Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OMG! ADHD verzinsel van Big Pharma!

ADHDjochie.jpgZie je wel. Schaterende farma-bonzen vullen hun toch al bulkende bankrekeningen over de ruggen van onze kinderen. Door in een duister complot met de CIA een superlucratieve ziekte te verzinnen. Vooraanstaand ADHD-deskundige Eisenberg heeft vlak voor zijn dood toegegeven dat hij de stuiterkinderenziekte heeft bedacht en nu slikt 1 op de tien drukke Amerikaantjes anti-ADHDmedicatie. Toeval, dat de door Eisenberg mede mogelijk gemaakte ADHDmedicatie ook wel 'kindercrack' wordt genoemd en dat de bekendste fictieve crackdealer Heisenberg heet? Hmm? Nou? Precies. Gelukkig is daar de wakkere brigade van, eh, ja van wie eigenlijk? Van online wetenschappelijke tijdschriften met maar één editor, een boel aluhoedjes en een goedgelovige horde twitteraars om de boel eens duchtig aan de kaak te stellen. Okee, allemaal een ontspanningsoefeningetje doen nu en tijd voor de feiten. Feit is dat ADHD maar al te vaak een fijn excuus is voor opvoedfalen. Een labeltje plakken op een etter is makkelijker dan hem kort te houden en hem een regelmatig schema te geven met voldoende mogelijkheden om zijn energie kwijt te kunnen. Feit is dus dat er, helaas voor de echte ADHD-patiënten, erg veel spookdiagnoses gesteld worden. Feit is dat dr. Eisenberg in Der Spiegel dat dus zo ongeveer betoogde, maar ergens in de vertaling naar het Engels is de nuance van zijn uit de context gehaalde citaat verloren gegaan. Bronnen rond wijlen dr. Eisenberg melden ons dat er geen sprake was van een dramatische sterfbedbekentenis die de hele farmaceutische industrie op zijn grondvesten deed schudden. Zijn laatste woorden waren: "Zo, eindelijk rus..HEE KIJK EEN VOGELTJE! Mag ik cola? Waar is dit knopje voor? Ik ga erop drukken, hee wat geinig..arghl.."

Reaguursels

Inloggen

Nanninga, je draait om de kern heen met je obscure blogjes. Hier het interview: www.spiegel.de/spiegel/print/d-8386528...
quote:"ADHS ist ein Paradebeispiel für eine fabrizierte Erkrankung", sagte Eisenberg.

nogeending | 22-05-13 | 10:16

@ King of the Oneliner | 21-05-13 | 11:50 |
@ Kapitein Sjaak Mus | 21-05-13 | 12:04 | + 13
... En dan hebben we het nog niet eens over dat Zweedse wicht met die rode vlechtjes en die twee Belgische kinderen die bij die ongetrouwde tante wonen...

--> Pipi Langkous lijkt me dan weer HET voorbeeld van ADHD? Alhoewel zij ook weer de stelling van sommigen onderbouwt als zou ADHD het gevolg van een gebrek aan opvoeding zijn... Het blijft ingewikkeld, zeker als je er - zoals ik - geen barst van af weet. :)

Ultimate Master G | 22-05-13 | 07:35

@rara
tja.. denk wat je wilt... doe lekker veel quasi intelligente woorden gebruiken, is goed voor je geloofwaardigheid en zelfvertrouwen. Deed ik ook toen ik jong was.
En ja ik heb 2 zoons opgevoedt (met dT) waarvan er helaas 1 is omgekomen in Afghanistan en die heeft me een prachtig kleinkind gegeven die nu door mijn prachtige schoondochter wordt opgevoedt .
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat noch mijn zoons noch hun kinder adhd hadden, dus t was lekker rustig.

amin | 22-05-13 | 00:23

Druk, druk, druk. 65+ met vele hobby's betekent druk, druk, druk.
.
Alle Dagen Hartstikke Druk, oftewel ADHD.

Van Dikhout | 22-05-13 | 00:15

@MEZELF
kleinzoon natuurlijk... tsss wat n ei zeg.

amin | 22-05-13 | 00:03

@appeltjesgroeneweide
Uhm.. ik snap niet helemaal je reactie..
ik zeg dus dat n tik op de billen GEEN kindermishandeling is, @rara vindt dat wel.
Als je als ouder blijft slaan om elk wissewasje dan is dat natuurlijk fout, maar n tik op de billen is niet per se kindermishandeling.
Verder hoop ik over 5 jaar met pensioen te gaan en zal dus geen vader meer worden dat ben ik al en t is allemaal goed gegaan kan ik u zeggen.
Wel hoop ik dat ik nog een kleinkind krijg want ik geniet van die klijnzoon die ik heb en te zien hoe die wordt opgevoedt door zijn ouders.

amin | 22-05-13 | 00:00

Ik heb ADHD, is geconstateerd toen ik jong was, kreeg ritalin, en merkte dat ik me veel beter kon concentreren.

Tegenwoordig heb ik die troep niet meer nodig, maar ik moet zeggen dat het me vroeger wel veel geholpen heeft met m'n studies.
Dibs | 21-05-13 | 17:06 | + 3 -
------
Dan had je ook nooit aDHD. Je had ook speed kunnen nemen voor hetzelfde effect. ADHD is een hersendefect die nooit kan genezen en waardoor je DSM matig in de sociale afgrond zou moeten belanden. Vroeger niet kunnen concentreren en nu wel: Geen ADHD.

appeltjesgroeneweide | 21-05-13 | 21:08

@amin | 21-05-13 | 12:03
Een tik op de billen is een teken van machteloosheid, niet meer en niet minder. En ja, ik spreek uit ervaring.

Jij bent ook niet gestikt in je eerste hyperbool.
rara | 21-05-13 | 12:18 | + -3 -
-------
En daarmee niet perse slecht als een kind leert dat ouders de autoriteit zijn en de grens aangeven. Sommige kinderen vragen onbewust om straf om de grenzen te voelen die ze zo nodig hebben om te voelen. Meerdere en vaker slaan is mishandeling waarbij het ook kan gaan om een kind met een breinfout. Ik heb uit barre armoede ook wel eens een stevige tik uitgedeeld. Dat vond ik niet leuk om te doen maar was de enige manier op dat moment en met de middelen die beschikbaar waren om een situatie te doorbreken. Wacht maar tot je zelf ouder (als in vader) wordt.

appeltjesgroeneweide | 21-05-13 | 21:05

Druk = intelligent, ondernemend, nieuwsgierig. Maar die kinderen zijn lastig voor de hedendaagse "onderwijzertjes". Die trekken dat niet. Kunnen ze niet mee omgaan.
Willianus Wortelus | 21-05-13 | 14:21 | + -2 -
-----
drukke kinderen eisen aandacht en verstoren de concentratie van andere kinderen waardoor deze minder kans krijgen dan de overlast veroorzaker. U had dus loonslaaf moeten worden. Nu heeft u geparasiteerd.

appeltjesgroeneweide | 21-05-13 | 21:00

Dus als ik het goed snap: ADHD is volgens deze ultieme expert een verstoring van de dopamine huishouding. En toch schrijven alle psychiaters de medicatie voor ZONDER de dopamine huishouding te testen? Dan heb je misschien wel een medische bul gehaald, maar ben je toch echt geen arts van beroep, hoor.
Wilhelmina Kuttje | 21-05-13 | 11:57 | + 12 -
-------
En hoe wilde u de dopa huishouding meten? Met een naald in je hersenen en dan zoveel mogelijk vloeistof voor onderzoek opzuigen?

appeltjesgroeneweide | 21-05-13 | 20:58

Mijn broer had sadistische trekjes, hoort dat bij de aandoening.

hawie | 21-05-13 | 18:53

-weggejorist-

dr hook | 21-05-13 | 17:31

Ik heb ADHD, is geconstateerd toen ik jong was, kreeg ritalin, en merkte dat ik me veel beter kon concentreren.

Tegenwoordig heb ik die troep niet meer nodig, maar ik moet zeggen dat het me vroeger wel veel geholpen heeft met m'n studies.

Dibs | 21-05-13 | 17:06

@rara | 21-05-13 | 11:44
Yep!
Dexies Midnight runners.....(ooit een band met die naam)
ADHD ers worden relaxed van speed!

lilluke halve hoan | 21-05-13 | 17:04

@rara | 21-05-13 | 13:20
Nee , wel 5 meter hoog op een ladder die pa vergat in te schuiven.....
Je schrikt je kapot........

lilluke halve hoan | 21-05-13 | 17:01

@Stokman | 21-05-13 | 12:35
Die gaan vaak samen!

lilluke halve hoan | 21-05-13 | 16:59

@rara | 21-05-13 | 11:47
Zo is dat!
Die tweeling van mij heeft écht nog nooit een tik gehad, was gewoon nooit nodig!
Eentje wordt lerares en de andere Marinier dus je ziet dat het niet nodig is.
Overigens wonen we niet in een of ander veilig dorp maar in de op 5 na grootste stad van NL.

lilluke halve hoan | 21-05-13 | 16:57

@rara | 21-05-13 | 11:44
Dat is niet helemaal waar. De marktleiders in Amerika verkopen langwerkend Dex, dit zijn wel degelijk door patenten beschermde moleculen (zie bijvoorbeeld: www.vyvanse.com/). De kortwerkende variant van Dex is namelijk wat hier op straat verkocht wordt als speed (maar dan even wat hoogwaardiger), dit zou misbruik enorm in de hand werken. Wel bizar eigenlijk, speed geven aan drukke kinderen...

bo-oz | 21-05-13 | 16:55

@Kaas de Vies | 21-05-13 | 11:40
Zoonlief heet Kevin en heeft een beetje PDD Nos dus laat mn kid er ff buiten....
Zit trouwens wel in opleiding bij het Korps Mariniers, dat dan weer wel!

lilluke halve hoan | 21-05-13 | 16:54

Na wat van die linkjes verder bestudeerd te hebben, kwam ik o.a. dit tegen:
"Harvard psychologist Jerome Kagan is one of the world's leading experts in child development. In a SPIEGEL interview, he offers a scathing critique of the mental-health establishment and pharmaceutical companies, accusing them of incorrectly classifying millions as mentally ill out of self-interest and greed."
(...)
"SPIEGEL: Listening to you, one might get the impression that mental illnesses are simply an invention of the pharmaceutical industry."

"Kagan: No, that would be a crazy assertion.(...) There are people who (..) have serious vulnerabilities in their central nervous system that predispose them to schizophrenia, bipolar disease, social anxiety or obsessive-compulsive disorders. We should distinguish these people from all the others who are anxious or depressed because of poverty, rejection, loss or failure.(...)"

www.spiegel.de/international/world/chi...
Blijkt verder uit dat er vooral een probleem van overdiagnosticering is volgens de experts en niet een verzinsel.

Overigens deed dit verhaal mij ook denken aan een verhaal over judoka Kim Polling, onlangs vernomen, erg interessant in de context van bovenstaand verhaal nos.nl/video/499735-debutante-polling-...

vmbo-plutser | 21-05-13 | 16:29

@Willianus Wortelus | 21-05-13 | 14:25<br />
Klopt. Het ADHD syndroom is niet geheel te wijten aan slechte voeding alleen. Wij hadden ook drukke kinderen in de klas. Echter, ze kregen nogal eens een opvoedkundige les (zowel thuis als op school). Een beetje discipline en daadkracht helpt ook wel eens.

Eagle_Eye | 21-05-13 | 16:21

Ik heb een hekel aan mensen die ongevraagd met je kinderen lopen te rommelen.

hawie | 21-05-13 | 16:07

Het zijn gewoon ongedisciplineerde kut kindjes. Maar de ouders krijgen wel extra geld (PGB) en de scholen vinden het ook wel goed want die krijgen ook extra geld (rugzakje).
En als klap op de vuurpijl mogen ze gaan zwemmen met dolfijnen op de Antillen als therapie.

Osdorpertje | 21-05-13 | 16:03

Voor sommigen is dat labeltje ook een zegen! (Niet somberen!)

TypischTypetje | 21-05-13 | 15:49

De pharma verzint wel meer, wat dacht je van 'slecht cholesterol'. Daar wordt pas echt het grote geld mee verdiend.

caspert79 | 21-05-13 | 15:39

ADHD wordt gediagnosticeerd omdat het is opgenomen in de DSM-bijbel. Feit is dat dit boek wordt samengesteld door 150 afgevaardigden van de A.P.A ( Amerikaanse belangenvereniging voor psychiaters), onderverdeeld in 18 commissies.

Men mag dit doen op basis van een mandaat van de VN. Reeds in 2006 is gebleken, middels onafhankelijk onderzoek door een Amerikaanse universiteit, dat minimaal 54 % van deze afgevaardigden financiële belangenverstrengelingen heeft met de Farmaceutische industrie. Sommigen van deze leden hebben wel 7 verschillenden verstrengelingen tot het hebben van feitelijke aandelenbelangen aan toe.

In de commissie waar medicatie de eerste lijn van behandeling vormt heeft 100 % op dat moment financiële belangenverstrengelingen.

Pure feiten onafhankelijk vastgesteld en dan zijn er echt nog mensen die geloven dat het hier gaat om medische wetenschap ?

netniet | 21-05-13 | 15:38

En altijd weer dezelfde borrelpraat: kinderen zonder ADHD zouden Ritalin krijgen om ze rustig te houden. Terwijl iedereen met meer dan twee hersencellen weet dat kinderen zonder ADHD juist zeer druk worden van Ritalin.

delmonte | 21-05-13 | 15:33

RoundUp™ = Glyfosaat 360 g/l
Ritalin™ = Methylfenidaat

Antonomasie - Merkverwatering
Just sayin

Donar_Thor | 21-05-13 | 15:23

Kameroudste | 21-05-13 | 15:07
Ik voel me niet aangesproken door je kritiek. Ik ben vooral benieuwd wat je er wel over te zeggen hebt.

Boerenbrandtlul | 21-05-13 | 15:21

Ik ga verder niet lezen hier hoor, want van teveel domheid krijg ik hoofdpijn. Maar na een handvol reacties weet ik al dat het gros van de commentaren in deze categorie hoort:

"Het is vooral heel erg makkelijk. Met je drukke kind naar de dokter nadat de juf heeft gezegd dat de telg zo druk is in de klas. Dokter schrijft Ritalin voor en klaar. "

Tegen dat soort stupide kroegtafelouwehoeren zou ik willen zeggen: Slik eens een pilletje ritalin. Eens kijken wat er gebeurt als je dat helemaal niet nodig hebt.

Voor het overige: Ik voel mij te goed om het GS-plebs te gaan onderwijzen. De meesten reaguren al nadat ze de kop van het artikel hebben gelezen, en begrijpen dus nog niet eens wat er echt aan de hand is.

Prettige voortzetting.

Kameroudste | 21-05-13 | 15:07

Laat mij beginnen met een anekdote. In een interview vertelde de wereldberoemde choreografe Gillian Lynne dat ze als kind heel moeilijk was. Ze kon niet stilzitten en kon zich in de klas absoluut niet concentreren. Op verzoek van de school ging haar moeder met haar naar de kinderpsychiater. Op een gegeven moment zei die man tot Gillian dat hij even met haar moeder alleen wilde praten. Hij zette de radio aan en ging met haar moeder naar een andere kamer. De kinderpsychiater liet de deur op een kier open en hij zag dat Gillian meteen begon te dansen. Toen zei hij tot haar moeder: "Gillian heeft geen stoornis. Zij is een danseres. Stuur haar naar een balletschool". Haar moeder volgde dat advies en dat was het begin van een internationale carrière.

www.ministrando.org/adviezen_voor_oude...

Willianus Wortelus | 21-05-13 | 14:36

Eagle_Eye | 21-05-13 | 14:13 | In mijn schooltijd was er enkel gezonde voeding en snoep zonder e-nummers. Toch waren er drukke kids... genoeg zelfs.

Ik wil daarmee je stelling niet onderuit halen, integendeel. Ik heb ook onderzoeken gelezen dat groente- en fruit-tekorten vervelende dingen doen met kids.

Willianus Wortelus | 21-05-13 | 14:25

Als ik die reacties hier lees begrijp ik wel dat de psychiatrie nog niet zo veel verder is als de hysterectomie tegen hysterie.

ADHD is kennelijk niet helemaal de goeie naam voor het probleem: "back to the drawingboard" en zoek uit hoe je de zaak nu wel in gaat delen. Zo werkt de geneeskunde: een ziekte is iets waar je een behandeling aan kunt koppelen, als de behandeling afhankelijk is van de situatie, splits je de ziekte op.

Wat maakt het nu uit of je kind ADHD, PDD-nos, een vervelende klas, of wat dan ook heeft: kennelijk is er iets dat opgelost moet worden.

frank87 | 21-05-13 | 14:21

As a psychologist who has been studying the development of troubled children for more than 40 years, I believe we should be asking why we rely so heavily on these drugs.(...)
(...)
Attention-deficit drugs increase concentration in the short term, which is why they work so well for college students cramming for exams. But when given to children over long periods of time, they neither improve school achievement nor reduce behavior problems. The drugs can also have serious side effects, including stunting growth.

Sadly, few physicians and parents seem to be aware of what we have been learning about the lack of effectiveness of these drugs.

What gets publicized are short-term results
(...)
we found that all children, whether they had attention problems or not, responded to stimulant drugs the same way. Moreover, while the drugs helped children settle down in class, they actually increased activity in the playground. Stimulants generally have the same effects for all children and adults. They enhance the ability to concentrate, especially on tasks that are not inherently interesting or when one is fatigued or bored, but they don’t improve broader learning abilities.' www.nytimes.com/2012/01/29/opinion/sun... (nog tig alinea's , must read via @tommygunner)

seven | 21-05-13 | 14:21

Ben een kind van de sixties. Had ADHD inclusief de bijbehorende medicatie toen al bestaan was de kans groot geweest dat ik ook op de pillen was gezet. (Al waag ik dat te betwijfelen, mijn ouders hadden goed werkende hersenen). Ik was de drukste van de klas.

Laatst was daar de basisschoolreünie. Geweldig. En je kon er de klok op gelijk zetten. De drukke kids van toen hebben allemaal een eigen bedrijf. En de muurbloempjes werken keurig als loonslaaf.

Druk = intelligent, ondernemend, nieuwsgierig. Maar die kinderen zijn lastig voor de hedendaagse "onderwijzertjes". Die trekken dat niet. Kunnen ze niet mee omgaan.

Willianus Wortelus | 21-05-13 | 14:21

Met alle respect, maar kinderen bewegen nagenoeg niet meer. Zitten de hele dag achter een laptop en vreten nagenoeg alleen maar suikers, kleur- en smaakstoffen (of zuipen die energy-rotzooi). En het dan raar vinden dat ze zo druk doen? Sorry, maar ADHD is in 80% van de gevallen een gevalletje waardeloze opvoeding. In mijn directe omgeving beginnen ouders steeds meer in te zien dat de hele dag snoepen echt niet voor lieve, rustige, gelukkige kinderen zorgt. Een gezond en verantwoord voedingspatroon heeft in veel gevallen al voor heel wat verbeteringen gezorgd. Dat wat artsen met ritalin oplossen, lossen de weldenkende burgers op met groente en fruit.

Eagle_Eye | 21-05-13 | 14:13

rara | 21-05-13 | 13:51 | + 0

Ik kreeg een greep op de arm en een vermaning waarbij ik eens goed in de ogen moest kijken. Dat was voldoende.
Fijn dat het bij jullie anders kon, maar je moet het met me eens zijn dat grenzen vastgesteld moeten worden. Dat onze visie verschilt is iets anders.

Stokman | 21-05-13 | 14:00

@Stokman | 21-05-13 | 13:47
Mijn ex en ik konden het afhandelen zonder te slaan.

rara | 21-05-13 | 13:51

rara | 21-05-13 | 13:20 | + 0

Da's best hoog. Ikzelf deed dat pas 4 jaar later.

En kreeg goed op m'n donder - en dat was voldoende. Ook voor mijn toenmalige kameraadje met ADHD. Die deed het daarna ook nooit meer.

Stokman | 21-05-13 | 13:47

2012 belde.... ze willen hun nieuws terug...

0105300 | 21-05-13 | 13:32

Ooit een kinderpsycholoog gesproken over kinderen met ADHD. Van de zware ADHD kinderen die bij haar kwamen had maar 10% echt ADHD. De rest kreeg alleen maar drugs omdat ze wat druk waren en de ouders geen tijd voor een normale opvoeding hadden.

metdedag | 21-05-13 | 13:31

@amin | 21-05-13 | 12:50
Als je moet slaan dan heb je al veel eerder veel grotere fouten gemaakt in de opvoeding. Heb jij ooit kinderen opgevoed?

Verder ben je enorm enthousiast met de ad hominems, da's best wel een zwaktebod. Inhoudelijkheid ontbreekt ook al, maar dat past wel bij je.

rara | 21-05-13 | 13:29

@gaffelbaard
Er wordt over de volle breedte idd heel veel geld verdient aan adhd en asperger diagnoses.
Van school tot pharma, Van huisarts tot huisvrouw m/v.
Er zullen dus ook zeker gevallen tussen zitten waar t om de centen te doen is.

amin | 21-05-13 | 13:24

Een paar jaar terug is bij mij ADD gediagnosticeerd naar aanleiding van psychische problemen die ik had. Ik vond zelf (vind ik eigenlijk nog steeds) dat er te snel een labeltje werd gehangen aan iemand. Je doet een beetje raar dus je zult wel een psychische stoornis hebben. Nu heb ik ook wel problemen gekend tijdens schooltijd en later toen ik ging studeren. Ik kreeg ook met enige regelmaat strafwerk of op mijn flikker omdat ik dingen niet op tijd af kreeg of omdat ik niet zat op te letten. Maar om daar direct iets aan te koppelen gaat mij te ver. Ik heb uiteraard een psychologische test ondergaan en op 9 van de 10 punten scoorde ik positief. Dus ADD en ja dan wil de psychiater direct medicijnen voorschrijven. Nu ben ik zelf niet van de medicijnen, maar ik heb toch gekozen om ritalin te slikken. Ik heb dat een tijdje gedaan, maar de dosis werd wekelijks verhoogd omdat het niet werkte (ook geen bijwerkingen gehad). Op een gegeven moment zat ik aan een dosis die zelfs voor mij gevaarlijk zou kunnen worden, dus toen ben ik er mee gestopt. Ik slik sindsdien niets meer. Nu ken ik mensen die ritalin slikken voor hun studie bijvoorbeeld en bij hen zie ik wel wat gebeuren. En ik heb groepsessies gevolgd met "lotgenoten" en daarbij gezien dat sommige toch wel met behoorlijke problemen kampen. Ik ben dus de laatste die zal zeggen dat ADHD of ADD niet bestaat, maar het bestaat in gradaties. Overigens was ik zelf als kind heel rustig en stil en dat ben ik nog steeds. Ik kan slecht tegen te veel prikkels om mij heen. Feestjes of drukke ruimtes mijd ik zoveel mogelijk. Voor de rest kun jij jezelf ook veel aanleren. Ik ben naar andere oplossingen gaan zoeken toen ik stopte met ritalin. Een goede structuur en planning en mensen die je wel eens een figuurlijke trap onder je kont geven helpt al behoorlijk veel. Ik gebruik mijn (zogenaamde) ADD ook niet als excuus dat ik iets niet kan. Aan die mensen heb ik ook een hekel. Iedereen heeft dingen wat ie minder kan en tegelijkertijd bezit iedereen ook competenties die zeer sterk aanwezig zijn. En van dat laatste moet je gebruik maken ipv te zitten jammeren.

Schweinsteig Xpress | 21-05-13 | 13:20

@Stokman | 21-05-13 | 13:01
In mijn tijd werd me nog geadviseerd om te stoppen met studeren, dat was volgens de opleiding niet te combineren met Asperger...

Dat punt qua ADHD en lastig zijn is wel van toepassing, je kent de kinderen in kwestie niet. Ooit een 3-jarig kind op 3 meter hoog in een boom zien zitten?

rara | 21-05-13 | 13:20

Veel hier schrijven dat ADHD opvoedonkunde is van de ouders. Daar ben ik het niet mee eens.

Laatste dagen, naar aanleiding van die twee broertjes die gevonden zijn, ging ik op zoek naar waar nu de hulpverlening zijn geld vandaan trekt. Dan kom je van alles tegen.

Ik denk niet dat het met opvoedonkunde te maken heeft. Maar, met de portemonnee van de scholen, hun 'budget'!

Kijk, stel .. Je hebt een wat drukker kind in de klas. Die geef je het stempel ADHD (of wat anders). Als school krijg je dan extra geld voor de begeleiding aan dat kind.
Scholen hebben er dus financieel belang bij zo'n kind een etiketje op te laten plakken.

HIER!! KIJK DAN!! www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenr...
Scroll even naar beneden en dan zie je dat z'n ADHD-er een school een 7000 EURIES!! per jaar oplevert, en dan gaat er ook nog eens een 4500 EURIES!! per jaar naar een of andere miep/jan lul die ambulante begeleiding mag bieden.

Da's verdomme ieder jaar een nieuwe auto man! O.k. geen grote, geen chique, maar wel een nieuwe auto. Ieder jaar weer. Dus pleur lekker op met je 'opvoedonkunde' en draai om de oren. Dat interesseert die lui helemaal niks.
Het gaat gewoon om de centen, en er is ergens ooit iemand geweest die zich bedacht dat hier bakken met geld aan te verdienen is.

gaffelbaard | 21-05-13 | 13:16

Irrelephant | 21-05-13 | 11:59
ja kritisch mee omgaan aub! Niet kijken naar de bonussen van Big Pharma en denk aan het welzijn van het kind!
Lijkt mij een werkend curriculum

point blank | 21-05-13 | 13:15

@Parel van het Zuiden | 21-05-13 | 12:18
"Sowieso.. een mensje vanaf zeer jonge leeftijd volproppen met medicijnen kan nooit de oplossing zijn... "

Ik ken mensen die vanaf zijn 15e volgepropt is met insuline: dat had hij zeker ook beter kunnen laten? (dan had hij de 16 niet gehaald)

Het idee blijft leven dat geestelijke ziektes geen ziektes zijn geloof ik.

frank87 | 21-05-13 | 13:09

Mijn broer had heel vroeger ADHD maar dat stond voor Alle Dagen Heel Druk.
Nooit pilletjes gehad, wel op zijn tijd een opvoedkundige ram voor zijn kop.
Heeft hem prima geholpen en ik zou niet weten waarom het legaal zou moeten zijn om kinderen al zo vroeg vol te proppen met 'Drugs'( want ja, dat zijn het dus feitelijk gewoon)

loze stijl | 21-05-13 | 13:07

OMFG!!!
Ik ken twee!! gezinnen bij wie ze allemaal de diagnose ADHD/ADD hebben!!

gaffelbaard | 21-05-13 | 13:03

@ hetluis | 21-05-13 | 12:59 |
"Spellen jullie de naam wel goed op het garf?"

Kapitein Sjaak Mus | 21-05-13 | 13:02

rara | 21-05-13 | 12:40 | + 0

Dat kan toch ook prima met Asperger? Sociaal gezien soms lastig, maar intelligentieniveau staat het studeren zeker toe. Ken persoonlijk een aantal mensen die het hebben, en die komen prima mee voor de rest.

Maar mijn punt w.b.t. ADHD en "lastige" kinderen is er niet op van toepassing. Asperger zie ik er los van - een heel ander beeld ook qua gedrag.

Stokman | 21-05-13 | 13:01

Prof. Prutser | 21-05-13 | 12:48

Voor jouw dan de originele quote in het Duits.

"ADHS ist ein Paradebeispiel für eine fabrizierte Erkrankung", sagte Eisenberg

Nu jij weer prutser...

haring met slagroom | 21-05-13 | 13:00

@A. Nanninga
Foutje: niet '1 op de 10 /drukke/ amerikaantjes' slik die medicijnen,
maar '1 op de 10 amerikaantjes' slikt die medicijnen.
Groot verschil.

Err | 21-05-13 | 12:59

benieuwd naar de laatste woorden van de uitvinder van dyslectie

hetluis | 21-05-13 | 12:59

@Mark Smith | 21-05-13 | 12:53 | + 0 -
*pinkt traantje weg*

Kaas de Vies | 21-05-13 | 12:58

Kaas de Vies | 21-05-13 | 11:40
Volledig eens.

Mark Smith | 21-05-13 | 12:53

@Nacho_Vidal | 21-05-13 | 12:11
Dat is nu zonder twijfel kwakzalverspraat: "Overleden aan kanker, want ze stopte alles altijd maar weg".

Als kanker je eigen schuld is, wat zijn ADHD-kinderen dan? Het gevolg van te wilde sex?

frank87 | 21-05-13 | 12:51

Een school krijgt extra geld voor een kind met ADHD, dus stuurt aan op onderzoek. Een huisarts ziet er graag een patientje bij, dus verwijst door. De specialist eet er boterhammetjes van, dus stelt graag de diagnose. Net als de apotheker en de farma-bons. Ouders krijgen een verklaring voor het ongepast gedrag van hun kind, dus ondersteunen de diagnose. In de hele keten is er niemand die belang heeft bij een zorgvuldig onderzoek, waardoor een kind wel erg vaak het stempeltje/rugzakje krijgt.

stom schaap | 21-05-13 | 12:51

@rara
Een tik op de billen een teken van machteloosheid?!
Echt waar, rara, ech echt waar?
Wat is er mis met u vandaag, ritalin op ofzo?
Naar de doctor rennen en om medicatie vragen is toch zeker het ultime teken van machteloosheid.
Doctor... ik kan mn kinderen niet de baas .. geef ze aub een pilletje zodat ze rustig blijven, anders kost t mij te veel tijd en energie om ze op te voeden en hou ik geen tijd over voor mijn eigen leven.
Ik sta machteloos doctor... help me..
Je mag denken wat je wil hoor rara maar een tik op de billen is echt iets anders dan je koters half dood slaan.
En dat argument dat slaan een teken van machteloosheid is... zo slap.. zoooo machteloos... zo roken waar kleine kinderen bij zijn.

amin | 21-05-13 | 12:50

@haring met slagroom | 21-05-13 | 12:31
Je moet het artikel helemaal lezen. Verderop staat toch echt:
"However, allowing for the vagaries of translation and reading the statement in context, some native German speakers have reported that Dr. Eisenberg wasn't asserting that ADHD isn't a real disorder, but rather that it's overdiagnosed"

Typisch ADHD trekje. Artikelen niet helemaal uitlezen en te vroeg beginnen met schreeuwen.

Prof. Prutser | 21-05-13 | 12:48

@zooishettoch | 21-05-13 | 12:02
Geloven? Dat lijkt wel religie...

frank87 | 21-05-13 | 12:47

@Dhr. W. Anhoop | 21-05-13 | 12:26
Natuurlijk joh! Wat inhoud dat de grote groep niet in staat is om er zelf mee om te gaan. en de oplossing bij de medische wetenschap legt in de hoop dat een pilletje alles oplost.

toetanchamon | 21-05-13 | 12:46

In complotland wordt dit natuurlijk al vanaf dag 1 geroepen. Maar die mensen zijn net wat te wakker om serieus te nemen. TOCH? Die hele DSM is één groot verzinsel dat door meerderheidsstemming onder goed gesponsorde 'wetenschappers' bij elkaar wordt gelogen. Helaas zijn er in Nederland geen opleidingen geneeskunde, alleen maar opleidingen medicijnen. Het hele vakgebied van opleiding tot huisarts is één grote perverse prikkel om mensen vooral niet beter te maken.

pokkejong | 21-05-13 | 12:42

@necrosis | 21-05-13 | 12:39
Ja, 9mm door je slaap heen jagen. Werkt prima; je bent gegarandeerd gestopt met reaguren.

dlseth_ | 21-05-13 | 12:42

@necrosis | 21-05-13 | 12:39
Een overdosis Joris (TM) als ultiem medicijn wil nog wel eens helpen.

steven paul | 21-05-13 | 12:42

Het probleem is dus niet de 'aandoening', maar het feit dat de 'verschijnselen' in deze maatschappij als problematisch worden ervaren... Dan stel ik dat 'ouderdom' ook een 'ziekte' is...

m@rkus | 21-05-13 | 12:41

@Parel van het Zuiden | 21-05-13 | 12:18 |

"Niets ten nadele van uw persoonlijke situatie maar ADHD is verworden tot een label dat lukraak wordt geplakt op kinderen die iets buiten de lijntjes kleuren qua energienivo en aanwezigheid."

Dat is de heersende opvatting inderdaad. Maar daar ben ik het niet mee eens. Wat ik zie zijn juist vaak schrijnende gevallen, die een gezin totaal kunnen ontwrichten en een gelukkige en harmoische jeugd in de weg staan. De diagnose wordt nooit zomaar gesteld. Het zijn ook niet de ouders die de diagnose stellen, ook niet de huisarts maar een psychiater, na onderzoek van het kind, gesprekken met de ouders, observatie op school en invullen van vragenlijsten door de leerkracht.

.
"Sowieso.. een mensje vanaf zeer jonge leeftijd volproppen met medicijnen kan nooit de oplossing zijn..."

Als niet mee kan komen op school,achterblijft in zijn ontwikkeling of soms zelfs totaal ontspoort kan het zeker een oplossing zijn. Zeker als al het andere: Schema's voor de dag (jouw Rust Reinheid en Regelmatigheid) systeemtherapie, intensieve thuisbegeleiding (een mevrouw die elke ochtend op de stoep staat om binnen het gezin adviezen te geven), ergotherapie, logopedie, bijlessen en Remedial Teaching niet echt blijken te helpen.

Ik ken geen ouders die hun kind graag medicijnen geven, maar als je kind door medicatie opeens wél normaal kan functioneren en zich ontwikkelen is het wel degelijk een oplossing.

Andreas B. | 21-05-13 | 12:41

@Stokman | 21-05-13 | 12:35
Asperger. Beiden studeren, nu.

rara | 21-05-13 | 12:40

Het ligt noooit aan de opvoeding van de ouders, volgens de ouders dan. Beiden werken en kunnen toch zeker 3 uur per dag aan hun kind besteden.

pietjePuke | 21-05-13 | 12:39

Ik comment veel op GeenStijl, ben ik nu ook bijzonder?
En bestaan daar medicijnen voor?

necrosis | 21-05-13 | 12:39

Ritalin e.d. zijn heftige medicijnen die alleen onder begeleiding van een medicus aan kinderen zouden mogen worden verstrekt als een tijdelijk middel: opbouw, maar vooral ook afbouw om verslaving te voorkomen. Helaas is de regelgeving veel te vrij en krijgen zowel patiënten als gezonde maar wel drukke kinderen dagelijks en zonder einddatum deze zwaar verslavende drugs toegediend. Bezopen is dat.

Boerenbrandtlul | 21-05-13 | 12:38

Gewoon je kinderen buiten droppen, worden ze vanzelf rustig van en blijven ze ook nog eens mooi op gewicht

Tim Grimback | 21-05-13 | 12:38

Aan De HardDrugs....

VanBukkem | 21-05-13 | 12:38

@zwemverbrander | 21-05-13 | 12:33
MBD was in de jaren '70 de verzamelnaam voor kinderen die door biologische oorzaken niet goed functioneerden, de term is tegenwoordig in onbruik geraakt. En ja, je zag toen hetzelfde als nu: soms kregen kinderen die verkeerd waren opgevoed ten onrechte het toenmalige mode-etiketje MBD.

rara | 21-05-13 | 12:37

kneuterzak | 21-05-13 | 12:16
Briljant, die Mattenklopper. Enige bijwerking: kinderfundamentalistische burgertje die direct de polizei belt.

zwemverbrander | 21-05-13 | 12:37

@ M@rk | 21-05-13 | 12:20 |
"Zou het dan tóch van het rukken komen?"

Kapitein Sjaak Mus | 21-05-13 | 12:37

ik vind 't niks gek, volgens de dsm ben ik een paranoide schizofrene narcistische borderliner!

sufkut | 21-05-13 | 12:36

Iemand vroeg me laatst of ik me ooit had laten testen op ADHD/ADD of wat dan ook maar, nouja, hierom dus niet. Want ik weet zeker dat zolang ik de juiste antwoorden geef, ze mij compleet gestoord verklaren.

Passion Of The Goat | 21-05-13 | 12:36

rara | 21-05-13 | 12:26 | + 0

Wild doen gaat niet meer na alle ritalin.

Maar ik gok ADHD of PDD-NOS.

Stokman | 21-05-13 | 12:35

@haring met slagroom | 21-05-13 | 12:31

Lees jij de tekst nog eens:

"Feit is dat dr. Eisenberg in Der Spiegel dat dus zo ongeveer betoogde, maar ergens in de vertaling naar het Engels is de nuance van zijn uit de context gehaalde citaat verloren gegaan. Bronnen rond wijlen dr. Eisenberg melden ons dat er geen sprake was van een dramatische sterfbedbekentenis die de hele farmaceutische industrie op zijn grondvesten deed schudden."

BenBinnen | 21-05-13 | 12:35

"ADHS ist ein Paradebeispiel für eine fabrizierte Erkrankung", sagte Eisenberg. "Die genetische Veranlagung für ADHS wird vollkommen überschätzt."

Stattdessen sollten Kinderpsychiater viel gründlicher die psychosozialen Gründe ermitteln, die zu Verhaltensauffälligkeiten führen können, sagte Eisenberg.

Daar zit geen woord Frans bij. Als er al sprake is van een vertalingsfout, dan is het van het Engels naar het Duits geweest en niet andersom.

Red mij niet | 21-05-13 | 12:34

Goh GS ontdekt dat pharma slecht is. Maar dat WOII afgelopen is hadden jullie al begrepen zielige lutsers

zooishettoch | 21-05-13 | 12:34

@sinar2 | 21-05-13 | 12:30
Algemene Dagelijkse Hoeveelheid Drank, bijvoorbeeld.

rara | 21-05-13 | 12:34

Toen ADHD nog Minimal Brain Damage heette klonk het niet zo sexy.
Eenmaal ADHD geheten en iedereen elkaar-achterna-lopend op internetfora( Gozzy dat heeft mijn kind ook)is er een nieuwe industrie ontdekt.Niet alleen voor psychologen, maar ook voor de farmaceuten.

zwemverbrander | 21-05-13 | 12:33

Andreas B. | 21-05-13 | 12:09 | + 3 -

Helemaal mee eens,maar ook ik kan niet ontkennen dat de labeling de afgelopen jaren, al dan niet onder invloed van de farmaceutische industrie, een enorme toevlucht heeft genomen.
.
Los daarvan, hoewel ik principieel tegen dit soort medicatie ben, heb ik ervaren hoe het voor mijn 14 jarige zoon als een wondermiddel werkt. Het helpt de scherpe kantjes van de tornado in zijn hoofd af te halen en geeft hem de mogelijkheid zijn school af te maken.

Dhr. W. Anhoop | 21-05-13 | 12:33

Vrouwen vinden dokters en ziek zijn interessant en dan vooral als ze iets zeldzaams hebben. Want dan ben je heel bijzonder in je vriendinnenkring. Zelfde geldt voor hun kroost. Als je maar iets bijzonders kan melden.

Bigi Bana Boy | 21-05-13 | 12:32

"The German weekly Der Spiegel quoted in its cover story on 2 February 2012 the US American psychiatrist Leon Eisenberg, born in 1922 as the son of Russian Jewish immigrants, who was the “scientific father of ADHD” and who said at the age of 87, seven months before his death in his last interview: “ADHD is a prime example of a fictitious disease”

jup, ADHD bestaat.... echt !!

haring met slagroom | 21-05-13 | 12:31

Ik vraag me af hoe het komt dat sinds het "ontdekken" van ADHD alleen medicijnen zouden helpen om een normaal leven te kunnen leiden?
Wat deden die mensen dan voor die tijd wat blijkbaar ook hielp?

sinar2 | 21-05-13 | 12:30

Nou lees ik dus verhalen over het snuiven van ritalin, maar dat is een internethoax. Die pillen blijven namelijk in m'n neus steken.

rara | 21-05-13 | 12:28

Ik heb mijn werk gemaakt van adhd, dus ik geloof er wel in. Zwak concentratie-vermogen in kantoortuinen-economie is net zo iets als wat vroeger een zwakke rug was voor een landwerker.

adhd-je | 21-05-13 | 12:26

@Stokman | 21-05-13 | 12:22
Ga je gang, doe een wilde gok.

rara | 21-05-13 | 12:26

toetanchamon | 21-05-13 | 12:19 | + 1 -

Nonsens, jouw opmerking zal slechts voor een percentage van de gediagnostiseerde gevallen opgaan. Sinds 1350 BC is er best wat verandert in de medische wetenschap.

Dhr. W. Anhoop | 21-05-13 | 12:26

Wilhelmina Kuttje | 21-05-13 | 11:57 |

"The problem is, if a drug is available to doctors, they'll make the corresponding diagnosis"

Een waarheid als een koe.

Hier nogmaals voor de mensen die het gemist hebben: een kwakzalver zet een hele familie op medicijnen zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.htm...

Willianus Wortelus | 21-05-13 | 12:24

Ik doe er nog even twee ritalinnekes in!

Varkensjuin | 21-05-13 | 12:23

rara | 21-05-13 | 12:13 | + 0

Laat me raden wat de diagnose was.

Stokman | 21-05-13 | 12:22

@M@rk | 21-05-13 | 12:20
Dat ze het nu weer monnikskramp mogen noemen, zoals ze al in de 12e eeuw deden?

rara | 21-05-13 | 12:22

"maar ergens in de vertaling naar het Engels is de nuance van zijn uit de context gehaalde citaat verloren gegaan. "

OMGWTF! Nuance doet er opeens toe op GeenStijl!
Afijn A. Nanninga zal wel ervaringsdeskundige zijn.
Net als ik. ADHD bestaat. Echt, geloof me. 'Drukke' kinderen kunnen namelijk ook gewoon rustig een hele film uitkijken. ADHD'ers zitten dan geen moment stil en verliezen hun aandacht.
Het is alleen de volksmond die denkt na een beetje googelen een diagnose te kunnen stellen.

Uriël Fack | 21-05-13 | 12:20

Ik ben benieuwd wat de uitvinder van RSI gaat roepen op zijn/haar sterfbed...

M@rk | 21-05-13 | 12:20

@Nacho_Vidal | 21-05-13 | 12:14
Jij had onrust door gebeurtenissen in je leven, sommige mensen hebben onrust vanwege een aandoening. Dat is nogal een wezenlijk verschil.

rara | 21-05-13 | 12:20

En ons maar afvragen waarom de gezondheidszorgkosten zo uit de klauwen loopt.
Er is geen kind meer die niet de één of andere pil slikt omdat hij te druk, te rustig, te kort, te lang is of te grote voeten heeft.

sinar2 | 21-05-13 | 12:20

ADHD is vergelijkbaar met een hond die je maar 10 minuten per keer uitlaat, de hond word onhandelbaar omdat deze zijn energie niet kwijt kan.

Zowel bij honden als bij kinderen is het een vorm van verwaarlozing door de eigenaar/ouders

toetanchamon | 21-05-13 | 12:19

@amin | 21-05-13 | 12:03
Een tik op de billen is een teken van machteloosheid, niet meer en niet minder. En ja, ik spreek uit ervaring.

Jij bent ook niet gestikt in je eerste hyperbool.

rara | 21-05-13 | 12:18

@Andreas B. | 21-05-13 | 12:09 |

Natuurlijk bestaat ADHD. Echter niet in de volumes die onze samenleving op dit moment weet op te lepelen.
.
Niets ten nadele van uw persoonlijke situatie maar ADHD is verworden tot een label dat lukraak wordt geplakt op kinderen die iets buiten de lijntjes kleuren qua energienivo en aanwezigheid. Veelal wel degelijk te tacklen door opvoeding en aandacht.
.
Maar het ADHD -label komt de goegemeente wel goed uit. Onderwijzers hoeven geen aandacht te geven en orde te handhaven, ouders hoeven geen patroon van rust, reinheid, en regelmaat neer te zetten, en de zorgverleners hebben er weer een klusje bij.
.
Sowieso.. een mensje vanaf zeer jonge leeftijd volproppen met medicijnen kan nooit de oplossing zijn...

Parel van het Zuiden | 21-05-13 | 12:18

in Rusland heeft deze "ziekte" nooit bestaan. Blijkt dus met reden te zijn

Zatkniss | 21-05-13 | 12:15

@Wc-kip | 21-05-13 | 12:01
Dit, dus.

rara | 21-05-13 | 12:15

Nietvoordekat | 21-05-13 | 12:13
Ik had dat ook. En dan moest ik even mijn energie kwijt.
Maar ik denk dat het vooral te maken had met de scheiding van mijn ouders en de andere zaken die thuis speelde.
Veel verdriet van gehad en pijn.

Nacho_Vidal | 21-05-13 | 12:14

@Stokman | 21-05-13 | 11:59
Je hoeft me niets uit te leggen, ik heb kinderen opgevoed. Nooit hoeven slaan, en beide kinderen hebben tegenwoordig een diagnose. Niet dankzij mij, ik was tegen onderzoek.

rara | 21-05-13 | 12:13

Wat een bullshit hierboven dat ADHD geen echte aandoening zou zijn, dat het met een wat fermere opvoeding wel los zou lopen. Intellect van een broodplank, waarde reaguurders.

Die kinderen zijn vaak niet druk omdat ze te veel energie hebben, maar omdat ze gewoon enorm druk in hun hoofd zijn. Als Asperger kan ik dat enigszins begrijpen. Ik had vroeger ook last van een enorme gedachtestroom die als een draaikolk door je hoofd blijft malen. Tegenwoordig een stuk minder, waar ik heel blij mee ben, maar in mijn jeugd had ik daar heel veel last van.

Die ontkenning dat een aandoening bestaat, is een regelrechte klap in de maag voor mensen die die aandoening hebben.

Nietvoordekat | 21-05-13 | 12:13

Andreas B. | 21-05-13 | 12:09
''Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg''zei mijn oma altijd.
En het grappige is. Overleden aan kanker, want ze stopte alles altijd maar weg en hield altijd maar haar mond.

'Boontje komt om zijn loontje', zei ik toen ze haar in de grond stopten.

Nacho_Vidal | 21-05-13 | 12:11

A. Nanninga is, sinds haar komst hier, met stip mijn favoriete schrijfster. Vooral met de stukjes over religie en kwakzalverij slaat zij vaak de spijker op de kop.

Maar met "Feit is dat ADHD maar al te vaak een fijn excuus is voor opvoedfalen. Een labeltje plakken op een etter is makkelijker dan hem kort te houden en hem een regelmatig schema te geven met voldoende mogelijkheden om zijn energie kwijt te kunnen." slaat zij de plank volledig mis. Dit is onzin van het zuiverste water en Nanninga zou beter moeten weten.

Ik heb zelf een kind met ADHD en weet dat dit met "opvoedfalen" of "gebrek aan een regelmatig schema" niets te maken heeft.

Vanuit de oudervereniging (van kinderen met ADHD) weet ik ook dat ouders van kinderen met ADHD er alles aan doen om hun kind te ondersteunen en begeleiden, ervoor te zorgen dat ze op school meekomen, niet gepest worden, niet verslaafd raken. Kortom een normale en gelukkige jeugd hebben.

Ouders van "normale" kinderen hebben echt geen idee hebben van de druk die één of meer kinderen met ADHD en verwante stoornissen op een gezin kunnen leggen. Adviezen dat dat te verhelpen valt door "de kinderen eens stevig aan te pakken", door "kleurstoffen in voeding te vermijden" of om een naar "zo'n opvoedprogramma te kijken" komen zijn dan ook ongepast en geven blijk van onwetendheid.

Het verhaal "ADHD is verzonnen door de Farmaindustrie" is ooit begonnen door, jawel, de Scientologie kerk. Vreemd dst weldenkende mensen dat overnemen en dat het verhaal regelmatig in een of andere vorm terugkomt.

Nog vreemder voor mij is dat Nanninga, als bestrijder van onzin en humbug, ook meent daar aan mee te moeten doen.

Andreas B. | 21-05-13 | 12:09

Dat van de waarheid vertellen op zijn sterfbed ken ik nu wel.
ADHD bestaat niet, maar dit is natuurlijk ook puur gelul.

Nacho_Vidal | 21-05-13 | 12:07

@VanBukkem | 21-05-13 | 12:04

ADHD bestaat aantoonbaar wel. Er wordt alleen te vaak voorgeschreven zonder duidelijke screening. En dan kun je, gezien de bijwerkingen van diverse medicijnen, meestal beter je dagindeling en leefpatroon aanpassen dan *alleen* medicijnen voorschrijven.

BenBinnen | 21-05-13 | 12:07

@ King of the Oneliner | 21-05-13 | 11:50 |
... En dan hebben we het nog niet eens over dat Zweedse wicht met die rode vlechtjes en die twee Belgische kinderen die bij die ongetrouwde tante wonen...

Kapitein Sjaak Mus | 21-05-13 | 12:04

Wc-kip | 21-05-13 | 12:01 | + 1

Bekijk het van de zonnige kant, je bent nu resistent voor speed.

Stokman | 21-05-13 | 12:04

ADHD? Bestaat niet! Dat zijn gewoon een beetje drukke kindertjes. Een corrigerende tik op z'n tijd, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, werkt nog het beste. Dan zijn ze op hun 6e levensjaar ongeveer wel 'genezen'. Werkte vroeger ook. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zei mijn vader altijd.
(Geen paniek iedereen: ik heb zelf geen kinderen!)

VanBukkem | 21-05-13 | 12:04

rara |11:47|
Een tik op de billen kindermishandeling ?!
Kom op joh, je staat in sarcasme modus tich zeker?
Wat is je kind een knuffel geven dan? Pedofilie!
En je kind op de strafbank/time-out stoel? Vrijheidsberoving!
Echt waar rara?? Echt echt waar?
Als dat echt is hoe je denkt stelt dat jouw, normaal gesproken zinnige, plempsels in een heel ander licht.
*teleurstelling en verbazing van gezicht vegen doet*

amin | 21-05-13 | 12:03

vincent uit groninge | 21-05-13 | 11:59 | + 0 -

Dan mag u desbetreffende arts met terugwerkende kracht een draai om te oren geven.

Wc-kip | 21-05-13 | 12:02

ADHD is een hoax, klimaatverandering is een hoax, religie is een hoax, geleauf mij nou

zooishettoch | 21-05-13 | 12:02

Ondergetekende heeft in zijn jeugd ook het stempeltje ADHD gekregen en meteen Ritalin ( Later Methylfenidaat ) voorgeschreven. Vanaf dat moment ging het mentaal bergaf met mij, die medicijnen maakten het uit mijn belevenis alleen maar erger als ik er een tijdje mee zonder zat.

Enfin. we spoelen 15 jaar verder. Wc-kip is nu 25 jaren op deze aardkloot, slikt al 3 jaar niet meer actie (enkel sporadisch) methylfenidaat, en voelt zich kiplekker (no pun intended), beter als nooit tevoren.

Ergo: Uit mijn ervaring zijn pillen maar het halve wekr tegen ADHD, een geschikte omgeving werkt netzogoed en misschien zelfs BETER dan wat voor meuk uw stuiterende kind krijgt voorgeschreven.

Wc-kip | 21-05-13 | 12:01

Ondergetekende heeft in zijn jeugd ook het stempeltje ADHD gekregen en meteen Ritalin ( Later Methylfenidaat ) voorgeschreven. Vanaf dat moment ging het mentaal bergaf met mij, die medicijnen maakten het uit mijn belevenis alleen maar erger als ik er een tijdje mee zonder zat.

Enfin. we spoelen 15 jaar verder. Wc-kip is nu 25 jaren op deze aardkloot, slikt al 3 jaar niet meer actie (enkel sporadisch) methylfenidaat, en voelt zich kiplekker (no pun intended), beter als nooit tevoren.

Ergo: Uit mijn ervaring zijn pillen maar het halve wekr tegen ADHD, een geschikte omgeving werkt netzogoed en misschien zelfs BETER dan wat voor meuk uw stuiterende kind krijgt voorgeschreven.

Wc-kip | 21-05-13 | 12:01

@Wilhelmina Kuttje | 21-05-13 | 11:57

Jij snapt het.

BenBinnen | 21-05-13 | 12:00

Is er al een naam voor mensen die alles op de CIA afschuiven :p aluhoedjes

stipjes | 21-05-13 | 12:00

Overigens helpt Ritalin weer niet tegen kinderen die niet bij het bankstel of de nieuwe bakfiets passen.
.
En laten we eerlijk zijn. Dat is toch best wel kut voor die arme ouders enzo....

Parel van het Zuiden | 21-05-13 | 12:00

@Kaas de Vies | 21-05-13 | 11:45
Ken een gezin met 3 kindjes, alle drie aan de psychomedicatie. Die eten eigenlijk nooit groente, snoep mag onbeperkt. Geen van de vele huisartsen / psychiaters / hulpverleners heeft ooit gevraagd hoe die kids eten.

Wilhelmina Kuttje | 21-05-13 | 12:00

leuk, ben ik voor niets met pillen volgestopt.
Met alle bijwerkingen van dien.

GateKeeperNL | 21-05-13 | 12:00

@WC-kip
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben. Ik hou me totaal niet bezig met medicijnen e.d maar ze wouden mijn ouders wel ritalin aansmeren.

vincent uit groninge | 21-05-13 | 11:59

Goed artikel. Er is een zware overdiagnose van ADD/ADHD en gerelateerde problematiek, maar zoals gemeld betekent dit niet dat het niet bestaat.
Binnen de medische wereld -althans, in ieder geval binnen het deel hiervan dat nu in opleiding is- is dit bekend en word hier ook kritisch mee omgegaan.

Verder wordt steeds vaker het generieke geneesmiddel methylfenidaat voorgeschreven ipv "merkmiddelen" zoals Concerta, wat aanzienlijk scheelt in de prijs (dit is toe te passen op alle soorten medicatie, niet alleen voor ADHD ed).

Er valt nog genoeg te winnen maar het niet allemaal kommer en kwel gelukkig!

Irrelephant | 21-05-13 | 11:59

rara | 21-05-13 | 11:47 | + -3

Wat een onzin.... Er is een wezenlijk verschil tussen een opvoedkundige tik (schrikreactie - grens aangegeven - niet voluit meppen vanzelf) en mishandeling. En geloof me, ik ken het verschil.

Dat ik het jou moet uitleggen maakt duidelijk waarom er zoveel geld wordt verdiend aan pillendraaien. Mensen die het niet begrijpen en alles letterlijk slikken voor zoete koek.. ook het "foei Mees, dat mag niet heurr" geleuter.

Stokman | 21-05-13 | 11:59

Vind je het gek dat sommige kinderen moeilijk gaan doen als uren lang stil moeten zitten in hun schoolbankjes.

Hobbykip | 21-05-13 | 11:59

Artikel is uit 2012. GS wordt wakker?
Bovendien stierf betreffende man al in 2009...

Ondode_ridder | 21-05-13 | 11:58

Arme kinderen. Het enige dat ze echt nodig hebben, is liefde en aandacht.

Petrus de Rewa | 21-05-13 | 11:58

Dus als ik het goed snap: ADHD is volgens deze ultieme expert een verstoring van de dopamine huishouding. En toch schrijven alle psychiaters de medicatie voor ZONDER de dopamine huishouding te testen? Dan heb je misschien wel een medische bul gehaald, maar ben je toch echt geen arts van beroep, hoor.

Wilhelmina Kuttje | 21-05-13 | 11:57

Dit soort modegrillen zijn algemeen bekend binnen de psychologie (MPS bijv.). Hier zou van binnenuit beter op gelet moeten worden, het is immers het eigen vakgebied.
Amerikaanse onderzoeken moet je sowieso nauwkeurig beoordelen.
Overigens is het zo dat je van de "zwakke" kanten ook kunt profiteren. Zo is bekend dat adhders uitstekend presteren onder omstandigheden waarbij er enorm veel prikkels op hun afkomen. Bij politieachtervolgingen bijv. blijven ze juist heel rustig.

roze_bril | 21-05-13 | 11:57

@Wc-kip | 21-05-13 | 11:54

Er was sprake van misdiagnosticering lees ik in de tekst.

BenBinnen | 21-05-13 | 11:56

ADHD is wel echt een "ziekte" van deze tijd. Dan heb ik het niet over drukke kinderen maar over mensen die willen geloven in ADHD.

Andre1972 | 21-05-13 | 11:56

We zijn allemaal psigiesch gestoord. Daar helpen geen medicijnen tegen.

Smeerwortel | 21-05-13 | 11:55

Ritalin...
Het lapmiddel voor egocentrisch ouderschap, disciplineloos onderwijs, en gemakzucht in de omgang met kinderen.
.
Makkelijk, die labeltjes en bijbehorende medicijnen. Zo hoeven we met zijn allen niet na te denken over de werkelijke oorzaken. Ik wil wel een voorschotje nemen.
.
Misschien is het een idee dat wanneer mensen kinderen op deze Aarde zetten ze ook de tijd ervoor nemen? Opvoeden, verzorgen, aanwezig zijn, en meer van die ouderwetse fratsen...

Parel van het Zuiden | 21-05-13 | 11:55

@ongelovigehond | 21-05-13 | 11:46

Dat noemen we bijwerkingen en dan schrijven we wat anders erbij voor. Toch?

Maar even serieus: het aantal kinderen wat enige vorm van medicatie krijgt is absurd hoog. Sinds enkele jaren stijgt het aantal verstrekkingen van deze geneesmiddelen bovengemiddeld met zo’n 10 tot 12% per jaar.

www.zielenknijper.nl/wp-content/upload...

Bron: www.zielenknijper.nl/voorschriften-adh...

BenBinnen | 21-05-13 | 11:54

De laatste keer dat ik iets zei over de foute bedoelingen van Big Pharma kreeg ik half ADHD'end guurdersvolk over me heen. Ik was spijkergek. De pharma heeft wel degelijk het beste met ons voor. Kon niet waar zijn. Aluhoedjes te koop etc.

Koekoek.

Parsons | 21-05-13 | 11:54

LOL @laatste woorden.

SharpEye | 21-05-13 | 11:54

vincent uit groninge | 21-05-13 | 11:49 | + 0 -

Mijn excuses, maar u praat peop, er zijn geen medicijnen die tegen PDD-nos helpen, laat staan genezen.

Wc-kip | 21-05-13 | 11:54

AHDH is het gevolg van de feminisering van de Westerse maatschappij. Daardoor wordt jongensgedrag als vervelend en storend ervaren. Vaders gaan niet naar de huisarts met klachten over hun zonen, moeders doen dat. Op advies van leraressen, vriendinnen, vrouwenbalden en andere vrouwelijke bronnen. ADHD bestaat niet. Leuke ondernemende en drukke kereltjes wel. En daar is niks mis mee.

Bigi Bana Boy | 21-05-13 | 11:52

Pietje Bell had ADHD
DikTrom had een compulsieve eetstoornis en bipolaire stemmingen.
De broertjes van de Kameleon waren hoogfunctionerend autistisch (altijd maar met die boot bezig zijn, hè, en dan ook nog onderling Fries praten)
En Puk van de Pettenflat was schizoïde paranoidaal met een touch of antisociale persoonlijkheid.
Toch zijn ze allemaal nog goed terechtgekomen...

King of the Oneliner | 21-05-13 | 11:50

Leuk, alleen heeft farma al jaren de touwtjes m.b.t. het voorschrijfbeleid niet meer in handen. Zorgverzekeraars delen bonussen uit aan artsen en apothekers wanneer deze de goedkoopst mogelijk (soms minder goed werkende) medicijnen voorschrijven of ongevraagd generiek uitgeven.

Aatje | 21-05-13 | 11:50

Dima Beeline | 21-05-13 | 11:44 | + -3 -

Iemand met ADHD reageert heftiger op prikkels die hij/zij ontvangt uit de omgeving, ware het een vallende eikel van een boom, een plotselinge geluid of ineens een onverwachte gebeurtenis.

Wc-kip | 21-05-13 | 11:50

Ik ben ooit gediagnosticeerd met PDD-NOS omdat ik wel eens afwezig uit het raam zat te staren uit de klas en dat soort dingen wat kinderen van 7/8/9 jaar wel meer doen. Gelukkig hadden mijn ouders geen zin aan een kind dat allemaal medicijnen moet slikken om hem rustig te houden en heb ik gewoon een normale jeugd gehad en in de loop van de jaren merk je er niks van dat ik "PDD-NOS" zou hebben.

vincent uit groninge | 21-05-13 | 11:49

Nanninga heeft haar big pharma cheque weer binnen. Volgens Nanninga zijn die pilletjes echt nodig hoor..

snap-u-m-snap-ik-m | 21-05-13 | 11:49

Ik ga even DSM-V lezen of de ADHD criteria nog verder zijn opgerekt. In DSM-III moest een kind nog 6 van de 10 symptomen tonen voor een diagnose ADHD, dat daalde in de DSM-IV al tot twee of drie, waarschijnlijk hoeft een kind maar 1 symptoom te hebben, zoals blijven stoelwippen.

Big Farma, de grootste tien, graaien meer bijeen, dan de andere 490 leden van de Fortune 500. Daarmee kan je dus een DSM-IV en DSM-V bijeen lobbyen, zodat iedereen pilletjes krijgt ipv gedragstherapie of normale opvoeding.

Wat nog het ergste is, als dit bestickeren van kinderen leidt tot een soort passivisme, van het wordt toch niet beter dan dit. We hebben een oorzaak en kunnen gaan aanmodderen. Een beetje met het mes op tafel en een beetje tough love zorgen dat je kind alles eruit haalt wat er inzit, zie je dan minder.

Dit is dus niet de enige manipulatie en fraude van Big Farma.

Feynman | 21-05-13 | 11:48

Vroegah had je geen ADHD of een ander rugzakje. Toen was je gewoon een irritant rotjong en kreeg je vaker dan gemiddeld op je flikker.

Mijn oom zou 50 jaar geleden met zware ADHD zo een PGB in zijn neus geduwd krijgen. In plaats daar van werd hij op school door de hoofdmeester afgeranseld als hij wat flikte, werd hij door mijn opa met een rode kop van school opgehaald en werd mijn oom bij thuiskomst nog een keer afgeranseld om er zeker van te zijn dat de les hem bij bleef. Werkte beter dan jaren aan ritalin vreten volgens mijn moeder.

dlseth_ | 21-05-13 | 11:48

@Stokman | 21-05-13 | 11:46
Geniet je van kindermishandeling, of zie je het als een treurige plicht?

rara | 21-05-13 | 11:47

Kan je trouwens als ouders nog een PGB'tje op de kop tikken bij een roedel ADHD kroost?

Dima Beeline | 21-05-13 | 11:47

@BenBinnen | 21-05-13 | 11:43: als een kind druk is, maar geen ADHD heeft, dan worden ze niet rustiger van Ritalin.

ongelovigehond | 21-05-13 | 11:46

Nu is alles ADHD, vroeger was je gewoon druk!!!

MrsHoffman | 21-05-13 | 11:46

Waar blijft de reactie van Methylphenidaat?

neutron | 21-05-13 | 11:46

Het is nu wachten op kinderpillen die helpen bij het verwijderen van al die apen op hun ruggetjes.

Simon de Danser | 21-05-13 | 11:46

Kaas de Vies | 21-05-13 | 11:40 | + 1

Gelukkig hebben we ook nog DSM-IV om alles te duiden. Om je onzin-pilletjes te verkopen, that is...

Een paar tikken voor de bips, da's pas medicijn. Net pindakaas, wie is er niet groot mee geworden.

Stokman | 21-05-13 | 11:46

Ritalin, top spul!

joyriders | 21-05-13 | 11:45

@BenBinnen | 21-05-13 | 11:43 | + 0 -
Denk dat je beter kan zoeken in de "engelstalig" genaamde kinderen dan de biokalveren als Sterre Stijn en Maanlicht. En maar 4 liter cola geven, hey mijn kind kan niet slapen, gek.

Kaas de Vies | 21-05-13 | 11:45

ADHD is geen ziekte, maar een gebrek aan energie van de ouders en een goede draai om de oren op de juiste momenten.

Dima Beeline | 21-05-13 | 11:44

Volgens de DSM V is meer dan 85% van de kinderen op de een of andere manier wel ziek en hebben een bijbehorend pilletje nodig, grappig dat een van de makers van de DSM IV hier nu tegen in verzet komt.

www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

SmegmaSmeer | 21-05-13 | 11:44

De trend is overigens om geen ritalin meer voor te schrijven, maar Dexamfetamine. Daar verdient Big Pharma geen flikker aan, dus dat argument valt ook al weg.

rara | 21-05-13 | 11:44

Het is vooral heel erg makkelijk. Met je drukke kind naar de dokter nadat de juf heeft gezegd dat de telg zo druk is in de klas. Dokter schrijft Ritalin voor en klaar.

Je moet er toch niet aan denken dat je als ouder moet leren omgaan met een kind wat zijn energie moet kwijt kunnen. Géén etiketje dokter? Maar Sterre, Stijn en Maanlicht hebben allemaal al een rugzakje.

BenBinnen | 21-05-13 | 11:43

Het is Heisenberg, en hij maakt Crystal Meth. Geen ADHD troep.

Armageddon | 21-05-13 | 11:42

Tip of the iceberg.

Barbatruuk! | 21-05-13 | 11:42

Maar goed, toen ik er zelf aan zat was het wel even lekker om de boel op een rijtje te zetten en punt voor punt af te werken. Heb geleerd dat vast te houden en kan het nu zonder pilletjes.

Enige nadeel is dat ik nu weer groei als de neten, methylfenidaat (soort van speed eigenlijk gewoon) werd in the good old days gebruikt als afslankmiddel.

Friezerik | 21-05-13 | 11:42

dit was ook de mening van de Unabomber, maar dat terzijde ...

trotse-ambtenar | 21-05-13 | 11:41

Tja dit wist mijn onderbuik al.

Elk onopgevoed kind had ADHD en kreeg medicijnen, terwijl ze eigenlijk een paar tikken tegen den achterhoofd nodig hadden, net als de opvoeders, nietwaar Kevin?

Kaas de Vies | 21-05-13 | 11:40

Heel veel van dit soort aandoeningen zijn voornamelijk spookdiagnoses om vooral de beurs te spekken van de behandelaar en de pillendraaiers.

kapotjeplov | 21-05-13 | 11:39

is er nog echt nieuws?

Hannah | 21-05-13 | 11:39

Als later blijkt dat je die kinderen onder een noemer genaamd ADHD kan stoppen, betekent dat het verzinsel achteraf gezien gewoon geen onzin was.
Of het zinvol is, is een tweede...

Tommygunner | 21-05-13 | 11:39

Ze zullen wel gedacht hebben..... alleen de generics (merkloze) pillen worden nog maar vergoed, verdient Big Pharma in verhouding geen kut meer aan.

Friezerik | 21-05-13 | 11:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken