Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoek: Kudtweer effectiever dan straatcoaches

samcoach100.pngHeilige dromedarisballen. Uit hoogstaand en volstrekt betrouwbaar sociologisch wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat straatcoaches totaal niet werken tegen overlast. Sinds 2008 (Balk-4) stopt de overheid honderden miljoenen in projecten met straatcoaches om losgeslagen overlasttuig uit de gevangenis en op de straat te houden. Werkt niet, helpt niet, geen effect, nul resultaat, kappen nou, doe iets anders. Met de kennis van nu blijkt dat Samsom in zijn tijd als straatcoach voor Jan Doedel stoer heeft lopen doen. 'Meldingen van overlast en aangiftes in achterstandswijken lopen eerder parallel met de seizoenen en het (warme) weer', aldus Trouw. Gek zeg. En wij maar denken dat je als blondine of met je homosensuele vriend hartstikke leuk door prachtwijken kon banjeren in de zomer. Veel geprezen 'wijksporten' zoals (kick-)boksen zouden zelfs 'antisociaal en gewelddadig gedrag aanwakkeren'. Asjemenou, straks gaat u nog beweren dat we straattuig van uw eigen taxpoet leren hoe je het beste onschuldige voorbijgangers middels kopschoppen het ziekenhuis in krijgt. Nee toch? Hallo, het is sociologisch onderzoek, dus het zal wel lariekoek van de bovenste plank zijn. Niet ineens sociologie gaan geloven nou, stelletje hypocrieten. Straatcoaches, sociale projecten, wijksporten en noem het allemaal maar op, het werkt gewoon hartstikke prima! Die onderzoeker met toffe naam (Vasco) zuigt die 300 (internationale) onderzoeken waar hij zich op baseert gewoon uit z'n duim. Punt. Meer geld voor wijksport en straatcoaches, nu!

Reaguursels

Inloggen

Mijn ex had het er al over, toen ze in een Rotterdamse achterbuurt woonde. Die lui werden in elkaar geslagen, en je zag dikwijls de oranje hesjes die ze aan hadden gescheurd in de bosjes liggen. De plaatselijke juut deed overigens ook niks tegen oudjes-etterende mocro's, maar kwam wel stellig op haar af omdat ze, met haar Tourette, een "raar gebaar" had gemaakt.

Ik heb het eerder gezegd, en ik zeg het nogmaals: Het wordt tijd dat de knoet terugkeert in dit land. Zowel voor de straatterroristjes als de slappe bestuurders.

Piet van het Padje | 25-04-13 | 10:09

Rob Ronalds2559 | 24-04-13 | 16:09 |
Lijkt me inderdaad een vraagstelling waar we enkele decennia geleden op hadden moeten komen:
Als kickboxles effect in de gewenste richting heeft, zouden dan schietoefeningen en een wapenvergunning niet nog meer effect hebben?

WirMachenMusik | 25-04-13 | 01:41

Nu maar hopen dat ze in Gouda mee lezen voordat ze die onruststokertjes die buschauffeurs meppen ook nog op kickboksen stoppen.

Fopspeen | 24-04-13 | 23:48

@Stormageddon | 24-04-13 | 22:22
Vroeger werd er overal asbest en ander gif illegaal gestort en namen werkgevers het niet zo nauw met arbeidsvoorschriften. Neem dat ook even mee in je epos.

Bakito | 24-04-13 | 22:27

@Bakito | 24-04-13 | 18:19
Er is meer misdaad dan alleen moord. De kas van de woningcorporatie plunderen bijvoorbeeld. Dat kwam 20 jaar geleden niet voor. Tegenwoordig is er geen corporatie te vinden die niet is leeggeroofd door de CEO en de Raad van Bestuur. Ook dat is misdaad. Daar wordt geen aangifte van gedaan, dus niet geregistreerd. Dat maakt nog niet dat het misdrijf niet gepleegd is en dat de misdaad niet bestaat. Maar in de cijfers vind je het niet terug.

Stormageddon | 24-04-13 | 22:22

Juist. Sociologie. Zie je wel. Toch Nuttig. Het gaat erom welk onderwerp je wil onderzoeken en vanuit welke kant je het gaat bekijken. Helaas telt de UvA faculteit van sociologie nog te veel Marx dinosaurussen maar dat wil nog niet zeggen dat sociologie per definitie geen goed onderzoek oplevert. Dank u Vasco.

blitse-frits | 24-04-13 | 21:20

Laat ze lekker oprotten naar Zwitserland die sneue figuren. Oh nee, daar willen ze ze ook al niet meer. Heel begrijpelijk overigens. Gniffelt. www.nu.nl/buitenland/3405734/zwitserla...

dionysos de derde | 24-04-13 | 19:10

@ Veel Vaak | 24-04-13 | 18:30 |
Jij overschat het organisatorisch vermogen van tuig in het algemeen en dat van een straatcoach in het bijzonder. Let maar op, zodra we wat meer ervaring opdoen met Roemenen, zullen we het nog missen. De goede oude tijd van Marokkaans straattuig.

D.Turpin | 24-04-13 | 18:36

Een straatcoach maakt van ongeorganiseerd tuig georganiseerd tuig. Direct afschaffen.

Veel Vaak | 24-04-13 | 18:30

@Stormageddon | 24-04-13 | 17:48
Haha, want mensen doen geen aangifte van moord of wat is nu je lulverhaal?

Bakito | 24-04-13 | 18:19

Gekke suggestie natuurlijk, zou -met behoud van subsidies,uitkeringen en sponsoring- deze "vechtsport" ingeruild kunnen worden voor, zeg maar, ECHTE bijdragen aan de samenleving?
De vraag is of morele opvoeding en aanvullend onderwijs nog wel helpt natuurlijk.
Wellicht is dit ijdele hoop, want als je Badr Hari en Tony Montana als rolmodellen hebt, dan is er iets flink mis in je brein.
Het is eigenlijk intriest dat het uitgangspunt is dat je alleen met die vreemde fascinatie voor agressieve vechtsporten en de obsessie met "je eer met geweld verdedigen" kunt doordringen tot deze groep van de samenleving. Hier ligt vast een fundamenteel en groepsgedeeld minderwaardigheidscomplex aan ten grondslag.
*psychologen, kom er maar in....*
Zomaar een paar suggesties:
-In plaats van het aanleren hoe een ander mens finaal de pesttyfus te trappen,deze klanten aan een doodnormale baan te helpen zodat zij dagelijks omgang hebben met Nederlanders... zoals in de echte wereld gemeengoed is.
-Ben je veroordeeld voor een geweldsdelict door vechtsport? De schade betalen aan de slachtoffers van je geweld en een levenslang royement, afgegeven door de bond van de vechtsport in kwestie.
-Bij herhaalde holocaustontkenning cq bewezen anti-semitisme 3x per week aanvullend onderricht over de holocaust.
-Het anti-Nederland vraagstuk aanpakken.(wat is de reden voor die haat?)
-Respect voor andermans eigendom bij te brengen.
-Respect voor vrouwen -hardnodig!- aanleren.
Zucht, er is nog veel werk voor kameraad Pius!

Sjors_Carlin | 24-04-13 | 18:14

Stapelmesjogge

Van Dikhout | 24-04-13 | 18:12

@Magdatkandat | 24-04-13 | 17:46

" pius in me ontglipt "

Vreemde fantasieën.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:58

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:42

;-)

@Magdatkandat | 24-04-13 | 17:28

YW

pius | 24-04-13 | 17:54

@Stormageddon | 24-04-13 | 17:46

Maar je deed het net wel, enfin, mysterie opgelost.

pius | 24-04-13 | 17:54

@Bakito | 24-04-13 | 17:22
Dat AD-linkje van gisteren was dus geen weerlegging van die stelling, net zo min als dit linkje dat is.

Stormageddon | 24-04-13 | 17:48

@Bakito | 24-04-13 | 16:49

Overal, behalve in Laren...

CornholioNL | 24-04-13 | 17:47

Ik zie het een beetje als het slaan van je kinderen. Dat doe je niet, maar tegelijkertijd geef je geen garantie. Doe je dat wel, dan lever je een stukje authoriteit in. Ik denk dat soft optreden van authoriteiten in Nederland veel narigheid voorkomt. Maar dat hoeven we niet elke keer te garanderen. Er zijn grenzen. Persoonlijk zie ik een groter probleem in onze tolerantie tov de islam. En dat veel moslims ons gewoon niet mogen. Maar juist omdat wij redelijk soft zijn, kun je vaststellen dat het niet aan ons ligt. Dat is een voordeel, want zodoende is geen enkel excuus.

D.Turpin | 24-04-13 | 17:47

@pius | 24-04-13 | 17:21
Simpel. Ik heb geen vrienden, dus ik hoef dat nergens neer te zetten. Ik heb alleen hele vage kennissen.

Stormageddon | 24-04-13 | 17:46

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:33

Ik heb het nieuws niet op de voet gevolgd de laatste jaren, sorry. Ik wist wel dat Balkenende geen premier meer was en dat Rita Corita overleden was maar dat van pius in me ontglipt. Die dingen gebeuren, u moet er verder niet te veel van wakker liggen.

Maar laat me raden, u doet iets met polissen?

Huiswerk en spaties, hè, was ik altijd goed in.

Magdatkandat | 24-04-13 | 17:46

pius | 24-04-13 | 17:32

Da's een mooie raadselachtige zin.

Magdatkandat | 24-04-13 | 17:42

@pius | 24-04-13 | 17:30
Was een beetje dom van mij zoals die blonde prinses al tegen de a.s. koning zei.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:42

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:28
Grenzen stellen. Daar begint het mee. Vanaf de kindertijd. Nee is nee. Jij flikt iets wat niet kan en daar staat een sanctie op. Geen pleizierritje met oom agent in een pliesiebus, waarbij oom agent alle apparatuur uitlegt om zo een band met steeldievende knulletjes van 10/11 jaar op te bouwen, een rondleiding door het bureau, een koppie thee waarbij ze even vermanend worden toegesproken, vervolgens weer worden afgezet op het plein in de wijk. Niet thuis, want dan zien hun vaders dat en krijgen ze klappen. En dan lachend uit de bus stappen en in geuren en kleuren tegen hun andere vriendjes vertellen wat een toffe agenten dat waren. En hoe leuk het was.

En nee, dit is geen verzinsel, maar een verhaal uit de praktijk van zo'n 10 jaar geleden.

La Vie En Rose | 24-04-13 | 17:39

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:33

Juist. Zo is het collega. En niet anders;)

pius | 24-04-13 | 17:35

Groot deel van de criminele jeugd heeft naast het Nederlandse een Marokkaans paspoort. Ze zijn dus ook Marokkaans onderdaan.

Is het dan geen prachtig plan wanneer de Nederlandse regering ipv alle miljoenen in dit soort flauwekul projecten te stoppen, wat geld investeert in fabrieken in Marokko. Deze fabrieken bieden werk voor pak hem beet 5000 man. Wij zetten daar de 5000 grootste Marokkaans-Nederlandse raddraaiers neer. Hier worden ze gedwongen te werken voor een Marokkaans salaris. Opbrengst van de producten deelt Nederland met Marokko.

Wij helpen op die manier de Marokkaanse economie, onze eigen economie en nog belangrijker onze eigen maatschappij.

Coffeeblend | 24-04-13 | 17:34

@Magdatkandat | 24-04-13 | 17:28
Minder spaties gebruiken, branch is met een e en Pius met een kleine p.
En pius is al jaren een wel bekende straatcoach, eerst je huiswerk doen en dan pas gaan lopen zeuren zou ik zo zeggen.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:33

@Magdatkandat | 24-04-13 | 17:28

Is dat zo? Dat zie ik dan niet op mijn bankrekening, maar toch, bedankt voor het compliment.

Ben overigens geen straatcoach maar dat terzijde. Ik zou het wel kunnen zijn namelijk.

pius | 24-04-13 | 17:32

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:23

Nee. Dat is ook weer zo. En we kunnen ook geen blondines meer neuken dan. Misschien toch niet zo'n goed idee after all dus.

pius | 24-04-13 | 17:30

@La Vie En Rose | 24-04-13 | 17:23
Slap optreden, wat zou sterk optreden dan in moeten houden, in NL niks, hebben we sinds de 17 e eeuw niet meer gedaan maak je geen illusies.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:28

Ik zie nu dat wij een straatcoach in ons midden hebben. Tjonge. Pius, je stijgt in mijn achting. Heb je ook zo'n hip uniform en van die kekke, met EU-geld gesponsorde, scootertjes, of is dat weer een andere branch. Je hebt hier namelijk ook buurtwerkers en die hebben weer geen eigen kleren, die kijken ook altijd een beetje sip en die moeten hun saffies bietsen bij de doelgroep.
Maar, hoe dan ook: hulde. Je hebt een groeimarkt aangeboord. In deze zware neo-liberale tijdenen verdient dat respect.

Magdatkandat | 24-04-13 | 17:28

@pius | 24-04-13 | 17:19
Kunnen we alleen geen voetbal meer kijken en ongestoord bier drinken met andere lolbroeken:)

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:23

@Watapatja | 24-04-13 | 17:02
Klopt.

Neemt niet weg dat mijn punt van veel te slap optreden, ook weer op advies van beleidsmakers, the bottleneck is.

La Vie En Rose | 24-04-13 | 17:23

@Stormageddon | 24-04-13 | 17:16
Ik weerlegde slechts de stelling van Ommezwaai dat de criminaliteit zou zijn toegenomen. Hier, nog meer bewijs:

mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen...

Bakito | 24-04-13 | 17:22

@Stormageddon | 24-04-13 | 17:16

Jij kan er beter bijzetten wanneer iemand wel je vriend is ipv andersom. Bespaart nogal wat tekst me dunkt. #tip

pius | 24-04-13 | 17:21

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:14

Zo. Daar zeg je me wat. Als er 1 bewijs is van de superioriteit van de markt dan is dat het wel;)

pius | 24-04-13 | 17:19

@ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:02
De oplossing staat hier. @Jos Schmitz | 24-04-13 | 16:27

+ regels verbinden aan het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. Wil je je andere nationaliteit niet opgeven dan volgt bij crimineel gedrag denaturalisatie en kunt u gaan.

Is niet zo moeilijk hoor.

La Vie En Rose | 24-04-13 | 17:19

Magdatkandat | 24-04-13 | 17:10 |
Dit hoef je maar 1 keer goed te doen, kun je jaren op teren. Met een beetje geluk stijg je ook nog naar het volgende niveau van je incompetentie.

Watapatja | 24-04-13 | 17:16

@Bakito | 24-04-13 | 16:52
Dat je niet kan lezen (en niet kan nadenken) is allang bekend. Dat heb ik nl. niet beweerd. Je kunt uit cijfers van één enkele meting geen verregaande conclusies trekken. Je kunt uit het meten over de tijd van 1 gegeven op zich geen één enkele oorzaak aanwijzen voor een trend in die metingen.

Met andere woorden: een meetgegeven is slechts zo goed als de meting. Wat je erin stopt, komt eruit. Meer niet. Zonder een tweede meetgegeven kun je niet eens een correlatie aangeven, laat staan een oorzakelijk verband.


Wat @seven (niet mijn vriend) beweert is er niet eens gemeten wordt. Het enige meetgegeven in dit verband is hoeveel het kost.
Enfin, dit zal ook wel weer een paar kilometer boven je pet gaan, maar er zijn ook mensen die dat wel snappen.

Stormageddon | 24-04-13 | 17:16

@pius | 24-04-13 | 17:08
Zo is het maar net, hoewel ik zou best een lekker blond wijf willen wezen, tsjonge wat zou ik een geld verdienen :)

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:14

ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:06 |
De meeste burgers hebben een rubberen ruggengraat als het op hun eigen integriteit aankomt. De NSB mentaliteit is hoog.

Watapatja | 24-04-13 | 17:14

@Watapatja | 24-04-13 | 16:13
Recidivisten cumulatieve straffen geven lijkt me ook wel te helpen. Als je voor de derde keer een inbraak pleegt een behoorlijke tijd achter de tralies.Kost de gemeenschap ook veel geld maar word het allemaal wel leefbaarder door.je maakt van een kat geen hond en de verloren mannetjes moet je geen energie in stoppen.
Beter beloon je die riffijntjes die WEL hun best doen op school etc etc. Niet de kloodtzakjes.

miko | 24-04-13 | 17:13

Het is veel te weinig echt kudt weer in Nederland. Vaak worden allerlei stormen / regen belooft, maar schijnt toch weer de zon. Maar heel het openbaar vervoer ligt stil en de kansenjeugd is buiten overlast aan het veroorzaken.

arie181818 | 24-04-13 | 17:12

De reactie van alle financieel belanghebbenden is voorspelbaar: als 5000 "straatcoaches" niet helpen, dan zijn er minstens 10.000 nodig!
*zucht*

Avant | 24-04-13 | 17:11

@seven | 24-04-13 | 16:48

Nou. Mooi beroep heb ik of niet. Interesse?

pius | 24-04-13 | 17:11

"Regen is de beste politieagent": was getekend : Brigadier de Cock met C. O. C. K.

King of the Oneliner | 24-04-13 | 17:11

Watapatja | 24-04-13 | 17:04

Dank voor deze inzichten. Klinkt als een zenuwslopende dagvulling. Voor je het weet heb je zomaar je eigen functie weggeschreven en is het opeens 5 uur, te laat om je fout nog te herstellen.

Magdatkandat | 24-04-13 | 17:10

@witwas | 24-04-13 | 16:53

Maar soms zie je pas wat je mist als het weg is. Waarin ik geenszins beweer dat het allemaal perfect werkt.

Was dat maar waar:)

pius | 24-04-13 | 17:10

@ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:02
Kwam laatst iemand met het idee om er 10 per dag tegen de muur te zetten.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:09

@Jos Schmitz | 24-04-13 | 16:27
Mee eensch!

La Vie En Rose | 24-04-13 | 17:09

@La Vie En Rose | 24-04-13 | 16:47

Zo is het maar net Rose. Tnx.

pius | 24-04-13 | 17:09

Ferrari-racer | 24-04-13 | 17:06
De tijd zal het leren wie de sukkel is.... PVV roept, maar in de praktijk zal er weinig van terecht komen, mark my words. Pim zei het al, het is verdomde moeilijk om goede fractieleden te vinden.

ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:08

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 16:38

En of collega;).

pius | 24-04-13 | 17:08

ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:02
Werkkampen. Bij voorkeur op een waddeneiland.

aardappelninja | 24-04-13 | 17:07

@Watapatja | 24-04-13 | 17:02
Ach ja, we kunnen lullen tot we een ons wegen de gevestigde belangen zijn niet te doorbreken.
Voor mij is het absolute hoogtepunt van irritatie de toezegging van lulletje Blok dat Rijksambtenaren tot 2016 niet ontslagen mogen worden.
Waarom R.ambtenaren een status aparte hebben gekregen is mij volstrekt onduidelijk.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 17:07

Watapatja | 24-04-13 | 17:02
Dan is die manager toch ook een lul? Dan moet hij toch zeggen, zoek het uit, ik ga geen water naar de zee dragen. Ander voorbeeld zijn de hoge boetes. Steeds meer agenten hebben moeite met de hoogte van de boetes. Waarop Ivo Opstelten zegt dat ze gewoon hun werk moeten doen en niet moeten zeuren. De politietop had op dat moment moeten zeggen en nu schrijven we helemaal niks meer uit en bekijk je het maar meneer Opstelten, als je niet wilt luisteren, moet je maar voelen. Maar nee, iedereen is bang voor zijn eigen hachje en zo modderen we maar door.

ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:06

Had ik al gezegd dat ik vanaf het eerste uur PVV stem en u die anders stemt of stemde een naïeve sukkel vind...
Nee? Bij deze...

Ferrari-racer | 24-04-13 | 17:06

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:58 |
Je bent bekend met het kastje en de muur, wel zij hebben een hele toonzaal vol.

Een goed ambtenaar heeft op papier zoveel mogelijk verantwoordelijkheden in zijn functie, dat bepaalt namelijk de hoogte van het salaris. Vervolgens schrijft dezelfde ambtenaar allemaal procedures waardoor ie nergens verantwoordelijk voor is.

Watapatja | 24-04-13 | 17:04

@Van Leeuwen: vanochtend las ik ook dit nieuws. Begrijp ik nu goed dat u de hele dag hebt zitten broeden op dit topicje.
Ik ben alvast bier aan het inslaan, het land van de betutteling start in onze hoofdstad. 1 stuks alcohol de man.... ja want afgesproken is afgesproken. Je zal die lul zijn die dat heeft verzonnen. Die verdient zijn eigen Koningslied.

Ferrari-racer | 24-04-13 | 17:03

La Vie En Rose | 24-04-13 | 16:57
Nu even omdraaien. Kom dan eens met een oplossing. Wel een uitvoerbare svp. Roepen dat je mensen en hun familie wegstuurt is niet uitvoerbaar, zeker niet als ze hier geboren zijn. Kom maar op, geef maar een oplossing.

ITEACHYOU | 24-04-13 | 17:02

La Vie En Rose | 24-04-13 | 16:57 |
Hier denken we echt hetzelfde over. We stikken in de beleidsmakers, maar niemand voert het uit, want dat personeel is wegbezuinigd.

Voorbeeldje: Ken een gemeente met een manager groenvoorzieningen. Hij stuurt een afdeling met 0 medewerkers. Het onkruid groeit er dan ook welig. Zijn dagen zijn gevuld met brieven en mail beantwoorden van boze inwoners, die uiteindelijk zelf maar een schoonmaakdag groen organiseren.

Dit voorbeeld is naadloos over te zetten naar zorg, welzijn, onderwijs etc.

Watapatja | 24-04-13 | 17:02

Watapatja | 24-04-13 | 16:53

Ah, rapporteren, nu gaat er een belletje rinkelen. Maareh .. leidt zon'n rapport nog tot iets? Gaan er koppen rollen, of worden er puntjes op de i gezet, piketpaaltjes ingeramd etc.
U merkt, ik vind het buitengewoon fascinerend, die hele publieke sector.

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:58

@witwas | 24-04-13 | 16:53 te allen tijde, maar dat terzijde.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 16:58

Op de site van gem. Haarlemmermeer staat:

"Straatcoaches surveilleren bij ‘hotspots’ (bekende overlastlocaties) en bij andere locaties waar meldingen van overlast vandaan komen. Bij overlast spreken de straatcoaches jongeren aan op gewenst gedrag."

Aanspreken op gewenst gedrag. Tsja.

pinda | 24-04-13 | 16:58

@Watapatja | 24-04-13 | 16:42
Volkomen mee eens.
Maar er is nog een probleem.
Er staan geen sancties op wat grote groepen jongeren flikken. In de jaren 80, waar iedereen met een gezond stel hersens in panoramabeelden voor zich zag dat het fout ging lopen, besloot de politie, in opdracht van de politietop, veelal bestaande uit PvdAers, het beleid in te voeren van: De politie is je beste vriend.

Weg gezag voor de diender op straat. Ze werden uitgelachen.

Neem daarbij nog die achterlijke taakstraffen en overige flutstrafjes en je ziet wat dat heeft opgeleverd.

La Vie En Rose | 24-04-13 | 16:57

Wat me het meest verbaast is dat voor deze wijsheid überhaupt een onderzoek nodig was. Dat had ik ze ook al 20 jaar geleden kunnen vertellen.

Nu nog een "onderzoek" dat integratie bijna nooit lukt als er een forse meerderheid kinderen in een klas/school allochtonen zijn en wel lukt als dat niet het geval is... ?

thorrie | 24-04-13 | 16:57

Watapatja | 24-04-13 | 16:42
Magdatkandat | 24-04-13 | 16:50

Excuus, 1000 X, geen Drome natuurlijk, maar Drone. Ik zat al weg te dromen over mijn vakantiebestemming, haat m'n werk and all that.

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:55

-weggejorist-

Jaap2914 | 24-04-13 | 16:53

Vechtsportlessen maken van oerdomme onontwikkelde inteelt machoprinsjes geen modelburgers. Goh....

aardappelninja | 24-04-13 | 16:53

@pius | 24-04-13 | 16:22
Erger? Kan dat nog dan? Nee, zonder dollen, Pius, ik heb veel waardering voor de manier waarop u met uw poten in de modder staat en er nog iets van probeert te maken. Maar dweilen met de kraan open en water naar de zee dragen blijven ten alle tijde zinloos. Dus zolang de kraan niet dicht is kunnen we elke hieraan bestede euro net zo goed in de zee pleuren.

witwas | 24-04-13 | 16:53

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:50 |
Ze weten zelf ook niet wat aansturen is, meestal kennen ze hun straatcoaches, welzijnswerkers, jongerenwerkers niet eens. Maar wel elke maand rapporteren aan elkaar.

Watapatja | 24-04-13 | 16:53

@seven | 24-04-13 | 16:48
Je vriend @stormageddon heeft gisteren uitgelegd dat cijfermatig onderzoek geen reet zegt over de realiteit.

Bakito | 24-04-13 | 16:52

De meeste hangjeugd en bontkragen hebben de schurft aan regen, want natte haren vinden ze kudt. Maar in NL wordt normafwijkend gedrag beloond. Dus dan loont het om normafwijkend gedrag te vertonen.

Heiner | 24-04-13 | 16:51

@rara | 24-04-13 | 16:42
Tuurlijk wel, zie het als een stukje bewustwording naar de Marokkaanse medemens toe dat pius creëert, weliswaar gestoken in een venijnig jasje, maar toch.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 16:50

Watapatja | 24-04-13 | 16:42

Aansturen, ook al zoiets. Ik hoor dat wel vaker, geen flauw idee wat het inhoudt. Alsof je in je Hawaiishirt in een bunker in Nevada een Drome over de Hindu Kush navigeert. Met 1000 kilo TNT onder je vleugels. "Zie je dat huisje daar? Dag, huisje".

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:50

@CornholioNL | 24-04-13 | 15:58
Nou, ik wil af en toe best wel een dagje meehelpen hoor.

Waar is het?

Bakito | 24-04-13 | 16:49

Het enige probleem van kudtweer is dat er na 9 maanden vaak een nieuw straatterroristje wordt geboren.

Eric Blair | 24-04-13 | 16:49

Daarbij, wie meet de effectiviteit van kickboxende straatcoaches? Echt niet dat de staat 1op1 de effectiviteit vn haar buurtcoaches meet, wie controleert zo'n tp of hij doet waarvoor hij wordt betaald? Degene die ik ken zit meer trollend te reaguuren dan te coachen. ;)

seven | 24-04-13 | 16:48

Goed artikel in Trouw.
Deel de conclusies van het onderzoek.

Ter verdediging van Pius wil ik wel kwijt dat er nog een paar jongerenwerkers zijn die wel verschrikkelijk hun best doen en weten waar ze het over hebben. Pius is daar één van.
Helaas lopen die ook op tegen muren van die Groenlinks en PvdAfiguren in leidinggevende posities in het welzijnswerk en bij gemeentes, en in Den Haag, die dit werk nog nooit hebben gedaan, maar denken iets te weten van hoe je de problemen aan moet pakken en al decennia met halfzachte oplossingen komen.

Het zijn roependen in de woestijn, die jongerenwerkers.
Wij hadden er ook een paar in de wijk waar ik werk.
Die zijn weg. Moe van het vechten tegen zoveel onbenul.

Eigenlijk precies hetzelfde zoals je dat in het onderwijs hebt zien gebeuren.
De goede docenten zijn weg. Gevlucht voor alle flutplannen in het kader van onderwijsvernieuwingen waarvan ze al wisten dat die desastreus uit zouden pakken voor hun leerlingen.

La Vie En Rose | 24-04-13 | 16:47

Zou Didi de straatcoach nou in grote verwarring zijn.. of flink op z'n pik getrapt?

*Zichzelf afvragen doet of verwarring bij Didi nog groter kan zijn dan die tot nu toe al is.*

Welles! Nietes! | 24-04-13 | 16:47

TunaTown | 24-04-13 | 16:44 |
Maar voetbal noemen ze weer niet, elk weekend weer raak op de velden en in het uitgaansleven.

Watapatja | 24-04-13 | 16:46

Minister van binnenlandse zaken gaarne aftreden. U heeft gefaald.

appeltjesgroeneweide | 24-04-13 | 16:45

Op de site van subsidiespons Movisie ook nog eens het volgende: "Bovendien wakkeren disciplines met een hoog masculien gehalte zoals vechtsporten en boksen, gewelddadig en antisociaal gedrag van jongens eerder aan dan dat ze deze beperken."

Je zal toch maar uit zuiver goede bedoelingen kickbokslessen aan jongeren geven en dan later erachter komen dat daar onschuldige mensen het slachtoffer van worden..

TunaTown | 24-04-13 | 16:44

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:40 |
Het probleem is niet de straatcoach, maar de kosten van die 5 managers die een straatcoach aansturen, die moeten we wegbezuinigen.

Watapatja | 24-04-13 | 16:42

@Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 16:38
Over coachingsvaardigheden gesproken, geloof je dat hij hier veel bereikt?

rara | 24-04-13 | 16:42

Ach kinderen, ik heb het eigenlijk al opgegeven. Allemaal autistische ADHDertjes met spanningsboogjes van max 1 minuut. Hebberig en wreed tot op het bot.

De generatie die nu aan de macht komt is de eerste die de vruchten heeft geplukt van jaren '70 wijvenonderwijs waar alles leuk moest zijn. Niemand kan ook meer een instelling, bedrijf of land fatsoenlijk besturen. Men weet niks meer, men kan niks meer. Er is geen discipline en men neemt geen verantwoordelijkheid.

En dat wordt dus alleen maar erger. De verdomming van de samenleving.

pinda | 24-04-13 | 16:41

Dat het niet werkt is voor iedereen die z'n ogen openhoud al decennia duidelijk, maar er is inmiddels een hele subsidie-industrie met vele baantjes (ook ex politici, hallo pvda, hallo Ella Vogelaar )omheen gebouwd en die lobbyt & spinned voor haar pot met 'gratis' overheidsgeld.

Gewoon lang opsluiten blijkt veel effectiever. www.mejudice.nl/artikelen/detail/lange...

seven | 24-04-13 | 16:40

Hmm, dit leest meer als een pleidooi om er meer geld voor vrij te maken. Er moeten, als ik tussen de regels doorlees, gewoon een paar miljard méér tegen aan. Straatcoaches - wat doen ze eigenlijk precies - moeten mee op vakantie, mee naar het land van herkomst en last but not least, de verhouding kootsj : jongere moet opgeschroefd worden, van 1 : 15 naar 15 : 1. Net als met managers : arbeiders/verplegers. Want als iets niet werkt in ons land, dan komt dat maar door één ding: gebrek aan geld. Aan andere oorzaken hechten we geen waarde.

Magdatkandat | 24-04-13 | 16:40

Ja nee, geen mening | 24-04-13 | 16:38 Over dertig jaar hebben we dan wél een goed koningslied.

Met al die dan gearriveerde toonkunstenaars.

zeg maar jansen | 24-04-13 | 16:39

Oproepen herstarten 2013.2 gaat nog net.

newray | 24-04-13 | 16:39

Die pius heeft toch wel mazzel dat ie geen lekker blond wijf danwel homosensueel is anders viel er niks te coacheren.

Uw Verzekeringsadvis | 24-04-13 | 16:38

Dan zal het kansenwijkengeld ook wel in de zomer verdampt zijn.

Of opgedronken, dat kan ook.

zeg maar jansen | 24-04-13 | 16:38

Maar we hebben straks wel één miljoen 'professionele' rappers!

Ja nee, geen mening | 24-04-13 | 16:38

@cumshaft | 24-04-13 | 16:24

Juist!

pius | 24-04-13 | 16:28

Stilicho | 24-04-13 | 16:23 |
Kom ik nog niet verder mee, de onderzoeker refereert aan, meer niet.

Watapatja | 24-04-13 | 16:27

-weggejorist-

Jos Schmitz | 24-04-13 | 16:27

Het enige dat werkt om prachtwijken (heel Nederland is inmiddels 1 grote prachtwijk) weer leefbaar te maken is voor zover de overlastgevers over de uitsluitend Nederlandse nationaliteit beschikken, ze oppakken en lang opsluiten. Voor winkeldiefstal kan dat al voor 4 jaar. Voor criminele aso's met een dubbel paspoort denaturaliseren (Nederlanderschap intrekken) en met nationaliteit van oorsprong als persona non grata ONS land uitflikkeren. Geen internationaal verdrag of wet die ons dat verbiedt. In vreemde krijgsdienst treden? NL paspoort inleveren en optiefen, als je minderjarig bent, pappa en mamma verplicht mee. Omgekeerde gezinshereniging. Tuig wat de samenleving verziekt hoort niet vrij rond te lopen, maar zo lang mogelijk vast te zitten of uitgezet te worden!

Jos Schmitz | 24-04-13 | 16:27

Maar er was dus 1,3 miljard Vogelaargeld voor prachtwijken kwijt. Betekent dit dat we nu in ieder geval weten dat daarvan 100en miljoenen aan niet werkende buurtprojecten, of zij die 100en miljoenen extra, en dus geen Vogelaar geld?

pinda | 24-04-13 | 16:25

-weggejorist-

Jaap2914 | 24-04-13 | 16:25

@pius | 24-04-13 | 16:11
als het mis gaat kun je dat altijd wel verklaren met 'unieke lokale omstandigheden', dus het werkt altijd!

cumshaft | 24-04-13 | 16:24

Nu we het er toch over hebben. Waarom zijn er eigenlijk straatcoaches nodig? Betekend 'straatcoach' niet meer dan 'babysitter voor kudt jong waar de ouders gefaald hebben in de opvoeding'? Kunnen die ouders niet voor de straatcoach kosten opdraaien?

*denkt terug aan eigen jeugd zonder straatcoaches*

LangeTijdGeleden | 24-04-13 | 16:24

@Watapatja | 24-04-13 | 16:22
Die 300 zijn niet te vinden? Lees de eerste twee alinea uit de link naar Trouw.

Stilicho | 24-04-13 | 16:23

@witwas | 24-04-13 | 16:20

Haal het weg en kijk of het erger word. Ik gok van ja.

pius | 24-04-13 | 16:22

Stilicho | 24-04-13 | 16:17 |
Die 300 rapporten zijn niet te vinden, ik kan er wel enige 10tallen toevoegen, kwestie van ff googelen.

Watapatja | 24-04-13 | 16:22

@TunaTown | 24-04-13 | 16:19

Tegen anonieme Siegheillosers is mijn geest gesloten als een oester.

pius | 24-04-13 | 16:22

@ TunaTown | 24-04-13 | 16:19 | + 0 - appeltje van oranje?

TheseDays00 | 24-04-13 | 16:21

Nieuwe Bezems | 24-04-13 | 16:14 | + 1 -
Je hebt helemaal gelijk, maar voor dienstplicht was je minimaal 18. Werken en trouwen helpt ook goed: meteen over. Dan zit je nog steeds met hangjongeren die voor dit alles te jong zijn of het allemaal (zelfs dienstplicht) niet kunnen.
.
Niks verandert met vroeger toen alles beter was denk ik. Hoe heten ze toen ook alweer? Nozems, Kreidlers, transistorradio's...

TheseDays00 | 24-04-13 | 16:20

is dat niet het hele concept overheid; dik betalen voor iets wat niet werkt? Want als het wel werkte zou het zichzelf overbodig maken en dat moeten we niet willen met zijn allen.

witwas | 24-04-13 | 16:20

@pius | 24-04-13 | 16:18
Goh en dat ook nog door zo'n open-minded persoon als jou!

"trots speldje draagt"

TunaTown | 24-04-13 | 16:19

@TunaTown | 24-04-13 | 16:16

Jij bent officieel genazificeerd bij deze.

pius | 24-04-13 | 16:18

@pius | 24-04-13 | 16:15
Wat een zelfkennis ineens, dat verrast me.

rara | 24-04-13 | 16:17

@Watapatja | 24-04-13 | 16:13
300 studies in een grote analyse tegenover deze twee. Mja. Cherry picking.

Stilicho | 24-04-13 | 16:17

Het effectieve rendement meten van linkse hobbies is immers verboten zoals deze onderzoeker zegt. Slechts de burgerwacht en de volksmilitie hebben een positief effect, zoals duidelijk in Griekenland is waar te nemen.

TunaTown | 24-04-13 | 16:16

@rara | 24-04-13 | 16:14

Zo oud en nog steeds niet grappig.

pius | 24-04-13 | 16:15

Tja dat men tuig al jaren (veelal mbv belastingsgeld) aan het kickboksen zet is inderdaad een boosmakert. En ondertussen maar blijven vertellen dat kickboksen vooral om zelfcontrole en beheersing gaat. Vervolgens word de publieke omroep (en en deze vooral BNN) ingezet om die boodschap te brengen. Kickboksen is vrede. De reden waarom ze ze op kickboksen zetten is omdat ze niet op schaken willen en ja dat zet je tuig toch gewoon lekker op kickboksen. In Nederland maakt men zich onterecht druk over de legalisatie van vuurwapens (In de VS) maar in de VS mogen criminelen (officieel) geen wapen bezitten. Hier in Nederland geven we alle criminelen een wapen in de vorm van kickbokslessen.

DerUnterMensch | 24-04-13 | 16:15

Tja, in een tijd waarin iedereen op ontploffen staat en je op internet zó hebt uitgezocht waar iemand woont, waar diens kinderen naar school gaan en waar z'n schoonmoeder graast, is het logisch dat de zogenaamde 'gezagshebbers' (ook weer zo'n uitgestorven Scrabble-woord) zich liever koest houden en nòg meer mooie verhaaltjes verzinnen over Prachtwijken, (ver)Krachtwijken, Kanswijken etc.etc. dan dat ze een keer een stevige vuist maken en zeggen:"tot hier en niet verder"...
Nee, de tijden dat de militaire dienstplicht nog eerzame mensen maakte van onstuurbaar tuig blijken maar weer eens jaren her...

Nieuwe Bezems | 24-04-13 | 16:14

Uitzetten van kansloos crimineel tuig en hun ouders die niet weten wat opvoeding is, werkt wel. Lost meteen ook de woningnood, die er nog steeds is op. En last but not least het scheelt een berg aan uitkerinsfraude en toeslagen.

The real McCoy | 24-04-13 | 16:14

Hoe krijg je het voor elkaar om steeds weer een cynisch stukje te schrijven over wat een kind van drie je lang voordat de waanzin begon had kunnen vertellen.
Maar waar men in dit openluchtgekkenhuis decennia vrolijk mee doorgaat.
Ik zou er de kracht niet voor hebben.

vetkleppert | 24-04-13 | 16:14

Hoe krijg je het voor elkaar om steeds weer een cynisch stukje te schrijven over wat een kind van drie je lang voordat de waanzin begon had kunnen vertellen.
Maar waar men in dit openluchtgekkenhuis decennia vrolijk mee doorgaat.
Ik zou er de kracht niet voor hebben.

vetkleppert | 24-04-13 | 16:14

@pius | 24-04-13 | 16:12
Zo jong, en dan al incontinent...

rara | 24-04-13 | 16:14

Daar gaan dus die miljoenen heen .

Eurotokkie | 24-04-13 | 16:13

@rara | 24-04-13 | 16:11

Nooit.

pius | 24-04-13 | 16:12

@Rob Ronalds2559 | 24-04-13 | 16:09
Ondanks de terreur van het gelijkheids-prinzip mogen schietverenigingen aspirant leden weigeren zonder opgave van reden. Velen doen dat gelukkig ook.

Jan Passant mk2 | 24-04-13 | 16:12

@Godsammekraken | 24-04-13 | 16:05

LOL;-)

pius | 24-04-13 | 16:11

@pius | 24-04-13 | 15:59
Voel je nattigheid?

rara | 24-04-13 | 16:11

@cumshaft | 24-04-13 | 16:05

Natuurlijk kan je wel aantonen dat ze wel of niet werken. O.a. Via dit soort onderzoeken, al is de conclusie te eenzijdig.

pius | 24-04-13 | 16:11

@Watapatja | 24-04-13 | 16:09
Ja. Your point being?

Stilicho | 24-04-13 | 16:10

Ik denk dat met dit soort jongens naar een schietvereniging gaan helpt. Door het omgaan met wapens, zullen zij hun frustraties niet meer op de buurt botvieren.

Rob Ronalds2559 | 24-04-13 | 16:09

Stilicho | 24-04-13 | 16:06 |
Heb je de laatste alinea ook gelezen.

Watapatja | 24-04-13 | 16:09

.. ik vind het al een hele prestatie als zou blijken dat straatcoaches niet zelf de criminaliteit organiseren in hun buurt. Dat zou een beter resultaat zijn dan ik durf te dromen.

Jan Passant mk2 | 24-04-13 | 16:08

"Veel geprezen 'wijksporten' zoals (kick-)boksen zouden zelfs 'antisociaal en gewelddadig gedrag aanwakkeren'.

Per ongeluk een socioloog tot helder inzicht gekomen na gekopschopt te zijn ?

louis6227 | 24-04-13 | 16:08

Natuurlijk zijn bontkraagjes actiever met goed weer, je gaat met je gejatte scooter toch niet door de regen of sneeuw rijdon.

Humpf | 24-04-13 | 16:07

@Watapatja | 24-04-13 | 16:02
Lulkoek. Het werkt niet en rationeel gezien is dat ook volstrekte logisch. Wat wel werkt, zoals ook wordt aangegeven, zijn preventieteams zoals burgerwachten. We moeten onze focus, zowel kwalitatief als kwantitatief, veel meer daarop leggen en niet op vaak labiele, naïeve losercoaches die achter de rug door kansenjeugd worden uitgelachen. Harde maar faire preventie dus, zodat geleidelijk het veilige gevoel in de probleemwijken weer terugkeert. Want zoals in het artikel ook staat: 'een veiliger omgeving zorgt voor meer betrokkenheid van buurtbewoners en sociale controle.' En niet andersom.

Stilicho | 24-04-13 | 16:06

Dat het stompzinnig is om kleine criminelen ook nog te leren kickboxen weet iedereen die ooit een seconde heeft nagedacht. Zulke jongens kan je beter leren loodgieten of timmeren, daar heeft iedereen later nog iets aan.

rara | 24-04-13 | 16:05

Het sprookje van de buurtvaders. Ouders die hun kinderen hadden moeten opvoeden worden niet op hun verantwoordelijkheden aangesproken maar betaald om te doen wat ze al hadden moeten doen. Maar ze doen het dus niet.

Godsammekraken | 24-04-13 | 16:05

@pius | 24-04-13 | 16:00
doen we niet, daarom kun je ook nooit aantonen dat deze coaches wel/niet helpen. dan kun je er maar beter -geen- gemeenschapsgeld aan uitgeven.

cumshaft | 24-04-13 | 16:05

De grote makke van sociale wetenschap. Als het politiek in het straatje past dan vertrouwen mensen het, als het iets anders weergeeft dan men eigenlijk wil horen dan zal het allemaal wel niet kloppen.

Nou ja, dan houden wij die straatcoaches er nog wel even in.

BlitzFlicker | 24-04-13 | 16:04

Verrassend. Als een linkse zweetsok met sociale academie iets beweert, dan weet ik al jaren dat de vork 180 graden andersom in de steel zit.
Natuurlijk krijg ik geen tonnen subsidie, dus mijn 2 centen zijn niets waard voor het management dat een goed uit de hand gierende multikul verzorgd.

Jan Passant mk2 | 24-04-13 | 16:04

En wederom... Heeft Wilders weer gelijk.

Nu ophouden hoor, straks ga ik nog écht op hem stemmen ook. :|

LangeTijdGeleden | 24-04-13 | 16:04

zie je die plinten daar? Het geld schijnt er nog steeds tegenaan te klotsen

hetluis | 24-04-13 | 16:04

Dit onderzoeksbureau levert al jaren exact de resultaten die de opdrachtgever wil. Wegbezuinigen die straatcoaches en over 5 jaar debatteren over de rampzalige gevolgen.

Watapatja | 24-04-13 | 16:02

Onderzoek: Kudtweer effectiever dan politici
Onderzoek: Kudtweer effectiever dan ambtenaren

Dömper | 24-04-13 | 16:02

Misschien is het wel een goed idee de dingen die Wilders nu roept te gaan onderzoeken en niet over een jaar of 20.

Godsammekraken | 24-04-13 | 16:02

Terwijl je toch zou verwachten dat crimineel en asociaal gedrag verdwijnt als je het beloont met opknapacties, buurtBBQs en vaderlijke figuren die je vertellen dat je eigenlijk slachtoffer bent.

Godsammekraken | 24-04-13 | 16:00

Water is nat en de paus katholiek. Wat een onderzoek.

brutus68 | 24-04-13 | 16:00

En sinds wanneer nemen we sociologisch onderzoek ineens serieus hier?

pius | 24-04-13 | 16:00

Gangbare conclusie; stoppen om er geld in te steken of op zijn minst het bedrag aanzienlijk te verminderen.

Conclusie in Den Haag; nóg meer geld er in pompen.

Absoluut niet waar | 24-04-13 | 15:59

Gaan we op de persoon spelen van Leeuwen?

pius | 24-04-13 | 15:59

'De overheid moet heel voorzichtig zijn met het subsidiëren van vechtsporten, zoals boksen. Deze kunnen juist antisociaal en gewelddadig gedrag aanwakkeren.'

Wist iedereen met gezond verstand al lang (geldt voor heel dit artikel trouwens). Maar in dit land hebben maar weinig mensen gezond verstand. Je kunt het aanleren van vechtsporten aan intellectueel uitgedaagde kansenjongeren niet toevertrouwen aan labiele zweefcoaches. Geen uitzonderingen maken.

Stilicho | 24-04-13 | 15:58

Mooi baantje voor Pius en Bakito...

CornholioNL | 24-04-13 | 15:58

Het gelijk van de borreltafel voor de 1138e keer aangetoond. Alleen te laat want het geld is al weg.

Godsammekraken | 24-04-13 | 15:58

Je verwacht het niet he...

Vakonov | 24-04-13 | 15:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken