Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Staatsschuld loopt op: bezuinigen helpt niet

staatsschuldgaatlekkerzo.jpgTerwijl Mark Rutte op een bachelortour langs tropische gebieden reist, gaan wij het even over de staatsschuld hebben. Ja, kom, lachen. Zet je vrouw even achter de BBQ, laat die ondergaande zon even voor wat het is en doe eens boos over onze staatsschuld. Die schijnt namelijk in een jaar tijd te zijn opgelopen van 67,7 naar 72 procent. Nu hebben wij natuurlijk de ballen verstand van dit soort complex economische zaken, maar dat houdt ons niet tegen om er een mening over te hebben. Want hey, Mark en DiederIKKE, geen idee wat jullie precies aan het doen zijn, maar uhm, het werkt niet. Als je dit land kapotbezuinigt -want jongens, even met de schouders er onder- en toch loopt de staatsschuld op met 4,3 procent, doe je centjestechnisch iets fout. Lijkt ons. Natuurlijk speelt er ongetwijfeld allerlei metachronische liquide renteshit mee -althans, dat zou onze lulsmoes zijn- maar puntje bij paaltje gaat hier iets gortig fout, qua boekhoudings. Ja, we snappen het wel. Nu heb je weer een extra nivelleringszweep om de nietsvermoedende hardwerkende Nederlander mee te slaan. Want raad eens op wiens bord dit komt? Juist. Dat bord van de Blokker die u, de hardwerkende Nederlander, in uw IKEA-servieskast heeft staan. Kijk, nu zal de gemiddelde Bierkrat Barry in de reaguurderspanelen dit middels totaal verknipte logica vast weten te koppelen aan de islam, maar volgens ons komt het gewoon omdat Mark Rutte & Co de ballen verstand hebben van economie en er vooral keihard allerlei lobby-agenda's, geheime EU-plannen en algehele burgerhatende principes doorheen jagen. Joh, Mark en Died, hou eens op met wat jullie aan het doen zijn en fix dit. Je hebt maar één taak te volbrengen. Hoe moeilijk kan het zijn? Ultimatum: zodra de worsten aan beiden kanten gaar van de BBQ afkomen, willen we goed nieuws horen. Eikels.

Reaguursels

Inloggen

Steek het huis van de schuldige in de brand! Maar waar staat het?

Jan Gordelroos | 23-07-13 | 22:40

Steek het huis van de schuldige in de brand! Maar waar staat het?

Jan Gordelroos | 23-07-13 | 22:40

-weggejorist-

Super Nova | 23-07-13 | 18:40

We betalen gemiddeld 50/60% van het salaris aan de overheid en nog presteert de overheid de staatsschuld van in 2002 van 168 miljard te laten oplopen naar 430 miljard nu. De conclusie die hier uit getrokken kan worden is dat de politiek op zich zelf niet deugt. We hebben in Nederland 3000 zelfstandige bestuurs- organen de zogenaamde ZBO's dit zijn bedrijven als Buma stemra waar u tientallen miljoenen voor betaald on de roalitys van Marco Borsato,Jantje Smits en Herr Bauer deze bedrijfs tak is heel goed zelf in staat om hun inkomen zeker te stellen, maar ook de kamer van koop handels zijn instanties die weinig tot niets toevoegen aan de samenleving, als we al die bedrijven afschaffen levert dat 40 miljard op elk jaar structureel, nu denkt waarom doen we dat dan niet omdat het een banen carousel is van de afgeserveerde politici die in al deze 3000 besturen ergens een plekje hebben weten te veroveren om op kosten van de roverheid mee te graaien.

dries62 | 23-07-13 | 14:43

@Hedge_it | 23-07-13 | 12:42
Inkomstenbelasting afschaffen komt eigenlijk overeen met het afschaffen van de overheid (want die doen ook niks voor niks), wat op zich een goed idee is, maar dan schaf je geld ook af, want dat werkt alleen omdat er een overheid achter zit die geweld kan toepassen. Nog steeds een goed idee, want dan wordt geld idd weer waar het voor bedoeld was, het vereenvoudigen van ruilen. Momenteel laten wij vooral anderen voor ons werken en gaan er zelf met het geld vandoor. Als we er van uitgaan dat iedereen op deze aardkloot evenveel rechten heeft als wij, dan moeten wij zeker 2/3 van onze welvaart opofferen. Dat gaat de prijs worden. Zodra het monetair systeem uit elkaar is geknald en we daadwerkelijk weer wat moeten werken ipv diensten verlenen en bankieren, dan is het payday en zijn we hier het bokje. Die dag gaat komen!

synchronicity | 23-07-13 | 14:21

Hey Zwitsal, jij bent onderdeel van 1 op de 10 jongeren die in de schuldsanering zit? Wat een debiele redenering..

GaatDeGoedeKantOp | 23-07-13 | 13:32

@Bertus Brulbroek | 22-07-13 | 19:27
Mee eens. Als je zoveel fouten op fouten stapelt als regering, dan mag je er vanuit gaan dat dit NIET per ongeluk gebeurt. Dit is beleid.

GaatDeGoedeKantOp | 23-07-13 | 13:14

Wilders had groot gelijk om eruit te stappen in het Catshuis. En ook over EU, Griekenland, Islam, Zorg etc.
21 september naar Den Haag mensen!

funkyd | 23-07-13 | 13:11

He rukkers, even lekker blijven nadenken, het gaat om een percentage. Van wat? Inderdaad.

Klaas Vaakst | 23-07-13 | 12:54

Verlichting 2.0 dit.

We gaan markt en staat definitief scheiden nu, of we vallen na de staatsschuldencrash over paar jaar middels ruilhandel en plundering terug naar middeleeuwse omstandigheden.
Dat betekent ook het hele pokke eind langs verlichting 1.0 opnieuw doen omdat je hele samenleving is gedesintegreerd. Zouden we niet moeten willen. Al zal islam daar misschien anders over denken. Wat dan alles zegt over islam.

In theorie is scheiden makkelijk. Afschaffen van inkomstenbelasting(en alle andere directe taxatie) om mee te beginnen, en termijnlimieten om politiek als carriere definitief onmogelijk te maken als directe tweede erachteraan.

In de praktijk is het scheiden onmogelijk, de macht wordt nooit vrijwillig opgegeven, De markt gaat middels invisible hand die noodzakelijke veranderingen daarom straks gewoon afdwingen. Internationale kapitaalstromen laten zich maar zeer tijdelijk manipuleren. Voor alles is een tijd en een prijs. De prijs gaat erg hoog zijn.

Hedge_it | 23-07-13 | 12:42

en ons parlement zit 9 weken op de camping..

glaaf | 23-07-13 | 11:16

Bezuinigen helpt wel. Schaf Nederland 2 en 3 af, schaf 4 radiostations af, stop met ontwikkelingshulp, koop geen JSF, bouw geen windmolens, stop met ntteloos klimaatbeleid (alsof de postzegel Nederland ook maar enige invloed op het klimaat van de wereld heeft), geef geen geld meer aan Griekenland en andere knoflooklanden, geef geen uitkeringen meer aan mensen die geen Nederlandse nationaliteit hebben, en slechts de halve uitkering aan dubbel-paspoorters (die andere helft haal je maar bij je andere overheid), schrap in één klap 50% van alle subsidies, laat alle Quango's hun eigen broek ophouden, en je bent er. Dan kunnen alle belastingen gehalveerd worden, zodat de economie weer echt kan groeien. Dan nog even uit de EU (alleen al daarmee dreigen en de bijdrage aan de EU wordt gehalveerd) en je bent er. Voor je het weet is Nederland dan het Zwitserland aan de Noordzee.
En als je het met bovenstaande eens bent? Dan stem je volgende keer Libertarische Partij.

Kiwi45 | 23-07-13 | 10:53

Leuk artikeltje trouwens hier over impliciete schuld dat maar weer eens aantoont dat de overheid niet alleen nu te veel geld uitgeeft maar ook te veel verplichtingen is aangegaan. We doen het maar marginaal beter dan de Belgen.

www.knack.be/opinie/columns/johan-van-...

Rommelende Onderbuik | 23-07-13 | 10:40

Belangrijk onderdeel van het probleem is de berekening. Overheidsuitgaven worden namelijk meegeteld in het BBP. Dus als de overheid minder uitgeeft, daalt het BBP waardoor de procentuele staatsschuld stijgt. Als je echt wilt weten hoe goed de overheid bezuinigt, zou je eerst de definitie van het BBP moeten veranderen. En dat zou het begrip sowieso logischer maken: immers, als ik 100 euro verdien, en iemand anders steelt vervolgens 40 euro van mij, dan hebben wij met z'n tweeën geen 140 euro, maar nog steeds maar 100 euro.

the sable guy | 23-07-13 | 09:14

De bezuinigingen zijn geen bezuinigingen. Dat is het probleem. Bezuinigingen = (significant) minder uitgeven dan er binnenkomt. Maar in de politieke praktijk is bezuinigen gelijk aan evenveel uitgeven en zorgen dat er meer binnenkomt midels extra belastingen / lastenverzwaring. Want échte bezuinigingen kosten stemveekruisjes bij verkiezingen en dat is een politiek ongewenst neveneffect. Het pluche zit namelijk lekker comfortabel.

TweetyV6 | 23-07-13 | 08:53

Als de politieke maffia nu eens 2000 euro per maand inlevert van hun inkomen (uitkering) wil ik ook wel een 10tje per maand inleveren.

maar deze land maffiosi lopen lekker hun zakken te vullen en langzaam worden we uitgeknepen onder het mom van een begrotings-tekort.

hoeveel pikken we nog

tik tak tik tak

dat weet je | 23-07-13 | 08:27

Wouter bos zij het een paar weken geleden al bij Knevel en dinges: ;Het belang van de politiek gaat boven het economisch belang". Met andere woorden ; U kunt de t*ring krijgen! En zo denken ze er bijna allemaal over.

streknek | 23-07-13 | 05:33

De mensen (Rutte en Diederik) zijn totaal onbekwaam! Ze brengen de Nederlandse Staat in gevaar en geen AIVD die actie onderneemt. Ook Prins ... pardon Koning WA is op vakantie! En war, kutvolk, mogen maar blijven dokken!

Hyppo Kriet | 23-07-13 | 05:05

Mooi laat die kutstaat maar lekker verzuipen in de staatsschuld.

JensDensen | 23-07-13 | 02:55

@ d' 8hØker | 22-07-13 | 22:54
aha, quid is faal, sjonnie, shines as dhimmy | waar een lpg niet good voor is

d' 8hØker | 23-07-13 | 01:36

Leuk verhaal Quid,maar het werkt tegen beter weten in. Nl. ook een economie van schuldslavernij kan (nog onvoorstelbaar) lang overeind blijven.De oorzaak ? Het onder water staan van de huizen heeft zijn gevolg in dat van de staat.Het is gewoon dus geldontwaarding die aangewakkerd gaat worden,zeker als er schulden worden afgeschreven.Inflatie is immers ordinaire diefstal van de zwakken.De vraag is alleen of het volk timide zal worden en dat volhoudt.De drempel zal als altijd de honger zijn,want mensen vooral in deze contreien gaan liever dood in gewapende conflicten dan door honger.Hierbij refereer ik aan de haast structureel wordende honger in grote delen in Duitsland van voor de 2e wereldoorlog.

Dolphi | 23-07-13 | 01:31

"Nu hebben wij natuurlijk de ballen verstand van dit soort complex economische zaken"
voor zelfkennis krijgen jullie in ieder geval een +1, houd voor de rest maar stil

rooiebosduivel | 22-07-13 | 23:54

Nu hebben wij natuurlijk de ballen verstand van dit soort complex economische zaken, maar dat houdt ons niet tegen om er een mening over te hebben.
.
______
.
Dat is nu net de truc, ze hebben het geldsysteem zo ingewikkeld gemaakt dat de meeste mensen er niets van begrijpen, en je kunt je gang gaan met de burger uitmelken.
Alles wat je dan hoeft te doen is 'uitleggen' en de burger slikt het, want weet hij veel, zij zullen het wel weten.
My ass !

Rest In Privacy | 22-07-13 | 23:38

"Kijk, nu zal de gemiddelde Bierkrat Barry in de reaguurderspanelen dit middels totaal verknipte logica vast weten te koppelen aan de islam"
.
Hebbes... Die lui kopen tegen de wil van Rutte geen huizen, want hypotheek is haram. Giften ontvangen mag echter wel, en de ongelovige voor je laten werken ook. Daarom: Uitkering trekken. (De shoarmaboeren moet nog even een uitleg voor komen.) Tot slot hebben ze hierdoor een lage sociaal-economische positie bereikt waardoor ze slecht presteren in de maatschappij. En algemeen bekend is dat de lagere klasse meer onnodige zorg gebruikt, vaker uitkering heeft, met politie in aanraking komt, etc. Allerlei zaken die de samenleving handenvol geld kosten, om nog maar niet te spreken over de kosten van de knuffelprojecten van de PvdA voor dit soort Islamitisch tuig in een halfslachtige poging tot oplossen. Tot slot nemen ze de Islamitische overheersdrift mee de lokale politiek in, om zo nog meer geld uit de samenleving weg te sluizen naar Turkse cultuurfestivals en Marokkaanse kinderen die niet bestaan. Om dit hele feestje te bekostigen wordt er lastenverzwaard dat het een lieve lust is, waardoor niemand die werkt nog maar een cent overhoud. De graaiers weten dit en graaien precies daarom (pakken wat je pakken kan, nu het nog kan) en maken het zo nog een tandje erger.
Allemaal de schuld van de moslims.
.
Het kost 24 flesjes, maar dan is Barry d'r ook.

Den Heerscher | 22-07-13 | 23:31

"Kijk, nu zal de gemiddelde Bierkrat Barry in de reaguurderspanelen dit middels totaal verknipte logica vast weten te koppelen aan de islam"

Goede grap voor een beneden gemiddeld redactielid.

FredKlep | 22-07-13 | 23:19

Samsom beroept zich op demografische gegevens en iedereen weet dat die veranderlijk en niet voorspelbaar zijn.
Super Nova | 22-07-13 | 20:41 |

jahoor. als er een gigantische babyboomers net na de oorlog is geboren dan kun jij dus NIET voorspellen dat die 65jaar later met pensioen gaan en meer zorg nodig hebben? begrijp ik je zo goed?
.. nou, de rest van de wereld kan dat wel.

Kaosu | 22-07-13 | 23:18

Jawel hoor. Bezuinigen helpt heel goed vooral als het ten koste gaat van het gewone volk.
Afrika, Klimaathysterie, burger/bedrijvende pestende ambtenarenapparaat en de EUSSR worden ontzien.

Bedenk goed wat u met uw volgende stem doet.

ProAsfalt | 22-07-13 | 23:16

Tja als je als mini-landje moet meebetalen aan de schulden van landen die miljoenmiljard keer groter zijn als zij dan loopt je eigen schuld hard op. Nooit een goed idee geweest die Euro.

doskabouter | 22-07-13 | 23:12

@cobie | 22-07-13 | 21:11 | + -3 -
Mooi gevonden.
Maar als half Nederland goud en zilver gaat kopen is het straks ook geen flikker meer waard.
En dan erbij hebben de meeste mensen het geld niet om erin te beleggen.

Ehm, hoe meer kopers hoe hoger de prijs wordt. Iets met vraag en aanbod en het mechanisme van 'price discovery'

ZoltarTheMagnificent | 22-07-13 | 23:04

Waarom volgen we het voorbeeld van Ijsland niet? 0,3% werkeloosheid, geen staatschuld meer per jaar, economische groei van 6%.

Waarom blijft dat allemaal uit het nieuws?

Ok, nu is Ijsland een beetje anders dan Nederland, ook qua grootte en ruimte, maar het is hét perfect voorbeeld hoe de burger en de regering samen hebben gewerkt om de directeuren en frauderende senatoren/overheidslieden de 'nek' om te draaien en het hele land weer op orde te helpen door een nieuwe grondwet te schrijven.

Onze regering is laf en zwak.

LangeTijdGeleden | 22-07-13 | 22:58

Ik voorspel.
Bij de nieuwe verkiezingen....
De VVD: "Het is de schuld van de PvdA! Stem op ons en wij gaan NL redden! Iedereen gaat er op vooruit! Echt waar!
De PvdA: Het is de schuld van de VVD! Stem op ons en wij zorgen dat het allemaal goed komt! Echt allemaal! Gelijke kansen voor iedereen!
En tja, dan heb je weer die kiezers die zonodig 'strategisch" gaan stemmen.
Ik zeg maar één ding:
Wie z'n lesje heeft geleerd, stemt de volgende keer op Geert!

Schietmijmaarlek | 22-07-13 | 22:56

'Kijk, nu zal de gemiddelde Bierkrat Barry in de reaguurderspanelen dit middels totaal verknipte logica vast weten te koppelen aan de islam'

en maar ontkennen sjonnie Q, feit: de staatsschuld is recht evenredig aan de immigratie

burp, time for another lpg'tje

d' 8hØker | 22-07-13 | 22:54

-weggejorist-

ecologiste | 22-07-13 | 22:52

@ZKH EénOog | 22-07-13 | 19:24
Sinds het uitbreken van de crisis in 2007/2008 is de overheid 20% (=50 miljard) meer gaan uitgeven. Zullen we dat maar eens terugdraaien?

Dan staan we ineens heel erg in de positieve cijfers. Qua begrotingsoverschot.

Noem eens 1 ding dat van die 50 miljard wordt betaald waar we dik tevreden mee zijn. Ik denk het stil blijft.

van heinde en verre | 22-07-13 | 22:49

@m@rkus | 22-07-13 | 22:20
Dit soort regelwaanzin leidt wel tot onnodig hoge kosten en kan prima op bespaard worden, daar blijf ik bij.
De AWBZ en uitkeringen: Helemaal eens. Ik heb al vaak genoeg gepleit voor socialistische flatjes en wekelijks een doos boodschappen. Meer willen = werk leveren. Kom je in de vrije sector niet aan de bak, dan wordt je opgeleid voor de publieke sector zonder eigen carierekeuze. Misschien simpel gedacht, maar we moeten de boel op een manier draaiende houden en momenteel is de arbeid die verricht wordt niet van voldoende meerwaarde om de rest van de samenleving te ondersteunen. Oorzaken zijn mede een te luxueuze levensstandaard voor de inactieven, een lek systeem waarin bakken met geld gewoon verdwijnen en een uiterst inefficient overheidsapparaat waarvan de individuen er enkel ter meerdere eer en glorie van zichzelf lijken te zitten. Dit gecombineert met een regeldrift waar menig dictator zijn vingers bij af zou likken.

Den Heerscher | 22-07-13 | 22:39

therealbraindump | 22-07-13 | 22:21 |

Eens. En ik zal er ook bewondering voor hebben... Maar ja: je zag al wat er gebeurde toen met de ziektepremie volledig inkomensafhankelijk wilde maken...

m@rkus | 22-07-13 | 22:32

-weggejorist-

therealbraindump | 22-07-13 | 22:21

-weggejorist-

therealbraindump | 22-07-13 | 22:21

@m@rkus

En toch zal het moeten, over je eigen schaduw heenstappen heet dat geloof ik.
Het is ruding en Lubbers destijds toch ook gelukt? Het malieveld stond bij wijze van spreke toen ook elke week vol met belanghebbenden die iets moesten van het collectief.

Het domste wat je zo ongeveer kunt doen is wat Rutte en Samson hebben gedaan door het maatschappelijke middenveld een zware stem te geven in allerlei besluiten. Je weet dan in ieder geval dat de gevestigde belangen uitstekend bediend worden terwijl de toekomstige belangen eigenlijk zouden moeten prevaleren.

therealbraindump | 22-07-13 | 22:21

Met die paar % doen ze het alsnog een stuk beter als toen Wouter Bos aan het roer stond en de staatsschuld met 10-tallen % omhoog schoot. "Gedurende 3 jaar als minister van financiën heeft Wouter Bos de staatsschuld laten oplopen van 250 miljard euro naar 350 miljard euro en dit komt voornamelijk door de kapitaalinjecties. Aan het einde van dit jaar zal het bedrag wellicht zelfs op kunnen lopen tot 380 miljard euro (Bron: RTLZ)." www.beursmonster.nl/nieuws/aandelennie...

hobbit | 22-07-13 | 22:20

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:56 |

Daar kun je wel over struikelen, maar als je buurman zijn huis zo verbouwt dat hij er een hotel, bordeel of garage van maakt, roep je zo weer om die welstandscommissie die er voor moet zorgen dat jouw huis niet in waarde daalt. En als er 3 van die muzikanten bij jou in het park elke avond tot 11 uur staan te bleren word je daar ook niet blij van... En je ziet overalin binnensteden dat er virale terrasvorming komt, tot grote ergernis van omwonenden... dus het is toch wel handig dat je aan eisen moet voldoen... De grote mothers qua kosten zijn de AWBZ en de uitkeringen, inclusief AOW... Daar moet je dus in snijden. En dat gaat ten koste van de gehandicapten, de chronisch zieken en de ouderen... Welke politicus gaat die maatregelen nemen?

m@rkus | 22-07-13 | 22:20

Beste Mark Rutte,
Hier spreekt het volk! Luister, 32 miljoen ogen zien meer dan alle ogen in het kabinet bij elkaar.
Wij (het volk) hebben gewaarschuwd, op verschillende manieren, al heel lang.
Helaas luister u niet naar ons, u zit met criminaliteit in eigen land (minder dan 10% wordt opgelost), u geeft ons geld weg aan landen die het niet verdienen, u haalt kansarme (criminele) mensen binnen, alsof het hoogbegaafde geleerden zijn. Ondertussen heeft een groot gedeelte van uw eigen volk geen werk, houdt uw eigen volk niets over in de maand want: Moet uw eigen volk zich scheel betalen aan een ziektekosten systeem wat niet deugd, gemeente belastingen die niet eens goed vastliggen, belasting verhogingen op de normale boodschappen etc.
*Rutte uitnodigt om met mij voor <<NETTO>> +/-7euro per uur morgen een dak te gaan bedekken*

pawa | 22-07-13 | 22:14

Watapatja | 22-07-13 | 21:55 |

Ja, maar welke visie zie je dan? We zijn een post=politiek land geworden. Een terugkijk-land waarin politici enkel probleemoplossers zijn...

m@rkus | 22-07-13 | 22:14

Brekend:
Kate heeft koninklijke koter geworpen.
Nieuw topic in 5, 4, 3....

Stormageddon | 22-07-13 | 22:01

... vlak op... *Schopt een spatie naar boven*

m@rkus | 22-07-13 | 21:56

@m@rkus | 22-07-13 | 21:46
Het ambtenarenapparaat valt prima geld te halen. Begin eens met het afschaffen van overbodige vergunningen en keuringen, zoals bijv. de schoonheidscommissie die moet beoordelen of je wel of geen dakkapel mag plaatsen, voordat je ook maar een bouwvergunning aan kan vragen. Dan nog de terrasvergunningen voor die 2 meter stoep voor de lokale kroeg. Als iemand wat centen wil pakken met een gitaar op straat (ik houd er ook niet van, maar goed) dan moet daar zelfs een straatmuzikantenvergunning voor gehaald worden. Alle ambtenaartjes die over dat soort procedures gaan kunnen eruit. Bijstand zal omhoog gaan, maar dan zijn ze nog altijd minder een last voor de samenleving dan nu.
Waarom zijn er landen met minder belastingdruk dan wij waar zaken wel beter geregeld zijn (OV, onderwijs, zorg, infrastructuur)? Ik noem Noorwegen en Zweden.
.
De zorg zou je in moeten investeren en uit de private sector moeten halen: Kost wat, maar dan kan je wel meer medisch specialisten opleiden. Meer aanbod betekent lagere kosten. De kwaliteitsstandaard kan je borgen zoals het nu is, daar hebben we de inspectie reeds voor
Verder geen fraudegevoelig systeem met zorg"verzekeraars", maar in staatshanden. Een eigen farmaceutische staatsgebonden industrie opzetten: Goed voor werkgelegenheid en minder kunstmatig hoge prijzen d.m.v. patentmisbruik.
.
Sommige zaken moet je niet aan een markt over willen laten, maar wel van overheidswege zelf als een goedgeolied bedrijf willen runnen. Andersom net zo. Er is niet zoiets als socialisme vs. vrije markt, hooguit een gezonde mix. De enige manier om het voor elkaar te krijgen is door de overheid te dwingen over elke belastingcent verantwoording af te leggen. Hoofdelijke aansprakelijkheid voor wat je doet in het algemeen belang.

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:56

m@rkus | 22-07-13 | 21:46 |
Als onze overheden, lokaal, regionaal en landelijk, weer eens een lange termijn visie zou hebben gebaseerd op de prioriteiten die het volk stelt, zou zij zo maar efficiënt kunnen werken. Efficiënt werken betekent ook kostenbewust. Tel de verspilde miljarden eens op aan megalomane projecten die niemand wilde, overtreft onze staatsschuld. Maar eenvoudige relatief goedkope voorzieningen kunnen ze niet in stand houden. Ik betaal met plezier belastingen voor goede sportvoorzieningen, zwembad en wegen. Niet voor idiote cultuurhuizen (Groningen, Den Haag), voetbalstadions voor profclubs (zijn bedrijven, eigen huisvesting regelen dus), over the top kantoren, etc.

Watapatja | 22-07-13 | 21:55

therealbraindump | 22-07-13 | 21:48 |

Ik zie geen enkele politicus de benodigde bezuinigingen doorvoeren. En dan heb ik het over zaken als: de pensioenleeftijd binnen 5 jaar naar 70 trekken, de HRA in vijf stappen vlakop 30% zetten (zonder compensatie) en daadwerkelijk het mes zetten in de AWBZ.

m@rkus | 22-07-13 | 21:54

-weggejorist-

ras-le-bol | 22-07-13 | 21:54

@ vakantieman | 22-07-13 | 19:29
Hypotheekrente afschaffen is op zich een goed idee, waar ik het ook mee eensch ben, maar dat kan alleen langzaam, geleidelijk over een aantal jaren. De mensen met de HRA zijn toevallig ook de mensen die nog werken. Als je de HRA dan ineensch afschaft, dan heeft de helft van werkend NL een groot probleem, en dan is het helemaal afgelopen met de economie.

Dus: HRA aftrek stoppen = Ja, maar niet NU, en niet ineensch.

Rest In Privacy | 22-07-13 | 21:53

Dit vind ik toch wel een beetje beperkte reactie, want want weer gaat het er hier om dat het economisch beter moet gaan, maar dat is toch niet het enige in de wereld? Mark wil een baan in Brussel en dan moet hij doen wat Europa wil. Dat snappen jullie van de redactie toch ook wel? En daar is die jongen hard mee bezig, gewoon doen wat Brussel wil en dan lekker (eindelijk bij zijn moeder weg) een baan die er pas echt toe doet. En die Nederlandse economie? Nou dat komt wel weer goed hoor, daar hebben we mensen genoeg voor om dat weer op te bouwen, mensen die door hard werken de boel wel weer redden. Dat moeten jullie van onze Mark en Didi niet vragen.

Monica1900 | 22-07-13 | 21:52

@cobie | 22-07-13 | 21:15
Thnx! :)

Watapatja | 22-07-13 | 21:17
Yep, dat schreef ik al.
En nee, de SP waarschuwde in 1983 al voor problemen met niet-Westerse immigranten, Turken en Marokkanen dus, i.v. met grote culturele en religieuze verschillen die niet samen gaan met onze vrije westerse cultuur. (brochure Gastarbeid en Kapitaal)
Die kregen van de gevestigde partijen, met de PvdA in de hoofdrol, dezelfde behandeling als Fortuyn en Wilders en
hebben toen snel die drol ingeslikt.

Ergens in 2005 of iets later heeft de SP, bij monde van Jan Marijnissen, geprotesteerd tegen het open stellen van grenzen voor Polen om de arbeidsmarkt voor laagopgeleiden hier te beschermen. Dat werd ook als discriminerend ervaren.

Enfin, zoals ik al schreef is het lood om oud ijzer wie er in een nieuwe regering gaat zitten. We moeten uit de EU en dat gaat niet gebeuren.

La Vie En Rose | 22-07-13 | 21:51

Bezuinigen helpt niet? Lasten verzwaren zul je bedoelen!

Fred van Ria | 22-07-13 | 21:49

... en bovendien is het niet altijd erg dat de staatsschuld groter wordt in economisch slechte tijden. Dat kan als de overheid investeringen naar voren haalt die voor werk zorgen... Dat heet toch anti-cyclisch beleid?

m@rkus | 22-07-13 | 21:49

@d.turpin
We zitten nu ongeveer 5 jaar in een crisis waarbij de overheid structureel meer uitgeeft dan er binnenkomt. Daarbij zijn er nog geen echte hervormingen doorgevoerd, dit kan natuurlijk niet zo langer doorgaan. De overheid kan de vraaguitval niet blijvend opvangen. Op zich is er niets mis met de theorie van Keynes, het daadwerkelijke probleem is de slappe houding van Politici. Zo'n Roemer zie ik tijdens een situatie van hoogconjunctuur echt geen bezuinigingen doorvoeren, op dat moment zijn er vast wel weer andere noden die opgelost moeten worden met gemeenschapsgeld.

therealbraindump | 22-07-13 | 21:48

therealbraindump | 22-07-13 | 21:19 |

Grappig: iedereen heeft hier een grote mond over 'bezuinigen', maar als de posten moeten worden genoemd, komen er enkel NIMBY roeptoeter-oneliners tevoorschijn. Europa is een feit. Daar kan niet op bezuinigd worden... Ontwikkelingshulp? De ontwikkelingshulp is eigenlijk geld voor ons bedrijfsleven, dus de euro's die we daar op korten, krijgen we achterlangs weer als last terug. Bezuinigen op uitkeringen... Durven we dat wel aan? Waar wel geld te halen valt, is bezuinigen op de zorg en bezuinigen op het ambtenarenapparaat zelf. Maar de burgers moeten dan wel een half uur willen wachten op brandweer, politie en ambulance, accepteren dat de serviceverlening naar de burger er aan gaat, en accepteren dat de wegen verrot worden en dat er veel meer dingen mis gaan met bedrijven...

m@rkus | 22-07-13 | 21:46

Men heeft overigens wel een punt als ze roepen dat men geld moet uitgeven t.b.v. de economie. Het punt is dat mensen dat alleen doen als ze een beetje vertrouwen hebben: In de samenleving, de economie en de politiek. Laat het aan vertrouwen in willekeurig welk van de drie nou volledig ontbreken. Hoe dit te herstellen? Schoon schip maken, de overheid versimpelen en verkleinen, minder regelzucht en -dwang en een vooruitzicht op ietwat stabiliteit. Beetje het verkiezingsprogramma van de VVD zegmaar, niet wat ze vervolgens zijn gaan uitvoeren.

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:44

Hahahahaha, een oproep richting de Nederlandse politiek om de koers te wijzigen. Dit deden zij niet met het multicultibeleid, het Europese beleid, het pamperbeleid, maar vast wel met het economische beleid, Quid? Nee, nee, de onderliggende boodschap van de gevestigde politiek is kristalhelder. We gaan koste wat het kost door op de ingeslagen weg en niets is heilig. Uw vrijheid, uw rechten, uw welvaart leveren zij gewoon in voor, ja voor wat eigenlijk?
.
Dit stopt pas, als u het stopt. Geen moment eerder...

Parel van het Zuiden | 22-07-13 | 21:43

Jha PVDA, VVD, CDA & D66 stemmert en nageslacht, dat wordt nog een jaar of 100 dokken. De vervuiler betaald. Leg het je kinder eens uit dat DIT niet ander kon. Stelletje zwakzinnigen................. We konden toch niet zonder Griekenland, EU etc, doe eens uitleggen mafkezen ???

Rest In Privacy | 22-07-13 | 21:43

@ Watapatja | 22-07-13 | 21:37 |
Als je een avondje met een paar kennissen of familie ofzo een terrasje wilt pakken ben je al gouw 1 of 200 euro kwijt.
dat is voor mensen die werken en een niet zo hoge inkomen hebben gewoonweg niet te betalen.
Ik zou het ook niet doen.
Kan het beter besteden aan me niet vergoeden ziekenfonds kosten mocht er wat gebeuren.

cobie | 22-07-13 | 21:41

Katenspek is laten....*naar boven schopt*

Dhr. W. Anhoop | 22-07-13 | 21:41

Wie denkt dat het aan de overheid ligt is ontzettend naïef. Het is gewoon het hele systeem wat niet deugd. Het monetaire systeem niet, de groeidoctrines niet, ons gebruik van grondstoffen niet, onze afhankelijkheid van diensten niet, onze afhankelijkheid van olie niet onze overbevolking niet, onze megalomanie niet en zo zou ik nog wel ff door kunnen gaan... en we doen het allemaal. Iedereen doet mee! De overheid is een reflectie van onszelf... meer niet... Ben overigens zelf niet meer woonachtig in NL... Heb het zinkende schip allang verlaten!

synchronicity | 22-07-13 | 21:40

Bezuinigen?
Uit de eu stappen en die asielzoekersindustie stoppen. Nederland is druk zat. We hebben ook amper huizen genoeg, anders zouden er geen wachtijden van 10 jaar zijn.
De euro houden we, dat is praktischer en goedkoper.

Terpen-tijn | 22-07-13 | 21:40

Ik begrijp de hele heisa niet. Ja, het systeem werkt niet en ja, het wordt er ook niet beter op. De vooruitzichten zijn zorgelijk en de assimilatie van ons mooie stukje Nederland is bijna compleet. Daarnaast staat het water menigeen aan de lippen en is het begrip voor het functioneren van deze democratisch gekozen regering tot een minimum gedaald. Met de Bulgaren in het vooruitschiet en het langzaam opdrogen van de laatste reserves zou iedereen een boom en touw willen zoeken. Maar toch.... het zonnetje schijnt en op een apocalyptisch wereldbeeld na is er niets aand de hand.... we moeten gaan consumeren mensen... laten wij van GS nu eens het voortouw nemen en morgen allemaal onze laatste centen in de economie pompen om alle azijn zeikerds van het CPB katenspek voelen dat het anders kan..... revolutie!!

Dhr. W. Anhoop | 22-07-13 | 21:39

@Bertus Brulbroek | 22-07-13 | 19:28
Zat ik ook al aan te denken; me terugtrekken op de hei en leven van het land. Houtkacheltje. Wassen in de Drentse Aa. Het dagelijkse kat en muisspel met de boswachter. Wifi.
Ik ben alleen bang dat er maar ruimte is op de hei voor een man of tien. Vijftien max.

VanBukkem | 22-07-13 | 21:38

@Stormageddon | 22-07-13 | 20:26

"De kneep zit 'm niet in de staatsschuld, maar de het onvermogen om de staatsuitgaven in de klauwen te houden en niet te bezuinigen op de lopende kosten maar de lasten te verzwaren. Daar gaat het fout."

Zo is het, maar dat begrijpen velen nog steeds niet.

La Vie En Rose | 22-07-13 | 21:38

cobie | 22-07-13 | 21:33 |
Geef het als voorbeeld, voor de rest stoort het mij niet. Maar ik kan me voorstellen dat er een hoop mensen zijn die hierdoor de horeca mijden.

Watapatja | 22-07-13 | 21:37

@Super Nova | 22-07-13 | 20:41
Over welk volk heb jij het toch steeds?
Die 50.000 die de petitie van het burgerinitiatief-eu hebben ondertekend?
Over die drie mensen die tijdens de jaarlijkse barbeque op het Binnenhof waren op komen dagen om te protesteren tegen het kabinetsbeleid en tegen de EU?
Over reaguurders hier of op Twitter? Dat is slechts een fractie van het volk. Een druppel op de gloeiende plaat.

Of denk jij dat er op 21 september vijfhonderdduizend man afkomen op de door de PVV georganiseerde demonstratie? Ik niet, en er komen zeker geen mensen van andere partijen. En al komen er wel vijfhonderdduizend, dan zal het kabinet daar even van schrikken en verder glas, plas, was. Nederland heeft nl bijna 17 miljoen inwoners waarvan bijna 13 miljoen stemgerechtigen in 2012.

www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossi...

Het merendeel van het volk heeft geen benul, of is lamgeslagen en kijkt niet meer naar het nieuws omdat ze niet meer met al die ellende geconfronteerd willen worden.

La Vie En Rose | 22-07-13 | 21:35

4.3%??? Was het al niet richting 6% dit kwartaal?
Nou ja... hoe dan ook op 21 september gaan we toch met z'n allen naar Den Haag om Mark en Didi de uitgang te wijzen uit de malaise.

Welles! Nietes! | 22-07-13 | 21:35

@therealbraindump | 22-07-13 | 21:19 |
Veels te simpel zeg je, het Keynesiaanse verhaal? Ok. En dat gaat niet op indien je roept dat we moeten bezuinigen en hervormen? Dat is dan ook vrij simpel. Of mis ik iets? Dat model van Keynes is trouwens brilliant juist vanwege de simpelheid.

D.Turpin | 22-07-13 | 21:34

Nog een oplossing wellicht: 'kortetermijn' geneugten zoals vriendschap, liefde en genieten van je omgeving moeten op 1. Ik overleef het wel. I shit on the crisis.

Russkoja.zjopa | 22-07-13 | 21:34

@ Watapatja | 22-07-13 | 21:29
Dus de rekening is al net zo zuur als je schijfje Citroen.

cobie | 22-07-13 | 21:33

@Watapatja | 22-07-13 | 21:29
Ja klopt, is het ook. De marge van kroegen is over het algemeen 75% van de verkoopprijs. Wil je dan je pandhuur, je muziekdingetjes, je personeel, etc. betalen dan moet je heel wat biertjes a 4,50 per stuk verkopen.
De citroen krijg je er gratis bij.

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:32

D.Turpin | 22-07-13 | 21:22 | + 2 -

De krant van wakker nederland is een papieren drol in doodsnood. Die het steeds gekker moet gaan maken om nog op te vallen. De ene hetze na de andere. Zeg maar de Wilders van de mediawereld. Maar genoeg stommelingen die erin trappen.

Supermatthijs | 22-07-13 | 21:30

@D.Turpin | 22-07-13 | 21:22
Nee de crisis is niet onze eigen schuld. De overheid heeft echter wel een rol in hoe ze de crisis aanpakt en in dat opzicht doen ze het minder goed dan de buurlanden. Los daarvan is elk crisisbericht, elke economische post en alles wat met centjes te maken heeft wel een goed moment om weer even te zuchten en te steunen over de krankzinnige belastingdruk en het weinige wat we er voor terug krijgen in dit land als werkende mens. Los van dat de clusterfuck niet de oorzaak van de crisis is, bestaat de clusterfuck wel degelijk en speelt de clusterfuck ook mee in het consumentenvertrouwen.

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:29

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:26 |
Keek net even op de rekening, maar € 4, 50 voor een flesje witbier en een schijfje citroen is zot.

Watapatja | 22-07-13 | 21:29

@Johnny Quid | 22-07-13 | 19:20
Ik weet dat de overheidsfinanciën slecht zijn en dat we het geld veel beter zouden kunnen besteden, maar beseft iedereen wat we zullen doen als we onze staatsschuld niet zouden laten oplopen? Juist, dan houden wij in ons eentje de Euro omhoog en betalen wij alle tekorten voor de PIGS landen.
Ons overheidstekort is nog steeds beter dan het gemiddelde binnen de EU, maar ik vind dat we van de schuld niet meer moeten aflossen, maar we moeten de gelden wel veel beter investeren. Anders betalen we alleen maar voor de PIGS.

Kees8374 | 22-07-13 | 21:28

dat zei iedereen welke 5 jaar geleden of zo weggejorist werd ook al.

sufkut | 22-07-13 | 21:28

@ Den Heerscher | 22-07-13 | 21:22
De prijs van goud en zilver zal altijd hoog en dan weer laag liggen.
Als het veel waard is verkoopt iedereen het.
Dab is er weer zo veel dat het niets meer waard is en het weer word gekocht.
@ D.Turpin | 22-07-13 | 21:22 |
Helemaal mee eens.

cobie | 22-07-13 | 21:28

@Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 21:01
Wat het voorbeeld Horeca betreft: Een uitbater wordt daar niet rijk van. Het open houden van een kroeg is duur, je wordt aan alle kanten genaaid met vergunninkje zus, vergunninkje zo, muziekrechten dit, lawaaiboete dat, niet roken, wel roken, beetje roken... Als er een sector is waarbij de consument teveel betaalt omdat de overheid er een bende van maakt qua regelzucht, dan is het wel de horeca.

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:26

Nederland is een klein landje. De gedachte dat de crisis onze eigen schuld is heeft iets komisch. Het komt mij voor dat veel reaguurders denken dat we hier te maken hebben met een clusterfuck. Immigranten, ambtenaren, een Joop den Uyl, windmolens, uitkeringen de Euro, de EU, de belastingen etc.. Hoe kon dat ooit goed aflopen? Is dit niet waar de Telegraaf altijd voor gewaarschuwd heeft? Dat laatste geeft toch te denken? De krant die wakker Nederland de stuipen op het lijf jaagt met haar sensatiezucht. Anyway, als dit het uitgangspunt is dan gaat de crisis nog heel lang duren.

D.Turpin | 22-07-13 | 21:22

@cobie | 22-07-13 | 21:11
"Maar als half Nederland goud en zilver gaat kopen is het straks ook geen flikker meer waard."

Ja. Want als meer mensen een schaars goed willen hebben dan gaat de prijs omlaag.

Den Heerscher | 22-07-13 | 21:22

@witchmaster

Dit is maar het halve verhaal wat economen vertellen, minstens zo belangrijk zijn hervormingen op de arbeidsmarkt, de huizenmarkt, het collectieve pensioenstelsel en de uit de hand gelopen zorguitgaven. Vanaf de regeringen balkende is hier niet meer aan gesleuteld. De Nederlandse overheid is als een obesitas patiënt die nodig op dieet moet.
Het simpele keynesiaanse verhaal wat kameraad Roemer ook te pas en te onpas verkondigd is veel te simpel, als Roemer gelijk zou hebben zou een land als Griekenland geen economische problemen moeten hebben.. De overheid dient wel degelijk te bezuinigen, grootschalige hervormingen door te voeren en de lasten voor de werkende burger te verlichten. Alleen daar heb je ontzettend veel lef voor nodig en dat zie ik het duo Ruud en Samson nog niet doen.

therealbraindump | 22-07-13 | 21:19

@ZDEV | 22-07-13 | 19:33
Bijdrage? Toch niet een financiële? Want dan hebben alle struikrovers het hier alsnog voor het zeggen.

blinde kip | 22-07-13 | 21:18

endofdays | 22-07-13 | 21:16 | + 0 -

Juist, ze doen gewoon hun best voor ons met de beste bedoelingen. Stop eens met elkaar allemaal in de put te praten. Negatievelingen !

Supermatthijs | 22-07-13 | 21:18

99 is natuurlijk 90

Watapatja | 22-07-13 | 21:18

La Vie En Rose | 22-07-13 | 21:12 |
Roemer zal nooit met Wilders in een coalitie gaan zitten. Ik voorzie Belgische toestanden. Toch hoop ik dat dit zootje snel valt, beter zonder dan deze ramp.
De SP is voor vrijheid van godsdienst, maar waarschuwde in de jaren 99 al voor de toenemende problemen met de vele nieuwelingen in ons land.

Watapatja | 22-07-13 | 21:17

Goednieuwsbelofte pas in aanloop naar nieuwe verkiezingen ..

SyntaxError | 22-07-13 | 21:17

Apart dat er nog steeds zoveel mensen zijn die denken dat die gasten niet weten waar ze mee bezig zijn.
Wanneer gaan de oogjes nou eindelijk eens open.

endofdays | 22-07-13 | 21:16

Oeps sorry Joris

cobie | 22-07-13 | 21:16

-weggejorist-

cobie | 22-07-13 | 21:15

@ La Vie En Rose | 22-07-13 | 21:12 |
Mooi lap! Kudo

cobie | 22-07-13 | 21:15

@ Watapatja | 22-07-13 | 21:09 | 0
Dat is het wel aangezien Brussel nu de lakens uitdeelt.
En wel er is helaas niet voldoende voor de burgers.

cobie | 22-07-13 | 21:13

Weet je wat ook zo oploopt? Zie de EU-schuldmeter:

daskapital.nl/2013/07/geen_teenslipper... (rechtsboven)

Drie maal raden wie daar ook voor gaan opdraaien. En politici slapen daar geen dag minuut minder om en leven er ook heel goed van

Overigens, reken er maar op dat het kabinet nog steeds achter de schermen met coalitiepartijen aan het onderhandelen is om een meerderheid voor hun plannen in de Eerste Kamer te krijgen.

Lukt dat niet dan zouden ze weleens de handdoek in de ring kunnen gaan gooien. En welke partijen moeten dan gaan regeren? Ik zie eerlijk gezegd geen enkele partij die in staat is om orde in de chaos te scheppen.

De PVV en de SP zullen bij nieuwe verkiezingen wel de grootste partijen worden, maar die gaan niet samen. Alleen op sociale punten hebben ze overeenkomsten, maar verder is de SP pro-Islam, pro-EU en Pro-OS.
Dat gaat um niet worden.

Kortom, het wordt een zooitje met allemaal pro-EU partijen op de PVV, SGP en PvdD na.

En dan komen ook nog de Bulgaren en Roemenen.
* Kafkaesque taferelen voor zich ziet opdoemen *

Nu al overigens.
En een oplossing zie ik ook niet, anders dan wegwezen als je de kans hebt.

La Vie En Rose | 22-07-13 | 21:12

@ ZoltarTheMagnificent | 22-07-13 | 21:08 |
Mooi gevonden.
Maar als half Nederland goud en zilver gaat kopen is het straks ook geen flikker meer waard.
En dan erbij hebben de meeste mensen het geld niet om erin te beleggen.

cobie | 22-07-13 | 21:11

Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 21:01 |
Die 10% hebben we ingeleverd door Zalm. Voor de rest kun je alleen maar stellen dat het spaarzame Calvinistische Nederland steeds meer op de pof is gaan leven, gestimuleerd door overheid, banken etc. Nu noemen we het crisis en plukken de wrange vruchten. Het is wel vreemd dat we dit inmiddels als een zwaardere crisis zien dan de crisis van de jaren 80. Ik denk dat dat te maken heeft met de kwaliteit van onze bestuurders, daar haal je geen vertrouwen uit. Puur op cijfers is deze crisis namelijk lang zo heftig niet.

Watapatja | 22-07-13 | 21:09

Het goede nieuws is dat het goud en zilver in de aanbieding zijn. Wellicht als je daar nu in belegt heb je je niet zo veel zorgen te maken over digitaal danwel papiergeld.

ZoltarTheMagnificent | 22-07-13 | 21:08

-weggejorist-

Super Nova | 22-07-13 | 21:07

Iedere competente adviseur weet dat bezuinigen de job niet doet. Het bekt lekker en geeft de burger het gevoel dat er iets gebeurt met fraude. Maar er moet gewoon meer verdiend worden!
Tja, en als je daar nu pas achter komt terwijl je toch een partij bent die van de ondernemers is dan moet je gewoon toegeven dat je blind achter het succes van Wilders aan hebt gehold en de machtsfetish van weglooppolitici te verleidelijk is geweest. Maarja, daar kom je dan wel heel erg laat achter.

Einde van de Domheid | 22-07-13 | 21:05

@ D.Turpin | 22-07-13 | 20:57
Het is een deel van de crisis.
Het was voor en zou na de crisis ook een probleem zijn geweest , maar nu is het een deel van de oorzaak.
De echte crisis is niét om één ding.
Dat zijn zoveel factoren die meespelen.
Kijk naar Griekenland ( sorry voor de Grieken ) maar waarom niet daar zoveel geld naar toe als je dat híer nodig hebt ?
Kijk naar de salarissen van top ambtenaren , de ingooi van de gulden naar de euro , de onterechte uitkeringen de Polen die alles voor 2 knaak 50 doen. Al het geld naar ontwikkelingslanden ( ze hebben geen geld maar schoon drinkwater en medicijnen en eten nodig ) en zo kan je maar doorgaan. Het hele beleid dat trouwens grotendeels uit Brussel komt is gewoon fout.

cobie | 22-07-13 | 21:05

"... en fix dit"? Het illustere duo Knutsel/Samen weet van de financiële hoed noch rand. Opzouten dus met dit miskleun-duo, en echte financieel/economisch deskundigen van buiten de politiek aan het werk zetten. Dit land runnen als een BV met winstoogmerk, met alle 0031'ers als kritische gelijkwaardige aandeelhouders. Ik heb dit hier al vaker gezegd, en zal dat blijven herhalen. Dat model werkt, het gepruts van Haagse Zandbakhazen werkt beslist niet. Period.

Reykjavik | 22-07-13 | 21:02

@Watapatja. Voor een deel heeft u gelijk, maar uiteindelijk heeft zalm ook toegegeven dat de gulden zo'n 10% ondergewaardeerd de euro in is geregeld. De oorzaak lag in een veronderstelde koppeling met de D-mark die destijds eigenlijk tijdelijk losgelaten had moeten worden ten gevolge van integratie perikelen die er speelden met Oost-Duitsland. Schattingen lopen uiteen, maar je zou kunnen zeggen dat we 10% uitverkoop hebben gehouden en dat de relatieve welvaartsgroei die we daarna desondanks de euro kenden te wijten is aan een correctieslag. De beleving is dat de prijzen duurder zijn geworden, maar feitelijk liep dat redelijk in tred met de salarisverhogingen en derhalve zag het CBS op een paar branches waaronder de horeca na geen bijzondere zaken.

Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 21:01

@cobie | 22-07-13 | 20:38 |
Nuancering begrepen. Toch is het probleem dat je aankaart iets dat niets te maken heeft met oplopende staatschulden in tijden van een financiele crisis. Net als al die andere problemen, die ook hadden bestaan als er helemaal geen crisis zou zijn. Kijk naar de USA bijvoorbeeld. Sinds de New Deal zit het republikeinen dwars dat er sociale voorzieningen zijn. Dat mag natuurlijk. Maar de nietsontziende vasthoudendheid waarmee ze proberen dit te koppelen aan de huidige crisis is toch echt wel een beetje smerig. Hier in Nederland en in groter verband in Europa, ligt het er minder dik bovenop, maar de idee dat de crisis mogelijkheden schept om je eigen gelijk te beargumenteren is populair. In grote lijnen komt er op neer dat alle vooruitgang sinds 1900 achteraf gezien onbetaalbaar is gebleken. Dat is te zot voor woorden. Een crisis veroorzaakt door bankiers en overheden die vol lof waren over de vrije markt in de schoenen schuiven van socialisten die al jaren dood zijn.

D.Turpin | 22-07-13 | 20:57

Watapatja | 22-07-13 | 20:51
Hear, hear, dat was ook al aan de gang met de gulden, hetzelfde gare inflatoire beleid, alleen kleinschaliger, maar dat lag meer aan de tijd. Zat er in ieder geval een NL-er aan de knoppen, nu zit een Italiaan op control P te rammen.

Willem Hollander | 22-07-13 | 20:57

@ Watapatja | 22-07-13 | 20:51 |
Het is niet de enige oorzaak van de crisis dat bedoel ik ook niet.
Maar het is wel een deel van de crisis en onnodige uitgaven geweest.

cobie | 22-07-13 | 20:56

meer dan 80 % van de grootste economen , zegt dat lasten verlichting de situatie verergert.
Meer dan 70 % van hen zegt dat bezuinigingen de situatie verergert.
90 % van de economen zegt dat je in een vlakke of neer gaande economie moet investeren .

Mark ( de hofnar ) samson ( de kale neet) doet exact precies het tegen overgetelde De economie willens en wetens kapot bezuinigen en door lasten verzwaring om zeep helpen .
maar ze krijgen en hebben wel een goede vooruitzicht p een baan in brussel , en krijgen voor de komende 6 miljard een medaille uitgereikt door brussel .
gratis houtje.s op op te bijten af te halen bij uw gemeente huis zo lang de voorraad strekt

witchmaster | 22-07-13 | 20:54

@kLuTz001 | 22-07-13 | 19:28
Tja dat heet nationaal socialisme en als je daar aan begint rijden er binnen de kortste keren weer treinen richting vernietingingskampen.
/linkmodus = 0

wakkere_nederlander | 22-07-13 | 20:53

cobie | 22-07-13 | 20:48 |
Onzin, de boodschappen waren in guldens ook duurder geworden. De consumentenbond vergelijkt ieder jaar hetzelfde boodschappenpakket, de invloed van de euro was marginaal.

Watapatja | 22-07-13 | 20:51

@ Watapatja | 22-07-13 | 20:45 |
Met de gulden was ik 20 piek kwijt voor een volle tas boodschappen.
Met de euro ( en dezelfde boodschappen ) ben ik nu 40 euro kwijt. Of meer.

cobie | 22-07-13 | 20:48

cobie | 22-07-13 | 20:43 |
Met de gulden hadden we dezelfde crisis gehad.

Watapatja | 22-07-13 | 20:45

Zo jammer....
Na dat prijzenswaardige vorige stukje denk je dat Quid misschien toch wel een aanwinst is en dan gaat hij nodeloos los op de PVV.
.
Jammer, knul.
Volwassen worden heeft (zeker bij jou) zijn tijd nodig.
.
.
@redactie:
Hij staat hopelijk toch wel tegen een jeugdloon op de loonlijst?

McPhart | 22-07-13 | 20:45

Gewoon 10 procent van de ambtenaren ontslaan en we liggen weer op koers.
Waar is in godsnaam en leger van 1 miljoen van die konijnen voor nodig?

löl met vingers | 22-07-13 | 20:44

D.Turpin | 22-07-13 | 20:27 |
Reken net even af, 3 uurtjes terras met 4 man, niet dronken, wel dorstig, € 135, 00. Daar gaat dit land kapot aan.

Watapatja | 22-07-13 | 20:44

@Super Nova | 22-07-13 | 20:42
De meeste Aspergers denken rechtlijnig, logisch.

Een Narcist daarentegen...

Ing. eslapen | 22-07-13 | 20:43

@ D.Turpin | 22-07-13 | 20:27
Dat je zegt dat het niets met de crisis te maken heeft is niet helemaal waar.
Er gaan miljarden naar dit soort praktijken toen.
Miljarden die wij beter kunnen besteden.
Ook voor de crisis.
De grootste veroorzaker van de crisis is de euro.
Dat noemt men geld maat de euro kost alleen maar geld.

cobie | 22-07-13 | 20:43

-weggejorist-

Super Nova | 22-07-13 | 20:42

vakantieman | 22-07-13 | 19:29 | + -10 -

Goed plan, eerst mega verdienen aan schandalige grondprijzen en daarna de argeloze koper nog eens extra straffen door zijn rechten te ontnemen. Rechten die je keihard beloofd hebt om de argeloze idioot over te halen een vinexhut aan te schaffen voor 3x de werkelijke waarde.

Jij hebt het he-le-maal begrepen. Btw, ben je toevallig ambtenaar?

neemjemoederindemali | 22-07-13 | 20:42

We gaan samen met Curaçao geld verdienen. Transportje met beste coke van wereld? En we hebben een nieuw olieveld toch. Binnenkort drift elke Hollander met zijn nieuwe M5 op 2 wielen de bocht door.

Latrinalia | 22-07-13 | 20:42

-weggejorist-

Super Nova | 22-07-13 | 20:41

Oke Teulings had gelijk net als ons, maar wat nu?

lidlbier | 22-07-13 | 20:41

@ D.Turpin | 22-07-13 | 20:27 |
Ik doel ook zeker niet op iedereen.
Idd de oorlogsslachtoffers heb ik werkelijk medelijden mee. Die mensen hadden hun huisje , boompje , beestje al en hebben in één klap ( soms letterlijk ) vaak helemaal niks meer.
Dat gun ik een mens niet.
Maar mensen die hier naar het belastingsparadijs komen mogen van mijn part de grens over en terug.
Nederland is veranderd in een verlengstuk van de islam.
Ipv dat gasten zich aanpassen aan ónze cultuur moeten wij ons aanpassen aan hún cultuur en de ( r ) overheid ziet dat het goed is.

Ik heb niéts tegen buitenlandse mensen , maar als ik moet werken om hún aan het vreten te houden en zelf nauwelijks rond kan komen terwijl ik me helemaal de tyfus werk gaat mij te ver ja.
Dan mogen ze van mij overboord.

cobie | 22-07-13 | 20:38

'Kijk, nu zal de gemiddelde Bierkrat Barry in de reaguurderspanelen dit middels totaal verknipte logica vast weten te koppelen aan de islam'...

Quid, we weten dat je ons haat; maar mogen we zelf uitmaken waar het aan ligt, dus niet dat je weer via een achterdeur probeert te zeggen: 'Wilders is kut'?

L. Rakker | 22-07-13 | 20:37

Godsammekraken | 22-07-13 | 19:25 | + 32 -

Nee hoor, de meeste Nederlanders hebben schulden die 3/4/5/6x zo groot zijn als hun jaar inkomen. Hebben ze wel te danken aan de overheid maar dat is een ander verhaal.

neemjemoederindemali | 22-07-13 | 20:35

@Kaosu | 22-07-13 | 20:30
Beledig mensen met Asperger niet zo...

Ing. eslapen | 22-07-13 | 20:35

Kaosu  | 22-07-13 | 19:44 | + -3 -
.
Ik ben blij dat jij mijn boekhouder niet bent, vriend. Als je je in tijden van lage rente tot over je oren in de schuld gaat steken, dan ben je de pisang als de rente gaat stijgen.

Rest In Privacy | 22-07-13 | 20:33

@G,I. Jane | 22-07-13 | 20:29
Het is een beginnetje, maar geen rechtstreekse link tussen de Islam en de staatsschuld. Misschien later vanavond, wanneer ik niet meer nuchter ben.

Den Heerscher | 22-07-13 | 20:32

@ Slipsnifter | 22-07-13 | 20:25
Wij geven ook zo min mogelijk uit.
En de boodschappen haal ik voortaan ook uit Duitsland.
We hebben een kleine keuze idd van de landen die wel voor immigranten open staan. Die zijn we nu aan het overwegen.
Kan nog wel een paar jaar duren hoor.

cobie | 22-07-13 | 20:31

Super Nova | 22-07-13 | 20:21 |
Samsom is een gevaarlijk en naar Asperger-mannetje. Maar gelukkig is hij geen minister, en dat zal hij ook niet snel worden; in de kamer kan hij niet zo veel kwaad; beetje roepen en moeilijk doen, thats it.

Kaosu | 22-07-13 | 20:30

@Nu nog iets verzinnen om alles aan de Islam te koppelen.
Den Heerscher | 22-07-13 | 20:26 | + 0
Hierbij een voorzetje. Wat denkt u van de gesubsidieerde dorpen, zorgkosten en frauderende scholen?

G,I. Jane | 22-07-13 | 20:29

@ cobie | 22-07-13 | 20:08 |
Ik had het niet voorzien op asielzoekers en dergelijke. Maar dat iedereen denkt dat de ander maar eens even een paar stapjes terug moet doen. Zo creer je crisis en los je niks op. Anyway, jouw comment geeft wel mooi weer wat ik aangaf. Tuurlijk is er een probleem dat je niet iedereen binnen kunt laten. Dat was al zo voor de crisis. En dan heb ik het nog niet over gasten met ongewenste gebruiken en zo. Maar dat probleem heeft helemaal niets te maken met de huidige crisis. Toch zie jij hier de gelegenheid om ze nu maar overboord te gooien. Die wens had je ook reeds voor de crisis. Hetzelfde gaat op voor salarissen van ambtenaren, subsidies, en al het andere waar iedereen zich druk overmaakt. Allemaal legitiem, maar het heeft niets met de crisis te maken.

D.Turpin | 22-07-13 | 20:27

Zou het niet eens tijd worden om met de schuldeisers te gaan praten en zo de rente te verlagen of gewoon, tijdelijk, helemaal af te schaffen

het is allemaal zo makkelijk..

Tim Grimbek 10 | 22-07-13 | 20:27

Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 20:25
Yup, en toen liep men ook met open ogen in één of ander kutverhaaltje en koelde de woede op de verkeerde, nog zo'n paralel met nu.

Willem Hollander | 22-07-13 | 20:27

Die staatsschuld zal wel. Met een bijna negatieve rente is dat het minste probleem van de economie momenteel. Laat ze eindelijk de begroting op orde maken en zorgen voor structurele lastenverlagingen. Dat is het enige wat de economie aan de rol krijgt.

@brutus68 | 22-07-13 | 20:14
Met zulke cijfers is niemand failliet. Hoeveel reaguurders met een "eigen" huis, een "eigen" auto, creditcard en consumptief krediet her en der kunnen zeggen dat hun schulden slechts 72% van het bruto inkomen zijn? Een hypotheek alleen al is vaak 400% of meer van het bruto inkomen.

De kneep zit 'm niet in de staatsschuld, maar de het onvermogen om de staatsuitgaven in de klauwen te houden en niet te bezuinigen op de lopende kosten maar de lasten te verzwaren. Daar gaat het fout.

Stormageddon | 22-07-13 | 20:26

Gewoon stoppen met geld geven aan ontwikkelingshulp en aan Brussel.

Zo en nu eerst koud bier want het zweet borrelt me in de navel.

joyriders | 22-07-13 | 20:25

@Freddie, daar zegt u wat... rampjaar 1672, het volk was redeloos, het land reddeloos en de regering radeloos.

Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 20:25

@cobie | 22-07-13 | 20:14
Ik ook hoor, raak alleen mijn hut aan de straatstenen niet kwijt.
En emigreren is niet zo simpel, de landen die het goed voor elkaar hebben kom je niet zo snel in.(en daarom hebben ze het natuurlijk ook goed voor elkaar ;)
Ik geef in ieder geval zo min mogelijk geld uit, alleen voor het hoogstnoodzakelijke als levensonderhoud.

Slipsnifter | 22-07-13 | 20:25

Ik herhaal nog maar eens:
Nederland = Ijsland (financieel waterhoofd) + Ierland (gigavastgoedzeepbel) + Griekenland (vergaande geïnstitutionaliseerde corruptie)
Maar ach, het heule westen heeft vergelijkbare problemen. Goh, hoe zou dat toch komen.........

Willem Hollander | 22-07-13 | 20:24

'... bezuinigen helpt niet...'

Verkeerd besteden helpt niet!

natte krant | 22-07-13 | 20:23

@ ZDEV | 22-07-13 | 20:13 | 0
Ik zou er in ieder geval één van zijn.
Ik ben het ook zat dat je niets overhoud van je loon iedere maand.
Ik kan niet gelijk blíjven spelen met me uitgaven.
Maar hoe dan ook we gaan wel sparen voor emigratie.

cobie | 22-07-13 | 20:22

-weggejorist-

Super Nova | 22-07-13 | 20:21

@sliptong

In een interview in de Elsevier gaf Martin Schultz nog aan dat Nederland en Duitsland de Europese integratie tegenhouden. Wat deze ongekozen socialistische president van het Europees Parlement eigenlijk zegt is dat de Nederlandse- en Duitse belastingbetaler niet moeten zeuren en deels moet gaan opdraaien voor de mediterrane schulden. Ik hoop echt dat de Europese verkiezingen in 2014 een totale nederlaag opleveren voor dit soort figuren en dat de Europese Unie zich weer kan bezighouden met zaken die wel geld opleveren, namelijk de Interne Markt.

therealbraindump | 22-07-13 | 20:21

@arie181818
nl.wikipedia.org/wiki/Woestijn er is geen verschil er zit overal zand in :-)
Na het beheer door dat stel prutsers word het, er ZAT overal zand in.

in de hinterklappe | 22-07-13 | 20:19

Freddie | 22-07-13 | 20:14
Aargh, vroegmoderne orangistische propaganda.
De Witten boven, leve de republiek!

Willem Hollander | 22-07-13 | 20:18

Het is trouwens voor een flink deel Griekse staatsschuld op onze naam denk ik zo...

Gewinflipt | 22-07-13 | 20:15

Maar goed, die Islamieten zijn toch allemaal homo's, ze neuken elkaar allemaal in de kont, dus als je graag van achteren wordt genomen dan hebben ze wel een pluspunt.

Gewinflipt | 22-07-13 | 20:14

De gebroeders De Witt zijn voor minder gelynched dan wat dit rovende rapalje te berde brengt...

Freddie | 22-07-13 | 20:14

@ Slipsnifter | 22-07-13 | 20:12
Klopt ik geef ze geen ongelijk.
Sterker nog wij gaan zelf ook het land uit.
We twijfelen nog over welk land precies maar we gaan wel.

cobie | 22-07-13 | 20:14

En maar krampachtig blijven volhouden dat de E.U. en de Euro een succes zijn...

CornholioNL | 22-07-13 | 20:14

Oftewel: Nederland is praktisch failliet met zulke cijfers, alleen die gedachte verdringen we nog even met ons allen. Een proces wat al wat langer aan de gang is dat het huidige kabinet zit, maar waar Rutte en co wel het laatste zetje toe hebben gegeven.

brutus68 | 22-07-13 | 20:14

@therealbraindump | 22-07-13 | 20:04
We zijn nu in feite al eigenaren van de schuld, want we staan garant. En die garantie is afgegeven door mensen die nog nooit nee hebben gezegd tegen zoiets. En die tot het gaatje zullen gaan om de boel bij elkaar te houden. In de VS had de elite er een burgeroorlog voor over om de boel bij elkaar te houden.

Allemaal | 22-07-13 | 20:13

cobie | 22-07-13 | 19:42 | + 1 -
Het kan veel subtieler. Winsten buiten NL laten vallen, hier niks keer kopen, uitstel aanvragen. Een mooi signaal als heel het MKB meedoet.

ZDEV | 22-07-13 | 20:13

therealbraindump | 22-07-13 | 20:04 |
Salami tactiek buitengewoon toepasselijke benaming.

CoffeePatch | 22-07-13 | 20:13

@cobie | 22-07-13 | 20:08
Waarna de betalers denken: stik maar, ik doe er niet meer aan mee.
Velen gaan daarom minder werken, stoppen met werken of emigreren.

Slipsnifter | 22-07-13 | 20:12

Gewinflipt | 22-07-13 | 20:10 |
de kosten zijn vooral de bail-outs van banken. doe je research.

Kaosu | 22-07-13 | 20:11

Het is niet verknipt om te zeggen dat die staatsschuld voor een flink deel komt door uitgaven voor massa immigratie, waarvan de kosten voor een groot deel zijn terug te voeren op gedrag wat mensen vertonen vanwege de Islam, zoals westerse scholing/maatschappij/werk/werkende vrouwen verwerpelijk vinden. Laten we zeggen dat de helft van de uitgaven voor massa immigratie Islam gerelateerd zijn, dat is dan 5 miljard per jaar.

Gewinflipt | 22-07-13 | 20:10

@therealbraindump | 22-07-13 | 20:04
Ik ben er ook bang voor. Het grote egaliseerfeestje is in volle gang.

Sliptong | 22-07-13 | 20:10

Het bruto binnenlands product is in 2012 gestegen met 0,3 miljard ( appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.... ). Maar de staatsshuld is toegenomen met 31,3 miljard (van 400,0 naar 431,3). We zijn dus 31 miljard armer geworden in 2012. Dat is dus meer dan 5%!

Allemaal | 22-07-13 | 20:08

cumshaft | 22-07-13 | 20:05 |
Mwaha, idd, moet een beetje aan die yankbanksters denken destijds: "we just wanted to come up with a real big number"

Willem Hollander | 22-07-13 | 20:08

@ D.Turpin | 22-07-13 | 20:02 |
Nederland is een zinkende boot en het probleem is dat de boot té zwaar is met gelukszoekers.
Oorlogsslachtoffers kan ik me voorstellen dat deze mensen veiligheid elders zoeken .
Maar nl zit helemáál vol met gelukszoekers.
Die Bovendien bij binnenkomst belastingvrij alles voor elkaar krijgen. Waar dan de betalers nog meer voor moeten betalen.

cobie | 22-07-13 | 20:08

Quit ik weet niet wat er verknipt is aan de logica dat de Nederlandse hardwerkende burger ik weet niet hoeveel huizen en families sponsort in de moslimlanden?!

G,I. Jane | 22-07-13 | 20:07

@Willem Hollander | 22-07-13 | 20:02
gewoon met een hoog genoeg getal beginnen, dan kun je altijd wel een paar miljard 'bezuinigen'.

cumshaft | 22-07-13 | 20:05

@in de hinterklappe | 22-07-13 | 19:44
jaja, hele logische vergelijking. Want in Nederland was natuurlijk geld als water voor dit kabinet kwam..
Wat is trouwens het verschil tussen de Libische woestijn en de Sahara?

arie181818 | 22-07-13 | 20:04

Bleef het maar bij een staatsschuld van 72%...

Het doorzetten van de Euro met de huidige deelnemende landen gaat de Nederlandse belastingbetaler nog veel meer geld kosten. De huidige Euro is geen zelfdragende constructie dus vroeg of laat worden de schulden in Europa gesocialiseerd.

Waarschijnlijk zal de Europese en nationale politiek het volgende pad bewandelen (salami tactiek):
- landen mogen hun staatschuld tot 60% financieren met Eurobonds (1% punt extra rente is 4 miljard extra lasten voor de Nederlandse belastingbetaler). Verhofstadt heeft hier al eens boekje over geschreven en hij denkt dat zelfs de te betalen rente voor een land als Nederland vanwege de toegenomen liquiditeit zal gaan dalen. Een absoluut kul verhaal maar dit terzijde. De mediterrane landen krijgen weer even lucht en er wordt wederom niets gedaan aan de gebrekkige concurrentiepositie van deze landen. Totdat.. jawel de rente standen in de Clubmed landen weer oplopen
- vervolgens besluiten onze Europese toppers dat we de staatschuld van alle landen maar moeten financieren via Eurobonds. Wederom krijgen de Clubmed landen weer even lucht maar naar verloop van tijd lopen de tekorten van deze landen weer op.
- En dan rest er nog één 'oplossing', de invoering van Europese belastingen waardoor de Nederlandse belastingbetaler voor de volle 100% eigenaar is geworden van het zuid-Europese schuldenprobleem. Over een paar jaar lachen we om een staatsschuld van 72%.

therealbraindump | 22-07-13 | 20:04

Dweilen met de kraan wijd open is meestal niet zo effectief..

Slipsnifter | 22-07-13 | 20:03

Bezuinigen betekent hier te lande (en niet alleen hier, helaas) minder uitgeven dan gepland, dat kan dan dus nog steeds meer zijn dan daarvoor. Waarvan akte.

Willem Hollander | 22-07-13 | 20:02

Zo gek is het allemaal niet. In zware tijden als deze is het vrij normaal dat de staatschuld oploopt. Sterker nog, zonder dat zou het allemaal nog veel zwaarder zijn. Op een verkapte manier zijn die schulden deels een stimulus programma. Helaas zit er verder geen plan achter. Dat zo'n plan nodig is ontgaat iedereen. Waarom eigenlijk? Nou ja, ten eerste, zo ene crisis is natuurlijk wel een mooie gelegenheid om te proberen je eigen gelijk te halen. Je kunt er van alles mee. Sociale programma's, immigranten of helemaal te gek, Joop den Uyl en trawanten hebben de crisis veroorzaakt. Ten tweede, is er een diepe behoefte om pijn te lijden. Gekke gedachte is dat toch, dat je om beter te worden, eerst pijn moet lijden. Het is niet alleen gek, het is wreed bovendien. Daarbij vermeld ik ook maar direkt dat het altijd de anderen moeten zijn die pijn zouden moeten lijden. Tja, das helemaal mooi. Zo draai je niet aleen de economie de nek om, maar in het voorbijgaan ook nog even de solidariteit. Een non-issue natuurlijk in de hoofden van de jongere generaties, maar dat is ook deel van het probleem hier. Op een zinkende boot helpt het niet om andere passagiers overboord te gooien.

D.Turpin | 22-07-13 | 20:02

Super Nova | 22-07-13 | 19:58 |
denk je nou echt dat ze die ideeen zelf bedacht hebben? ministers en lijsttrekkers zijn gewoon persvoorlichters van een Ministerie; daar worden de plannen gemaakt en wat jij op TV ziet is gewoon iemand die het standpunt van een ministerie goed kan verwoorden middels een toneelstukje. (En je trapt er blijkbaar in ook.)

Kaosu | 22-07-13 | 20:02

•Euroarea: 92.2%, up from 88.2% a year ago
•Greece: 160.5%, up from 136.5% a year ago
•Italy: 130.3%; up from 123.8% a year ago
•Portugal: 127.2%, up from 112.3% a year ago
•Ireland: 125.1%, up from 106.8% a year ago
•Spain: 88.2%, up from 73.0% a year ago
•Netherlands: 72.0%, up from 66.7% a year ago

Bailouts zijn aankomende, weer een hete economische nazomer. Wel even wachten tot na de germaanse verkiezingen

gaper | 22-07-13 | 20:02

@ZDEV, Bruto binnenlands product, maar dat ondersteunt uw verhaal alleen maar. Het grote probleem is nu dat de aloude socialistische truc niet meer werkt; meer belasten betekent simpelweg minder inkomen (en meer uitgaven want meer uitkeringen).

De oude socialisten hadden het anders opgelost, iets met neo-kenyaans; als het slecht gaat meer uitgeven door te stimuleren, en als het goed gaat nog meer uitgeven door je stemmers cadeautjes geven. Dat werkt inflatie in de hand, maar dat gunnen we in de EMU-constructie de PIIGS-landen niet meer.

Er is een nieuw kunstje nodig; dat heet ECHT bezuinigen en hervormen en dat betekent dat je dingen in perspectief gaat brengen en dat je ruzie gaat krijgen met groepen van je achterban. Maar ja, als je bij de niet-gesubsidieerde burgers tot op het bot hebt gesneden, moet je misschien maar eens naar je eigen vetrolletjes kijken.

Nochtans, oude pluche-kleef-apen in Den haag leren niet snel.

Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 20:00

Franz Jozef | 22-07-13 | 19:44 | + 2 -

Gelijk heb je. Ik woon in 020-Gaza dus voor mij nogal lastig.

Botte Hork | 22-07-13 | 19:59

-weggejorist-

Super Nova | 22-07-13 | 19:58

Die staatsschuld zouden we nu prima een beetje op kunnen laten lopen. Nu de bouwbedrijven allemaal op hun gat liggen is een uitstekend moment om de infrastructuur eens goed aan te pakken. Qua spoor liggen we ver achter bij andere Europese landen, veel bruggen langs vaarroutes zijn aan vervanging toe en met de opkomst van (nog) meer Aziatische landen kunnen we prima nog een stevig haven erbij bouwen. Dat schept veel werk en als de economie weer aantrekt staat het land niet meteen weer in een gigantische file.

Aldous | 22-07-13 | 19:57

Het doet mij allemaal een beetje op "Der Untergang" denken.
Daar bleven mensen ook in het gareel lopen van de gevestigde orde terwijl het einde duidelijk in zicht was.

Willem van Rood | 22-07-13 | 19:56

Helaas is ons arbeidsethos hoger dan de stakingsbereidheid.
Den Haag en Brussel maken daar slinks gebruik van.
De bonden (voor wat ze nog waard zijn) slapen op het zelfde kussen.

Russ Meyer | 22-07-13 | 19:56

Werkende mensen meer geld afpakken heeft geen fuck met bezuinigen te maken. En het werkt natuurlijk maar even, tot ze merken dat er minder geld overblijft aan het eind van de maand. Want in tegenstelling tot de overheid kunnen de mensen die wel een positief banksaldo hebben wél bezuinigen als het moet. Bijvoorbeeld door even over de grens te gaan shoppen en vooral nog even door te jakkeren in die oude auto tot ie echt op is. En daar gaat je gedroomde extra steelgeld dan, Rutte. Faalhaas.

panadol | 22-07-13 | 19:55

De Nederlandse overheid snapt bezuinigen ook niet. Bezuinigen betekent NIET belastingen omhoog, lasten omhoog, meer uitgeven, meer lenen.

Graftak | 22-07-13 | 19:54

Ik drink nog 1 pilsje , smeer mijn brood en ga zo naar bed . Straks om half 4 eruit en richting mijn werk . Dag in dag uit met plezier en ik kan iedereen aankijken . Een min voor mij is een min voor de maatschappij ...

Brozius | 22-07-13 | 19:54

Is er ook nog iets wat wél goed gaat. Alles wat ze in Den Haag besluiten of voorspellen blijkt niet uit te komen. Heel dat Den Haag is een grote FyraFaal en zit vol leeghoofdige amateurs die wel een geleerd schoolpapiertje op zak hebben maar in de praktijk geen blijk geven over enige visie en kunde te beschikken. Is me ook een raadsel waarom bij elke verkiezingen het plebs nog steeds zoveel vertrouwen heeft in positieve verandering, is toch allemaal lood of om oud ijzer, welk partijnaamkaartje je er ook aanhangt.

Koettoerk | 22-07-13 | 19:54

Nivelleren is een feest. Ook op Europees niveau volgens onze Eurofiele regeringspartijen.
Het kan toch niet zo zijn dat Nederland een hoger welvaartspeil heeft dan het merendeel der Europese Naties.
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de regeringspartijen doelbewust de economie en het sociale stelsel naar de ratsmodee helpen ten meerdere glorie van de EUSSR en hun eigen belang(baantje in datzelfde Brussel).
Iedereen onder het Brussels juk is het credo in de achterkamers van het Binnenhof.

Russ Meyer | 22-07-13 | 19:54

@ Franz Jozef | 22-07-13 | 19:51
Een dagje uit kost in nl héél veel geld.
Nu bespaar je erop.
Slimme keuze ;-)

cobie | 22-07-13 | 19:53

Allemaal dit soort stukjes de laatste tijd van Quid. In deze maatschappij zijn we verslaafd aan snelle ontwikkelingen. Economie is niet iets wat je snel even fixt. Als je ziek bent moet je ook gewoon uitzieken. Waarom moeten we nou allemaal 'instant' groei willen. Laat het systeem zich nou even lekker zuiveren. Komt vanzelf weer goed er zijn wel hervormingen geweest zoals de AOW leeftijd maar dit duurt lang voordat dit effect heeft. In de tussentijd is het enigste wat je kan doen ervoor zorgen dat de tekorten niet de spuitgaten uitlopen.

flame_me | 22-07-13 | 19:53

Het land is er zo bovenop als er onmiddellijk gestopt wordt met alle linkse hobby's, en Nederland is uit de gevarenzone.
Maar niks van dat alles, er is een te groot en machtig belangenindustrie die dit overeind houdt, de verraders van Nederland zijn nu met reces, wat een grote schande is met deze enorme problemen. Hopelijk komt er ooit een keer een rechts kabinet die hier schoon schip maakt, ik ben er niet gerust op!

lanexxx | 22-07-13 | 19:52

cobie | 22-07-13 | 19:47

Sterke drank (toch een van de eerste levensbehoeften) is in Duitsland aanzienlijk goedkoper.
Mijn wijn koop ik al een paar jaar in Frankrijk, goedkoper, lekkerder en we maken er een leuk dagje van.

Franz Jozef | 22-07-13 | 19:51

Bierkrat Barry. Tijd voor een nieuwe nick! Zie je wel, toch weer die islam.

pendajo | 22-07-13 | 19:50

@ Botte Hork | 22-07-13 | 19:47 |
Eigenlijk zouden wij 'de betalende burger' dat moeten doen he. *veertjes uit dekbed halen doet*

cobie | 22-07-13 | 19:49

G,I. Jane | 22-07-13 | 19:45

Vanzelfsprekend.

Franz Jozef | 22-07-13 | 19:48

@ Franz Jozef | 22-07-13 | 19:44 |
Ik rijd veel op het buitenland.
Ik heb het eens vergeleken met de weekboodschappen.
Precies dezelfde boodschappen was ik in Duitsland bijna 30 eurie goedkoper uit.
Diesel tank ik zo wie zo in Duitsland ;-)

cobie | 22-07-13 | 19:47

cobie | 22-07-13 | 19:44

Maar nog liever met pek en veren op de strontkar over het Binnenhof.
Dat zou pas genieten zijn..

Botte Hork | 22-07-13 | 19:47

Hoe eerder dit land kapot gaat, des te eerder kan er echt wat gedaan worden om alles weer op orde te krijgen.

Merkava | 22-07-13 | 19:45

@Franz Jozef | 22-07-13 | 19:27 | + 4
Je bedoelt zogenaamde zielige negertjes? Want hoeveel blijft er daar aan de strijkstok hangen en komt eigenlijk gewoon in verkeerde zakken terecht? Maar ben het met je eens dat het geld dat naar ontwikkelingshulp gaat gestopt kan worden.

G,I. Jane | 22-07-13 | 19:45

@Botte Hork | 22-07-13 | 19:39 |

Gisteren nog even de grens over geweest. Litertje 95 kost daar € 1,53. Nog fors maar ruim minder dan hier.

Veel mensen gaan in Duitsland inkopen, meeste dingen (veel) goedkoper.

Franz Jozef | 22-07-13 | 19:44

@ Botte Hork | 22-07-13 | 19:41
Ik hoop dat dat moment live word uitgezonden!
Dan zie je zo in slowmotion die grijns langzaam wegglijden.
*even heerlijk dromen doet *

cobie | 22-07-13 | 19:44

Ik heb het al eerder gezegd, als je dit stel prutsers het beheer over de volgende woestijnen zou geven, Sahara, Gobi, Libische, Kalahari woestijn goed voor 14 miljoen vierkante kilometer zou er binnen een half jaar een tekort aan zand zijn.
En dan na een half jaar die verbaasde gezichtjes "Jo hoe kan dat nou"
En dan de volgende zin "Hoest met het wachtgeld"

in de hinterklappe | 22-07-13 | 19:44

fascinerend, dat je de reaguurders die je hierover hoort klagen ook altijd hoort over dat de 3% norm moet worden losgelaten.
Terwijl lenen nog nooit zo goedkoop is geweest en we er zelfs geld op toe krijgen (negatieve rente).

Kaosu | 22-07-13 | 19:44

Het moet van Europa wat het volk en de econoom wil daar hebben wij schijt aan.

Rest In Privacy | 22-07-13 | 19:42

@ ZDEV | 22-07-13 | 19:39 |
Dat kan alleen maar als je zéker weet dat er een paar duizend mensen mee doen aan zo n belastingstaking anders komen ze mooi je boel leeghalen :-(

cobie | 22-07-13 | 19:42

Super Nova | 22-07-13 | 19:34 |

Daar kom je nu pas achter ?

De PvdA is groot geworden met het uitgeven van andermans geld zelf als dat er helemaal niet is.

CornholioNL | 22-07-13 | 19:42

Legaliseer alle drugs, gooi het land open voor drugstoeristen uit heel de wereld en hef daar flink belasting op. Maar ook echt alles legaliseren van Meth tot poppers.
Legaliseer online gokken en geeft iedereen die wil een licentie en innen maar..
Legaliseer prostitutie en doe er hetzelfde mee..

Niks gedogen alles legaliseren en belasting heffen. Verder snijden aan het politieke gestel.
Ik denk dat het tijd is voor een dicator die alle politieke partijen laat verdwijnen. Geen compromis politiek meer maar gewoon spijkers met koppen.

Wachtgeld moet nog vandaag worden teruggedraaid en iedereen die dat de afgelopen 10 jaar heeft gehad met rente terug laten betalen. Eigenlijk behoren alle politici en bankiers in strafkampen wat ze allemaal hebben veroorzaakt en nog steeds aan het veroorzaken zijn

Religie is eigenlijk het enige wat verboden zou moeten worden maar dat zouden we dan weer wel mondjesmaat kunnen gedogen. Dan gaat er in ieder geval geen geld meer naar toe. In alle Kerken en moskeeën kunnen we dan ombouwen tot stijlvolle bordelen of varkensstallen..

Mensen u ziet, de oplossing is nabij.. Geef me een leger en ik zorg ervoor.

vakantieman | 22-07-13 | 19:41

Slot op de deur van de Tweede Kamer en van de Belastingdienst, zou het begin zijn van herstel.

smdyasc | 22-07-13 | 19:41

Ik wil zn grijns wel eens zien als het kabinet omvalt.
cobie | 22-07-13 | 19:39

Dat gaat een Kodak momentje worden! ;-)

Botte Hork | 22-07-13 | 19:41

Let wel: 3% van het totale nationale product. De overheid is daar maar een deel van. In werkelijkheid gaat de overheid structureel 15%-20% over haar begroting. Ieder jaar weer. Als jij dat privé doet ben je failliet. Als een bedrijf dat doet is het failliet. De overheid lost het op door de inkomsten te verhogen. Dat is dweilen met de kraan open, sterker nog dat is roofbouw op de Nederlandse netto belastingbetalers: iedereen werkzaam in de private sector en de bedrijven. We pikken het niet langer. Iemand die structureel niet met geld om kan gaan moet je geen geld geven maar failliet verklaren en onder curatele stellen. Allemaal eruit schoppen. Oprotten! Democratisch stemmen helpt niet, want iedere politieke partij heeft de afgelopen 100 jaar de staatsschuld laten oplopen. Belastingstaking dus. Allemaal.

ZDEV | 22-07-13 | 19:39

En stel he, STEL dat ik toch geld over zou hebben zou ik dat in het buitenland spenderen.
(Zeer welverdiende vakantie, goedkoper inkopen bij webshops etc)
*terug aan noeste arbeit gaat*

Botte Hork | 22-07-13 | 19:39

@ CornholioNL | 22-07-13 | 19:37 |
Ik wil zn grijns wel eens zien als het kabinet omvalt.

cobie | 22-07-13 | 19:39

Mark heeft er ook geen verstand van, maar zal doen wat ie altijd doet:

Die klote grijns opzetten...

CornholioNL | 22-07-13 | 19:37

@Quid: leuk die percentages maar daar liggen meer factoren aan ten grondslag dan de de hoogte van staatsschuld. Namelijk ook het GDP. En juist dat is afgenomen, waardoor de staatsschuld als percentage van GDP is toegenomen. Overigens zie ik in de Eurostat-statistieken dat Nederland het heel netjes doet in Europees verband - moet je die Belgen zien, bv.

pvpb | 22-07-13 | 19:37

@watapaja, ABN is er niet in meegeteld; hoefde al niet. Dijseldrol was te groen om niet te weten dat SNS REAAL ook niet hoefde.

Verder precies wat ZKH Eenoog zegt. Waarbij zij genoteerd dat het land wat het pvvda-regiem beoogt allicht iets anders is dan de meeste Nederlanders denken. Geen: werken, studeren, innoveren en risiconemen moet lonen, geen welvarend land... maar ook sociaal sunsidie-paradijs want dat is niet houdbaar als er geen geld wordt verdiend. Dus wel een matige tweede-wereld politiestaat die op de internationale ranglijsten van corruptie, welvaart, innovatie, onderwijs en gezondheidszorg tot ergens in de middelmoot is genivelleerd. We liggen prima op schema, en als ik Rutte de laatste tijd zo hoor, maakt hij zich meer zorgen over de te hoge werkgelegenheid qua EU-gemiddelde dan om het natje en droogje van zijn burgers. We liggen op schema, daarom vindt dit kabinet zich de beste sinds de 2e wereld oorlog!

Rommelende Onderbuik | 22-07-13 | 19:37

@vakantieman | 22-07-13 | 19:29

Eens op één voorwaarde: als je ook de eigenwoningforfait en de huursubsidie afschaft.

ZKH EénOog | 22-07-13 | 19:36

kLuTz001 | 22-07-13 | 19:29 | Rofl :) Heerlijk!

Willianus Wortelus | 22-07-13 | 19:35

Zonder hele ingrijpende hervormingen blijven we in deze neerwaartse spiraal.
Maar dat snappen landverraders Mark & Didi niet. Oh wacht.. Ze snappen het wel, maar likken de aarsch van von Rompuy.
Mayday mayday.. We're going down.

Botte Hork | 22-07-13 | 19:35

-weggejorist-

Super Nova | 22-07-13 | 19:34

De staat failliet verklaren, alle uitvreters wegschoppen en opnieuw beginnen, met stemrecht gewogen naar bijdrage. Dat is de enige manier om te voorkomen dat politici, ambtenaren en staatstietzuigers ONS ongevraagd en gedwongen in de schulden kunnen steken. Ik heb nergens voor getekend, dus ik erken die schuld niet. En deze overheid ook niet.

ZDEV | 22-07-13 | 19:33

"... Kijk, nu zal de gemiddelde Bierkrat Barry in de reaguurderspanelen dit middels totaal verknipte logica vast weten te koppelen aan de islam..."

"... *geheime EU-plannen* ..."

Met zulke inkoppers kost het Bierkrat Harry ook niet teveel moeite meer...

ZKH EénOog | 22-07-13 | 19:33

De burgerT is leeggeplukt , dus nu is het tijd voor onze tk-leden.
Sorry jongens einde vakantie :-)

cobie | 22-07-13 | 19:33

Inderdaad gewoon niets (of zo weinig mogelijk) uitgeven is effectiefste middel om deze dorpsgekken terug te krijgen in de instelling waar ze thuishoren. Het is eenvoudig om te doen, u gaat er zelf over en de resultaten zijn verbluffend

dreiner | 22-07-13 | 19:33

Begrijp het nu toch eens! Het gaat de politiek helemaal niet om het landsbelang of het belang van de burgers die ze nominaal vertegenwoordigen. Het gaat ze primair om de belangen van de mensen die zich binnen hun sociale netwerk bevinden. Dat zijn politici, topbankiers, leiders van internationale organisaties en topfunctionarissen van de Europese Unie.

Natuurlijk weten de politici wel dat de giftige cocktail van bezuinigingen en lastenverzwaringen niet werkt; ze zijn niet compleet debiel, al lijkt het vaak wel zo. Maar ze wegen hun verplichtingen jegens de leden van hun netwerk net iets zwaarder dan het algemeen belang. Die verplichtingen zijn om te bezuinigen, want zo werkt het spel nu eenmaal in die kringen. En wie niet bezuinigt, krijgt straks ook geen mooie functie bij Goldman Sachs, Ernst & Young of de Europese Unie.

Misschien is dat wel waarom ik zo cynisch ben; ik zie dat deze mensen weten waar ze mee bezig zijn. Ze weten dat ze dit land de afgrond in jagen. Ze weten dat lastenverzwaringen in een recessie zijn als Vikingen in een nonnenklooster. Als ze zeggen dat er met dit wanbeleid hoop voor de toekomst is, dan zie ik hun mondhoeken opkrullen in een liegreflex. We moeten van deze mensen af, pas dan kan Nederland weer iets voorstellen.

Nequebard | 22-07-13 | 19:32

Dat krijg je met een PvdA Premier

Ing. eslapen | 22-07-13 | 19:32

Precies. Eerst eigen volk, daarna kan je alsnog over de grens kijken. Stop het wegsmijten van taxpoet naar de zwakzinnigen landen.

bosmaloot | 22-07-13 | 19:32

Bertus Brulbroek | 22-07-13 | 19:28

Stook jij het vuur op? Dan ga ik ff een hert schieten.

Botte Hork | 22-07-13 | 19:31

Lastenverzwaring helpt inderdaad niet. Bezuiniging wel.

Maar wanneer Mark zegt dat "we" moeten bezuinigen dan bedoelt ie "jullie".

Zelf redt ie zich nog wel met z'n vijfdehands Saab en de warme prak van z'n moeder.

zeg maar jansen | 22-07-13 | 19:30

Rutte en Samsom en alle gepriviligeerde regenten van NL zijn de hansworsten die wij moeten leegschudden. Van een kwart kunnen we alle schulden in NL betalen. Houden we driekwart over. Dan criminelen met dubbelpaspoort het land uitwerpen env eel strengere eisen aan Brussel opleggen.

ecologiste | 22-07-13 | 19:29

@Godsammekraken | 22-07-13 | 19:25
En dat je toch jaarlijks 3% meer uitgeeft dan dat er binnenkomt.

Ed41 | 22-07-13 | 19:29

Schaf gewoon die hypotheekrente aftrek af.. Komen al die leners in de problemen en zakken de huizenprijzen tenminste echt naar een realistisch niveau. Kunnen nog makkelijk 40% naar beneden.

vakantieman | 22-07-13 | 19:29

Trouwens, ik heb er he-le-maal geen verstand van.

kLuTz001 | 22-07-13 | 19:29

En vooral ruil je Euro's in voor iets waardevols ( edelmetalen , andere valuta , etenswaren , gereedschappen ) nu het nog kan .

likmegaties | 22-07-13 | 19:29

Botte Hork | 22-07-13 | 19:26 | + 0 -
niks hypotheek, niks verzekeringen back to basics
dagelijks op jacht naar eten.

Bertus Brulbroek | 22-07-13 | 19:28

Als ik op de manier van Rutte en Samsom een bank ga bezuinigen, kan ik 10 jaar brommen. Je zou haast denken dat je nog beter iemand dood kan rijden...

ZKH EénOog | 22-07-13 | 19:28

Ehm, 4 miljard aan ontwikkelingsgeld stoppen in, eh, onderwijs in Nederland? In Infrastrcutuur in Nederland? In zorg, eh, in Nederland?

Of is het dom om eerst in je eigen huis de zaken op orde te hebben alvorens je andere huishoudens helpt dat te doen?

kLuTz001 | 22-07-13 | 19:28

Bezuinigen is iets geheel anders dan meet belasting heffen. Daar komt eens een eind aan.
Niet zo vreemd dat de consument niets koopt en geen vertrouwen meer heeft.

Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe je geld dat je niet hebt, kan weggeven aan zielige negertjes. Moet een keer fout gaan maar dan zitten de verantwoordelijken al in Brussel ons nog verder uit te melken.

REVOLUTIE.

Franz Jozef | 22-07-13 | 19:27

- Ontwikkelingshulp
- "Cultuur"
- Europa
- Import kanslozen
- Groene gekte

Het levert allemaal 0 op en het kan morgen voorbij zijn.

Godsammekraken | 22-07-13 | 19:27

Mij benieuwen hoeveel miljard er nu extra bezuinigd moet worden. Weet je wat: we stoppen gewoon met de basisverzekering. Dan mogen wij pauperburgers het zelf uitzoeken

Pharan | 22-07-13 | 19:27

Het gaat allemaal volgens plan. Deze crisis wordt benut om een concurreerde Europese belasting Muppet te creëren.

Bertus Brulbroek | 22-07-13 | 19:27

Misschien komt het doordat de belasting druk zo hoog word dat niemand meer zijn best doet? Wat voor nut heeft het om keihard te werken en niks over te houden?
Dat weet zelfs bierkrat Barrie

miko | 22-07-13 | 19:26

Ik geef expres geen fuck meer uit. Niet dat er überhaupt nog iets overblijft na betaling van de hypotheek, eten, verzekeringen etc.
Maar had ik het wel, fuck 'em.
Eerst een nieuwe regering, deze is naar de klote.

Botte Hork | 22-07-13 | 19:26

In Nederland hadden we ooit geld als water; de sluismeester ontslaan (open-geld-graai-grenzen), hadden we nooit moeten doen.
Onze economische pomp te lang droog laten draaien doet hem verbranden en vervangen kunnen we niet.

Simon de Danser | 22-07-13 | 19:26

"... de staatsschuld loopt op met 4,3 procent..."

4,3 procentPUNT, een effectieve stijging van 6,3 procent.

ZKH EénOog | 22-07-13 | 19:25

Volgend jaar verkopen we ABN, dan zal ie wel dalen, toch.

Watapatja | 22-07-13 | 19:25

Stel dat je 72% van je jaarinkomen aan schulden hebt, niet aflost en voor het overige van dat inkomen volledig afhankelijk bent van hetgeen door andern wordt verdient.

Is het dan niet zo dat je onbekwaam wordt geacht en een bewindvoerder aan je broek hebt?

Godsammekraken | 22-07-13 | 19:25

En de btw + belastingen gaan omhoog in 3 2 1.
en maar afvragen waarom mensen niks uitgeven..

vincent uit groninge | 22-07-13 | 19:24

Bezuinigen helpt wel. De vraag is alleen: wanneer beginnen ze daar nu eens mee?

Tot nu toe zijn ze namelijk alleen maar de krimpende groep belastingbetalers aan het leegroven geweest, waardoor die krimpende groep nog harder kromp.

ZKH EénOog | 22-07-13 | 19:24

21 september...

Petrus Poortwachter | 22-07-13 | 19:23

Dit is was het CPB al zag in december 2012. Daarom is Teulings daar niet meer de chef.

SamKoeman | 22-07-13 | 19:23

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl