Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Winkeliers: beuk die BTW terug naar 19%

crazyshiz.gifDe detailhandel in Nederland is het zwalkende kabinetsbeleid helemaal zat, ze zijn nog bozer dan die 60.000 klagende huizen-huurders. De winkeliers gaan met bosjes tegelijk over de kop en zien hun klanten huilend wegrennen in plaats van vrolijk nieuwe glimmende spullen kopen. En dat allemaal door de BTW-verhoging van afgelopen oktober, van 19- naar 21%. Dat had de staat bijna vier miljard extra zuurverdiende taxpecunia op moeten leveren. Maar sinds de verhoging klapte de belastinginkomsten van de BTW juist omlaag: minus twee komma één miljard. Het leidt tot de wonderbaarlijke conclusie dat mensen na lastenverzwaringen gewoon minder geld uit gaan geven. Dat hadden ze echt niet verwacht bij de PVVDA. Die dachten dat ze de lasten lustig konden verzwaren en dat de steeds werklozere burger dan gewoon even aan de geldboom in z'n miniscule achtertuin zou schudden om aan meer poen te komen. Tot overmaat van ramp kost de BTW-verhoging nog werkgelegenheid ook. Die Rutte-banenmotor draaide toch op volle toeren? Als het aan de detailhandel ligt gaat de BTW in ieder geval weer terug naar 19%. Dan gaat iedereen weer geld burnen als een doorgesnoven voetbalmiljonair. De GeenStijl heeft nog geprobeerd een reactie op het idee van BTW-verlaging los te peuteren bij het kabinet. Een woordvoerder liet weten dat ze vooral bij de VVD volledig in de war zijn en op dit moment volstrekt kierewier (en naakt) door hoelahoeps aan het huppelen zijn terwijl ze liedjes van ABBA neuriën. Belastingverlaging? Dat schopt die arme breinen helemaal in de war.

Reaguursels

Inloggen

Sterke drank, bier, sigaretten etc. is allemaal stukke goedkoper als je ff de grens over wipt.
Op een slof Zware van Nelle (nee rook zelf niet) scheelt het al 25 pleuro.
Dus als je een slof of 10 koopt, heb je je eventuele brandstofkosten er zo uit.
Maar eigen schuld dikke buld voor de detailhandel (lees ondernemers).
Die stemmen trouw sinds jaar en dag op de Neo-Liberale Taliban van Mark de Lullende Stropdas.
Maar Henk Kamp (jawel eentje van de Neo-Liberale Taliban) gaf geen krimp gisteren in een interview.
Heb hier een karretje waar aardig wat in kan, achter de auto en nach "Blockwurstenland".
Scheelt honderden euro's !

Lenco | 12-07-13 | 10:51

Ze moeten in dit land eens stoppen met het verhogen en invoeren van allerlei belastingen. Wij betalen als enige land op dit ronde aardbolletje BTW over accijns. Dat is belasting over belasting. Maar die 21% BTW vult de schatkist weer lekker bij als de bezitters van een zonnepaneel als ondernemer worden aangeslagen en elk kwartaal aangifte moeten doen en dan 21% over de extra opgeleverde energie mogen afdragen, om maar te zwijgen over de kosten voor een boekhouder, KvK, Buma Stemra, HBD en overige door de overheid ingevoerde instanties.
Als je tegenwoordig 10 cent verdient en 2 cent weet te besparen, pakken ze 15 cent van je af en vinden ze het in Den Haag raar dat de voedselbanken leeg zijn en er steeds meer mensen in de financiële problemen komen.
Ik weet een ding zeker, als je nou echt helemaal niets kan en een IQ heb dat lager is dan een domme ezel, ben je de ideale politicus.

effe vissen | 12-07-13 | 00:55

Ik hoop dat 21 sept. voor velen niet te laat is.

Hank 69 | 11-07-13 | 17:23

Wat?! De BTW moet terug naar 0 (nul)! En als men daar niet van te overtuigen is, omdat men bijvoorbeeld een slaafse statist is, dan moet de BTW op z'n minst terug naar 12% (zo is-ie in 1969 begonnen).

mygfisbrazilian | 11-07-13 | 17:12

Verplichte winkelnering, in dit geval belasting- en premieheffing, werk niet en heeft nooit gewerkt. Afpersing werk altijd averechts, uiteindelijk wordt het niet meer gepikt door de goegemeente.

Piet van Schwaffelen | 11-07-13 | 15:44

Kamp heeft alweer gereageerd: 'geen btw verlaging'... Gewoon geen adviezen meer geven mensen! Julkie kunnen toch de berie berie krijgen ...

deleraarspreekt | 11-07-13 | 15:23

BTW naar 5%. Iedereen blij. Economie blij.

Graftak | 11-07-13 | 14:45

Vandaag executieverkoop bij de block, mensen die een huis hebben gekocht voor een bodemprijs nu je kans een wasmachine, droger of andere apparatuur te scoren..

Maco3key | 11-07-13 | 14:07

Het flatgebouw Nederland verdient de sloopkogel.

Afgeschminkte Bassie | 11-07-13 | 13:56

U wordt voortgaand genaaid en belazerd. De Wet Uniformering Loonbegrip bijvoorbeeld heeft voor een DGA betekent dat die per 1-1-2013 10% minder netto salaris overhield. Met geen dank aan Weekers, de laaielichter. Met zijn kop op een bord en datzelfde bord voor zijn kop.

van_de_pot_gerukt | 11-07-13 | 13:30

@ZDEV | 11-07-13 | 08:53
Sowieso zouden we 0 procent belasting moeten betalen op producten die (in zijn geheel) geproduceerd zijn in ons eigen land
en helemaal op echte gezonde producten (en dat zijn niet die producten met dat belachelijke nietszeggende, geld uit de zakken van ondernemers kloppende, groene vinkje)

Tim Grimbek 10 | 11-07-13 | 13:03

Ik geef helemaal niet minder uit, alleen wel steeds meer bij onze oosterburen

Tim Grimbek 10 | 11-07-13 | 12:54

Doe maar niks. Laat de hele santekraam van BV NL maar failliet gaan dan heb je kans dat er nog iets moois komt na de doorstart.

Lichtstadfan | 11-07-13 | 12:16

Vergeet het maar, die BTW blijft lekker op 21% (als-ie niet verhoogd wordt tenminste). Genoeg voorbeelden uit het verleden in de Nederlandse politiek om dit te ondersteunen. Wanneer was dat protest van Wilders ook alweer?

JanBoterletter | 11-07-13 | 11:56

Bakito | 11-07-13 | 09:32 | + -11 -

Winkeliers verwarren met kruideniers, ja, dan kom je er wel.

neemjemoederindemali | 11-07-13 | 11:44

Kim Philby | 11-07-13 | 09:05 | + -14 -

Laat me raden, u is ambtenaar?

neemjemoederindemali | 11-07-13 | 11:42

XverderNix | 11-07-13 | 09:02 | + 7 -

Hoezo 2% minder winst? Door die btw verhoging is de winst minimaal 40% minder voor een detaillist.

De btw is met ruim 10% verhoogd waardoor de nettowinst met zo'n 40/80% gedaald is. Nou ja, dat geldt alleen voor de paar winkeliers die überhaupt nog in staat waren om winst te maken.

neemjemoederindemali | 11-07-13 | 11:39

@Outsider-Inside | 11-07-13 | 11:18 | + 0
Met die strategie valt meer te bereiken dan enkel lagere belastingen. Nu werken zo'n 5 miljoen Nederlanders erg hard om zo'n 25 miljoen anderen geheel of deels te onderhouden. In ruil voor spiegeltjes en kraaltjes.
Wil je van deze parasieten af, dan moet je gewoon sober leven en zeker niet te veel werken. Dan druipen ze binnen 15 jaar gewoon af. Daarna grenzen definitief op slot en de boel weer opbouwen.

du Roi Soleil | 11-07-13 | 11:32

@Kletskop | 11-07-13 | 11:24 |
Zo snel mogelijk.

ProAsfalt | 11-07-13 | 11:26

ProAsfalt | 11-07-13 | 11:15
Duits wordt vanzelf beter als je er eenmaal woont.
Wanneer vertrek je?
*weer een zeikert minder good riddance*

Kletskop | 11-07-13 | 11:24

amin | 11-07-13 | 11:18 | 0
fan=dan

amin | 11-07-13 | 11:20

@ du Roi Soleil | 11-07-13 | 11:11 | + 0 -

Goed punt! Dit is inderdaad precies wat er nu aan de hand is door alle strapatsen van Rutte en Samsom.

Jullie willen meer belasting gaan heffen en de lasten verzwaren? Bekijk het maar! Dan gaan wij niet meer (hard) werken en helemaal geen geld meer uitgeven en zullen we eens zien wie dit het langse volhoudt. Ik hoor dit soort opmerkingen dagelijks om me heen en kom het ook bij veel reaguurders tegen. En dit is inderdaad volstrekt rationeel gedrag bij dit kabinetsbeleid.

Dit zelfversterkende proces naar beneden is alleen nog maar te doorbreken met een drastische, heldere en geloofwaardige aanpak. Vandaar de noodzaak van een zeer forse IB verlaging, vooral aan de onderkant. Wie kan daar nou tegen zijn (behalve de PVDA)?

Outsider-Inside | 11-07-13 | 11:18

Tijd voor een graaibelasting voor belastinggraaiers.
Wegenbelasting voor hen die iets anders fan een voertuig besturen.

amin | 11-07-13 | 11:18

@Outsider-Inside | 11-07-13 | 11:05 |
Dat is toch compleet broekzak vestzak.
Inzake IB heb je er geen controle over maar ook niet als de BTW knetterhoog is.
Ik ga voor een hogere IB (als het echt niet anders kan) vanwege de inflatie.
Aan de andere kant daar ik in de grensstreek woon zou de BTW ook wel naar 30% mogen stijgen zolang de Duitsers het maar op 19% houden.
Dan doe ik de inkopen - zeker de benzine en de alcoholische dranken - maar al te graag in Deutschland.
Deutschland, deutschland here I come.
Op gas stoken is er dan ook niet meer bij. Onbetaaldbaar dus dat wordt petroleum kopen in Duitsland.
Eigenlijk kan ik veel beter naar Duitsland emigreren. De wegenschapsbelasting is daar ook nog eens goedkoper.
Wat is er eigenlijk duurder in Duitsland?
Het is alleen jammer dat mijn Duits niet al te best is.

ProAsfalt | 11-07-13 | 11:15

@Outsider-Inside | 11-07-13 | 11:05 | + 0
Je bepaalt ook zelf hoeveel belasting door arbeid je afdraagt. Je bepaalt immers zelf hoeveel je werkt.
Het ergste zijn de trotse 'hardwerkende' Nederlanders. Zij zijn er verantwoordelijk voor dat dit perfide systeem nog steeds overeind staat.
Door braaf overuurtjes te maken, waar ze meteen 52% over aftikken, vervolgens bij een aankoop nog eens 21% en dan zitten ze met en plastic prul.
Ze ruilen hun vrijheid om voor spiegeltjes en kraaltjes, net als de indianen 300 jaar geleden.
Beter werk je gewoon voor wat je nodig hebt en laat je het vervolgens zitten. Dat is de enige manier om van die miljoenen parasieten die Nederland telt af te komen.

du Roi Soleil | 11-07-13 | 11:11

Ok, dus de overheid heeft de laatste centen uit de bevolking geperst en dat allemaal naar Zuid/Oost-Europa en de rest van Afrika gepompt. Fase 1 van het plan is succesvol afgerond.
Nu moeten de mensen meer gaan besteden, zodat de hogere belastingtarieven weer extra geld opleveren.
En dan gaat het fout, want de mensen hebben niks meer, en de mensen die nog wat hebben die verstoppen het.

du Roi Soleil | 11-07-13 | 11:09

@Roverheid:
Ja, bizar dat er nog steeds mensen zijn die gewoon op PvvdA c.s. blijven stemmen.

du Roi Soleil | 11-07-13 | 11:05

@ ProAsfalt | 11-07-13 | 10:19 | + 1 -

Uiteraard had ik ook liever een lagere BTW gehad maar als ik moet kiezen heb ik toch liever een hogere BTW en een (fors)lagere IB.

BTW is een belasting op consumptie terwijl IB een belasting op arbeid is.

Wat ik wil consumeren heb ik tenminste nog enigszins zelf onder controle. Maar als de overheid meer dan 50% van je zuur verdiende inkomen inppikt krijg je enorme verstoringen, mensen gaan minder werken of helemaal niet werken, lekker thuis zitten met een uitkering, minder goed hun best doen, niet in zichzelf investeren ("het maakt toch allemaal niets uit") etc. Dat is echt vele malen verstorender voor de economie dan BTW. En dat is ook precies wat er in NL aan de hand is en waarom bijna het halve land in een uitkering/toeslag situatie zit en er weinig ambitie te bespeuren is (behalve op 30 april wanneer iedereen ineens wel heel ondernemend is, dus het kan wel).

Het probleem is echter dat Rutte & Co nu WEL de BTW verhogen maar NIET de IB verlagen waardoor de mensen steeds minder te besteden krijgen en de detailhandel en bouwbedrijven massaal failliet gaan. Trouwens record aantal faillissementen in 2013 zie: www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veilighei...

En dan heeft NL ook nog eens 22 verschillende soorten rijksbelastingen (het meeste aantla belastingen van de hele wereld) plus nog allerlei gemeentebelastingen. Schaf de helft van die belastingen af en hou de BTW maar op 21% als dat de prijs is die we daarvoor moeten betalen.

Bovendien als de IB fors verlaagd wordt (dus niet van de gerommel in de marge met een procentje hier en daar zoals die plannen van de Commissie Dijkhuizen) hebben mensen meer besteedbaar inkomen en zal de BTW opbrengst ook stijgen en de lagere IB inkomsten compenseren.

Mocht je meer hierover willen lezen, dit rapport van Financien is best wel aardig, het is blijkbaar ook beleid om minder direct en meer indirecte belastingen te gaan heffen (merk er alleen nog weinig van):

www.rijksoverheid.nl/... en.../de-fiscale-agenda.pdfý

www.rijksoverheid.nl/... en.../de-fiscale-agenda.pdfý

Outsider-Inside | 11-07-13 | 11:05

Ik geef zo weinig mogelijk uit totdat de BTW weer onder de 20% is. Ze zoeken het maar uit.
Bovendien heb ik al die detailhandelrommel eigenlijk helemaal niet nodig. Als ik iets nodig heb, dan haal ik het wel van marktplaats. BTW-vrij.

du Roi Soleil | 11-07-13 | 11:04

Het is te laat, ook al verlaag je nu BTW, het geld is gewoon OP.
Probeer dat maar bij een ambtenaar uit te leggen, dat geld OP kan, dan kijken ze hoogstwaarschijnlijk glazig en ongelovig aan.

Rest In Privacy | 11-07-13 | 10:59

Outsider heeft het geweldige idee om IB te verlagen en de accijnzen gelijk te laten, helaas gaat dit niet werken. De grensstreken profiteren ook van de IB verlaging, maar geven hun geld net zo hard over de grens uit. Oplossing is de btw & accijnzen dusdanig te verlagen dat de grensbewoners van Dld & België hier hun geld uitgeven.

Ondergang | 11-07-13 | 10:56

Mensen, leer nu eens dat een overheid NOOIT een economie kan stimuleren. Een overheid is een niet-producerend orgaan. Het enige dat een overheid kan en doet is belasten, om de eigen inkomsten/uitgaven veilig te stellen. En die belasting komt eerst UIT de economie. En dan durft de overheid doodleuk te vertellen dat ze de grootste investeerder zijn van de Nederlandse economie. Zo storten ze 60 miljard in de economie, waar ze er eerst 250 miljard uithaalt, het grootste deel opsoupeert en een fractie terug geeeft. Daar durven ze zichzelf ook nog voor op de borst te klopeen.. Hypocriete parasieten zijn het, allemaal. Des te meer belastingen, des te minder economie. Zolang de overheid zichzelf niet decimeert tot een fractie van wat het nu is, zal de stront de ventilator blijven raken.

Eagle_Eye | 11-07-13 | 10:50

Vergeet het maar jongens, gaat nooit gebeuren.

Het laatste wat hier omvalt is de staat, ze zullen eerst zichzelf redden, dan pas u. Als je ziet in wat voor kleding de gemiddelde overheidsambtenaar naar zijn "werk" gaat weet je ook wel waarom: ze zouden nooit ergens anders werk vinden...

Homer P. Simpson | 11-07-13 | 10:43

Die hypnotiserende pica, wat is daar de bedoelin .. ALL GLORY TO THE HYPNOTOAD !

Bigi Bana Boy | 11-07-13 | 10:35

Weet je wat nu meest frustrerende is...

Niet de Verkiezingsbeloftes die en masse gebroken worden, of de lastenverzwaringen & belastingenverhogingen die zijn doorgevoerd. Ook niet vanwege het feit dat op de echte bezuiningingzaken zoals (OS, JSF, afdrachten EU, subsidies)niet wordt gesneden.

Nee... het meest frustrerende is wel om te moeten constateren dat er in dit land klaarblijkelijk toch een substantiele groep mensen rondloopt, die de huidige regeringspartijen, gelet op de tussentijdse peilingen, nog altijd steunt. En blijft steunen. Natuurlijk leden van de partij, de harde kern, verschillende organisaties met belangen zullen altijd op een bepaalde partij blijven stemmen. Maar zelfs als je de virtuele zetels van de regeringspartijen hierop zou corrigeren, dan blijven ze het beide relatief goed doen. Elke partij lijkt wat dat betreft toch een zekere ondergrens te hebben.

roverheid | 11-07-13 | 10:28

Nou ik ga een rot gozer worden, val ik dan in de lage BTW tarief?

Benblij | 11-07-13 | 10:26

@DeSjaak1000 | 11-07-13 | 10:11 |
En dan ook nog eens te bedenken dat de EUSSR meebeslist aan wie wij de uitkeringen moeten uitdelen.
Het moet toch niet gekker worden!!

Ja, hoor het kan nog veel gekker.

ProAsfalt | 11-07-13 | 10:26

Kim Philby | 11-07-13 | 10:19 | + 0 -
Sukkel! Stond er wel goed. Koffie, haast, weg.

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 10:16 | + 0 -
Ja, dat begrijp ik wel. Maar een discussie over de uitgavenkant van de overheid, is een geheel andere discussie dan dat belastingen een rem op de economie vormen...

Kim Philby | 11-07-13 | 10:21

@Outsider-Inside | 11-07-13 | 09:05 |
Onzin.
De BTW verhoging werkt juist wel verstorend.
Het is niet alleen de BTW verhoging op zich maar dit werkt in alle gelederen door.
Het wakkert de inflatie gigantisch aan. Veel belastingen worden geïndexeerd (ook de huurverhoging) waardoor de lasten plots op alle fronten sterk stijgen.
Daarom zullen de graaiers ook wel voor de BTW verhoging hebben gekozen.
Inflatie: 3,0%!!!!!
Economischgroei: -(min)0,5%!!!!!!
Rente vergoeding bank: 1,2%
Vermogensbelasting: 1,2%.

Hoe is dit in godsnaam mogelijk??????

ProAsfalt | 11-07-13 | 10:19

Kim Philby | 11-07-13 | 10:11 | + 0 -
*Moet natuurlijk zijn:
ben het niet zelden met ze oneens daar op de standaard.

Kim Philby | 11-07-13 | 10:19

@Kim Philby

''U heeft het nu over uitgaven. Maar dat is, zoals gezegd, een geheel andere discussie''

Huh? Andere discussie? Impliceert u nu dat de Roverheid belasting heft om het belasting heffen? Volgens mij heft de Roverheid belasting om haar uitgaven te financieren. Maar dat impliceer ik gewoon, hoor....

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 10:16

Nu we het toch over de BTW hebben, kan iemand mij vertellen waarom ze niet met een rond percentage kunnen komen? Toen ze het van 19% naar 21% deden zat ik ook al te denken: waarom niet 20%?? Dat rekent toch makkelijker? Ik bedoel, 15% of 10% of 5% mag ook natuurlijk, maar goed (droom lekker verder).

gruzelement | 11-07-13 | 10:11

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 10:02 | + 0 -

Ik heb niets tegen zulke bronnen, hoor. Ook niet tegen de standaard. Maar de standaard is een blog en niet objectief. En dat is geen waardeoordeel verder. Ben het niet zelden met ze eens daar op de standaard. Maar dat is een ander verhaal. Als het op belastingen aankomt, kijk ik liever naar naakte cijfers. That's all.

Kim Philby | 11-07-13 | 10:11

@Broodje_dood_dier

Zwitserland betaalt dan ook niet aan de EU mee, niet aan Griekenland (sterker nog, Grieks geld stroomt juist Zwitserland in), Cyprus, Ierland, Spanje, Portugal. Zwitserland heeft een slimmer immigratie-beleid (immigranten moeten eerst een arbeidsverleden van 9 jaar hebben voordat zij gebruik mogen maken van sociale voorzieningen) om eens wat te noemen.
Kijk, dan kan BTW gewoon 8% zijn.....

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 10:11

r@zor - InFiDeLz! - | 11-07-13 | 09:43 | + 0 -
Oh, maar daar ben ik het niet mee oneens. Maar dat de uitgaven fors omlaag kunnen, is een geheel andere discussie. Maar zolang dat niet (goed) gebeurt, moet het geld ergens vandaan komen. En stellen dat elke vorm van belasting een rem op de economie is, is dan te makkelijk. Maar dat het anders, lager, kan. Dat is een andere discussie en daar ben ik het niet mee oneens.
Daarnaast is vrijwel elke belasting ná de belasting op arbeid een dubbele heffing. Ook dus bijvoorbeeld i.g.v. schenking of erven. Maar u geeft het zelf ook al aan. Om de uitgaven te kunnen bekostigen, zijn die belastingen nu eenmaal nodig. En dan draait het uiteindelijk dus om de uitgaven, wat een andere discussie is.

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:51 | + 0 -
Nou ja, dan lees ik het inderdaad verkeerd. Maar ik kan er niet veel anders van maken. Een rem is voor mij iets negatiefs en derhalve overbodig. Maar misschien ben ik hier te semantisch. U heeft het nu over uitgaven. Maar dat is, zoals gezegd, een geheel andere discussie. En die kunnen - ook wat mij betreft - fors omlaag. Zeer fors zelfs.

Kim Philby | 11-07-13 | 10:09

@Bakito | 11-07-13 | 09:46 | + 0 -
Voor zo ver ik me kan herinneren werden de inspanningen tegenover salaris niet meer waard van mensen..

Maar wat je zegt klopt wel, dit was "het idee" dat NL meer waard werd als het de Euro zou gebruiken, in theorie. In de praktijk bleek alles anders en zijn we dik genaaid.

LangeTijdGeleden | 11-07-13 | 10:04

-weggejorist-

Broodje_Dood_Dier | 11-07-13 | 10:04

BTW wordt door de overheid eerder verhoogd naar 25% dan verlaagd naar 19%.
De politieke/ambtelijke hobby's moeten ergens van worden betaald.

ProAsfalt | 11-07-13 | 10:02

@opa Dick | 11-07-13 | 09:55
Mijn kapper heet 'tondeuse'!
Als Rutte gaat knijpen, knijp ik terug.
Die extra BTW-inkomsten zal hij NOOIT krijgen.

necrosis | 11-07-13 | 10:01

Waarom hebben wij een EU?
Als de BTW niet overal gelijk is, hoe kan een NL ondernemer dan concurreren met een Duitser? Wat een frickin onzin. EU als je zoiets basaals nog niet kunt regelen hoe kun je dan wel in de veronderstelling zijn dat je het hele continent kunt voeren?
www.cijfernieuws.nl/btw-in-eu/

Einde van de Domheid | 11-07-13 | 09:59

Het probleem is niet alleen die BTW verhoging maar het is de lastenverzwaring in het algemeen.
Het gekke is dat ze wel snappen dat je de hypotheekrenteaftrek niet onmiddelijk moet aanpakken om grote onzekerheid te voorkomen maar vervolgens zorgen ze wel voor grote onzekerheid op alle andere vlakken.

Willem van Rood | 11-07-13 | 09:59

Dit land wordt vakkundig door kleuters aan het roer kapot gemaakt.

Iwmac | 11-07-13 | 09:59

terug naar 19% gaat niet gebeuren en mocht het toch gebeuren krijgen we weer wat er destijds met de invoering van de plEuro was gebeurd dat ondernemers de 21% tarieven gewoon nog aan de burger hanteren. Een biertje in cafe betaalde je 1 gulden ,.na de invoering van de plEuro was dat 1 plEuro. Kappertje was 20 gulden daarna 20 Euro etc,...

opa Dick | 11-07-13 | 09:55

Bakito | 11-07-13 | 09:50

Ernstig dat je zelfs haar vergeten bent. Ga nou je pilletjes weer slikken!

Botte Hork | 11-07-13 | 09:52

Wat ik me dan weer afvraag: het is duidelijk dat Den Haag er niet zit voor het Nederlansche Volk. Alle maatregelen van de afgelopen 20 jaar hebben bijgedragen aan grotere armoede, slechtere gezondheidszorg en scholing van de jeugd. De infrastructuur is dan nog bespaard gebleven van verdere verslechtering, wat in zichzelf al interessant is.
Maar wat als dit nu gewoon de bedoeling is? Wat als dit nu het eigenlijke beleid is, verpakt in de stroperige woorden en fictieve meningsverschillen van politici?
Waarom moet Nederland door de mangel gehaald worden?
Om ons gelijk te trekken met het arme zuiden? Dat lijkt me toch een niet heel vooruitstrevend beleid te noemen. In plaats van het zuiden een baken in de toekomst te geven waar ze zich op kunnen richten, gaan we gewoon gezamenlijk naar de kelder? Nee, dat kan het niet zijn. Maar wat dan wel?
De wereld veranderd. Grote economieën in Azië en Zuid-Amerika komen op. De nieuwe grootmacht van de toekomst wordt China. Amerika zal tweede worden. Duitsland blijft wel derde. Machtsblokken verschuiven. Wat voor rol kan en wil Nederland (of de EU) gaan spelen?
.. anyway. maar weer eens aan het werk.

r@zor - InFiDeLz! - | 11-07-13 | 09:52

@Kim Philby

Ik impliceer niets, dat doet u. Ik impliceer dus niet dat BTW overbodig en afgeschaft zou moeten worden, dat doet u.
.
U slaat wel de spijker (onbedoeld dat dan weer wel) op de kop door te zeggen als de BTW zou worden afgeschaft een andere belasting omhoog zou gaan. Dit is juist het hele punt. De Roverheid kijkt alleen naar de inkomsten en niet naar de uitgaven. De uitgaven van de Roverheid moeten drastisch omlaag zodat de belasting omlaag kan, of ten hoogste gelijk kan blijven. Belasting verder verhogen is killing voor de economie.
.
De link deed ik erbij om u te laten zien dat vanaf 2006 de uitgavenkant van de Roverheid met 23% is gegroeid. Dit is een feit, geen standpunt.

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:51

Ik voel een koopimpuls opkomen als de BTW weer met twee procentjes omlaag gaat, duhhhhh. Is iedereen gewoon niet een keer uitgekocht, heeft niet iedereen gewoon genoeg Chinese prullaria in zijn huis staan? En die fles lekkere whisky blijf ik toch wel kopen... Misschien zou wat meer diversiteit en kwaliteit in het winkelaanbod beter helpen de boel weer vlot te trekken, het is nu zo'n eenheidsworst die aangeboden wordt.

Rest In Privacy | 11-07-13 | 09:50

Mark Smith | 11-07-13 | 09:49

Wat?

Botte Hork | 11-07-13 | 09:50

Botte Hork | 11-07-13 | 09:48 | + 0 -
Ik heb geen zus, dus je zult op een andere manier je mannelijkheid t.o. de anderen moeten bewijzen. Voetbal ligt ook stil. Wordt lastig voor je.

Bakito | 11-07-13 | 09:50

@Botte Hork | 11-07-13 | 09:48
Doe nou nie-hiet!

necrosis | 11-07-13 | 09:50

Botte Hork | 11-07-13 | 09:48
Dus nu heb jij het ook?

Mark Smith | 11-07-13 | 09:49

@Bakito | 11-07-13 | 09:43
'Vrijdenken' doen jij en Superdinges maar van je eigen geld, niet het mijne!

necrosis | 11-07-13 | 09:49

Bakito | 11-07-13 | 09:43

Oh, ja. Nog de groeten van je zus. We hebben het gister nadat ik haar keihard geneukt heb nog lang over je gehad. Ze maakt zich zorgen sinds je ontsnapping uit het gesticht. Of je haar wilt bellen vraagt ze.

Botte Hork | 11-07-13 | 09:48

Zolang de regering bij bezuinigingen denkt aan meer geld weghalen bij de burgers in plaats van snijden in de overheids uitgaven zal het alleen verder verslechteren.
De overheidsuitgaven moeten op de schop te beginnen met het stoppen van alle betalingen aan andere landen als zgn. ondersteuning van hun ontwikkeling etc.
Het is stuitend te zien wat er aan miljarden wegstroomd naar Brussel etc. zonder enig positief resultaat voor NL, we lijken gekke Henkie wel.
Nu moeten ze even focussen op de eigen economie.
Het is eigenlijk zo simpel.
Voorlopig verteld men in Den Haag alleen dat er 6 miljard bezuinigd gaat worden maar we horen pas in september waarop, logisch dat iedereen er voor kiest de hand op de knip te houden.
Het enige waarop de regering op bezuinigd is duidelijkheid en slagvaardigheid.
Ga vooral zo door !!

Verwachtniks | 11-07-13 | 09:48

Rutte 2 is als een puberdochter.. luisteren ho maar,sterker nog als je zegt kom niet met een marokkaan thuis kan je er op rekenen dat bontkraag mo' met zijn vespa voor de deur staat! Dus hou er maar rekening mee dat de btw naar 24% gaat.( ps,ik heb geen dochters)

*reaguurpaps knuppeltje klaarzet*

Knappe snuiter | 11-07-13 | 09:47

Mensen geef uw geld nou toch uit, dan komt alles goed! Oh ja dat maken we trouwens wel duurder. Problem?

Zoiets | 11-07-13 | 09:46

LangeTijdGeleden | 11-07-13 | 09:40 | + 2 -
Je maakt een denkfout.

Dingen werden niet duurder, maar meer waard. In feite heeft de euro er voor gezorgd dat we in 1 klap 2 keer zo rijk werden.

Bakito | 11-07-13 | 09:46

Meneer Kamp neemt het stuk in ontvangst en nog geen 5 minuten later ligt het in de prullenbak. Bedankt voor de moeite ...

deleraarspreekt | 11-07-13 | 09:45

Yeah right, dit gaat alleen maar meer winst voor de ondernemer opleveren. De prijzen gaan namelijk never nooit meer meer met 2% dalen.
Maar van mij mag het.

Mark Smith | 11-07-13 | 09:44

Wia bij de VVD aan de touwtjes trekt is onbekend. Destijds noemde ik het de volkspartij voor vrijheid en Schizofrenie. Met het vertrek van Rita was dat natuurlijk niet automatisch afgelopen. Was het maar een ondernemerspartij. Waarom begint niemand een ondernemerspartij? Waarom richten TV programma's zich niet op internationaal ondernemen. (En dan niet alleen de winnaar belonen, maar ieder valide idee!)

Einde van de Domheid | 11-07-13 | 09:43

Botte Hork | 11-07-13 | 09:38 | + 2 -
Sorry dat wij de bijeenkomsten verstoren. Echter, Geenstijl is nu eenmaal geen darkroom voor domrechtse PVV-homo's, maar ook een platform voor intellectuele vrijdenkers als Supermattie en ondertekende.

Bakito | 11-07-13 | 09:43

kierewier
wasda?

Den Meester | 11-07-13 | 09:43

Kim Philby | 11-07-13 | 09:34 | + 0
Eensch dat belastingen een noodzakelijk kwaad zijn. Dat hier van primaire zaken in een beschaving geregeld kunnen worden, zoals infrastructuur, onderwijs, basiszorg, is allemaal prima.
Dat de BTW wel naar beneden kan lijkt me evident. Zie de inkomstenderving van 2,1mrd die iedereen hier heeft zien aankomen. BTW kan echt wel naar 15%, dat zal een impuls van een aantal mrd genereren aan BTW inkomsten.
En daar komt bij dat BTW mensen gewoon steekt. Je loon is al belast en van dat beetje wat je overhoudt moet je weer belasting betalen over alles wat je aanschaft. Dat voelt een beetje dubbelop.
Dat de belasting elders omhoog zou moeten want onvermijdelijk is helaas waar in de huidige vorm van regeren, maar is feitelijk gezien natuurlijk grote onzin. Daar kom je niet mee weg in een wetenschappelijke publicatie. De belastinguitgaven kunnen gemakkelijk worden gehalveerd en Nederland zal er sterker door uitkomen. Dat kan ik u garanderen.

r@zor - InFiDeLz! - | 11-07-13 | 09:43

Zal mij benieuwen of de aangepaste prijzen bij een BTW verlaging weer omlaag gaan. Denk het niet. Kan me nog herinneren dat de BTW op cultuur (kaartjes voor theater etc) van het lage naar het hoge tarief gingen. Moord en brand, doodsteek voor de cultuur, werd er geroepen. Paar maanden later, tarief weer omlaag. En toen werd er nog "overwogen" om de prijzen ook weer te verlagen of het extra geld te "investeren in de kunst en cultuur". Ik weet niet eens wat het uiteindelijk geworden is.

Gugong | 11-07-13 | 09:40

Van de Gulden naar de Euro, oh wat weet ik dat nog zo goed als kind. Lego dat van 20 Gulden naar 15 euro ging.
Computer spelletjes van 30 Gulden naar 30 euro (??) en volgens mijn vader bleven de benzineprijs nagenoeg gelijk...

Hebben de burgers ooit die 70%+ inflatie terug gekregen? Nope.

LangeTijdGeleden | 11-07-13 | 09:40

Ik heb het al eens eerder gereaguurd: als de regering wil dat de burger meer gaat uitgeven moeten ze kopen gaan stimuleren en dat werkt niet door de boete op kopen (=BTW) te verhogen maar door die te verlagen. Hebben ze nou echt nog nooit van de prijselasticiteit van de vraag gehoord?

Ies niet graties | 11-07-13 | 09:39

Ik kan nou wel weer gaan roepen dat onze regering het IQ van een chimp heeft, wat ook zo is, maar het extreem domme volk wat hun daar neer heeft gezet is gewoon hoofdverantwoordelijk voor het plaatsen van deze chimps op het pluche. De tyfus aan de debiliserende PVVDA stemmers.

Koettoerk | 11-07-13 | 09:38

@Bakito | 11-07-13 | 09:32
Sinds wanneer heet een bijstandstrekker een succesvolle ondernemer?
Of ben jij aandeelhouder UWV?

necrosis | 11-07-13 | 09:38

In het tijdperk van de gulden was er nog nauwelijks internet, waarop hele hordes mensen elkaar allerlei rampspoed aanpraten. Collectieve hypochondrie, dat is het.
Bakito | 11-07-13 | 09:36

Ja wat een rust was dat zeg.. Geen Bakito, geen Supermatthijs op het net.
Betere tijden ja.

Botte Hork | 11-07-13 | 09:38

Slechtste kabinet ooit.

Bokito ergo sum | 11-07-13 | 09:37

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:33 | + 0 -
Ah okee.
Enigszins duidelijk.
Maar ik haal mijn fiscale bronnen liever elders dan uit de dagelijkse standaard.
IMF, OECD, MinFin, vakliteratuur, etc.

Maar goed, als u de standaard als voornaamste bron hanteert, begrijp ik wel waar uw standpunt vandaan komt.

Kim Philby | 11-07-13 | 09:37

necrosis | 11-07-13 | 09:31 | + 0 -
En juist daarom zullen de VVD en PvdA het nooit opgeven, maar die 4 jaar volmaken, want hoe sneller er nieuwe verkiezingen komen, des te sneller een groot aantal plucheplakkers hun zeteltje op moeten geven.
En ja, daar zitten ze niet voor in de kamer, er moet wel genoeg gegraaid kunnen worden en de carrousel moet al draaien voor ze uit de kamer gestuurd worden.

Uppie2010 | 11-07-13 | 09:36

Botte Hork | 11-07-13 | 09:33 | + 0 -
In het tijdperk van de gulden was er nog nauwelijks internet, waarop hele hordes mensen elkaar allerlei rampspoed aanpraten. Collectieve hypochondrie, dat is het.

Bakito | 11-07-13 | 09:36

Blijkt maar weer eens dat die sneue doorrekeningen waar de politiek zo graag mee schermt een wassen neus is... gekrabbel op de achterkant van een sigarendoosje heeft net zoveel waarde

Fatwabuster | 11-07-13 | 09:36

Suggestie: BTW verlagen tot het Zwitserse tarief van 7,6% (en ja, het wordt daar ook verhoogd naar 8% vanaf 1 januari 2014).

Het gaat hier wel degelijk over het hoogste BTW tarief he!

E.E. | 11-07-13 | 09:36

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:09 | + 2 -
Één ding, voor ik weg moet. Ben oprecht benieuwd naar wat u bedoelt. Volgens mij impliceert u dat de btw overbodig is, want een REM op de economie. Dat standpunt kan ik tot op enig niveau wel begrijpen. Maar u gaat voorbij aan een aantal zaken.

Ten eerste zijn belastingen nu eenmaal een noodzakelijk kwaad. Ze zijn nodig om een samenleving draaiend te houden. De economie vormt onderdeel van die samenleving en profiteert daarmee ook van de voorzieningen bekostigd uit die belastingmiddelen.

Daarnaast, als je - zoals u waarschijnlijk voorstelt - de btw afschaft, gaat de belasting elders (zeer fors) omhoog. Dat is onvermijdelijk, want de uitgaven blijven nagenoeg gelijk. En dat elders is dan voornamelijk de IB/LB. Als je nagaat dat de inkomsten uit OB enerzijds en IB/LB anderzijds niet veel verschillen, dan kun je uitrekenen hoe fors de stijging zal zijn in de IB/LB. Die stijgt dan tot ongekende proporties. Gevolg: mensen houden helemaal niets meer over om uit te kunnen geven. Verder gevolg: economie stort in.

En dan gaat u nog voorbij aan de internationale trend, wens en consensus om belastingen vooral te verschuiven van directe naar indirecte belastingen; van belasting op arbeid (lager) naar belasting op consumptie (hoger) dus.

Kim Philby | 11-07-13 | 09:34

Wat hadden we het goed in de tijd van de Gulden. *traantje weg pinkt*

Botte Hork | 11-07-13 | 09:33

@Kim Philby
Dat elke vorm van belasting een rem op de economie is wil niet zeggen dat belastingheffing daarmee overbodig is. Hoe u dit wilt lezen moet u weten maar ik bedoel er niets anders mee dan zoals het er staat: belasting remt economische groei, punt.
Belastinginkomsten zijn een noodzakelijk kwaad en zolang er goede zaken (o.a. infrastructuur, bestuur, scholing, orde handhaving) mee gefinancierd worden zonder verspilling blijft dit kwaad beperkt.
.
Maar we weten beter: bouwfraude, woningbouwfraude, zorgfraude, bulgarenfraude, te zwaar ambtenarenapparaat, verspilling, bodemloze prestige projecten, overbodige bestuurslagen, scholen investeren meer in stenen dan in leraren om eens wat te noemen.
.
De uitgavenkant van de Roverheid is al jaren compleet lek en de houding van de Roverheid is: het bad is lek dus draaien we de kraan nog verder open. Maar de kraan kan niet veel verder meer open maar nog stroomt het bad leeg.

www.dagelijksestandaard.nl/2013/07/opr...

Met steeds zwaarder belasten krijgen we de economie niet op gang en zijn we afhankelijk, zoals altijd, op de groei van het buitenland waar wij op mee liften..

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:33

@ Lief meiske | 11-07-13 | 09:05 |
Ach, lief meiske, dat willen we allemaal wel.
Maar dan? Dure grap hoor, zo'n revolutie.
Revolutionaire raden installeren, Goelag op Rottemerplaat bouwen, muren metselen, vuurpeletons inhuren, guillotines restaureren...
Helaas, we hebben er geen geld voor.

Kapitein Sjaak Mus | 11-07-13 | 09:33

Als ik zie wat Nederlanders in regio Kleve uitgeven. Kom nu zelfs mensen uit Tiel tegen die er een dagje Kleve van maken boodschappen doen, kleding kopen, benzine tanken, drank kopen enz. Het geld dat de grens over wordt gedragen is enorm. In winkelcentrum Kranenburg staat amper een Duitse auto geparkeerd en in de Aldi roepen ze in het Nederlands om dat er een extra kassa opengaat.

henriette | 11-07-13 | 09:33

Het idee is leuk, maar het gaat een sigaar uit eigen doos blijken te zijn.

brutus68 | 11-07-13 | 09:33

necrosis | 11-07-13 | 09:31 In de peilingen hè? Niet daadwerkelijk.

En daar heb je dus niks aan als er geen verkiezingen zijn.

zeg maar jansen | 11-07-13 | 09:32

Winkeliers die zich door omzet en procentjes laten leiden hebben de verkeerde motivatie om zich te handhaven in de middenstandersscene.

Om je te kunne overleve in de branche is intrinsieke motivatie vereist. Etaleren, vakken bijvullen, bestellen bij leveranciers en advertenties doorzenden naar de lokale krantjes. Als je deze kwalificaties niet achter de hoeven hebt, kun je het wel schudden als kruidenier.

Het geklaag over btw is slechts een afleidingsmanoeuvre voor het eigen falen.

Bakito | 11-07-13 | 09:32

Het is allemaal zoooo voorspelbaar. Iedere kleuter kan het uitrekenen, maar onze debiele regering zet door. Het lijkt wel alsof ze dit gewoon willen.
Mij best, ik geef geen ene fuck meer uit in dit bananenland tot er radicale veranderingen zijn doorgevoerd. Met een nieuwe regering that is.

Botte Hork | 11-07-13 | 09:32

@Che_cuevara | 11-07-13 | 09:24
Ik zou gewoon even wachten tot prinsjesdag, mooie aanleiding voor nieuwe verkiezingen.
Nadat Dijsselboem zijn houten koffertje heeft geopend, kelderen de zetels van PvdA en VVD tot onder de 10.

necrosis | 11-07-13 | 09:31

lachenjoh | 11-07-13 | 09:23 De neerwaartse spiraal kunnen we gerust de Rutte-spiraal noemen.

zeg maar jansen | 11-07-13 | 09:30

Bij de gemiddelde loonslaaf is de afgelopen jaren al zoveel gehaald dat het nu op is.

Voeg daarbij dat de meeste grotere aanschaffen kwalitatief goed zijn en nog best een jaartje langer mee kunnen dan dat er noodzaak is om het nieuwste van het nieuwste te hebben.

Het zijn dan ook de wit en bruingoedwinkels die de klappen krijgen.

Heeft slechts ten dele met de btw-verhoging te maken.

zeg maar jansen | 11-07-13 | 09:29

sinar2 | 11-07-13 | 09:01
En vergeet ontwikkelings hulp niet. dat nog steeds in bakken vol wordt weggesluisd uit dit land.

Benblij | 11-07-13 | 09:25

@necrosis | 11-07-13 | 09:22
Dat kan dus nog even duren.

*Brief naar de paus schrijft*

Che_cuevara | 11-07-13 | 09:24

Lastenverzwaring voor de burger wordt direct gevolgd door lagere inkomsten voor de overheid. Iedereen weet dat behalve politici die doen dan heel verrast en noemen het tegenvallers.

CoffeePatch | 11-07-13 | 09:24

Wie snapt dit kabinet nog? Niemand. Want er ook komen gewoon weer lasten verzwaringen die leiden tot nog meer krimp, nog lagere inkomsten, meer uitgaven van de overheid (sociale zekerheid) en uiteindelijk, je verwacht het niet, wederom lastenverzwaringen (cliche).

En rutte maar roepen dat dit de beste coalitie ever is. Kan het nog grappiger?

lachenjoh | 11-07-13 | 09:23

@Che_cuevara | 11-07-13 | 09:15
Zolang de oude politieke elite op het pluche blijft zitten, is 'straks' de dag dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen.

necrosis | 11-07-13 | 09:22

*naakt door hoelahoeps aan het huppelen zijn*
Die twee in Texas bedoelen jullie?

Dostranamus | 11-07-13 | 09:20

@XverderNix | 11-07-13 | 09:02

2%?

Zelfs als een product 1 keer over de kop gaat, als in inkoop exclusief is de helft van de verkoop inclusief, is het MINIMAAL 6%: het wordt allemaal van die 50% BRUTO marge afgesnoept, niet van het hele bedrag. En hoe kleiner je brutomarge is, hoe groter de aanslag op je marge.

Daarbij komt nog eens, dat dit al de tweede verhoging deze eeuw is, terwijl maar heel weinig bedrijven de marges hebben aangepast, waardoor de nettowinsten alleen maar verder zijn gekrompen.

Maar goed, iedereen lijkt toch alleen maar naar de omzetcijfers te kijken of zo, want dat zijn de mooie grote bedragen waar je een heerlijk georganiseerde afgunst tegen kunt hebben.

ZKH EénOog | 11-07-13 | 09:20

Het is oorlog tussen de consument en de liegende en rovende overheid. De winkeliers bevinden zich in het schootsveld.

witwas | 11-07-13 | 09:19

als ik zo vrij mag zijn de Loonbelasting moet een stuk omlaag en dan met name lonen tot 2 x modaal dan krijgen de werkende mensen meer geld in hun zak en gaan ze ook weer meer uitgeven.

Benblij | 11-07-13 | 09:19

Het sprookje van Den Haag is dat minima die meer te besteden hebben (dankzij hogere belastingen) meer te besteden hebben en het dus terug in de economie pompen. Maar deze minima hebben een gesubsidieerd huis, huursubsidie, diverse toelagen en ontheffingen, dus het kost de belastingbetaler alleen maar veel meer geld, geld dat keer op keer wordt rondgepompt en iedere keer langs de strijkstok in Den Haag gaat.

Ik heb een beter idee. Stop met alle belastingen en uitkeringen, en hef 1 eerlijke flat-tax zodat IEDEREEN bijdraagt aan een core overheid met een vangnet om de echte stumperds een duwtje in de rug te geven. Dan worden mensen zelf weer verantwoordelijk om de mouwen op te stropen. Bovendien wordt leven een stuk goedkoper zonder al die btw, accijnzen en heffingen op eten, energie, wonen.

Het wordt tijd dat dit volk het niet meer pikt dat belastingen en subsidies worden misbruikt om het leven van mensen te sturen en hun geld af te romen: want dat is de werkelijke doelstelling van alle politieke partijen: maakbaarheid, bemoeienis en lalala GELD. Niet de economie of jullie welvaart.

ZDEV | 11-07-13 | 09:18

En toch hebben ze een punt *detailhandel* , ik koop geen drol meer in Nederland.. allemaal via buitenlandse webshops ( China / Hong Kong / Duitsland (?) )
Benzine en peuken net over de grens in Belgenland..
Alles wat lang houdbaar is neem ik terug uit Polen.

Ze krijgen de vinken tering maar met hun belastingen, de staat .nl krijgt zo min mogelijk.

Stefannn | 11-07-13 | 09:17

Money, money, money, always funny....

lulleficatie | 11-07-13 | 09:17

@Magnum Force | 11-07-13 | 09:00
Dan krijgen we straks dus 2 kwartjes terug.
Wanneer dar "straks" zal zijn is even afwachten.

Che_cuevara | 11-07-13 | 09:15

@necrosis | 11-07-13 | 09:10 | + 0 -
Precies, zo moet het.
En stop dan meteen met het betalen van oprotpremie aan alle bestuurders in dienst van de roverheid. Wachtgeld afschaffen. Alle salarissen van mensen in de publieke sector echt terug naar max 150k en niet in 2015 en niet voor diegenen die dan in dienst komen. Maar voor allemaal en NU!

Frietje_Oorlog | 11-07-13 | 09:15

@Outsider-Inside | 11-07-13 | 09:05 Verminder tegelijk even de fraudegevoeligheid door alle kindregelingen etc. af te schaffen. Maak werken lonender door de arbeidskorting te verhogen en schaf de winstbealsting af zodat er een einde komt aan oneerlijke concurrentie van multinationals met het MKB. In ruil daarvoor kan de BTW nog wel iets omhoog.

witwas | 11-07-13 | 09:15

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:09 | + 0 -
"Elke vorm van belasting is een REM op de economie."

En hoe moet ik dat anders lezen dan?
Als ik fout zit, hoor ik het graag, hoor. Maar als u spreekt over een rem op de economie, impliceert dat m.i. dat de belasting derhalve overbodig is. Nogmaals, ik kan het inderdaad verkeerd lezen. Dan hoop ik dat u het kunt toelichten.

Via belastingen kun je voorzieningen treffen die je uit niet-collectieve middelen niet gedaan krijgt. Zoals: infrastructuur. Dat is óók goed voor de economie. Dus niet élke vorm van belasting lijkt me een rem op de economie te zijn. Dat is te simplistisch.

Kim Philby | 11-07-13 | 09:15

Handige Harrie | 11-07-13 | 09:01
We weten allemaal wat er gebeurd is ondanks de belofte van de toenmalige minister president, is dat aan jou voorbij gegaan, dat kan als je geld genoeg hebt. Om nou hier een lijst te maken wat het eerste is omgezet of niet, en wat eerlijk is gegaan of niet nu nuanceren over toen, is een afleidings maneuvre van het zuiverste water, we zijn gewoon vet genaaid door bijna elke middenstander. Zij hebben hun zakken gevuld tijdens de intreding van de Euro. Dat mensen nog lang bleven rekenen in guldens was ook een doorn in het oog van de overheid.
In frankrijk staat het bedrag op de kassabon nu nog steeds in franse franc extra vermeld, dat hadden ze hier ook verplicht moeten stellen dan had je het gelijk kunnen zien hoe je genaaid was.

Benblij | 11-07-13 | 09:14

Of de detailhandel is gewoon dood. Het internetwinkelgedrag schiet elk jaar weer door het plafond, en die hanteren toch echt hetzelfde BTW-tarief. Beetje de boot gemist, die winkeliers?

Da Luke | 11-07-13 | 09:14

19% is al een belachelijk zware belasting!! Dit mag maximaal 10% zijn!

Sunabalk | 11-07-13 | 09:12

@necrosis | 11-07-13 | 09:10
Erger nog! Een MinPres die niets geleerd heeft van de geschiedenis. #feit

Ing. eslapen | 11-07-13 | 09:12

Wil je echt bezuinigen?
Verminder de afdracht aan Europa die in de verkeerde zakken verdwijnt.
Verminder ontwikkelingshulp die in de verkeerde zakken verdwijnt.
Stop de export van uitkeringen die in verkeerde zakken verdwijnen.
En laat met name Italië een marktconforme prijs betalen voor gas uit Groningen.
Maar met een leraar geschiedenis als MinPres zullen ze die paar miljoen werkende burgers nog wat harder uitknijpen.....

necrosis | 11-07-13 | 09:10

Alles goed en aardig maar zolang de EU in Brussel en Stasibourgh regeren kan er geen enkele economie uit het slop getrokken worden. Dat zal eerst moeten stoppen omdat er helemaal geen gemeenschap is.

Stroopdoos | 11-07-13 | 09:10

@Kim Philby
Zelden iemand gezien die zo slecht leest. Waar stel ik dat belasting overbodig is?

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:09

@Piep van Poep | 11-07-13 | 08:53

Er zijn ook een hele boel winkeliers die uit angst voor omzetverlies hun prijzen al niet hebben verhoogd, en de verhoging voor eigen rekening hebben genomen (hetgeen ze wel moeten, want de grootbedrijven deden dat ook), terwijl vele leveranciers wel gelijk hun verhoging doorberekenden. Dat betekent dat de marge van die winkeliers een flink stuk is gekrompen, waar ze wel de stijgende lasten, vooral die van de (semi-)overheden en de huurmaffia, van moeten betalen. Komt bij dat de consument toch geen vertrouwen meer heeft, waardoor de winkelier met die kleinere marge ook nog eens een kleinere omzet draait, en het dus voor velen kantje boord wordt om nog rond te komen. Hetzelfde geldt voor heel veel ZZP-ers in andere beroepsgroepen.

Maar leg jij de indruk maar neer dat het aan die stoute winkeliers ligt hoor knul. Doen ze in de politiek ook, al sinds de invoering van de euro.

Je weet wel, toen er bijvoorbeeld met het bedrijfsleven was 'afgesproken' dat de prijzen niet verhoogd zouden worden, terwijl de overheid de lasten het eerste jaar al met gemiddeld minstens 50% omhoog gooiden.

ZKH EénOog | 11-07-13 | 09:08

@lanexxx | 11-07-13 | 09:04 Hoe weet jij wat de bedoelingen zijn van onze regering? Vergeet het maar dat het onkunde is; onze economie wordt bewust naar beneden getrokken om landen als Spanje etc. de kans te geven concurerend te worden. Opdracht van de EU, braaf uitgevoerd door de stromannetjes in Den Haag

witwas | 11-07-13 | 09:08

@lanexxx | 11-07-13 | 09:04
Volgens mij draaien de breinen in Den Haag al op hun maximale capaciteit.

Ing. eslapen | 11-07-13 | 09:06

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:00 | + 0 -
Dus élke vorm van belasting is overbodig en een rem op de economie?
Zelden zulke grote onzin gehoord.

Denk je bijvoorbeeld dat al dat asfalt er gratis ligt, of zo? Dat de kabouters dat 's avonds onderhouden?

Kim Philby | 11-07-13 | 09:05

Die BTW kan best wel op 21% blijven, wat nu vooral nodig is, is een forse verlaging van de inkomstenbelasting, vooral voor alle inkomens tot en met modaal want deze mensen houden het hoofd niet meer boven water nu.

Bijv. 0% over de eerste EUR 35,000 inkomen en een 30% flat tax daarboven.

Indirecte belastingen zoals BTW zijn veel minder verstorend voor de economie dan directe belastingen zoals de IB. Bovendien geeft een substantiele verlaging van de IB een geweldige boost aan het consumentenvertrouwen en dat is vooral het probleem nu in Nederland.

Schaf tegelijkertijd de HRA en alle toeslagen en aftrekposten af en bezuinig structureel 20 miljard op de overheidsverspilling.

Moet je eens zien hoe snel de Nedelandse economie dan uit het dal klimt.

Dit is het enige recept dat gaat werken, maar helaas putten ze in Den Haag alleen uit volstrekt arbitraire lijstje met de 20 bezuinigingsideetjes die het Ministerie van Financien vorig jaar bedacht heeft zoals verhoging van de assurantiebelasting of inkomensafhankelijke kinderbijslag. Dat zet allemaal totaal geen zoden aan de dijk. Er is een structureel andere aanpak nodig nu.

Outsider-Inside | 11-07-13 | 09:05

Ik wil een revolutie!
Andere landen kunnen het ook.

Lief meiske | 11-07-13 | 09:05

Helemaal mee eens. Helaas zal deze regering dan weer proberen het geld op een andere manier te jatten. Het effect zal dan ook 0 zijn. Ze hebben gewoon niet door dat de burger door een belastingverhoging (hoewel dot kabinet kampioen belastingverhoging is) minder te besteden heeft en dan ook minder uit kan geven.

NiceGuysFinishLast | 11-07-13 | 09:05

'Dat schopt de arme breinen van de VVDers in de war' Het wordt een keer tijd dat die breinen daar in Den Haag op volle toeren gaan werken. Elk voorstel van dit kabinet heeft gefaald en levert precies het tegenovergesteld van wat de bedoeling was, de faalhazen.

lanexxx | 11-07-13 | 09:04

Het wordt voor steeds meer bewoners van de grensstreek voordeliger om de aankopen over de grens te doen, Brandstof en onderhoud voor de auto, de nodige boodschappen, alcohol, tabak, enz. en je wordt ook nog eens netjes behandeld.

durfniet | 11-07-13 | 09:04

Denk niet dat dit voor de consument veel uit zal maken. Winkeliers gaan niet meteen de prijzen weer aanpassen, en de meeste winkeliers hebben de prijzen niet eens verhoogd maar kiezen gewoon voor 2% minder winst

XverderNix | 11-07-13 | 09:02

En dan te bedenken dat we rijk hadden kunnen zijn als we niet decennia lang al die tientallen miljarden naar Brussel hadden hoeven sturen.

sinar2 | 11-07-13 | 09:01

Zo eerst eens al mijn geld opmaken binnenkort. Op een ander continent dat wel. Ik vertik het om überhaupt nog nieuwe spullen te kopen die ik niet echt extreem hard nodig heb dus ik ga lekker op vakantie en breng mijn geld weg jongens. Euro's die we niet terug zien!

Chesh | 11-07-13 | 09:01

Maar je hoeft toch geen econoom te zijn, om te kunnen inzien dat wanneer je de BTW verhoogt dat er dan minder besteed wordt in de winkels.. oh wacht we hebben met die sukkel van een Rutte te maken.... ja weet hij veel.

vhKarelkruizenruiker | 11-07-13 | 09:01

Ik kan me nog herinneren dat de euro kwam en alles maar dan ook bijna alles de zelfde prijs bleef houden alleen stond er nu een € voor.
Benblij | 11-07-13 | 08:55
En op welk moment zijn die prijzen op deze manier omgezet dan? Want het eerste halfjaar konden we met gulden en euro betalen en werden de prijzen in tweevoud vermeld.. Dat de verhouding euro:gulden nu inmiddels 1:1 voorbij is ben ik met je eens, maar dit is niet van de een op de andere dag gebeurd.

Handige Harrie | 11-07-13 | 09:01

Elke vorm van belasting is een REM op de economie. Er is nog nooit een economie beter gaan draaien door belasting/belastingverhoging.
Iedereen weet (behalve een handjevol mensen in Den Haag) dat belastingverhoging de economische groei doet afnemen en vaak resulteert in minder belastinginkomsten.

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 09:00

Ik heb nog wel een origineel voorstel. Laten we de BTW verhoging terugdraaien en in plaats daarvan de benzine-accijns verhogen. We maken de benzine tijdelijk een kwartje duurder, totdat de economie is hersteld, en dan geven we dat kwartje weer terug.

Oh... wacht...

Magnum Force | 11-07-13 | 09:00

Was het niet ooit (nog niet zo heel lang geleden) 17% ? Voor mij mag daar meteen naar worden teruggegaan...

EA 827 | 11-07-13 | 08:59

Hoe dan ook, de "bezuinigingsronde" gaat niets opleveren en de economie nog dieper de gierput in drijven. Geen weldenkende Nederlander peinst erover meer geld te pompen in al die rotzooi waar je vervolgens nog meer hoofdpijn van krijgt om in stand te houden.

Stroopdoos | 11-07-13 | 08:58

Zat er in dit kabinet maar een partij voor ondernemers.
Oh wacht. Mark Rutte heeft het voor elkaar gekregen het onmogelijke te verwezenlijken. Te weten, dat ik soms denk "misschien was Tante Riet een betere VVD-leider geweest"
En dat is zorgelijk, Mark.

Not Muhammad | 11-07-13 | 08:58

De verhoging was natuurlijk belachelijk en mag wat mij betreft direct teruggedraaid worden, maar erg veel zal het niet uithalen want heel veel winkels hebben die verhoging nog steeds niet doorberekend.

Bytemaster | 11-07-13 | 08:57

"... door de BTW-verhoging..."

Onder andere. Zelfs webshopbezoeken stokken gemiddeld 2 dagen nadat één van de politieke nitwits weer een nieuwe lastenverzwaring heeft beloofd.

ZKH EénOog | 11-07-13 | 08:56

Geld ies op.. er is niets meer.. al brengen ze de btw naar 0%.. op = op

WellusNietus | 11-07-13 | 08:56

Commissie Dijkhuizen adviseert overigens een top van 49% in een tweeschijvenstelsel in box 1.

Hoger tarief betekent niet altijd meer inkomsten.
Dacht dat ze dat bij de VVD wel begrepen.

Kim Philby | 11-07-13 | 08:55

Laat ze maar lekker kapot gaan, ik kan me nog herinneren dat de euro kwam en alles maar dan ook bijna alles de zelfde prijs bleef houden alleen stond er nu een € voor, Ik denk niet dat het nu anders zou zijn BTW omlaag betekend voor de consument helemaal niets.

Benblij | 11-07-13 | 08:55

Maak er maar 10% van en devalueer onze munt. Oh wacht!

Stroopdoos | 11-07-13 | 08:54

Wat dacht je van terug naar 10%. De fel bevochten tiende penning.
En 0% op primaire producten zoals eten, water, gas, elektriciteit

ZDEV | 11-07-13 | 08:53

en Henk.. teveel transparantie ?
Ondanks een motie van de PVV en de PvdA worden de benzineprijzen niet op internet gepubliceerd. Minister Kamp van Economische Zaken zegt dat zo'n publicatieplicht weinig tot geen effect heeft.
Uit onderzoek blijkt volgens hem dat de brandstofprijzen er niet door omlaaggaan. Bovendien zijn de prijzen al erg transparant en weet de prijsbewuste consument de goedkope pomp nu al goed te vinden, schrijft de minister aan de Tweede Kamer.

(c)ZWITSUL | 11-07-13 | 08:53

De winkeliers passen dan ook subiet de prijzen aan, na een BTW-verlaging.

Piep van Poep | 11-07-13 | 08:53

Roverheid, EUSSR, PVVDA, Landverraders en Linksche Zacquenvöllers.

Zo, hebben we die ook weer gehad.

Kim Philby | 11-07-13 | 08:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken