Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

U wilt hier rechts inhalen. Mag dat?

r4-9.gif De VVD, zelf voornamelijk rechts ingehaald sinds 2010, heeft een verlicht verkeersplan gelanceerd. Tientonner Elias wil dat er een onderzoek komt naar het toestaan van rechts inhalen op de snelweg. Nederland is wat hem betreft toe aan het Amerikaanse 'keep your lane'-systeem, waarbij links en rechts inhalen toegestaan is zolang u maar op uw eigen rijbaan blijft. (In de praktijk doet niemand dat, maar dat merkt Elias vanzelf wel.) Voordelen: doorstroming, minder bumperklevers, doorstroming, geen irritatie over Priussen die met 90 km/u een vrachtwagen die 91 km/u rijdt in proberen te halen [ohnee wacht, daar kun je dan sowieso niet langs natuurlijk - red.], doorstroming, en minder files. Wat dus betere doorstroming betekent. Nadelen: vrouwen en bejaarden die ineens van alle kanten auto's op zich af zien komen, in blinde paniek de handen voor de ogen slaan en met hun volle gewicht op de rem pompen. Dat zal helaas onvermijdelijk zijn in de gewenningsperiode na invoering van de nieuwe regels, maar het weegt niet op tegen de voordelen van doorstroming, minder irritaties, minder files en betere doorstroming. Toch? De GeenStijl snelheidsduivelcamera staat op een vluchtstrook langs de A2 en vraagt aan de filerijdende avondforensen: Wat vindt u nou eigenlijk van dit voorstel?

Reaguursels

Inloggen

Toen Ton Elizas voor de VVD in de Tweede Kamer kwam haakte ik af als kiezer op de VVD.

Schweinchen Dick | 22-05-13 | 16:44

gewoon veel meer bekeuren als mensen niet rechts rijden, dan hoeft er en wordt er niet meer rechts ingehaald. Hele plan niet meer nodig.

gavegast | 22-05-13 | 15:00

die gasten die niet naar rechts gaan als de spitsstrook open is, en dus op de middenbaan blijven rijden, want nee ik mag toch niet over de doorgetrokken streep?!! he wat een leuk groen pijltje boven de vluchtstrook..
!!!!!!!?@EW#@@@#$@#$#@$!#@!@!!!!!

gavegast | 22-05-13 | 14:57

Rechts inhalen op de snelweg mag wel vind ik, maar alleen als iemand links loopt te lutsen. Soort gedoogd rechts inhalen.

koetjeka | 22-05-13 | 11:30

Keep your lane is alleen zinvol op snelwegen met 3 en 3+ rijbanen en als het gecombineerd wordt met een landelijk inhaalverbod voor vrachtwagens.

1sokkie | 22-05-13 | 11:19

Keep lane + rechts inhalen ben ik voor, heb in de USA al ervaren hoe prettig dit werkt.

Dan wel meteen de beperking erbij dat als de signalering aanstaat (file) er niet meer van baan gewisseld mag worden, op straffe van € 500,- tenzij het noodzakelijk is om van baan te wisselen ivm het nemen van een afrit of ongeval op de rijbaan.

Mr. Rotop | 22-05-13 | 10:32

Wordt me toch een partijtje een faal daar ga je U tegen zeggen. 80% van de Nederlandse automobilisten snapt er NU al geen kont meer van als er meer dan 2 auto's in de buurt zijn, laat staan als die ook nog eens rechts voorbij gaan komen...

AsEl | 22-05-13 | 09:35

Pak het probleem aan. Onnodig links rijden; keihard bekeuren. Maar ook hier zit weer een probleem. Hoe vaak ziet u politie op de weg? Nooit? Ik ook niet. Behalve dan in de berm om een flitser neer te zetten. Daar gaat het mijn inziens mis in Nederland. Te weinig (onopvallende) politie op de weg. Verkeershufters (ja, ook linksrijders) kunnen gewoon hun gang gaan want er is toch geen controle. Verloedering begint in het straatbeeld en op de weg.

Maar Van Kamsteren; u bent zeker het lichtend voorbeeld op de weg? Neen. Ik doe er even hard aan mee. Ik stoor me niet aan linksrijders. Ik haal ze gewoon rechts in. Waarom? Omdat het kan. Omdat er toch totaal geen controle is op hetgeen er op de weg gebeurt. Als er niet op onnodig links rijden wordt gecontroleerd dan zal dat zeker ook niet gebeuren op rechts inhalen. Ik rij nu ruim twintig jaar auto en heb met de vele kilometers autosnelweg die ik heb afgelegd hier nog nooit een bekeuring voor gekregen. Toch vreemd nietwaar? Dus meneer Elias, zorg eerst eens voor fatsoenlijke verkeershandhaving en kom dan eens met zulke plannen.

Van Kamsteren | 22-05-13 | 09:33

It's the economy, stupid!

Peter_K | 22-05-13 | 09:01

Ik heb de ultieme polderoplossing: rechts inhalen gedogen. Heeft de politie ook meer tijd om echte mongolen te pakken of de Schilderswijk aan te pakken

Dima Beeline | 22-05-13 | 08:42

Zolang Rutte voor eens en voor altijd van baan verandert, de VVD weer teruggaat naar de rechterbaan en "Ronde Ton" Elias niet gaat slingeren, vind ik alles best.

NACademicus | 22-05-13 | 00:18

Nou, ik pas dit systeem al jaren toe en mijn ervaring is dat de rechts-ingehaalden NOOIT schrikken, omdat het meestal bejaarden betreft met retinitis pigmentosa (tunnelvisie) of vrouwen met een situational awareness van nul. Kortom: de door mij rechts ingehaalden zijn meestal kneuzen die het gewoonweg niet merken en dus ook niet reageren. Zelfs als je luid toetert blijven ze nog strak voor zich uitkijken, omdat ze behalve blind ook doof zijn, of gewoonweg bij hun duizelingwekkende snelheid van wel 90km/u hun ogen niet van de weg voor zich durven te halen, of ze worden er draaierig van.
.
Ik zeg: meteen invoeren dat systeem!

Brou Is Back | 21-05-13 | 23:46

@von sokkenstopfen
Soms overdrijf ik een beetje...

VanBukkem | 21-05-13 | 23:38

@de_Voorzitter
Rechts rijden ok, maar ook niet onnodig van rijstrook wisselen! Dat geeft alleen maar verwarring. En rechts heeft voorrang BIJ GELIJKTIJDIG NADEREN van de kruising!

VanBukkem | 21-05-13 | 23:36

Gewoon accepteren dat van a na b te komen tijd kost, er zijn meer opties om tijd te winnen, bijv snelwegen aanleggen met het doel dat ze 30 jaar of meer meekunnen, en niet om de 5 jaar de boel weer openbreken omdat er weer n rijstrookje bij moet.

Aart Z. | 21-05-13 | 23:34

@BitchSuperSoaker
"minimaal 6x per minuut een rondje spiegels nalopen." Al was het maar om in de gaten te houden dat je niet gevolgd wordt door een verdachte Volvo ofzo.

VanBukkem | 21-05-13 | 23:32

VanBukkem | 21-05-13 | 23:17
Hahaha, jij kunt het mooi vertellen. Maar je hebt er idd mongolen bij, en deze beroepsdebiel spant wel de kroon.
www.youtube.com/watch?v=QIJ4yROg7Ng

von sokkenstopfen | 21-05-13 | 23:31

Tarmac,ik heb mijn rijbewijs al zo'n 25 jaar (schadevrij). Het eerste wat mijn rijinstructeur mij toen in mijn hoofd prentte was: RECHTS RIJDEN en RECHTS HEEFT VOORRANG.

(voorrang van rechts is ook al zoiets, nu hangen er hier zelfs bordjes bij elke zijstraat met de tekst: rechts heeft voorrang. Zucht)

ennuh: rij maar eens op een ringweg rond een grote stad, zodat je zelluf kunt zien hoeveel rijscholen er op de middenbaan rijden (met of zonder leerling) Tip: Amsterdam of Rotterdam.

en wat dream liner(22:23)daar zegt, is mijn ervaring ook en ik reageer dus hetzelfde als hem op de weg.

de_Voorzitter | 21-05-13 | 23:30

In de VS en CDN werkt het perfect, ECHTER alleen maar omdat het omdat daar het vrachtverkeer gewoon met de rest van het verkeer mee kan; vrachtauto's rijden daar gewoon 60/65/70mph. Er is daar dus ook niet echt sprake van een trage en een snelle baan.
Hier dus wel, vrachtauto's blijven op de rechterbaan, we moeten we straks al zigzaggend die koreaanse troep op de linkerbaan dat 'keep your lane' met 91km/u de boel loopt op te houden voortaan legaal rechts inhalen?

N3uk33nd | 21-05-13 | 23:21

@Stekeltje | 21-05-13 | 17:10
De gevaarlijkste plek op de weg: tussen twee vrachtwagens! Dan liever lekker met z'n allen bumperkleven op de linker rijstrook met 120 kilometer per uur.
Leer mij die vrachtwagenchauffeurs kennen. Die zijn met van alles bezig (TomTom, administratie, telefoon, koffie zetten, die vlaggetjes op de voorruit...) behalve letten op weg! Als je alleen nog maar de grill van een vrachtwagen ziet als je in de achteruitkijkspiegels kijkt, weet dan wel dat de dood je op de hielen zit!

VanBukkem | 21-05-13 | 23:17

Het verbod op rechts inhalen is de meest zotte verkeersregel die er bestaat. Als ik iemand rechts inhaal, dan blijft zij dus onnodig links rijden en zou zij een bekeuring moeten krijgen. Ik word nooit rechts ingehaald, omdat ik naar rechts ga wanneer dat kan.

Max Navelstaar | 21-05-13 | 23:14

Responder | 21-05-13 | 22:42
Dat is dan ook hun opzet, dat iedere sufkut mag rijden waar hij wil, en je zo moet gaan zigzaggen en je zo 5 liter per uur meer verstookt voor 10 minuten minder vertraging.

von sokkenstopfen | 21-05-13 | 23:08

Tarmac | 21-05-13 | 22:07
Laten we eerst even er van uitgaan dat het om een stuk snelweg gaat waar je voorlopig nergens heen kunt dan alleen rechtuit, en diegene die zogezegd in de weg rijd, zelf niet gehinderd word door de drukte, want dan krijgen we een ander verhaal, en denk ik wel dat jij als(ex?)rij-instructeur dan wel weet hoe het zit.
Nu terug naar die linksplakker die niet vlotjes inhaalt en een hele rij achter zich aan krijgt.
Ik heb geleerd dat als ik wil inhalen, ik eerst in m'n spiegel moet kijken, en de situatie zo moet inschatten dat het in de verte achterop komende verkeer niet onnodig gehinderd word, dus niet onnodig voor mij in de ankers moet, dus de fout zit hem dan toch echt bij die linksplakkert die niet vlotjes inhaalt.

von sokkenstopfen | 21-05-13 | 23:03

Dus slome automobilisten op alle rijbanen tegelijk? Straks kun je helemaal niet meer inhalen! Lekker voor de doorstroming, not. Nee, de inhaalstrook moet blijven.

Responder | 21-05-13 | 22:42

Ik haal regelmatig rechts in vanwege al die hufterige linksrijders die nog niet eens 100 rijden waar dat mag. Rijdende zombies. hebben niet eens door dat ze op de snelweg zitten, laat staan dat ze rechts worden ingehaald. Wel een beetje defensief rijden, je weet nooit wat die gekken doen. Liever van de weg halen die mensen die niet naar rechts willen. Die kunnen gewon niet rijden.

dream liner | 21-05-13 | 22:23

Ze zijn gewoon beetje bij beetje het standaardrijgedrag van hun Audirijdende achterban aan het legaliseren. Eerst te hard rijden (gooien we de limiet toch omhoog) en nu dit. Straks is een rood licht ook enkel een suggestie.

geomario | 21-05-13 | 22:15

@BitchSuperSoaker | 21-05-13 | 21:37;
Er is een tijd geweest dat ik vrijwel elke week de A6 nodig had.
Tegenwoordig hooguit een 12 keer per jaar.
En ben het absoluut niet met je eens dat het aan de kleine auto's ligt.
Of aan de bejaarden.
De rest ben ik het wel met je eens, het gros kan niet spiegelen. Maar niet alleen de bejaarden.
Het 'doet maar wat'.
Wat ze doen is me altijd een groot raadsel.
-
@von sokkenstopfen | 21-05-13 | 21:40;
Onzin wat je nu zegt.
Volgens mij ben je geen domme jongen en zit je genoeg op de weg.
Maar even de situatie schetsen (zoals ik hem vaak genoeg zie)
Auto op de rechterrijstrook rijd niet lekker vlot door.
Dus een andere auto gaat die inhalen, maar doet dat ook niet echt op een vlotte manier.
Vervolgens gaan daar auto's achter hangen, maar die kunnen niet sneller gaan dan de auto voor hen.
En zo krijg je een rijtje op de linker rijstrook.

Tarmac | 21-05-13 | 22:07

@defabiman | 21-05-13 | 20:46 | + -1
Ahhhh, ik kan niet wachten totdat u in die leeftijdsgroep bent aanbeland. Haha dan rijden wij nog steeds op de snelweg en U rijdt, omdat U nog steeds niet goed kunt anticiperen, in een scootmobiel door het stadspark want verder mag u niet komen. . . . . . .

Kun je al zonder zijwieltjes fietsen dan?

defabiman | 21-05-13 | 21:58

@BitchSuperSoaker | 21-05-13 | 21:37
Niks mis met eco-bakkies mits je ze op toeren houdt.
Het zijn de berijders die koste wat koste 1:20 willen halen. Trap die dwergauto terug in zijn 3 of 4 en geniet er van, is helemaal niet erg om de econometer in het rood te laten lopen, haal je nog steeds 1:15 gemiddeld.

Bo Dreksma | 21-05-13 | 21:54

De wegen in de VS en Canada zijn veel breder dan hier dus meer reactieruimte, plus daar geldt een veel lagere maximum snelheid. Daar werkt het wel, heb ik zelf kunnen ervaren. In 0031 zijn de wegen smal, rijdt men als gekken en is de maximum snelheid alleen uitgevonden om op borden te schilderen. Dat gaat dus tot een hoop ellende leiden. Niet doen!

Reykjavik | 21-05-13 | 21:45

Willem Hollander | 21-05-13 | 19:31
Als je rechts ingehaalt word, dan betekend dat er rechts dus ruimte zat was, en je daar dan had moeten rijden, dus is niet degene die rechts inhaalt fout, maar diegene die zo'n situatie zelf creëert. Daarom moet de jacht op onnodige linksplakkers geopend worden, zodat eenieder weer leert rijden zoals we dat tot eind jaren 80 gewend waren namelijk, gewoon even aan de kant gaan als een ander er langs wil, en dan niet op het laatste nippertje maar op tijd, zodat het overige verkeer niet onnodig hoeft af te remmen.

von sokkenstopfen | 21-05-13 | 21:40

Van het weekend weer op de A6 gereden. Daar mag je tegenwoordig dus 130 karren alleen gaat dat je niet lukken vanwege al die pauper atosjes/cuores/suzuki weetikveel met 200 pk te weinig. Die dingen rijden allemaal 80 max op de linker rijstrook zodat alles opstroopt in de buurt van vrachtwagens. Toch ben ik fel tegenstander van rechts inhalen. Dat is in Nederland namelijk levensgevaarliijk vanwege het feit dat de gemiddelde nederlander niet in zijn/haar spiegels kijkt.
Je kijkt pas goed als je elke 10 seconden weet wat er om je heen zit qua auto's, dus minimaal 6x per minuut een rondje spiegels nalopen. 99,9% doet dat niet. Leer je pas als je een tijd hebt gereden met geblindeerde achter en zijruiten, zodat je wel moet. En het aantal bejaarden -dat niet kijkt- gaat alleen nog maar toenemen, dus dit idee draagt niet bij aan veiliger wegen.

BitchSuperSoaker | 21-05-13 | 21:37

TP 1984 | 21-05-13 | 21:22 |
De fuck! haal ik links en rechts door elkaar.
Voer maar in die hap dan.

Rest In Privacy | 21-05-13 | 21:32

@de_Voorzitter | 21-05-13 | 20:24;
Geen idee waar jij je rijopleiding hebt gehad, maar ik (en mijn collega's) leerden nooit de leerlingen aan om op de middenbaan te gaan rijden.
Waarom je trouwens art.5 van de WVW erbij haalt is me een raadsel.
Die is er om gedragingen op te vangen die niet in de wet staan.
Zoveel mogelijk rechts houden staat gewoon in de wet omschreven, dus die valt daar niet onder.

Tarmac | 21-05-13 | 21:25

Ik vindt dat ze die 100 zones en zelfs 80 zones op 2-baans en 3-baans wegen maar weer gauw mogen opheffen. Vandaag ook nog een stukje op die landingsbaan bij Utrecht gereden. Belachelijk dat daar een 100 limiet is!

Iedere A-weg was voorheen 120 en het asfalt is zo goed + de wegligging van tegenwoordige auto's dat ze dit best landelijk naar 140 mogen zetten. Zet dan voor de redelijk gevaarlijke bochten een bord met een adviessnelheid neer.
Werkt veel beter dan dat je continu op flitsers en je teller en je mobieltje moet letten.

Of nu toch de meeste stukken 3-baans zijn. Links 100
midden 120 en rechts 140. En die camera's die hoeven ook niet hoor. Kost de burger alleen maar extra geld. En dan heb ik het nog niet eens over de boetes gehad.

Rest In Privacy | 21-05-13 | 21:22

Onnodige linksrijders op boete handhaven, dát helpt.
Links met <max snelheid, niet inhalende...?
€180!!!
Links rijden os erger dan bumperkleven, dan 20km te hard rijden.
Hoppa, 3 vliegen in 1 klap.
Zul je eens zien wat er met files gebeurt!

hfakker | 21-05-13 | 21:21

@defabiman | 21-05-13 | 20:46 | + -1
Ahhhh, ik kan niet wachten totdat u in die leeftijdsgroep bent aanbeland. Haha dan rijden wij nog steeds op de snelweg en U rijdt, omdat U nog steeds niet goed kunt anticiperen, in een scootmobiel door het stadspark want verder mag u niet komen. . . . . . .

lupje | 21-05-13 | 21:12

Als die vrouwen en bejaarden nou gewoon naar rechts gaan is het probleem ook opgelost.

defabiman | 21-05-13 | 20:46

Iedereen die wel eens in de VS heeft gereden weet dat dit werkt.
Juist het steeds moeten wisselen van rijbaan veroorzaakt files.

dr.andus | 21-05-13 | 20:37


Het wordt tijdens de rijopleiding al geleerd om op de middenbaan te gaan rijden, dus hieronder een leerzaam stukje voor leerling EN instructeurs:

Het is een ieder VERBODEN zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden)veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden)gehinderd.
en
Bestuurders zijn VERPLICHT zo veel mogelijk rechts te houden, aldus de wegenverkeerswet (1990)

Middenbaanrijders doen WEL wat verboden is en NIET wat verplicht is.

Dus: rechts inhalen gelijk invoeren. (scheelt mij in ieder geval een hoop bekeuringen)

de_Voorzitter | 21-05-13 | 20:24

Ik vind het prima, kan het eindelijk legaal. Ben alleen bang dat het er toch niet doorkomt. Te veel blinde vinken op de weg.

G,I. Jane | 21-05-13 | 20:21

@[[[Mad.doC]]] | 21-05-13 | 19:52;
Mag toch hopen dat je rechts afslaan bedoelt, in plaats van rechtsaf slaan.
Dat doet me toch wel heel erg aan een oude film denken:
www.youtube.com/watch?v=i98QrSSHxo4

Tarmac | 21-05-13 | 20:15

Voor iemand met het fysiek van Ton Elias vind ik het oplaten van een proefballonetje iets potsierlijks hebben.

Boerenbrandtlul | 21-05-13 | 19:56

Kunnen we dan ook direct 'rechtsaf slaan bij rood verkeerslicht' toestaan? Stoppen, kijken of er geen verkeer van links komt, en gaan.

[[[Mad.doC]]] | 21-05-13 | 19:52

von sokkenstopfen | 21-05-13 | 19:18
Hear, hear. Het is tekenend, de veelvoud aan reacties hierboven waarin spiegels en snelheid worden genoemd, niets mee te maken. Alleen onthouden dat je rechts moet rijden waar mogelijk en het gehele zelfgeschapen 'probleem' van rechts te worden ingehaald verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Willem Hollander | 21-05-13 | 19:31

Wordt al jaren gedoogd, heb er nog geen prent voor mogen ontvangen. Vooral in de weekenden stromen de wegen vol met slakken die de cruisecontrol op 98 / 118 instellen en stoïcijns het keep your left lane principe praktiseren. Het fenomeen spitsstrook is hen ook onbekend. Dus weinig meer keus dan rechts inhalen.

Tip aan bovenstaande kneuzen is dan ook: afwijking teller bepalen mbv GPS, tel daarbij de meetcorrectie op en verbaas je wat mogelijk is zonder snelheidsbelasting te betalen.
Hup instellen die cruisecontrol op 104 / 126 / 138 km/h. Alvast bedankt.

Bo Dreksma | 21-05-13 | 19:29

@Pang Behang | 21-05-13 | 18:35
Weet je wat Duitsers krijgen als ze drie keer zijn gezakt voor hun rijexamen? Een gele kentekenplaat met zwarte cijfers en letters! (Ik heb 'm niet bedacht!)

VanBukkem | 21-05-13 | 19:18

Ze doen er beter aan om eens de jacht te openen op onnodige linksplakkers door ze een boete te geven van minimaal 500 euro., maar nee, jij die er te dicht achter rijd omdat je schijtziek word omdat je er niet langs gelaten word, word aan de kant gezet en beboet voor bumperkleven. En als je dan zegt dat het eerste dat je op rijles leert, je ten alle tijde zoveel mogelijk RECHTS MOET houden, én je het overige verkeer NIET ONNODIG mag hinderen, dan hebben ze daar geen oren naar, en bijf jij de boosdoender.

von sokkenstopfen | 21-05-13 | 19:18

Gaat in Nederland nooit of te nimmer werken. Vergelijking met de USA is onzinnig.
Heb jarenlang rijles gegeven, maar het lijkt wel of het gros van de mobilisten na het behalen van hun rijbewijs direct alles weer vergeten.
Zie je ook vaak in programma's als wegmisbruikers.
Krijgen ze de vraag waarom ze geen gordel dragen of geen richting aangeven.
Negen van de tien keer is het antwoord: "Sorry, ben ik vergeten..."
Hoe kan je nou vergeten om richting aan te geven? Je vergeet toch ook niet te sturen als je in een bocht zit?
-
Zal met deze regel hetzelfde zijn.
Een hoop automobilisten 'vergeten' nu al in hun spiegels te kijken, laat staan dat ze ook nog eens linksbuiten en over hun schouder naar links moeten kijken.
Meng dat met een groepje die het als een vrijbriefje zal zien om overal links en rechts voorbij te hoeken en het plaatje is compleet.
Ik voorzie drukke dagen dan voor de hulpdiensten.

Tarmac | 21-05-13 | 19:17

Prima idee. Heb inmiddels zo'n 20.000 km op Amerikaanse wegen gereden en ik vind het een prima systeem. Ook voor tweebaanswegen. Je benut het asfalt op die manier maximaal.

Bytemaster | 21-05-13 | 19:16

Hallooooooo VVD (en PVDA). Veiligheid op straat ? Onderwijs ? Gezondheidszorg ? Criminaliteit ? Huizenmarkt ? Economie ? Hallo politiek, iemand thuis ? Rechts inhalen ? Wietpas ? Illegalen strafbaar ? Is er nog IEMAND in dit land die prioriteiten kan stellen en aanpakt wat het belangrijkste is ??????

Rest In Privacy | 21-05-13 | 19:15

Gaat niet met een wegennet uit 1970 ... heb zelf ook geregeld gereden in de VS en moet zeggen dat rijd rustig ... maak er dan een combi van, standaard rechts maar als er iemand links blijft hangen dat je er rechts voorbij mag ...

FapMaster | 21-05-13 | 19:12

Krijgen wij hier dan ook meteen ook even snelwegen met de afmetingen van de gemiddelde interstate?
-
het bejaardenrijgedrag van de gemiddelde Amerikaan hoeven wij alvast niet te kopiëren (- bij de huidige stand der vergrijzing lukt dat ook zonder naäpen heel best...)

azoturie | 21-05-13 | 19:11

En om de chaos compleet te maken zal er wel een halfzacht oer-Nederlands compromis komen: "KYL tussen 19:00 en 07:00 en op oneven kalenderdagen."

Conan de Rabarber | 21-05-13 | 19:10

Ga nie luk nie. In dit zaadland heb je om de 14 cm een afslag (aan de rechterkant van de weg) en afslagers moeten er dus aan die kant af. Zal je net lekker helemaal links rijden en constant rechts ingehaald worden. In VS rij je gerust 30 km zonder één afslag tegen te komen. Ook handig: in de VS heb je afslagen aan de linkerkant van de weg, evenals pompstations tussen de rijbanen (ook links dus). Bovendien: the highways zijn ff wat breder met meer rijstroken. Slecht plan, Tonnie.

Loofhutjes | 21-05-13 | 19:10

Ton Elias, de man die op de motor al twee rijstroken nodig heeft. That is, als er ooit een helm in zijn maat gemaakt gaat worden.

Conan de Rabarber | 21-05-13 | 19:06

Kap eens met die onzin.
Gewoon links inhalen.

CortezTheKiller | 21-05-13 | 19:00

Ik zou zeggen: doen. Vooral op die 5-baans A2. Maar ben idd wel bang dat bejaarden en babyboomers compleetbvan slag rsken en in de stress schieten. Dus ja...

postmodernismisdead | 21-05-13 | 18:58

Mensen die denken dat automobilisten op dezelfde rijbaan blijven moeten eens een uurtje in het brugrestaurant bij Nieuw Vennep over de A4 gaan zitten. Dan zie je pas goed hoe men om elkaar heen krioelt, constant van rijbaan wisselend.

jan-lul-de-behanger | 21-05-13 | 18:52

@stom schaap | 21-05-13 | 17:23
Een inhaalverbod voor vrachtauto's van 1 januari tot 31 december.

Veestbeest | 21-05-13 | 18:50

"Maar sukkels die niet kunnen wachten terwijl je al met 140+ aan het inhalen bent, kunnen van mij omvallen."
Hier heb je het over bumperkleven opeens, da's een heule andere discussie.

Willem Hollander | 21-05-13 | 18:48

blinde kip | 21-05-13 | 17:47
Hieruit blijkt dus dat je het (en helaas ben je niet de enige) helemaal niet snapt, je hoeft niet eens in je spiegel te kijken, je hoeft je snelheid niet aan te passen wat mij betreft, slechts onthouden dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden. Zelf rijd ik ook meestal niet veel harder dan 140, maar indien mogelijk houd ik rechts aan. Heb nu zo'n 10 jaar mijn rijbewijs en ben werkelijk nog nooit rechts ingehaald.

Willem Hollander | 21-05-13 | 18:47

@Pang Behang | 21-05-13 | 18:35
Zo is dat. Dit plan past slechts de wet aan op de realiteit. Ik hoek die slome sukkels ook altijd gewoon rechts voorbij. Niet gevaarlijk, vooralsnog wel strafbaar.

Chiant | 21-05-13 | 18:45

volgens mij moeten ze eerst wat aan de wirwar van snelheden doen, op de snelwegen/autowegen geld soms 70 of 80 of 90 of 100 of 120 of 130 niemand weet meer precies hoe hard hij/zij mag, met het gevolg dat deze links 100 gaat rijden terwijl het 130 is met rechts inhalen tot gevolg.

9-buts | 21-05-13 | 18:44

VVD is knettergek.
E 500M extra naar de EUSSR.
Nu willen zij onderzoeken naar rechts inhalen ter voorkoming van bumperkleven.
Ik weet wel hoe dat kan worden voorkomen:
a) overal minimaal 2 x 1 rijstrook erbij asfalteren
b) op autosnelwegen slechts een adviessnelheid invoeren.

Zo simpel is het en daar is geen duur onderzoek voor nodig.

ProAsfalt | 21-05-13 | 18:42

@Lewis | 21-05-13 | 17:09
Ja dûh! Als je in de VS niet meteen naar een agent luistert word je:
- getaserd
- neergeschoten
- neergeknuppeld
- gemaced
Men kent daar immers geen goed de-escalerend oeverloos Kuddelands poldergesprek met koddebeiers.

Chiant | 21-05-13 | 18:41

Goed plan. Want Nederlanders kunnen nu al zo goed rijden.

Pang Behang | 21-05-13 | 18:35

En Weekers had natuurlijk nooit mogen blijven zitten, net als de Teev.

van_de_pot_gerukt | 21-05-13 | 18:24

Als alle automobilisten nou eens snapten hoe achteruitkijkspiegels werkten, dan zou dit niet eens zo'n gek idee zijn. Maar aangezien het voor veel van die sufkutten op de weg al te moeilijk is om überhaupt één van de achteruitkijkspiegels te gebruiken, lijkt het me beter dat we dit toch maar niet doen. Dan krijg je namelijk nog meer schrikreakties van bestuurders(bejaarden, meisjes, bellers) dan we nu al hebben.
stel je voor. Dan knal je lekker braaf 130 over de rechterrijstrook(mag!) omdat er zo'n sufkut 100 rijd op de linkerrijstrook(mag dan ook!), en je zult zien dat zo'n bejaarde doos hem nét op het moment dat jij haar wilt passeren, naar rechts gooit. Met alle gevolgen van dien.
Laten we het in dit geval nou maar gewoon zo houden zoals het is. En laat het rechts inhalen nou maar gewoon aan de specialisten over. Die weten wat ze doen.

VanBukkem | 21-05-13 | 18:21

Het voltallige zittende VVD moet optiefen. Liefst met nog meer partijen. Laat de JOVD bij wijze van proef maar zitting nemen voor een tijdje. Ben de zittende misselijkmakende regenten van bijna alle partijen meer dan spuugzat. Hier een mooie stellingname hoe de VVD ten opzichte van de jongeren partij lijnrecht tegen over elkaar staan. Verdiept u zich er eens in, het gaat u allen aan!
www.privacybarometer.nl/maatregel/49/V...

Donar_Thor | 21-05-13 | 18:19

@Einde van de Domheid 17:33
Zorgen dat er niets overblijft op de jaarlijkse BBQ voor de zomerreces?

AshleyJ"Ash"Williams | 21-05-13 | 18:17

Watapatja | 21-05-13 | 18:11
Niet werkenden moeten we gewoon überhaupt van de wegen weren. Die hoeven toch nergens naar toe om hun geld te krijgen.

Den Heerscher | 21-05-13 | 18:16

Vind het hoognodig tijd dat rechts links inhaalt. Politiek gezien dus..

kloosterkade | 21-05-13 | 18:15

van_de_pot_gerukt | 21-05-13 | 18:13 |
Zijn die er dan, snelweg 140, autoweg 110 en binnen bebouwde kom 60. Simpel toch.

Watapatja | 21-05-13 | 18:14

Als men nu eens wat zou doen aan de totale onduidelijkheid en onzinnigheid van steeds wisselende maximum snelheden.

van_de_pot_gerukt | 21-05-13 | 18:13

sinar2 | 21-05-13 | 18:07 | + 0
Klopt soms staan er ook borden op (vooral) 2 baanswegen "slower traffic keep right" nl. Maar het stay in your lane systeem is #1.

prof Nice | 21-05-13 | 18:12

Ben meer voor duidelijke gratis spitsvignetten voor werkenden, die dan wel in de spits mogen rijden, dit itt niet-werkenden (en enorme boetes bij overtreding).

Watapatja | 21-05-13 | 18:11

Verder wel een puik plan. Maar doe nou eerst is wat aan het schoon houden van onze steden.

bosmaloot | 21-05-13 | 18:09

Niet geschikt voor het Nederlandse wegennet. Werkt alleen op bredere wegen met veel minder op- en afritten. Hier is in- en uitvoegen zo'n groot onderdeel van het verkeer dat zo'n systeem alleen averechts zou werken.

Doe liever iets nuttigs en leg gewoon meer wegen aan. Het fileprobleem is voornamelijk een capaciteitsprobleem.

Nietvoordekat | 21-05-13 | 18:08

Dit is nou zo typisch polder politiek... De aandacht van belangrijke zaken zoals het bestrijden van moslimovername van Rotterdam en Den Haag afhalen om zo altijd een wit voetje te kunnen halen bij die haatbaard apen.

bosmaloot | 21-05-13 | 18:07

Slecht plan, daar komen ongelukken van. Het is heel simpel: Rechts is voor vrachtwagens, midden voor 'normaal' rijdende mensen volgens de snelheid, links voor hardrijders of als je moet inhalen. Prachtsysteem, werkt al jaren.
looprekje | 21-05-13 | 17:27 | + 0

Hou je kop met je looprekje !

prof Nice | 21-05-13 | 18:07

Verleden jaar in het zuiden van de VS weinig van gemerkt, iedereen ging keurig naar rechts na het inhalen.
Opvallend was wel de rust die er heerst in het verkeer, ook als het druk is. Niet dat opgefokte haantjes gedrag zoals hier gebruikelijk is.

sinar2 | 21-05-13 | 18:07

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:15 |

Ik ga helemaal met je mee, zelf nog een stapje verder.
Wat mij betreft mag DIE Volvo de hele dag spookrijden op de rechterbaan in de ochtendspits.

Skunk57 | 21-05-13 | 18:05

mrfreeze | 21-05-13 | 17:54
2 rijstroken is voldoende. De tegenliggers op de linkerbaan kan je via de vluchtstrook of al dan niet zachte berm rechts dan mooi ontwijken.

Den Heerscher | 21-05-13 | 17:57

Stay in your lane word in de VS juist steeds meer afgeschaft omdat het niet werkt. Het enige wat het oplevert is groepen vrouwen die met z'n zessen naast elkaar gaan rijden zodat niemand er meer langs kan.

Rinze | 21-05-13 | 17:56

Overal waar Tom Elias gaat bevindt er zich een file achter hem.

Willem VanDer Decken | 21-05-13 | 17:56

Goed plan. Op wegen met meer dan 2 rijstroken dan.

mrfreeze | 21-05-13 | 17:54

Hangt van het aantal rijbanen en op- en afritten af. Maar echt weer zo'n VVDdingetje. Dit mag weer wel, maar een Belg die een jointje in Nederland wil kopen, dat mag dan weer niet.

Meeroever | 21-05-13 | 17:54

Nu ik het nog eens lees werkelijk een flut - voorstel van de eerste orde van een partij die zijn grip op de realiteit allang verloren is.

Supermatthijs | 21-05-13 | 17:48

@Willem Hollander | 21-05-13 | 17:21
Precies, niet promoten. Wel stilletjes toestaan voor het geval je een slome skoda tegenkomt waarvan de bestuurder nooit in de spiegel kijkt. Eventueel met dashcam om bij een bekeuring te laten zien dat het een uitzonderlijke manoeuvre was. Maar sukkels die niet kunnen wachten terwijl je al met 140+ aan het inhalen bent, kunnen van mij omvallen.

blinde kip | 21-05-13 | 17:47

Flikker toch op met je Amerikaanse systeem.
Het wordt weer net zo een 1/2 bakken iets als het Anglo-saksische monetaire systeem wat hier ingevoerd is.
Dit soort van systemen stroken niet met de Nederlandse volksaard.
Onder de guillotine al die volksverradende Haagse plucheklevers. Het is 2013.

Geitenwollensokjuhz | 21-05-13 | 17:47

Wat moeten we toch aan met deze prutsers? Dit systeem is al sinds 1920 een groot succes in het autoland bij uitstek, de USA. Heb je nou werkelijk niets anders te melden. Wat een stelletje incompetente dorpsgekken hebben we hier toch . Leve Europa (vind ik ook niets) maar dan zijn we in ieder van deze opvreters verlost!

dreiner | 21-05-13 | 17:46

In Amerika meegemaakt; dat Stay in your lane. PERFECT!
Mensen letten echt 10x beter op als ze van rijbaan veranderen, hier is het namelijk zo dat je door al die regels alleen maar irritaties krijgt en dat mensen er niet mee om kunnen gaan als er iets even anders gaat...

PSYx | 21-05-13 | 17:43

Als je genoeg vermogen onder de kap hebt liggen is inhalen nooit een punt. Maar ook wat geld geïnvesteerd in dit soort grapjes. Mensen halen mij niet in www.youtube.com/watch?v=iJnV5YCDZcg

Rest In Privacy | 21-05-13 | 17:42

Maak me nou eerst maar eens blij met die beloofde 1000 eurie.

schoon-schip-maken | 21-05-13 | 17:42

Ik haal altijd rechts in als er weer zo,n sufkut links blijft plakken en het verdomd om in zijn/haar binnenspiegel te kijken.... fuck it.

CornholioNL | 21-05-13 | 17:41

Nequebard | 21-05-13 | 17:38 | + 0 -

Juist de belangrijke zaken. Dat een bepaalde Kaas hier bv. via de voorzitter gaat lopen roeptoeteren als je even weg bent. Daar zou tegen opgetreden moeten worden.

Supermatthijs | 21-05-13 | 17:41

ik hoop dat mensen inmiddels beseffen dat een 'strijd tussen VVD en PvdA in de peilingen' NIET betekent dat je dan maar op de VVD moet stemmen. Want VVD, PvdA, het zou net zogoed PVDVVDALEKKERDOORBLIJVENMODDEREN kunnen heten. Het gaat NIET goed met NL. NIET GOED! Er moeten radicale stappen worden teruggedraaid. Zoals de invoering van de Euro terwijl de gulden met de DM extreem stabiel en credietwaardig waren, de opkomst van de politieke EU, het openstellen van grenzen in een verzorgingsstaat, het idee dat een rechtsstaat kan werken zonder Leitkultuur...

een maffiabaas | 21-05-13 | 17:40

Ik ben ooit gezakt voor een rij-examen omdat iemand mij links voorbij ging en vervolgens op zijn rem ging staan. Dat was niet leuk.

Maar ja, in de praktijk is het al heel gebruikelijk om gewoon op snelheid te blijven in de rechterbaan als het links remt, dus Elias kan zich beter met echte problemen bezighouden. Zoals de Europese Unie, of de massa-immigratie, of zijn eigen gewicht.

Nequebard | 21-05-13 | 17:38

Supermatthijs | 21-05-13 | 17:34 | | Reageer+ |
Levensgevaarlijk. Mensen zouden kunnen struikelen over uw zijwieltjes.

aardappelninja | 21-05-13 | 17:37

Ik ben vrouw en ik ben VOOR! Terminaal sloom wegverkeer wil ik gewoon voorbij kunnen. Ik twijfel dan ook niet 10x over een manouvre, en herken een chauffeuse op kílometers afstand.

Zo moeilijk is het | 21-05-13 | 17:35

Ik mag erg graag links rijden maar wil dan natuurlijk niets door iemand rechts voorbij gegaan worden. Tjonge jonge, is dat nu zo onredelijk.

Supermatthijs | 21-05-13 | 17:34

Heb eens in LA moeten rijden. Daar moest ik ook diverse malen behoorlijk mijn lane keepen. In de file. Net zo'n kutfile als die bij de metropool Randstad. Dat keep your lane gaat in NL geen ene flikker oplossen. Hooguit op de A2 020-030, maar als je daar wilt inhalen ga je toch lekker op de buitenste baan rijden.

Wordt ook grappig als vrachtwagenchauffeurs drie breed gaan rijden op de A1 bij Deventer. En ga dan die Ukrainse, Poolse en Letse chauffeur maar uitleggen dat het zo niet bedoeld was....

Dima Beeline | 21-05-13 | 17:34

Of het nou wel of niet mag, rechts inhalen doen we sowieso wel. Vooral als het een bejaarde, vrouw of prius betreft. Bij die prius gaan we na het inhalen ook iets te vroeg terug naar links. Gewoon, omdat het kan.

Den Heerscher | 21-05-13 | 17:34

@wattan!! | 21-05-13 | 17:29
Ook een mooi voorbeeld; Afslag Ede-Wageningen bij de A12, richting Arnhem. Van tweebaans + spitsstrook naar tweebaans + invoegend verkeer van spitsstrook en oprit. En dan raar opkijken dat het daar standaard om 17:00 vast staat...

dlseth_ | 21-05-13 | 17:33

Leuk idee, maar de Nederlandse autorijder is echt zo goed nog niet als hij zichzelf gemiddeld vind.

hethogenoorden | 21-05-13 | 17:33

Wat doet Elias eigenlijk in de kamer?
Is dit zijn eerste voorstel?

Einde van de Domheid | 21-05-13 | 17:33

Nee, nee, nee!
Er is een veel doortastender plan nodig.
Alle ambtenaren, vrouwen en bejaarden verplicht met het OV.

:-)

ZDEV | 21-05-13 | 17:33

Fopplan van de VVD.
Ze moet wat, want ze kunnen zich niet meer profileren op:
- immigratie: dat doet de PvdA al.
- handhaven van de wetten: na Rutte die continu liegt.
- financiele degelijkheid: met een lul als Weekers

En nu is het genoeg! | 21-05-13 | 17:32

130 op de A2. 10 op de ring en lagere belasting tijdelijk op auto's met lage uitstoot!

Einde van de Domheid | 21-05-13 | 17:31

linker=rechter baan

wattan!! | 21-05-13 | 17:31

@Koettoerk | 21-05-13 | 17:27
Klopt ik rij tegenwoordig overal op de snelweg 92, op de cruisecontrol. Zo haal ik ook de vrachtwagens, caravans en alles in, tot grote irritatie van autodebilisten achter mij, maarja, ik heb nou eenmaal geen geld meer voor een bekeuring, 1 bekeuring en je werkt gewoon 2 dagen voor niets !!

Martin_rsd | 21-05-13 | 17:30

Het voorstel is net zo off-agenda als de legaal/strafbaar van de PvdA en hoofddoekbelasting van de PVV. Dat heb je met trucjes, je haalt de aandacht naar je toe maar op een gegeven moment doet iedereen het. (Zie Asscher 3hoek statistiek vs W )

Einde van de Domheid | 21-05-13 | 17:30

@kapotte_stofzuiger. Goed voorbeeld. Knooppunt Grijsoord. Daar gebeurt dat toch al? De linker baan is daar verworden tot 2 km lange voorsorteerbaan waar je gewoon het rechtdoorgaande verkeer rechts inhaalt. Op de punten waar het kan nemen automobilisten zelf wel het initiatief om voor een goede verkeersdoorstroming te zorgen. Ton Elias vergeet even dat er al vele verbeteringen zijn doorgevoerd de laatste jaren (100 km zones, matrixborden, investering asfalt). Rechts inhalen gebeurt al op de plekken waar het kan en nuttig is.

wattan!! | 21-05-13 | 17:29

@ole guapa | 21-05-13 | 17:27
Het probleem is dat de gemiddelde eenstreper niet weet hoe hij "linksplakken" op de bon moet omschrijven, terwijl "rechts inhalen" een standaard code heeft.

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:29

Slecht plan, daar komen ongelukken van. Het is heel simpel: Rechts is voor vrachtwagens, midden voor 'normaal' rijdende mensen volgens de snelheid, links voor hardrijders of als je moet inhalen. Prachtsysteem, werkt al jaren.

looprekje | 21-05-13 | 17:27

Dan moeten ook eerst de wegen verbreed worden naar sowieso meer dan 2-baans, dan zou het eventueel kunnen. Dus eerst meer en breder asfalt en dan eventueel dit plannetje. Verder denk ik dat goedkoper en beter maken van het OV, stimuleren van thuiswerken en alternatieve werktijden goede/betere alternatieven zijn om de files te verminderen.

Rest In Privacy | 21-05-13 | 17:27

Typische aanpak van de NL politiek. Probleem wordt veroorzaakt door mensen die te lang midden of links blijven hangen. PAK HET PROBLEEM DAN AAN! Bekeuren, die toeristen. Niet nieuwe onderzoeken, gewoon ouderwetsch handhaven. Handhaven, U weet wel, dat mensen daadwerkelijk doen wat ze moeten/mogen doen. Zodra toeristen weer netjes rechts gaan rijden is het probleem opgelost. /Einde onderzoek

ole guapa | 21-05-13 | 17:27

Elias, flikker toch op met je kutideetjes. Verlaag de boetes eerst maar eens met 80% tot normale proporties. Met je plofkop.

Koettoerk | 21-05-13 | 17:27

@ kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:25 | + 1 -
Op zeker. Want voor ze invoegden zaten ze achter een vrachtauto die daar niet hoort etc.
Affijn, op dat soort plekken zou het best eens kunnen werken.

BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:27

Wat voor systeem of welke verkeersmaatregel men ook invoert, in de praktijk zal er altijd een groep mensen zijn die liever hun eigen plan trekken. Laat het aub zo als het is, met dien verstande dat het voortaan (misschien met enige mitsen & maren) toegestaan is om rechts in te halen.

oze | 21-05-13 | 17:26

aardappelninja | 21-05-13 | 17:24 | | Reageer+ |
uiterstrechts, lullo.

aardappelninja | 21-05-13 | 17:26

@BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:24
In die situaties kan het dus nuttig zijn te weten dat je rechts mag blijven rijden, ook al ga je harder dan de rest.

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:25

k moet bekennen dat ik medeautomobilisten al rechts voorbij rijd. Dus niet dat asociale inhalen en dan naar links hoeken, maar gewoon met keurige constante snelheid, steeds op dezelfde rijbaan. Als fanatiek uiterstlinks rijder acht ik dit veiliger dan een middelstrookrijder inhalen via strook 3+.
Top idee dus.

aardappelninja | 21-05-13 | 17:24

@ kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:22 | + 1 -
Ah ja die plek ken ik. Dan schieten die eikels allemaal naar links zonder te kijken... van Opel Kadet tot dikke leasebak, allemaal ongezien naar links.

BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:24

Een betere doorstroming begint met een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 7:00 en 19:00.

stom schaap | 21-05-13 | 17:23

@ Lewis | 21-05-13 | 17:18 | + 0 -
Toch zeggen ze dat niet in Tha Hood. Dan "busten ze een cap in yo ass".
Verder heb je gelijk, het gaat er beter aan toe daar. Meer discipline, hardrijders en asomobilisten worden keihard aangepakt zodat het verkeer een beetje verschoond blijft van debielen met Golf III met een petje.

BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:22

@wattan!! | 21-05-13 | 17:19
Op snelwegknooppunten in 'de rest van Nederland' kan het wel gaan werken, wel druk, maar geen stilstaand verkeer. Noem een A12/A50 waar automobilisten uit angst al 2 km van te voren in het midden gaan rijden, om te voorkomen dat ze straks op de verkeerde baan terecht kunnen komen.

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:22

Lijkt me geen goed idee op wegen waar je maar twee banen hebt, zoals in het Noorden van het land. Ook bij drie banen moet je dan opeens verder je spiegel inkijken als je van de middenbaan naar rechts wil en nu gooien mensen de auto al mooi voor die van jouw terwijl je al op de linker baan reed en veel sneller.

Merula | 21-05-13 | 17:21

Lijkt me geen goed idee op wegen waar je maar twee banen hebt, zoals in het Noorden van het land. Ook bij drie banen moet je dan opeens verder je spiegel inkijken als je van de middenbaan naar rechts wil en nu gooien mensen de auto al mooi voor die van jouw terwijl je al op de linker baan reed en veel sneller.

Merula | 21-05-13 | 17:21

blinde kip | 21-05-13 | 17:09
Mijn rijinstructeur zei altijd:
"Als je rechts wordt ingehaald, en dat wil ik niet promoten, maar het betekent wel dat JIJ daar zelf had moeten rijden.."

Willem Hollander | 21-05-13 | 17:21

Bij een rijbaan met meerdere rijstroken zou blijven rijden op de rijstroken altijd toegestaan kunnen worden op alle behalve de meest linker rijstrook. Zo werkt het nu in de praktijk toch ook al?

Expert Homo | 21-05-13 | 17:21

@ Treurig varken | 21-05-13 | 17:13 | + 1 -
Hier in De Rest Van Nederland, bij de grens, zijn het verdacht vaak Duitsers die links blijven plakken. Hetzelfde type Duitser dat doorgaans naar iedere Nederland roept dat NL staat voor Nür Links Fahren.
Of het type slak dat na een kilometer ineens denkt: goh, die rechterbaan is leeg, daar zou ik ook kunnen gaan rijden met 119 terwijl je 120 mag.

BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:20

Gas is het devies, hoe sneller hoe beter want zeg nu eerlijk, dan ben je toch eerder thuis?

joyriders | 21-05-13 | 17:20

@Grasgriezel | 21-05-13 | 17:08
Je kan met een wet niet zomaar het rijgedrag van miljoenen mensen veranderen. Dit gaat een hoop ongelukken opleveren.

rara | 21-05-13 | 17:20

Eerste goede voorstel van de VVD sinds ze (samen met PVV) 130Km/u gingen pushen.

funkyd | 21-05-13 | 17:20

@Snorry! | 21-05-13 | 17:16
Ja, we hebben hem te pakken! De laatste knuppel die nog in VVD beloftes gelooft!

dlseth_ | 21-05-13 | 17:19

Ton Elias, files ontstaan voor het overgrote deel op de punten waar de snelweg van 3 rijstroken naar 2 gaat, bij drukke op- en afritten en waar het gewoonweg TE DRUK is.

Op deze punten is rechts inhalen helegaar niet mogelijk. Je staat immers in de file. Hoe kan rechts inhalen dan files voorkomen?

wattan!! | 21-05-13 | 17:19

@BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:16 |
Misschien ook wel. Maar vooral omdat die Yankees anders in elkaar steken. Ze zeggen daar ook 'sorry' als ze tegen iemand aan lopen, zelfs als het hun schuld niet is. Dat soort dingen.

Lewis | 21-05-13 | 17:18

Pas wanneer er ook loopingen gemaakt mogen worden, wordt het boeiend op de snelweg.

Simon de Danser | 21-05-13 | 17:18

@Snorry! | 21-05-13 | 17:16
Haha, VVD en beloftes inlossen. Kom je daar nu pas achter?

blinde kip | 21-05-13 | 17:17

De VVD heeft een waslijst aan belangrijkere punten die ze op het lijstje had staan toen ze stemmen gingen moesten winnen.

Begin eens met het inlossen van je beloftes, stelletje prutsers!

Dit land is het zat. Spuugzat!

Snorry! | 21-05-13 | 17:16

@ Lewis | 21-05-13 | 17:09 | + 0 -
Klopt, omdat ze in Amerika nog een oom agent hebben die je, zodra je je grote waffel opent, meteen neerhoekt met zijn knuppel.
Als ik wel eens zie hoe die types in Nederland tekeer gaan tegen de verkeerspolitie, en dan zelfs als het om overduidelijke zaken gaat (te hard in de bebouwde kom, door rood licht kachelen, rotonde linksom nemen) weten ze nog te verklaren dat ze "opgejaagd" werden.

BeunDeHaas | 21-05-13 | 17:16

Hahahahaha! Mijn vertrouwen in de VVD is weer helemaal terug.

bolkebeer | 21-05-13 | 17:16

Doe ook maar 2 extra rijstroken op elke snelweg dan.

Dima Beeline | 21-05-13 | 17:16

Ga toch fietsen

Beo Leenhakker | 21-05-13 | 17:15

net 2 weken terug van een maandje states.
en dat was idd het eerste wat mij opviel,
dat alles zo soepel door reed.
ik zeg: beter idee om uit te proberen dan de weedpas ;)

FredReset | 21-05-13 | 17:15

@Tommygunner | 21-05-13 | 17:07
Ach, de gepantserde Volvo van Wilders mag in de Schilderswijk echt wel rechts inhalen.

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:15

In plaats van zo'n kutonderzoek, kan er niet geld en tijd gestoken worden in het opvoeden van NL's autobestuurders? Zodat deze niet lomp links blijven hangen onder anderen?

Dibs | 21-05-13 | 17:14

Ben er wel voor, zijn wel meer landen waar dit werkt.
Dan ook gelijk het stoplicht systeem van Duitsland invoeren, waarbij oranje gaat branden vlak voor groen.

jankerd | 21-05-13 | 17:14

Maar we zijn dan wel van die vervelende borden af met:"Geef ritser ruimte" :)

pitsteen | 21-05-13 | 17:13

Prima. Doe ik toch al. Wel ff goed kijken naar de slak achter het stuur van het in te halen vehikel en hop ff gas erop...

Treurig varken | 21-05-13 | 17:13

Handig initiatief. Inhalen betekent voorlang. Zo heeft links voorrang, en rechts heeft ook voorrang. Dat betekend dat je 2x zo vaak voorrang hebt als vroeger, dus dat je 2x zo snel thuis bent.

Crak-ho | 21-05-13 | 17:12

@kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:08
Uiteraard wel met dashcam aan, om de verzekering van automobilisten die graag "schoolmeestertje" spelen van de juiste bewijsstukken te voorzien, alsmede de rechter ("u ziet, links was er sprake van een filesituatie, ongeacht wat die eenstreper beweert")

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:11

"Volgens de VVD'er is het laatste Nederlandse onderzoek naar het 'Blijf in je baansysteem' minstens 20 jaar oud. De dienst Verkeer en Scheepvaart zou het nieuwe onderzoek uitvoeren, zegt Elias."

Typisch. De uitslag van het onderzoek bevalt me niet, dus ga ik een nieuw onderzoek starten. Uiteraard van uw belastinggeld.

Koninging Beatricks | 21-05-13 | 17:10

Gebruik beide systemen door elkaar. Dat gebeurt nu ook in de praktijk.

oze | 21-05-13 | 17:10

Effe serieus in de VS werkt het echt geweldig, in Florida dan want in de meeste staten is het strafbaar.

Lekker links rechts midden tussen de trage oma's door.

Ommie de HaatMoker | 21-05-13 | 17:10

niet aan beginnen, gewoon al die slakken in hun Franse autootjes verplicht tussen de vrachtwagens laten rijden.

Stekeltje | 21-05-13 | 17:10

Kan best. Met een paar aanpassingen naar Amerikaans voorbeeld: Achtbaanswegen, vrachtwagens die net zo hard rijden als personenauto's en een bevolking die zich aan de snelheid houdt.

Veestbeest | 21-05-13 | 17:10

Maar mooi hoor, dit idee. 95% van die rechtsinhalers zijn petdragende zwarte golfrijders zonder geduld die zich dan helemaal king of the road wanen.

blinde kip | 21-05-13 | 17:09

In Amerika werkt het, weet ik uit ervaring. Maar daar zijn automobilisten veel gedisciplineerder.

Lewis | 21-05-13 | 17:09

Wat zijn dit nou weer voor proefballonnen, daar is autorijdend Nederland en ons boetesysteem toch helemaal niet op ingericht. Dan moeten er weer nieuwe boetes bedacht worden voor rechtdoor rijden.

Barbatruuk! | 21-05-13 | 17:09

Rechts inhalen is subjectief; zodra de linkerbaan vol staat met Kia Picanto's met daarachter gefrustreerde Audi's en Volvo's, tuft de Franse ongeblazen diesel vrolijk verder op de rechterbaan om voor het in te halen voertuig (caravan/vrachtwagen) zich in de linkerrij te manoeuvreren.

kapotte_stofzuiger | 21-05-13 | 17:08

Het inderdaad helpen tegen één van mijn grootste ergernissen: mensen die blijven hangen op de middenbaan. Of in de weekends zo'n beetje in je eentje op de spitsstrook rijden en dan niemand in mogen halen...

Jan Laefcutte | 21-05-13 | 17:08

Beter verbreden ze de wegen, komt er ook nog een baan bij alleen voor vrachtvervoer. Links en rechts inhalen met 130 lijkt mij geen goed plan, in de USA rijden ze ook wat langzamer.

BlackDeathMetal | 21-05-13 | 17:08

'''keep your lane'-systeem, waarbij links en rechts inhalen toegestaan is zolang u maar op uw eigen rijbaan blijft. (In de praktijk doet niemand dat, maar dat merkt Elias vanzelf wel.''

Dus, min of meer hetzelfde als op de snelweg bij onze *kuch* geliefde Oosterburen?

Wc-kip | 21-05-13 | 17:08

Toen ik in Canada reed had je dat ook. Iedere baan heeft zo ongeveer zijn eigen snelheid. Het rijdt wel rustiger.
Maar ik weet niet of dat hier wel wat gaat worden met al die gestreste types.

Grasgriezel | 21-05-13 | 17:08

Ik had eigenlijk eerder verwacht dat men zou voorstellen om links inhalen ook maar te gaan verbieden.

Stel je toch voor dat mensen dingen gaan mogen. Dat moeten we met z'n allen niet willen. In dit land.

vraagstaart | 21-05-13 | 17:08

link inhalen, rechts inhalen. Ik wil verdomme recht door zee. Ondersteboven graag.

c.onjo | 21-05-13 | 17:07

Laat de VVD maar eens echt iets voor Nederland doen en ECHTE irritaties wegnemen op het gebied van immigratie, integratie en natuurlijk de EU.
Eerst Nederland weggeven en vervolgens met verkeerszoethoudertjes komen. Echt tief op met die VVD-lui...

Tommygunner | 21-05-13 | 17:07

Ton Elias gaat een onderzoekscommissie samenstellen met George Michael als voorzitter.

blinde kip | 21-05-13 | 17:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken