Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Man van wethouder (VVD) mag chauffeurs uitbuiten

oie_2417925wYwDlBc5.gifArbeiders, verenigt u rondom de vuurrode GeenStijl vlag der Zosjalisme. We hebben weer een verhaal waar u terstond Tsaar-afzettende neigingen van gaat krijgen. Hamer en sikkel in de aanslag, hier gaan we. In Drachten staat een groot transportbedrijf. DE BRAND IN GROTE TRANSPORTBEDRIJVEN! Ja toch, kameraden? Dat bedrijf heeft een directeur. En die directeur heet Dick van der Aart. Dat mag. Dick heeft iets slims bedacht. Hij heeft een constructie bedacht waarbij zijn chauffeurs alle financiële risico's dragen, aan een wurgcontract vast zitten en over het algemeen geldtechnisch keihard de sjaak zijn, terwijl Dick dikke winst zit te bakken achter zijn bureau. Dat heet in kapitalistische termen dan dat 'de chauffeurs geprikkeld worden om de loonkosten laag te houden', maar vroeger noemde we dat gewoon slavernij. Sowieso, dood aan alle kapitalisten, Leninverdomme. Goed, de boel kwam voor de rechter en de rechter zei: "niks aan het handje, vlam in de pijp en gaan." Okee, okee, gemotoriseerde arbeiders uitbuiten is dus okee in die regionen. Komen we nu met een saillant detail. De vrouw van Dick van der Aars is wethouder in Smallingerland. Van de VVD, uiteraard, want die hebben een naam hoog te houden qua dubieuze belangenverstrengeling en integriteitsuitdagingen. Haar portefeuille: Verkeer en vervoer. Maar dat is natuurlijk puur toeval. Dat een VVD-wethouder een man heeft die dusdanig schofterig met personeel omgaat dat hij voor de rechter wordt gedaagd en de rechter hem vervolgens schoon verklaart. Wanneer gaan we Dag van de Bananen vieren in deze republiek?

Reaguursels

Inloggen

@Lepo | 26-07-13 | 07:20
Duidelijk. Zoals ik al dacht: De regelgeving is dus de schuldige, niet de transportondernemer. Het blijft een wonderlijke constructie, maar de ondernemer is niets te verwijten.
Dat ondernemerschap en eigen baas zijn door de wet- en regelgeving ten zeerste wordt ontmoedigt door de staat, dat wist ik al, daar heb ik ervaring genoeg mee.

Stormageddon | 26-07-13 | 15:33

-weggejorist-

Mr.Q | 26-07-13 | 12:50

Als het zo'n probleem is, waarom gaan mensen die constructie dan aan? Bovendien als ze het niet snappen dan ga je toch niet akkoord.

Ik zie het probleem niet. Die mensen doen er allen vrijwillig aan mee. Of is mr Quid stiekem PvdA'er?

upbeat | 26-07-13 | 12:45

Rutte die zichzelf niet onder controle heeft (lees en hoor de paniek uitspraken er maar op na, zoals van de overzeese eilanden), de partij niet onder controle heeft, de zakkenvullende corrupte baantjespikkers niet onder controle heeft (laten we Jorritsma vooral niet vergeten) etc. Dat moet Nederland uit de recessie halen?
Zelfs afgestudeerde economen geven aan dat Rutte (door zijn eigenwijze gedrag en slechte kennis) verkeerde en onverantwoorde besluiten neemt. Het is duidelijk , dat Rutte en z'n trawanten met zijn blunderende kabinetsbeleid Nederland naar de afgrond zal leiden. Deze coalitie zal bij de volgende verkiezingen een schim zijn van wat ze nu zijn, want de kiezer is dit maffiosi gedrag meer dan zat.

Cloe | 26-07-13 | 12:25

Gaap,gaap,gaap,alweer de VVD.

Bataaf | 26-07-13 | 11:37

Balkan in de polder.

Luna71 | 26-07-13 | 11:36

Hoor ik daar Neo-Liberale Taliban en "dubieuze belangenverstrengeling" ?
Da's toch niks nieuws !
Dat doen de vazallen van Mark de Weglachert toch regelmatig !?
En vaak komen ze er nog mee weg ook.
Denk daar eens aan als je de volgende keer in het stemhokje staat.
Tot die tijd kan je op de blaren zitten.

Lenco | 26-07-13 | 11:18

Waar maken we ons nou druk om, u heeft Pvda en VVD gestemd dus u krijgt het beleid wat zij u beloofd hebben.
Hoe toch op met die commotie iedere keer!

Zolang Nl met zijn kop in het zand blijft stemmen op dit soort partijen zal NL never nooit niet gaan veranderen, zo simpel is het.
Dus of je stapt over je ego heen of je zegt ja en amen en bukt voorover zodat ze het laatste sprankje hoop uit uw AARS kunnen afzuigen.

pickalilly | 26-07-13 | 10:10

die rechtse ballen maken van Europa een en al armoede.met hun gastarbeiders en uitbuiten.

pedro300 | 26-07-13 | 08:59

Dus de man slaagt er in om in barre economische tijden en in een moeilijke sector als transport (waar de concurrentie van Oost Europese transporteurs/chauffeurs moordend is) toch nog een bedrijf draaiende te houden en mensen aan het werk te houden. En dan verdient ie daar nog iets mee ook, dat is inderdaad schandalig Quid, waar haalt ie het gore lef vandaan. Weg nivelleren die man dan maar??

TheTroll | 26-07-13 | 08:40

Linkse teksten. Ben je vrijwillegerswerk gaan doen of zo?

3Xniks | 26-07-13 | 08:30

Stormageddon | 25-07-13 | 22:25 | + 3

Storma, je MAG in NL niet als ZZPer aan de slag als vrachtwagenchauffeur. Je moet tegen de 10.000 euro investeren in rijbevoegdheid (Rijbewijzen C-E, Code 95 met verplichting elke 5 jaar te vernieuwen) maar daarmee MAG je niet werken als ZZP chauffeur. Je MOET als eigen rijder een volledig transportondernemer zijn (-kosten nog eens 5000 eur aan opleiding waar je niets aan hebt, plus verplichting eigen wagen te financieren, plus verplichting tot bankgarantie van rond 9000 eur per wagen) ookal wil je alleen maar zelf een aantal uren per dag vracht rijden. Dat is de hele ellende. Je kunt 10.000 euro investeren in rijbevoegdheid (Rijbewijzen C-E, Code 95 met verplichting elke 5 jaar te vernieuwen) maar daarmee MAG je niet werken als ZZP chauffeur. Dankzij de vakbonden MOETEN chauffeurs in in NL loondienst. Daar wringt de schoen en ik denk dat de ondernemer hier een goede oplossing voor heeft gevonden.

Lepo | 26-07-13 | 07:20

@D.Turpin | 25-07-13 | 22:18 |
Dan ga je er echter vanuit dat de markt op dit gebieden niet goed werkt. Dat idee heb ik echter niet met betrekking tot de truckerswereld. Er zijn honderden zo niet duizenden truckers die voor zichzelf werken. Deze verdienen echter niet veel meer dan truckers die werken voor een groter bedrijf. Als dit namelijk wel het geval was zouden ze woekerwinsten maken, nieuwe trucks kopen en nieuwe truckers inhuren / zouden er nieuwe grote transportbedrijven ontstaan. Dit is echter niet het geval. Wat mij tot de conclusie brengt dat de marges binnen deze wereld gewoon klein zijn. Een ondernemer die met een slimme constructie zijn hoofd boven water weet te houden en daarmee mensen aan het werk houd kan ik dan ook alleen maar toejuigen. Het is pas echt link als vrije toegang tot de markt niet meer bestaat. De barrieres om zelf trucker te worden zijn echter zo klein dat ik niet het idee heb dat dit het geval is. Gevaarlijker zijn bijvoorbeeld de zorgmarkt, de energiemarkt en de mobieltjesmarkt. Deze zijn door regelgeving zo lastig toegankelijk dat er geen vrije concurrentie mogelijk is, wat dus in potentie kan leiden tot onterechte marktmacht.

potsenmakkert | 26-07-13 | 01:34

Alsnog +5 voor pica gifje.

Shareholder II | 26-07-13 | 00:24

Ik zie het probleem van dit topic niet echt. Dat chauffeurs met deze constructie lekker gemaakt worden door de baas is een duivels trekje van elke ondernemer. Maar ze staan erbij en kiezen er voor.
Als de mens in zijn algemeenheid nou het principe zou hanteren dat er niemand op de wereld rond loopt om hem te matsen, dan kijk je al gauw anders tegen bepaalde zaken aan.

Graaf van Egmont | 25-07-13 | 23:12

vanhetvarken | 25-07-13 | 22:35
En daar zit dus ook de oplossing. Het verschil tussen loonkosten voor de werkgever en nettoloon van werknemer is hier absurd.

Dus de MKBer betaalt zich blauw en neemt liever geen risico met personeel. 'Amerikaans' ontslagrecht is geen oplossing, omdat ook kritisch personeel er dan zonder problemen uitvliegt. Zit je dan met al je ja-knikkers.

Nee, de multi-national lacht zich nu suf, terwijl de werknemer en MKBer de lul zijn. Maar die moeten wel de handen ineenslaan en niet mekaar de tent uitvechten.

Geenstijlfiguur | 25-07-13 | 23:10

@vanhetvarken | 25-07-13 | 22:35
Ik weet er alles van. Helaas. Heb eens aan een aap uit moeten leggen dat ik minimaal 6k omzet per maand op hem moest kunnen factureren om quitte te draaien. Hij gelooft het tot op de dag van vandaag nog niet. Enfin, dat is ook een van de redenen dat ik geen apen meer aanneem. Lui kutvolk.

Parsons | 25-07-13 | 23:08

Die Quit, een echte slijpsteen voor de geest. Schrijft werkelijk journalistiek verantwoorde stukken en altijd na uitvoerig onderzoek. Oh wacht, toch niet en hoe zielig toch, want zijn duimen zijn, door het vele zuigen, gedegenereerd tot etterende en onbruikbare journalistieke bronnen.

louperdeloup | 25-07-13 | 23:07

@Tim Grimbek 10 | 25-07-13 | 22:41
Dus?

Fart Fader | 25-07-13 | 22:51

Itzamná | 25-07-13 | 22:24 |
O Buffet? Die vond anders wel dat ie meer belasting kon betalen. Kun je zo even googlen (Buffet Rule). Bill Gates? Klassiek voorbeeld van hardwerkende en eerlijke kerel. Je kunt ook kijken naar grote sponsors van de Republikeinen. Daar zitten veel nare mannetjes tussen.
-
Anyway. Veel geld is in potentie veel macht en het is overerfbaar in de meeste culturen. Zodoende kan het zijn dat de leiders niet per definitie de slimsten zijn. Een verstandige samenleving houdt de poule voor potentieele leiders en succesvollen wat groter. Dat lukt je niet met slavernij. Dat lukt je niet zonder een minimum aan redistributie.

D.Turpin | 25-07-13 | 22:45

@Hobbykip | 25-07-13 | 20:08
Zijn kerels hè, gewoon even dat je het weet

Tim Grimbek 10 | 25-07-13 | 22:41

@Hobbykip | 25-07-13 | 20:08
Verdomd ja, heb de hele verdere tekst niet gelezen...

WTF girl!

Fart Fader | 25-07-13 | 22:38

D.Turpin | 25-07-13 | 22:31
Uiteraard is het voor de individuele ondernemer prima, dat zijn concurrent diens mensen wel uitstekend betaalt, geeft dan meestal erg snel wat ruimte op zijn markt.

vanhetvarken | 25-07-13 | 22:38

Parsons | 25-07-13 | 22:27 | + 0
Daarom moet je, onder ons, ook zoveel mogelijk zwart werken. Het NL-systeem roept een enorme informele economie op.
Ik ken geen hond die een schoonmaker, om maar wat te noemen, wit betaalt. Of een klusjesman, een aspergetrekker etc.

Ook tandartsen hebben liever 4.000 netto voor wat kronen dan 6.000 bruto. Wat een mysteries hè! Goed voorbeeld voor NL is Italië. De Italianen malen niet zo om de signatuur van de overheid, zolang deze maar klein is. Een zeer goede instelling. Voor de rest doen ze zwart wat zwart kan.

Italië is in dat opzicht een prima voorbeeld voor NL.
Een beetje terzijde, maar ook ik zie nauwelijks verschil tussen de overheid en de maffia.
Filmpje hierna zul je wel kennen, anderen mogelijk niet.

www.youtube.com/watch?v=ga5I4uFDAy8

Itzamná | 25-07-13 | 22:35

Parsons | 25-07-13 | 22:27
De wetgeving is zo in elkar gestoken, dat de ondernemers het merendeel van de belastingheffing voor hun rekening moeten nemen. Leg een werknemer maar eens uit, dat ie je bedrijf 3200 euro per maand kost, maar dat ie daar zelf maar 1600 euro van krijgt. Werknemer snapt het niet en vindt zijn baas een lul, dat werk.

vanhetvarken | 25-07-13 | 22:35

Het zijn mooie tijden nog even en iedere Europeaan is omgevormd tot een Homo economicus, flexibel ondernemend en volledig verantwoordelijk voor zijn eigen succes, Tsjakka!

Bertus Brulbroek | 25-07-13 | 22:35

@Cidiood | 25-07-13 | 22:29
Zeik niet. This is Geen Stijl man.

Stormageddon | 25-07-13 | 22:34

@vanhetvarken | 25-07-13 | 22:28
Ja natuurlijk. Ik snap het wel. Dick van der Aart heeft groot gelijk, als het inderdaad zo kan (en de rechter zegt ja.) Het zegt ook niets over Dick van de Aart, die wil gewoon een winstgevende onderneming runnen. Het zegt alles over de bizarre wetgeving, belasting- en regeltjesdruk in dit land.

Stormageddon | 25-07-13 | 22:33

@ Itzamná | 25-07-13 | 22:18 |
Lafbekken? Die gasten doen wel gewoon het werk. Zonder deze lafbekken zou er geen machine meer draaien. En je zou ze het liefst hebben als slaven? En dan nog beweren dat werkgevers beter zouden zijn voor hun werknemers als ze minder belasting zouden betalen. Kom op man. Weet je trouwens dat je produkten ook moet zien te verkopen? Als werkgever moet je dus hopen dat een andere werkgever zijn werknemers redelijk betaald.

D.Turpin | 25-07-13 | 22:31

Die .gif is wel erg grof heren..

Cidiood | 25-07-13 | 22:29

Stormageddon | 25-07-13 | 21:58

Die transport ondernemer gaf zijn personeel de keus, zelf te bepalen hoeveel sociale lasten en pensioen ze af wilden dragen, door zelf te beslissen welke ritten ze als ZZPer deden en welke ritten in loondienst. Die man is een held. De keus tussen meer netto en heel sociaal belasting/premies/pensioen afdragen, die de chauffeurs geboden werd, beviel corporatief NL niet.

vanhetvarken | 25-07-13 | 22:28

@Itzamná | 25-07-13 | 22:18
Het ergste is nog dat je als ondernemer nog meer slaaf bent. Van de SStaat, wetjes- en regelgeving. Ik word letterlijk misselijk van de blauwe-envelooppen-brigade.

Parsons | 25-07-13 | 22:27

@ZDEV | 25-07-13 | 22:14
Nee, beter lezen. Het is een bizarre constructie. Het zijn geen zzp'ers (waren het dat maar, dan had hij geen loonkosten). Hij heeft de chauffeurs in loondienst en huurt de trucks erbij (die hij eerder aan de rijders heeft verkocht).
Stel je voor dat je in loondienst bent op een kantoor en je eigen bureau, computer, kantoorstoel en telefoon moet meenemen die het bedrijf dan van je huurt (dat is het idee.) So far so good, kan ik me iets bij voorstellen.
Maar... In het huur- en arbeidscontract en is een vaste prijs bedongen waarbij de chauffeur om zoveel mogelijk inkomsten te verwerven eigenlijk zo min mogelijk moet werken. Dat is de bizarre kant van het verhaal.
Ik vind het een wonderlijke constructie en ik snap dat de FNV daar vraagtekens bij zet.

Stormageddon | 25-07-13 | 22:25

D.Turpin | 25-07-13 | 22:18 | + 0
Noem maar een alternatief systeem. Communisme light, aka socialisme leidt nooit ergens toe.

Ja, tot volgzame schapen zoals in de Scandinavische landen. Die ouwe Vikingen gaan daar een hoge prijs voor betalen.
De Russen en Chinezen hebben dat heel wat beter begrepen, de Japanners en veel Aziatische landen ook.
Je hebt leiders en volgers (werknemers). Dat is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden.

Overigens weten de superrijken ook niet wat ze met al hun geld aanmoeten. Dood gaan ze toch. Buffett heeft zo ongeveer z'n hele vermogen aan de Foundation van Bill Gates gelegateerd. Komt het toch weer terug. Het komt nu al terug.

Wat moet je met 60 mld dollar?

Itzamná | 25-07-13 | 22:24

"Wanneer gaan we Dag van de Bananen vieren in deze republiek?"

Prinsjesdag valt dit jaar op 17 september - en was het maar een republiek.

vansuyle.com | 25-07-13 | 22:24

Beter was natuurlijk geweest als de betrokken ondernemer zijn trucks aan een Poolse/Tsjechische/Roumeense/etc. Onderneming had verkocht/verhuurd en zijn eigen chauffeurs had ontslagen. Een rechte rug kost geld, fokking jammer voor de betrokken NL chauffeurs, maar het gaat natuurlijk om het ideaal.

Die NL chauffeurs/personeel klaagden niet, die krijgen aanmerkelijk meer netto per maand, alleen de afdrachten voor nogal wat dubieuze lasten werden wat minder. Iedereen er uit trappen en met Poolse/etc. chauffeurs werken was natuurlijk veel socialer.

vanhetvarken | 25-07-13 | 22:20

@ Itzamná | 25-07-13 | 21:59 |
Wel zo simpel is dus allemaal niet. In beginsel is er niks op tegen dat werkgevers meer verdienen. Aannemende dat ze eerlijk zijn en een positieve bijdrage leveren. Maar ja, hoe meer geld je verdient, hoe makkelijker het wordt om de boel te belazeren zonder negatieve gevolgen. En dat gebeurt dus ook. Op vrij grote schaal. In jouw model zit een groot risico. Namelijk dat je eindigt met een kleine groep die alles bezit. Niet alleen geld, maar ook macht. Walmart is mooi voorbeeld van een resultaat in zo'n model. Is dat wenselijk en is dat op termijn een stabiele samenleving.

D.Turpin | 25-07-13 | 22:18

Enfin, de meeste mensen zijn lafbekken en zijn liever werknemer, v/h arbeider, lijfeigene en slaaf, dan dat ze hun eigen weg volgen en zien dat ze hun leven zelfstandig runnen.

Dat was wel een voordeel van de slavernij, die duidelijkheid. De vroegere slaveneigenaren waren zeker niet altijd te beroerd voor hun slaven. Wel voor de slaven die de kantjes er van af liepen.

Dat is met werknemers niet anders, al kost het nu bakken met geld om er een kwijt te raken die ondermaats presteert, terwijl je vroeger een niksnuttende slaaf nog kon verkopen op de markt.

Weet iemand nog wat er precies mis was met de slavernij? Alsof de moderne werknemer niet evenzeer slaaf is (hoewel je ze niet meer kunt verkopen of cadeau doen aan iemand aan wie je toch al een hekel had).

Itzamná | 25-07-13 | 22:18

Als er meer mensen in NL productievere banen hadden en er meer uitvreters mee zouden werken in de bv Nederland, en dan bedoel ik niet van die non productieve advies en juridische baantjes, dan zou dat helemaal niet nodig zijn.

Charles de Batz | 25-07-13 | 22:18

@Itzamná | 25-07-13 | 22:08
Breek me de bek er niet over open. Ik heb één van m'n BV's moeten laten klappen omdat dat goedkoper was dan wachten op een ontslagvergunning. En dan heb ik het niet over duurbetaald personeel eej.. gewoon IT apen.

Parsons | 25-07-13 | 22:14

En als de vrije rijders "op papier" iets naar 't oosten verhuizen word 't een heul stuk interessanter.

lidlbier | 25-07-13 | 22:14

1) dat vrouw wethouder is heeft er niks mee te maken.
2) de man huurt ZZPers in ipv personeel, logisch met die verstikkende regels.
3) hij betaalt een deel in huur en een deel in loon, en optimaliseert voor zichzelf en voor de ZZPers de fiscale druk. Hulde voor deze legale creativiteit.
4) Vakbonden zijn er niet voor de werknemer maar hebben als doel een achterhaald en onbetaalbaar socialistisch/communistisch stelsel in te richten waarbij iedereen loonslaaf MOET geketend aan de overheid en starre regels.
5) dank dus aan de rechter met gezond verstand.

ZDEV | 25-07-13 | 22:14

Tja als de werkgevert steeds meer door de overheid afgeperst wordt moet ie wat.

lidlbier | 25-07-13 | 22:12

@slakkenzout | 25-07-13 | 21:48
Ik weet het, ik spoor niet.

Parsons | 25-07-13 | 22:11

"Wanneer gaan we Dag van de Bananen vieren in deze republiek?"
21 september, Quit. 21 September.

Charles de Batz | 25-07-13 | 22:11

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-13 | 22:08 | + 0
Het ontslaan van een werknemer is nogal prijzig, zoals je weet, dus dat doet een werkgever niet zo snel.

Dat is dan ook de voornaamste reden om het niet te doen. Beter, veel werkgevers kunnen het niet eens betalen en hopen maar op betere tijden.

Itzamná | 25-07-13 | 22:10

@Uw Verzekeringsadvis | 25-07-13 | 21:47
Precies, dan maar klussen uitbesteden op basis van uurtje factuurtje. Dan maar minder overhouden, het is niet anders. Maar ben nu tenminste van het gezeik af.

Parsons | 25-07-13 | 22:10

belangen verstrengelingen komen we in elke gemeente wel tegen, neem nou de zaak van gemeente bloemendaal 2012, landgoed affaire
kom op mensen, dit land is gevuld met rotte appels en steeds meer mensen willen mee eten

Dick Lip | 25-07-13 | 22:09

@Supermatthijs | 25-07-13 | 21:32
Worden die werknemers gedwongen om te werken waar ze werken?

Niet heh?

Van die dingen.

Parsons | 25-07-13 | 22:08

Parsons | 25-07-13 | 21:22 | + 4
Toch zou dal allemaal makkelijk verholpen kunnen worden, naar USA-voorbeeld. Geen opzegtermijn, doe je je werk niet goed, kun je moven, klaar.

Geen werkgever die goed personeel ontslaat. Maar o Jezus, stel je voor dat je zomaar ontslagen kunt worden omdat je een wanpresteerder bent! Hemeltjelief!

En voor een nieuwe baan 150 km moet verhuizen (in de USA is een paar duizend km niet ongewoon).

Dat hele ontslagrecht voor werknemers en voor ambtenaren moet gewoon totaal op de schop. Dat die mensen begrijpen waarvoor ze betaald worden. Ik durf wel te beweren dat een dergelijk aangepast arbeidsrecht een heel andere wind doet waaien in NL. Nu trouw je inderdaad met een werknemer en inderdaad is het zo dat je er nauwelijks van af komt, vooral nu vrijwel de hele rechterlijke macht in vrijwel alle gevallen partij kiest voor de werknemer.

De werknemers betalen daar de prijs voor. Grotere bedrijven flikkeren werknemers eruit en ze zoeken het als ZZP-er maar uit.
Geweldig systeem, dat NL-ontslagrecht. Erg stimulerend ook voor iedereen.

Itzamná | 25-07-13 | 22:08

@Itzamná | 25-07-13 | 21:59
Gedeeltelijk mee eens.
Er zijn legio werkgevers die eerst er voor zorgen dat de centen aan hun medewerkers worden overgemaakt en naderhand kijken of ze zelf ook nog iets over gehouden hebben.
Is typisch MKB ( meestal ) werknemers eerst.
Dan nog eens de werknemers helpen die in de schulden zitten etc. etc.

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-13 | 22:08

wat is precies het verband? zijn vrouw is wethouder in die gemeente. Heeft zij als wethouder de rechtsgang beinvloed, heeft zij een minnaar bij de rechterlijke macht? er wordt belangenverstrengeling gesuggereerd, maar dat wordt nergens geconcretiseerd.

dat de lucht blauw is en de auto van mijn buurman betekent toch ook niet dat er een verband is?

zeeman73 | 25-07-13 | 22:05

Dan gaat FNV toch gewoon in hoger beroep? Het lijkt mij een chicaneuze constructie.

Michiel de Kater | 25-07-13 | 22:00

slakkenzout | 25-07-13 | 21:48 |

Tsja If you outlaw guns, only outlaws will have guns -
Als je ondernemers bijna criminaliseert zullen alleen criminelen nog willen ondernemen. Dat is waar het in Nederland naartoe gaat.
Het enige alternatief is zwart werken en zwart ondernemen - daar zit je dan met al je opgebouwde 'rechten'

vansuyle.com | 25-07-13 | 22:00

Wat belet een loonslaaf werkgever te worden?

Moed?
Nee, lafheid. Bij ambtenaren kun je dat met een factor 100 vermenigvuldigen.

Natuurlijk neemt geen enkele werkgever een werknemer aan wie hij niet verdient. Wat dacht je nou, en Supermatthijs ook, dat een werkgever het liefst een sociale werkplaats zou runnen?
Hij neemt het risico en natuurlijk wil hij meer verdienen dan iemand die die risico's niet neemt.

Grappig genoeg is men in de voormalige heilstaten Rusland en China ook overgestapt op dit vrij simpele systeem.
Andere systemen werken niet en 't werkt overal op dezelfde manier.

Nog vragen?

Itzamná | 25-07-13 | 21:59

Quid, een wethoudert Verkeer & Vervoer heeft geen reet te maken met transportondernemingen, transport CAO's en ingewikkelde en dubieuze arbeidscontracten. (In loondienst en terughuur van de verkochte trucks? Maak er gewoon zzp'ers van, heb je helemaal geen loonkosten. Enfin, bijzaak.)

Een wethouder Verkeer en Vervoer gaat over straten- en wegenonderhoud van de gemeentelijke wegen, fietspaden, stoepen, OV-buslijnen, bermen en hoe vaak die gemaaid moeten worden en dat soort kul. Dat manlief een transportbedrijf heeft is niet ter zake doend. Als manlief een wegenbouw- of stratenmakersbedrijf zou hebben en door de Gemeente Smallingerland regelmatig ondershands werk toebedeeld krijgt: dán riekt het naar nepotisme en belangenverstrengeling.
Maar dit is niks.

Stormageddon | 25-07-13 | 21:58

Goed stuk Quid, je brengt de zaak onder de aandacht.

grote haas | 25-07-13 | 21:56

Gifje; hoe kom ik van mijn (mislukte) pottenhuwelijk af?

fleischer | 25-07-13 | 21:56

Ja en... zijn ze dan verplicht om daar te werken ?

duitse herder | 25-07-13 | 21:50

Jongens, toe... Ik stem al niet meer op de VVD. Het is dat ik geen negatieve stemmen uit kan brengen, anders zou ik dat toen.

Nietvoordekat | 25-07-13 | 21:50

@Parsons | 25-07-13 | 21:22
Je bent knettergek als je een eigen bedrijf begint.
Je bent gestoord als je voor een baas gaat werken. Meestal zijn die bazen machtswellustelingen die vanuit hun narcistische gedrag iedere werknemer de stuipen op het lijf jagen.
Dat ze daarmee hun eigen bedrijf om zeep helpen zien ze niet eens. Maar goed het ondernemerschap is veel meer dan dingetjes verkopen.
Dus toen dacht ik maar helemaal niet meer te gaan werken en stapelden de rekeningen zich op. Dus omdat er geen beter alternatief is werk ik voor een baas. Helaas, het is niet anders.

slakkenzout | 25-07-13 | 21:48

@Parsons | 25-07-13 | 21:22
En ik heb ze nodig, kan en durf er niet verder in te investeren.
Dus tijdelijk inhuren van derden, diverse bedrijven zijn aan het werk voor mij op uren basis.

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-13 | 21:47

Een VVD-er zonder geweten, graaier en uitbuiter... je verwacht het niet.

CornholioNL | 25-07-13 | 21:44

@ZKH EénOog | 25-07-13 | 20:11
Nee hoor, het zijn VVD-ers. Dat moet moet anno 2013 genoeg zijn.

blinde kip | 25-07-13 | 21:42

Die stukken van quid worden met de dag slechter.

fail | 25-07-13 | 21:40

@ Itzamná | 25-07-13 | 21:28 |
Werkgevers verneuken de werknemers sowieso. Zo werkt dat nu eenmaal. Meestal via de regels van de wiskunde zodat uitbuiting maximaal is. Waarom zouden ze dat niet doen? Jij gaat ervan uit dat er zoiets bestaat als trickle-down. Dat geloof is gebaseerd op een utopische gedachte waar een communist nog jaloers op zou zijn.

D.Turpin | 25-07-13 | 21:37

Itzamná | 25-07-13 | 21:28 | + 0 -

Nee, dat doen werkgevers nooit uit zichzelf hoor. Gewoon uit de zucht naar zelfverrijking, het zou niet in ze opkomen.

Supermatthijs | 25-07-13 | 21:32

De reactie om de werknemers te verneuken is uitsluitend te danken aan het kabinetsbeleid waarin ondernemers worden verneukt.

Die wentelen dat af op werknemers.

Als je klachten hebt - Didi of Rutte bellen. Kans dat je geen gehoor krijgt, omdat deze holmaten misschien met andere dingen bezig zijn.

Zo voorspelbaar...

Itzamná | 25-07-13 | 21:28

Het gaat goed met de VVD, ze beginnen op het CDA te lijken nu ze de grootste partij zijn.
En nee, dat is geen compliment.

remlof | 25-07-13 | 21:23

Nederland is al jaren een bananenmonarchie, maar dat is niet de schuld van Wilders, Quid.

Merkava | 25-07-13 | 21:22

Dit land mag van geluk spreken dat er überhaupt nog werkgevers zijn die mensen in dienst nemen.

Ik heb ooit 18 man in dienst gehad; nu geen één meer.

En ik neem ook *nooit* meer iemand aan; je komt er niet meer vanaf als dat nodig is.

Parsons | 25-07-13 | 21:22

(...) De kantonrechter oordeelde dat met het aangedragen bewijs niet onomstotelijk vast is komen te staan dat Van der Aart onrechtmatig handelt. Wel dat de chauffeurs geprikkeld worden om de loonkosten laag te houden. Eerder schreef de zaakwaarnemer van Van der Aart dat er minder loon en meer verhuur prijs werd gerekend omdat loonkosten door de fiscus zwaar belast worden (...)

Ja daar heeft Van der aart dus volkomen gelijk in.

Terecht dat de rechter dat ook vindt.

Parsons | 25-07-13 | 21:20

Portefeuille
Verkeer en vervoer, Openbare Werken, Onderwijs, Jeugdbeleid, P en O 4e loco burgemeester

Functies die voortvloeien uit portefeuille:
•Commissie voor Georganiseerd Overleg
•VFG Commissie Openbare Verlichting Fryslan

Vereniging Friese Gemeenten:
Portefeuillehoudersoverleg over
•rechtspositie wethouders en raadsleden
•OnderwijsKansenPlan regiegroep
•OVVF
•Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
•Platform Lokaal Onderwijsbeleid

Stichtingen:
•Stichting Vliegveld Drachten

Stuurgroepen:
•Polderhoofdkanaal
•RMC De Friese Wouden
•N381
•Centrale As

Nevenfuncties
Commissie van aanbeveling van Stichting Socrates Fellowship (onbezoldigd)
Voorzitter VVD bestuurdervereniging Fryslân / lid algemeen bestuur VVD bestuurdersvereniging (1 dagdeel per maand, onbezoldigd)

Als je hier toch een kritisch naar kijkt is dit niet waar NL aan kapot gaat, allemaal vage overleg groepjes.
"Onderwijskansenplan, Rechtspositie van niksnutten, N381, Centrale As "
Een paard zou er de hik van krijgen, wat een geneuzel.
En maar lullen.

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-13 | 21:18

Jumping to conclusions Quid! Dit is kort door de bocht en ongefundeerde verdachtmakerij.

Ies niet graties | 25-07-13 | 21:16

@ Watapatja | 25-07-13 | 21:10 |
Was even vergeten om explicit aan te geven dat ik cynisch was...

D.Turpin | 25-07-13 | 21:14

@ de euro middenweg | 25-07-13 | 21:09 |
Ondernemers moeten beseffen dat er zonder arbeiders helemaal geen werk wordt verricht. Zelf het werk doen is nog nooit bij dit volk opgekomen.

D.Turpin | 25-07-13 | 21:12

D.Turpin | 25-07-13 | 21:03 |
Deze meneer had dat anders zeker ook gedaan, is nooit een toffe geweest voor zijn mensen. Wel een echte VVD-er.

Watapatja | 25-07-13 | 21:10

Vakbonden en arbeiders moeten beseffen dat zonder slimme ondernemers er helemaal geen werk voor ze is. Dan kunnen ze hun handje ophouden bij de sociale dienst. Want zelf iets ondernemen is nog nooit bij dit volk opgekomen.

de euro middenweg | 25-07-13 | 21:09

brutus68 | 25-07-13 | 21:00 |

Mensenhandel, ook zo'n tak van criminaliteit die mede mogelijk gemaakt wordt door de overheid. Want waarom heeft een Chinees een mensensmokkelaar nodig? Omdat 'ie anders door de overheid wordt tegengehouden aan de grens. We kunnen immigratiewetgeving e.d. allemaal best nuttig vinden, feit blijft wel dat het uitbuiting in de hand werkt.

vansuyle.com | 25-07-13 | 21:08

De EU moet ingrijpen, het gaat in Nederland verkeerd.

lingo star | 25-07-13 | 21:06

Hahaha, waar is die gif van!? :D

Day | 25-07-13 | 21:05

Quid wel even eerst slavernij definiëren: dwangarbeid zonder tegenprestatie.

Worden de chauffeurs gedwongen om voor deze werkgever te werken? Nee, ze gaan vrijwillig een samenwerkingsverband aan.

Krijgen de chauffeurs een tegenprestatie? Ja ze worden gewoon betaald.

Alleen moeten ze over die betaling wel gedwongen 50% belasting af te dragen zonder tegenprestatie. Dat is dan weer wel een vorm van slavernij.

vansuyle.com | 25-07-13 | 21:04

Deze meneer is gewoon creatief. Daar zouden we er meer van moeten hebben. Het is ongelooflijk dat zulke ondernemers zoveel belasting moeten betalen. Daar gaat dit land aan kapot. Je ziet wat er nu gebeurt. Omdat de overheid zijn inkomsten afroomt, moet ie wel zijn chauffeurs uitbuiten. Had ie anders nooit gedaan. Ben ik van overtuigd.

D.Turpin | 25-07-13 | 21:03

Het is hoe dan ook moreel verwerpelijk. Het is een beetje zoals die Chinese mensensmokkelaars: je belooft iemand gouden bergen, brengt hem naar het westen en de rest van zijn leven kan zo'n stakker zichzelf afbeulen tegen een hongerloontje in een keuken. Smerige handel.

brutus68 | 25-07-13 | 21:00

En waar is precies de dwang in dit verhaal? Als je niet wilt meewerken aan de baas zijn rijkdom, andere baan zoeken.

Oerkoendoe | 25-07-13 | 20:57

wat mevrouw Van der Aart doet lijkt mij niet zo Interessant
ze toch geen minister want dan zo er echt een probleem zijn toch.... Melanie Schultz
-
maar een vreemde constructie heeft mijnheer van der aart wel bedacht
"Chauffeurs in loondienst (geen zzp'er dus) verhuren een door de chauffeurs gehuurde of gekochte vrachtauto aan hun werkgever"
chauffeurs heb dus de vrachtwagen gekocht waarschijnlijk gefinancierd door van der aart en deze huurt daarna de vachtwagen van zijn werknemers
vreemd verhaal!

janneman1977 | 25-07-13 | 20:51

Hoe kan dat nou? De slavernij was in Nederland toch allang afgeschaft? Of behoort Drachten niet bij Nederland?

ljcoster | 25-07-13 | 20:46

Over de slavernij in de transportwereld kan ik een boek schrijven. Maar dat doe ik niet want ik zit in het buitenland en internetten hier is duur.
De voorheen heersende Nederlandsche transportwereld was één ven de eerste slachtoffers van de EU. En dat wordt voornamelijk afgewenteld op de chauffeurs. Probeer een Nederlandse chauffeur niet uit te leggen wat de zegeningen van de EU zijn. Je krijgt waarschijnlijk een knal voor je harses.

VanBukkem | 25-07-13 | 20:42

Wat is precies het probleem, Kwit?
@Godsammekraken | 25-07-13 | 20:08
------------
De troll/muilezel-award van de dag gaat naar.....

Not Muhammad | 25-07-13 | 20:40

Als alle chauffeurs 3 dagen het werk neergooien dan kan die directeur achter zijn bureau zitten wat hij wil maar er komt geen vracht meer op de plaats van bestemming. Leuke daarvan is dat hij door zijn klanten aansprakelijk zal worden gesteld. Laatst is er toch zoiets bij TNT gebeurd, duurde niet lang hoor.

jvy_007 | 25-07-13 | 20:37

Een toevallige verstrengeling, niets aan de hand mensen.

SyntaxError | 25-07-13 | 20:37

Doe ook gelijk een dag voor de MoederMaffia.
Kusjes van Jeugdzorg.

das_Freudenmädchen | 25-07-13 | 20:36

Botte Hork | 25-07-13 | 20:34 |
En MKB Nederland gaat verder fuseren met VNO-NCW, de Wientjes maffia.

Watapatja | 25-07-13 | 20:36

Mevrouw Aars, what s in a name, heeft toch geen fuck te doen, paar vage bezigheidjes en kom maar op met de hoofdprijs denkt mevrouwtje.
Nou wacht maar ff af tot meneer Aars ( ook al zo n rare naam ) dat door krijgt , kan ze hoppa achter het stuur en de Alpen in met d r Aars.
Griezels.

Bezigheden van het lokale uitvretertje :

Portefeuille
Verkeer en vervoer, Openbare Werken, Onderwijs, Jeugdbeleid, P en O 4e loco burgemeester

Functies die voortvloeien uit portefeuille:
•Commissie voor Georganiseerd Overleg
•VFG Commissie Openbare Verlichting Fryslan

Vereniging Friese Gemeenten:
Portefeuillehoudersoverleg over
•rechtspositie wethouders en raadsleden
•OnderwijsKansenPlan regiegroep
•OVVF
•Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
•Platform Lokaal Onderwijsbeleid

Stichtingen:
•Stichting Vliegveld Drachten

Stuurgroepen:
•Polderhoofdkanaal
•RMC De Friese Wouden
•N381
•Centrale As

Nevenfuncties
Commissie van aanbeveling van Stichting Socrates Fellowship (onbezoldigd)
Voorzitter VVD bestuurdervereniging Fryslân / lid algemeen bestuur VVD bestuurdersvereniging (1 dagdeel per maand, onbezoldigd)

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-13 | 20:34

Constructie klinkt als behoorlijke vern**kconstructie voor die werknemers. Gewoon lekker ergens anders gaan werken zou ik zeggen, niemand die je dat verbiedt

Den Meester | 25-07-13 | 20:34

Einde van de Domheid | 25-07-13 | 20:33 |
Die lijn heet flexmarkt.

Watapatja | 25-07-13 | 20:34

Watapatja | 25-07-13 | 20:31

Terwijl ze nu al Zelfstandigen Zonder Poen zijn. Maar vooral VVD blijven stemmen..
De grote vergissing die ondernemers maken. De VVD is alleen maar goed voor de multinationals, niet voor het MKB.

Botte Hork | 25-07-13 | 20:34

het had zo leuk kunnen zijn, een partij met ondernemers, mensen die weten hoe geld moet worden verdiend, waarin een klein lang groot is, pionieren, boven jezelf uitstijgen...... maar eigenlijk wisten we het al, die partij moet nooit groot worden, kan ook niet, want met zit daar alleen om eigen zakken te vullen..... 'Mear dat zal toch niet.......' Jawel, er loopt een lijn van de belachelijke schikking van de bouwfraude, via DSB naar het nu. De lijn heet, 'u.i.t.k.n.i.j.p.e.n.'

Einde van de Domheid | 25-07-13 | 20:33

"vroeger noemde we dat gewoon slavernij"
Dus .. vergeet "buitenlanders" en trap eerst de "macht hebbenden" eruit?
Wij worden zelf ook uitgebuit?
Heel vroeger betaalde je als tiend 1 tiende van je opbrengst aan de landheer .. ik heb ooit geleerd dat dat net zoiets was als slavernij ..
Wij zijn te duur trouwens .. werknemers die financieel aantrekkelijker zijn verdienen de voorkeur .. Leve Europa !

SyntaxError | 25-07-13 | 20:32

Dick Voormekaar...

Ruftende Buffel | 25-07-13 | 20:31

Botte Hork | 25-07-13 | 20:27 |
En dat worden vanzelf zzi-ers. Zelfstandigen zonder inkomen.

Watapatja | 25-07-13 | 20:31

pompejus | 25-07-13 | 20:18 | + 1
Boink.

joyriders | 25-07-13 | 20:28

PostNL. Maar dan in het klein.

Hoen | 25-07-13 | 20:26

En, gaan we stuk voor stuk de thuiszorgbedrijven ook even langs. Die doen namelijk hetzelfde met hun zzp-ers. Oh, en vergeet de schoonmaakbranche niet, en postnl.

Watapatja | 25-07-13 | 20:26

@Ooit_huisregelneef | 25-07-13 | 20:20
Als die horde ZZP'ers zich verenigen, zal de NMA binnen no-time op de stoep staan.

Ing. eslapen | 25-07-13 | 20:21

Dus als je door een faal-organisatie voor de rechter wordt gesleept en vervolgens wordt vrijgesproken ben je een schoft?

Andy Devins | 25-07-13 | 20:21

Als chauffeur zijnde wordt je toch wel genaaid, is het dan niet door je werkgever dan is het wel door Europa.

dikkevingervoorje | 25-07-13 | 20:20

Oh en Quit, het zijn geen arbeiders; arbeiders zijn in loondienst. Deze chauffeurs zijn niet in loondienst. Ze krijgen geen uurloon, ze krijgen geen stukloon, althans niet van de baas. De baas huurt alleen hun eenmansbedrijfje in om geen gedonder te hebben van zinloze bureaucratie zoals pensioenpremies afdragen en aansprakelijkheid enzo. Maar zo lang die horde ZZP'ers zich niet verenigt, worden ze uitgebuit.

Ooit_huisregelneef | 25-07-13 | 20:20

Eerst maar eens republiek worden.

wakkere_nederlander | 25-07-13 | 20:19

In huize Brutus noemen we dit een verkapte vorm van uitbuiten, maar de wet zegt legaal. Tsja. Die chauffeurs gaan er zelf mee akkoord.

brutus68 | 25-07-13 | 20:19

FNV is geen vrind van de ondernemende chauffeur die graag zelfstandig wil worden. Want ze bestaan bij gratie van loonslaafjes en dus doen ze alles om er maar voor te zorgen dat chauffeurs loonslaafjes blijven.

Lepo | 25-07-13 | 20:19

En de chauffeurs spreken vloeiend Pools.

Watapatja | 25-07-13 | 20:19

Ik begrijp niet zo goed waar je je druk om maakt? Ze mogen immers de auto van de zaak mee naar huis nemen, prive kilometers tikken ze 1x in de maand, voordelig, af, volle tank mee, is volle tank terug, ze mogen alleen de aanhanger/oplegger niet meenemen. Kijk, dat begrijp ik dan wel weer, zal je zien dat dan al je vrienden ineenkeer moeten verhuizen of zo. Hij neemt je dus eigenlijk tegen jouw vrienden in bescherming, tsja, zo rollen VVD'ers. Altijd wat over voor een ander.....

legomuis | 25-07-13 | 20:18

Spijkers op laag water.
Stukkie komkommer iemand?

Kim Philby | 25-07-13 | 20:17

Art von der Dick.

fleischer | 25-07-13 | 20:14

Hadden die chauffeurs maar moeten studeren.

applaus voor de paus | 25-07-13 | 20:14

Jezus Christus op een rubberen kruis.
1) De FNV heeft een kort geding verloren, dat betekent allerminst dat ze geen zaak hebben volgens de rechter. De eis is afgewezen omdat er al een onderzoek loopt
2) dat de vrouw wethouder is heeft hier niets mee te maken

Muxje | 25-07-13 | 20:13

Sterker: man doet niets fout, zelfs niet volgens Nederland-regeltjesland. Rechter bevestigt aldus. Terzijde: vrouw is wethouder. Punt.

pvpb | 25-07-13 | 20:13

En we hebben een winnaar! Al in de eerste reactie de pvv genoemd, chapeau, vroeg me al af wat eerder genoemd zou worden, de pvv of de allochtoon.

DirckII | 25-07-13 | 20:13

Ik weet dat het verdacht is, Quid, maar het is wel erg kort door de bocht om elk familielid van een gemeenteraadslid dat voor de rechter komt bij voorbaat schuldig te verklaren.

Requiescat in pace | 25-07-13 | 20:13

Wat mis ik. Vrouw zit in de politiek en man in de transportwereld. Vrouw vult legaal haar zak en volgens het Nederlands recht de man ook. Doorlopen dus niets te zien.

obapa | 25-07-13 | 20:13

*tros bananen halen gaat*

Botte Hork | 25-07-13 | 20:12

vvd : denkt met u mee!
in eigen parochie dan he

123 je proeft het zo | 25-07-13 | 20:12

Heeft Mark er al om gelachen?

Botte Hork | 25-07-13 | 20:11

Los van die regentenverstrengeling: als 'arbeiders' verhuur je je tijd aan een werk-/opdrachtgever. De voorwaarden ga je zelf op in. Wil je andere voorwaarden, zoek je een andere opdrachtgever of start je zelf een tent.

Terug naar die regentenverstrengeling: ik mis de nieuwsfactor eigenlijk een beetje. En dat is nog het meest trieste aan het hele verhaal.

ZKH EénOog | 25-07-13 | 20:11

Gelukkig is de core-business van de FNV nog altijd om van een slecht belegde boterham helemaal geen boterham te maken.

Godsammekraken | 25-07-13 | 20:11

Dit stukje hangt echt van insinuaties aan elkaar. Quid: een journalist schrijft alleen dingen op als hij ze bewijzen kan. Rule 101.

SharpEye | 25-07-13 | 20:11

Klinkt als normaal VVD-gedrag hoor. Je verdeelt de buit onder je eigen vrindjes en laat het vuile werk opknappen door onderaannemers van de onderaannemers van de etc.. Ondertussen vooral blijven klagen over afgehakte koppen die boven het maaiveld uit kwamen.

Ooit_huisregelneef | 25-07-13 | 20:10

Laten we 'Dag van de Bananen Republiek' maar gelijk morgen gaan vieren.

Botte Hork | 25-07-13 | 20:09

*blijft staren naar GIF*

Hobbykip | 25-07-13 | 20:08

Manlief zit in het transport. De vrouw heeft verkeer in de portefeuille. De rechter doet een uitspraak.

Wat is nou precies het probleem Kwit?

Godsammekraken | 25-07-13 | 20:08

Kwit is tegen de vrije markt? Toch dichter bij de PVV dan ie zelf wil weten..

Godsammekraken | 25-07-13 | 20:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken