontbreekt aan de wil. En ik vraag mij af waarom?

Uiteraard is het ontnemen van het Nederlands paspoort lastig in de huidige wetgeving. Maar hey, bijstand... huursubsidie... sociale woning die is toegewezen? Hoe zit het daar mee? Er is geen enkel beleid ten aanzien van deze zeer ongewenste ontwikkeling.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 22:44

@fiat850 | 18-08-13 | 22:10 Volgens mij is Hendriks in de war met de verschillende posities van Mohammed Morsi. Hij was lid, bestuurder en afgevaardigde van de broederschap. Maar, en nu komt het, GEEN kandidaat namens de broederschap. Althans, niet officieel. De 52% stemmen voor Morsi kun je dus uitleggen als een stem op de broederschap. Technisch gezien is het dat niet.

Not Muhammad | 18-08-13 | 22:41

In het moslim sprookje bestaat geen democratie.
Hoe kun je dit dan verenigen in Egypte!

Ray Skak | 18-08-13 | 22:41

Chose one of the two evils, lekker vooruitzicht Egypte succes!

ikdenkwat | 18-08-13 | 22:40

Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:25 |
ehhm. Wettelijk gezien doen ze pas wat fout als de krijgsmacht waarin ze dienen vecht tegen Nederland of een organisatie waar Nederland lid van is. En wat niet verboden is, mag.
Boos?
Moet je de wetgever op aanspreken, en deze wet is destijds aangepast om goudblonde jongens en meisjes in Nederland gunstig gezinde staten te kunnen laten dienstnemen.

Deus Absurdia | 18-08-13 | 22:39

Zo n woestijn is met een paar miljard euro om te toveren tot bos.
Techniek is er, zonne-energie is gratis en rendabel, want Egypte heeft heel veel zonuren.
Duurzame energie ook.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:39

de blije libertarier | 18-08-13 | 22:26 |
De kleinste minderheid is het individu. ~ Ayn Rand.

Mijn naam is Demo en ik wil graag meer Democratie. :)

Anijsblokje | 18-08-13 | 22:39

De uit Egypte afkomstige berichten zijn rampzalig. Het is in feite een burgeroorlog. Op grote schaal vinden er plunderingen en vernielingen plaats; minderheden, niet-moslims en ook moslims die niet tot de juiste clan behoren worden vervolgd en desgewenst zonder mededogen als wilde dieren afgemaakt. Als je ziet hoeveel schade is aangericht aan gebouwen, structuur, samenleving, erfgoed... het is ongehoord !
Onvervangbare kostbaarheden uit een ver verleden worden geroofd en vernield, tot mummies aan toe. Het zou me niets verwonderen als er op een gegeven moment zal worden getracht om zelfs de beroemde piramiden neer te halen.
Het maakt voor die religieuze gekken geen ene fuck uit.

En dan willen onze overheid en de roversbende in Brussel en de USA ons laten geloven dat wij verkeerd bezig zijn en dat we moeten geloven in de oprechtheid van de religieuze dwazen van de Moslimbroederschap. Vertrouwen op een gek van een Morsi die zichzelf inmiddels de bevoegdheden van een oude farao heeft toegekend.
Ik wens het Egyptische leger veel succes toe. Dat ze er maar hard tegen in mogen gaan.

qutrex | 18-08-13 | 22:37

de blije libertarier | 18-08-13 | 22:26 |

De kleinste minderheid is het individu. ~ Ayn Rand.

Jij hebt het in ieder geval begrepen.

LibertarianDutchman | 18-08-13 | 22:36

@de blije libertarier | 18-08-13 | 22:26 | + 3 -
Het antwoord op jouw vraag is... parallelle belangen, zolang die er niet zijn of te ver uit mekaar, zal een democratie altijd een grove verliezer kennen.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 22:36

Lees dit net op Powned www.powned.tv/nieuws/buitenland/2013/0... Gevangenen in Egypte om het leven gekomen.
Het is me ook een ethisch dilemma van hier tot Jericho. Radicalen zijn er om bestreden te worden. Maar of het op deze manier moet, daar kun je over discussiëren.
Ben benieuwd wanneer de eerste bom tot ontploffing gebracht wordt en hoe geschokt de media het zullen brengen als schokkend en onverwacht. Het ligt in mijn optiek in lijn der verwachtingen dat de moslim broederschap op guerrillatactiek zal overschakelen, tegen het leger is ze overduidelijk niet opgewassen.
Of democratie de oplossing is mag niet eens ter sprake komen.
Natuurlijk is democratie de beste weg. Niet "die sukkelaars snappen het niet, dictators FTW" Als democratie in Egypte een dictatuur van de radicale meerderheid impliceert, soit. Dan zij het zo. Onwenselijk, maar geen argument om mensen een recht te ontzeggen. Daarbij, niets is zo goed in ontwikkelen als het menselijk brein. Op den duur zullen Egyptenaren wel begrijpen dat hun stem verschil uitmaakt. Of niet.
Hoe het ook zij, Egypte is weer een schoolvoorbeeld van de complexiteit van het Midden Oosten en haar 'politiek'.
Bombastisch, verre van pragmatische en vergeven van de religieuze invloeden. Als je het op straat zag liggen pakte je het niet zonder handschoen op. Tragisch dat het ook Alexandrië treft. Stad waar eens de grootste bron van wetenschappelijke kennis en kunde gehuisvest was. Was, uiteindelijk is de bibliotheek ten onder gegaan aan de toenemende invloed van religie. Boekverbrandingen luidden een nieuw tijdperk in waarvan deze revolutie slechts een nieuw hoofdstuk is.
Lichtpuntje; de 'Lente' heeft een aanzuigende werking op subversieve elementen alhier. Mashallah.

Not Muhammad | 18-08-13 | 22:35

zou me rot lachen als over 50 jaar blijkt dat die 5mld van de EU aan het Egyptische leger besteed is en bedoeld was om die Morsi & z'n vriendjes een trap onder hun hol te geven.

Kaosu | 18-08-13 | 22:33

@Andersdenkend | 18-08-13 | 22:22 |

Wees nou niet zo haastig. De ellende is al onderweg. Geniet nog van wat we hebben nu we het nog hebben. Nog eventjes geduld. De ellende is hier al bijna.

Parel van het Zuiden | 18-08-13 | 22:31

King of the oneliner. 22:21
Je vergeet de ontziltingsfabrieken nog.
Dat zouden wij doen, klopt, hun bakeleien liever.
Plus de inkomsten uit toerisme, Egypte had een rijk land kunnen zijn.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:29

@Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:43 |
Zwitserland is zeker een land waar de democratie beter werkt dan in de meeste landen omdat het door de cantons veel kleinschaliger is. Hoe minder anderen meebeslissen hoe meer je natuurlijk hebt in te brengen. Bovendien houden ze daar regelmatig refenda waar wel naar geluisterd wordt.
Je zou kunnen stellen dat hoe kleiner de democratie, hoe beter deze functioneert. Trekken we die gedachte door dan zou iedere persoon zijn eigen persoonlijke democratietje moeten hebben om het echt rechtvaardig te maken. Alleen dan heb je geen minderheid meer die de dupe wordt van de meerderheid die macht over hem heeft ;)

de blije libertarier | 18-08-13 | 22:26

Zolang moslims elkaar afmaken laten ze mij met rust. Dus ik zeg; ga zo door...

Air van Boven Dorens | 18-08-13 | 22:25

Kan iemand even (laten) uitzoeken hoeveel jihadis met behoud van uitkering aan het strijden zijn in Syrie? Ben wel benieuwd.

HoogToontje | 18-08-13 | 22:23

We kunnen met zijn alleen wel lekker bakkeleien over Egypte. Het zelfde gebeurt hier in Nederland ook. gelukkig niet met wapens en vele doden. Hoewel de eerste doden wel al zijn gevallen, laten we dat nooit verrgeten! Desondanks word ook hier geen vooruitgang geboekt omdat we worden gegijzeld door politieke partijen die geloof en godsdienst zo hoog in het vaandel hebben staan dat ook hier de middeleeuwse doctrine(s) nog steeds invloed hebben op ieder besluit dat word genomen.

Andersdenkend | 18-08-13 | 22:22

Volgens het max planck instituut hebben alle niet afrikanen meer dan 10% neanderthal DNA in zich.
Verder is er erg weinig over deze hominide bekend. FYI.

cat22 | 18-08-13 | 22:22

Liever een gelovige dan een moslim.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:21

a)Ben nu dat gezeik over moslims wel zat.
b)Ebru, kijk eerst nog eens je stukjes na, er staan fouten in, bijvoorbeeld " over over" , en "Als een oorlogscorrespondent al (niet) gelooft".
c)het Midden-Oosten zal nog heel lang blijven rommelen, domheid, overbevolking, islam, dictators, i.p.v. bijvoorbeeld eens kijken of ze zonne-energie kunnen oogsten op enorme schaal, en dat aanwenden voor landbouw en watervoorziening blijven ze liever elkaar de hersens inslaan over een boekje uit 1400 met achterlijke leefregels.

King of the Oneliner | 18-08-13 | 22:21

Hoeveel landen zijn er nog in de wereld waar je openlijk niet-gelovig mag zijn? Een handje vol and counting down?

DeSjaak1000 | 18-08-13 | 22:20

Laten we niet vergeten hoe Morsi aan de macht kwam. Hij won bij de eerste presidentverkiezingen maar zo'n 25% van de stemmen. Na hem won een oud-generaal de meeste stemmen, nog geen 25%. De overage kandidaten, allemaal seculier en westers gezinder dan de moslimbroeders, hadden samen dus meer dan 50% van de stemmen.

Helaas gaan volgens het kiessysteem in Egypte alleen de twee kandidaten met de meeste stemmen in de eerste ronde door naar de tweede.

En dus moesten de Egyptenaren kiezen tussen twee kwaden. Fanatieke moslims of een vriendje van de voormalige dictator. De Egyptenaren kozen, niet met een ruime meerderheid, voor de fanatieke moslim Morsi.

De uitslag van de eerste presidentverkiezingen geeft het probleem dus weer. Een kwart is moslimbroeder of sympathisant. Een kwart heeft nog warme gevoelens voor Mubarak en zijn vriendjes. En de helft wil godverdomme eens echte vrijheid.

Maar die vrijheidslievende helft krijgt nu niks.

Meeroever | 18-08-13 | 22:19

@Ik zoek nog een betrouwbare, integere dictator.
Plukkiehaar | 18-08-13 | 21:34 | + 2 -
.
Singapore!!

DeSjaak1000 | 18-08-13 | 22:16

De openlijkheid en blindheid en naïviteit waarmee partij gekozen wordt vóór Morsi+MB en de islam en tegen het leger is be-hoorlijk stuitend. Wáárom al-tijd die moslims naar de mond praten? Waarom? Krijg je dr geld voor of zo? Dat is toch niet meer normaal te verklaren? Je móet toch welhaast aan 1 of ander sinister complot (of, platvloerser, aan een enorme omkoperij door de fam. Fahd) gaan denken om dit altijd-maar-pro-islam-kiezen te begrijpen?

StijlVoorover | 18-08-13 | 22:16

Ebru! Chapeau!!

Maximus Cesar | 18-08-13 | 22:13

Wel grappig dat Ebru komt met "TEAM LEGER". Zit er toevallig een wens voor wat betreft Turkije in die gedachte, Ebru? Niet vreemd overigens, ook voor de Turkse seculieren is het leger waarschijnlijk de enige resterende hoop..

Parel van het Zuiden | 18-08-13 | 22:12

Dus wordt het weer kiezen tussen een dictator of een baardmans.
Elk volk krijgt wat hij verdient.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:11

@Not Muhammed daar had ik natuurlijk al eerst gekeken, maar het % van 70 kan ik niet vinden, schijnt dus ingewikkeld te zijn, laat maar zitten, het zal wel 70% van 12 % is 8,4 % zijn of zoiets.

fiat850 | 18-08-13 | 22:10

Itzamná | 18-08-13 | 22:01 |
Nou, zo ok is het niet natuurlijk. Maar dat is nou juist het drama daar. Er lijkt een grote lege ruimte te zijn tussen dictatuur-Mubarak-style en dictatuur-Morsi-style, en in die lege ruimte kan niet zomaar even een democratie neergeplempt worden. Er is geen middenkader, er is niks dat bindt behave die verdomde Koran. Dus vult het leger die ruimte.

Schoorsteenveger | 18-08-13 | 22:08

Democratie kan nooit functioneren in een land wat tot op het bot corrupt is. Waar vriendjespolitiek is uitgevonden.
Onuitvoerbaar.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 22:08

Amerika is in ieder geval de beste maatjes met het Egyptische leger. Dus waarom een klucht opvoeren in de vorm van een democratie? Zet een Egyptische veldmaarschalk op het pluche en get on with it.

Revvoyensovyet City | 18-08-13 | 22:08

@Fiat850:
Van Wikipedia: Bertus Hendriks...
"... is een gepensioneerde Nederlandse journalist en Midden-Oostendeskundige, die zich tevens inzet voor de Palestijnse zaak."
nl.wikipedia.org/wiki/Bertus_Hendriks
Kijk ook even waardoor hij zijn leven lang is betaald en bedenk: wiens brood men eet, wiens woord... etc. etc.

Graaisnaaiert | 18-08-13 | 22:05

Natuurlijk moet je de Egyptische leger niet als voorbeeld nemen. Ze gebruiken buitensporig geweld... Het is de mensen die aan de kant van het Egyptische leger staan niet helemaal duidelijk wat hun probleem is met de moslimbroeders. Waarom wordt dat noou niet uitgelegd, dan begrijpt de rest van de wereld waarom het nodig is om geweld te gebruiken.

Optimus_Prime | 18-08-13 | 22:05

Mag ik trouwens zeggen dat ik kots van de houding van onze regering en de Europese Unie inzake Egypte?
.
Dat het vergoeilijken van de Moslimbroeders mij vervreemd van deze wereldvreemde plucheplakkers?
.
Dat het insteek laten van de Egyptische seculieren voelt als verraad van onze eigen democratie en rechtstaat?
.
Volgens mij mag dat nog. Mark Rutte, Diederik Samsom, en consorten. Ik kots van u. U vertegenwoordigt mij niet. De dag dat wij Nederlanders ons vrijmaken van jullie principeloze partijpolitieke plucheplakkers gaat hier de vlag uit. De NEDERLANDSE vlag, wel te verstaan!

Parel van het Zuiden | 18-08-13 | 22:04

@de blije libertarier | 18-08-13 | 21:23
Klopt volledig, maar ik wil daaraan toevoegen dat we in een democratische Europese staat ook een Nederlandse minderheid zijn die hier niets te vertellen heeft.
Als de meerderheid dingen wil in Europa die wij niet willen, hebben wij pech gehad.
Zeker als alle Europeanen hier mogen werken en wonen en stemmen. Eerst moeten de verschillen in Europa weggewerkt worden, daarna kunnen we pas één staat worden. Zoals het nu word uitgevoerd zijn we alleen maar aan het downgraden naar het slechtste niveau binnen Europa.
Op dit moment worden de pensioenen verminderd omdat de rest van Europa niet bereid is om hun pensioenstelsel up te graden en worden onze hypotheken aangepakt omdat de hypotheekschulden ook lager zijn in de rest van Europa.
Een politieke unie in Europa is op dit moment een race naar beneden.
Overigens worden de Europese bestuurders zelf indirect verkozen en niet direct en kan je daarom ook twijfelen aan een democratische unie.
Ik blijf voor een Neuro, ben tegen Schengen en ben tegen de EMU, maar voor de oude Economische unie. Laat de PIGS uit het zuiden maar upgraden naar ons niveau. Fok ze.

Kees8374 | 18-08-13 | 22:02

52% van de stemmen is Morsi, de volgens de openbare omroep NL bekende deskundige Bertus Hendriks, zei vorige week op die TV dat 70% van alle stemmen op de Moslimbroeders zijn uitgebracht, hoe zit het nu. En hoeveel zijn die stemmen in een % van alle kiesgerechtigden in Egypte ?

fiat850 | 18-08-13 | 22:02

Schoorsteenveger | 18-08-13 | 21:59 | + 0
Je vergeet je slotzin.

"En dat vind ik wel o.k."

Rustig zeggen hoor als ik ernaast zit.

Itzamná | 18-08-13 | 22:01

De wereld is nog niet beter geworden van de Islam, integendeel. Sinds de moslims aan de emigratie zijn begonnen is de ellende samen met hen verder verspreid.

Lieve Ebru: ik ben nog steeds islamofoob.

eerstneukendanpraten | 18-08-13 | 22:00

De oude dictator is weg, en de nieuwe wilde niet naar het pijpen van het leger dansen en ging zijn eigen koers richting Islamitische Heilstaat. Tuurlijk, die Morsi deugt niet en heeft niks met democratie en alles met theocratie, maar het leger greep niet in om de fragiele democratie te redden, het greep keihard in om de eigen machtspositie veilig te stellen.

Schoorsteenveger | 18-08-13 | 21:59

Godsammekraken | 18-08-13 | 21:21 | + 21
Natuurlijk krijgen we die 5 miljard terug, mét rente!

Pi Mol | 18-08-13 | 21:58

Hoen | 18-08-13 | 21:47 | + 0
Is dat zo moeilijk te begrijpen? Als het Egyptische leger z'n werk goed doet is het afgelopen met die malloten van de muzelmannenbroederschap.

Dat zou heel veel fijn zijn, want aan een theocratie heeft niemand wat, ook de Egyptenaren niet. Ja, niet alle Egyptenaren weten dat omdat ze buitengewoon slecht of helemaal geen onderwijs hebben genoten.
Sommige volkeren bestaan in feite uit wilden. Dat mag je nu geloof ik niet meer zeggen, maar in feite bestaat de hele mohammedaanse wereld uit wilden.

Grappig dat je dat in de 19e eeuw gewoon kon zeggen. Nu niet meer. Ja, vind ik ook raar. Een cultuur die al 1.000 of meer jaar versteend is, hoe zou je die noemen?
Doe maar geen moeite. Met 'achterlijk' ben je wel klaar.

Itzamná | 18-08-13 | 21:58

Hoen | 18-08-13 | 21:47 | + 0 -
.
Ik denk dat ze bedoeld dat de EU geen kritiek moet uiten op het Egyptische leger, maar ze hun werkt te laten doen. En dat is de moslimbroederschap keihard aanpakken. Moslims die je land in een houtgreep van terreur, sharia's, bomgordels en stenengooiers hoyden verjaag je namelijk niet met BOA's.

Rest In Privacy | 18-08-13 | 21:57

"Democratie in islamitische landen is geen verrijking, maar een stok voor de sterken om de zwakkeren in de bevolking mee te slaan. Het Egyptische leger slaat terug; een overgroot deel van de bevolking heeft nou eenmaal geen baat bij moslimbroeders oftewel godsdiensttokkies aan de macht."
.
Haarscherpe analyse Ebru. En als het op Twitter weer los gaat mag u bij mij komen schuilen.

Graaisnaaiert | 18-08-13 | 21:55

brutus 21:49
Te vertrouwen. Denk dat ze wel de intentie hebben om te doen wat goed is om een nieuwe regering te vormen.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 21:53

En als we dan toch in de middeleeuwen leven, stel ik voor om alle onheilsprofeten, nepmessiassen, pedopastoors, mohammedaanse geiteneukers en al hun aanhang met pek en veren de stad uit te jagen!

Rest In Privacy | 18-08-13 | 21:51

Begrijp ik het goed dan maken mohammedanen andere mohammedanen af, als in de oorlog Iran-Irak.

Dat kun je rustig 'lente' noemen. Dat is, als je een cynische zak hooi bent zoals ondergetekende.

Itzamná | 18-08-13 | 21:50

Het is een veelbesproken figuur, Bart De Wever, maar hij is tenminste niet bang om er eens met de grove borstel door te gaan. Ik kijk al uit naar de federale verkiezingen van 2014. Dat gaat vonken geven, me dunkt!

ElHombre | 18-08-13 | 21:50

@Terpen-tijn | 18-08-13 | 21:45

Wat versta jij onder integer?

brutus68 | 18-08-13 | 21:49

Aan de andere kant hebben ze niet kunnen voorkomen dat veel niet-overheidsgebouwen in de fik gingen.
Dat is dan weer minder positief.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 21:47

@Ebru: Wat bedoel je met '... maar door het Egyptische leger zijn werk te laten doen.'?

Hoen | 18-08-13 | 21:47

Stel, je bent er een tijdje tussenuit geweest. Je weet niet hoe lang. Je woddt wakker en je kijkt om je heen naar wat er allemaal gebeurd. Dan kun je tot geen enkele andere conclusie komen dan dat we nog steeds in de middeleeuwen leven. Middeleeuwen met moderne electronica, maar verder verschilt er niet zoveel.

Rest In Privacy | 18-08-13 | 21:47

Ebru, bedankt voor je moed en treffende analyse. De moslimwereld is niet klaar voor democratie, enkel een manier om de Sharia aan iedereen op te leggen.

venbreak | 18-08-13 | 21:46

Een ding is zeker, de ware tijden voor de PvdA zijn nu toch wel zo'n beetje aangebroken.

trippert | 18-08-13 | 21:46

Vind het leger van Egypte best wel meevallen, ze kiezen geen partij en lijken vrij integer.
Iets positiefs nieuws mag wel een keer.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 21:45

Een verstandige, beschaafde, vrijheids- en vredelievende Egyptenaar zit toch wel "between a rock and a hard place".
.
Gedwongen zich tot het leger te wenden voor bescherming tegen relioten die het afgelopen jaar aantoonbaar hebben geijverd om de revolutie te kapen. Met het risico dat hij zich over niet al te lange tijd weer geknecht ziet door datzelfde leger.

Parel van het Zuiden | 18-08-13 | 21:44

@de blije libertarier | 18-08-13 | 21:23 | + 2 -
Zwitersland.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:43

Over dat de burgemeester van Antwerpen, De Wever, Syriëgangers gaat pakken op hun uitkering stond in een andere krant 'Knack' (trouwens zeer anti-De Wever) als laatste zin:
"Zo stellen de politiediensten nog steeds vast dat zo'n twintig Sharia4Belgium-strijders regelmatig het strijdtoneel in Syrië verlaten om net over de Turkse grens hun stempelgeld af te halen."
Ik vermoed dat de NL-Syriëgangers voor hun uitkering Syrië niet eens hoeven te verlaten. Zou me zelfs niet verwonderen als die uitkering zelfs in een enveloppe naar hun 'werkplek' gebracht wordt door een ambassadeklerk.

WirMachenMusik | 18-08-13 | 21:43

Je gaat me toch niet vertellen dat uitkeringen van Nederlanders die in Syrië vechten wel doorlopen? Als het AOW is kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar anders... Ofwel ze hebben al betaald werk (huurling) ofwel ze verzaken hun sollicitatieplicht door in Syrië te vechten in plaats van in Nederland te solliciteren. Arbeidsongeschikt kunnen ze ook niet zijn, want ze werken als huurling in Syrië. Dus geen bijstand, WW, WAO of Wajong voor deze mensen. Herkeuring niet nodig, de feiten spreken voor zich.

Ooit_huisregelneef | 18-08-13 | 21:43

@Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:28 |
Heb jij een voorbeeld van zo'n volwassen democratie? Kom niet aanzetten met Nederland want hier was een meerderheid tegen meer macht voor de EU en hoe dat verder gegaan is weten we allemaal.

de blije libertarier | 18-08-13 | 21:43

Tip voor Ebru: Probeer het eens met video-boodschappen.
Je kunt dingen prima verwoorden voor eem camera. Op papier echter... Kan je mooi de nederlandse Pat worden.

Petrus Poortwachter | 18-08-13 | 21:43

na 't kofschip, 't fokschaap en nu nieuw koptschoft (islamiet die rel misbruikt om kopten te schofferen)

Goed heel de dag Absint is wellicht niet altijd goed voor Kaasje, ik ga weer in mijn bad liggen.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:43

Onafhankelijk van het Midden Oosten worden en het ze dan maar laten uitzoeken. Dat is onze enige optie. Waarom moet Nederland zich er over uitspreken? Moslims gonna moslim, doe je niets aan. Zie je van mijlenver aankomen en bestaat bij de gratie van (latent racistisch) medelijden van verstokte progressieve wensdenkers.
Maar goed, je kunt je er wel voor weinig laten vollopen. Dus voor SBS6 kijkertjes wordt het nog spannend.

Not Muhammad | 18-08-13 | 21:40

Europe is een dictatoraat klaar.

dictatorgio | 18-08-13 | 21:38

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-08-13 | 21:38

Misschien kunnen ze in Delfshaven een Egyptisch legercentrum oprichten?

Immers: 'De wereld moet vertrouwd raken met de positieve rol die moslims spelen.'
En het past binnen het bestemmingsplan volgens de gemeente.

Anijsblokje | 18-08-13 | 21:38

Simon de Danser | 18-08-13 | 21:29 | + 0
Even beetje off-topic, leuk dat je S. aanhaalt. Die zinsnede ken ik ook uit m'n hoofd. Nu de koran wel redelijk vertaald is, en ik die ook van voor naar achter gelezen heb en omgekeerd, is ook wel duidelijk dat S. gelijk had.

Er staat geen enkele gedachte in die de moeite van het overdenken waard is. Slecht jatwerk, erbarmelijk geschreven en totaal tribalistisch.

Gewoon shit dus. Laten we het daarom ook maar gewoon 'shit' noemen. Overigens kan ik je de dundrukversie aanbevelen. Kost een tientje, hoef je drie maanden geen Popla meer te kopen.
We blijven Hollanders, haha.

Itzamná | 18-08-13 | 21:37

@Plukkiehaar | 18-08-13 | 21:34
Supermaffie heeft zich daar voor kandidaat gesteld

Ing. eslapen | 18-08-13 | 21:36

In gods of allah zijn of haar naam, wat probeert Ebru nu duidelijk te maken?

captainobvious | 18-08-13 | 21:35

Na Egypte is Turkije aan de beurt, ook daar zullen de verstandige en vrije mensen de moslimdictatuur niet lang meer accepteren.

Sorry, geen dienst | 18-08-13 | 21:35

Ik zoek nog een betrouwbare, integere dictator.

Plukkiehaar | 18-08-13 | 21:34

Voor mohammedanen is democratie alleen maar een ritje naar een theocratie, dat weet elke baviaan.
Daarom moet je mohammedanen geen stemrecht geven. Beter nog, je kunt beter een gerichte exitpolicy voeren (te beginnen met het stopzetten van alle uitkeringen die de grens overgaan en de totale afbraak van de verzorgingsstaat, waarna we weer opnieuw kunnen beginnen, als we dat zouden willen, ik niet) en die troep een paar duizend euro meegeven als oprotpremie.

For a start zou je niemand met een dubbel paspoort stemrecht moeten geven, en bij elk vergrijp gelijk het land uitdonderen. Al is het maar een verkeersovertreding.

Zo, dat staat ook weer in de krant.

Itzamná | 18-08-13 | 21:33

@Nonkel Frituur | 18-08-13 | 21:31
Nou, dat soort lui zie ik hier ook regelmatig bij de Febo...
Voor jouw stelling dat het gezondverstand dan vanzelf komt zou ik mijn hand niet in het vuur willen steken...

Petrus Poortwachter | 18-08-13 | 21:33

Ooit was democratie het beste wat Nederland overkomen was, na eeuwenlange monarchieën gesteund te hebben als bevolking. Ook Nederland was knullig in de eerste decennia, maar leerde het handhaven door middel van respect en open agenda's. Eerlijkheid, hoezeer wij het ook missen hedendaags, naar de bevolking. Dit zie je allemaal niet terug in de Arabische wereld, waar macht het ultieme doel is.

En of dat -met hypocriete en willekeurige steun van de EU- via democratie of via geweld gaat, maakt zeker in Egypte niet uit. Daar doen ze het allebei.

Nu is het niet de taak van de westerse mogendheden om een stel Arabieren op te voeden door luchtsteun in Syrië en een bezoekje van Ban-Ki-Moon, maar om hun eigen bevolking te beschermen tegen de aftakeling van waar wij in al die jaren voor gewerkt en geleefd hebben. Oftewel: Grenzen dicht en laat het hen zelf uitzoeken. De Arabische Liga veroordeelt zichzelf maar, Europese interventie sloopt elk greintje respect dat de Arabische wereld voor ons heeft.

Rittersport | 18-08-13 | 21:33

Bart De Wever is grootgebracht op frieten, bicky burgers en bier. En zie : het gezond verstand komt dan vanzelf.

Nonkel Frituur | 18-08-13 | 21:31

Mentaliteit van elkaar uitmoorden zou gereguleerd moeten worden, door beide partijen evenveel wapens te geven.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 21:31

Goed verwoord. Dit besef begint wel door te dringen.

Fast Forward | 18-08-13 | 21:29

Al in de 19e eeuw schreef Arthur Schopenhauer, niet de minste der grote denkers aller tijden, over de koran en de volgers ervan:

'dit inferieure boek volstond om er een wereldreligie op te grondvesten, twaalf eeuwen in de metafysische behoefte van miljoenen mensen te voorzien, de grondslag voor hun moraal te leggen, en een opvallende minachting voor de dood te kweken; bovendien wist het hen te enthousiasmeren voor bloedige oorlogen en omvangrijke veroveringen. In de koran worden we geconfronteerd met de treurigste en armzaligste vorm van het theïsme.

Er mag dan weliswaar veel door de vertaling verloren zijn gegaan, maar ik heb er niet één waardevolle gedachte in kunnen ontdekken.’'

Het is er sindsdien niét beter op geworden en dus kun je je afvragen of dat ooit zal gebeuren, òf dat überhaupt mogelijk is?

Simon de Danser | 18-08-13 | 21:29

Of we kunnen gewoon stoppen met het dumpen van wapens of het bijbrengen van expertise op het gebied van wapentuig. Maar ja, die inkomsten zijn zo lekker he. En strategisch een ontsluiting naar het MO is ook van belang. Niet voor niets likte Obama de mb's want ja, winnaars kiezen winnaars. Er spelen zoveel belangen en spelletjes op het wereldtoneel dat alleen een heel select groepje insight heeft. De rest (ook wij) zijn een stelletje amateurs die roepen zonder enige basis

zonder_moeite | 18-08-13 | 21:29

Beter hollywood film en dan verwijzen naar white house down? mijn beste umar dat jij wat vocht verliest bij het zien van Tatum channing wil nog niet zeggen dat het een goede film is!

Dekalejaap | 18-08-13 | 21:29

@de blije libertarier | 18-08-13 | 21:23 | + 2 -
In een volwassen democratie worden ook de rechten van een minderheid gewaarborgt. (kofsgip)

Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:28

Koptische Monique.
Had alleen gelezen dat ze christelijk was.
Zelfs ik weet niet alles.

Terpen-tijn | 18-08-13 | 21:28

De eu is een leugen. Den haag is een leugen. omdat het allemaal mensen zijn die niet deugen !

dictatorgio | 18-08-13 | 21:27

Zo kennen we je weer Ebru.
Verval niet nog een keer in de fout om de PVV te gaan bashen, net als Quidje voor de gewoonte heeft.
Vind ik persoonlijk een beetje triest, dat heb jij in geen geval nodig.

Ommezwaai | 18-08-13 | 21:27

Gewoon simpel. Weg met deze nazi broederschap en alle prehistorische alahuackbar nazisten. andere tijden dezelfde zooi.

dictatorgio | 18-08-13 | 21:26

Tja, weinig op aan te merken, Probeer dat alleen maar aan het verstand van die idioten in Den Haag (en Brussel) te brengen !

qutrex | 18-08-13 | 21:26

"En ondertussen kunnen we een voorbeeld nemen aan de Belgen: mensen die in de EU wonen en strijden voor Allahuakbar, hebben hier ook niets te zoeken."

Ja lijkt mij en hopelijk velen met mij zo logisch als het maar zijn kan. Maar logica werkt niet in Den Haag. Gekke prietpraat en de verkeerde mensen vertegenwoordigen.

Mij is altijd verteld om nooit bij een beschonken bestuurder in te stappen, daarom rij ik altijd samen met een BOB.
Helaas ben ik jaren zoekende in de politiek naar de BOP, Bewust Onverveerde Politicus. Iemand die zich niet voor het karretje laat spannen van onnadenken, geldstrooiers of stemmachtronselaars. Helaas word ik nu bestuurd door iemand die geen BOP is, en ik kan niet uitstappen.

Kaas de Vies | 18-08-13 | 21:25

Democratie werkt niet in een land waar 80% analfabeet is en niet eens weet waarop ze stemmen.

Het probleem met Europa is is dat we zo politiek correct zijn dat we nog het tegenovergestelde zullen zeggen als wat goed voor ons is, zelfs al roeit datgene europa volledig uit... zolang we maar politiek correct zijn. Waanzin.

Kapitein_Koek | 18-08-13 | 21:24

Lekker bezig die Bart De Wever!! Chapeau!

Hobbykip | 18-08-13 | 21:24

Dhr. W. Anhoop | 18-08-13 | 21:21 | + 0 -

Bij mejuffrouw Umar moet je een beetje tussen de regels door lezen.

Supermatthijs | 18-08-13 | 21:23

Prima stuk van Ebru. Democratie klinkt allemaal heel mooi en aardig, todat je tot een minderheid behoort. Als de huidige demografische tendens zich voortzet zijn wij Nederlanders vanzelf een minderheid in ons eigen land. Zijn wij dan nog zo blij met democratie?
_
Persoonlijke vrijheid is duizend maal belangrijker dan democratie, en die vrijheid moet alleen daar eindigen waar het andere mensen kwaad doet.

de blije libertarier | 18-08-13 | 21:23

Democracy does not work, unless you participate.
(Frank Zappa)

Maf Ketel | 18-08-13 | 21:23

Ik geloof alleen nog in een goede afloop
voor ons dan natuurlijk

uit-benen | 18-08-13 | 21:23

-weggejorist-

Goorbatsjov | 18-08-13 | 21:22

In nederland zijn we goed in wegkijken, nu een 'probleem' zich aardig zelf oplost beslissen we ineens om wel te willen kijken en oordelen. Ik snap het niet meer in dit land.

thapriest | 18-08-13 | 21:22

Heb het stuk 3 keer gelezen en snap nog steeds je punt niet Ebru.....

Dhr. W. Anhoop | 18-08-13 | 21:21

Als ze het leger zijn gang laten gaan is er geen moslimbroeder meer over Ebru. Gaat niet veel aan verloren maar toch. Staat zo slordig een genocide.

Supermatthijs | 18-08-13 | 21:21

Dat van die vrouwenrechten en democratie triggert me. Vrouwenrechten is het einde van een democratie.

Watapatja | 18-08-13 | 21:21

Na mijn bijdrage in het vorige topic gaat het snel.De dames voelen zich aangesproken. Welke vrouw volgt?

tiofaidh ar la | 18-08-13 | 21:21

Ondertussen ben ik wel benieuwd waar die 5 miljard van de EU is gebleven. Nu de democratie niet helemaal gelukt is krijgen we die toch zeker terug?

Godsammekraken | 18-08-13 | 21:21

Daar waar het geloof wint ovr rede.
Daar sterft de vrijheid van de mens.

Wat er nu in het midden-oosten gebeurt, is al jaren geleden voorspelt.

Ing. eslapen | 18-08-13 | 21:21

Zo, nu even het artikel lezen.

Jim Lovell | 18-08-13 | 21:20

Democratie in islamitische landen is geen verrijking, maar een stok voor de sterken om de zwakkeren in de bevolking mee te slaan.
---
Grappig, eigenlijk wat Rutte en Samson nu ook doen.
Ons parlementair stelsel is so 1900-2000. Tijd voor vernieuwingen zoals referenda. Je kunt je ook de vraag stellen of we geen koning moeten hebben...

appeltjesgroeneweide | 18-08-13 | 21:20

Amen!

Fatwabuster | 18-08-13 | 21:18

Democracy without liberty is just tyranny by the majority.

Godsammekraken | 18-08-13 | 21:17

Niet geloven is veiliger.
Zolang je in een land woont waar dat (nog) wordt getolereerd.

ZDEV | 18-08-13 | 21:17

#Team leger!!!

Jim Lovell | 18-08-13 | 21:16

Het telt ook niet echt als ze elkaar afmaken. Kouwe koffie bij een Israelisch checkpoint of een paar getekende plaatjes daarentegen....

Godsammekraken | 18-08-13 | 21:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken