Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuw! De CPB Grafiek-Des-Doods

cpbpruts534.pngOei oei oei. Klik op de pica voor 'n grote versie en zie dat het CPB de afgelopen drie jaar zestien keer een voorspelling gegeven over de Stand van de Economie in Nederland. Wat blijkt? Het CPB is eigenlijk hartstikke slecht in voorspellen. Vijftien van de zestien keer helemaal fout! Jeminee, straks krijgen we nog door dat de telmeesters bij het CPB ook maar wat uit hun nek kletsen, straks blijkt economie nog een boterzachte wetenschap! Het CPB is net zo goed in voorspellen als de PvdA in het niet kopen van JSF's. Sharon Dijksma kan beter afvallen dan het CPB voorspellen. Weten we dat ook weer. Bedankt Kruger & Partners.

Reaguursels

Inloggen

Vooral blijven plannen op de voorspellingen van het CPB. Voorlopig heerst de overtuiging dat de voorspellingen van het CPB accuraat zijn binnen de regring.

ratelaar | 16-06-13 | 13:09

Natúúrlijk zijn de voorspellingen het CBP gunstig. Anders kan het huidige beleid niet verantwoord worden (dit betekent dus ook dat we flink de lul aan worden zijn met zijn allen).

't Is gewoon geblinddoekt een berg afscheuren.

Nederland moet af van het beleid dat gebaseerd is op voorspellingen, want niemand kan de toekomst voorspellen; een dure titel is wat anders als een glazen bol!

Het beleid moet gebaseerd worden op risicomijding en minimalisatie van blootstelling aan risico's.

Wie gaat dat invoeren??

RusMor | 16-06-13 | 11:57

@ Supermatthijs | 15-06-13 | 18:39 | + -1 -

Volgens jou mogen we dan tot een van de rijkste landen van de wereld behoren, erg lang zal dat in ieder geval nu niet meer duren.

Nederland past nu al niet eens meer op het grafiekje van landen met de hoogste prive-schulden ter wereld. We vallen rechts van de grafiek af.

graphics.wsj.com/national-debts/#i[]=9...

Waar moeten de mensen die nieuwe auto van Rutte nog van gaan betalen? Er is maar 1 oplossing en dat is zwaar strucutureel bezuinigen op de overheid en tegelijkertijd de inkomstenbelasting fors verlagen zodat de consument meer geld te besteden heeft (alles gaat nu op aan rente op hypotheken, schulden, premies zorgverzekeringen, energiebelasting, BTW verhoging, pensioenpremies, benzine accijns, etc. daarom geven veel mensen nu ook niks meer uit).

We moeten vooral niet trappen in de praatjes van Willem Vermeend, Rick van der Ploeg, Ewald Engelen en andere Krugman-adepten die ook willen dat de consument meer geld krijgt maar dat moet dan weer gebeuren via de overheid die daarvoor nog eens vele tientallen miljarden extra moet gaan lenen om dat geld dan vervolgens uit te gaan delen aan de mensen (zodat het geld uiteraard vooral terecht komt bij PVDA sympatisanten en uitgedeeld kan worden door de PVDA ambtenarij zodat de PVDA aan de macht kan blijven).

Dat is echt het allerslechtste wat we nu kunnen doen, dan wordt het nog veel erger. Schuld problemen los je niet op met nog meer schuld, dat heeft Wouter Bos al voor ons gedaan in 2008. Ja er moet wel meer geld naar de consument maar niet door de overheid nog groter te maken, nee juist door de overheid flink af te slanken. Daardoor ontstaat de financiele ruimte voor belastingverlaging en het geeft een enorme impuls aan de dynamiek van de economie als het initiatief meer bij de mensen zelf komt te liggen.

Het kernprobleem van de Nederlandse economie is de allesvertstikkende rol van de overheid, daarom doen we het ook zoveel slechter dan ons omringende landen.

Het verhaal van Statler & Waldorf van 20:16 geeft heel goed weer wat er nu aan de hand is (en dan denk ik dat het bij Statler nog wel meevalt). Alleen lijkt dit besef maar niet door te dringen tot onze gesloten kaste van politici die gewoon doorgaan op de ingeslagen heilloze weg.

Als je de patient het verkeerde medicijn blijft toedienen wordt hij nooit beter maar alleen maar steeds zieker. Hoe lang gaat de Nederlandse bevolking dit wanbeleid nog tolereren?

Outsider-Inside | 16-06-13 | 11:00

Even rechtzetten: "Wij behoren tot de 5 rijkste landen ter wereld". Nu dan is het met de (mensen)wereld uiterst slecht gesteld.Allesoverheersend is daarbij het begrip: Schuldslavernij.Sinds 2008 is dit begrip enorm in de lift omdat we het daarvoor volledig uit het oog hadden verloren.Mensen zijn dus uit hun dromen ontwaakt,zoiets als "Deutschland ist erwacht" en een oorlog aanstaande.

Dolphi | 16-06-13 | 09:07

Kijk en luister naar wat de financiele markten zeggen en je weet het. Zoals S&P en meer rating bureau's en de aandelen markten. Niet de door regeringen en staatsinstelling, die komen met cijfers en voorspellingen die de baas erin wil hebben. Waardeloos.

behangtafel | 16-06-13 | 08:25

Waarom hebben we eigenlijk het KNMI nog niet afgeschaft? Die hebben het ook nooit goed.

martinned | 16-06-13 | 00:06

@bovenwater | 15-06-13 | 16:58

Mooie propagandamachine. Totdat ze in April Cees Teulings eruit gewieberd hebben was hij - met z'n CPB - de enige in Nederland die geen poep sprak over de crisis. Nu hebben ze daar een excuustruus van Financiën neergepoot, dus nu hoeven we ons over een kritisch geluid inderdaad geen zorgen meer te maken.

martinned.blogspot.co.uk/2013/06/lone-...

martinned | 16-06-13 | 00:03

@BellaBella | 15-06-13 | 19:21

Eens, behalve een ding: Ik heb dit verhaal ook geleerd, toen ik in Groningen economie studeerde. (Sorry namens alle RuG mensen voor Klaas Knot, trouwens.)

martinned | 16-06-13 | 00:00

Iedereen zou de 3 delen van Zeitgeist eens moeten gaan zien, dan weet je wat er werkelijk speelt in de wereld en waarom......
www.zeitgeistmovie.com/

Sylvan | 15-06-13 | 23:53

Het CPB is een overbodige instelling.
Ik kan het beter voorspellen en ben veel goedkoper.

van_de_pot_gerukt | 15-06-13 | 23:19

Hm, weggejorist. Alleen omdat ik zeg dat media, als ze weten dat voorspellingen van het CPB nooit kloppen (iets dat al tien jaar bekend is), ze ook beter geen aandacht meer kunnen besteden aan die voorspellingen, net zoals je geen waarde hecht aan voorspellingen van waarzeggers en dat het CPB best opgeheven kan worden omdat de toegevoegde waarde gering is en omdat dat meteen een hoop geld bespaart? Vreemd.

triasenergetica | 15-06-13 | 21:50

CPB gokt en verzint maar wat, net als de politici. Er kan dus prima een 100% bezuiniging plaatsvinden!

Avant | 15-06-13 | 21:42

@Ik ga kijken of er een lachfilm op TV is, dit melodrama ben ik even zat.
bakoenin | 15-06-13 | 21:13 | + 1 -
Heb je alweer pech, van t Hek die nu bezig is is pathetisch aan het worden, maar goed.
Je hebt gelijk hoe kan het zo zijn dat elke gemiddelde NL-er de problemen wel ziet en zag aankomen en de boven ons gestelden niet.
Beroeps politici allemaal rond de 40 nog nooit hun eigen broek hoeven ophouden, hun salaris elke maand binnen omdat ze slap kunnen lullen tot een kunst verheven hebben, geen enkel commitment naar de burger toe, dat zegt ze niks, hun eigen makkelijke baantje met bijbehorend inkomen gaat voor, wereldvreemd stelletje.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 21:35

@Supermatthijs | 15-06-13 | 18:39
Dat rijkste land van de wereld waren we in de gouden eeuw ook.
Toch leefde het merendeel van de bevolking in vervuilde door ongedierte vergeven krotten. Dus dat zegt me niet zoveel.
De vraag is waar dat geld zit, en hoe dat liquide gemaakt kan worden.
Dat wordt wat lastiger.
Voorlopig is de situatie erger als in de jaren 80, omdat toen niet zoveel mensen tot hun nek in de schulden zaten, en we toen al langzaam de weg omhoog gingen, mede door innovatie. Ook was er toen nog een heleboel aan sociale zekerheid af te breken, en te privatiseren, die ruimte is er niet meer.De informatie revolutie begon toen,de technologie bood mogelijkheden. Nu gaat in tegenstelling tot wat het CPB maar blijft beweren de lijn steeds verder naar beneden. Natuurlijk vertelt er een of andere EU bobo om de zoveel maanden dat hij licht aan het einde van de tunnel ziet, wat kan hij anders.
Ik weet niet of je een sterk hart hebt, maar kijk eens naar de schulden ontwikkeling van Spanje, en daarna Frankrijk. Hier is geen redden meer aan.
Het is niet de vraag of de Euro zone gaat imploderen, maar wanneer.
Om aan het quotum van 2000 ontslagen ambtenaren per maand te voldoen wist de Griekse regering niets anders te verzinnen dan hun staatsomroep op zwart te zetten. Volslagen waanzin.
Ergens anders wisten ze het niet te halen.
Vaak wordt nog naar Duitsland gewezen wat het zo geweldig doet. Maar ook daar begint het raderwerk te kraken en te piepen. Hun Europese export stort in elkaar. Ze kunnen natuurlijk nog wel gebruik maken van een leger van goedkope Hartz 4 slaven, maar dat voordeel begint ook te verdwijnen ten opzichte van andere Europese landen.
En nu hier, als toeschouwer heb ik vaak het idee dat ik naar een surrealistisch stuk zit te kijken wat zich afspeelt in een gekkenhuis.
Dat stuk draait al een tijdje, maar sinds de laatste verkiezingen (met als prelude het Kunduz akkoord) zijn we nu toch wel bij de beste afleveringen gekomen.
Een boeiend schouwspel.
We moeten langer doorwerken, want de vergrijzing komt eraan. We krijgen een enorm tekort op de arbeidsmarkt.
Aldus de argumentatie die al (ja al) sinds 1998 gevoerd wordt. In plaats van een tekort, wat volgens onze visionairen in 2011 zou beginnen loopt de werkloosheid alleen maar op.
Tot 2020 ziet men geen verbetering. Wat er daarna gebeurd (ze kunnen nog geen half jaar vooruit voorspellen) blijft vaag.
Een Bussemaker. Er moeten meer vrouwen aan het werk!
Ja afgelopen week nog deze ferme uitspraak.
Eh maar mevrouw Bussemaker 700.000 werklozen en counting, waar moeten die vrouwen aan het werk?
Aan de andere kant, je leest toch ook wel dat bejaarde mensen maar weer op zichzelf moeten gaan wonen, en afhankelijk gaan worden van mantelzorg?
Mannen moeten meer gaan mantelzorgen! Jawel, alweer zo een ferme uitspraak van afgelopen week.
De gemiddelde werkgever ziet dat verzoek nu al aankomen.
En al helemaal nu het zo fantastisch gaat met het MKB.
Sorry baas, ik ben er vanmiddag even niet, want ik moet mijn oma wassen, en een schone luier aan doen.
Ondertussen gaat het ene na het andere bedrijf failliet.
En wat weet onze regering te verzinnen, minimaal weer 2 miljard lasten verzwaringen (worden er wel 4) combineer dat met een steeds verder dalende binnenlandse vraag.
Zo langzamerhand is de hele wereld het er wel over eens dat austerity toch niet het gewenste resultaat geeft, en dat er naar andere wegen gekeken moet worden.
Daarom ook de fittie tussen IMF en EU die nu rollebollend over straat gaan.
Maar onze regering doet er nog een schepje austerity boven op, vanwege een 3% drang die niemand van ze eist.
Zelfs ome Rompuy niet.
Dus je kan wel zeggen dat we een van de rijkste landen van deze wereld zijn. Daar hebben we niet zoveel aan. Het gaat er om wat je effectief met die rijkdom doet. En buiten wat Fyra projecten om doen we er weinig nuttigs mee.
Ik ga kijken of er een lachfilm op TV is, dit melodrama ben ik even zat.

bakoenin | 15-06-13 | 21:13

Het CJIB heeft de ramingen goed gelezen en alvast een optie genomen op de groei van de inkomsten van het volgende jaar. De uitgaven lopen alvast vooruit op de af te knijpen inkomsten.

Iwmac | 15-06-13 | 21:03

*plannen

Hesselbollah | 15-06-13 | 21:03

complexe adaptieve systemen willen 'plann'. GTFOH

Hesselbollah | 15-06-13 | 21:03

@Statler en Waldorf | 15-06-13 | 20:16
Hear, hear en idd op EU niveau is Frankrijk het probleem voor de zoveelste keer gaan die de hele EU definitief de stront intrekken.
Waarom, omdat in dat k*t land geen beweging te krijgen is, gegijzeld door vakbonden en een enge president die weer ff de 60 jarige pensioenleeftijd heeft ingevoerd tenzij je bij de spoorwegen werkt dan mag je op je 53 e met pensioen.
De kracht van Frkr is dat ze een dermate schuldenberg hebben en een uitzichtloze toekomst dat wij moeten meebewegen met de godsmongool Hollande want als zij er aan gaan gaan wij er ook aan, dat geeft Hollande een sterke positie.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 20:33

Prutsers en leugenaars bij het CPB. Dit instituut is verworden tot een speelbal van de eurofiele politicus. Als je al jaren op rij zulke slechte voorspellingen neerzet is er iets aan de hand. Bovendien zou ik willen zien dat het CPB de werkelijke inflatie van 125% sinds de invoering van de Euro eens gaat verklaren aan de hand van hun eigen gemanipuleerde inflatiecijfers over die periode. Ja, Zalm, ook zo'n [email protected] econoom die niets kan dan zakken vullen en lachen, lijkt Rutte wel, zit er helemaal naast. Als wij niet de straat op gaan en eissen gaan stellen zal Nederland aan de bedelstaf geraken, mensen tijd voor actie en niet zo zuinig ook.

sjipsknip | 15-06-13 | 20:32

@Supermatthijs | 15-06-13 | 18:39
Denkfoutje rijke meneer, een individu is geen land.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 20:24

@Statler en Waldorf | 15-06-13 | 20:16, Realistische visie, klopt gewoon.

gentle giant | 15-06-13 | 20:22

@Bakito | 15-06-13 | 18:55
Mijn besluit staat vast.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 20:22

Hoe moet ik het zeggen. Het relaas van enkelingen, over hoe het meevalt. Ik had in 2008 in totaal 28 mensen om leiding aan te geven als voorman. Nu zijn dat er nog 18 en over 2 weken zijn het nog 17.

Omdat het zo goed gaat...., terwijl in dat jaar 2008 al tekenen waren die niet mochten worden genegeerd. De crisis zou wel overwaaien, hoorde ik zo'n doortastende politicus nog zeggen. Ik kan me niet heugen dat ik sindsdien veel maatregelen heb gehoord, waar ik het mee eens was. Telkens bleken de gevolgen gewoon wat ik dacht, meer werkloosheid, minder vertrouwen in de economie en meer leugenarij, maar geen stimulans.

De grootste economische crisis in 100 jaar en we zitten met een volk wat haar politici kiest o.g.v. doorzichtige beloftes en halfzachte maatregelen. Collectieve domheid en egoisme, daaraan gaan we kapot. De solidariteit die wel eens gepredikt wordt is een illusie. Een onbetaalbaar dictaat van behoevenden en idealisten, die niet willen begrijpen dat de koek gewoon echt op is.

We leven nog steeds boven onze stand en niemand schijnt te begrijpen dat we de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen verkwanselen als we de verzorgingsstaat en bureaucratie op het huidige niveau handhaven. Nu moeten we doorbijten en dan heb je over 10 jaar een gezonde economie of we blijven doorgaan op het huidige pad en hebben we over 10 jaar nog steeds dezelfde structurele problemen terwijl we voortkwakkelen, met belastingverhogingen en ingrepen die nooit echt zoden aan dijk zetten.

Steeds minder mensen verdienen de centen voor steeds meer mensen die onproductief zijn. Da's geen veroordeling van inproductiviteit van mijn kant overigens. Slecht een constatering. Het kan gewoon niet betaald worden en het leidt tot een sneeuwbaleffect van steeds meer mensen die in deze situatie terecht komen.

Gooi die JSF weg. Stop subsidies op kunst, multiculturele uitspattingen. Drastisch korten op ontwikkelingshulp. Snijdt diep in de aantallen ambtenaren, desnoods verminder je dienstverlening. Grijp in in de zorg. Bezuinig op onderhoud en investeer in nieuwe industrie en onderwijs. Verlaag de BTW en begin een stimuleringsfonds, met leningen, voor ondernemers, die bij banken niet terecht kunnen.

Maar vooral; zeg nee tegen de gesel van de EU. Het nee uit Nederland is net zo imponerend als het geblaat van een lam. Nederland is geen dwarsligger, Nederland speelt dwarsligger. Frankrijk weet dat en zal gewoon haar zin doordrijven en de hele EU op kosten jagen voor dat zij ooit zelf tot maatregelen zal komen. Want de crisis is niet alleen nu... er komt nog veel en veel meer aan.

Het is gewoon tijd om te stoppen met dreigen, maar gewoon doen.

Helaas is het wel zo dat de mensen die daar over beslissen, tevens degene die wél garen spinnen bij de EU. En die zullen ten alle tijden blijven verdedigen dat dit voor ieders bestwil is.

Statler en Waldorf | 15-06-13 | 20:16

Nou ja, strikt genomen is toekomstvoorspelling sowieso niet wetenschappelijk omdat we geen empirische kennis kunnen hebben over de toekomst.
In principe staat het niet eens vast dat als er morgen een homo van een minaret wordt gegooid, die dan ook daadwerkelijk naar beneden valt. Laat staan dat de voorspellingen van het CPB uitkomen.
Toch gaan we door met voorspellen, maar dat kan afhankelijk van de persoon/groep met allerlei bedoelingen gebeuren die merendeels zelfs niets met wetenschappelijke pretenties of waarheidsoverwegingen te maken hebben.

WirMachenMusik | 15-06-13 | 20:13

regeren is vooruitzien, maar als je als regering je visie laat leiden door een instantie zoals het CPB, heb je zeker een plaat voor je kop, des te meer omdat het CPB laat horen wat de politiek op dat moment het beste uit laat komen...want stel je voor als het niet in hun straatje past...
Daarom stel ik, als burger, dat dit land word geregeerd door een stelletje incompetente, infantiele blinde idioten die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn.
Ieder snapt toch wel dat als je bijv. 6 miljard tekort komt, geen 4 miljard gaat uitgeven aan nog niet 100% vliegende straaljagers?...om maar een voorbeeld te noemen?
wat is nu belangrijker? je land redden of straaljagers die elke week in de garage staan omdat ie in 1 keer niet meer linksaf wil?
als je het leger tot hun volle recht wil laten gebruiken,laat ze dan in godsnaam zich nuttig maken voor de maatschappij in vredestijd....daar krijg je je knaken mee terug!
Vooralsnog geeft de huidige regering voor mij de indruk alsof ze buiten enig realiteitsbesef leven en maar doen alsof hun neus bloed en vooral zich druk aan het maken zijn hoe hun carrière na de 2e kamer!
Het is zoals het is mijn geachte mede reaguurders, maar zolang er een bevolkingsgroep bestaat, die nog te dom is om te poepen, zitten we aan deze kliek vast!

kapitein_iglo | 15-06-13 | 20:02

@Supermatthijs | 15-06-13 | 19:02, Sorry, ik heb geen zin om hier een rij met linkjes neer te zetten hoe keihard de downbound train gaat, je wilt niet vertellen in welke branche je zit, of je zelfstandig bent, of je zelf iets opgebouwd heb, of uit een gouden kut bent gekropen, prima, mijn branche is finaal naar de kloten, en dat merk ik, één troost, you 'll never walk alone.

gentle giant | 15-06-13 | 19:52

Ik zal even mijn voorspelling doen aan de hand van de rode lijn: Die gaat alleen maar verder naar beneden zolang ze in Den Haag denken dat lasten verzwaren voor de burger het zelfde als bezuinigen is.

voldemort | 15-06-13 | 19:52

Dus lieve volksvertegenwoordigers, met de kennis van nu gaan we in het vervolg weer niet nogmaals beleid bepalen op basis van dit soort staats-gesubsidieerd nattevingerwerk.
Het begint onderhand een beetje door te lekken wat voor incompetentie zich bij dit soort quango's ophoudt. Mooi uit de kijker van het publiek maar als het zelfstandig de broek op zou moeten houden zou het snel afgelopen zijn.

Z-PiLL | 15-06-13 | 19:34

De heren in Den Haag kunnen net zo goed koffiedik of tarotkaarten als uitgangspunt van hun beleid nemen. Daarbij is er ongeveer een even grote kans dat het goed voorspeld wordt. Of misschien moeten we in plaats van naar ramingen van het CPB over begrotingstekorten als uitgangspunt te hanteren gewoon eens nuchter kijken welke investeringen en bezuinigingen normaal gesproken goed zijn voor de economie.

Doldwaas | 15-06-13 | 19:30

@bovenwater | 15-06-13 | 16:58
Het zijn loonslaven net als u. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt :-)

BellaBella | 15-06-13 | 19:28

@A.DenDolaard | 15-06-13 | 16:55
*Dat* ben ik wel met u eens. Maar: kent u die van elk volk etc?

BellaBella | 15-06-13 | 19:27

@doskabouter | 15-06-13 | 16:46

Het CBS en het CPB zijn twee verschillende organisaties kneus.

Marcel Proust | 15-06-13 | 19:26

@BlackCurry | 15-06-13 | 16:53
U hebt een gave om het kind met het badwater weg te gooien. Mag ik u zuiver geinteresseerd eens vragen: is dat aangeboren, komt het door uw 'genoten' 'onderwijs', zit u toevallig rtl-x te kijken of lijdt uw 'ifoon' u steeds af?

BellaBella | 15-06-13 | 19:25

@JosVerbeek | 15-06-13 | 16:54
Dat is gewoon pertinent niet waar. Of gaat u met 15 miljoen Nederlanders (die ook echt zijn zoals dat griezelig trieste jankliedje beschrijft...) 's avonds even vergaderen over waar de juiste snelweg moet komen om een vlekkeloos transport tussen de 3 Europese havens mogelijk te maken, zodat onze economie kan stromen?

BellaBella | 15-06-13 | 19:23

@seven | 15-06-13 | 17:05
U zemelt een beetje. Veel. Niet elke belasting kost groei. Belasting die productief aangewend wordt levert groei op. Nu weet ik wel dat je dat in dit jaar, in dit tijdperk, vooral expliciet moet toelichten vanwege het 30 jaar geleden al afgeschafte onderwijs - omdat je anders weer van die brallende 'hoger opgeleiden' (giechel) krijgt die keihard "'snie!" lopen te roepen om daarna weer braaf terug te glijden naar hun 'ifoon', dus here goes, extraspeciaal voor u: u bent een bananenboer. U verbouwt bananen. U hebt grond genoeg, dus bananen genoeg. U verzuipt er in. Het benevelt uw verstand. Uw probleem is: u moet ze met paard en wagen naar de markt brengen. Uw paard loopt 2 km per uur. Op uw kar passen maar zoveel bananen. U krijgt, als leenslaaf, wel een lening van de bank voor een vrachtwagen die sneller gaat en meer kan laden, maar: de wegen staan geen vrachtwagens toe. Het zijn zandpaden. Waarop alleen paard en wagen vooruit komen. En om die reden bederft 60% van uw bananen op uw land. Ze zitten niet alleen in uw oren, ze komen uw oren ook uit. En dan komt er een regering die zegt: 'als u mij nu wat geld betaalt, we noemen dat guitig 'belasting', dan leggen wij een snelweg aan. Hoeft u die rotte bananen niet meer in uw oren te stoppen, maar kunt u ze naar Rotterdam laten vervoeren voor ze bedorven zijn, met de door u van de bank gehuurde vrachtwagen. U verdient meer centjes. Iedereen blij. Ik noem dat productief, nuttig besteed belastinggeld. Wilt u weten wat ik niet productief noem, niet nuttig besteed belastinggeld? Het 'onderwijs' aan al die zogenaamde nep'economen'. Als u mij nog een laatste vraag toestaat: hebt u toevallig 'economie' gestudeerd? Aan een Nederlandse 'universiteit'? Ah, vandaar. Wel geinig, dat ik me realiseer dat ik in dit betoog meteen die halfgare adhd-kokosmakronen van de 'libertarische partij' afgeserveerd heb. Dat was niet mijn opzet, maar het is wel winst.

BellaBella | 15-06-13 | 19:21

Supermatthijs | 15-06-13 | 19:02 |
Ambtenaren worden beschermd door de wet. Vanuit die positie heeft een deel van de ambtenaren niets anders te doen dan hardwerkende ondernemers het leven zo zuur mogelijk te maken. Dat zootje mag je van mij zo op straat trappen.

Watapatja | 15-06-13 | 19:10

gentle giant | 15-06-13 | 18:59 | + 0 -

Ik ben geen ambtenaar en hoe zie jij naar de kloten gaan ? Dat je de te dure hypotheek van je huis niet meer kan betalen omdat je destijds gewoon te groot bent gaan wonen ?

Supermatthijs | 15-06-13 | 19:02

@gentle giant | 15-06-13 | 18:43
@MeeWatapatja | 15-06-13 | 18:35
Mee eens, mijn conclusie is dat dat deel van de NL-ers die nog werken en belasting betalen door de overheid/= EU,regering en ambtenarij in gijzeling is genomen.
Regering 0,00 visie en de ambtenarij, vergeet de ZBO-s ( 3200 stuks waar onder de AFM :) ) niet lachen zich de tering, die moeten allerlei onnodige/onzinnige/gekunstelde regelgeving uitvoeren en zijn derhalve onmisbaar/onaantastbaar.
We zijn kansloos.
Hoewel 1789, 1871, 1917,1929,1933 en 1989 geven aan welke kant het op kan gaan, hopelijk hebben de boven ons gestelden hun huiswerk op geschiedenis gebied wel gedaan.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 19:02

@Supermatthijs | 15-06-13 | 18:50, als u bijvoorbeeld ambtenaar bent wel, ik ga niet lopen raden, maar er zijn veel mensen in veel beroepen die op dit moment naar de klote gaan.
Eigenlijk iedere branche die iets met wonen en transport te maken heeft.

gentle giant | 15-06-13 | 18:59

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:39 |
Ik heb idd andere tijden meegemaakt, ook nog met dank aan doorgedraaide ambtenaren met een tunnelvisie. De schade heb ik nog dagelijks last van, echter uiteindelijk zal het juridisch traject afgerond zijn. Bloeden zullen ze.

Watapatja | 15-06-13 | 18:56

@Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 18:32
Je doet maar.

Nogmaals, voor passieve achteroprakers als jij heb ik geen tijd/zin. Voorwaarts, mars!

Bakito | 15-06-13 | 18:55

gentle giant | 15-06-13 | 18:48 | + 0 -

Doet niet ter zake.

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:50

Dit is toch wat Nasim Taleb duidelijk heeft gemaakt. Voorspellen kan niet. Zorg daarom dat je robuust of anti fragiel bent, dan is voorspellen niet meer nodig.

Kater | 15-06-13 | 18:50

@Supermatthijs | 15-06-13 | 18:39, wat is uw professie?

gentle giant | 15-06-13 | 18:48

De overeenkomsten met de einddagen van het West-Romeinse Rijk zijn wel opmerkelijk en beangstigend. Afspraken met primitieve stammen die allerlei privileges kregen binnen het Rijk, zolang ze zich een beetje koest hielden (foederati). Scherpe tweedeling tussen een kleine criminele toplaag, die alle kapitaal en grond bezat en een grote, rechtenloze massa.

Jopie2009 | 15-06-13 | 18:48

@Watapatja | 15-06-13 | 18:35, precies, het is 5 over 12, Behalve ambtenaren of ingelikte semi ambtenaren kan niemand meer iets opbouwen.
De top is niet incapabel, de top is crimineel.

gentle giant | 15-06-13 | 18:43

'Grappig' is ook het feit dat politici, economen en nog meer van dat gespuis helemaal door het lint gingen toen Wilders vorig jaar dat onderzoek naar de Euro liet uitvoeren door dat Engelse bureau Lombard street.

www.consultancy.nl/nieuws/veel-kritiek...


Zou men voortaan ook zo veel kritiek hebben als het CPB of CBS wat publiceert? Of blijft men liever salonfähig?

Jopie2009 | 15-06-13 | 18:43

Ze snappen er de ballen van in Den Haag, alles is naar de kloten ,werkgelegenheid is gezakt naar het punt nul, en ze houden zich vast aan 'n paar stuntelaars die ze de cijfers geeft die ze graag willen horen. Rutte, je bent een grote lul.

fleurtje | 15-06-13 | 18:41

@Ananas | 15-06-13 | 18:29 |
toch blijft het merendeel van de mensheid daar behoefte aan houden. Deden we het vroeger met orakels en 'zieners', tegenwoordig zijn daar de analisten en economen voor in de plaats gekomen.

Jopie2009 | 15-06-13 | 18:39

Watapatja | 15-06-13 | 18:35 | + 0 -

Welnee, heb jij ooit een hap minder gegeten door die crisis ? Ik niet, en ik kan mijn auto nog rijden en kleren kopen wanneer ik wil en ga zo maar door. We zitten elkaar hier iedere avond enorm in de put te praten terwijl we gewoon nog steeds één van de rijkste landen ter wereld zijn. Daar is niks tegenin te brengen. Het is zo.

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:39

Collectieve Prutz Basterds
.
Cognitief Psychologische Bende
.
Centrale Pannenkoeken Blindeninstituut
.
College Penis de Behangers
.
Crematie Planning Bankfaillissement

Van Dikhout | 15-06-13 | 18:38

We kunnen het CPB met alle dure kantoren beter opdoeken en Klazien uut Zalk (uit het hiernamaals) vragen om advies of zal Cees Renckens van de Verenighing van Sufkutten daar weer bezwaar tegen hebben?

Hoe heet deze speelt | 15-06-13 | 18:38

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:30 |
Struisvogelgedrag, Nederland is terminaal.

Watapatja | 15-06-13 | 18:35

@Bakito | 15-06-13 | 17:57 |
Schofferen, nou nou, wat een nare verdachtmaking.
Zo laat je wel een zwarte kant zien.
De reaguurders, gewetenloos, in armoe laten creperen en er zelf met de buit van door gaan is niet erg sociaal.
Maar goed dat was Lenin ook niet in 1918.
1 kanttekening, als je binnenkort je zoveelste ban aan den broek krijgt vrees ik dat ik mijn steun in de daarop volgende terugroepactie nu al zal moeten heroverwegen.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 18:32

Watapatja | 15-06-13 | 18:21 | + 0 -

Nee, zeker niet. Dat is gewoon de huidige situatie op de juiste waarde schatten en niet mee gaan in geklaag en gejammer dat we het hier allemaal zo slecht hebben.

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:30

De reden dat het ontbreken van economische groei zo'n probleem is, is trouwens gewoon ons bancaire systeem. Fractional reserve banking waarin rente wordt berekend kan alleen draaien bij continue economische groei. Is ook helemaal niets mysterieus aan. Heeft ook een naam: boom-bust cycles. Vooral het heffen van rente maakt een schuldgeld systeem eindig bij stagnerende economische groei omdat niemand meer de leningen aan durft te gaan en die leningen nodig zijn om nieuw geld te creëren en dat nieuwe geld nodig is om rente te kunnen afbetalen. Kan iedereen met zwemdiploma B begrijpen, zelfs economen.

pokkejong | 15-06-13 | 18:30

Ow echt? Mensen kunnen niet de toekomst voorspellen? WOW, wat een openbaring.

Ananas | 15-06-13 | 18:29

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:39 |
Deurwaarders is nooit een probleem, je krijgt ooit een laatste aanmaning, daarna ben je ervan af.

Watapatja | 15-06-13 | 18:29

Economie valt buiten het bereik van moderne wetenschap. Het is geen engineering of zo. Niet-lineaire en complexe systemen worden nog nauwelijks begrepen door 'mensheid'. Zeg maar: 'niet'. Dat hele CPB kun je net zo goed opdoeken, om die reden. Economen zouden ook eens een minder grote bek moeten hebben en gewoon afgerekend moeten worden op hun prestaties. Net als politici trouwens.

pokkejong | 15-06-13 | 18:27

De tijd van de economische expansie is voorbij, in het Westen al zeker sinds 10 jaar. Azië is nu bezig met expansie, maar verschijnt al laat op het toneel want de grondstoffen zijn al behoorlijk duur. De rest van de wereld zal gezien krapte aan energie en grondstoffen niet het economische wonder van het Westen herhalen. Wat we nu moeten doen is een beheerste reductie van de schaal van economische activiteit. En als we dat zelf niet doen, doet de natuur het wel voor ons, op haar voorwaarden.
Neemt niet weg dat vooruitgang nog steeds mogelijk is, verbetering van het leven, medisch, sociaal, etc. Het einde van de economische groei hoeft niet perse te betekenen: einde van het westerse verlichtingsideaal.

Van Duyvenbode | 15-06-13 | 18:22

@Bakito | 15-06-13 | 17:57
Je bent 'budgetcoach'!

gentle giant | 15-06-13 | 18:22

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:10 |
Dat is zeggen u bent de gezondste patiënt op de afdeling, u hebt nog 3 maanden te leven.

Watapatja | 15-06-13 | 18:21

Mooi hè, die voorspellingen en grafiekjes, universeel fenomeen. Octopus Paul draait zich om in z'n graf.

Latrinalia | 15-06-13 | 18:20

Diezelfde club berekent ook mijn koopkracht, hebben ze nog nooit goed gehad. Op heffen maar, kan van die 6miljard af. Zo weet ik nog wel een paar instituten.

Watapatja | 15-06-13 | 18:19

Het CPB? Ze kunnen voorspellen wat ze willen, mijn zolen! Ik houd mijn hand op de knip voor wat (aanzienlijke) uitgaven betreft. Niet goed voor de economie, maar toch wel mooi dat er inmiddels een kopersstaking aan de gang is. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Butters | 15-06-13 | 18:12

Je zal er maar werken... ik voorspel ach laat ook maar. Als de 'pro's' dat al niet kunnen wat zal ik dan kunnen voorspellen.

Huizenprijzen gaan veel verder zakken
Hypotheekrente gaat nog veel verder zakken (Rabo is momenteel alleenheerser en laat de Duitsers maar komen)
Euro gaat hoe dan ook vallen
PVV wordt de grootste winnaar van de verkiezingen.
NL uit de Eurozone...

Rest In Privacy | 15-06-13 | 18:12

Van Duyvenbode | 15-06-13 | 18:08 | + 0 -

Je zal een keer tevreden moeten zijn met wat je hebt. We zijn nog steeds top 5 rijkste landen ter wereld, dat vergeet men hier wel eens. De idioten.

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:10

roze_bril | 15-06-13 | 17:54 |
Allemaal projectie. En die oplossingen ga ik echt niet met je delen hoor. Blijf jij maar lekker doorgaan met kankeren op de overheid, moslims en de EU en dan komt het allemaal in orde.

sjaakdeslinksesul | 15-06-13 | 18:10

@Eurotokkie | 15-06-13 | 18:06
Bedoel je stress? Daar zorgt Den Haag wel voor.

Jim Lovell | 15-06-13 | 18:09

Het is gedaan met de groei, kunnen ze in Den Haag op hun hoofd gaan staan, het zal ze niet helpen. Honderd CPB's kunnen voor de komende duizenden jaren astronomische economische groei voorspellen, het gaat niet gebeuren.
De belangrijkste afgod van deze tijd en tevens de belangrijkste legitimatie voor de zittende macht, economische groei, werkt niet meer, is dood.

Van Duyvenbode | 15-06-13 | 18:08

De topsalarisen zijn dit jaar WEER omhoog gegaan... Waar halen ze het lef vandaan?
En Rutte maar zeuren, dat we meer moeten kopen.. kan niet>> teveel geld zit bij te weinig mensen.
Dat zet geen zoden aan de dijk voor de economie.

Terpen-tijn | 15-06-13 | 18:06

Jim Lovell | 15-06-13 | 18:02 | + 0

Zeker als het gaat om de zorg , eerst maken ze in Den Haag mensen ziek en dan zorgen ze ervoor dat ze ziek blijven.

Eurotokkie | 15-06-13 | 18:06

Neemt iemand die ramingen eigenlijk nog serieus? Het zijn altijd gewoon optimistische voorspellingen, gedaan door leden van de coalitiepartijen (praktisch een voorwaarde om daar directeur te worden) om het beleid van hun meesters te verantwoorden.

Daarom baseert Rutte zich op deze modellen en niet op de realiteit; deze modellen worden door vrienden van hem vastgesteld zodat hij de realiteit weer een paar maanden niet onder ogen hoeft te komen. Dat is al sinds het begin van de crisis zo: nu het zuur, volgend jaar het zoet. Alleen na vijf jaar zuur en geen zoet hebben deze idioten met hun glazen bol voor iedereen behalve de gevestigde politiek afgedaan.

Nequebard | 15-06-13 | 18:05

@Eurotokkie | 15-06-13 | 17:59
Op een begroting van 260 miljard is 8 miljard niet veel, maar die klojo's bezuinigen op het verkeerde, datgene dat de bevolking pijn doet.

Jim Lovell | 15-06-13 | 18:02

Iraniers zijn ook NIET gek!

Terpen-tijn | 15-06-13 | 18:01

Supermatthijs | 15-06-13 | 17:57
Die te grote broeken zijn vaak handig, hebben vaak meer zakken, kun je meer in stoppen enzo. Helaas ben ik geen bestuurder ofzo, anders zou ik nu stinkend rijk zijn, met die diepe broekzakken van mij.

Pindakees | 15-06-13 | 18:00

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:59 | + 0 -

En de voornaamste reden daarvoor is de ongelofelijk grote smoel die Nederland steeds op heeft gezet tegen anderen. Onder druk van de VVD.

Supermatthijs | 15-06-13 | 18:00

Jim Lovell | 15-06-13 | 17:55 | + 1

Maar dat we 8 miljard gaan bezuinigen in 2014 daar hebben we het CPB niet voor nodig.
Iedereen ziet het al aankomen dat de 6 miljard
gewoon te weinig is .

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:59

@Ing. eslapen | 15-06-13 | 17:54
Zou kunnen, je voor de a.s. gemeenteraadsverkiezingen beschikbaar stellen is een optie.
Bakito kennende als een sociaal wezen dat niet van bluffen en grote woorden houdt zal hij zo direct wel een grote tip van de sluier op gaan lichten.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 17:57

@Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 17:52
Niks ervan, mij hier jarenlang schofferen en nu met hangende pootjes schooien.

Leg eerst je lul maar eens op tafel....

Bakito | 15-06-13 | 17:57

roze_bril | 15-06-13 | 17:54 | + 0 -

Sjaak heeft natuurlijk wel een beetje gelijk al blijft het een lul. Het is een beetje de boodschapper gaan verwijten dat hij slecht nieuws brengt. En we hebben allemaal met een te grote broek aan rond gelopen.

Supermatthijs | 15-06-13 | 17:57

Ze hebben bij de laatste raming in ieder geval geleerd en de boel nog maar even laten doorzakken. Maar als ik het goed begrijp zouden we nu, in juni 2013, qua voorspellling al een tijdje op vetaanzwellend crescendo moeten zitten.

WirMachenMusik | 15-06-13 | 17:56

Het CPB is net als homeopathie. Je hoopt dat het beter gaat maar je gaat gewoon dood.

Jim Lovell | 15-06-13 | 17:55

@Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 17:52
Gokje....
Lid zijn van een politieke partij en flink netwerken...

Ing. eslapen | 15-06-13 | 17:54

@sjaakdeslinksesul | 15-06-13 | 17:39 |

Tsjonge wel heel simpel gesteld. De burger heeft een onoplosbaar probleem, de overheid moet het oplossen. Het gaat hier om voorspellingen van het CPB. Je kunt het toch nauwelijks luiheid of verwenning noemen dat burgers zich daar over informeren en erover reaguren. Ongeacht of ze het bij het juiste eind hebben of niet. Maar mijnheer de betweter komt waarschijnlijk in de hierna volgende reaguursels met wel goede oplossingen en stellingen. Ik wacht af van degene die als enige een kans maakt bij het CPB. *kuch

roze_bril | 15-06-13 | 17:54

@Bakito | 15-06-13 | 17:41
Doe niet zo flauw, laat je sociale kant zien en laat ons delen in jouw geheim.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 17:52

@Eurotokkie | 15-06-13 | 17:48
Dat leedvermaak is er altijd, maar meestal richting Afrikaanse of Aziatische landen.

Bakito | 15-06-13 | 17:51

JackRyan | 15-06-13 | 17:42
Lol, dijsselbloem gelooft dus ook niet meer in z'n eigen sprookjes. Alleen wel jammer dat ie daar dan z'n beleid niet op aanpast.
En ja klopt, dat ben ik met je eens, het zijn vooral de regeringspartijen die aan de kant gezet zouden moeten worden. Mja, kom daar maar eens om.

Pindakees | 15-06-13 | 17:51

JackRyan | 15-06-13 | 17:42
Lol, dijsselbloem gelooft dus ook niet meer in z'n eigen sprookjes. Alleen wel jammer dat ie daar dan z'n beleid niet op aanpast.
En ja klopt, dat ben ik met je eens, het zijn vooral de regeringspartijen die aan de kant gezet zouden moeten worden. Mja, kom daar maar eens om.

Pindakees | 15-06-13 | 17:51

Jullie heldin Hennis Plasschaert gaat toch vrolijk door met de JSF?

Einde van de Domheid | 15-06-13 | 17:51

@A.DenDolaard | 15-06-13 | 16:55
Dit soort instanties allemaal afschaffen, en (50% van) de bezuiniging daarvan overhevelen naar de politieke partijen om de taken over te nemen. Dan ben je gewoon eerlijk dat de informatie gekleurd is.

frank87 | 15-06-13 | 17:50

Bakito | 15-06-13 | 17:44 | + 0

Voor heel wat mensen zijn dit mooie tijden zeker als andere diep in de shit zitten .

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:48

Citaat: "Aleen de ramingen van maart en juni 2010 voor de economische groei van het lopende jaar waren uiteindelijk lager dan de ramingen". Dit adviesbureau is geen haar beter dan het CPB.

pitsteen | 15-06-13 | 17:48

@Van Duyvenbode | 15-06-13 | 17:43
OP zich lijkt je comment idioot.
Echter, met je eens dat dat consumeren toch een keer moet ophouden, rechtsof linksom dan maar linksom.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 17:46

Natuurlijk wordt de boel al jaren belazert door het CPB, het is meestal P.v.d.A schorem wat daar aan de touwtjes trekt en dan weet je het wel!
De crises staat nog maar aan het begin,ondanks voorspellingen van CPB
dat we uit het dal aan het komen zijn, geloof er niets van, met dit beleid gaat het nog jaren duren, berg je maar!!

baanaru | 15-06-13 | 17:46

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:42 | + 0 -

Yep, het heet Binnen zonder kloppen.

Supermatthijs | 15-06-13 | 17:46

Tis ook allemaal wel erg makkelijk he? De lijn duikt naar beneden en je tekent er een stippellijn bij die suggereert dat alles weer beter wordt. Die lijnen waren destijds ook voor de EU te zien inzake Griekenland.

appeltjesgroeneweide | 15-06-13 | 17:45

@Eurotokkie | 15-06-13 | 17:42
Welnee, er liggen legio kansen voor ieder individu.

Bakito | 15-06-13 | 17:44

Wees blij dat de groei hier gestopt is in dit kleine landje. We zouden elkaar de zee induwen met onze dikke auto's en dito ego's. Het zou overal alleenmaar nog veel drukker worden, totdat je er helemaal gek van werd. Gelukkig is de groei voorbij. De krimp kan voor mij niet hard genoeg gaan. Leve de krimp! Want dat betekent: minder teringherrie, minder import van kanslozen, meer rust, meer groen, meer stille zomernachten. Is die waanzin van het economische gezwel eindelijk gestopt, proberen de mongeaulen van roverheid die de belastinginkomsten terug zien lopen, het kwaadaardige gezwel weer tot leven te brengen. Ga weg, engerds.

Van Duyvenbode | 15-06-13 | 17:43

Bakito | 15-06-13 | 17:41 | + 0

Je hebt een Incassobureau ?

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:42

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:39
Je hebt gelijk. Helaas ben je als burger verplicht om aan het geld (lees: piramide) systeem mee te doen.

DijenkletserT | 15-06-13 | 17:42

Pindakees | 15-06-13 | 17:31 |
Ik weet niet of je dat EU-verhaal zo maar in een links of rechts hokje kunt stoppen. Volgens mij ligt het gewoon aan de verstikkende politieke correctheid die bijna alle (oude) partijen hebben. VVD en CDA zijn net zo goed landverraderspartijen. Er moet gewoon eens afgerekend worden met deze arrogante oude regentenpartijen. Dat is nagelaten na de Fortuyn-periode, de Nederlandse kiezer is gewoon weer in slaap gesukkeld (voor zover die wakker was). Het is hoog tijd voor een nieuwe politieke partij, met figuren als Ewald Engelen, Bolkestein, enz. Helaas kom ik nu even niet zo ver mijn lijstje geschikte personen, aangezien deze vrij dun gezaaid zijn, de mensen die echt zeggen waar het op staat.
Hier ook nog een treffend artikel, dat aantoont waarom al die CPB-voorspellingen nergens op slaan: www.volkskrant.nl/vk/nl/2800/Europese-...
Met Dijsselbloem daarin: "Er zijn mensen die nog altijd denken dat we te kampen hebben met een tijdelijke dip in de economie. Dat we dat over enige tijd wel weer goedmaken door inhaalgroei. Zo is het niet".
Simpelweg tekenend.

JackRyan | 15-06-13 | 17:42

2013 wordt een prima jaar voor mij. Meer omzet en meer winst dan in 2012.

Volgend jaar gaat helemaal een klapper worden.

Dat gejank van lutsers die de economische boot missen zal me worst wezen. Leve het kapitalisme!1!!

Bakito | 15-06-13 | 17:41

Die rolmops van een Dijksma wist vanmoreg te melden dat Staatsbosbeheer niet hoeft te bezuinigen, weer 100 mio door de plee.
Waarom omdat Staatsbosbeheer paniek heeft veroorzaakt door stukkies grond te verkopen, 3 x raaien komen ze er achter dat een stukkie grond verkopen kosten met zich meebrengt, makelaar taxateur, notaris etc. doen ze het maar niet meer, vond Dijksma ook.
Leuke spelletjes van de Pvda voor de bühne.
Natuurmonumenten was heel blij want er moet ( volgens hun althans ) meer natuur komen.
Dus wat gaan ze doen parkeergeld innen als je per ongeluk in een bos terecht komt, geniaal, doen ze bij de Efteling ook.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-13 | 17:40

Your interpretation | 15-06-13 | 17:29 |
Nee, maar ik ben wel de enige hier die een kans maakt als ik daar ga solliciteren en ik heb hierboven nog niets gelezen wat enig hout snijdt. Alleen maar gejank, gewijs op anderen en frustraties. Alsof ik in een moskee zit.
Die afkeer van instituties is pure verwenning en luiheid: de burger heeft een onoplosbaar probleem, de overheid moet het oplossen, ze faalt logischerwijs en dan is de burger boos!!11!!
Even had ik hoop toen dit kabinet aantrad en begon met dat er grenzen aan groei zijn en dat men zelf verantwoordelijkheid moeten leren nemen. Na een paar weken kwamen Rutte e.c. er achter dat het volk dat helemaal niet wil en nu modderen dus maar wat aan. Trouwens, die crisis biedt ook kansen, nog even en niemand wil meer immigreren naar europa.

sjaakdeslinksesul | 15-06-13 | 17:39

DijenkletserT | 15-06-13 | 17:36 | + 0

Vertel dit maar aan de deurwaarde dat geld lucht is.

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:39

Even ter verdediging van het CPB: met dit kabinet valt ook niet te voorspellen welke domme actie ze morgen weer gaan uithalen.

NiceGuysFinishLast | 15-06-13 | 17:38

@eerstneukendanpraten | 15-06-13 | 17:31
Als de werkloosheid te hoog wordt dan passen ze gewoon de definitie van 'werkloos' aan. Deed Lubbers al.

rara | 15-06-13 | 17:37

Waarom iedere keer dit soort berichten copy/pasten. Waarom niet mensen bewust maken dat het helemaal nergens over gaat, en dit puur is om mensen murw te slaan. Geld is lucht, heeft totaal geen waarde. Het staat enkel weergegeven op een computerscherm. En dat zegt dat wij moeten bezuinigen. U weet wel, zorgen dat bij bepaalde lagen in deze wereld het geld blijft binnenstromen, en u minder loon naar werk overhoudt.

DijenkletserT | 15-06-13 | 17:36

Alles wordt duurder en die idioten in Den haag hebben het maar over zoveel mogelijk geld uitgeven.

Eurotokkie | 15-06-13 | 17:35

Dijksma kan niet afvallen, CPB kan niet voorspellen...

Petrus de Rewa | 15-06-13 | 17:34

Zal ik anders ook eens wat leuks voorspellen?
Ik denk dat volgende verkiezingen drie kwart Nederland weer op 't zelfde rechtse zooitje van PvdA/CDA/D66/VVD/CU/SGP stempt.

Pindakees | 15-06-13 | 17:34

Ik stop met voorspellen, alles komt toch nu toe nog steeds uit helaas. Nog eentje dan: eind 2014 hebben we tussen de 900duizend en 1miljoen werklozen en is de economische groei negatief.

eerstneukendanpraten | 15-06-13 | 17:31

JackRyan | 15-06-13 | 17:14
De 'ontwikkelingshulp' aan de EU is anders een typisch rechtse hobby. Lekker dikke bankbonussen supporten, of dacht u dat de Grieken ook maar ene cent zagen van al die miljarden?
Zelfde geld voor de Fyra, en de Joint-strike-Fyra. Of ook 'n leuk miljardengrapje is 'marktwerking in de zorg'. Of u even zo sociaal wilt zijn om miljardenwinsten te gaan betalen via uw premie van commerciële zorgverzekeraars.
.
Zelfde geldt trouwens ook voor gewone ontwikkelingshulp. Door zoveel miljarden daar in te pompen, vinden we het blijkbaar acceptabel dat we in diezelfde ontwikkelingslanden miljarden wegroven, via ons 'belastingparadijsje. Als de grote bedrijven daar nou eens netjes hun belasting zouden betalen, zou zoiets raars als ontwikkelingshulp niet eens nodig zijn. Maar daarvoor mag u dan uw oogkleppen af gaan doen.

Pindakees | 15-06-13 | 17:31

Als ik mag opponeren: economie is geen 'boterzachte wetenschap', hoezeer dit ook populistische kroegtaal is. Het probleem is dat er maar weinig economen zijn. Er zijn wel veel mensen die zich graag zo noemen, maar daarmee zijn ze het nog niet.

BellaBella | 15-06-13 | 17:30

sjaakdeslinksesul | 15-06-13 | 17:24 | | Reageer+ | 0

Uhm, we weten het niet beter, we geloven alleen niet in die belastingverslindende voorspellingsonzin. Ben je boos?

Your interpretation | 15-06-13 | 17:29

Hier staat gewoon dat het CPB niet onafhankelijk is. En dat er mensen zijn die geloven dat groei alleen terug kan komen door het sentiment te beïnvloeden. En dat klopt allebei aardig, afgezien van het feit dat het Westen eraan zal moeten wennen dat de vette jaren definitief voorbij zijn.

uberdude | 15-06-13 | 17:28

CoffeePatch | 15-06-13 | 17:22
Zal ik dan maar een open sollicitatie naar het CPB sturen?

150 geestelijk gehandicapten voorlichten is niet zo moeilijk.

Ing. eslapen | 15-06-13 | 17:25

Zit er in Den Haag dan nog meer dan een stelletje prutsers. Van mij mogen die volgevreten losers binnenkort allemaal met pensioen, maar dan wel met een pensioen zoals ik er ook een heb na 55 jaar werken en steeds iedere maand mijn pensioenpremie afdragen.

jasser | 15-06-13 | 17:25

Als jullie het zoveel beter weten, gaan dan solliciteren bij het CPB. Vette kans dat je aangenomen wordt!

sjaakdeslinksesul | 15-06-13 | 17:24

@uiteindelijk

Klopt wb groei. Maar dat komt niet door de BRIC, maar door onze bevolkingsopbouw.

roze_bril | 15-06-13 | 17:24

Het Centraal Planburo
Een fossiel uit lang vervlogen socialistische tijden
Hemelterijk | 15-06-13 | 17:10 | + 5 -
Net zo fossiel als deze twee PvdA betweters:
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/216519...

swassannuf | 15-06-13 | 17:24

CoffeePatch | 15-06-13 | 17:16 Ze zouden nog beter zomaar wat kunnen doen.

Dan kan het per ongeluk nog goed uitpakken.

zeg maar jansen | 15-06-13 | 17:22

bghb

roze_bril | 15-06-13 | 17:21

Wacht maar tot ze de Grieken het geld kwijtschelden wat wij voor ze geleend hebben.

zeg maar jansen | 15-06-13 | 17:21

In dit geval geldt:
Resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst.

Ing. eslapen | 15-06-13 | 17:20

@ CoffeePatch | 15-06-13 | 17:03 | + 3 -
Het is duidelijk dat meer Europa voor Nederland betekent meer bezuinigen. Straks zijn we een soort Griekenland. Zonder gyros, zonder zon.

BeunDeHaas | 15-06-13 | 17:20

Exponentiële groei in een eindige wereld. The only way is UP bitches! youtu.be/UtKADQnjQmc

Bertus Brulbroek | 15-06-13 | 17:18

Hans Hillen | 15-06-13 | 17:11 |
Rutte en Samsom zijn radeloos, ze laten zich nu geheel en al leiden door Brussel.

CoffeePatch | 15-06-13 | 17:16

Er zal in Nederland (i.t.t. BRIC en aanverwante landen) dit decennium zo goed als geen groei plaatsvinden, vergeet het maar. De hardwerkende Nederlander zal nog veel meer uitgeknepen worden, waardoor de economie steeds verder zal stagneren. Destructiever beleid is er niet. Werkelijk alles moet wijken voor de ontwikkelingshulp, EU (=ontwikkelingshulp), immigratie (=ook ontwikkelingshulp, maar dan in eigen land) en andere linkse hobby's en faalprojecten van incompetente ambtenaren. Het is krankzinnig.
Pas als dit land compleet naar de klote is zal er wat veranderen aan de verstikkende politieke correctheid in dit land.
Men moet in dit land eens de oogkleppen afdoen en kijken naar wat er om ons heen gebeurd. We worden ingehaald door BRIC BV, die zullen over ons heen walsen. Nederland mag zich opmaken voor een flinke daling in de welvaart die nooit meer zal herstellen. Iedereen arm, precies zoals de VVD, PvdA, CDA, D66, SP en GL willen. En niet denken dat deze politici zo dom zijn, het tegengestelde is waar. Dit is exact waar hun beleid op gericht is, namelijk het creëren van een communistische staat, waar de bevolking in dienst is van de overheid. Het rare is dat de Nederlandse bevolking hier ook nog bijna volledig achterstaat, afgaande op het kiesgedrag. Oogkleppen af dus.
27.media.tumblr.com/tumblr_lzsx4d1m0F1...

JackRyan | 15-06-13 | 17:14

www.telegraaf.nl/binnenland/21653641/_...
Het jongetje, Jayden Vos, is gekidnapt door de bestuurder van een blauwe Volkswagen Golf met het kenteken XS-LR-46.
Omdat het gaat om een kidnap waarbij het kenteken van de auto de ontvoerder bekend is, is de melding ook te zien op de matrixborden boven Nederlandse snelwegen.

Groningen drente friesland actie!

vocareadregnum | 15-06-13 | 17:13

We wisten dit natuurlijk al lang. Maar goed dat iemand de moeite heeft genomen om het in kaart te brengen. Maakt het wel zo duidelijk. Niet dat Rutte en de zijnen zich er iets van aan zullen trekken.

Hans Hillen | 15-06-13 | 17:11

Nieuws in de journalistiek is berichtgeving over iets wat nog niet bekend was. Daarbij geldt ook dat nieuws een need to know-element dient te bevatten: het moet van een zeker algemeen belang zijn. Bovendien geldt nog de subjectieve weging bij de ontvanger: dat wat hij nog niet weet, is altijd nieuws voor hem, ook al is het feit zelf al jaren geled
Gevonden op nl.wikipedia.org/wiki/Nieuws

Maar reken er maar niet op dat je dit nieuws vanavond te zien zal krijgen bij het NOS journaal of RTL nieuws. Voor jounalistieke onafhankelijkheid hoef je vandaag de dag je tv niet meer aan te doen.

roverheid | 15-06-13 | 17:11

Het Centraal Planburo
Een fossiel uit lang vervlogen socialistische tijden

Hemelterijk | 15-06-13 | 17:10

Overigens, zou 't ook niet gewoon kunnen liggen aan 't feit dat elk land iedere keer weer meer wil bezuinigen en lastenverzwaren om op 'n leuk (verder waardeloos) getalletje van 3% uit te komen, opgelegd door Brussel, waardoor 't elke kans op economische groei vernietigd?

Pindakees | 15-06-13 | 17:09

En volgend jaar weer loonsverhoging voor deze Toppers?
Talent moet je namelijk behouden.

ElMatadero | 15-06-13 | 17:09

Je kunt Maurice de Hond nog beter de verkiezingen laten voorspellen.

En gezien de aangekondigde bezuinigingen (op de inkomsten van de burgers) van 6 miljard, kunnen we eigenlijk wel stellen, dat de laatste voorspelling ook weer de prullenbak in kan.

The_Black_Knight | 15-06-13 | 17:08

@Outsider-Inside | 15-06-13 | 17:03
Eensch. Met uitzondering van de sociale zekerheid. Er is zat te bezuinigen zonder de zekerheid aan te tasten. Zekerheid zorgt immers voor vertrouwen en minder stress, en is derhalve ook gezond voor de economie. In de jaren '90 is dat doorgeschoten, maar is nu reeds jaren aangepast.

Old_Spice | 15-06-13 | 17:08

Het Centraal Planbureau dat niet kan plannen, een burgerhatende regering die niet kan regeren, onbekwame plucheklevende graaiende bestuurders die niet kunnen besturen, kortom, het land is in goede handen.

smdyasc | 15-06-13 | 17:08

leuk = luik

Johnny Hotrod | 15-06-13 | 17:08

@seven | 15-06-13 | 17:05
Het CPB kan zich niet bemoeien met de hoogte van belastingtarieven, want dat is namelijk een politieke keuze. Als het kabinet dit wil laten berekenen dan moeten ze het CPB een opdracht daartoe geven.

Je hebt een goed punt, maar het is de politiek die er mee aan de slag moet.

rara | 15-06-13 | 17:08

wensdenken noemen we dat.

misschien moeten we het eens over een ander boeg gooien, want extend and pretent en delay and pray hebben duidelijk niet geholpen.
volgens mij moest er maar eens een begroting gemaakt worden voor volgende jaren op basis van enkele simpele restricties:
- niet meer eruit dan erin komt
- BTW naar 19%
- Assurantie belasting terug naar 6%
- Vlaktaks waarbij hij die werkt gemiddeld genomen niet meer inkomstenbelasting kwijt is dan nu en liever minder.
- inkomsten uit boetes niet naar algemene pot, maar als 0 beschouwen. wat er binnenkomt gaat naar afbouw staatsschuld.
- vast wat dingen vergeten

De deur gaat op slot en ze komen er niet uit voordat het geregeld is. drie maal daags gaat er een leuk open voor een simpele maaltijd. zal even pijn doen, maar volgens mij is dan snel geregeld.

Johnny Hotrod | 15-06-13 | 17:07

Zulke grafiekjes bestonden toch allang. Voor practisch elk euroland zijn er dit soort ramingen te vinden. Complete peop dus.

Pindakees | 15-06-13 | 17:06

Het CPB is een overblijfsel. Deze club zou er goed aan doen haar deuren sluiten. Maar dan komen we weer op het oude probleem, niemand heft zichzelf op.

Reaaalist | 15-06-13 | 17:05

Het CPB heeft alleen het jaartal goed voorspeld.

lulleficatie | 15-06-13 | 17:05

tja het ministerie van justitie kan de veiligheid niet waarborgen, de partij van de arbeid is niet bezig met arbeid of arbeiders, de vvd volkspartij voor vrijheid en democratie walgt van het volk heeft schijt aan vrijheid en aan democratie moeten ze ook al niet denken. Waarom zou het centraal planbureau dan wel uuhh goede plannen/ door berekeningen maken?

Natuurlijk is het normaal dat je een waarzegster miljoenen geeft om 1 keer in de 16 prognoses een juiste prognose te maken. we hebben alleen een extra instituut nodig om iedere keer een kans berekening er op los te laten of het cpb het bij het rechte eind heeft.

Helpt de economie ook weer een beetje, zitten we zo aan die 1% plus..

vocareadregnum | 15-06-13 | 17:05

JosVerbeek | 15-06-13 | 16:54
Die naam komt uit een tijd dat NL echt even hard op weg was naar een geleide economie. Nog steeds trouwens, laatst het nieuws vh CPB dat de maximale belastingopbrengst voor de staat ligt bij een toptarief van 49%. Dus de 52% verder verhogen is juist nadelig. Laffercurve enzo, maar niemand bij het CPB die even doordenkt en berekend welk tarief zogt voor de maximale opbrengt, niet voor de staat alleen, maar voor voor de gehele samenleving. Dan wordt nml duidelijk dat een 0 tarief weliswaar niet vd de staat ideaal is, maar wel voor de samenleving, de mensen die het zelf verdienen. Dat elke belasting ws gewoon groei kost en de economie defacto verkleint.

seven | 15-06-13 | 17:05

namen en rugnummers van die 'experts' graag.
Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat ze ook nog bij allerlei gesubsidieerde 'denktanks' iets doen, en verbonden zijn aan de UvA.

wontan | 15-06-13 | 17:05

Wat ze dan wel weer goed weten te voorspellen is 2010 t/m 2012. Dat moet je ze toegeven.

copywriter | 15-06-13 | 17:04

Ja en wij stonden erbij en doen niets. Na de zomer komen ze terug van zomer"vakantie" en komen er weer andere "cijfers" en wordt het 8 mjd.
*belastingaangifte cijfers veranderen doet*

Flightless bird | 15-06-13 | 17:03

CPB, RVD, CJIB, AIVD. Allemaal oplichters die veel te veel uit de staatsruif vreten. Bulldozer eroverheen en afstorten in beton.

Koettoerk | 15-06-13 | 17:03

BeunDeHaas | 15-06-13 | 16:56 |
Niet alleen Rutte maar ook Samson en Zijlstra verklaren nu openlijk dat de opdrachten uit Brussel komen en zij zich daaraan houden.
www.bnr.nl/nieuws/326752-1306/vvd-en-p...

CoffeePatch | 15-06-13 | 17:03

Voor degenen die het nog niet gelezen hadden, hier nogmaals het stukje dat ik donderdagavond op Das Kapital reaguurde na doorlezing van die CPB fata morgana cijfers. Inclusief suggesties voor de politici met wat er WEL moet gebeuren nu wil men de economie ooit nog weer aan de praat krijgen in NL.

daskapital.nl/2013/06/cpb.html

Ik heb dat CPB rapport net ook even doorgekeken. De aannames zijn nogal aan de optimistische kant (dat zijn we overigens wel gewend van het CPB, CPB is natuurlijk ook gewoon een verlengstuk van de regering).

Zo gaat het CPB uit van een lange rente op de staatsschuld van 1,6% in 2013 en 1.8% in 2014.
Dit terwijl de Nederlandse 10-jaarsrente deze week al door de 2% grens heen is gegaan en de verwachtingen voor 2014 richting de 3% tot 4% gaan.

De staatsschuld is nu EUR 426 miljard en groeit met EUR 810 per seconde (oftewel met EUR 70 miljoen per 24 uur). Zie: www.destaatsschuldmeter.nl...

Als de rente niet 1.8% is in 2014 (rente is dus zelfs vandaag al hoger) maar zeg 3% dan betekent dit dus al EUR 5 miljard extra rentelasten per jaar voor de staat. En als de garanties van het ESM voor Griekenland en Spanje worden ingeroepen zal Nederland nog vele miljarden extra moeten gaan lenen op de kapitaalmarkt om dat geld vervolgens naar het Zuiden te kunnen exporteren.

Maar goed als gevolg van het vrijwillige gehandicaptenquotum uit het Sociaal Akkoord neemt de werkgelegenheid met 0,1% toe. WOW!!! Wat hebben we nou aan dit soort analyses op de vierkante milimeter? Het CPB zou beter een paar scenario's door kunnen rekenen om te zien hoe ver de staatsschuld uit de klauwen loopt als het even nog wat meer tegenzit (want daar ziet het wel naar uit).

Waar die 1% groei in 2014 volgens het CPB dan precies vandaan moet gaan komen kan ik ook nergens vinden in het document.

Dit soort wishful thinking analyses die steeds weer uitgaan van te optimistische scenario's zorgen ervoor dat de politici (die zelf veelal geen benul hebben waar dit over gaat en vertrouwen op het CPB) steeds weer achter de feiten aan blijven lopen en steeds weer te kleine ingrepen doen die ze vervolgens steeds weer moeten herzien (waardoor het vertrouwen van de consumenten en investeerders weer afneemt). Zo begonnen ze in Griekenland ook in 2010.

Den Haag is zo als de Yanks dat noemen: "behind the curve". Men reageert steeds weer op ontwikkelingen in plaats van het initiatief te nemen en te houden en de ontwikkelingen te sturen in plaats van gestuurd te worden door de ontwikkelingen.

Het zou dan ook veel beter zijn als er nu zo snel mogelijk zeer forse ingrepen zouden worden gedaan in de sociale zekerheid, overheidsapparaat afslanken, subsidies afschaffen, publieke omroep aanpakken, CJIB kantoren verkopen, ontwikkelingssamenwerking, etc. etc. en de tegelijkertijd inkomstenbelasting fors te verlagen zodat er geld vrijgemaakt wordt bij de overheid dat besteed kan worden door de consumenten. Dat is de enige manier om de economie weer aan te zwengelen. Dan zien de mensen ook dat het nu even slikken is maar dat het herstel er aan komt. Nu is er totaal geen perspectief en je merkt dat veel mensen er ook niet meer in geloven.

Beter is het om nu maar meteen 20 miljard structureel per jaar op de overheidsuitgaven te besparen dan elke keer weer opnieuw met nog weer slechter nieuws aan te komen. 2013 is toch al een zeer slecht jaar, hoe eerder we de noodzakelijke maatregelen nemen, hoe eerder het herstel in gaat treden. Doorgaan op deze heilloze weg zorgt dat we nog eens 10 jaar in de crisis zitten.

Outsider-Inside | 15-06-13 | 17:03

@ BeunDeHaas 16.53

Waarom moet Rutte Samsom op zijn hoofd zetten? Dat houdt mark met zijn rubberen ruggengraat nog geen vijf meter vol.

koolteer | 15-06-13 | 17:02

En er gaat dus geld naar dit soort economische toekomstvoorspellers?

Volgens mij zegt bijna de hele bevolking dat het kut gaat en op deze manier kut zal blijven gaan. Volgens mij hadden wij 15 van de 16 voorspellingen goed gehad.

Your interpretation | 15-06-13 | 17:01

-weggejorist-

triasenergetica | 15-06-13 | 16:59

En ik kan voorspellen dat alle verdere ramingen te positief zijn. Rutte helpt het land wel eigenhandig om zeep.

lulleficatie | 15-06-13 | 16:59

Als het CBS er zo vaak zo erg naast zit waarom hebben we het CBS dan nog? Lijkt mij een prima 1e echte bezuiniging door het meteen op te heffen.

DeSjaak1000 | 15-06-13 | 16:59

cpb doet gewoon mee aan de schijnwerkelijkheid die de politiek nodig heeft.

cumshaft | 15-06-13 | 16:58

CPB is niets meer dan een propagandamachine van de regering. Logisch dat ze niets kunnen want CPB functioneert op zelfde inefficiënte manier als alle (semi)overheidsorganisaties in Nederland. Dat heb je nu eenmaal als politieke stromingen en voorkeuren belangrijker/tegenstrijdig zijn aan het daadwerkelijke doel van een organisatie.

Daarom moet verkleinen van de overheid het enige doel zijn van de overheid. Elk jaar meer van andermans geld uitgeven maakt mensen dom en lui!

bovenwater | 15-06-13 | 16:58

CPB is niets meer dan een propagandamachine van de regering. Logisch dat ze niets kunnen want CPB functioneert op zelfde inefficiënte manier als alle (semi)overheidsorganisaties in Nederland. Dat heb je nu eenmaal als politieke stromingen en voorkeuren belangrijker/tegenstrijdig zijn aan het daadwerkelijke doel van een organisatie.

Daarom moet verkleinen van de overheid het enige doel zijn van de overheid. Elk jaar meer van andermans geld uitgeven maakt mensen dom en lui!

bovenwater | 15-06-13 | 16:58

Waarom hebben we dat CPB eigenlijk? Lijkt me niets meer dan een politiek stuk gereedschap dat ingezet wordt zodra het gepeupel weer overtuigd moet worden van het nut van de zoveelste niewe belasting.

Merkava | 15-06-13 | 16:57

@ CoffeePatch | 15-06-13 | 16:52 | + 0 -
Klopt ook. Ik las dat Rutte de Europese lijn leidend vindt. CPB zou namelijk 7 miljard willen bezuinigen. Europa zegt 6 miljard.
Tijd om de strontkar op te poetsen dus.

BeunDeHaas | 15-06-13 | 16:56

@BeunDeHaas | 15-06-13 | 16:53

Ik vrees dat de belangvereniging voor rose dildo's dit niet over zijn kant zal laten gaan.

pius | 15-06-13 | 16:56

Zolang als de experts van het rijk en aanverwanten het verschil tussen bezuinigen en lastenverzwaring nog steeds niet weten, neem ik daar niemand nog serieus.

Ondergang | 15-06-13 | 16:55

@Godsammekraken | 15-06-13 | 16:52
Want er zit weer een bezuinigingsronde van 6 miljard aan te komen.

rara | 15-06-13 | 16:55

Het erge is niet dat ze ernaast zitten, dat doen bijna alle economische voorspellers regelmatig.

Het erge is dat wij in Nederland zo'n zielig vertrouwen hebben in instituties en zo'n laf en zwak publieke debat cultuur hebben dat we als makke schapen achter dit soort 'officiële' ramingen aan lopen en argumenten verder totaal niet meer tellen.

Als onze door de overheid gesteunde instanties iets zeggen dan is het zo en dan baseren we blindelings alles wat we doen op hun rapportjes.

A.DenDolaard | 15-06-13 | 16:55

Een chimpansee met een penseel in z,n reedt doet het beter.

Maar goed, het CPB is dan ook onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken. En dus propaganda en totaal niet te vertrouwen. nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_Planbur...

Amano | 15-06-13 | 16:54

Een land met een 'Centraal Planbureau' is sowieso al gedoemd naar de haaien te gaan. Vroeg of laat.

JosVerbeek | 15-06-13 | 16:54

@ pius | 15-06-13 | 16:50 | + 0 -
Ik zeg: anarchie. Rutte met een roze dildo op zijn hoofd door Den Haag jagen!

BeunDeHaas | 15-06-13 | 16:53

Nog maar eens een teken dat economie geen exacte wetenschap is.

BlackCurry | 15-06-13 | 16:53

BeunDeHaas | 15-06-13 | 16:50 |
Olli Rehn geeft tegenwoordig de opdrachten, dat CPB kan worden afgeschaft.

CoffeePatch | 15-06-13 | 16:52

Blijkbaar zijn hun rekenmodellen nog onvoldoende gevalideerd en buitengewoon incompetent. Weten we dat ook weer.

HJdeT | 15-06-13 | 16:52

Ik durf de voorspelling aan dat het CPB er ook de 17e keer naast zit.

Godsammekraken | 15-06-13 | 16:52

Statistiek is leuk, je kan er mee bewijzen wat je wil.

Andere verklaring voor dezelfde cijfers: Het CPB moet keer op keer de vooruitzichten aanpassen wegens het compleet falende politiek-economisch beleid van Rutte en consorten.

rara | 15-06-13 | 16:51

Dit is al veel langer bekend, ze doen maar wat bij het CPB en geven dan anderen de schuld als hun voorspelling niet klopt. Het KNMI is betrouwbaarder.

Stekeltje | 15-06-13 | 16:50

Veel erger nog zijn de politici die elkaar met de bevindingen van dit Jomanda-instituut om de oren slaan en beleid maken op basis van de ' voorspellingen' .

Een groter brevet van onvermogen bestaat er niet.

pius | 15-06-13 | 16:50

Wat PvdA-bolwerken voor de economie doen? Wat wenselijk is als waarheid eindeloos herhalen. Een soort van bidden dus.

Godsammekraken | 15-06-13 | 16:50

Dus als je 14 van de 15 keer de plank misslaat, blijft het kabinet heilig geloven in je ramingen? Het zou Rutte en co sieren als ze het CPB eens op het matje roepen om deze cijfers uit te leggen. En niet met een raming, maar met steekhoudende argumenten wáárom ze er compleet naast zaten.

BeunDeHaas | 15-06-13 | 16:50

Het is niet alleen makkelijk te voorspellen wat de rode lijn gaat doen; ook het goedbetaalde prutswerk van het CPB is prima voorspelbaar.

André van Delft | 15-06-13 | 16:47

Had ik al voorspeld. In 1984.

Mammeloe | 15-06-13 | 16:47

Ditzelfde CPB haalt het Euro onderzoek van de PVV zogenaamd 'onderuit'. Niet dus, het CPB is een gesubsidieerde kudtclub die er vrijwel altijd naast zit met haar berekeningen.

Old_Spice | 15-06-13 | 16:47

Dat heet propaganda! CBS probeert ons telkens weer te laten denken dat het binnenkort goed komt.

doskabouter | 15-06-13 | 16:46

Slecht in voorspellen? Het lijkt wel een stelletje economen!

Godsammekraken | 15-06-13 | 16:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken