Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GADVERDAMME! Een blanke creatieve elite enclave

eerlijkiseerlijkweleengoedebaard.jpgIn Eindhoven is dus superhip een oude Philipsfabriek omgetoverd tot hipsterhol. Woningcorporatie Trudo laat alleen bewoners toe die jong, hoogopgeleid en creatief zijn. Zo creatief, dat als er een Marokkaanse pizzakoerier zijn versierde deeglap af komt geven, hun complete wereldbeeld in de war is. Normaal worden lichtgetintiërs schijnbaar aan de poort preventief doodgeschoten om te voorkomen dat de creatieve übermenschen in aanraking komen met normale werkburgers. Maar goed. De Eindhovense inboorlingen waren woest toen er speciale Turkenwoningen gebouwd werden. Maar een elitaire creatievencluster lijkt ons nog vele malen erger. Dat trekt mensenmensen, kleurencoaches en zweefteven met 'spiritueel' in hun bio aan als een malle. Daar wonen over een paar jaar alleen maar kapot geknuffelde kinderen die Storm, Spijker of Maagd heten. Kan iemand niet gewoon even een gaskraan openzetten als al die creativo's op vakantie zijn? Want buiten het feit dat dit racistisch deurbeleid is van Trudo, moet we ook alles op alles zetten om te voorkomen dat creatieve hipsters samenklonteren, voortplanten en, god helpe ons, leuke projectjes op poten gaan zetten. Gelijkgestemde pioniers, worden ze genoemd. Gelijkgestemde pioniers. GELIJKGESTEMDE PIONIERS. En niemand heeft hier een probleem mee? Mensen die vrijwillig geassocieerd willen worden met creatieve mensen en daarmee zelfs een fabriekscommune willen opstarten, vertrouwen we niet. Trudo zat trouwens ook achter de Turkenwoningen in Eindhoven. Die lui zitten daar Apartheid te stimuleren alsof het Zuid-Afrika in de jaren '80 is. Als hij dit soort berichten nog zou kunnen lezen, zou Nelson Mandela zich omdraaien in zijn graf.

Reaguursels

Inloggen

Sorry Johny maar ik kan je niet volgen wat is nou eigenlijk je conclusie ? Dat je geen Marokanen aan de grens mag dood schieten of dat pizza's van de koerier niet te vreten zijn?
Persoonlijk vind ik het ene meer waar dan het andere > maar leg eens opnieuw uit.

Lichtstadfan | 16-08-13 | 12:12

Dit is natuurlijk Trudo truttigheid, met hun community marketing concept.
Dan krijg net van zulke sekten als op internet, samen met de gelijksoortige geestelijke retardatie.

BSE rundfunk | 16-08-13 | 07:05

Free Nelson Mandela!!!1

BSE rundfunk | 16-08-13 | 07:00

En waarom zou een Marokkaan niet hoogopeleid en creatief kunnen zijn?
Het Mawazine festival dat daar gevierd wordt, is toch echt wel elitair te noemen.

mothersfinest | 15-08-13 | 20:49

Fijn dat eindelijk Blankstad wordt gerealiseerd.

Nu nog andere enclaves volgens de richtlijn van de Tegenpartij.

guurderdanguur | 15-08-13 | 20:18

God dam hippies ik woon in de wijk ernaast. Woensel west. Hebben we net een lekkere naam opgebouwd als mooiste pauper wijk van Nederland komen die klote hippies hier de boel verpesten. Ik kan niks te snuiven krijgen want dat over gesubsidieerd plebs douwt alles in zijn linkse neus. Moet ik naar strijp om wat te halen. Daar wil je niet dood gevonden worden natuurlijk. Erg jammer dat de wijk zo achteruit gaat. Ik hoop op een boot verse Marokkanen en vliegtuig met bolletjes Surinamers. Waar moet dit naartoe?

Rocknrolla7372 | 15-08-13 | 19:12

Zolang je maar creatief bent (lees kunstenaar aan het overheidsinfuus) mag je lekker racistisch zijn. Je wilt natuurlijk niet dat je linkse wereldbeeld aangetast wordt als er eentje op de gang komt te wonen. Nee, als creatief persoon sta je ver boven dat PVV tokkievolk...

Moonwarrior | 15-08-13 | 19:03

Schrijver klinkt als iemand die enorm op zijn teentjes is getrapt dat hij zelf niet toegelaten is als bewoner van betreffende oude Philipsfabriek.

femkezelf | 15-08-13 | 18:13

Die Kwit. Jaja het komt hard aan voor Randstedelingen als Eindhoven volgens Forbes als verreweg intelligentste stad van de planeet uit de hoek komt:
.
www.forbes.com/sites/williampentland/2...
.
Eindhoven heeft het. Amsterdam ook natuurlijk, maar dan vnmlk Marokkanen.
San Diego volgt op afstand op de 2de plaats.
Top 15 steden:
9 Europa, 6 VS. Geen Aziaten. En dus Eindhoven bovenaan.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 15-08-13 | 18:00

@janboule

Nou heb ik een goeie twee en een half jaar in Kralingen gewoond, en ben er veel fijne, vriendelijke mensen tegengekomen.

Zelf had ik toen een kantoorbaan als programmeur, verdiende niet slecht, middelmoot (ik was nog jong)

Maar in die tijd heb ik eens opgeteld wat ik heb meegemaakt aan inbraken, berovingen, kutmarokkanen, diefstal, overlast, 's avonds goed uitkijken, en andere ellende. Tot en met dat ik bij de MK aan het Wilhelminaplein een rechtszaak mocht bijwonen omdat m'n vader en oom waren mishandeld toen ze op bezoek kwamen. Al met al kwam ik op zeker tien "incidenten".

Rotterdam is geen lekkere stad, en Kralingen, wat dan de naam heeft van "op stand" te zijn, ik kan je uit de eerste hand vertellen dat het er vol loopt met psychopaten, misdadigers, vervreemde idioten, ongeschoolde mafkezen, verslaafden, ontspoorde jeugd, van allerhande herkomst, toe maar.

Amsterdam (m'n geboortestad): Ik heb in m'n twaalf jaar dat ik er nu weer woon nog maar een geweldsding meegemaakt. Twee kutmarokkanen op een rotscooter die half tegen me aanreden op de Keizersgracht. Ik zei er wat van en duwde ze aan de kant. Dat stond de heren niet aan, en eentje sprong op me af en begon op me in te slaan met z'n boombox. Ik dacht dit is niet goed, weg! Maar hij bleef slaan. Plons! in het water. Hij kwaad jongen! Maar ik rende naar de eerste de beste kroeg. Dropen ze af, lafbekken.
Dus daar kan ik nog wel mee leven.

Amsterdam: waar dan ook, op elk uur van de dag of nacht, voel ik me veilig en zelfverzekerd om er alleen rond te lopen.

Kan ik van Rotterdam niet zeggen.

Moet ik wel zeggen dat ik met de ouwe Rotterdammers (heel ander volk, heel andere mentaliteit dan Amsterdammers) erg goed kan hoor! Maar ja, je hebt er nog maar zo weinig..

Lefgozer | 15-08-13 | 17:26

Om te weten wat er in de wereld buiten Amsterdam of zelfs maar in Nederland speelt, daarvoor is het incestueuze Amsterdam wel zowat de minst geschikte plek in dit land. (Heb er zes jaar gewoond en gewerkt in een zogenaamd creatief beroep, totdat ik genoeg verdiend had om me hier in een streek te vestigen waar meerdere grote Europese culturen in 'echt leven' al eeuwenlang botsen. Met Maastricht, Luik, Brussel, Aken, Keulen en Düsseldorf op steenworp afstand. Met plenty multicultureelvrije omgeving om me heen. En toch kan ik zelfs binnen een dik kwartier in de Afrikaanse wijk in Luik de kakkerlakken rond het doorgeefluik van keuken naar restaurant zien kruipen. Nooit zoveel ideeën voor het oprapen gehad en nog goed leven ook.
En overigens weet je best wel waarom de, naar later bleek corrupte Cor Boonstra het Philips hoofdkantoor naar Amsterdam verhuisde. In ieder geval niet om Philips een technisch-creatieve impuls te geven. Maar wel om de daar in overvloed aanwezige reclamejongens, juristen en financiële instellingen (ondertussen overigens enkele divisies gedegradeerd). Maar helaas zal door die Amsterdamse specialismen onze economie echt niet genezen. Integendeel denk ik.

WirMachenMusik | 15-08-13 | 17:04

WirMachenMusik | 15-08-13 | 15:59 |
"Waarmee niet gezegd is dat Turken creatief zijn."
... of dat Marokkaanse pizzabezorgers niet creatief zouden kunnen zijn.
Die enclave gaat op termijn, waarschijnlijk op betrekkelijk korte termijn, aan zijn eigen creativiteit ten gronde natuurlijk. Projectjes die met alle liefde van de wereld en de nodige liters Lidl prosecco -of is het al Spritz?- zijn opgestart zal geen lang leven beschoren zijn, mede en vooral omdat al snel iedereen zich heeft rondgeneukt, opnieuw de veiligheid van het eigen of andermans nest kiest en de wrijvingen dan onvermijdelijk gaan beginnen.
Het zal Trudo een zorg zijn.

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 16:59

Wees gerust.
Dat lamlendige volk is te lui om te werken en heeft geen nagel om de kont te krabben. Nu niet en nooit niet. Daar gaat Trudo dus financieel vreselijk mee op zijn bek en kunnen alleen deurwaarders en incassobureaus maar beter van worden.

Sporadus | 15-08-13 | 16:57

Waarom tillen we dit niet naar een hoger niveau?
In plaats van slechts een turkenflat een heel gebied voor ze reserveren en we noemen het Turkenland ofzo. Enne, dat ook voor de Marrokanen, de Surinamers etc. En dan ook eentje voor de Nederlanders, dat noemen we dan Nederland.

sjoerdploert | 15-08-13 | 16:35

Er zijn 50 miljoen creative culture op de wereld , moeten die nu allemaal naar Eindhoven? Eindhoven de grootste!!??

arretje | 15-08-13 | 16:35

@WirMachenMuzik Wat voor Amsterdam geldt geldt ook voor Eindhoven. Het is de zweem van creativiteit. Feit is dat het handjevol(in Eindhoven opgeleide) succesvolle ontwerpers in NL Eindhoven na de opleiding gillend van ellende heeft verlaten om de creatieve impulsen op betere plekken in NL te krijgen. Mind you dat er zelfs (buiten het Philips hoofdkantoor) Philips onderdelen zijn die speciaal naar Amsterdam zijn verhuisd om een betere aansluiting te hebben op wat er in de wereld speelt. We praten dan over lifestyle en niet de technische producten voor nerds.

Karel de 1e | 15-08-13 | 16:24

Haha die Lotte valt echt zo hard door de mand met wat ze vertelt over haar avontuurtje in de lift. Haar roze bril schuift even ongemerkt van haar poezelige hippie neusje en haar ware aard openbaart zich ogenblikkelijk. En waarschijnlijk heeft ze het zelf niet eens door.
Sommige mensen doen zo geforceerd hun best om niet racistisch te zijn of in hokjes te denken, dat het ze op een onbehoedzaam moment toch eventjes door de vingertjes glipt.

VanderMoody | 15-08-13 | 16:07

Weet je wat pas creatief is?

De fik erin!

AsEl | 15-08-13 | 16:01

Karel de 1e | 15-08-13 | 14:22 |
Eindhoven is een stad die creatief zwaar wordt overschat.
----------
De meeste mensen hebben niet in de gaten dat het beoordelen van creativiteit velen malen meer dan welke andere beoordelingen dan ook een uitermate subjectieve aangelegenheid is. Dat geldt vooral voor het creativiteitsimago zoals dat bijvoorbeeld in literatuur, beeldende kunst, film en reclame verworven kan worden. Met, hier in Nederland Amsterdam als centrum, wordt zo'n imago als creatief zijnde, vooral verworven door handige persoonlijke marketing en PR. Geld je dan eenmaal als bekend creatief kun je bij wijze van spreken een scheet laten en de volgerskudde roept dán zelfs verrukt: 'oh wat creatief'. (Heb zelf experimenten gedaan met beoordelingen in functie van al of niet bekende naam).
In creativiteitsbeoordelingen betreffende technische gebruiksfunctionaliteit is die subjectiviteitsruimte daarentegen aanzienlijk minder. Maar daarvoor moet je dan dus niet in Amsterdam zijn (uitgezonderd misschien juridische spitsvondigheden en bedrieglijke financiële/bancaire constructies) maar eerder in bijvoorbeeld Eindhoven en misschien wel helemaal niet in de buurt van lokaties waar de incestueuze zelfbenoemde culturele/creatieve elite inclusief hun MSM-vriendjes samenklitten. Waarmee niet gezegd is dat Turken creatief zijn.

WirMachenMusik | 15-08-13 | 15:59

En dit soort creatieve types spreekt er waarschijnlijk om het luidst schande van dat een aantal welgestelden een villawijk met hek eromheen wil aanleggen...

Flipside | 15-08-13 | 15:55

inderdaad, Trudo is gewoon goed bezig. al die reaguurders moeten eens in sommige eindhovense shariawijken komen. piepen ze wel anders.

matrixbluepill | 15-08-13 | 15:53

een reeds lang bestaande enclave van in de goede doen zijnden is het Rotterdamse Kralingen , hèt wijkje voor advocaten , politici en zakenmensen. Een "ons kent ons" wijkje dus waar de heer Opstelten, de heer Lubbers en de heer Korthals Altes en ook geruime tijd mevrouw N.Smit-Kroes hun stulpjes hebben en geen weet hoeven te hebben van het multiculturele echec waar Nederland gestaag van naar de sodemieter gaat.Zo meldt in het artikel van Hans van Willegenburg ( HP mei 2008) een advocaat daar wonende al dat " we rule this city". Dit type mensen dus duwt de autochtone Nederlanders de immigratiestaat door de strot maar schermen via netwerkjes en lijntjes naar de politiek hun belangen haarscherp af. Wie precies wil weten hoe het in zijn werk gaat leze de HP 07 van deze zomer. Dit blad doet in het artikel over Kralingen tevens een boekje open over de erotische strapatsen van de heer Lubbers en mevrouw Nelie Smit-Kroes als toegift.

Jan Boule | 15-08-13 | 15:48

Staat er ook een hek omheen daar? Of zijn de 'positive vibes' reeds voldoende voelbaar om eenieder die geen mensenmens is buiten te houden?

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 15:48

Stormageddon | 15-08-13 | 15:30

Ik raad iedereen aan om deze comment te lezen.

Ik wil daar alleen nog dit aan toe voegen: dat de Woningcorporaties dus een commerciële instelling zijn met publieke middelen (een woning portefeuille die vele miljoenen Euro's waard is, zomaar gekregen van de overheid) die zonder enige controle van betekenis functioneren. Dit zorgt voor corruptie, wanbeleid, geldverspilling en een woningmarkt die volledig verziekt is,

ZegMaarWilly | 15-08-13 | 15:47

Er wonen hier in deze lofts genoeg niet ras-echte Nederlanders, sommige spreken geen eens Nederlands.

Daarnaast zijn het goedkopere (lees Sociale) huurwoningen en wonen er net zo goed studenten/"Arbeiders"

MindlessCake | 15-08-13 | 15:46

Lefgozer | 15-08-13 | 15:33 |
Die gokbazen zijn ook chinezen.

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 15:46

Ik zie ook nooit hoogopgeleide allochtonen die óók nog in de creatieve sector zitten. Dus als ze niet bestaan kunnen ze daar ook moeilijk wonen.

DePotOP | 15-08-13 | 15:46

Volgens mij komt er in die hele enclave nergens zigeunersaus op tafel.

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 15:45

Nee joh! Dat heet selectie op basis van 'leefstijlen'. Net als woongroepen zoals Indiese ouderen, Joodschge vrouwen, Vrijmetselaers, broedende kunstenaers, homoos en lesboos. Wat is daar nou op tegen? Wie daar niet in past zou zich doodongelukkig voelen.

Koonkluk Huis | 15-08-13 | 15:36

@harry poster | 15-08-13 | 15:03
Hey Harry, volledig mee eens! Als ik naar mezelf kijk, ben ik gewoon eerlijk dat liefst woon in een wijk met mensen met dezelfde of gelijke achtergrond, of als dat er niet is dat die mensen dezelfde maatschappij visie hebben, mate van (sociale) intelligentie en wederzijds begrip. Je wil een veilige plek voor je gezin.
Je voelt je toch meer op je gemak in je eigen groep of cultuur of <label>. Daarbij maakt het me niet uit of iemand rood zwart of bruin is. Gaat om de inhoud.
Maar goed ik heb de middelen gecreerd zelf om me te veroorloven dat op te zoeken. Als de samenleving blijft desintegreren ben ik ook bereid te betalen om met gelijkgezinden achter een hekje te gaan wonen. Of te emigreren.
Een land heeft geen baat erbij, op de lange duur, om van de hele wereld culturen en afkomsten bij elkaar te zetten en te willen laten samen leven dat werkt niet. Niet totdat er soort van monocultuur op de hele aarde ontstaat. Alleen binnen een cultuur zijn weer subgroepen zoals tokkies, hipsters en yuppen en weet ik veel wat, complexe interactie op diverse vlakken blijft :)

iustus | 15-08-13 | 15:33

Chinezen staan 's ochtends vroeg op, dan gaan ze koken, 's avonds laat vergokken ze alles wat ze verdiend hebben, en dan gaan ze slapen. En 's ochtends weer koken.
Dat zijn de brave buitenlanders die we willen hebben.

Lefgozer | 15-08-13 | 15:33

De kern van het probleem is dat twee onverenigbare ideeën samengevoegd worden: Ten eerste marktgericht bouwen. Daar is niks mis mee - tenminste: als Trudo een commerciële vastgoedondernemer was. Maar dat is ze niet. Het is een woningbouwcorporatie met een wettelijke publieke taak, namelijk sociale huurwoningen bouwen en verhuren.

Het probleem is niet dat gelijkgestemde mensen bij elkaar willen klitten, het probleem is dat sommige idealisten die geloven in een multiculturele samenleving waarin mensen "samen dingen doen" dat niet willen.

Dat idealisten dat niet willen is tot daar aan toe. Dat mag natuurlijk. Het probleem is dat de corporaties een exclusieve, aan hun toebedeelde wettelijke taak hebben. Een publieke zaak dus. "Publieke taken" betekent dat daarbij niet gediscrimineerd mag worden (art.1 GW, wet gelijke behandeling). Dat is de spagaat.

Waar ligt dus het feitelijke probleem? De overheidsbemoeienis op de woningmarkt middels corporaties. Er is niks fout aan "sociale huur" als idee, maar ook dat lost een "probleem" op dat door de overheid is gemaakt: kunstmatige schaarste op de woningmarkt door wetten op Ruimtelijke Ordening, bestemmingsplannen en daaruit voortvloeiende grondpolitiek van gemeenten.

Krankzinnig wordt het pas als de overheid dat door haarzelf gecreëerde probleem gaat uitbesteden aan corporaties die bedrijfje mogen spelen op een door de overheid totaal dichtgetimmerde markt, waarbij sommige marktprikkels wel mogen en andere niet.

Dan krijg je dit soort bizarre uitwassen waarbij aan de ene kant tegemoet wordt gekomen aan specifieke woonbehoeftes en woonwensen waar dat eigenlijk niet zou kunnen en mogen, want in een normale markt zouden dergelijke behoeftes en wensen voor de doelgroepen niet betaalbaar zijn.

Enfin, ook dit is weer een voorbeeld van een overheid die van twee of meer walletjes tegelijk wil eten en iedereen tevreden wil houden, en dan per definitie met zichzelf in conflict komt (en dus met de hele maatschappij). En dan vinden politici het gek dat de burger de overheid niet meer vertrouwt.

Tot zover dit stukje duiding naar demense toe.

Stormageddon | 15-08-13 | 15:30

Maar even belangrijk, hebben ze al een eigen groet, en een eigen jeugdbeweging? Essentieel!

Want weet je wie het ook heel belangrijk vond om z'n eigen enclave op te zetten?

/ik moest ook zo lachen om die straatnaambordjes in het Kantonees, die ze in het onofficiele Chinatown in Amsterdam ophingen rond de Zeedijk. Werd als grappig en leuk en ludiek gezien, door wie het uberhaupt al zag.

Nou, had jij eens hetzelfde eens moeten proberen met Arabische straatnaambordjes in Amsterdam-West. Dan was de Tweede Kamer onploft doordat Wilders z'n schedel knalde

Lefgozer | 15-08-13 | 15:30

Ja, flat out, het is duidelijk zo.

niksneem | 15-08-13 | 15:25

-weggejorist-

flat out | 15-08-13 | 15:22

-weggejorist-

flat out | 15-08-13 | 15:22

Inderdaad en dan de mening verkondigen dat je voor de multicultirariteit bent in de kroeg met je thee. En natuurlijk vooral mensen uit de echte wereld uitmaken voor racist. Nadat je je overheidsbaantje hebt gegarandeerd dan in de villawijk gaann wonen en drie keer per jaar naar je huisje in Frankrijk. GVD

flat out | 15-08-13 | 15:22

Willem van Rood | 15-08-13 | 14:55 | + 0

"Spreken van hoogopgeleide mensen die maximaal 34.229 euro bruto per jaar verdienen (sociale huur) is eigenlijk best wel lachwekkend."

Rare redenering. Doorgaans verdienen hoogopgeleide mensen inderdaad meer dan modaal.
Maar dat omkeren en veronderstellen dat er geen hoogopgeleiden zijn met een inkomen tot modaal, is ook nogal lachwekkend.

Laagopgeleiden hechten nou eenmaal veel meer waarde aan status en geld dan hoogopgeleiden. Een soort van compensatie.
De puissant rijke, "bekende Nederlanders" zijn doorgaans laag opgeleiden die door slimme trucjes, een toevallig talent, boerenwijsheid, geluk en hard werken naar boven zijn komen drijven.

Peyronie | 15-08-13 | 15:19

hahaha randstedelingen die mensen in EIndhoven aankijken op het feit dat ze bij elkaar gaan wonen.. Heel Amsterdam bestaat uit enclaves vol soortgenoten (Bijlmer, oud-zuid, etc)

painfull1 | 15-08-13 | 15:18

@Schoorsteenveger... Bhagwan had wel een mooie collectie vierwielers... dat dan weer wel!

kibambam | 15-08-13 | 15:16

Kaosu | 15-08-13 | 15:06 | + 2 -
(met Westlands plukkiejal-accent)"Nieuwe dinguh verzinneeuh? Hoezo dan? Wavoor moetattan? Vijjewawwehebbeniegoettan? Vin je jeselluf dategoetvordan? Moejjeklappehebbedan?" Dat is ongeveer hoe de Westlander naar architecten, industrieel ontwerpers, regisseurs en andere creatieven kijkt.

John Muts | 15-08-13 | 15:13

"Je kunt Trudo ook overtuigen door een vloer van pindakaas te maken"

kibambam | 15-08-13 | 15:13

Even een zijsprongetje hoor.. sinds wanneer is Nelson Mandele dood?

bebeKay | 15-08-13 | 15:11

-weggejorist-

simonsniep | 15-08-13 | 15:10

Kaosu | 15-08-13 | 15:06 |
Is iets met kurk.

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 15:10

Ach, ik begrijp het wel, die lui zijnal op leeftijd en zijn inmiddels doodmoe van al die vergeefse pogingen om met een muurschildering of een creatief ontworpen ontmoetingsplekje die prachtwijken naar een hoger plan te tillen. Dat was stank voor dank, elke keer weer, leverde niks op, behalve een deuk in het met zoveel moeite opgebouwde en lang gekoesterde mensbeeld dat al flink wat deuken had opgelopen, bijvoorbeeld toen die commune's allemaal met ruzie uit mekaar vielen en Bhagwan uiteindelijk tóch een grote oplichter bleek. Dan zoek je als gediplomeerd wereldverbeteraar steun bij elkaar.
Trudo voelt dat aan.

Schoorsteenveger | 15-08-13 | 15:09

Of je gaat gewoon ergens wonen waar je zelf beslist in wat voor huis en wat voor buurt je gaat zitten.

Er zijn namelijk landen in de EU waar je gewoon met je eigen geld het huis kunt kopen dat je wilt zonder dat je door allerlei commissietjes beoordeeld en goedgekeurd moet worden.

Maar in NL viert onderhand het communisme hoogtij en worden er vanuit de overheid wijken ingericht met bepaalde bevolkingsgroepen.

Wat was artikel 1 van de grondwet ook alweer ?

James Lastig | 15-08-13 | 15:08

Sinds wanneer is Nelson Mandela dood?

Expert Homo | 15-08-13 | 15:07

Als ze het zelf betalen lijkt het me een prima plan.

Ik snap het gezeur van Sjonnie ook niet echt; Creativiteit is slecht ofzo? (of heeft hij gewoon een beperkt wereldbeeld en kleutertrauma waardoor hij denkt dat creativiteit iets is met lijm, knipsels, wasco, veiligheidsscharen en stinkende verf? )

Kaosu | 15-08-13 | 15:06

Ik zie het probleem niet zo. Ik woon in een woning die een werkman niet kan betalen, discrimineer ik nou?
Als in onze wijk maar het geluid van een brommer wordt gehoord, gaat de veiligheidspal omlaag, en inderdaad volgt er hier een kokend stuk lood op marrokkaan en pizzakoerier.

niksneem | 15-08-13 | 15:04

@iustus | 15-08-13 | 14:59
Maar daar ligt het 'm dus aan. 'Hun' eigen plekje willen. Het woord HUN zegt het al. Denk dat dit samenklonteren vooral komt doordat HUN dat willen en niet omdat WIJ (niet mijn woorden) dat niet willen. Het belangrijkste is: leer de taal, zet je in om het hoogst haalbare te halen qua baan en leer respect te hebben voor de mensen om je heen.

harry poster | 15-08-13 | 15:03

Mij lijkt het allemaal reuzegezellig. Jammer dat Eindhoven zo ver uit mijn buurt is. Het lijkt me wel iets voor na mijn pensioen.
Er zullen ongetwijfeld hipsters tussen zitten met een te rooskleurig wereldbeeld, maar daar valt makkelijk mee te leven, lijkt me. Zeker als je er lekker muziek mee kunt maken, een beetje een intelligent gesprek mee kunt voeren en andere leuke projecten mee op kunt zetten.
In ieder geval lijkt het me allemaal veel aangenamer dan in een flat vol jaloerse, verongelijkte en in zichzelf gekeerde tokkies en toklims terechtkomen.
Anders dan in bijvoorbeeld een Turkenflat wordt er ook niet geselecteerd op afkomst of religie.

Peyronie | 15-08-13 | 15:03

Van mij mogen ze een complete stad bouwen met die incapabele, luie figuren. Hoef je ook geen winkels o.i.d. op te richten, werken willen ze toch niet want slaaf van het systeem. Hek er om heen en je bent van die wereldvreemden af.

Stamhoofd | 15-08-13 | 15:03

Het is een wereldwijd verschijnsel dat de hippe hoogopgeleide laagverdieners de eerste golf zijn in gentrificatie van een buurt. Dat is goed voor de stad, want daarna komt de grote neef van datzelfde volkje: de goedverdienende yup. U weet wel, de laatste lul in dit land die meer geld in de belastingpot doneert dan-ie eruit haalt. Eindhoven is dus slim bezig. Maar Quid ziet alleen maar weer die hippe Haagse kunstacademiekids die hem en zijn Westlandvriendjes vroeger uitlachten in het Paard. Frustraties....

John Muts | 15-08-13 | 15:01

Ach, wat een gedoe! Na m'n studie heb ik mn 1e huisje gekocht en betrokken in zo'n gemengde wijk, met allerlei culturen en kleuren. Goh ja heeft een dynamiek. In de nacht wel eens wat gedoe en geschreeuw, of rondknetterende scooterjeugd. Mensen die niet alles begrijpen wat je zegt. Etc enz.
Op zich allemaal wel te doen..
Maja dingen veranderen, leuke baan, meer inkomen, lease auto. Dus nu mooie woning in leuke buitenwijk (nee geen vinex..) met allemaal mooie huizen, lease auto's, blonde kind'ren in de speeltuin, mensen die me begrijpen. Heerlijk!!
Moraal van het verhaal: mensen klitten samen in de groep waarbij ze zich het best voelen. En dat zijn vaak homogene groepen van dezelfde signatuur.
Al die gemengde progressief allemaal-samen shit werkt gewoon niet! Als die hipsters gezellig samen willen breien daar, laat ze! Net als Turken en of Marokkanen ook hun eigen plekje samen willen. Als ene z'n vrijheid krijgt, dan de ander ook.
Hangt seggregatie of integratie niet vanaf.. dat gaat toch vanzelf een keer kapot als er te veel door elkaar komt leven in één land...

iustus | 15-08-13 | 14:59

seven | 15-08-13 | 14:49 | Tnx voor de links.

Willianus Wortelus | 15-08-13 | 14:58

Artikelen even gelezen, heb hem al, babyboomers die hun studententijdperk nooit vaarwel hebben kunnen zeggen. Of anders gezegd, een stukje historie in 1 keet over hoe het zover heeft kunnen komen met dit graf land.

No Mames | 15-08-13 | 14:57

Spreken van hoogopgeleide mensen die maximaal 34.229 euro bruto per jaar verdienen (sociale huur) is eigenlijk best wel lachwekkend.

Willem van Rood | 15-08-13 | 14:55

Was nou precies je probleem, Quid? Want je gooit een boel zinnen & cliché's op een hoop, maar de uitleg wat nou het probleem is, mis ik. En ik heb liever dat creatieve hipsters in Eindhoven ergens samenhokken, dan bij mij in de buurt.

paddy | 15-08-13 | 14:54

Allochtonen wonen toch ook allemaal bij elkaar? Waarom mogen autochtonen dat dan niet? Rot toch op met je kutartikel.

Patatter | 15-08-13 | 14:54

Prima initiatief, er zijn nu eenmaal mensen die het zat zijn hun leefgenot te laten verpesten door een groot scala aan binnen- en buitenlandse tokkies.

nare baas | 15-08-13 | 14:51

Ik ga me daar ook inschrijven en dan de hele dag keihard muziek van de Swans, Glen Branca en Diamanda Galas draaien. Dat moet dat volk toch wel waarderen. Zo niet dan www.musikantenstadl.tv/ en ga zelf de kroeg in.

meneer der meneren | 15-08-13 | 14:51

Mooi ook het uitgemolken creatieve concept van een zwart wit foto met wat kleur accenten bij het artikel. Reflecteert ongetwijfeld het creatieve niveau waar we hier op doelen.

No Mames | 15-08-13 | 14:51

Ach, laat ze lekker.
Ik wil er niet wonen (en ik ga er niet wonen).
Ik wil trouwens ook niet in Kanaleneiland wonen (en ik ga er ook niet wonen).

Koos Knak | 15-08-13 | 14:50

@ZegMaarWilly | 15-08-13 | 14:39

Sedert de bruteringsoperatie in de jaren negentig heeft de overheid niet al te veel meer in de corporatiemelk te brokkelen, en vanaf dat moment zie je woningcorporaties ook héél toevallig veranderen van degelijke clubs in megalomane projectontwikkelaars. En dat allemaal zonder daartoe de kennis in huis te hebben - met als gevolg een hoop problemen en een gigantische geldverspilling.

Maar je hebt gelijk: schoenmaker, hou je bij je leest.

Reinaert | 15-08-13 | 14:49

Heel goed idee.
Turkenwoningen ook trouwens.
Soort bij soort, multiculti is onnatuurlijk en een grote mislukking.
De natuur zelf is het mooiste voorbeeld van apartheid.
Iedereen is gelukkiger tussen gelijkgestemden.
Apartheid is geen vloek maar een zegen.

Jim Beam | 15-08-13 | 14:49

Twee duidende artikelen van politicoloog & sociobioloog uit 2004, dus een vooruitziener, Roele hierover.
'Niet spreiden (..) De enige manier om de grote steden economisch en cultureel levensvatbaar te houden is ..' www.marcelroele.nl/index.php?pagina=29...
'In 1969 toonde de Amerikaanse econoom Thomas Schelling met een simpel wiskundig model al aan dat segregatie (opdeling in blanke en zwarte wijken) spontaan en onvermijdelijk ontstaat.'http://www.marcelroele.nl/index.php?pagina=39

seven | 15-08-13 | 14:49

Lotte is een typisch voorbeeld van iemand die Greet Wilders stom vindt maar wel stijl achterover slaat als ze een Marrokaan in haar creatieve knuffelomgeving aantreft.

WaitingLine | 15-08-13 | 14:48

@ Burgertrutje | 15-08-13 | 14:43 |
Wat is er mis met hoeren?

Discriminatie!

goedverstaander | 15-08-13 | 14:46

Is Mandela dood dan?

Febofiel | 15-08-13 | 14:45

Waar is Cartman when you need him?

wist ik toch! | 15-08-13 | 14:45

Maar Lotte stemt gewoon Groen Links hoor.

Masturwasbeert | 15-08-13 | 14:43

Zolang ze hun vrouwelijke medemens niet als hoeren zien en de buurt onveilig maken moet het geen probleem zijn.
Soort zoekt soort, zolang ze de samenleving maar niet lastigvallen met hun denkwijze.

Burgertrutje | 15-08-13 | 14:43

Wel goede reclame-viral, om zo te laten merken dat iedereen in dat complex blank en hoogopgeleid is. Daar wil ik als bewoner ook best een paar honderd euro extra voor betalen. Lekker met gezellige, verantwoordelijke, niet-criminele, niet-agressieve blanke mensen om je heen.

Is dat racistisch?
De meeste mensen denken toch echt zo. Want woonruimte in dezelfde stad in een blanke wijk is al snel 30% duurder dan woonruimte in een zwarte wijk. Dat prijsverschil ontstaat omdat mensen er gewoon geld voor over hebben niet met gekleurden geconfronteerd te worden. Geldt bijna voor ons allemaal. Zelfs gekleurden betalen hier graag wat meer voor.

du Roi Soleil | 15-08-13 | 14:41

En allemaal een macho * proest * baardje natuurlijk, vanwege hip.

Bigi Bana Boy | 15-08-13 | 14:40

De oude Philips zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou weten dat zijn voormalige fabriekshallen nu bevolkt zijn met vervelende hipsters.

brutus68 | 15-08-13 | 14:40

@reinaert
Voor betaalbare woningen is altijd een markt. En dat is ook waar de Woningstichtingen primair voor zijn opgericht, om betaalbare huurwoningen te bouwen. VOOR IEDEREEN ongeacht afkomst en zonder voorkeursbehandelingen. Dat die Woningstichtingen nu aan sociale geografische planning doen, daarvoor moeten ze worden teruggefloten door de overheid.

ZegMaarWilly | 15-08-13 | 14:39

@baba4oog | 15-08-13 | 14:33
Ik was ook al bang dat m'n begrijpend lezen achteruit ging. Doe es fatsoeneren Johnny "haastklusje" Quid.

Conan de Rabarber | 15-08-13 | 14:36

@ Kaas de Vies | 15-08-13 | 14:31 | + 0 -
Ruilen tegen een stuk grond in Brabant?

TheseDays00 | 15-08-13 | 14:35

Sense and simplicity....

huismerk | 15-08-13 | 14:35

Hogeropgeleid en creatief. Dus allemaal kunstacademievolk levend van subsidies.

sinar2 | 15-08-13 | 14:35

Als je jezelf creatief noemt, ben je het juist niet.

Masociaal | 15-08-13 | 14:35

Ach dat gaat goed totdat er teveel gerommeld wordt onderling. Dan is dat klitten zo weer voorbij. Dan willen ze juist weer 'andere' mensen zien.

keikoud | 15-08-13 | 14:33

@ Quid
Wie is 'hij' in je laatste zin ?

baba4oog | 15-08-13 | 14:33

Heerlijk toch;
In een allochtoon-vrije locatie wonen en dan lekker afgeven op al die sukkels die op de PVV stemmen en naast een Marokkaan wonen.
En illegaliteit mag nooit strafbaar worden! Zet ze allemaal in een sociale huurwoning met een uitkering! Zo lang ze maar nooit een stap op je enclave zetten natuurlijk.

ZegMaarWilly | 15-08-13 | 14:33

Ik snap niet hoe dit discriminerend is. Als ergens een gebouw komt waar alleen huisartsen of banketbakkers in mogen wonen heeft ook niemand daar een probleem mee, ga de opleiding doen en je voldoet ook aan de criteria. Is weer eens wat anders: woningen gereserveerd voor mensen die iets goed kunnen, in plaats van sociale huurwoningen voor mensen die niks doen.

hetiskoffietijd | 15-08-13 | 14:33

... en natuurlijk vooral geen Maroc roken ...

Kapitein Sjaak Mus | 15-08-13 | 14:31

Ja,.ik ken het... industrial youth rises in Eijnthofe.

horsteknots | 15-08-13 | 14:31

@DeAnaleAbortus | 15-08-13 | 14:26

Woningcorporaties doen met de regelmaat van de klok woonwensenonderzoeken onder hun (potentiële) huurders dus zo heel erg vreemd is het niet dat men tracht specifieke projecten voor specifieke groepen te ontwikkelen: er is immers een markt voor.

Of het altijd even succesvol is, da's een héél ander verhaal.

Reinaert | 15-08-13 | 14:31

@TheseDays00 | 15-08-13 | 14:30 | + 1 -
Psssst, schip kopen?

Kaas de Vies | 15-08-13 | 14:31

Facisme? Trudo doet aan niche marketing, ies marktwerking enzo dus niks mis mee toch? Misschien dat ze er een hek omheen moeten zetten want dan mag het ineens wel van de reaguurders.

El-Rubio | 15-08-13 | 14:31

Een woningbouwvereniging hoort te voorzien in betaalbare sociale woningbouw, en experimenten aan de markt over te laten. Niks anders! Dit kan niet anders zijn dan een schip van bijleg voor een corporatie of gefinancieerd door de gemeente. Trudo: ga failliet!!

TheseDays00 | 15-08-13 | 14:30

Nou inderdaad, gatverdamme.

profiteroles | 15-08-13 | 14:30

Creatief zijn en dan origineel met zijn allen bij elkaar hokken.

Pilshaas 861 | 15-08-13 | 14:29

Een woongebeuren voor de oorspronkelijke bewoners van het land. Dat moeten we natuurlijk niet willen, met z'n allen. Het moet eerlijker.

Parsons | 15-08-13 | 14:29

trudo.nl nu al kapot... Boeehoee

Jan de Hark | 15-08-13 | 14:28

Een hipsterghetto. Mooi man!

Reinaert | 15-08-13 | 14:28

Ja.. je zit ook liever in Pand Noord. Moehaa

deministerpresident | 15-08-13 | 14:27

@Nonkel Frituur | 15-08-13 | 14:25
Moet jij niet feesten?
Het is toch een feestdag in België.

Che_cuevara | 15-08-13 | 14:27

Vind ik ook, minimaal 15 procent MOElanders erbij.

newray | 15-08-13 | 14:26

-weggejorist-

DeAnaleAbortus | 15-08-13 | 14:26

Je noemt je kind toch geen Spijker.

Strohond | 15-08-13 | 14:26

Hey Johnny, die zin klopt niet:
.
"Normaal worden lichtgetintiërs schijnbaar aan de poort preventief doodgeschoten om te voorkomen dat de creatieve übermenschen in aanraking komen met normale werkburgers."
.
Bedoelde je normale werkburgers, of lichtgetintiërs?

McPhart | 15-08-13 | 14:26

Hou die hippies tegen, vóór ze een drumcirkel vormen.

Nonkel Frituur | 15-08-13 | 14:25

@Karel de 1e | 15-08-13 | 14:22 | + 2 -
Ik zou zeggen, kom naar Rotterdam. Ik zit er, en al zeg het zelf, dat doe ik op een vrij creatieve manier.

Kaas de Vies | 15-08-13 | 14:25

Er zijn ook mensen die zichzelf een mensenmens noemen. Dan moet je uitkijken.

roze_bril | 15-08-13 | 14:25

Lotte, zegt al genoeg.
Als mijn ouders mij zo'n naam hadden gegeven deed ik ze een proces aan.

Che_cuevara | 15-08-13 | 14:25

De creatieve elite heeft recht op haar eigen Lebensraum.

rara | 15-08-13 | 14:24

@Karel de 1e | 15-08-13 | 14:22
Docenten doceren wat ze zelf niet presteren....

Godsammekraken | 15-08-13 | 14:23

ja maar dat *mag* toch helemaal niet want FAKSISCSCME!! Toch?

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/08/...

Owww wacht! Het zijn creativoos! Die hebben natuurlijk zo een verheven bijdrage aan de samenleving dat ze boven dit soort banale regeltjes staan.

Godsammekraken | 15-08-13 | 14:22

Eindhoven is een stad die creatief zwaar wordt overschat. Het moet doorgaan voor een broedplaats van creatief talent. Resultaat is dat duizenden sukkels de opleiding werkeloos verlaten.Want die zijn zoooo slecht en worden vaak gedoceerd door mislukte ontwerpers.

Karel de 1e | 15-08-13 | 14:22

Is dat Rutte undercover op de foto? Die kan anders natuurlijk niet meer normaal over straat lopen.

roverheid | 15-08-13 | 14:22

Het is een mooie tussenstop op weg naar Leudal.

Reaguurders verenigt u.

Kaas de Vies | 15-08-13 | 14:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken