Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nifty! De Opstelten Tuigh-o-Meter

Hahajadezefotoweer.jpgNah wat gek. Er zijn dus nog steeds jeugdbendes. Waar? Kijk zelluf. RTL heeft een superkekke doe-het-zelf Tuigh-o-Meter inelkaar gefröbeld. Plaatsnaam inkloppen en zie de jeugdbende-dekkingsgraad in uw regio. Zo leert de Tuigh-o-meter ons dat bijvoorbeeld ook Texel zucht onder 1 (één) WaddenGang, vermoedelijk bestaand uit scooterzeehondjes want dat zijn de enige bontkraagjes ter plaatse. Afijn, Opstelten beloofde twee jaar geleden dat Nederland in mei 2013 bende-vrij zou zijn. Was een speerpunt van het beleid. "Absoluut, dat gaat gebeuren", waren zijn woorden. Gejokt. Hij doet nu opeens parmantig dat zijn aanpak werkt, want er zijn maarliefst 45 van de 89 gangs opgerold. Wat wij moeten verstaan onder 'opgerold' is niet geheel duidelijk maar iets zegt ons dat het niet zal zijn omdat de heren bendeleden een nette betrekking hebben gevonden en hun geluk vinden in een warm en stabiel gezinsleven in plaats van hosselend op straten en pleinen. Er zijn namelijk ook 34 nieuwe bendes bij gekomen en knuffel straf-bureau HALT heeft het drukker dan ooit. Met, jawel, spijbelaars. Uit het vernietigende rapport blijkt verder dat de nadruk ligt op, zuchterdezucht, hulpverlening. Opvallend is ook het zinnetje dat huisuitzetting weliswaar leidt tot sterke vermindering van de overlast maar dat deze maatregel zelden wordt toegepast. Zelf parelduiken naar geinige welzijnsknuffelblunders kan hierrr [PDF]. Goed, schiet lekker op dus allemaal. Over twee jaar zijn er weer veertig bendes 'opgerold' (lees: doorgepromoveerd naar de georganiseerde misdaad) en zijn er ongeveer evenzoveel nieuwe ontstaan uit de gelederen van de kansenwijkkinders. We zouden toch haast concluderen dat de huidige aanpak niet werkt, wat jij Ivo?

Reaguursels

Inloggen

Jos Schmitz | 16-04-13 | 15:38 + 1

Maar helaas zijn we met zijn allen boterzacht hier in Nederland dus jouw terechte oplossingen zullen wel een utopie blijven, helaas.

Schweinchen Dick | 16-04-13 | 20:27

Capelle ad IJssel minder dan Leudal, Midden Limburg. Geloof er niks van, of de tolerantiegrens in de Randstad ligt een stuk hoger zodat daar overlast niet meer als overlast ervaren wordt.

ministerpronk | 16-04-13 | 19:47

In Rotterdam 0 (nul dus !) criminele jeugdbendes. Ik vond de laatste tijd al zo stil op straat.

Krak Eling | 16-04-13 | 19:25

@La Vie En Rose | 16-04-13 | 15:38

Dank u.

*sollicitatiebrief schrijven gaat*

pius | 16-04-13 | 18:06

@Renkum0317 | 16-04-13 | 17:59

Eens. De cijfers kloppen niet. En ze kloppen niet om een duidelijke reden. Dat is het grootste probleem.

pius | 16-04-13 | 18:03

pius | 16-04-13 | 14:36
Inderdaad, loop op een gure doordeweekse nacht door een krachtwijk in Rotterdam met een nieuwe smartphone en ik vrees dat je 'm in kan leveren. Waarmee je met één steekproefname direct de stelling hebt ontkracht.

Of laten we dan even het begrip "criminele jeugdbende" ontleden. Crimineel=pleegt misdaden, een bende is een groep en jeugd zijn lui die nog niet oud zijn. Conclusie, als jongeren in groepsverband misdaden plegen (daar vallen dus ook kleinere diefstal en bedreiging onder), betreft het een criminele jeugdbende. En me dunkt dat er daar in Rotterdam meer dan 0 en in Amsterdam meer dan 2 van zijn. Zelfs mijn schone heimat Renkum heeft een jeugdbende, althans, er is ooit een hele aflevering van één of ander NPO-programma aan gewijd. Nochtans zegt de Tuigh-O-Meter dat er 0 bendes zijn.

De cijfers kloppen dus niet.

Renkum0317 | 16-04-13 | 17:59

De BEKE-methodiek is zo achterhaald.

3 keer niks | 16-04-13 | 17:51

Toch wel apart dat volgens Rtl een gemeente als Geldermalsen 2 "groepen"heeft tov bijvoorbeeld Hilversum 4 ?!

Djenghiz_ken_net | 16-04-13 | 17:14

Boarnsterhim: Per 10.000 jongeren: 24.5. Zozo.

Liroy | 16-04-13 | 17:07

Het beleid van Wolfsen in cijfers: Amsterdam 23 bendes, Utrecht 40! Waar een klein durrupje groot in kan zijn...

Ja nee, geen mening | 16-04-13 | 16:27

Op iedere overlastgevende hanggroep zitten:

2 maatschappelijk werkers
3 jeugdpsychologen
2 orthopedagogen
1 wijkagent
3 ambtenaren van het gemeentelijke overlast meldpunt
1 straathoekwerker
1 assistent straathoekwerker
1 reserve straathoekwerker
3 gesubsidieerde jeugdsoosmedewerkers
1 docent die zichzelf mentor mag noemen

De ouders? Ehhh, die zijn er even niet.

Lang leven het polderen met de kids!

Rest In Privacy | 16-04-13 | 16:24

@miko | 16-04-13 | 15:38
Ach, vergeleken bij Rotterdam met 616.528 inwoners is Kampen met 50.874 inwoners een dorp.
Oké, kleine stad.

En Kampen bestaat iets langer DAN Rotjeknor.

La Vie En Rose | 16-04-13 | 15:50

Correctie:
(...) voor een groot deel PvdAers, die zelf geen benul hebben.

La Vie En Rose | 16-04-13 | 15:41

W.b. Opstelten: Er zijn maar weinig ministers die echt kennis hebben van het departement waar zij verantwoordelijk voor zijn. Die zijn afhankelijk van ambtenaren. En die ambtenaren bestaan vaak uit een zooitje nitwits die daar al jaren zitten, voor een groot deel uit PvdAers bestaan, die zelf geen benul hebben.

Gewoon tweederde van die lutsers eruit sodemieteren, die doen toch geen flikker, en het levert bovendien een enorme bezuiniging op.
En er mensen neerzetten die in het werkveld actief zijn geweest. Niet die geitenwollensokkers maar types zoals pius die weten van de hoed en de rand, ook waar het mis gaat qua aanpak van bestuurders van instellingen die ook geen benul hebben.

La Vie En Rose | 16-04-13 | 15:38

@pius | 16-04-13 | 14:28
Kampen is geen dorp maar een stad, en al langer als rotjeknor.

miko | 16-04-13 | 15:38

Opstelten is van de VVD en daar hebben ze nog niet door dat bezuinigen betekent dat de overheid in haar eigen corpulente, van het vet drillende lijf moet snijden (bijvoorbeeld door de overbodige ambtenaren te ontslaan, minimaal 25% van de ambtenaren voeren niks anders uit dan het bedrijfsleven, waar ALLE salarissen voor het overheidsapparaat verdiend worden, dag in dag uit het ondenemen zo lastig mogelijk te maken) in plaats van de belastingen te verhogen. Als je daarnaast een wet aanneemt die het mogelijk maakt om van tuig met een dubbel paspoort de Nederlandse nationaliteit in te trekken als ze zich schuldig maken aan misdrijven waarop een max. straf staat van 1 jaar of langer, dan kun je vrijwel iedere bi-culturele criminele kansenjongere ons land uit flikkeren als persona non grata. Voor minderjarigen pappa en mamma verplicht mee uiteraard. Weg 80% van de jeugdbendes. Op scholen kan de holocaust weer worden behandeld tijdens geschiedenis. Het criminele deel van de geimporteerde onderklasse van kanslozen wordt flink uitgedund. Tegelijk houden we dat deel van de import over dat zich wel wil aanpassen en inzetten om te slagen in onze maatschappij. Dus het mes snijdt aan twee kanten. Wij krijgen een leefbaarder land en de immigranten die hun best willen doen (ja die zijn er ook) lijden niet onder de negatieve uitstraling van kopschoppers en tuig wat meisjes van 9 een hersenbloeding ramt. Snap je het nu, Opstelten? Zo maak je het riool schoon.

Jos Schmitz | 16-04-13 | 15:38

@Pius

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft het aanpakken van de leiders. Je moet de hele groep die deze leider aanvoert er in eerste instantie niet bij betrekken en alleen werken met deze leider. Je moet aansluiting geven aan kernwaarden die voor hem/haar belangrijk zijn en vanuit zijn normen, waarden & logica je boodschap proberen te geven.

Je kunt andersdenkende mensen namelijk niet benaderen vanuit je eigen logica, zij zullen dit niet begrijpen en zien als een aanval. Gebeurt dat, dan heb je per definitie al verloren als hulpverlener.

BuigenofBarsten | 16-04-13 | 15:31

Datum | Tijd | 16-04-13 | 15:06 | + 0 -
Nee hoor, klopt precies. Zwolle: 1 criminele jeugdbende.

TheseDays00 | 16-04-13 | 15:25

En die vreselijke hangplekbejaarden. Samenkluiten vaak in de omgeving van een Hema bijvoorbeeld. Fietszadels met een bontje er op of een plastic boodschappentas.
Sjacherijn of weer kind geworden, beiden opties niks.
Mensen aangapen alsof ze van een andere planeet komen.
Ga es gauw naar huis met je bos prei onder de snelbinders.

drs. blekadder | 16-04-13 | 15:24

@pius | 16-04-13 | 13:59
Je slaat de spijker op zijn kop!

La Vie En Rose | 16-04-13 | 15:23

In mijn plaats zijn geen jeugdbendes volgens de meter, terwijl ik toch zeker van eentje weet. Een afrekening - want dat was het - was zelfs nog in het nieuws vorig jaar. www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/0...

SamKoeman | 16-04-13 | 15:20

Zwolle, 1 criminele jeugdbende. Mhoehaha onderzoek van niks dus.

Datum | Tijd | 16-04-13 | 15:06

Niet te vergeten de bende van Rutte, Samson en consorten.

drs. blekadder | 16-04-13 | 14:46

@blinde kip | 16-04-13 | 14:32

Ja. Met groepen werken creëert juist grote risico's binnen deze context. Met individuen werken is effectiever maar vaak te duur. Een nare paradox.

De focus moet liggen op de leiders iig, die moet je beïnvloeden, als zij hun gedrag veranderen dan doet de groep dat vaak ook. Doen ze dat niet dan moet je ze strafrechtelijk aanpakken en van de groep isoleren.

Dan creëer je ruimte om de rest van de groep effectief te bewerken. Dat heeft ook een veel grotere slagingskans dan. Een groep pellen noemt men zoiets.

Maar ook daar staat of valt alles met de kwaliteit van de professionals en hun vermogen tot effectief samenwerken.

En daar ben ik nie positief over in systemische zin.

pius | 16-04-13 | 14:45

Tuig is als een olievlek die zich steeeds verder uitbreidt. De reden? Strafen zijn te laag en hebben hebben geen afschrikwekkende werking.
Tuig redeneert in aftrek voorarrest en voorwaardelijk, wat in de praktijk betekent dat ze bijna niet (of weinig in verhouding tot het vergrijp) daadwerkelijk hoeven te zitten. Daar ligt het probleem Ivo. Doe daar wat aan.
Dus niet naar huis laten sturen met een voorwaardelijk strafje, niet die enkelbandjes maar juist detineren en heropvoeden.

The real McCoy | 16-04-13 | 14:37

@Renkum0317 | 16-04-13 | 14:29

Het aparte is dat ook de onderbuik mee word genomen in de analyses van de Beke-shortlist. Dus het gevoel van de betrokken professionals rondom groepen heeft ook invloed op de uiteindelijke categorisering.

Dat maakt het des te merkwaardiger dat er nul criminele jeugdbendes uit voortkomen.

Of ze hebben ze niet in beeld natuurlijk. Hoe dan ook, dit is een zorgelijke ontwikkeling. Want zelfs een idioot kan op zijn vingers natellen dat deze cijfers niet kloppen.

pius | 16-04-13 | 14:36

@pius | 16-04-13 | 14:17
Maar drillkampen waar gemengd wordt? Of ontstaan er dan nieuwe machtsverhoudingen?
En een drill sessie tijdens de zomervakantie als straf voor een diefstalletje of 3. Dan maar geen tripje naar Casablanca.
Nu blijft de woonwijk het werkterrein met de burger in het midden van het werkterrein. Lijkt me niet handig. Ook niet voor het draagvlak om iets te doen anders dan ze in de bak te gooien.
Blinde kip sr. vertelde me vaak genoeg dat dat Antillianen en Marokkanen het lastigst waren juist vanwege hun cultuur dus die zou je niet bij elkaar moeten zetten. Wel lastig als je er heel veel van heb die wel een zetje in de goede richting kunnen gebruiken.

blinde kip | 16-04-13 | 14:32

Verder heb ik meer last van de internationale bendes die vooral opereren uit bepaalde steden in België en Frankrijk.

miko | 16-04-13 | 14:30

Zoekterm voor de PDF: achtergrond
> "De helft van de groepen bestaat voornamelijk of geheel uit personen met een Marokkaanse achtergrond."
Conclusie:
Vul de tekst in en kleur de plaatjes.

Willem X | 16-04-13 | 14:30

Lol, in Rotterdam zogenaamd 0 criminele jeugdbendes, daar denkt mijn onderbuik anders over.

Renkum0317 | 16-04-13 | 14:29

@miko | 16-04-13 | 14:07

Mooi. Sommige dorpen verdienen overlast. Kampen is er daar 1 van.

pius | 16-04-13 | 14:28

In Nijmegen zijn 21 problematische jeugdgroepen, gemiddeld 5,8 groepen per 10.000 jongeren. Juist lekker en deze Opstelten wil ook de gevangenissen sluiten.

psycho_3 | 16-04-13 | 14:27

@TheseDays00 | 16-04-13 | 13:57
Daar zijn het de graaiende ouders die overlast geven.

miko | 16-04-13 | 14:27

@Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 14:09
Of de politie is inderdaad zo dom als we denken en heeft alle overlast gevers naar Kampen gestuurd. Wisten hun veel.

miko | 16-04-13 | 14:26

@HoerenSloep | 16-04-13 | 14:24

Ja. Echt hilarisch. Een staaltje Fraude waar zelfs Madoff van zou staan te kijken.

Man man.

pius | 16-04-13 | 14:26

Rotterdam: 18 groepen, 0 crimineel...
Nuff said

HoerenSloep | 16-04-13 | 14:24

@FarAwayFarer | 16-04-13 | 14:00
Sommige bendeleden hebben waarschijnlijk de euvele moed om tot meerdere bendes te behoren. Ook kan het zijn dat een bende omnder verschillende namen opereert en zo de statistieken van Ivo onderuit haald.

TunaTown | 16-04-13 | 14:19

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 14:05

Uiteraard. Verder zijn hinderlijke groepen geen bendes, en de meest overlastgevende ook niet, al kunnen die erg naar zijn voor hun omgeving, dat wel. Maar die distincties moeten gemaakt worden.

Anders heb je dat het probleem aan de ene kant gedownplayed word en aan de andere kant opgeblazen.

Ook dat lijkt me niet helpend.

pius | 16-04-13 | 14:19

Maastricht is ook mooi vertegenwoordigd met 14 gangs.

ElMatadero | 16-04-13 | 14:18

@blinde kip | 16-04-13 | 14:03

Hebben ze gedaan, drillkampen met Marokkaanse jongeren. Werkte niet mijn waarde.

En als je lichte crimineeltjes bij elkaar zet is er al geen sprake meer van een omgeving zonder kwade invloeden. De groepsdruk in combinatie met de hiërarchie is juist een heel lastig te tackelen fenomeen.

Zo'n aanpak moet op een heel breed terrein plaatsvinden. Buiten en binnen. Sociaal-economisch, strafrechtelijk, pedagogisch etc etc.

Het probleem daarmee is dat er vaak veel te veel (hulpverlening)instanties met eigen belangen meewerken en dat die instanties ook veel vaker niet dan wel de juiste kwaliteit personeel hebben hiervoor.

Dat heeft de maken met de cultuurcrisis en het 'menstype' binnen het welzijnswerk wat gemiddeld genomen eigenlijk niet geschikt is voor het werk wat moet worden uitgevoerd.

Een harde maar belangrijke conclusie.

Maar het allergrootste probleem is dat er zoveel mensen bij dit soort processen betrokken zijn dat alles volstrekt versnipperd, ondergaat in tegenstrijdige belangen en uiteindelijk vastloopt. Dat is het grootste euvel.

En die tragiek kun je alleen maar oplossen dmv van kleinschalige projecten waar je controle kan houden over de kwaliteit in al zijn facetten. Probleem is dus dat je afhankelijk bent van positieve uitschieters maar dat het systeem in brede nooit goed zal kunnen functioneren.

Maar die boodschap willen diegenen die het zouden moeten horen nu eenmaal liever niet horen. Daar weet ik helaas, alles van.

Frustrerend tot en met is dat.

pius | 16-04-13 | 14:17

Minister Opstelten wil 30 procent minder inbraken in 2017 !
Het aantal woninginbraken mag in 2017 nog maar 65.000 bedragen, 30 procent minder dan nu.
.... maar, en iedereen die gepakt wordt een enkelbandje.. zucht

(c)ZWITSUL | 16-04-13 | 14:14

@ miko | 16-04-13 | 14:07 |
Maakt trouwens plannen over Kampen om dit soort schavuiten in op te voeden ook twijfelachtig.

Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 14:09

WTF???
Ik zie op die site van RTL dat mijn Amsterdam onder het landelijke gemiddelde zit!
(1,7 per 1000 jongeren versus 3,2 landelijk)

Rico Tampeloerus | 16-04-13 | 14:08

@Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 14:04
Hehehehe lol :)

@pius | 16-04-13 | 14:00
Ja elke zondag maar een beetje voor een kerk op een plein hangen.

miko | 16-04-13 | 14:07

@miko | 16-04-13 | 14:04
Ik houd me het recht voor te zwijgen.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 14:07

Opstelten? De man van "Onacceptabel!" en "Dat wordt niet getolereerd!"? Die is toch al zo vaak door de mand gevallen, wordt het geen tijd dat deze opa opkrast? Wat mij betreft zo snel mogelijk.

Alexander de Kleine | 16-04-13 | 14:06

Ivo Opstelten, het meest wanstaltige mannetje binnen de NL politiek.

ITEACHYOU | 16-04-13 | 14:06

meer onderzoek. vooral meer onderzoek, met name door boer&croon is de conclusie.

minimá-armezusvan.. | 16-04-13 | 14:06

Ivo Opstelten is zelf lid van een misdaadbende.

trippert | 16-04-13 | 14:06

@pius | 16-04-13 | 13:59
Is ook zo. Maar presenteer het niet alsof bendes aangepakt en opgerold moeten worden, alsof bendes verboden moeten worden. Er zijn genoeg mogelijkheden om in de praktijk losgeslagen jongeren te sturen. Bijvoorbeeld door intensief de leerplicht te handhaven, de behandeling van aangiftes van geweld, diefstal, belediging, aanranding, vernieling, openbare dronkenschap etc serieus te behandelen.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 14:05

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:49
Onaardige dingen over een burgemeester?? Wie? Wij?
Is niet waar, is gewoon niet waar ,dat zeg jij omdat we rechtsreagurende geen stijlers zijn.Dat is discriminatie.

miko | 16-04-13 | 14:04

Met zijn schorrochelende ouwemannetjesstem, staat hij ons straks weer uit te leggen dat de wietpas toch een succes was in Maastricht,>> de overlast rond de coffeeshops was immers afgenomen?

Terpen-tijn | 16-04-13 | 14:04

@ miko | 16-04-13 | 13:53 |
Waar dacht je dat de term "Kampers" vandaan komt?

Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 14:04

@FarAwayFarer | 16-04-13 | 14:02

Ik snap niet wat je bedoeld. Kan je het uitleggen?

pius | 16-04-13 | 14:04

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:50
Zie mijn opmerking over drillkampen. Nu al is niet voldoen aan leerplicht strafbaar.
En juist in zo'n kampe kan de machtpositie doorbroken worden. Een persoon als Pius is niet bang voor ze en kan via sportles zodanig uitputten dat ze daarna gelijk het bed inrollen. Combineer dat met leren in de nieuwe omgeving waar geen kwade invloeden zijn. Voor de lichte crimineeltjes is dit een prima alternatief op de gevangenis waar ze niets wijzer worden of het betalen van boetes die ze niet kunnen voldoen.

blinde kip | 16-04-13 | 14:03

Brombeer bromt, totaal wereldvreemde ultra-ambtenaar

Bokito ergo sum | 16-04-13 | 14:02

@pius | 16-04-13 | 13:51
En hoe definieer je bende überhaupt? Dat is het probleem natuurlijk.

De bendes zelf zijn blijkbaar geen probleem meer. lol

FarAwayFarer | 16-04-13 | 14:02

@miko | 16-04-13 | 13:53

Kampen hehe. Je bedoeld het christentuig? ;)

pius | 16-04-13 | 14:00

Volgens Opstelten: 89-45 = 44 bendes landelijk.
RTL: alleen al in Utrecht: 40!
Wat klopt er niet?

FarAwayFarer | 16-04-13 | 14:00

LangeTijdGeleden | 16-04-13 | 13:52 | + 0 -
*Hand schud*

TheseDays00 | 16-04-13 | 14:00

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:54

Eens maar grenzen aangeven ten opzichte van Jongeren is noodzakelijk, zoals je weet werk ik in die omgeving en als je dat niet doet bij een aantal groepen is het leed niet te overzien.

Vrijheid en verantwoordelijkheid kunnen niet zonder elkaar,en de doorgeschoten variant van vrijheid is bijna net zo kwalijk als een gebrek eraan.

Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat het probleem rondom deze materie eerder te maken heeft met doorgeschoten vrijheid als het tegenovergestelde. Die conclusie ervaar ik structureel.

Dat is mijn ervaring.

pius | 16-04-13 | 13:59

@TheseDays00 | 16-04-13 | 13:46 | + 0 -
*Hand schud*

TheseDays00 | 16-04-13 | 13:59

@Muxje | 16-04-13 | 13:51
Natuurlijk is het soms praktisch. In de praktijk worden samenscholingsverboden alleen gebruikt om een bepaald type samenscholingen aan te pakken. Maar het maximale aantal dat bij elkaar mag staan wordt bij zulke verordeningen nooit genoemd. Dat is dus per geval te bepalen en daarmee kan iedereen dus gepakt worden. De overheid zou daarin veel zorgvuldiger te werk moeten gaan. Politiemensen en gemeenteambtenaren moeten schipperen met wat praktisch is. De minister van justitie is er verantwoordelijk voor dat burgers beschermd worden tegen hun eigen overheid.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:59

Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 13:56
Zoals vroeger Frits van Turenhout de voetbaluitslagen oplas "0-0"

psycho_3 | 16-04-13 | 13:58

Mijn stadje doet het goed, hup Leeuwarden! Met 15 groepen doen we het beter dan Almere(10) en Helmond(3) samen.

Passion Of The Goat | 16-04-13 | 13:58

Een hele opluchting. Onze 4 Antilliaanse jeugdbendes zijn niet crimineel, geven geen overlast maar zijn slechts hinderlijk. OK, er valt wel eens een dooie door onderlinge kwajongensstreken maar dat mag geen naam hebben. Groetjes uit 0223

de visser | 16-04-13 | 13:57

Probleem met een bende is dat als jij aangifte doet tegen één of enkele leden de rest binnen de kortste keren voor je deur staat om verhaal te halen (of erger). Daar gaat een dreiging vanuit waar het strafrecht absoluut geen antwoord op heeft. Wat dat betreft komt een aanpak vanuit de politie die zich richt op de bende als geheel op mij niet vreemd over.

witwas | 16-04-13 | 13:57

Jeugdbende vrij: Bloemendaal en Aerdenhout, Wassenaar, Heemstede. Hmmmm.

TheseDays00 | 16-04-13 | 13:57

Sommigen vinden Opstelten maar een onbetrouwbaar sujet, maar dat klopt niet>> alles wat hij zegt is gewoon niet waar.

Terpen-tijn | 16-04-13 | 13:56

Aan deze cijfers heb je niet veel.
Om de in een ruimer kader te plaatsen is het nodig om te kunnen zien of ze stijgen, dalen of gelijk blijven. Ivo O. Zou ze dagelijks live voor de radio moeten voorlezen, net zoals vroeger de waterstanden:

" Rotterdam ... 18 ... Plus twee
Den haag ... 41 ... Plus drie
Utrecht ... 40 ... Min 1
Amsterdam ... 32 ... Onveranderd"

Dát is tenminste een radioprogramma!

Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 13:56

Ik stopte bij Vrije Universiteit Amsterdam...

duitse herder | 16-04-13 | 13:56

@witwas: Ik juich een dergelijk initiatief van harte toe. Nu nog afwachten of justitie dat ook doet maar tot die tijd, 100 punten!
.
@Dmitri Slivovietsj: Waar genoeg wat je zegt. Maar ik zie die reaguurders nog niet in groepsverband openlijke geweldpleging, beroving, belediging en intimidatie als standaard gedrag gaan vertonen. Bendes verbieden is gene waterdichte oplossing maar het geeft de hermandad wel de mogelijkheid om samenscholingsverboden voor dergelijke veelpleeg groepen te gaan hanteren.

wasbeer1860 | 16-04-13 | 13:56

@pius | 16-04-13 | 13:51
Juist die onduidelijkheid geeft de overheid veel te veel ruimte om naar believen de regels te gebruiken om burgers te beperken in hun vrijheid. Onwenselijke ontwikkeling. Bij de in naam liberale VVD buitelt men inmiddels over elkaar heen om de gunst van de Telegraaflezers te winnen en men zet daarom maximaal in op repressie.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:54

@pius | 16-04-13 | 13:40
Rijsen -holten daar in tegen gaat dik over het landelijk gemiddelde.
Oldenbroek heeft ook vervelende kereltjes.
Maar Kampen ,daar wil je niet wonen ,zowat twee keer het landelijk gemiddelde!! Tuighh dat is het daar in het oosten.

miko | 16-04-13 | 13:53

@TheseDays00 | 16-04-13 | 13:46 | + 0 -
Ik heb er nog totaal geen last van gehad. Maar goed, woon dan ook in Noord.

LangeTijdGeleden | 16-04-13 | 13:52

@mezelf..
18 sorry haha

dennis3210 | 16-04-13 | 13:52

@Dmitri Dmitrievitsj 13:35: In principe ben ik het met je eens, maar een deel van het probleem is dat veel van de overlast bijzonder veel schade aan een gemeenschap kan toebrengen, hoewel het gedrag van die jeugdbendes zelf op zich niet heel ernstig is en/of goed in strafrechtelijke termen te definiëren is. Vandaar dat gemeenten soms een samenscholingsverbod instellen.

Muxje | 16-04-13 | 13:51

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:49

En hoe definieer je bende überhaupt? Dat is het probleem natuurlijk.

pius | 16-04-13 | 13:51

Rotterdam: 1,5 ??
Wtf, gaan we toch weer een beetje vooruit sedert 1964.

dennis3210 | 16-04-13 | 13:50

@blinde kip | 16-04-13 | 13:44
Er is al leerplicht. Ook daar voegt een aanpak van bendes niets aan toe.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:50

@dan-b | 16-04-13 | 13:39
Bespugen, intimideren en zelfs uitschelden zijn al verboden. Als er aangifte wordt gedaan kan de politie er al wat mee. Er is dus geen noodzaak om ook bendes te verbieden. Er is verder geen verschil tussen een bende en een vriendengroepje.


@wasbeer1860 | 16-04-13 | 13:41
"hoerrrr" sissen is onfatsoenlijk en kan als belediging opgevat worden. Geweld is ook al verboden. Zelfde verhaal. Verbieden van bendes voegt daar weinig aan toe. Behalve dat potentieel iedere groep vrienden in het kader van de aanpak van bendes in zijn vrijheid beperkt kan worden. Een paar reaguurders die elkaar IRL ontmoeten en online onaardige dingen over de burgemeester van Utrecht hebben geschreven kunnen daar in theorie ook slachtoffer van worden.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:49

@wasbeer1860 | 16-04-13 | 13:34
Ik denk niet dat die pareltjes carrière gaan maken in de Provincie. Een paar dorpen bij mij vandaan werd onlangs een paar keer ingebroken. Nu is er een burgerwacht die ook 's nachts de boel in de gaten houdt en geen steeldief die zich daar nog durft te vertonen.

witwas | 16-04-13 | 13:49

Hinderlijke groepen zijn trouwens geen bendes, evenmin als Overlastgevende groepen dat in meerderheid zijn. Dat dient te worden aangemerkt.

pius | 16-04-13 | 13:49

Boch boch boch *ruime handgebaren maakt* Elite. Boch boch. *armgebaar* Rochel boch. Besturen. *richting limousine waggelt* Dag burger.

Shareholder II | 16-04-13 | 13:47

Fungus Amongus | 16-04-13 | 13:35
hoe kan je iemand hinderen zonder overlast te bezorgen dan?

ITEACHYOU | 16-04-13 | 13:47

LangeTijdGeleden | 16-04-13 | 13:31 | + 1 -
Hé Haarlem geeft dat. Nou weet ik uit ervaring dat daar gewoon de definitie wat op gerekt wordt bij de meldingen bij de politie en de politie wat wazig is met het aantal meldingen. De groep waar wij mee te maken hadden was gewoon veranderd van "overlast" naar "hinderlijk".. Bedreiging telde gewoon niet mee als "crimineel", maar als "hinderlijk".

TheseDays00 | 16-04-13 | 13:46

Ondertussen heeft de oude generatie kansenknuffels alweer de nieuwe lichting knuffelkanselaars verwekt.

Petrus de Rewa | 16-04-13 | 13:46

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:35
Die koters moeten in de boeken, niet hangen op straat. Later mag jij voor hun onmacht om met teveel vrije tijd om te gaan, meebetalen aan hun uitkering en eventueel justitiële kosten.

blinde kip | 16-04-13 | 13:44

Woot.. nog 0 in mijn gemeente.. Mijn kinderen hebben straks een primeur :)

WellusNietus | 16-04-13 | 13:44

Beloven dat Nederland ooit bendevrij zal worden is overigens ook weer een testimonie van de unieke zwakbegaafdheid van zetmeelkeel Opstelten.

Na het echec van de eeuw ( de wietpas) gaat die (hoog)geboren loser gewoon door met het debiteren van krankzinnige uitspraken. Het failliet van de Law and order-politiek in progress.

Om je te bescheuren eigenlijk ware het niet zo treurig.

pius | 16-04-13 | 13:44

Wie had dat gedacht: "De helft van de groepen bestaat grotendeels of geheel uit leden van Marokkaans Nederlandse herkomst. De overlast is in alle gevallen structureel en duurt meestal al vele jaren".

Mousehunter | 16-04-13 | 13:42

echt iets voor Ivo Opstelten, om overal een bende van te maken.

gooi en smijtwerker | 16-04-13 | 13:42

hier gewoon 0, zoals het hoort.

Mark Smith | 16-04-13 | 13:42

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:35 |
De shit is een beetje dat ook wanneer deze zgn. vriendengroepjes alleen maar "uithangen", ze over het algemeen hyena gedrag gaan vertonen en we weten allemaal waar dat op uitdraait, getuige de vele berichtgeving over "hoerrrrr"-sissen, nodeloos geweld tegen ouderen/autochtonen/zwakbegaafden/kleine meisjes/doorhalen naar keuze.
.
Dus nee, die groepjes moeten niet worden toegestaan.

wasbeer1860 | 16-04-13 | 13:41

Wahahahaha. Helmond nul criminele jeugdgroepen, maar natuurlijk. Ik geloof dat de wijze van 'interpreteren' hier toch eens tegen het daglicht moet worden gehouden. Downplay FC daarzo.

pius | 16-04-13 | 13:40

@Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:35
Onzin. Mensjes uitschelden, intimideren, bespugen etc. is geen roofoverval of moord maar heel overlastgevend en hinderlijk.

dan-b | 16-04-13 | 13:39

Die wietpas werkte ook al zo goed. Die man heeft alleen maar succesverhalen!

Saaihead | 16-04-13 | 13:39

Er is nog wel wat veen over in Drenthe. Die veenkolonieen waren zo gek nog niet.

Petrus de Rewa | 16-04-13 | 13:38

Amsterdam 23 groepen.
Yeah. Sure.
... Maar dan wel heule grote!

Kapitein Sjaak Mus | 16-04-13 | 13:38

Gewoon spijbelen hard onderdrukken, eventueel met inhouding van uitkeringen/kinderbijslag.

Verder blijken er hier 0 (nul) bendes te zijn!
En dan zeiken ze in omliggende gemeenten dat wij hier allemaal tuig zijn.

BekiekUtMoar | 16-04-13 | 13:38

@panadol | 16-04-13 | 13:32
Is per geval te bepalen. Precies wat er mis aan is. De burger valt aan willekeur ten prooi. De burger mag weten waar hij aan toe is als de overheid hem ergens van beschuldigt.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:36

Waarom vindt iedereen het zo vanzelfsprekend dat jeugdbendes "aangepakt" en "opgerold" moeten worden? Als jongens met een vriendenclubje willen optrekken moet dat gewoon kunnen. Als zo'n vriendenclubje roofovervallen gaat plegen en leden van andere vriendenclubjes gaat vermoorden is dat een probleem, maar deze zaken zijn al lang verboden. Bestrijd dat gewoon zoals misdaad bestreden wordt als hij niet door bendes gepleegd wordt. Daarvoor hoeft het niet verboden te worden om met een vriendengroepje uit te hangen.
Minder regeltjes en beperkingen van de vrijheid, niet meer.

Dmitri Dmitrievitsj | 16-04-13 | 13:35

@ ITEACHYOU | 16-04-13 | 13:33
@ panadol | 16-04-13 | 13:32
Iemand hinderen kan iets anders zijn dan iemand overlast bezorgen, niet?

Fungus Amongus | 16-04-13 | 13:35

panadol | 16-04-13 | 13:32 |
Geen zorgen, als er in de stad niets meer te roven en verkrachten valt, zoeken ze de provincie vanzelf op, kunnen jullie ook meegenieten van onze kansenkanjers.

wasbeer1860 | 16-04-13 | 13:34

panadol | 16-04-13 | 13:32
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, die is geleend

ITEACHYOU | 16-04-13 | 13:34

kan iemand mij het verschil tussen hinderlijk en overlastgevend duidelijk maken? met alle goeie wil lukt het mij niet

ITEACHYOU | 16-04-13 | 13:33

Wat is precies het verschil tussen hinderlijk en overlastgevend?
Hoe dan ook maar weer eens blij dat ik in 'de provincie' woon.

panadol | 16-04-13 | 13:32

LangeTijdGeleden | 16-04-13 | 13:31 | + 0 -
Ik bedoelde natuurlijk de comment van:
mijntweecent | 16-04-13 | 13:26 | + 6 -

LangeTijdGeleden | 16-04-13 | 13:32

Oké, dit is toch wel beangstigend. Ben even je statement onder de loep gaan nemen en jawel. Waar de meeste allochtoonse bewoners zitten zijn inderdaad óók de meeste jeugdbendes.

Het komt nagenoeg bijna sluitend overeen én NOG zijn het allemaal incidentjes natuurlijk, Hé PvdA? Misschien kan GS een combinatie van de 2 meters maken? (Of ook een Tuigh-o-meter onder de rest van de meters zetten)

Mwah, "maar" 9 bendes waar ik woon en 6 van de 9 zijn hinderlijk, 2 geven overlast en 1 crimineel.

LangeTijdGeleden | 16-04-13 | 13:31

6 hinderlijk maar 0 overlastgevend? heel vreemd dit ...... weer een onderzoek van lik me vessie

ITEACHYOU | 16-04-13 | 13:31

O maar ik weet de oplossing al. Die bestaat namelijk uit dezelfde twee woorden als de oplossing voor elk willekeurig ander probleem in NL : Meer Belastinggeld.

James Lastig | 16-04-13 | 13:31

En wij zijn met zijn allen verbaasd dat een politicus weer eens de bullshit heeft gesponnen en niets heeft waargemaakt... waarom precies?
.
Same as it ever was, mensen... Belasting betalen, CJIB spekken en verder vooral nu niet ineens moeilijke vragen gaan stellen over waarom verkiezingsbeloften niet worden nagekomen. Foei!

wasbeer1860 | 16-04-13 | 13:30

Haal ze van de straat, stop ze in drillkampen waar al hun energie in boeken en werken opgaat.
Oh wacht, er zijn nog altijd sufferds die associaties met kampen willen vermijden maar wel lekker veilig in witte wijken wonen.

blinde kip | 16-04-13 | 13:30

Iets met je verwacht het niet

prillewipperdewap | 16-04-13 | 13:28

Praatjes heeft VVD nog altijd zat. Feit blijft dat ALLE verkiezingsbeloften inmiddels gebroken zijn, we in 2014 een stortvloed aan legale Polen en Roemenen krijgen en dat VVD NL eerst in pure armoede stort alvorens ons te vragen meer te gaan besteden. En dit allemaal om het totaal mislukte sprookje genaamd EU, waar geen enkele politicus met de kennis van nu nog aan zou beginnen, in stand te houden. Echt, tief op!

Tommygunner | 16-04-13 | 13:28

Tuigh is een subjectief, relatief, begrip.

Fungus Amongus | 16-04-13 | 13:28

*Scooterzeehonden knuppelen gaat*

Botte Hork | 16-04-13 | 13:27

Dweilen met de kraan open.

joyriders | 16-04-13 | 13:26

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de allochtoon-o-meter de tuig-o-meter goeddeels overlapt.

mijntweecent | 16-04-13 | 13:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken