Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Treinleed. Waarom proppen in 't midden?

GStreinleed.jpgWelkom bij het super innovatieve GeenStijl crowdfunded sociologisch antropologisch cultureel psychologisch planologisch onderzoek voor tijdens openbaar vervoer spitsmomenten. In bovenstaande waarheidsgetrouwe reconstructie-weergave van het fenomeen 'in- en uitstappen', ziet u de dagelijkse gang van zaken op ieder perron, altijd, overal, of het nou druk is of niet. Ondanks eindeloze studies alsook miljoenen jaren mobiliteitservaring bij De Mens (die zich wél binnen een paar jaar liet conditioneren om in- en uit te checken per chipkaart), blijft de eeuwig brandende vraag: WAAROM?

Reaguursels

Inloggen

Voor en achter zitten marokkanen?

MyCatIsDoingThis | 18-04-13 | 16:41

Achter de blonde wijven aan

RembrandtvanGein | 18-04-13 | 14:26

dit is een strikvraag en een nep onderzoek! Iedereen weet dat de NS alles zal doen om de schuld bij de reiziger te leggen. Ik stap altijd achter in de trein en daar is ook geen ruimte in de spits en inderdaad de wordt om je oren geslagen met vouwfietsen en laptop tassen en word vuil aangekeken als je naast iemand wil zitten die zijn tas/laptop/rolkoffertje op de stoel naast hem heeft liggen.

TijnZ | 18-04-13 | 12:02

Omdat je bij de NS nooit weet wat voor trein ze sturen en hoe lang die is! Daarom ga je in het midden klaar staan. Simpel, geen studie voor nodig alleen gezond verstand.

Gerrit Funny | 18-04-13 | 09:32

Dit lijkt me een gewone normaalverdeling

relatief | 18-04-13 | 08:59

Lijkt me toch simpel: omdat je nooit weet waar de sukkel de trein precies tot stilstand weet te brengen, maak je in het midden van het perron de meeste kans om geen sprint naar de trein te hoeven trekken. Dat de meeste mensen zo slim zijn is dus een goed teken.

Anders nog? | 18-04-13 | 05:40

Mensen gaan er foutief vanuit dat de trein gelijkmatig (random) vol loopt: links, rechts, in het midden. En daar anticiperen ze op. Want als dat zo is kun je beter in het midden instappen, aangezien de gemiddelde afstand tot de resterende lege plaatsen dan het kleinst is. Negers wisten dit trouwens als eerste: zij nemen altijd achterin de bus plaats en hebben zo altijd een zitplaats.

Doodziek Aapje | 17-04-13 | 23:10

Gvd Geenstijl! Ik loop altijd helemaal naar voren of naar achter, om vervolgens relaxt en rustig in te stappen.. Breng al die schapen nu niet op ideeën..
Sommige dingen zijn goed zoals ze zijn!!

iustus | 17-04-13 | 22:02

Het is juist altijd rustig in het midden, juist aan de voor en achterkant van de trein is het druk, maar dat kan ook per traject verschillen natuurlijk. Maar goed, ze moeten gewoon sowieso van alle sprinters dubbeldekkers maken.

ho4x | 17-04-13 | 22:02

Het zou veel capaciteit schelen als alle zitplaatsen uit de trein - of alleen uit de tweede klasse - gesloopt zouden worden. Allemaal hangen aan zo'n vieze lus. Met de hand dan.

Dmitri Dmitrievitsj | 17-04-13 | 20:54

Omdat de vagina ook in het midden zit.
Onbewust (en sommigen bewust) gaan we daarom in het midden vd trein zitten.

hellothere | 17-04-13 | 20:48

niks lekkerder dan in het midden erin.
Daarom dus. Gewoon omdat het kan.

Yabadabedoe | 17-04-13 | 20:44

Morgen met de trein, voor het eerst in 1,5 jaar. Ben heel benieuwd...

Graaisnaaiert | 17-04-13 | 20:37

Cojones, was toch drs.guustflater of zo die in zijn Ferrari 485 peekaa altijd kwam pochen op geen stijl? Ik zit me suf te piekeren...

Mozeskriebels | 17-04-13 | 20:12

De laatste keer dat ik probeerde voorin te gaan zitten werd ik weggestuurd door de machinist.

fender05 | 17-04-13 | 19:30

Meerdere oorzaken van dit probleem worden hierboven uit de doeken gedaan.

Om dit probleem te voorkomen, stel ik voor, dat de NS bij elke trein het midden weghaalt.

Dat zal ze leren!

Cor Rupteling | 17-04-13 | 19:11

Na jaren openbaar vervoer ben ik toch blij te kunnen rijden met een auto. Daar heb ik het kleine beetje extra geld ruimschoots voor over. Je betaalt voor vervoer tot aan de deur en de wetenschap niet gestoord te worden door de vervelende, lawaai makende en asociale medemens van het openbaar vervoer.

Freebs | 17-04-13 | 19:07

@st3fan07 | 17-04-13 | 18:40
Ik rijd altijd achteruit wanneer ik per trein reis. Altijd plek (niemand naast je) en veel veiliger bij meer dan 120 km/h zonder veiligheidsgordels en soms gevaarlijke obstakels (vaste tafeltjes) pal voor je snufferd. Onderzoek wijst dat ook uit.

Maarja, dat was geloof ik ook de kern van dit verhaal.... Dat mensen niet logisch na (kunnen) denken.

Ven1V1d1V1c1 | 17-04-13 | 19:01

@Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:04

Germ, voelt ie zich aangesproken door een slap parodietje op voorspelbare reacties.

maggoo | 17-04-13 | 18:41

Maar nu de vraag der vragen: "Wil je vooruit of achteruit zitten?".

Of het niet weten of een trein vooruit of achteruit zal gaan en op het moment van rijden snel van plaats verwisselen omdat je graag vooruit of achteruit wil.

GRRR!!!#%#@&

Ja.... ik zit te veel in de trein en ik let te veel op andere mensen #irritaties

st3fan07 | 17-04-13 | 18:40

reed vroeger dagelijks met lijn 1 van de Dam in A'dam naar Lelylaan. In de avondspits vaak zo vol dat de tram op het leidscheplein werd ingehaald door de volgende. Vrijwel leeg. Bij het Surinameplein had een derde lijn 1 zich aangesloten met alleen een bestuurder erin. En IEDEREEN wurmde zich in en uit de bomvolle eerste tram... Zo werken die dingen.

jan-lul-de-behanger | 17-04-13 | 18:40

Ik de banden vol met wind, nee ik heb echt niks te klagen, lalalala!

irma zonderboezem | 17-04-13 | 18:34

Eerste klasse>> een hoop extra kosten en moeite voor weinigen, ja de stoelen zijn 2 millimeter breder, maar als je erover nadenkt is handhaving van dat systeem absurd.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:31

J De Hoop Schepper 18:25
Echt iets van de vorige eeuw>> in de tweede klasse staat het stampvol en in de eerste klasse zit geen hond.
Waardeloos en ook niet meer van deze tijd.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:27

omdat de helft bij de deur staat waar die niet gebruikte 1e klasse coupe is

J. De Hoop Schepper | 17-04-13 | 18:25

Omdat ze niet slim genoeg zijn om auto te gaan rijden.
Dan verdien je het ook om als lemmings in een blik te worden gepropt.

ZDEV | 17-04-13 | 18:22

Maar het echte antwoord is. Daar staat de enige werkende OV-chip scanner...

Parel van het Zuiden | 17-04-13 | 18:20

Resumerend voor de redactie over het waarom.
1 mensen zijn kuddedieren.
2. mensen weten niet precies waar de trein zal stoppen.
3. mensen zijn bang om de trein te missen en nemen de eerste de beste deur.
Daarom dus.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:19

Ik zal het dan maar verklappen. Omdat de N.S. 'instapzones' aangeeft. En dat is daar.

Ze doen het zelf.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 18:19

T'is wel zo. Doe dit tientallen jaren. Loop altijd richting de voorkant van de trein. Goed snelheid inschatten, meelopen met rijdende trein en bijna altijd plek.

SammyJankis | 17-04-13 | 18:19

Het watte?

purkpurkson | 17-04-13 | 18:19

volgens mij is dat niet eens zozeer in het midden maar vooral waar op het perron de in en uitgang is.

keesje vara | 17-04-13 | 18:17

@marlinn
Het klopt dat de lengte moeilijk te voorspellen is, maar let eens op die op hun punt gezette vierkante borden tussen de rails. Die geven het stoppunt aan voor een trein van een bepaalde lengte (in aantal rijtuigen).

Er is een 'sweet spot' aan te wijzen in treinconfiguraties die het meest voorkomen op een vast traject. Als je toch dagelijks forenst, heb je dat binnen een werkweek gevonden voor de rest van de tijd dat de dienstregeling geldig is. Helaas lijkt dat laatste wel steeds korter te worden.

Resultaat is ook dat je min of meer veroordeeld bent tot een plek ergens niet te ver uit het midden tussen beide mogelijk stoppunten.

Zware Majesteit | 17-04-13 | 18:16

Het midden is toch logisch.
Als de trein van achteren of van voren wordt geramd is de kans het grootst dat je het in het midden kunt navertellen.
In andere gevallen is de kans 50%.

ProAsfalt | 17-04-13 | 18:16

Zware Majesteit | 17-04-13 | 18:01
Mensen met roestige auto's die precies weten bij welke tegel de trein stopt. Moehahaha.

Canis Spurcus | 17-04-13 | 18:13

@CoJoNes | 17-04-13 | 17:54
Ghehe, ik kan me een reaguurdersborrel herinneren dat ik 13 mensen in mijn bestelwagentje had, als een van de weinige autobezitters, op weg van de FEBO naar Club Tanja.

Bakito | 17-04-13 | 18:12

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:09 | + 0

Gewoon midden op het spoor wachten.

Eurotokkie | 17-04-13 | 18:11

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:09 Nou ja, mist?

Je ziet hem wel.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 18:11

marlin 18:04
Juist.
De mensen gaan staan, daar waar ze de trein het meest verwachten.
Als je helemaal vooraan of achteraan staat te wachten, heb je kans dat je de trein mist, met name op de kleine stationnetjes.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:09

Laat ze maar over elkaar heen kruipen voor een stoeltje in het midden. Des te makkelijker voor mij om lekker rustig achterin instappen.

T.Stark | 17-04-13 | 18:08

Als je ergens niet met een auto kan komen moet je een 4x4 aanschaffen. Kun je er dan nog niet komen en er niet in tien minuten heen wandelen is het waarschijnlijk de moeite niet waard.

Canis Spurcus | 17-04-13 | 18:07

marlinn | 17-04-13 | 18:04 | + 0

Meestal komt er helemaal geen trein.

Eurotokkie | 17-04-13 | 18:06

@BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:40 Omdat iedereen als eerste naar binnen wil om misschien nog een zitplaatsje te bemachtigen.


* Zo. Ook die studie overbodig... *

Treurig varken | 17-04-13 | 18:06

Trein..., linkse hobby-vervoer. Stap eens in op Amsterdam centraal en als je je portemonnee een halte verder nog hebt dan ben je één van de gelukkigen.

Hond van de slager | 17-04-13 | 18:05

maggoo 18:02
Altijd als het om treinen gaat komt die vraag.
Je hebt kennelijk geen idee hoe oubollig je vraag is.
Ik wel.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:04

Mensen gaan klaar staan waar de trein komt. Het is onvoorspelbaar hoe lang een trein gaat zijn; soms heeft de NS een korte trein in de spits.

marlinn | 17-04-13 | 18:04

CoJoNes | 17-04-13 | 17:54 En er waren er met een Porsche.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 18:03

De trein is een exponent van de maakbare samenleving, en dat werkt dus niet.

En verder zegt niemand; weet je wie er ook wat met treinen deed?

maggoo | 17-04-13 | 18:02

Hond van de slager | 17-04-13 | 17:58

.....én op een ouwe lullenfiets zonder versnellingen!

Hond van de slager | 17-04-13 | 18:01

Hoe meer je fietst,hoe eerder je in een soort flow komt.
Zeer verslavend.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 18:01

Ik weet van mijn dagelijkse forensentrein A) in 90% van de gevallen vooraf precies waar dat ding met z'n deuren stopt ten opzichte van het perron waar ik sta te wachten en B) wat de positie van die deur gaat zijn t.o.v. het perron waar ik er straks weer uit moet.
De wachttijd voordat de trein arriveert spendeer ik nuttig door precies daarheen te lopen waar ik straks bij het uitstappen direct mijn roltrap omhoog ga treffen.

Aangezien de trein vrijwel altijd precies zo stopt dat ik de eerste ben voor die propdeur, ben ik ook vrijwel altijd de eerste die een zitplaats kan gaan uitzoeken. De afgelopen 13 jaar heb ik op deze manier nooit hoeven staan en het OV is op korte stukken netto betrouwbaarder gebeleken dan de auto als ik op tijd wil arriveren op afspraken.

Mijn auto is dan ook exit gegaan een paar jaar geleden, stond toch alleen maar te verroesten. Als ik een auto nodig heb, huur ik die nu wel.

Zware Majesteit | 17-04-13 | 18:01

Omdat iedereen zwart rijd en denkt in het midden het veiligst te zijn.

Bontkraagje | 17-04-13 | 18:01

Een trein? Wat is dat?

bokkenrijder | 17-04-13 | 17:59

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 17-04-13 | 17:59

@BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:40 |
En dan aansluitend een studie naar het motief van miljoenen mongolen die wekelijks als schapen in een voetbalstadion opgesloten wensen te worden. Of een studie naar de sneue families die tweede paasdag en tweede pinksterdag massaal de woonboulevards bezetten. O ja, en een studie naar ondernemers die deze woonboulevards hebben opgezet. En daarna... Ach. Laat ook maar.


Van Dikhout | 17-04-13 | 17:58

Eurotokkie | 17-04-13 | 17:50

En zo is het, elke dag 16 km op de fiets naar m'n werk en weer trug. Gaat sneller dan een parkeerplaats vinden in Amsterdam.

Hond van de slager | 17-04-13 | 17:58

Parel van het Zuiden | 17-04-13 | 17:55 | + 0

Volgens mij zitten in het midden meestal de lekkerste wijven .

Eurotokkie | 17-04-13 | 17:58

@arie181818 | 17-04-13 | 17:53
O, Eurotokkie had hetzelfde idee zie ik..

arie181818 | 17-04-13 | 17:57

De blowers en de relschoppers zitten altijd aan de randen.

Petrus de Rewa | 17-04-13 | 17:57

De buitenliggende perrondelen zijn het domein van de hyena's. Mensen zoeken instinctief veilige havens op. There is strength in numbers. Juist in een onveilig aanvoelende omgeving wordt dat gedrag duidelijker zichtbaar. Omdat de diverse A-merken in onze samenleving opzichtig desinvesteren in veiligheid in dit soort publieke ruimtes dus niet zo bijzonder.

Parel van het Zuiden | 17-04-13 | 17:55

wout nellink | 17-04-13 | 17:35

En omdat je vader in je reet zat

Hond van de slager | 17-04-13 | 17:55

Echte mannen fietsen alles tot een straal van 25 kilometer, daarboven ga je je geen echte man meer voelen, maar een uitgewoond lijk.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 17:55

De enige vraag die je moet stellen is:
Waarom gaan mensen in godsnaam nog met de trein?

Stelletje paupers. Vroeger had iedereen hier op de GS nog gewoon een Maserati en de wat minder bedeelden een Audi.

CoJoNes | 17-04-13 | 17:54

Omdat mensen domme koeien zijn. Doorlopen naar voren en naar achteren is het devies!

Amano | 17-04-13 | 17:54

Omdat onrendabelen diep in hun hart CDA-ers zijn.
Of hadden willen zijn. Eh...

Van Dikhout | 17-04-13 | 17:52

Getson | 17-04-13 | 17:48 | + 1

Echte mannen gaan met de fiets.

Eurotokkie | 17-04-13 | 17:50

InVuurEnVlam | 17-04-13 | 17:46 | + 0

Mensen zijn kuddedieren en die zoeken meestal de groep op.

Eurotokkie | 17-04-13 | 17:50

Omdat het kan.

Boy Cot | 17-04-13 | 17:49

Echte mannen staan in de file

Getson | 17-04-13 | 17:48

BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:44 Ik haat treinreizigers.

Tot ik zelf in stap.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:48

Best logisch...... Omdat je vaak van tevoren niet weet hoe lang de trein is en waar hij zal stoppen. Dus als je helemaal aan het begin/eind van een perron gaat staan, heb je grote kans dat de trein een eind weg stopt en je als állerlaatste erbij aankomt, oftewel juist géén plek hebt.
(En als je een korte overstap hebt, kun je meestal ook beter niet voor- of achteraan zitten)

Pink_tha_bink | 17-04-13 | 17:48

Daarom zijn dubbeldekkers ook ideaal, geef de uitvinder maar de nobelprijs.
De nieuwste dubbeldekkers zijn een genot om mee te reizen, maar zien er ook nog eens gelikt uit.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 17:48

ProRail en de NS zijn al bezig met een experiment in de trein op het traject Roosendaal-Zwolle. Op station 's-Hertogenbosch hangen LED-balken die aangeven waar het druk is in de trein. En je kunt ook op je mobiel de drukte bekijken. Video op blog.prorail.nl/instappen-anno-2013-me...

InVuurEnVlam | 17-04-13 | 17:46

In het middel zit je het veiligste mocht de trein een aanrijding krijgen.

toetanchamon | 17-04-13 | 17:46

@rukvogel | 17-04-13 | 17:44
Denk je dat de gemiddelde onrendabele in staat is om voldoende hersencapaciteit vrij te maken, om zo ver in de toekomst te denken?

Nietvoordekat | 17-04-13 | 17:46

Elk instapmoment van bovenaf bekeken is bijna een standaardnormale verdeling.

Daarom dus.

Snackbar van Allah | 17-04-13 | 17:46

Tommygunner | 17-04-13 | 17:41 | + 1
Idd , en mensen betalen er ook nog voor.

Eurotokkie | 17-04-13 | 17:46

De trein; haasten, zitten met stom volk als hipsters en groen links types ( of is dat hetzelfde), je bent nooit op de bestemming waar je moet wezen dus vervolgens weer overstappen op bus of taxi, muziek luisteren op een koptelefoon, geen privacy met je gesprekken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Met andere woorden, de trein sucks!

Mozeskriebels | 17-04-13 | 17:45

@ rukvogel | 17-04-13 | 17:44 | + 0 -
We hebben een hypothese in deze! Zou het treinvolk écht weten dat je in het midden erg veilig zit?

BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:45

Waarom niet?

Red mij niet | 17-04-13 | 17:44

Omdat OV lemmingen te lui zijn een paar deuren verder te lopen

dani7902 | 17-04-13 | 17:44

@ zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:42 | + 0 -
Dat is wel zo, maar zijn mensen dan zo blij om in een trein te stappen dat ze de voorpret nodig hebben? Of hebben ze de voorpret nodig omdat zij straks zelf als een sardientje in een geel blik zitten?

BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:44

Nou dat komt heel misschien doordat dat je in het midden van de trein de meeste kans hebt een ongeluk te overleven.

rukvogel | 17-04-13 | 17:44

De omvang van een groep is optimaal bij 5 a 6 personen. Wordt deze groter, zal de gemiddelde prestatie exponentieel afnemen.

Het is dan ook erg verstandig om kunstmatig een groep van 16 miljoen of 7 miljard te creëren. Is zeer efficiënt.

Bakito | 17-04-13 | 17:43

@zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:40
Oh god nee, de NS als religie. Met het station als moskee, die irritante galmende zanikstemmen dat er voor de zoveelste keer een trein te laat is als minaretten, de eindbestemming als Mekka (moet je eens in je leven komen en zo), het genot van de hele ervaring gelijkend aan je voorhuid er af laten snijden.. Gelijkenis sprekend!

Nietvoordekat | 17-04-13 | 17:43

Soms sta je in het midden, net zoals de rest van de meute en dan wil je naar voren of naar achter, maar dat gaat dan vaak niet, want de gangpaden staan vol.
Soms lukt dat echter wel en verbaas je dan niet dat je de enige bent in een rijtuig.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 17:43

BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:40 Omdat dat de uitstappers irriteert.

Zomaar gratis iemand irriteren door alleen maar te staan. Ze kennen je niet maar ze hebben meteen een hekel aan je.

Mooi man.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:42

De echte vraag is natuurlijk sowieso "trein? Waarom?"
#onrendabelenvervoer

Tommygunner | 17-04-13 | 17:41

@de Bree, op flakkee rijden geen treinen. En als je met de bus naar Rotterdam gaat om dan de trein te pakken is vrij kansloos, naar mijn inziens.

Mozeskriebels | 17-04-13 | 17:41

Waarom trein. Na die vraag ben ik er wel klaar mee.
Aan de vraag hoe die mensen in- of uitstappen kom ik dus niet toe.

vetkleppert | 17-04-13 | 17:40

Daarom zit ik vaak in een rustige coupé, tweezittertje voor mezelf, terwijl er wordt omgeroepen: 'zoveel mogelijk doorlopen in de gangpaden, deuren vrijhouden, anders kunnen we niet vertrekken.'

Eric Blair | 17-04-13 | 17:40


wout nellink | 17-04-13 | 17:35 | + 0 -
Bij een hoer propt men m er juist voor of achterin en niet in het midden. Makes no sense.

shamehair | 17-04-13 | 17:40

Omdat je in het midden nog de keuze hebt om links of rechts te gaan, met in je achterhoofd waar het merendeel van de kudde heen loopt.

Een betere studie zou zijn: waarom gaan mensen pal voor de deur staan terwijl mensen nog UIT moeten stappen?

BeunDeHaas | 17-04-13 | 17:40

Mozeskriebels | 17-04-13 | 17:39 En de conducteur is een proleet.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:40

Omdat de meeste mensen schapen zijn en de meute volgen. Vandaar het geloof ook zo groot is geworden.

Mozeskriebels | 17-04-13 | 17:39

Canis Spurcus | 17-04-13 | 17:36 Alleen in de spits. Vouwfietsen zijn er alleen in de spits.

Dan slaap jij nog of ben je alweer thuis.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:38

Zou ook wel schelen als ze aftellen voor het vertrek, vaak schiet je vanaf de trap zo de trein in, want anders mis je hem misschien.

Terpen-tijn | 17-04-13 | 17:37

In het midden zitten is trouwens het beste. je hoeft minder te lopen en op het aankomststation ook niet.

De gulden middenweg.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:37

VanLeeuwen wat doe je me aan? Straks gaan al die mensen met beats koptelefoons, glossy lipstick meisjes met wanhopige gespreksonderwerpen, babyboomers op een dagje uit en al het andere tuig in de uiteinde van de trein zitten.
Terwijl dat een soort van walhalla is voor de mensen die wel een boek willen lezen, werken, studeren of gewoon even rustig slapen.

Moskovitz v.d.Duivel | 17-04-13 | 17:36

Foponderzoek! Ik mis mensen met vouwfietsen die je kleding vernielen met kettingsmeer. Of hebben fietsen geen kettingen meer tegenwoordig? Ik kom eigen al twintig jaar niet op stations..

Canis Spurcus | 17-04-13 | 17:36

Sheeple.

Bertus Brulbroek | 17-04-13 | 17:36

Ssssst. Verpest het nou niet voor de Bree. Laat die idioten lekker in het midden samenschollen.

de Bree | 17-04-13 | 17:36

gouda_terror | 17-04-13 | 17:34 De trap komt nooit het perron op.

Echt, nooit.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:35

Omdat je vanuit het midden kan kiezen in welke kant je wil zitten, waar nog het meeste plaats is...

Sabbey | 17-04-13 | 17:35

Als je midden instapt kan je twee kanten op of volg domweg de massa.

Space2012 | 17-04-13 | 17:35

Heerijk toch? Dan zit ik rustig voorin.

shamehair | 17-04-13 | 17:35

Omdat m'n moeder een hoer is...

wout nellink | 17-04-13 | 17:35

Ssst! Dit soort kleine geheimpjes maken het OV nog een heel klein beetje draagbaar. Jullie verpesten ook altijd alles!! :(

Nietvoordekat | 17-04-13 | 17:34

Toch logisch, als je een kleine trein hebt, zit je in het midden altijd goed. Als je achter of voor staat bestaat de kans dat je moet teruglopen.. Dan is het helemaal druk!

tomdebom007 | 17-04-13 | 17:34

Is uit je antropologisch onderzoek niet gebleken dat de mens een kuddedier is?

Datdoeterniettoe | 17-04-13 | 17:34

Te paard! Te paard! Oohw.

AshleyJ"Ash"Williams | 17-04-13 | 17:34

Omdat daar de trap is. Je komt het perron op en daar is DE deur.

zeg maar jansen | 17-04-13 | 17:34

omdat de trap daar het perron op komt.

gouda_terror | 17-04-13 | 17:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken